abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 1 juni 2007 @ 22:16:22 #251
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_50017071
quote:
Op vrijdag 1 juni 2007 22:03 schreef A.West het volgende:
behoorlijk wat Amerikanen denken dat de hele wereld om hun alleen draait en ook dat ze véél groter zijn dan ze daadwerkelijk zijn (qua landoppervlak enz.)
veel mensen (eigenlijk iedereen) hebben een verkeerd beeld van o.a. de ligging en grootte van veel landen, maar van wat ik zie heeft de gemiddelde Amerikaan hier toch het meeste last van, zeker voor een ontwikkeld land.
Waar baseer je dat op? Ervaring met Amerikanen, of van wat je "gehoord" hebt?
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_50018520
Ik ben persoonlijk niet bijster onder de indruk van de discussieer-kwaliteiten van Amerika-haters.
Dat zegt de Amerikanen natuurlijk helemaal niks!
  vrijdag 1 juni 2007 @ 23:03:28 #253
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_50018911
quote:
Op vrijdag 1 juni 2007 22:53 schreef respectmyauthority het volgende:
Ik ben persoonlijk niet bijster onder de indruk van de discussieer-kwaliteiten van Amerika-haters.
Ach leuk zo'n vlag.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_50021290
Dat zegt de Amerikanen natuurlijk helemaal niks!
pi_50021812
quote:
Op vrijdag 1 juni 2007 22:53 schreef respectmyauthority het volgende:
Ik ook niet van de argumenten van de Amerika-lovers. Hoewel ik Amerika niet haat en er graag op vakantie ga.
lollig
pi_50027630
Yay de openingspost van dit topic begint ook al zo lekker objectief dat een discussie eigenlijk volkomen nutteloos is...
/0
pi_50030895
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 23:03 schreef Lightning_NL het volgende:
Komt ook doordat Nederlanders eigenlijk ontzettend arrogant zijn als je ziet hoe 'wij' kijken naar andere landen in de wereld. Om een of andere reden hebben 'wij' hier een beetje een superioriteitsgevoel in dat klein overbevolkt landje.
Yup, er wordt vaak gedaan alsof amerikanen de enige zijn met het idee dat zij wel weten hoe de wereld gerund dient te worden en wat de 'juiste'morele waarden zijn. Nederland loopt toch ook regelmatig met een opgeheven vingertje rond?
Het voornaamste verschil tussen amerika en nederland is denk ik dat wij de middelen, durf en wil missen om ons superioriteitsgevoel kracht bij te zetten.
Als wij zoveel economisch potentieel en zo een debiel grote militaire macht hadden.... ik vraag me af of we het beter zouden doen met zo een verantwoordelijkheid, die zulke macht meebrengt. Waarschijnlijk zaten we dan nu ook in tig landen met soldaten en haatte de halve wereld ons.
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 18:23 schreef maartena het volgende:

Nederlanders niet hoor. Die nemen hun eigen boodschappen en aardappelen mee uit Nederland omdat dat enge voedsel in Zuid Frankrijk maar raar is.
Dat mogen mensen toch zelf weten? daar heeft geen fransman last van. De echte francofielen die hier tonnen brie naatroe halen om het ook hier te kunnen eten compenseren voor de verminderde verkoop aan vakantiegangers
Ik snap ook niet helemaal wat er mis is met het feit dat sommige mensen nou eenmaal niet naar een land gaan voor de cuisine. Die gasten in benidorm gaan er heen voor de zon, niet voor het eten, de spaanse cultuur of historie, of uberhaupt voor spanje. als morgen de Finse kust zo warm en zonnig is gaan ze daarheen.
De spanjaarden weten dat, en passen zich dus aan, om lekker veel nederlandse euros binnen te slepen.
quote:
Er zijn in Benidorm complete Nederlandse kolonies, Nederlandse restaurants, en overwinteraars/pensionada's die nog slechter DAAR integreren dan een Marokkaan HIER, en echt alles in het Nederlands doet, en alleen maar omgaan met Nederlanders.
Tja dat is gewoon commercie.Er is gewoon markt voor. Nederlanders wìllen zelf geen eten meenemen, dat doen ze alleen maar omdat het daar niet te krijgen is. Gat in de markt dus voor spanjaarden of geemigreerde nederlanders, om die stuff gewoon te importeren en aan nederlanders te verkopen.

Overigens is het voorbeeld wat krom. Vakantiegangers komen geld brengen (en een hoop ook want alles is debiel duur op populaire bestemmingen.) Toeristische locaties doen dan ook alles om mensen te trekken.
geen wonder dat personeel van hotels in benidorm dan nederlands leren. Ze kunnen wel stijf volhouden en eisen dat nederlanders spaans leren, maar ja dan is een ander hotel dat dat niet doet aantrekkelijker en gaan mensen eerder daar heen.
Ook ga ik ècht niet voor 1 vakantie in een land een hele taal uitgebreid leren. Dat doen vakantiegangers in nederland ook niet hoor(zeker niet daar iedereen hier engels spreekt.) En ik zou het ook niet van ze verwachten.

Tja en voor die pensioengangers telt hetzelfde, die willen gewoon lekker in een warm land zitten en hebben een berg te besteden. Spanje ziet ze heeeel graag komen. Het zijn geen kansloze paupers die in de hoop op een baantje of een uitkering daar naartoe komen en dan gaan parasiteren, dus integratie boeit niet zo (hier in Nederland overigens ook niet, als je met een zak geld binnenkomt mag je er gewoon meteen in.)
quote:
En waarom zijn Nederlanders altijd zo LUID?
lekker generaliserend, dat zijn gewoon de domme nederlanders. Mij zou je er niet tussenuit pikken(en niet alleen omdat je mijn lijk nog niet naar amerika zou kunnen slepen voor een vakantie ), aangezien ik gewoon goed engels spreek en een beschaafd persoon ben die ook personeel van zaken waar ik me begeef als mensen behandel inplaats als vee dat er is om mij te dienen.
ook weet ik dat geluidsoverlast storend is en dus houd ik mn conversaties op een net niveau.
Overigens heb je ook zulke amerikanen als de nederlanders die je beschrijft. Ik denk dat je gewoon de nederlandse variant van 'trailer trash' beschrijft
quote:
De oudste zoon in dat gezin snapte ook wel hoe het zat met fooi in de VS, maar de vader en moeder waren iets TE Nederlands om dat te snappen. En toen de zoon uitlegde dat je toch op zijn minst 10% van de rekening moet tippen (en eigenlijk is 15% normaler), kwam er (erg LUID wederom) iets uit van "DAT IS VEEL TE VEEL, GA IK ECHT NIET BETALEN HOOR!", en vervolgens lieten ze 3 dollar ofzo achter op een rekening die minstens $80+ moet zijn geweest met z'n vijven, omdat wij met z'n tweetjes al aan de $35 kwamen.
Tja fooi vind ik een heikel punt. Ik geef niet 'standaard' fooi omdat het 'gewoonte 'is.
Fooi betekent bij mij "beloning voor betere service dan ik had verwacht" Een ongeinteresseerde ober die ook nog eens traag en onwillig is kan een klacht verwachten, geen fooi. Eentje die gewoon doet wat ie moet doen en niks meer krijgt geen fooi, of een kleintje. Een ober die een prettige indruk maakt en echt zn best doet, die krijgt een flinke fooi.
Fooi is dan ook oorspronkelijk bedoeld als aanmoediging voor bedienend personeel om beter hun best te doen om de klanten zich prettig te laten voelen, En als beloning voor die goede service. Het is niet voor niets alleen gewoonte in plekken als restaurants en niet in supermarkten of warenhuizen. Zodra het standaard verwacht wordt is het hele nut weg. Dat ze het in restaurants in een algemene pot gooien en daarna gelijk verdelen is ook al zo een vaag iets. Slecht personeel krijgt dan dezelfde fooi als goed personeel.

In een heel duur restaurant zou ik minder fooi geven dan in een goedkoop restaurant ook. Persoonlijk vind ik gewoon dat personeel door de baas genoeg betaald hoort te worden, zodat fooi een leuke extra is. In een duur restaurant kunnen ze makkelijk wat meer betalen aan het personeel, terwijl voor mij het een grote uitgave is uberhaupt daar te gaan eten.
Als er standaard 15% fooi verwacht wordt tellen ze maar 15% op bij de prijzen. Fooi is een kado, vindt met het verplicht, jammer voor ze! Fooi moet je verdienen.
Net als die irritante uitsmijters die vaak alleen maar met hun pik staan te spelen bij de uitgang van bars, maar wel staan te rammelen met hun muntjes in hun zak als je naar buiten gaat. En intimiderend doen als je niks geeft. Tja ik geef meestal alles uit aan hun baas achter de bar. Ga daar maar vragen om geld.
quote:
Aanpassen? Nederlanders moeten leren aan te passen aan de FOOIGEWOONTEN van andere landen als ze naar het buitenland gaan, want daar ontbreekt het toch vreselijk aan..... Aanpassen aan het land waar je op vakantie gaat is toch echt wel wat meer dan een paar woordjes Frans of Spaans kunnen.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind dat je je niet zo hoeft aan te passen aan het land waar je op vakantie gaat, behalve dat je dus een beetje fatsoenlijk doet. je komt tenslotte niks halen of profiteren, maar een hoop centen betalen voor stuff waar je hier in NL keihard om zou lachen als iemand dat durfde te vragen.
Persoonlijk irriteer ik me meer aan brallende lallende en kotsende jongeren die plekken als lloret de mar terroriseren en slopen en mensen die denken 'wat in nederland kan moet her ook kunnen'(of erger dan in nederland kan zelfs) en dan overlast veroorzaken voor mensen die dat gedrag niet kunnen waarderen. (en dat men soms nog superieur en gepikeerd doet als dan de politie ze aanpakt)

Maar ja, ook hier geldt deels; men kàn het daar makkelijk tegen gaan, maar dan wordt hun plaats wat minder aantrekkelijk als toeristentrekpleister of vakantieoord en dan komen er minder centen binnen. En daarom neemt de plaatselijke bevolking toeristen en hun crap voor lief.(of dwingt hun plaatselijke overheid en het bedrijdfsleven ze ertoe)
Het is allemaal commercie. je kan lekker op je eilandje in de midellandse zee rustig wonen, maar dan arm, of je wordt rijk van een toeristenresort en dan heb je overlast en eigengereide toeristen die eisen stellen.
Wees de verandering die je in de wereld wilt zien!
voor diegenen die willen weten waarom ik bijna "Ohforf'sake" had geheten
pi_50031089
Mmhh.
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 20:23 schreef mgerben het volgende:
Tendensieus, en vol meningen.
'dubieus' 'extreem' zijn meningen, geen meetbare feiten.
Noem eens drie dictators die aan de macht werden gebracht (aangezien je het hebt over 'stelselmatig' en 'dictators' in het meervoud).
Mhhhh Batista in cuba, the Shah in iran, Trujillo in de dominikaanse republiek, Marcos in de filipijnen, en zelfs Saddam was US backed?
quote:
... is weer iets totaal anders. Maar goed.
Colombia begint eindelijk weer een beetje economie te krijgen en de drugscartels die het hele land beheersten zijn teruggedrongen tot de uithoeken van het land. Ze zijn nog niet verslagen, maar enig verschil met de jaren '80 is er wel.
De war on drugs, eg, ook tegen coca bladeren (dus niet per-sé voor drugs bestemd) heeft zo een beetje de economie van veel zuid amerikaanse landen compleet overhoop geholpen.
quote:
Mening, niet gestaafd door onafhankelijke feiten.
Amerikanen denken echt dat ze er goed aan doen om democratie over de wereld te verspreiden.
Als het ze alleen om geld ging hadden ze in Irak toch wel een eigen dictator neergezet? Hebben ze niet gedaan. Waarom niet? Hm? Vertel eens?
Omdat ze nu de dictactor verwijderen die ze zelf ook geholpen hebben, verder hebben ze in de rest van azie, zuid en centraal amerika en zelfs in afrika genoeg compleet foute dingen gedaan.

Ik ben ook van mening dat amerikanen idd weinig tot niets weten van de rest van de wereld, dat valt zelfs op bij de expats die toch wel wat reizen, maar ze blijven altijd echte amerikanen, dom, dom, en nog eens dom.
pi_50031268
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 21:56 schreef maartena het volgende:

[..]

Dit is dus echt een van die misvattingen die echt nergens op slaan. Pluk een gemiddelde Nederlander van de straat in Amsterdam, en vraag die eens naast welke andere staten Idaho ligt, wat de hoofdstad is van Kentucky, of de 4 grote meren op te noemen, en waarschijnlijk kan geen enkel persoon deze vragen uit zijn hoofd bantwoorden.

Mijn 9-jarige nichtje wist van alle Amerikaanse staten de hoofdsteden te noemen, en ze wist ze ook al van een aantal Europese landen op te noemen, en dat hadden ze nog niet gekregen bij aardrijkskunde.

En tja.... als je met dergelijke informatie moet vaststellen hoe "dom" een bepaald volk is, dan komen de Nederlanders er ook niet echt goed vanaf, getuige de Vakantieman programma's die een jaar of 10 geleden door Frits Bom op televisie was in Nederland, waar Nederlanders werd gevraagd aan te wijzen waar ze op vakantie gingen op een kaart van Europa, en de helft van de tijd een compleet ander LAND aanwezen.....

Waarschijnlijk is dat stereotype ook gebaseerd op de media, en heeft A. West nog nooit bij Amerikanen aan tafel gezeten.
uhuh, en vraag de gemiddelde amerikaan waar gelderland ligt en ze weten het ook niet. Je punt is?
Het gaat hier om andere landen, niet staten binnen je eigen land. Los van het feit dat de gemiddelde amerikaan geeneens weet waar Australie ligt, en nog geeneens israel en iran ed kunnen aanwijzen, landen waar de gemiddelde amerikaan toch dagelijks mee te maken heeft via het nieuws ed.
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
pi_50031411
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 13:36 schreef mister_popcorn het volgende:

[..]

uhuh, en vraag de gemiddelde amerikaan waar gelderland ligt en ze weten het ook niet. Je punt is?
Het gaat hier om andere landen, niet staten binnen je eigen land. Los van het feit dat de gemiddelde amerikaan geeneens weet waar Australie ligt, en nog geeneens israel en iran ed kunnen aanwijzen, landen waar de gemiddelde amerikaan toch dagelijks mee te maken heeft via het nieuws ed.
Kom zeg, die staten zijn niet vergelijkbaar met Nederlandse provincies, ze zijn veel onafhankelijker en meestal meerdere malen groter dan ons hele land. Ter voorbeeld; Alaska is qua oppervlakte meer dan 40 keer groter dan Nederland.

En als jij denkt dat Nederlanders die laatste wel weten moet je nog even op de link van 'Slimmer in een week' klikken...

[ Bericht 4% gewijzigd door Evil_Jur op 02-06-2007 13:50:57 ]
  zaterdag 2 juni 2007 @ 13:55:02 #261
179327 Harry4
Treehugger
pi_50031677
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 13:43 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Kom zeg, die staten zijn niet vergelijkbaar met Nederlandse provincies, ze zijn veel onafhankelijker en meestal meerdere malen groter dan ons hele land.
Wat heeft de grote ermee te maken? Er zijn zoveel landen in Afrika die vele malen groter zijn dan Nederland, maar waarbij de gedachte zo klein is.
quote:
En als jij denkt dat Nederlanders die laatste wel weten moet je nog even op de link van 'Slimmer in een week' klikken...
De Nederlanders weten tenminste wel waar Amerika ligt, maar de Amerikanen hebben alleen maar gehoord van Amsterdam.
Ich bin Macho, süper Macho...
pi_50031721
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 13:43 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Kom zeg, die staten zijn niet vergelijkbaar met Nederlandse provincies, ze zijn veel onafhankelijker en meestal meerdere malen groter dan ons hele land. Ter voorbeeld; Alaska is qua oppervlakte meer dan 40 keer groter dan Nederland.

ik kan die video hier niet bekijken dus dat komt nog wel, maar ...
Dat alaska 40 x groter is dan NL is heel leuk, maar wat is je punt? Is het daarom knapper om daarvan een hoofdstad te kennen? knapper dan het kennen van de hoofdstad van gelderland? Of is dat soms belangrijk voor ons nederlanders? Lijkt me niet natuurlijk, topografie geleerd uit n boek blijft gewoon hetzelfde, behalve dat de schalen verschillend zijn.
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
pi_50031905
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 13:56 schreef mister_popcorn het volgende:

[..]

ik kan die video hier niet bekijken dus dat komt nog wel, maar ...
Dat alaska 40 x groter is dan NL is heel leuk, maar wat is je punt? Is het daarom knapper om daarvan een hoofdstad te kennen? knapper dan het kennen van de hoofdstad van gelderland? Of is dat soms belangrijk voor ons nederlanders? Lijkt me niet natuurlijk, topografie geleerd uit n boek blijft gewoon hetzelfde, behalve dat de schalen verschillend zijn.
Maar dan snap je toch ook dat het voor Amerikanen niet zo relevant is om de topografie van Nederland en dergelijke te kennen? De meeste Nederlanders komen nooit buiten West-Europa, en weten dan ook weinig van alles daarbuiten, uitgezonderd hoger opgeleiden misschien. De VS is niet anders, hun land is aanzienlijk groter dan west Europa dus waarom zou je van de 'average Joe' verwachten dat zijn kennis verder reikt dan omliggende staten en de belangrijkste steden van zijn land?

Zoals dat BNN programma en vroeger de Vakantieman al aangaven maakt het niet uit of je hier of in de VS met een wereldkaart en een camera de straat op gaat, in beide gevallen kun je lachen.
pi_50032116
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 13:55 schreef Harry4 het volgende:

De Nederlanders weten tenminste wel waar Amerika ligt, maar de Amerikanen hebben alleen maar gehoord van Amsterdam.
Logisch de Verenigde Staten van Amerika zijn een wereldmacht, Nederland is maar een schijtvlek op de kaart. Overigens als jij het over Amerikanen hebt, bedoel je je dan Mexicanen, Arubanen, Canadezen, Argentijnen etc. of is dat voor jou allemaal hetzelfde? (over kennis gesproken)
  zaterdag 2 juni 2007 @ 14:19:51 #265
179327 Harry4
Treehugger
pi_50032289
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 14:14 schreef more het volgende:

[..]

Logisch de Verenigde Staten van Amerika zijn een wereldmacht, Nederland is maar een schijtvlek op de kaart. Overigens als jij het over Amerikanen hebt, bedoel je je dan Mexicanen, Arubanen, Canadezen, Argentijnen etc. of is dat voor jou allemaal hetzelfde? (over kennis gesproken)
Beetje geschiedenis mag toch wel uitwijzen dat New York gesticht is door de Nederlanders, ik weet niet of ze zoiets in Amerika krijgen. Of boeit het deze mensen niet meer waar ze van oorsprong vandaan kwamen? Ik weet dat niet, ik heb daar niet op school gezeten.

Hoe moet ik de mensen uit de VS dan noemen?? VS-anen?? Of Indianen?? of wat bedoel je nu eigenlijk?
Ich bin Macho, süper Macho...
pi_50032518
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 14:19 schreef Harry4 het volgende:

[..]

Beetje geschiedenis mag toch wel uitwijzen dat New York gesticht is door de Nederlanders, ik weet niet of ze zoiets in Amerika krijgen. Of boeit het deze mensen niet meer waar ze van oorsprong vandaan kwamen? Ik weet dat niet, ik heb daar niet op school gezeten.

Hoe moet ik de mensen uit de VS dan noemen?? VS-anen?? Of Indianen?? of wat bedoel je nu eigenlijk?
Er zijn ook wel Amerikanen die dat weten hoor; maar net als met Nederlanders is maar een klein deel opgeleid of geinteresseerd genoeg om dergelijke kennis te bezitten. Als je trouwens geinteresserd bent in de Nederlandse geschiedenis van New York en de invloed daarvan dan is dit een leuk en interessant boek daarover van een Amerikaanse journalist > http://www.randomhouse.com/features/island/
pi_50032573
quote:

[..]

Je doet maar de hele tijd alsof het in andere landen beter zou zijn dan in de VS. De meerderheid van de bevolking in ELK LAND heeft weinig tot geen historische of topografische kennis, of wat voor wetenschappelijke kennis dan ook. En who cares?
Ik durf trouwens te wedden dat de meeste Chinezen of Indiërs niet eens van Amsterdam, laat staan van Nederland, hebben gehoord.
pi_50033495
Klopt, de meeste chinezen hebben idd niet van amsterdam gehoord, maar ja, china is nog steeds niet echt een first world country.
pi_50034586
quote:

[..]

Heel veel nederlands tuig kreeg in die tijd een enkele reis amerika aangeboden.....
beter kwijt dan rijk...... zouden we nu ook moeten doen......
uit een aspergernest
pi_50034857
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 16:13 schreef wendytje het volgende:

[..]

Heel veel nederlands tuig kreeg in die tijd een enkele reis amerika aangeboden.....
We pleuren jou op de maan
AFC AJAX
pi_50035426
quote:

[..]

Je hebt echt geen idee waar je het over hebt he?
  zaterdag 2 juni 2007 @ 17:10:17 #272
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_50035675
quote:

[..]

Aanrader voor je: Russel Sholto, The Island at the Center of the World.

Lees dat eerst voordat je je weer belachelijk maakt.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_50035951
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 16:26 schreef BonJovi het volgende:

[..]

We pleuren jou op de maan
heb ik altijd al eens op gewild....
uit een aspergernest
pi_50036592
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 17:10 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Aanrader voor je: Russel Sholto, The Island at the Center of the World.

Lees dat eerst voordat je je weer belachelijk maakt.
Die heb ik net al aangeraden
  zaterdag 2 juni 2007 @ 18:11:50 #275
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_50037245
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 17:49 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Die heb ik net al aangeraden
Nee, jij gaf een linkje aan iemand anders
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')