abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 2 juni 2007 @ 23:23:47 #26
107521 Furia
snoopy weer
pi_50046080
Kunnen plaspillen helpen? Dat is misschien net wel een beetje als mensen die geen grote boodschappen kunnen doen aan de laxeertabletten zetten: of je nu wilt of niet, dan moet je wel. Denk ik. Optie?
pi_50049545
Ik heb ongeveer hetzelfde maar in een wat lichtere vorm. Ik kan gewoon niet plassen in van die sta wc's als er andere mensen zijn dan pak ik meestal die wc's met een deur. maar de laatste jaren is het wel heel erg afgenomen. Ook omdat ik me er niet zo druk meer om maak. Denk dat dat ook de enige oplossing is. Kom er ook gewoon voor uit dat je niet kan plassen als er andere mensen bij staan. Als is het in jou geval ook als ze op je wachten. Dat heb ik iets minder maar ook wel eens gehad.
Als ik dan met iemand de plee inloop en die gaat dan achter zo'n sta wc staan dan zeg ik: ik ga effe in deze plee anders kan ik niet plassen naja nooit rare reactie op gehad ofzo

je bent in ieder geval niet de enige, mijn ex-vriendin had het trouwens ook.
0023
  zondag 3 juni 2007 @ 03:59:30 #28
166390 shifto
Kirby Shizzle
pi_50052325
Wat schijnt te helpen (ooit iets over gelezen omdat ik het sporadisch tegenkwam in mijn omgeving) is letterlijk de tijd nemen, ook al moet je alleen plassen, ga zitten en ga iets lezen, een tijdschrift ofzow. Dan vergeet je de "drang" van het moeten en ga je eigenlijk al voor je het zelf door hebt! Hoop dat je er iets aan hebt, er iig niet mee bezig zijn tijdens het plassen zelf!
Thinking about thinking of you.
  zondag 3 juni 2007 @ 09:27:54 #29
169171 Judas.Iskariot
Man van Keriot
pi_50053186
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 18:48 schreef -skippybal- het volgende:
Echt élke reactie is welkom?
.
Niet uit Galilea
  zondag 3 juni 2007 @ 09:49:33 #30
181690 Lucian
Do you know?
pi_50053333
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 23:23 schreef Furia het volgende:
Kunnen plaspillen helpen? Dat is misschien net wel een beetje als mensen die geen grote boodschappen kunnen doen aan de laxeertabletten zetten: of je nu wilt of niet, dan moet je wel. Denk ik. Optie?
Ik zou het niet weten, zitten daar bijwerkingen aan?
quote:
Op zondag 3 juni 2007 01:17 schreef ikJur het volgende:
Ik heb ongeveer hetzelfde maar in een wat lichtere vorm. Ik kan gewoon niet plassen in van die sta wc's als er andere mensen zijn dan pak ik meestal die wc's met een deur. maar de laatste jaren is het wel heel erg afgenomen. Ook omdat ik me er niet zo druk meer om maak. Denk dat dat ook de enige oplossing is. Kom er ook gewoon voor uit dat je niet kan plassen als er andere mensen bij staan. Als is het in jou geval ook als ze op je wachten. Dat heb ik iets minder maar ook wel eens gehad.
Als ik dan met iemand de plee inloop en die gaat dan achter zo'n sta wc staan dan zeg ik: ik ga effe in deze plee anders kan ik niet plassen naja nooit rare reactie op gehad ofzo

je bent in ieder geval niet de enige, mijn ex-vriendin had het trouwens ook.
Ook al heb jij het niet zo erg als ik. Dit is echt tof om te horen . Ik dacht altijd dat ik de enige was. Tja, ik kan me er gewoon niet overheen zetten. Het blijft voor mij een enorm probleem, het komt namelijk gewoon niet
quote:
Op zondag 3 juni 2007 03:59 schreef shifto het volgende:
Wat schijnt te helpen (ooit iets over gelezen omdat ik het sporadisch tegenkwam in mijn omgeving) is letterlijk de tijd nemen, ook al moet je alleen plassen, ga zitten en ga iets lezen, een tijdschrift ofzow. Dan vergeet je de "drang" van het moeten en ga je eigenlijk al voor je het zelf door hebt! Hoop dat je er iets aan hebt, er iig niet mee bezig zijn tijdens het plassen zelf!
Wat bij mij altijd helpt is eraan te denk (klinkt heel gek) dat ik naar een bos ga waar niemand is, en dat ik helemaaal alleen ben. Dat is op een of andere manier erg rustgevend.
Its making me insane ...
pi_50053941
Ik kan me erin vinden eigenlijk, echter alleen als ik buiten sta te piesen en als me ex kijkt kan ik het echt gewoon niet. En nog een voorbeeld is terugkomst na de vakantie, toen werd er op me gewacht en dat geeft gewoon een druk waardoor het niet lukt. Toch heb je heel erg spijt als je nog 200 km moet rijden
  zondag 3 juni 2007 @ 11:02:17 #32
107521 Furia
snoopy weer
pi_50054255
quote:
Op zondag 3 juni 2007 09:49 schreef Lucian het volgende:

[..]

Ik zou het niet weten, zitten daar bijwerkingen aan?
[..]
Voor zover ik weet kun je ze op recept halen en bestaat er bij verkeerd/overmatig gebruik kans op uitdroging (logisch ook, want je "jaagt" vocht je lichaam uit). En je moet natuurlijk wel naar de wc toe, anders kun je t ongetwijfeld in je broek doen. Maar ik zou eens langs de huisarts gaan, die heeft er zeker meer verstand van dan ik.
pi_50054933
Ik kan ook echt niet plassen als er iemand bij is, en ik geloof dat wel meer mensen dat hebben hoor. Het lukt gewoon niet bij een pisbak, ik moet een deur hebben die op slot kan
pi_50055196
quote:
Op zondag 3 juni 2007 11:34 schreef Rens_Wilders het volgende:
Ik kan ook echt niet plassen als er iemand bij is, en ik geloof dat wel meer mensen dat hebben hoor. Het lukt gewoon niet bij een pisbak, ik moet een deur hebben die op slot kan
dat heb ik soms ook nog wel, alleen niet als ik heel nodig moet dan maakt het weinig uit. maar zoals TS is het toch een ander verhaal.
  zondag 3 juni 2007 @ 11:58:00 #35
27467 webspider
Fear is the mind-killer.
pi_50055447
En als je jezelf nu inpraat dat die lui maar even moeten wachten, dat jij ook je 50 cent hebt betaald om eens lekker uitgebreid heel de bak onder te sproeien?

Zo haal je misschien wat van de druk die je jezelf oplegt weg, en ik denk dat dit eea toch wel vergemakkelijkt.
Sell not virtue to purchase wealth, nor Liberty to purchase power.
pi_50055588
Ik begrijp wel wat je bedoelt, ik heb ook een hekel aan van die openbare hokjestoiletten waar iedereen precies hoort wat je aan het doen bent. Vooral als er veel mensen op de gang in de rij staan of zo. Dan verlaat ik ook wel eens het toilet zonder iets gedaan te hebben. Maar meestal helpt het als ik gewoon apatisch naar de pleerol ga zitten staren of zo. Of alvast papier pakken.

Ik denk dat je het veel erger maakt dan dat het is, omdat je bang bent voor het falen. En door die angst bevestig je dat juist weer, zo beland je in een vicieuze cirkel. Zou het helpen om het toilet niet te verlaten voordat het gelukt is? Zodat je niet elke keer denkt: "Shit, weer niet gelukt..." Ook al zit je er dan een kwartier, jammer dan.
pi_50056344
Ik heb het ook af en toe. Het probleem is dat als je gaat denken "nu nu nu", het dan niet lukt. Ikzelf heb gemerkt dat als ik rustig uitadem en mezelf ontspan de straal vanzelf gaat lopen. Ga niet lopen persen! Ook kan het helpen om aan iets anders te denken of te zingen. Heb je tijdens je therapie ook ademhalings(/ontspannings)technieken geleerd? Ik denk dat nuttig voor je kan zijn. Succes.
  zondag 3 juni 2007 @ 13:12:52 #38
42555 Tomek
Take on the world!
pi_50057527
Weten mensen in je omgeving er van?
Het zou best een vorm van schaamte kunnen zijn. MIsschien als je mensen in je omgeving of die op zo'n moment aanwezig zijn er van op de hoogte brengt dat je je een stuk gemakkelijker voelt?
  zondag 3 juni 2007 @ 13:26:28 #39
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_50057925
Wat een naar probleem lijkt me dat!

Ik vond dit tijdens het googelen, misschien heb je hier iets aan?

http://www.psychologiemagazine.nl/psychologie/show/id=35067
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
  zondag 3 juni 2007 @ 13:35:20 #40
39114 Angst
CorticotropinReleasingHormon
pi_50058248
ik heb er soms ook last van, maar je kan een boek mee nemen, of met je zelf afsrpeken ik blijf minstens 5 minuten zitten. Vervolgens kijk je op je klok en dan weet je dat je vij fminuten blijft zitten of je nou geplast hebt ofniet.
hierdoor haal je wat druk ervan af, je blijft immers zoiezo zitten.

ik weet neit zeker of het werkt, maar het lijkt me de moeite van het proberen waard voor je
als je dat dan een week lang doet elke keer als je gaat minstens vijf minuten blijven zitten lukt het je misschien op een gegeven moment binnen die vijf minuten .
In theorie vind ik iedereen aardig!
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
Jagermaster alleen als ie bloed en bloedheet is!
pi_50058511
Wat voor soort psychologische hulp heb je gehad?
Wat voor therapie?
pi_50058661
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 19:05 schreef freecell het volgende:

[..]

Welnee, je blaas knapt niet. Niet zo min als je zelf je adem in kan houden tot je dood bent.
Je autonome zenuwstelsel neemt het over voor je blaas knapt.
Daarbij moet je wel behoorlijk lang niet plassen voordat je uberhaupt risico's loopt.
Je wel hoor, is wel 'ns gebeurd in zo'n jappenkamp. Schijnt een zeer pijnlijke dood te zijn.
pi_50068040
Ik denk dat de beste methode is, wat ook al vaker genoemd is, héél hard tegen jezelf zeggen dat er geen sprake is van stress. Jij zit nu op die wc, je haalt rustig adem en er is geen enkele reden om nerveus te zijn. Iedereen plast, dus waarom jij niet?
Heb je er eigenlijk ook last van met poepen?

En nog een gek idee; zou het je niet helpen om je omgeving te vragen (vriendin, vader?) om als hij/zij moet plassen of je 'erbij' mag zijn? Ik neem aan dat je 'intieme kring' op de hoogte is van je probleem... Misschien geeft het jou een stukje zekerheid dat anderen ook herrie maken tijdens het plassen en dat zij het ook gewoon altijd kunnen? Uiteraard kun je gewoon een andere kant op kijken...
I had a signature once. It was awful.
  zondag 3 juni 2007 @ 20:55:19 #44
133755 Insania
Wederom kritisch
pi_50070913
quote:
Op zondag 3 juni 2007 11:34 schreef Rens_Wilders het volgende:
Ik kan ook echt niet plassen als er iemand bij is, en ik geloof dat wel meer mensen dat hebben hoor. He
Ik kan niet urineren als ik weet dat mensen (bekenden of onbekenden) mij kunnen horen urineren.
Zeker niet "freaky" dus.

Een kennis van mij is nog erger, bij hem is het echt een probleem (zoals bij TS).
De kraan laten lopen of het toilet doorspoelen als je aan het urineren bent kan nog wel eens helpen, evenals medicatie tegen angst(en).

*edit* En ik had idd niet helemaal goed gelezen over de medicatie
Dunkelheit
pi_50074191
ik heb precies hetzelfde "probleem" als de TS, maar ik kan er perfect mee leven

ik dacht dat na mijn bevalligen en zo al mijn schaamte in deze zaken zou verdwenen zijn, maar nee dus.

Soit, het is nu eenmaal zo, en eigenlijk denk ik er nooit aan, alleen als ik eens in de kutsituatie zit dat ik naar het wc moet in een openbare wc of als ik ergens op bezoek ben, en het weer eens niet lukt.

big deal zeg
PETITLAPIN2 is mama van een TWEE schattig dochtertjes: Amélie en Marie
pi_50074687
Volgens mij zijn er heel veel mensen die dit in mindere mate hebben, vooral mannen bij urinoirs. Heb hier op FOK! al een aantal keer klaagbaak topics hierover voorbij zien komen. De meesten kennen het begrip plasangst niet eens en nemen het niet serieus. Ik heb er in de puberteit ook nog wel eens heel licht last van gehad. Ik had het dan heel af en toe opeens dat het niet lukte als het heel druk was bij urinoirs. Het probleem is hoe harder je het probeert des te moeilijk het gaat.

Ik heb op internet weleens gelezen dat je het best er met iemand over kan praten en dan gewoon 'oefenen' en steeds een stapje verder gaan. Dus eerst iemand vertellen dat je naar de wc gaat, later dat er iemand op de gang gaat staan e.d. Nu heb jij het zo te lezen wel heel erg. In ieder geval succes ermee.
pi_50075133
ik heb dit ook, alleen niet zo heel erg.
als ik uitga is het altijd hetzelfde gezeik (of juist niet ) en daarom ga ik altijd naar de vrouwenwc.
als het thuis heel druk is ofzo ga ik gewoon op de plee zitten en geef mezelf het idee dat ik ga schijten,
zo heb ik meer tijd en niet het idee dat mensen op me wachten, want ik ben toch aan het schijten.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_50080348
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 21:56 schreef Hi_flyer het volgende:
En onder de douche, het geluid en de stralen moeten toch wel 'motiverend' werken, zeg maar.....
Dat is het slechtste wat je jezelf kan aanleren als je last hebt van plasangst. Echt. Als je geluiden gaat gebruiken om te plassen, ,ga je ze na verloop van tijd NODIG hebben om te kunnen plassen. Je lost je probleem niet op, je maakt het gewoon erger.

TSje: de enige tip die ik weet en die je waarschijnlijk ook goed kan helpen is dit. Er bestaan groepen mensen met plasangst. Die mensen komen in een groep samen, zuipen wat water op en gaan rustig aan plassen. Eerst met heel veel ruimte en rust ertussen, en dan steeds meer naar elkaar toe, of met geluid, of met aanwezigheid in een kamer. Ze laten je stap voor stap voor stap voor stap wennen aan een normalere plassituatie.

Ook kan je een plasmaatje nemen. Kies iemand die je héél goed vertrouwt, zoals je vriendje/vriendinnetje en zorg dat je een weekendje alleen thuis bent ofzo. Wederom, lekker water drinken en ga dan kijken hoe ver je kan gaan.

Kan je plassen als hij/zij in de kamer naast je zit?
Kan je plassen als hij/zij geluid maakt?
Kan je plassen als hij/zij in de gang staat?
Kan je plassen met de deur van het slot?
Kan je plassen terwijl iemand in dezelfde kamer is en zijn handen wast?

Punt is, je kiest uiteindelijk zelf wat je wilt bereiken (plassen als er iemand in de kamer naast je is of met normale omstandigheden) en daar ga je rustig naartoe werken. Het is de enige methode die werkt (stapje voor stapje ernaar toe werken) maar tegelijkertijd ook een intensieve, moeilijke en lastige methode.

Oh ja, je bent echt niet een van de weinigen, ik dacht dat minstens 10 tot 15 procent van de mannen het sowieso heeft, en vrouwen zal ook wel rond die marges liggen.
We'll keep on whispering our mantras.
  maandag 4 juni 2007 @ 02:31:35 #49
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_50080365
Probeer eens met een koptelefoon op te pissen.
Kan je muziek op spelen of je neemt het geluid op van een moment waar je wel kan zeiken (mic als het wel wil).

Gewoon een situatie waarin je het wel kan nabootsen en dan met je ogen dicht en dat geluid aan proberen?
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
pi_50080395
quote:
Op maandag 4 juni 2007 02:31 schreef cerror het volgende:
Probeer eens met een koptelefoon op te pissen.
Kan je muziek op spelen of je neemt het geluid op van een moment waar je wel kan zeiken (mic als het wel wil).

Gewoon een situatie waarin je het wel kan nabootsen en dan met je ogen dicht en dat geluid aan proberen?
quote:
Op maandag 4 juni 2007 02:29 schreef NiteSpeed het volgende:

[..]

Dat is het slechtste wat je jezelf kan aanleren als je last hebt van plasangst. Echt. Als je geluiden gaat gebruiken om te plassen, ,ga je ze na verloop van tijd NODIG hebben om te kunnen plassen. Je lost je probleem niet op, je maakt het gewoon erger.
We'll keep on whispering our mantras.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')