Hmmz zou best wel kunnenquote:Op donderdag 24 mei 2007 22:41 schreef Againzender het volgende:
En de vraag van vanavond: haalt het onweer uit de Ardennen Nederlands Limburg?
dat is een goeiequote:Op donderdag 24 mei 2007 22:47 schreef Frutsel het volgende:
als het twente niet haalt, dan mag limburg ook niet
als ik naar de radar kijk, dan maakt zuid Limburg wel een kansje....quote:Op donderdag 24 mei 2007 22:44 schreef IkWilbert het volgende:
Ik moet het nog zien.... volgens estofex pissen we net naast de pot.
Behoorlijk wat weerlicht ten zuiden van Maastricht te zien (richting Luik dus). Zit zelf in zuiden van Maastricht (Randwyck). Wel nagenoeg windstil dus zal wel ff duren voordat een bui eventueel Maastricht haalt...quote:Op donderdag 24 mei 2007 22:41 schreef Againzender het volgende:
En de vraag van vanavond: haalt het onweer uit de Ardennen Nederlands Limburg?
Zit al wat dichterbij ja: http://195.214.200.121/index.aspx?id=20quote:Op donderdag 24 mei 2007 23:13 schreef Roel_Jewel het volgende:
[afbeelding]
Die kaart loopt duidelijk iets achter. Die roze/paarse vlekjes zitten veel te ver weg om het weerlicht dat ik hier zie te zijn.
Zuiden en oosten kunnen onweersbuien verwachten. Zaterdag overal buien.quote:Op donderdag 24 mei 2007 23:21 schreef highway101 het volgende:
Wordt het morgen nog mooi weer?
quote:Op vrijdag 25 mei 2007 04:09 schreef MissHobje het volgende:
wat een schattig buien lijntje trekt erover
uiteraard niet bij mij
Onweer dichtbij is spannend, maar onweer dichtbij is veel mooier.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 04:18 schreef ACT-F het volgende:
Klopt. De weerlichten waren al een hele tijd aan de gang kijkend naar duitsland. Het regent inmiddels, maar de onweersbuien lijken voorbij. Er zaten geen harde knallen tussen. Hooguit een handvol inslagen op c.a. 5 km afstand.
was zeker van 05.00 tot 06.00 uurquote:Op vrijdag 25 mei 2007 10:17 schreef Prowl het volgende:
Die onweer vannacht was zeer vreemd alleen ging het hier minimaal 15 km ten oosten langs
Nee rond n uur of 2quote:
hmm..dat kreeg ik dus een paar uur later in twentequote:
ten zuiden van ons, ten oosten van ons. Maar boven ons? Vergeet het maar...quote:Op vrijdag 25 mei 2007 15:51 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://www.meteox.nl/h.aspx?r=&jaar=-3&soort=loop1uur
Lekkere buien boven Frankrijk en Duitsland....
Op ramkoers voor vlaanderen en zeeland.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 15:51 schreef Roel_Jewel het volgende:
Estofex verwacht binnen een paar uur weer een update, even afwachten wat dat gaat worden.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 16:11 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Op ramkoers voor vlaanderen en zeeland.![]()
....Zo lijkt het.
Estofex heeft andere gedachten.
Komen mooie foto's uit Frankrijk langsquote:Op vrijdag 25 mei 2007 15:51 schreef Roel_Jewel het volgende:
Met HDR ziet elke wolk er spectaculair uit...quote:Op vrijdag 25 mei 2007 16:18 schreef Againzender het volgende:
[..]
Komen mooie foto's uit Frankrijk langs
[afbeelding]
verpest het nou niet johquote:Op vrijdag 25 mei 2007 16:19 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Met HDR ziet elke wolk er spectaculair uit...
quote:
Vanavond oost-Belgie en Limburg denk ik zo...quote:
Idd. Misschien het zuidoosten weer wat onweer. Maar dan moet je denk ik niet aan een MCS denken.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 17:34 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Vanavond oost-Belgie en Limburg denk ik zo...
Idd. Al hebben ze het in het zuidoosten toch wel aardig voor elkaar.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 18:05 schreef maniack28 het volgende:
Ik denk dat het zoals gewoonlijk weer flut is voor het grootste deel van Nederland
hm, zo te zien is het nu net voorbij... iemand nog leiuke caps gemaakt?quote:Op vrijdag 25 mei 2007 18:07 schreef Fredo55 het volgende:
Parijs maakt zich op voor noodweer.
Zie hier de cam: klik
de kans is natuurlijk altijd aanwezig dat er iets aan het ontstaan is, zo'n bui moet toch ergens beginnen. Met wat actuele satellietopnames moet er wat over te zeggen kunnen zijn, maar die heb ik even niet buij de hand....quote:Op vrijdag 25 mei 2007 20:10 schreef Coelho het volgende:
Het ziet er hier in Apeldoorn toch erg dreigend uit richting zuid, ondanks dat buienradar zegt dat er nog geen druppel gevallen is.
Hier in Arnhem lijkt het ook alsof er "iets" in de maak is. Wind steekt op, vogels zijn pia aan het doen enzo.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 20:10 schreef Coelho het volgende:
Het ziet er hier in Apeldoorn toch erg dreigend uit richting zuid, ondanks dat buienradar zegt dat er nog geen druppel gevallen is.
Als je niet in het zuiden woont hoef je je geen zorgen te maken voorlopigquote:
Idd is het na mijn post weer wat geactiveerd.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 22:53 schreef JoeKurr het volgende:
Kijkend naar de ontladingen die buienradar laat zien, lijkt hij juist weer te activeren boven België.
We wachten rustig af...
Zandzakken voor de deur!!!quote:Op vrijdag 25 mei 2007 23:01 schreef Max-Westerman het volgende:
Ik woon in het zuidoosten
Een MCS trekt zich gelukkig soms niet zoveel aan van de nacht, dus dan kan het nog een dampende nacht wordenquote:Op vrijdag 25 mei 2007 23:11 schreef Adelante het volgende:
Dit duurt nog wel even voor het hier is (Arnhem)
en ik verwacht dat wij hier in de regio ook wel een rustig nachtje houdenquote:
moet nu al gebeuren lijkt mij, Genk meldt al gedaver.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 23:20 schreef DemonRage het volgende:
Oeh Limburg (en vooral Zuid-Limburg) krijgt de volle laag zometeen.
Daar zijn we hier inderdaad mee bezig jaquote:Op vrijdag 25 mei 2007 23:20 schreef DemonRage het volgende:
Oeh Limburg (en vooral Zuid-Limburg) krijgt de volle laag zometeen.
is de bliksemintensiteit erg hoog?quote:Op vrijdag 25 mei 2007 23:38 schreef Bloody_Hell het volgende:
[..]
Daar zijn we hier inderdaad mee bezig ja![]()
Redelijk, ik schat zo'n 20 per minuut maximaal, maar het zijn dus wel echt harde klappen, niet van dat mietjesonweer wat we normaal in nederland hebben.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 23:39 schreef Againzender het volgende:
[..]
is de bliksemintensiteit erg hoog?
samen met wat Bloody-Hell post klinkt dit toch erg MCS achtigquote:Op vrijdag 25 mei 2007 23:42 schreef BretsiG het volgende:
Het lijkt wel overdag, non-stop flitsen.
quote:Météo France a renouvelé un avis de vigilance "orange" en raison d'un risque d'orages violents samedi essentiellement sur le quart nord-est du pays.
Cette alerte concerne les régions Alsace, Bourgogne, Champagne-Ardennes, France-Comté et Lorraine et 14 départements : Ain, Allier, Ariège, Cher, Haute-Garonne, Gers, Indre, Loiret, Lot, Lot-et-Garonne, Hautes-Pyrénées, Haute-Savoie, Tarn et Tarn-et-Garonne..
Météo France recommande d'être vigilant pendant cette période orageuse. En ce qui concerne la circulation, la visibilité peut être réduite, les conditions routières peuvent être rendues difficiles et quelques perturbations peuvent affecter les transports ferroviaires.
Vendredi en début de soirée, les pompiers ont réalisé plus de 1.000 interventions en région parisienne et dans le Sud-Ouest en raison d'inondations et de coupures de courant occasionnées par de violents orages.
Code 2 zou hier het zuiden van Limburg net moeten aantikken... ben benieuwd.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 11:22 schreef Drugshond het volgende:
Vandaag weer kans op onweer in het oosten van Nederland.
http://www.estofex.org/ (100 km naar links en dan is ie goed)
Ben je in Nijmegen vanavond?!quote:Op zaterdag 26 mei 2007 13:12 schreef paultjuhhh het volgende:
Jongens ff serieus omgeving nijmegen eind van de middag tot uur of 20 uur gaat het dan regenen ?
Ja duhquote:
Je kunt beter volgende week gaan: edsilia rombley en een workshop jumpenquote:
Dat zie ik ook wel gebeuren ja.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 16:36 schreef 61neorej het volgende:
Die ronddraaiende depressie is pittig inderdaad, heeft afgelopen nacht al voor noodweer gezorgd in de Pyreneen.
Ik zie het trouwens alweer gebeuren dat het grootste deel van Nederland met dat gat tussen die twee noordelijke gebieden te maken krijgt. ':')
Idd. GIng echt ff flink te keer.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 12:27 schreef IedeK. het volgende:
Vannacht ontstond er nog een pittig buienlijntje boven Overijssel/Groningen.
Zag het hangen richting het noordwesten. Ook wel wat foto's, maar staat er niet zo duidelijk op.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 15:27 schreef IedeK. het volgende:
Hier ook enorme golvende wolken boven het IJsselmeer.
Dat lagedrukgebied ziet er vet uit... leuke en opvallende draaibeweging daarin.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 16:34 schreef Roel_Jewel het volgende:
Ontwikkelt lekker daar boven zuid-Frankrijk (zie die ronddraaiende beweging!) en noordoosten van Frankrijk.
Waarom precies hetzelfde als gisteravond?quote:Op zaterdag 26 mei 2007 16:50 schreef 61neorej het volgende:
Dit lijkt me de trekrichting ongeveer te zijn, maar misschien houdt hte door lagedrukgebied iets meer de noordelijke trekrichting.
[afbeelding]
't Ontploft overalquote:Op zaterdag 26 mei 2007 16:52 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Dat lagedrukgebied ziet er vet uit... leuke en opvallende draaibeweging daarin.
De stromingen zijn goed op de Satelliet-loop te zien. Het ontploft trouwens boven heel centraal Europa.
Denk dat ik de eerste ben die iets ervan zal merkenquote:
Waar haal je dat vandan an wat houdt dat precies in?quote:Op zaterdag 26 mei 2007 18:05 schreef Againzender het volgende:
Hm, estofex code 2 over het Pinkpop terreinben benieuwd wat er vanuit Frankrijk hier nog de grens over gaat omen.
Checkquote:Op zaterdag 26 mei 2007 18:51 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Waar haal je dat vandan an wat houdt dat precies in?
Yep, inderdaad die regio's. Maar elders ook onweer, maar iets minder hevig.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 19:33 schreef INViCTuS het volgende:
Maar dat geldt dan wel voor het zuiden en het oosten dus?! De provincies Limburg, Brabant, Gelderland ( Achterhoek ) en Overijssel dus.
Waar komt dat stukje text vandaan?
en zuid-oost Brabant! Laat maar komen die handel!!!!!!!!quote:Op zaterdag 26 mei 2007 19:39 schreef Party_P het volgende:
Zuid oosten zullen ze wel vooral (zuid-)limburg bedoelen en misschien oost achterhoek.
Regio oost zou er later vanavond ook wel bijkomen.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 19:58 schreef Oom_Agent het volgende:
Inmiddels ook waarschuwingen voor een aantal regio's
http://www.meteoalarm.eu/countryNL.asp?Country=NL&lang=NL&ShowDate=
ja denk het ook wel, GFS verwacht een waterbommetje in het oosten:quote:Op zaterdag 26 mei 2007 20:04 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Regio oost zou er later vanavond ook wel bijkomen.
Over 25 minuten, het zwaarste 1e gedeelte trekt net ten zuidoosten langs Duitsland in. (De favoriete route van onweerscomplexen uit Frankrijk.) We moeten het vooral van die lijn ten zuiden van Parijs hebben. Die trekt vanwege dat lagedruk gebied een noordelijke koers.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 20:16 schreef Max-Westerman het volgende:
Hoe laat bereikt het onweer Zuid Limburg ongeveer?
Ja ok dat snap ik, maar die bui ten zuiden van Limburg lijkt weinig voor te stellen op buienradar.nl terwijl dat toch echt niet ver weg is. En achter de rode lijn op buienradar zit niks bijzonders, terwijl bij meteox er toch echt nog meer rood zit.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 20:13 schreef Oom_Agent het volgende:
Die van meteox heeft meer bereik omdat de gegevens ook van een Franse radar komen. Buienradar gebruikt de Nederlandse radars: Den Helder en De Bilt. Vandaar dat het wat minder lijkt.
Dat zou leuk zijn, als het samensmelt. Ook dit is weer op meteox duidelijker te zien dan op buienradar.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 20:27 schreef i2Them2 het volgende:
Onstaan nu toch ook een groot aantal buien boven het noordwesten van Frankrijk en ook boven België. Kijken of dat samenklontert en intensiever wordt, of dat het zo weer oplost.
Waarschijnlijk pikt de Duitse radar ook nog heel wat op. Misschien ook de radar in België...?quote:Op zaterdag 26 mei 2007 20:25 schreef Party_P het volgende:
[..]
Ja ok dat snap ik, maar die bui ten zuiden van Limburg lijkt weinig voor te stellen op buienradar.nl terwijl dat toch echt niet ver weg is. En achter de rode lijn op buienradar zit niks bijzonders, terwijl bij meteox er toch echt nog meer rood zit.
meteox is volgens mij meer een optelsom van verschillende radars, op buienradar zie je alleen de radar die het KNMI gebruikt. En dan kan je zeker aan de rand behoorlijke verschillen zien.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 20:54 schreef 61neorej het volgende:
Wow, pittig ding daarachteraan, had het op buienradar flink onderschat.
Maar datkomt doordat die van buienradar daar minder bereik heeft, bovendien kan de voorste zware regenband het signaal voor de rest tegenhouden.
De meteox radar heeft dus en beter bereik en pakt hem ook van de achterkant.
Nu is 't niet meer droogquote:Op zaterdag 26 mei 2007 21:04 schreef Roel_Jewel het volgende:
Hier nog steeds droog. Maastricht kruipt (voorlopig) letterlijk door het oog van de naald (lees: tussen twee buien).
nog even wachten op de verdere effecten van de klimaatsveranderingquote:Op zaterdag 26 mei 2007 21:10 schreef Xenwolfie het volgende:
GVD weer het oosten. Wanneer komen wij westerlingen nou eens aan de beurt.
17 juli 2004...kwam toen vanaf zeequote:Op zaterdag 26 mei 2007 21:19 schreef Againzender het volgende:
[..]
nog even wachten op de verdere effecten van de klimaatsverandering
Maar serieus: heftig onweer is meer iets voor de gebieden verder landinwaarts. De zee heeft toch een matigende invloed over het algemeen.
Het westen is aan de beurt als er een lagedrukgebied ten zuiden van de Britse Eilanden ligt. Eerst nog ff een Spanisch Plume erover heen en dan knallen maar. Dat zijn de beste onweerssituaties die er kunnen zijn.quote:
Dat rode gebied achter die eerste lijn @ meteox is inmiddels aardig ingezakt...quote:Op zaterdag 26 mei 2007 20:50 schreef Roel_Jewel het volgende:
[afbeelding]
Links buienradar, rechts meteox.nl, beiden beeld van 20.15 uur. Best wel een groot verschil in neerslagintensiteit ......
Je mag 'em hebben. Ik wil droog de kroeg verlatenquote:Op zaterdag 26 mei 2007 21:10 schreef Xenwolfie het volgende:
GVD weer het oosten. Wanneer komen wij westerlingen nou eens aan de beurt.
Prima toch!quote:Op zaterdag 26 mei 2007 21:28 schreef DemonRage het volgende:
[afbeelding]
Het kruipt een beetje naar elkaar toe?
Jazeker, vertel mij watquote:
gisteren was beter?quote:Op zaterdag 26 mei 2007 21:47 schreef Roel_Jewel het volgende:
Nou, laat de volgende buien maar komen, want dit stelde hier qua onweer he-le-maal niets voor.
Niets van meegekregenquote:
quote:Op zaterdag 26 mei 2007 12:00 schreef Roel_Jewel het volgende:
Ik zat gisteravond in Roermond op een terrasje. Ineens wind, heel snel daarna regen en onweer. Toen café binnengegaan en daarna niets meer van onweer meegekregen.
ah, dat had ik dan weer even niet meegekregenquote:
ik zou niet weten waarom er nog wat nieuws komt met de huidige temperaturen. maar je weet maar nooit.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 22:20 schreef INViCTuS het volgende:
Het trekt een beetje naar het noordoosten weg. Beetje jammer.Mischien komt er nog meer maar denk het eigenlijk van niet.
Ziet er zwaar uit die bui daar, worden weer afgeknapte bomen en hagelstenen ter grootte van kinkkers denk ik.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 22:29 schreef Roel_Jewel het volgende:
We zullen morgen de pics uit Duitsland wel zien @ wetteronline...
Minimaal knikkergrootte iddquote:Op zaterdag 26 mei 2007 22:31 schreef Againzender het volgende:
[..]
Ziet er zwaar uit die bui daar, worden weer afgeknapte bomen en hagelstenen ter grootte van kinkkers denk ik.
wij knikkeren hier in Amsterdam West altijd met vrij forse exemplarenquote:
we grijpen overal naast tot zover..quote:Op zaterdag 26 mei 2007 22:18 schreef TommyGun het volgende:
Hopelijk krijgt Eindhoven nog wat mee. Onweer zal wel niet helaas, maar beetje regen kan geen kwaad
quote:Op zaterdag 26 mei 2007 22:36 schreef Againzender het volgende:
[..]
wij knikkeren hier in Amsterdam West altijd met vrij forse exemplaren
keeeruulllll!quote:Op zaterdag 26 mei 2007 22:36 schreef paultjuhhh het volgende:
HELMONDJE
mmm gaat er om spannen trouwens of mei in temperatuur top 10 komt...quote:Op zondag 27 mei 2007 05:14 schreef Caesu het volgende:
het regent hier behoorlijk!
kijken op welke plaatste mei gaat eindigen in de neerslag top 10
mei komt ook nog wel in de temperatuur top 10.
http://www.knmi.nl/klimat(...)remen/mnd_xtr_5.html
de lente komt in de temperatuur top 10 (nr. 1) en de zonneschijn top 10 (nr. 1?).
http://www.knmi.nl/klimatologie/lijsten/lente_xtr.html
Het zijn denk ik de nachttemperaturen die roet in het eten gooien. Die zijn al 5 jaar minstens 2 tot 3 graden hoger dan het gemiddelde.quote:Op zondag 27 mei 2007 05:19 schreef Caesu het volgende:
[..]
mmm gaat er om spannen trouwens of mei in temperatuur top 10 komt...
hadden we niet gedacht halverwege de maand.
[afbeelding]
wow, dat gaat even tekeer zeg!quote:Op zondag 27 mei 2007 10:49 schreef Oom_Agent het volgende:
Leuk filmpje uit Bonn![]()
http://www.youtube.com/watch?v=yWY5aSaogNM
de teringquote:Op zondag 27 mei 2007 10:49 schreef Oom_Agent het volgende:
Leuk filmpje uit Bonn![]()
http://www.youtube.com/watch?v=yWY5aSaogNM
Top 10 warmste is mogelijkquote:Op zondag 27 mei 2007 10:51 schreef Adelante het volgende:
Hebben we trouwens geen record deze maand?
Voorgaande maanden altijd wel een record in het nieuws (warmste, droogste, meest records). nu in mei niet de natste ooit ofzo?
Voor Bretagne geldt dan ook een code oranje op dit moment ivm de wind.quote:Op zondag 27 mei 2007 11:05 schreef Roel_Jewel het volgende:
[afbeelding]
Zie die ronddraaiende beweging ten noorden van Normandie @ meteox.nl.
En zuiden van Engeland heeft ook oranje: voor de regen. Zie ook http://www.bbc.co.uk/weather/ukweather/warnings.shtml :quote:Op zondag 27 mei 2007 12:21 schreef Againzender het volgende:
[..]
Voor Bretagne geldt dan ook een code oranje op dit moment ivm de wind.
quote:Sunday 27 May WEATHER WATCH Heavy rain and strong winds will push across southern Britain during today. 40mm of rain is likely in many places with perhaps up to 100mm locally which may cause flooding problems. The winds will gust up to gale force at times and this may cause further disruption Further updates will appear here.
als er nog 24mm neerslag valt in De Bilt is het de natste mei-maand ever.quote:Op zondag 27 mei 2007 10:51 schreef Adelante het volgende:
Hebben we trouwens geen record deze maand?
Voorgaande maanden altijd wel een record in het nieuws (warmste, droogste, meest records). nu in mei niet de natste ooit ofzo?
Als dat zo blijft bewegen, trekt dat nog wel over Nederland heen ...quote:Op zondag 27 mei 2007 14:16 schreef Frutsel het volgende:
die europese buienradar ziet er leuk uit...
tis net een orkaantje...
Idd, mooie wolkenkrul.quote:Op zondag 27 mei 2007 14:16 schreef Frutsel het volgende:
die europese buienradar ziet er leuk uit...
tis net een orkaantje...
hier is het nu niet nat hoewel ik wel in de tropen zitquote:Op zondag 27 mei 2007 12:24 schreef ACT-F het volgende:
En warm en nat, we hebben tegenwoordig gewoon een tropenklimaat![]()
Nice!quote:Op zondag 27 mei 2007 14:33 schreef aloa het volgende:
Bijbehorende satelietfoto
Ziet er mooi uit
[afbeelding]
Hier delsstde paar dagen misschien 10mm.quote:
De meeste neerslag viel vanmorgen zo te zienquote:Op zondag 27 mei 2007 16:21 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Hier delsstde paar dagen misschien 10mm.
Maar er lijkt nog aardig wat neerslag bij te komen voor het noordoosten morgen middag.
De krul van de depressie wordt steeds mooier op de radarloop... nogmaals de moeite waard om te kijken dus.quote:
Inderdaad, kun je mooi poffertjes bakken op het dak en de motorkap.quote:Op maandag 28 mei 2007 11:34 schreef daanski82 het volgende:
dammmm die hagelstenen zijn uber groot wel kut voor je auto
Woah, prachtigquote:Op maandag 28 mei 2007 01:05 schreef Roel_Jewel het volgende:
[afbeelding]
Hagel in het Duitse Pfaffroda-Haselbach (Mittler Erzgebirgskreis). 4 centimeter doorsnede.
"We" ?... de moffen zul je bedoelen.quote:Op maandag 28 mei 2007 12:10 schreef SpeedyGJ het volgende:
Het extreme weer lijkt steeds meer de neiging te hebben om europa te veroveren. Nog even en we hebben het zelfde weer als amerika
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |