quote:De 15-jarige breezahsletje komt inderdaad super vrolijk naar buiten. „Dit was echt een gemakkelijk examen. Ik heb alles in kunnen vullen. Ik ben ook niet bang voor wiskunde, dat is mijn sterkste vak. Vooral het uitrekenen van percentages was een eitje. Alleen de eerste vraag over het sparen van munten was wat lastig. En nu ben ik klaar met alle examens. Hiep hiep hoera. Ik heb echt een heel goed gevoel over de examens.
Ja, inderdaad.. maar waar beginnen ze dan mee aan het begin van de opleiding? met optellen en aftrekken?quote:Op vrijdag 25 mei 2007 07:26 schreef Renesite het volgende:
Mijn wiskunde examen was wel lastigerDit is idd toch geen wiskunde examen TL?
Dit is een BB toets, ik zie het nu pas.
Het laagste niveau van het VMBO.
Nee, ik heb kritiek het niveau, niet de leerlingen..quote:
Nee, dat valt in dit topic wel mee vind ik. Ik vind het zeker een lag niveau, true, maar dit is dan ook het laagste van de VMBO. Ik weet niet welke toetst de TS bedoeld? Maar voor iemand van een BB niveau zou dit dan ook wel pittig zijn - dat weet ik niet.quote:
Hmmm.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 07:39 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Nee, ik heb kritiek het niveau, niet de leerlingen..
En het is al jaren een probleem, enkele jaren geleden zeurden mijn leraren op het MBO er al over dat het niveau van de instromende leerlingen zo slecht is.
Oke, ik deed dan ook 1 van de zwaarste opleidingen op MBO-niveau: chemisch laborant.
Dit gaat enkel en alleen over het BB niveau. Deze leerlingen hebben 4 'theoretische vakken'. De rest van de lessen zijn praktijklessen (bijv elektro, verzorging, bouw, enz.). Dit zijn de leerlingen die na hun vervolgopleiding (mbo niveau 1 of 2) straks in hun 'vakgebied' eenvoudige werkzaamheden zullen verrichten onder begeleiding.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 07:56 schreef ETA het volgende:
Hoe kan je de VMBO niveau serieus nemen als dit het eindexamen is? Het heeft er meer van, hier heb je een papiertje gratis en voor niks, en nu oprotten van school. Examens zoals dit hebben toch geen enkele waarde?!
[..]quote:Op vrijdag 25 mei 2007 06:25 schreef ETA het volgende:
"Nee hoor, er zijn ook slimme vmbo'ers"
examen "wiskunde":
http://ncrv.eindexamen.nu(...)g_BB/1/wiskunde/796/
en dan in de telegraaf:
[quote]De 15-jarige breezahsletje komt inderdaad super vrolijk naar buiten. „Dit was echt een gemakkelijk examen. Ik heb alles in kunnen vullen. Ik ben ook niet bang voor wiskunde, dat is mijn sterkste vak. Vooral het uitrekenen van percentages was een eitje. Alleen de eerste vraag over het sparen van munten was wat lastig. En nu ben ik klaar met alle examens. Hiep hiep hoera. Ik heb echt een heel goed gevoel over de examens.
ja ff naam eruit ge-edit.... bewijs dat ze een breezahsletje stond verderop in de artikel.quote:
Ok, ze geen wiskunde nodig voor hun latere carriere, maar doop het vak om in "verhaaltjessommen met nijntje" ipv wiskunde.... (gewoon "rekenen" mag ook)quote:Als Natascha is geslaagd, wil ze verder gaan leren tot ze als stuurman op een binnenvaartschip kan werken. „Mijn vader heeft veel gevaren, Ik heb echt veel met het water. Maar eerst moet het diploma halen, daar heb ik vooral zin omdat ik dan een tongpiercing krijg. Dat zoent zó verschrikkelijk lekker!”
Is dit serieus een Wiskunde examen van een middelbare school?quote:Op vrijdag 25 mei 2007 06:25 schreef ETA het volgende:
"Nee hoor, er zijn ook slimme vmbo'ers"
examen "wiskunde":
http://ncrv.eindexamen.nu(...)g_BB/1/wiskunde/796/
en dan in de telegraaf:
[..]
Het is maar goed ook, want een schoen kan zelfs punten scoren bij die eerste paar vragen.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 09:10 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
Grapje zeker?
Ik heb net de 1e paar vragen gemaakt en had alles goed
....
zou hetquote:Op vrijdag 25 mei 2007 09:39 schreef zalkc het volgende:
leuke site trouwens, van het weekeinde eens wat examens maken maar.
Ik denk dat VWO wiskunde b1 wel iets pittiger is dan VMBO BB.
quote:BerichtGeplaatst: Do Mei 24, 2007 2:11 pm Onderwerp: Reageren met citaat
ik vondt het echt wel moeilijk.
Denk het niet.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 11:06 schreef Snuitebolletje het volgende:
omg, ik heb een 10 (volgens mezelf dan he)
quote:Op vrijdag 25 mei 2007 07:56 schreef ETA het volgende:
Hoe kan je de VMBO niveau serieus nemen als dit het eindexamen is? Het heeft er meer van, hier heb je een papiertje gratis en voor niks, en nu oprotten van school. Examens zoals dit hebben toch geen enkele waarde?!
eh.. watquote:Ik vond wiskunde nogal pittig,, ik heb officieel geen examentijdverlenging, maar aangezien ze bij ons op school niet zo moeilijk zijn mocht ik blijven zitten om het af te maken
rot ff een eind op...... ( "de VMBO'ers" vermengt "VMBO niveau"). Kom maar terug als je 7 talen spreekt, dan mag je mijn taalgebruik gaan bekritiserenquote:
Nee dit is dus de BB leerweg.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 10:30 schreef havefun84 het volgende:
Allemachtig, wat een laag niveau.
Dit is groep 6 basisschool niveau. En dan te bedenken dat zo'n 60% van de jongeren VMBO doet.
Echt bedroevend dit.
Het breezersletje, sukkel.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 08:43 schreef ETA het volgende:
[..]
ja ff naam eruit ge-edit.... bewijs dat ze een breezahsletje stond verderop in de artikel.
[..]
Het examen, sukkel.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 09:07 schreef ETA het volgende:
check de dierenverzorging examen![]()
er staat volgens mij een fout in.....
haha inderdaad, alleen antwoorden keuren ze vast niet goed, maar dan haal je vast nog wel een 5je ofzoquote:Op vrijdag 25 mei 2007 11:18 schreef zalkc het volgende:
[..]
Denk het niet.
Wedden dat je de uitwerkingen niet correct hebt! Je vergeet tussenstappen vrij snel doordat het in je hoofd berekend word.
er stond "de 15-jarige NAAM", heb gewoon die NAAM vervangen. Doe niet zo moeilijk......quote:
quote:
Juist, en volg nu je eigen advies maar op.quote:
wat wil je nu.... wil je aangeven dat ik slecht in taal ben?? Ja sorry, ben niet 100% hollands, verder spreek ik 6 andere talen, dus geen gezeik over mijn taalquote:Op vrijdag 25 mei 2007 12:02 schreef Flashwin het volgende:
[..]
Juist, en volg nu je eigen advies maar op.
allochtonen die janken over vmbo'ersquote:Op vrijdag 25 mei 2007 12:04 schreef ETA het volgende:
[..]
wat wil je nu.... wil je aangeven dat ik slecht in taal ben?? Ja sorry, ben niet 100% hollands, verder spreek ik 6 andere talen, dus geen gezeik over mijn taal
ah gossie.... me beter voelen. Dat klopt, ik moest lachen om het examenquote:Op vrijdag 25 mei 2007 12:01 schreef Flashwin het volgende:
Trouwens, hoe zielig ben je als je over de rug van vmbo'ers () jezelf beter wilt voelen.
!
allochtonen..... wat wil je hiermee zeggen??quote:
Wat ben jij dapper!quote:
idd en het mooiste is nog wel dat ze het begrip kwadraat niet kennenquote:Op vrijdag 25 mei 2007 06:56 schreef DJKoster het volgende:
12
1.5*3 < 5 , ongelijk
(58.95-42)/1.5 = 16.95/1.5 = 11.x = 12 weken
78/3 = 26, 26*2,5 = 65
19.50/1.5 = 13 weken, 32,50/2.5 = 13 weken, zeer logisch..
WTF is dit voor een examen..![]()
Dit kreeg ik op de bassischool, 15 jaar geleden ofzo
Whahaha, die eerste vraag over de champagnetoren, dat meen je niet?![]()
![]()
quote:Op vrijdag 25 mei 2007 12:13 schreef denB het volgende:
[..]
Nederlanders die allochtonen uitlachen om die janken over vmbo'ers
Das pas laag!
Ik kan dat en dat is ook echt standaart wiskunde hierquote:Op vrijdag 25 mei 2007 11:46 schreef MeneerGiraffe het volgende:
Niet iedereen is net zo geniaal als jullie.
Ik ga jullie toch ook niet uitlachen omdat (de meeste van) jullie geen taylor-reeksen kunnen gebruiken.
Ieder z'n niveau.
Dquote:Op vrijdag 25 mei 2007 12:39 schreef Toeps het volgende:
Handel is ook leuk hoor.
HEMA vindt het belangrijk dat je de huisregels van het bedrijf volgt.
In welke van de onderstaande situaties volg je de huisregels van HEMA?
A Je begroet alleen klanten die je moet helpen.
B Je bent op tijd aanwezig.
C Je eet je boterham in de winkel op.
D Je neemt je hond mee naar het werk.
Heel goed. Nu maar leren voor Nederlands?quote:Op vrijdag 25 mei 2007 12:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik kan dat en dat is ook echt standaart wiskunde hier![]()
kut weer een T neergezetquote:Op vrijdag 25 mei 2007 12:55 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Heel goed. Nu maar leren voor Nederlands?
Klopt. Je gaat me niet wijsmaken dat dit alles is wat je iemand bij kan brengen qua wiskunde in 4 jaar tijd!quote:Op vrijdag 25 mei 2007 13:05 schreef Schuifpui het volgende:
![]()
Ik vind dit niveau wel heel triest eigenlijk. Snap best dat niet iedereen even slim is, maar je mag toch wel verwachten ze ten minste iets leren daar op school. Dit is gewoon allemaal basisschoolstof.
Trouwens HAVO en VWO stellen ook niet heel erg veel voor, ken maar weinig mensen die ooit echt hebben moeten leren op de middelbare school. Wordt tijd dat ze eens echt les geven en echt iets bijbrengen op scholen in Nederland.
quote:
vond ik nog vrij moeilijk vooral die bewijs sommen kan ik niet zonder het eerst geoefend te hebbenquote:Op vrijdag 25 mei 2007 13:09 schreef Relneger18 het volgende:
En dat moet je dan vergelijken met dit:
http://havo-vwo.nl/vwo/vwb/bestanden/vwb105iopg6.pdf
haha, nee hoor, sommigen hebben al heel wat bereiktquote:Op vrijdag 25 mei 2007 13:02 schreef American_Nightmare het volgende:
Mensen die VMBO'ers afzeiken hebben over het algemeen zelf nog geen reet bereikt
quote:Op vrijdag 25 mei 2007 13:21 schreef mercurial3 het volgende:
OMG dit is wiskunde rekenen voor debielen
Laten we de vuistregel eens toepassen......quote:Op vrijdag 25 mei 2007 14:21 schreef Ticootje het volgende:
Dat moest omgedraait zijn. de 20 staat voor leeftijd, daarom was het zo moeilijk
quote:Op vrijdag 25 mei 2007 14:26 schreef Martijn85 het volgende:
[..]
Laten we de vuistregel eens toepassen......
Vuistregel is 225 - leeftijd
Maximale hartslag is 20
Dus, 225 - 20 = leeftijd 205. Dat ze dat niet raar vonden zeg
Ik ga er dit weekend gewoon een paar maken
Fout, vuistregel voor vrouwen is 225 - leeftijdquote:Op vrijdag 25 mei 2007 14:28 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Fout het was 220 - leeftijd.
Dus iemand van 200 jaar heeft een hardslag van 20. Maar dat klopt niet want de meeste mensen van 200 hebben geen hartslag.
Die weet ik nu ook niet meer, nooit iets aan gehad ookquote:Op vrijdag 25 mei 2007 14:29 schreef nattermann het volgende:
In de 4e klas pas de stelling van Pythagoras leren
Dat is wel een hele domme opmerking.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 13:18 schreef ETA het volgende:
[..]
haha, nee hoor, sommigen hebben al heel wat bereikt![]()
lolquote:
dan moet je het wel goed doen he....quote:Op vrijdag 25 mei 2007 14:55 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Dat is wel een hele domme opmerking.
"Bijna alle mannen zijn groter dan 1.50m"
"Nee hoor, sommige mannen zijn 1.20m"
quote:Als Natascha is geslaagd, wil ze verder gaan leren tot ze als stuurman op een binnenvaartschip kan werken. "Mijn vader heeft veel gevaren, Ik heb echt veel met het water. Maar eerst moet het diploma halen, daar heb ik vooral zin omdat ik dan een tongpiercing krijg. Dat zoent pijpt zo verschrikkelijk lekker!"
Dit is een grapquote:Op vrijdag 25 mei 2007 12:39 schreef Toeps het volgende:
Handel is ook leuk hoor.
Zou dat kunnen, opzich wel humorquote:Op vrijdag 25 mei 2007 16:23 schreef Martijn85 het volgende:
Je kan gewoon dat hele VMBO in alle vakken examen doen zonder te leren en nog overal een voldoende voor halen ook
Zo heb ik destijds ook het MAVO gehaald. Het HAVO had ik trouwens nooit gehaald omdat ik nou voor engels maar een 6 op C had.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 16:23 schreef Martijn85 het volgende:
Je kan gewoon dat hele VMBO in alle vakken examen doen zonder te leren en nog overal een voldoende voor halen ook
Ja ik heb ook 4 jaar vakantie gehad op de MAVO, alleen omdat ik geen zin had in HAVO omdat ik dan "te veel moest doen"quote:Op vrijdag 25 mei 2007 16:37 schreef Heintje het volgende:
[..]
Zo heb ik destijds ook het MAVO gehaald. Het HAVO had ik trouwens nooit gehaald omdat ik nou voor engels maar een 6 op C had.
quote:
ab2 = ac2 + bc2 tochquote:Op vrijdag 25 mei 2007 14:29 schreef nattermann het volgende:
In de 4e klas pas de stelling van Pythagoras leren
Helaas, die van de hoeken klopt alleen bij een halve gelijkzijdige driehoek.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 15:14 schreef Heintje het volgende:
[..]
lol
x = 5 cm. Uit mijn hoofd.
Een zogenaamd 3 4 5 driehoek.
De hoeken zijn 30 60 en 90 graden.
beide fout.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 17:55 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
[..]
A2 + B2 = C2
fakking debiel!!
Nou, volgens mij had Principessa het toch echt wel goed hoor, of mag je geen hoofdletters gebruiken bij de stelling?quote:Op zaterdag 26 mei 2007 18:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
beide fout.
het is a2+b2=c2 of AB2 + BC2 = AC2
jepquote:Op zaterdag 26 mei 2007 18:38 schreef Juzme het volgende:
[..]
Nou, volgens mij had Principessa het toch echt wel goed hoor, of mag je geen hoofdletters gebruiken bij de stelling?
Vast, paas eens zon examen danquote:Op zaterdag 26 mei 2007 18:55 schreef McGilles het volgende:
Mensen hier zitten wel heel lacherig te doen over het niveau (en terecht).
Maar 95% hier zou zeker een examen Wiskunde uit 1970 oid niet kunnen maken door gebrekkige kennis.
iddquote:
Daar haal ik ook gewoon minstens een 9.5 voor. En wat dan nog? Dat examen bevat stof dat nu niet meer relevant is. Dat is hetzelfde als dat je een examen Nederlands uit 1700 moet maken toen Nederland nog hele andere taalregels had en het daarom niet goed kan maken.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 18:55 schreef McGilles het volgende:
Maar 95% hier zou zeker een examen Wiskunde uit 1970 oid niet kunnen maken door gebrekkige kennis.
Alsof de regels binnen wiskunde zijn veranderd sinds die tijd ....quote:Op zaterdag 26 mei 2007 19:07 schreef Fetai het volgende:
[..]
Daar haal ik ook gewoon minstens een 9.5 voor. En wat dan nog? Dat examen bevat stof dat nu niet meer relevant is. Dat is hetzelfde als dat je een examen Nederlands uit 1700 moet maken toen Nederland nog hele andere taalregels had en het daarom niet goed kan maken.
Ja, daar moest je annuïteiten met de hand uitrekenen zeker? En meer van zulks waar nu rekenmachines voor bestaan?quote:Op zaterdag 26 mei 2007 18:55 schreef McGilles het volgende:
maar de noodzaak ervan welquote:Op zaterdag 26 mei 2007 19:09 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
Alsof de regels binnen wiskunde zijn veranderd sinds die tijd ....![]()
De stelling van Pythagoras is en blijft hetzelfde hoor ...
quote:Op zaterdag 26 mei 2007 19:09 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
Alsof de regels binnen wiskunde zijn veranderd sinds die tijd ....![]()
De stelling van Pythagoras is en blijft hetzelfde hoor ...
Je hebt dit jaar de VWO examens? Dan haal je 100% zeker geen 9,5 voor een VWO examen van 1970. Het HAVO niveau van 10 jaar geleden staat gelijk aan het VWO niveau van vandaag de dag. Ook zijn er veel belangrijke dingen in de wiskunde weggelaten in de middelbare school stof omdat dit 'te lastig' was voor de leerlingen.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 19:07 schreef Fetai het volgende:
[..]
Daar haal ik ook gewoon minstens een 9.5 voor. En wat dan nog? Dat examen bevat stof dat nu niet meer relevant is. Dat is hetzelfde als dat je een examen Nederlands uit 1700 moet maken toen Nederland nog hele andere taalregels had en het daarom niet goed kan maken.
Ik heb het niet over de invloed van de rekenmachine. Gewoon puur berekeningen in de wiskunde die 'men' maar heeft weggelaten omdat teveel leerlingen er moeite mee hadden.quote:Ja, daar moest je annuïteiten met de hand uitrekenen zeker? En meer van zulks waar nu rekenmachines voor bestaan?
Ik ben eigenlijk wel oprecht benieuwd, geef eens een voorbeeld? Dat het onderwijs verloedert hoor je idd vaker maar ik heb nergens nog concrete voorbeelden gezien/gehoord.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 19:28 schreef McGilles het volgende:
[..]
Je hebt dit jaar de VWO examens? Dan haal je 100% zeker geen 9,5 voor een VWO examen van 1970. Het HAVO niveau van 10 jaar geleden staat gelijk aan het VWO niveau van vandaag de dag. Ook zijn er veel belangrijke dingen in de wiskunde weggelaten in de middelbare school stof omdat dit 'te lastig' was voor de leerlingen.
En dit hierboven is geen punt ter discussie, het zijn feiten (werk zelf in het onderwijs)
[..]
Ik heb het niet over de invloed van de rekenmachine. Gewoon puur berekeningen in de wiskunde die 'men' maar heeft weggelaten omdat teveel leerlingen er moeite mee hadden.
Voor het VWO van dit jaar zal ik geen 9.5 halen en ook niet voor die van 1970. Ik sprak over het VMBO B examen. Ik geloof ook dat het niveau steeds meer daalt, dat ontken ik ook helemaal niet. Het enige wat ik beweer is dat het niveau van VMBO om te huilen is.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 19:28 schreef McGilles het volgende:
[..]
Je hebt dit jaar de VWO examens? Dan haal je 100% zeker geen 9,5 voor een VWO examen van 1970. Het HAVO niveau van 10 jaar geleden staat gelijk aan het VWO niveau van vandaag de dag. Ook zijn er veel belangrijke dingen in de wiskunde weggelaten in de middelbare school stof omdat dit 'te lastig' was voor de leerlingen.
En dit hierboven is geen punt ter discussie, het zijn feiten (werk zelf in het onderwijs)
[..]
Ik heb het niet over de invloed van de rekenmachine. Gewoon puur berekeningen in de wiskunde die 'men' maar heeft weggelaten omdat teveel leerlingen er moeite mee hadden.
Daar ben ik het met je eens. Het VMBO examen bevat weinig 'echte' wiskunde. Het is meer een beetje rekenen met getallen. Ik heb ook wel eens examens gezien van de LTS van 8jr terug, daar moest je de oppervlakte bereken van een 2-dimentionaal huis en dat soort grappen. Dat heet rekenen en heeft niks te maken met wiskunde.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 19:34 schreef Fetai het volgende:
[..]
Voor het VWO van dit jaar zal ik geen 9.5 halen en ook niet voor die van 1970. Ik sprak over het VMBO B examen. Ik geloof ook dat het niveau steeds meer daalt, dat ontken ik ook helemaal niet. Het enige wat ik beweer is dat het niveau van VMBO om te huilen is.
Nou, ik heb ook Mavo wiskunde gedaan (wel op D niveau, het hoogste van de Mavo) en dat was iig heel wat pittiger als dit.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 17:48 schreef Frits het volgende:
Ik kan me herinneren dat mijn MAVO wiskundeexamen uit '99 een stuk moeilijker was... de meeste vragen die hier gesteld worden zijn simpele rekensommetjes.
quote:Op vrijdag 25 mei 2007 09:12 schreef Houtspeer het volgende:
[..]
Het is maar goed ook, want een schoen een stuk hout kan zelfs punten scoren bij die eerste paar vragen.
Ik kan mij idd ook nog herinneren dat het mavo examen wiskunde een stuk ingewikkelder was dan dit...quote:Op zondag 27 mei 2007 00:32 schreef naittun1 het volgende:
Op de mavo kreeg je idd wel wat ingewikkelder dingen als dit. Op d niveau dan ja. Alleen misschien die oppervlaktes kregen we volgens mij ook wel, maar dan wel wat uitgebreider.
Formules waren wel voorgekauwd, kijk maar naar het vmbo-tl examen van 2002?quote:Op zondag 27 mei 2007 11:53 schreef MaxiTitan het volgende:
[..]
Ik kan mij idd ook nog herinneren dat het mavo examen wiskunde een stuk ingewikkelder was dan dit...
Volgens mij waren de formules ook niet voorgekauwd maar moest je die gewoon uit je hoofd weten.
Dat laatste weet ik niet meer zeker, het is voor mij al weer iets van 8/9 jaar geleden.
Dit is dan ook geen D-niveau, maar BB ...quote:Op zondag 27 mei 2007 00:32 schreef naittun1 het volgende:
Op de mavo kreeg je idd wel wat ingewikkelder dingen als dit. Op d niveau dan ja. Alleen misschien die oppervlaktes kregen we volgens mij ook wel, maar dan wel wat uitgebreider.
Ik heb het over het Mavo C/D examen van 1998...quote:Op zondag 27 mei 2007 11:56 schreef Shadpro het volgende:
[..]
Formules waren wel voorgekauwd, kijk maar naar het vmbo-tl examen van 2002?
quote:Op vrijdag 25 mei 2007 07:39 schreef DJKoster het volgende:
Oke, ik deed dan ook 1 van de zwaarste opleidingen op MBO-niveau: chemisch laborant.
Bullshit, in elk geval voor de hoogste wiskunde op de middelbare school, B1,2. In mijn examenjaar was daar ook een discussie over ontstaan en onze leraar heeft ons toen examens uit 1980 laten maken. Het meetkundige gedeelte was hetzelfde qua niveau, de rijen en reeksen waren makkelijker, vanwege ontbreken GR, vergelijkingen waren makkelijker, vanwege ontbreken GR etc.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 19:28 schreef McGilles het volgende:
[..]
[..]
blij b1,2 gedaan te hebbenquote:Op zondag 27 mei 2007 13:05 schreef Stigma het volgende:
[..]
Bullshit, in elk geval voor de hoogste wiskunde op de middelbare school, B1,2. In mijn examenjaar was daar ook een discussie over ontstaan en onze leraar heeft ons toen examens uit 1980 laten maken. Het meetkundige gedeelte was hetzelfde qua niveau, de rijen en reeksen waren makkelijker, vanwege ontbreken GR, vergelijkingen waren makkelijker, vanwege ontbreken GR etc.
Het komt er op neer dat het vooral moeilijker is voor sommige mensen omdat je geen GR erbij mag hebben. Als je goed kan hoofdrekenen is het zeker niet moeilijker, tegenwoordig wordt er meer inzicht getoetst.
Maar dit geldt alleen voor B1,2, hoe het met A1,2 zit kan ik niet zeggen.
JA!!quote:Op vrijdag 25 mei 2007 07:36 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Ja, inderdaad.. maar waar beginnen ze dan mee aan het begin van de opleiding? met optellen en aftrekken?
Het is dan ook vmbo-BB en ook nog NaSk-1!!!!!!!quote:Op zondag 27 mei 2007 15:07 schreef AffenStrudel het volgende:
http://ncrv.eindexamen.nu(...)eg_BB/1/na_sk_1/750/
omg, scheikunde en natuurkunde is helemaal om te huilen, geen molecuulformule te bekennen.
Meer inzicht getoetst........ Sinds dat de GR is ingevoerd is veel inzicht niet meer nodig. Ik zie al duidelijk verschil in de basisfuncties schetsen. Zo pakt tegenwoordig de gemiddelde leerling gelijk de GR erbij en toetst de functie in en hop op het scherm de schets, totaal geen inzicht meer voor nodig waarom die functie eigenlijk zo loopt.quote:Op zondag 27 mei 2007 13:05 schreef Stigma het volgende:
[..]
Bullshit, in elk geval voor de hoogste wiskunde op de middelbare school, B1,2. In mijn examenjaar was daar ook een discussie over ontstaan en onze leraar heeft ons toen examens uit 1980 laten maken. Het meetkundige gedeelte was hetzelfde qua niveau, de rijen en reeksen waren makkelijker, vanwege ontbreken GR, vergelijkingen waren makkelijker, vanwege ontbreken GR etc.
Het komt er op neer dat het vooral moeilijker is voor sommige mensen omdat je geen GR erbij mag hebben. Als je goed kan hoofdrekenen is het zeker niet moeilijker, tegenwoordig wordt er meer inzicht getoetst.
Maar dit geldt alleen voor B1,2, hoe het met A1,2 zit kan ik niet zeggen.
Dat is een overhaaste generalisatie. Ik kan je adviseren om jezelf eens in de stof te verdiepen, opdat je kan inzien dat de GR juist extra inzicht biedt voor de meeste leerlingen.quote:Op zondag 27 mei 2007 17:16 schreef McGilles het volgende:
[..]
Meer inzicht getoetst........ Sinds dat de GR is ingevoerd is veel inzicht niet meer nodig. Ik zie al duidelijk verschil in de basisfuncties schetsen. Zo pakt tegenwoordig de gemiddelde leerling gelijk de GR erbij en toetst de functie in en hop op het scherm de schets, totaal geen inzicht meer voor nodig waarom die functie eigenlijk zo loopt.
Ik vind dat er belangrijke en nuttige dingen in de wiskunde worden weggelaten tegenwoordig, echt jammer.
Met een GR bestaat er geen verschil in numeriek oplossen van een makkelijke en moeilijke vergelijking. Dat argument lijkt me dus flauwekul.quote:vergelijkingen waren makkelijker, vanwege ontbreken GR etc.
je moet nogsteeds algrabrarisch kunnen intergreren/differentieren en vergelijken voor wiskunde. Niet alles mag met de rekenmachine, het is vooral handig bij kansberekening, ook kan je je antwoord controleren met je rekenmachinequote:Op zondag 27 mei 2007 17:29 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Met een GR bestaat er geen verschil in numeriek oplossen van een makkelijke en moeilijke vergelijking. Dat argument lijkt me dus flauwekul.
Ik ben nog erg benieuwd naar dat examen uit '68, dan kan ik zelf oordelen
Als ik de docent was dan had ik het goedgekeurdquote:
In de stof verdiepen...... heb zelf op het VWO gezeten en volg leraaropleiding wiskunde en heb al voor de klas gestaan, ik neem aan dat ik de stof dus wel kenquote:Op zondag 27 mei 2007 17:28 schreef Stigma het volgende:
[..]
Dat is een overhaaste generalisatie. Ik kan je adviseren om jezelf eens in de stof te verdiepen, opdat je kan inzien dat de GR juist extra inzicht biedt voor de meeste leerlingen.
Je kan zo verdomde veel met dan onding (nog veel meer dan je denkt) dat het echt wel makkelijker is geworden, trust me.quote:Op zondag 27 mei 2007 17:32 schreef zquing het volgende:
[..]
je moet nogsteeds algrabrarisch kunnen intergreren/differentieren en vergelijken voor wiskunde. Niet alles mag met de rekenmachine, het is vooral handig bij kansberekening, ook kan je je antwoord controleren met je rekenmachine
Ik zou het nu graag willen posten, maar zit nog ff op werk dus dat gaat niet meer lukken jammer genoeg, maar het komt er wel.quote:Op zondag 27 mei 2007 17:42 schreef GlowMouse het volgende:
Ga je dat examen uit '68 nog posten?
Mocht je er toen eigenlijk formulekaarten bijhouden?
Ik ben het met je eens, wij moeten complexe berekeningen "uitvoeren" en daar blijft het dan bij. Oke, bij wiskunde B12 (VWO) moet je inderdaad differentiëren en integreren maar normaalkromme etc. gaat allemaal met de rekenmachine zonder dat we er iets van begrijpen (van verdelingen an sich enzo)quote:Op zondag 27 mei 2007 17:16 schreef McGilles het volgende:
[..]
Meer inzicht getoetst........ Sinds dat de GR is ingevoerd is veel inzicht niet meer nodig. Ik zie al duidelijk verschil in de basisfuncties schetsen. Zo pakt tegenwoordig de gemiddelde leerling gelijk de GR erbij en toetst de functie in en hop op het scherm de schets, totaal geen inzicht meer voor nodig waarom die functie eigenlijk zo loopt.
Ik vind dat er belangrijke en nuttige dingen in de wiskunde worden weggelaten tegenwoordig, echt jammer.
quote:Op zondag 27 mei 2007 18:59 schreef VVV-Venlo het volgende:
hahahaha dit niveau is belachelijk
Hehe, survive style 5+. Geniale film...quote:Op vrijdag 25 mei 2007 08:05 schreef Bayswater het volgende:
Ron Brandsteder had er moeite mee hoorde ik.
quote:Op vrijdag 25 mei 2007 12:39 schreef Toeps het volgende:
Handel is ook leuk hoor.
ik ga niet ontkennen dat het wiskunde niveau omlaag is gegaan de laatste tijd, dat is gewoon waar. Maar het is niet alsof je alles met je rekenmachine kan doen(al kom je met een beetje creatief omgaan met je rekenmachine al een heel eind)quote:Op zondag 27 mei 2007 17:37 schreef McGilles het volgende:
[..]
Je kan zo verdomde veel met dan onding (nog veel meer dan je denkt) dat het echt wel makkelijker is geworden, trust me.
Het stomme is, dat bij VMBO BB electrotechniek en dergelijken wél allemaal opgaven staan waarvan ik denk: WTF?! Nou weet ik ook echt níks van installatieschema's en zo, maar dat is toch wel een hele hoop moeilijker dan "mag je je hond meenemen naar de HEMA?".quote:Op zondag 27 mei 2007 22:27 schreef TheOneAndOnly het volgende:
wat is VMBO nou eigenlijk voor een opleiding?
ik heb LTS gedaan en kreeg toch echt wel andere stof als die 1+1 vragen van dit examen....
kreeg meer met die grafieken zoals ook al ergens hier in het topic stond van havo ofzo
Is ook knap lastigquote:Op zondag 27 mei 2007 17:25 schreef faberic het volgende:
Anne spaart 1 munt van 1 euro en 1 munt van 50 cent per week. Hoeveel heeft ze na 8 weken gespaard?
Dat was gewoon vraag 1, die dat meisje nog knap lastig vond.
dit meen je niet...quote:
Ik vrees dat dit niet helemaal de afbeelding is die je zelf dacht te plaatsen.quote:Op maandag 28 mei 2007 04:23 schreef Cinch het volgende:
-weg-
D-niveau is niet moeilijker dan C-niveau, alleen de puntentelling is milder bij C-niveau.quote:Op zondag 27 mei 2007 00:32 schreef naittun1 het volgende:
De schema's zijn opzich ook wel moeilijk(ik doe zelf geen BB) Maar je kon gewoon samendoen. Er werd gewoon door het praktijk lokaal geschreeuwd, bruine draad op nummer 75 van het relais. Het hele elektro is best moeilijk,maar het examen nietquote:Op zondag 27 mei 2007 23:15 schreef Toeps het volgende:
[..]
Het stomme is, dat bij VMBO BB electrotechniek en dergelijken wél allemaal opgaven staan waarvan ik denk: WTF?! Nou weet ik ook echt níks van installatieschema's en zo, maar dat is toch wel een hele hoop moeilijker dan "mag je je hond meenemen naar de HEMA?".
dat is dan ook het grote verschil tussen B1 en B1,2 en natuurlijk wat voor leraar je hebt.quote:Op zondag 27 mei 2007 17:32 schreef zquing het volgende:
[..]
je moet nogsteeds algrabrarisch kunnen intergreren/differentieren en vergelijken voor wiskunde. Niet alles mag met de rekenmachine, het is vooral handig bij kansberekening, ook kan je je antwoord controleren met je rekenmachine
quote:Op maandag 28 mei 2007 14:51 schreef Cinch het volgende:
http://www.economicshelp.org/funny/images/infinity.gif
Slechte docent, de eerste limiet is ook al foutquote:Op maandag 28 mei 2007 14:51 schreef Cinch het volgende:
http://www.economicshelp.org/funny/images/infinity.gif
quote:Op maandag 28 mei 2007 14:57 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Slechte docent, de eerste limiet is ook al fout![]()
Dit soort opmerkingen hoor je heel vaak, maar ik heb nog ooit bewijs gezien. Kom eens met een 'lastige' havo som van 10 jaar geleden zou ik zeggen.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 19:28 schreef McGilles het volgende:
[..]
[..]
Hoezo?quote:Op maandag 28 mei 2007 14:57 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Slechte docent, de eerste limiet is ook al fout![]()
eigenlijk kan hij nietquote:
Met de bewering 'limx→8 1/(x-8) = ∞' suggereert de docent dat voor iedere M een δ>0 bestaat z.d.d. voor iedere x in het open interval (8-δ, 8+δ) en x!=8 geldt dat 1/(x-8)>M. Voor M=0 bestaat zo'n δ al niet.quote:
hoe verzin je hetquote:
In afwachting van het 1968-examen: hier iets over de kwaliteitsverandering van de wiskunde-examens 1968-2002...quote:Op zondag 27 mei 2007 17:44 schreef McGilles het volgende:
[..]
Ik zou het nu graag willen posten, maar zit nog ff op werk dus dat gaat niet meer lukken jammer genoeg, maar het komt er wel.![]()
lastig een conclusie uit te trekkenquote:Op maandag 28 mei 2007 16:01 schreef Jopie_Pringle het volgende:
[..]
In afwachting van het 1968-examen: hier iets over de kwaliteitsverandering van de wiskunde-examens 1968-2002...
http://www.math.leidenuni(...)ec2003/pdf/groen.pdf
Onze PTA's waren moeilijker als de Centrale Examens, en ik zit vmbo-TLquote:Op vrijdag 25 mei 2007 07:56 schreef ETA het volgende:
Ik kan zo een vraag aanwijzen uit het examen dat ik 4 jaar geleden maakte die moeilijker isquote:Op maandag 28 mei 2007 16:01 schreef Jopie_Pringle het volgende:
[..]
In afwachting van het 1968-examen: hier iets over de kwaliteitsverandering van de wiskunde-examens 1968-2002...
http://www.math.leidenuni(...)ec2003/pdf/groen.pdf
ja, beetje mijn topic kapenquote:Op maandag 28 mei 2007 21:08 schreef koffiegast het volgende:
best droog dat men nu vergelijkt welk werk van 20-30 jaar geleden van het vwo met het vwo nu nou moeilijker is, terwijl het topic over VMBO gaat.
Dit soort wiskunde, meetkunde puzzeltjes (QED jwts) was het enige toffe aan wiskunde.quote:Op maandag 28 mei 2007 20:54 schreef Stigma het volgende:
[..]
Ik kan zo een vraag aanwijzen uit het examen dat ik 4 jaar geleden maakte die moeilijker is![]()
http://www.havovwo.nl/vwo/vwb/bestanden/vwb1203iopg6-7.pdf
Wel heel makkelijk om een normale vraag te gaan vergelijken met een inkoppertje uit 2000 nog wat. Ik weet zeker dat mijn leerjaar dat soort sommetjes ook kan... Zo moeilijk was die vraag uit 1968 geeneens![]()
Er is natuurlijk ook een verschil waaraan je kan zien of het nou ham is of ongewenste mail. Bij ongewenste mail schrijf je het in volledig kleine letters of in hoofdletters omdat het een afkorting is. Als het om de ham gaat dan schrijf je het met een hoofdletter aangezien het een merknaam is. Simple as that, je komt er dus ook niet met een smoesje onderuitquote:Op woensdag 30 mei 2007 09:24 schreef RTB het volgende:
Maatschappijleer, laatste proefwerk
"wat is spam"
ik kreeg geen punten voor het antwoord: "ingeblikte ham".
Chagrijnig mens
a^2+b^2=c^2quote:Op vrijdag 25 mei 2007 14:29 schreef Martijn85 het volgende:
[..]
Die weet ik nu ook niet meer, nooit iets aan gehad ook
quote:Op woensdag 30 mei 2007 09:24 schreef RTB het volgende:
Maatschappijleer, laatste proefwerk
"wat is spam"
ik kreeg geen punten voor het antwoord: "ingeblikte ham".
Chagrijnig mens
quote:Op dinsdag 12 juni 2007 22:38 schreef MREn het volgende:
Flauwe hap allemaal...
[afbeelding]
Gebruik van rekenmachines bij wiskunde
Gebruik van woordenboeken bij alle examens![]()
![]()
Zo'n diploma is vandaag de dag ook niets meer waard...
Ik kan het ook niet, maar ik ben wel een meester in het zoeken naar bestanden waar de antwoorden in te vinden zijnquote:
wtfquote:Op woensdag 13 juni 2007 14:11 schreef Remzz het volgende:
De normering is 1.9 geworden....
Dat normering bepalen ze na het nakijken, of er erg veel of weinig fouten zijn gemaakt de normering kan tussen 0.0 en 2.0 liggen. 1.9 wil zeggen dat er 1.9 bij het basiscijfer op komt
dit is een grap mag ik hopenquote:Op woensdag 13 juni 2007 18:25 schreef koffiegast het volgende:
Dit kan niet serieus zijn.
1.9 normering!
quote:Op dinsdag 12 juni 2007 22:38 schreef MREn het volgende:
Flauwe hap allemaal...
[afbeelding]
Gebruik van rekenmachines bij wiskunde
Moet haast wel, als de norm 1.9 is betekent dat dat er dramatisch gescoord is landelijk genomen.quote:Op woensdag 13 juni 2007 19:26 schreef Noodly het volgende:
Wat ik me afvraag, nu de uitslagen van het VMBO bekend zijn: zijn er mensen op dit examen gezakt?![]()
En daarom is de norm op 1.9 gesteld ... zodat er minder gezakten zijn ....quote:Op woensdag 13 juni 2007 19:47 schreef FrituurVetPet het volgende:
[..]
Moet haast wel, als de norm 1.9 is betekent dat dat er dramatisch gescoord is landelijk genomen.
Maar als het echt zo dramatisch gemaakt is zijn er echt wel een heel aantal gezakt. Zó veel scheelt die norm nou ook weer niet.quote:Op woensdag 13 juni 2007 19:49 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
En daarom is de norm op 1.9 gesteld ... zodat er minder gezakten zijn ....
Er zijn er zeker een aantal gezakt. Maar die norm scheelt echt heel veel!quote:Op woensdag 13 juni 2007 19:51 schreef FrituurVetPet het volgende:
[..]
Maar als het echt zo dramatisch gemaakt is zijn er echt wel een heel aantal gezakt. Zó veel scheelt die norm nou ook weer niet.
2,5? Het zit toch altijd tussen de 0 en de 2?quote:Op woensdag 13 juni 2007 19:54 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
Er zijn er zeker een aantal gezakt. Maar die norm scheelt echt heel veel!
En al helemaal de norm van wiskunde op kader-niveau ... die is gesteld op 2.5!
Blijkbaar niet ...quote:Op woensdag 13 juni 2007 20:00 schreef FrituurVetPet het volgende:
[..]
2,5? Het zit toch altijd tussen de 0 en de 2?
Oh nooit geweten dat dat kon.quote:Op woensdag 13 juni 2007 20:03 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
Blijkbaar niet ...
http://www2.cito.nl/vo/omzet2007/kb-av-tv1.htm
you fucking kidding me. Geef ze dat diploma dan gewoon kado...quote:Op woensdag 13 juni 2007 19:54 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
Er zijn er zeker een aantal gezakt. Maar die norm scheelt echt heel veel!
En al helemaal de norm van wiskunde op kader-niveau ... die is gesteld op 2.5!
Omg.quote:Op zondag 27 mei 2007 15:07 schreef AffenStrudel het volgende:
http://ncrv.eindexamen.nu(...)eg_BB/1/na_sk_1/750/
omg, scheikunde en natuurkunde is helemaal om te huilen, geen molecuulformule te bekennen.
Helemaal mee eens. Men wordt steeds lakser, ach herkans nog maar een keertje. Weer een onvoldoende, ach probeer het nog maar een keertje, maar nu wel leren he. Ach, omdat jij het bent tellen we gewoon een punt of meer erbij. Ik dacht dat die norm er was om fouten in het examen te compenseren zodat men niet zakt door een fout in het examen.quote:Op woensdag 13 juni 2007 18:52 schreef MREn het volgende:
Wat een gelul. Onvoldoende is onvoldoende. Als je het niet kent, moet je maar beter leren.
Omgekeerde wereld dit.
Trouwens, niet alleen op VMBO, maar overal en altijd. Zo'n examen is een soort minimumnorm, en als je daar niet aan voldoet, krijg je een tweede kans en anders doe je het jaar maar over tot je je diploma wel verdient.
Ja, want dan kan immers iedereen een vwo diploma halen. Wat wil je dan? Dat de domste laag van de bevolking helemaal geen school krijgt?quote:Op woensdag 13 juni 2007 21:31 schreef Cinch het volgende:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Als zij een normering van 1.9 krijgen vind ik voor wib12 vwo een normering van 9.8 goed op zijn plaats
Whaha jij bent echt een kneus.quote:Op donderdag 14 juni 2007 12:23 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Ja, want dan kan immers iedereen een vwo diploma halen. Wat wil je dan? Dat de domste laag van de bevolking helemaal geen school krijgt?
Kneus. Hoop dat je zakt.
Neequote:Op vrijdag 15 juni 2007 02:57 schreef Cinch het volgende:
[..]
Whaha jij bent echt een kneus.
In dit examen komen godver heel veel sommen voor die wij in groep 8 van de basisschool kregen, dat betekent dus dat mensen op het vmbo-bb niks qua rekenen leren en er dus onnodig geld aan dit 'onderwijs' wordt verspild.
Wel waar.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 06:40 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
Nee
Dat betekent dat mensen op het vmbo-bb eindelijk mee kunnen komen en nu wél leren hoe het moet. Niet iedereen heeft namelijk de capaciteiten om havo of vwo aan te kunnen.
quote:Op donderdag 8 april 2010 20:31 schreef Say-Ahh het volgende:
Ik zit op vmbo zonder wiskunde, nog triester![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |