abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 30 mei 2007 @ 17:19:02 #1
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_49933216
Goed voor je bloed
Heerlijke smaakmaker
Verdrijft alle merken vampieren EN het is allejezus lekker.

Post hier recepten met knoflook als hoofd ingredient

TS begint:

Dit gooi ik bijna altijd over vissen; met name die vissen die ik op de BBQ heb gekwakt. Het is geen aioli, maar meer een knoflookdressing

-1 bol knoflook
- theelepel zout
- water
-olie
-- piepklein beetje fijngehakte peterselie

Neem een vijzel, vijzel de bol knoflook en wrijf het op met de zout en een pietsie olie ( olijf )
Als het schuimt en een beetje glad is, doe je er een scheut water bij.
Peterselie erin en over de vis gieten.
Je maakt de belevenis af als je een goede vis grilt, er aardappelpuree met een beetje venkel bij maakt en een flinke homp duits brood bij serveert.
En niet te vergeten een flink glas wodka

Ook lekker met het oog op de BBQ dagen:

Knoflook Salsa

Ingredienten: voor 4 personen

* 6 teentjes knoflook
* 5 tomaten ( klein snijden en vruchtvlees verwijderen)
* 1 bosje korinader
* 2 rode uien
* 2 dl olijfolie
* 1 dl azijn
* 1 spaanse peper (in de lengte doorgesneden en zaadjes verwijderd)

Alle ingredienten fijnsnijden in een schaal doen, de olie en azijn er overgieten, goed roeren en een uurtje in de ijskast zetten.
  woensdag 30 mei 2007 @ 20:10:05 #2
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_49939628
Dit topic heeft een flinke dosis potentie! Het komt vrijwel niet voor dat hier in huis zonder knoflook wordt gekookt. Als 'hoofdingredient' is het nog niet gesignaleerd maar wie weet!

Ahh, de geur van verse knoflook uit de pan.
12. Hoe vaak ben je bang dat je leven zonder internet vervelend, leeg en onplezierig zal zijn?
  woensdag 30 mei 2007 @ 20:35:19 #3
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_49940748
Stel, je bent een viezerik dan kun je ook eens gepofte knoflook proberen.
Het is werkelijk goddelijk op een stuk ciabatta of stokbrood. Wel lekker royaal zijn met de zout

Paar bollen knof
Olijfolie
Zout
tabasco

Verwarm je oven op ong. 160 graden.
Snijd de bollen bovenaf af, zodat je de teentjes zit zitten ( puntje eraf dus )
De rest laat je intact.
Zet de bollen op een ovenvaste schaal; flink wat zout erover, flink wat olie en een scheut water
Dek af met folie ( alu dus )
Laat de bollen in een uur garen.

En dan komt het leukste!
Pak een stuk brood, frot een teentje ( of 2 ) uit de bol, en smeer uit over je broodje. Beetje zout , beetje tabasco
  woensdag 30 mei 2007 @ 20:48:55 #4
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_49941367
Pollo Con Ajo (4 pers)

• 8 stukken kip - geen filet of drumsticks, liefst kipbraadstukken van middelmatige grootte
  • ong. 25/30 tenen knoflook
  • olijfolie
  • zonnebloemolie
  • zout
  • rode peper
  • tijm
  • laurier
  • paprikapoeder
  • grof gesneden rauwe aardappelen

kip kruiden met zout, peper, tijm, paprikapoeder en laurier... flink kruiden

flinke laag olijfolie/zonnebloemolie in de braadpan of wok
    kip licht aanbraden tot alles lichtbruin gekleurd is

Kip overhevelen in ovenschaal (tenzij gebruikte braadpan ook in de oven kan), met olie en al. Alle knoflooktenen en de aardappelen toevoegen.
    schaal/pan in voorverwarmde oven (160 graden) zetten, tot de kip goed gekleurd is en uit elkaar valt
    (+/- 1 uur)

serveren met stokbrood en/of een frisse salade, de knoflook uitsmeren op je stokbrood, hmmmmm
  • “Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
      woensdag 30 mei 2007 @ 20:52:55 #5
    21704 SHE
    Shaven, not furred
    pi_49941532
    Thnx C, die staat hier morgen op het menu!
      woensdag 30 mei 2007 @ 21:32:59 #6
    6990 golfer
    Ouwe jongere
    pi_49943386
    quote:
    Op woensdag 30 mei 2007 20:48 schreef Curiosity het volgende:

• Ideaal voor als je de volgende dag ergens een sollicitatiegesprek hebt.
    There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
    Poef.....gone! ©golfer
      woensdag 30 mei 2007 @ 22:14:43 #7
    17635 mvdlubbe
    het is al ijdelheid
    pi_49945438
    Rundvlees, zachtgebakken met 5 tenen knoflook (1 persoon) en wat tijm is een echte aanrader.
    12. Hoe vaak ben je bang dat je leven zonder internet vervelend, leeg en onplezierig zal zijn?
    pi_49946975
    quote:
    Op woensdag 30 mei 2007 21:32 schreef golfer het volgende:

[..]

Ideaal voor als je de volgende dag ergens een sollicitatiegesprek hebt.
    Dat zou je nog weleens mee kunnen vallen: smaak en geur varieren sterk per bereidingswijze. Van gepofte knoflook ga je minder stinken dan van geperste, om maar eens twee extremen te noemen.

En sowieso: je moet wel echt veel knoflook eten om zo te stinken dat iemand het op een meter afstand ruikt. Enige devies is: altijd samen met je lief knoflook eten. Want zoenen met een knoflookbekkie, dat kan echt niet.

Oh en SHE: het is goed voor je bloed en vaten, en als gevolg daarvan krijg je er ook een heel mooi velletje van. Het vermelden waard, vind je niet?
      woensdag 30 mei 2007 @ 23:38:01 #9
    3869 David
    Drum the drums
    pi_49949270
    ik eet altijd knoflook met mijn lief, dus geen problemen op dat vlak.

Ik eet het vrijwel in alles, pastasauzen, ovengerechten, aardappelpuree, etc.

Wat echt lekker is om een mooie (vulbare) oliefles te kopen, die te vullen met een stuk of 20 knoflookteentjes (liefst in schijfjes of zo), eventueel rode pepers in slierten, en olijfolie, en dan een paar dagen laten marineren. Ideaal voor op de pizza, maar eigenlijk voor alles
    pi_49951391
    quote:
    Op woensdag 30 mei 2007 23:38 schreef David het volgende:
    ik eet altijd knoflook met mijn lief, dus geen problemen op dat vlak.

Ik eet het vrijwel in alles, pastasauzen, ovengerechten, aardappelpuree, etc.

Wat echt lekker is om een mooie (vulbare) oliefles te kopen, die te vullen met een stuk of 20 knoflookteentjes (liefst in schijfjes of zo), eventueel rode pepers in slierten, en olijfolie, en dan een paar dagen laten marineren. Ideaal voor op de pizza, maar eigenlijk voor alles

Ik heb gehoord/gelezen dat het zelf maken van knoflookolie kan leiden tot botulisme (een ernstige voedselvergiftiging). Het heeft geloof ik iets te maken met een bepaalde bacterie die in knoflook kan zitten die geactiveerd wordt door de olie. Hierdoor zouden gifstoffen aangemaakt worden die botulisme kunnen veroorzaken.
    Ik geloof dat het wel kan wanneer je de knoflook eerst verwarmt (zodat de bacteriën gegood worden) en daarna pas de olie toevoegt.
    Misschien weet iemand anders er meer van?
    Ik zou het zelf maken van knoflookolie op deze wijze (hoe goddelijk lekker ook) in ieder geval dus afraden!
    On topic: Ben dol op knoflook. Een maaltijd zonder knoflook is geen maaltijd....
      donderdag 31 mei 2007 @ 00:54:36 #11
    6990 golfer
    Ouwe jongere
    pi_49951490
    quote:
    Op donderdag 31 mei 2007 00:49 schreef Shlomo het volgende:

Ik heb gehoord/gelezen dat het zelf maken van knoflookolie kan leiden tot botulisme (een ernstige voedselvergiftiging). Het heeft geloof ik iets te maken met een bepaalde bacterie die in knoflook kan zitten die geactiveerd wordt door de olie. Hierdoor zouden gifstoffen aangemaakt worden die botulisme kunnen veroorzaken.
    Ik geloof dat het wel kan wanneer je de knoflook eerst verwarmt (zodat de bacteriën gegood worden) en daarna pas de olie toevoegt.
    Ik zou het zelf maken van knoflookolie op deze wijze (hoe goddelijk lekker ook) in ieder geval dus afraden!
    On topic: Ben dol op knoflook. Een maaltijd zonder knoflook is geen maaltijd....
    Klopt, zie dit artikel
    There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
    Poef.....gone! ©golfer
      donderdag 31 mei 2007 @ 08:33:46 #12
    21704 SHE
    Shaven, not furred
    pi_49954122
    quote:
    Op woensdag 30 mei 2007 22:42 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Dat zou je nog weleens mee kunnen vallen: smaak en geur varieren sterk per bereidingswijze. Van gepofte knoflook ga je minder stinken dan van geperste, om maar eens twee extremen te noemen.

En sowieso: je moet wel echt veel knoflook eten om zo te stinken dat iemand het op een meter afstand ruikt. Enige devies is: altijd samen met je lief knoflook eten. Want zoenen met een knoflookbekkie, dat kan echt niet.

Oh en SHE: het is goed voor je bloed en vaten, en als gevolg daarvan krijg je er ook een heel mooi velletje van. Het vermelden waard, vind je niet?
    Sterker nog, dat stond al in de OP
      donderdag 31 mei 2007 @ 11:05:17 #13
    3869 David
    Drum the drums
    pi_49958109
    quote:

[..]

hmm weer wat geleerd...

nog maar twee doden in de familie, dus het kan erger

maar hoe zou ik die knoflook dan moeten verwarmen? bakken, koken ?

Edit: Trouwens, voor zover ik weet doet bijna elke familie in het mediterrane gebied (en daarbuiten ook veel) het. Op die bron die je aangeeft staat dat er MINSTENS 3 gevallen sinds 1980 bekend zijn... Echt veel kun je dat toch niet noemen lijkt me... maar goed, beter het zekere voor het onzekere nemen zeker

[ Bericht 14% gewijzigd door David op 31-05-2007 11:15:31 ]
      donderdag 31 mei 2007 @ 11:21:09 #14
    3869 David
    Drum the drums
    pi_49958692
    quote:
    In de nieuwsgroep nl.culinair komt regelmatig een discussie terug over het bewaren van reeds gepelde knoflooktenen. Een optie om dit te doen is de knoflooktenen in een potje met olie te bewaren. Juist dit punt is regelmatig onderwerp van discussie, omdat er een hardnekkig verhaal de ronde doet dat hierdoor botulisme kan ontstaan. Omdat je botulisme niet kunt zien, proeven, of ruiken en de afloop mogelijk dodelijk kan zijn bestaat er toch enige vrees.

Uit onderzoek is echter het volgende naar voren gekomen: (citaat uit walm nr. 3/1991)

"Wie kijkt naar de cijfers van het voorkomen van botulisme bij mensen (30 gevallen per jaar op een VS bevolking van 250 miljoen!, Geen Nederlandse gevallen sinds 1945) moet concluderen dat de bedreiging serieus, maar piepklein is..

Onze aanbeveling: ga gewoon door met het maken en consumeren van knoflook in olie maar houdt het product permanent gekoeld." Dit lijkt een aardige conclusie. Doe hetzelfde als andere producten die op deze wijze bewaard worden (feta of olijven): bewaar het goedje niet te lang.

Bron: goodfeeling.nl
    Hier hebben ze het nota bene over het consumeren van de knoflook zelf... terwijl het mij om de smaak van de olie gaat (de knoflook gooi ik gewoon weg)... ik denk dat ik me echt geen zorgen hoef te maken hoor
    pi_49959568
    Het schijnt dat als je een tentje knoflook doormidden snijd, dat je dan in het midden zo'n "sliertje" hebt en dat als je die eruit snijd dat je dan veel minder last hebt van die geur. Dat stukje ruikt ook heel erg sterk.

Ik haal hem er ook altijd uit, zijn er meer mensen die dat doen (of doet iedereen/niemand dat en roep ik wat nieuws )

Gister nog een par teentjes bij de kip/mix voor de tortillas
    Have fun...
      donderdag 31 mei 2007 @ 12:02:26 #16
    45206 Pietverdriet
    Ik wou dat ik een ijsbeer was.
    pi_49960141
    quote:

[..]

Beetje azijn of citroensap toevoegen, Botulisme kan niet ontstaan in een zuur milieu.
    In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
      donderdag 31 mei 2007 @ 12:06:42 #17
    45206 Pietverdriet
    pi_49960298
    Je moet gewoon schijt hebben aan de knoflooklucht, het is een teken van culinaire superieuriteit.
    recept voor een dipje
    Neem 125 cc turkse joghurt
    3 tenen knoflook
    snuf zout
    Pers de tenen en doe er wat zout op ff laten rusten en dan fijn wrijven
    Meng het met de turkse joghurt en je hebt een heerlijke pittige dip voor op geroosterd brood, gegrilled vlees, vis.
    pi_49960529
    quote:
    Op donderdag 31 mei 2007 08:33 schreef SHE het volgende:

[..]

Sterker nog, dat stond al in de OP
    Het is goed voor je huid, zei ik. Pfff.
      donderdag 31 mei 2007 @ 12:15:03 #19
    45206 Pietverdriet
    pi_49960588
    Neem een achterham van een varken (een bil zeg maar) MET ZWOERD!!
    Snij de zwoerd in wiebertjevorm in, zodat je een ruitjes patroon krijgt in de zwoerd
    Op ieder "kruispunt" steek je met een mes in het vlees.
    In iedere messteek doe je een knoflookteen met wat verse rozemarijn, en wat zout
    Oven op 150-160 graden en per 500 gram vlees ongeveer een uur in de oven laten.
    De zwoerd wordt heerlijk krokant en knapperig en is eigenlijk het lekkerst.
    Het vlees snijd je aan plakken en serveer je met een aardappeltje, wat groente.
    Saus: Kook witte wijn in (met wat knof, peperkorrels, blaadje laurier, en er dan uit nemen ), maak de aanbaksels uit de braadslee los met wat water en voeg dat toe, wat room eribij en een royale schep mosterd. Binden met een sausbinder. Afsmaken met peper en zout
    pi_49960624
    quote:
    Op donderdag 31 mei 2007 12:06 schreef Pietverdriet het volgende:
    Je moet gewoon schijt hebben aan de knoflooklucht, het is een teken van culinaire superieuriteit.
    Hahaha, ik word altijd raar angekeken als ik dat beweer

Maar het feit blijft dat zoenen met iemand met knoflookadem (als je 't zelf niet hebt gegeten) geen pretje is. Als mijn geliefde thuiskomt met een walm van hier tot Tokyo, dan zorg ik dat ik ook snel even een paar teentjes werkwerk
    (Een van de vele geschikte momenten om een spaghetti aglio e olio te eten )
    pi_49961933
    Die salsa ga ik vanavond maken!

Ik heb zo snel geen recepten, maar mijn moeder kan zo lekker koken met knof!
    Robert Smith should really cover Coldplays 'Clocks'
    And when he'd sing 'Am I part of the cure, or part of the disease?'
    We'd all be like: "I know this one!"
    pi_49962896
    quote:
    Op donderdag 31 mei 2007 12:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Beetje azijn of citroensap toevoegen, Botulisme kan niet ontstaan in een zuur milieu.
    Dat lijkt me dan een perfecte oplossing! Zelf knoflookazijn maken levert inderdaad ook geen problemen op.
      donderdag 31 mei 2007 @ 14:05:44 #23
    164802 xxjosjex
    no way jose.....
    pi_49963993
    quote:
    Op woensdag 30 mei 2007 20:10 schreef mvdlubbe het volgende:
    Dit topic heeft een flinke dosis potentie! Het komt vrijwel niet voor dat hier in huis zonder knoflook wordt gekookt. Als 'hoofdingredient' is het nog niet gesignaleerd maar wie weet!

Ahh, de geur van verse knoflook uit de pan.
    Heb ooit eens een recept gehad van knoflook-kip. Hierbij waren de twintig tenen knoflook en de kip toch wel de hoofdingredienten, dus bij deze.
    Helaas bezit ik het recept niet meer, maar het was zo ongeveer als volgt:

Men neme een kip, gedood, geplukt en geleegd. In de kip stopt men allerlei mediteraanse kruiden.
    De kip met boter insmeren en in een overschaal leggen waar een deksel op kan (of in een overzak)
    In de schaal giet je nog wat olijfolie en strooi je wat zout. Verder pel je zo'n twintig knofloken die je verspreid door de schaal heen legt.
    Deze bakken in de overn, tijd en hitte weet ik dus niet meer. Denk dat dat gelijk is aan elke andere soort kip uit de over gerecht.

Als het klaar is eet je de kip en de knofloken samen met stokbrood....

Je huis meurt nog een week naar knoflook en geen mens wil nog bij je in de buurt staan, maar lekker dat het is....

Oh ja kon me herinneren dat ik er wel een smerige bek aan over hield de dagen erna. (en ja had echt wel mijn tanden gespoetst)
    It's all a blur!!!
      donderdag 31 mei 2007 @ 14:16:14 #24
    164802 xxjosjex
    no way jose.....
    pi_49964334
    Eeet trouwens ook regelmatig die hele tenen knoflook uit potjes, samen met olijfen.....Mjammie!!!!
    En volgens mij krijg je daar niet zo'n varkenslucht van uit je mond....
    It's all a blur!!!
    pi_49974526
    quote:
    Op woensdag 30 mei 2007 20:35 schreef SHE het volgende:
    Stel, je bent een viezerik dan kun je ook eens gepofte knoflook proberen.
    Het is werkelijk goddelijk op een stuk ciabatta of stokbrood. Wel lekker royaal zijn met de zout

Paar bollen knof
    Olijfolie
    Zout
    tabasco

Verwarm je oven op ong. 160 graden.
    Snijd de bollen bovenaf af, zodat je de teentjes zit zitten ( puntje eraf dus )
    De rest laat je intact.
    Zet de bollen op een ovenvaste schaal; flink wat zout erover, flink wat olie en een scheut water
    Dek af met folie ( alu dus )
    Laat de bollen in een uur garen.

En dan komt het leukste!
    Pak een stuk brood, frot een teentje ( of 2 ) uit de bol, en smeer uit over je broodje. Beetje zout , beetje tabasco
    Gaat ook goed op de BBQ!
    Lijkt wel gesmolten dan,
    Sweet and innocent...
    pi_49974943
    Ik hoopte op gigantisch aantal recepten met knoflook erin verwerkt, maar als hoofdgerecht .

Wellicht eens proberen.
      donderdag 31 mei 2007 @ 19:52:53 #27
    21704 SHE
    Shaven, not furred
    pi_49975822
    quote:
    Pollo Con Ajo (4 pers)

• 8 stukken kip - geen filet of drumsticks, liefst kipbraadstukken van middelmatige grootte
  • olijfolie
  • zonnebloemolie
  • zout
  • rode peper
  • tijm
  • laurier
  • paprikapoeder

Kip overhevelen in ovenschaal (tenzij gebruikte braadpan ook in de oven kan), met olie en al. Alle knoflooktenen en de aardappelen toevoegen.
    schaal/pan in voorverwarmde oven (160 graden) zetten, tot de kip goed gekleurd is en uit elkaar valt
    (+/- 1 uur)

serveren met stokbrood en/of een frisse salade, de knoflook uitsmeren op je stokbrood, hmmmmm
  • Ok, ik heb het recept iets aangepast ( we hebben net gegeten en het was fucking fabulous!!!! )

Kippenbouten ( 2 kg ) en de drumstick wegsnijden ( die heb ik ingevroren for future purpose )
    1 zak krieltjes in schil
    verse rozemarijn
    paprikapoeder
    olijfolie
    2 bollen knoflook
    5 sjalotjes
    een stuk spek, of spekreepjes
    zeezout
    witte peper
    laurierblaadjes

Pak een grooote ovenschaal; gooi de krieltjes met schil en al erin.
    Olijfolie erover en wat zeezout ( fleur de sel )
    Dan de spek erover verdelen
    Laurierblaadjes ertussen draperen
    Ondertussen de kipstukken ( geen poten ) inwrijven met knoflook, olie , zout en paprika..veeel paprikapoeder
    Even zacht aanbakken
    De knoflook pellen en met de kip een beetje glaceren
    Dan de kip en de knof overhevelen en vooral de olie die in de pan zit erover gieten!
    De sjalotjes schillen en het harde stuk eruit snijden
    In vieren delen en over de schaal verdelen
    4 stronken rozemarijn in zijn geheel erover leggen

Weer zout en peper erover heen, maggi blokje erover verkruimelen en een klein scheutje water
    De hele bende heb ik 1 uur en 1 kwartier in de oven gedaan op 170 gr

De stronken rozemarijn en de laurier verwijder je, de knof is geniaal en de kip....de kip was hemels
    Ik heb er van onze italiaanse bakker, toscaanse ciabatta bij geserveerd en daar de knoflook over uitgesmeerd. Daar overheen, de prachtige, inmiddels oranje gekleurde olie die onderin de schaal zat.

let op; na 30 min, steeds de oven openen en er een half glaasje water over gieten; gewoon een scheutje.
      donderdag 31 mei 2007 @ 20:03:01 #28
    21704 SHE
    Shaven, not furred
    pi_49976177
    Ik geil echt op mezelf als ik zo fabulous bezig ben

Morgen ga ik panchetta maken, maar dan gedood door knoflook.
      donderdag 31 mei 2007 @ 20:49:14 #29
    22794 Enchanter
    Right you are Ken!!!
    pi_49977804
    Knoflook

tvp dus
    Ik ben inmiddels overleden
    pi_49979572
    knoflook is ok!
    gooi het in bijna alles, en echte sterke knoflooksauzen, kan ik blijven eten
    'Met een banaan door het water, later'
    Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
    pi_49979592
    en dit topic is natuurlijk niet compleet zonder http://www.alken.nl/garlic/
    'Met een banaan door het water, later'
    Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
      vrijdag 1 juni 2007 @ 05:33:43 #32
    117776 OFfSprngr
    Meest boze Punker van Fok!
    pi_49989316
    vp
    You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
    http://www.last.fm/user/OFfSprngr
    .
    .
    pi_49989320
    Knoflook Pizza
      vrijdag 1 juni 2007 @ 09:07:47 #34
    164802 xxjosjex
    no way jose.....
    pi_49990804
    Knoflooksoep? Iemand al geprobeerd??
    It's all a blur!!!
      vrijdag 1 juni 2007 @ 10:48:46 #35
    21704 SHE
    Shaven, not furred
    pi_49993676
    Bij mij is elke soep, knoflook soep
      vrijdag 1 juni 2007 @ 11:23:13 #36
    129025 Delicieux
    Délicieux A Paris
    pi_49994706
    Neem een hele kip

Stop 'm helemaal vol met geschilde knoflook teentjes en sjalotjes, en eventueel een bouquet garni.
    Doe er wat peper en zout op

Doe 'm in een Römertopf of een afgedekte ovenschaal, en laat 'm ongeveer 75 minuten in de oven gaar worden.

Je venais, je voyais, je devenais fonctionnaire......
    pi_49997324
    quote:
    Op vrijdag 1 juni 2007 05:40 schreef vicz het volgende:
    Knoflook Pizza
    Pizzabodem beleggen met flinterdunnen plakjes nieuwe aardappel, die je eerst door een mengseltje van olie en uitgeperste knoflook hebt gehaald. Peper en zout erover, wat blaadjes rozemarijn, bakken.
    Bestrooien met versgeraspte Parmesan.
      zaterdag 14 juli 2007 @ 20:19:25 #38
    45 SiGNe
    Uitspraak: Sign
    pi_51469591
    Ik heb zojuist knoflookpuree gemaakt en er stond in het recept dat de knoflook niet mocht kleuren..
    Nu bleek alleen dat zelfs het kleinste pitje te warm was (geen warmhoudtplaatje in de keuken te vinden) maar zou dat uitmaken voor de smaak?
    Of is het alleen dat een witte knoflookpuree er mooier uitziet?

opnieuw doen is op het moment even geen optie, 30 teentjes knoflook pellen en weer 3 kwartier in een beetje olie laten pruttelen gaat niet lukken aangezien ik over een kwartiertje het eten op tafel moet hebben staan..
      zaterdag 14 juli 2007 @ 20:23:02 #39
    45 SiGNe
    pi_51469683
    En meteen ook maar even het recept posten voor mijn befaamde knofloosaus:

1 bekertje creme fraîche in een schaaltje doen
    mayonaise toevoegen naar smaak (ongeveer net zoveel als de creme fraîche)
    2 tenen knoflook fijnsnijden of uitpersen en in het schaaltje doen
    beetje (vers) gemalen peper erbij
    1TL suiker erbij
    En nog wat peterselie om het af te maken (2 EL ofzo)
    Roeren en klaar is ie.
    Een dagje afgedekt in de koelkast laten staan maakt de smaak alleen nog maar beter.
      zaterdag 14 juli 2007 @ 21:10:38 #40
    101884 PeRi
    Allons-y!
    pi_51471292
    Ik gooi eigenlijk overal een bol knoflook in, wat ik ook maak .
    Whatever I want.
    pi_51492279
    quote:
    Op zaterdag 14 juli 2007 20:19 schreef SiGNe het volgende:
    Ik heb zojuist knoflookpuree gemaakt en er stond in het recept dat de knoflook niet mocht kleuren..
    Nu bleek alleen dat zelfs het kleinste pitje te warm was (geen warmhoudtplaatje in de keuken te vinden) maar zou dat uitmaken voor de smaak?
    Of is het alleen dat een witte knoflookpuree er mooier uitziet?

opnieuw doen is op het moment even geen optie, 30 teentjes knoflook pellen en weer 3 kwartier in een beetje olie laten pruttelen gaat niet lukken aangezien ik over een kwartiertje het eten op tafel moet hebben staan..
    En hoe was de smaak?
    Sweet and innocent...
      zondag 15 juli 2007 @ 18:04:43 #43
    45 SiGNe
    pi_51495879
    quote:
    Op zondag 15 juli 2007 16:24 schreef Innocence het volgende:

[..]

En hoe was de smaak?
    Lekker zacht, bijna zoetig (misschien omdat de knoflook iets te warm was geworden en daarom is gaan carameliseren?) maar smaakte erg goed bij de zeebaars.
    pi_51548717
    quote:
    Op zaterdag 14 juli 2007 20:23 schreef SiGNe het volgende:
    En meteen ook maar even het recept posten voor mijn befaamde knofloosaus:
    Dan ook maar mijn eigen befaamde knoflooksaus:
    300 ml (magere) yoghurt
    150 ml frietsaus
    2 TL suiker
    snuf zout
    flinke snuf peper
    klein handje fijngehakte bieslook
    2 teentjes fijngehakte knoflook

Roeren en smullen maar
      dinsdag 17 juli 2007 @ 09:18:50 #45
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_51548910
    tvp
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_51549284
    Ik kook de knoflook tegenwoordig in de schil met de pasta mee en daarna in de saus. Je kunt het ook in de schil meebakken.Dan heb je ook minder last van de geur naar het schijnt.
      dinsdag 17 juli 2007 @ 11:02:07 #47
    163125 Nick-Name-
    Flikker toch op man.
    pi_51551290
    Er staan hier werkelijk juweeltjes bij.
    Wat ik weleens doe is het volgende:
    Biefstuk bakken met veel peper(niet in prikken). Laten rusten in A.Folie
    Dan wat zout er over malen en dan.........Aan beide kanten VERSE Knoflook erover persen.
      dinsdag 17 juli 2007 @ 12:00:14 #48
    57571 -Mellow-
    Hobo on the loose
    pi_51553099
    de lekkerste knoflooksaus:
    half turkse yoghurt met 10%vet, half mayonaise
    een zooi knoflook
    peterselie
    kappertjes
    worcestersauce
    'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
    pi_51555091
    Morgen de Pollo Con Ajo eens proberen .
    pi_51557918
    Ik vind knoflooksaus altijd lekkerderder met geklopte slagroom (ongezoet natuurlijk) en een beetje geraspte/fijngesneden komkommer. Niet zo veel dat het tzaziki wordt, maar gewoon lekker voor de frisse bite.
    Drupje tabasco is ook altijd fijn.
    Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
      woensdag 18 juli 2007 @ 09:05:19 #51
    164802 xxjosjex
    no way jose.....
    pi_51583376
    Iemand hier al wezen eten??
    http://www.garlicqueen.nl/
    It's all a blur!!!
    pi_51583902
    quote:
    Pollo Con Ajo (4 pers)

• olijfolie
  • zonnebloemolie
  • zout
  • rode peper
  • tijm
  • laurier
  • paprikapoeder

(+/- 1 uur)

• Oh dit gaan we een keer maken
    ♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
      woensdag 18 juli 2007 @ 09:32:41 #53
    101884 PeRi
    Allons-y!
    pi_51583922
    quote:
    Op woensdag 18 juli 2007 09:05 schreef xxjosjex het volgende:
    Ik heb naar het menu ziten loeren, maar ik vind het niet echt lekker klinken allemaal. Komt misschien ook omdat ik de helft van de dingen die op het menu staan, niet eet.
    Whatever I want.
    pi_51587235
    Ik heb eergisteren tomatensaus gemaakt met o.a. 4 bollen knoflook, een fles witte wijn en 5 blikken tomaten.
    Zalig
    pi_51588193
    quote:
    Ik ben naar de Rotterdamse variant geweest, Look, en ik heb echt heerlijk gegeten.
    Robert Smith should really cover Coldplays 'Clocks'
    And when he'd sing 'Am I part of the cure, or part of the disease?'
    We'd all be like: "I know this one!"
      woensdag 18 juli 2007 @ 12:50:16 #56
    112879 MarkDeMagiër
    Magic is only a Mark away
    pi_51590011
    quote:
    Op woensdag 18 juli 2007 11:27 schreef ColdFeet het volgende:
    Ik heb eergisteren tomatensaus gemaakt met o.a. 4 bollen knoflook, een fles witte wijn en 5 blikken tomaten.
    Zalig
    Wil je je receppie plaatsen? Ben altijd in voor variaties op de tomatensaus, zeker als het met veel knoflook is....
    Moppies rule the world...
      woensdag 18 juli 2007 @ 18:09:41 #57
    101884 PeRi
    Allons-y!
    pi_51600393
    Pollo Con Ajo staat in de oven .
    Whatever I want.
    pi_51643272
    Daarstraks weer een lekker knoflooksausje gemaakt, staat nu in te trekken.
    Eerder vanavond gekruid gehakt gegeten, ook met een paar teentjes knoflook. Als we toch al stinken, doen we het meteen goed.
    Are you pondering what I'm pondering?
    pi_51664385
    Vorige week geloof ik gemaakt:

Eerst een paar uur in het water laten trekken: 2 preien fijngesneden, paar bollen knoflook uitgeperst en geplette peperbolletjes.
    Daarna de mosselen erin laten koken
      woensdag 25 juli 2007 @ 13:40:20 #60
    117222 HMaster-II
    <3 HMistress
    pi_51815740
    quote:
    Op vrijdag 1 juni 2007 09:07 schreef xxjosjex het volgende:
    Knoflooksoep? Iemand al geprobeerd??
    Ja een Kom gehad in Tjechië... Was eigenlijk Knoflook met bouillon.
    Na een uurtjes kwam de knoflook geur uit alle poriën naar buiten (mede vanwege de hitte overdag). Ik heb nog nooit iemand zo kwaad gehad in de auto vanwege het knoflook aroma. (Had meteen m'n ex de auto uit moeten trappen, maar dat terzijde)

Ik moet toch maar eens op zoek naar een goed Knoflooksoep recept.
    Tevens tuvupuh
    Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
    Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
    pi_51816814
    De basis van lekkere knoflooksoep is heel simpel: ong. een bol per persoon en lekker lang laten koken, zodat de smaak zacht wordt. Kruidenbuiltje meekoken, binden kan (ja heus) met mayo.
    Als topping een beetje shoarma erover voor het jolige effect maakt al een prima soepie
    Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
    pi_51817080
    quote:
    Op woensdag 25 juli 2007 14:05 schreef Vanyel het volgende:
    De basis van lekkere knoflooksoep is heel simpel: ong. een bol per persoon en lekker lang laten koken, zodat de smaak zacht wordt. Kruidenbuiltje meekoken, binden kan (ja heus) met mayo.
    Als topping een beetje shoarma erover voor het jolige effect maakt al een prima soepie
    Gaat dat niet schiften?
      woensdag 25 juli 2007 @ 14:15:24 #63
    6724 Ripley
    Smikeslut.
    pi_51817200
    quote:
    Ja

Heerlijk eten. De knoflook is veel, maar niet overheersend. Superlekker - ik ben een fan van de gamba's

Ook leuk:je krijgt een button mee die je verexcuseert voor de knoflooklucht
    Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
    pi_51817309
    quote:
    Op woensdag 18 juli 2007 11:27 schreef ColdFeet het volgende:
    Zalig
    Receppieeeeeeeeee
      woensdag 25 juli 2007 @ 14:20:23 #65
    130803 Gripper
    Get a grip
    pi_51817405
    Ik heb nog een "paar" bolletjes kakelverse knof thuis liggen...

Afgelopen zaterdag op de markt hadden ze bij een van de kraampjes mandjes knoflook staan. Vers geplukt, de walm kwam er vanaf. Ik krijg een hele mand natuurlijk nooit op, dus ik vroeg of ik ook 2 bollen mee kon krijgen. Een mandje was 4 euro, en met even omrekenen mocht ik dan 20 cent per bolletje betalen. Na even prutsen aan het netje zei de marktkoopman: Weet je wat? 40 cent, heb je de hele mand. Alsjeblieft!

het spul is nog helemaal zacht en vers, en een deel van de bollen was vies en beschimmeld. Toch nog 32 bollen kunnen redden, waarvan ik er 16 aan mn moeder heb gegeven. De rest kan ik denk ik maar het beste drogen om ze niet te laten bederven he? Ophangen aan touwtjes in de zon ofzo? het ruikt nu nog zo sterk dat ik ze niet in huis kan bewaren, maar ik neem aan dat de knoflookgeur na het drogen al heel wat minder sterk zal zijn...

Zo, dat was een uitgebreide tvp, om de recepten die hier staan eens te gaan proberen.
    Mijn foto's op Flickr!
    [b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
    Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
      woensdag 25 juli 2007 @ 14:23:54 #66
    13347 Nembrionic
    AKQ Fundamentalist
    pi_51817545
    TerugVindPers

Eten bij de Garlic Queen was trouwens erg lekker
    Maar sla het draadjesvlees/stoofpot over. Dat is één grote kruidnagel en geen knoflook.

Maar de knoflooksoep, de Porto Bello bijvoorbeeld waren verukkelijk!
    - "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
    pi_51821713
    Oei zat even te googlen op knoflooksoep en kwam bij deze site terecht http://www.alken.nl/garlic/
    Echt veel gerechten met knoflook staan erop
    pi_51823961
    Gehakte jonge verse knoflook in de tomatensalade .
    pi_51824023
    quote:
    Op woensdag 25 juli 2007 16:13 schreef SeaOfLove het volgende:
    Oei zat even te googlen op knoflooksoep en kwam bij deze site terecht http://www.alken.nl/garlic/
    Echt veel gerechten met knoflook staan erop
    Fijne site .
    pi_51826959
    quote:
    Op woensdag 25 juli 2007 14:12 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

Gaat dat niet schiften?
    Geen uur doorkoken nadat je de mayo erin hebt gegooid. Dan: nee.
    Ik heb het wel eens zo gegeten en geen schiftje aan de lucht.
    pi_51828611
    quote:
    Op woensdag 25 juli 2007 18:49 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Geen uur doorkoken nadat je de mayo erin hebt gegooid. Dan: nee.
    Ik heb het wel eens zo gegeten en geen schiftje aan de lucht.

oké dan

Heb vanaaf dus knoflooksoep gemaakt, naar een receptje van de site die ik eerder noemde.

En het was echt verrukkelijk

Ingredienten:

10-12 teentjes knoflook
    1 l runderbouillon
    1/4 l slagroom
    1 eetlepel maizena
    peper en zout
    handvol croutons
    2 eetlepels fijngehakte peterselie

Bereiding:
    Pel de knoflook en kook ze ca. 20 minuten. Pureer de teentjes met een beetje bouilon in de keukenmachine. Doe de puree in een pan en voeg langzaam de rest van de bouillon toe. Breng de knoflooksoep langzaam aan de kook. Een papje van de maizena maken en door de soep roeren. Nu ongeveer 5 minuten laten doorkoken. Langzaam de room toevoegen en goed roeren op een kleine vlam. Nu op smaak brengen met peper en zout. Schenk de soep in 4 kommen en strooi de croutons en de peterselie er over . Serveren met warme toast en boter. Naar smaak kun je meer of minder knoflook toevoegen
    pi_51830373
    Heeft iemand dit al eens geprobeerd?

http://www.etenengenieten(...)ker_stinken.html?p=2
      woensdag 25 juli 2007 @ 20:48:38 #73
    13347 Nembrionic
    AKQ Fundamentalist
    pi_51830846
    quote:
    Op woensdag 25 juli 2007 19:41 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

oké dan

Heb vanaaf dus knoflooksoep gemaakt, naar een receptje van de site die ik eerder noemde.

En het was echt verrukkelijk

Ingredienten:

10-12 teentjes knoflook
    1 l runderbouillon
    1/4 l slagroom
    1 eetlepel maizena
    peper en zout
    handvol croutons
    2 eetlepels fijngehakte peterselie

Bereiding:
    Pel de knoflook en kook ze ca. 20 minuten. Pureer de teentjes met een beetje bouilon in de keukenmachine. Doe de puree in een pan en voeg langzaam de rest van de bouillon toe. Breng de knoflooksoep langzaam aan de kook. Een papje van de maizena maken en door de soep roeren. Nu ongeveer 5 minuten laten doorkoken. Langzaam de room toevoegen en goed roeren op een kleine vlam. Nu op smaak brengen met peper en zout. Schenk de soep in 4 kommen en strooi de croutons en de peterselie er over . Serveren met warme toast en boter. Naar smaak kun je meer of minder knoflook toevoegen
    Klinkt lekker maar 1 ding begrijp ik niet helemaal.
    Je kookt eerst de knoflook. Gewoon in water? En dat water gooi je weg daarna? Of zie ik het verkeerd
    - "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
    pi_51832436
    SoL, lekker bezig! Wordt het niet erg lobbig van maizena?

Als rasechte knoflookfanaat moet ik dit natuurlijk ook een keertje gaan proberen
    pi_51832839
    quote:
    Op woensdag 25 juli 2007 20:48 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Klinkt lekker maar 1 ding begrijp ik niet helemaal.
    Je kookt eerst de knoflook. Gewoon in water? En dat water gooi je weg daarna? Of zie ik het verkeerd
    Yepz, dacht eerst nog van zal ik het bij de bouillon doen, maar aangezien ik dit nog nooit eerder gemaakt en geproefd had, besloot ik me voor de verandering eens aan het recept te houden.

En dat water waar die knoflook in gekookt heeft is idd niet nodig. De soep was heerlijk van smaak, en m.i. zou het dan te krachtig naar knoflook smaken, zover 't dat al niet deed

De volgende keer neem ik alleen wel 50ml minder room, vond het iets te melkerig ruiken, wat je er overigens niet vanaf proefde.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')