abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 5 juni 2007 @ 08:46:09 #1
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_50117482
FF, w8, Chill, Dope man, etc.

Is het een verloedering van de Nederlandse taal of juist een aanvulling op hetgeen wat wij al kennen,
Ouderen discussiëren iedere dag weer over dit onderwerp.

Laatst heeft BNN een prijs uitgereikt voor degene die het beste kon afkorten in een smsje en steunt hiermee dus de smstaal / jongerentaal.

Wat vinden jullie hiervan? Een goede zaak of is het juist een vorm van verloedering?

Mijn mening hierin: Ik denk dat het een goede zaak is dat mensen creatief met hun woorden om kunnen gaan, maar dat het algemene ABN altijd boven water moet blijven. Op school, werk, sollicitaties etc. En rond en bij je vrienden kan je natuurlijk de 'afkortingen / jongerentaal gebruiken'.
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_50117514
Verloedering.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 08:50:40 #3
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_50117570
Jongerentaal is oké maar tussen jongerentaal en woorden als w8 vind ik wel een verschil zitten.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 08:55:47 #4
174160 Apfel.
Apfel PUNT
pi_50117663
jongerentaal is idd oke, maar w8, all1 enzovoorts is super irritant. Ik hekel me ook zo aan dat mijn smsjes niet langer dan 300 tekens mogen zijn. Dan maakt ie namelijk een 2e bericht aan, en als ik alles fatsoenlijk wil typen dan kom ik 9/10 keer in zon 2e sms bericht ....
pi_50117977
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 08:47 schreef zarGon het volgende:
Verloedering.
Idd. Ik irriteer me ook aan 'matties' ipv vrienden, en dan vooral als nederlanders het met een buitenlands accent zeggen.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 09:15:58 #6
174160 Apfel.
Apfel PUNT
pi_50118046
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 09:12 schreef Toryu het volgende:

[..]

Idd. Ik irriteer me ook aan 'matties' ipv vrienden, en dan vooral als nederlanders het met een buitenlands accent zeggen.
"matties" , "Homies" is toch meer een taaltje voor mensen uit de "hood"? En niet jongerentaal
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 5 juni 2007 @ 09:17:57 #7
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_50118089
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 09:15 schreef Apfel. het volgende:

[..]

"matties" , "Homies" is toch meer een taaltje voor mensen uit de "hood"? En niet jongerentaal
Het is inmiddels een standaard woord wat ook geregeld in dagelijkse situaties voorbij kan komen.
Of begint langzaam alles 'de hood' te worden?
  dinsdag 5 juni 2007 @ 09:22:30 #8
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_50118186
quote:

[..]

Achja. in zo'n beetje alle grote steden wordt dat taaltje wel gebruikt door bijna alle jongeren.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 09:22:54 #9
174160 Apfel.
Apfel PUNT
pi_50118190
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 09:17 schreef Dark_Angelus het volgende:

[..]

Het is inmiddels een standaard woord wat ook geregeld in dagelijkse situaties voorbij kan komen.
Een "spange hood" ....

9/10 keer zijn het mensen in van die nike jasjes die zo praten...
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 5 juni 2007 @ 09:33:08 #10
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_50118438
Is ook zo, maar goed ik woon in Amsterdam en de ene term na de andere vliegt om mijn oren als ik hier in de metro stap. En iedereen doet het, Nederlanders, Marokkanen, Turken, Negers etc.

Dus of het is een aanvulling op de taal die jongeren hebben bedacht of het is iets 'tijdelijks'. maar goed ik denk dat de taal mee wordt genomen de toekomst in en dat de jongeren van nu de ouderen van later zijn en dan hun 'jongerentaal' behouden.
pi_50118619
quote:
Verloedering.
sterker nog, gewoon verneuking
  dinsdag 5 juni 2007 @ 09:47:01 #12
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_50118744
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  dinsdag 5 juni 2007 @ 09:51:45 #13
19370 kL0j00h
Hoe vager, hoe beter
pi_50118864
who cares
  dinsdag 5 juni 2007 @ 09:54:38 #14
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_50118927
waar is rotte peer?
Signature.
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 5 juni 2007 @ 09:56:39 #15
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_50118975
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 09:51 schreef kL0j00h het volgende:
who cares
Ik, en velen met mij.

Dus beargumenteer je mening dan en laat blijken waarom jij zoiets hebt, boeiend.

Ben ik nieuwsgierig naar
  dinsdag 5 juni 2007 @ 10:04:30 #16
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_50119121
Oh, om even ontopic te blijven:
Ik vind het ook verneuking van de taal.
In mijn omgeving (Leiden) hoor ik vaak mensen op zo'n manier praten, en ik kan daar echt geen touw aan vastknopen. Praat iedereen die zo praat nou alleen omdat de rest (van hun vrienden/vriendinnen) dat ook doet? Kan me niet voorstellen dat het echt relaxed is.
Wtf ook, ga eens zo praten als je ergens gaat solliciteren
Zal vast goed gaan...
Signature.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 10:08:50 #17
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_50119205
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 10:04 schreef eer-ik het volgende:
Oh, om even ontopic te blijven:
Ik vind het ook verneuking van de taal.
In mijn omgeving (Leiden) hoor ik vaak mensen op zo'n manier praten, en ik kan daar echt geen touw aan vastknopen. Praat iedereen die zo praat nou alleen omdat de rest (van hun vrienden/vriendinnen) dat ook doet? Kan me niet voorstellen dat het echt relaxed is.
Wtf ook, ga eens zo praten als je ergens gaat solliciteren
Zal vast goed gaan...
Je doet hetzelfde, alleen dan met de 'hippe' woordjes van 15 jaar geleden
Face it, elke generatie heeft z'n eigen woordjes, en elke keer zijn er ouwe lullen die het niks vinden.
En ja, uiteindelijk ga je zelf tot die groep ouwe lullen behoren.

Toen ik vroeger aankwam met dingen als "relaxed", "chill", "vet", "bot", "dit regeert" etc konden mijn ouders er ook geen touw aan vast knopen.
Zit je nu in een meeting op je werk, roept de manager dat iedereen kan relaxen omdat het vet goed gaat
zzz
  dinsdag 5 juni 2007 @ 10:22:17 #18
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_50119516
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 10:08 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Face it, elke generatie heeft z'n eigen woordjes, en elke keer zijn er ouwe lullen die het niks vinden.

Toen ik vroeger aankwam met dingen als "relaxed", "chill", "vet", "bot", "dit regeert" etc konden mijn ouders er ook geen touw aan vast knopen.
Zit je nu in een meeting op je werk, roept de manager dat iedereen kan relaxen omdat het vet goed gaat
ja, gewoon een afkorting.
Maar afkortingen zie ik niet zo'n probleem in.
Maar als iemand op straat mij zegt dat ik luxe pattas heb, gaat 't mij te ver.
Jij ziet toch zeker ook wel verschil in dat en een afkorting?

Oh en de woorden die je aanhaalt zijn over het algemeen engelse woorden.
Dat hoogbejaarden daar geen touw aan vast kunnen/willen knopen begrijp ik wel, maar met de taal die de huidige jeugd uitslaat is dat niet het geval, en daar begrijp ik dan ook werkelijk niks van.

Tuurlijk hadden wij 'vroeger' ook andere woordjes, maar het meeste kan je als je een beetje logisch nadenkt, ook wel van bepalen wat het moet betekenen.
Signature.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 10:25:51 #19
31101 _Led_
pi_50119614
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 10:22 schreef eer-ik het volgende:

[..]
ja, gewoon een afkorting.
Maar afkortingen zie ik niet zo'n probleem in.
Maar als iemand op straat mij zegt dat ik luxe pattas heb, gaat 't mij te ver.
Jij ziet toch zeker ook wel verschil in dat en een afkorting?

Oh en de woorden die je aanhaalt zijn over het algemeen engelse woorden.
Dat hoogbejaarden daar geen touw aan vast kunnen/willen knopen begrijp ik wel, maar met de taal die de huidige jeugd uitslaat is dat niet het geval, en daar begrijp ik dan ook werkelijk niks van.
Vroeger lag het eraan dat oudere mensen slecht waren in engels, nu ligt het eraan dat jij weinig op hebt met antilliaans, marokkaans etc.
quote:
Tuurlijk hadden wij 'vroeger' ook andere woordjes, maar het meeste kan je als je een beetje logisch nadenkt, ook wel van bepalen wat het moet betekenen.
'matties' is weinig anders dan 'matey' in het engels - een verbastering van 'mate' of 'maat'.
Verder gaat een boel om context.
Lauw lijkt me duidelijk, we hebben een tijdperk gehad waarin dingen 'cool' / koel waren, waarin dingen 'hot' / heet waren, nu zijn dingen lauw.
Easy.

Niet doen alsof vroegah alles veel beter en logischer was, dat lijkt alleen maar zo omdat je er toen zelf middenin zat

Taal verandert nou eenmaal non-stop, voornamelijk door de jeugd en door de invloed van andere landen/talen.
Vergelijk het nederlands van 1950 eens met het nederlands van 1985 - wat een verloedering is er opgetreden !
zzz
  dinsdag 5 juni 2007 @ 10:32:39 #20
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_50119805
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 10:25 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

En in de op ging het toch ook over woordjes als 'w8' enzo ?
zie de edit van mijn post

woorden als w8 heb ik echt een stronthekel aan, en je zal mij dat nooit zo zien schrijven.
wtf schrijf ik echter alleen hier, ik zal het nooit zeggen, .
quote:
en 'relaxed' lijkt me geen afkorting - da's gewoon afkomstig uit een andere taal. 'matties' is weinig anders dan 'matey' in het engels - een verbastering van 'mate' of 'maat'.
ja, dat zag ik wat later, dat je die ook dik gedrukt had.
Maar er zijn in de huidige Nederlandse taal veel Engelse woorden, die gewoon geaccepteerd worden door vrijwel iedereen.
Ik denk dat je nu bijna niemand meer kunt vinden die geen flauw idee heeft waar je het over hebt als je relaxed zegt. Ik gebruik dat soort woorden zelf ook, maar of ik het een vooruitgang vind, weet ik eigenlijk niet, ik denk het eerlijk gezegd niet. Ik kwam laatst ook ergens een artikel tegen in een krant, waarin vermeldt stond dat er over een jaar of wat waarschijnlijk geen lidwoorden meer gebruikt gaan worden, behalve 'de'.
Dit omdat er veel moslims in Nederland wonen, en de taal gewoon continu veranderd. Moslims schijnen ook geen lidwoorden te gebruiken, en daarom verwachten de experts dat het over een paar jaar zo is dat we in het Nederlands ook geen lidwoorden meer gebruiken. Nou vind ik dat gewoon onzin, maar ik vind het sowieso onzin dat de grammatica steeds aangepast wordt, dat heeft niks met moslims an sich te maken
Signature.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 10:36:22 #21
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_50119914
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 10:25 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Vroeger lag het eraan dat oudere mensen slecht waren in engels, nu ligt het eraan dat jij weinig op hebt met antilliaans, marokkaans etc.
[..]

