Dat komt omdat je een server session aan een client kunt koppelen door middel van het session ID, die je vrijwel altijd opslaat als cookie bij de clientquote:Op dinsdag 29 mei 2007 20:07 schreef Geqxon het volgende:
Trouwens, mij persoonlijke ervaring onder FireFox is dat als cookies uitgeschakeld zijn, dat sessies het dan ook niet doen.
Kijk, dan weet ik ook weer waarom dat in het bejaarde osCommerce zo gebeurd, de sessie-ID in de URL.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 20:10 schreef JeRa het volgende:
[..]
Dat komt omdat je een server session aan een client kunt koppelen door middel van het session ID, die je vrijwel altijd opslaat als cookie bij de clienteen workaround hiervoor is het opnemen van het session ID in de URL (niet aan te raden though).
Absoluut niet niet aan te raden. Al helemaal niet als je sid niet aan een IP gelocked is want dan kan iedereen de sessie kapenquote:Op dinsdag 29 mei 2007 20:10 schreef JeRa het volgende:
[..]
Dat komt omdat je een server session aan een client kunt koppelen door middel van het session ID, die je vrijwel altijd opslaat als cookie bij de clienteen workaround hiervoor is het opnemen van het session ID in de URL (niet aan te raden though).
-edit: onzinquote:Op dinsdag 29 mei 2007 20:21 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Wat ik mij dan wel weer afvraag: Is het not-done om de username en het password (in MD5) in een sessie op te slaan?
Ik las cookiequote:Op dinsdag 29 mei 2007 20:40 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Maar wordt de inhoud van de sessie dan lokaal opgeslagen? Ik dacht dat de data van een sessie puur en alleen serverside gehouden werdt, afgeschermd van kwaadwillende personen?
1 2 3 4 | $arr = array(123 => "Regel 1 waar XXX vervangen moet worden maar ook YYY en ZZZ"); // etc ?> |
quote:Op dinsdag 29 mei 2007 21:35 schreef Chandler het volgende:
tvp + een vraagje.
Ik wil voor een site taal bestanden gaan gebruiken!, echter zit ik ook met teksten waarin stukjes vervangen moeten worden.
Nu heb ik al deze teksten in een array gezet en wil alle stukjes die vervangen moeten worden vervangen. Hoe kan ik deze het beste laten vervangen!.
Ik las over printf met %s maar hoe werkt dat precies? of is er een betere manier!?
1 2 3 4 5 6 | $en_taal_filenotfound = 'The file %s could not be found.'; // ... // ... echo sprintf($nl_taal_filenotfound, "'/tmp/test'"); echo sprintf($en_taal_filenotfound, "'/tmp/test'"); |
Dat vraagt ie niet.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 21:36 schreef Geqxon het volgende:
In je database een extra veld per taal?
1 2 3 4 5 | $txt = "Haha %s hehe %s woei %s"; printf($txt, array("ABC", "DEF", "GHI")); ?> |
1) Met javascript (zie ook cookieCheck() in de .js van het FOK!forum)quote:Op woensdag 30 mei 2007 11:00 schreef super-muffin het volgende:
hoe kun je checken of je bezoeker cookies aan heeft staan?
In de Ubuntu repositories zitten wél PHP, Apache én MySQL. Heb je al naar de packages in je package management system gekeken?quote:Op woensdag 30 mei 2007 11:18 schreef Tuvai.net het volgende:
Ubuntu draait inmiddels maar vreemd genoeg zit d'r geen PHP, apache of MySQL in; vreemd want ik las op verscheidene plaatsen, waaronder heir op Fok!, dat alles daarvoor standaard d'r in zou zitten.
Dus, wat next? Hoe ga ik nu aan de slag? Is er geen kant en klaar apache + PHP + MySQL pakket (uiteraard met de laatste PHP en MySQL versies) wat ik op Ubuntu kan draaien zodat ik een daadwerkelijke PHP server heb?
Is het niet apache2 ipv apache?quote:Op woensdag 30 mei 2007 11:39 schreef Tuvai.net het volgende:
Ik zie by Synaptics Pakketbeheer inderdaad apache en php5 staan. Echter als ik deze wil 'checken' en vervolgens op 'Mark for installation' wil klikken, krijg ik alleen de foutmelding 'Could not mark package for installation'. -_-
quote:Op woensdag 30 mei 2007 11:40 schreef Piles het volgende:
Ik ben nog ff opzoek naar een PHP-functie (die er niet is volgens mij). Hoe filter ik alles behalve cijfers en letters uit een string?
1 2 3 | $string = preg_replace('#[^a-z0-9]#i', '', $string); ?> |
quote:Op woensdag 30 mei 2007 13:52 schreef super-muffin het volgende:
lol, moet je kijken, een handige tool om je HTML om te zetten naar PHP:
http://www.html-site.nl/htmltophp.php
Enige wat die site doet is dus alle " vervangen door \", en er <? print " voor en "; ?> achter zetten. Niets meer dan wat je ook met kladblok kunt doen dus.quote:Op woensdag 30 mei 2007 13:52 schreef super-muffin het volgende:
lol, moet je kijken, een handige tool om je HTML om te zetten naar PHP:
http://www.html-site.nl/htmltophp.php
Nog niet eens gewoon javasciptjequote:Op woensdag 30 mei 2007 14:08 schreef Chandler het volgende:
[..]
l33t man
oftewel gewoon een print met addslashes!
quote:\" . phpinfo() . \"
Inderdaad, vandaar dat je browser half hangt als je een flinke lap HTML code daar in pleurt.quote:Op woensdag 30 mei 2007 14:23 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
Nog niet eens gewoon javasciptjehttp://www.html-site.nl/htmltophp.js
* JortK mompelt iets met regsrv32quote:Op woensdag 30 mei 2007 17:01 schreef Tuvai.net het volgende:
Goed, na flink wat irritaties Ubuntu weet d'r vanaf geflikkerd en toch voor Windows 2003 server gekozen. IIS is fijn geïnstalleerd en de computer is helemaal ge-update en geconfigureerd. Ik meteen daarna op php.net PHP 5.2.2 gedownload en de MSI installer uitgevoerd. PHP was goed geïnstalleerd volgens de installer/wizard. Ik heb het overigens in de map C:\PHP geïnstallerd en niet in C:\PROGRAM FILES\PHP in verband met whitespaces.
Ga ik echter php.exe opstarten, krijg ik een stuk of 20 foutmeldingen van DLLs die niet gevonden kunnen worden. Terwijl deze zich echt wel in de c:\php\ext folder bevinden. :/
http://www.bartendavid.be/doc/howto/netwerk/servers/apache.htmlquote:Op woensdag 30 mei 2007 11:18 schreef Tuvai.net het volgende:
Ubuntu draait inmiddels maar vreemd genoeg zit d'r geen PHP, apache of MySQL in; vreemd want ik las op verscheidene plaatsen, waaronder heir op Fok!, dat alles daarvoor standaard d'r in zou zitten.
Dus, wat next? Hoe ga ik nu aan de slag? Is er geen kant en klaar apache + PHP + MySQL pakket (uiteraard met de laatste PHP en MySQL versies) wat ik op Ubuntu kan draaien zodat ik een daadwerkelijke PHP server heb?
Jammer, zo moeilijk was het niet.quote:Op woensdag 30 mei 2007 17:01 schreef Tuvai.net het volgende:
Goed, na flink wat irritaties Ubuntu weet d'r vanaf geflikkerd en toch voor Windows 2003 server gekozen. IIS is fijn geïnstalleerd en de computer is helemaal ge-update en geconfigureerd. Ik meteen daarna op php.net PHP 5.2.2 gedownload en de MSI installer uitgevoerd. PHP was goed geïnstalleerd volgens de installer/wizard. Ik heb het overigens in de map C:\PHP geïnstallerd en niet in C:\PROGRAM FILES\PHP in verband met whitespaces.
Ga ik echter php.exe opstarten, krijg ik een stuk of 20 foutmeldingen van DLLs die niet gevonden kunnen worden. Terwijl deze zich echt wel in de c:\php\ext folder bevinden. :/
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | $row_color = 1; while($al = mysql_fetch_assoc($list)) { $title = str_replace(" ","_",rtrim($al['title']," ")); $row_color = ($row_color % 2)?$cfg['color1'] : $cfg['color2']; $row .= "<tr bgcolor="".$row_color.""><td><a href='http://".$_SERVER['HTTP_HOST']."/".$_GET['c']."/detail/".$title.".html'>".$al['title']."</a></td></tr>"; $row_color++; } ?> |
regsvr32 C:PHPextphp_mbstring.dll geeft:quote:
Lijkt wel of die nog steeds heen PHP kan uitvoeren. What to do?quote:You are not authorized to view this page
The URL you attempted to reach has an ISAPI or CGI application installed that verifies user credentials before proceeding. This application cannot verify your credentials.
Please try the following:
* Contact the Web site administrator if you believe you should be able to view this directory or page.
* Click the Refresh button to try again with different credentials.
HTTP Error 401.5 - Unauthorized: Authorization failed by an ISAPI/CGI application.
Internet Information Services (IIS)
Ja, in Ubuntu vond ik gewoon meerdere dingen raar en ik was d'r in z'n geheel niet echt weg van, niet alleen vanwege de PHP kwestie. Jammer want ik vond het wel soepel draaien en gelikt uitzien. Als ik niet zo veel met Visual Studio en andere Ms programma's zou werken zou ik 't zeer zeker een keer overwegen.quote:Op donderdag 31 mei 2007 10:12 schreef JeRa het volgende:
Gelukkig heb je onder Windows niet hetzelfde doorzettingsvermogen als je onder Ubuntu had, Tuvai.net
Gewoon allebij op een apparte poort draaien lijk mij ...quote:Op donderdag 31 mei 2007 13:18 schreef Hmail het volgende:
Als ik het goed begrijp wil je nu Apache en IIS naast elkaar laten draaien? Dan is het niet zo gek dat die dwars met elkaar gaan liggen.
Ik zou eerst een keuze maken: Of Apache, of IIS. Als je voor Apache gaat, IIS eraf gooien, ga je voor IIS, Apache eraf. Dat scheelt alvast een hoop troubleshooten
Ik ben ook niet zo heel erg thuis met phpMyAdmin, maar je kunt gebruikers rechten geven op een specifieke database. Dat betekent wel dat je eerst alle rechten weer even weg moet halen, en dan per database op moet geven welke rechten hij hiervoor heeft. Het is even knutselen, maar ik heb het pas nog werkend gekregen, dus ik kan wel even uitvogelen hoe het precies zit als je wiltquote:Op donderdag 31 mei 2007 13:36 schreef Tuvai.net het volgende:
Maar goed, volgende probleem. stel ik wil voor MySQL een gebruiker aanmaken, die we voor het gemak effe 'pietje' noemen, deze heb ik zojuist toegevoegd en alleen maar de privileges gegeven om data en structuur te beheren, géén administratieve privileges dus. Gebruiker heb ik op die manier toevoegen en ik kan ook al als die gebruiker inloggen. Echter, ik blijf als die gebruiker, die maar beperkte rechten zou moeten hebben, bijvoorbeeld de 'mysql' database zien; ook kan ik als die gebruiker andere gebruikers wijzigen, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Help?
Dat kan, maar of het nuttig is is maar de vraag. Als je gewoon wat wil knutselen met php en mysql, dan heeft het niet zoveel zin om daar ook nog eens een aparte webserver naast te gaan draaien.quote:Op donderdag 31 mei 2007 13:36 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
Gewoon allebij op een apparte poort draaien lijk mij ...
Dan kan je dat ook gewoon allemaal onder apache draaien dacht ik. Weet het niet zeker werk nooit met ASPquote:Op donderdag 31 mei 2007 13:42 schreef Hmail het volgende:
[..]
Dat kan, maar of het nuttig is is maar de vraag. Als je gewoon wat wil knutselen met php en mysql, dan heeft het niet zoveel zin om daar ook nog eens een aparte webserver naast te gaan draaien.
Als je echt een professionele webserver wilt draaien, met diverse sites (php, asp, noem maar op), dan is het misschien iets om over na te denken.
Wat voor type user is het? Dat kun je in PHPMyAdmin checken onder Database->Privileges. In mijn geval is het een Database-specific user. Check dat evenquote:Op donderdag 31 mei 2007 13:55 schreef Tuvai.net het volgende:
Ik heb gebruiker 'pietje' nu alle rechten ontnomen (niks aangevinkt) maar wel op één specifieke tabel rechten gegeven, het is dus de bedoeling dat gebruiker 'pietje' maar één database krijgt. Dat doet het ook.
Probleem is echter dat ik wel tabel 'information_schema' blijf zien als ik als 'pietje' in log, terwijl ik hier niks specifieks voor heb ingesteld.
Ik werk ook niet met ASP, en ik heb het (thank god) nog nooit werkend hoeven te krijgen onder Apache, maar het schijnt niet makkelijk te zijn. Daarom kies ik ook liever voor een combinatie IIS & PHP dan Apache & ASP. Gewoonweg omdat er meer mensen IIS en PHP werkend willen hebben dan Apache en ASP. (dit kan ik uiteraard niet gehinderd door enige kennis van zaken makkelijk zeggen, ik weet de specifieke aantallen niet)quote:Op donderdag 31 mei 2007 14:04 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
Dan kan je dat ook gewoon allemaal onder apache draaien dacht ik. Weet het niet zeker werk nooit met ASP.
* WyriHaximus sluit zich hier volledig bij aanquote:Op donderdag 31 mei 2007 14:25 schreef Hmail het volgende:
[..]
Ik werk ook niet met ASP, en ik heb het (thank god) nog nooit werkend hoeven te krijgen onder Apache, maar het schijnt niet makkelijk te zijn. Daarom kies ik ook liever voor een combinatie IIS & PHP dan Apache & ASP. Gewoonweg omdat er meer mensen IIS en PHP werkend willen hebben dan Apache en ASP. (dit kan ik uiteraard niet gehinderd door enige kennis van zaken makkelijk zeggen, ik weet de specifieke aantallen niet)
Bij database specifieke rechten stond alleen de tabel die de gebruiker 'pietje' ook daadwerkelijk mag gebruiken. Deze heb ik voor te testen even weggehaald, met als resultaat dat wanneer je als 'pietje' inlogt, nu alléén maar database information_schema ziet.quote:Op donderdag 31 mei 2007 14:23 schreef Hmail het volgende:
[..]
Wat voor type user is het? Dat kun je in PHPMyAdmin checken onder Database->Privileges. In mijn geval is het een Database-specific user. Check dat even
Dat heb ik ook staan bij de betreffende database waar de betreffende user wél toegang toe moet hebben. Maar bij 'information_schema' staat niks verdachts, toch is deze gewoon toegankelijk door de betreffende user terwijl dat niet de bedoeling zou moeten zijn.quote:Op donderdag 31 mei 2007 15:07 schreef Hmail het volgende:
In mijn geval ziet het database-privleges scherm er zo uit. Het gaat om de gemaskeerde naam:
[afbeelding]
Verrek, dat heb ik ook nog gelezen ook nog.quote:Op donderdag 31 mei 2007 15:51 schreef JeRa het volgende:
INFORMATION_SCHEMA is een speciale database waarvan de inhoud verandert aan de hand van de rechten die de gebruiker heeft. Die blijf je dus altijd zien, is sinds MySQL 5 als ik me niet vergis
Je kunt hem wel gebruiken, en INFORMATION_SCHEMA geeft informatie over je rechten, databases, tabellen, etceteraquote:Op donderdag 31 mei 2007 16:05 schreef Chandler het volgende:
Wat is dan de functie van die database als je die toch (niet kan) gebruik(t/en)...
Ik ben niet bekend met hashen, maar je zet deze vijf variabelen tot een lange string tekst om, wat je vervolgens weer terugdecodeerd naar vijf losse variabelen?quote:Op donderdag 31 mei 2007 20:46 schreef Chandler het volgende:
je kunt wel een hash maken waarbij je de username + ip + id hasht.. deze controlleer je dan weer met de usernaam + $_SERVER['REMOTE_ADDR'] + id oid..
Zat mogelijkheden
Waarna de "hacker" vervolgens een hash maakt van de username + ip + id van "het slachtoffer" hasht, en vervolgens dus niet eens de moeite hoeft te doen voor het stelen van een cookiequote:Op donderdag 31 mei 2007 20:46 schreef Chandler het volgende:
je kunt wel een hash maken waarbij je de username + ip + id hasht.. deze controlleer je dan weer met de usernaam + $_SERVER['REMOTE_ADDR'] + id oid..
Zat mogelijkheden
Exact. Iets a la:quote:Op donderdag 31 mei 2007 20:51 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Ik ben niet bekend met hashen, maar je zet deze vijf variabelen tot een lange string tekst om, wat je vervolgens weer terugdecodeerd naar vijf losse variabelen?
1 2 3 | $cookievar = md5($username.$userid.$_SERVER['REMOTE_ADDR']); ?> |
Nee, een hash is one-way. Terugcoderen vanuit een hash naar de losse variabelen is nagenoeg niet mogelijk; terugcoderen naar een wachtwoord is soms wel mogelijk met behulp van reverse lookup tablesquote:Op donderdag 31 mei 2007 20:51 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Ik ben niet bekend met hashen, maar je zet deze vijf variabelen tot een lange string tekst om, wat je vervolgens weer terugdecodeerd naar vijf losse variabelen?
