quote:Op maandag 25 juni 2007 22:09 schreef freud het volgende:
Ik ben er uit! Het is een foto met de titel:
Crime scene-aasappelsap geworden!
[afbeelding]
Hij is zeker cool!quote:Op maandag 25 juni 2007 22:09 schreef freud het volgende:
Ik ben er uit! Het is een foto met de titel:
Crime scene-aasappelsap geworden!
[afbeelding]
Dat is volgens mij de bedoeling. Dat wordt DOF genoemdquote:Op dinsdag 26 juni 2007 14:59 schreef kvdv het volgende:
[..]
Hij is zeker cool!![]()
Alleen jammer dat de dooie sinaasappel + tekst een beetje onscherp is.
Snap ik, maar dan had ik liever de dooie iets scherper gezien en de omstanders wat minder. Het idee is wel erg goed maarja, Freud heeft er ook even de tijd voor gehad om er over na te denkenquote:Op dinsdag 26 juni 2007 15:05 schreef Chanty het volgende:
[..]
Dat is volgens mij de bedoeling. Dat wordt DOF genoemd
Whehehe ook vergeten in te sturenquote:
Beetje late reactie maar ik houd hem niet voor mequote:Op maandag 25 juni 2007 15:03 schreef Chanty het volgende:
Ik vind de eerste ook mooier Eliza
Ben zelf niet 100% tevreden, maar weet niet waarom. Ik wil iig een van deze twee insturen, anders blijft het topic ook zo leeg
Welke vinden mijn medeforumgebruikers het meest geschikt? Verbeterpunten zijn ook welkom
[afbeelding]
1#
[afbeelding]
2#
Dank jequote:Op donderdag 28 juni 2007 00:49 schreef kvdv het volgende:
[..]
Beetje late reactie maar ik houd hem niet voor me, ik vind die 1e erg gaaf, mooi scherp, contrastvol, fris en lekker evenwichtig verdeeld
. Dit is een topfoto voor dit thema naar mijn mening.
Bij mij bij de lokale Albert Heijn hebben ze van die platen naar categorie boven de schappen hangen. Deze zou er bij wijze van spreken direct bij gebruikt kunnen worden.
(Toch scoor je bij mij maar 4 punten omdat er toch eentje bijzat die me nog meer aanspreekt)
Na 3 naamtopics en de sig van Pdehoog kon ik het niet maken om het te vergetenquote:Op woensdag 27 juni 2007 22:59 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Whehehe ook vergeten in te sturen![]()
![]()
![]()
Nou ja, het was toch niet zo'n leuk onderwerp
graag gedaanquote:Op donderdag 28 juni 2007 22:48 schreef KD-fotografie het volgende:
oe, ik heb al veel punten.
Thnx all!!
Idd! Dat wordt een herinnering op linnen denk ikquote:Op donderdag 28 juni 2007 22:48 schreef KD-fotografie het volgende:
Thnx all!!
Hij is ook gewoon de bestequote:Op donderdag 28 juni 2007 22:48 schreef KD-fotografie het volgende:
Thnx all!!
Ik ook, maar mijn toestel is niet echt goed voor macrofotografie...Ik ga gewoon kijken hoever ik in kan zoomenquote:Op zaterdag 30 juni 2007 12:13 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik zit ookal te dneken voor volgende maand. Macro, kijken hoe we daar creatief mee uit de hoek kunnen komen.
Inderdaad hier zat ik dus ook al mee. Ik moet het zien te maken met mijn all-round lensje. De macro-functie is niet zo bijster bijzonder:quote:Op zaterdag 30 juni 2007 15:51 schreef Shark.Bait het volgende:
ik neem aan dat een clos-up ook wel toegestaan word voor de wedstrijd van volgende maand. Ik neem aan dat niet iedereen een lens heeft die echt micro/macro aankan.
Dat mag je inderdaad aannemen.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 15:51 schreef Shark.Bait het volgende:
ik neem aan dat een clos-up ook wel toegestaan word voor de wedstrijd van volgende maand. Ik neem aan dat niet iedereen een lens heeft die echt micro/macro aankan.
Maak er dan ipv Macro ..Close up van als onderwerpquote:
Tuurlijk. Officieel betekent macro dat je iets groter dan levensgroot op de foto zet. De meest gebruikte definitie is dat als je iets fotografeert dat even groot is als je sensor (in de bekende 1:1 verhouding) je macro fotografeerd. Als je iets nog meer vergroot 2:1 of 3:1 is dat ook macro.quote:Op zondag 1 juli 2007 09:51 schreef Ynske het volgende:
overigensdat er nu al moeilijk gedaan word over de naam close-up
Je hebt gelijk , maar het had natuurlijk zomaar kunnen zijn dat iemand het woordje macro ziet staan , bij zichzelf denkt : hey dat kan ik niet dus doe ik niet mee deze maand.quote:Op maandag 2 juli 2007 10:00 schreef Gremen het volgende:
Winnaars nog gefeliciteerd
ja, idd gewoon inzenden, het is nou niet echt dat hier alleen maar foto's winnen die aan het onderwerp voldoen of er een jury is die ze eerst gaat bekijken of je mee mag doen
quote:Op maandag 2 juli 2007 22:41 schreef Xilantof het volgende:
TT even aangepast!
edit:
Fotowedstrijd - Centrale topic - juli 2007 macro
quote:Op maandag 2 juli 2007 22:48 schreef KD-fotografie het volgende:
haha,nu nog een Marco zien te vinden.
Wauw, wat een knappe vlieg!quote:Op zondag 1 juli 2007 10:14 schreef Miss_S het volgende:
misschien dat ik deze maand wel weer mee doe
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Maar ik neem aan dat niet iedereen met hun sensorgrootte (ik zou die van mij eigenlijk niet eens weten, hoe groot is de sensor van een Canon EOS 400d?) in hun hoofd hun onderwerpen gaan opmeten. Wat ik me wel af vraag, is of onderstaande foto's als macro doorgaan:quote:Op zondag 1 juli 2007 12:31 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Tuurlijk. Officieel betekent macro dat je iets groter dan levensgroot op de foto zet. De meest gebruikte definitie is dat als je iets fotografeert dat even groot is als je sensor (in de bekende 1:1 verhouding) je macro fotografeerd. Als je iets nog meer vergroot 2:1 of 3:1 is dat ook macro.
Nu zijn er hordes beginnende fotografen (waar FOT voor bedoeld is) die een tele hebben die 1:2 (1:2 en niet 2:1) fotografeert en het "macro" noemt; maar het onderwerp is minimaal 2 keer zo groot als de sensor. Dat noemen de fabrikanten wel macro om die objectieven te kunnen slijten, maar per definitie is het een close-up.
22.2 x 14.8 mmquote:Op dinsdag 3 juli 2007 11:00 schreef snotje het volgende:
Ten eerste: Winnaars gefeliciteerd!
[..]
Maar ik neem aan dat niet iedereen met hun sensorgrootte (ik zou die van mij eigenlijk niet eens weten, hoe groot is de sensor van een Canon EOS 400d?) in hun hoofd hun onderwerpen gaan opmeten. Wat ik me wel af vraag, is of onderstaande foto's als macro doorgaan:
[...]
Per definitie, als jij de foto van dat raam opblaast tot 10 meter is het weer wel een macroquote:Op dinsdag 3 juli 2007 11:00 schreef snotje het volgende:
[afbeelding]
Hier is echter een raamoppervlak te zien met een doorsnede van misschien wel een halve meter.
Of ligt dat allemaal niet zo nauw.
Ik zit er ook sterk aan te denken om voor macro maar een S3 of zo te kopen. Net zo duur als een macrolens, maar ook handig als ff-snel-meeneem unit.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 11:51 schreef Puckzzz het volgende:
tijd om the good old Sony weer eens uit het stof te halen, daar heb ik een mooie voorzetlens voor. op mijn Pentax geen macrogedoe, maarja sterk croppen kan ook altijd nog
ik heb een Raynox250, op zich wel handig dingetje, je klikt 'm gewoon voor je lens.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 12:54 schreef freud het volgende:
[..]
Ik zit er ook sterk aan te denken om voor macro maar een S3 of zo te kopen. Net zo duur als een macrolens, maar ook handig als ff-snel-meeneem unit.
Ik zou met die Raynox zeker je AF uitzetten...quote:Op dinsdag 3 juli 2007 13:01 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
ik heb een Raynox250, op zich wel handig dingetje, je klikt 'm gewoon voor je lens.
weet iemand trouwens of ik zoiets ook ongestraft voor mijn Pentax kan zetten? die ene keer dat ik het probeerde kwam er zo'n raar geluidje (soort knetter) dat ik 'm met kloppend hart héél snel er weer af heb gehaald
weet je ook wat voor beest t was?quote:
* Puckzzz reserveert alvast de derde plaatsquote:Op dinsdag 3 juli 2007 15:31 schreef Ymke het volgende:
Deze misschien , maar wil eigenlijk een macro zonder beesten maken
[afbeelding]
Ik kan natuurlijk ook deze insturen , die vind ik ook wel stoerquote:Op dinsdag 3 juli 2007 16:18 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
* Puckzzz reserveert alvast de derde plaats
erg mooi Ymke!![]()
Woooowww die is gaafquote:Op dinsdag 3 juli 2007 16:24 schreef Ymke het volgende:
[..]
Ik kan natuurlijk ook deze insturen , die vind ik ook wel stoer
[afbeelding]
Ik had er ook al wat moeite mee toen ik hem in de mailbox vond.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 18:54 schreef Ynske het volgende:
Heb een hele tijd zitten kijken naar de inzendign van Sensisyl.
Kan iemand mij vertellen waar deze foto zijn scherpe punt heeft? ik kan m niet vinden
vind t overigens wel een aparte bloem
Het is een passiebloemquote:Op dinsdag 3 juli 2007 18:54 schreef Ynske het volgende:
Heb een hele tijd zitten kijken naar de inzendign van Sensisyl.
Kan iemand mij vertellen waar deze foto zijn scherpe punt heeft? ik kan m niet vinden
vind t overigens wel een aparte bloem
quote:Op dinsdag 3 juli 2007 11:37 schreef freud het volgende:
Binnenkort maar even libelles op de foto zetten...
Ik heb een geheim wapenquote:Op woensdag 4 juli 2007 00:17 schreef PdeHoog het volgende:
[..]Onderschat het niet
Lastiger dan je denkt
Ik heb zojuist het glaasje eraf getikt, resultaat:quote:Op woensdag 4 juli 2007 15:08 schreef Puckzzz het volgende:
ik vind de refelecties wat vervelend. wel mooie warme tinten
waarom laat je em niet branden, en dan met een extreem hoge sluitertijd en klein diafragma zorgen dat de draad weer zichtbaar wordquote:Op woensdag 4 juli 2007 14:54 schreef kvdv het volgende:
Whoot! Macro is leuk. (je zit alleen wel te klooien met DoF)
Net even een drosophila melanogaster (fruitvliegje) gevangen, je ziet dingen die je nooit voor mogelijk hield. Echter waren deze fotos niet zo scherp.
Deze wel:
[afbeelding]
Wat vinden jullie ervan?
Ga ik zeker proberen! (wel even nieuw lampje zoeken).quote:Op woensdag 4 juli 2007 15:14 schreef PankPinther het volgende:
[..]
waarom laat je em niet branden, en dan met een extreem hoge sluitertijd en klein diafragma zorgen dat de draad weer zichtbaar word
kortom zelfde foto maar dan met een gloeiende draad
Dat heb ik ook maar eens gedaan. Wel een gaaf effect, maar lastig scherp te houden en wat een idioot korte DOF. Daar ga ik eens wat mee oefenen, en op zoek naar een geschikt onderwerpquote:Op woensdag 4 juli 2007 00:08 schreef kvdv het volgende:
Kheb het met behulp van een oud 50mm objectief gedaan (van een analoge SLR). Deze vervolgens achterstevoren voor mijn camera-lens geplaatst. Zo heb je toch wat meer "macro".![]()
Scherp houden ging redelijk met statief, alleen die Kodak die ik gebruikte heeft een zeer baggere AF, dus ik deed het alsvolgt:quote:Op donderdag 5 juli 2007 20:51 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Dat heb ik ook maar eens gedaan. Wel een gaaf effect, maar lastig scherp te houden en wat een idioot korte DOF. Daar ga ik eens wat mee oefenen, en op zoek naar een geschikt onderwerp
Die 50mm zit aan een zonnekap vastgetaped, en de lens beweegt zelf niet (binnenin zit een lens die vrij kan bewegen).quote:Op donderdag 5 juli 2007 21:26 schreef Puckzzz het volgende:
die tape!ik zie mezelf nog niet echt zo experimenteren hoor...ben veel te bang dat ik mijn camera verniel ofzo
je kan er ook een creatieve draai aangeven door een vergrootglas ergens voor te houden en dan een normale foto nemenquote:Op vrijdag 6 juli 2007 09:25 schreef Tha_Erik het volgende:
Ok, ik vind het niks deze maand, mijn camera is gewoon niet geschikt vor macro. En ik kan wel een crop maken van een "macrofoto" die uit mijn camera komt, zodat het allemaal toch groot in beeld is, maar dan houd ik geen hoge resolutiefoto over.
Serieus, dat idee spookte net door mijn hoofdquote:Op vrijdag 6 juli 2007 09:32 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
je kan er ook een creatieve draai aangeven door een vergrootglas ergens voor te houden en dan een normale foto nemen
Als je er een dimmer bij gebruikt is het draadje makkelijker vast te leggen.quote:Op woensdag 4 juli 2007 15:14 schreef PankPinther het volgende:
[..]
waarom laat je em niet branden, en dan met een extreem hoge sluitertijd en klein diafragma zorgen dat de draad weer zichtbaar word
kortom zelfde foto maar dan met een gloeiende draad
Het is een fietslampjequote:Op vrijdag 6 juli 2007 12:28 schreef CompuMess het volgende:
[..]
Als je er een dimmer bij gebruikt is het draadje makkelijker vast te leggen.
Ik dacht ook al zo iets, zeker als je het draadje ook nog gaat doorknippen! Geeft zo'n apart effect bij een 220V bolletje!quote:Op vrijdag 6 juli 2007 12:43 schreef kvdv het volgende:
[..]
Het is een fietslampje, maar ik heb een voeding, dus ik kan de spanning laten oplopen.
Binnekort even proberen.
Snap ikquote:Op zondag 8 juli 2007 10:40 schreef PdeHoog het volgende:
[afbeelding]
Denk dat dit mijn inzending gaat worden
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |