abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 8 juni 2007 @ 11:02:33 #26
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_50230917
Het niveau van het VWO is gewoon echt te laag. Andersgezegd, het VWO doet niet meer dienst als het voorbereidend onderwijs waar het ooit voor ontworpen is. Dat unies overstappen op selectie aan de poort zegt genoeg, dit zou namelijk niet moeten hoeven. Selectie aan de poort is een veel slechtere manier van selecteren, dan iemand op basis van een zes jarige voorbereidende opleiding selecteren.
Mijn ervaring (pre 2e fase) is echter dat talent op het VWO niet beloond wordt. Het is logisch dat een richting wordt ingedeeld op het gemiddelde, anders is het onmogelijk lesgeven. De enige conclusie lijkt me dus dat OF het VWO moeilijker moet worden, OF dat er een extra niveau bij moet, omdat het gemiddelde niveau nu te laag is.

Verder merk ik ook uitholling van de universiteit zelf. Ook logisch omdat het systeem niet perse prestatiegericht is, maar resultaatgericht. Een subtiel maar belangerijk verschil. Een neerwaardse spiraal die nu nog te onderbreken is, omdat het uiteindelijk allemaal nog wel meevalt, maar de tekenen zijn er onmiskenbaar.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  vrijdag 8 juni 2007 @ 11:09:22 #27
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_50231158
Je zou overigens best het collegegeld omhoog mogen gooien, als er dan maar flink in de kwaliteit van het onderwijs wordt geïnvesteerd. Er moet wel iets tegenover staan.
En je moet goeie leningen aanbieden. Mensen die per se een zware studie willen voltooien (omdat ze hun talenten niet te grabbel willen gooien), zullen daar best (financiële) opofferingen voor doen. Degene die daar niet toe bereid zijn: .
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_50231631
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 10:39 schreef Yankee het volgende:
Wat een onzin. Zal alleen wel tijd worden dat die HBO-apen op de uni geweigerd worden.
Tuurlijk mensen die gemotiveerd zijn om na een HBO opleiding door te studeren moeten geweigerd worden?

En waarom dan wel?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_50231637
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 10:47 schreef teamlead het volgende:

[..]

neuh, gewoon selectie aan de poort op basis van kwaliteit.
Selectie aan de poort is echt heel erg zinloos, er zijn wel 2000+ HBO/Universitaire vervolgopleidingen, de helft daarvan sluit maar matig aan op dingen die op de middelbare school zijn behandeld.

Bindend Studieadvies werkt best aardig, de vrijblijvendheid moet eruit, zeker in het eerste jaar, en het BSA heeft zeker een stimulerend effect.
pi_50231705
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 10:39 schreef FJD het volgende:
Hoge uitvalcijfers? Bij de eerste bijeenkomst van m'n opleiding werd al doodleuk gezegd "kijk eens links en kijk eens rechts, 1 van jullie drie haalt het einde maar"

Helaas het is niet anders, universiteit is niet voor niets het hoogst haalbare qua opleiding.
ken het ja 1/3 valt het eerste jaar af nog eens 1/3 in de 2 jaar die daarop volgen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_50231849
Overigens ben ik van mening dat je studententijd er ook toe dient om jezelf te ontplooien. Het allemaal in 4 of 5 jaar proppen vind ik wel erg beperkend.
pi_50231872
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 11:23 schreef Tirion het volgende:
Selectie aan de poort is echt heel erg zinloos, er zijn wel 2000+ HBO/Universitaire vervolgopleidingen, de helft daarvan sluit maar matig aan op dingen die op de middelbare school zijn behandeld.
De middelbare school sluit niet op de vervolgopleiding aan, niet andersom. Als er iets de laatste jaren continue overhoop is gegooid en gewijzigd is vanuit het geweldige gelijkheidsideaal dan is het het middelbaar onderwijs. Dat het vervolgens slecht aansluit bij vervolgopleidingen ligt dus niet aan de vervolgopleiding maar aan de middelbare opleidingen.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  vrijdag 8 juni 2007 @ 11:31:17 #33
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_50231892
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 10:39 schreef teamlead het volgende:
Eens .Als iemand de capaciteiten niet heeft, moet hij of zij maar een andere opleiding kiezen.
Precies. If you can't take the heat...

Maar tegenwoordig denkt iedere achterbuurtpauper dat ie recht heeft op een doktors graad (of hoe heet zoiets tegenwoordig?)
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  Boks-Chick vrijdag 8 juni 2007 @ 11:32:04 #34
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_50231913
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 11:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Precies. If you can't take the heat...:{w

Maar tegenwoordig denkt iedere achterbuurtpauper dat ie recht heeft op een doktors graad (of hoe heet zoiets tegenwoordig?)
Master, eerwaarde PV.
lolwut
  vrijdag 8 juni 2007 @ 11:32:58 #35
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_50231944
Prima ontwikkeling dit, gewoon zo laten.
pi_50231955
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 11:30 schreef FJD het volgende:

[..]

De middelbare school sluit niet op de vervolgopleiding aan, niet andersom. Als er iets de laatste jaren continue overhoop is gegooid en gewijzigd is vanuit het geweldige gelijkheidsideaal dan is het het middelbaar onderwijs. Dat het vervolgens slecht aansluit bij vervolgopleidingen ligt dus niet aan de vervolgopleiding maar aan de middelbare opleidingen.
En toch is heel de tweede fase shit er gekomen vanuit druk van de universiteiten die vonden dat het MO niet aansluit op de vrijheid en niveau dat de universiteiten boden
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_50231963
quote:

[..]

Precies. If you can't take the heat...

Iedere achterbuurtpauper die er de cappaciteiten voor heeft moet het ook gewoon kunnen halen.
pi_50231972
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 11:23 schreef du_ke het volgende:

[..]

Tuurlijk mensen die gemotiveerd zijn om na een HBO opleiding door te studeren moeten geweigerd worden?

En waarom dan wel?
Ach die mammoetwet heeft ook weer zijn voordelen, zo blijkt. Dat is ook jouw redding
  vrijdag 8 juni 2007 @ 11:36:09 #39
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_50232061
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 11:32 schreef BrandX het volgende:

[..]

Master, eerwaarde PV.
Master is wat vroeger doctorandus heette, hij die nog door moet leren.

Een doctor is iemand die is gepromoveerd, dus een proefschrift heeft geschreven. Ph.D. dus.
pi_50232064
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 11:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
En toch is heel de tweede fase shit er gekomen vanuit druk van de universiteiten die vonden dat het MO niet aansluit op de vrijheid en niveau dat de universiteiten boden
De vrijheid is idd een enorm verschil vanuit de MO naar de universiteit toe en vanuit dat opzicht is het niet zo vreemd om scholieren dat bij te brengen. Aan de andere kant kun je dat ook overdrijven, er komt een moment dat je ze in het diepen moet gooien maar dat moet wel geleidelijk gaan. Het lijkt nu af en toe wel of alles in projecten moet met zoveel mogelijk vrijheid. Het niveau is geloof ik niet echt gelukt
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  vrijdag 8 juni 2007 @ 11:37:12 #41
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_50232094
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 11:33 schreef du_ke het volgende:
Iedere achterbuurtpauper die er de cappaciteiten voor heeft moet het ook gewoon kunnen halen.
Wat heeft je economische achtergrond met je talent te maken?
  vrijdag 8 juni 2007 @ 11:39:19 #42
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_50232152
quote:

[..]
Maar tegenwoordig denkt iedereen achterbuurtpauper dat ie recht heeft op een doktors graad
Ze krijgen (denk ik) te laat te maken met tegenstand in hun omgeving. Hierdoor gaan ze denken dat ze in principe overal recht op hebben als ze dat willen.
Ik denk sowieso dat het een goed idee is om verschillende niveaus van voorbereidend wetenschappelijk onderwijs te hebben. Niet iedere studie heeft nou eenmaal even zware eisen. Doordat nu iedere studie vanuit hetzelfde VWO komt, wordt logischerwijs het laagst benodigde niveau de norm. Op zich vang je het wel enigszins af met vakkenpaketten, maar nog steeds kan iemand die het VWO op z'n tandvlees haalt iedere studie gaan doen, dat lijkt me net iets te breed. Zo iemand heeft best een goed niveau, als je bedenkt dat de meerderheid vmbo doet. Het niveau is alleen niet goed genoeg voor geneeskunde of econometrie, om maar eens twee populaire studies er uit te pikken.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  vrijdag 8 juni 2007 @ 11:40:00 #43
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_50232174
Als je het mij vraagt ligt het ook deels aan de unie's zelf. Kom op, die contacturen die je voortaan krijgt is gewoon om te huilen. Ze willen een hele hoop maar geven zelf niks! Nog maar niet te spreken over de bereikbaarheid van prof's tijdens je scriptie ofzo..
He Who Controls The Present Commands The Future. He Who Commands The Future Conquers The Past
pi_50232300
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 11:37 schreef Ringo het volgende:

[..]

Wat heeft je economische achtergrond met je talent te maken?
Niets, dus dat zou ook geen verschil mogen maken voor je (financiële) mogelijkheden om een studie te doorlopen.
pi_50232354
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 11:40 schreef MrFl0ppY het volgende:
Als je het mij vraagt ligt het ook deels aan de unie's zelf. Kom op, die contacturen die je voortaan krijgt is gewoon om te huilen. Ze willen een hele hoop maar geven zelf niks! Nog maar niet te spreken over de bereikbaarheid van prof's tijdens je scriptie ofzo..
eerste jaar gewoon 38 uur per week hier hoor
pi_50232477
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 11:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

eerste jaar gewoon 38 uur per week hier hoor
Dat zijn echter uitzonderingen.
  vrijdag 8 juni 2007 @ 11:49:24 #47
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_50232496
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 11:43 schreef du_ke het volgende:

[..]

Niets, dus dat zou ook geen verschil mogen maken voor je (financiële) mogelijkheden om een studie te doorlopen.
Dus gewoon een kwestie van goede leningen verstrekken.
pi_50232579
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 11:49 schreef Ringo het volgende:

[..]

Dus gewoon een kwestie van goede leningen verstrekken.
Mogelijk, maar ik zie meer in een goed systeem van studiefinanciering evt aangevuld met leningen. Er moet geen grote financiele drempel zijn om te kunnen gaan studeren.
  vrijdag 8 juni 2007 @ 11:53:29 #49
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_50232646
! Ze moeten gewoon weer aandacht besteden aan hun studie en niet zoveel zuipen. Ik heb dan geen universiteit gedaan omdat ik geen kans zou maken maar als je het wel doet dan kan je er niet vanuit gaan dat het vanzelf zal gaan. als ze het niveau omlaag halen in plaats van de studenten een schop onder hun reet te geven dan is dat echt wederom een teken dat de 'dumbing down' van Nederland weer een nieuw niveau heeft bereikt.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  vrijdag 8 juni 2007 @ 11:55:50 #50
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_50232736
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 11:53 schreef jogy het volgende:
! Ze moeten gewoon weer aandacht besteden aan hun studie en niet zoveel zuipen. Ik heb dan geen universiteit gedaan omdat ik geen kans zou maken maar als je het wel doet dan kan je er niet vanuit gaan dat het vanzelf zal gaan. als ze het niveau omlaag halen in plaats van de studenten een schop onder hun reet te geven dan is dat echt wederom een teken dat de 'dumbing down' van Nederland weer een nieuw niveau heeft bereikt.
Even voor de goede orde, het is totaal niet het plan om het niveau omlaag te gooien. TS verzint eerst politieke uitspraken om er vervolgens tegenin te kunnen gaan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')