abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 2 juni 2007 @ 18:43:14 #1
181690 Lucian
Do you know?
pi_50038062
Ik weet niet of iemand me hier mee kan helpen maar ik wil de gok wel nemen want ik ben ten einde raad.

Ik heb mijn hele leven al last gehad van plasansgt, in medische termen Paruresis. Ik kon nooit naar de WC als ik wist dat ik ergens over 5 minuten moest zijn, of als ik wist dat er mensen op mij wachten. Gelukkig was dit een situatie die ik niet vaak meemaakte dus veel last had ik er niet van.

Sinds ik 16 werd is het probleem echter heel erg versterkt en eigenlijk bepaald het mijn gehele leven. Het lukt mij gewoon uberhaubt niet meer om naar de WC te gaan als er mensen om mij heen zijn. Zelfs thuis moet ik wachten tot mijn ouders in de kamer zitten en alle deuren dicht doen. En vaak dan lukt het pas als ik heel hard ga persen. Het is echt een vreselijk irritant probleem. De hele moet je zo nodig naar de WC maar het lukt gewoon niet. Het is een tijdje zo erg geweest dat ik in het weekend gewoon helemaal niet naar de WC kon. Ik heb één keer 13 uur niet kunnen plassen. Ik dacht serieus dat ik er niet lekker van werd. Vreselijk.

Ik moest er wat aan doen en ik besloot naar de dokter te gaan. Uiteraard stuurde die mij door naar de psycholoog. Er werden taloze redenen bedacht wat de oorzaak zou kunnen zijn, de gekste dingen werden naar voren gehaald. Ik wist echter gelijk dat het bij mij meer om het probleem zelf gaat dan om achter liggende redenen. Onder tussen, 3 jaar verder ben ik naar 5 psychologen, maatschappelijk werk en het RIAGG geweest om iets aan dit vervelende probleem te doen.

Helaas was ik ook depressief en eigenlijk werd dus altijd daar de oorzaak van het plasprobleem gezocht.
Het gaat nu wel wat beter maar het lukt mij gewoon buitenshuis absoluut niet. Ook als we thuis visite hebben kan ik niet.

Om zeker te zijn is een keertje mijn prostaat nagekeken door de huisarts maar daar was niks mee aan de hand. Dit had ik wel een beetje verwacht want als het s'nachts naar de WC moet is het geen enkel probleem voor mij. Mijn ouders slapen en er is overal doodse rust en stile, dan is echt geen enkel probleem voor me. Maar zodra iedereen om me heen weer beweegt lukt het bij mij niet.

Ik heb dus al menig instelling afgelopen, een kuur met pillen gehad die de angst zouden wegnemen maar eigenlijk ben ik daar alleen maar 15kg van aangekomen en heeft het het probleem niet verholpen.

Ik ben echt ten einde raad. Ik weet gewoon NIET meer wat ik nog kan doen. Het is gekomen toen ik 16 was en gaat blijkbaar nooit meer weg. Ik kan er soms wel om janken. Een weekend of vakantie weg zit er niet meer bij en zelfs een lange avond stappen is teveel want ik kan nergens naar de WC.

Wat gebeurt er dan precies? Ik zal het hier proberen uit te leggen:
Als ik dan op de WC zit word ik heel zenuwachtig en blokeer helemaal. De aandrang is er nog steeds maar het lukt me gewoon helemaal niet. Ik kan proberen wat ik wil maar de plas komt er niet uit. Vooral als er mensen op mijn wachten. Dan komt er een soort van stemmetje in mijn hoofd die zegt "Kom op, Nu! Nu! Nu! Nu! Nu! Er zijn andere wachtenden! OPSCHIETEN!!! Kom op! Je laat anderen wachten! dan kan ik weer opstaan want dan komt het absoluut niet meer.

Ik ben echt ten einde raad. Veel mensen snappen mijn probleem geen eens en ik geef ze geen ongelijk. Het is zo vreemd. Ik moet altijd excussen en smoesjes verzinnen waarom ik niet ergen heen kan of waarom ik niet lang bij iemand kan blijven. In het laatste jaar van de middelbare school ging ik zelfs tussen de pauzes naar huis om daar te kunnen plassen. Dat was elke keer zo'n 20 minuten rijden.

Ik weet echt niet meer wat ik eraan kan doen. Moet ik me dan maar laten opnemen in een inrichting ofzo? Mijn depressie is inmiddels allang over en ik ben verder een heel gellukkig en ambiteus persoon en ben vaak opgewekt en vrolijk. Maar dit probleem belemmerd alles.

Is er iemand die tips of suggesties heeft? Weet iemand iets wat voor mij misschien een grote ommekeer zou kunnen betekenen? Reacties of wat dan ook, alles is welkom.
Its making me insane ...
  zaterdag 2 juni 2007 @ 18:48:21 #2
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_50038183
Echt élke reactie is welkom?
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_50038248
Oef!
Klinkt als een heel vervelend probleem!
Is er misschien vroeger iets met je gebeurt dat je (onbewust?) associeert met plassen en je nu daarom geremd wordt?
Heb je al eens gedacht aan cognitieve therapie om je over dit probleem te helpen?
Heel veel succes!
pi_50038276
om te beginnen:
quote:
Als ik dan op de WC zit word ik heel zenuwachtig
waarom word je zenuwachtig?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zaterdag 2 juni 2007 @ 18:58:08 #5
181690 Lucian
Do you know?
pi_50038443
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 18:48 schreef -skippybal- het volgende:
Je snapt wat ik bedoel.
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 18:50 schreef Locusta het volgende:
Heb je al eens gedacht aan cognitieve therapie om je over dit probleem te helpen?
Heel veel succes!
Bedankt!. Ja ik heb er wel aan zitten denken maar de alle psychologen en psychiaters wilde eerst allerlei andere dingen doen. Waar ik in feite geen steek meer verder ben gekomen.

En ik kan me eigenlijk niet zo iets herrineren waardoor dit is gekomen. Ik heb vanaf vroeg af aan dus altijd al licht gehad. Toen ik 16 was werd het ineens veel erger, maar ik het echt geen idee waarom. Lichaamlijk is er dus waarschijnlijk niks aan de hand want dat is onderzocht.
Its making me insane ...
pi_50038479
Ik denk dat het het praktisch moet oplossen: net zoals een fobie tegen spinnen moet je het probleem oplossen door het uit te voeren.

zoek eens bij fobieen?
  zaterdag 2 juni 2007 @ 18:59:53 #7
181690 Lucian
Do you know?
pi_50038489
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 18:52 schreef MissyMirjaM het volgende:
om te beginnen:
[..]

waarom word je zenuwachtig?
Tja, omdat ik het gevoel dat ik nu moet plassen. En omdat ik weet dat het waarschijnlijk niet komt. Het lukt mij gewoon niet als er andere om mij heen zijn of als ik andere hoor. Dat geeft mij zo'n vreemd gevoel., dat is helemaal geen privacy heb enzo.
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 18:59 schreef katerwater het volgende:
Ik denk dat het het praktisch moet oplossen: net zoals een fobie tegen spinnen moet je het probleem oplossen door het uit te voeren.

zoek eens bij fobieen?
Wat bedoel je precies? Ik kan wel op de WC gaan zitten als er mensen om me heen zijn maar dan lukt het niet. Kan confronteer ik mezelf dus met het probleem maar schiet er niks mee op.
Its making me insane ...
pi_50038500
volgens mij is er niks, maar heb je in je hoofd 'iets' zó groot gemaakt, dat dit het resultaat is.

je zou kunnen beginnen met schijt hebben aan andere mensen (of pis, bwhehe), als je moet, dan wachten ze toch ff lekker?
als je moet plassen, moet je plassen.
ook is het niet erg als iemand je ziet of hoort plassen. ook als ze weten dat je gaat plassen, maakt dat niet uit, normaalste zaak van de wereld.
misschien moet je proberen dat in je hoofd recht te zetten.

maarja, lekker makkelijk gezegd, moeilijk gedaan ws.
pi_50038532
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 18:59 schreef Lucian het volgende:

[..]

Tja, omdat ik het gevoel dat ik nu moet plassen. En omdat ik weet dat het waarschijnlijk niet komt. Het lukt mij gewoon niet als er andere om mij heen zijn of als ik andere hoor. Dat geeft mij zo'n vreemd gevoel., dat is helemaal geen privacy heb enzo.
waarom zou je nu moeten? als ik ga zitten, komt het ook niet zodra ik zit.
gewoon lekker zitten (of staan), en wachten tot het komt.

plassen is de normaalste zaak van de wereld, ook de koningin doet het
pi_50038569
En als je dan gewoon NIET gaat plassen?
Gewoon negeren dat je moet plassen?
Op een gegeven moment kan je het niet meer tegenhouden, dus dan plas je in je broek. op dat moment vervelend, maar het zou kunnen helpen?
  zaterdag 2 juni 2007 @ 19:02:04 #11
181690 Lucian
Do you know?
pi_50038571
Inderdaad. Ik heb dit nu al twee jaar en het is zo vervelend. Het is zo'n bellemering. Ik kan het gewoon echt niet uit mijn hoofd zetten.
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 19:02 schreef freecell het volgende:
En als je dan gewoon NIET gaat plassen?
Gewoon negeren dat je moet plassen?
Op een gegeven moment kan je het niet meer tegenhouden, dus dan plas je in je broek. op dat moment vervelend, maar het zou kunnen helpen?
Dat werkt niet. Volgens mij heb dan nog meer kans dat mijn blaas knapt.
Its making me insane ...
pi_50038582
ik heb zelf spastische colon, en de dokter vertelde mij dat dit soort dingen ( dus ook plasangst, neem ik aan) vaak heel erg versterkt worden door stress en dat soort dingen, en dat het in de puberteit ook vaak erger is door hormonen enzo. is er een reden ofzo, dat je vanaf je 16e stress ofzo hebt?

ik weet ook wel hoe vervelend het is, heb er altijd last van als ik toetsweek heb of belangrijke zaken. bij mij is het meer de angst dat ik niet naar de wc kan/mag ( zoals vaak onder toetsen bv.), en dat maakt het erger. zodra er een toilet in de buurt is is er geen probleem meer, en daarom snappen mensen het ook vaak niet.
  zaterdag 2 juni 2007 @ 19:03:04 #13
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_50038606
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 19:02 schreef Lucian het volgende:
Inderdaad. Ik heb dit nu al twee jaar en het is zo vervelend. Het is zo'n bellemering. Ik kan het gewoon echt niet uit mijn hoofd zetten.
daar zou je dus mee moeten beginnen.
hou op met er steeds aan te denken, je maakt er voor jezelf alleen maar 1 groot drama van.
pi_50038619
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 18:58 schreef Lucian het volgende:
Bedankt!. Ja ik heb er wel aan zitten denken maar de alle psychologen en psychiaters wilde eerst allerlei andere dingen doen. Waar ik in feite geen steek meer verder ben gekomen.

En ik kan me eigenlijk niet zo iets herrineren waardoor dit is gekomen. Ik heb vanaf vroeg af aan dus altijd al licht gehad. Toen ik 16 was werd het ineens veel erger, maar ik het echt geen idee waarom. Lichaamlijk is er dus waarschijnlijk niks aan de hand want dat is onderzocht.
Je kunt het ook zelf aangeven he, dat je cognitieve therapie wilt proberen. Zeker aangezien al die andere dingen niet helpen. Zou het toch eens met je huisarts of psycholoog bespreken. Je kunt het altijd proberen, baat het niet, schaad het niet en misschien werkt dit wel

Hmmm, kan misschien te maken hebben met pubertijd ofzo
Verder ben ik het wel met MissyM eens dat je het misschien voor jezelf teveel hebt opgeblazen... en het nu in je hoofd heel groot is geworden.
Hebben wel meer mensen last van.... ik heb dat bijv. ook weleens gehad met piekeren enzo
  zaterdag 2 juni 2007 @ 19:05:09 #15
181690 Lucian
Do you know?
pi_50038664
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 19:02 schreef kirsten. het volgende:
ik heb zelf spastische colon, en de dokter vertelde mij dat dit soort dingen ( dus ook plasangst, neem ik aan) vaak heel erg versterkt worden door stress en dat soort dingen, en dat het in de puberteit ook vaak erger is door hormonen enzo. is er een reden ofzo, dat je vanaf je 16e stress ofzo hebt?

ik weet ook wel hoe vervelend het is, heb er altijd last van als ik toetsweek heb of belangrijke zaken. bij mij is het meer de angst dat ik niet naar de wc kan/mag ( zoals vaak onder toetsen bv.), en dat maakt het erger. zodra er een toilet in de buurt is is er geen probleem meer, en daarom snappen mensen het ook vaak niet.
Ik vanaf mijn 16e zeker veel meer stress. Helemaal omdat ik ook geestelijk in de puberteit kwam. Veel geestelijke problemen, maar zover ik kan bepalen heeft dat echt geen invloed op mijn plassen. Dat staat er helemaal los van.
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 19:03 schreef Locusta het volgende:

[..]

Je kunt het ook zelf aangeven he, dat je cognitieve therapie wilt proberen. Zeker aangezien al die andere dingen niet helpen. Zou het toch eens met je huisarts of psycholoog bespreken. Je kunt het altijd proberen, baat het niet, schaad het niet en misschien werkt dit wel

Hmmm, kan misschien te maken hebben met pubertijd ofzo
Verder ben ik het wel met MissyM eens dat je het misschien voor jezelf teveel hebt opgeblazen... en het nu in je hoofd heel groot is geworden.
Hebben wel meer mensen last van.... ik heb dat bijv. ook weleens gehad met piekeren enzo
Zou best kunnen dat ik het zelf heb opgeblazen maar ik zit er nu wel mee. Hoe kan ik het nu dan meer minder maken?
Its making me insane ...
pi_50038685
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 19:02 schreef Lucian het volgende:

Dat werkt niet. Volgens mij heb dan nog meer kans dat mijn blaas knapt.
Welnee, je blaas knapt niet. Niet zo min als je zelf je adem in kan houden tot je dood bent.
Je autonome zenuwstelsel neemt het over voor je blaas knapt.
Daarbij moet je wel behoorlijk lang niet plassen voordat je uberhaupt risico's loopt.
  zaterdag 2 juni 2007 @ 19:06:57 #17
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_50038716
Kan je niet een katheter laten aanleggen ofzo? Dan kan je toch gaan en staan waar je wil. En misschien ga je je dan onbewust wat meer ontspannen waardoor het naderhand vanzelf gaat.
  zaterdag 2 juni 2007 @ 19:07:03 #18
181690 Lucian
Do you know?
pi_50038722
Ik heb 1 keer 13u mijn plas om moeten houden. Damm dat is vervelend, daar word je lichamelijk gewoon naar van hoor.
Its making me insane ...
  zaterdag 2 juni 2007 @ 19:08:02 #19
181690 Lucian
Do you know?
pi_50038748
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 19:06 schreef Aventura het volgende:
Kan je niet een katheter laten aanleggen ofzo? Dan kan je toch gaan en staan waar je wil. En misschien ga je je dan onbewust wat meer ontspannen waardoor het naderhand vanzelf gaat.
Daar heb ik dus ook al heel erg over zitten nadeken. Maar dat staat de huisarts niet toe. Dat is gevaarlijk en ze willen eerst graven naar eventueele psygische problemen. Maja dat kan jaren duren.
Its making me insane ...
  zaterdag 2 juni 2007 @ 19:08:10 #20
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_50038753
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 19:05 schreef Lucian het volgende:

Zou best kunnen dat ik het zelf heb opgeblazen maar ik zit er nu wel mee. Hoe kan ik het nu dan meer minder maken?
ophouden met eraan denken.

zeg tegen jezelf dat het niet erg is. zeg tegen jezelf als je moet plassen en je voelt je opgejaagd, dat dat nergens voor nodig is.
voel jeniet opgejaagd.
maak er voor jezelf geen proleem van.
ga als je aandrang voelt..
en ophouden met er steeds aan denken.
  zaterdag 2 juni 2007 @ 19:09:08 #21
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_50038784
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 19:08 schreef Lucian het volgende:

[..]

Daar heb ik dus ook al heel erg over zitten nadeken. Maar dat staat de huisarts niet toe. Dat is gevaarlijk en ze willen eerst graven naar eventueele psygische problemen. Maja dat kan jaren duren.
je hebt ook tijdelijke catheters he.
die zijn wel meer auw, aangezien e door je plasgaatje naar binnen worden geschoven. maar ik denk niet dat je direct naar die oplossing moet grijpen, al kan ik me voorstellen dat dit echt ónwijs lastig is.
pi_50038793
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 19:06 schreef Aventura het volgende:
Dat doen ze niet zomaar als je niets lichamelijks mankeert, zeker niet met oog op infectiegevaar en dergelijke.
  zaterdag 2 juni 2007 @ 19:09:41 #23
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_50038801
en hoe is het dan met seks, kan je dan wel klaarkomen of niet? Valt dat onder dezelfde noemer?
A "Nederlands restaurant" is a 'contradictio in terminus'.
If it don't matter to you, it don't matter to me
  zaterdag 2 juni 2007 @ 19:10:21 #24
181690 Lucian
Do you know?
pi_50038816
Daar heb ik absoluut geen problemen mee. Dat is allemaal heel natuurlijk.
Its making me insane ...
  zaterdag 2 juni 2007 @ 21:56:55 #25
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_50043417
En onder de douche, het geluid en de stralen moeten toch wel 'motiverend' werken, zeg maar.....
  zaterdag 2 juni 2007 @ 23:23:47 #26
107521 Furia
snoopy weer
pi_50046080
Kunnen plaspillen helpen? Dat is misschien net wel een beetje als mensen die geen grote boodschappen kunnen doen aan de laxeertabletten zetten: of je nu wilt of niet, dan moet je wel. Denk ik. Optie?
pi_50049545
Ik heb ongeveer hetzelfde maar in een wat lichtere vorm. Ik kan gewoon niet plassen in van die sta wc's als er andere mensen zijn dan pak ik meestal die wc's met een deur. maar de laatste jaren is het wel heel erg afgenomen. Ook omdat ik me er niet zo druk meer om maak. Denk dat dat ook de enige oplossing is. Kom er ook gewoon voor uit dat je niet kan plassen als er andere mensen bij staan. Als is het in jou geval ook als ze op je wachten. Dat heb ik iets minder maar ook wel eens gehad.
Als ik dan met iemand de plee inloop en die gaat dan achter zo'n sta wc staan dan zeg ik: ik ga effe in deze plee anders kan ik niet plassen naja nooit rare reactie op gehad ofzo

je bent in ieder geval niet de enige, mijn ex-vriendin had het trouwens ook.
0023
  zondag 3 juni 2007 @ 03:59:30 #28
166390 shifto
Kirby Shizzle
pi_50052325
Wat schijnt te helpen (ooit iets over gelezen omdat ik het sporadisch tegenkwam in mijn omgeving) is letterlijk de tijd nemen, ook al moet je alleen plassen, ga zitten en ga iets lezen, een tijdschrift ofzow. Dan vergeet je de "drang" van het moeten en ga je eigenlijk al voor je het zelf door hebt! Hoop dat je er iets aan hebt, er iig niet mee bezig zijn tijdens het plassen zelf!
Thinking about thinking of you.
  zondag 3 juni 2007 @ 09:27:54 #29
169171 Judas.Iskariot
Man van Keriot
pi_50053186
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 18:48 schreef -skippybal- het volgende:
.
Niet uit Galilea
  zondag 3 juni 2007 @ 09:49:33 #30
181690 Lucian
Do you know?
pi_50053333
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 23:23 schreef Furia het volgende:
Kunnen plaspillen helpen? Dat is misschien net wel een beetje als mensen die geen grote boodschappen kunnen doen aan de laxeertabletten zetten: of je nu wilt of niet, dan moet je wel. Denk ik. Optie?
Ik zou het niet weten, zitten daar bijwerkingen aan?
quote:
Op zondag 3 juni 2007 01:17 schreef ikJur het volgende:
Ik heb ongeveer hetzelfde maar in een wat lichtere vorm. Ik kan gewoon niet plassen in van die sta wc's als er andere mensen zijn dan pak ik meestal die wc's met een deur. maar de laatste jaren is het wel heel erg afgenomen. Ook omdat ik me er niet zo druk meer om maak. Denk dat dat ook de enige oplossing is. Kom er ook gewoon voor uit dat je niet kan plassen als er andere mensen bij staan. Als is het in jou geval ook als ze op je wachten. Dat heb ik iets minder maar ook wel eens gehad.
Als ik dan met iemand de plee inloop en die gaat dan achter zo'n sta wc staan dan zeg ik: ik ga effe in deze plee anders kan ik niet plassen naja nooit rare reactie op gehad ofzo

je bent in ieder geval niet de enige, mijn ex-vriendin had het trouwens ook.
Ook al heb jij het niet zo erg als ik. Dit is echt tof om te horen . Ik dacht altijd dat ik de enige was. Tja, ik kan me er gewoon niet overheen zetten. Het blijft voor mij een enorm probleem, het komt namelijk gewoon niet
quote:
Op zondag 3 juni 2007 03:59 schreef shifto het volgende:
Wat schijnt te helpen (ooit iets over gelezen omdat ik het sporadisch tegenkwam in mijn omgeving) is letterlijk de tijd nemen, ook al moet je alleen plassen, ga zitten en ga iets lezen, een tijdschrift ofzow. Dan vergeet je de "drang" van het moeten en ga je eigenlijk al voor je het zelf door hebt! Hoop dat je er iets aan hebt, er iig niet mee bezig zijn tijdens het plassen zelf!
Wat bij mij altijd helpt is eraan te denk (klinkt heel gek) dat ik naar een bos ga waar niemand is, en dat ik helemaaal alleen ben. Dat is op een of andere manier erg rustgevend.
Its making me insane ...
pi_50053941
Ik kan me erin vinden eigenlijk, echter alleen als ik buiten sta te piesen en als me ex kijkt kan ik het echt gewoon niet. En nog een voorbeeld is terugkomst na de vakantie, toen werd er op me gewacht en dat geeft gewoon een druk waardoor het niet lukt. Toch heb je heel erg spijt als je nog 200 km moet rijden
  zondag 3 juni 2007 @ 11:02:17 #32
107521 Furia
snoopy weer
pi_50054255
quote:
Op zondag 3 juni 2007 09:49 schreef Lucian het volgende:

[..]

Ik zou het niet weten, zitten daar bijwerkingen aan?
[..]
Voor zover ik weet kun je ze op recept halen en bestaat er bij verkeerd/overmatig gebruik kans op uitdroging (logisch ook, want je "jaagt" vocht je lichaam uit). En je moet natuurlijk wel naar de wc toe, anders kun je t ongetwijfeld in je broek doen. Maar ik zou eens langs de huisarts gaan, die heeft er zeker meer verstand van dan ik.
pi_50054933
Ik kan ook echt niet plassen als er iemand bij is, en ik geloof dat wel meer mensen dat hebben hoor. Het lukt gewoon niet bij een pisbak, ik moet een deur hebben die op slot kan
pi_50055196
quote:
Op zondag 3 juni 2007 11:34 schreef Rens_Wilders het volgende:
Ik kan ook echt niet plassen als er iemand bij is, en ik geloof dat wel meer mensen dat hebben hoor. Het lukt gewoon niet bij een pisbak, ik moet een deur hebben die op slot kan
dat heb ik soms ook nog wel, alleen niet als ik heel nodig moet dan maakt het weinig uit. maar zoals TS is het toch een ander verhaal.
  zondag 3 juni 2007 @ 11:58:00 #35
27467 webspider
Fear is the mind-killer.
pi_50055447
En als je jezelf nu inpraat dat die lui maar even moeten wachten, dat jij ook je 50 cent hebt betaald om eens lekker uitgebreid heel de bak onder te sproeien?

Zo haal je misschien wat van de druk die je jezelf oplegt weg, en ik denk dat dit eea toch wel vergemakkelijkt.
Sell not virtue to purchase wealth, nor Liberty to purchase power.
pi_50055588
Ik begrijp wel wat je bedoelt, ik heb ook een hekel aan van die openbare hokjestoiletten waar iedereen precies hoort wat je aan het doen bent. Vooral als er veel mensen op de gang in de rij staan of zo. Dan verlaat ik ook wel eens het toilet zonder iets gedaan te hebben. Maar meestal helpt het als ik gewoon apatisch naar de pleerol ga zitten staren of zo. Of alvast papier pakken.

Ik denk dat je het veel erger maakt dan dat het is, omdat je bang bent voor het falen. En door die angst bevestig je dat juist weer, zo beland je in een vicieuze cirkel. Zou het helpen om het toilet niet te verlaten voordat het gelukt is? Zodat je niet elke keer denkt: "Shit, weer niet gelukt..." Ook al zit je er dan een kwartier, jammer dan.
pi_50056344
Ik heb het ook af en toe. Het probleem is dat als je gaat denken "nu nu nu", het dan niet lukt. Ikzelf heb gemerkt dat als ik rustig uitadem en mezelf ontspan de straal vanzelf gaat lopen. Ga niet lopen persen! Ook kan het helpen om aan iets anders te denken of te zingen. Heb je tijdens je therapie ook ademhalings(/ontspannings)technieken geleerd? Ik denk dat nuttig voor je kan zijn. Succes.
  zondag 3 juni 2007 @ 13:12:52 #38
42555 Tomek
Take on the world!
pi_50057527
Weten mensen in je omgeving er van?
Het zou best een vorm van schaamte kunnen zijn. MIsschien als je mensen in je omgeving of die op zo'n moment aanwezig zijn er van op de hoogte brengt dat je je een stuk gemakkelijker voelt?
  zondag 3 juni 2007 @ 13:26:28 #39
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_50057925
Wat een naar probleem lijkt me dat!

Ik vond dit tijdens het googelen, misschien heb je hier iets aan?

http://www.psychologiemagazine.nl/psychologie/show/id=35067
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
  zondag 3 juni 2007 @ 13:35:20 #40
39114 Angst
CorticotropinReleasingHormon
pi_50058248
ik heb er soms ook last van, maar je kan een boek mee nemen, of met je zelf afsrpeken ik blijf minstens 5 minuten zitten. Vervolgens kijk je op je klok en dan weet je dat je vij fminuten blijft zitten of je nou geplast hebt ofniet.
hierdoor haal je wat druk ervan af, je blijft immers zoiezo zitten.

ik weet neit zeker of het werkt, maar het lijkt me de moeite van het proberen waard voor je
als je dat dan een week lang doet elke keer als je gaat minstens vijf minuten blijven zitten lukt het je misschien op een gegeven moment binnen die vijf minuten .
In theorie vind ik iedereen aardig!
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
Jagermaster alleen als ie bloed en bloedheet is!
pi_50058511
Wat voor soort psychologische hulp heb je gehad?
Wat voor therapie?
pi_50058661
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 19:05 schreef freecell het volgende:

[..]

Welnee, je blaas knapt niet. Niet zo min als je zelf je adem in kan houden tot je dood bent.
Daarbij moet je wel behoorlijk lang niet plassen voordat je uberhaupt risico's loopt.
Je wel hoor, is wel 'ns gebeurd in zo'n jappenkamp. Schijnt een zeer pijnlijke dood te zijn.
pi_50068040
Ik denk dat de beste methode is, wat ook al vaker genoemd is, héél hard tegen jezelf zeggen dat er geen sprake is van stress. Jij zit nu op die wc, je haalt rustig adem en er is geen enkele reden om nerveus te zijn. Iedereen plast, dus waarom jij niet?
Heb je er eigenlijk ook last van met poepen?

En nog een gek idee; zou het je niet helpen om je omgeving te vragen (vriendin, vader?) om als hij/zij moet plassen of je 'erbij' mag zijn? Ik neem aan dat je 'intieme kring' op de hoogte is van je probleem... Misschien geeft het jou een stukje zekerheid dat anderen ook herrie maken tijdens het plassen en dat zij het ook gewoon altijd kunnen? Uiteraard kun je gewoon een andere kant op kijken...
I had a signature once. It was awful.
  zondag 3 juni 2007 @ 20:55:19 #44
133755 Insania
Wederom kritisch
pi_50070913
quote:
Op zondag 3 juni 2007 11:34 schreef Rens_Wilders het volgende:
Ik kan ook echt niet plassen als er iemand bij is, en ik geloof dat wel meer mensen dat hebben hoor. He
Ik kan niet urineren als ik weet dat mensen (bekenden of onbekenden) mij kunnen horen urineren.
Zeker niet "freaky" dus.

Een kennis van mij is nog erger, bij hem is het echt een probleem (zoals bij TS).
De kraan laten lopen of het toilet doorspoelen als je aan het urineren bent kan nog wel eens helpen, evenals medicatie tegen angst(en).

*edit* En ik had idd niet helemaal goed gelezen over de medicatie
Dunkelheit
pi_50074191
ik heb precies hetzelfde "probleem" als de TS, maar ik kan er perfect mee leven

ik dacht dat na mijn bevalligen en zo al mijn schaamte in deze zaken zou verdwenen zijn, maar nee dus.

Soit, het is nu eenmaal zo, en eigenlijk denk ik er nooit aan, alleen als ik eens in de kutsituatie zit dat ik naar het wc moet in een openbare wc of als ik ergens op bezoek ben, en het weer eens niet lukt.

big deal zeg
PETITLAPIN2 is mama van een TWEE schattig dochtertjes: Amélie en Marie
pi_50074687
Volgens mij zijn er heel veel mensen die dit in mindere mate hebben, vooral mannen bij urinoirs. Heb hier op FOK! al een aantal keer klaagbaak topics hierover voorbij zien komen. De meesten kennen het begrip plasangst niet eens en nemen het niet serieus. Ik heb er in de puberteit ook nog wel eens heel licht last van gehad. Ik had het dan heel af en toe opeens dat het niet lukte als het heel druk was bij urinoirs. Het probleem is hoe harder je het probeert des te moeilijk het gaat.

Ik heb op internet weleens gelezen dat je het best er met iemand over kan praten en dan gewoon 'oefenen' en steeds een stapje verder gaan. Dus eerst iemand vertellen dat je naar de wc gaat, later dat er iemand op de gang gaat staan e.d. Nu heb jij het zo te lezen wel heel erg. In ieder geval succes ermee.
pi_50075133
ik heb dit ook, alleen niet zo heel erg.
als ik uitga is het altijd hetzelfde gezeik (of juist niet ) en daarom ga ik altijd naar de vrouwenwc.
als het thuis heel druk is ofzo ga ik gewoon op de plee zitten en geef mezelf het idee dat ik ga schijten,
zo heb ik meer tijd en niet het idee dat mensen op me wachten, want ik ben toch aan het schijten.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_50080348
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 21:56 schreef Hi_flyer het volgende:
En onder de douche, het geluid en de stralen moeten toch wel 'motiverend' werken, zeg maar.....
Dat is het slechtste wat je jezelf kan aanleren als je last hebt van plasangst. Echt. Als je geluiden gaat gebruiken om te plassen, ,ga je ze na verloop van tijd NODIG hebben om te kunnen plassen. Je lost je probleem niet op, je maakt het gewoon erger.

TSje: de enige tip die ik weet en die je waarschijnlijk ook goed kan helpen is dit. Er bestaan groepen mensen met plasangst. Die mensen komen in een groep samen, zuipen wat water op en gaan rustig aan plassen. Eerst met heel veel ruimte en rust ertussen, en dan steeds meer naar elkaar toe, of met geluid, of met aanwezigheid in een kamer. Ze laten je stap voor stap voor stap voor stap wennen aan een normalere plassituatie.

Ook kan je een plasmaatje nemen. Kies iemand die je héél goed vertrouwt, zoals je vriendje/vriendinnetje en zorg dat je een weekendje alleen thuis bent ofzo. Wederom, lekker water drinken en ga dan kijken hoe ver je kan gaan.

Kan je plassen als hij/zij in de kamer naast je zit?
Kan je plassen als hij/zij geluid maakt?
Kan je plassen als hij/zij in de gang staat?
Kan je plassen met de deur van het slot?
Kan je plassen terwijl iemand in dezelfde kamer is en zijn handen wast?

Punt is, je kiest uiteindelijk zelf wat je wilt bereiken (plassen als er iemand in de kamer naast je is of met normale omstandigheden) en daar ga je rustig naartoe werken. Het is de enige methode die werkt (stapje voor stapje ernaar toe werken) maar tegelijkertijd ook een intensieve, moeilijke en lastige methode.

Oh ja, je bent echt niet een van de weinigen, ik dacht dat minstens 10 tot 15 procent van de mannen het sowieso heeft, en vrouwen zal ook wel rond die marges liggen.
We'll keep on whispering our mantras.
  maandag 4 juni 2007 @ 02:31:35 #49
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_50080365
Probeer eens met een koptelefoon op te pissen.
Kan je muziek op spelen of je neemt het geluid op van een moment waar je wel kan zeiken (mic als het wel wil).

Gewoon een situatie waarin je het wel kan nabootsen en dan met je ogen dicht en dat geluid aan proberen?
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
pi_50080395
quote:
Op maandag 4 juni 2007 02:31 schreef cerror het volgende:
Probeer eens met een koptelefoon op te pissen.
Kan je muziek op spelen of je neemt het geluid op van een moment waar je wel kan zeiken (mic als het wel wil).

Gewoon een situatie waarin je het wel kan nabootsen en dan met je ogen dicht en dat geluid aan proberen?
quote:
Op maandag 4 juni 2007 02:29 schreef NiteSpeed het volgende:

[..]

Dat is het slechtste wat je jezelf kan aanleren als je last hebt van plasangst. Echt. Als je geluiden gaat gebruiken om te plassen, ,ga je ze na verloop van tijd NODIG hebben om te kunnen plassen. Je lost je probleem niet op, je maakt het gewoon erger.
  maandag 4 juni 2007 @ 02:37:36 #51
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_50080427
quote:
Op maandag 4 juni 2007 02:35 schreef NiteSpeed het volgende:

[..]

[..]

Ik dacht dat hij watergeluiden bedoelde.
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
pi_50080462
quote:
Op maandag 4 juni 2007 02:37 schreef cerror het volgende:

[..]

Ik dacht dat hij watergeluiden bedoelde.
De enige manier waarop jouw tip nut gaat hebben is als ze zich fijn voelt bij stamp-stamp-stamp muziek met simpele melodietjes. Dan kan je in de disco lekker chillen op de muziek die je hoort die je normaal gesproken thuis met je koptelefoon op beluistert. Voor de rest moet je geluiden vermijdennnnnnn .
  woensdag 6 juni 2007 @ 11:01:26 #53
181690 Lucian
Do you know?
pi_50156229
quote:
Op zondag 3 juni 2007 10:45 schreef Weerman het volgende:
Ik kan me erin vinden eigenlijk, echter alleen als ik buiten sta te piesen en als me ex kijkt kan ik het echt gewoon niet. En nog een voorbeeld is terugkomst na de vakantie, toen werd er op me gewacht en dat geeft gewoon een druk waardoor het niet lukt. Toch heb je heel erg spijt als je nog 200 km moet rijden
Ik weet wat je bedoeld. Het zou mij ook nooit zijn gelukt in die omstandigheden
quote:
Op zondag 3 juni 2007 11:02 schreef Furia het volgende:

[..]

Voor zover ik weet kun je ze op recept halen en bestaat er bij verkeerd/overmatig gebruik kans op uitdroging (logisch ook, want je "jaagt" vocht je lichaam uit). En je moet natuurlijk wel naar de wc toe, anders kun je t ongetwijfeld in je broek doen. Maar ik zou eens langs de huisarts gaan, die heeft er zeker meer verstand van dan ik.
Tja, ik denk dit het niet oplost. Hiermee krijg ik alleen nog meer klachten omdat ik de hele tijd naar de WC moet en niet kan plassen. En bovendien werk ik hier mijn hele vochthuishouding in mijn lichaam door de war.
quote:
Op zondag 3 juni 2007 12:04 schreef Toeps het volgende:
Ik begrijp wel wat je bedoelt, ik heb ook een hekel aan van die openbare hokjestoiletten waar iedereen precies hoort wat je aan het doen bent. Vooral als er veel mensen op de gang in de rij staan of zo. Dan verlaat ik ook wel eens het toilet zonder iets gedaan te hebben. Maar meestal helpt het als ik gewoon apatisch naar de pleerol ga zitten staren of zo. Of alvast papier pakken.

Ik denk dat je het veel erger maakt dan dat het is, omdat je bang bent voor het falen. En door die angst bevestig je dat juist weer, zo beland je in een vicieuze cirkel. Zou het helpen om het toilet niet te verlaten voordat het gelukt is? Zodat je niet elke keer denkt: "Shit, weer niet gelukt..." Ook al zit je er dan een kwartier, jammer dan.
Maja al zet je 24h op zo'n toilet, het komt er gewoon niet uit.
quote:
Op zondag 3 juni 2007 13:12 schreef Tomek het volgende:
Weten mensen in je omgeving er van?
Het zou best een vorm van schaamte kunnen zijn. MIsschien als je mensen in je omgeving of die op zo'n moment aanwezig zijn er van op de hoogte brengt dat je je een stuk gemakkelijker voelt?
Mijn ouders weten ervan ja, die "lijden" er zelfs onder elke keer als ik ze moet vragen even in de woonkamer te gaan zitten.
quote:
Op zondag 3 juni 2007 13:26 schreef Marietje_34 het volgende:
Wat een naar probleem lijkt me dat!

Ik vond dit tijdens het googelen, misschien heb je hier iets aan?

http://www.psychologiemagazine.nl/psychologie/show/id=35067
Bedankt! Maar ik zit al jaren het internet af te zoeken naar allerlei mogelijke oplossingen. Heb dat artikel al een paar keer gelezen. Even goed, thnx voor de moeite
quote:
Op zondag 3 juni 2007 13:44 schreef liesell het volgende:
Wat voor therapie?

Gewoon praten en het eeuwenlange "graven" naar mogelijke achterliggende redenen die het probleem veroorzaken. Ik ben al bij verscheidene psychologen, RIAGG, MTSW en de huisarts geweest. So far heeft nog niks me echt opweg geholpen.
quote:
Op zondag 3 juni 2007 19:18 schreef zoeperzazke het volgende:
Ik denk dat de beste methode is, wat ook al vaker genoemd is, héél hard tegen jezelf zeggen dat er geen sprake is van stress. Jij zit nu op die wc, je haalt rustig adem en er is geen enkele reden om nerveus te zijn. Iedereen plast, dus waarom jij niet?
Heb je er eigenlijk ook last van met poepen?

En nog een gek idee; zou het je niet helpen om je omgeving te vragen (vriendin, vader?) om als hij/zij moet plassen of je 'erbij' mag zijn? Ik neem aan dat je 'intieme kring' op de hoogte is van je probleem... Misschien geeft het jou een stukje zekerheid dat anderen ook herrie maken tijdens het plassen en dat zij het ook gewoon altijd kunnen? Uiteraard kun je gewoon een andere kant op kijken...
Ja ik kan wel zeggen dat de angst er niet is maar ik voel het degelijk. Het niet zoiets van één hele dag niet eten en dan zeggen dat je geen trek hebt. Dat is een soort van jezelf voor de gek houden en dat werkt bij mij (helaas) niet.
quote:
Op zondag 3 juni 2007 20:55 schreef Insania het volgende:

[..]

Ik kan niet urineren als ik weet dat mensen (bekenden of onbekenden) mij kunnen horen urineren.
Zeker niet "freaky" dus.

Een kennis van mij is nog erger, bij hem is het echt een probleem (zoals bij TS).
De kraan laten lopen of het toilet doorspoelen als je aan het urineren bent kan nog wel eens helpen, evenals medicatie tegen angst(en).

*edit* En ik had idd niet helemaal goed gelezen over de medicatie
Hoe is het bij die kennis van jou dan? Hoe gaat die er mee om?
quote:
Op maandag 4 juni 2007 02:29 schreef NiteSpeed het volgende:

Kan je plassen als hij/zij in de kamer naast je zit?
Kan je plassen als hij/zij geluid maakt?
Kan je plassen als hij/zij in de gang staat?
Kan je plassen met de deur van het slot?
Kan je plassen terwijl iemand in dezelfde kamer is en zijn handen wast?

Punt is, je kiest uiteindelijk zelf wat je wilt bereiken (plassen als er iemand in de kamer naast je is of met normale omstandigheden) en daar ga je rustig naartoe werken. Het is de enige methode die werkt (stapje voor stapje ernaar toe werken) maar tegelijkertijd ook een intensieve, moeilijke en lastige methode.

Oh ja, je bent echt niet een van de weinigen, ik dacht dat minstens 10 tot 15 procent van de mannen het sowieso heeft, en vrouwen zal ook wel rond die marges liggen.
Dat werk voor mij gewoon niet. Ik weet dat er iemand in de buurt en dan schiet het HELEMAAL op slot. Er komt hooguit een druppel uit. Meer niet.

Ik ben overigens gister naar de dokter geweest (nieuwe huisarts) heel aardige vrouw! En zij gaat voor mij proberen te regelen dat ik op afspraak naar de paas-afdeling in het ziekenhuis kan en dus ook daar met een psycholoog via congentieve (ofzo iets) gedragstherapie het kan gaan proberen te verbeteren.
Ik ben alleen heeeeeel bang dat ze me de daar 24/7 7 dagen in de week willen gaan houden. Maar de huisarts zei dat zij dat absoluut NIET aan de orde vond.

Andere ideeen die door mijn hoofd zijn gegaan:

- Katether, ik sprak een tijd geleden een man in Schotland (via internet) die heeft ook hetzelfde probleem en dat heeft zijn leven 10 jaar lang gigantisch gecontroleerd en beperkt. Op een gegeven moment was hij het zo zat dat hij naar de huisarts ging een oplossing eisde. Iemand in het ziekhuis heeft hem toen stap voot stap geleerd hoe je een katether moet inbrengen. Doet helemaal geen pijn zei hij. Het voelt alleen wat gek. Punt is dat hij nu weer alles kan doen. Doordat het niet meer zo'n enorm probleem van hem is is het ook wat minderer geworden en lukt het hem thuis tegenwoordig altijd. Als hij eruit gaat ergens naar toe neemt hij een katather mee.
Nu zijn ze hier in NL daar echter niet zo makkelijk in. Als er geen medische aanleiding is tot het probleem dan zijn ze niet bereid een katether voor de schrijven.

- Hypnose, ik las laatst iets over hypnose, sommige mensen zouden angsten daarmee aanzienlijk kunnen laten verminderen. Veel angsten die je leven in grip houden als kattenangst, hondenagst of slikangst zouden hiermee enorm kunnen worden verminderd.
In sommige gevallen (als de patient enorm gevoelig is voor hypnose) zou het probleem zelfs kunnen doen worden vergeten bij de patienten. Of helemaal laten "vervaagen"

Weet niet wat ik hiervan moet denken maar ik ben echt heel veel bereid te proberen.
Its making me insane ...
pi_50157292
quote:
Op zondag 3 juni 2007 01:17 schreef ikJur het volgende:
Geldt voor mij precies hetzelfde.
In het begin schaamde ik mij er ook voor, maar nadat ik het gewoon uitsprak dat het niet lukt met anderen erbij is het wel iets minder geworden. Ik probeer er voor mezelf geen probleem meer van te maken dat het niet lukt als er anderen bij zijn.
Maarja zoals al meer gezegd het is makkelijk praten niet eraan denken, etc. doen blijft toch moeilijk.
Het is in ieder geval een zeer lastige en vervelende situatie.
Heel veel succes ermee, en hopelijk kun je een manier vinden om het te verminderen of in de toekomst er vanaf te komen.
Honesty may not win friends, but it can touch hearts.
It's not that I hate you, its just.. that I dont like you
pi_50163242
Ik heb ook wel moeite hiermee gehad, in ieder geval bij vreemden. Die pisbakken gebruik ik alleen als ik al wat drank op heb of als het wat rustiger is, dan wordt ik wat relaxter en lukt het ook wat beter. En je moet er iig geen big deal van maken; 1 op de 10 kerels schijnt het te hebben ( weet niet hoe dat bij vrouwen ligt ), en ik kan er zelf altijd ook wel grappen om maken.

Heb als kind es gehad dat ik ontzettend nodig moest pissen, wij een restaurant in stormen, en ze hadden daar alleen maar van die pisbakken. Nu zal dat niet meer echt een probleem zijn, maar toen kon ik dat dus echt niet. En zo fiets je dan nog maar es een uur met een overvolle blaas verder
  woensdag 6 juni 2007 @ 15:35:29 #56
122022 gottegottegott
Een heer van stand
pi_50166261
quote:
- Katether, ik sprak een tijd geleden een man in Schotland (via internet) die heeft ook hetzelfde probleem en dat heeft zijn leven 10 jaar lang gigantisch gecontroleerd en beperkt. Op een gegeven moment was hij het zo zat dat hij naar de huisarts ging een oplossing eisde. Iemand in het ziekhuis heeft hem toen stap voot stap geleerd hoe je een katether moet inbrengen. Doet helemaal geen pijn zei hij. Het voelt alleen wat gek. Punt is dat hij nu weer alles kan doen. Doordat het niet meer zo'n enorm probleem van hem is is het ook wat minderer geworden en lukt het hem thuis tegenwoordig altijd. Als hij eruit gaat ergens naar toe neemt hij een katather mee.
Nu zijn ze hier in NL daar echter niet zo makkelijk in. Als er geen medische aanleiding is tot het probleem dan zijn ze niet bereid een katether voor de schrijven.
Je hebt ook externe katheters, oa een systeem wat heet uritip en kun je denk ik wel zonder indicatie van de huisarts bij je apotheek bestellen. Je moet het plassen dan wel zelf doen maar je bent niet meer afhankelijk van die ene plek waar het jou net niet lukt omdat er mensen in de buurt staan.
  woensdag 6 juni 2007 @ 16:15:16 #57
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_50167885
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 15:35 schreef gottegottegott het volgende:

[..]

Je hebt ook externe katheters, oa een systeem wat heet uritip en kun je denk ik wel zonder indicatie van de huisarts bij je apotheek bestellen. Je moet het plassen dan wel zelf doen maar je bent niet meer afhankelijk van die ene plek waar het jou net niet lukt omdat er mensen in de buurt staan.
ik vraag me af hoe goed het dan lukt als hij dat ding heeft.
als het op de wc niet lukt, zal het zéker niet lukken ergens zomaar, ook al zit die uritip erom.
  woensdag 6 juni 2007 @ 16:18:16 #58
122022 gottegottegott
Een heer van stand
pi_50168018
nou ja, als niets helpt is alles het proberen waard.
pi_50168272
Je probleem klinkt wel erg neurotisch van aard. Ik zou in elk geval door proberen te gaan met professionele hulp in te schakelen, dit lijkt me echt een pre.

Cognitieve therapie lijkt me trouwens een goede.
pi_50169834
Maar idd wat Haushofer zegt, volgens mij heeft verder dit elke vent wel. Alleen komt dat denk ik eerder door ongemakkelijkheid (het niet kunnen pissen in bijzijn van anderen) dan uit tijdsdruk.
pi_50170516
quote:Op zondag 3 juni 2007 13:44 schreef liesell het volgende:
Wat voor therapie?

Gewoon praten en het eeuwenlange "graven" naar mogelijke achterliggende redenen die het probleem veroorzaken. Ik ben al bij verscheidene psychologen, RIAGG, MTSW en de huisarts geweest. So far heeft nog niks me echt opweg geholpen.

Nou zeg wat sneu dat ze dan achterliggende problemen zijn gaan zoeken... en jij bent natuurlijk in de veronderstelling geweest dat zij het wel zullen weten.
Weest kritisch!
Er is een gerichte therapie voor die je in stappen hiervan afhelpt. Net als bijvoorbeeld stotteren of pleinvrees.
Mocht je toch nog besluiten om hier een helpende hand bij te willen (figuurlijk dan he) dan is r meer dan je denkt op dat gebied.
  woensdag 6 juni 2007 @ 17:43:56 #62
19431 Dwan
Likken als lassie
pi_50170677
bekend probleem voor mij althans.

Wat ik meestal doe is even naar het plafond kijken die inademen en uitademen vervolgens aan alles denken wat maar met lopende vloeistoffen te maken heeft.
Licht uit kan ook wel is helpen maar uh niet over je schoenen zeiken.

Wat ik lastig vond was als je 200 meter gelopen had om in de sloot te zeiken en je wist echt dat er niemand was komt er zo'n kut eend aan gezwommen. Ik wou dat ik dan kon zeiken en die eend kon raken maar helaas de eend heeft gewonnen.
Ander probleem bij het uitgaan je moet altijd wachten op de wc die een deur heeft en of de gene voor je heeft net zitten scheiten of hij kan niet opslot en iemena dkan hem altijd open rukken.

aaargggg ja plas angst zuigt.
Dwannie is like god is rubbing your tummy
pi_50171331
Vooral bij het uitgaan is het kut ja, voor de rest zijn er genoeg stille plekjes buiten in de bosjes te vinden .

Het is me al meerdere keren gebeurd dat iemand aan de deur van een WC begint te trekken als ik net sta te pissen (kroeg of disco ofzo) en dat is érg, érg vervelend . Vooral als je al 2 of 3 minuten bezig bent om de flow eindelijk te krijgen.
pi_50187069
Heel stom misschien, volgens mij nog niet genoemd (of ik heb er overheen gelezen ) maar:
helpt lezen niet? Ik heb namelijk een soortgelijk probleem.. als ik dan iets interessants te lezen meeneem raak ik dusdanig afgeleid dat het vanzelf gaat...
En op plekken waar ik in eerste instantie niets te lezen heb grijp ik werkelijk alles wat voor handen is aan om maar in de lees-mode te komen... etiketten van produchten, kassabonnetjes uit mijn portomonnee etc... Works for me!
  donderdag 7 juni 2007 @ 00:52:20 #65
93731 Luukzor
Le vent nous portera
pi_50187346
Het heeft denk ik te maken met zelfvertrouwen en zelfbewustzijn. Probeer te werken aan je zelfvertrouwen (daarvoor hoef je geen alpha mannetje te willen zijn) en wees niet al te zelfbewust.
Een stad is slechts een bos met her en der wat huizen en wat apen
  donderdag 7 juni 2007 @ 02:41:15 #66
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_50188845
Je zal ongetwijfeld niets aan mijn huis, tuin en keukentip hebben, maar wie weet andere mensen wel.

Ik kon namelijk echt niet plassen als er andere mensen in de buurt waren. Nu heb ik een manier gevonden waarop het meestal wel lukt. Ik doe namelijk m'n ogen dicht en stop m'n vinger in mn oren zodat ik niets meer hoor. Vervolgens haal ik 2x diep adem en adem uit waardoor je ook ontspant. Et voila.

Het is verder maar goed dat niemand me zo kan zien zitten want het ziet er vast heel debiel uit.
Succes iig met je plasangst. Hopelijk dat je iets kan vinden wat helpt!
My mama didn't raise no fool
pi_50189255
hmmm lastig probleem...

je zou hypnoze kunnen proberen om achter de oorzaak te komen en om er dan vanaf te komen... het is het proberen waard iig, hypnoze kan je dingen uit het verleden laten herinneren die je kwijt was en daar zou je van je angst af kunnen komen.
en probeer ademhalingsoefeningen!

succes!!
  vrijdag 8 juni 2007 @ 12:59:00 #68
181690 Lucian
Do you know?
pi_50235003
Nogmaals erg bedankt voor de reacties!

Ik heb de laatste dagen toch zitten na te denken; Zou het misschien toch niet lichamelijk zijn?

Ik ben door de huisarts wel nagekeken maar alles scheen gezond en helemaal in orde te zijn. Toch zijn er nog grotere onderzoeken die je kan laten doen.

De rede waarom ik dit denk is omdat als ik niet kan plassen kan ik ook niet "laten zakken" ja dat is een gevoel wat denk ik alleen jongens hebben. Je voelt dat je blaas vol is maar voordat je plast voel het ook nog door je plasbuis heen gaan heel even maar hoor.

Maar als het me lukt niet kan ik dat geen eens. Maar is dat nu doordat ik gewoon ECHT VOLLEDIG blokeer en verkramp of heeft het ook medische redenen?

Ik dacht altijd dat het was omdat ik dus helemaal blokeerde en verkrampte.

Als ik eenmaal wel kan plassen gaat ook alles gewoon goed:
- Ik plas normaal
- Ik kan goed uitplassen
- Ik plas in een normale straal
- Ik heb geen pijn of brandend geval naar het plassen

Ik word wel altijd heeeel nerveus als ik moet plassen. Hetzelfde geval als ik krijg als ik bijv bij de dokter of tandarts in de wachtkamer zit. Dat naare zenuwachtige gevoel in je buik van onmacht.

De huisarts (die nieuwe) zei dat zij toch echt dacht dat het psygisch was, ze zei;

"Als het lichamelijk was had ook wel andere klachten zoals niet kunnen uitplassen of pijn bij het plassen en het is ook wel heel gek dat het s'nachts allemaal wel zonder problemen lukt"

Daar heeft ze natuurlijk een heel goed punt.

Ik hoop ZO dat ik hier ooit afkom, het is echt een heel vervelend probleem. Ik las laatst op een ander forum dit bericht van een meisje:
quote:
Kan iemand mij vertellen of zelfcatherisatie een optie is om Paruresis op te lossen. Paruresis is een psychische ziekte die het voor mij onmogelijk maakt om buitenhuis te plassen of thuis als er iemand bij is. Maar vandaag is het probleem het ergst, ik kan nu zelfs niet meer thuis plassen. En een bijkomend probleem is dat ik nu ook niks meer drink.
Als iemand andere oplossingen heeft, hoor ik het graag. Want zelfcatherisatie is eignelijk geen oplossing.
Er zijn dus toch meer mensen met deze problemen. Ik heb geprobeerd contact met dit meisje op te nemen via mail maar ze schijft niks terug.
Its making me insane ...
pi_50236296
Drink ns veel bier, geen 4 bier, maar 10 bier en kijk dan nog ns of je het op kunt houden, want daar geloof ik niet in. Dit is geen grap overigens, bier helpt echt erg met plassen. Je maakt het probleem in je hoofd inderdaad groot. Wat je je ook voor kan stellen is dat je een keer je ogen dicht doet op de WC, en jezelf er van overtuigd dat het gewoon nacht is. Als je je zelf kan overtuigen dat je niet kan plassen (in je gedachte) dan kan je je zelf ook overtuigen dat het nacht is op dat moment. Draai die rollen eens om.
Lambo of Rekt
pi_50236921
Veel bier drinken heb ik ook al eens geprobeerd. Het gevolg was dat ik dronken de kroeg uit moest rennen en ergens in het donker achter een muurtje en beschut door bomen moest pissen.
pi_50239505
ach, het is zeker psychisch, ik kan perfect plassen als ik rustig alleen ben, maar vanaf het moment als iemand in de buurt is... tja, dan lukt het niet meer.

Als ik op reis ben, moet ik het soms een anderhalve dag doen zonder plassen ( dan wordt het echt wel pijnlijk, en weiger ik te drinken), maar dan nog, er zjin zoveel ergere dingen op de wereld; .. ik zou er nog niet aan denken om naar een dokter of psycholoog te gaan, omdat het me zelden tot nooit stoort
PETITLAPIN2 is mama van een TWEE schattig dochtertjes: Amélie en Marie
pi_50239894
Probeer eens bekkenbodemtraining, zodat je meer controle over de spiergroepen daaronder krijgt.
En zitten ipv staan kan misschien ook helpen, dan ontspant je bekkenbodem zich wat meer dan wanneer je staat.
  vrijdag 8 juni 2007 @ 15:16:30 #73
11974 Brupje
Nu 10% gratis!
pi_50240132
Heb er wel beetje last van, gelukkig niet zo erg als TS In de kroeg zoek ik liever afgesloten wc uit en een pisbak vermijd ik liever als ik nog niet genoeg gedronken heb :p
Probleem is gewoon dat je jezelf gek gaat maken van het lukt niet, en dan lukt het ook nie. Zodra iedereen weg is ontspant het ineens en lukt het wel :S
We, the unwilling, let by the unqualified are accomplishing the impossible for the ungrateful
Mijn software: http://www.snidesoft.eu
  vrijdag 8 juni 2007 @ 15:47:18 #74
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_50241360
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 19:05 schreef freecell het volgende:

[..]

Er is ooit een vrouw overleden die aan een spelletje meedeed: "."Hold your wee for a wii" Plas ophouden lijkt me daarom erg onverstandig.
►►►https://www.twitch.tv/tonjatekenshow ◄◄◄◄
pi_50241507
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 15:47 schreef tonja het volgende:

[..]

Er is ooit een vrouw overleden die aan een spelletje meedeed: "."Hold your wee for a wii" Plas ophouden lijkt me daarom erg onverstandig.
Dat was omdat ze ook elk kwartier een liter water moest drinken.
  vrijdag 8 juni 2007 @ 21:23:52 #76
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_50252917
Oh, oke. Maar dan nog lijkt het me niet goed om je plas tot de pijngrens op te houden.
►►►https://www.twitch.tv/tonjatekenshow ◄◄◄◄
pi_50263570
Hmm klinkt idd alsof je in een viceuze cirkel terecht bent gekomen...
Ik loop op het moment stage als co-assistent bij kindergeneeskunde, en daar zie ik wel eens gelijksoortige problematiek (wat niet wil zeggen dat ik je probleem kinderachtig vind ofzo, het is gewoon ff een context met zelfde problematiek). Kinderen die bang zijn om naar de WC te gaan. Jou verhaal klinkt alsof je verschrikkelijk verkrampt door allerlei gedachten die je opjagen, terwijl je om te kunnen pissen toch echt je sphincterspier rondom je blaas moet ontspannen! Je moet dus stoppen met je dwanggedachten en weer kunnen ontspannen.

Wat we daar met die kinderen doen is WC training. Eigelijk komt het erop neer dat ze op vaste tijden (zeg elke 2 uur) verplicht 10 minuten op de wc moeten gaan zitten, aandrang of niet. Ga er gewoon 10 minuten zitten, neem een boekje mee, muziek, wat je dan ook ontspant. Gewoon totaal ontspannen, de 10 minuten zijn ingepland, no pressure. Wat we bij kinderen vaak zien is dat ze idd na een tijdje met een ontspannen gevoel naar de wc gaan en daardoor geen pijn/angst meer ervaren bij het naar de wc gaan. Dit is dus niet in een dag te doen maar als ik lees hoe erg het je in je sociale leven belemmert dan lijkt het me wel waard om het eens een keer te proberen.

Verder lijkt het me dat je het traject van psychologische begeleiding inmiddels wel goed gevolgd hebt, maar toch klinkt het alsof je met dwanggedachten zit tijdens het naar de wc gaan. Heb je dat ook bij andere dingen in je dagelijks leven? (100x handen wassen enz) maargoed dat zullen ze wel goed uitgevraagd hebben.

Succes iig met je probleem!
pi_50274785
Misschien wat onorthodox, maar als ik moeite heb met plassen ivm ODOL keer ik een flesje water om boven kruis, en dan ontspannen mijn bekkenspieren zich ofzo, en kan ik gewoon plassen. Heb je dat al weleens geprobeerD?
  zaterdag 9 juni 2007 @ 22:37:55 #79
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_50283328
Misschien een tip om eraf te komen: Keihard zuipen en dan wachten tot je moet pissen, ik heb het niet over 4 biertjes ofzo hea Maar echt zuipen als je dan je pis kan ophouden ben je een grote jongen. Ik zou zelfs over Beatrix heen gepist hebben
--------------------------------------------------------------------------------------------
Als je gewoon je bek dicht houdt, is er niets aan de hand!
pi_50329348
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 13:48 schreef NiteSpeed het volgende:
Veel bier drinken heb ik ook al eens geprobeerd. Het gevolg was dat ik dronken de kroeg uit moest rennen en ergens in het donker achter een muurtje en beschut door bomen moest pissen.
Je moest rennen om te pissen beschut door bomen? Als je moet rennen om te pissen, lukt dat toch ook wel in de pot, je kan het immers niet meer ophouden
Lambo of Rekt
pi_50333281
De beroemde sterrenkundige Tycho Brahe is trouwens op een aparte manier gestorven:
quote:
Over zijn dood gaat het volgende verhaal: Brahe nam deel aan een banket op 13 oktober 1601. Hoewel hij nodig zijn blaas moest legen, vond hij het onbeleefd om op te staan van de tafel, waarop zijn blaas scheurde. Een andere lezing is dat hij ziek werd van zijn volle blaas. Hij ging naar huis en kreeg koorts. Af en toe raakte hij buiten bewustzijn en stierf.
Bron: Wikipedia.
pi_50342078
quote:
Op maandag 11 juni 2007 13:31 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Je moest rennen om te pissen beschut door bomen? Als je moet rennen om te pissen, lukt dat toch ook wel in de pot, je kan het immers niet meer ophouden
Jij weet duidelijk niet hoe erg het kan zijn als je blaas letterlijk op slot zit.
pi_50348396
Ik heb soms tamelijk last van het tegenovergestelde; Dat ik juist heel veel moet plassen, soms om de zoveel minuten. Er zijn dagen dat ik er flink last van heb en er zijn dagen dat ik er helemaal geen last van heb. Voor zover ik weet zit er ook geen patroon in. (Of misschien toch wel, maar ik zie het niet )
pi_50434038
Ik denk dat het weinig zinvol is de oorzaak nu te proberen te achterhalen. Waarschijnlijk is dit een combinatie van gebeurtenissen uit het verleden waardoor je een soort onzekerheid in je hebt. Wat me praktischer lijkt is zoeken naar een oplossing. Het lijkt me misschien een goed idee dat wanneer je merkt dat je naar de wc moet, je even wat tijd voor jezelf moet nemen. Loop even het huis uit en ontspan even. Een ontspannen geest is denk ik belangrijk om je angst te overwinnen.

Probeer je tijd te nemen die je nodig hebt. Jij zit op dat moment op de wc, de anderen moeten maar wachten. Dat is hun probleem en niet het jouwe. Neem dus ook de tijd en ga rustig staan of zitten en probeer te ontspannen. Op die manier heb je niet steeds die 'prestatiedrang'
pi_50435915
Bier drinken kan serieus helpen Ik heb er ook in mindere maten last van. Maar dan alleen bij gezamelijke toilet ruimtres. Als ik eenmaal een paar biertjes op hebt dan boeit het me echt geen fuck meer. Anders ga je idd gewoon op slot en lukt het al helemaal niet meer.

Maar de laatste paar jaar heb ik dr meestal gewoon schijt aan en lukt het gewoon.
pi_50466870
haha ik dacht dat ik de enige was, maar ik heb dat ook alleen niet in zo'n erge mate. Maar als je echt echt echt moet kan je wel plassen toch?
pi_50476745
Het klinkt misschien gek, maar ik ben serieus... heb je al eens luiers geprobeerd? Op die manier hoef je niet naar het 'nare' toilet. Als je aandrang krijgt kun je het gewoon laten lopen. Lukt het niet? niemand die er iets van gemerkt heeft en even later probeer je het opnieuw.

Misschien lukt het als je rustig en ontspannen in je eentje voor de TV zit. Als dat goed gaat kun je het proberen als er iemand bij is.

Op die manier hoef je niet naar die nare wc, hoef je niet bang te zijn dat er mensen op jouw wachtten of dat ze op jouw letten. Als het je dan eenmaal lukt om in aanwezigheid van anderen te plassen kun je weer eens kijken of het op het toilet lukt. Met, of zonder anderen erbij.
Don't hurry, be crappy!
pi_50483295
quote:
Op vrijdag 15 juni 2007 09:08 schreef RiDo78 het volgende:
Het klinkt misschien gek, maar ik ben serieus... heb je al eens luiers geprobeerd? Op die manier hoef je niet naar het 'nare' toilet. Als je aandrang krijgt kun je het gewoon laten lopen. Lukt het niet? niemand die er iets van gemerkt heeft en even later probeer je het opnieuw.

Misschien lukt het als je rustig en ontspannen in je eentje voor de TV zit. Als dat goed gaat kun je het proberen als er iemand bij is.

Op die manier hoef je niet naar die nare wc, hoef je niet bang te zijn dat er mensen op jouw wachtten of dat ze op jouw letten. Als het je dan eenmaal lukt om in aanwezigheid van anderen te plassen kun je weer eens kijken of het op het toilet lukt. Met, of zonder anderen erbij.
Als je het probleem serieus neemt weet je zeker dat je er nooit vanaf komt
pi_50483902
quote:
Op maandag 11 juni 2007 19:15 schreef NiteSpeed het volgende:

[..]

Jij weet duidelijk niet hoe erg het kan zijn als je blaas letterlijk op slot zit.
Jawel, ik heb het als iemand naast me staat met pissen. Dan lukt het mij ook niet, maar ik denk dan meestal aan grote watervallen en verzet mn gedachte zodat ik niet eens meer door heb dat ik daar sta. Dan lukt het meestal wel.
Lambo of Rekt
pi_50484662
quote:
Op vrijdag 15 juni 2007 09:08 schreef RiDo78 het volgende:

Hmmm.... heb jij al eens geprobeerd bewust in je broek te plassen? Lukt dus echt niet hoor, zelfs als je geen plasangst hebt. Ook niet met een luier aan. We zijn 'geprogrammeerd' (muv TS en andere lotgenoten hier): toilet = plassen. Niet op toilet= desnoods inhouden tot je knapt. Bij mij is het dan ook zo dat, als ik erg naar het toilet moet, ik het prima kan ophouden totdat ik daar gearriveerd ben, maar zodra die deur opengaat dan moet het er ook binnen een minuut uit, zeg maar.

TS: ik heb helaas geen echte tips, een deskundige raadplegen lijkt me een goede stap en dan proberen los te komen van de stressgevoelens die het plassen oproept. (lekker behulpzaam, dit) Sterkte.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_50484925
Ik ken het, ik kan ook niet naar de wc als er mensen in de buurt zijn of als ik ergens anders ben. Als ik ergens heen ga voor een dag drink ik maar bijna niks zodat ik het heel de dag op kan houden, maar ja gezond zal dat niet zijn. Vaak moet ik aleen maar erger als ik een poging gedaan heb.

Thuis heb ik er minder last van, omdat dat vertrouwde geluiden zijn denk ik. Andere geluiden maken het wel moeilijker.

Ik denk dat er wel meer mensen zijn die er last van hebben.
pi_54124822
hoi

als ik dit lees lees ik eigelijk precies het zelfde wat ik ook heb
ben er mee naar de dokter geweest en werd ook door verwezen
dit heeft helemaal niet geholpen
met alles wat ik wil doen (dagje weg , vakantie , verjaardag enz) denk ik maar aan 1 ding
ALS IK MAAR NIET MOET PLASSEN
overdag drink ik bijna niets om maar niet naar de wc te moeten
bij mij is het ook rond mijn 15e 16e begonnen en ben nu ruim 15 jaar verder maar het probleem is er nog steeds
alles wat Lucian schijft komt me zo bekent voor als of ik het zelf geschreven heb

ik wou dat er een oplossing voor was
pi_54130882
Wat is het toch ontiegelijk triest gesteld met de hulpverlening..
Ik las de OP en dacht: oh, dan moet je cognitieve gedragstherapie. Maar nee hoor, wat doen ze, graven naar onderliggende problemen
Ik kan je bijna garanderen dat het probleem met cognitieve gedragstherapie een stuk minder wordt, en misschien zelfs helemaal verdwijnt.
Een andere therapeut dus!
In the end, all you can hope for is for the love you’ve felt to equal the pain you’ve gone through.
pi_54132275
quote:
Als ik dan op de WC zit word ik heel zenuwachtig en blokeer helemaal. De aandrang is er nog steeds maar het lukt me gewoon helemaal niet. Ik kan proberen wat ik wil maar de plas komt er niet uit. Vooral als er mensen op mijn wachten. Dan komt er een soort van stemmetje in mijn hoofd die zegt "Kom op, Nu! Nu! Nu! Nu! Nu! Er zijn andere wachtenden! OPSCHIETEN!!! Kom op! Je laat anderen wachten! dan kan ik weer opstaan want dan komt het absoluut niet meer.
Wauw, ik heb er wel eens last van, maar niet zo extreem. Wat voor mij helpt is:
a) Zuipen. Lam loopt alles zo weg.
b) Met je hand tegen de koude muur aanleunen. Echt.
c) Rustig uitademen en in je hoofd een nummertje neuriën.
d) Doortrekken voordat je gaat pissen. Lawaai, kabaal van het hossende water, niemand hoort je et viola: pissen maar.

Sterkte
  woensdag 24 oktober 2007 @ 13:51:23 #95
92409 Twinky
Little star.
pi_54133980
Het gaat er dus om dat je mensen niet wil laten wachten? Dat je hen 'in je nek voelt hijgen'?

Probeer dan eens (begin rustig thuis, met je ouders) te zeggen dat de wc twintig minuten bezet is. Precies op dat moment zet je de afteller van je mobieltje aan (of een kookwekker, maar die maakt lawaai) en heb je twintig minuten om rustig te plassen. Ze weten dan dat ze twintig minuten niet kunnen plassen, en jij hebt alle tijd.

Kan ook met tien, dertig, veertig minuten natuurlijk!
pi_54134870
Bekkenbodem training... Geen effect
Gedragstherapie... Geen effect (behalve dat je bewuster word van het probleem)

Ben 1.5 jaar verder en begonnen aan hypnotherapie. Mijn shrink zei dat hij van een collega hoorde dat die een client er met hypnotherapie vanaf heeft geholpen. Dus het is het proberen waard volgens mij.

En al die dingen als denken aan een waterval enzo helpen niet, voordat ik mn piemol uit mn broek haal weet ik meestal al of het gaat lukken.
hehehehehehehehehehhaeaheaehaehheahaehahaeheheheheheheheh :D;D:D::D;d:D:d;d;d
pi_54137044
quote:
Op maandag 11 juni 2007 19:15 schreef NiteSpeed het volgende:

[..]

Nu weet ik het beter Ik had een nierinfectie met vakantie.. en inderdaad, ik neem mn woorden terug lol.
Lambo of Rekt
  donderdag 25 oktober 2007 @ 10:52:09 #98
39114 Angst
CorticotropinReleasingHormon
pi_54154854
in de ven d ofzo als ik me ogpejaagd voel. dan denk ik, ik heb er toch voor betaald, dus ik mag het er lekker van nemen
maar ik weet niet of zulke gedachtes helpen als je het een stukje ernstiger heb.

en cognitieve gedragstherapie, helpt helaas ook niet iedereen... Als het helpt is het wel de meest simpel effectieve methode denk ik...

maar he tprobeem oplossen van de ts en djy kunnen we denk niet zo oplossen
In theorie vind ik iedereen aardig!
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
Jagermaster alleen als ie bloed en bloedheet is!
pi_54174952
Hier heb ik zelf heeeel soms last van.
pi_54175003
Oef. Ik heb een klein beetje wat jij hebt, ik kan ook niet plassen als het ergens doodstil is en ik dus weet dat iedereen maar alles hoort klateren. Bij mij thuis is de wc ook nog eens naaast de woonkamer, dus dat helpt niet. Als er vrienden zijn zet ik gewoon de muziek even wat harder. Ze kennen mn probleem en dat is vaak ook al de helft van de oplossing. Want nu is het gewoon een grappig iets, maar die muziek gaat nog wel harder, het is alleen geen groot issue omdat iedereen het weet. Bij diezelfde vrienden thuis zit de wc eigenlijk altijd een stuk gunstiger, met meer deuren/muren ertussen, dus ook geen probleem en ben ik toevallig bij iemand die wel een wc heeft waarbij je zowat ín de huiskamer zit, gaat gewoon de muziek/tv weer iets harder.

Bij minder goede vrienden is het alweer een groter probleem, maar na jaaaaaren (ik ben inmiddels ook al weer wat jaartjes uit de puberteit, dat scheelt ook denk ik) komt het eigenlijk steeds meer voor dat ik gewoon ga ipv het de hele avond ophouden. Op mn werk loop ik rustig 4 keer langs de wc om te wachten tot hij volledig vrij is.

Misschien zit voor jou de oplossing niet in iets doen aan het probleem maar accepteren dat je het probleem hebt en daar open over zijn?
Dat was voor mij de helft van de oplossing, want iedereen weet het, iedereen lacht er om, maar houdt er wel rekening mee. Bij jou is het een stuk ernstiger, maar zit het evengoed ook tussen je oren.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_54175152
Eigenlijk is onzekerheid simpelweg de bron van het probleem. Maar ja.
pi_61648836
Als hij de oplossing heb, ben ik hem eeuwig dankbaar. Dat van dat herinneren en met kleur en zonder kleur klopt wel trouwens.

http://plasangst.blogspot(...)we-samen-wel-op.html

Ga die blog ff in de gaten houden. Zag hem op nujij.
Hier effe een stukkie trouwens, hij heeft ook al meer uitleg zie ik nu:

Wat is nu de truc?
Zoals je in het vorige topic hebt kunnen lezen zit er een groot verschil tussen het in gedachten terug gaan naar een veilige sitauatie (zonder plasangst) en het teruggaan naar een onveilige situatie (toilet drukke kroeg). De veilige situatie heeft in je gedachten kleur, beweging, diepte, helderheid terwijl de onveilige situatie donker, troeble, en bijna kleur- en bewegingsloos is. En hoe komt dit nu hoor ik je vragen? Wel, mogelijk ben je ergens in het verleden gestoord bij het plassen. Iemand liet je schrikken, het lukte een keer niet, je was boos of had een andere vervelende emotie. In gedachten is die sitatie toen donkerder en minder helder geworden (minder levend!!!) waardoor de ellende is begonnen. De truc is nu om die sitatie in je geheugen aan te gaan passen. Als je het voor elkaar hebt dat je in gedachten naar een moeilijk plasmoment terug kunt gaan en de herinnering is levend, vol kleur, beweging, diepte en helderheid dan zul je niet weten wat je meemaakt. De kramp blijft weg, er is geen angst en je voelt je vol vertrouwen. Je herinnering is dan namelijk het zelfde als de werkelijkheid. Die heeft immers ook kleur, beweging, leven, diepte etc. In het volgende topic gaan we beginnen met de verschillende stappen die je zullen helpen om de herinneringen "goed te zetten"

[ Bericht 66% gewijzigd door webtv op 15-09-2008 16:44:50 ]
pi_61649944
Grappig zo'n schop Ik heb er in ieder geval weinig last meer van, terwijl ik tot 2 jaar geleden het echt niet kon
pi_61650172
quote:
Op maandag 15 september 2008 17:09 schreef Haushofer het volgende:
Grappig zo'n schop Ik heb er in ieder geval weinig last meer van, terwijl ik tot 2 jaar geleden het echt niet kon
Hoe ben jij eraf gekomen dan?
Lambo of Rekt
  maandag 15 september 2008 @ 17:19:56 #105
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_61650272
ik kan ook niet pissen als er mensen achter me staan te wachten
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
pi_61650665
quote:
Op maandag 15 september 2008 17:16 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Hoe ben jij eraf gekomen dan?
Ja, da's een goeie. Weet ik eigenlijk niet. Kwestie van oefenen Ik zoek ze nu ook vaak bewust op, terwijl ik normaal (bv in kroegen of bioscopen ) altijd normale toiletten nam. 't Is een kwestie van gewenning, denk ik.
pi_61658938
Ik heb het ook een klein beetje, maar niet heel erg gelukkig. Wat mij vaak helpt is aan iets totaal anders denken dan het plassen. Soms sta klaar om te pissen, en dan komt het niet zo snel en dan denk ik b.v. van oh morgen moet ik nog naar de supermarkt en dan moet ik nog dit kopen en dat kopen. Dan ben je ergens anders over aan het nadenken en dan lukt het plassen opeens wel. Beetje raar misschien maar het werkt bij mij goed.

Vrij in het begin van de film Fight Club wil Bratt Pitt in de soep pissen in een restaurant, maar dat lukt niet goed omdat er iemand bij staat. Dat vond ik wel fijn om te zien toen, ben het wel vaker in films tegengekomen trouwens. Dus zo uniek is het niet.
pi_61737376
Hoe kom je er nu vanaf
Heb je de oefeningen uit het eerste topic van deze site gedaan? Heb je ervaren dat wanneer je in gedachten terug gaat naar zo'n plasangst moment je ook angstig wordt? Als ik dit deed dan voelde ik een deel rond mijn kruis verkrampen. Een vervelend gevoel! Zeker met de wetenschap en frustratie van het niet lekker uit kunnen gaan met andere mensen zonder dit probleem. Een daagje op pad met collega's geeft een vervelende bijsmaak als iedereen langs de kant van de weg staat te plassen en jij zoekt naar een besloten hokje. Bij mij is de plasnangst nu al zo'n 60% minder en het wordt iedere week beter. En meer dan 15 minuten per dag besteed ik er niet aan. Sterker nog, totaal ben ik er nog geen 3 uur mee bezig geweest.

Meer hier.
pi_61740208
heb t ook wel eens, onder druk pissen vind volgens mij niemand makkelijker.

Ik neem ook altijd rustig de tijd.
pi_62650386
En weer een nieuwe oefening op plasangst.blogspot.com

Hallo daar zijn we weer! Het heeft even geduurd omdat ik het wat druk heb gehad maar hier is deel 3 van de oefeningen om plasangst weg te krijgen. Doe vooral ook de eerdere oefeningen aangezien ze allemaal verband houden met elkaar. Ok, we gaan weer in gedachten terug naar een moment waar er veel plasangst was. Dat kan in een kroeg zijn geweest of in de biosscoop etc. Het beste kun je deze oefening op het toilet doen in de houding zoals je in een openbaar toilet ook zou staan (mannen) of zitten(vrouwen). En nu heb ik een leuke vraag voor je... Wat zit er achter de muur van het toilet? 5 meter verder, 10 meter verder? 100 meter verder? Is het vaag, is het zwart en onduidelijk? Deze oefening maakt de eerdere oefeningen 3-dimensionaal. De echte wereld is immers 3-dimensionaal en onbewust vullen je hersens in wat daar zit.

vrijdag 24 oktober 2008 @ 20:02:10 #111
11845 Jipje
Ik heb em gezien hoor, echt!
pi_62651163
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar 1 ding:

Als je plasangst hebt, en je bent straalbezopen, kun je dan ook niet plassen?

Het valt me ook op dat het meestal mannen zijn die plasangst hebben... Of heb ik dat mis?
Ik ben niet lui, ik bespaar energie
Loesje

Australie is veel te leuk! En tijd gaat veel te snel....
pi_62662610
Kun je niet gewoon eens 1 of 2 vrije dagen ergens gewoon op een openbaar toilet ergens gaan zitten, wennen aan de situatie, zonder dat je weg moet? Dus ook niet hoeven plassen van jezelf, gewoon een goed boek mee, op een gegeven moment zal je misschien toch weleens wat laten lopen dan? Jezelf conditioneren, laten wennen aan de situatie, zonder te hoeven 'presteren' van jezelf?

Edit: en een sixpack bier mee!
twee violen en een trommel en een fluit
pi_63630611
Hallo,

Ik weet niet zeker als ik hetzelfde probleem heb, maarja.
Zittend plassen kan ik zonder moeite overal. Thuis, in de kroeg, bij vrienden ect.
Alleen staand plassen lukt me op een of andere manier niet. Ik moet me heel erg concentreren en voortdurend persen en als ik dan geluid hoor, gaat m'n blaas op slot en lukt het niet.
Iemand enig idee waarom het zittend wel lukt en staand niet?

En om de hoelang moeten jullie plassen? Vroeger kon ik makkelijk 9 uur lang uithouden, maar sinds m'n 18e moet ik om de 3-4 uur plassen. Zelfs als ik helemaal niks drink, krijg ik na 3-4 uur die pijnlijke druk op m'n blaas.
pi_77716937
Beste allemaal,

Ik hoop dat er nog mensen komen om deze topic te lezen.
Ten eerste wil ik zeggen dat plasangst te verhelpen is, het zit namelijk in je onderbewustzijn.
Je kunt er zelf niets aan doen! Positief denken helpt amper. Bijvoorbeeld denken dat het wel meevalt, of je proberen te ontspannen terwijl de boel op slot zit.

Er is een oplossing! ik ben zelf namelijk wel geholpen.

Groeten Baxter.
pi_77717714
Wat een nuttige kick zeg Zeggen dat er een oplossing is en die dan niet geven. Sadist
pi_77723573
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 23:07 schreef zoeperzazke het volgende:
Wat een nuttige kick zeg Zeggen dat er een oplossing is en die dan niet geven. Sadist
Klinkt meer als verkapte reclame...
  zondag 7 februari 2010 @ 12:31:40 #117
50430 Yuki
Student Midwife
pi_77726461
quote:
Op zondag 7 februari 2010 08:23 schreef staticdata het volgende:

[..]

Klinkt meer als verkapte reclame...
... voor psychodynamische therapie.
"Het zit in je onderbewuste"

Cognitieve Gedragstherapie (preferably met exposure) ftw
♥ || Baby catcher in training || ♥
pi_77730268
Hij is zelf 'geholpen'

Ik heb er trouwens nauwelijks last meer van. Gewoon schijt aan hebben is de oplossing
pi_77730472
Dit is een verlegen blaas in het extreem!
Death solves all problems: no man, no problem.
pi_77807747
Ik zie mensen reageren met:
"als ik gedronken heb, heb ik er schijt aan, heb ik geen angst meer en plas ik gewoon"

Ik kan zelf overal gewoon naar de WC. Ook in de cafe's waar geen afscheiding is tussen de toiletten. Alleen het gaat fout ZODRA ik gedronken heb. Door de alcohol kan ik me minder goed concentreren op het plassen en lukt het me niet goed meer.
pi_77837858
Las laatst de Quest, en daar werden een aantal pagina's over dit onderwerp aan geschreven Kwam erop neer, dat je spier, waarmee je je "plasbuis" ontspant, gewoon aangespannen blijft door inderdaad een mentale blokkade. Weet alleen niet meer van welke maand deze Quest was. Geloof dat één op de 8 mannen het hebben.

Heb het zelf ook gehad maar niet zo erg: ik kon bijv. niet op het urinoir in een openbare ruimte plassen als er mensen naast me stonden, dus ik ging standaard het wc hokje in Dit is over gegaan nadat ik een vriendin kreeg. Waarschijnlijk werd ik daardoor zelfverzekerder ofzo
pi_77907802
-edit- en nu normaal

[ Bericht 93% gewijzigd door Re op 12-02-2010 09:21:52 ]
pi_78093477
ik heb hier ook last van. Het is een sociale fobie. Ik ga al jaren niet meer uit hierdoor omdat ik gewoon absoluut niet kan bij urinoirs in bijzijn van andere mensen. Ik kon ongeveer 6 jaar teug ook niet in een zgn stall (hokje)!

Toen heb ik op de grootste paruresis website gelezen dat de spier die gespannen is je kunt laten ontspannen door gewoon je adem in te houden tot ie ontspant.. Sindsdien ben ik wel weer normaal naar uni en vakantie kunnen gaan etc dus daar was ik wel blij mee.

Ik vind het nog steeds moeilijk om bv lange autoritten te maken.. altijd weer die spanning als ik naar het toilet moet. Ik ga overigens nog steeds niet uit en dat vind ik wel heel erg..

Ik ga wel zeker een x zo een meeting bezoeken die er veel worden gehouden in het buitenland met info hierover, maar ook zelfs met zgn oefenbuddies... Dit klinkt natuurlijk enorm lame, maar dit is wel voor zover ik weet de enige oplossing: oefenen met lotgenoten...

Ook heeft het met zelfvertrouwen te maken..

Ik kan iedereen aanraden om zsm actie te ondernemen als je sociale leven hieronder lijdt. Ik heb dit jarenlang niet gedaan en nog steeds niet (ivm agorafobie) en bij mij (en dit is ook bekend over het algemeen) heeft dit geleid tot meerdere psychische klachten (angstoornis/paniekstoornis)

Dus ik zou zeggen: Ga naar de UK website bv en onderneem actie!
pi_80459586
de sleutel tot verbetering is exposure icm evt cognitieve gedragstherapie...

Ik zoek mensen die samen met mij last hebben van dit probleem en ervanaf willen komen door te oefenen..

Ik wil graag bij mij (ik ben een student die een eigen huis heeft) of bij jou thuis oefenen in de hoop dat er verbetering optreedt. We kunnen dan beginnen met makkelijk en dan steeds moeilijker...

Ik zie hier een beetje tegenop omdat ik me ervoor schaam en niemand weet t maar ik wil het probleem wel aanpakken. Ik kan niemand vinden die met me wil oefenen, alleen maar mensen in de UK via het grootste UK paruresis forum kan ik vinden. Dus als iemand interesse heeft zou dat me een vlucht(en) naar UK besparen.

zou je zeggen: zeg het je familie en oefen met hun ofzo maar ja ik schaam me hier dood voor en ben niet echt van plan om dit van de daken te schreeuwen

pm me als je serieuze interesse hebt, ben bereid om te reizen hiervoor (heb een auto)
pi_83646104
15 jaar last gehad van dit probleem totdat iemand de oplossing tegen me zei
dus ik hoop,dat ik hiermee anderen kan helpen.

want er is niks vervelenders als je met een stel vrienden naar de kroeg gaat en ze hebben alleen een bak waar je met ze allen in kan plassen en jij kan dat niet. daar word je gek van en kost je vrienden en leuke avonden.

Het probleem is dat je blokkeert want normaal is er niks aan de hand. en je blokkeert om dat je een keer geschrokken ben of dat het heel langzaam kwam en daardoor raak je in paniek dus het is simpelweg gewoon angst.
dit los je op door terwijl je plast, naar boven te kijken en je tong tegen je gehemelte aan te drukken.
doordat je je tong tegen je gehemelte aan drukt, dan aard je beter met de grond.

probeer het maar het werkt!!!!!!

had ik dit maar 15 jaar geleden geweten dan had mijn leven er anders uit gezien

veel succes en ik zie graag reacties
pi_83648370
quote:
Op zondag 4 juli 2010 16:08 schreef kevin3 het volgende:
want er is niks vervelenders als je met een stel vrienden naar de kroeg gaat en ze hebben alleen een bak waar je met ze allen in kan plassen en jij kan dat niet. daar word je gek van en kost je vrienden en leuke avonden.

Als dat je vrienden kost... wat voor vrienden zijn dat dan?
Lambo of Rekt
pi_83648809
quote:
Op zondag 4 juli 2010 17:27 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Als dat je vrienden kost... wat voor vrienden zijn dat dan?

I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_83656382
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 19:07 schreef Lucian het volgende:
Ik heb 1 keer 13u mijn plas om moeten houden. Damm dat is vervelend, daar word je lichamelijk gewoon naar van hoor.
als je ervan uit gaat dat woorden soms een diepere lading hebben vind ik het toch wel heel opvallend dat je hier zegt dat je het 'moest' ophouden.
dat is toch wel heel vreemd
je probleem is toch dat je niet KUNT plassen? niet dat je het op moet houden.
pi_83854596
Ik heb er ook al jaren last van. Hoe het probleem juist ontstaan is, heb ik nog niet kunnen achterhalen. Wel weet ik dat ik als kind reeds problemen had met het "gaan" op schoolreis. Voordat ik uitging heb ik er verder niet zoveel last van gehad voor zover ik mij herinner. Maar de laatste jaren is het probleem serieus verergert. Een drietal jaar geleden ben ik dan via internet te weten gekomen, door te googelen, dat ik paruresis heb. Voordien herkende ik het probleem niet. Het was een hele opluchting dat ik niet de enige ben. Nu is het de eerste keer dat ik erover praat. Momenteel weet niemand het, zelf niet thuis. Ik schaam er mij erg voor. Mijn vrienden hebben het ondertussen wel al een beetje door, door mijn plasgedrag.

Als ik uitga, ben ik echt van vooraf al bezig met het plassen. Ik ga aleen als het echt dringend is, en ik gebruik nooit pisbakken. Dat lukt gewoon niet, ook al is het hoogstnodig. Het lang ophouden kan soms tot pijnlijke situaties lijden. Ook al is de aandoening lauter geestelijk, het beperkt mij enorm in mijn vrijheid. Ik dacht dat het probleem met de jaren ging beteren. Maar integendeel, het wordt er allee maar erger op.

Morgen vertrek ik voor 2 weken op reis, en ik weet echt niet wat het zal geven. Ik heb al verschillende keren over "breathholding" gelezen, maar is dat niet schadelijk op langere termijn? En is dit echt efficient?

Nu zoek ik eigenlijk mensen (bij voorkeur uit België, maar Nederland is ook okee) die bereid zijn om samen met mij van het probleem verlost te geraken. Wie hierin interesse heeft, mag mij altijd PM'en.

Grtz
pi_83855733
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 16:18 schreef corollake het volgende:
Ik heb er ook al jaren last van. Hoe het probleem juist ontstaan is, heb ik nog niet kunnen achterhalen. Wel weet ik dat ik als kind reeds problemen had met het "gaan" op schoolreis. Voordat ik uitging heb ik er verder niet zoveel last van gehad voor zover ik mij herinner. Maar de laatste jaren is het probleem serieus verergert. Een drietal jaar geleden ben ik dan via internet te weten gekomen, door te googelen, dat ik paruresis heb. Voordien herkende ik het probleem niet. Het was een hele opluchting dat ik niet de enige ben. Nu is het de eerste keer dat ik erover praat. Momenteel weet niemand het, zelf niet thuis. Ik schaam er mij erg voor. Mijn vrienden hebben het ondertussen wel al een beetje door, door mijn plasgedrag.

Als ik uitga, ben ik echt van vooraf al bezig met het plassen. Ik ga aleen als het echt dringend is, en ik gebruik nooit pisbakken. Dat lukt gewoon niet, ook al is het hoogstnodig. Het lang ophouden kan soms tot pijnlijke situaties lijden. Ook al is de aandoening lauter geestelijk, het beperkt mij enorm in mijn vrijheid. Ik dacht dat het probleem met de jaren ging beteren. Maar integendeel, het wordt er allee maar erger op.

Morgen vertrek ik voor 2 weken op reis, en ik weet echt niet wat het zal geven. Ik heb al verschillende keren over "breathholding" gelezen, maar is dat niet schadelijk op langere termijn? En is dit echt efficient?

Nu zoek ik eigenlijk mensen (bij voorkeur uit België, maar Nederland is ook okee) die bereid zijn om samen met mij van het probleem verlost te geraken. Wie hierin interesse heeft, mag mij altijd PM'en.

Grtz
Anders maak je er even een wereldprobleem van Het is ook zo verschrikkelijk als je medemensen het weten. Als je nu eerst eens begint met er zelf niet zo'n drama van te maken dan scheelt het al de helft denk ik.
pi_83856068
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 16:46 schreef 1299 het volgende:

[..]

Anders maak je er even een wereldprobleem van Het is ook zo verschrikkelijk als je medemensen het weten. Als je nu eerst eens begint met er zelf niet zo'n drama van te maken dan scheelt het al de helft denk ik.
Fijn voor jou dat jij ze geestelijk helemaal op een rijtje hebt, maar ietsjes meer respect voor een serieuze angststoornis is wel op zijn plaats hoor
pi_83858306
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 16:54 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Fijn voor jou dat jij ze geestelijk helemaal op een rijtje hebt, maar ietsjes meer respect voor een serieuze angststoornis is wel op zijn plaats hoor
Haha, het tegendeel is waar, ik heb zelf ook last van angststoornissen (OCD gerelateerd) maar ik probeer toch zeker niet om dat mijn leven te laten beheersen. Ik denk dat het zondermeer helpt om niet jezelf alleen maar zielig te vinden in dit geval. En het kan juist heilzaam zijn om het thuis gewoon bespreekbaar te maken. Het is helemaal niets geks dus waarom zou je er zelfs iets geks van maken?
pi_83859782
Ik voel mijzelf niet zielig hierdoor. Ik wil ook niet dat het mijn leven bepaald, net DAAROM wil ik er vanaf. Verder amuseer ik mij zoals iedereen als ik wegga, ik zie het gewoon als een serieuze storing.
pi_83878145
Ik heb hier dus ook last van gehad, nog beter gezegd, ik ben de TS van dit topic. Inmiddels ben ik grotendeels van de problemen af. Ik denk dat het vooral wat onderliggende redenen had, ik was erg onzeker des tijd, mijn ouders hadden veel ruzie en ik had heel weinig vrijheid, werd continue op alles gecontroleerd door mijn ouders enzo. Inmiddels heb ik veel zelfvertrouwen en ben met allerlei dingen bezig in het leven, langzaam aan werd naar de wc gaan voor mij gewoon iets wat weer nornaal werd. Ga vooral niet obsessief op zoek naar de oplossing zoals ik des tijd deed. Want hoe meer je dat zult doen hoe groter het probleem in je leven wordt.

Ik ben ook nog niet dat ik overal al naar de wc kan, bijv in drukke café's ofzo lukt het mij ook niet, maar wat maakt dat uit? Dan wacht ik even tot het wat rustiger is of pak gewoon een boompje buiten

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-07-2010 11:55:26 ]
pi_83878524
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 11:54 schreef Dejannn het volgende:
Ik heb hier dus ook last van gehad, nog beter gezegd, ik ben de TS van dit topic. Inmiddels ben ik grotendeels van de problemen af. Ik denk dat het vooral wat onderliggende redenen had, ik was erg onzeker des tijd, mijn ouders hadden veel ruzie en ik had heel weinig vrijheid, werd continue op alles gecontroleerd door mijn ouders enzo. Inmiddels heb ik veel zelfvertrouwen en ben met allerlei dingen bezig in het leven, langzaam aan werd naar de wc gaan voor mij gewoon iets wat weer nornaal werd. Ga vooral niet obsessief op zoek naar de oplossing zoals ik des tijd deed. Want hoe meer je dat zult doen hoe groter het probleem in je leven wordt.

Ik ben ook nog niet dat ik overal al naar de wc kan, bijv in drukke café's ofzo lukt het mij ook niet, maar wat maakt dat uit? Dan wacht ik even tot het wat rustiger is of pak gewoon een boompje buiten
idd, de truuk is om je jezelf er niet door te laten belemmeren. Ik heb het tegenwoordig ook veel minder maar ik heb er vertrouwen in dat m'n lichaam weet waar die mee bezig is. En als het me een x niet lukt probeer ik het gewoon 4x of ik loop ff naar buiten en pis in een steegje. M'n vrienden weten het ook allemaal. Ik moet dat truukje van naar boven kijken en tegen je huig aan drukken nog eens proberen
hehehehehehehehehehhaeaheaehaehheahaehahaeheheheheheheheh :D;D:D::D;d:D:d;d;d
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')