'matties' is weinig anders dan 'matey' in het engels - een verbastering van 'mate' of 'maat'.
Verder gaat een boel om context.
Lauw lijkt me duidelijk, we hebben een tijdperk gehad waarin dingen 'cool' / koel waren, waarin dingen 'hot' / heet waren, nu zijn dingen lauw.
Easy.

Niet doen alsof vroegah alles veel beter en logischer was, dat lijkt alleen maar zo omdat je er toen zelf middenin zat

Taal verandert nou eenmaal non-stop, voornamelijk door de jeugd en door de invloed van andere landen/talen.
Vergelijk het nederlands van 1950 eens met het nederlands van 1985 - wat een verloedering is er opgetreden !
we moeten niet steeds posts editten, dat schiet niet op
Ik ben het ook wel deels met je eens, maar je kan mij niet wijsmaken dat alles goed te begrijpen is tegenwoordig. Ik heb inderdaad niks op met Antilliaans of Indonesisch, maar dat komt ook wel omdat ik in een klein klotedorp woon en hier sowieso niet heel veel buitenlanders gevestigd zijn. Verder zie ik ook niet in waarom je per se een of andere gare taal moet spreken terwijl je beter te verstaan bent als je gewoon fatsoenlijk Nederlands praat. Nogmaals, ik roep er ook wel eens wat woorden tussendoor van 'vroeger', zoals relaxed etc, maar dingen als mattie of wat dan ook, zul je eigenlijk nooit uit mijn mond vandaan horen komen. Ík vind het onzin, verloedering van de taal, en ja, ik doe/deed er zelf ook aan mee, maar ik probeer het voor wat betreft mezelf, wel zoveel mogelijk te beperken, en gewoon fatsoenlijk nederlands te spreken.
Signature.
pi_50120076
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 09:17 schreef Dark_Angelus het volgende:

[..]

Matties, homies, makker
  dinsdag 5 juni 2007 @ 11:08:24 #23
19370 kL0j00h
Hoe vager, hoe beter
pi_50120881
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 09:56 schreef Dark_Angelus het volgende:

[..]

Ik, en velen met mij.

Dus beargumenteer je mening dan en laat blijken waarom jij zoiets hebt, boeiend.

Ben ik nieuwsgierig naar
Je weet toooooch

Ik vind het inderdaad zwaar irritant wanneer jongens en/of meisjes praten als een Marokkaan of iets dergelijks. Dat zie ik bij ons voor bij de friettent erg veel. Maar goed , ik maak me er niet meer druk om. Het is zoals het is. Een grote klotezooi in Nederland.

[ Bericht 2% gewijzigd door kL0j00h op 05-06-2007 11:18:02 ]
  dinsdag 5 juni 2007 @ 11:13:44 #24
19370 kL0j00h
Hoe vager, hoe beter
pi_50121053
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 10:08 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Relaxed, lijkt me een doodnormale uitdrukking. Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik ben 31 en gebruik woorden als 'vet', 'relaxed', 'chill' ed al 25 jaar of zo.

Je kunt het overdrijven, ik begrijp dat sommige woorden echt vreemd zijn, helemaal op de manier hoe sommige het roepen.
pi_50121354
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 10:32 schreef eer-ik het volgende:

[..]

zie de edit van mijn post

woorden als w8 heb ik echt een stronthekel aan, en je zal mij dat nooit zo zien schrijven.
wtf schrijf ik echter alleen hier, ik zal het nooit zeggen, .
[..]

ja, dat zag ik wat later, dat je die ook dik gedrukt had.
Maar er zijn in de huidige Nederlandse taal veel Engelse woorden, die gewoon geaccepteerd worden door vrijwel iedereen.
Ik denk dat je nu bijna niemand meer kunt vinden die geen flauw idee heeft waar je het over hebt als je relaxed zegt. Ik gebruik dat soort woorden zelf ook, maar of ik het een vooruitgang vind, weet ik eigenlijk niet, ik denk het eerlijk gezegd niet. Ik kwam laatst ook ergens een artikel tegen in een krant, waarin vermeldt stond dat er over een jaar of wat waarschijnlijk geen lidwoorden meer gebruikt gaan worden, behalve 'de'.
Dit omdat er veel moslims in Nederland wonen, en de taal gewoon continu veranderd. Moslims schijnen ook geen lidwoorden te gebruiken, en daarom verwachten de experts dat het over een paar jaar zo is dat we in het Nederlands ook geen lidwoorden meer gebruiken. Nou vind ik dat gewoon onzin, maar ik vind het sowieso onzin dat de grammatica steeds aangepast wordt, dat heeft niks met moslims an sich te maken
Ik hoor en lees het nu ook al regelmatig. Mensen die geen lidwoorden meer gebruiken.
"vroeger" gebeurde dat alleen in de krant, zodat de koppen niet immens groot werden. Tegenwoordig schijnt het inderdaad (idd ) steeds meer gewoonte te worden.
Het is niet alleen dat lidwoorden niet worden gebruikt, maar veelal worden ze zelfs verkeerd gebruikt... Hele volksstammen weten niet meer welk lidwoord bij welk zelfst.nw. hoort.
het auto
de bureau etc...
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 11:30:04 #26
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_50121600
Inderdaad.
Nou heb ik niet zo'n probleem met het typen van afkortingen, omdat dat niet minder duidelijk maakt wat er bedoeld wordt.
Maar mensen die afkortingen in het dagelijks leven bij de spreektaal gebruiken, moeten echt een nekschot krijgen.
Signature.
pi_50122145
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 11:30 schreef eer-ik het volgende:
Inderdaad.
Nou heb ik niet zo'n probleem met het typen van afkortingen, omdat dat niet minder duidelijk maakt wat er bedoeld wordt.
Maar mensen die afkortingen in het dagelijks leven bij de spreektaal gebruiken, moeten echt een nekschot krijgen.
Dat heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord...
Je zal maar echt ipv inderdaad "idd" zeggen of "iig"...
  dinsdag 5 juni 2007 @ 11:47:35 #28
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_50122182
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 11:46 schreef OA het volgende:

[..]

Dat heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord...
Je zal maar echt ipv inderdaad "idd" zeggen of "iig"...
Ik ken iemand die dat echt consequent doet.
Signature.
pi_50122240
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 11:47 schreef eer-ik het volgende:

[..]

Ik ken iemand die dat echt consequent doet.
ik ken iig niemand die dat irl ( ) idd doet...
  dinsdag 5 juni 2007 @ 11:50:53 #30
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_50122283
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 11:49 schreef OA het volgende:

[..]

ik ken iig niemand die dat irl ( ) idd doet...

Daar komt het wel zo'n beetje op neer idd...
Signature.
pi_50122388
Het wordt pas erg als de jongeren niet meer weten hoe het wel echt moet, dat ze bijvoorbeeld 'me fiets' opschrijven in plaats van 'mijn fiets'. Hoewel het me niet zal verbazen als het over een aantal jaar geaccepteerd wordt, net als 'jouw fiets' en 'je fiets'.
Ook met lidwoorden zal het misschien zo gaan. Als je hoort hoe vaak er 'de' wordt gezegd voor onzijdige woorden.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_50122430
Fonetisch schrijven niks mis mee. Zolang je formeel ook maar in acht neemt, anders kan je het shaken in het bedrijfsleven / arbeidsmarkt mits je verder komt dan inpakker van tomatenpuree blikjes aan de lopende band.
JOHNNY HEITINGA
  dinsdag 5 juni 2007 @ 11:55:03 #33
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_50122437
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 11:53 schreef Biancavia het volgende:
Het wordt pas erg als de jongeren niet meer weten hoe het wel echt moet, dat ze bijvoorbeeld 'me fiets' opschrijven in plaats van 'mijn fiets'. Hoewel het me niet zal verbazen als het over een aantal jaar geaccepteerd wordt, net als 'jouw fiets' en 'je fiets'.
Ook met lidwoorden zal het misschien zo gaan. Als je hoort hoe vaak er 'de' wordt gezegd voor onzijdige woorden.
vooral op msn ( ) zie je het heel vaak.
Veel mensen die ik daar wel eens spreek weten serieus niet meer hoe het echt moet inderdaad.
die mensen zouden ze verplicht op een taalcursus moeten sturen en pas weer in de samenleving moeten toelaten als ze fatsoenlijk nederlands schrijven
Signature.
pi_50122540
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 11:53 schreef Biancavia het volgende:
Wellicht is het effect van het ondermaatse taalniveau van pabo-studenten nu al in het dagelijks taalgebruik terug te vinden...
Ik vrees dat dat de komende jaren alleen maar erger zal worden.
Je zal als ouder over een jaar of 10 heel wat bij te schaven hebben v.w.b. het taalgebruik (geleerd van de jufvrouw ) van je koters.
pi_50122572
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 11:55 schreef eer-ik het volgende:

[..]

vooral op msn ( ) zie je het heel vaak.
Veel mensen die ik daar wel eens spreek weten serieus niet meer hoe het echt moet inderdaad.
die mensen zouden ze verplicht op een taalcursus moeten sturen en pas weer in de samenleving moeten toelaten als ze fatsoenlijk nederlands schrijven
Dat weet ik zeker wel...
  dinsdag 5 juni 2007 @ 11:59:23 #36
31101 _Led_
pi_50122600
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 11:13 schreef kL0j00h het volgende:

[..]

Relaxed, lijkt me een doodnormale uitdrukking. Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik ben 31 en gebruik woorden als 'vet', 'relaxed', 'chill' ed al 25 jaar of zo.
Dat is precies mijn punt : die woorden zijn ooit ook zo in de nederlandse taal geslopen.
En toen zeiden de ouwe lullen precies hetzelfde over die woorden.
Dat jij ermee opgegroeid bent, prima, maar oudere mensen niet.

Zo'n jochie van nu roept over 25 jaar : "pattas is een doodnormaal woord hoor, ik gebruik dat al 25 jaar. Dat snapt iedereen, maar die taal van nu gaat echt nergens over !".
zzz
  dinsdag 5 juni 2007 @ 12:01:03 #37
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_50122651
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 11:59 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Dat is precies mijn punt : die woorden zijn ooit ook zo in de nederlandse taal geslopen.

Zo'n jochie van nu roept over 25 jaar : "pattas is een doodnormaal woord hoor, ik gebruik dat al 25 jaar. Dat snapt iedereen, maar die taal van nu gaat echt nergens over !".
Ben je het dan echt volledig níet met me eens?
Ik snap jouw punt wel, en ben het daar ook wel deels mee eens, maar ik denk wel dat er een behoorlijk verschil is tussen de oorsprong van de woorden die 'wij' gebruikten, en de woorden die nu gebruikt worden.
Signature.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 12:07:50 #38
31101 _Led_
pi_50122887
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 12:01 schreef eer-ik het volgende:

[..]

Ben je het dan echt volledig níet met me eens?
Ik snap jouw punt wel, en ben het daar ook wel deels mee eens, maar ik denk wel dat er een behoorlijk verschil is tussen de oorsprong van de woorden die 'wij' gebruikten, en de woorden die nu gebruikt worden.
Mwah, denk dat dat wel meevalt.
Vroeger was engels stoer, en werd dat geimporteerd.
Nu is het antilliaans, marokkaans en de hele rataplan.

Ik vind 't zelf ook niks, en als het aan mij lag kreeg iedereen die het gebruikt een nekschot,
maar aan de andere kant is het ook weer niet zo vreemd allemaal.
Ik vind 't zelf wel grappig om te zien hoe ik opeens een ouwe lul blijk te worden
zzz
  dinsdag 5 juni 2007 @ 12:11:53 #39
19370 kL0j00h
Hoe vager, hoe beter
pi_50123026
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 11:59 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Ik begrijp je volledig. Alleen vind ik het een heeeeeeel verschil of er woorden uit het Engels worden overgenomen of surinaams, Marokkaans, etc!
  dinsdag 5 juni 2007 @ 12:12:30 #40
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_50123050
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 12:07 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Mwah, denk dat dat wel meevalt.
Vroeger was engels stoer, en werd dat geimporteerd.
Nu is het antilliaans, marokkaans en de hele rataplan.

Ik vind 't zelf ook niks, en als het aan mij lag kreeg iedereen die het gebruikt een nekschot,
maar aan de andere kant is het ook weer niet zo vreemd allemaal.
Ik denk dus van niet.
Engels is een taal die (ok, vroeger wat minder dan nu, maar ook vroeger spraken een hoop mensen engels) iedereen spreekt, en die je ook leert op school.
Dat je daardoor woorden eerder opneem in je eigen vocabulair vind ik niet raar.
Kinderen nemen veel 'stoere' woorden op uit films, tv programma's en liedjes, en hoeveel van dat soort media is er nu in het antilliaans, marrokaans etc?
Ik hoor nooit liedjes, zie nooit films en krijg het ook niet op school in die talen.
Dat het nu overgenomen wordt door de huidige (multiculturele) bevolking kan ik inkomen.
Maar dan nog, is het minder goed te begrijpen dan 'onze' woorden in de nederlandse taal, omdat wij die taal uberhaupt niet spreken.

Ik vind 't zelf wel grappig om te zien hoe ik opeens een ouwe lul blijk te worden
[/quote]
dat vind ik ook wel ja
Signature.
pi_50123180
Of dit:
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 17:23 schreef Flokk het volgende:
vraag is aan de producent van die serie
Ja, die met de ballen in de bek.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 12:18:29 #42
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_50123252
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 12:16 schreef Biancavia het volgende:
Of dit:
[..]

tenzij er nog 'de' voor vraag stond
Signature.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 12:40:14 #43
31101 _Led_
pi_50123864
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 12:11 schreef kL0j00h het volgende:

[..]

Ik begrijp je volledig. Alleen vind ik het een heeeeeeel verschil of er woorden uit het Engels worden overgenomen of surinaams, Marokkaans, etc!
Subjectieve mening dus, zeg dan gewoon dat je een hekel hebt aan antilliaans en marokkaans
zzz
  dinsdag 5 juni 2007 @ 12:53:29 #44
19370 kL0j00h
Hoe vager, hoe beter
pi_50124221
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 12:40 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Subjectieve mening dus, zeg dan gewoon dat je een hekel hebt aan antilliaans en marokkaans
Dat is een aanname en slaat nergens op. Ik treed op met Antilianen (hiphop) , maar ik vind het raar als Nederlanders zo gaan praten. Vind ik eerder raar van de Nederlanders dan andersom.

Dus misschien moet je voortaan even uitkijken met wat je zegt en mensen vals beschuldigd.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 12:55:32 #45
31101 _Led_
pi_50124273
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 12:53 schreef kL0j00h het volgende:

[..]

Dat is een aanname en slaat nergens op. Ik treed op met Antilianen (hiphop) , maar ik vind het raar als Nederlanders zo gaan praten. Vind ik eerder raar van de Nederlanders dan andersom.

Dus misschien moet je voortaan even uitkijken met wat je zegt en mensen vals beschuldig.
Okee, dus als nederlanders antilliaans overnemen omdat ze dat stoer vinden is dat stom, en dat nederlanders vroeger engels overnamen omdat ze dat stoer vonden is niet stom, en dat heeft niks te maken met jouw persoonlijke voor- of afkeur, want...?
zzz
  dinsdag 5 juni 2007 @ 12:58:46 #46
19370 kL0j00h
Hoe vager, hoe beter
pi_50124370
Volgens mij is Engels nog altijd wereldtaal nummer 1. En veel woorden zijn zowel Nederlands als Engels. En ik vind het nogal een verschil: Dit is een relaxed nummer man of Brotaaah, dit trackie is fixie swaaaa!

Maar goed, ik ben klaar met werken. Ieder zijn mening.

Dus weetje mang, ik split em naar die casa bro
  dinsdag 5 juni 2007 @ 13:01:46 #47
31101 _Led_
pi_50124481
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 12:58 schreef kL0j00h het volgende:
Volgens mij is Engels nog altijd wereldtaal nummer 1.
Inmiddels wel ja, in de jaren 50 en 60 was er voor weinig mensen een reden om engels te hoeven praten.
Ja, stoer was het wel, daarom hebben we al die woorden overgenomen.
quote:
En veel woorden zijn zowel Nederlands als Engels.
Uhm, veel engelse woorden zijn inmiddels geaccepteerd.
quote:
En ik vind het nogal een verschil: Dit is een relaxed nummer man of Brotaaah, dit trackie is fixie swaaaa!
Precies, een mening en dus subjectief, jij vindt engels wel klinken en antilliaans / marokkaans dus niet.

Even oppassen voor je mensen van beschuldigen gaat beschuldigen
zzz
  dinsdag 5 juni 2007 @ 13:56:56 #48
19370 kL0j00h
Hoe vager, hoe beter
pi_50126257
Jaaaaa ,slap lullen ben je iig goed in

Bovendien...WAAR beschuldig ik iemand? Ik vind bepaalde dingen vreemd. Is iets anders dan de :
quote:
  dinsdag 5 juni 2007 @ 14:02:45 #49
31101 _Led_
pi_50126429
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 13:56 schreef kL0j00h het volgende:
Jaaaaa ,slap lullen ben je iig goed in

IK ben niet degene die roept dat uit engels jatten mag, uit antilliaans niet, en dat dat NIKS te maken heeft met mijn persoonlijke mening
quote:
Bovendien...WAAR beschuldig ik iemand? Ik vind bepaalde dingen vreemd. Is iets anders dan de :
Je schreef :
quote:
Dus misschien moet je voortaan even uitkijken met wat je zegt en mensen vals beschuldigd.
Hier beschuldig je mij dus van "vals beschuldigen" ( ), terwijl je daarna doodleuk aangeeft dat ik gelijk heb : je zegt dat je engels wel vindt kunnen maar antilliaans niet en je hebt daar geen enkel argument voor behalve "dat is mijn mening".
zzz
  dinsdag 5 juni 2007 @ 14:05:12 #50
19370 kL0j00h
Hoe vager, hoe beter
pi_50126502
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 14:02 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

IK ben niet degene die roept dat uit engels jatten mag, uit antilliaans niet, en dat dat NIKS te maken heeft met mijn persoonlijke mening
[..]

Je schreef :
[..]

Hier beschuldig je mij dus van "vals beschuldigen" ( ), terwijl je daarna doodleuk aangeeft dat ik gelijk heb : je zegt dat je engels wel vindt kunnen maar antilliaans niet en je hebt daar geen enkel argument voor behalve "dat is mijn mening".
Je beschuldigde mij toch ook van discriminatie. Tering, ben je nou echt zoooo dom?
pi_50126634
"Vroeger" gebruikte men het woordje Gaaf ook niet echt.
Tegenwoordig is Gaaf zelfs een 'ouderwets' woord.

Dus ja, de taal gaat ook met zijn tijd mee, kijk maar naar het oerhollands en het Nederlands van nu.