Of gewoon mktime() gebruiken zodat je mooi een UNIX timestamp krijgt.quote:Op zondag 3 juni 2007 16:18 schreef Skorpija het volgende:
Weet iemand het volgende:
Wanneer ik drie stringen heb in php
dag = 2
maand = 4
jaar = 1971
Hoe kan ik deze dan inserten in MySql in een veld gedecrlareerd als datetime?
-edit-
Gevonden, gewoon met 1971-4-2
Maar dat past niet in een datetime (of date) veld in MySQL.quote:Op zondag 3 juni 2007 19:53 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Of gewoon mktime() gebruiken zodat je mooi een UNIX timestamp krijgt.
Naast de overduidelijk positieve dingen zijn er mijns inziens ook wat negatieve:quote:Op zondag 10 juni 2007 01:24 schreef Geqxon het volgende:
PHP 6 gaat ruig worden. Clean-slate style, rotzooiscripts van de PHP4 tijd gaan dus mooi niet werken. Niks te ge register-globals, of safe-mode.
Nice!
OK goede reden zou ik zeggenquote:Op zondag 10 juni 2007 10:40 schreef Hmail het volgende:
Omdat je ook wel een de grootte van een array of string wil berekenen, die je niet uit mysql haalt?
Java is dan ook OO. Op een handjevol uitzonderingen na is het altijd nodig om een object te maken. Dan kun je dus in de class van het object ook de bijbehorende functies zetten. Of het daardoor minder flexibel wordt, weet ik zo niet.quote:Op zondag 10 juni 2007 01:36 schreef Geqxon het volgende:
Wat OOP betreft zijn de functies als strlen() en count() vrij "achterlijk", aangezien dat naar mijn mening methodes moeten zijn die bij een string/int/array horen. Dus de string "$filename", de length daarvan moet op te vragen zijn door "$filename.getLength()".
Goed, dat is tenminste hoe ik met Java werk, en wat ik in PHP erg fijn zou vinden. Het enige nadeel hiervan is dat het in zijn totaliteit minder flexibel wordt, maar qua structuur een stuk strakker.
Java is inderdaad 99% OO, al snap ik niet exact wat je bedoeld met: "Dan kun je dus in de class van het object ook de bijbehorende functies zetten.". Ooit al eens van overerven gehoord?quote:Op zondag 10 juni 2007 11:11 schreef Light het volgende:
[..]
Java is dan ook OO. Op een handjevol uitzonderingen na is het altijd nodig om een object te maken. Dan kun je dus in de class van het object ook de bijbehorende functies zetten. Of het daardoor minder flexibel wordt, weet ik zo niet.
Ik denk dat als ik elke keer een MySQL count uit zou moeten voeren, terwijl de data al in een array staat, mijn website erg traag wordtquote:Op zondag 10 juni 2007 10:33 schreef JortK het volgende:
Functies als count() enzo, waarom zou je die op PHP niveau gebruiken, en niet op MySQL niveau?
Ja hoor, ik ben niet helemaal onbekend met OO, hoewel het jaren geleden is dat me serieus met Java bezig heb gehouden. In Java heb je een object van class Array, en aan dat object kun je dan vragen "zeg, hoeveel elementen bevat je?quote:Op zondag 10 juni 2007 16:17 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Java is inderdaad 99% OO, al snap ik niet exact wat je bedoeld met: "Dan kun je dus in de class van het object ook de bijbehorende functies zetten.". Ooit al eens van overerven gehoord?
Dat loosely typed van PHP heeft voor- en nadelen. Je kunt makkelijker vergelijkingen doen, maar function overloading gaat in Java weer beter.quote:Wat de flexibiliteit betreft, mijn persoonlijke mening is dat PHP flexibeler is dan Java. Je niet naar ints, doubles en strings hoeft te casten en je in een boolean strings kan comparen, en je niet de methode equals() uit de class String nodig hebt. Daarnaast hoef je niet voor ieder pietluttig dingetje een object aan te maken, enz. enz.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 | $img_size = 100; $img_width = $img_size; $img_height = $img_size; if(function_exists("ImageCreateTrueColor")){ $image = ImageCreateTrueColor($img_width, $img_height); }else{ $image = ImageCreate($img_width, $img_height); } imageantialias($image,true); // trans background $bg_color = imagecolorallocate($image, 255, 255, 255); // white imagefill($image, 0, 0,$bg_color ); imagecolortransparent($image,$bg_color ); // set white as transparent colo // colored bg (green) $c = imagecolorallocate($image, 28, 118, 80); // green imagefill($image, 0, 0,$c); imagefilledrectangle($image, 0, 0, $img_size, $img_size, $c); // draw the white/trans ellipse imagefilledellipse($image, $img_size, $img_size, $img_size*2, $img_size*2, $bg_color); imageSaveAlpha($image, true); ImageAlphaBlending($image, false); header("Content-type: image/png"); ImagePNG($image); ImageDestroy($image); ?> |
1 2 3 | ImageAlphaBlending($image, false); ?> |
1 2 3 | ImageAlphaBlending($image, true); ?> |
IE7 doet dat goed afaik.quote:Op zondag 10 juni 2007 23:02 schreef Hmail het volgende:
Met welke browser doe je dat? Als ik me niet vergis doet IE geen transparante png's. Maar ik weet niet of IE7 dat ook nog steeds weigert..
IE7 doet inmiddels alphachannel PNG, bij IE6 krijg je op de plekken waar je transparancy hebt een grijs vlak.quote:Op zondag 10 juni 2007 23:02 schreef Hmail het volgende:
Met welke browser doe je dat? Als ik me niet vergis doet IE geen transparante png's. Maar ik weet niet of IE7 dat ook nog steeds weigert..
1 2 3 4 | echo '<td><input name="en_tagging[]" type="checkbox" class="input_fix" id="en_tagging[]" value="'. $list_row['en_link'].'" />'. $list_row['en_link'].'</td>'; echo '<td><input name="nl_tagging[]" type="checkbox" class="input_fix" id="nl_tagging[]" value="'. $list_row['nl_link'].'" />'. $list_row['nl_link'].'</td>'; ?> |
1 2 3 4 5 6 7 | $en_tag = explode(" ", $_POST['en_tagging']); $nl_tag = explode(" ", $_POST['nl_tagging']); $sql = "INSERT INTO `subpages` (id, nl_link, en_link, nl_headline, en_headline, nl_content, en_content, en_tag, nl_tag, draft, autobreak, bbcode, special,hits) VALUES ('', '$nl_link', '$en_link', '$nl_headline', '$en_headline', '$nl_content', '$en_content', '$en_tag', '$nl_tag', '$draft', '$autobreak', '$bbcode', '$special', '1');" ; mysql_query($sql) or die(mysql_error()) ; ?> |
De waardes $_POST['en_tagging'] en $_POST['nl_tagging'] worden al als array aan php doorgegeven, MITS er tenminste 1 element is aangezet voor het versturen.quote:Op maandag 11 juni 2007 15:40 schreef Vlek het volgende:
Ik probeer een array te exploden in mijn db. Maar het enige wat er gepost word is een Array. Nu kan het aan mij liggen, maar voordat ik wat aanpassingen maakte aan mijn php script werkte de explode functie wel. Iemand enig idee wat ik fout doe?
Dit zijn de checkboxen die in de array opgevangen moeten worden:
[ code verwijderd ]
En dit is de sql query (alleen de explode heb ik er ff bij gezet):
[ code verwijderd ]
De Array en alle overige vars worden overigens wel in de goede velden geplaatst.
Je bedoelt als in /dev/null?quote:Op maandag 11 juni 2007 17:59 schreef Piles het volgende:
Ik heb net met de functie unlink() een aantal bestanden verwijderd, kan ik die nog ergens terugvinden?
Ook zonder de explode , dus $_POST['en_tagging'], krijg ik alleen een 'Array' in de db.quote:Op maandag 11 juni 2007 18:12 schreef cyberstalker het volgende:
[..]
De waardes $_POST['en_tagging'] en $_POST['nl_tagging'] worden al als array aan php doorgegeven, MITS er tenminste 1 element is aangezet voor het versturen.
Je hoeft dus in je php geen explode meer te doen na het afvangen van deze waardes.
Let ook op dat je het doorgeven van een lege lijst goed afvangt. Is er geen element geselecteerd, dan is $_POST['xx_tagging'] undefined. Wil je deze dan gebruiken als array dan zul je een notice krijgen (mits je error_reporting hoog genoeg staat).
Uiteraard. Het is immers een array. Wanneer je een array als string benadert krijg je standaard de text 'Array' terug.quote:Op maandag 11 juni 2007 18:17 schreef Vlek het volgende:
[..]
Ook zonder de explode , dus $_POST['en_tagging'], krijg ik alleen een 'Array' in de db.
1 |
Moest wel om te testen. Na de installatie van een script moet er wat verwijderd wordenquote:Op maandag 11 juni 2007 18:51 schreef Xcalibur het volgende:
doe unlink ook gerust niet op je eigen scriptbestanden
temp.txt aanmaken en weggooien?quote:Op maandag 11 juni 2007 18:53 schreef Piles het volgende:
[..]
Moest wel om te testen. Na de installatie van een script moet er wat verwijderd worden
Een 404 betekent dat hij het opgevraagde bestand niet kan vinden. Dus check alle stappen in het proces: of de unieke naam in de database wel aangemaakt wordt, of de images goed weggeschreven/geladen worden, etc.quote:Op maandag 11 juni 2007 22:48 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik heb een script dat foto's resized en naar file systeem schrijft en een unieke naam in db zet.
Maar.... bij grote foto's krijg ik een 404 terug.
zelfde plaatje verkleind werkt wel. Maar inderdaad maf dat er een 404 komt. Even controleren.quote:Op maandag 11 juni 2007 22:52 schreef JeRa het volgende:
[..]
Een 404 betekent dat hij het opgevraagde bestand niet kan vinden. Dus check alle stappen in het proces: of de unieke naam in de database wel aangemaakt wordt, of de images goed weggeschreven/geladen worden, etc.iéts moet 'false' teruggeven welke je niet opvangt.
Max geheugen gebruik misschien ff ophogen met plaatjes kan nog wel eens schelenquote:Op maandag 11 juni 2007 22:54 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
zelfde plaatje verkleind werkt wel. Maar inderdaad maf dat er een 404 komt. Even controleren.
There ya goquote:Op maandag 11 juni 2007 23:48 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
Max geheugen gebruik misschien ff ophogen met plaatjes kan nog wel eens schelen :X.
Ff zoeken voor je :).
1 2 3 | ini_set('memory_limit', '64M'); ?> |
64 of 128 misschien een idee dan? Ow en schroef het niet op boven de grote van het RAM anders zat PHP het zonder pardon 'terug' naar de standaard instellingquote:Op dinsdag 12 juni 2007 08:18 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
die had ik hem inderdaad al van 16 naar 32 laten opschroeven.
Dat wordt leuk als er meerdere plaatjes tegelijk geüploadet wordenquote:Op dinsdag 12 juni 2007 08:23 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
64 of 128 misschien een idee dan? Ow en schroef het niet op boven de grote van het RAM anders zat PHP het zonder pardon 'terug' naar de standaard instelling.
Als je die tactiek gebruikt moet je niet vergeten te flush()enquote:ow wat ik zelf nog wel eens doe om te kijken waar het precies fout gaat is $i_die = 0; aan het begin en dan na iedere stapje echo($i_die++ . "<br />rn"); dan weet je snel genoeg waar het waarschijnlijk fout gaat.
Hangt er vanaf wat het probleem is. Met die echo methode kan je mooi zien waar je programma allemaal langs gaatquote:Op dinsdag 12 juni 2007 10:09 schreef JeRa het volgende:
[..]
Dat wordt leuk als er meerdere plaatjes tegelijk geüploadet worden
[..]
Als je die tactiek gebruikt moet je niet vergeten te flush()enanders zie je mogelijk nog het verkeerde in je browser. Persoonlijk ben ik fan van daadwerkelijk de manual lezen en alle mogelijke returnwaarden van alle functies die ik gebruik goed afhandelen (al is het maar door een echo(), dan weet je in ieder geval wat er aan de hand is)
Normaal gesproken geef ik bij debuggen ook een echo. Maar in dit geval ben ik niet zelf aan het debuggenquote:Op dinsdag 12 juni 2007 10:09 schreef JeRa het volgende:
[..]
Dat wordt leuk als er meerdere plaatjes tegelijk geüploadet worden
[..]
Als je die tactiek gebruikt moet je niet vergeten te flush()enanders zie je mogelijk nog het verkeerde in je browser. Persoonlijk ben ik fan van daadwerkelijk de manual lezen en alle mogelijke returnwaarden van alle functies die ik gebruik goed afhandelen (al is het maar door een echo(), dan weet je in ieder geval wat er aan de hand is)
Ik had het niet over debuggen.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 12:41 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Normaal gesproken geef ik bij debuggen ook een echo. Maar in dit geval ben ik niet zelf aan het debuggen
Nou niet dus, ik vroeg me af of ie gewoon de 1e kon pakken..Maakt btw niet uit of het de 1e is, als het maar gewoon 1 van elke groep is..quote:Op dinsdag 12 juni 2007 15:10 schreef JeRa het volgende:
@Scriptha
Hoe wordt bepaald of een lid de eerste uit een groep is?
Dan krijg ik er maar 1, en niet 1 van elke groepquote:Op dinsdag 12 juni 2007 16:02 schreef Chandler het volgende:
indien 1e resultaat het eerste lid moet zijn.
LIMIT 0,1
Werkt nietquote:Op dinsdag 12 juni 2007 16:09 schreef Geqxon het volgende:
Een SELECT DISTINCT oid? GROUP BY?
In MySQL kun je dan geloof ik gewoon een GROUP BY doen, en dan krijg je een willekeurige.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 17:02 schreef Scriptha het volgende:
[..]
Nou niet dus, ik vroeg me af of ie gewoon de 1e kon pakken..Maakt btw niet uit of het de 1e is, als het maar gewoon 1 van elke groep is..
quote:Op dinsdag 12 juni 2007 17:02 schreef Scriptha het volgende:
[..]
Nou niet dus, ik vroeg me af of ie gewoon de 1e kon pakken..Maakt btw niet uit of het de 1e is, als het maar gewoon 1 van elke groep is..
[..]
Dan krijg ik er maar 1, en niet 1 van elke groep
[..]
Werkt nietkrijg toch nog alle klassen en leden met
- Edit werkt tochbedankt
![]()
En je hebt bijvoorbeeld "SELECT DISTINCT Groep ....." of "SELECT Lid, Groep..... GROUP BY Groep" gedan?quote:Op dinsdag 12 juni 2007 17:07 schreef Scriptha het volgende:
werkt toch niet, geeft maar 13 resultaten terwijl er meer dan 20 moeten zijn
Yeshquote:Op dinsdag 12 juni 2007 17:09 schreef Geqxon het volgende:
[..]
En je hebt bijvoorbeeld "SELECT DISTINCT Groep ....." of "SELECT Lid, Groep..... GROUP BY Groep" gedan?
Als je 'GROUP BY groep' zonder DISTINCT doet, krijg je hetzelfde aantal rijen terug als dat er verschillende groepen zijn. Zo niet, dan doe je iets foutquote:
Hoe kan het dan dat andere pc's dezelfde pagina's wel goed laten zien zonder vraagtekens?quote:Op dinsdag 12 juni 2007 17:37 schreef Piles het volgende:
Haal alles voor je het in de database zet door htmlentities()
Lekker handig als je het voor iets anders dan HTML output nodig hebtquote:Op dinsdag 12 juni 2007 17:37 schreef Piles het volgende:
Dat heeft te maken met de character set van de gegevens.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 17:36 schreef Scriptha het volgende:
Nieuwe vraag:
Als ik in die tabel een naam heb staan waar een e met trema of streepje in staat, krijgi k een '?'.
Ook bij zo ongeveer alle andere speciale tekens...
Weet niet of dit een php of mysql iets is btw, want het is niet op pc's ergens anders ofzo, alleen op me linux en windows box thuis..
Hmm, juist jaquote:Op dinsdag 12 juni 2007 17:54 schreef JeRa het volgende:
[..]
Lekker handig als je het voor iets anders dan HTML output nodig hebt
Geen ideequote:Op dinsdag 12 juni 2007 17:47 schreef Scriptha het volgende:
Hoe kan het dan dat andere pc's dezelfde pagina's wel goed laten zien zonder vraagtekens?
Soms detecteren bepaalde browsers of besturingssystemen welke character set je serveert. Ook in phpMyAdmin kun je een character set instellen, misschien verschilt die?quote:Op dinsdag 12 juni 2007 17:47 schreef Scriptha het volgende:
[..]
Hoe kan het dan dat andere pc's dezelfde pagina's wel goed laten zien zonder vraagtekens?
Niet dus.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 17:37 schreef Piles het volgende:
Ik ookquote:Op dinsdag 12 juni 2007 17:54 schreef JeRa het volgende:
Ik gebruik altijd UTF-8 op bovenstaande manier, gaat nimmer fout
Nee, het is dezelfde browser, tenzij portable firefox anders is dan gewoon firefox?quote:Op dinsdag 12 juni 2007 17:56 schreef JeRa het volgende:
[..]
Soms detecteren bepaalde browsers of besturingssystemen welke character set je serveert. Ook in phpMyAdmin kun je een character set instellen, misschien verschilt die?
