abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49927511
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 13:46 schreef zBus het volgende:
Echt belachelijk, ik kan me bijna niet voorstellen dat er serieuze afspraken zijn gemaakt of orders zijn gegeven. Ron Dennis zal wel iets hebben gezegd als: " heren denk er aan we liggen 1 en 2, laten we onze constructeurs punten nu niet vergooien door elkaar van de baan te rijden". In mijn ogen zijn zulke uitspraken geen team orders, eerder een herinnering aan het feit dat ze teamgenoten zijn en elkaar niet van de baan moeten rijden.
De teamorder waar ze t over hebben is dat Hamilton een gewijzigde strategy kreeg. Deze strategy wijziging werd later door Dennis benoemd als een veilige methode de rijders in die volgorde te laten finishen (ze hadden toch al genoeg voorsprong). En er is idd een grote kans dat Hamilton had kunnen winnen mocht hij met de 1 stop strategy door zijn gegaan.. Maar zolang het er niet uitziet als teamorders, moeten ze gewoon niet zeuren. De vertoningen van Ferrari in het verleden zijn een schande voor de sport geweest, maar dit is echt overdrijven.
Where facts are few, experts are many.
pi_49928031
De enige keer dat ik McLaren op teamorders heb kunnen betrappen was met de 1e overwinning van Hakkinen en dat was in de laatste race van het seizoen. Verder staan zij er juist bekend om de coureurs te laten vechten om hun plek. In dit geval was het puur 'geen risico's nemen' en dat is geheel begrijpelijk.

Dat de FIA jarenlang dat gedoe van Ferrari heeft toegestaan en nu ineens in actie gaat komen is lachwekkend; tijd voor nieuw bloed.
De Graafschap - KV Mechelen - Tranmere Rovers
pi_49928946
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 14:37 schreef Atreidez het volgende:

[..]

De teamorder waar ze t over hebben is dat Hamilton een gewijzigde strategy kreeg. Deze strategy wijziging werd later door Dennis benoemd als een veilige methode de rijders in die volgorde te laten finishen (ze hadden toch al genoeg voorsprong). En er is idd een grote kans dat Hamilton had kunnen winnen mocht hij met de 1 stop strategy door zijn gegaan.. Maar zolang het er niet uitziet als teamorders, moeten ze gewoon niet zeuren. De vertoningen van Ferrari in het verleden zijn een schande voor de sport geweest, maar dit is echt overdrijven.
Dat vind ik dan nog steeds geen teamorders, het is een verandering in strategie om ervoor te zorgen dat Hamilton dan geen gevaar zou lopen dat hij in problemen komt met Alonso. Het was gewoon op zeker spelen. Dat is dan toch geen gekke gedachte aangezien hij op de 2e plaats rijd en nog steeds hoog in het kampioenschap staat dan.
pi_49929497
Uitspraak FIA: McLaren gaf geen teamorders

De FIA heeft laten weten geen verder actie te ondernemen tegen het team van McLaren. McLaren-coureurs Fernando Alonso en Lewis Hamilton kwamen in de Grand Prix van Monaco als eerste en tweede aan de finish. De internationale autosportbond liet maandag weten een onderzoek in te stellen naar de teamorders die het team wel of niet gegeven zou hebben. Volgens het onderzoek gaf McLaren geen teamorders.

McLaren
-AJAX AMSTERDAM-
  woensdag 30 mei 2007 @ 15:37:31 #130
132993 TJDoornbos
#TeamToekNip
pi_49929610
FIA kon niet anders!!
pi_49929866
Ze worden inderdaad compleet gevrijwaard van enig team order aantijgingen, mooi om te horen. Komt het kampioenschap sowieso ten goede.
pi_49931089
En hier het volledige statement van de FIA:
quote:
The full statement from the FIA

Full statement from the FIA following the investigation of McLaren's one-two finish at the Monaco Grand Prix:

Having studied the radio traffic between Vodafone McLaren Mercedes (McLaren) and its drivers, together with the FIA observer's report and data from the team, it is clear that McLaren's actions during the 2007 Monaco Grand Prix were entirely legitimate and no further action is necessary.

The facts

1. A two-stop strategy is the optimum at Monaco unless the safety car is deployed, in which case one-stop can sometimes be better.

2. The safety car has been deployed during four of the past five Monaco Grands Prix.

3. Under current rules the choice between a one-stop and two-stop strategy must be made before the final qualifying period.

4. It is clear from FIA measurements taken after qualifying that McLaren fuelled Hamilton for five more laps than Alonso.

5. This allowed Hamilton the option of a one-stop strategy should the safety car have come out during his first stint.

6. The safety car was not deployed.

7. The McLaren was significantly faster at Monaco than any other car.

Background

The primary objective of any team is for one of their drivers to win. If this can be achieved they will try to ensure their other car finishes second.

With no safety car during Alonso's first stint, there was a small but finite risk that it would come out during the five laps before Hamilton had to refuel. This would have put him behind the field and at a significant disadvantage to any car on a full (as opposed to optional) one-stop strategy. The latter cars would be expected to refuel around lap 40 - ie after the safety car had pitted if it came out during Hamilton's extra laps.

For similar reasons Hamilton was called in early for his second pit stop, thus assuring his second place, with or without a safety car.

Had the car in front of Hamilton not been his teammate, McLaren might (probably would) have decided to risk the safety car and let Hamilton run for as long as his fuel load allowed in the hope that he would come out of the pits in the lead after one of his pit stops. There is, however, no obligation on them to take this risk in order to overtake their own car. Indeed it would be foolish to do so.

It is standard procedure for a team to tell its drivers to slow down when they have a substantial lead. This is in order to minimise the risk of technical or other problems. It is also standard practice and entirely reasonable to ask the drivers not to put each other at risk.

McLaren were able to pursue an optimum team strategy because they had a substantial advantage over all other cars. They did nothing which could be described as interfering with the race result.
Bron
pi_49931784
Nadat ik die statement heb gelezen snap ik niet waar de FIA en dan vooral Bernie zo moeilijk over heeft gedaan. Bijna alles wat hier boven staat was dezelfde/volgende dag al bekend. Is het dan zo nodig om nog 2 dagen over moeilijk te gaan doen? Beetje Mclaren in slecht daglicht plaatsen door hen er van te beschuldigen van een soortgelijke actie als Ferrari in 2002.
  woensdag 30 mei 2007 @ 17:25:30 #134
12012 arexes
Oei LALA
pi_49933423
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 18:07 schreef TJDoornbos het volgende:

[..]

Daar vraagtie zelf om imo
Ja dat zeg jij.
Een pessimist is een goed geinformeerde optimist.
pi_49944946
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 16:38 schreef zBus het volgende:
Nadat ik die statement heb gelezen snap ik niet waar de FIA en dan vooral Bernie zo moeilijk over heeft gedaan. Bijna alles wat hier boven staat was dezelfde/volgende dag al bekend. Is het dan zo nodig om nog 2 dagen over moeilijk te gaan doen? Beetje Mclaren in slecht daglicht plaatsen door hen er van te beschuldigen van een soortgelijke actie als Ferrari in 2002.


Echt een hele opluchting! IMO was het een vriendelijk doch dringend advies aan een jong en nieuw talent, vóórdat hij zou proberen om de eerste plek te pakken, à la de heethoofdige Massa een paar jaar geleden. Hoewel zelfs dàt niet zeker zou zijn geweest, aangezien het zijn teammaatje was die voorop lag!
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
  woensdag 30 mei 2007 @ 22:47:18 #136
132993 TJDoornbos
#TeamToekNip
pi_49947211
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 17:25 schreef arexes het volgende:

[..]

Ja dat zeg jij.
Klopt, hij schreeuwt zelf van de daken dattie goed is enzo en maakt zich na 5 races belachelijk door te verklaren dat zn setup dus al die tijd al fokt op is.

Dat noem ik jezelf tegenspreken. En meestal word je dan aangepakt. Das met politici die zichzelf tegenspreken ook!!
  woensdag 30 mei 2007 @ 23:46:59 #137
179034 Bernard0s
Nulla Tenaci Invia Est Via
pi_49949607
Goed dat de FIA geen straf heeft gegeven aan McLaren. Dit zou echt veel stof hebben doen opwaaien. Dan was het opeens weer de vriendjespolitiek geweest tussen de FIA en Ferrari.

Ik ben er wel van overtuigd dat Hamilton had kunnen winnen. Maar het is logisch dat hij geen overbodige risico's zou hebben mogen nemen. Waarom zou je een gegarandeerde 1-2 op het spel zetten? Bovendien komt die zege van Hamilton er toch wel op korte termijn.
Nulla Tenaci Invia Est Via
pi_49950519
Vraag me af wanneer Lewis is met minder brandstof mag qualificeren. Ze willen vast Alonso's ego niet schenden met t risico dat Hamilton voor m staat
Where facts are few, experts are many.
  donderdag 31 mei 2007 @ 08:39:44 #139
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_49954208
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 00:16 schreef Atreidez het volgende:
Vraag me af wanneer Lewis is met minder brandstof mag qualificeren. Ze willen vast Alonso's ego niet schenden met t risico dat Hamilton voor m staat
Violgens mij is die ego allang geschonden
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_49956933
tvp
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_49957159
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 08:39 schreef sanger het volgende:

[..]

Violgens mij is die ego allang geschonden
Waarom zou Lewis dat willen? Hij kan met meer brandstof een tijd gelijk aan die van Alonso neer zetten.
  donderdag 31 mei 2007 @ 11:27:16 #142
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_49958903
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_49959244
Where facts are few, experts are many.
  donderdag 31 mei 2007 @ 12:27:29 #144
179034 Bernard0s
Nulla Tenaci Invia Est Via
pi_49960932
quote:
Ik hoop dat JV 3 dagen mag testen ofzo, zoals hij zelf ook aangeeft. Ik weet niet of hij invloed zou kunnen uitoefenen op het team, maar je weet het maar nooit. Een comeback misschien? Nee, daar reken ik niet op, ook al zou het wel lachen wezen.
Nulla Tenaci Invia Est Via
pi_49960996
quote:
Ik vind het maar een overtrokken reactie, het waren niet zozeer teamorders omdat er geen sprake was van het daadwerkelijk zichtbaar inhouden. Volgens mij is het gewoon normaal wat Mclaren deed in Monaco, er voor zorgen dat de 2 coureurs die 1 en 2 rijden elkaar niet van de baan rammen of een ander soort ongeluk veroorzaken.
  donderdag 31 mei 2007 @ 12:30:32 #146
179034 Bernard0s
Nulla Tenaci Invia Est Via
pi_49961045
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 12:29 schreef zBus het volgende:

[..]

Ik vind het maar een overtrokken reactie, het waren niet zozeer teamorders omdat er geen sprake was van het daadwerkelijk zichtbaar inhouden. Volgens mij is het gewoon normaal wat Mclaren deed in Monaco, er voor zorgen dat de 2 coureurs die 1 en 2 rijden elkaar niet van de baan rammen of een ander soort ongeluk veroorzaken.
Ja inderdaad. Het zou toch dom zijn om een gegarandeerde 1-2 op het spel te zetten terwijl dat helemaal niet nodig is. Vooral op Monaco kan je toch niet inhalen, makkelijk zat.
Nulla Tenaci Invia Est Via
pi_49961937
quote:
Ecclestone dreams about F1 race in Paris
31 May 2007

Formula One boss Bernie Ecclestone would love to see his F1 circus race through the streets of Paris. He does realise though such a race would be very difficult to organise a street race in Paris.
Click here

At the end of March the organisers of the French Grand Prix announced that it would not be able to organise a Formula 1 race in 2008. The French automobile federation is now searching for a good location to host the F1 race in 2009 in France.

Ecclestone has told French newspaper L'Équipe a race in Paris would be great. "I'd love to organise a race through the fabulous streets of Paris. Back and forth at the Champs-Elysées. It won't be easy to convince the authorities to organise such a race, but I can dream about it right? I always try to realise my dreams."

Ecclestone also thought about another location. "Why not Disneyland in Paris? There are hotels and you can get there very easy by car and train. It would be an ideal place.
Dream on Bernie Dream on....
  donderdag 31 mei 2007 @ 13:47:04 #148
92128 Xaobotnik
KABLAAHHHH!!
pi_49963410
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 15:34 schreef arexes het volgende:

[..]

Waarom zou Sutil er last van hebben? Die had nog nooit in een F1 wagen gereden.
Nou, toch wel. Hij heeft wel testervaring van vorig jaar, waar hij zelfs een aantal vrijdagen heeft gereden voor Spyker/Midland. Daarbij moet ook Sutil toch last hebben van het anti-lock systeem, als die zo slecht werkt. Albers deed het iig voorkomen alsof het systeem nu gewoon niet goed ingesteld is, en niet dat het van zijn rijstijl afhangt. Hij zei iets in de trend van dat het te vroeg in werking gaat, kortom dat het meer gefinetuned moet worden. Mij lijkt het dan logisch dat ook Sutil er last van moet hebben. En misschien is dat ook wel zo. Maar hoe dan ook, is het geen legitieme reden voor Albers om aan te dragen dat hij zo slecht gaat.
  donderdag 31 mei 2007 @ 14:02:47 #149
179034 Bernard0s
Nulla Tenaci Invia Est Via
pi_49963900
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 13:47 schreef Xaobotnik het volgende:

[..]

Nou, toch wel. Hij heeft wel testervaring van vorig jaar, waar hij zelfs een aantal vrijdagen heeft gereden voor Spyker/Midland. Daarbij moet ook Sutil toch last hebben van het anti-lock systeem, als die zo slecht werkt. Albers deed het iig voorkomen alsof het systeem nu gewoon niet goed ingesteld is, en niet dat het van zijn rijstijl afhangt. Hij zei iets in de trend van dat het te vroeg in werking gaat, kortom dat het meer gefinetuned moet worden. Mij lijkt het dan logisch dat ook Sutil er last van moet hebben. En misschien is dat ook wel zo. Maar hoe dan ook, is het geen legitieme reden voor Albers om aan te dragen dat hij zo slecht gaat.
Laten we Albers vooral niet een keer het voordeel van de twijfel geven. Laten we eerst maar eens de GP's in Amerika en Canada afwachten voordat we weer een mening gaan ontwikkelen.
Nulla Tenaci Invia Est Via
pi_49966467
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 14:02 schreef Bernard0s het volgende:

[..]

Laten we Albers vooral niet een keer het voordeel van de twijfel geven. Laten we eerst maar eens de GP's in Amerika en Canada afwachten voordat we weer een mening gaan ontwikkelen.
Ik verwacht niet dat Spyker in Canada en Amerika dichterbij de rest zullen komen. Daarvoor komen ze mechanische grip te kort. In Monaco kan je dat nog compenseren door lekker veel wing te zetten. Daarvoor zijn America en Canada circuits met te lange rechte stukken. Wat betreft Albers denk ik dat die engineers gewoon een keer de auto van Albers en Sutil moeten ruilen, voor desnoods alleen de training. Kunnen ze zien of Albers met de auto van Sutil betere tijden rijd en of het bijvoorbeeld geen haarscheurtjes in de monocoque zijn ofzo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')