abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 30 mei 2007 @ 22:33:15 #121
66825 Reya
Fier Wallon
pi_49946433
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 22:27 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ik vind het wel grappig dat de TUD, UTwente en TU/e vroeger alledrie een technische hogeschool waren, TH Rijswijk is volgens mij de enige echte technische hogeschool die er nog over is.
Enigszins offtopic, maar er zit in ieder geval nog een HTS in Arnhem
pi_49946457
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 22:27 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Snap dit ook niet helemaal. Zover offtopic zijn we helemaal niet. Het onderwijs is zo slecht omdat het ingericht is op alfa's en niet op beta's. Daar moet Plasterk wat aan doen
  woensdag 30 mei 2007 @ 22:33:59 #123
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_49946490
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 22:31 schreef du_ke het volgende:

[..]

M'n neef is na een paar jaar MBO gaan werken en is op z'n 23e meen ik nog begonnen met een MBO opleiding en is daarna nog begonnen met HBO en heeft nu een prima baan.

Moet kunnen toch?
Natuurlijk moet dat kunnen omscholingstrajecten of bijscholingstrajecten vind ik nogal wat anders dan de "standaard" opleidingscarriere
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_49946544
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 22:28 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Je hebt zeker niet op een TU gezeten. Dan had je namelijk geweten dat de gemiddelde studieduur al decennia lang 7 jaar is en dat dit niet komt doordat er niet hard gewerkt wordt.
Ik bedoel dat er nu meer druk is om snel te studeren.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_49946592
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 22:31 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Ja, maar dat heeft niks te maken met het niveau Het heette dan wel hogeschool, maar dat heeft helemaal niks te maken met de HBO's van nu.
Je hebt zowel nu als voor de jaren '80 op een dergelijke opleiding gezeten ?
  woensdag 30 mei 2007 @ 22:38:37 #126
66825 Reya
Fier Wallon
pi_49946792
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 22:32 schreef teamlead het volgende:

[..]

wat dacht je van zorgen dat iemand een opleiding volgt die niet te hoog gegrepen is en waar hij wat aan heeft? Zodat we bijvoorbeeld ook geen tekort hebben aan metselaars, loodgieters etc?
Dat zie ik liever dan mensen tot hun 23e op kosten van de overheid op een gedevalueerde opleiding laten zitten, omdat we dat fucking papiertje zo belangrijk vinden
Veel MBO-opleidingen worden al verricht door middel van een leerwerktraject. Bovendien, waarom heeft iemand op zijn zeventiende wel recht op een gesubsidieerde MBO-opleiding, maar op zijn drieentwintigste niet meer? Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom je pas later aan een opleiding begint.
pi_49946849
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 22:35 schreef du_ke het volgende:

[..]

Je hebt zowel nu als voor de jaren '80 op een dergelijke opleiding gezeten ?
Nee, maar wel mijn familie. Waarvan er een aantal de HTS en de Technische Hogeschool hebben gedaan.

Zoals ik al heb uitgelegd is het woord Hogeschool gedevalueerd. Een universiteit bestond vroeger namelijk uit meerdere hogescholen. Met de opkomst van de HBO's moest er iets gebeuren met de drie overgebleven hogescholen, want die waren wel gewoon van universiteitniveau inclusief de titels.

Echt te walgelijk voor woorden dat je het nivueau van alle ingenieurs in twijfel trekt Typisch zo'n alfamentaliteit.
  woensdag 30 mei 2007 @ 22:40:34 #128
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_49946902
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 22:38 schreef Reya het volgende:

[..]

Veel MBO-opleidingen worden al verricht door middel van een leerwerktraject. Bovendien, waarom heeft iemand op zijn zeventiende wel recht op een gesubsidieerde MBO-opleiding, maar op zijn drieentwintigste niet meer? Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom je pas later aan een opleiding begint.
waar trek je de grens? een 87 jarige die een gesubsidieerde MBO wil volgen "omdat ie er niet eerder aan toe kwam" ?
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
  woensdag 30 mei 2007 @ 22:40:42 #129
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_49946905
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 22:38 schreef Reya het volgende:

[..]

Sterker nog, men kan pas aan een dergelijke opleiding beginnen wanneer men een baan heeft om de theorie in praktijk te brengen.
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
  woensdag 30 mei 2007 @ 22:41:52 #130
Stranger than fiction
pi_49946946
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 22:40 schreef teamlead het volgende:

[..]

waar trek je de grens? een 87 jarige die een gesubsidieerde MBO wil volgen "omdat ie er niet eerder aan toe kwam" ?
Net als op het hoger onderwijs moet je na je 27e veel meer collegegeld betalen. Ik vind dat een goed compromis.

[ Bericht 1% gewijzigd door Rock_de_Braziliaan op 30-05-2007 22:46:54 ]
pi_49946988
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 22:40 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Sterker nog, men kan pas aan een dergelijke opleiding beginnen wanneer men een baan heeft om de theorie in praktijk te brengen.
Het enige doel daarvan is om de doorlooptijd van een dergelijke opleiding te verkorten.
pi_49946998
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 22:39 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Nee, maar wel mijn familie. Waarvan er een aantal de HTS en de Technische Hogeschool hebben gedaan.
Tweedehands informatie dus, maakt niet uit maar een hard oordeel kan je er niet over vellen .
quote:
Zoals ik al heb uitgelegd is het woord Hogeschool gedevalueerd. Een universiteit bestond vroeger namelijk uit meerdere hogescholen. Met de opkomst van alle HBO's moest er iets gebeuren met de drie overgebleven hogescholen, want die waren wel gewoon van universiteitniveau inclusief de titels.

Echt te walgelijk voor woorden dat je het nivueau van alle ingenieurs in twijfel trekt Typisch zo'n alfamentaliteit.
Ben al enige jaren ingenieur hoor . Maar zeker niet alfa, ook geen beta, gewoon gamma .
pi_49947094
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 22:41 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:

[..]

Net als op het hoger onderwijs moet je na je 27e veel meer collegegeld betalen. Ik vind dat een goed compromie.
Dit is het ultieme gelijkheidsbeginsel. Het is toch te achterlijk voor woorden dat je 11 jaar nadat je oorspronkelijk van het VMBO had moeten komen je nog aan een MBO-opleiding kan beginnen. Ze hadden dan al minsten 9 jaar aan het werk moeten zijn. Een MBO-opleiding zou maximaal 2 jaar moeten duren en dan een leer-werktraject. Dit allemaal het liefst op bedrijfsscholen want die leiden tenminste op wat ze nodig hebben
  woensdag 30 mei 2007 @ 22:45:54 #134
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_49947145
quote:

[..]

Net als op het hoger onderwijs moet je na je 27e veel meer collegegeld betalen. Ik vind dat een goed compromie.
collegegeld dat je vervolgens weer gezellig kunt gaan lenen bij de IBG lekker nutteloos.

Maar ik ben met jullie eens dat een leeftijdsgrens niet het belangrijkste is. Wél de doorlooptijd van een studie. En bij een "standaard" studie-route ben je met je 23e echt wel klaar met het MBO hoor
pi_49947164
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 22:43 schreef du_ke het volgende:

[..]

Tweedehands informatie dus, maakt niet uit maar een hard oordeel kan je er niet over vellen .
Je pleegt geschiedvervalsing. De HTS en de TH Delft waren echt totaal iets anders.
pi_49947251
quote:
Net als op het hoger onderwijs moet je na je 27e veel meer collegegeld betalen. Ik vind dat een goed compromis.
Volgens mij na je dertigste pas.
  woensdag 30 mei 2007 @ 22:49:33 #137
Stranger than fiction
pi_49947324
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 22:45 schreef teamlead het volgende:

[..]

collegegeld dat je vervolgens weer gezellig kunt gaan lenen bij de IBG lekker nutteloos.

Maar ik ben met jullie eens dat een leeftijdsgrens niet het belangrijkste is. Wél de doorlooptijd van een studie. En bij een "standaard" studie-route ben je met je 23e echt wel klaar met het MBO hoor

Leeftijd

Als je 18 jaar of ouder bent en je volgt voltijd een opleiding in het beroepsonderwijs (beroepsopleidende leerweg), dan heb je in principe recht op studiefinanciering. De studiefinanciering start de eerste maand van het kwartaal dat volgt op je 18e verjaardag.
Studiefinanciering kun je krijgen als je vóór je 30ste verjaardag een opleiding gaat volgen én je het vóór je 30ste verjaardag aanvraagt. Je kunt studiefinanciering krijgen tot en met de maand waarin je 34 wordt. Voorwaarde daarvoor is dat je je studiefinanciering na je 30ste niet meer onderbreekt. Daarna stopt het, ook als je nog niet klaar bent met je opleiding. Dit laatste geldt niet wanneer je vóór 1 augustus 2005 bent begonnen aan een beroepsopleiding met studiefinanciering.
  woensdag 30 mei 2007 @ 22:58:11 #138
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_49947662
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 22:33 schreef Reya het volgende:

[..]

Enigszins offtopic, maar er zit in ieder geval nog een HTS in Arnhem
En Zwolle.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  woensdag 30 mei 2007 @ 22:59:25 #139
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_49947712
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 22:49 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:

[..]

Leeftijd

Als je 18 jaar of ouder bent en je volgt voltijd een opleiding in het beroepsonderwijs (beroepsopleidende leerweg), dan heb je in principe recht op studiefinanciering. De studiefinanciering start de eerste maand van het kwartaal dat volgt op je 18e verjaardag.
Studiefinanciering kun je krijgen als je vóór je 30ste verjaardag een opleiding gaat volgen én je het vóór je 30ste verjaardag aanvraagt. Je kunt studiefinanciering krijgen tot en met de maand waarin je 34 wordt. Voorwaarde daarvoor is dat je je studiefinanciering na je 30ste niet meer onderbreekt. Daarna stopt het, ook als je nog niet klaar bent met je opleiding. Dit laatste geldt niet wanneer je vóór 1 augustus 2005 bent begonnen aan een beroepsopleiding met studiefinanciering.
ehm.. je punt?
quote:
Het mbo is verdeeld in vier sectoren: economie, landbouw, techniek, zorg en welzijn. Er zijn vier niveau´s in het mbo, niveau 1 tot en met 4. Met een vmbo-diploma hangt het van je leerweg en je gekozen sector af wat er mogelijk is.

* Niveau 1 is de assistentenopleiding: eenvoudige uitvoerende werkzaamheden.
* Niveau 2 is de opleiding basisberoepsbeoefenaar: uitvoerende werkzaamheden. Voor niveau 2 moet je minimaal de basisberoepsgerichte leerweg van het vmbo hebben.
* Niveau 3 is de vakopleiding: volledig zelfstandige uitvoering van werkzaamheden.
* Niveau 4 is de middenkaderopleiding: volledig zelfstandige uitvoering van werkzaamheden met brede inzetbaarheid.
Voor niveau 3 en 4 moet je minstens de kaderberoepsgerichte leerweg, de gemengde leerweg of de theoretische leerweg van het vmbo hebben gedaan. Soms zijn er andere toelatingseisen.

Met een havo-diploma kun je vaak in het tweede jaar starten van een mbo-opleiding. Daarbij gaat het vooral om opleidingen met niveau 4, het hoogste niveau. Voor leerlingen met een havo- of vwo-diploma is er ook nog mbo-plus. Soms doet een opleiding eerst een onderzoek naar jouw geschiktheid of aanleg voor ze je aannemen.
Natuurlijk is die indeling in sectoren en 4 niveaus al een ongelofelijk stupide beslissing, maar goed... stel je hebt VMBO gedaan voor je overstap naar het MBO.
Je bent een jaar of 16 als je van het VMBO afkomt, tel daarbij een jaar of 5 (want hey.. school is natuurlijk niet alles) MBO en je bent echt vrij royaal voor je 23e klaar hoor.
Andere route: je bent een jaar of 18 (hey. school is niet alles) als je van de Havo afkomt en voor het MBO kiest.. weer 5 jaar MBO (want die kroeg is toch wel erg gezellig) en je bent 23 als je klaar bent. Verreweg het grootste deel van de leerlingen valt onder een dergelijke route. Natuurlijk zijn er 101 uitzonderingen te bedenken, maar op de uitzonderingen kun je geen beleid formuleren
  woensdag 30 mei 2007 @ 23:00:36 #140
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_49947737
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 22:40 schreef teamlead het volgende:

[..]

Of een 18 jarige die eigenlijk niet wil?
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_49947762
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 10:45 schreef EchtGaaf het volgende:
Eigenlijk haat ik fantopics, maar voor Ronald Plasterk maak ik toch graag een uitzondering.

[afbeelding]

Eerst had ik mij bedenkingen. Ik dacht dat zo'n topwetenschapper al gauw diep ongelukkig zou worden in het kabinet. Maar die indruk heb ik niet, integendeel.....

Ik zag hem gisteren weer optreden tijden het vragen uurtje in de Tweede Kamer over die Donorshow. Ik ben vol lof over het optreden van deze persoon. Eindelijk weer eens een minister die een IQ heeft ver boven het gemiddelde. Ik krijg het idee dat het ministerschap hem bijzonder goed afgaat. Een natuurtalent in het debat zou ik zeggen...

Stellingen:

1 De persoon van Ronald Plasterk is een verfrissende verschijning in de politiek.
2 Met echte intellectuelen in de politiek als Ronald Plasterk zijn we het beste af .
Zijn geschreven en gesproken columns vond ik vaak top, maar als minister vind ik hem tegenvallen. Ik was bij het Felix Merites-debat over onderwijs, en zijn visie over het Nieuwe Leren, en de nieuwe kans die hij dat wil geven is een draai van 180 graden ten opzichte van zijn eerdere uitspraken en gedachten (en ik denk ook zijn eigen mening). Het is schandalig dat hij deze generatie niet dezelfde kansen op goed onderwijs wil geven als de zijne. De voorbeelden die hij aanhaalde ('mijn kinderen dwalen af bij droge stof' en 'je moet niet willen concurreren met internet en nieuwe media') waren slap en de meeste mensen in de zaal waren ook niet tevreden met zijn gedachten. Ik hoop nog steeds dat hij werkelijk inziet dat competentiegericht onderwijs moet stoppen, er is een kamermeerderheid en Plasterk heeft gezag in de onderwijswereld.
Vroeger dacht ik dat ik mijn vijanden het vuur aan de schenen moest leggen. Een misvatting, want dat doen ze zelf wel. Ik hoef enkel mijn vergrootglas maar op ze te richten en het begint te smeulen.
pi_49948213
Ik ben helemaal fan!

Ik heb de hosting destijds gedaan van de Juliet tent op Lowlands waar hij een "college" heeft gegeven.
Hij vertelde dat hij een uitnodiging had gekregen van Lowlands university en eigenlijk zoiets had, van ik ga liever
dat weekend met mijn zoontje vissen, maar zijn zoontje van 12? was helemaal hyper bij het idee van backstage mogen op Lowlands dat hij niet kon weigeren.

Een ontzettend aardig en wijze man, ik hoop dat hij ver mag komen in de politiek hij doet het goed
pi_49948607
Iemand met talent die de politiek ingaat, dat kan niet anders dan een grote frustratie (niet in de laatste plaats voor hemzelf) worden. Het is voor de Den Haag Vandaag-kijker die eens een keer een slim iemand wil horen spreken wel leuk allemaal, dat ben ik met jullie allemaal eens, maar zo'n man komt in willekeurig welke andere sector toch veel beter tot zijn recht?
pi_49948857
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 23:01 schreef Zwaardvisch het volgende:
is een draai van 180 graden ten opzichte van zijn eerdere uitspraken en gedachten (en ik denk ook zijn eigen mening).
Dat bedoel ik dus. Hij kan wel vanalles vinden en in het verleden verstandige dingen hebben geschreven en gezegd, maar als minister ben je gebonden aan partijbeleid en aan allerlei traag malende molens die allemaal nog hun eigen draai geven aan een bepaald voorstel. Ik denk dat het ontzettend tegenvalt in hoeverre je als minister beleid kunt maken, volgens mij is het veel meer een uitvoerende en ceremoniele functie en kun je de tanker hooguit een HEEL klein beetje bijsturen. Of schat ik het nu te negatief in?
pi_49949264
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 23:27 schreef thaleia het volgende:

[..]

Dat bedoel ik dus. Hij kan wel vanalles vinden en in het verleden verstandige dingen hebben geschreven en gezegd, maar als minister ben je gebonden aan partijbeleid en aan allerlei traag malende molens die allemaal nog hun eigen draai geven aan een bepaald voorstel. Ik denk dat het ontzettend tegenvalt in hoeverre je als minister beleid kunt maken, volgens mij is het veel meer een uitvoerende en ceremoniele functie en kun je de tanker hooguit een HEEL klein beetje bijsturen. Of schat ik het nu te negatief in?
Mwa, Plasterk komt wel over als een authoriteit. Ik denk dat zijn ambtenaren/partijtop hem serieuzer neemt dan de gemiddelde minister.
pi_49956995
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 23:01 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Zijn geschreven en gesproken columns vond ik vaak top, maar als minister vind ik hem tegenvallen. Ik was bij het Felix Merites-debat over onderwijs, en zijn visie over het Nieuwe Leren, en de nieuwe kans die hij dat wil geven is een draai van 180 graden ten opzichte van zijn eerdere uitspraken en gedachten (en ik denk ook zijn eigen mening). Het is schandalig dat hij deze generatie niet dezelfde kansen op goed onderwijs wil geven als de zijne.
Ik vind het onderwijs vandaag de dag teveel kansen geeft. Vroeger had je juist minder kansen, maar toen waren diploma's nog iets waard. Dat kun je nu nog maar amper zeggen....
quote:
De voorbeelden die hij aanhaalde ('mijn kinderen dwalen af bij droge stof' en 'je moet niet willen concurreren met internet en nieuwe media') waren slap en de meeste mensen in de zaal waren ook niet tevreden met zijn gedachten. Ik hoop nog steeds dat hij werkelijk inziet dat competentiegericht onderwijs moet stoppen, er is een kamermeerderheid en Plasterk heeft gezag in de onderwijswereld.
Eerst maar es de Mammoetwet afschaffen. Dan wordt het snel veel beter.
pi_49958152
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 23:37 schreef Stupiditeit het volgende:

[..]

Mwa, Plasterk komt wel over als een authoriteit. Ik denk dat zijn ambtenaren/partijtop hem serieuzer neemt dan de gemiddelde minister.
Sterke ministers worden juist tegengewerkt. Rapporten worden gelekt, de minister wordt in diskrediet gebracht, etc. Als de minister dan toch stand houdt verdwijnen gaan de plannen van de ambternaren weer voor vier jaar de ijskast in. Ambtenaren hebben namelijk de tijd aan hun zijde.
  donderdag 31 mei 2007 @ 11:08:59 #148
Stranger than fiction
pi_49958256
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 10:29 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ik vind het onderwijs vandaag de dag teveel kansen geeft. Vroeger had je juist minder kansen, maar toen waren diploma's nog iets waard. Dat kun je nu nog maar amper zeggen....
[..]

Eerst maar es de Mammoetwet afschaffen. Dan wordt het snel veel beter.
Wat gebeurt er dan als je de Mammoetwet afschaft? Al sinds 1968 bestaat die wet.

En teveel kansen? Tegenwoordig moet je van school wanneer je 2 keer blijft zitten, mijn pa is tijdens zijn middelbare schoolperiode 4 keer blijven zitten op dezelfde school. Bovendien word je tegenwoordig van je hbo/uni opleiding afgetrapt als je het 1e jaar niet voldoende studiepunten haalt. Dat was eind jaren 90 nog niet zo.
pi_49958627
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 22:05 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Inderdaad

Krijg ook steeds vaker het idee dat de TU Delft `s één van de laatste universiteiten is die nog enigszins zijn oude niveau probeert te houden.
Blijkt ook wel uit de rapporten dat de TU`s het veel beter doen dan andere uni`s
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 31 mei 2007 @ 11:19:55 #150
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_49958653
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 11:08 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:

[..]

Wat gebeurt er dan als je de Mammoetwet afschaft? Al sinds 1968 bestaat die wet.

En teveel kansen? Tegenwoordig moet je van school wanneer je 2 keer blijft zitten, mijn pa is tijdens zijn middelbare schoolperiode 4 keer blijven zitten op dezelfde school. Bovendien word je tegenwoordig van je hbo/uni opleiding afgetrapt als je het 1e jaar niet voldoende studiepunten haalt. Dat was eind jaren 90 nog niet zo.
En nu het niveau nog omhoog...
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')