abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 2 juni 2007 @ 18:43:14 #1
181690 Lucian
Do you know?
pi_50038062
Ik weet niet of iemand me hier mee kan helpen maar ik wil de gok wel nemen want ik ben ten einde raad.

Ik heb mijn hele leven al last gehad van plasansgt, in medische termen Paruresis. Ik kon nooit naar de WC als ik wist dat ik ergens over 5 minuten moest zijn, of als ik wist dat er mensen op mij wachten. Gelukkig was dit een situatie die ik niet vaak meemaakte dus veel last had ik er niet van.

Sinds ik 16 werd is het probleem echter heel erg versterkt en eigenlijk bepaald het mijn gehele leven. Het lukt mij gewoon uberhaubt niet meer om naar de WC te gaan als er mensen om mij heen zijn. Zelfs thuis moet ik wachten tot mijn ouders in de kamer zitten en alle deuren dicht doen. En vaak dan lukt het pas als ik heel hard ga persen. Het is echt een vreselijk irritant probleem. De hele moet je zo nodig naar de WC maar het lukt gewoon niet. Het is een tijdje zo erg geweest dat ik in het weekend gewoon helemaal niet naar de WC kon. Ik heb één keer 13 uur niet kunnen plassen. Ik dacht serieus dat ik er niet lekker van werd. Vreselijk.

Ik moest er wat aan doen en ik besloot naar de dokter te gaan. Uiteraard stuurde die mij door naar de psycholoog. Er werden taloze redenen bedacht wat de oorzaak zou kunnen zijn, de gekste dingen werden naar voren gehaald. Ik wist echter gelijk dat het bij mij meer om het probleem zelf gaat dan om achter liggende redenen. Onder tussen, 3 jaar verder ben ik naar 5 psychologen, maatschappelijk werk en het RIAGG geweest om iets aan dit vervelende probleem te doen.

Helaas was ik ook depressief en eigenlijk werd dus altijd daar de oorzaak van het plasprobleem gezocht.
Het gaat nu wel wat beter maar het lukt mij gewoon buitenshuis absoluut niet. Ook als we thuis visite hebben kan ik niet.

Om zeker te zijn is een keertje mijn prostaat nagekeken door de huisarts maar daar was niks mee aan de hand. Dit had ik wel een beetje verwacht want als het s'nachts naar de WC moet is het geen enkel probleem voor mij. Mijn ouders slapen en er is overal doodse rust en stile, dan is echt geen enkel probleem voor me. Maar zodra iedereen om me heen weer beweegt lukt het bij mij niet.

Ik heb dus al menig instelling afgelopen, een kuur met pillen gehad die de angst zouden wegnemen maar eigenlijk ben ik daar alleen maar 15kg van aangekomen en heeft het het probleem niet verholpen.

Ik ben echt ten einde raad. Ik weet gewoon NIET meer wat ik nog kan doen. Het is gekomen toen ik 16 was en gaat blijkbaar nooit meer weg. Ik kan er soms wel om janken. Een weekend of vakantie weg zit er niet meer bij en zelfs een lange avond stappen is teveel want ik kan nergens naar de WC.

Wat gebeurt er dan precies? Ik zal het hier proberen uit te leggen:
Als ik dan op de WC zit word ik heel zenuwachtig en blokeer helemaal. De aandrang is er nog steeds maar het lukt me gewoon helemaal niet. Ik kan proberen wat ik wil maar de plas komt er niet uit. Vooral als er mensen op mijn wachten. Dan komt er een soort van stemmetje in mijn hoofd die zegt "Kom op, Nu! Nu! Nu! Nu! Nu! Er zijn andere wachtenden! OPSCHIETEN!!! Kom op! Je laat anderen wachten! dan kan ik weer opstaan want dan komt het absoluut niet meer.

Ik ben echt ten einde raad. Veel mensen snappen mijn probleem geen eens en ik geef ze geen ongelijk. Het is zo vreemd. Ik moet altijd excussen en smoesjes verzinnen waarom ik niet ergen heen kan of waarom ik niet lang bij iemand kan blijven. In het laatste jaar van de middelbare school ging ik zelfs tussen de pauzes naar huis om daar te kunnen plassen. Dat was elke keer zo'n 20 minuten rijden.

Ik weet echt niet meer wat ik eraan kan doen. Moet ik me dan maar laten opnemen in een inrichting ofzo? Mijn depressie is inmiddels allang over en ik ben verder een heel gellukkig en ambiteus persoon en ben vaak opgewekt en vrolijk. Maar dit probleem belemmerd alles.

Is er iemand die tips of suggesties heeft? Weet iemand iets wat voor mij misschien een grote ommekeer zou kunnen betekenen? Reacties of wat dan ook, alles is welkom.
Its making me insane ...
  zaterdag 2 juni 2007 @ 18:48:21 #2
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_50038183
Echt élke reactie is welkom?
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_50038248
Oef!
Klinkt als een heel vervelend probleem!
Is er misschien vroeger iets met je gebeurt dat je (onbewust?) associeert met plassen en je nu daarom geremd wordt?
Heb je al eens gedacht aan cognitieve therapie om je over dit probleem te helpen?
Heel veel succes!
pi_50038276
om te beginnen:
quote:
Als ik dan op de WC zit word ik heel zenuwachtig
waarom word je zenuwachtig?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zaterdag 2 juni 2007 @ 18:58:08 #5
181690 Lucian
Do you know?
pi_50038443
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 18:48 schreef -skippybal- het volgende:
Echt élke reactie is welkom?
Je snapt wat ik bedoel.
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 18:50 schreef Locusta het volgende:
Heb je al eens gedacht aan cognitieve therapie om je over dit probleem te helpen?
Heel veel succes!
Bedankt!. Ja ik heb er wel aan zitten denken maar de alle psychologen en psychiaters wilde eerst allerlei andere dingen doen. Waar ik in feite geen steek meer verder ben gekomen.

En ik kan me eigenlijk niet zo iets herrineren waardoor dit is gekomen. Ik heb vanaf vroeg af aan dus altijd al licht gehad. Toen ik 16 was werd het ineens veel erger, maar ik het echt geen idee waarom. Lichaamlijk is er dus waarschijnlijk niks aan de hand want dat is onderzocht.
Its making me insane ...
pi_50038479
Ik denk dat het het praktisch moet oplossen: net zoals een fobie tegen spinnen moet je het probleem oplossen door het uit te voeren.

zoek eens bij fobieen?
  zaterdag 2 juni 2007 @ 18:59:53 #7
181690 Lucian
Do you know?
pi_50038489
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 18:52 schreef MissyMirjaM het volgende:
om te beginnen:
[..]

waarom word je zenuwachtig?
Tja, omdat ik het gevoel dat ik nu moet plassen. En omdat ik weet dat het waarschijnlijk niet komt. Het lukt mij gewoon niet als er andere om mij heen zijn of als ik andere hoor. Dat geeft mij zo'n vreemd gevoel., dat is helemaal geen privacy heb enzo.
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 18:59 schreef katerwater het volgende:
Ik denk dat het het praktisch moet oplossen: net zoals een fobie tegen spinnen moet je het probleem oplossen door het uit te voeren.

zoek eens bij fobieen?
Wat bedoel je precies? Ik kan wel op de WC gaan zitten als er mensen om me heen zijn maar dan lukt het niet. Kan confronteer ik mezelf dus met het probleem maar schiet er niks mee op.
Its making me insane ...
pi_50038500
volgens mij is er niks, maar heb je in je hoofd 'iets' zó groot gemaakt, dat dit het resultaat is.

je zou kunnen beginnen met schijt hebben aan andere mensen (of pis, bwhehe), als je moet, dan wachten ze toch ff lekker?
als je moet plassen, moet je plassen.
ook is het niet erg als iemand je ziet of hoort plassen. ook als ze weten dat je gaat plassen, maakt dat niet uit, normaalste zaak van de wereld.
misschien moet je proberen dat in je hoofd recht te zetten.

maarja, lekker makkelijk gezegd, moeilijk gedaan ws.
pi_50038532
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 18:59 schreef Lucian het volgende:

[..]

Tja, omdat ik het gevoel dat ik nu moet plassen. En omdat ik weet dat het waarschijnlijk niet komt. Het lukt mij gewoon niet als er andere om mij heen zijn of als ik andere hoor. Dat geeft mij zo'n vreemd gevoel., dat is helemaal geen privacy heb enzo.
waarom zou je nu moeten? als ik ga zitten, komt het ook niet zodra ik zit.
gewoon lekker zitten (of staan), en wachten tot het komt.

plassen is de normaalste zaak van de wereld, ook de koningin doet het
pi_50038569
En als je dan gewoon NIET gaat plassen?
Gewoon negeren dat je moet plassen?
Op een gegeven moment kan je het niet meer tegenhouden, dus dan plas je in je broek. op dat moment vervelend, maar het zou kunnen helpen?
  zaterdag 2 juni 2007 @ 19:02:04 #11
181690 Lucian
Do you know?
pi_50038571
Inderdaad. Ik heb dit nu al twee jaar en het is zo vervelend. Het is zo'n bellemering. Ik kan het gewoon echt niet uit mijn hoofd zetten.
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 19:02 schreef freecell het volgende:
En als je dan gewoon NIET gaat plassen?
Gewoon negeren dat je moet plassen?
Op een gegeven moment kan je het niet meer tegenhouden, dus dan plas je in je broek. op dat moment vervelend, maar het zou kunnen helpen?
Dat werkt niet. Volgens mij heb dan nog meer kans dat mijn blaas knapt.
Its making me insane ...
pi_50038582
ik heb zelf spastische colon, en de dokter vertelde mij dat dit soort dingen ( dus ook plasangst, neem ik aan) vaak heel erg versterkt worden door stress en dat soort dingen, en dat het in de puberteit ook vaak erger is door hormonen enzo. is er een reden ofzo, dat je vanaf je 16e stress ofzo hebt?

ik weet ook wel hoe vervelend het is, heb er altijd last van als ik toetsweek heb of belangrijke zaken. bij mij is het meer de angst dat ik niet naar de wc kan/mag ( zoals vaak onder toetsen bv.), en dat maakt het erger. zodra er een toilet in de buurt is is er geen probleem meer, en daarom snappen mensen het ook vaak niet.
  zaterdag 2 juni 2007 @ 19:03:04 #13
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_50038606
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 19:02 schreef Lucian het volgende:
Inderdaad. Ik heb dit nu al twee jaar en het is zo vervelend. Het is zo'n bellemering. Ik kan het gewoon echt niet uit mijn hoofd zetten.
daar zou je dus mee moeten beginnen.
hou op met er steeds aan te denken, je maakt er voor jezelf alleen maar 1 groot drama van.
pi_50038619
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 18:58 schreef Lucian het volgende:
Bedankt!. Ja ik heb er wel aan zitten denken maar de alle psychologen en psychiaters wilde eerst allerlei andere dingen doen. Waar ik in feite geen steek meer verder ben gekomen.

En ik kan me eigenlijk niet zo iets herrineren waardoor dit is gekomen. Ik heb vanaf vroeg af aan dus altijd al licht gehad. Toen ik 16 was werd het ineens veel erger, maar ik het echt geen idee waarom. Lichaamlijk is er dus waarschijnlijk niks aan de hand want dat is onderzocht.
Je kunt het ook zelf aangeven he, dat je cognitieve therapie wilt proberen. Zeker aangezien al die andere dingen niet helpen. Zou het toch eens met je huisarts of psycholoog bespreken. Je kunt het altijd proberen, baat het niet, schaad het niet en misschien werkt dit wel

Hmmm, kan misschien te maken hebben met pubertijd ofzo
Verder ben ik het wel met MissyM eens dat je het misschien voor jezelf teveel hebt opgeblazen... en het nu in je hoofd heel groot is geworden.
Hebben wel meer mensen last van.... ik heb dat bijv. ook weleens gehad met piekeren enzo
  zaterdag 2 juni 2007 @ 19:05:09 #15
181690 Lucian
Do you know?
pi_50038664
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 19:02 schreef kirsten. het volgende:
ik heb zelf spastische colon, en de dokter vertelde mij dat dit soort dingen ( dus ook plasangst, neem ik aan) vaak heel erg versterkt worden door stress en dat soort dingen, en dat het in de puberteit ook vaak erger is door hormonen enzo. is er een reden ofzo, dat je vanaf je 16e stress ofzo hebt?

ik weet ook wel hoe vervelend het is, heb er altijd last van als ik toetsweek heb of belangrijke zaken. bij mij is het meer de angst dat ik niet naar de wc kan/mag ( zoals vaak onder toetsen bv.), en dat maakt het erger. zodra er een toilet in de buurt is is er geen probleem meer, en daarom snappen mensen het ook vaak niet.
Ik vanaf mijn 16e zeker veel meer stress. Helemaal omdat ik ook geestelijk in de puberteit kwam. Veel geestelijke problemen, maar zover ik kan bepalen heeft dat echt geen invloed op mijn plassen. Dat staat er helemaal los van.
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 19:03 schreef Locusta het volgende:

[..]

Je kunt het ook zelf aangeven he, dat je cognitieve therapie wilt proberen. Zeker aangezien al die andere dingen niet helpen. Zou het toch eens met je huisarts of psycholoog bespreken. Je kunt het altijd proberen, baat het niet, schaad het niet en misschien werkt dit wel

Hmmm, kan misschien te maken hebben met pubertijd ofzo
Verder ben ik het wel met MissyM eens dat je het misschien voor jezelf teveel hebt opgeblazen... en het nu in je hoofd heel groot is geworden.
Hebben wel meer mensen last van.... ik heb dat bijv. ook weleens gehad met piekeren enzo
Zou best kunnen dat ik het zelf heb opgeblazen maar ik zit er nu wel mee. Hoe kan ik het nu dan meer minder maken?
Its making me insane ...
pi_50038685
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 19:02 schreef Lucian het volgende:

Dat werkt niet. Volgens mij heb dan nog meer kans dat mijn blaas knapt.
Welnee, je blaas knapt niet. Niet zo min als je zelf je adem in kan houden tot je dood bent.
Je autonome zenuwstelsel neemt het over voor je blaas knapt.
Daarbij moet je wel behoorlijk lang niet plassen voordat je uberhaupt risico's loopt.
  zaterdag 2 juni 2007 @ 19:06:57 #17
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_50038716
Kan je niet een katheter laten aanleggen ofzo? Dan kan je toch gaan en staan waar je wil. En misschien ga je je dan onbewust wat meer ontspannen waardoor het naderhand vanzelf gaat.
  zaterdag 2 juni 2007 @ 19:07:03 #18
181690 Lucian
Do you know?
pi_50038722
Ik heb 1 keer 13u mijn plas om moeten houden. Damm dat is vervelend, daar word je lichamelijk gewoon naar van hoor.
Its making me insane ...
  zaterdag 2 juni 2007 @ 19:08:02 #19
181690 Lucian
Do you know?
pi_50038748
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 19:06 schreef Aventura het volgende:
Kan je niet een katheter laten aanleggen ofzo? Dan kan je toch gaan en staan waar je wil. En misschien ga je je dan onbewust wat meer ontspannen waardoor het naderhand vanzelf gaat.
Daar heb ik dus ook al heel erg over zitten nadeken. Maar dat staat de huisarts niet toe. Dat is gevaarlijk en ze willen eerst graven naar eventueele psygische problemen. Maja dat kan jaren duren.
Its making me insane ...
  zaterdag 2 juni 2007 @ 19:08:10 #20
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_50038753
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 19:05 schreef Lucian het volgende:

Zou best kunnen dat ik het zelf heb opgeblazen maar ik zit er nu wel mee. Hoe kan ik het nu dan meer minder maken?
ophouden met eraan denken.

zeg tegen jezelf dat het niet erg is. zeg tegen jezelf als je moet plassen en je voelt je opgejaagd, dat dat nergens voor nodig is.
voel jeniet opgejaagd.
maak er voor jezelf geen proleem van.
ga als je aandrang voelt..
en ophouden met er steeds aan denken.
  zaterdag 2 juni 2007 @ 19:09:08 #21
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_50038784
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 19:08 schreef Lucian het volgende:

[..]

Daar heb ik dus ook al heel erg over zitten nadeken. Maar dat staat de huisarts niet toe. Dat is gevaarlijk en ze willen eerst graven naar eventueele psygische problemen. Maja dat kan jaren duren.
je hebt ook tijdelijke catheters he.
die zijn wel meer auw, aangezien e door je plasgaatje naar binnen worden geschoven. maar ik denk niet dat je direct naar die oplossing moet grijpen, al kan ik me voorstellen dat dit echt ónwijs lastig is.
pi_50038793
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 19:06 schreef Aventura het volgende:
Dat doen ze niet zomaar als je niets lichamelijks mankeert, zeker niet met oog op infectiegevaar en dergelijke.
  zaterdag 2 juni 2007 @ 19:09:41 #23
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_50038801
en hoe is het dan met seks, kan je dan wel klaarkomen of niet? Valt dat onder dezelfde noemer?
A "Nederlands restaurant" is a 'contradictio in terminus'.
If it don't matter to you, it don't matter to me
  zaterdag 2 juni 2007 @ 19:10:21 #24
181690 Lucian
Do you know?
pi_50038816
Daar heb ik absoluut geen problemen mee. Dat is allemaal heel natuurlijk.
Its making me insane ...
  zaterdag 2 juni 2007 @ 21:56:55 #25
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_50043417
En onder de douche, het geluid en de stralen moeten toch wel 'motiverend' werken, zeg maar.....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')