*Tromgeroffel*quote:Op woensdag 30 mei 2007 18:56 schreef Vassili_Z het volgende:
Waarom zou de TS hier reageren als hij weet dat Amerika-kontlikkers zijn argumenten toch zullen wegwuiven alsof het niks is?
Dit is dus echt een van die misvattingen die echt nergens op slaan. Pluk een gemiddelde Nederlander van de straat in Amsterdam, en vraag die eens naast welke andere staten Idaho ligt, wat de hoofdstad is van Kentucky, of de 4 grote meren op te noemen, en waarschijnlijk kan geen enkel persoon deze vragen uit zijn hoofd bantwoorden.quote:Op woensdag 30 mei 2007 20:56 schreef A.West het volgende:
opzich ben ik het wel met de TS eens, vooral dat ze totaal geen benul hebben van de rest van de wereld (soms heb ik het gevoel alsof de meesten daar nog wereldkaarten van voor christus gebruiken), of dit heeft te maken met de enorme hoeveelheden pro-Amerika propaganda.
en de hypocrietie druipt overal vanaf
Dat van die boerenstaten en hun hoofdsteden is toch altijd weer zo'n dooddoener...quote:Op woensdag 30 mei 2007 21:56 schreef maartena het volgende:
[..]
Dit is dus echt een van die misvattingen die echt nergens op slaan. Pluk een gemiddelde Nederlander van de straat in Amsterdam, en vraag die eens naast welke andere staten Idaho ligt, wat de hoofdstad is van Kentucky, of de 4 grote meren op te noemen, en waarschijnlijk kan geen enkel persoon deze vragen uit zijn hoofd opnoemen.
Mijn 9-jarige nichtje wist van alle Amerikaanse staten de hoofdsteden te noemen, en ze wist ze ook al van een aantal Europese landen op te noemen, en dat hadden ze nog niet gekregen bij aardrijkskunde.
En tja.... als je met dergelijke informatie moet vaststellen hoe "dom" een bepaald volk is, dan komen de Nederlanders er ook niet echt goed vanaf, getuige de Vakantieman programma's die een jaar of 10 geleden door Frits Bom op televisie was in Nederland, waar Nederlanders werd gevraagd aan te wijzen waar ze op vakantie gingen op een kaart van Europa, en de helft van de tijd een compleet ander LAND aanwezen.....
Waarschijnlijk is dat stereotype ook gebaseerd op de media, en heeft A. West nog nooit bij Amerikanen aan tafel gezeten.
Net zoals Amerikanen de vraag stellen waar Albanië ligt. Men weet aan beide kanten van de plas een stuk minder van wat er buiten het eigen continent gebeurd, en dat geldt net zo goed voor Nederlanders, Fransen, als Amerikanen.quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:09 schreef Repeat het volgende:
Dat van die boerenstaten en hun hoofdsteden is toch altijd weer zo'n dooddoener...
Met Albanië ga je wel erg ver. Maar landen in west-europa en scandinavië mag je imo best weten. Hoort gewoon bij je algemene ontwikkeling en - eerlijk is eerlijk - zo moeilijk is dat niet.quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:16 schreef maartena het volgende:
[..]
Net zoals Amerikanen de vraag stellen waar Albanië ligt. Men weet aan beide kanten van de plas een stuk minder van wat er buiten het eigen continent gebeurd, en dat geldt net zo goed voor Nederlanders, Fransen, als Amerikanen.
Als West-Europeaan zeker, maar Amerikanen wonen in een land dat groter is dan heel Europa bij elkaar, wat hebben zij aan gedetailleerde kennis over West-Europa?quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:21 schreef Repeat het volgende:
[..]
Met Albanië ga je wel erg ver. Maar landen in west-europa en scandinavië mag je imo best weten. Hoort gewoon bij je algemene ontwikkeling en - eerlijk is eerlijk - zo moeilijk is dat niet.
Het voorbeeld in de OP was Slovenië.quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:21 schreef Repeat het volgende:
Met Albanië ga je wel erg ver.
De meeste Amerikanen die ik ken, weten dat ook gewoon. En nogmaals, er zijn genoeg Nederlanders die ook niet weten waar Slovenië nou precies ligt, laat staan dat ze weten naast welke staten Ohio ligt (toch politiek gezien altijd weer de belangrijkste stemstaat) of hoeveel provincies Canada nu heeft.quote:Maar landen in west-europa en scandinavië mag je imo best weten. Hoort gewoon bij je algemene ontwikkeling en - eerlijk is eerlijk - zo moeilijk is dat niet.
Het artikel ontkracht de kennis van de benidorm-toerist enigzins, omdat slechts 6% niet wist waar Spanje lag. Maar.... slechts 38 procent van de Nederlanders weet waar Kroatie ligt? (Hoe zou dat dan echt zijn met Slovenië, zoals in de OP genoemd? En er is een KWART van Nederland dat niet weet waar ZWEDEN ligt?quote:En dan de Frits-Bomtest. Waar liggen de landen op de kaart? De ondervraagden moesten tien landen aanwijzen. Acht procent had alles goed. Spanje scoorde het beste (en daarmee is de Vakantieman definitief gelogenstraft) met 94 procent, en ook Zweden (75 procent), Noorwegen (76 procent) en Zwitserland (70 procent) deden het redelijk. Zoals verwacht ging het minder goed bij Kroatië (38 procent), Wit-Rusland (43), Estland (49) en Moldavië (30). En niet verwonderlijk: de meer bereisde ondervraagden scoorden beter.
Elk volk heeft belangrijke uitvindingen en systemen bedacht. Zo ook de Nederlanders (o.a. de beurs/ microscoop in 'onze gouden eeuw') en ja de Amerikanen ook. Maar hoe Amerika handelt hangt veel af van de president. Op dit moment is er Cowboy Billy Bush aan de macht. Ik neem aan dat bijna 90% (behalve de Amerikaanse industrie) het met mij eens is dat hij niet 'juist gehandeld' heeft in vele opzichten.quote:Op donderdag 31 mei 2007 03:09 schreef Lightning_NL het volgende:
En dat zegt verder 0,0 over intelligentie. Dat Nederlanders vervolgens daarop baseren dat Amerikanen schijnbaar erg dom zijn, en voor het gemak effe vergeten wat de USA allemaal wel niet heeft voortgebracht op technologisch gebied, zegt meer over de Nederlanders vind ik.
Ik scheer ze niet over een kamp want ik zeg dat ik de mensen niet dom vindquote:Op donderdag 31 mei 2007 09:27 schreef M42 het volgende:
Sorry Harry, maar de meeste mensen in de VS staan dus al jaren niet achter Bush. Komt alleen erg dom over om 100en miljoenen mensen over 1 kam te scheren.
De VS is nog steeds het enige land dat op de maan is geland en wat zo ontzettend veel aan ruitmtevaart onderzoek doet.