Dus je hebt:quote:
1 2 3 | mysql_query('UPDATE `pages` SET `hits` = `hits` +1 WHERE `en_link` = "'.$_GET['tag'].'" LIMIT 1') ; ?> |
1 2 3 | mysql_query('UPDATE `pages` SET `hits` = `hits` +1 WHERE `".$pagelanguage."_link` = "'.$_GET['tag'].'" LIMIT 1') ; ?> |
U bent geweldig!quote:Op dinsdag 12 juni 2007 21:34 schreef Piles het volgende:
Let op je quot-gebruik:
`".$pagelanguage."_link`
moet zijn:
`'.$pagelanguage.'_link`
Met een goede editor kun je dit mooi zien
Een goede editorquote:Op dinsdag 12 juni 2007 21:36 schreef Vlek het volgende:
En mijn editor gaf in alle gevallen alles mooi rood, waar ik ook niks aan had
1 2 3 | define("online", true); define("rows", 3); |
Waarom gebruik je er geen database voor? Of anders een xmlbestand?quote:Op dinsdag 12 juni 2007 21:59 schreef Chandler het volgende:
Ik heb een vraag.
Voor een klant wil ik ook extra een configuratie script voor zijn script schrijven, echter zitten er heel veel defenities in zijn script config. (stuk of 40) en deze hebben zowel een text als cijfer als value.
vb
[ code verwijderd ]
nu wil ik met het script al deze values simpel kunnen replacen!? heeft iemand een idee hoe ik dit gemakkelijk zou kunnen doen? dan de gehele config opnieuw te moeten schrijven qua opbouw. Ik zou dit liever willen replacen oid..
Anyone?
is het niet de bedoeling van define() dat je er constants mee maakt, die (hence the name) niet te bewerken zijn?quote:Op dinsdag 12 juni 2007 21:59 schreef Chandler het volgende:
Ik heb een vraag.
Voor een klant wil ik ook extra een configuratie script voor zijn script schrijven, echter zitten er heel veel defenities in zijn script config. (stuk of 40) en deze hebben zowel een text als cijfer als value.
vb
[ code verwijderd ]
nu wil ik met het script al deze values simpel kunnen replacen!? heeft iemand een idee hoe ik dit gemakkelijk zou kunnen doen? dan de gehele config opnieuw te moeten schrijven qua opbouw. Ik zou dit liever willen replacen oid..
Anyone?
SVN bijvoorbeeld kun je ook prima lokaal draaien. Life saver for mequote:Op dinsdag 12 juni 2007 22:56 schreef Piles het volgende:
[..]
Ik script alleen lokaal, dus dan is dat wat lastiger
Dan gaan we dat binnenkort eens uitzoekenquote:Op dinsdag 12 juni 2007 23:04 schreef CraZaay het volgende:
[..]
SVN bijvoorbeeld kun je ook prima lokaal draaien. Life saver for me
Onzin, dat zijn alsnog CVS en Sourcesafe.quote:Op woensdag 13 juni 2007 00:18 schreef CraZaay het volgende:
Dan zou ik toch voor SVN kiezen, aangzien dat inmiddels de de facto industriestandaard is.
1 2 3 4 5 | echo "<tr>"; echo "<td><B>".$row['picfilename']."</B></td>"."<td><a href="".$row['picreferers']."" target="_blank">".$row['picreferers']."</a></td>"."n"; echo "</tr>"; } |
1 |
1 |
Ok, thanks. Hiermee gaat het me wel lukkenquote:Op woensdag 13 juni 2007 00:51 schreef Tuvai.net het volgende:
Aan de MySQL query die je in $result gebruikt LIMIT x,x toevoegen. Waar de eerste x het 'startpunt' is, en de tweede x het aantal rijen dat je vanaf het startpunt wilt weergeven.
Dus stel, je hebt normaal deze query...
[ code verwijderd ]
...die 50 rijen weergeeft.
Dan doet deze query...
[ code verwijderd ]
...enkel 10 rijen weergeven, startend van de 30ste rij.
Met het eerste ben ik het niet eens. Of tenminste: in de webdev wereld is SVN voor zover ik kan zien echt het meestgebruikt, zeker in Nederland. Zo'n beetje iedereen die CVS gebruikte is inmiddels wel overgestapt naar SVN. Vandaar het "de facto" bij de industriestandaard.quote:Op woensdag 13 juni 2007 00:25 schreef JeRa het volgende:
[..]
Onzin, dat zijn alsnog CVS en Sourcesafe.langzamerhand komt SVN naar boven (grote spelers zijn reeds overgestapt) maar om het nu een industriestandaard te noemen
verder ben ik het ook niet met je eens dat de keuze voor source versioning zou moeten liggen bij de industriestandaard; het zou afgestemd moeten zijn op het doel. Daarom stelde ik ook git voor, die doet standaard wat hij wil (local versioning / repository tree) en die applicatie is zo opgezet dat je zonder problemen kunt uitbreiden naar andere mensen. Bij CVS/SVN heb je ook nog eens het probleem van één centrale repository die uit kan vallen
Desalniettemin gebruik ik voor mijn meeste projecten ook gewoon Subversion, maar dat zijn ook geen dingen waar ik dagelijks aan werk
Hoezo 'het ene systeem met git'?quote:Op woensdag 13 juni 2007 07:59 schreef CraZaay het volgende:
[..]
De ene centrale repository zie ik niet als een nadeel. Als deze uitvalt heb je iig je lokale checkout nog, terwijl als het ene systeem met git crasht je meteen alles kwijt bentDat geldt overigens alleen uiteraard wanneer je SVN ergens extern draait.
Database wil ik niet ivm aantal hits per uur oid.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 22:46 schreef cyberstalker het volgende:
Waarom gebruik je er geen database voor? Of anders een xmlbestand?
Klopt maar ik gebruik defines ook omdat ze net zo hang zijn als GLOBALS!l maar toch wil ik deze aanpassen.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 22:54 schreef CraZaay het volgende:
is het niet de bedoeling van define() dat je er constants mee maakt, die (hence the name) niet te bewerken zijn?
quote:Op woensdag 13 juni 2007 09:01 schreef Darkomen het volgende:
Is het eigenlijk mogelijk om alle active variable in 1 keer weer te geven?
1 2 3 | print_r($GLOBALS); ?> |
En dan? Je kunt willen wat je wilt, maar een constant kun je niet bewerken.quote:Op woensdag 13 juni 2007 08:44 schreef Chandler het volgende:
Klopt maar ik gebruik defines ook omdat ze net zo hang zijn als GLOBALS!l maar toch wil ik deze aanpassen.
Nu zat ik te denken aan een regexje die ik door het PHP bestand heen haal.
'!define("(.*?)", ("?)(.*?)(?"));!ism' oid...
Dan heb ik de werking van git verkeerd begrepen, excuses hiervoor. In dat geval is het absoluut zinnig, zeker voor kleine teams.quote:Op woensdag 13 juni 2007 08:35 schreef JeRa het volgende:
[..]
Hoezo 'het ene systeem met git'?Het idee achter git is dat iedereen een repository tree heeft. Stel dat je één hoofdpersoon hebt met een git tree waarvan je pullt, en die persoon gaat offline, dan heb je een lokale repository waar je nog gewoon in kunt committen, blamen, reverten, etc
probeer dat maar eens met SVN
daarom ook mijn suggestie: SVN is sowieso serverbased, met git heb je alle vrijheid.
Ben voor me website bezig het een dagnacht simulatie te geven nu moet ik ook de kleuren van de website (zijn gedeeltelijk plaatjes dus er moet met GD lib gewerkt worden) langzaam van licht naar donker te laten vervagen aan de hand van een begin en eindstand (RGD HEX codes). Dit gaat ook op voor de plaatjes dus dat je een begin en eind plaatje opgeeft en dat een script aan de hand van hoeveel procent uitrekent en genereerd hoe het er uit moet zien.quote:Op woensdag 13 juni 2007 10:37 schreef Geqxon het volgende:
* Geqxon is bored.
Geef me eens iets te doen.
In de GBLib zit de functie imagefilter, waarbij je het contrast en de brightness aan kan passen. Ik gok dat je iets als dat bedoeld? Ik vraag mij enkel wel af of je dat wilt, aangezien het je server bij veel hits goed op zijn knieën kan brengen.quote:Op woensdag 13 juni 2007 10:45 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
Ben voor me website bezig het een dagnacht simulatie te geven nu moet ik ook de kleuren van de website (zijn gedeeltelijk plaatjes dus er moet met GD lib gewerkt worden) langzaam van licht naar donker te laten vervagen aan de hand van een begin en eindstand (RGD HEX codes). Dit gaat ook op voor de plaatjes dus dat je een begin en eind plaatje opgeeft en dat een script aan de hand van hoeveel procent uitrekent en genereerd hoe het er uit moet zien.
Zoiets?
Het word niet alleen van wit naar zwart anders zou ik wel daar voor gaanquote:Op woensdag 13 juni 2007 10:54 schreef Geqxon het volgende:
[..]
In de GBLib zit de functie imagefilter, waarbij je het contrast en de brightness aan kan passen. Ik gok dat je iets als dat bedoeld? Ik vraag mij enkel wel af of je dat wilt, aangezien het je server bij veel hits goed op zijn knieën kan brengen.
Oko tof erg interesantquote:IMG_FILTER_COLORIZE: Like IMG_FILTER_GRAYSCALE, except you can specify the color. Use arg1, arg2 and arg3 in the form of red, blue, green. The range for each color is 0 to 255.
Mwah dat heb ik al. Heb regen dus andere neerslag is erg makkelijk er in te zetten. Moeilijker word het om de zon en de maan netjes in hun huidige positie (berekent naar de tijd) te plaatsenquote:Op woensdag 13 juni 2007 11:06 schreef Geqxon het volgende:
Zo, wil je er ook nog een sneeuweffectje bij?
quote:Op woensdag 13 juni 2007 11:08 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
Mwah dat heb ik al. Heb regen dus andere neerslag is erg makkelijk er in te zetten. Moeilijker word het om de zon en de maan netjes in hun huidige positie (berekent naar de tijd) te plaatsen(Ow en ik heb ook al wolken
.)
1 2 3 4 | $textcolor = imagecolorallocate($im, 0, 0, 0); imagestring($im, 5, 0, 0, "Just look outside the darn window!", $textcolor); ?> |
Klopt, maar ik kan het script wel inladen (in een string) de gegevens vervangen en de pagina weer opslaan en dat is de bedoeling dusquote:Op woensdag 13 juni 2007 09:48 schreef CraZaay het volgende:
En dan? Je kunt willen wat je wilt, maar een constant kun je niet bewerken.
Deze wil ik volgen want ik ben hier ook tegen aan gelopenquote:Op woensdag 13 juni 2007 15:40 schreef Piles het volgende:
Heb ik ook nog een vraagje:
ik heb een functions.php, welke ik in elke pagina include. Dit bestand staat in de submap includes/, en ik include daarin nog een aantal bestanden.
In de map staat ook mn bestand wat ik gebruik voor AJAX, en daarin wil ik ook functions.php includen. Opzich geen probleem, maar de 'subincludes' werken dan niet meer, omdat de verwijzingen naar de map dan niet werken.
Ik loop vaker tegen dit probleem aan, en meestal los ik dat op door een variabele in elk map te zetten, zoals: $dir = '../'; Deze oplossing vindt ik niet zo netjes, en ik vroeg me af hoe jullie dat doen
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is
Ik script lokaal, en dan wil ik alles zo kunnen uploadenquote:Op woensdag 13 juni 2007 15:51 schreef Geqxon het volgende:
Absolute paths? Dus /home/website/mijnwebsite/... ?
Nou ja, jij bepaalt het output formaat, dus wat lukt er precies niet?quote:Op woensdag 13 juni 2007 11:32 schreef Chandler het volgende:
[..]
Klopt, maar ik kan het script wel inladen (in een string) de gegevens vervangen en de pagina weer opslaan en dat is de bedoeling dus
quote:Op woensdag 13 juni 2007 15:53 schreef Piles het volgende:
[..]
Ik script lokaal, en dan wil ik alles zo kunnen uploaden ;)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | // PRODUCTIESERVER $connection = @mysql_connect("localhost", "username", "password"); $database = @mysql_select_db("database_productie"); $basepath = "/home/var/website"; if (!$connection || !$database){ // DEVBAK $connection = @mysql_connect("localhost", "username", "password"); $database = @mysql_select_db("database_devbak"); $basepath = "/data/websites/"; } ?> |
Dat had ik ook kunnen bedenkenquote:
1 2 3 4 | FROM categorysubscriptions AS cs, categorys AS c WHERE cs.CategoryID = c.ID GROUP BY cs.CategoryID |
Right en left outer joins?quote:Op woensdag 13 juni 2007 16:44 schreef Xcalibur het volgende:
Ik heb een MySQL probleempje, en ik begin er inmiddels aan te twijfelen of het wel mogelijk is wat ik wil...
Ik heb twee tabellen, met een 1 op veel relatie. Ik wil alle records uit tabel 1, met een count() per record op het aantal records uit tabel 2. Daarbij wil ik nog wat extra selectie criteria opgeven. En dat alles natuurlijk in 1 query
Mijn probleem: op het moment dat er 0 records in tabel 2 staan, krijg ik het hele record uit tabel 1 niet meer terug, ipv een record met een count van 0. Wanneer ik alleen een count op tabel 2 doe krijg ik wel een count van 0.
Any thoughts?
http://nl2.php.net/reserved.variablesquote:Op woensdag 13 juni 2007 16:12 schreef Piles het volgende:
[..]
Dat had ik ook kunnen bedenken![]()
Maar kan het echt niet zonder iets te hoeven veranderen
Mss maar eens wat prutsen met $_SERVER, en dat dir functies
Niets, behalve de manier waarop twee tabellen worden gejoined. Een FROM a LEFT JOIN b is hetzelfde als een FROM b RIGHT JOIN a.quote:Op woensdag 13 juni 2007 18:23 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
Wat is het verschil er eingelijk tussen?
Perfecte uitleg: http://www.wellho.net/mou(...)-and-OUTER-JOIN.htmlquote:Op woensdag 13 juni 2007 18:23 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
Wat is het verschil er eingelijk tussen?
hmm, ik zal eens kijken of ik er met deze code uitkom...quote:Op woensdag 13 juni 2007 17:00 schreef Geqxon het volgende:
Een soortgelijke query heb ik toevallig vorige week nog gemaakt:
[ code verwijderd ]
In mijn geval laat hij alle categoriën zien, inclusief het aantal gebruiker-subscriptions er voor die categorie zijn. U zoekt zoiets?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 | homes.*, COUNT(beds.id) as beds FROM homes LEFT JOIN beds ON homes.id = beds.home_id WHERE 1 = 1 AND homes.status <> "d" AND beds.status <> "d" GROUP BY homes.login_id |
Dit werkt niet?quote:Op woensdag 13 juni 2007 19:12 schreef Chandler het volgende:
"/define("(.*?)", (.*?));/ism"
Kijk in de PHP manual bij de ereg/preg* functiesquote:Op woensdag 13 juni 2007 20:43 schreef Geqxon het volgende:
Heeft iemand een lijst met de regular expression modifiers? Ik ken i van case-insensitive, en de m van multiline, maar waar kan ik ergens de complete lijst zien?
Hier kun je ook kijken:quote:Op woensdag 13 juni 2007 20:43 schreef Geqxon het volgende:
Heeft iemand een lijst met de regular expression modifiers? Ik ken i van case-insensitive, en de m van multiline, maar waar kan ik ergens de complete lijst zien?
Ja, helaas welquote:Op woensdag 13 juni 2007 19:22 schreef JeRa het volgende:
@Chandler
Waarom heb je de /s-modifier? Heb je defines die langer zijn dan één regel?
Weet ik niet, kan het nu helaas niet testenquote:Op woensdag 13 juni 2007 19:24 schreef Xcalibur het volgende:
Dit werkt niet?
Ja, zoals ik al zei, zoveel mogelijk matchen en pas zodra je een veld 'waarde' hebt kijken naar het typequote:Op woensdag 13 juni 2007 22:29 schreef Chandler het volgende:
Maar weet jij de oplossing voor wel of geen " in het argument?
Stond al tijden in de OP, maar daar valt het natuurlijk niet zo op.quote:Op woensdag 13 juni 2007 22:45 schreef The_Terminator het volgende:
[..]
Dat is handigMeteen maar ff printen
![]()
dus de quotes optioneel bedoel je?quote:Op woensdag 13 juni 2007 22:29 schreef Chandler het volgende:
Weet ik niet, kan het nu helaas niet testeneven geen PHP omgeving en wachtwoorden in de buurt... maar zou graag de keuze in de regex willen hebben
Iemand nog suggesties om deze query aan de praat te krijgen?quote:Op woensdag 13 juni 2007 19:01 schreef Xcalibur het volgende:
zo, daar ben ik weer
Ik heb dus twee tabellen, homes en beds. Ik wil een lijst met alle homes krijgen, met bij iedere home een count van het aantal beds. Ik probeer dat met onderstaande query (vereenvoudigd), maar die geeft dus geen homes terug als hij geen bijbehorende beds kan vinden:
[ code verwijderd ]
Varianten met RIGHT JOIN, LEFT OUTER JOIN, etc hebben allemaal geen resultaat.
Ik ga nu even met de code van Geqxon aan de slag
Je moet volgens mij echt naar je joins kijken, want als ik je goed begrijp wil je alle records van tabel A laten zien, met daarnaast de waarde als die er is in kolom B, en als er geen match is NULL weergeven?quote:Op donderdag 14 juni 2007 09:35 schreef Xcalibur het volgende:
jahoor :)
wat wil je precies weten, buiten bovenstaand verhaal + query?
1 2 3 4 5 | SELECT a.au_fname, a.au_lname, p.pub_name FROM authors a LEFT OUTER JOIN publishers p ON a.city = p.city ORDER BY p.pub_name ASC, a.au_lname ASC, a.au_fname ASC |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 | -------------------- ------------------------------ ----------------- Reginald Blotchet-Halls NULL Michel DeFrance NULL Innes del Castillo NULL Ann Dull NULL Marjorie Green NULL Morningstar Greene NULL Burt Gringlesby NULL Sheryl Hunter NULL Livia Karsen NULL Charlene Locksley NULL Stearns MacFeather NULL Heather McBadden NULL Michael O'Leary NULL Sylvia Panteley NULL Albert Ringer NULL Anne Ringer NULL Meander Smith NULL Dean Straight NULL Dirk Stringer NULL Johnson White NULL Akiko Yokomoto NULL Abraham Bennet Algodata Infosystems Cheryl Carson Algodata Infosystems |
1 |
1 |
1 |
Ik heb het anders opgelost:quote:Op donderdag 14 juni 2007 14:36 schreef Xcalibur het volgende:
De JOIN op zich werkt wel, het probleem zit hem in de COUNT / GROUP BY, en dan specifiek in combinatie met een WHERE op de rechtertabel (beds).
Ik krijg wel degelijk een count van 0, als ik de WHERE leeglaat... maar dat is dus een zinloos resultaat
Je kunt je afvragen of twee simpele selects niet sneller zijn dan 1 zware query (geen idee of dat hiet aan de orde is).quote:Op vrijdag 15 juni 2007 23:57 schreef Geqxon het volgende:
Qua performance en netheid raad ik je aan toch echt met de querys verder te gaan
Ik ben hier vrij simpel in, er moet hoe dan ook gefilterd danwel gerekend worden om deze data te verkrijgen, en daar waar MySQL hier op gebouwd is zal deze er vast beter in zijn.quote:Op zaterdag 16 juni 2007 00:25 schreef CraZaay het volgende:
[..]
Je kunt je afvragen of twee simpele selects niet sneller zijn dan 1 zware query (geen idee of dat hiet aan de orde is).
Je syntax zou wel in deze richting moeten zitten, even je joins controlerenquote:Op woensdag 13 juni 2007 19:01 schreef Xcalibur het volgende:
zo, daar ben ik weer
Ik heb dus twee tabellen, homes en beds. Ik wil een lijst met alle homes krijgen, met bij iedere home een count van het aantal beds. Ik probeer dat met onderstaande query (vereenvoudigd), maar die geeft dus geen homes terug als hij geen bijbehorende beds kan vinden:
[ code verwijderd ]
Varianten met RIGHT JOIN, LEFT OUTER JOIN, etc hebben allemaal geen resultaat.
Ik ga nu even met de code van Geqxon aan de slag
is:quote:Op donderdag 14 juni 2007 15:42 schreef Reneuh het volgende:
Iemand idee waarom ik dit op mijn server krijg (goed)
[ code verwijderd ]
en dit bij de externe server krijg (fout)
[ code verwijderd ]
M.a.w. de php code wordt niet geïnterpreteerd. Mijn webhost ondersteund php 4 terwijl die andere alleen php 5 ondersteund. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit een versieprobleem is. Lijkt me eerder een serverinstelling o.i.d.
Iemand een idee![]()
1 |
Onzin. Ik zet short_open_tag altijd uit. Levert meer problemen op dan dat het nut heeft.quote:Op zaterdag 16 juni 2007 11:25 schreef Hmail het volgende:
<? en <?php zou bij de meeste fatsoenlijke webservers geen verschil uit moeten maken.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 | $begin = strtolower($_GET['c']); $select = "SELECT NummerID, NummerNaam, MJArtiest.ArtiestID, ArtiestNaam, MJGenre.GenreID, GenreNaam FROM MJNummer, MJArtiest, MJGenre, MJArtiestGenre WHERE MJNummer.ArtiestID = MJArtiest.ArtiestID AND MJArtiestGenre.ArtiestID = MJArtiest.ArtiestID AND MJArtiestGenre.GenreID = MJGenre.GenreID AND ArtiestNaam LIKE '$begin%' ORDER BY ArtiestNaam"; $query = mysql_query($select)or die(mysql_error()); while($list = mysql_fetch_object($query)){ echo $list->ArtiestNaam; echo " - "; echo $list->NummerNaam; echo " - "; echo $list->GenreNaam; echo "<BR>"; ;} ?> |
quote:Op zaterdag 16 juni 2007 19:59 schreef Geqxon het volgende:
Iemand tips hoe ik de groote van een multidimensionale array pak? Dus hoeveel arrays er in de array zitten?
sizeof en zijn synoniem count geven helaas een nul terug...
1 2 3 4 5 6 7 | $lijst = array(); $lijst[] = array(1, 2, 3); $lijst[] = array(3, 4, 5, 6); echo count($lijst); // geeft 2 terug ?> |
Heb ik al geprobeert, dat doe die dus nietquote:Op zondag 17 juni 2007 16:15 schreef Piles het volgende:
Met PHP kan het volgens mij zo:
[ code verwijderd ]
Tenminste, zo staat het op W3Schools
1 2 3 4 | Header('Cache-Control: no-cache'); Header('Pragma: no-cache'); ?> |
Bedanktquote:Op zondag 17 juni 2007 19:34 schreef Tijn het volgende:
Ja, PHP kan ook via de commandline. Ik heb op m'n Ubuntusysteem daarvoor het package "php5-cli" geinstalleerd. Werkt prima
curl moet je ook installeren hequote:Op maandag 18 juni 2007 07:38 schreef Scriptha het volgende:
[..]
Bedankt![]()
Edit
Maar nu doet curl het niet
Fatal error: Call to undefined function curl_init() in /tmp/run.php on line 240
Die het wel doet als het via een webpagina is geladen...
Bedoel je niet EXPLAIN?quote:Op maandag 18 juni 2007 11:20 schreef JortK het volgende:
Weet iemand toevallig of er in MySQL ook een mogelijk bestaat om met een bepaalde tool het execution plan van een query te kunnen bekijken?
In MS SQL Query Analyzer ziet dat er zo uit:
[afbeelding]
Ah, ik las MySQL ipv MSSQL. Geen idee, voor MSSQL bestaat het (die Query Analyzer dus), voor PgSQL bestaat het (PgAdmin), maar hetgeen wat er het dichtst bij in de buurt komt voor MySQL is de Query Browser (maar geen idee of die ook dergelijke grafische weergaves kent).quote:Op maandag 18 juni 2007 11:56 schreef JortK het volgende:
[..]
En dan grafisch zodat het nog een beetje makkelijk te zien is wat er gebeurd
Nee rlyquote:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 | $checkquery='SELECT COUNT(sessions.session_id) FROM sessions,connections,rooms WHERE (sessions.connection_id = connections.connection_id AND connections.room_id = $room_id) AND ((sessions.status = 'ACTIVE') OR (sessions.status = 'EXPIRED'))'; $count=mysql_query($checkquery); if ($count>0){ if ($_GET["select"]==""){ echo "You didn't make a valid selection. Please go back to the Select a Room pagen"; } echo "It appears this room has already been enabled, please go to the Manage existing connections page (link at the bottom of this page) to make changes."; } else { echo "**** This room is ready to be enabled ****<br><br>"; $room_id=$_GET["select"]; $query6='SELECT connections.vlan_id , switches.switch_id , switches.switch_name , switches.switch_ip , switches.snmp_community FROM connections , switches , vlans WHERE ( connections.vlan_id = vlans.vlan_id ) AND ( vlans.switch_id = switches.switch_id ) AND ( connections.room_id = $room_id ) LIMIT 0, 30 '; $details=mysql_query($query6); while($data = mysql_fetch_assoc( $details )) |
Haal die spaties eens weg en zet onder je while de { en }quote:Op dinsdag 19 juni 2007 08:47 schreef TinToR het volgende:
Beginners probleem denk ik......
Hoe komt het dat ik in de 2e query een foutmelding krijg?
Warning: mysql_fetch_assoc(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /blah.php op de laatste regel.?
[ code verwijderd ]
1 |
1 |
Je zet het tussen aanhalingstekens?quote:Op dinsdag 19 juni 2007 08:58 schreef TinToR het volgende:
Die {en} had ik niet meegepasted, maar staan er wel.
De foutmelding is Unknown column '$room_id' in 'where clause'
Ik dacht al dat het daar aan lag, maar hoe komt het dat dit wel werkt in de eerste query (de $room_id).
Blijkbaar niet, maar waarom word dezelfde variable wel 'herkent' een paar regels eerder?quote:Op dinsdag 19 juni 2007 09:03 schreef Scorpie het volgende:
Je zet het tussen aanhalingstekens?
Of blijkbaar ziet hij de $room_id niet als een variable.
Door gebruik te maken van Code Igniter (as good as it gets wanneer het om MVC gaat in PHP).quote:Op dinsdag 19 juni 2007 13:46 schreef PiRANiA het volgende:
vraagje:
hoe delen jullie een php pagina in?
Dat, of ik bouw een eigen template parser systeempje dat mijn templates attached aan mijn data.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 14:00 schreef CraZaay het volgende:
[..]
Door gebruik te maken van Code Igniter (as good as it gets wanneer het om MVC gaat in PHP).
1 2 3 | mkdir('../data'.DIRECTORY_SEPARATOR.$clientnumber, 0755, true); ?> |
Je host heeft waarschijnlijk php < 5.0 . De derde parameter die jij doorgeeft (recursief) wordt daarin nog niet ondersteunt.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 17:44 schreef Vlek het volgende:
Ik heb een script om mappen aan te maken op de server. Lokaal gaat dit prima, maar online krijg ik de volgende melding:
Warning: mkdir() expects at most 2 parameters, 3 given in /home/sites/abstract-productions.nl/web/contactus/acp/add_user.php on line 70
Als ik 1 van de parameters weghaal, is de foutmelding weg, maar dan maakt hij geen mappen aan of zet de rechten niet goed.
Dit is de code
[ code verwijderd ]
Iemand een oplossing?
in welk formaat zijn ze?quote:Op dinsdag 19 juni 2007 17:29 schreef broodmonkeh het volgende:
situatie: ik heb 2 datums uit een MySQL database gehaald. Bijv. Datum1 en Datum2
Nu wil ik berekenen hoeveel maanden er zit tussen beide datums, hoe pak ik dit aan?
1 |
zou je de oplossing hier willen posten?quote:Op dinsdag 19 juni 2007 19:11 schreef broodmonkeh het volgende:
[..]
laat maar heb het al gevonden. In het engels iets opzoeken in google doet wonderen![]()
upgraden wil nog wel eens helpen ja, of het jou probleem oplost weet ik niet.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 21:17 schreef Igen het volgende:
Hallo! Ik heb de volgende reguliere expressie:
[ code verwijderd ]
Ik hoop dat ik genoeg backslashes heb getypt zodat het in het forum ook precies klopt...
En als ik daar nu een heel erg ingewikkelde string in doe, in mijn geval eentje van 26 kb, dan crasht PHP 5.2.1 met een segmentation fault.
Is dat normaal? Zo nee, zou het helpen om PHP te upgraden naar 5.2.3?
zoek eens op CAPTCHAquote:Op dinsdag 19 juni 2007 23:59 schreef Boy_Snakeye het volgende:
Weet iemand een site of een php script waardoor ik mijn gastenboek een beetje kan beveiligen. Nu wordt het gastenboek constant vol gegooid door een Bot.
Ik kan helaas niks vinden met google en ben zelf ook absoluut geen php expert?
Idee is dat de tekstbox gecontroleerd woord op het gedeelte "http://" als dat in de tekstbox staat dan hoeft het bericht niet geplaatst te worden....
kan iemand mij (op weg) helpen.
CAPTCHA, of kijk eens naar Akismet (al hoewel dat wel technies gaat worden). Ofquote:Op dinsdag 19 juni 2007 23:59 schreef Boy_Snakeye het volgende:
Weet iemand een site of een php script waardoor ik mijn gastenboek een beetje kan beveiligen. Nu wordt het gastenboek constant vol gegooid door een Bot.
Ik kan helaas niks vinden met google en ben zelf ook absoluut geen php expert?
Idee is dat de tekstbox gecontroleerd woord op het gedeelte "http://" als dat in de tekstbox staat dan hoeft het bericht niet geplaatst te worden....
kan iemand mij (op weg) helpen.
1 2 3 4 5 6 | if($_POST['message']!=str_replace('http://','',$_POST['message'])) { die('Die you evil spammert!!!'); } ?> |
Ik werk altijd met een centrale index.php, die alle logica en templates per pagina inlaadt. De logica staat in een map, met een bestand per pagina, de templates in een andere map onderverdeeld per taal. De templates hebben ook een bestand per map, op wat generieke dingetjes na (taalwissel include bv). In combinatie met mod_rewrite kan je hier altijd 'mooie' urls mee makenquote:Op dinsdag 19 juni 2007 13:46 schreef PiRANiA het volgende:
vraagje:
hoe delen jullie een php pagina in?
Ayequote:Op woensdag 20 juni 2007 08:56 schreef JortK het volgende:
Maar kies dan aub niet zon onleesbare code maar zorg ervoor dat ze op een antwoord vraag moeten geven ofzo... want die onleesbare codes worden meestal als irritant ervaren
dat lijkt me wel ideaal. Beetje zoals de vraag "welk jaar is het? "quote:Op woensdag 20 juni 2007 08:56 schreef JortK het volgende:
Maar kies dan aub niet zon onleesbare code maar zorg ervoor dat ze op een antwoord vraag moeten geven ofzo... want die onleesbare codes worden meestal als irritant ervaren
Dat zijn ook CAPTCHA'squote:Op woensdag 20 juni 2007 12:19 schreef Boy_Snakeye het volgende:
[..]
dat lijkt me wel ideaal. Beetje zoals de vraag "welk jaar is het? "
En als die dus goed is dat dan de post gemaakt kan worden....
LIjkt me in ieder geval makkelijker dan die CAPTCHA....
Aha , nou wordt het helemaal duidelijk. Maar ik denk met mijn heeeeeele lichte kennis over PHP dat zo' n vraag formaat ideaal is. Dat kan ik nog wel zelf uitvogelen..... denk ikquote:Op woensdag 20 juni 2007 12:27 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
Dat zijn ook CAPTCHA's. "Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart"
Kunnen dus ook dat soort vragen of andere manieren om mensen en computers uit elkaar te houden zijn
.
http://en.wikipedia.org/wiki/CAPTCHA voor wat meer info.
Wat voor kleur heeft een gele banaan?quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:43 schreef Boy_Snakeye het volgende:
[..]
Aha , nou wordt het helemaal duidelijk. Maar ik denk met mijn heeeeeele lichte kennis over PHP dat zo' n vraag formaat ideaal is. Dat kan ik nog wel zelf uitvogelen..... denk ik![]()
Hoe vaak proberen ze het eingelijk? Ook altijd leuk om te wetenquote:Op woensdag 20 juni 2007 13:29 schreef fokME2 het volgende:
[..]
Wat voor kleur heeft een gele banaan?
Mijn gastenboek nu ruim een jaar spamvrij.![]()
Jip, maar het probleem van goed leesbare captchas is weer dat ze daar des te makkelijker doorheen komen met een soort van beeldherkenningstooltje. Ik ben zelf niet zo dol (meer) op de captcha oplossing. Maak jet het te leesbaar heeft het geen nut, maak je het te onleesbaar dan gaat het irriteren. Een betere oplossing is inderdaad een soort van hele domme, maar willekeurige vraag stellen.quote:Op woensdag 20 juni 2007 13:53 schreef PiRANiA het volgende:
[afbeelding]
werk helaas niet op externe domeinen.
Zie hier hoe hij werkt:
http://kexx.net/6438/Er_z(...)en_echtgenoten..html
Speciaal voor gezorgd dat het niet te onleesbaar wordt, en dat het redelijk normale woorden worden
als het te lastig is gaan ze gelijk naar andere site...quote:Op woensdag 20 juni 2007 13:56 schreef Darkomen het volgende:
Ik heb net 159 spam bots van mn phpbb forum verwijderd.
Deze hebben zich in de afgelopen 2 maanden aangemeld, maar niet geactiveerd.
Script heb ik ook zo aangepast dat ze niet worden weergeven in de leden lijsten en nieuwste member.
Alle fora zijn zo ingesteld dat alleen geregistreede leden mogen posten, maar dus geen last van spam posts.
Contact script op de main site word ook gewoon overgeslagen
Hmm ik zie op die link ook gewoon fout staan net als in het plaatje hierquote:Op woensdag 20 juni 2007 13:53 schreef PiRANiA het volgende:
[afbeelding]
werk helaas niet op externe domeinen.
Zie hier hoe hij werkt:
http://kexx.net/6438/Er_z(...)en_echtgenoten..html
Speciaal voor gezorgd dat het niet te onleesbaar wordt, en dat het redelijk normale woorden worden
We zijn niet een enorme site, maar zo'n 8600 unieke bezoeken per dagquote:Op woensdag 20 juni 2007 13:58 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
als het te lastig is gaan ze gelijk naar andere site...
tenzij je een grote site hebt...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |