quote:
Op woensdag 30 mei 2007 23:03 schreef Lightning_NL het volgende:Komt ook doordat Nederlanders eigenlijk ontzettend arrogant zijn als je ziet hoe 'wij' kijken naar andere landen in de wereld. Om een of andere reden hebben 'wij' hier een beetje een superioriteitsgevoel in dat klein overbevolkt landje.
Yup, er wordt vaak gedaan alsof amerikanen de enige zijn met het idee dat zij wel weten hoe de wereld gerund dient te worden en wat de 'juiste'morele waarden zijn. Nederland loopt toch ook regelmatig met een opgeheven vingertje rond?
Het voornaamste verschil tussen amerika en nederland is denk ik dat wij de middelen, durf en wil missen om ons superioriteitsgevoel kracht bij te zetten.
Als wij zoveel economisch potentieel en zo een debiel grote militaire macht hadden.... ik vraag me af of we het beter zouden doen met zo een verantwoordelijkheid, die zulke macht meebrengt. Waarschijnlijk zaten we dan nu ook in tig landen met soldaten en haatte de halve wereld ons.
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 18:23 schreef maartena het volgende:Nederlanders niet hoor.
![]()
Die nemen hun eigen boodschappen en aardappelen mee uit Nederland omdat dat enge voedsel in Zuid Frankrijk maar raar is.
Dat mogen mensen toch zelf weten? daar heeft geen fransman last van. De echte francofielen die hier tonnen brie naatroe halen om het ook hier te kunnen eten compenseren voor de verminderde verkoop aan vakantiegangers
![]()
Ik snap ook niet helemaal wat er mis is met het feit dat sommige mensen nou eenmaal niet naar een land gaan voor de cuisine. Die gasten in benidorm gaan er heen voor de zon, niet voor het eten, de spaanse cultuur of historie, of uberhaupt voor spanje. als morgen de Finse kust zo warm en zonnig is gaan ze daarheen.
De spanjaarden weten dat, en passen zich dus aan, om lekker veel nederlandse euros binnen te slepen.
quote:
Er zijn in Benidorm complete Nederlandse kolonies, Nederlandse restaurants, en overwinteraars/pensionada's die nog slechter DAAR integreren dan een Marokkaan HIER, en echt alles in het Nederlands doet, en alleen maar omgaan met Nederlanders.
Tja dat is gewoon commercie.Er is gewoon markt voor. Nederlanders wìllen zelf geen eten meenemen, dat doen ze alleen maar omdat het daar niet te krijgen is. Gat in de markt dus voor spanjaarden of geemigreerde nederlanders, om die stuff gewoon te importeren en aan nederlanders te verkopen.
Overigens is het voorbeeld wat krom. Vakantiegangers komen geld brengen (en een hoop ook want alles is debiel duur op populaire bestemmingen.) Toeristische locaties doen dan ook alles om mensen te trekken.
geen wonder dat personeel van hotels in benidorm dan nederlands leren. Ze kunnen wel stijf volhouden en eisen dat nederlanders spaans leren, maar ja dan is een ander hotel dat dat niet doet aantrekkelijker en gaan mensen eerder daar heen.
Ook ga ik ècht niet voor 1 vakantie in een land een hele taal uitgebreid leren. Dat doen vakantiegangers in nederland ook niet hoor(zeker niet daar iedereen hier engels spreekt.) En ik zou het ook niet van ze verwachten.
Tja en voor die pensioengangers telt hetzelfde, die willen gewoon lekker in een warm land zitten en hebben een berg te besteden. Spanje ziet ze heeeel graag komen. Het zijn geen kansloze paupers die in de hoop op een baantje of een uitkering daar naartoe komen en dan gaan parasiteren, dus integratie boeit niet zo (hier in Nederland overigens ook niet, als je met een zak geld binnenkomt mag je er gewoon meteen in.)
quote:
En waarom zijn Nederlanders altijd zo LUID?
lekker generaliserend, dat zijn gewoon de
domme nederlanders. Mij zou je er niet tussenuit pikken(en niet alleen omdat je mijn lijk nog niet naar amerika zou kunnen slepen voor een vakantie
![]()
), aangezien ik gewoon goed engels spreek en een beschaafd persoon ben die ook personeel van zaken waar ik me begeef als mensen behandel inplaats als vee dat er is om mij te dienen.
ook weet ik dat geluidsoverlast storend is en dus houd ik mn conversaties op een net niveau.
Overigens heb je ook zulke amerikanen als de nederlanders die je beschrijft. Ik denk dat je gewoon de nederlandse variant van 'trailer trash' beschrijft
![]()
quote:
De oudste zoon in dat gezin snapte ook wel hoe het zat met fooi in de VS, maar de vader en moeder waren iets TE Nederlands om dat te snappen. En toen de zoon uitlegde dat je toch op zijn minst 10% van de rekening moet tippen (en eigenlijk is 15% normaler), kwam er (erg LUID wederom) iets uit van "DAT IS VEEL TE VEEL, GA IK ECHT NIET BETALEN HOOR!", en vervolgens lieten ze 3 dollar ofzo achter op een rekening die minstens $80+ moet zijn geweest met z'n vijven, omdat wij met z'n tweetjes al aan de $35 kwamen.
Tja fooi vind ik een heikel punt. Ik geef niet 'standaard' fooi omdat het 'gewoonte 'is.
Fooi betekent bij mij "beloning voor betere service dan ik had verwacht" Een ongeinteresseerde ober die ook nog eens traag en onwillig is kan een klacht verwachten, geen fooi. Eentje die gewoon doet wat ie moet doen en niks meer krijgt geen fooi, of een kleintje. Een ober die een prettige indruk maakt en echt zn best doet, die krijgt een flinke fooi.
Fooi is dan ook oorspronkelijk bedoeld als aanmoediging voor bedienend personeel om beter hun best te doen om de klanten zich prettig te laten voelen, En als beloning voor die goede service. Het is niet voor niets alleen gewoonte in plekken als restaurants en niet in supermarkten of warenhuizen. Zodra het standaard verwacht wordt is het hele nut weg. Dat ze het in restaurants in een algemene pot gooien en daarna gelijk verdelen is ook al zo een vaag iets. Slecht personeel krijgt dan dezelfde fooi als goed personeel.
In een heel duur restaurant zou ik minder fooi geven dan in een goedkoop restaurant ook. Persoonlijk vind ik gewoon dat personeel door de baas genoeg betaald hoort te worden, zodat fooi een leuke extra is. In een duur restaurant kunnen ze makkelijk wat meer betalen aan het personeel, terwijl voor mij het een grote uitgave is uberhaupt daar te gaan eten.
Als er standaard 15% fooi verwacht wordt tellen ze maar 15% op bij de prijzen. Fooi is een kado, vindt met het verplicht, jammer voor ze! Fooi moet je verdienen.
Net als die irritante uitsmijters die vaak alleen maar met hun pik staan te spelen bij de uitgang van bars, maar wel staan te rammelen met hun muntjes in hun zak als je naar buiten gaat. En intimiderend doen als je niks geeft. Tja ik geef meestal alles uit aan hun baas achter de bar. Ga daar maar vragen om geld.
quote:
Aanpassen? Nederlanders moeten leren aan te passen aan de FOOIGEWOONTEN van andere landen als ze naar het buitenland gaan, want daar ontbreekt het toch vreselijk aan..... Aanpassen aan het land waar je op vakantie gaat is toch echt wel wat meer dan een paar woordjes Frans of Spaans kunnen.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind dat je je niet zo hoeft aan te passen aan het land waar je op vakantie gaat, behalve dat je dus een beetje fatsoenlijk doet. je komt tenslotte niks halen of profiteren, maar een hoop centen betalen voor stuff waar je hier in NL keihard om zou lachen als iemand dat durfde te vragen.
Persoonlijk irriteer ik me meer aan brallende lallende en kotsende jongeren die plekken als lloret de mar terroriseren en slopen en mensen die denken 'wat in nederland kan moet her ook kunnen'(of erger dan in nederland kan zelfs) en dan overlast veroorzaken voor mensen die dat gedrag niet kunnen waarderen. (en dat men soms nog superieur en gepikeerd doet als dan de politie ze aanpakt)
Maar ja, ook hier geldt deels; men kàn het daar makkelijk tegen gaan, maar dan wordt hun plaats wat minder aantrekkelijk als toeristentrekpleister of vakantieoord en dan komen er minder centen binnen. En daarom neemt de plaatselijke bevolking toeristen en hun crap voor lief.(of dwingt hun plaatselijke overheid en het bedrijdfsleven ze ertoe)
Het is allemaal commercie. je kan lekker op je eilandje in de midellandse zee rustig wonen, maar dan arm, of je wordt rijk van een toeristenresort en dan heb je overlast en eigengereide toeristen die eisen stellen.