Ikzelf vind de taal die jongeren nu gebruiken een verloedering, maar wie weet vonden de 'ouderen' dat ook wel van mijn taaltje, van toen ik nog een echte puber was. (Ja, dat is niet zo heel erg lang geleden .)
  dinsdag 5 juni 2007 @ 14:14:04 #52
31101 _Led_
pi_50126809
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 14:05 schreef kL0j00h het volgende:

[..]

Je beschuldigde mij toch ook van discriminatie. Tering, ben je nou echt zoooo dom?
Nee, je snap het zelf niet.
Ik beschuldig je nergens van, ik toon aan dat je een subjectieve mening hebt omdat je engels wel vindt kunnen maar marokkaans of antilliaans niet zonder dat je daar een zinnig argument voor kunt produceren.

Nou hop, gaat af.
zzz
  dinsdag 5 juni 2007 @ 14:14:30 #53
31101 _Led_
pi_50126824
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 14:09 schreef ijsmeis het volgende:

Dus ja, de taal gaat ook met zijn tijd mee, kijk maar naar het oerhollands en het Nederlands van nu.

Ikzelf vind de taal die jongeren nu gebruiken een verloedering, maar wie weet vonden de 'ouderen' dat ook wel van mijn taaltje, van toen ik nog een echte puber was. (Ja, dat is niet zo heel erg lang geleden .)
Dat is dus precies wat ik zeg
Taal verandert voortdurend, voornamelijk door invloed van jongeren.
En het is ook altijd zo geweest dat men daarover begint te zeiken naarmate men zelf ouder wordt
zzz
pi_50127281
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 14:09 schreef ijsmeis het volgende:

ik vind je nogsteeds een puber
pi_50127319
voor sms is het handig, scheelt weer tekens, maar voor msn en al het andere vind ik het geen goed idee. Kinderen leren zo 'fout' nederlands.
Kan me niet voorstellen dat als je ergens al receptioniste zit:
Nou, das dope mevrouw steenberg, ik zal hem ff maile en zegge dat hij u mogge mot bellen....

Nou gezellig, klant minder...
Don't blame me, it's a hardware problem
  dinsdag 5 juni 2007 @ 14:52:20 #56
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_50127984
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 14:14 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Nee, je snap het zelf niet.
Ik beschuldig je nergens van, ik toon aan dat je een subjectieve mening hebt omdat je engels wel vindt kunnen maar marokkaans of antilliaans niet zonder dat je daar een zinnig argument voor kunt produceren.

Nou hop, gaat af.
Ik vraag me even af, of je 't van mij ook zo vindt
Nou heb ik wel mijn reden gegeven, ipv gezegd: 'want dat is mijn mening' itt klojooh
Signature.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 15:01:21 #57
31101 _Led_
pi_50128261
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 14:52 schreef eer-ik het volgende:

[..]

Ik vraag me even af, of je 't van mij ook zo vindt
Nou heb ik wel mijn reden gegeven, ipv gezegd: 'want dat is mijn mening' itt klojooh
Jij kwam inderdaad met een prima argument ("Engels leer je uit liedjes, school, fims, die andere talen hoor ik nergens".).

Maar dan ga je weer van je eigen situatie uit - voor veel jonge mensen van nu bestaat hun belevingswereld uit mensen met andere culturen.
Verder zijn het natuurlijk juist die shit-TMF-R&B-nummers waar ze leren om zo te praten.
Dat jij dus weinig marokkaans of antilliaans hoort, wil niet zeggen dat zij het ook bijna nooit horen.
Als ik hier in A'dam in de tram zit hoor ik weinig anders.
Als ik nu 12 of 13 was geweest en ik had veel antilliaanse vriendjes / klasgenootjes gehad had ik waarschijnlijk net zo hard meegedaan.

Daarom wil ik straks liever m'n kinderen ook niet hier op school
zzz
  dinsdag 5 juni 2007 @ 15:14:23 #58
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_50128695
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 15:01 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Jij kwam inderdaad met een prima argument ("Engels leer je uit liedjes, school, fims, die andere talen hoor ik nergens".).

Maar dan ga je weer van je eigen situatie uit - voor veel jonge mensen van nu bestaat hun belevingswereld uit mensen met andere culturen.
Verder zijn het natuurlijk juist die shit-TMF-R&B-nummers waar ze leren om zo te praten.
Dat jij dus weinig marokkaans of antilliaans hoort, wil niet zeggen dat zij het ook bijna nooit horen.
Als ik hier in A'dam in de tram zit hoor ik weinig anders.
Als ik nu 12 of 13 was geweest en ik had veel antilliaanse vriendjes / klasgenootjes gehad had ik waarschijnlijk net zo hard meegedaan.

Daarom wil ik straks liever m'n kinderen ook niet hier op school
Haha, ok.
Daar zit wel wat in ja.
Het zijn wel dingen waar ik me soms over verbaas.
Sinds kort kom ik geregeld in de stad (Utrecht) en dan vooral in de buurt van zuilen, en daar wonen wel veel 'buitenlanders' Kan me inderdaad wel voorstellen dat je daar wel meer van opneemt in je eigen taalgebruik, toch denk ik ook dat dat wel een enigzins bewuste keus is.
Ik praat bijvoorbeeld zelf netjes nederlands al zeg ik het zelf, terwijl ik hier in een boerendorp bivakkeer en de meeste mensen echt super plat praten. Ook daar kan je soms geen touw aan vastknopen
Signature.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 15:18:39 #59
31101 _Led_
pi_50128840
Ik denk ook wel dat het een bewuste keuze is, maar mensen van die leeftijd willen er nou eenmaal graag bij horen.
Als er een groep is die anders praat en je wilt erbij horen ga je ze na doen.
zzz
  dinsdag 5 juni 2007 @ 15:26:53 #60
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_50129103
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 15:18 schreef L.Denninger het volgende:
Ik denk ook wel dat het een bewuste keuze is, maar mensen van die leeftijd willen er nou eenmaal graag bij horen.
Stom eigenlijk.
Ik heb ook wel maten op het platteland, maar om nou meteen zo te gaan praten...
Maar goed, dat is ook niet echt 'intelligent taalgebruik' zeg maar.
Het komt vaak nogal stom over, wellicht dat dat de reden is dat ik niet zo praat.
Terwijl het best prima mensen zijn, goed in hun vak enzo
Signature.
pi_50129232
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 15:18 schreef L.Denninger het volgende:
Dat is zeker waar!
Ik hoor het bijvoorbeeld al als mijn broertje met een buitenlandse buur(t)jongen staat te praten. Als hij dan weer thuis is heeft hij dat taaltje direct 'overgenomen'... Zegt ie ook ineens: "hé, is er nog chips in die kastje?"
Zodra ik dat zeg dat hij normaal moet praten, gaat het weer goed...
  dinsdag 5 juni 2007 @ 15:34:24 #62
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_50129331
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 15:30 schreef OA het volgende:

[..]

Dat is zeker waar!
Ik hoor het bijvoorbeeld al als mijn broertje met een buitenlandse buur(t)jongen staat te praten. Als hij dan weer thuis is heeft hij dat taaltje direct 'overgenomen'... Zegt ie ook ineens: "hé, is er nog chips in die kastje?"
Zodra ik dat zeg dat hij normaal moet praten, gaat het weer goed...
Ja, ik denk ook wel dat het goed is om het te corrigeren.
Ook al zijn kinderen stront eigenwijs.
Als ik mijn zusje erop aanspreek dat ze fatsoenlijk Nederlands moet spreken, doet ze dat ook wel.
Niet dat ze echt slecht Nederlands spreekt of zo, maar zo af en toe wil dat nog wel eens gebeuren.
Signature.
pi_50129469
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 15:34 schreef eer-ik het volgende:

[..]

Ja, ik denk ook wel dat het goed is om het te corrigeren.
Ook al zijn kinderen stront eigenwijs.
Als ik mijn zusje erop aanspreek dat ze fatsoenlijk Nederlands moet spreken, doet ze dat ook wel.
Niet dat ze echt slecht Nederlands spreekt of zo, maar zo af en toe wil dat nog wel eens gebeuren.
Ja kinderen zijn stronteigenwijs...
Mijn broertje (blijft leuk om tje erachter te zett(gg)en is echter al 23, dus dat heet dan volwassen...
  dinsdag 5 juni 2007 @ 15:38:34 #64
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_50129482
Ik gebruik relaxed, chill en tof, maar da's het enige + wat woorden die alleen in mijn vriendengroep en regio voorkomen. Maar woorden als 'mattie' komen er hier echt niet in
pi_50137955
ikzelf gebruik enkele woorden 'jongerentaal' dit echter alleen alleen als ik met bepaalde mensen ben (die blowen net als ik op dat moment) normaal gesproken spreek ik ABN of een bekakte versie....

denk dan aan woorden als swa, skafa, jonko, etc
pi_50151847
Ej kill doe niet bigtime ik nak je kaulo hard. Als ik straks met me clicka voor je osso sta dan jank je bij je kaulo pima.
  woensdag 6 juni 2007 @ 07:12:25 #67
19370 kL0j00h
Hoe vager, hoe beter
pi_50151978
-------------
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 6 juni 2007 @ 07:17:17 #68
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_50151997
kL0j00h niets zeggende posts mogen hier weg blijven.

Verder goed hoe de mensen hier er tegenover staan. Vooruit ik ben wel van mening dat woorden zoals w8 & FF meer in de sms taal thuis horen. Maar dan nog ik zie geregeld huiswerk van leerlingen en daar schrijven ze vele woorden zoals ze die ook op msn / sms / dagelijkse leven gebruiken. Dus dan is het meer de vraag komen de ABN woorden wel door bij de kinderen of is het een standaard dat ze afkortingen en 'jongerentaal' gaan beheersen en dat tevens voor in de toekomst.
  woensdag 6 juni 2007 @ 08:16:25 #69
19370 kL0j00h
Hoe vager, hoe beter
pi_50152371
- offtopic -

[ Bericht 41% gewijzigd door Anne op 06-06-2007 09:06:14 ]
  woensdag 6 juni 2007 @ 09:23:38 #70
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_50153488
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 05:19 schreef no1uknow het volgende:
Ej kill doe niet bigtime ik nak je kaulo hard. Als ik straks met me clicka voor je osso sta dan jank je bij je kaulo pima.
Ik heb dan dus geen flauw idee waar je het over hebt.
He kerel doe niet tof ik ... je ..... hard. Als ik straks met mijn ..... voor je .... sta dan jank je bij je ..... ......

Dat kan ik eruit opmaken
Signature.
  woensdag 6 juni 2007 @ 09:26:14 #71
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_50153548
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 07:17 schreef Dark_Angelus het volgende:
kL0j00h niets zeggende posts mogen hier weg blijven.

Verder goed hoe de mensen hier er tegenover staan. Vooruit ik ben wel van mening dat woorden zoals w8 & FF meer in de sms taal thuis horen. Maar dan nog ik zie geregeld huiswerk van leerlingen en daar schrijven ze vele woorden zoals ze die ook op msn / sms / dagelijkse leven gebruiken. Dus dan is het meer de vraag komen de ABN woorden wel door bij de kinderen of is het een standaard dat ze afkortingen en 'jongerentaal' gaan beheersen en dat tevens voor in de toekomst.
't is de vraag hoelang docenten het nog fout keuren denk ik.
Ik ben zelf van mening dat het goed is dat het volop gecorrigeerd wordt daar ik de huidige ANS prima vind, maar als de taal zo erg aan verandering onderhevig is, zal het misschien niet bijster lang duren voordat de correctievoorschriften daar ook naar zijn
Signature.
pi_50153673
Niks mis met jongerentaal, zolang het niet uit de hand loopt. Mensen op msn die het verschil tussen ligt en licht niet meer weten en dus maar overal 'ligt' gebruiken vind ik vreselijk irritant, net zoals personen die 'mijn auto' als 'me auto' schrijven. Laat staan de figuren die het over patta's, doekoes, scola, matties en homies hebben.
  woensdag 6 juni 2007 @ 10:11:25 #73
31101 _Led_
pi_50154805
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 05:19 schreef no1uknow het volgende:
Vertaling :

>Ej kill
Hey, het is fris hier !

>doe niet bigtime
Maar ik maak me er niet druk om

>ik nak je kaulo hard
ik leen snel even je coltrui !

>Als ik straks met me clicka voor je osso sta
Als ik straks in de MacDrive achter de microfoon sta, recht voor je neus

>dan jank je bij je kaulo pima.
Dank ik je voor die coltrui !
zzz
  woensdag 6 juni 2007 @ 10:24:22 #74
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_50155154
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 08:46 schreef Dark_Angelus het volgende:
FF, w8, Chill, Dope man, etc.

Is het een verloedering van de Nederlandse taal of juist een aanvulling op hetgeen wat wij al kennen,
Ouderen discussiëren iedere dag weer over dit onderwerp.

Laatst heeft BNN een prijs uitgereikt voor degene die het beste kon afkorten in een smsje en steunt hiermee dus de smstaal / jongerentaal.

Wat vinden jullie hiervan? Een goede zaak of is het juist een vorm van verloedering?

Mijn mening hierin: Ik denk dat het een goede zaak is dat mensen creatief met hun woorden om kunnen gaan, maar dat het algemene ABN altijd boven water moet blijven. Op school, werk, sollicitaties etc. En rond en bij je vrienden kan je natuurlijk de 'afkortingen / jongerentaal gebruiken'.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1222562/

ik ben er een weekje geleden over begonnen..
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 6 juni 2007 @ 10:25:41 #75
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_50155181
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 10:24 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1222562/

ik ben er een weekje geleden over begonnen..
Mocht het een aanvulling op het topic zijn kan je het dan hier posten?
pi_50156828
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 09:26 schreef eer-ik het volgende:

[..]

't is de vraag hoelang docenten het nog fout keuren denk ik.
Ik ben zelf van mening dat het goed is dat het volop gecorrigeerd wordt daar ik de huidige ANS prima vind, maar als de taal zo erg aan verandering onderhevig is, zal het misschien niet bijster lang duren voordat de correctievoorschriften daar ook naar zijn
Ik mag toch hopen (en jij ook) dat de spellingsregels niet zo'n drastische wijziging zullen ondergaan.
Dan is het voor mensen die niet meer op school zitten en vooral voor ouderen niet meer te volgen...
Het is eerst wachten op het nieuwe Groene boekje.. Wanneer daar zulke woorden in worden opgenomen, maken ze over het algemeen echt deel uit van onze taal. Daarna is het een kwestie van tijd totdat het geaccepteerd wordt...
pi_50156931
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 10:11 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Vertaling :

>Ej kill
Hey, het is fris hier !

>doe niet bigtime
Maar ik maak me er niet druk om

>ik nak je kaulo hard
ik leen snel even je coltrui !

>Als ik straks met me clicka voor je osso sta
Als ik straks in de MacDrive achter de microfoon sta, recht voor je neus

>dan jank je bij je kaulo pima.
Dank ik je voor die coltrui !
!
Maar nee het moet zoiets zijn
quote:
Hé gast doe niet stoer ik sla je kankerhard in elkaar. Als ik straks met m'n gang voor je huis sta dan jank je bij je kankermoeder.
pi_50156948
En ohja heb die woordjes geleerd van een klein negertje hier uit de buurt.
  woensdag 6 juni 2007 @ 11:27:26 #79
31101 _Led_
pi_50157131
En 'm daarna gesteriliseerd ?
zzz
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 6 juni 2007 @ 11:30:10 #80
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_50157217
En laten we hier nu weer ontopic gaan.
pi_50157445
Ik vind de term jongerentaal overigens fout gekozen, het lijkt dan net alsof alle jongeren zo praten terwijl dat dus helemaal niet zo is, ik schat nog geen 50%.
  woensdag 6 juni 2007 @ 11:37:40 #82
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_50157484
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 11:17 schreef OA het volgende:

[..]

Ik mag toch hopen (en jij ook) dat de spellingsregels niet zo'n drastische wijziging zullen ondergaan.
Dan is het voor mensen die niet meer op school zitten en vooral voor ouderen niet meer te volgen...
Het is eerst wachten op het nieuwe Groene boekje.. Wanneer daar zulke woorden in worden opgenomen, maken ze over het algemeen echt deel uit van onze taal. Daarna is het een kwestie van tijd totdat het geaccepteerd wordt...
Ik hoop indderdaad niet dat dat ooit zal gebeuren...
Voer dan liever oud Nederlandsch in
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 11:20 schreef no1uknow het volgende:

[..]

!
Maar nee het moet zoiets zijn
[..]

Hé gast doe niet stoer ik sla je kankerhard in elkaar. Als ik straks met m'n gang voor je huis sta dan jank je bij je kankermoeder.
is het dan de bedoeling dat je in je broek scheit als iemand dat tegen je zegt?
Op zich wel handig als je iemand bedreigt, dat ie je ook verstaat
Signature.
pi_50158185
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 11:37 schreef eer-ik het volgende:

is het dan de bedoeling dat je in je broek scheit als iemand dat tegen je zegt?
Op zich wel handig als je iemand bedreigt, dat ie je ook verstaat
Zo'n bedreiging in dat taaltje lijkt me inderdaad niet echt zinvol...
quote:
Ik hoop indderdaad niet dat dat ooit zal gebeuren...
Voer dan liever oud Nederlandsch in
Dat is een puick idee!
pi_50161126
http://www.youtube.com/watch?v=OmweqiL-ZGc&mode=related&search=
lol

Trouwens, ik ken die taal ook niet en ik ben nog maar 16 (komt misschien doordat er maar 2 allochtonen op mijn school zitten)
  woensdag 6 juni 2007 @ 13:26:27 #85
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_50161272
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 13:22 schreef jorgentol het volgende:
http://www.youtube.com/watch?v=OmweqiL-ZGc&mode=related&search=
lol

Trouwens, ik ken die taal ook niet en ik ben nog maar 16 (komt misschien doordat er maar 2 allochtonen op mijn school zitten)
whehe, ja, ik had die gezien idd.
Kan daar ook niet echt heel veel uit opmaken...
Signature.
  woensdag 6 juni 2007 @ 13:27:17 #86
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_50161294
Signature.
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 6 juni 2007 @ 13:29:22 #87
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_50161349
Er staan een hoop filmpjes op youtube etc. Maar goed het is vooralsnog geen meerwaarde op dit topic. Schrijf een argument op stuk wat betrekking heeft op het topic en een llinkje erbij naar een filmpje moet geen probleem zijn
  woensdag 6 juni 2007 @ 13:35:50 #88
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_50161574
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 13:29 schreef Dark_Angelus het volgende:
Er staan een hoop filmpjes op youtube etc. Maar goed het is vooralsnog geen meerwaarde op dit topic. Schrijf een argument op stuk wat betrekking heeft op het topic en een llinkje erbij naar een filmpje moet geen probleem zijn
wat vind je zelf van de dingen die hier tot nu toe geroepen zijn dan?
Signature.
  woensdag 6 juni 2007 @ 13:38:34 #89
31101 _Led_
pi_50161677

[ Bericht 100% gewijzigd door _Led_ op 06-06-2007 13:38:52 ]
zzz
pi_50168076
Ik ben meer van het AN
  woensdag 6 juni 2007 @ 19:29:20 #91
71468 eRrrrJeee
RJ to the Bone
pi_50173887
ik zeg kei vaak omg
House muziek maakt jongeren kapot!!!
pi_50177185
Jongerentaal is verloedering van de Nederlandse taal en dient genegeerd te worden.
  woensdag 6 juni 2007 @ 20:54:20 #93
161413 xswords
Professionele Kaas Schaaf
pi_50177711
De meeste woordjes zijn gewoon surinaams (sranang tongo), zoals mattie/koulo/pima/lauw etc. Ik ben wel surinaams, maar me ouders hebben me altijd geleerd nederlands te praten, zoniet kreeg ik een klap

Zelfs ik vind het verloedering van de nederlandse taal.
Only facts matter...
pi_50177759
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 20:54 schreef xswords het volgende:
De meeste woordjes zijn gewoon surinaams (sranang tongo), zoals mattie/koulo/pima/lauw etc. Ik ben wel surinaams, maar me ouders hebben me altijd geleerd nederlands te praten, zoniet kreeg ik een klap :p
En hoe zouden wij surinaams moeten kunnen Handig dat je nederlands praat.
  woensdag 6 juni 2007 @ 21:01:20 #95
161413 xswords
Professionele Kaas Schaaf
pi_50178045
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 20:55 schreef jorgentol het volgende:

[..]

En hoe zouden wij surinaams moeten kunnen Handig dat je nederlands praat.
Wij surinamers kunnen toch ook allemaal nederlands? Tijd om je aan te passen !
Only facts matter...
pi_50180112
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 21:01 schreef xswords het volgende:

[..]

Wij surinamers kunnen toch ook allemaal nederlands? Tijd om je aan te passen !
ja, ik ga me niet zwart verven
pi_50184772
Zolang je maar weet hoe het hoort, en niet fouten in het standaard Nederlands of Engels maakt.
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_50184844
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 20:54 schreef xswords het volgende:
De meeste woordjes zijn gewoon surinaams (sranang tongo), zoals mattie/koulo/pima/lauw etc. Ik ben wel surinaams, maar me ouders hebben me altijd geleerd nederlands te praten, zoniet kreeg ik een klap

Zelfs ik vind het verloedering van de nederlandse taal.
HER-KEN-BAAR

Maarja, er zijn zoveel verschillende staattalen, maar net in welke buurt en in welke groep je zit. Ik zelf gebruik veel Moluks, Spaans, Indonesisch en Engels. Prachtig taaltje
pi_50211491
De afkortingen zoals wtf, idd, irl etc....prima
dat is eigenlijk gewoon sneller typen...

maar de jongerentaal gaat zo gangstery...
ey boy we gaan die shit ff doen jeweets....
reactie: aaaight, die shit is lauw jonge ik zeg je...

Nou ben ik zelf 18
en ik gebruik ook mijn woordjes....maar dat gegangster daar kan ik niet tegen....
Ik doe niet meer aan een signature
pi_50222753
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 19:28 schreef Lakai het volgende:
De afkortingen zoals wtf, idd, irl etc....prima
dat is eigenlijk gewoon sneller typen...

maar de jongerentaal gaat zo gangstery...
ey boy we gaan die shit ff doen jeweets....
reactie: aaaight, die shit is lauw jonge ik zeg je...

Nou ben ik zelf 18
en ik gebruik ook mijn woordjes....maar dat gegangster daar kan ik niet tegen....
Ey tu, straattaal is de shit mang... mo je weet zelluf.
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 8 juni 2007 @ 07:29:45 #101
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_50226164
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 13:35 schreef eer-ik het volgende:

[..]

wat vind je zelf van de dingen die hier tot nu toe geroepen zijn dan?
Ik vind het nog steeds een discussie waardig onderwerp. Er zijn veel dingen geroepen met de voor- tegen argumenten. Maar echt een verklaring is er niet aanwijsbaar voor.

Ik vind het goed dat jongeren creatief zijn met taal, maar beperk dat wel tot de vriendengroep en niet je complete 'taalstelsel"
pi_50464011
De taal veranderd voortdurend, daar is ook niets op tegen. Maar als mensen gewoon ABN kunnen praten maar het niet doen omdat ze dan niet bij hun groepje horen, dan mag je vanmij meteen weg.

Ook zijn die afkortingen like w8 zeer vervelend. Dat vind ik dus wel verloedering van de taal, in het begin van msn en de hele zooi wou ik ook nog wel eens w8 ofzo doen. Nu is het net zo irritant als die br33z4htt44l van sommige mensen
pi_50496369
In de klas word er wel wat straattaal gesproken waar ik een schurfthekel aan heb. Hoe moet ik weten als ze zeggen: ''pass mij die doekoe ik heb floes nodig'' wtf denk ik dan. Gebruik het in je vriendenkring en laat het daarbij. De woorden zoals w88, ff, idd, wtf etc... vind ik niet echt jongerentaal want het zijn afkortingen of je zegt hoe je het schrijft.
pi_50681840
die torri is tantu erk miiboy
  donderdag 21 juni 2007 @ 09:22:16 #105
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_50681943
klopt het ook dat mensen steeds minder weten wanneer het 1 woord en wanneer het 2 woorden zijn..?

dingen als hoeren tent, klaag zang enzo.. beetje jammer..
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
  donderdag 21 juni 2007 @ 09:24:29 #106
31101 _Led_
pi_50681991
Zolang ze maar doorhebben dat ze dat niet moeten doen op werk / bij sollicitaties...

"Ja ik word gediscrimineerd, ze nemen me nergens aan swa ! "

"Nee, je praat als een debiel, hebt geen manieren en TREK JE BROEK EENS OMHOOG ! "
zzz
pi_50781163
quote:

[..]

mijn gedachte
  zondag 24 juni 2007 @ 11:07:18 #108
171896 C21H23NO5
diacetylmorfine
pi_50781259
quote:
Op donderdag 14 juni 2007 20:54 schreef Americanidiot het volgende:
De taal veranderd voortdurend, daar is ook niets op tegen. Maar als mensen gewoon ABN kunnen praten maar het niet doen omdat ze dan niet bij hun groepje horen, dan mag je vanmij meteen weg.

Ook zijn die afkortingen like w8 zeer vervelend. Dat vind ik dus wel verloedering van de taal, in het begin van msn en de hele zooi wou ik ook nog wel eens w8 ofzo doen. Nu is het net zo irritant als die br33z4htt44l van sommige mensen
ABN bestaat niet, je bedoelt zeker het Standaardnederlands. En je spreekt een taal, je praat hem niet
Would Sir care for a starter of some garlic bread perhaps?
No, thank you. I will proceed directly to the intravenous injection of hard drugs, please.
pi_50803574
Waarom wordt het uberhaupt 'jongerentaal' genoemd? Ik behoor ongetwijfeld tot de categorie, maar ik praat 'gewoon' Nederlands. Het bezigen van een dergelijk taaltje welke in de OP wordt beschreven is mijns inziens een teken van mislukte integratie. Alhoewel je ook veel blanken zo hoort praten heden ten dage, lang leve de multiculturele samenleving.
Kinderbijslag op door de coffeeshop nigga.
pi_50803949
Ik woon dan ook niet in een al te groot drop/stad. Trek niet echt veel op met jongerendie ook zo praten. Maar hier is het allemaal nog erg beperkt, de "jongeren-taal" word vooral onder jongeren gesproken en kunnen zich ook goed aanpassen in een situatie dat er netjes moet worden gesproken. Natuurlijk praat ik tegen mijn ouders of tegen een leraar anders dan tegen m'n vrienden/matties (ik zal niet snel matties zeggen xD tis maar dat iedereen me verstaat ) Ohja, ps. ik ben een indo. Maar opgegroeit tussen de oerhollanders (A) haha op 't platteland
  maandag 25 juni 2007 @ 11:13:48 #111
31101 _Led_
pi_50813877
quote:
Op donderdag 14 juni 2007 20:54 schreef Americanidiot het volgende:
De taal veranderd voortdurend
verandert.
quote:
daar is ook niets op tegen. Maar als mensen gewoon ABN kunnen praten maar het niet doen omdat ze dan niet bij hun groepje horen, dan mag je vanmij meteen weg.

Ook zijn die afkortingen like
Like..? Ook geen ABN volgens mij
Maar als jij het doet is het vast geen taalverloedering, right ?
zzz
pi_52348410
Is het een verloedering van de taal als jongeren woorden gebruiken die sommige mensen gewoon niet begrijpen??
Is het erg dat jongeren een ander taalgebruik hebben (onderling) dan andere mensen?
Het hele gedrag van jongeren is toch anders dan van oudere mensen??
Waarom mag de spreektaal dan niet anders zijn...??????
Ouderlijk gezeur noem ik het......
4 8 15 16 23 42
pi_52348794
Dan heb je het nog niet over die gekke friezen...dat is pas verloedering van taal!
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 09:17:57 #114
31101 _Led_
pi_52351628
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 00:22 schreef Han-Pekel het volgende:
Is het een verloedering van de taal als jongeren woorden gebruiken die sommige mensen gewoon niet begrijpen??
Is het erg dat jongeren een ander taalgebruik hebben (onderling) dan andere mensen?
Het hele gedrag van jongeren is toch anders dan van oudere mensen??
Waarom mag de spreektaal dan niet anders zijn...??????
Ouderlijk gezeur noem ik het......
Zolang je maar snapt dat je je sollicitatie-gesprek ermee verknalt en dat dan puur je eigen schuld is
Hoe je met je vrienden praat zoek je maar uit, maar het kan wel voordelig voor je zijn als je je tegen andere mensen normaal kunt gedragen
zzz
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 09:23:55 #115
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_52351725
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 00:39 schreef GambinoT het volgende:
Dan heb je het nog niet over die gekke friezen...dat is pas verloedering van taal!
Signature.
pi_52352289
Altijd het risico dat je het op school ook fout gaat schrijven.
Dan wordt het zo'n gewoonte..
pi_52364420
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 09:17 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Zolang je maar snapt dat je je sollicitatie-gesprek ermee verknalt en dat dan puur je eigen schuld is
Hoe je met je vrienden praat zoek je maar uit, maar het kan wel voordelig voor je zijn als je je tegen andere mensen normaal kunt gedragen
vandaar de benaming jongerentaal...lijkt me
4 8 15 16 23 42
pi_52364472
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 09:59 schreef -Strawberry- het volgende:
Altijd het risico dat je het op school ook fout gaat schrijven.
Dan wordt het zo'n gewoonte..
Sinds wanneer maak jij je zorgen dat andere fouten maken op school??
t Zal me werkelijk een worst wezen
4 8 15 16 23 42
pi_52380649
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 17:48 schreef Han-Pekel het volgende:

[..]

Sinds wanneer maak jij je zorgen dat andere fouten maken op school??
t Zal me werkelijk een worst wezen
Wie zegt dat ik me daar zrogen om maak?
pi_52418648
Alles dope ouwe
pi_52423233
Lekker lauwww lekker lossss
pi_52560681
Ik kan me voorstellen dat buitenlanders onze taal niet zo goed beheersen als echte nederlanders, maar ik erger me dood aan (nederlandse) mensen die dat taaltje gaan overnemen en zelf ook bijvoorbeeld verkeerde lidwoorden gaan gebruiken. Want volgens mij is elke nederlander vanaf 9 jaar wel in staat de goede lidwoorden te kiezen, het is heel spijtig dat ze hun eigen taal weer gaan verpesten door op de middelbare school de "stoere" taal van kanslozen over te nemen.

woordgebruik zoals dope, vet, chill, relaxed, idd, w8 etc heb ik niks op tegen, maar wel als mensen bewust zinnen verkeerd gaan opbouwen of zichzelf een buitenlands accent aan gaan leren.
pi_52562472
Wat ik in dit topic nog niet ben tegengekomen maar waar ik me ook erg aan irriteer is verkeerd gebruik van na/naar. Bijvoorbeeld: "ik ben even na de supermarkt"
  zaterdag 26 september 2009 @ 13:49:08 #124
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_73124038
Waar ik mij voornamelijk aan erger is het oerwoudtaaltje van de jongeren. Het is totaal niet te volgen, mijn neefje van 15 praat het ook. Zijn gesprekken klinken net als als een telefoongesprek waar om de zoveel seconden een onderbreking inzit. Wat mij verder opvalt is dat als jongeren elkaar ontmoeten ze met de vuisten tegen elkaar drukken. Ik bedoel, wat is dat voor onzin? schudt gewoon elkaar gewoon de hand. Nou ben ik ook van '78, dat zal het wel zijn denk ik.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  zaterdag 26 september 2009 @ 16:10:34 #125
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_73126936
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 15:56 schreef _superboer_ het volgende:
Wat ik in dit topic nog niet ben tegengekomen maar waar ik me ook erg aan irriteer is verkeerd gebruik van na/naar. Bijvoorbeeld: "ik ben even na de supermarkt"
Dat ja.

Ik erger me aan het door elkaar gebruiken van 'irriteren' en 'ergeren aan', zodat je 'irriteren aan' krijgt.

Oh en moest die kick nou van meer dan 2 jaar?
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_73249026
Ik kort eigenlijk vrijwel nooit af.
Meestal zeg ik op msn enzo wel 'ff' en dat soort dingen, en zo erg let ik daar ook weer niet op m'n spelling.
Maar ik hoor wel eens van leraren dat ze leerlingen erop aanspreken dat ze sms en msntaal in hun toetsen gebruiken Hoe dom kun je dan zijn?

Wanneer werd John F. Kennedy vermoord?
Uhhm, k geloof dat da in 1963 was op 22 novembur ofsow, toen ging die g0sert ff rijde in z'n waggie met z'n chick en werd hij door z'n kop geschote met zoown pistool, jeweetweltoch?

woensdag 30 september 2009 @ 17:53:37 #127
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_73249256
quote:
Op woensdag 30 september 2009 17:44 schreef Suusje-V het volgende:
Ik kort eigenlijk vrijwel nooit af.
Meestal zeg ik op msn enzo wel 'ff' en dat soort dingen, en zo erg let ik daar ook weer niet op m'n spelling.
Maar ik hoor wel eens van leraren dat ze leerlingen erop aanspreken dat ze sms en msntaal in hun toetsen gebruiken Hoe dom kun je dan zijn?

Wanneer werd John F. Kennedy vermoord?
Uhhm, k geloof dat da in 1963 was op 22 novembur ofsow, toen ging die g0sert ff rijde in z'n waggie met z'n chick en werd hij door z'n kop geschote met zoown pistool, jeweetweltoch?

Valt nóg mee dat er geen xD's en ^_^'s in staan
pi_73249431
quote:
Op woensdag 30 september 2009 17:53 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Valt nóg mee dat er geen xD's en ^_^'s in staan
Vergeten te adden, maar die zullen dan vast ook wel in die antwoordbladen hebben gestaan
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 30 september 2009 @ 18:00:58 #129
100642 S1nn3rz
Provocato ergo sum
pi_73249456
Ik moet altijd een beetje lachen als ik van die stoere jochies zie van een jaar of 15 die dit soort taal bezigen.
in combinatie met van die handgebaren en vuistjes naar elkaar toe.
From feudal serf to spender.
pi_73249545
quote:
Op woensdag 30 september 2009 18:00 schreef S1nn3rz het volgende:
Ik moet altijd een beetje lachen als ik van die stoere jochies zie van een jaar of 15 die dit soort taal bezigen.
in combinatie met van die handgebaren en vuistjes naar elkaar toe.
Ik vraag me af of ze zich dan ook echt 'cool' voelen als ze dat doen
pi_73251370
quote:
Op woensdag 30 september 2009 18:03 schreef Suusje-V het volgende:

[..]

Ik vraag me af of ze zich dan ook echt 'cool' voelen als ze dat doen
vast wel anders zouden ze het niet gebruiken...kijk af en toe gebruik ik ook wel eens afkortingen maar geen woorden zoals homie of n*gg* ofzo
  woensdag 30 september 2009 @ 21:26:22 #132
246338 ArchibaldTheWise
Grandwizard of Wisdom
pi_73256716
Straattaal is internationaal, en dit is de nederlandse variant.
Een megamix van English,Surinaams,Marokaans,en random woordreclycling.
Het is leuk, en soms is het een perfecte uitweg voor een privégesprek in een openbare ruimte.

En dan over 'The Box', dit stroomt gewoon uit de hiphop-cultuur, en is gewoon dope
Maar je pikt de 'nepperds' er zo uit, want je groet iemand 'vanuit je hart', of met respect dus vuisten tegen elkaar, én daarna tegen je borst, zo hoort het (nepperds vergeten dit), is heel vredelievend =)
Respect my wisdom, or endure the wrath of the hazardous incompetence I refer to as vengeance.
  woensdag 30 september 2009 @ 22:07:18 #133
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_73258256
want je groet iemand 'vanuit je hart', of met respect dus vuisten tegen elkaar, én daarna tegen je borst, zo hoort het (nepperds vergeten dit), is heel vredelievend =)

Je groet je medemens door hem/haar een hand te geven.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  woensdag 30 september 2009 @ 22:21:54 #134
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_73258759
quote:
Op woensdag 30 september 2009 22:07 schreef cvboer het volgende:
want je groet iemand 'vanuit je hart', of met respect dus vuisten tegen elkaar, én daarna tegen je borst, zo hoort het (nepperds vergeten dit), is heel vredelievend =)

Je groet je medemens door hem/haar een hand te geven.
Of een vlakke hand in hun gezicht, idd
  woensdag 30 september 2009 @ 23:05:19 #135
164018 nijnja
Nimmer alcohol, enkel Fristi
pi_73260376
Reageer normaal op elkaar, of niet.
Hiermee doel ik op een redelijke onderbouwing...
Geen Nijntje, enkel Nijnja || Livalo's 'G' O+
Op woensdag 22 april 2009 19:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende: nijn kan schelden _O_
Op zondag 6 september 2009 00:14 schreef yvonne het volgende: Jij hoorde een bleek ventje van 15 te zijn :D
  woensdag 30 september 2009 @ 23:23:09 #136
166265 Acinonyx
Deutschland über alles ~ !
pi_73260887
Of van die mensen die 'kids' zeggen in plaats van gewoon 'kinderen'
Drive few cars and far more unicorns.
.
Mr.Cooper schreef ooit het volgende:
ik kan teminste headbangen, lekker met me lange haar lopen chille en zo, kan ik van jou niet zeggen naar je chemokuur-kop
  woensdag 30 september 2009 @ 23:25:51 #137
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_73260964
Als een taal gesproken wordt, dan veranderd die. Kan je niet omheen. Als jij met iemand in gesprek zou gaan van je eigen leeftijd die 100 jaar geleden leefde, zou je 'm ook lastiger kunnen verstaan. En zeker als je dan nog verder terug in de tijd zou gaan. Mensen spreken van 'verloedering', maar dat kan ook iets heel anders zijn. Dat weet je nu nog niet. Wellicht spreken we over 100 jaar allemaal zo en vinden we dat helemaal normaal
Ik hoop het, net als met TS, niet hoor, maar je weet het niet, dat is wat ik wil zeggen.
I never look back, darling. It distracts from the now.
pi_73261519
quote:
Verloedering.
celebrate your money
pi_73261580
Straattaal ftw
I'm not a sinner.
  woensdag 30 september 2009 @ 23:46:10 #140
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_73261685
Straattaal=steuntrekkers van de toekomst. bij voorbaat zijn de gebruikers hiervan nu al kansloos.
  woensdag 30 september 2009 @ 23:49:02 #141
205634 varcento
I was bred to get in.
pi_73261795
quote:
Op woensdag 30 september 2009 23:46 schreef cvboer het volgende:
Straattaal=steuntrekkers van de toekomst. bij voorbaat zijn de gebruikers hiervan nu al kansloos.
Meneertje is een keer in zn kontje gepakt door een straattaal ventje? mijn god vent, ik gebruik het ook en zit nu in 2e jaar uni.
Victorious, yeah we warriors.
We make history, strive of victory.
Standing at my podium, i try to watch my sodium.
Die high blood pressure!
  Moderator donderdag 1 oktober 2009 @ 10:52:26 #142
1424 crew  Jimbo
Gråtrunka
pi_73268024
word.
Op donderdag 20 augustus 2020 17:36 schreef Notorious_Roy het volgende:
Naast alle onzin die je uitkraamt heb je af en toe ook gewoon heel verstandige posts.
Op dinsdag 10 augustus 2021 16:32 schreef yvonne het volgende:
@:Jimbo voor mod, yeah *O*
  donderdag 1 oktober 2009 @ 16:51:25 #143
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_73278955
quote:
Op woensdag 30 september 2009 23:49 schreef varcento het volgende:

[..]

Meneertje is een keer in zn kontje gepakt door een straattaal ventje? mijn god vent, ik gebruik het ook en zit nu in 2e jaar uni.
Gefeliciteerd. nou nog een goeie baan vinden om je megaschuld aan de IB-groep terug te betalen
  woensdag 7 oktober 2009 @ 22:08:02 #144
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_73471725
Verloedering.. Ik zeg onzin.

Ik vind het namelijk pas verloedering als we niet meer anders kunnen, en we weten wel hoe het moet, maar het is gewoon lekker makkelijk om het niet te doen!
Ik mis Hyves om mijn gebrek aan intelligentie te relativeren.
pi_73491889
Toen ik een jaar of 14 was schreef ik ook msn taal en praatte ik ook straattaak zoals mattie en fattoe enz.
Maar ik begon opeens tijdens proefwerk nederlands ook ik het '' breezer '' te schrijven! dat ik dacht nee lama.
ik vind msn taal oke! maar als het maar wel leesbaar is. en niet zoals ; w8ff, co0wl enz.
Dat is gewoon irritant om te lezen.
Verder hou ik er niet van als mensen gaan schrappen in een sms.
  donderdag 8 oktober 2009 @ 18:55:08 #146
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_73495411
Inderdaad, schrappen in een sms is niet hardcore.

Echte mannen en vrouwen gebruiken gewoon volledige taal in een sms, al kost het 3 smsjes in plaats van 1. Die paar centen voor wat zelfrestecp is het toch wel waard.
  zondag 11 oktober 2009 @ 22:20:16 #147
267082 Pinkerton
Of toch niet?
pi_73593376
Ik heb zo'n tyfushekel aan die woorden als mattie en dergelijke. Dat typen met dubbele i was ook zo schijtirritant. Van die e-mailadressen als mii_giirl@hotmail.com
When you're strange, faces come out of the rain.
Op woensdag 2 juni 2010 01:10 schreef Rucky het volgende: De verstandigste opmerking die ik in jaren op fok heb gelezen.
  maandag 12 oktober 2009 @ 17:33:59 #148
164018 nijnja
Nimmer alcohol, enkel Fristi
pi_73616561
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 22:20 schreef Pinkerton het volgende:
Ik heb zo'n tyfushekel aan die woorden als mattie en dergelijke. Dat typen met dubbele i was ook zo schijtirritant. Van die e-mailadressen als mii_giirl@hotmail.com
Dat bedoel iick!
Geen Nijntje, enkel Nijnja || Livalo's 'G' O+
Op woensdag 22 april 2009 19:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende: nijn kan schelden _O_
Op zondag 6 september 2009 00:14 schreef yvonne het volgende: Jij hoorde een bleek ventje van 15 te zijn :D
pi_73686235
Ik kan me er ook mateloos aan ergeren. Sommige klasgenoten moeten zelfs nog nadenken over wat nou ook alweer de persoonsvorm is, wanneer je als/dan gebruikt en natuurlijk niet kunnen kiezen tussen de beruchte d's en t's...

En ik krijg zojuist een berichtje binnen op msn:
"je feliciteerd me niet eens"
>"je feliciteerd?"
"jaa, duhu, ik ben jarig"

Mensen, houd je kop nou eens bij de les. Ik ben echt benieuwd wat de huidige/volgende generatie leert/gaat leren bij Nederlands op de basisschool.
It's funny
But not ha-ha funny.
pi_73720344
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 17:33 schreef nijnja het volgende:

[..]

Dat bedoel iick!
iiCk.
  maandag 19 oktober 2009 @ 09:37:43 #151
272004 eucalyptus
Lurken als een grote
pi_73834439
Jeweetzelluf mattiie! xxxx hvj wjnmk je sChatjoeee <33

Om emo van te worden
pi_74577992
Wat ik hier vooral voorbij zie komen is taal die wordt gebruikt op de basisscholen door 'stoere' jongens. Dit leren ze vrij snel af op de middelbare school, bij de meeste dan.
"Underestimate me, I'll take advantage of it"
pi_74578412
Ik heb vandaag een heel mooi betoog gehouden over het feit dat de vrees voor taalverloedering van het Nederlands door chattaal en dergelijke nutteloos is.
  dinsdag 10 november 2009 @ 18:05:40 #154
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_74579854
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 17:08 schreef Noortje. het volgende:
Ik heb vandaag een heel mooi betoog gehouden over het feit dat de vrees voor taalverloedering van het Nederlands door chattaal en dergelijke nutteloos is.
En waaron vond je dat?
pi_74579972
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 18:05 schreef fs180 het volgende:

[..]

En waaron vond je dat?
MSN en SMS en dergelijke communicatiemiddelen zijn bestemd om snel en efficient te communiceren, vandaar de vele afkortingen en dergelijke. Jongeren blijken prima onderscheid te kunnen maken tussen chattaal en Standaardnederlands. Bovendien is het Nederlands een levende taal, levende talen hebben de neiging hun inconsequenties weg te werken waar dat mogelijk is. Ook is fenomeen 'jongerentaal' niets nieuws en ook niets om voor te vrezen. Vroeger waren er ook al jongerentalen, die zijn ontstaan en weer verdwenen. Hoogstens de woorden die relevant waren voor de taal hebben het overleefd, en hier is naar mijn inziens niets mis mee.

Ennnnnnnnnn niet te vergeten, een nieuwe taalcultuur hoeft niets nieuws te zijn. Tegenwoordig is de taal kleurrijjker, internationaler en speelser, tegenover het vroegere ABN dat meer academisch, bijbels en klassiek was. Daarbij komt dat het ABN de functie niet meer heeft die het vroeger, toen er één spelling- en grammaticanorm gold, wel had. Toen was het namelijk een middel om je te onderscheiden van de lagere standen en later werd het een middel voor sociale vooruitgang. Dit is helemaal niet meer relevant.

Taalverandering zien als taalverloedering ligt er dus maar net aan hoe je er tegenaan kijkt. Persoonlijk vind ik de dingen die veel mensen zien als taalverloedering, vooral natuurlijke taalveranderingen en dus niets om voor te vrezen of tegen te strijden.

[ Bericht 7% gewijzigd door Anoniem_03032014_01 op 10-11-2009 18:12:26 ]
pi_74580848
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 09:54 schreef eer-ik het volgende:
waar is rotte peer?
wat?
  dinsdag 10 november 2009 @ 19:23:32 #157
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_74581987
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 18:11 schreef Noortje. het volgende:

[..]

MSN en SMS en dergelijke communicatiemiddelen zijn bestemd om snel en efficient te communiceren, vandaar de vele afkortingen en dergelijke. Jongeren blijken prima onderscheid te kunnen maken tussen chattaal en Standaardnederlands. Bovendien is het Nederlands een levende taal, levende talen hebben de neiging hun inconsequenties weg te werken waar dat mogelijk is. Ook is fenomeen 'jongerentaal' niets nieuws en ook niets om voor te vrezen. Vroeger waren er ook al jongerentalen, die zijn ontstaan en weer verdwenen. Hoogstens de woorden die relevant waren voor de taal hebben het overleefd, en hier is naar mijn inziens niets mis mee.

Ennnnnnnnnn niet te vergeten, een nieuwe taalcultuur hoeft niets nieuws te zijn. Tegenwoordig is de taal kleurrijjker, internationaler en speelser, tegenover het vroegere ABN dat meer academisch, bijbels en klassiek was. Daarbij komt dat het ABN de functie niet meer heeft die het vroeger, toen er één spelling- en grammaticanorm gold, wel had. Toen was het namelijk een middel om je te onderscheiden van de lagere standen en later werd het een middel voor sociale vooruitgang. Dit is helemaal niet meer relevant.

Taalverandering zien als taalverloedering ligt er dus maar net aan hoe je er tegenaan kijkt. Persoonlijk vind ik de dingen die veel mensen zien als taalverloedering, vooral natuurlijke taalveranderingen en dus niets om voor te vrezen of tegen te strijden.
Ik zie dat juist totaal anders; degelijk taalgebruik is zeerzeker hèt middel om jezelf van het plebs te scheiden. En jongen blijken totaal niet het onderscheid te kunnen maken tussen situaties waar hun slang toepasselijk is en wanneer dat dit niet is. De huidige generatie jongeren is dan ook gruwelijk hard de spreekwoordelijk lul. Ze worden op school niet geleerd fatsoenlijk nederlands te spreken of schrijven en in hun sociale omgeving wordt er zelfs neergekeken op mensne de nederlandse taal wel meester zijn
Wanneer de jeugd het verschil tussen hun eigen taaltje en fatsoenlijk taalgebruik niet meer zien is het einde zoek Niet dat dit volledig aan de jongeren te dankenis, het huidige schoolsysteem werkt dit namelijk ook gewoon in de hand, ouders weten hun kinderen ook niet meer correct te verbeteren..
  dinsdag 10 november 2009 @ 20:45:49 #158
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_74584597
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 19:23 schreef fs180 het volgende:

[..]

Ik zie dat juist totaal anders; degelijk taalgebruik is zeerzeker hèt middel om jezelf van het plebs te scheiden. En jongen blijken totaal niet het onderscheid te kunnen maken tussen situaties waar hun slang taal toepasselijk is en wanneer dat dit niet is. De huidige generatie jongeren is dan ook gruwelijk hard de spreekwoordelijk lul. Ze worden op school niet geleerd fatsoenlijk nederlands te spreken of schrijven en in hun sociale omgeving wordt er zelfs neergekeken op mensne de nederlandse taal wel meester zijn
Wanneer de jeugd het verschil tussen hun eigen taaltje en fatsoenlijk taalgebruik niet meer zien is het einde zoek Niet dat dit volledig aan de jongeren te dankenis, het huidige schoolsysteem werkt dit namelijk ook gewoon in de hand, ouders weten hun kinderen ook niet meer correct te verbeteren..
Met dergelijk taalgebruik onderscheid je jezelf zeker. Je maakt dan kenbaar dat je tot de lagere sociale klasse van de bevolkingslaag hoort.
  dinsdag 10 november 2009 @ 20:48:16 #159
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_74584673
Ja, bedankt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')