Als liefhebber van hoi2 voel ik me ook genoodzaakt om een bijdrage te leveren aan dit fantastische toppic
Ben nu voor de zoveelste keer bezig met Duitsland. Om mijn troepen ervaring te laten opdoen, ben ik begonnen met Denemarken, Noorwegen en Zweden. Voor mijn pantserdivisies en Gebirgsjäger geen probleem. Nederland, Belgie en Frankrijk heb ik links laten liggen. Nederland en Belgie gebruikte ik aanvoer voor de nodige rare materials en metals.
Inmiddels had ik een alliancie met oa Hongarije en italië
Datum 1940
Tijd: 6.00
Melding: Alarm achtung !!!verhoogte activiteit langs de Franse grens met Duitsland. Franse troepen en pantserdivisie trekken samen. Eerste schermutselingen gemeld.
Mijn troepen waren van de scandinavische landen onderweg naar Joegeslavie. De Grens met Frankrijk lag helemaal open. Snel de Hongaarse troepen verplaats naar de grens met Frankrijk. Dit heeft me gered. Franse troepen vielen ook Italie binnen. Mussolini en zijn legers bakte er niet veel van. Mijn eigen elitetroepen kwamen gelukkig op tijd in Italie aan en hebben met een omtrekkende beweging de Franse troepen ingesloten. De Maginotlinie werd op deze manier ook verzwakt zodat de Hongaarse troepen door konden stoden. Helaas geen Vichy frankrijk zodat ik met hoog dissident zat in Frankrijk zelf. Onderstaand plaatje is van een aantal jaren later toen ik bezig was met Rusland
![]()
Inmiddels had ik een aardig leger opgebouwd.
![]()
Vooral mijn pantserdivisies en mijn gebirgsjäger waren gehard en gevreesd. Bulgarije, Roemenie en zelfs Portugal?! kwamen in mijn alliancie. Rusland had in die tussentijd mij ook de oorlog verklaard alleen konden mij nog niet aanvallen. (Roemenie kwam pas op het laatste moment) Toen Polen toetrad tot mijn allience begon de Oorlog pas echt. Polen viel snel door de oppermachtige Russische troepen. Vlak voor Berlijn stonden mijn eigen troepen opgesteld. Van de Oostzee tot aan Tsjechie zitten maar 3 provincies en daarin stonden een paar honderd divisies. Jammer voor de Russen. Via Roemenie kon ik met Roemeense, Hongaarse en Bulgaarse troepen de russen aardig bezig houden en verzwakken. Uiteindelijk konden mijn troepen ook doorbreken en dat was het begin van einde van Rusland
![]()
![]()
Einde van Rusland? of niet?
Verraden door de Belgen
België had ook de oorlog aan Rusland verklaard en omdat ik niet in oorlog met Belgie was, waren zij niet in de alliencie gestapt met Engeland en kornuiten. Mijn militaire macht in Frankrijk was niet zo groot. Het meeste zat in Rusland.
Zonder reden stapte Belgie uiteindelijk wel in de alliancie met Engeland en hadden ze een reden om mij aan te vallen. De gevolgen zijn groot
![]()
Al snel werden de paar divisies in Frankrijk ingesloten en ontstond er een groot Belgie. Voor Berlijn kwamen de belgen tot stilstand en kon mijn leger de belgen gaan opruimen.
Hier dachten de Engelsen en de Amerikanen anders over.
![]()
Inmiddels ben ik de scandinavische landen kwijt en heeft Amerika een deel van Rusland veroverd. Mijn troepen zijn nu onderweg naar het noorden van Rusland terwijl een gedeelte nog de overgebleven Russiche troepen achter na zitten.
Belgie zit nog stevig in het zadel, dat komt later wel. Helaas ben ik nu een boel frabrieken kwijt zodat ik nu niks kan bijbouwen. Of Duitsland overeind blijft, moet nog blijken. Wijze les deze keer: een oorlog op twee fronten is lastig. Maar dit had ik kunnen weten.