Kijk ik ben het zo goed als eens met de topicstarter, MAAR het is altijd wel erg makkelijk om alleen naar de slechte kanten te kijken van een verhaal dan naar de goede punten. En let maar op nu NL onder het kap van de EU valt, wordt het uiteindelijk in de EU exact hetzelfde met al je verworven vrijheden als in het land of freedom![]()
Tja, als een handjevol intelligenten in een land van miljarden de sociaal-economisch zwakkeren uitwringt als een reeds droge zeem, dan is het niet verwonderlijk, dat geld geen probleem is om dergelijk onderzoek te doen.quote:Op donderdag 31 mei 2007 03:09 schreef Lightning_NL het volgende:
En dat zegt verder 0,0 over intelligentie. Dat Nederlanders vervolgens daarop baseren dat Amerikanen schijnbaar erg dom zijn, en voor het gemak effe vergeten wat de USA allemaal wel niet heeft voortgebracht op technologisch gebied, zegt meer over de Nederlanders vind ik.
Wat ik jammer vind is dat bij zo een "wijs landjes aan op de kaart"test niet wordt meegerekend hoe veel of hoe weinig mensen er naast zitten.quote:Op woensdag 30 mei 2007 22:44 schreef maartena het volgende:
[..]
Het artikel ontkracht de kennis van de benidorm-toerist enigzins, omdat slechts 6% niet wist waar Spanje lag. Maar.... slechts 38 procent van de Nederlanders weet waar Kroatie ligt? (Hoe zou dat dan echt zijn met Slovenië, zoals in de OP genoemd? En er is een KWART van Nederland dat niet weet waar ZWEDEN ligt?
Volledig artikel
Hou alstublieft op met de domheid van een volk te bepalen naar aanleiding van de kennis over andere landen, want Nederlanders scoren goed op de domheidsmeter wat dat betreft
quote:Op woensdag 30 mei 2007 23:03 schreef Lightning_NL het volgende:
Komt ook doordat Nederlanders eigenlijk ontzettend arrogant zijn als je ziet hoe 'wij' kijken naar andere landen in de wereld. Om een of andere reden hebben 'wij' hier een beetje een superioriteitsgevoel in dat klein overbevolkt landje.
Nederlanders arrogant?? Welk volk past zich het best aan in andere landen? Je hoort amper een Fransman Engels spreken. Nederlanders zijn altijd zo negatief op hun eigen land.quote:Op woensdag 30 mei 2007 23:03 schreef Lightning_NL het volgende:
Komt ook doordat Nederlanders eigenlijk ontzettend arrogant zijn als je ziet hoe 'wij' kijken naar andere landen in de wereld. Om een of andere reden hebben 'wij' hier een beetje een superioriteitsgevoel in dat klein overbevolkt landje.
Jazeker!quote:
quote:Amsterdam werkt aan gastvrijere stad
Uitgegeven: 30 mei 2007 11:36
Laatst gewijzigd: 30 mei 2007 12:45
AMSTERDAM - Amsterdam wil dat binnenkort alle dienstverleners in de stad, van kassajuffrouw tot taxichauffeur en van politieagent tot hoteldirecteur, een gastvrije houding uitdragen.
ANP
Het project Welcome moet ervoor zorgen dat dit streven uitkomt. Burgemeester Job Cohen gaf woensdag de aftrap voor het initiatief van de Amsterdamse Alliantie, waarin het hoofdstedelijke bedrijfs- en culturele leven zich hebben verenigd.
Het komende jaar krijgen 6000 dienstverleners een training in gastvrijheid. Deze zomer begint een publiekscampagne die ervoor moet zorgen dat Amsterdammers vriendelijker worden tegenover bezoekers. Verder geven deskundigen presentaties aan onder meer winkels en horecagelegenheden.
Ervaringen
De gastvrijheid in Amsterdam laat nu soms nog te wensen over, stelde Cohen. "Het is een stad waar heel veel gebeurt. Iedereen vindt het fantastisch om een dagje Amsterdam te doen." Tegelijkertijd hebben sommige bezoekers volgens de burgemeester nare ervaringen. "We moeten daar echt wat aan doen."
Die slechte dienstverlening heeft ernstige gevolgen, aldus de Amsterdamse Alliantie. Zo daalde de hoofdstad de afgelopen jaren op de internationale lijst van beste congressteden.
Omzet
De Kamer van Koophandel heeft berekend dat de toeristische sector in Amsterdam jaarlijks circa 200 miljoen euro aan omzet misloopt doordat bezoekers na een slechte behandeling niet meer terugkomen.
De organisatoren van Welcome gaan met onderzoeken naar gasttevredenheid en klachtenlijnen kijken of het ruim 1 miljoen euro kostende project zijn vruchten afwerpt.
quote:donderdag 31 mei 2007 04:00
(Novum) - In Pakhuis de Zwijger is woensdag een project van start gegaan dat Amsterdam 'gastvrijer' moet maken voor toeristen. Het is een initiatief van de Amsterdamse Alliantie, bestaande uit voorzitters van onder meer de Kamer van Koophandel, Koninklijk Horeca Nederland en diverse bedrijven. De Alliantie maakt zich zorgen over het feit dat de populariteit van de hoofdstad onder toeristen tanende zou zijn.
Bij de aftrap van het project dat 'Welcome' wordt genoemd, waren vertegenwoordigers van het Amsterdamse toeristische- en culturele bedrijfsleven en de gemeente aanwezig. Met 'Welcome' wil de alliantie ruim zesduizend dienstverleners in en rondom het centrum van Amsterdam 'bewuster en vaardiger maken op het gebied van gastvrijheid'.
Bijvoorbeeld door trainingen, cursussen en workshops te geven aan bedrijven en instellingen die met bezoekers en gasten te maken hebben, zegt een woordvoerder van de Amsterdamse Alliantie. Door middel van trainingen zou personeel bijvoorbeeld een stuk geschiedenis over de stad bijgebracht kunnen worden. Die kennis kunnen medewerkers van bedrijven, cafés of culture instellingen vervolgens overbrengen op toeristen.
De trainingen vinden plaats op vrijwillige basis. Onder meer ABN Amro, Taxi Centrale Amsterdam, Heineken, een groot aantal hotels en de gemeente Amsterdam hebben deelname aan het project toegezegd.
Juist ja, gaat voornamelijk over de eigen landgenoten die graag een dagje naar Amsterdam zouden willen. En het klopt, in het zuiden hoor je negatieve verhalen over Amsterdam die je ervan moeten weerhouden (tenminst toen ik klein was dan) om een dagje Amsterdam te bezoeken.quote:
Ook buiten Nederland:quote:Op donderdag 31 mei 2007 18:00 schreef Harry4 het volgende:
[..]
Juist ja, gaat voornamelijk over de eigen landgenoten die graag een dagje naar Amsterdam zouden willen. En het klopt, in het zuiden hoor je negatieve verhalen over Amsterdam die je ervan moeten weerhouden (tenminst toen ik klein was dan) om een dagje Amsterdam te bezoeken.
quote:Die slechte dienstverlening heeft ernstige gevolgen, aldus de Amsterdamse Alliantie. Zo daalde de hoofdstad de afgelopen jaren op de internationale lijst van beste congressteden.
Nederlanders niet hoor.quote:Op donderdag 31 mei 2007 12:00 schreef Harry4 het volgende:
Nederlanders arrogant?? Welk volk past zich het best aan in andere landen?
quote:Op donderdag 31 mei 2007 18:23 schreef maartena het volgende:
-knip-
pekka pekka vaata vaata ofzoquote:Op donderdag 31 mei 2007 19:22 schreef Harry4 het volgende:
Okok Nederlanders zijn arrogant als je het zo wil bekijkenmaar we zijn ook erg geliefd in het buitenland toch? Of wordt ook dit de grond ingedrukt? Maar ja van dat fooi gedoe zal ik precies hetzelfde doen. En zo op het vliegveld vind ik erg mooi. Misschien omdat ik op dit moment Nederland mis vanwege het feit dat ik een jaar in een ander land (Finland, erg stil als je niet in Helsinki bent) moet doorbrengen vanwege mijn studie. Ik verlang weer terug naar het kikkerland
In ieder geval niet wat betreft fooien. Het is niet de eerste keer dat ik van niet-Nederlanders hoor hoe gierig Nederlanders zijn met betrekking tot fooien. En dat je dat in Nederland doet, waar fooien op veel minder plaatsen verwacht worden, en fooien veel lager zijn dan in andere landen, is verder prima. Maar als je naar het buitenland gaat dien je je toch een beetje aan te passen aan de cultuur aldaar, en als in de lokale cultuur het normaal is om fooien te geven bij allerlei handelingen, dan lijkt het me toch eigenlijk vrij normaal dat je je voor die twee weken daar aan aanpast.quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:22 schreef Harry4 het volgende:
Okok Nederlanders zijn arrogant als je het zo wil bekijkenmaar we zijn ook erg geliefd in het buitenland toch? Of wordt ook dit de grond ingedrukt?
Dat bedoel ik dus. Nederlanders passen hun Nederlandse gewoonten toe in het buitenland, en dat moeten ze niet altijd doen. Het is ook niet zo gek dat men in het buitenland vaak klaagt over de Nederlandse fooigewoonten. Nederlanders passen zich gewoon NIET aan als het hen een paar euro meer zou gaan kosten. Onder het mom van "we komen hier toch nooit meer terug" gedragen ze zich dus als een stel lompe boeren, want och.... tis maar een vakantie.quote:Maar ja van dat fooi gedoe zal ik precies hetzelfde doen.
De helft heeft hem al twee keer gekozen tot president. Wat wel iets zou kunnen zeggen over iq van die helft Amerikanen.quote:Op donderdag 31 mei 2007 09:27 schreef M42 het volgende:
Sorry Harry, maar de meeste mensen in de VS staan dus al jaren niet achter Bush. Komt alleen erg dom over om 100en miljoenen mensen over 1 kam te scheren
Zo kan je van elk volk wel voorbeelden geven. Wat helemaal nada over het héle volk zegt.quote:Op donderdag 31 mei 2007 18:23 schreef maartena het volgende:
[..]
Nederlanders niet hoor.Die nemen hun eigen boodschappen en aardappelen mee uit Nederland omdat dat enge voedsel in Zuid Frankrijk maar raar is. Er zijn in Benidorm complete Nederlandse kolonies, Nederlandse restaurants, en overwinteraars/pensionada's die nog slechter DAAR integreren dan een Marokkaan HIER, en echt alles in het Nederlands doet, en alleen maar omgaan met Nederlanders.
En hier in de VS ben ik ook al meerdere malen luidruchtige Nederlandse toeristen tegen gekomen. Zo erg zelfs dat ik blij was om in de rij voor Amerikanen te staan op het vliegveld....Een echte tokkiefamilie die voor het eerst naar de VS ging, natuurlijk in het vliegtuig niet de groene kaartjes hadden ingevuld, en nu op LAX voor de douane nog snel alles moesten invullen, terwijl de vader alvast een plaats in de rij "reserveerde". En dan schreeuwde Sjaan (of hoe ze ook heette) met luidruchtige keel dwars door de terminal..... "HAAAAAAANSSS!! HEP JIJ DUH PASPOORTUH??". En dan vraag je je toch wel eens af uit wat voor land je komt....
En waarom zijn Nederlanders altijd zo LUID? Ik zat een keer in een restaurant in de buurt van Disneyland hier in Anaheim, en toevallig kwam er ook een Nederlands gezin in de buurt zitten..... En toen ze hun eten gingen bestellen vroeg de moeder dus of iets kip was door een plaatje aan te wijzen en dan te vragen: "Is this kip?" Waarop de serveerster zoiets had van "eehhh... what do you mean with kip" en waarop de Nederlander zei "you know.....KIP" (alsof het LUIDER spreken ook meteen betekend dat de serveerster het begrijpt.) Op dat moment greep de oudste zoon in met "chicken" en kwam het wel voor elkaar natuurlijk. De oudste zoon in dat gezin snapte ook wel hoe het zat met fooi in de VS, maar de vader en moeder waren iets TE Nederlands om dat te snappen. En toen de zoon uitlegde dat je toch op zijn minst 10% van de rekening moet tippen (en eigenlijk is 15% normaler), kwam er (erg LUID wederom) iets uit van "DAT IS VEEL TE VEEL, GA IK ECHT NIET BETALEN HOOR!", en vervolgens lieten ze 3 dollar ofzo achter op een rekening die minstens $80+ moet zijn geweest met z'n vijven, omdat wij met z'n tweetjes al aan de $35 kwamen.
Aanpassen? Nederlanders moeten leren aan te passen aan de FOOIGEWOONTEN van andere landen als ze naar het buitenland gaan, want daar ontbreekt het toch vreselijk aan..... Aanpassen aan het land waar je op vakantie gaat is toch echt wel wat meer dan een paar woordjes Frans of Spaans kunnen.
En ze waren er op tijd bij om Hitler te stoppenquote:Op zaterdag 26 mei 2007 19:47 schreef Onderbroek het volgende:
maar dankzij the joe es of e spreken we nu geen duits!
dit komt alleen maar omdat ze zich, door uitbuiten van andere landen, op welke manier dan ook, rijk maken. Met geld kun je heel veel. Ons kleine landje heeft ook heel wat uitvindingen en doorbraken op ons naam staan, maar dan met onze intelligentie en doorzetting.quote:Op donderdag 31 mei 2007 03:09 schreef Lightning_NL het volgende:
Inderdaad joh, die Amerikanen zijn allemaal dom, ze hebben gewoon geluk dat ze wat geld hebben anders zouden ze nooooit zo hoog staan op het gebied van technologie...quote:Op vrijdag 1 juni 2007 15:15 schreef wendytje het volgende:
[..]
dit komt alleen maar omdat ze zich, door uitbuiten van andere landen, op welke manier dan ook, rijk maken. Met geld kun je heel veel. Ons kleine landje heeft ook heel wat uitvindingen en doorbraken op ons naam staan, maar dan met onze intelligentie en doorzetting.
Het ligt dus aan het geld en niet aan intelligentie van het volk.
quote:Op vrijdag 1 juni 2007 15:15 schreef wendytje het volgende:
dit komt alleen maar omdat ze zich, door uitbuiten van andere landen, op welke manier dan ook, rijk maken. Met geld kun je heel veel. Ons kleine landje heeft ook heel wat uitvindingen en doorbraken op ons naam staan, maar dan met onze intelligentie en doorzetting.
Precies. Zo ook over Amerikanen, men velt een vooroordeel over het hele volk, het hele land, en men baseert het puur en alleen op wat men op Jerry Springer ziet of wat die aap van een President zegt.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 12:47 schreef ub40_bboy het volgende:
Zo kan je van elk volk wel voorbeelden geven. Wat helemaal nada over het héle volk zegt.
dus intelligente amerikanen kiezen een aap als president?quote:Op vrijdag 1 juni 2007 15:30 schreef maartena het volgende:
[..]
Precies. Zo ook over Amerikanen, men velt een vooroordeel over het hele volk, het hele land, en men baseert het puur en alleen op wat men op Jerry Springer ziet of wat die aap van een President zegt.
Naast geschiedenisboeken is een flinke les in Amerikaanse maatschappijleer ook wel handig. Bush is een idioot, maar dat hij herkozen is heeft niet veel te maken met dat het volk dom zou zijn.....quote:Op vrijdag 1 juni 2007 15:47 schreef wendytje het volgende:
dus intelligente amerikanen kiezen een aap als president?
Nee hoor, ik kijk regelmatig naar het Nederlandse nieuws en naar BBC World. Het is een stuk duidelijker dat jij erg weinig begrijpt van Amerika en Amerikanen.quote:volgens mij zie jij ook alleen maar binnenlandse propaganda zenders, of niet?
Maar komt dat door de US? Het zijn vooral de Irakis zelf die er een mega puinhoop van maken.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 19:45 schreef pberends het volgende:
[afbeelding]
Stelling: Amerika-kontlikkers kunnen niet discussiëren
Waarom? Elke keer als iemand kritiek op Amerika levert, en dat lijkt me sowieso logisch voor een supermacht, wordt de kritiek weggewuifd alsof het niets is.
Even wat (cliché) FEITEN op een rij:
1) Irak binnenvallen was een fatal mistake
Dat valt tegenwoordig wel mee. Musharraf (Pakistan) heeft steun van de US, maar is wel zelf op eigen kracht aan de macht gekomen. Verder hebben de US sterke op Omar Bashir (Sudan), Kim Jong Il (Noord Korea), Mugabe (Zimbabwe), Assad (Syrie) en nog een rits dictators. Ze zijn verantwoordelijk voor de val van Saddam (Irak) en Milosevic (Yugoslavie).quote:2) Amerika bedrijft dubieuze buitenlandse politiek door zich extreem in te mengen in andere landen (middels militaire cq CIA interventies) om te zorgen dat de Amerikaanse agenda gewaarborgd blijft. Dictators worden stelselmatig aan de macht gebracht in andere landen.
Amerika wordt dagelijks bedreigd door vele idioten, er was geen aanleiding om deze nou serieuzer te nemen dan anderen. Achteraf is het makkelijk lullen.quote:3) Door Amerikaanse autoriteiten is geen reet gedaan om 11 september te doen voorkomen. Als de normale procedures waren gevolgd waren er nooit vliegtuigen het WTC binnengevlogen.
Hier heb je 100 % gelijk in. Ik ben fel tegen de war on drugs, ook om de schade die het in de US zelf aanricht.quote:4) War on drugs slaat kant noch wal. Het wakkert het drugsgebruik alleen maar aan.
Minder kranten lezen, en zelf eens naar e US gaan. Het is echt een van de meest vrije landen ter wereld. Homohuwelijk en euthanasie is bijna overal verboden, en abortus mag gewoon in de US.quote:5) Amerika kent voor een westerse samenleving relatief weinig vrijheden: de matige mogelijkheid tot homohuwelijk, abortus en euthanasie. De war on drugs is er eveneens een voorbeeld van weinig vrijheid: in sommige staten kan je voor een pak wiet levenslang krijgen. Zie ook het totale gebrek aan privacybescherming.
Nogmaals, ga er eens heen. Het is zonder twijfel het rijkste land ter wereld, met ontzettend veel kansen voor iedereen.quote:6) Het economisch systeem van Amerika is zeer wankel: de dollar verzwakt structureel, het enorme handelstekort blijft oplopen (het leven op te grote voet), de huizenbubbel, verkoopt zichzelf aan China en Japan middels obligaties en de overheid spendeert veel te veel aan "veiligheid"
Hier heb je weer een goed punt. Maar ook hier laten de media weer alleen de negatieve kant zien. De US heeft ook het grootste percentage beschermde natuurgebieden ter wereld.quote:7) Amerika is olieverslaafd met alle ernstige gevolgen van dien en ook relatief gezien zeer milieuvervuilend
En ik ben heel blij dat ze dat hier ook in Nederland hebben gedaan. Ze hebben ons bevrijd van de nazis en beschermd tegen de communisten.quote:8) Amerika heeft een immorele buitenlandse politiek: zij willen geen vrijheid, democratie of rechtstaat brengen in andere landen, maar landen voor hun economische karretje spannen.
Vraag een gemiddelde Europeaan waar New Mexico ligt en ze weten niet eens dat het een van de 50 staten is. Kijk ook eens naar de beste universiteiten ter wereld, en naar hoeveel Nobelprijs winnaars uit de US komen/kwamen.quote:9) Amerikanen zijn niet bepaald slim, in ieder geval dommer dan de gemiddelde Europeaan. Van een dual flush toilet hebben ze niet gehoord en waar Slovenië zou liggen hebben de meesten echt geen idee.
Je bent echt nog nooit in de states geweest gast.quote:Ze praten zo goed als alleen maar over geld.
De Christenfundamentalisten zijn idd eng. Maar hun macht is heel beperkt. Niet zo naar de schreeuwerige media luisteren. Kijk eens naar wat daar echt gebeurd.quote:Ze leven relatief gezien ongezond, zijn dik, en ruim 50% van de verkochte auto's zijn SUV's of truckachtige auto's. Er wonen ook relatief veel christen-fundamentalisten. En dat in het "meest vooruitstrevende" land ter wereld.
Je hebt echt geen idee. In de states is zoveel kritiek op de states zelf..quote:10) Amerika is extreem arrogant: ze dulden zeer weinig kritiek, zelfs als deze kritiek zeer zinvol is (bijvoorbeeld op het gebied van energiebesparing). Iedereen die (rationeel terechte) kritiek heeft is een Amerika-hater. Michael Moore is een Amerika-hater omdat hij het fragiele Amerikaanse zorgsysteem aan de kaak stelt. Naar de UN luisteren ze ook amper en elke resolutie jegens Israël steken zij als vaak enige land een stokje voor.
Lees wat minder volkskrant en indymedia, en ga er zelf eens kijken. Je hebt je beeld over de US duidelijk uit de media bij elkaar gefantaseerd.quote:Nu aan alle Amerika-fans de vraag: probeer deze 10 stellingen te ontkrachten. Of wees een keer wat rationeler en probeer op zijn minst EEN PAAR te erkennen. Oh, en dit topic gaat niet over de positieve invloeden die Amerika gebracht heeft, want open daar dan maar een apart topic over. Ga aub even in op de 10 stellingen.
Het was puur geluk en puur domheid van de Duitsers dat Amerika eerder een atoombom had. De Duitsers waren verder op het gebied van o.a. de rakettechnologie en waren de hele wereld (op veel technologische gebieden) ver vooruit voor de 2de WO. Na de 2de WO is veel van deze techniek (gelukkig) naar Amerika gegaan.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 15:28 schreef maartena het volgende:
[..]
Jij mag echt wel wat vaker geschiedenisboeken gaan lezen volgens mij..... Wat een vooroordelen vel je toch over Amerikanen. Dit bedoel ik eigenlijk met dat de gemiddelde FOK!ker echt verdomd weinig over de VS weet.....
Niet te geloven!
En je punt is precies? Er zijn zoveel landen die uitvindingen hebben gedaan, Frankrijk Engeland, China, Nederland, noem maar op. Dat Duitsland op militair gebied een stuk voorlag in de Tweede Wereldoorlog is toch bekende geschiedenis lijkt me?quote:Op vrijdag 1 juni 2007 18:55 schreef Harry4 het volgende:
Het was puur geluk en puur domheid van de Duitsers dat Amerika eerder een atoombom had. De Duitsers waren verder op het gebied van de rakettechnologie en waren de hele wereld (op veel technologische gebieden) ver vooruit voor de 2de WO. Na de 2de WO is veel van deze techniek (gelukkig) naar Amerika gegaan.
quote:Op vrijdag 1 juni 2007 19:55 schreef maartena het volgende:
[..]
En je punt is precies? Er zijn zoveel landen die uitvindingen hebben gedaan, Frankrijk Engeland, China, Nederland, noem maar op. Dat Duitsland op militair gebied een stuk voorlag in de Tweede Wereldoorlog is toch bekende geschiedenis lijkt me?
Bovenstaand stukje kraaktje jij af met:quote:Op vrijdag 1 juni 2007 15:15 schreef wendytje het volgende:
Ik vroeg me dus eigenlijk af wat jij hier wilde zeggen want ik snap die afkraak dus niet, hij heeft gewoon gelijk. Als jij onderzoeken kan financiëren kan je meer uitvindingen doen. Aangezien de VS geld en veel mensen heeft kan het dus veel onderzoeken doen.quote:
Jij mag echt wel wat vaker geschiedenisboeken gaan lezen volgens mij..... Wat een vooroordelen vel je toch over Amerikanen. Dit bedoel ik eigenlijk met dat de gemiddelde FOK!ker echt verdomd weinig over de VS weet.....
Niet te geloven!
Jij snapt de afkraak niet op een opmerking dat Amerika rijk is geworden door "uitbuiten andere landen" en dat het uitvinden van bepaalde zaken niets te maken zou hebben met intelligentie maar met geld? Al zou je een hoop geld hebben, als je niemand hebt die een IDEE heeft, doet geld ook geen wonderen natuurlijk.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 20:19 schreef Harry4 het volgende:
Ik vroeg me dus eigenlijk af wat jij hier wilde zeggen want ik snap die afkraak dus niet, hij heeft gewoon gelijk. Als jij onderzoeken kan financiëren kan je meer uitvindingen doen. Aangezien de VS geld en veel mensen heeft kan het dus veel onderzoeken doen.
Ja maar dat zegt hij toch niet, lezen heet zoietsquote:Op vrijdag 1 juni 2007 20:40 schreef maartena het volgende:
[..]
Jij snapt de afkraak niet op een opmerking dat Amerika rijk is geworden door "uitbuiten andere landen" en dat het uitvinden van bepaalde zaken niets te maken zou hebben met intelligentie maar met geld? Al zou je een hoop geld hebben, als je niemand hebt die een IDEE heeft, doet geld ook geen wonderen natuurlijk.
Hoe komt men er toch bij dat Amerikanen, welke voor een enorm groot deel afstammelingen zijn van Europeanen, echt DOMMER zouden zijn dan Europeanen zelf?
Je bent verder niet zo bekend met onze geschiedenis zeker? Laat staan die van de VS volgens mij...quote:Op vrijdag 1 juni 2007 15:15 schreef wendytje het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 30 mei 2007 21:11 schreef M180 het volgende:
[..]
Geen benul van de wereld? Wijs jij maar Albanië aan op de Europa kaart, wedden dat je het niet kan vinden?
sommige Nederlanders...![]()
quote:Op woensdag 30 mei 2007 21:15 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
En jij kunt bijvoorbeeld Nebraska of Connecticut wel aanwijzen zeker? Jij bent degene die hypocriet is.
Waar baseer je dit uberhaupt op? Ben je ooit in de VS geweest, ooit buiten je eigen dorp eigenlijk?quote:Op vrijdag 1 juni 2007 22:03 schreef A.West het volgende:
[..]
[..]
![]()
wedden van wel?![]()
en Nebraska of Connecticut zijn geen landen(maar kan ze wel aanwijzen), heeft ook niks met hypocritie te maken.
ik bedoel het ook op een andere manier: behoorlijk wat Amerikanen denken dat de hele wereld om hun alleen draait en ook dat ze véél groter zijn dan ze daadwerkelijk zijn (qua landoppervlak enz.)
veel mensen (eigenlijk iedereen) hebben een verkeerd beeld van o.a. de ligging en grootte van veel landen, maar van wat ik zie heeft de gemiddelde Amerikaan hier toch het meeste last van, zeker voor een ontwikkeld land.
Waar baseer je dat op? Ervaring met Amerikanen, of van wat je "gehoord" hebt?quote:Op vrijdag 1 juni 2007 22:03 schreef A.West het volgende:
behoorlijk wat Amerikanen denken dat de hele wereld om hun alleen draait en ook dat ze véél groter zijn dan ze daadwerkelijk zijn (qua landoppervlak enz.)
veel mensen (eigenlijk iedereen) hebben een verkeerd beeld van o.a. de ligging en grootte van veel landen, maar van wat ik zie heeft de gemiddelde Amerikaan hier toch het meeste last van, zeker voor een ontwikkeld land.
Ach leuk zo'n vlag.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 22:53 schreef respectmyauthority het volgende:
Ik ben persoonlijk niet bijster onder de indruk van de discussieer-kwaliteiten van Amerika-haters.
Ik ook niet van de argumenten van de Amerika-lovers. Hoewel ik Amerika niet haat en er graag op vakantie ga.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 22:53 schreef respectmyauthority het volgende:
Ik ben persoonlijk niet bijster onder de indruk van de discussieer-kwaliteiten van Amerika-haters.
Yup, er wordt vaak gedaan alsof amerikanen de enige zijn met het idee dat zij wel weten hoe de wereld gerund dient te worden en wat de 'juiste'morele waarden zijn. Nederland loopt toch ook regelmatig met een opgeheven vingertje rond?quote:Op woensdag 30 mei 2007 23:03 schreef Lightning_NL het volgende:
Dat mogen mensen toch zelf weten? daar heeft geen fransman last van. De echte francofielen die hier tonnen brie naatroe halen om het ook hier te kunnen eten compenseren voor de verminderde verkoop aan vakantiegangersquote:Op donderdag 31 mei 2007 18:23 schreef maartena het volgende:
Nederlanders niet hoor.Die nemen hun eigen boodschappen en aardappelen mee uit Nederland omdat dat enge voedsel in Zuid Frankrijk maar raar is.
Tja dat is gewoon commercie.Er is gewoon markt voor. Nederlanders wìllen zelf geen eten meenemen, dat doen ze alleen maar omdat het daar niet te krijgen is. Gat in de markt dus voor spanjaarden of geemigreerde nederlanders, om die stuff gewoon te importeren en aan nederlanders te verkopen.quote:Er zijn in Benidorm complete Nederlandse kolonies, Nederlandse restaurants, en overwinteraars/pensionada's die nog slechter DAAR integreren dan een Marokkaan HIER, en echt alles in het Nederlands doet, en alleen maar omgaan met Nederlanders.
lekker generaliserend, dat zijn gewoon de domme nederlanders. Mij zou je er niet tussenuit pikken(en niet alleen omdat je mijn lijk nog niet naar amerika zou kunnen slepen voor een vakantiequote:En waarom zijn Nederlanders altijd zo LUID?
Tja fooi vind ik een heikel punt. Ik geef niet 'standaard' fooi omdat het 'gewoonte 'is.quote:De oudste zoon in dat gezin snapte ook wel hoe het zat met fooi in de VS, maar de vader en moeder waren iets TE Nederlands om dat te snappen. En toen de zoon uitlegde dat je toch op zijn minst 10% van de rekening moet tippen (en eigenlijk is 15% normaler), kwam er (erg LUID wederom) iets uit van "DAT IS VEEL TE VEEL, GA IK ECHT NIET BETALEN HOOR!", en vervolgens lieten ze 3 dollar ofzo achter op een rekening die minstens $80+ moet zijn geweest met z'n vijven, omdat wij met z'n tweetjes al aan de $35 kwamen.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind dat je je niet zo hoeft aan te passen aan het land waar je op vakantie gaat, behalve dat je dus een beetje fatsoenlijk doet. je komt tenslotte niks halen of profiteren, maar een hoop centen betalen voor stuff waar je hier in NL keihard om zou lachen als iemand dat durfde te vragen.quote:Aanpassen? Nederlanders moeten leren aan te passen aan de FOOIGEWOONTEN van andere landen als ze naar het buitenland gaan, want daar ontbreekt het toch vreselijk aan..... Aanpassen aan het land waar je op vakantie gaat is toch echt wel wat meer dan een paar woordjes Frans of Spaans kunnen.
Mhhhh Batista in cuba, the Shah in iran, Trujillo in de dominikaanse republiek, Marcos in de filipijnen, en zelfs Saddam was US backed?quote:Op zaterdag 26 mei 2007 20:23 schreef mgerben het volgende:
Tendensieus, en vol meningen.
'dubieus' 'extreem' zijn meningen, geen meetbare feiten.
Noem eens drie dictators die aan de macht werden gebracht (aangezien je het hebt over 'stelselmatig' en 'dictators' in het meervoud).
De war on drugs, eg, ook tegen coca bladeren (dus niet per-sé voor drugs bestemd) heeft zo een beetje de economie van veel zuid amerikaanse landen compleet overhoop geholpen.quote:... is weer iets totaal anders. Maar goed.
Colombia begint eindelijk weer een beetje economie te krijgen en de drugscartels die het hele land beheersten zijn teruggedrongen tot de uithoeken van het land. Ze zijn nog niet verslagen, maar enig verschil met de jaren '80 is er wel.
Omdat ze nu de dictactor verwijderen die ze zelf ook geholpen hebben, verder hebben ze in de rest van azie, zuid en centraal amerika en zelfs in afrika genoeg compleet foute dingen gedaan.quote:Mening, niet gestaafd door onafhankelijke feiten.
Amerikanen denken echt dat ze er goed aan doen om democratie over de wereld te verspreiden.
Als het ze alleen om geld ging hadden ze in Irak toch wel een eigen dictator neergezet? Hebben ze niet gedaan. Waarom niet? Hm? Vertel eens?
uhuh, en vraag de gemiddelde amerikaan waar gelderland ligt en ze weten het ook niet. Je punt is?quote:Op woensdag 30 mei 2007 21:56 schreef maartena het volgende:
[..]
Dit is dus echt een van die misvattingen die echt nergens op slaan. Pluk een gemiddelde Nederlander van de straat in Amsterdam, en vraag die eens naast welke andere staten Idaho ligt, wat de hoofdstad is van Kentucky, of de 4 grote meren op te noemen, en waarschijnlijk kan geen enkel persoon deze vragen uit zijn hoofd bantwoorden.
Mijn 9-jarige nichtje wist van alle Amerikaanse staten de hoofdsteden te noemen, en ze wist ze ook al van een aantal Europese landen op te noemen, en dat hadden ze nog niet gekregen bij aardrijkskunde.
En tja.... als je met dergelijke informatie moet vaststellen hoe "dom" een bepaald volk is, dan komen de Nederlanders er ook niet echt goed vanaf, getuige de Vakantieman programma's die een jaar of 10 geleden door Frits Bom op televisie was in Nederland, waar Nederlanders werd gevraagd aan te wijzen waar ze op vakantie gingen op een kaart van Europa, en de helft van de tijd een compleet ander LAND aanwezen.....
Waarschijnlijk is dat stereotype ook gebaseerd op de media, en heeft A. West nog nooit bij Amerikanen aan tafel gezeten.
Kom zeg, die staten zijn niet vergelijkbaar met Nederlandse provincies, ze zijn veel onafhankelijker en meestal meerdere malen groter dan ons hele land. Ter voorbeeld; Alaska is qua oppervlakte meer dan 40 keer groter dan Nederland.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 13:36 schreef mister_popcorn het volgende:
[..]
uhuh, en vraag de gemiddelde amerikaan waar gelderland ligt en ze weten het ook niet. Je punt is?
Het gaat hier om andere landen, niet staten binnen je eigen land. Los van het feit dat de gemiddelde amerikaan geeneens weet waar Australie ligt, en nog geeneens israel en iran ed kunnen aanwijzen, landen waar de gemiddelde amerikaan toch dagelijks mee te maken heeft via het nieuws ed.
Wat heeft de grote ermee te maken? Er zijn zoveel landen in Afrika die vele malen groter zijn dan Nederland, maar waarbij de gedachte zo klein is.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 13:43 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Kom zeg, die staten zijn niet vergelijkbaar met Nederlandse provincies, ze zijn veel onafhankelijker en meestal meerdere malen groter dan ons hele land.
De Nederlanders weten tenminste wel waar Amerika ligt, maar de Amerikanen hebben alleen maar gehoord van Amsterdam.quote:En als jij denkt dat Nederlanders die laatste wel weten moet je nog even op de link van 'Slimmer in een week' klikken...
ik kan die video hier niet bekijken dus dat komt nog wel, maar ...quote:Op zaterdag 2 juni 2007 13:43 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Kom zeg, die staten zijn niet vergelijkbaar met Nederlandse provincies, ze zijn veel onafhankelijker en meestal meerdere malen groter dan ons hele land. Ter voorbeeld; Alaska is qua oppervlakte meer dan 40 keer groter dan Nederland.
En als jij denkt dat Nederlanders die laatste wel weten moet je nog even op de link van 'Slimmer in een week' klikken...
Maar dan snap je toch ook dat het voor Amerikanen niet zo relevant is om de topografie van Nederland en dergelijke te kennen? De meeste Nederlanders komen nooit buiten West-Europa, en weten dan ook weinig van alles daarbuiten, uitgezonderd hoger opgeleiden misschien. De VS is niet anders, hun land is aanzienlijk groter dan west Europa dus waarom zou je van de 'average Joe' verwachten dat zijn kennis verder reikt dan omliggende staten en de belangrijkste steden van zijn land?quote:Op zaterdag 2 juni 2007 13:56 schreef mister_popcorn het volgende:
[..]
ik kan die video hier niet bekijken dus dat komt nog wel, maar ...
Dat alaska 40 x groter is dan NL is heel leuk, maar wat is je punt? Is het daarom knapper om daarvan een hoofdstad te kennen? knapper dan het kennen van de hoofdstad van gelderland? Of is dat soms belangrijk voor ons nederlanders? Lijkt me niet natuurlijk, topografie geleerd uit n boek blijft gewoon hetzelfde, behalve dat de schalen verschillend zijn.
Logisch de Verenigde Staten van Amerika zijn een wereldmacht, Nederland is maar een schijtvlek op de kaart. Overigens als jij het over Amerikanen hebt, bedoel je je dan Mexicanen, Arubanen, Canadezen, Argentijnen etc. of is dat voor jou allemaal hetzelfde? (over kennis gesproken)quote:Op zaterdag 2 juni 2007 13:55 schreef Harry4 het volgende:
De Nederlanders weten tenminste wel waar Amerika ligt, maar de Amerikanen hebben alleen maar gehoord van Amsterdam.
Beetje geschiedenis mag toch wel uitwijzen dat New York gesticht is door de Nederlanders, ik weet niet of ze zoiets in Amerika krijgen. Of boeit het deze mensen niet meer waar ze van oorsprong vandaan kwamen? Ik weet dat niet, ik heb daar niet op school gezeten.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 14:14 schreef more het volgende:
[..]
Logisch de Verenigde Staten van Amerika zijn een wereldmacht, Nederland is maar een schijtvlek op de kaart. Overigens als jij het over Amerikanen hebt, bedoel je je dan Mexicanen, Arubanen, Canadezen, Argentijnen etc. of is dat voor jou allemaal hetzelfde? (over kennis gesproken)
Er zijn ook wel Amerikanen die dat weten hoor; maar net als met Nederlanders is maar een klein deel opgeleid of geinteresseerd genoeg om dergelijke kennis te bezitten. Als je trouwens geinteresserd bent in de Nederlandse geschiedenis van New York en de invloed daarvan dan is dit een leuk en interessant boek daarover van een Amerikaanse journalist > http://www.randomhouse.com/features/island/quote:Op zaterdag 2 juni 2007 14:19 schreef Harry4 het volgende:
[..]
Beetje geschiedenis mag toch wel uitwijzen dat New York gesticht is door de Nederlanders, ik weet niet of ze zoiets in Amerika krijgen. Of boeit het deze mensen niet meer waar ze van oorsprong vandaan kwamen? Ik weet dat niet, ik heb daar niet op school gezeten.
Hoe moet ik de mensen uit de VS dan noemen?? VS-anen?? Of Indianen?? of wat bedoel je nu eigenlijk?
Je doet maar de hele tijd alsof het in andere landen beter zou zijn dan in de VS. De meerderheid van de bevolking in ELK LAND heeft weinig tot geen historische of topografische kennis, of wat voor wetenschappelijke kennis dan ook. En who cares?quote:Op zaterdag 2 juni 2007 14:19 schreef Harry4 het volgende:
[..]
Beetje geschiedenis mag toch wel uitwijzen dat New York gesticht is door de Nederlanders, ik weet niet of ze zoiets in Amerika krijgen. Of boeit het deze mensen niet meer waar ze van oorsprong vandaan kwamen? Ik weet dat niet, ik heb daar niet op school gezeten.
Heel veel nederlands tuig kreeg in die tijd een enkele reis amerika aangeboden.....quote:Op zaterdag 2 juni 2007 14:19 schreef Harry4 het volgende:
[..]
We pleuren jou op de maanquote:Op zaterdag 2 juni 2007 16:13 schreef wendytje het volgende:
[..]
Heel veel nederlands tuig kreeg in die tijd een enkele reis amerika aangeboden.....
beter kwijt dan rijk...... zouden we nu ook moeten doen......
quote:Op zaterdag 2 juni 2007 16:13 schreef wendytje het volgende:
[..]
Heel veel nederlands tuig kreeg in die tijd een enkele reis amerika aangeboden.....
Aanrader voor je: Russel Sholto, The Island at the Center of the World.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 16:13 schreef wendytje het volgende:
[..]
Die heb ik net al aangeradenquote:Op zaterdag 2 juni 2007 17:10 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Aanrader voor je: Russel Sholto, The Island at the Center of the World.
Lees dat eerst voordat je je weer belachelijk maakt.
Nee, jij gaf een linkje aan iemand andersquote:
quote:Op zaterdag 2 juni 2007 18:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee, jij gaf een linkje aan iemand anders![]()
Niet zo brutaal!quote:Op zaterdag 2 juni 2007 19:46 schreef respectmyauthority het volgende:
Amerika![]()
Ik verwacht niet dat iemand het oneens is.
American Footballquote:Op zondag 3 juni 2007 14:03 schreef deschandebakker het volgende:
[..]
Niet zo brutaal!
Amerikanen kunnen niet voetballen!
en Nederlanders kunnen niet honkballen,basketballen,american football spelen,turnen,ice hockey enz.quote:Op zondag 3 juni 2007 14:03 schreef deschandebakker het volgende:
[..]
Niet zo brutaal!
Amerikanen kunnen niet voetballen!
quote:Op zondag 3 juni 2007 16:46 schreef BonJovi het volgende:
[..]
en Nederlanders kunnen niet honkballen,basketballen,american football spelen,turnen,ice hockey enz.
Alsof dat sporten betreffen waar je goed in zou willen zijnquote:Op zondag 3 juni 2007 16:46 schreef BonJovi het volgende:
[..]
en Nederlanders kunnen niet honkballen,basketballen,american football spelen,turnen,ice hockey enz.
het betreft voor het merendeel sporten, waarbij een groepje mannen een bal of iets dergelijks in een soort doel proberen te krijgen. hierbij komt veel rennen bij te pas. klinkt ongeveer hetzelfde als voetbal volgens mijquote:Op zondag 3 juni 2007 17:06 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Alsof dat sporten betreffen waar je goed in zou willen zijn.
Weet je iets van sport?quote:Op zondag 3 juni 2007 17:06 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Alsof dat sporten betreffen waar je goed in zou willen zijn.
USAquote:Op maandag 4 juni 2007 01:06 schreef Cyclonis het volgende:
Ik weet dat ik nou eenmaal niet erg populair ben als Antilliaan, maar om jullie Hollanders toch even een spiegel voor te houden (vriendelijk bedoeld, ik hou van mijn Hollandse vrienden en vriendinnen hoor)....
In Nederland verbaas ik me netzogoed er over dat mensen hier bijna niks weten over Curacao of de overige eilandjes. En dit is nochtans Nederlands grondgebied! Het enige wat mensen hier blijkbaar denken te weten is dat het daar een rots is vol met criminelen, zwervers en weet ik veel wat nog meer, terwijl zij die wel eens op bezoek daar zijn geweest juist een heel goed beeld hebben gekregen van het eiland.
Ik vind dus dat je weinig recht hebt om de Amerikanen te verwijten dat zij niet veel weten buiten hun eigen land (wat nochtans het 3e grootste land is ter wereld) en dat jullie zelf niet eens je eigen overzeese gebieden redelijk kennen. Ik heb zelf een half jaar in San Diego, CA gewoond voor stage en afstuderen en ik ga na mijn studie ook werken daar waarschijnlijk, en ik moet zeggen dat Amerikanen alleen maar iets naiever zijn naar de buitenwereld dan Nederlanders hoor. Amerikanen hebben een beetje een oppervlakkige kennis van de wereld, maar weten toch wel aardig wat landen aan te wijzen, en de meesten die ik tegenkwam, of ontmoette zijn ooit in Europa geweest op rondreis. Degenen die dit niet hebben gedaan, willen dit allemaal dolgraag doen en het is een van hun grootste dromen om Parijs, Rome te zien en ja, zelfs Amsterdam.
Ik zal wel weer reacties krijgen als "opzouten met die $@4&^$$ eilandjes" o.i.d., aangezien Nederlanders over het algemeen niet zo goed om kunnen gaan met kritiek![]()
Ik blijf er toch bij dat als jij anderen wilt bekritiseren dat ze de wereld niet goed kennen, dat je op zijn minst je eigen land kent en de eilandjes die er al iets van 370 jaar bij horen. Jullie hebben allemaal de misconceptie dat Curacao geen eigen economie heeft en alleen teert op ontwikkelingshulp vanuit Nederland, dat Curacao nog steeds een doorvoerhaven is van drugs, dat Curacao een bananenrepubliek is en geen rechtstaat.
Ok ok, scheld me nu maar uit![]()
![]()
![]()
hoewel ik het waardeer dat je mijn stukje niet afkraakt, zie ik de relatie niet tussen mijn stukje en jouw antwoordquote:
Och schei uit, op cultureel/kunstzinnig niveau komen ze niet in de buurt van wat Europa heeft weten te presteren in het verleden en heden. Het enige gebouw in Amerika wat bijvoorbeeld verkozen kan worden tot nieuw wereldwonder is gemaakt in Frankrijk.quote:
moet je een keer door San Fransisco rijdenquote:Op maandag 4 juni 2007 01:31 schreef Fleurezeur het volgende:
[..]
Och schei uit, op cultureel/kunstzinnig niveau komen ze niet in de buurt van wat Europa heeft weten te presteren in het verleden en heden. Het enige gebouw in Amerika wat bijvoorbeeld verkozen kan worden tot nieuw wereldwonder is gemaakt in Frankrijk.![]()
Kan het tippen aan Rome, Vaticaanstad, Parijs, Praag, Madrid, Brussel, Amsterdam, Stockholm en noem maar op?quote:Op maandag 4 juni 2007 01:47 schreef Cyclonis het volgende:
[..]
moet je een keer door San Fransisco rijdendat is toch wel erg mooi hoor.
neequote:Op maandag 4 juni 2007 01:50 schreef Fleurezeur het volgende:
[..]
Kan het tippen aan Rome, Vaticaanstad, Parijs, Praag, Madrid, Brussel, Amsterdam, Stockholm en noem maar op?![]()
Hmm nou kijk, de steden die volgens jou uit een klassieke tijd komen, komen objectief gezien uit een periode van economische bloei ( de aantrekkelijke stukken dan). Amerika had een periode van economische bloei niet zo heel lang geleden, en toch hebben ze niets vergelijkbaars weten te produceren in mijn optiek ( in ieder geval nooit echt wat noemenswaardig erover gelezen, behalve een paar wolkenkrabbers).quote:Op maandag 4 juni 2007 01:52 schreef Cyclonis het volgende:
[..]
nee![]()
maar goed, Amerika is ook vrij nieuw he, die steden komen niet uit de klassieke tijd waar onze steden uit komen. maar eerlijk gezegd is SF wel echt erg mooi en als je ooit op vakantie gaat, raad ik je echt dat aan. het heeft veel weg van Parijs, ik meen het. het heeft sommige stukken van Parijs zelfs letterlijk copy-paste, I kid you not![]()
Ik weet niet of je dit serieus meent, maar dit is natuurlijk onzin. Neem eens de moeite om je te verdiepen in de Amerikaanse cultuur, ook die van voor Europese kolonisatie, je zult behoorlijk verrast zijn denk ik.quote:Op maandag 4 juni 2007 01:31 schreef Fleurezeur het volgende:
[..]
Och schei uit, op cultureel/kunstzinnig niveau komen ze niet in de buurt van wat Europa heeft weten te presteren in het verleden en heden. Het enige gebouw in Amerika wat bijvoorbeeld verkozen kan worden tot nieuw wereldwonder is gemaakt in Frankrijk.![]()
je bedoelt die paar indiaantjes? Die door de amerikanen zijn weg gejaagd ed?quote:Op maandag 4 juni 2007 09:46 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Ik weet niet of je dit serieus meent, maar dit is natuurlijk onzin. Neem eens de moeite om je te verdiepen in de Amerikaanse cultuur, ook die van voor Europese kolonisatie, je zult behoorlijk verrast zijn denk ik.
Weer zo'n figuur die geen flauw benul heeft wat "cultuur" inhoudt...quote:Op dinsdag 5 juni 2007 15:48 schreef mister_popcorn het volgende:
je bedoelt die paar indiaantjes? Die door de amerikanen zijn weg gejaagd ed?![]()
En daarmee druk je eigenlijk de complete cultuur van geheel Zuid Amerika en het Caribisch gebied als ondermaats aan Europa. Want de allereerste kolonie in "De nieuwe wereld" werd in Florida gesticht door Spanjaarden.quote:Op maandag 4 juni 2007 01:31 schreef Fleurezeur het volgende:
De gebouwen en voorwerpen in/van Europa zijn niet mooi omdat ze oud zijn, maar juist omdat ze zo'n grote esthetische waarde hebben. Ik vind persoonlijk qua uiterlijk de Notre Dame mooier dan de piramides van Giza, en Het meisje met de parel van Vermeer mooier dan de Mona Lisa, terwijl die beide jonger zijn.quote:Op dinsdag 5 juni 2007 16:02 schreef maartena het volgende:
[..]
En daarmee druk je eigenlijk de complete cultuur van geheel Zuid Amerika en het Caribisch gebied als ondermaats aan Europa. Want de allereerste kolonie in "De nieuwe wereld" werd in Florida gesticht door Spanjaarden.
Doe toch eens niet alsof Europa zo'n "superieure" cultuur heeft en de cultuur van Canada in het noorden tot Argentinie en Chili in het zuiden niet bestaat omdat het jongere landen zijn.....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |