Daar ben ik het met je eens. Het VMBO examen bevat weinig 'echte' wiskunde. Het is meer een beetje rekenen met getallen. Ik heb ook wel eens examens gezien van de LTS van 8jr terug, daar moest je de oppervlakte bereken van een 2-dimentionaal huis en dat soort grappen. Dat heet rekenen en heeft niks te maken met wiskunde.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 19:34 schreef Fetai het volgende:
[..]
Voor het VWO van dit jaar zal ik geen 9.5 halen en ook niet voor die van 1970. Ik sprak over het VMBO B examen. Ik geloof ook dat het niveau steeds meer daalt, dat ontken ik ook helemaal niet. Het enige wat ik beweer is dat het niveau van VMBO om te huilen is.
Nou, ik heb ook Mavo wiskunde gedaan (wel op D niveau, het hoogste van de Mavo) en dat was iig heel wat pittiger als dit.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 17:48 schreef Frits het volgende:
Ik kan me herinneren dat mijn MAVO wiskundeexamen uit '99 een stuk moeilijker was... de meeste vragen die hier gesteld worden zijn simpele rekensommetjes.
quote:Op vrijdag 25 mei 2007 09:12 schreef Houtspeer het volgende:
[..]
Het is maar goed ook, want een schoen een stuk hout kan zelfs punten scoren bij die eerste paar vragen.
Ik kan mij idd ook nog herinneren dat het mavo examen wiskunde een stuk ingewikkelder was dan dit...quote:Op zondag 27 mei 2007 00:32 schreef naittun1 het volgende:
Op de mavo kreeg je idd wel wat ingewikkelder dingen als dit. Op d niveau dan ja. Alleen misschien die oppervlaktes kregen we volgens mij ook wel, maar dan wel wat uitgebreider.
Formules waren wel voorgekauwd, kijk maar naar het vmbo-tl examen van 2002?quote:Op zondag 27 mei 2007 11:53 schreef MaxiTitan het volgende:
[..]
Ik kan mij idd ook nog herinneren dat het mavo examen wiskunde een stuk ingewikkelder was dan dit...
Volgens mij waren de formules ook niet voorgekauwd maar moest je die gewoon uit je hoofd weten.
Dat laatste weet ik niet meer zeker, het is voor mij al weer iets van 8/9 jaar geleden.
Dit is dan ook geen D-niveau, maar BB ...quote:Op zondag 27 mei 2007 00:32 schreef naittun1 het volgende:
Op de mavo kreeg je idd wel wat ingewikkelder dingen als dit. Op d niveau dan ja. Alleen misschien die oppervlaktes kregen we volgens mij ook wel, maar dan wel wat uitgebreider.
Ik heb het over het Mavo C/D examen van 1998...quote:Op zondag 27 mei 2007 11:56 schreef Shadpro het volgende:
[..]
Formules waren wel voorgekauwd, kijk maar naar het vmbo-tl examen van 2002?
quote:Op vrijdag 25 mei 2007 07:39 schreef DJKoster het volgende:
Oke, ik deed dan ook 1 van de zwaarste opleidingen op MBO-niveau: chemisch laborant.
Bullshit, in elk geval voor de hoogste wiskunde op de middelbare school, B1,2. In mijn examenjaar was daar ook een discussie over ontstaan en onze leraar heeft ons toen examens uit 1980 laten maken. Het meetkundige gedeelte was hetzelfde qua niveau, de rijen en reeksen waren makkelijker, vanwege ontbreken GR, vergelijkingen waren makkelijker, vanwege ontbreken GR etc.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 19:28 schreef McGilles het volgende:
[..]
Je hebt dit jaar de VWO examens? Dan haal je 100% zeker geen 9,5 voor een VWO examen van 1970. Het HAVO niveau van 10 jaar geleden staat gelijk aan het VWO niveau van vandaag de dag. Ook zijn er veel belangrijke dingen in de wiskunde weggelaten in de middelbare school stof omdat dit 'te lastig' was voor de leerlingen.
En dit hierboven is geen punt ter discussie, het zijn feiten (werk zelf in het onderwijs)
[..]
Ik heb het niet over de invloed van de rekenmachine. Gewoon puur berekeningen in de wiskunde die 'men' maar heeft weggelaten omdat teveel leerlingen er moeite mee hadden.
blij b1,2 gedaan te hebbenquote:Op zondag 27 mei 2007 13:05 schreef Stigma het volgende:
[..]
Bullshit, in elk geval voor de hoogste wiskunde op de middelbare school, B1,2. In mijn examenjaar was daar ook een discussie over ontstaan en onze leraar heeft ons toen examens uit 1980 laten maken. Het meetkundige gedeelte was hetzelfde qua niveau, de rijen en reeksen waren makkelijker, vanwege ontbreken GR, vergelijkingen waren makkelijker, vanwege ontbreken GR etc.
Het komt er op neer dat het vooral moeilijker is voor sommige mensen omdat je geen GR erbij mag hebben. Als je goed kan hoofdrekenen is het zeker niet moeilijker, tegenwoordig wordt er meer inzicht getoetst.
Maar dit geldt alleen voor B1,2, hoe het met A1,2 zit kan ik niet zeggen.
JA!!quote:Op vrijdag 25 mei 2007 07:36 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Ja, inderdaad.. maar waar beginnen ze dan mee aan het begin van de opleiding? met optellen en aftrekken?
Het is dan ook vmbo-BB en ook nog NaSk-1!!!!!!!quote:Op zondag 27 mei 2007 15:07 schreef AffenStrudel het volgende:
http://ncrv.eindexamen.nu(...)eg_BB/1/na_sk_1/750/
omg, scheikunde en natuurkunde is helemaal om te huilen, geen molecuulformule te bekennen.
Meer inzicht getoetst........ Sinds dat de GR is ingevoerd is veel inzicht niet meer nodig. Ik zie al duidelijk verschil in de basisfuncties schetsen. Zo pakt tegenwoordig de gemiddelde leerling gelijk de GR erbij en toetst de functie in en hop op het scherm de schets, totaal geen inzicht meer voor nodig waarom die functie eigenlijk zo loopt.quote:Op zondag 27 mei 2007 13:05 schreef Stigma het volgende:
[..]
Bullshit, in elk geval voor de hoogste wiskunde op de middelbare school, B1,2. In mijn examenjaar was daar ook een discussie over ontstaan en onze leraar heeft ons toen examens uit 1980 laten maken. Het meetkundige gedeelte was hetzelfde qua niveau, de rijen en reeksen waren makkelijker, vanwege ontbreken GR, vergelijkingen waren makkelijker, vanwege ontbreken GR etc.
Het komt er op neer dat het vooral moeilijker is voor sommige mensen omdat je geen GR erbij mag hebben. Als je goed kan hoofdrekenen is het zeker niet moeilijker, tegenwoordig wordt er meer inzicht getoetst.
Maar dit geldt alleen voor B1,2, hoe het met A1,2 zit kan ik niet zeggen.
Dat is een overhaaste generalisatie. Ik kan je adviseren om jezelf eens in de stof te verdiepen, opdat je kan inzien dat de GR juist extra inzicht biedt voor de meeste leerlingen.quote:Op zondag 27 mei 2007 17:16 schreef McGilles het volgende:
[..]
Meer inzicht getoetst........ Sinds dat de GR is ingevoerd is veel inzicht niet meer nodig. Ik zie al duidelijk verschil in de basisfuncties schetsen. Zo pakt tegenwoordig de gemiddelde leerling gelijk de GR erbij en toetst de functie in en hop op het scherm de schets, totaal geen inzicht meer voor nodig waarom die functie eigenlijk zo loopt.
Ik vind dat er belangrijke en nuttige dingen in de wiskunde worden weggelaten tegenwoordig, echt jammer.
Met een GR bestaat er geen verschil in numeriek oplossen van een makkelijke en moeilijke vergelijking. Dat argument lijkt me dus flauwekul.quote:vergelijkingen waren makkelijker, vanwege ontbreken GR etc.
je moet nogsteeds algrabrarisch kunnen intergreren/differentieren en vergelijken voor wiskunde. Niet alles mag met de rekenmachine, het is vooral handig bij kansberekening, ook kan je je antwoord controleren met je rekenmachinequote:Op zondag 27 mei 2007 17:29 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Met een GR bestaat er geen verschil in numeriek oplossen van een makkelijke en moeilijke vergelijking. Dat argument lijkt me dus flauwekul.
Ik ben nog erg benieuwd naar dat examen uit '68, dan kan ik zelf oordelen
Als ik de docent was dan had ik het goedgekeurdquote:
In de stof verdiepen...... heb zelf op het VWO gezeten en volg leraaropleiding wiskunde en heb al voor de klas gestaan, ik neem aan dat ik de stof dus wel kenquote:Op zondag 27 mei 2007 17:28 schreef Stigma het volgende:
[..]
Dat is een overhaaste generalisatie. Ik kan je adviseren om jezelf eens in de stof te verdiepen, opdat je kan inzien dat de GR juist extra inzicht biedt voor de meeste leerlingen.
Je kan zo verdomde veel met dan onding (nog veel meer dan je denkt) dat het echt wel makkelijker is geworden, trust me.quote:Op zondag 27 mei 2007 17:32 schreef zquing het volgende:
[..]
je moet nogsteeds algrabrarisch kunnen intergreren/differentieren en vergelijken voor wiskunde. Niet alles mag met de rekenmachine, het is vooral handig bij kansberekening, ook kan je je antwoord controleren met je rekenmachine
Ik zou het nu graag willen posten, maar zit nog ff op werk dus dat gaat niet meer lukken jammer genoeg, maar het komt er wel.quote:Op zondag 27 mei 2007 17:42 schreef GlowMouse het volgende:
Ga je dat examen uit '68 nog posten?
Mocht je er toen eigenlijk formulekaarten bijhouden?
Ik ben het met je eens, wij moeten complexe berekeningen "uitvoeren" en daar blijft het dan bij. Oke, bij wiskunde B12 (VWO) moet je inderdaad differentiëren en integreren maar normaalkromme etc. gaat allemaal met de rekenmachine zonder dat we er iets van begrijpen (van verdelingen an sich enzo)quote:Op zondag 27 mei 2007 17:16 schreef McGilles het volgende:
[..]
Meer inzicht getoetst........ Sinds dat de GR is ingevoerd is veel inzicht niet meer nodig. Ik zie al duidelijk verschil in de basisfuncties schetsen. Zo pakt tegenwoordig de gemiddelde leerling gelijk de GR erbij en toetst de functie in en hop op het scherm de schets, totaal geen inzicht meer voor nodig waarom die functie eigenlijk zo loopt.
Ik vind dat er belangrijke en nuttige dingen in de wiskunde worden weggelaten tegenwoordig, echt jammer.
quote:Op zondag 27 mei 2007 18:59 schreef VVV-Venlo het volgende:
hahahaha dit niveau is belachelijk
Hehe, survive style 5+. Geniale film...quote:Op vrijdag 25 mei 2007 08:05 schreef Bayswater het volgende:
Ron Brandsteder had er moeite mee hoorde ik.
quote:Op vrijdag 25 mei 2007 12:39 schreef Toeps het volgende:
Handel is ook leuk hoor.
HEMA vindt het belangrijk dat je de huisregels van het bedrijf volgt.
In welke van de onderstaande situaties volg je de huisregels van HEMA?
A Je begroet alleen klanten die je moet helpen.
B Je bent op tijd aanwezig.
C Je eet je boterham in de winkel op.
D Je neemt je hond mee naar het werk.
ik ga niet ontkennen dat het wiskunde niveau omlaag is gegaan de laatste tijd, dat is gewoon waar. Maar het is niet alsof je alles met je rekenmachine kan doen(al kom je met een beetje creatief omgaan met je rekenmachine al een heel eind)quote:Op zondag 27 mei 2007 17:37 schreef McGilles het volgende:
[..]
Je kan zo verdomde veel met dan onding (nog veel meer dan je denkt) dat het echt wel makkelijker is geworden, trust me.
Het stomme is, dat bij VMBO BB electrotechniek en dergelijken wél allemaal opgaven staan waarvan ik denk: WTF?! Nou weet ik ook echt níks van installatieschema's en zo, maar dat is toch wel een hele hoop moeilijker dan "mag je je hond meenemen naar de HEMA?".quote:Op zondag 27 mei 2007 22:27 schreef TheOneAndOnly het volgende:
wat is VMBO nou eigenlijk voor een opleiding?
ik heb LTS gedaan en kreeg toch echt wel andere stof als die 1+1 vragen van dit examen....
kreeg meer met die grafieken zoals ook al ergens hier in het topic stond van havo ofzo
Is ook knap lastigquote:Op zondag 27 mei 2007 17:25 schreef faberic het volgende:
Anne spaart 1 munt van 1 euro en 1 munt van 50 cent per week. Hoeveel heeft ze na 8 weken gespaard?
Dat was gewoon vraag 1, die dat meisje nog knap lastig vond.
dit meen je niet...quote:
Ik vrees dat dit niet helemaal de afbeelding is die je zelf dacht te plaatsen.quote:Op maandag 28 mei 2007 04:23 schreef Cinch het volgende:
-weg-
D-niveau is niet moeilijker dan C-niveau, alleen de puntentelling is milder bij C-niveau.quote:Op zondag 27 mei 2007 00:32 schreef naittun1 het volgende:
De schema's zijn opzich ook wel moeilijk(ik doe zelf geen BB) Maar je kon gewoon samendoen. Er werd gewoon door het praktijk lokaal geschreeuwd, bruine draad op nummer 75 van het relais. Het hele elektro is best moeilijk,maar het examen nietquote:Op zondag 27 mei 2007 23:15 schreef Toeps het volgende:
[..]
Het stomme is, dat bij VMBO BB electrotechniek en dergelijken wél allemaal opgaven staan waarvan ik denk: WTF?! Nou weet ik ook echt níks van installatieschema's en zo, maar dat is toch wel een hele hoop moeilijker dan "mag je je hond meenemen naar de HEMA?".
dat is dan ook het grote verschil tussen B1 en B1,2 en natuurlijk wat voor leraar je hebt.quote:Op zondag 27 mei 2007 17:32 schreef zquing het volgende:
[..]
je moet nogsteeds algrabrarisch kunnen intergreren/differentieren en vergelijken voor wiskunde. Niet alles mag met de rekenmachine, het is vooral handig bij kansberekening, ook kan je je antwoord controleren met je rekenmachine
quote:Op maandag 28 mei 2007 14:51 schreef Cinch het volgende:
http://www.economicshelp.org/funny/images/infinity.gif
Slechte docent, de eerste limiet is ook al foutquote:Op maandag 28 mei 2007 14:51 schreef Cinch het volgende:
http://www.economicshelp.org/funny/images/infinity.gif
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |