Je snapt wat ik bedoel.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 18:48 schreef -skippybal- het volgende:
Echt élke reactie is welkom?
Bedankt!. Ja ik heb er wel aan zitten denken maar de alle psychologen en psychiaters wilde eerst allerlei andere dingen doen. Waar ik in feite geen steek meer verder ben gekomen.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 18:50 schreef Locusta het volgende:
Heb je al eens gedacht aan cognitieve therapie om je over dit probleem te helpen?
Heel veel succes!
Tja, omdat ik het gevoel dat ik nu moet plassen. En omdat ik weet dat het waarschijnlijk niet komt. Het lukt mij gewoon niet als er andere om mij heen zijn of als ik andere hoor. Dat geeft mij zo'n vreemd gevoel., dat is helemaal geen privacy heb enzo.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 18:52 schreef MissyMirjaM het volgende:
om te beginnen:
[..]
waarom word je zenuwachtig?
Wat bedoel je precies? Ik kan wel op de WC gaan zitten als er mensen om me heen zijn maar dan lukt het niet. Kan confronteer ik mezelf dus met het probleem maar schiet er niks mee op.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 18:59 schreef katerwater het volgende:
Ik denk dat het het praktisch moet oplossen: net zoals een fobie tegen spinnen moet je het probleem oplossen door het uit te voeren.
zoek eens bij fobieen?
waarom zou je nu moeten? als ik ga zitten, komt het ook niet zodra ik zit.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 18:59 schreef Lucian het volgende:
[..]
Tja, omdat ik het gevoel dat ik nu moet plassen. En omdat ik weet dat het waarschijnlijk niet komt. Het lukt mij gewoon niet als er andere om mij heen zijn of als ik andere hoor. Dat geeft mij zo'n vreemd gevoel., dat is helemaal geen privacy heb enzo.
Dat werkt niet. Volgens mij heb dan nog meer kans dat mijn blaas knapt.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 19:02 schreef freecell het volgende:
En als je dan gewoon NIET gaat plassen?
Gewoon negeren dat je moet plassen?
Op een gegeven moment kan je het niet meer tegenhouden, dus dan plas je in je broek. op dat moment vervelend, maar het zou kunnen helpen?
daar zou je dus mee moeten beginnen.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 19:02 schreef Lucian het volgende:
Inderdaad. Ik heb dit nu al twee jaar en het is zo vervelend. Het is zo'n bellemering. Ik kan het gewoon echt niet uit mijn hoofd zetten.
Je kunt het ook zelf aangeven he, dat je cognitieve therapie wilt proberen. Zeker aangezien al die andere dingen niet helpen. Zou het toch eens met je huisarts of psycholoog bespreken. Je kunt het altijd proberen, baat het niet, schaad het niet en misschien werkt dit welquote:Op zaterdag 2 juni 2007 18:58 schreef Lucian het volgende:
Bedankt!. Ja ik heb er wel aan zitten denken maar de alle psychologen en psychiaters wilde eerst allerlei andere dingen doen. Waar ik in feite geen steek meer verder ben gekomen.
En ik kan me eigenlijk niet zo iets herrineren waardoor dit is gekomen. Ik heb vanaf vroeg af aan dus altijd al licht gehad. Toen ik 16 was werd het ineens veel erger, maar ik het echt geen idee waarom. Lichaamlijk is er dus waarschijnlijk niks aan de hand want dat is onderzocht.
Ik vanaf mijn 16e zeker veel meer stress. Helemaal omdat ik ook geestelijk in de puberteit kwam. Veel geestelijke problemen, maar zover ik kan bepalen heeft dat echt geen invloed op mijn plassen. Dat staat er helemaal los van.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 19:02 schreef kirsten. het volgende:
ik heb zelf spastische colon, en de dokter vertelde mij dat dit soort dingen ( dus ook plasangst, neem ik aan) vaak heel erg versterkt worden door stress en dat soort dingen, en dat het in de puberteit ook vaak erger is door hormonen enzo. is er een reden ofzo, dat je vanaf je 16e stress ofzo hebt?
ik weet ook wel hoe vervelend het is, heb er altijd last van als ik toetsweek heb of belangrijke zaken. bij mij is het meer de angst dat ik niet naar de wc kan/mag ( zoals vaak onder toetsen bv.), en dat maakt het erger. zodra er een toilet in de buurt is is er geen probleem meer, en daarom snappen mensen het ook vaak niet.
Zou best kunnen dat ik het zelf heb opgeblazen maar ik zit er nu wel mee. Hoe kan ik het nu dan meer minder maken?quote:Op zaterdag 2 juni 2007 19:03 schreef Locusta het volgende:
[..]
Je kunt het ook zelf aangeven he, dat je cognitieve therapie wilt proberen. Zeker aangezien al die andere dingen niet helpen. Zou het toch eens met je huisarts of psycholoog bespreken. Je kunt het altijd proberen, baat het niet, schaad het niet en misschien werkt dit wel
Hmmm, kan misschien te maken hebben met pubertijd ofzo![]()
Verder ben ik het wel met MissyM eens dat je het misschien voor jezelf teveel hebt opgeblazen... en het nu in je hoofd heel groot is geworden.
Hebben wel meer mensen last van.... ik heb dat bijv. ook weleens gehad met piekeren enzo![]()
Welnee, je blaas knapt niet. Niet zo min als je zelf je adem in kan houden tot je dood bent.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 19:02 schreef Lucian het volgende:
Dat werkt niet. Volgens mij heb dan nog meer kans dat mijn blaas knapt.
Daar heb ik dus ook al heel erg over zitten nadeken. Maar dat staat de huisarts niet toe. Dat is gevaarlijk en ze willen eerst graven naar eventueele psygische problemen. Maja dat kan jaren duren.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 19:06 schreef Aventura het volgende:
Kan je niet een katheter laten aanleggen ofzo? Dan kan je toch gaan en staan waar je wil. En misschien ga je je dan onbewust wat meer ontspannen waardoor het naderhand vanzelf gaat.
ophouden met eraan denken.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 19:05 schreef Lucian het volgende:
Zou best kunnen dat ik het zelf heb opgeblazen maar ik zit er nu wel mee. Hoe kan ik het nu dan meer minder maken?
je hebt ook tijdelijke catheters he.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 19:08 schreef Lucian het volgende:
[..]
Daar heb ik dus ook al heel erg over zitten nadeken. Maar dat staat de huisarts niet toe. Dat is gevaarlijk en ze willen eerst graven naar eventueele psygische problemen. Maja dat kan jaren duren.
Dat doen ze niet zomaar als je niets lichamelijks mankeert, zeker niet met oog op infectiegevaar en dergelijke.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 19:06 schreef Aventura het volgende:
Kan je niet een katheter laten aanleggen ofzo? Dan kan je toch gaan en staan waar je wil. En misschien ga je je dan onbewust wat meer ontspannen waardoor het naderhand vanzelf gaat.
quote:Op zaterdag 2 juni 2007 18:48 schreef -skippybal- het volgende:
Echt élke reactie is welkom?
Ik zou het niet weten, zitten daar bijwerkingen aan?quote:Op zaterdag 2 juni 2007 23:23 schreef Furia het volgende:
Kunnen plaspillen helpen? Dat is misschien net wel een beetje als mensen die geen grote boodschappen kunnen doen aan de laxeertabletten zetten: of je nu wilt of niet, dan moet je wel. Denk ik. Optie?
Ook al heb jij het niet zo erg als ik. Dit is echt tof om te horenquote:Op zondag 3 juni 2007 01:17 schreef ikJur het volgende:
Ik heb ongeveer hetzelfde maar in een wat lichtere vorm. Ik kan gewoon niet plassen in van die sta wc's als er andere mensen zijn dan pak ik meestal die wc's met een deur. maar de laatste jaren is het wel heel erg afgenomen. Ook omdat ik me er niet zo druk meer om maak. Denk dat dat ook de enige oplossing is. Kom er ook gewoon voor uit dat je niet kan plassen als er andere mensen bij staan. Als is het in jou geval ook als ze op je wachten. Dat heb ik iets minder maar ook wel eens gehad.
Als ik dan met iemand de plee inloop en die gaat dan achter zo'n sta wc staan dan zeg ik: ik ga effe in deze plee anders kan ik niet plassennaja nooit rare reactie op gehad ofzo
je bent in ieder geval niet de enige, mijn ex-vriendin had het trouwens ook.
Wat bij mij altijd helpt is eraan te denk (klinkt heel gek) dat ik naar een bos ga waar niemand is, en dat ik helemaaal alleen ben. Dat is op een of andere manier erg rustgevend.quote:Op zondag 3 juni 2007 03:59 schreef shifto het volgende:
Wat schijnt te helpen (ooit iets over gelezen omdat ik het sporadisch tegenkwam in mijn omgeving) is letterlijk de tijd nemen, ook al moet je alleen plassen, ga zitten en ga iets lezen, een tijdschrift ofzow. Dan vergeet je de "drang" van het moeten en ga je eigenlijk al voor je het zelf door hebt! Hoop dat je er iets aan hebt, er iig niet mee bezig zijn tijdens het plassen zelf!
Voor zover ik weet kun je ze op recept halen en bestaat er bij verkeerd/overmatig gebruik kans op uitdroging (logisch ook, want je "jaagt" vocht je lichaam uit). En je moet natuurlijk wel naar de wc toe, anders kun je t ongetwijfeld in je broek doen. Maar ik zou eens langs de huisarts gaan, die heeft er zeker meer verstand van dan ik.quote:Op zondag 3 juni 2007 09:49 schreef Lucian het volgende:
[..]
Ik zou het niet weten, zitten daar bijwerkingen aan?
[..]
dat heb ik soms ook nog wel, alleen niet als ik heel nodig moet dan maakt het weinig uit. maar zoals TS is het toch een ander verhaal.quote:Op zondag 3 juni 2007 11:34 schreef Rens_Wilders het volgende:
Ik kan ook echt niet plassen als er iemand bij is, en ik geloof dat wel meer mensen dat hebben hoor. Het lukt gewoon niet bij een pisbak, ik moet een deur hebben die op slot kan![]()
Je wel hoor, is wel 'ns gebeurd in zo'n jappenkamp. Schijnt een zeer pijnlijke dood te zijn.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 19:05 schreef freecell het volgende:
[..]
Welnee, je blaas knapt niet. Niet zo min als je zelf je adem in kan houden tot je dood bent.
Je autonome zenuwstelsel neemt het over voor je blaas knapt.
Daarbij moet je wel behoorlijk lang niet plassen voordat je uberhaupt risico's loopt.
Ik kan niet urineren als ik weet dat mensen (bekenden of onbekenden) mij kunnen horen urineren.quote:Op zondag 3 juni 2007 11:34 schreef Rens_Wilders het volgende:
Ik kan ook echt niet plassen als er iemand bij is, en ik geloof dat wel meer mensen dat hebben hoor. He
Dat is het slechtste wat je jezelf kan aanleren als je last hebt van plasangst. Echt. Als je geluiden gaat gebruiken om te plassen, ,ga je ze na verloop van tijd NODIG hebben om te kunnen plassen. Je lost je probleem niet op, je maakt het gewoon erger.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 21:56 schreef Hi_flyer het volgende:
En onder de douche, het geluid en de stralen moeten toch wel 'motiverend' werken, zeg maar.....
quote:Op maandag 4 juni 2007 02:31 schreef cerror het volgende:
Probeer eens met een koptelefoon op te pissen.
Kan je muziek op spelen of je neemt het geluid op van een moment waar je wel kan zeiken (mic als het wel wil).
Gewoon een situatie waarin je het wel kan nabootsen en dan met je ogen dicht en dat geluid aan proberen?
quote:Op maandag 4 juni 2007 02:29 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Dat is het slechtste wat je jezelf kan aanleren als je last hebt van plasangst. Echt. Als je geluiden gaat gebruiken om te plassen, ,ga je ze na verloop van tijd NODIG hebben om te kunnen plassen. Je lost je probleem niet op, je maakt het gewoon erger.
Ik dacht dat hij watergeluiden bedoelde.quote:
De enige manier waarop jouw tip nut gaat hebben is als ze zich fijn voelt bij stamp-stamp-stamp muziek met simpele melodietjes. Dan kan je in de disco lekker chillen op de muziek die je hoort die je normaal gesproken thuis met je koptelefoon op beluistert. Voor de rest moet je geluiden vermijdennnnnnnquote:Op maandag 4 juni 2007 02:37 schreef cerror het volgende:
[..]
Ik dacht dat hij watergeluiden bedoelde.
Ik weet wat je bedoeld. Het zou mij ook nooit zijn gelukt in die omstandighedenquote:Op zondag 3 juni 2007 10:45 schreef Weerman het volgende:
Ik kan me erin vinden eigenlijk, echter alleen als ik buiten sta te piesen en als me ex kijkt kan ik het echt gewoon niet. En nog een voorbeeld is terugkomst na de vakantie, toen werd er op me gewacht en dat geeft gewoon een druk waardoor het niet lukt. Toch heb je heel erg spijt als je nog 200 km moet rijden
Tja, ik denk dit het niet oplost. Hiermee krijg ik alleen nog meer klachten omdat ik de hele tijd naar de WC moet en niet kan plassen. En bovendien werk ik hier mijn hele vochthuishouding in mijn lichaam door de war.quote:Op zondag 3 juni 2007 11:02 schreef Furia het volgende:
[..]
Voor zover ik weet kun je ze op recept halen en bestaat er bij verkeerd/overmatig gebruik kans op uitdroging (logisch ook, want je "jaagt" vocht je lichaam uit). En je moet natuurlijk wel naar de wc toe, anders kun je t ongetwijfeld in je broek doen. Maar ik zou eens langs de huisarts gaan, die heeft er zeker meer verstand van dan ik.
Maja al zet je 24h op zo'n toilet, het komt er gewoon niet uit.quote:Op zondag 3 juni 2007 12:04 schreef Toeps het volgende:
Ik begrijp wel wat je bedoelt, ik heb ook een hekel aan van die openbare hokjestoiletten waar iedereen precies hoort wat je aan het doen bent. Vooral als er veel mensen op de gang in de rij staan of zo. Dan verlaat ik ook wel eens het toilet zonder iets gedaan te hebben. Maar meestal helpt het als ik gewoon apatisch naar de pleerol ga zitten staren of zo.Of alvast papier pakken.
Ik denk dat je het veel erger maakt dan dat het is, omdat je bang bent voor het falen. En door die angst bevestig je dat juist weer, zo beland je in een vicieuze cirkel. Zou het helpen om het toilet niet te verlaten voordat het gelukt is? Zodat je niet elke keer denkt: "Shit, weer niet gelukt..." Ook al zit je er dan een kwartier, jammer dan.
Mijn ouders weten ervan ja, die "lijden" er zelfs onder elke keer als ik ze moet vragen even in de woonkamer te gaan zitten.quote:Op zondag 3 juni 2007 13:12 schreef Tomek het volgende:
Weten mensen in je omgeving er van?
Het zou best een vorm van schaamte kunnen zijn. MIsschien als je mensen in je omgeving of die op zo'n moment aanwezig zijn er van op de hoogte brengt dat je je een stuk gemakkelijker voelt?
Bedankt! Maar ik zit al jaren het internet af te zoeken naar allerlei mogelijke oplossingen. Heb dat artikel al een paar keer gelezen. Even goed, thnx voor de moeitequote:Op zondag 3 juni 2007 13:26 schreef Marietje_34 het volgende:
Wat een naar probleem lijkt me dat!![]()
Ik vond dit tijdens het googelen, misschien heb je hier iets aan?
http://www.psychologiemagazine.nl/psychologie/show/id=35067
quote:Op zondag 3 juni 2007 13:44 schreef liesell het volgende:
Wat voor soort psychologische hulp heb je gehad?
Wat voor therapie?
Ja ik kan wel zeggen dat de angst er niet is maar ik voel het degelijk. Het niet zoiets van één hele dag niet eten en dan zeggen dat je geen trek hebt. Dat is een soort van jezelf voor de gek houden en dat werkt bij mij (helaas) niet.quote:Op zondag 3 juni 2007 19:18 schreef zoeperzazke het volgende:
Ik denk dat de beste methode is, wat ook al vaker genoemd is, héél hard tegen jezelf zeggen dat er geen sprake is van stress. Jij zit nu op die wc, je haalt rustig adem en er is geen enkele reden om nerveus te zijn. Iedereen plast, dus waarom jij niet?
Heb je er eigenlijk ook last van met poepen?
En nog een gek idee; zou het je niet helpen om je omgeving te vragen (vriendin, vader?) om als hij/zij moet plassen of je 'erbij' mag zijn? Ik neem aan dat je 'intieme kring' op de hoogte is van je probleem... Misschien geeft het jou een stukje zekerheid dat anderen ook herrie maken tijdens het plassen en dat zij het ook gewoon altijd kunnen? Uiteraard kun je gewoon een andere kant op kijken...
Hoe is het bij die kennis van jou dan? Hoe gaat die er mee om?quote:Op zondag 3 juni 2007 20:55 schreef Insania het volgende:
[..]
Ik kan niet urineren als ik weet dat mensen (bekenden of onbekenden) mij kunnen horen urineren.
Zeker niet "freaky" dus.
Een kennis van mij is nog erger, bij hem is het echt een probleem (zoals bij TS).
De kraan laten lopen of het toilet doorspoelen als je aan het urineren bent kan nog wel eens helpen, evenals medicatie tegen angst(en).
*edit* En ik had idd niet helemaal goed gelezen over de medicatie
Dat werk voor mij gewoon niet. Ik weet dat er iemand in de buurt en dan schiet het HELEMAAL op slot. Er komt hooguit een druppel uit. Meer niet.quote:Op maandag 4 juni 2007 02:29 schreef NiteSpeed het volgende:
Kan je plassen als hij/zij in de kamer naast je zit?
Kan je plassen als hij/zij geluid maakt?
Kan je plassen als hij/zij in de gang staat?
Kan je plassen met de deur van het slot?
Kan je plassen terwijl iemand in dezelfde kamer is en zijn handen wast?
Punt is, je kiest uiteindelijk zelf wat je wilt bereiken (plassen als er iemand in de kamer naast je is of met normale omstandigheden) en daar ga je rustig naartoe werken. Het is de enige methode die werkt (stapje voor stapje ernaar toe werken) maar tegelijkertijd ook een intensieve, moeilijke en lastige methode.
Oh ja, je bent echt niet een van de weinigen, ik dacht dat minstens 10 tot 15 procent van de mannen het sowieso heeft, en vrouwen zal ook wel rond die marges liggen.
Geldt voor mij precies hetzelfde.quote:Op zondag 3 juni 2007 01:17 schreef ikJur het volgende:
Ik heb ongeveer hetzelfde maar in een wat lichtere vorm. Ik kan gewoon niet plassen in van die sta wc's als er andere mensen zijn dan pak ik meestal die wc's met een deur. maar de laatste jaren is het wel heel erg afgenomen. Ook omdat ik me er niet zo druk meer om maak. Denk dat dat ook de enige oplossing is. Kom er ook gewoon voor uit dat je niet kan plassen als er andere mensen bij staan. Als is het in jou geval ook als ze op je wachten. Dat heb ik iets minder maar ook wel eens gehad.
Als ik dan met iemand de plee inloop en die gaat dan achter zo'n sta wc staan dan zeg ik: ik ga effe in deze plee anders kan ik niet plassennaja nooit rare reactie op gehad ofzo
Je hebt ook externe katheters, oa een systeem wat heet uritip en kun je denk ik wel zonder indicatie van de huisarts bij je apotheek bestellen. Je moet het plassen dan wel zelf doen maar je bent niet meer afhankelijk van die ene plek waar het jou net niet lukt omdat er mensen in de buurt staan.quote:- Katether, ik sprak een tijd geleden een man in Schotland (via internet) die heeft ook hetzelfde probleem en dat heeft zijn leven 10 jaar lang gigantisch gecontroleerd en beperkt. Op een gegeven moment was hij het zo zat dat hij naar de huisarts ging een oplossing eisde. Iemand in het ziekhuis heeft hem toen stap voot stap geleerd hoe je een katether moet inbrengen. Doet helemaal geen pijn zei hij. Het voelt alleen wat gek. Punt is dat hij nu weer alles kan doen. Doordat het niet meer zo'n enorm probleem van hem is is het ook wat minderer geworden en lukt het hem thuis tegenwoordig altijd. Als hij eruit gaat ergens naar toe neemt hij een katather mee.
Nu zijn ze hier in NL daar echter niet zo makkelijk in. Als er geen medische aanleiding is tot het probleem dan zijn ze niet bereid een katether voor de schrijven.
ik vraag me af hoe goed het dan lukt als hij dat ding heeft.quote:Op woensdag 6 juni 2007 15:35 schreef gottegottegott het volgende:
[..]
Je hebt ook externe katheters, oa een systeem wat heet uritip en kun je denk ik wel zonder indicatie van de huisarts bij je apotheek bestellen. Je moet het plassen dan wel zelf doen maar je bent niet meer afhankelijk van die ene plek waar het jou net niet lukt omdat er mensen in de buurt staan.
Er zijn dus toch meer mensen met deze problemen. Ik heb geprobeerd contact met dit meisje op te nemen via mail maar ze schijft niks terug.quote:Kan iemand mij vertellen of zelfcatherisatie een optie is om Paruresis op te lossen. Paruresis is een psychische ziekte die het voor mij onmogelijk maakt om buitenhuis te plassen of thuis als er iemand bij is. Maar vandaag is het probleem het ergst, ik kan nu zelfs niet meer thuis plassen. En een bijkomend probleem is dat ik nu ook niks meer drink.
Als iemand andere oplossingen heeft, hoor ik het graag. Want zelfcatherisatie is eignelijk geen oplossing.
Er is ooit een vrouw overleden die aan een spelletje meedeed: "."Hold your wee for a wii" Plas ophouden lijkt me daarom erg onverstandig.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 19:05 schreef freecell het volgende:
[..]
Welnee, je blaas knapt niet. Niet zo min als je zelf je adem in kan houden tot je dood bent.
Je autonome zenuwstelsel neemt het over voor je blaas knapt.
Daarbij moet je wel behoorlijk lang niet plassen voordat je uberhaupt risico's loopt.
Dat was omdat ze ook elk kwartier een liter water moest drinken.quote:Op vrijdag 8 juni 2007 15:47 schreef tonja het volgende:
[..]
Er is ooit een vrouw overleden die aan een spelletje meedeed: "."Hold your wee for a wii" Plas ophouden lijkt me daarom erg onverstandig.
Je moest rennen om te pissen beschut door bomen? Als je moet rennen om te pissen, lukt dat toch ook wel in de pot, je kan het immers niet meer ophoudenquote:Op vrijdag 8 juni 2007 13:48 schreef NiteSpeed het volgende:
Veel bier drinken heb ik ook al eens geprobeerd. Het gevolg was dat ik dronken de kroeg uit moest rennen en ergens in het donker achter een muurtje en beschut door bomen moest pissen.
Bron: Wikipedia.quote:Over zijn dood gaat het volgende verhaal: Brahe nam deel aan een banket op 13 oktober 1601. Hoewel hij nodig zijn blaas moest legen, vond hij het onbeleefd om op te staan van de tafel, waarop zijn blaas scheurde. Een andere lezing is dat hij ziek werd van zijn volle blaas. Hij ging naar huis en kreeg koorts. Af en toe raakte hij buiten bewustzijn en stierf.
Jij weet duidelijk niet hoe erg het kan zijn als je blaas letterlijk op slot zit.quote:Op maandag 11 juni 2007 13:31 schreef EggsTC het volgende:
[..]
Je moest rennen om te pissen beschut door bomen? Als je moet rennen om te pissen, lukt dat toch ook wel in de pot, je kan het immers niet meer ophouden
Als je het probleem serieus neemt weet je zeker dat je er nooit vanaf komtquote:Op vrijdag 15 juni 2007 09:08 schreef RiDo78 het volgende:
Het klinkt misschien gek, maar ik ben serieus... heb je al eens luiers geprobeerd? Op die manier hoef je niet naar het 'nare' toilet. Als je aandrang krijgt kun je het gewoon laten lopen. Lukt het niet? niemand die er iets van gemerkt heeft en even later probeer je het opnieuw.
Misschien lukt het als je rustig en ontspannen in je eentje voor de TV zit. Als dat goed gaat kun je het proberen als er iemand bij is.
Op die manier hoef je niet naar die nare wc, hoef je niet bang te zijn dat er mensen op jouw wachtten of dat ze op jouw letten. Als het je dan eenmaal lukt om in aanwezigheid van anderen te plassen kun je weer eens kijken of het op het toilet lukt. Met, of zonder anderen erbij.
Jawel, ik heb het als iemand naast me staat met pissen. Dan lukt het mij ook niet, maar ik denk dan meestal aan grote watervallen en verzet mn gedachte zodat ik niet eens meer door heb dat ik daar sta. Dan lukt het meestal wel.quote:Op maandag 11 juni 2007 19:15 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Jij weet duidelijk niet hoe erg het kan zijn als je blaas letterlijk op slot zit.
Hmmm.... heb jij al eens geprobeerd bewust in je broek te plassen? Lukt dus echt niet hoor, zelfs als je geen plasangst hebt. Ook niet met een luier aan. We zijn 'geprogrammeerd' (muv TS en andere lotgenoten hier): toilet = plassen. Niet op toilet= desnoods inhouden tot je knapt. Bij mij is het dan ook zo dat, als ik erg naar het toilet moet, ik het prima kan ophouden totdat ik daar gearriveerd ben, maar zodra die deur opengaat dan moet het er ook binnen een minuut uit, zeg maar.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 09:08 schreef RiDo78 het volgende:
Het klinkt misschien gek, maar ik ben serieus... heb je al eens luiers geprobeerd? Op die manier hoef je niet naar het 'nare' toilet. Als je aandrang krijgt kun je het gewoon laten lopen. Lukt het niet? niemand die er iets van gemerkt heeft en even later probeer je het opnieuw.
Misschien lukt het als je rustig en ontspannen in je eentje voor de TV zit. Als dat goed gaat kun je het proberen als er iemand bij is.
Op die manier hoef je niet naar die nare wc, hoef je niet bang te zijn dat er mensen op jouw wachtten of dat ze op jouw letten. Als het je dan eenmaal lukt om in aanwezigheid van anderen te plassen kun je weer eens kijken of het op het toilet lukt. Met, of zonder anderen erbij.
Wauw, ik heb er wel eens last van, maar niet zo extreem. Wat voor mij helpt is:quote:Als ik dan op de WC zit word ik heel zenuwachtig en blokeer helemaal. De aandrang is er nog steeds maar het lukt me gewoon helemaal niet. Ik kan proberen wat ik wil maar de plas komt er niet uit. Vooral als er mensen op mijn wachten. Dan komt er een soort van stemmetje in mijn hoofd die zegt "Kom op, Nu! Nu! Nu! Nu! Nu! Er zijn andere wachtenden! OPSCHIETEN!!! Kom op! Je laat anderen wachten! dan kan ik weer opstaan want dan komt het absoluut niet meer.
Nu weet ik het beterquote:Op maandag 11 juni 2007 19:15 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Jij weet duidelijk niet hoe erg het kan zijn als je blaas letterlijk op slot zit.
Hoe ben jij eraf gekomen dan?quote:Op maandag 15 september 2008 17:09 schreef Haushofer het volgende:
Grappig zo'n schopIk heb er in ieder geval weinig last meer van, terwijl ik tot 2 jaar geleden het echt niet kon
Ja, da's een goeie. Weet ik eigenlijk niet. Kwestie van oefenenquote:
Klinkt meer als verkapte reclame...quote:Op zaterdag 6 februari 2010 23:07 schreef zoeperzazke het volgende:
Wat een nuttige kick zegZeggen dat er een oplossing is en die dan niet geven. Sadist
... voor psychodynamische therapie.quote:Op zondag 7 februari 2010 08:23 schreef staticdata het volgende:
[..]
Klinkt meer als verkapte reclame...
Als dat je vrienden kost... wat voor vrienden zijn dat dan?quote:Op zondag 4 juli 2010 16:08 schreef kevin3 het volgende:
want er is niks vervelenders als je met een stel vrienden naar de kroeg gaat en ze hebben alleen een bak waar je met ze allen in kan plassen en jij kan dat niet. daar word je gek van en kost je vrienden en leuke avonden.
quote:Op zondag 4 juli 2010 17:27 schreef EggsTC het volgende:
[..]
Als dat je vrienden kost... wat voor vrienden zijn dat dan?
als je ervan uit gaat dat woorden soms een diepere lading hebben vind ik het toch wel heel opvallend dat je hier zegt dat je het 'moest' ophouden.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 19:07 schreef Lucian het volgende:
Ik heb 1 keer 13u mijn plas om moeten houden. Damm dat is vervelend, daar word je lichamelijk gewoon naar van hoor.
Anders maak je er even een wereldprobleem vanquote:Op vrijdag 9 juli 2010 16:18 schreef corollake het volgende:
Ik heb er ook al jaren last van. Hoe het probleem juist ontstaan is, heb ik nog niet kunnen achterhalen. Wel weet ik dat ik als kind reeds problemen had met het "gaan" op schoolreis. Voordat ik uitging heb ik er verder niet zoveel last van gehad voor zover ik mij herinner. Maar de laatste jaren is het probleem serieus verergert. Een drietal jaar geleden ben ik dan via internet te weten gekomen, door te googelen, dat ik paruresis heb. Voordien herkende ik het probleem niet. Het was een hele opluchting dat ik niet de enige ben. Nu is het de eerste keer dat ik erover praat. Momenteel weet niemand het, zelf niet thuis. Ik schaam er mij erg voor. Mijn vrienden hebben het ondertussen wel al een beetje door, door mijn plasgedrag.
Als ik uitga, ben ik echt van vooraf al bezig met het plassen. Ik ga aleen als het echt dringend is, en ik gebruik nooit pisbakken. Dat lukt gewoon niet, ook al is het hoogstnodig. Het lang ophouden kan soms tot pijnlijke situaties lijden. Ook al is de aandoening lauter geestelijk, het beperkt mij enorm in mijn vrijheid. Ik dacht dat het probleem met de jaren ging beteren. Maar integendeel, het wordt er allee maar erger op.
Morgen vertrek ik voor 2 weken op reis, en ik weet echt niet wat het zal geven. Ik heb al verschillende keren over "breathholding" gelezen, maar is dat niet schadelijk op langere termijn? En is dit echt efficient?
Nu zoek ik eigenlijk mensen (bij voorkeur uit België, maar Nederland is ook okee) die bereid zijn om samen met mij van het probleem verlost te geraken. Wie hierin interesse heeft, mag mij altijd PM'en.
Grtz
Fijn voor jou dat jij ze geestelijk helemaal op een rijtje hebt, maar ietsjes meer respect voor een serieuze angststoornis is wel op zijn plaats hoorquote:Op vrijdag 9 juli 2010 16:46 schreef 1299 het volgende:
[..]
Anders maak je er even een wereldprobleem vanHet is ook zo verschrikkelijk als je medemensen het weten. Als je nu eerst eens begint met er zelf niet zo'n drama van te maken dan scheelt het al de helft denk ik.
Haha, het tegendeel is waar, ik heb zelf ook last van angststoornissen (OCD gerelateerd) maar ik probeer toch zeker niet om dat mijn leven te laten beheersen. Ik denk dat het zondermeer helpt om niet jezelf alleen maar zielig te vinden in dit geval. En het kan juist heilzaam zijn om het thuis gewoon bespreekbaar te maken. Het is helemaal niets geks dus waarom zou je er zelfs iets geks van maken?quote:Op vrijdag 9 juli 2010 16:54 schreef zoeperzazke het volgende:
[..]
Fijn voor jou dat jij ze geestelijk helemaal op een rijtje hebt, maar ietsjes meer respect voor een serieuze angststoornis is wel op zijn plaats hoor
idd, de truuk is om je jezelf er niet door te laten belemmeren. Ik heb het tegenwoordig ook veel minder maar ik heb er vertrouwen in dat m'n lichaam weet waar die mee bezig is. En als het me een x niet lukt probeer ik het gewoon 4x of ik loop ff naar buiten en pis in een steegje. M'n vrienden weten het ook allemaal. Ik moet dat truukje van naar boven kijken en tegen je huig aan drukken nog eens proberenquote:Op zaterdag 10 juli 2010 11:54 schreef Dejannn het volgende:
Ik heb hier dus ook last van gehad, nog beter gezegd, ik ben de TS van dit topic. Inmiddels ben ik grotendeels van de problemen af. Ik denk dat het vooral wat onderliggende redenen had, ik was erg onzeker des tijd, mijn ouders hadden veel ruzie en ik had heel weinig vrijheid, werd continue op alles gecontroleerd door mijn ouders enzo. Inmiddels heb ik veel zelfvertrouwen en ben met allerlei dingen bezig in het leven, langzaam aan werd naar de wc gaan voor mij gewoon iets wat weer nornaal werd. Ga vooral niet obsessief op zoek naar de oplossing zoals ik des tijd deed. Want hoe meer je dat zult doen hoe groter het probleem in je leven wordt.
Ik ben ook nog niet dat ik overal al naar de wc kan, bijv in drukke café's ofzo lukt het mij ook niet, maar wat maakt dat uit? Dan wacht ik even tot het wat rustiger is of pak gewoon een boompje buiten
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |