abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 29 mei 2007 @ 19:32:15 #1
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_49900042

cd niet bijgeleverd

Als je vragen hebt over PHP/MySQL, dan zit je hier goed met een vaste kliek guru's en een groot aantal regelmatige bezoekers. Beperk je vragen niet tot "hij doet het niet" of "hij geeft een fout" - onze glazen bol is kapot en we willen graag van je weten wát er niet lukt en wélke foutmelding je precies krijgt

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42

• PHP Dataverwerking
  • Officiële PHP website
  • PHP Documentatie
  • MySQL Reference Manual
  • Yet Another PHP Faq
  • PHP Cheat Sheet
  • PHP5 Power Programming - boek met uitleg over OOP, Pear, XML, etc

• W3Schools PHP
  • W3Schools SQL

Deze OP en instructies voor nieuw topic: http://wiki.fok.nl/index.php/OP/PHP
  •   dinsdag 29 mei 2007 @ 19:33:17 #2
    107951 JortK
    Immer kwaliteitsposts
    pi_49900082
    Zo en gelijk maar even voortboduren op de replies uit het vorige topic

Mijn cookie wordt verwijderd wanneer de browser opnieuw opgestart wordt, of heet het dan toch een sessie
    pi_49900389
    Een session is serverside, een cookie is clientside. Een wachtwoord moet je niet in een cookie opslaan, ook niet om te vergelijken. Als iemand op een andere PC het wachtwoord van een account verwijderd zouden alle sessies gekoppeld aan dat account uitgeschakeld moeten worden
      dinsdag 29 mei 2007 @ 20:03:42 #4
    84926 WyriHaximus
    Release the hounds smithers!
    pi_49901477
    Gewoon sessie gegevens in een tabel opslaan. Sessie ID in een cookie opslaan en aan IP koppelen. Dan kom je al een heel eind.
    phluphy for president!
    pi_49901621
    Trouwens, mij persoonlijke ervaring onder FireFox is dat als cookies uitgeschakeld zijn, dat sessies het dan ook niet doen.
    pi_49901785
    quote:
    Op dinsdag 29 mei 2007 20:07 schreef Geqxon het volgende:
    Trouwens, mij persoonlijke ervaring onder FireFox is dat als cookies uitgeschakeld zijn, dat sessies het dan ook niet doen.
    Dat komt omdat je een server session aan een client kunt koppelen door middel van het session ID, die je vrijwel altijd opslaat als cookie bij de client een workaround hiervoor is het opnemen van het session ID in de URL (niet aan te raden though).
    pi_49902219
    quote:
    Op dinsdag 29 mei 2007 20:10 schreef JeRa het volgende:

[..]

Dat komt omdat je een server session aan een client kunt koppelen door middel van het session ID, die je vrijwel altijd opslaat als cookie bij de client een workaround hiervoor is het opnemen van het session ID in de URL (niet aan te raden though).
    Kijk, dan weet ik ook weer waarom dat in het bejaarde osCommerce zo gebeurd, de sessie-ID in de URL.

Wat ik mij dan wel weer afvraag: Is het not-done om de username en het password (in MD5) in een sessie op te slaan?
      dinsdag 29 mei 2007 @ 20:24:52 #8
    84926 WyriHaximus
    pi_49902365
    quote:
    Op dinsdag 29 mei 2007 20:10 schreef JeRa het volgende:

[..]

Absoluut niet niet aan te raden. Al helemaal niet als je sid niet aan een IP gelocked is want dan kan iedereen de sessie kapen . Keer een klusje gehad waarin werd gezegt: geen cookies. Werd ze gelijk duidelijk waarom ik aan liep te dringen waarom toen ze linkjes naar elkaar gingen copyeren en in elkaars sessie zaten .
    phluphy for president!
    pi_49902971
    quote:
    Op dinsdag 29 mei 2007 20:21 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Wat ik mij dan wel weer afvraag: Is het not-done om de username en het password (in MD5) in een sessie op te slaan?
    -edit: onzin
    pi_49903042
    -Het is je vergeven -

[ Bericht 78% gewijzigd door Geqxon op 29-05-2007 20:53:06 ]
    pi_49903070
    quote:
    Op dinsdag 29 mei 2007 20:40 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Maar wordt de inhoud van de sessie dan lokaal opgeslagen? Ik dacht dat de data van een sessie puur en alleen serverside gehouden werdt, afgeschermd van kwaadwillende personen?
    Ik las cookie
      dinsdag 29 mei 2007 @ 20:46:48 #12
    104583 cyberstalker
    Een krachtig neen!
    pi_49903284
    stiekeme tvp .
    Hope for the best, prepare for the worst.
    pi_49905365
    tvp + een vraagje.

Ik wil voor een site taal bestanden gaan gebruiken!, echter zit ik ook met teksten waarin stukjes vervangen moeten worden.

Nu heb ik al deze teksten in een array gezet en wil alle stukjes die vervangen moeten worden vervangen. Hoe kan ik deze het beste laten vervangen!.

Ik las over printf met %s maar hoe werkt dat precies? of is er een betere manier!?

voorbeeldje
    1
    2
    3
    4
    <?php
    $arr
    = array(123 => "Regel 1 waar XXX vervangen moet worden maar ook YYY en ZZZ");
    // etc
    ?>
    The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
    Like trump...
    pi_49905427
    -Verkeerd begrepen-
    pi_49905485
    quote:
    Op dinsdag 29 mei 2007 21:35 schreef Chandler het volgende:
    tvp + een vraagje.

Ik wil voor een site taal bestanden gaan gebruiken!, echter zit ik ook met teksten waarin stukjes vervangen moeten worden.

Nu heb ik al deze teksten in een array gezet en wil alle stukjes die vervangen moeten worden vervangen. Hoe kan ik deze het beste laten vervangen!.

Ik las over printf met %s maar hoe werkt dat precies? of is er een betere manier!?
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    $nl_taal_filenotfound = 'Het bestand %s kon niet gevonden worden.';
    $en_taal_filenotfound = 'The file %s could not be found.';
    // ...
    // ...
    echo sprintf($nl_taal_filenotfound, "'/tmp/test'");
    echo sprintf($en_taal_filenotfound, "'/tmp/test'");

Niets zo simpel als een voorbeeld
    quote:
    Op dinsdag 29 mei 2007 21:36 schreef Geqxon het volgende:
    In je database een extra veld per taal?
    Dat vraagt ie niet.
    pi_49905586
    Jera! dankjewel. Jij weet idd inmiddels dat ik leer door te zien en niet door te lezen

Maar goed, nu volgt natuurlijk de update van mijn vorige post, werkt dit ook met array's?

-edit gewoon ff proberen....-

1
    2
    3
    4
    5
    <?php
    $txt
    = "Haha %s hehe %s woei %s";

printf($txt, array("ABC", "DEF", "GHI"));
    ?>

geeft de error
    Warning: printf(): too few arguments in d:wwwprintfje.php on line 5

Maar eingelijk wil ik geen print maar gewoon de vervanging in een string, zodat ik alles in 1x kan uitspuwen (echo'n of in een template parsen!)
    The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
    Like trump...
    pi_49905833
    @Chandler

Voor arrays heb je vsprintf() dat werkt verder precies zoals jij hierboven uitprobeerde.
    pi_49905957
    can't see no more then
    Like trump...
    pi_49919680
    hoe kun je checken of je bezoeker cookies aan heeft staan?
    pi_49919799
    quote:
    Op woensdag 30 mei 2007 11:00 schreef super-muffin het volgende:
    hoe kun je checken of je bezoeker cookies aan heeft staan?
    1) Met javascript (zie ook cookieCheck() in de .js van het FOK!forum)
    2) Door twee pagina's achter elkaar te openen en in de eerste pagina een cookie te setten, en in de tweede te controleren of de client de cookie heeft doorgestuurd.
    pi_49920288
    Ubuntu draait inmiddels maar vreemd genoeg zit d'r geen PHP, apache of MySQL in; vreemd want ik las op verscheidene plaatsen, waaronder heir op Fok!, dat alles daarvoor standaard d'r in zou zitten.

Dus, wat next? Hoe ga ik nu aan de slag? Is er geen kant en klaar apache + PHP + MySQL pakket (uiteraard met de laatste PHP en MySQL versies) wat ik op Ubuntu kan draaien zodat ik een daadwerkelijke PHP server heb?
    pi_49920407
    Bedankt
    De tweede optie gebruikte ik al, maar niet iedereen komt op de site via de hoofdpagina. De eerste optie ga ik gebruiken.
    pi_49920484
    quote:
    Op woensdag 30 mei 2007 11:18 schreef Tuvai.net het volgende:
    Ubuntu draait inmiddels maar vreemd genoeg zit d'r geen PHP, apache of MySQL in; vreemd want ik las op verscheidene plaatsen, waaronder heir op Fok!, dat alles daarvoor standaard d'r in zou zitten.

Dus, wat next? Hoe ga ik nu aan de slag? Is er geen kant en klaar apache + PHP + MySQL pakket (uiteraard met de laatste PHP en MySQL versies) wat ik op Ubuntu kan draaien zodat ik een daadwerkelijke PHP server heb?
    In de Ubuntu repositories zitten wél PHP, Apache én MySQL. Heb je al naar de packages in je package management system gekeken?
    pi_49921096
    Ik zie by Synaptics Pakketbeheer inderdaad apache en php5 staan. Echter als ik deze wil 'checken' en vervolgens op 'Mark for installation' wil klikken, krijg ik alleen de foutmelding 'Could not mark package for installation'. -_-
    pi_49921151
    Ik ben nog ff opzoek naar een PHP-functie (die er niet is volgens mij). Hoe filter ik alles behalve cijfers en letters uit een string?
    pi_49921153
    quote:
    Op woensdag 30 mei 2007 11:39 schreef Tuvai.net het volgende:
    Ik zie by Synaptics Pakketbeheer inderdaad apache en php5 staan. Echter als ik deze wil 'checken' en vervolgens op 'Mark for installation' wil klikken, krijg ik alleen de foutmelding 'Could not mark package for installation'. -_-
    Is het niet apache2 ipv apache? Ik weet niet of ze PHP5 ook voor Apache1 ondersteunen.
    pi_49921198
    quote:
    Op woensdag 30 mei 2007 11:40 schreef Piles het volgende:
    Ik ben nog ff opzoek naar een PHP-functie (die er niet is volgens mij). Hoe filter ik alles behalve cijfers en letters uit een string?
    1
    2
    3
    <?php
    $string
    = preg_replace('#[^a-z0-9]#i', '', $string);
    ?>
    pi_49922071
    quote:
    Op woensdag 30 mei 2007 11:41 schreef JeRa het volgende:

[..]
    [ code verwijderd ]
    Dank u
    pi_49925881
    lol, moet je kijken, een handige tool om je HTML om te zetten naar PHP:
    http://www.html-site.nl/htmltophp.php
    pi_49926505
    quote:
    Op woensdag 30 mei 2007 13:52 schreef super-muffin het volgende:
    l33t man

oftewel gewoon een print met addslashes!
    Like trump...
    pi_49926818
    quote:
    Op woensdag 30 mei 2007 13:52 schreef super-muffin het volgende:
    Enige wat die site doet is dus alle " vervangen door \", en er <? print " voor en "; ?> achter zetten. Niets meer dan wat je ook met kladblok kunt doen dus.
      woensdag 30 mei 2007 @ 14:23:29 #32
    84926 WyriHaximus
    pi_49927048
    quote:
    Op woensdag 30 mei 2007 14:08 schreef Chandler het volgende:

[..]

l33t man

oftewel gewoon een print met addslashes!
    Nog niet eens gewoon javasciptje http://www.html-site.nl/htmltophp.js
    phluphy for president!
      woensdag 30 mei 2007 @ 14:25:52 #33
    84926 WyriHaximus
    pi_49927137
    En zo lek . Vul dit maar eens in en draai dan de php die je krijgt:
    quote:
    \" . phpinfo() . \"
    phluphy for president!
    pi_49929507
    quote:
    Op woensdag 30 mei 2007 14:23 schreef WyriHaximus het volgende:

[..]

Nog niet eens gewoon javasciptje http://www.html-site.nl/htmltophp.js
    Inderdaad, vandaar dat je browser half hangt als je een flinke lap HTML code daar in pleurt.
    pi_49932622
    Goed, na flink wat irritaties Ubuntu weet d'r vanaf geflikkerd en toch voor Windows 2003 server gekozen. IIS is fijn geïnstalleerd en de computer is helemaal ge-update en geconfigureerd. Ik meteen daarna op php.net PHP 5.2.2 gedownload en de MSI installer uitgevoerd. PHP was goed geïnstalleerd volgens de installer/wizard. Ik heb het overigens in de map C:\PHP geïnstallerd en niet in C:\PROGRAM FILES\PHP in verband met whitespaces.

Ga ik echter php.exe opstarten, krijg ik een stuk of 20 foutmeldingen van DLLs die niet gevonden kunnen worden. Terwijl deze zich echt wel in de c:\php\ext folder bevinden. :/
      woensdag 30 mei 2007 @ 17:10:35 #36
    107951 JortK
    Immer kwaliteitsposts
    pi_49932937
    quote:
    Op woensdag 30 mei 2007 17:01 schreef Tuvai.net het volgende:
    Goed, na flink wat irritaties Ubuntu weet d'r vanaf geflikkerd en toch voor Windows 2003 server gekozen. IIS is fijn geïnstalleerd en de computer is helemaal ge-update en geconfigureerd. Ik meteen daarna op php.net PHP 5.2.2 gedownload en de MSI installer uitgevoerd. PHP was goed geïnstalleerd volgens de installer/wizard. Ik heb het overigens in de map C:\PHP geïnstallerd en niet in C:\PROGRAM FILES\PHP in verband met whitespaces.

Ga ik echter php.exe opstarten, krijg ik een stuk of 20 foutmeldingen van DLLs die niet gevonden kunnen worden. Terwijl deze zich echt wel in de c:\php\ext folder bevinden. :/
    * JortK mompelt iets met regsrv32
    pi_49941890
    quote:
    Op woensdag 30 mei 2007 11:18 schreef Tuvai.net het volgende:

http://www.bartendavid.be/doc/howto/netwerk/servers/apache.html
    quote:
    Op woensdag 30 mei 2007 17:01 schreef Tuvai.net het volgende:

Jammer, zo moeilijk was het niet.
    pi_49942578
    klein probleempje:
    ik heb van , volgens mij hierzo, een stukje code meegenomen alleen ik snap niet echt wat ik verkeerd doe...
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    <?php
                $row_color 
    1;
                    while(
    $al mysql_fetch_assoc($list))
                    {

$title str_replace(" ","_",rtrim($al['title']," "));

$row_color = ($row_color 2)?$cfg['color1'] : $cfg['color2'];

$row .= "<tr bgcolor="".$row_color.""><td><a href='http://".$_SERVER['HTTP_HOST']."/".$_GET['c']."/detail/".$title.".html'>".$al['title']."</a></td></tr>";

$row_color++;
                    }
    ?>

om de een of andere reden werkt de eerste rij wel (die is kleur 1) en de rest daar onder krijgt als waarde kleur 2 mee..
    :S
    ik doe vast iets heel doms fout maar iemand die mij kan uitleggen wat?
    pi_49942926
    Je gebruikt $row_color dubbel
    pi_49942963
    quote:
    Op woensdag 30 mei 2007 21:22 schreef Piles het volgende:
    Je gebruikt $row_color dubbel

geen wonder dat et niet werkt
    pi_49954201
    quote:
    Op woensdag 30 mei 2007 17:10 schreef JortK het volgende:

[..]

* JortK mompelt iets met regsrv32
    regsvr32 C:PHPextphp_mbstring.dll geeft:

"C:PHPextphp_mbstring.dll was loaded, but the DllRegisterServer entry point was not found."
    pi_49954898
    Nou, goed. PHP ge-uninstalled, ik had eerst immers de MSI installer van de php.net website gebruikt maar dat was geen success. Toch maar gewoon het zipje gedownload. Verder heb ik alles gevolgd wat deze pagina uitlegt: http://www.peterguy.com/php/install_IIS6.html

Alles gedaan wat daar staat, IIS geconfigureerd en ik kan de directory ook vanaf een andere computer bekijken, echter, wanneer ik een PHP bestand probeer te openen krijg ik de volgende melding:
    quote:
    You are not authorized to view this page
    The URL you attempted to reach has an ISAPI or CGI application installed that verifies user credentials before proceeding. This application cannot verify your credentials.

Please try the following:

* Contact the Web site administrator if you believe you should be able to view this directory or page.
    * Click the Refresh button to try again with different credentials.

HTTP Error 401.5 - Unauthorized: Authorization failed by an ISAPI/CGI application.
    Internet Information Services (IIS)
    Lijkt wel of die nog steeds heen PHP kan uitvoeren. What to do?
      donderdag 31 mei 2007 @ 10:09:40 #43
    84926 WyriHaximus
    pi_49956464
    XAMP van Apache Friends geprobeert? (nee geen link sorry)
    phluphy for president!
    pi_49956521
    Gelukkig heb je onder Windows niet hetzelfde doorzettingsvermogen als je onder Ubuntu had, Tuvai.net weet niet wat je verkeerd deed, maar het is hier altijd een kwestie geweest van een paar klikjes om alles up and running te krijgen.
    pi_49956643
    quote:
    Op donderdag 31 mei 2007 10:12 schreef JeRa het volgende:
    Gelukkig heb je onder Windows niet hetzelfde doorzettingsvermogen als je onder Ubuntu had, Tuvai.net
    Ja, in Ubuntu vond ik gewoon meerdere dingen raar en ik was d'r in z'n geheel niet echt weg van, niet alleen vanwege de PHP kwestie. Jammer want ik vond het wel soepel draaien en gelikt uitzien. Als ik niet zo veel met Visual Studio en andere Ms programma's zou werken zou ik 't zeer zeker een keer overwegen.

Maar goed, wat dit probleem betreft kom ik er ook niet wijs uit. Aan de hand van de foutmelding die ik krijg:
    HTTP Error 401.5 - Unauthorized: Authorization failed by an ISAPI/CGI application.
    Internet Information Services (IIS)

Lijkt het wel een rechtenkwestie, maar deze rechten/permissions staan allemaal goed en zelfs als ik ze allemaal even op Full Control zet werkt 't nog niet. Nogmaals, ik heb gewoon de procedure gevolgd die beschreven werd in de link die ik boven poste. Toch werkt 't niet. :/

[ Bericht 3% gewijzigd door Tuvai.net op 31-05-2007 10:22:17 ]
    pi_49958625
    XAMP maar geïnstalleerd en werkt meteen. Ik kan nu vanaf localhost PHP scriptjes uitvoeren.

Echter, ik wou net eens wat met de php.ini file spelen in de xampp/php/ folder. Heb voor te testen file_uploads eens op 'off' gezet. Echter, als ik op mijn localhost een file met phpinfo() uitvoer dan staat hierin file_uploads nog op 'On'. Hoe? :/
    pi_49958850
    @Tuvai.net

Heb je de webserver wel herstart?
    pi_49959521
    Met xampp_restart.exe ja. Maar nog steeds hetzelfde, blijft op 'On' staan.

En nog eentje, waar verander ik de MySQL username en password?

EDIT: php.ini in de apache folder dus. Maar nog steeds aan 't zoeken waar ik MySQL username/password kan aanpassen.

[ Bericht 40% gewijzigd door Tuvai.net op 31-05-2007 11:55:02 ]
    pi_49962547
    Als ik het goed begrijp wil je nu Apache en IIS naast elkaar laten draaien? Dan is het niet zo gek dat die dwars met elkaar gaan liggen.

Ik zou eerst een keuze maken: Of Apache, of IIS. Als je voor Apache gaat, IIS eraf gooien, ga je voor IIS, Apache eraf. Dat scheelt alvast een hoop troubleshooten
    pi_49963055
    Nee, ik heb toen ik XAMP heb geïnstalleerd IIS weer d'r van af geflikkerd.

Maar goed, MYSQL password veranderen is inmiddels ook al gelukt. Dit heb ik gedaan via phpMyAdmin. Was effe wennen voor mij want ik ken het hele PMA gedeelte dat je ziet als admin/beheerder natuurlijk niet, ik heb enkel altijd op de gebruikerskant gewerkt.

Maar goed, volgende probleem. stel ik wil voor MySQL een gebruiker aanmaken, die we voor het gemak effe 'pietje' noemen, deze heb ik zojuist toegevoegd en alleen maar de privileges gegeven om data en structuur te beheren, géén administratieve privileges dus. Gebruiker heb ik op die manier toevoegen en ik kan ook al als die gebruiker inloggen. Echter, ik blijf als die gebruiker, die maar beperkte rechten zou moeten hebben, bijvoorbeeld de 'mysql' database zien; ook kan ik als die gebruiker andere gebruikers wijzigen, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Help?
      donderdag 31 mei 2007 @ 13:36:30 #51
    84926 WyriHaximus
    pi_49963072
    quote:
    Op donderdag 31 mei 2007 13:18 schreef Hmail het volgende:
    Als ik het goed begrijp wil je nu Apache en IIS naast elkaar laten draaien? Dan is het niet zo gek dat die dwars met elkaar gaan liggen.

Ik zou eerst een keuze maken: Of Apache, of IIS. Als je voor Apache gaat, IIS eraf gooien, ga je voor IIS, Apache eraf. Dat scheelt alvast een hoop troubleshooten
    Gewoon allebij op een apparte poort draaien lijk mij ...
    phluphy for president!
    pi_49963265
    quote:
    Op donderdag 31 mei 2007 13:36 schreef Tuvai.net het volgende:
    Maar goed, volgende probleem. stel ik wil voor MySQL een gebruiker aanmaken, die we voor het gemak effe 'pietje' noemen, deze heb ik zojuist toegevoegd en alleen maar de privileges gegeven om data en structuur te beheren, géén administratieve privileges dus. Gebruiker heb ik op die manier toevoegen en ik kan ook al als die gebruiker inloggen. Echter, ik blijf als die gebruiker, die maar beperkte rechten zou moeten hebben, bijvoorbeeld de 'mysql' database zien; ook kan ik als die gebruiker andere gebruikers wijzigen, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Help?
    Ik ben ook niet zo heel erg thuis met phpMyAdmin, maar je kunt gebruikers rechten geven op een specifieke database. Dat betekent wel dat je eerst alle rechten weer even weg moet halen, en dan per database op moet geven welke rechten hij hiervoor heeft. Het is even knutselen, maar ik heb het pas nog werkend gekregen, dus ik kan wel even uitvogelen hoe het precies zit als je wilt
    quote:
    Op donderdag 31 mei 2007 13:36 schreef WyriHaximus het volgende:

[..]

Gewoon allebij op een apparte poort draaien lijk mij ...
    Dat kan, maar of het nuttig is is maar de vraag. Als je gewoon wat wil knutselen met php en mysql, dan heeft het niet zoveel zin om daar ook nog eens een aparte webserver naast te gaan draaien.
    Als je echt een professionele webserver wilt draaien, met diverse sites (php, asp, noem maar op), dan is het misschien iets om over na te denken.
      donderdag 31 mei 2007 @ 13:47:59 #53
    107951 JortK
    Immer kwaliteitsposts
    pi_49963434
    Apache en IIS kunnen prima naast elkaar draaien, gewoon allebei een aparte socket en je hebt geen probleem

Het probleem komt pas als je daadwerkelijk voor allebei PHP apart gaat installeren, dan gaat het niet meer goedkomen
    pi_49963550
    Je hoort mij ook niet zeggen dat het niet naast elkaar kan draaien. Het heeft alleen geen nut als je gewoon wat wil prutsen met php.

En sowieso, waarom zou je uberhaupt 2 webservers naast elkaar willen draaien Het kan misschien wel, maar ik zie er echt geen nut van in.
    pi_49963708
    Ik heb gebruiker 'pietje' nu alle rechten ontnomen (niks aangevinkt) maar wel op één specifieke tabel rechten gegeven, het is dus de bedoeling dat gebruiker 'pietje' maar één database krijgt. Dat doet het ook.

Probleem is echter dat ik wel tabel 'information_schema' blijf zien als ik als 'pietje' in log, terwijl ik hier niks specifieks voor heb ingesteld.
      donderdag 31 mei 2007 @ 14:04:50 #56
    84926 WyriHaximus
    pi_49963961
    quote:
    Op donderdag 31 mei 2007 13:42 schreef Hmail het volgende:

[..]

Dat kan, maar of het nuttig is is maar de vraag. Als je gewoon wat wil knutselen met php en mysql, dan heeft het niet zoveel zin om daar ook nog eens een aparte webserver naast te gaan draaien.
    Als je echt een professionele webserver wilt draaien, met diverse sites (php, asp, noem maar op), dan is het misschien iets om over na te denken.
    Dan kan je dat ook gewoon allemaal onder apache draaien dacht ik. Weet het niet zeker werk nooit met ASP .
    phluphy for president!
    pi_49964575
    quote:
    Op donderdag 31 mei 2007 13:55 schreef Tuvai.net het volgende:
    Ik heb gebruiker 'pietje' nu alle rechten ontnomen (niks aangevinkt) maar wel op één specifieke tabel rechten gegeven, het is dus de bedoeling dat gebruiker 'pietje' maar één database krijgt. Dat doet het ook.

Probleem is echter dat ik wel tabel 'information_schema' blijf zien als ik als 'pietje' in log, terwijl ik hier niks specifieks voor heb ingesteld.
    Wat voor type user is het? Dat kun je in PHPMyAdmin checken onder Database->Privileges. In mijn geval is het een Database-specific user. Check dat even
    pi_49964631
    quote:
    Op donderdag 31 mei 2007 14:04 schreef WyriHaximus het volgende:

[..]

Dan kan je dat ook gewoon allemaal onder apache draaien dacht ik. Weet het niet zeker werk nooit met ASP .
    Ik werk ook niet met ASP, en ik heb het (thank god) nog nooit werkend hoeven te krijgen onder Apache, maar het schijnt niet makkelijk te zijn. Daarom kies ik ook liever voor een combinatie IIS & PHP dan Apache & ASP. Gewoonweg omdat er meer mensen IIS en PHP werkend willen hebben dan Apache en ASP. (dit kan ik uiteraard niet gehinderd door enige kennis van zaken makkelijk zeggen, ik weet de specifieke aantallen niet)
      donderdag 31 mei 2007 @ 14:39:11 #59
    84926 WyriHaximus
    pi_49965103
    quote:
    Op donderdag 31 mei 2007 14:25 schreef Hmail het volgende:

[..]

Ik werk ook niet met ASP, en ik heb het (thank god) nog nooit werkend hoeven te krijgen onder Apache, maar het schijnt niet makkelijk te zijn. Daarom kies ik ook liever voor een combinatie IIS & PHP dan Apache & ASP. Gewoonweg omdat er meer mensen IIS en PHP werkend willen hebben dan Apache en ASP. (dit kan ik uiteraard niet gehinderd door enige kennis van zaken makkelijk zeggen, ik weet de specifieke aantallen niet)
    * WyriHaximus sluit zich hier volledig bij aan
    phluphy for president!
      donderdag 31 mei 2007 @ 14:45:00 #60
    107951 JortK
    Immer kwaliteitsposts
    pi_49965302
    Ja ach IIS zit op de meeste Windows omgevingen he, en sysadmins zitten vaak niet te wachte op nog een webserver ernaast
    pi_49965516
    quote:
    Op donderdag 31 mei 2007 14:23 schreef Hmail het volgende:

[..]

Wat voor type user is het? Dat kun je in PHPMyAdmin checken onder Database->Privileges. In mijn geval is het een Database-specific user. Check dat even
    Bij database specifieke rechten stond alleen de tabel die de gebruiker 'pietje' ook daadwerkelijk mag gebruiken. Deze heb ik voor te testen even weggehaald, met als resultaat dat wanneer je als 'pietje' inlogt, nu alléén maar database information_schema ziet. Verder staat er bij database specifieke rechten niets.

EDIT: Ook al geprobeerd de gebruiker te verwijderen en opnieuw toe te voegen, met alleen hetzelfde resultaat. :/

Nog een edit: Als ik bij databases ga kijken bij het schermpje Gebruikers die toegang hebben tot "information_schema" dan staat gebruiker 'pietje' hier ook echt niet bij, zoals bij de rest van de tabellen die wél netjes verborgen worden, wel het geval is.

[ Bericht 10% gewijzigd door Tuvai.net op 31-05-2007 14:57:54 ]
    pi_49966029
    In mijn geval ziet het database-privleges scherm er zo uit. Het gaat om de gemaskeerde naam:
    pi_49966318
    quote:
    Op donderdag 31 mei 2007 15:07 schreef Hmail het volgende:
    In mijn geval ziet het database-privleges scherm er zo uit. Het gaat om de gemaskeerde naam:
    [afbeelding]
    Dat heb ik ook staan bij de betreffende database waar de betreffende user wél toegang toe moet hebben. Maar bij 'information_schema' staat niks verdachts, toch is deze gewoon toegankelijk door de betreffende user terwijl dat niet de bedoeling zou moeten zijn.
    pi_49967305

Het beheerscherm van de user-privileges op de mysql-server. Misschien dat daar iets anders is?
    pi_49967485
    INFORMATION_SCHEMA is een speciale database waarvan de inhoud verandert aan de hand van de rechten die de gebruiker heeft. Die blijf je dus altijd zien, is sinds MySQL 5 als ik me niet vergis
    pi_49968010
    Wat is dan de functie van die database als je die toch (niet kan) gebruik(t/en)...
    Like trump...
    pi_49968068
    verdorie, je hebt gelijk
    Inderdaad, ik heb ook een information_schema, sorry
    pi_49968270
    quote:
    Op donderdag 31 mei 2007 15:51 schreef JeRa het volgende:
    INFORMATION_SCHEMA is een speciale database waarvan de inhoud verandert aan de hand van de rechten die de gebruiker heeft. Die blijf je dus altijd zien, is sinds MySQL 5 als ik me niet vergis
    Verrek, dat heb ik ook nog gelezen ook nog. Ik bleef het toch proberen omdat mijn webhost die database niet doet weergeven, maar ik zie nu pas dat die nog op een MySQL 4.x.x versie draait.

Nou ja, in ieder geval draait alles nu. Ik zal uiteraard nog wat gaan spelen met de configuratie zodat ik ook zie hoe PHP vanaf de serverkant werkt. Ben in ieder geval blij dat 't nu loopt.
    pi_49970215
    quote:
    Op donderdag 31 mei 2007 16:05 schreef Chandler het volgende:
    Wat is dan de functie van die database als je die toch (niet kan) gebruik(t/en)...
    Je kunt hem wel gebruiken, en INFORMATION_SCHEMA geeft informatie over je rechten, databases, tabellen, etcetera het is een alternatief voor de niet-standaard SHOW-syntax.
    pi_49974946
    Vandaag ben ik verder met een usersysteem gegaan, en vroeg mij af of de volgende methode veilig is:

De user probeert in te loggen. Ik vang de $_POST op, encrypt het password direct naar md5, en stuur het naar de functie checkLogin.

checkLogin():
    Als de username en het password matchen met de database:
    -De sessie variabele UsernameSession en PasswordSession aanmaken en invullen.
    -Een cookie met een random string wordt gezet.
    -Dezelfde random string en het IP-adres van de gebruiker in de database zetten.
    -Inloggen.

--------------

Of: De user komt terug, en heeft een cookie meegenomen:

checkCookie()
    Als de random string in de cookie en het IP-adres van de gebruiker matchen met de database:
    -De sessie variabele UsernameSession en PasswordSession aanmaken en invullen.
    -Inloggen.

--------------

De user opent een pagina, de functie checkCredentials wordt aangeroepen.

checkCredentials()
    Kijkt of de username en password uit de sessie gecombineerd met het IP-adres van de gebruiker in de database aanwezig is, zo ja:
    -UserID en Userlevel teruggeven

Tussentijdse passwordwijzigingen, of een wijziging in userlevel, wordt hier mee opgevangen.

--------------

Misschien ga ik de unieke key in de cookie nog een timeout geven (databaseveld), om het extra hufterproof te maken. Dit systeem lijkt mij aardig veilig?
    pi_49975302
    Waarom sla je de username/password op in de sessie? Het lijkt mij dat alleen een userID voldoende is. Daarnaast lijkt het mij verstandig om het IP uit de cookie te laten, die kun je opvragen met $_SERVER['REMOTE_ADDR']. Zo voorkom je dat een cookie gestolen word, en vanaf een ander IP aangepast en misbruikt word
    pi_49975423
    Het IP adres haal ik uiteraard uit REMOTE_ADDR, daar had ik aan gedacht.

Wat het userid betreft, daar had ik eigenlijk totaal nog niet aan gedacht. Meer vanuit een menselijke denkwijze dacht ik er zelf meer aan het username / password te laten onthouden, zoals je dat zelf ook zou doen. Een goede tip, bedankt
    pi_49977671
    je kunt wel een hash maken waarbij je de username + ip + id hasht.. deze controlleer je dan weer met de usernaam + $_SERVER['REMOTE_ADDR'] + id oid..

Zat mogelijkheden
    Like trump...
    pi_49977867
    quote:
    Op donderdag 31 mei 2007 20:46 schreef Chandler het volgende:
    je kunt wel een hash maken waarbij je de username + ip + id hasht.. deze controlleer je dan weer met de usernaam + $_SERVER['REMOTE_ADDR'] + id oid..

Zat mogelijkheden
    Ik ben niet bekend met hashen, maar je zet deze vijf variabelen tot een lange string tekst om, wat je vervolgens weer terugdecodeerd naar vijf losse variabelen?
    pi_49979014
    quote:
    Op donderdag 31 mei 2007 20:46 schreef Chandler het volgende:

Zat mogelijkheden
    Waarna de "hacker" vervolgens een hash maakt van de username + ip + id van "het slachtoffer" hasht, en vervolgens dus niet eens de moeite hoeft te doen voor het stelen van een cookie

Serieus, je moet geen gegevens die te achterhalen zijn gaan achterlaten in een hash, of je moet er een hash overheen halen met een willekeurig iets. Zo'n hash moet altijd random zijn, en niet na te maken door de user. Je moet er eigenlijk van uit gaan dat de potentiële hacker alles al weet. Van jou weet ik bijvoorbeeld al je username en id. Ik zet mijn ip in de var, en hebbes, ik heb adminrechten. You see?
    Je kunt het wel een beetje afdekken door die var in de database te zetten, maar dan ben je dus het ene lek met het andere aan het dichten. Random is the keyword.
    quote:
    Op donderdag 31 mei 2007 20:51 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Ik ben niet bekend met hashen, maar je zet deze vijf variabelen tot een lange string tekst om, wat je vervolgens weer terugdecodeerd naar vijf losse variabelen?
    Exact. Iets a la:
    1
    2
    3
    <?php
    $cookievar 
    md5($username.$userid.$_SERVER['REMOTE_ADDR']);
    ?>

Je krijgt dat een variabele waar de meeste users geen kaas van hebben gegeten, en gokken hoe het word opgebouwd is lastig. Maar daar moet je niet op vertrouwen, want als ik dit weet, zet ik gewoon md5('Chandler'.'6897'.'127.0.0.1') (waarbij we dan even aannemen dat dat mijn ip is), en dat zet ik in mijn cookie neer. Voila, adminrechten

[ Bericht 39% gewijzigd door Hmail op 31-05-2007 21:32:14 ]
    pi_49979464
    quote:
    Op donderdag 31 mei 2007 20:51 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Nee, een hash is one-way. Terugcoderen vanuit een hash naar de losse variabelen is nagenoeg niet mogelijk; terugcoderen naar een wachtwoord is soms wel mogelijk met behulp van reverse lookup tables
    pi_49979580
    Maar goed, naast het hashen, als ik mijn methode aanpas zodat in de PHP-sessie enkel het user-id doorgegeven wordt, is het voor een website a 1000 leden dan veilig genoeg?

P.s.: REPLACE in MySQL zuigt. Just so you know.
    pi_49980117
    Ik hash altijd het wachtwoord in combinatie met een secret word, wat per website wisselt uiteraard
    Heb er zelf nog wel eens last van wanneer ik via PMA het wachtwoord wil aanpassen en het secret word niet meer wist

Heb weinig ervaring met inloggen via cookies, de meeste systemen die ik bouw hebben dat niet nodig of het is niet wenselijk dat er automatisch ingelogd wordt Ik vertrouw het ook niet heel erg moet ik zeggen, niet vanwege het onderscheppen van de info, maar meer dat iemand die bij die computer loopt gewoon in het systeem kan...
    pi_50062895
    Weet iemand het volgende:

Wanneer ik drie stringen heb in php

dag = 2
    maand = 4
    jaar = 1971

Hoe kan ik deze dan inserten in MySql in een veld gedecrlareerd als datetime?

-edit-
    Gevonden, gewoon met 1971-4-2

[ Bericht 12% gewijzigd door Skorpija op 03-06-2007 16:38:42 ]
    pi_50069066
    quote:
    Op zondag 3 juni 2007 16:18 schreef Skorpija het volgende:
    Weet iemand het volgende:

Wanneer ik drie stringen heb in php

dag = 2
    maand = 4
    jaar = 1971

Hoe kan ik deze dan inserten in MySql in een veld gedecrlareerd als datetime?

-edit-
    Gevonden, gewoon met 1971-4-2
    Of gewoon mktime() gebruiken zodat je mooi een UNIX timestamp krijgt.
    pi_50069359
    quote:
    Op zondag 3 juni 2007 19:53 schreef Tuvai.net het volgende:

[..]

Of gewoon mktime() gebruiken zodat je mooi een UNIX timestamp krijgt.
    Maar dat past niet in een datetime (of date) veld in MySQL.
      FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 5 juni 2007 @ 10:39:43 #82
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_50120017
    Ordinaire terug vind post
    pi_50287893
    Het valt een beetje dood hier, en zag net al twee verdwaalde PHP-topics in DIG staan. Dus bij deze een kick.
    pi_50287944
    PHP 6 gaat ruig worden. Clean-slate style, rotzooiscripts van de PHP4 tijd gaan dus mooi niet werken. Niks te ge register-globals, of safe-mode.

Nice!
    pi_50288069
    quote:
    Op zondag 10 juni 2007 01:24 schreef Geqxon het volgende:
    PHP 6 gaat ruig worden. Clean-slate style, rotzooiscripts van de PHP4 tijd gaan dus mooi niet werken. Niks te ge register-globals, of safe-mode.

Nice!
    Naast de overduidelijk positieve dingen zijn er mijns inziens ook wat negatieve:
  • Ze proberen meer OOP in PHP te brengen maar houden tegelijkertijd de lowlevel functies met een compleet gebrek aan naming guidelines (ala strlen(), count(), etc) in het pakket - het ene uiterste versus het andere uiterste
  • De meeste mensen/providers hadden al moeite om naar PHP5 over te schakelen, terwijl de backwards compatibility optimaal was (op één of twee dingetjes na). Ik vrees ervoor dat het een lange tijd gaat duren voordat men overschakelt op PHP6, nog langer dan PHP5 (wat nog steeds niet helemaal doorgedrongen is).
  • De afwezigheid van de mogelijkheid om platformafhankelijke binairies te maken; doordat encryptie/compilatie van PHP-files vrijwel altijd gelimiteerd blijft tot opcodes is een goede beveiliging nog steeds erg lastig in te bouwen.
  • pi_50288155
    Wat OOP betreft zijn de functies als strlen() en count() vrij "achterlijk", aangezien dat naar mijn mening methodes moeten zijn die bij een string/int/array horen. Dus de string "$filename", de length daarvan moet op te vragen zijn door "$filename.getLength()".

Goed, dat is tenminste hoe ik met Java werk, en wat ik in PHP erg fijn zou vinden. Het enige nadeel hiervan is dat het in zijn totaliteit minder flexibel wordt, maar qua structuur een stuk strakker.
      zondag 10 juni 2007 @ 10:33:54 #87
    107951 JortK
    Immer kwaliteitsposts
    pi_50291626
    Functies als count() enzo, waarom zou je die op PHP niveau gebruiken, en niet op MySQL niveau?
    pi_50291711
    Omdat je ook wel een de grootte van een array of string wil berekenen, die je niet uit mysql haalt?
      zondag 10 juni 2007 @ 11:01:24 #89
    107951 JortK
    Immer kwaliteitsposts
    pi_50291972
    quote:
    Op zondag 10 juni 2007 10:40 schreef Hmail het volgende:
    Omdat je ook wel een de grootte van een array of string wil berekenen, die je niet uit mysql haalt?
    OK goede reden zou ik zeggen
    pi_50292109
    quote:
    Op zondag 10 juni 2007 01:36 schreef Geqxon het volgende:
    Wat OOP betreft zijn de functies als strlen() en count() vrij "achterlijk", aangezien dat naar mijn mening methodes moeten zijn die bij een string/int/array horen. Dus de string "$filename", de length daarvan moet op te vragen zijn door "$filename.getLength()".

Goed, dat is tenminste hoe ik met Java werk, en wat ik in PHP erg fijn zou vinden. Het enige nadeel hiervan is dat het in zijn totaliteit minder flexibel wordt, maar qua structuur een stuk strakker.
    Java is dan ook OO. Op een handjevol uitzonderingen na is het altijd nodig om een object te maken. Dan kun je dus in de class van het object ook de bijbehorende functies zetten. Of het daardoor minder flexibel wordt, weet ik zo niet.
    pi_50300017
    quote:
    Op zondag 10 juni 2007 11:11 schreef Light het volgende:

[..]

Java is dan ook OO. Op een handjevol uitzonderingen na is het altijd nodig om een object te maken. Dan kun je dus in de class van het object ook de bijbehorende functies zetten. Of het daardoor minder flexibel wordt, weet ik zo niet.
    Java is inderdaad 99% OO, al snap ik niet exact wat je bedoeld met: "Dan kun je dus in de class van het object ook de bijbehorende functies zetten.". Ooit al eens van overerven gehoord?

Wat de flexibiliteit betreft, mijn persoonlijke mening is dat PHP flexibeler is dan Java. Je niet naar ints, doubles en strings hoeft te casten en je in een boolean strings kan comparen, en je niet de methode equals() uit de class String nodig hebt. Daarnaast hoef je niet voor ieder pietluttig dingetje een object aan te maken, enz. enz.
    quote:
    Op zondag 10 juni 2007 10:33 schreef JortK het volgende:
    Functies als count() enzo, waarom zou je die op PHP niveau gebruiken, en niet op MySQL niveau?
    Ik denk dat als ik elke keer een MySQL count uit zou moeten voeren, terwijl de data al in een array staat, mijn website erg traag wordt
    pi_50300976
    quote:
    Op zondag 10 juni 2007 16:17 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Java is inderdaad 99% OO, al snap ik niet exact wat je bedoeld met: "Dan kun je dus in de class van het object ook de bijbehorende functies zetten.". Ooit al eens van overerven gehoord?
    Ja hoor, ik ben niet helemaal onbekend met OO, hoewel het jaren geleden is dat me serieus met Java bezig heb gehouden. In Java heb je een object van class Array, en aan dat object kun je dan vragen "zeg, hoeveel elementen bevat je? "
    quote:
    Wat de flexibiliteit betreft, mijn persoonlijke mening is dat PHP flexibeler is dan Java. Je niet naar ints, doubles en strings hoeft te casten en je in een boolean strings kan comparen, en je niet de methode equals() uit de class String nodig hebt. Daarnaast hoef je niet voor ieder pietluttig dingetje een object aan te maken, enz. enz.
    Dat loosely typed van PHP heeft voor- en nadelen. Je kunt makkelijker vergelijkingen doen, maar function overloading gaat in Java weer beter.
    pi_50302155
    Java. Een prachtige taal die zijn eigen syntax verneukt door het bastaardskindje genaamd String.
    pi_50313675
    (eff gekopieerd uit mijn topic)

Ik probeer een transparente png te maken, maar het wil niet echt lukken.

Het script wat ik tot nu toe heb doet het volgende
    1. vult de afbeelding met de kleur wit
    2. zet deze als transparante kleur (dat dus niet werkt)
    3. vult de afbeelding opnieuw met de kleur groen
    4. set een kwart van een cirkel in de afbeelding met de kleur wit, dat een hap uit de afbeelding moet nemen

het probleem is alleen dat de kleur wit van die cirkel niet transparant wordt. Iemand een idee hoe dit komt :?

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    32
    33
    34
    35
    36
    37
    <?php
        $img_size 
    100;

$img_width $img_size;

$img_height $img_size;

if(
    function_exists("ImageCreateTrueColor")){ 

$image ImageCreateTrueColor($img_width$img_height); 
        }else{ 

$image ImageCreate($img_width$img_height); 
        } 

imageantialias($image,true);

// trans background

$bg_color imagecolorallocate($image255255255); // white

imagefill($image00,$bg_color );

imagecolortransparent($image,$bg_color ); // set white as transparent colo

// colored bg (green)

$c imagecolorallocate($image2811880); // green

imagefill($image00,$c);

imagefilledrectangle($image00$img_size$img_size$c);

// draw the white/trans ellipse 

imagefilledellipse($image$img_size$img_size$img_size*2$img_size*2$bg_color);

imageSaveAlpha($imagetrue);

ImageAlphaBlending($imagefalse);

header("Content-type: image/png"); 

ImagePNG($image); 

ImageDestroy($image); 
    ?>
    ..///
    pi_50314941
    Met welke browser doe je dat? Als ik me niet vergis doet IE geen transparante png's. Maar ik weet niet of IE7 dat ook nog steeds weigert..
    pi_50314961
    1
    2
    3
    <?php
    ImageAlphaBlending
    ($image, false);
    ?>

moet dat niet
    1
    2
    3
    <?php
    ImageAlphaBlending
    ($image, true);
    ?>

zijn?
      zondag 10 juni 2007 @ 23:24:59 #97
    84926 WyriHaximus
    pi_50315682
    quote:
    Op zondag 10 juni 2007 23:02 schreef Hmail het volgende:
    Met welke browser doe je dat? Als ik me niet vergis doet IE geen transparante png's. Maar ik weet niet of IE7 dat ook nog steeds weigert..
    IE7 doet dat goed afaik.
    phluphy for president!
    pi_50315695
    quote:
    Op zondag 10 juni 2007 23:02 schreef Hmail het volgende:
    IE7 doet inmiddels alphachannel PNG, bij IE6 krijg je op de plekken waar je transparancy hebt een grijs vlak.
    pi_50334084
    Ik probeer een array te exploden in mijn db. Maar het enige wat er gepost word is een Array. Nu kan het aan mij liggen, maar voordat ik wat aanpassingen maakte aan mijn php script werkte de explode functie wel. Iemand enig idee wat ik fout doe?

Dit zijn de checkboxen die in de array opgevangen moeten worden:
    1
    2
    3
    4
    <?php
    echo '<td><input name="en_tagging[]" type="checkbox" class="input_fix" id="en_tagging[]" value="'. $list_row['en_link'].'"  />'. $list_row['en_link'].'</td>';
    echo
    '<td><input name="nl_tagging[]" type="checkbox" class="input_fix" id="nl_tagging[]" value="'. $list_row['nl_link'].'"  />'. $list_row['nl_link'].'</td>';
    ?>

En dit is de sql query (alleen de explode heb ik er ff bij gezet):

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    <?php
    $en_tag
    = explode(" ", $_POST['en_tagging']);
    $nl_tag = explode(" ", $_POST['nl_tagging']);

$sql = "INSERT INTO `subpages` (id, nl_link, en_link, nl_headline, en_headline, nl_content, en_content, en_tag, nl_tag, draft, autobreak, bbcode, special,hits) VALUES ('', '$nl_link', '$en_link', '$nl_headline', '$en_headline', '$nl_content', '$en_content', '$en_tag', '$nl_tag', '$draft', '$autobreak', '$bbcode', '$special', '1');" ;
    mysql_query($sql) or die(mysql_error()) ;
    ?>

De Array en alle overige vars worden overigens wel in de goede velden geplaatst.
    minimalist
    pi_50335842
    Wat doet een " print_r($_POST) " ? Ik ben wel benieuwd naar de structuur van deze Array
    pi_50339481
    Ik heb net met de functie unlink() een aantal bestanden verwijderd, kan ik die nog ergens terugvinden?
    pi_50339752
    Als ik alleen de checkboxen aanvink komt er dit uit:

Array ( [nl_link] => [en_link] => [nl_headline] => [en_headline] => [nl_content] => [en_content] => [en_tagging] => Array ( [0] => clients [1] => concepts ) [nl_tagging] => Array ( [0] => klanten [1] => concepten ) )
    minimalist
      maandag 11 juni 2007 @ 18:12:58 #103
    104583 cyberstalker
    Een krachtig neen!
    pi_50339948
    quote:
    Op maandag 11 juni 2007 15:40 schreef Vlek het volgende:
    Ik probeer een array te exploden in mijn db. Maar het enige wat er gepost word is een Array. Nu kan het aan mij liggen, maar voordat ik wat aanpassingen maakte aan mijn php script werkte de explode functie wel. Iemand enig idee wat ik fout doe?

Dit zijn de checkboxen die in de array opgevangen moeten worden:
    [ code verwijderd ]

En dit is de sql query (alleen de explode heb ik er ff bij gezet):
    [ code verwijderd ]

De Array en alle overige vars worden overigens wel in de goede velden geplaatst.
    De waardes $_POST['en_tagging'] en $_POST['nl_tagging'] worden al als array aan php doorgegeven, MITS er tenminste 1 element is aangezet voor het versturen.

Je hoeft dus in je php geen explode meer te doen na het afvangen van deze waardes.

Let ook op dat je het doorgeven van een lege lijst goed afvangt. Is er geen element geselecteerd, dan is $_POST['xx_tagging'] undefined. Wil je deze dan gebruiken als array dan zul je een notice krijgen (mits je error_reporting hoog genoeg staat).
      FOK!-Schrikkelbaas maandag 11 juni 2007 @ 18:14:26 #104
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_50339995
    quote:
    Op maandag 11 juni 2007 17:59 schreef Piles het volgende:
    Ik heb net met de functie unlink() een aantal bestanden verwijderd, kan ik die nog ergens terugvinden?
    Je bedoelt als in /dev/null?
    pi_50340084
    quote:
    Op maandag 11 juni 2007 18:12 schreef cyberstalker het volgende:

[..]

De waardes $_POST['en_tagging'] en $_POST['nl_tagging'] worden al als array aan php doorgegeven, MITS er tenminste 1 element is aangezet voor het versturen.

Je hoeft dus in je php geen explode meer te doen na het afvangen van deze waardes.

Let ook op dat je het doorgeven van een lege lijst goed afvangt. Is er geen element geselecteerd, dan is $_POST['xx_tagging'] undefined. Wil je deze dan gebruiken als array dan zul je een notice krijgen (mits je error_reporting hoog genoeg staat).
    Ook zonder de explode , dus $_POST['en_tagging'], krijg ik alleen een 'Array' in de db.
    minimalist
      maandag 11 juni 2007 @ 18:28:50 #106
    104583 cyberstalker
    Een krachtig neen!
    pi_50340463
    quote:
    Op maandag 11 juni 2007 18:17 schreef Vlek het volgende:

[..]

Ook zonder de explode , dus $_POST['en_tagging'], krijg ik alleen een 'Array' in de db.
    Uiteraard. Het is immers een array. Wanneer je een array als string benadert krijg je standaard de text 'Array' terug.

Wat jij wilt is niet een explode maar een implode. Je wilt namelijk een array omzetten naar een string en niet een string naar een array.

1$en_tag = isset($_POST['en_tagging']) : implode(',' $_POST['en_tagging']) : '';

De nl_tag zoek je zelf maar uit . Je kunt de waarde tussen de '' bij implode veranderen in het teken wat je wilt hebben tussen de verschillende items.

Let op: dit is NIET de beste manier om zoiets in de database op te slaan. Stel, je wilt straks iets opzoeken dat een bepaalde tag heeft, dat kost de database dan veel tijd en moeite om te doen omdat je moet gaan werken met LIKE clauses.

Een (veel) betere oplossing is om een aparte tabel te maken met de mogelijke tags. Deze tabel heeft enkel de velden 'id' en 'tag', waarbij tag de naam van de tag is en id een uniek nummer.

Vervolgens maak je een koppeltabel met twee foreign keys die verwijzen naar de bewuste tag en het item waar ze bij horen. Voor iedere tag die bij een item hoort voeg je dus een veld in de database in. Veel efficienter en sneller te doorzoeken .

i Tip: zoek eens op 'mysql normalisatie'.
    pi_50340681
    quote:
    Op maandag 11 juni 2007 18:14 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Je bedoelt als in /dev/null?
    Laat maar.
    voor de backup-functie van mn editor

Scheelt weer 10 uur scripten
    pi_50341186
    doe unlink ook gerust niet op je eigen scriptbestanden
    pi_50341235
    quote:
    Op maandag 11 juni 2007 18:51 schreef Xcalibur het volgende:
    doe unlink ook gerust niet op je eigen scriptbestanden
    Moest wel om te testen. Na de installatie van een script moet er wat verwijderd worden
    pi_50342560
    quote:
    Op maandag 11 juni 2007 18:53 schreef Piles het volgende:

[..]

Moest wel om te testen. Na de installatie van een script moet er wat verwijderd worden
    temp.txt aanmaken en weggooien?
    pi_50342729
    quote:
    Op maandag 11 juni 2007 19:25 schreef Geqxon het volgende:

[..]

temp.txt aanmaken en weggooien?
    Ik heb nu een test-map
      FOK!-Schrikkelbaas maandag 11 juni 2007 @ 22:48:07 #112
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_50353304
    Ik heb een script dat foto's resized en naar file systeem schrijft en een unieke naam in db zet.
    Maar.... bij grote foto's krijg ik een 404 terug.

MAX_FILE_SIZE in het form staat ruim voldoende, evenals alle size settings in php.ini Even dacht ik nog aan max_execution_time, maar nadat ik die op 60 heb gezet doet hij het nog niet met een 3.3MB image, terwijl die echt wel binnen een minuut verwerkt kan zijn.

Het is ook geen 32bits jpeg (gaat GD2 van over zijn nek) en eigenlijk heb ik geen idee meer waar ik het moet zoeken. Iemand nog een idee?

Ow het is sambar webserver ipv apache, maar ik neem aan dat dat geen issue is.
    pi_50353582
    quote:
    Op maandag 11 juni 2007 22:48 schreef Swetsenegger het volgende:
    Ik heb een script dat foto's resized en naar file systeem schrijft en een unieke naam in db zet.
    Maar.... bij grote foto's krijg ik een 404 terug.
    Een 404 betekent dat hij het opgevraagde bestand niet kan vinden. Dus check alle stappen in het proces: of de unieke naam in de database wel aangemaakt wordt, of de images goed weggeschreven/geladen worden, etc. iéts moet 'false' teruggeven welke je niet opvangt.
      FOK!-Schrikkelbaas maandag 11 juni 2007 @ 22:54:48 #114
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_50353706
    quote:
    Op maandag 11 juni 2007 22:52 schreef JeRa het volgende:

[..]

Een 404 betekent dat hij het opgevraagde bestand niet kan vinden. Dus check alle stappen in het proces: of de unieke naam in de database wel aangemaakt wordt, of de images goed weggeschreven/geladen worden, etc. iéts moet 'false' teruggeven welke je niet opvangt.
    zelfde plaatje verkleind werkt wel. Maar inderdaad maf dat er een 404 komt. Even controleren.
      FOK!-Schrikkelbaas maandag 11 juni 2007 @ 22:55:33 #115
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_50353750
    Het is voor mijn broer trouwens
      maandag 11 juni 2007 @ 23:48:35 #116
    84926 WyriHaximus
    pi_50356597
    quote:
    Op maandag 11 juni 2007 22:54 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

zelfde plaatje verkleind werkt wel. Maar inderdaad maf dat er een 404 komt. Even controleren.
    Max geheugen gebruik misschien ff ophogen met plaatjes kan nog wel eens schelen .

Ff zoeken voor je .
    phluphy for president!
      dinsdag 12 juni 2007 @ 00:01:19 #117
    84926 WyriHaximus
    pi_50357059
    quote:
    Op maandag 11 juni 2007 23:48 schreef WyriHaximus het volgende:

[..]

Max geheugen gebruik misschien ff ophogen met plaatjes kan nog wel eens schelen :X.

Ff zoeken voor je :).
    There ya go
    1
    2
    3
    <?php
    ini_set
    ('memory_limit', '64M');
    ?>
    phluphy for president!
      FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 12 juni 2007 @ 08:18:15 #118
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_50361469
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 00:01 schreef WyriHaximus het volgende:

[..]

There ya go
    [ code verwijderd ]
    die had ik hem inderdaad al van 16 naar 32 laten opschroeven.
      dinsdag 12 juni 2007 @ 08:23:57 #119
    84926 WyriHaximus
    pi_50361546
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 08:18 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

die had ik hem inderdaad al van 16 naar 32 laten opschroeven.
    64 of 128 misschien een idee dan? Ow en schroef het niet op boven de grote van het RAM anders zat PHP het zonder pardon 'terug' naar de standaard instelling .

ow wat ik zelf nog wel eens doe om te kijken waar het precies fout gaat is $i_die = 0; aan het begin en dan na iedere stapje echo($i_die++ . "<br />rn"); dan weet je snel genoeg waar het waarschijnlijk fout gaat .
    phluphy for president!
    pi_50363718
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 08:23 schreef WyriHaximus het volgende:

[..]

64 of 128 misschien een idee dan? Ow en schroef het niet op boven de grote van het RAM anders zat PHP het zonder pardon 'terug' naar de standaard instelling .
    Dat wordt leuk als er meerdere plaatjes tegelijk geüploadet worden
    quote:
    ow wat ik zelf nog wel eens doe om te kijken waar het precies fout gaat is $i_die = 0; aan het begin en dan na iedere stapje echo($i_die++ . "<br />rn"); dan weet je snel genoeg waar het waarschijnlijk fout gaat .
    Als je die tactiek gebruikt moet je niet vergeten te flush()en anders zie je mogelijk nog het verkeerde in je browser. Persoonlijk ben ik fan van daadwerkelijk de manual lezen en alle mogelijke returnwaarden van alle functies die ik gebruik goed afhandelen (al is het maar door een echo(), dan weet je in ieder geval wat er aan de hand is)
      dinsdag 12 juni 2007 @ 10:26:55 #121
    84926 WyriHaximus
    pi_50364267
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 10:09 schreef JeRa het volgende:

[..]

[..]

Als je die tactiek gebruikt moet je niet vergeten te flush()en anders zie je mogelijk nog het verkeerde in je browser. Persoonlijk ben ik fan van daadwerkelijk de manual lezen en alle mogelijke returnwaarden van alle functies die ik gebruik goed afhandelen (al is het maar door een echo(), dan weet je in ieder geval wat er aan de hand is)
    Hangt er vanaf wat het probleem is. Met die echo methode kan je mooi zien waar je programma allemaal langs gaat . Zelf gebruik ik meestal ver_export() ipv echo() (aan gezien echo niet altijd wat laat zien en var_export eingelijk altijd wel) om naar de output van een functie te kijken . RTFM is altijd goed overigens .
    phluphy for president!
      FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 12 juni 2007 @ 12:41:22 #122
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_50368470
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 10:09 schreef JeRa het volgende:

[..]

[..]

Normaal gesproken geef ik bij debuggen ook een echo. Maar in dit geval ben ik niet zelf aan het debuggen
    pi_50371777
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 12:41 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Normaal gesproken geef ik bij debuggen ook een echo. Maar in dit geval ben ik niet zelf aan het debuggen
    Ik had het niet over debuggen.
    pi_50373927
    Ik wil met mysql een query hebben om het eerste lid uit alle groepen hebben.
    ------------------------
    | Lid | Groep |
    ------------------------
    | Henk | GB1 |

Hier moet dus
    Henk - GH1
    uitkomen en
    Ali - BHY3

Wat voorn query moet ik gebruiken?
    pi_50373950
    @Scriptha

Hoe wordt bepaald of een lid de eerste uit een groep is?
    pi_50375820
    indien 1e resultaat het eerste lid moet zijn.

LIMIT 0,1

Like trump...
    pi_50376080
    Een SELECT DISTINCT oid? GROUP BY?
    pi_50377948
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 15:10 schreef JeRa het volgende:
    @Scriptha

Hoe wordt bepaald of een lid de eerste uit een groep is?
    Nou niet dus, ik vroeg me af of ie gewoon de 1e kon pakken..Maakt btw niet uit of het de 1e is, als het maar gewoon 1 van elke groep is..
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 16:02 schreef Chandler het volgende:
    indien 1e resultaat het eerste lid moet zijn.

LIMIT 0,1

Dan krijg ik er maar 1, en niet 1 van elke groep
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 16:09 schreef Geqxon het volgende:
    Een SELECT DISTINCT oid? GROUP BY?
    Werkt niet krijg toch nog alle klassen en leden met
    - Edit werkt toch bedankt
    pi_50378005
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 17:02 schreef Scriptha het volgende:

[..]

Nou niet dus, ik vroeg me af of ie gewoon de 1e kon pakken..Maakt btw niet uit of het de 1e is, als het maar gewoon 1 van elke groep is..
    In MySQL kun je dan geloof ik gewoon een GROUP BY doen, en dan krijg je een willekeurige. In andere RDMBS'en gaat dat niet lukken waarschijnlijk.
    pi_50378083
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 17:02 schreef Scriptha het volgende:

[..]

[..]

Dan krijg ik er maar 1, en niet 1 van elke groep
    [..]
    Werkt niet krijg toch nog alle klassen en leden met
    - Edit werkt toch bedankt
    werkt toch niet, geeft maar 13 resultaten terwijl er meer dan 20 moeten zijn
    pi_50378114
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 17:07 schreef Scriptha het volgende:
    werkt toch niet, geeft maar 13 resultaten terwijl er meer dan 20 moeten zijn
    En je hebt bijvoorbeeld "SELECT DISTINCT Groep ....." of "SELECT Lid, Groep..... GROUP BY Groep" gedan?
    pi_50378168
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 17:09 schreef Geqxon het volgende:

[..]

En je hebt bijvoorbeeld "SELECT DISTINCT Groep ....." of "SELECT Lid, Groep..... GROUP BY Groep" gedan?
    Yesh
    pi_50378322
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 17:10 schreef Scriptha het volgende:

[..]

Yesh
    Als je 'GROUP BY groep' zonder DISTINCT doet, krijg je hetzelfde aantal rijen terug als dat er verschillende groepen zijn. Zo niet, dan doe je iets fout
    pi_50378859
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 17:15 schreef JeRa het volgende:

[..]
    Zo niet, dan doe je iets fout
    Deed idd wat fout
    pi_50378950
    Nieuwe vraag:

Als ik in die tabel een naam heb staan waar een e met trema of streepje in staat, krijgi k een '?'.
    Ook bij zo ongeveer alle andere speciale tekens...
    Weet niet of dit een php of mysql iets is btw, want het is niet op pc's ergens anders ofzo, alleen op me linux en windows box thuis..
    pi_50378989
    Haal alles voor je het in de database zet door htmlentities()
    pi_50379272
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 17:37 schreef Piles het volgende:
    Hoe kan het dan dat andere pc's dezelfde pagina's wel goed laten zien zonder vraagtekens?
    pi_50379474
    quote:
    Lekker handig als je het voor iets anders dan HTML output nodig hebt
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 17:36 schreef Scriptha het volgende:
    Nieuwe vraag:

Als ik in die tabel een naam heb staan waar een e met trema of streepje in staat, krijgi k een '?'.
    Ook bij zo ongeveer alle andere speciale tekens...
    Weet niet of dit een php of mysql iets is btw, want het is niet op pc's ergens anders ofzo, alleen op me linux en windows box thuis..
    Dat heeft te maken met de character set van de gegevens.

Een webpagina wordt geserveerd in een bepaalde character set, die kun je instellen d.m.v. de Content-Type header (of de <meta> equivalent). Vervolgens moet je bij alle bewerkingen die je in PHP doet ook rekening houden met de character set. Daarna moet je de verbinding met de database ook op de goede character set zetten (SET NAMES en SET CHARACTER SET). Uiteindelijk moeten de velden waarin je de gegevens gaat opslaan ook geschikt zijn voor de character set (COLLATION).

Ik gebruik altijd UTF-8 op bovenstaande manier, gaat nimmer fout
    pi_50379521
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 17:54 schreef JeRa het volgende:

[..]

Lekker handig als je het voor iets anders dan HTML output nodig hebt
    Hmm, juist ja
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 17:47 schreef Scriptha het volgende:
    Hoe kan het dan dat andere pc's dezelfde pagina's wel goed laten zien zonder vraagtekens?
    Geen idee
    pi_50379558
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 17:47 schreef Scriptha het volgende:

[..]

Soms detecteren bepaalde browsers of besturingssystemen welke character set je serveert. Ook in phpMyAdmin kun je een character set instellen, misschien verschilt die?
    pi_50379891
    quote:
    Niet dus.

Dat doe je pas bij het weergeven van de data.
    pi_50379899
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 17:54 schreef JeRa het volgende:

Ik gebruik altijd UTF-8 op bovenstaande manier, gaat nimmer fout
    Ik ook
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 17:56 schreef JeRa het volgende:

[..]

Soms detecteren bepaalde browsers of besturingssystemen welke character set je serveert. Ook in phpMyAdmin kun je een character set instellen, misschien verschilt die?
    Nee, het is dezelfde browser, tenzij portable firefox anders is dan gewoon firefox?
    pi_50380233
    Probeer anders de ISO-8859-1 character set eens, Scriptha.
    pi_50380863
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 18:08 schreef Scriptha het volgende:

[..]

Ik ook
    Dus je hebt:
    1) De juiste charset op de webpagina (verifieer het via Page Info)
    2) Én de juiste charset voor je DB-verbinding
    3) Én de juiste collations?
    pi_50387655
    Ik ben bezig met een update script, waarbij een rij geupdate moet worden naar gelang de taal die gekozen is, engels of nederlands.

Met dit stukje script lukt het wel om de db te updaten:
    1
    2
    3
    <?php
    mysql_query
    ('UPDATE `pages` SET `hits` = `hits` +1 WHERE `en_link` = "'.$_GET['tag'].'" LIMIT 1') ;
    ?>

Maar als ik de 'en_link' vervang voor een variabele, lukt het niet:

1
    2
    3
    <?php
    mysql_query
    ('UPDATE `pages` SET `hits` = `hits` +1 WHERE `".$pagelanguage."_link` = "'.$_GET['tag'].'" LIMIT 1') ;
    ?>

als ik ".$pagelanguage." print, komt er keurig en te staan.
    Bij een select sql waar ik ook ".$pagelanguage."_link gebruik, werkt het wel.

Iemand enog idee wat ik fout doe?
    minimalist
    pi_50387753
    Let op je quot-gebruik:
    `".$pagelanguage."_link`
    moet zijn:
    `'.$pagelanguage.'_link`

Met een goede editor kun je dit mooi zien
    pi_50387835
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 21:34 schreef Piles het volgende:
    Let op je quot-gebruik:
    `".$pagelanguage."_link`
    moet zijn:
    `'.$pagelanguage.'_link`

Met een goede editor kun je dit mooi zien
    U bent geweldig!

Ikz it al een uur met die quotes te klooien, maar het lukte maar niet. En mijn editor gaf in alle gevallen alles mooi rood, waar ik ook niks aan had
    minimalist
    pi_50388406
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 21:36 schreef Vlek het volgende:
    En mijn editor gaf in alle gevallen alles mooi rood, waar ik ook niks aan had
    Een goede editor
    pi_50388854
    Ik heb een vraag.

Voor een klant wil ik ook extra een configuratie script voor zijn script schrijven, echter zitten er heel veel defenities in zijn script config. (stuk of 40) en deze hebben zowel een text als cijfer als value.

vb

1
    2
    3
    define("user", "username");
    define("online", true);
    define("rows", 3);

nu wil ik met het script al deze values simpel kunnen replacen!? heeft iemand een idee hoe ik dit gemakkelijk zou kunnen doen? dan de gehele config opnieuw te moeten schrijven qua opbouw. Ik zou dit liever willen replacen oid..

Anyone?
    Like trump...
      dinsdag 12 juni 2007 @ 22:46:16 #150
    104583 cyberstalker
    Een krachtig neen!
    pi_50391073
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 21:59 schreef Chandler het volgende:
    Ik heb een vraag.

Voor een klant wil ik ook extra een configuratie script voor zijn script schrijven, echter zitten er heel veel defenities in zijn script config. (stuk of 40) en deze hebben zowel een text als cijfer als value.

vb
    [ code verwijderd ]

nu wil ik met het script al deze values simpel kunnen replacen!? heeft iemand een idee hoe ik dit gemakkelijk zou kunnen doen? dan de gehele config opnieuw te moeten schrijven qua opbouw. Ik zou dit liever willen replacen oid..

Anyone?
    Waarom gebruik je er geen database voor? Of anders een xmlbestand?
      dinsdag 12 juni 2007 @ 22:52:02 #151
    12880 CraZaay
    prettig gestoord
    pi_50391338
    quote:
    Op maandag 11 juni 2007 18:35 schreef Piles het volgende:

Scheelt weer 10 uur scripten
    Lang leve versiebeheer
    pi_50391404
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 22:52 schreef CraZaay het volgende:

[..]

Lang leve versiebeheer
    Hoe?
      dinsdag 12 juni 2007 @ 22:54:07 #153
    12880 CraZaay
    prettig gestoord
    pi_50391440
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 21:59 schreef Chandler het volgende:
    Ik heb een vraag.

vb
    [ code verwijderd ]

Anyone?
    is het niet de bedoeling van define() dat je er constants mee maakt, die (hence the name) niet te bewerken zijn?
      dinsdag 12 juni 2007 @ 22:54:29 #154
    12880 CraZaay
    prettig gestoord
    pi_50391455
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 22:53 schreef Piles het volgende:

[..]

Hoe?
    CVS, SVN, whatever?
    pi_50391553
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 22:54 schreef CraZaay het volgende:

[..]

CVS, SVN, whatever?
    Ik script alleen lokaal, dus dan is dat wat lastiger
      dinsdag 12 juni 2007 @ 23:04:26 #156
    12880 CraZaay
    prettig gestoord
    pi_50391941
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 22:56 schreef Piles het volgende:

[..]

Ik script alleen lokaal, dus dan is dat wat lastiger
    SVN bijvoorbeeld kun je ook prima lokaal draaien. Life saver for me
    pi_50391982
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 23:04 schreef CraZaay het volgende:

[..]

SVN bijvoorbeeld kun je ook prima lokaal draaien. Life saver for me
    Dan gaan we dat binnenkort eens uitzoeken
    pi_50393464
    Als je lokaal wilt scripten en in de toekomst misschien met meerdere mensen er aan wilt werken, dan is git ook een leuke vereist geen 'centrale' server.
      woensdag 13 juni 2007 @ 00:18:18 #159
    12880 CraZaay
    prettig gestoord
    pi_50394790
    Dan zou ik toch voor SVN kiezen, aangzien dat inmiddels de de facto industriestandaard is.
    pi_50395030
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 00:18 schreef CraZaay het volgende:
    Dan zou ik toch voor SVN kiezen, aangzien dat inmiddels de de facto industriestandaard is.
    Onzin, dat zijn alsnog CVS en Sourcesafe. langzamerhand komt SVN naar boven (grote spelers zijn reeds overgestapt) maar om het nu een industriestandaard te noemen verder ben ik het ook niet met je eens dat de keuze voor source versioning zou moeten liggen bij de industriestandaard; het zou afgestemd moeten zijn op het doel. Daarom stelde ik ook git voor, die doet standaard wat hij wil (local versioning / repository tree) en die applicatie is zo opgezet dat je zonder problemen kunt uitbreiden naar andere mensen. Bij CVS/SVN heb je ook nog eens het probleem van één centrale repository die uit kan vallen

Desalniettemin gebruik ik voor mijn meeste projecten ook gewoon Subversion, maar dat zijn ook geen dingen waar ik dagelijks aan werk
    pi_50395375
    Ok, even een vraagje. Ik gebruik voor mijn FOK! uploader een stukje code dat van elke plaatje de laaste referer in de database opslaat. Echter begint de pagina nu erg lang te worden en wil ik alles graag verdelen over meerdere pagina's.

Ik gebruik de volgende code om de referers weer te geven:
    1
    2
    3
    4
    5
    while($row = mysql_fetch_array( $result )) {
        echo "<tr>";
        echo "<td><B>".$row['picfilename']."</B></td>"."<td><a href="".$row['picreferers']."" target="_blank">".$row['picreferers']."</a></td>"."n";
        echo "</tr>";
    }

Na een bepaald aantal (10) moet hij dus een link naar een 2e pagina weergeven, iemand een idee hoe ik dat het beste kan doen?
    pi_50395699
    Aan de MySQL query die je in $result gebruikt LIMIT x,x toevoegen. Waar de eerste x het 'startpunt' is, en de tweede x het aantal rijen dat je vanaf het startpunt wilt weergeven.

Dus stel, je hebt normaal deze query...
    1SELECT * FROM tabel WHERE foo='bar'

...die 50 rijen weergeeft.

Dan doet deze query...
    1SELECT * FROM tabel WHERE foo='bar' LIMIT 30,10

...enkel 10 rijen weergeven, startend van de 30ste rij.
    pi_50395844
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 00:51 schreef Tuvai.net het volgende:
    Aan de MySQL query die je in $result gebruikt LIMIT x,x toevoegen. Waar de eerste x het 'startpunt' is, en de tweede x het aantal rijen dat je vanaf het startpunt wilt weergeven.

Dus stel, je hebt normaal deze query...
    [ code verwijderd ]

...die 50 rijen weergeeft.

Dan doet deze query...
    [ code verwijderd ]

...enkel 10 rijen weergeven, startend van de 30ste rij.
    Ok, thanks. Hiermee gaat het me wel lukken
      woensdag 13 juni 2007 @ 07:59:49 #164
    12880 CraZaay
    prettig gestoord
    pi_50398863
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 00:25 schreef JeRa het volgende:

[..]

Onzin, dat zijn alsnog CVS en Sourcesafe. langzamerhand komt SVN naar boven (grote spelers zijn reeds overgestapt) maar om het nu een industriestandaard te noemen verder ben ik het ook niet met je eens dat de keuze voor source versioning zou moeten liggen bij de industriestandaard; het zou afgestemd moeten zijn op het doel. Daarom stelde ik ook git voor, die doet standaard wat hij wil (local versioning / repository tree) en die applicatie is zo opgezet dat je zonder problemen kunt uitbreiden naar andere mensen. Bij CVS/SVN heb je ook nog eens het probleem van één centrale repository die uit kan vallen

Desalniettemin gebruik ik voor mijn meeste projecten ook gewoon Subversion, maar dat zijn ook geen dingen waar ik dagelijks aan werk
    Met het eerste ben ik het niet eens. Of tenminste: in de webdev wereld is SVN voor zover ik kan zien echt het meestgebruikt, zeker in Nederland. Zo'n beetje iedereen die CVS gebruikte is inmiddels wel overgestapt naar SVN. Vandaar het "de facto" bij de industriestandaard.

Git is voor zijn doel inderdaad prima, maar als je later toch met meerdere mensen aan een project wilt werken was je beter af geweest met meteen SVN imo. Daarnaast werken er voor zover ik weet meer bugtrackers e.d. samen met SVN dan met git (Trac & een binnenkort nieuw product van ThoughtWorks).

De ene centrale repository zie ik niet als een nadeel. Als deze uitvalt heb je iig je lokale checkout nog, terwijl als het ene systeem met git crasht je meteen alles kwijt bent Dat geldt overigens alleen uiteraard wanneer je SVN ergens extern draait.
    pi_50399272
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 07:59 schreef CraZaay het volgende:

[..]

De ene centrale repository zie ik niet als een nadeel. Als deze uitvalt heb je iig je lokale checkout nog, terwijl als het ene systeem met git crasht je meteen alles kwijt bent Dat geldt overigens alleen uiteraard wanneer je SVN ergens extern draait.
    Hoezo 'het ene systeem met git'? Het idee achter git is dat iedereen een repository tree heeft. Stel dat je één hoofdpersoon hebt met een git tree waarvan je pullt, en die persoon gaat offline, dan heb je een lokale repository waar je nog gewoon in kunt committen, blamen, reverten, etc probeer dat maar eens met SVN daarom ook mijn suggestie: SVN is sowieso serverbased, met git heb je alle vrijheid.
    pi_50399443
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 22:46 schreef cyberstalker het volgende:
    Waarom gebruik je er geen database voor? Of anders een xmlbestand?
    Database wil ik niet ivm aantal hits per uur oid.
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 22:54 schreef CraZaay het volgende:
    is het niet de bedoeling van define() dat je er constants mee maakt, die (hence the name) niet te bewerken zijn?
    Klopt maar ik gebruik defines ook omdat ze net zo hang zijn als GLOBALS!l maar toch wil ik deze aanpassen.

Nu zat ik te denken aan een regexje die ik door het PHP bestand heen haal.

'!define("(.*?)", ("?)(.*?)(?"));!ism' oid...
    Like trump...
    pi_50399742
    Is het eigenlijk mogelijk om alle active variable in 1 keer weer te geven?
    pi_50399896
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 09:01 schreef Darkomen het volgende:
    Is het eigenlijk mogelijk om alle active variable in 1 keer weer te geven?
    1
    2
    3
    <?php
    print_r
    ($GLOBALS);
    ?>
      woensdag 13 juni 2007 @ 09:32:47 #169
    107951 JortK
    Immer kwaliteitsposts
      woensdag 13 juni 2007 @ 09:48:31 #170
    12880 CraZaay
    prettig gestoord
    pi_50400773
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 08:44 schreef Chandler het volgende:

Klopt maar ik gebruik defines ook omdat ze net zo hang zijn als GLOBALS!l maar toch wil ik deze aanpassen.

Nu zat ik te denken aan een regexje die ik door het PHP bestand heen haal.

'!define("(.*?)", ("?)(.*?)(?"));!ism' oid...
    En dan? Je kunt willen wat je wilt, maar een constant kun je niet bewerken.
      woensdag 13 juni 2007 @ 09:49:41 #171
    12880 CraZaay
    prettig gestoord
    pi_50400814
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 08:35 schreef JeRa het volgende:

[..]

Hoezo 'het ene systeem met git'? Het idee achter git is dat iedereen een repository tree heeft. Stel dat je één hoofdpersoon hebt met een git tree waarvan je pullt, en die persoon gaat offline, dan heb je een lokale repository waar je nog gewoon in kunt committen, blamen, reverten, etc probeer dat maar eens met SVN daarom ook mijn suggestie: SVN is sowieso serverbased, met git heb je alle vrijheid.
    Dan heb ik de werking van git verkeerd begrepen, excuses hiervoor. In dat geval is het absoluut zinnig, zeker voor kleine teams.
    pi_50401700
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 09:10 schreef JeRa het volgende:

[..]
    [ code verwijderd ]
    ty
    had ik moeten weten
    pi_50402361
    * Geqxon is bored.

Geef me eens iets te doen.
      woensdag 13 juni 2007 @ 10:45:59 #174
    84926 WyriHaximus
    pi_50402606
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 10:37 schreef Geqxon het volgende:
    * Geqxon is bored.

Geef me eens iets te doen.
    Ben voor me website bezig het een dagnacht simulatie te geven nu moet ik ook de kleuren van de website (zijn gedeeltelijk plaatjes dus er moet met GD lib gewerkt worden) langzaam van licht naar donker te laten vervagen aan de hand van een begin en eindstand (RGD HEX codes). Dit gaat ook op voor de plaatjes dus dat je een begin en eind plaatje opgeeft en dat een script aan de hand van hoeveel procent uitrekent en genereerd hoe het er uit moet zien.

Zoiets?
    phluphy for president!
    pi_50402912
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 10:45 schreef WyriHaximus het volgende:

[..]

Ben voor me website bezig het een dagnacht simulatie te geven nu moet ik ook de kleuren van de website (zijn gedeeltelijk plaatjes dus er moet met GD lib gewerkt worden) langzaam van licht naar donker te laten vervagen aan de hand van een begin en eindstand (RGD HEX codes). Dit gaat ook op voor de plaatjes dus dat je een begin en eind plaatje opgeeft en dat een script aan de hand van hoeveel procent uitrekent en genereerd hoe het er uit moet zien.

Zoiets?
    In de GBLib zit de functie imagefilter, waarbij je het contrast en de brightness aan kan passen. Ik gok dat je iets als dat bedoeld? Ik vraag mij enkel wel af of je dat wilt, aangezien het je server bij veel hits goed op zijn knieën kan brengen.
      woensdag 13 juni 2007 @ 10:56:33 #176
    84926 WyriHaximus
    pi_50402965
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 10:54 schreef Geqxon het volgende:

[..]

In de GBLib zit de functie imagefilter, waarbij je het contrast en de brightness aan kan passen. Ik gok dat je iets als dat bedoeld? Ik vraag mij enkel wel af of je dat wilt, aangezien het je server bij veel hits goed op zijn knieën kan brengen.
    Het word niet alleen van wit naar zwart anders zou ik wel daar voor gaan .
    quote:
    IMG_FILTER_COLORIZE: Like IMG_FILTER_GRAYSCALE, except you can specify the color. Use arg1, arg2 and arg3 in the form of red, blue, green. The range for each color is 0 to 255.
    Oko tof erg interesant ! (Danke) Daarnaast cache ik dit soort plaatjes altijd .
    phluphy for president!
    pi_50403239
    Zo, wil je er ook nog een sneeuweffectje bij?
      woensdag 13 juni 2007 @ 11:08:12 #178
    84926 WyriHaximus
    pi_50403286
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 11:06 schreef Geqxon het volgende:
    Zo, wil je er ook nog een sneeuweffectje bij?
    Mwah dat heb ik al. Heb regen dus andere neerslag is erg makkelijk er in te zetten. Moeilijker word het om de zon en de maan netjes in hun huidige positie (berekent naar de tijd) te plaatsen (Ow en ik heb ook al wolken .)
    phluphy for president!
    pi_50403375
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 11:08 schreef WyriHaximus het volgende:

[..]

Mwah dat heb ik al. Heb regen dus andere neerslag is erg makkelijk er in te zetten. Moeilijker word het om de zon en de maan netjes in hun huidige positie (berekent naar de tijd) te plaatsen (Ow en ik heb ook al wolken .)
    1
    2
    3
    4
    <?php
    $textcolor 
    imagecolorallocate($im000);
    imagestring($im500"Just look outside the darn window!"$textcolor);
    ?>
      woensdag 13 juni 2007 @ 11:12:22 #180
    84926 WyriHaximus
    pi_50403431
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 11:10 schreef Geqxon het volgende:

[..]
    [ code verwijderd ]
    * WyriHaximus kijkt naar buiten en ziet wolken ...
    phluphy for president!
    pi_50404077
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 09:48 schreef CraZaay het volgende:
    En dan? Je kunt willen wat je wilt, maar een constant kun je niet bewerken.
    Klopt, maar ik kan het script wel inladen (in een string) de gegevens vervangen en de pagina weer opslaan en dat is de bedoeling dus
    Like trump...
    pi_50413371
    Heb ik ook nog een vraagje:
    ik heb een functions.php, welke ik in elke pagina include. Dit bestand staat in de submap includes/, en ik include daarin nog een aantal bestanden.
    In de map staat ook mn bestand wat ik gebruik voor AJAX, en daarin wil ik ook functions.php includen. Opzich geen probleem, maar de 'subincludes' werken dan niet meer, omdat de verwijzingen naar de map dan niet werken.
    Ik loop vaker tegen dit probleem aan, en meestal los ik dat op door een variabele in elk map te zetten, zoals: $dir = '../'; Deze oplossing vindt ik niet zo netjes, en ik vroeg me af hoe jullie dat doen

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is
      woensdag 13 juni 2007 @ 15:44:52 #183
    107951 JortK
    Immer kwaliteitsposts
    pi_50413513
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 15:40 schreef Piles het volgende:
    Heb ik ook nog een vraagje:
    ik heb een functions.php, welke ik in elke pagina include. Dit bestand staat in de submap includes/, en ik include daarin nog een aantal bestanden.
    In de map staat ook mn bestand wat ik gebruik voor AJAX, en daarin wil ik ook functions.php includen. Opzich geen probleem, maar de 'subincludes' werken dan niet meer, omdat de verwijzingen naar de map dan niet werken.
    Ik loop vaker tegen dit probleem aan, en meestal los ik dat op door een variabele in elk map te zetten, zoals: $dir = '../'; Deze oplossing vindt ik niet zo netjes, en ik vroeg me af hoe jullie dat doen

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is
    Deze wil ik volgen want ik ben hier ook tegen aan gelopen
    pi_50413734
    Absolute paths? Dus /home/website/mijnwebsite/... ?
    pi_50413810
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 15:51 schreef Geqxon het volgende:
    Absolute paths? Dus /home/website/mijnwebsite/... ?
    Ik script lokaal, en dan wil ik alles zo kunnen uploaden
    pi_50414044
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 11:32 schreef Chandler het volgende:

[..]

Klopt, maar ik kan het script wel inladen (in een string) de gegevens vervangen en de pagina weer opslaan en dat is de bedoeling dus
    Nou ja, jij bepaalt het output formaat, dus wat lukt er precies niet? Als het om het parsen gaat; probeer het eerst zo simpel mogelijk te matchen en vervolgens met een aparte functie het type te bepalen
    pi_50414130
    @Jera; ga ik direct doen als ik thuis ben
    Like trump...
    pi_50414162
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 15:53 schreef Piles het volgende:

[..]

Ik script lokaal, en dan wil ik alles zo kunnen uploaden ;)
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    <?php
    // PRODUCTIESERVER
    $connection = @mysql_connect("localhost", "username", "password");
    $database     = @mysql_select_db("database_productie");
    $basepath = "/home/var/website";

if (!
    $connection || !$database){

// DEVBAK

$connection = @mysql_connect("localhost", "username", "password");

$database     = @mysql_select_db("database_devbak");

$basepath = "/data/websites/";
    }
    ?>

:P
    pi_50414416
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 16:04 schreef Geqxon het volgende:

[..]
    [ code verwijderd ]

Dat had ik ook kunnen bedenken
    Maar kan het echt niet zonder iets te hoeven veranderen

Mss maar eens wat prutsen met $_SERVER, en dat dir functies
      woensdag 13 juni 2007 @ 16:15:35 #190
    107951 JortK
    Immer kwaliteitsposts
    pi_50414544
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 16:04 schreef Geqxon het volgende:

[..]
    [ code verwijderd ]

* JortK onthoudt deze voor zijn nieuwe project
    pi_50415537
    Ik heb een MySQL probleempje, en ik begin er inmiddels aan te twijfelen of het wel mogelijk is wat ik wil...

Ik heb twee tabellen, met een 1 op veel relatie. Ik wil alle records uit tabel 1, met een count() per record op het aantal records uit tabel 2. Daarbij wil ik nog wat extra selectie criteria opgeven. En dat alles natuurlijk in 1 query

Mijn probleem: op het moment dat er 0 records in tabel 2 staan, krijg ik het hele record uit tabel 1 niet meer terug, ipv een record met een count van 0. Wanneer ik alleen een count op tabel 2 doe krijg ik wel een count van 0.

Any thoughts?
    pi_50416060
    Een soortgelijke query heb ik toevallig vorige week nog gemaakt:
    1
    2
    3
    4
    SELECT COUNT(cs.CategoryID) AS Subscriptioncount, c.ID 
    FROM categorysubscriptions AS cs,  categorys AS c
    WHERE cs.CategoryID = c.ID
    GROUP BY cs.CategoryID

In mijn geval laat hij alle categoriën zien, inclusief het aantal gebruiker-subscriptions er voor die categorie zijn. U zoekt zoiets?
      woensdag 13 juni 2007 @ 17:05:10 #193
    107951 JortK
    Immer kwaliteitsposts
    pi_50416224
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 16:44 schreef Xcalibur het volgende:
    Ik heb een MySQL probleempje, en ik begin er inmiddels aan te twijfelen of het wel mogelijk is wat ik wil...

Ik heb twee tabellen, met een 1 op veel relatie. Ik wil alle records uit tabel 1, met een count() per record op het aantal records uit tabel 2. Daarbij wil ik nog wat extra selectie criteria opgeven. En dat alles natuurlijk in 1 query

Mijn probleem: op het moment dat er 0 records in tabel 2 staan, krijg ik het hele record uit tabel 1 niet meer terug, ipv een record met een count van 0. Wanneer ik alleen een count op tabel 2 doe krijg ik wel een count van 0.

Any thoughts?
    Right en left outer joins?
    pi_50416589
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 16:12 schreef Piles het volgende:

[..]

Dat had ik ook kunnen bedenken
    Maar kan het echt niet zonder iets te hoeven veranderen

Mss maar eens wat prutsen met $_SERVER, en dat dir functies
    http://nl2.php.net/reserved.variables

Over het algemeen neem ikzelf iets als $_SERVER['document_root'], van daaruit kun je dan weer doorverwijzen naar de juiste directories
      woensdag 13 juni 2007 @ 18:23:13 #195
    84926 WyriHaximus
    pi_50418803
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 17:05 schreef JortK het volgende:

[..]

Right en left outer joins?
    Wat is het verschil er eingelijk tussen?
    phluphy for president!
    pi_50419074
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 18:23 schreef WyriHaximus het volgende:

[..]

Niets, behalve de manier waarop twee tabellen worden gejoined. Een FROM a LEFT JOIN b is hetzelfde als een FROM b RIGHT JOIN a.
    pi_50419261
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 18:23 schreef WyriHaximus het volgende:

[..]

Perfecte uitleg: http://www.wellho.net/mou(...)-and-OUTER-JOIN.html

edit:
    pi_50419339
    @Geqxon

Een CROSS JOIN doet wat jij nu bij INNER JOIN beschrijft, een INNER JOIN laat alle eigenaren zien die minstens één voertuig hebben.

edit: edit bastard
    pi_50419407
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 17:00 schreef Geqxon het volgende:
    Een soortgelijke query heb ik toevallig vorige week nog gemaakt:
    [ code verwijderd ]

In mijn geval laat hij alle categoriën zien, inclusief het aantal gebruiker-subscriptions er voor die categorie zijn. U zoekt zoiets?
    hmm, ik zal eens kijken of ik er met deze code uitkom...
    Ik heb nu een constructie met een LEFT JOIN, daarmee lukt het iig niet

Straks post ik meer, als ik weer achter m'n werk-pc zit
    pi_50420157
    zo, daar ben ik weer

Ik heb dus twee tabellen, homes en beds. Ik wil een lijst met alle homes krijgen, met bij iedere home een count van het aantal beds. Ik probeer dat met onderstaande query (vereenvoudigd), maar die geeft dus geen homes terug als hij geen bijbehorende beds kan vinden:

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    SELECT 
       homes.*, 
       COUNT(beds.id) as beds 
    FROM 
       homes 
    LEFT JOIN 
       beds 
    ON 
       homes.id = beds.home_id 
    WHERE 1 = 1 
       AND homes.status <> "d" 
       AND beds.status <> "d" 
    GROUP BY 
       homes.login_id 

Varianten met RIGHT JOIN, LEFT OUTER JOIN, etc hebben allemaal geen resultaat.

Ik ga nu even met de code van Geqxon aan de slag
    pi_50420502
    De code van Geqxon werkt ook niet, tenzij ik de "AND beds.status <> "d" " weglaat...
    Maar dan doet die van mij het ook
    pi_50420623
    Hoe kan ik filteren op

define("bla", true);
    define("bla", "true");

ik kan het al met voorbeeld 2, maar zonder de '"' lukt het niet..

"/define("(.*?)", "(.*?)");/ism"

Anyone
    Like trump...
    pi_50421031
    @Chandler

Waarom heb je de /s-modifier? Heb je defines die langer zijn dan één regel?
    pi_50421120
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 19:12 schreef Chandler het volgende:
    "/define("(.*?)", (.*?));/ism"
    Dit werkt niet?
    pi_50424607
    Heeft iemand een lijst met de regular expression modifiers? Ik ken i van case-insensitive, en de m van multiline, maar waar kan ik ergens de complete lijst zien?
    pi_50424925
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 20:43 schreef Geqxon het volgende:
    Heeft iemand een lijst met de regular expression modifiers? Ik ken i van case-insensitive, en de m van multiline, maar waar kan ik ergens de complete lijst zien?
    Kijk in de PHP manual bij de ereg/preg* functies
    pi_50424975
    define((.*),(.*))

?
      woensdag 13 juni 2007 @ 20:54:16 #208
    107951 JortK
    Immer kwaliteitsposts
    pi_50425092
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 20:43 schreef Geqxon het volgende:
    Hier kun je ook kijken:

http://notepad-plus.sourceforge.net/uk/regExpList.php?lang=nl

pi_50425516
    quote:
    Op dinsdag 29 mei 2007 19:32 schreef JortK het volgende:
    *knip*
  • PHP Cheat Sheet
    *knip*
  • Of kijk in de cheatsheet!
    pi_50429725
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 19:22 schreef JeRa het volgende:
    @Chandler

Waarom heb je de /s-modifier? Heb je defines die langer zijn dan één regel?
    Ja, helaas wel daarom de /s modifier...

Maar weet jij de oplossing voor wel of geen " in het argument?
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 19:24 schreef Xcalibur het volgende:
    Dit werkt niet?
    Weet ik niet, kan het nu helaas niet testen even geen PHP omgeving en wachtwoorden in de buurt... maar zou graag de keuze in de regex willen hebben
    Like trump...
    pi_50430209
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 22:29 schreef Chandler het volgende:
    Maar weet jij de oplossing voor wel of geen " in het argument?
    Ja, zoals ik al zei, zoveel mogelijk matchen en pas zodra je een veld 'waarde' hebt kijken naar het type
    pi_50430600
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 21:03 schreef fokME2 het volgende:

[..]

Of kijk in de cheatsheet!
    Dat is handig Meteen maar ff printen
    pi_50431109
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 22:45 schreef The_Terminator het volgende:

[..]

Dat is handig Meteen maar ff printen
    Stond al tijden in de OP, maar daar valt het natuurlijk niet zo op. Op die website staan er nog meer. Denk aan mysql, css, mod_rewrite en javascript.

HIer dus.

[ Bericht 12% gewijzigd door fokME2 op 13-06-2007 23:02:33 ]
    pi_50431649
    Die cheatsheets zijn heilig
    Heb ze geprint op m'n bureau liggen.
    pi_50433118
    ik heb die cheatsheets ook een tijd op m'n bureau gehad, maar ik gebruikte ze eigenlijk nooit... d'r stond altijd net niet op wat ik wilde weten, PHP.net was dan toch handiger
    pi_50433139
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 22:29 schreef Chandler het volgende:
    Weet ik niet, kan het nu helaas niet testen even geen PHP omgeving en wachtwoorden in de buurt... maar zou graag de keuze in de regex willen hebben
    dus de quotes optioneel bedoel je?
    Dan kan je doen door er een vraagteken achter te zetten
    pi_50433170
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 19:01 schreef Xcalibur het volgende:
    zo, daar ben ik weer

Ik heb dus twee tabellen, homes en beds. Ik wil een lijst met alle homes krijgen, met bij iedere home een count van het aantal beds. Ik probeer dat met onderstaande query (vereenvoudigd), maar die geeft dus geen homes terug als hij geen bijbehorende beds kan vinden:
    [ code verwijderd ]

Iemand nog suggesties om deze query aan de praat te krijgen?
    pi_50433396
    Kun je, al dan niet via een PM, wat meer informatie over de tabellen danwel je gewenste resultaat geven?
    pi_50439735
    jahoor
    wat wil je precies weten, buiten bovenstaand verhaal + query?
      donderdag 14 juni 2007 @ 14:18:15 #220
    107951 JortK
    Immer kwaliteitsposts
    pi_50449350
    quote:
    Op donderdag 14 juni 2007 09:35 schreef Xcalibur het volgende:
    jahoor :)
    wat wil je precies weten, buiten bovenstaand verhaal + query?
    Je moet volgens mij echt naar je joins kijken, want als ik je goed begrijp wil je alle records van tabel A laten zien, met daarnaast de waarde als die er is in kolom B, en als er geen match is NULL weergeven?

FF een stukje uit Books Online, weliswaar MS SQL maar kom je misschien een aardig eind mee:

Consider a join of the authors table and the publishers table on their city columns. The results show only the authors who live in cities in which a publisher is located (in this case, Abraham Bennet and Cheryl Carson).

To include all authors in the results, regardless of whether a publisher is located in the same city, use an SQL-92 left outer join. The following is the query and results of the Transact-SQL left outer join:

1
    2
    3
    4
    5
    USE pubs
    SELECT a.au_fname, a.au_lname, p.pub_name
    FROM authors a LEFT OUTER JOIN publishers p
       ON a.city = p.city
    ORDER BY p.pub_name ASC, a.au_lname ASC, a.au_fname ASC

Here is the result set:

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    au_fname             au_lname                       pub_name          
    -------------------- ------------------------------ ----------------- 
    Reginald             Blotchet-Halls                 NULL
    Michel               DeFrance                       NULL
    Innes                del Castillo                   NULL
    Ann                  Dull                           NULL
    Marjorie             Green                          NULL
    Morningstar          Greene                         NULL
    Burt                 Gringlesby                     NULL
    Sheryl               Hunter                         NULL
    Livia                Karsen                         NULL
    Charlene             Locksley                       NULL
    Stearns              MacFeather                     NULL
    Heather              McBadden                       NULL
    Michael              O'Leary                        NULL
    Sylvia               Panteley                       NULL
    Albert               Ringer                         NULL
    Anne                 Ringer                         NULL
    Meander              Smith                          NULL
    Dean                 Straight                       NULL
    Dirk                 Stringer                       NULL
    Johnson              White                          NULL
    Akiko                Yokomoto                       NULL
    Abraham              Bennet                         Algodata Infosystems
    Cheryl               Carson                         Algodata Infosystems

The LEFT OUTER JOIN includes all rows in the authors table in the results, whether or not there is a match on the city column in the publishers table. Notice that in the results there is no matching data for most of the authors listed; therefore, these rows contain null values in the pub_name column.
    pi_50449996
    De JOIN op zich werkt wel, het probleem zit hem in de COUNT / GROUP BY, en dan specifiek in combinatie met een WHERE op de rechtertabel (beds).

Ik krijg wel degelijk een count van 0, als ik de WHERE leeglaat... maar dat is dus een zinloos resultaat
      donderdag 14 juni 2007 @ 15:42:03 #222
    49017 Reneuh
    Met je hoof
    pi_50452657
    Iemand idee waarom ik dit op mijn server krijg (goed)
    1<form method="post" action="form2session.php?s=10">

en dit bij de externe server krijg (fout)

1<form method="post" action="form2session.php?<? echo ($s);" ?>

M.a.w. de php code wordt niet geïnterpreteerd. Mijn webhost ondersteund php 4 terwijl die andere alleen php 5 ondersteund. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit een versieprobleem is. Lijkt me eerder een serverinstelling o.i.d.

Iemand een idee
    I spoke proper England since I was a children.
    pi_50452931
    <? is volgens mij een short-tag, misschien staat dat uit
    Probeer eens:
    1<form method="post" action="form2session.php?<?php echo ($s);" ?>

En als het niet werkt: waar komt $s vandaan?
    pi_50452948
    probeer het eens met <?php ipv <?
    Misschien staan de short open tags niet aan
    pi_50453484
    <?php

Wat doet deze jongen?
      donderdag 14 juni 2007 @ 16:13:13 #226
    49017 Reneuh
    Met je hoof
    pi_50453833
    Er stond eerst <?= , niet <? verkeerd overgenomen.

Maar het lijkt me ook dat het daardoor komt. Ik kan het helaas morgen pas testen. Iig al bedankt
    I spoke proper England since I was a children.
    pi_50453957
    <?= $s; ?> is een short-tag voor <?php echo $s; ?>, maar als short-tags uitstaan op de server werkt dat niet natuurlijk
    pi_50504491
    quote:
    Op donderdag 14 juni 2007 14:36 schreef Xcalibur het volgende:
    De JOIN op zich werkt wel, het probleem zit hem in de COUNT / GROUP BY, en dan specifiek in combinatie met een WHERE op de rechtertabel (beds).

Ik krijg wel degelijk een count van 0, als ik de WHERE leeglaat... maar dat is dus een zinloos resultaat
    Ik heb het anders opgelost:
    1 query op de tabel houses, 1 count query op de tabel beds, en met twee foreach-loopjes aan elkaar geknoopt op id
    pi_50506511
    Qua performance en netheid raad ik je aan toch echt met de querys verder te gaan
    pi_50506944
    ik betwijfel ernstig of het met 1 query gaat....en om nou een extra query per record te gaan doen lijkt me ook niet zo optimaal

Ik had het liever anders gezien, maar ik ben best te spreken over deze oplossing
      zaterdag 16 juni 2007 @ 00:25:29 #231
    12880 CraZaay
    prettig gestoord
    pi_50507453
    quote:
    Op vrijdag 15 juni 2007 23:57 schreef Geqxon het volgende:
    Qua performance en netheid raad ik je aan toch echt met de querys verder te gaan
    Je kunt je afvragen of twee simpele selects niet sneller zijn dan 1 zware query (geen idee of dat hiet aan de orde is).
    pi_50507987
    quote:
    Op zaterdag 16 juni 2007 00:25 schreef CraZaay het volgende:

[..]

Je kunt je afvragen of twee simpele selects niet sneller zijn dan 1 zware query (geen idee of dat hiet aan de orde is).
    Ik ben hier vrij simpel in, er moet hoe dan ook gefilterd danwel gerekend worden om deze data te verkrijgen, en daar waar MySQL hier op gebouwd is zal deze er vast beter in zijn.

Goed, misschien een slecht voorbeeld. Zolang je maar geen "SELECT * FROM `table`" acties uit gaat voeren.
      zaterdag 16 juni 2007 @ 00:47:12 #233
    107951 JortK
    Immer kwaliteitsposts
    pi_50508112
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 19:01 schreef Xcalibur het volgende:
    zo, daar ben ik weer

[ code verwijderd ]

Je syntax zou wel in deze richting moeten zitten, even je joins controleren
    pi_50512635
    Iets anders, gewoon uit intresse.

Ik las op tweakers dat ++$i sneller is dan $i++ maar vraag mij af waarom?
    Like trump...
    pi_50514659
    quote:
    Op donderdag 14 juni 2007 15:42 schreef Reneuh het volgende:
    Iemand idee waarom ik dit op mijn server krijg (goed)

[ code verwijderd ]

en dit bij de externe server krijg (fout)

[ code verwijderd ]

M.a.w. de php code wordt niet geïnterpreteerd. Mijn webhost ondersteund php 4 terwijl die andere alleen php 5 ondersteund. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit een versieprobleem is. Lijkt me eerder een serverinstelling o.i.d.

Iemand een idee
    is:
    1<form method="post" action="form2session.php?<?php echo ($s); ?>">

niet een beter idee? Je opent de aanhalingstekens namelijk in de html, en sluit ze vervolgens in de php, je krijgt dus gewoon: echo ($s);". En daar kan php niet zoveel mee
    <? en <?php zou bij de meeste fatsoenlijke webservers geen verschil uit moeten maken.
      zaterdag 16 juni 2007 @ 12:07:51 #236
    104583 cyberstalker
    Een krachtig neen!
    pi_50515583
    quote:
    Op zaterdag 16 juni 2007 11:25 schreef Hmail het volgende:
    <? en <?php zou bij de meeste fatsoenlijke webservers geen verschil uit moeten maken.
    Onzin. Ik zet short_open_tag altijd uit. Levert meer problemen op dan dat het nut heeft.
    pi_50516588
    Ik hoop dat jullie me op de juiste weg kunnen krijgen met mijn probleem. Ik ben een complete beginner, maar dankzij het Net weet ik de meeste problemen wel op te lossen. Soms loop ik echter tegen een probleem aan wat waarschijnlijk heel simpel is, maar waar ik toch niet uitkom. Zoals dit dus ;)

Ik wil een overzichtspagina met ArtiestNaam, ClipNaam en Genre, keurig op alfabet etc. Via het phpscriptje roep ik alle gegevens uit de database op die van belang zijn op deze pagina en geef deze weer.

Nu is het probleem dat ik ook graag meerdere genres per artiest zou willen weergeven. Ik heb hiervoor een koppeltabel aangemaakt, en gebruik nu de volgende (relevante) tabellen;

Artiest (ArtiestID, ArtiestNaam),
    Nummer (NummerID, ArtiestID, NummerNaam),
    Genre (GenreID, GenreNaam),
    ArtiestGenre (GenreID, ArtiestID)

Nu loop ik echter tegen het probleem aan, dat ik dit niet netjes weergegeven krijg als ik een hele lijst met nummers/artiesten oproep. Zolang een artiest onder 1 genre valt, wordt dit keurig weergegeven, bij meerdere genres krijg ik echter de gegevens ook meerdere keren terug. Er wordt een nieuwe rij voor elk genre aangemaakt.

Nu krijg ik bijvoorbeeld
    Savage Garden - Truly Madly, Deeply - Pop (Bij 1 ingevuld genre)
    Shakira - Pure Intuition - Pop
    Shakira - Pure Intuition - Latin (Bij meerdere ingevulde genres)

Terwijl de gewenste output is:
    Savage Garden - Truly Madly, Deeply - Pop
    Shakira - Pure Intuition - Latin, Pop

Mijn huidige script (gestript van overbodige zooi):
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    <?php

$begin 
    strtolower($_GET['c']);

$select "SELECT NummerID, NummerNaam, MJArtiest.ArtiestID, ArtiestNaam, MJGenre.GenreID, GenreNaam FROM MJNummer, MJArtiest, MJGenre, MJArtiestGenre WHERE 
    MJNummer.ArtiestID = MJArtiest.ArtiestID AND
    MJArtiestGenre.ArtiestID = MJArtiest.ArtiestID AND
    MJArtiestGenre.GenreID = MJGenre.GenreID AND
    ArtiestNaam LIKE '$begin%' ORDER BY ArtiestNaam"
    ;

$query mysql_query($select)or die(mysql_error());

while(
    $list mysql_fetch_object($query)){

echo 
    $list->ArtiestNaam;
    echo 
    " - ";
    echo 
    $list->NummerNaam;
    echo 
    " - ";
    echo 
    $list->GenreNaam;
    echo 
    "<BR>";
    ;} 
    ?>

Nu zou ik dus graag willen weten hoe ik dan wel de gewenste output krijg. Het is waarschijnlijk iets heel simpels, maar ik kom er zo niet uit. Wie kan me op het juiste spoor helpen?
    www.muziekjunkie.nl - Voor je dagelijkse shot muziek
    pi_50517144
    distinct(nummerId) dan houd je dus altijd maar 1x dat nummer in je lijst met de eerste genre
    Like trump...
    pi_50527310
    Iemand tips hoe ik de groote van een multidimensionale array pak? Dus hoeveel arrays er in de array zitten?

sizeof en zijn synoniem count geven helaas een nul terug...
    pi_50527385
    quote:
    Op zaterdag 16 juni 2007 19:59 schreef Geqxon het volgende:
    Iemand tips hoe ik de groote van een multidimensionale array pak? Dus hoeveel arrays er in de array zitten?

sizeof en zijn synoniem count geven helaas een nul terug...
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    <?php
    $lijst 
    = array();
    $lijst[] = array(123);
    $lijst[] = array(3456);

echo 
    count($lijst); // geeft 2 terug
    ?>
    pi_50528004
    Sarcast

Het werkt inderdaad prima, het was echter een denkfout in het verdere process.
    pi_50529199
    quote:
    Op zaterdag 16 juni 2007 20:22 schreef Geqxon het volgende:
    Sarcast
    Eh?
    pi_50530050
    Oeps, ik begreep je boodschap verkeerd
      zondag 17 juni 2007 @ 16:11:32 #244
    107951 JortK
    Immer kwaliteitsposts
    pi_50547861
    Ik heb een vraag met betrekking tot mijn avatar dingetje wat iedere keer een ander plaatje laat zien.

Is het mogelijk om geforceerd iedere keer een nieuwe te tonen, nu is het zo dat het plaatje in de cache wordt opgeslagen.

Kan ik dat regelen in mijn PHP bestand of is dit echt op browser niveau?
    pi_50547935
    Met PHP kan het volgens mij zo:
    1
    2
    3
    4
    5
    <?php
    header
    ("Cache-Control: no-cache, must-revalidate");

// Date in the past
    header("Expires: Mon, 26 Jul 1997 05:00:00 GMT");
    ?>

Tenminste, zo staat het op W3Schools
      zondag 17 juni 2007 @ 16:22:03 #246
    107951 JortK
    Immer kwaliteitsposts
    pi_50548077
    quote:
    Op zondag 17 juni 2007 16:15 schreef Piles het volgende:
    Met PHP kan het volgens mij zo:
    [ code verwijderd ]

Tenminste, zo staat het op W3Schools
    Heb ik al geprobeert, dat doe die dus niet
    pi_50548384
    1
    2
    3
    4
    <?
      Header('Cache-Control: no-cache');
      Header('Pragma: no-cache');
      ?>

Maar lees dit eens na: http://www.mnot.net/cache_docs/
    pi_50551645
    Mijn ubuntu systeem wil php niet uitvoeren met commandline.
    bash: php: command not found
    Dat dus..
    En het is wel geinstalleerd, met apt-get install php5 zegt ie dat ie al geinstalleerd is, Bij apache draait het wel..
    Help
    pi_50552183
    Voer je PHP dan uit? Het is toch een onderdeel van Apache?
    pi_50552704
    php moet je toch ook via commandline kunnen uitvoeren? Voor cronjobs toch ook?
      zondag 17 juni 2007 @ 19:34:11 #251
    12221 Tijn