abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49549010
Het vervolg van
Inflatie Zimbabwe stijgt naar 3714 procent

quote:
Inflatie Zimbabwe stijgt naar 3714 procent
Uitgegeven: 17 mei 2007 12:08

HARARE - De inflatie in Zimbabwe is in april omhoog geschoten naar het duizelingwekkende niveau van bijna 3714 procent op jaarbasis. In maart bedroeg de geldontwaarding in Zimbabwe nog meer dan 2200 procent.
Dat maakte de Zimbabwaanse overheid donderdag bekend.

Daarmee heeft Zimbabwe veruit de hoogste inflatie in de wereld. De geldontwaarding in het zuidelijke Afrikaanse land is al enige jaren sterk aan het stijgen.

Hyperinflatie
In maart van dit jaar werd voor het eerst de grens van 2000 procent doorbroken. Economen spreken in het geval van Zimbabwe van hyperinflatie.

Zimbabwe kampt al jaren met een ernstige economische crisis waardoor er grote tekorten aan voedsel, brandstof en andere noodzakelijke levensbehoeften zijn ontstaan.

Ook de kosten voor diensten als het openbaar vervoer zijn sterk gestegen, waardoor veel mensen amper genoeg verdienen om naar hun werk te gaan. Critici beschuldigen president Robert Mugabe ervan een economisch wanbeleid te voeren.

(c) ANP
[/ quote]

[quote]
Zimbabwean inflation rates since Independence

quote:
Date Rate Date Rate Date Rate Date Rate Date Rate Date Rate
1980 7% 1981 14% 1982 15% 1983 19% 1984 10% 1985 10%
1986 15% 1987 10% 1988 8% 1989 14% 1990 17% 1991 48%
1992 40% 1993 20% 1994 25% 1995 28% 1996 16% 1997 20%
1998 48% 1999 58% 2000 56% 2001 132% 2002 139% 2003 385%
2004 624% 2005 586% 2006 1205%
pi_49549066
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 19:25 schreef cultheld het volgende:
Geen continent heeft zoveel ontwikkelingshulp ontvangen als Afrika.
[afbeelding]
[afbeelding]
Gelukkig hebben de vervangers van de smerige blanke imperialisten nog nooit van zelfverrijking gehoord .
en dus laten we iedereen daar aan z'n lot over?
Lekker optimistische instelling
pi_49549089
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 19:27 schreef Hathor het volgende:

[..]

Maar leg mij eens uit wat die mensen hier in de eerste plaats komen doen? Ik weet toevallig dat ze behalve Frans verder geen taal spraken waarmee ze zich in Nederland verstaanbaar konden maken, en nou is Frans natuurlijk ook niet meteen aanvaardbaar, ze werkten niet, en hadden geen enkel vooruitzicht op werk in de toekomst, en dan maken ze ook nog eens een ongelofelijke teringzooi van hun eigen woonruimte. Wat moet Nederland in hemelsnaam met zulke nutteloze mensen?
Geen idee, hoe zijn die mensen hier gekomen? En nog erger, kun je ze dat kwalijk nemen?
  Donald Duck held zaterdag 19 mei 2007 @ 19:33:42 #4
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_49549107
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 19:32 schreef winterapfel het volgende:

[..]

Zelfs als we helpen (wat dus volop gebeurt), verandert er nog niks. Afrika is werkelijk hopeloos. Dat is gewoon de harde waarheid.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  zaterdag 19 mei 2007 @ 19:34:53 #5
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_49549148
quote:

[..]

Het heeft alleen weinig zin zolang dat soort gasten daar zit. De hulp komt gewoon niet goed terecht. Eerst maar even hier en daar een regime overhoop schieten en dan pas ontwikkelingshulp.
Al zal dat waarschijnlijk niet helpen. Krijg je weer burgeroorlogen omdat die ezels allemaal aan het hoofd van het nieuwe regime willen staan.
pi_49549270
quote:

[..]

Waarom zou je geld in een bodemloze put gooien?
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_49549440
Het enige wat gaat helpen is die landen bezetten maar dat wordt een te duur grapje.

Waar ben je trouwens fleurzeurfleur
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_49549589
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 19:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Het enige wat gaat helpen is die landen bezetten maar dat wordt een te duur grapje.

Waar ben je trouwens fleurzeurfleur
Misschien heb je gelijk dat dat het enige is dat helpt.. ik weet het niet, da's ook niet mijn punt. Maar als ik kijk hoe we met z'n alle de boel aanpakken, zou dat best iets minder vrijblijvend kunnen. Of dat een te duur grapje wordt: wellicht als je er een kosten/baten analyse voor Nederland bij haalt wel. Er zijn nu eenmaal weinig belangen ter plekke (voor zover ik weet).

Maar misschien dat we ook kunnen helpen zonder daar zelf iets voor terug te krijgen? Gewoon omdat we vinden dat het nodig is??
pi_49549757
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 19:48 schreef winterapfel het volgende:

[..]

Misschien heb je gelijk dat dat het enige is dat helpt.. ik weet het niet, da's ook niet mijn punt. Maar als ik kijk hoe we met z'n alle de boel aanpakken, zou dat best iets minder vrijblijvend kunnen. Of dat een te duur grapje wordt: wellicht als je er een kosten/baten analyse voor Nederland bij haalt wel. Er zijn nu eenmaal weinig belangen ter plekke (voor zover ik weet).

Maar misschien dat we ook kunnen helpen zonder daar zelf iets voor terug te krijgen? Gewoon omdat we vinden dat het nodig is??
Ik bedoel daar mee dat we het niet kunnen betalen.
Dat gaat alleen al minimaal een vertiendubbeling van de uitgaven van het leger opleveren en daar moet dan nog ontwikkelingsgeld bij.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_49549908
Zimbabwe dat is toch gewoon hét praktijkvoorbeeld van: Boontje komt om zijn loontje.

Hoewel dat loontje niet veel waard meer is .
pi_49549940
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 19:59 schreef MrX1982 het volgende:
Zimbabwe dat is toch gewoon hét praktijkvoorbeeld van: Boontje komt om zijn loontje.

Hoewel dat loontje niet veel waard meer is .
Blijft toch een hilarisch verhaal. De boze blanke boeren verdrijven nadat hun grond is "opgekocht" en het vervolgens laten verpauperen door zwarte klunzen, terwijl de meeste verdreven blanke boeren met open armen worden ontvangen in Australië en Nieuw-Zeeland vanwege hun enorme ervaring op het gebied van landbouw .
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_49550019
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 19:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ik bedoel daar mee dat we het niet kunnen betalen.
Dat gaat alleen al minimaal een vertiendubbeling van de uitgaven van het leger opleveren en daar moet dan nog ontwikkelingsgeld bij.
Help! Nu heb ik geen argumenten meer, dus ik ga over op redeneren/speculeren en opzoeken

Hoe komt je bij dat bedrag? Lijkt me nogal heftig, wat voor soort actie zou dat zijn?
Defensie uitgaven nu zijn 7.9 miljard op een totaal van 156 miljard.
79 miljard zou 1/10 zijn van de geschatte kosten van de irak oorlog (op dit moment 427 miljard)

Op het totaal van Irak lijkt 79 mee te vallen, op de nederlandse begroten is het hefitg

bronnen:
http://www.regering.nl/Images/samenvatting_tcm42-84146.pdf
http://www.ips-dc.org/iraq/quagmire/
pi_49550085
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 20:00 schreef cultheld het volgende:
Blijft toch een hilarisch verhaal. De boze blanke boeren verdrijven nadat hun grond is "opgekocht" en het vervolgens laten verpauperen door zwarte klunzen, terwijl de meeste verdreven blanke boeren met open armen worden ontvangen in Australië en Nieuw-Zeeland vanwege hun enorme ervaring op het gebied van landbouw .
Het is aan de ene kant wel hilarisch hoewel er vast ook niet racistische Zimbabwanen zijn die de dupe zijn geworden van hun racistische machthebbers. Wederom een bewijs dat de corrupte Afrikaanse, je zou bijna zeggen dat is een pleonasme, elite verantwoordelijk is voor de immense ellende die er in grote delen van Afrika heerst. Zimbabwe is daar een schoolvoorbeeld van. Dat is dan weer erg tragisch.
pi_49550100
quote:

[..]

Het is inderdaad niet de slimste aanpak geweest, al ging het vooral mis omdat die zwarte klunze zoals jij ze noemt vooral de "vriendjes van" waren, ipv dat locals met verstand van zake aan het werk zijn gezet (of opgeleid zijn geworden voor het "opkopen" van de landbouwgrond.
pi_49550195
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 20:06 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Het is aan de ene kant wel hilarisch hoewel er vast ook niet racistische Zimbabwanen zijn die de dupe zijn geworden van hun racistische machthebbers. Wederom een bewijs dat de corrupte Afrikaanse, je zou bijna zeggen dat is een pleonasme, elite verantwoordelijk is voor de immense ellende die er in grote delen van Afrika heerst. Zimbabwe is daar een schoolvoorbeeld van. Dat is dan weer erg tragisch.
Klopt, vele donkere arbeiders die werkten voor de boeren zijn werkloos geworden en zijn er qua welvaart derhalve zwaar op achteruit gegaan. Alleen Mugabe en z'n poppenkast hebben zichzelf schandalig verrijkt, maar het volk kan barsten. En zo gaat het onder al die regimes. Logisch ook: Donker Afrika wordt altijd al onderdrukt. Eerst door elkaar, daarna door de Arabieren, toen door de blanken en nu weer door elkaar onder toeziend oog van de Chinezen, die lekker gaan shoppen bij deze regimes zonder zich te bekommeren om eventuele ethische bezwaren. Logisch ook; Het zijn Chinezen, de mensenrechtenschenders bij uitstek .
pi_49550497
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 20:11 schreef cultheld het volgende:
Klopt, vele donkere arbeiders die werkten voor de boeren zijn werkloos geworden en zijn er qua welvaart derhalve zwaar op achteruit gegaan. Alleen Mugabe en z'n poppenkast hebben zichzelf schandalig verrijkt, maar het volk kan barsten. En zo gaat het onder al die regimes. Logisch ook: Donker Afrika wordt altijd al onderdrukt. Eerst door elkaar, daarna door de Arabieren, toen door de blanken en nu weer door elkaar onder toeziend oog van de Chinezen, die lekker gaan shoppen bij deze regimes zonder zich te bekommeren om eventuele ethische bezwaren. Logisch ook; Het zijn Chinezen, de mensenrechtenschenders bij uitstek .
Het lijkt een beetje bij Afrika te horen. Veel ellende en honger en niet echt een constructieve oplossing. Van de lokale machthebbers hoef je in ieder geval helemaal niets te verwachten.

Met die Chinezen die zaken komen doen hoef je inderdaad ook niet te verwachten op verbeteringen, die nemen het ook niet zo nauw met de mensenrechten in eigen land.
pi_49552822
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 19:22 schreef winterapfel het volgende:

Tuurlijk weten ze dat niet, hoe kunnen ze dat weten?
Zelfs een hond scheit nog niet in zijn eigen mand. Kom op zeg, als je zo debiel bent om niet eens te begrijpen dat je je teringzooi niet in huis laat liggen dan ben je gewoon gestoord. Klaar.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_49552877
quote:

[..]

Ik vind het nog mooier dat progressief links NL dit soort beleid verdedigt want 'die blanke boeren hoorden toch niet in zwart Afrika' terwijl die gasten er vaak al generaties woonden. Met andere woorden: een blanke kan geen echte Afrikaan zijn. Met exact dezelfde redenatie kan je hun om de oren slaan en zeggen dan negers bv geen Europeanen kunnen zijn. Maar dan schreeuwen diezelfde gasten moord en brand, want dan is het heel erg racistisch en zo
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  zaterdag 19 mei 2007 @ 22:06:03 #19
46960 StefanP
polemicist
pi_49552926
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 11:45 schreef Fleurezeur het volgende:

[..]

Ereschuld! Voogdijgedachte! Het westen heeft daar alles weggestolen en vertrapt, we zijn het ze verschuldigd.

En ja, dat er een paar dictators zitten is niet de schuld van die Afrikanen zelf, of omdat ze zo ,,dom" zouden zijn ( volgens die malloot stefanP dan). Betreurenswaardig inderdaad, die mensen moet je zo snel mogelijk daar weghalen, en niet door middel van een Amerikaanse invasie, maar door middel van een proces aanspannen o.i.d.?
Jij wil ontkennen dat men daar dom is? Met dat soort waanbeelden bezorg je die mensen meer ellende dan door de waarheid te erkennen - al die doden in Afrika komen op het conto van a-wetenschappelijke, linkse cultuurrelativisten die niet verder komen dan het sturen van enorme hoeveelheden westers belastinggeld.

Ik wijs je even naar http://en.wikipedia.org/wiki/IQ_and_the_Wealth_of_Nations. Zie je de cijfers? Je ziet dat het IQ van de bewoners van landen in Afrika ergens tussen de 60 en 80 ligt? Weet je wat dat betekent? Dat men de verstandelijke vermogens niet heeft om iets van betekenis te produceren. Of het nu op wetenschappelijk, industrieel, economisch, sociaal of welk vlak dan ook is. Ja, bedek je oren maar met je handen, want in jouw ogen is iedereen natuurlijk gelijk. 100% identiek. Dat er keihard wetenschappelijk bewijs van het tegenovergestelde bestaat, bewijst alleen maar hoe goed de linkse onderwijs en media hun indoctrinatie gedaan hebben.

IQ is grotendeels erfelijk en correleert positief met o.a. inkomen, niveau van je werk en negatief met criminaliteit, vroegtijdig en veel kinderen krijgen, uitkeringen en dergelijke. Dat los je niet op. Dat is inherent aan het bezitten van een laag intellect. Een groot aantal mensen met een laag IQ is funest voor elke samenleving; ze zullen tot in de lengte der dagen als een molensteen rond de nek van die samenleving hangen totdat uiteindelijk die samenleving ten onder gaat omdat de dommen vrij gelaten worden om zich zoveel mogelijk te vermenigvuldigen. Zie ook dit fantastische stuk daarover: http://eugenics.net/papers/caseforeugenics.html.

Maar goed. Ja, Afrikanen zijn dom. Er zijn natuurlijk uitschieters omdat IQ verdeeld is volgens een normaalverdeling. Maar de kans op het tegenkomen van iemand met een IQ van 130+ als het gemiddelde op 70 ligt, is wel zo onnoemelijk klein. Vandaar dat je ook zo weinig zwarten ziet in de wetenschap, in de politiek, in het bedrijfsleven. In mijn technische bedrijf, waar een bachelors toch echt het minimale is om binnen te komen, kun je ze op 1 hand tellen. Behalve in de bewaking, de postkamer en de kantine... daarentegen ziet het er zwart van de Indiers en Chinezen, waarvan het bekend is dat hun IQ hoog is.

Dus. Blijf jij maar geloven dat alles dat in Afrika misgaat de schuld is van het westen. Ik weet wel beter. Ik raad je aan om eens je oogkleppen af te doen en wat wetenschappelijke literatuur te lezen, in plaats van de columns op Indymedia. Als je dat eenmaal doet, misschien dat je dan ook eens inziet dat het stukken beter zou kunnen gaan met Afrika als daar eens ingegrepen werd en er gewoon leiding werd gegeven door anderen. Niks racisme. Realisme. Tot die tijd kun je alle ellende daar op het conto van de politiek-correcte 'intellectuelen' in het Westen, en hun geindoctrineerd voetvolk, schrijven.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_49553177
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 22:06 schreef StefanP het volgende:

Ik wijs je even naar http://en.wikipedia.org/wiki/IQ_and_the_Wealth_of_Nations. Zie je de cijfers?
Ow my god
Dat je deze link serieus durft te laten zien zeg
quote:
IQ and the Wealth of Nations is a controversial 2002 book by Dr. Richard Lynn <knip>
The data, methodology, and conclusions have been criticized.
For 104 of the 185 nations, no IQ studies were available.
quote:
Finally, the Flynn effect may well reduce or eliminate differences in IQ between nations in the future. One estimate is that the average IQ of the US was below 75 before factors like improved nutrition started to increase IQ scores
quote:
http://en.wikipedia.org/wiki/Flynn_effect
The Flynn effect is the rise of average Intelligence Quotient (IQ) test scores, an effect seen in most parts of the world, although at greatly varying rates.
Attempted explanations have included improved nutrition, a trend towards smaller families, better education, greater environmental complexity, and heterosis. Another greater familiarity with multiple-choice questions.
  zaterdag 19 mei 2007 @ 22:18:13 #21
46960 StefanP
polemicist
pi_49553220
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 12:28 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Dit is het begin van anti-semitisme, niet onbekend bij jouw soortgenoten.
Joden zijn intelligenter dan blanken. Daarom gaat het gros der nobelprijzen naar joden. Het piepkleine aantal joden krijgt het altijd en overal voor elkaar om de touwtjes in handen te krijgen in de industrie, de wetenschap, de financiele wereld, de gezondheidszorg. In 50 jaar tijd hebben ze uit het niets een prachtig en welvarend land opgebouwd - zie je Afrika dat al doen? Hoe? Waarom? Omdat ze een hoog IQ hebben. Ik heb geen enkel probleem met het erkennen daarvan, sterker nog, ik wou dat andere groepen net zo intelligent waren omdat dan het gros van de ellende niet eens plaatsvond (criminaliteit, uitkeringen trekken, je rommel overal neergooien e.d. correleren negatief met IQ).

Dat jij in je stompzinnige politiek correcte kop meteen nazis erbij betrekt, zegt alles over jou. Jij ben meer extreem rechts dan ik, want ik draag Israel en joden op handen. Jij ziet ze echter liever morgen al van de aardbodem verdwijnen, net zoals je vriendjes SCH, Monidique en andere hypocriete figuren die anti-Israel en pro-domme-Arabische-wereld zijn. En dan heb je het lef om mij extreem rechts te noemen! Je vindt moslims daarentegen wel prachtig. Je weet dat Arabieren gemiddeld genomen 'dom' zijn? Ze hebben 'hulp' nodig. Vandaar dat links ze zo fantastisch vindt: nieuwe zielepietjes! Vermenigvuldigt u op kosten van de samenleving! Komt allen hierheen! Dat uiteindelijk die samenleving instort omdat de sub-90 IQ groep te groot wordt, interesseert je niet. Da's te moeilijk om te beseffen, want je bent immers zelf niet al te wetenschappelijk aangelegd.

Racist.

Joden
Andere rassen die intelligent zijn, geen overlast veroorzaken en zelfstandig tot iets in staat zijn

PS Een van mijn directe collega's is een Iranier; hij is echt hyperintelligent. Slimmer dan mijzelf waarschijnlijk. Daar heb ik geen moeite mee, maar vraag me niet om het ongebreideld vermenigvuldigen van zijn vele domme landgenoten en het bekostigen van de daaruit voortvloeiende problematiek goed te keuren.

[ Bericht 0% gewijzigd door StefanP op 19-05-2007 22:47:10 ]
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_49553373
Ik ben het gedeeltelijk met StefanP eens. Ik ben er alleen niet van overtuigd dat IQ 100% erfelijk is. Cultuur en opvoeding hebben wel degelijk invloed op de ontwikkeling van het IQ van iemand. De reden dat joden zo intelligent zijn, is dat ze sowieso een erg nieuwsgierig volk zijn. Zie ook de joden uit de Oekraïne die naar de VS kwamen: In de Oekraïne waren ze niemand, maar in de VS kregen ze kansen om zich te ontwikkelen. Ze kwamen de VS binnen met een hutkoffer en woonden al snel in de betere suburbs van de VS.
  zaterdag 19 mei 2007 @ 22:31:52 #23
46960 StefanP
polemicist
pi_49553592
Het is waar dat IQ niet 100% erfelijk bepaald is. Maar grotendeels wel. Vandaar dat je ook zo weinig voortgang ziet bij voormalig Afrikanen die in de VS wonen, en vandaar dat een helft van een zwarte tweeling die in een blank gezin opgevoedt wordt daar weinig mee opschiet kwa IQ. Om maar wat voorbeelden te noemen.

Ook is IQ niet 100% zaligmakend. De cultuur speelt inderdaad mee. Aziaten zijn intelligenter dan blanken, maar hun cultuur zit ze niet mee. Ze zijn in zichzelf gekeerd, plaatsen zich op de achtergrond en hebben niet dat extroverte. Dat zit ze te parten en daarom heeft het westen, ondanks dat ze een iets lager IQ hebben, meer bereikt.

Maar over het algemeen kun je wel degelijk stellen dat IQ erfelijk is en dat welvaart en de kwaliteit van de samenleving met het gemiddelde IQ correleren.

[ Bericht 0% gewijzigd door StefanP op 19-05-2007 22:48:10 ]
-Mark Steyn
  zaterdag 19 mei 2007 @ 22:34:38 #24
117098 Hathor
Effe niet
pi_49553683
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 22:24 schreef cultheld het volgende:
Ik ben het gedeeltelijk met StefanP eens. Ik ben er alleen niet van overtuigd dat IQ 100% erfelijk is. Cultuur en opvoeding hebben wel degelijk invloed op de ontwikkeling van het IQ van iemand. De reden dat joden zo intelligent zijn, is dat ze sowieso een erg nieuwsgierig volk zijn. Zie ook de joden uit de Oekraïne die naar de VS kwamen: In de Oekraïne waren ze niemand, maar in de VS kregen ze kansen om zich te ontwikkelen. Ze kwamen de VS binnen met een hutkoffer en woonden al snel in de betere suburbs van de VS.
Diezelfde kansen krijgen de zwarten ook, maar wat doen die? Die hangen liever in het donker op straat, schietend op alles wat een verkeerd kleurtje aanheeft (hoezo tribal behaviour?), of bier drinken op de veranda, beetje stuiteren met een buikglijder, en high worden in het park tijdens een lekkere barbeque. Zelfs in het land van de onbegrensde mogelijkheden krijgen de zwarten het niet voor elkaar om zich in zijn geheel te ontwikkelen. Naar school gaan? Waarom zou ik? Ik heb wel wat beters te doen, zoals crack verkopen op de hoek van de straat. Echt veel vooruitgang ten opzichte van hun Afrikaanse broeders hebben ze niet bepaald geboekt.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_49553721
Hallo, IQ-tests zijn sowieso niet bepaald wetenschappelijk verantwoord, laat staan een goede indicator van iemands intelligentie of diens 'vermogen een land op te bouwen' Er kunnen trouwens best erfelijke factoren een rol spelen, maar om als bewijs daarvoor dubieuze IQ-tests er bij te slepen is nou niet bepaald intelligent.
  zaterdag 19 mei 2007 @ 22:37:11 #26
46960 StefanP
polemicist
pi_49553763
-Mark Steyn
pi_49553838
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 22:24 schreef cultheld het volgende:
100% geloof ik ook niet.

IQ is een combinatie van genen en opvoeding. Al zijn uitzonderingen altijd mogelijk.
pi_49553881
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 22:37 schreef StefanP het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/IQ_and_the_Wealth_of_Nations

Jij weet het natuurlijk beter?
WTF
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 22:16 schreef winterapfel het volgende:

<knip>
pi_49553923
Aziaten hebben wel een enorme prestatiedrang. Zo ga ik met een Chinees (uit Wen Tao, de provincie waar veel ondernemers vandaan komen, zo ook zijn ouders) en een hindoestaanse Surinamer (roots in India dus) om, die beiden aan de EUR studeren en beiden hebben een enorme prestatiedrang van huis uit mee gekregen. Hetzelfde geldt doorgaans voor Zuid-Koreanen en Japanners.
Ik ken ook een jood die op de basisschool met een cito van 520 naar de technische school werd verwezen. Alleen liet z'n vader hem hele dagen leren tijdens het pizza's bakken met als gevolg dat hij het een jaar later op de havo mocht proberen, dat niveau vrij gemakkelijk doorliep en inmiddels aan een universiteit studeert.

Nee dan de Antillianen, die gaan liever blowen, neuken en rapper spelen. Het grootste probleem in Afrika lijkt mij de stammen-cultus. Als je nagaat dat Bokassa geschoold werd door het Franse leger (en veel andere Afrikaanse machtswellustelingen ook door diverse Westerse regimes), maar het vervolgens niet kon laten om de absolute macht te grijpen en de meest barbaarse dingen uit te halen, dan kun je rustig concluderen dat Afrikaans leiderschap (en daarmee ook de macht over het onderwijs) onderhevig is aan stamvertoon i.p.v. ratio. Zelfs Ché Guevarra zei dat Afrika een verloren continent was omdat men niet open stond voor zijn informatie. In plaats daarvan concludeerde hij dat men zich liever bezig hield met drank en vrouwen.
  zaterdag 19 mei 2007 @ 22:42:49 #30
46960 StefanP
polemicist
pi_49553936
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 19:21 schreef Fleurezeur het volgende:

[..]

Waarom? Waarom zou ik me blootstellen aan de stad als die me niet kan bekoren?
Verwacht dan ook niet dat je al te serieus genomen wordt als het op -bijvoorbeeld- allochtonenproblematiek aankomt en houd die 'liefde en harmonie lossen alles op' voor je. Je woont ergens in een ivoren torentje, dus dat maakt je tot een salonsocialist wanneer je praat over problemen en oplossingen waar je zelf nooit mee te maken hebt gehad c.q. zult hebben.
-Mark Steyn
pi_49553940
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 22:37 schreef StefanP het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/IQ_and_the_Wealth_of_Nations

Jij weet het natuurlijk beter?
Ja, ik denk dat vooral de omstandigheden waarin mensen leven en hun cultuur bepaalt of ze het wel of niet goed doen in IQ-tests. Het is bijv. gebleken dat mensen beter worden in IQ-tests wanneer ze veel computerspelletjes spelen, gewoon oefening met dat soort puzzeltjes dus. Mensen in Afrika hebben een heel andere belevingswereld.

Daarnaast is 'IQ and the Wealth of Nations' een omstreden boek, en geen algemeen aanvaarde wetenschappelijke theorie.
pi_49553996
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 22:34 schreef Hathor het volgende:

[..]

Diezelfde kansen krijgen de zwarten ook, maar wat doen die? Die hangen liever in het donker op straat, schietend op alles wat een verkeerd kleurtje aanheeft (hoezo tribal behaviour?), of bier drinken op de veranda, beetje stuiteren met een buikglijder, en high worden in het park tijdens een lekkere barbeque. Zelfs in het land van de onbegrensde mogelijkheden krijgen de zwarten het niet voor elkaar om zich in zijn geheel te ontwikkelen. Naar school gaan? Waarom zou ik? Ik heb wel wat beters te doen, zoals crack verkopen op de hoek van de straat. Echt veel vooruitgang ten opzichte van hun Afrikaanse broeders hebben ze niet bepaald geboekt.
Dat is inderdaad waar. Maar verklaar me dan eens de succesvolle Kaapverdianen in Rotterdam. Blijkbaar kan het dus wel. Alleen heeft de VS op grote schaal de paupers van het continent geïmporteerd en daar ondervindt men in de VS anno 2007 nog de nadelen van.
pi_49554039
Nog niet zo lang geleden dacht men trouwens dat de hele Derde Wereld (grootste deel van Azië en Latijns-Amerika incluis) zich in uitzichtloze armoede bevond. 100 jaar geleden dacht men dat alleen de 'beschaafde' volken van de Westerse wereld in staat waren een industriële maatschappij op te bouwen. Beide ideeën zijn onwaar gebleken, dus ik zie geen enkele reden om over Afrika zo negatief te doen.
  zaterdag 19 mei 2007 @ 22:48:26 #34
117098 Hathor
Effe niet
pi_49554125
quote:
Zelfs Ché Guevarra zei dat Afrika een verloren continent was omdat men niet open stond voor zijn informatie. In plaats daarvan concludeerde hij dat men zich liever bezig hield met drank en vrouwen.
Waarmee we gelijk aanbeland zijn bij de oorsprong van aids, Want buiten het feit dat ze allemaal ontzettend gebunkerd zijn daar, hebben ze ook nog eens maling aan hygiene. Iedeer neukt daar zo'n beetje met iedereen, en dan krijg je af en toe een tropical surprise zoals Aids of Ebola. Heel nuttig continent dat Afrika.
  zaterdag 19 mei 2007 @ 22:52:16 #35
117098 Hathor
Effe niet
pi_49554246
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 22:44 schreef cultheld het volgende:

[..]

Dat is inderdaad waar. Maar verklaar me dan eens de succesvolle Kaapverdianen in Rotterdam. Blijkbaar kan het dus wel. Alleen heeft de VS op grote schaal de paupers van het continent geïmporteerd en daar ondervindt men in de VS anno 2007 nog de nadelen van.
Succesvolle Kaapverdianen? Hoeveel precies? Of ken jij toevallig een paar eigenaren van goedlopende roti toko's? Er zullen er ongetwijfeld wel een paar tussen zitten ja, even a dog's ass gets some sunshine every now and then, maar dat zijn toch echt aparte gevallen.
pi_49554395
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 22:52 schreef Hathor het volgende:

[..]

Succesvolle Kaapverdianen? Hoeveel precies? Of ken jij toevallig een paar eigenaren van goedlopende roti toko's? Er zullen er ongetwijfeld wel een paar tussen zitten ja, even a dog's ass gets some sunshine every now and then, maar dat zijn toch echt aparte gevallen.
Ik heb een tijdje terug gelezen dat de Kaapverdianen in Rotterdam tot de succesvolste groepen migranten in Nederland behoren. Ze zijn relatief hoog opgeleid (naar migrantenbegrippen), hebben doorgaans geen strafblad en vertonen een totaal andere ontwikkeling in Rotterdam dan bijv. de Antillianen in Rotterdam.
  zaterdag 19 mei 2007 @ 23:05:25 #37
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_49554654
Mag ik StefanP vragen hoe hij aan die zogenaamd wetenschappelijke literatuur is gekomen? Heeft het te maken met je studie/werk? Waar kun je dat vinden?

Want dat ene boek dat je aanhaalt is in ieder geval een zéér omstreden boek.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 19 mei 2007 @ 23:12:15 #38
46960 StefanP
polemicist
pi_49554882
Begin hier eens, zou ik zeggen.

http://www.pioneerfund.org/Bibliography.html
-Mark Steyn
  zaterdag 19 mei 2007 @ 23:15:02 #39
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_49554963
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 23:12 schreef StefanP het volgende:
Begin hier eens, zou ik zeggen.

http://www.pioneerfund.org/Bibliography.html
Ik vroeg ook hoe je er aan komt. Komt het vanwege je studie/werk (dat maakt het geloofwaardig) of heb je uit zo'n rechts door Murdoch gesponsord cultuurpessimistisch blaadje?
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 19 mei 2007 @ 23:28:26 #40
46960 StefanP
polemicist
pi_49555309
O, dus alleen als ik een PhD had in behavioral of genetic science is het geloofwaardig? In dat geval moet ik je teleurstellen. Andere geinteresseerden mogen natuurlijk dat soort publicaties niet lezen, of zijn in het beste geval racistische cultuurpessimisten? Mijn capaciteit doet er niets aan af dat dat literatuur is waarin zaken uiteengezet worden die zeer relevant zijn voor discussies over rassen, landen, erfelijkheid, IQ en prestaties.
-Mark Steyn
  zaterdag 19 mei 2007 @ 23:36:19 #41
178564 Fleurezeur
Fleur op met Fleur!
pi_49555533
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 22:42 schreef StefanP het volgende:

[..]

Verwacht dan ook niet dat je al te serieus genomen wordt als het op -bijvoorbeeld- allochtonenproblematiek aankomt en houd die 'liefde en harmonie lossen alles op' voor je. Je woont ergens in een ivoren torentje, dus dat maakt je tot een salonsocialist wanneer je praat over problemen en oplossingen waar je zelf nooit mee te maken hebt gehad c.q. zult hebben.
Beste Stefan, denk je dat ik blind ben? De reden dat ik niet in de stad wil wonen ligt in het feit dat ik me niet thuisvoel in die drukte, maar dat betekent niet dat ik er nooit kom, en niets zie. Ik weet heus wel dat er daar problemen spelen. Ik lees verder een krant en kijk het journaal, dus ik denk dat ik dan wél een oordeel kan vellen. Trouwens, het gaat hier over Zimbabwe/Afrika, dus we hebben allemaal evenveel/(evenweinig) recht van spreken, aangezien niemand die hier post daar woont, anders zou hij/zij dat wel verkondigen .

Verder ben ik het met Winterapfel eens, die wiki-pagina gaat over iets wat zeer omstreden is en dus niet meteen voor ,,waar" aangenomen kan worden. De oplossing is gewoon helpen, medeleven en begrip tonen en we moeten ons vooral niet laten leiden door xenofobie en haat. We willen allen toch een menswaardig bestaan voor de Afrikanen?
My boobs are ok ! :D
pi_49556563
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 23:36 schreef Fleurezeur het volgende:Verder ben ik het met Winterapfel eens, die wiki-pagina gaat over iets wat zeer omstreden is en dus niet meteen voor ,,waar" aangenomen kan worden. De oplossing is gewoon helpen, medeleven en begrip tonen en we moeten ons vooral niet laten leiden door xenofobie en haat. We willen allen toch een menswaardig bestaan voor de Afrikanen?
Het is nogal logisch dat dat boek omstreden is: het druist totaal in tegen de denkbeelden van links.

Over de oplossing gesproken, ik denk dat iedereen het wel met je eens is over dat menswaardig bestaan voor de Afrikanen, maar dat we verschillen in opvatting over hoe dat te bereiken. Jij denkt dat je er met geld sturen komt, een zeer naïeve gedachte. Het enige wat je bereikt met het sturen van geld is het afkopen van je schuldgevoel. Als het al effect heeft, dan is het een negatief effect.

De enige oplossing die wel werkt is blank bestuur, zoals het verleden heeft aangetoond. Politiek incorrect, maar wel effectief.
  zondag 20 mei 2007 @ 00:14:12 #43
178564 Fleurezeur
Fleur op met Fleur!
pi_49556629
quote:
Op zondag 20 mei 2007 00:11 schreef Golradir het volgende:

[..]

Het is nogal logisch dat dat boek omstreden is: het druist totaal in tegen de denkbeelden van links.

Over de oplossing gesproken, ik denk dat iedereen het wel met je eens is over dat menswaardig bestaan voor de Afrikanen, maar dat we verschillen in opvatting over hoe dat te bereiken. Jij denkt dat je er met geld sturen komt, een zeer naïeve gedachte. Het enige wat je bereikt met het sturen van geld is het afkopen van je schuldgevoel. Als het al effect heeft, dan is het een negatief effect.

De enige oplossing die wel werkt is blank bestuur, zoals het verleden heeft aangetoond. Politiek incorrect, maar wel effectief.
Pardon ?! Waar staat dat van dat geld sturen?! Ik heb in het vorige topic al gepost dat ik ben voor het sturen van kennis, en dat geld alleen niet de oplossing is! Hoe durf je me woorden in de mond te leggen ?! ?!
pi_49556736
Jammer dat er voorbij wordt gegaan aan het feit dan Afrika verprutst is door het opsplitsen in voor de Afrikanen onlogische landsgrenzen, terwijl dit continent stam gericht is. En ja, dit is voor het grootste deel te verwijten aan konoliale eigenschappen van vele europese landen.
Laagdunkende uitlatingen zoals die van StefanP zijn dan ook arrogant het geven blijk van een gebrek aan historisch besef.
Het opleggen van de westers manier van samenleven werkt niet.
pi_49556765
quote:
Op zondag 20 mei 2007 00:11 schreef Golradir het volgende:

[..]

Niet-gekoloniseerde ontwikkelingslanden hebben gemiddeld een hogere economische groei laten zien dan gekoloniseerde ontwikkelingslanden (Easterly, 2006) Blank bestuur heeft aantoonbaar tot slechtere instituties geleid.
  zondag 20 mei 2007 @ 00:20:26 #46
178564 Fleurezeur
Fleur op met Fleur!
pi_49556796
quote:
Op zondag 20 mei 2007 00:18 schreef Nytro het volgende:
Jammer dat er voorbij wordt gegaan aan het feit dan Afrika verprutst is door het opsplitsen in voor de Afrikanen onlogische landsgrenzen, terwijl dit continent stam gericht is. En ja, dit is voor het grootste deel te verwijten aan konoliale eigenschappen van vele europese landen.
Laagdunkende uitlatingen zoals die van StefanP zijn dan ook arrogant het geven blijk van een gebrek aan historisch besef.
Op opleggen van de westers manier van samenleven werkt niet.
Dit argument had ik in deel 1 al gepost, helaas volgde een ,,anti-fleurezeur-offensief", edit nu je nog kan .
pi_49556848
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 22:31 schreef StefanP het volgende:
Het is waar dat IQ niet 100% erfelijk bepaald is. Maar grotendeels wel. Vandaar dat je ook zo weinig voortgang ziet bij voormalig Afrikanen die in de VS wonen, en vandaar dat een helft van een zwarte tweeling die in een blank gezin opgevoedt wordt daar weinig mee opschiet kwa IQ. Om maar wat voorbeelden te noemen.

Ook is IQ niet 100% zaligmakend. De cultuur speelt inderdaad mee. Aziaten zijn intelligenter dan blanken, maar hun cultuur zit ze niet mee. Ze zijn in zichzelf gekeerd, plaatsen zich op de achtergrond en hebben niet dat extroverte. Dat zit ze te parten en daarom heeft het westen, ondanks dat ze een iets lager IQ hebben, meer bereikt.

Maar over het algemeen kun je wel degelijk stellen dat IQ erfelijk is en dat welvaart en de kwaliteit van de samenleving met het gemiddelde IQ correleren.
Correlatie is iets totaal anders dan causaliteit. IQ is grotendeels endogeen bepaald. Ik ben best benieuwd naar een bron voor je stellingen.
  zondag 20 mei 2007 @ 00:26:22 #48
154726 ArendBarend
Spread the hype!
pi_49556940
quote:
Laagdunkende laatdunkende uitlatingen zoals die van StefanP zijn dan ook arrogant het geven blijk van een gebrek aan historisch besef.
Laatdunkend. Met een t.

[ Bericht 0% gewijzigd door ArendBarend op 20-05-2007 00:35:13 ]
Ouderdom is ook slecht voor de gezondheid!
  zondag 20 mei 2007 @ 00:34:25 #49
178564 Fleurezeur
Fleur op met Fleur!
pi_49557130
quote:
Op zondag 20 mei 2007 00:26 schreef ArendBarend het volgende:

[..]

Laatdunkend. Met een t.
Volgens mij verbeter je het onjuist in de quote, moet het niet laatdunkende zijn? Meervoud ?
pi_49557136
quote:
Op zondag 20 mei 2007 00:22 schreef Heldopsokken het volgende:

[..]

Correlatie is iets totaal anders dan causaliteit. IQ is grotendeels endogeen bepaald. Ik ben best benieuwd naar een bron voor je stellingen.
Die heeft hij toch al gegeven? Ik zal je een hint geven: het is blauw en er staat een streepje onder.
pi_49557137
quote:
Op zondag 20 mei 2007 00:14 schreef Fleurezeur het volgende:

[..]

Pardon ?! Waar staat dat van dat geld sturen?! Ik heb in het vorige topic al gepost dat ik ben voor het sturen van kennis, en dat geld alleen niet de oplossing is! Hoe durf je me woorden in de mond te leggen ?! ?!
Geld sturen zal wel degelijk werken als het in de handen van armen komt. Daar zit echter het probleem. Kennis is alleen nuttig wanneer die kennis daadwerkelijk wat opbrengt. Het rendement op onderwijs is echter laag in ontwikkelingslanden.

Iedereen loopt hier te blaten alsof hij of zij precies weet wat de oplossing is voor Afrika. De waarheid is dat geen van de experts op dit moment weet wat de oplossing is voor Afrika of andere ontwikkelingslanden. Dingen die 50 jaar geleden geprobeerd zijn worden opnieuw geprobeerd door Bono and friends. Als we precies wisten hoe we de armoede moesten oplossen hadden we het allang gedaan.

We komen er slechts met kleine stapjes. Ontwikkelingssamenwerking leidt gemiddekd niet not significant betere resultaten voor ontwikkelingslanden. Sommige projecten leiden echter wel tot significant betere resultaten.
  zondag 20 mei 2007 @ 00:36:32 #52
154726 ArendBarend
Spread the hype!
pi_49557184
quote:
Op zondag 20 mei 2007 00:34 schreef Fleurezeur het volgende:

[..]

Volgens mij verbeter je het onjuist in de quote, moet het niet laatdunkende zijn? Meervoud ?
Moet inderdaad 'laatdunkende' zijn, maar niet omdat het meervoud is.
  zondag 20 mei 2007 @ 00:38:08 #53
178564 Fleurezeur
Fleur op met Fleur!
pi_49557221
quote:
Op zondag 20 mei 2007 00:36 schreef ArendBarend het volgende:

[..]

Moet inderdaad 'laatdunkende' zijn, maar niet omdat het meervoud is.
Ohja, ik zie het, in ieder geval liet mijn taalgevoel me niet in de steek.
pi_49557224
quote:
Op zondag 20 mei 2007 00:34 schreef Golradir het volgende:

[..]

Die heeft hij toch al gegeven? Ik zal je een hint geven: het is blauw en er staat een streepje onder.
Hoewel StefanP claimt geen expert te zijn op dit gebied wil ik wel een bron van een expert. Het feit dat deze mensen IQ als exogeen beschouwen maakt ze tot non-experts.

Ja, ik ken het boek.
pi_49557460
quote:
Over historisch besef gesproken... Voordat die landsgrenzen er waren sloegen de verschillende stammen erlkaar de hersenen in om het stamgebied weer eens wat uit te breiden. Daar hadden ze en hebben ze de westerse manier van samenleven echt niet voor nodig. Je moet wel van de weg-met-ons-club zijn om zelfs de eeuwenlange onderlinge stammentwisten aan het westen te willen wijten.
  zondag 20 mei 2007 @ 00:48:54 #56
154726 ArendBarend
Spread the hype!
pi_49557485
quote:
Op zondag 20 mei 2007 00:38 schreef Heldopsokken het volgende:

[..]

Hoewel StefanP claimt geen expert te zijn op dit gebied wil ik wel een bron van een expert. Het feit dat deze mensen IQ als exogeen beschouwen maakt ze tot non-experts.

Ja, ik ken het boek.
Altijd een sterk argument, als je het niet met met eens bent heb je er geen verstand van
pi_49557536
quote:
Op zondag 20 mei 2007 00:48 schreef ArendBarend het volgende:

[..]

Altijd een sterk argument, als je het niet met met eens bent heb je er geen verstand van
Ga dan in op het argument van exogeniteit. IQ is een variabele die ondermeer bepaald wordt door armoede. Armoede leidt tot een gemiddeld lager IQ. De auteurs hebben het resultaat andersom geinterpreteerd.
pi_49557785
quote:
Op zondag 20 mei 2007 00:50 schreef Heldopsokken het volgende:

[..]

Ga dan in op het argument van exogeniteit. IQ is een variabele die ondermeer bepaald wordt door armoede. Armoede leidt tot een gemiddeld lager IQ. De auteurs hebben het resultaat andersom geinterpreteerd.
Het stukje van StefanP beweert precies het tegenovergestelde: IQ is endogeen (leuk woord, ga ik vaker gebruiken). Als je het daar niet mee eens bent, zijn we snel uitgepraat. We kunnen het niet gaan hebben over de wetenschap daarachter, omdat we (ik) daar te weinig vanaf weten.
  Donald Duck held zondag 20 mei 2007 @ 01:02:19 #59
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_49557825
Het komt door hun voedsel. Je ziet dat al die aziaten keislim zijn. Komt door al die vis die ze naar binnen werken. Maar die afrikanen eten alleen nootjes en dat kan nooit goed zijn.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_49557895
quote:
Op zondag 20 mei 2007 01:01 schreef Golradir het volgende:

[..]

Het stukje van StefanP beweert precies het tegenovergestelde: IQ is endogeen (leuk woord, ga ik vaker gebruiken). Als je het daar niet mee eens bent, zijn we snel uitgepraat. We kunnen het niet gaan hebben over de wetenschap daarachter, omdat we (ik) daar te weinig vanaf weten.
Dit is niet eerlijk. Ik ben aan het praten met iemand die er wel wat vanaf weet.

Wanneer je wetenschap verkeerd gebruikt leidt het tot onjuiste conclusies. StefanP beweert dat IQ exogeen is(voor 100% genetisch bepaald dus niet te beinvloeden door andere factoren). Intelligentie is misschien grotendeels door de genen bepaald(dat weet ik niet). IQ is echter heel wat anders
  zondag 20 mei 2007 @ 01:09:03 #61
117098 Hathor
Effe niet
pi_49557987
quote:
Op zondag 20 mei 2007 01:02 schreef __Saviour__ het volgende:
Het komt door hun voedsel. Je ziet dat al die aziaten keislim zijn. Komt door al die vis die ze naar binnen werken. Maar die afrikanen eten alleen nootjes en dat kan nooit goed zijn.
Borrelnootjes?
pi_49558040
quote:
Op zondag 20 mei 2007 01:09 schreef Hathor het volgende:

[..]

Borrelnootjes?
Ik pak ook nog een biertje.
  zondag 20 mei 2007 @ 01:12:45 #63
154726 ArendBarend
Spread the hype!
pi_49558089
quote:
Op zondag 20 mei 2007 01:06 schreef Heldopsokken het volgende:

[..]

Dit is niet eerlijk. Ik ben aan het praten met iemand die er wel wat vanaf weet.

Wanneer je wetenschap verkeerd gebruikt leidt het tot onjuiste conclusies. StefanP beweert dat IQ exogeen is(voor 100% genetisch bepaald dus niet te beinvloeden door andere factoren). Intelligentie is misschien grotendeels door de genen bepaald(dat weet ik niet). IQ is echter heel wat anders
Nooit afgevraagd waar 'IQ' voor staat?
pi_49558159
quote:
Op zondag 20 mei 2007 01:12 schreef ArendBarend het volgende:

[..]

Nooit afgevraagd waar 'IQ' voor staat?
Denk je nou echt dat er goede betrouwbare IQ data bestaan voor een land als Zimbabwe.

Verder: nooit afgevraagd waarom IQ als een slechte maatstaf voor intelligentie wordt gezien
pi_49558277
quote:
Op zondag 20 mei 2007 01:06 schreef Heldopsokken het volgende:

[..]

StefanP's bron schrijft:
quote:
Human intelligence is largely hereditary.

Scientists have found that identical twins separated at birth and raised apart are almost identical in IQ, despite the fact that they had totally different environments. Remarkably, twins reared apart are as similar as identical twins reared together by the time they're adults. They also resemble one another strikingly in their mannerisms, the way they laugh, their likes and dislikes, phobias, temperament, sexual preference, educational achievement, income, conscientiousness, musical ability, sense of humor, whether they're criminals or law-abiding, and pretty much everything else that's ever been tested, even traits as peculiar as which vegetables they refuse to eat (Bouchard, 1993). The extent of their similarity amazes even the researchers and the twins themselves.

The primacy of genes is likewise demonstrated by adoption studies. Adopted children's IQs resemble those of their biological parents far more closely than they resemble those of their adoptive parents, who essentially provided them with their environments from the time of birth onwards. When adopted children are grown, there's no virtually resemblance between their IQs and those of their adoptive parents (Loehlin, Willerman, and Horn, 1987).

The dominant role of heredity in determining IQ is not a theory, it's an established fact, the consensus of hundreds of studies conducted in different times and places by many different researchers. But the public is largely unaware of this fact because the liberal media have told them repeatedly that most experts in IQ testing believe IQ is largely environmental. In reality, the majority of researchers in the field of intelligence testing believes heredity is the more important factor (Snyderman and Rothman, 1988).
Oftewel, enorm veel zaken zijn genetisch bepaald, inclusief IQ.

Jij schrijft dat IQ geen goede graadmeter is voor intelligentie. Ik zou hierin kunnen geloven (je kunt immers oefenen voor zo'n test), ware het niet dat ik lees dat bij de geboorte van elkaar gescheiden tweelingen een vergelijkbaar IQ hebben. Hoe verklaar je dit? Wil je beweren dat ze beide evenveel hebben lopen oefenen, ondanks het feit dat ze in twee verschillende gezinnen zijn opgegroeid?
pi_49558428
quote:
Op zondag 20 mei 2007 01:20 schreef Golradir het volgende:

[..]

StefanP's bron schrijft:
[..]

Oftewel, enorm veel zaken zijn genetisch bepaald, inclusief IQ.

Jij schrijft dat IQ geen goede graadmeter is voor intelligentie. Ik zou hierin kunnen geloven (je kunt immers oefenen voor zo'n test), ware het niet dat ik lees dat bij de geboorte van elkaar gescheiden tweelingen een vergelijkbaar IQ hebben. Hoe verklaar je dit? Wil je beweren dat ze beide evenveel hebben lopen oefenen, ondanks het feit dat ze in twee verschillende gezinnen zijn opgegroeid?
Ok nu komen we ergens. Goed punt. Ik heb hier overheen gelezen. Ze zullen echter waarschijnlijk beide wel in hetzelfde land zijn opgegroeid. Wanneer je 1 van deze kinderen naar Afrika zult sturen zullen de resultaten anders zijn. Ondervoeding heeft een negatief effect op intelligentie.

Ik moet echter toegeven dat mijn punt over exogeniteit dan niet het meest overtuigend is. Ik blijf er echter bij dat data over iq in Zimbabwe onbetrouwbaar zijn. Sterker nog, er worden geen systematische data over IQ in Nederland verzameld (voor zover ik weet)

Nu ga ik slapen.

Ik ben niet zo scherp meer. Als ik morgen tijd heb ga ik eens naar die studies kijken over intelligentie en kijken hoe wetenschappelijk verantwoord ze zijn.

[ Bericht 7% gewijzigd door Heldopsokken op 20-05-2007 01:48:56 ]
  zondag 20 mei 2007 @ 01:43:50 #67
46960 StefanP
polemicist
pi_49558848
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 23:36 schreef Fleurezeur het volgende:

Verder ben ik het met Winterapfel eens, die wiki-pagina gaat over iets wat zeer omstreden is en dus niet meteen voor ,,waar" aangenomen kan worden. De oplossing is gewoon helpen, medeleven en begrip tonen en we moeten ons vooral niet laten leiden door xenofobie en haat. We willen allen toch een menswaardig bestaan voor de Afrikanen?
Noem ik ergens xenofobie en haat? Dat maken die linkse users er meteen van zodra iemand zegt dat niet alle rassen gelijk zijn. Als het aan mij lag dan ging het in Afrika stukken beter, maar zodra je aangeeft dat daar beter een blanke de leiding kan hebben is het wederom racisme. De enige schuldigen voor alle ellende in Afrika zijn dus de linkse 'intellectuelen' die mensen liever laten sterven dan dat ze een blanke aan het roer zien.
quote:
Op zondag 20 mei 2007 00:14 schreef Fleurezeur het volgende:

[..]

Blijkbaar ben jij dus het wel met me eens. Want dat menswaardige bestaan komt er alleen door in te grijpen en capabele mensen aan te stellen om orde op zaken te stellen. Ontwikkelingshulp of het opnieuw trekken van landsgrenzen helpen geen ene moer. Het is het gebrek aan intellect, en daarmee het onvermogen om verder vooruit dan morgen te kijken, empathie te hebben en uberhaupt iets ingewikkelds als een openbaar bestuur, industrie of economie op te zetten. Die kennis moet van blanken komen, want zwarten hebben het niet en zullen op een uitzondering na (zie wederom de normaalverdeling van het IQ in Afrikaanse landen) ook nooit hebben. Fijn dat je dat eindelijk inziet. Nu de rest van die naieve linkse rakkers nog, die de honger en doden in Afrika op hun geweten hebben.
-Mark Steyn
pi_49558919
quote:
Op zondag 20 mei 2007 00:19 schreef Heldopsokken het volgende:

[..]

Niet-gekoloniseerde ontwikkelingslanden hebben gemiddeld een hogere economische groei laten zien dan gekoloniseerde ontwikkelingslanden (Easterly, 2006) Blank bestuur heeft aantoonbaar tot slechtere instituties geleid.
Leugens. Nooit gekolonialiseerde landen zoals Ethiopie doen het veel slechter als wel gekolonialiseerde landen als India, Indonesie, Vietnam, Singapore etc.
pi_49559031
quote:
Op zondag 20 mei 2007 01:47 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Leugens. Nooit gekolonialiseerde landen zoals Ethiopie doen het veel slechter als wel gekolonialiseerde landen als India, Indonesie, Vietnam, Singapore etc.
Nee, ik slaap nog niet. Misschien moet je toch eens mijn bron nakijken in plaats van een selectief groepje landen te noemen. Wanneer je gelijk hebt kan je de komende jaren heel veel geld verdienen door publicaties in economische journals. Droom gerust verder.

Easterly: The White man's burden
  zondag 20 mei 2007 @ 01:55:22 #70
178564 Fleurezeur
Fleur op met Fleur!
pi_49559122
quote:
Op zondag 20 mei 2007 01:43 schreef StefanP het volgende:

[..]

Noem ik ergens xenofobie en haat? Dat maken die linkse users er meteen van zodra iemand zegt dat niet alle rassen gelijk zijn. Als het aan mij lag dan ging het in Afrika stukken beter, maar zodra je aangeeft dat daar beter een blanke de leiding kan hebben is het wederom racisme. De enige schuldigen voor alle ellende in Afrika zijn dus de linkse 'intellectuelen' die mensen liever laten sterven dan dat ze een blanke aan het roer zien.
[..]

Blijkbaar ben jij dus het wel met me eens. Want dat menswaardige bestaan komt er alleen door in te grijpen en capabele mensen aan te stellen om orde op zaken te stellen. Ontwikkelingshulp of het opnieuw trekken van landsgrenzen helpen geen ene moer. Het is het gebrek aan intellect, en daarmee het onvermogen om verder vooruit dan morgen te kijken, empathie te hebben en uberhaupt iets ingewikkelds als een openbaar bestuur, industrie of economie op te zetten. Die kennis moet van blanken komen, want zwarten hebben het niet en zullen op een uitzondering na (zie wederom de normaalverdeling van het IQ in Afrikaanse landen) ook nooit hebben. Fijn dat je dat eindelijk inziet. Nu de rest van die naieve linkse rakkers nog, die de honger en doden in Afrika op hun geweten hebben.
Ahem, volgens mij verwar je intellect met kennis.Het is denk ik niet dat het zo is dat die ,,zwarten" ( wat een vervelend woord trouwens) het niet zouden kunnen, maar volgens mij weten ze gewoon niet hoe.
pi_49559163
quote:
Op zondag 20 mei 2007 01:55 schreef Fleurezeur het volgende:

[..]

Ahem, volgens mij verwar je intellect met kennis.Het is denk ik niet dat het zo is dat die ,,zwarten" ( wat een vervelend woord trouwens) het niet zouden kunnen, maar volgens mij weten ze gewoon niet hoe.
Kuttekop: ga nou eens een paar jaar in bv Rotterdam wonen, als je durft, en dan gaan we weer eens verder praten of 'liefde' de oplossing is voor alle problemen

Verder ben jij hier de racist door te claimen dat 'de zwarten niet eens weten hoe'
  zondag 20 mei 2007 @ 02:00:05 #72
178564 Fleurezeur
Fleur op met Fleur!
pi_49559235
quote:
Op zondag 20 mei 2007 01:57 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Kuttekop: ga nou eens een paar jaar in bv Rotterdam wonen, als je durft, en dan gaan we weer eens verder praten of 'liefde' de oplossing is voor alle problemen

Verder ben jij hier de racist door te claimen dat 'de zwarten niet eens weten hoe'
Och, ze hebben toch nooit een gezonde democratie gehad? Van stammen naar kolonisatie naar dictatuur? Dat is volgens mij zo . En we hoeven niet gelijk te gaan schelden jochie, dat staat zo dom .
pi_49559347
quote:
Op zondag 20 mei 2007 02:00 schreef Fleurezeur het volgende:

[..]
Dat is volgens mij zo .
En daar zit je dus feitelijk fout.
quote:
En we hoeven niet gelijk te gaan schelden jochie, dat staat zo dom .
Jochie zeg je maar tegen die dikke vader van je, kleuter.
  zondag 20 mei 2007 @ 02:06:46 #74
178564 Fleurezeur
Fleur op met Fleur!
pi_49559394
quote:
Op zondag 20 mei 2007 02:04 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

En daar zit je dus feitelijk fout.
[..]

Jochie zeg je maar tegen die dikke vader van je, kleuter.
Lever de bewijzen maar eens, en kuttekop zeg je maar tegen die dikke moeder van je, kleuter. Trouwens, een weekje platteland zou je goed doen, je komt nogal gefrustreerd over .
  zondag 20 mei 2007 @ 02:09:40 #75
117098 Hathor
Effe niet
pi_49559463
Rustig jongens, denk aan je balans.
  zondag 20 mei 2007 @ 02:10:52 #76
178564 Fleurezeur
Fleur op met Fleur!
pi_49559491
quote:
Op zondag 20 mei 2007 02:09 schreef Hathor het volgende:
Rustig jongens, denk aan je balans.
Ik zwiep slechts terug, als een buigzame twijg in de lente
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 20 mei 2007 @ 02:12:52 #77
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_49559521
stel ik heb daar een huis..............
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 20 mei 2007 @ 02:13:45 #78
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_49559544
quote:
Op zondag 20 mei 2007 02:12 schreef rubbereend het volgende:
is het nu in prijs verdubbeld.......
DeLuna vindt me dik ;(
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_49559548
quote:
Op zondag 20 mei 2007 02:12 schreef rubbereend het volgende:
Dan heb je te maken met een behoorlijke inflatie
Tijden gaan voorbij, maar de passie blijft!
Winnaar Serie A-toto 2008-2009
Ja, eind april 2007, de mooiste dag van heel m'n leven!
En daarom zing ik nu, bedankt Phillip Cocu!
  zondag 20 mei 2007 @ 02:14:59 #80
117098 Hathor
Effe niet
pi_49559569
quote:
Op zondag 20 mei 2007 02:13 schreef rubbereend het volgende:

[..]

is het nu in prijs verdubbeld.......
Maar tevens geen reet waard. Je leven trouwens ook niet bleekgezicht.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 20 mei 2007 @ 02:17:00 #81
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_49559610
quote:
Op zondag 20 mei 2007 02:14 schreef Hathor het volgende:

[..]

Maar tevens geen reet waard. Je leven trouwens ook niet bleekgezicht.
nouja verkopen heeft nu weinig zin
DeLuna vindt me dik ;(
  zondag 20 mei 2007 @ 02:18:09 #82
178564 Fleurezeur
Fleur op met Fleur!
pi_49559627
quote:
Op zondag 20 mei 2007 02:17 schreef rubbereend het volgende:

[..]

nouja verkopen heeft nu weinig zin
Je kan het proberen te verhuren aan toeristen, mochten die daar ooit nog heengaan.
pi_49559816
quote:
Op zondag 20 mei 2007 02:18 schreef Fleurezeur het volgende:

[..]

Je kan het proberen te verhuren aan toeristen, mochten die daar ooit nog heengaan.
Ja, je moet net de goede toeristen treffen
Tijden gaan voorbij, maar de passie blijft!
Winnaar Serie A-toto 2008-2009
Ja, eind april 2007, de mooiste dag van heel m'n leven!
En daarom zing ik nu, bedankt Phillip Cocu!
pi_49559903
Ramptoeristen .
  zondag 20 mei 2007 @ 02:52:01 #85
78918 SeLang
Black swans matter
pi_49560075
quote:
Op zondag 20 mei 2007 02:31 schreef dndiek het volgende:

[..]

Ja, je moet net de goede toeristen treffen
Je kunt het verhuren aan linksen die arme negertjes willen redden
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_49562316
quote:
Op zondag 20 mei 2007 02:52 schreef SeLang het volgende:

[..]

Je kunt het verhuren aan linksen die arme negertjes willen redden
Erg lang zul je het niet kunnen verhuren. Of ze komen na twee maanden gedesillusioneerd terug of ze liggen dood in een greppel
  zondag 20 mei 2007 @ 14:01:38 #87
154726 ArendBarend
Spread the hype!
pi_49568523
quote:
Op zondag 20 mei 2007 01:15 schreef Heldopsokken het volgende:

[..]

Denk je nou echt dat er goede betrouwbare IQ data bestaan voor een land als Zimbabwe.

Verder: nooit afgevraagd waarom IQ als een slechte maatstaf voor intelligentie wordt gezien
IQ is bedoeld als maatstaf voor intelligent, dat het een slechte maatstaf is betekent niet dat je opeens kunt zeggen dat t er niets mee te maken heeft
pi_49586536
Beetje van het onderwerp afwijken: ook met de Zuid-Afrikaanse economie gaat het goed:
quote:
Economic boom 'Nazi propaganda'
20/05/2007 13:00 - (SA)

Johannesburg - Congress of South African Trade Unions secretary-general Zwelinzima Vavi says a reported economic boom in South Afria is government propaganda similar to that used by Adolf Hitler's regime in Nazi Germany, the SABC reported Sunday.

Vavi was speaking at Numsa's 20th anniversary celebrations.

Vavi condemned as propaganda language used by government to convince the public that there is a better life for all and that South Africa has entered a season of new hope.

Vavi says this language is being used to detract from the more accurate picture, which includes deepening inequalities between the rich and the poor.

He says while the black elite continues to develop slowly, the overall quality of life for black people in general is not improving.
pi_49589910
Tsja, de ANC is gewoon zo corrupt als wat.
Je zou bijna denken dat de enige reden dat ze nog steun hebben van de bevolking het feit is dat ze er voor hebben gezorgd dat de apartheid is afgeschaft...Ow wacht dat is ook de enige reden.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  zondag 20 mei 2007 @ 23:27:42 #90
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_49589994
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 20:04 schreef winterapfel het volgende:

[..]

Help! Nu heb ik geen argumenten meer, dus ik ga over op redeneren/speculeren en opzoeken

Hoe komt je bij dat bedrag? Lijkt me nogal heftig, wat voor soort actie zou dat zijn?
Defensie uitgaven nu zijn 7.9 miljard op een totaal van 156 miljard.
79 miljard zou 1/10 zijn van de geschatte kosten van de irak oorlog (op dit moment 427 miljard)

Op het totaal van Irak lijkt 79 mee te vallen, op de nederlandse begroten is het hefitg

bronnen:
http://www.regering.nl/Images/samenvatting_tcm42-84146.pdf
idd plus dan hebben we het over 1 land wat ook nog redelijk een infrastructuur heeft en niet een jungle is.
  maandag 21 mei 2007 @ 00:50:36 #91
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_49592364
quote:
Op zondag 20 mei 2007 23:25 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Tsja, de ANC is gewoon zo corrupt als wat.
Je zou bijna denken dat de enige reden dat ze nog steun hebben van de bevolking het feit is dat ze er voor hebben gezorgd dat de apartheid is afgeschaft...Ow wacht dat is ook de enige reden.
En blijkbaar heeft Thabo goed geluisterd naar zijn collega Robert uit Z.. In 2014 moet eenderde van de door blanken opgebouwde privégronden beschikbaar zijn voor zwarten. Ik voorzie dat Zuid-Afrika nog verder in het moeras wordt gesmeten, tenzij Thabo (of wie dan ook) geld investeert in agrarische opleidingen.
pi_49593587
quote:
Op maandag 21 mei 2007 00:50 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

En blijkbaar heeft Thabo goed geluisterd naar zijn collega Robert uit Z.. In 2014 moet eenderde van de door blanken opgebouwde privégronden beschikbaar zijn voor zwarten. Ik voorzie dat Zuid-Afrika nog verder in het moeras wordt gesmeten, tenzij Thabo (of wie dan ook) geld investeert in agrarische opleidingen.
Geld in agrarische opleidingen, kom nou zeg. Alsof dat werkt.

http://www.youtube.com/watch?v=OVxVWnWENRs
  maandag 21 mei 2007 @ 02:55:02 #93
46960 StefanP
polemicist
pi_49594027
http://www.youtube.com/watch?v=Xbwbsf64WDo&mode=related&search=
http://deathofjohannesburg.blogspot.com/
http://www.youtube.com/watch?v=-GLVdgA1jJU&mode=related&search=
http://www.youtube.com/watch?v=WwXSIDp3RSM&mode=related&search=
http://southafricasucks.blogspot.com/
http://www.youtube.com/watch?v=lHNFlbRC760&mode=related&search=
http://www.youtube.com/watch?v=-lYYZfztK9g&mode=related&search=
Enzovoort
Enzovoort
Enzovoort.

Dat laatste filmpje...

51 moorden per dag
151 verkrachtingen per dag
347 berovingen per dag (waarschijnlijk zijn het er 3470, zie ook het eerste filmpje)

En wat heeft die -zwarte- minister te zeggen?

"they can continue to whinge until they are blue in the face
they can continue to be as negative as they want to
or they can simply leave this country."

Walgelijk, werkelijk waar.. Ik hoop dat alle blanken dat land verlaten. Binnen 5 jaar is het een ghetto. Een tweede Zimbabwe. Over racisme gesproken - blanken worden er al 10 jaar zeker zo erg gediscrimineerd als zwarten onder de apartheid. Maar daar hoor je die linkse figuren niet over... hypocriete lui.
-Mark Steyn
  maandag 21 mei 2007 @ 03:40:38 #94
46960 StefanP
polemicist
pi_49594189
-Mark Steyn
pi_49596330
Als IQ de maatstaaf is voor de ontwikkeling van een land, hoe mixt dit dan met N-Korea die de een-na hoogste IQ heeft volgens StefanP's boek.

Er moeten dus meer (genuanceerde) factoren zijn..
  maandag 21 mei 2007 @ 09:56:50 #96
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_49596995
quote:
Op maandag 21 mei 2007 09:29 schreef Xith het volgende:
Als IQ de maatstaaf is voor de ontwikkeling van een land, hoe mixt dit dan met N-Korea die de een-na hoogste IQ heeft volgens StefanP's boek.

Zoals niet eerlijk zijn met het aanleveren van onderzoek gegevens..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 21 mei 2007 @ 20:53:06 #97
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_49621924
quote:
Op zondag 20 mei 2007 01:43 schreef StefanP het volgende:
Het is het gebrek aan intellect, en daarmee het onvermogen om verder vooruit dan morgen te kijken, empathie te hebben en uberhaupt iets ingewikkelds als een openbaar bestuur, industrie of economie op te zetten. Die kennis moet van blanken komen, want zwarten hebben het niet en zullen op een uitzondering na (zie wederom de normaalverdeling van het IQ in Afrikaanse landen) ook nooit hebben. Fijn dat je dat eindelijk inziet. Nu de rest van die naieve linkse rakkers nog, die de honger en doden in Afrika op hun geweten hebben.
Even for the record. Je zegt dus eigenlijk: Zwarte mensen zijn dom en zullen nooit verder komen dan een beetje elkaar afslachten en in armoede leven. Joden zijn slim en daarom winnen ze veel Nobel prijzen.
lege ton
pi_49622056
quote:
Op maandag 21 mei 2007 09:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zoals niet eerlijk zijn met het aanleveren van onderzoek gegevens..
In zuid-Korea, een land dat dus wel eerlijk gegevens levert die te vertrouwen zijn is het gem. IQ ook #2 in de wereld (gedeeld met noord-korea dus).

Denk je dat in die paar tientallen jaren het IQ van noord zo erg veranderd is? (als het in de genen moet zitten is dit dus onmogelijk)
  maandag 21 mei 2007 @ 22:16:03 #99
46960 StefanP
polemicist
pi_49625622
quote:
Op maandag 21 mei 2007 20:53 schreef nonzz het volgende:

[..]

Even for the record. Je zegt dus eigenlijk: Zwarte mensen zijn dom en zullen nooit verder komen dan een beetje elkaar afslachten en in armoede leven. Joden zijn slim en daarom winnen ze veel Nobel prijzen.
Uiteindelijk komt het daar wel op neer, ja. IQ correleert negatief met criminaliteit, armoede, schoolverlating c.q. gebrek aan een opleiding, verloedering, alleenstaande moeders, tienerzwangerschappen, werkeloos zijn, enzovoort. Daarom helpt ontwikkelingshulp ook niet en zie je weinig vooruitgang bij Afrikanen die in de VS wonen. Daarom is het een beetje een rommeltje in elk 'zwart' land. Je ziet het ook op de Antillen en Suriname en bij Antillianen in Nederland. De oorzaak daarvan is heus niet dat ze altijd en eeuwig gediscrineerd worden.
quote:

IQ is niet 100% erfelijk, maar dat is het antwoord niet op je vraag. Het politieke systeem maakt ook veel uit voor de welvarendheid van een land. Zoals je weet is Noord-Korea een communistisch land. Communisme levert weinig op. Zie ook de voormalig USSR. Communisme onderdrukt het individu en vernielt elke drang om iets van je leven te maken; vandaar dat je in Noord Korea niet kunt spreken van een welvarend land.
-Mark Steyn
pi_49628087
quote:

Hallo zeg, NK is een Stalinistische totalitaire dictatuur.
pi_49628146
quote:
Op maandag 21 mei 2007 20:55 schreef Xith het volgende:

[..]

In zuid-Korea, een land dat dus wel eerlijk gegevens levert die te vertrouwen zijn is het gem. IQ ook #2 in de wereld (gedeeld met noord-korea dus).

Denk je dat in die paar tientallen jaren het IQ van noord zo erg veranderd is? (als het in de genen moet zitten is dit dus onmogelijk)
Wat is je probleem dan? Zuid-Korea is erg ontwikkeld en heeft zich in een recordtempo tot 1e wereldland gemaakt. Dat zou NK ook kunnen, ware het niet dat debiel Kim de boel daar klein houdt.

Klopt dan toch met Stefans bron?
pi_49628360
De dood van Zuid-Afrika is wel een ramp die te weinig aandacht krijgt.

Bij ons werkt ook een man die uit Zuid-Afrika gevlucht is 10 jaar terug. Spreekt vloeiend, accentloos NLs en is een uitstekende technicus. Hij haatte het om weg te moeten maar er was geen toekomst daar.

Grappig ook hoe daar opeens wel schijnt te gelden dat blanken geen Afrikanen kunnen zijn, ook al wonen ze er al eeuwen en zijn veel van de zwarte inwoners pas veel later dat land binnengetrokken.

Als je die redenatie omdraait (zwarten kunnen geen Europeaan zijn ook al wonen ze er al eeuwen) nou nou nou, dan heb je het gedaan hoor.
pi_49629150
quote:
Op maandag 21 mei 2007 23:19 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
De dood van Zuid-Afrika is wel een ramp die te weinig aandacht krijgt.

Bij ons werkt ook een man die uit Zuid-Afrika gevlucht is 10 jaar terug. Spreekt vloeiend, accentloos NLs en is een uitstekende technicus. Hij haatte het om weg te moeten maar er was geen toekomst daar.

Grappig ook hoe daar opeens wel schijnt te gelden dat blanken geen Afrikanen kunnen zijn, ook al wonen ze er al eeuwen en zijn veel van de zwarte inwoners pas veel later dat land binnengetrokken.

Als je die redenatie omdraait (zwarten kunnen geen Europeaan zijn ook al wonen ze er al eeuwen) nou nou nou, dan heb je het gedaan hoor.
Als dat laatste echt het geval is dan is dat wel een staaltje haarzuivere hypocrisie .

Wat betreft Zuid-Afrika dat is toch gewoon een standaard Afrikaans land. Het zou me verbazen als het daar goed ging.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 10:20:36 #104
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_49635820
quote:
Op maandag 21 mei 2007 22:16 schreef StefanP het volgende:

Uiteindelijk komt het daar wel op neer, ja. IQ correleert negatief met criminaliteit, armoede, schoolverlating c.q. gebrek aan een opleiding, verloedering, alleenstaande moeders, tienerzwangerschappen, werkeloos zijn, enzovoort. Daarom helpt ontwikkelingshulp ook niet en zie je weinig vooruitgang bij Afrikanen die in de VS wonen. Daarom is het een beetje een rommeltje in elk 'zwart' land. Je ziet het ook op de Antillen en Suriname en bij Antillianen in Nederland.
Heb je hier ook enige wetenschappelijke onderbouwing van? Volgens mij is het namelijk enorme onzin en begrijp je causaliteit niet helemaal.

Misschien ligt het probleem van Afrika ook wel gewoon aan de naam en wordt alles beter als we het Hokkietokkie noemen. Want met elk land dat in Afrika ligt gaat het niet zo goed, het moet dus wel aan Afrika liggen.
quote:
De oorzaak daarvan is heus niet dat ze altijd en eeuwig gediscrineerd worden.
Nee, want zwarten in een zwart land discrimineren is een beetje raar.....
lege ton
  dinsdag 22 mei 2007 @ 10:41:21 #105
45206 Pietverdriet
pi_49636442
quote:
Op maandag 21 mei 2007 20:53 schreef nonzz het volgende:

[..]

Even afgezien van waarom dat zo zou zijn, klopt dat niet dan?
pi_49639941
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 10:20 schreef nonzz het volgende:

[..]

Heb je hier ook enige wetenschappelijke onderbouwing van? Volgens mij is het namelijk enorme onzin en begrijp je causaliteit niet helemaal.
Heb je die links überhaupt gelezen?
pi_49655127
Net op 1 vandaag een stuk over Zimbabwe.
Komt er ook zo'n guerillastrijder voor die gevochten heeft voor Mugabe en er nu spijt van heeft.
Tja, spijt komt altijd na de zonde. hahaha
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 19:20:06 #108
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_49656504
quote:
Gold production at all-time-low in Zimbabwe
May 22, 2007

Gold production in Zimbabwe plunged to its lowest in 90 years, the independent Chamber of Mines said on Tuesday.

Zimbabwe was also the only mineral-producing country in the world that failed to benefit from high global metal and minerals prices, said Jack Murehwa, head of the chamber, an umbrella group for the country's private and state mining operations.

"Our industry continues to experience declines in volumes ... despite the very buoyant mineral prices which prevailed for the past 18 months," he said in report available Tuesday.

In the year up to March, Zimbabwe produced eight 8 metric tonnes (just under nine short tons)of gold. In 1916, at the height of the colonial-era gold boom in southern Africa, the former British colony mined 29 metric tons (about 32 short tonnes) of gold.

Murehwa said the world price for gold rose from about US$275 an ounce in 2001 to more than US$600 last year. Nickel, platinum and copper prices also soared.

"What excuse can our industry give for not benefiting from this worldwide boom in metal prices?" he said.

The answer, he said, lay in what he called "policy inconsistencies" in the economy that led to hyperinflation, acute shortages of gasoline and hard currency for equipment and spare parts, regular power outages and an exodus of skilled mining personnel to better paid jobs in other countries.
He said despite the high world prices, investors in mining stayed away from Zimbabwe.

Zimbabwe is suffering its worst economic crisis since independence in 1980, blamed largely on corruption, mismanagement and disruptions in the agriculture-based economy after President Robert Mugabe ordered the often-violent seizures of thousands of white-owned commercial farms in 2000 for handing over to black farmers.

Since then, mechanised farming in some areas has been replaced by age-old animal drawn plowing.

Inflation is a record 3,714 percent, the highest in the world. Last month, consumer prices for most goods doubled in a country already facing shortages of food, gasoline, medicines and other imports.

According the central bank, overall foreign investment declined from US$444.3 million in 1998 to just US$50 million last year. It cited "perceived risk" and worries over security of ownership as the main disincentives for investors.
Mugabe has regularly vowed the government will take a bigger stake in mining in its efforts to turn over more economic production to "indigenous" Zimbabwean interests. - Sapa-AP
Bron
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  woensdag 23 mei 2007 @ 04:46:54 #109
46960 StefanP
polemicist
pi_49673142
Pwnt. Incompetente sukkels.
-Mark Steyn
pi_49685433
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 19:20 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Bron
Ook Zuid-Afrika's goudproductie is op het laagste punt sinds jaren.
  woensdag 23 mei 2007 @ 18:37:27 #111
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_49695156
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 10:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Even afgezien van waarom dat zo zou zijn, klopt dat niet dan?
Ik denk niet dat dat klopt nee. Ik denk niet dat er een causaal verband is tussen huidskleur en intelligentie en tussen religie en intelligentie. Er is wel een causaal verband tussen mate van scholing van een bepaalde groep mensen en de uitslagen van IQ testen van die mensen.

Ik wil best geloven dat mensen in Afrika gemiddeld minder kaas gegeten hebben van corporate governance (om maar eens iets te noemen) dan dat wij hebben, maar dat is wat anders dan dat Stefan zei.
lege ton
pi_49710163
Nog een mooie:
quote:
Zim back to ox and plough
23/05/2007 18:12 - (SA)

Harare - Desperate to see Zimbabwe's farming fortunes improve, the central bank has come up with an ambitious new project: setting up technical colleges that will produce at least half a million ox-drawn carts and ploughs, it was reported on Wednesday.

Reserve Bank Governor Gideon Gono has become increasingly frustrated with the slow pace of recovery of the agricultural sector, thrown into disarray by the launch of a controversial land reform programme in 2000.

Gono, tipped as a presidential hopeful, has overseen the importation of tractors and the disbursement of countless funds in a bid to encourage new black farmers to produce good yields.

But there has been little improvement. Zimbabwe, once the breadbasket of the southern African region, has been reduced to the status of food importer.

This year less than one tenth of the targeted wheat crop has been planted due to a shortage of tractors among other shortages of equipment and inputs.

Now the central bank chief has gone back to basics. He wants to provide traditional animal-drawn carts and ploughs for black peasant farmers.

Zimbabwe's farming areas are divided into communal lands which have long been farmed by subsistence farmers and resettlement areas, which used to be farmed by whites before 2000.

Improving traditional farming

The farming implements to be manufactured by 62 new technical institutions - will be distributed to the communal farmers.

"Communal farmers contribute to the country's food security so we decided to recognise them and help them (to) improve their traditional way of farming through the provision of these implements," Gono said.

"Its time now that we stopped importing maize and even wheat, wasting the little foreign currency that we have. We have to produce and this we can do as we have the capacity," he added.

Zimbabwe this year faces a critical shortage of more than a million tonnes of the staple maize crop. - Sapa-dpa
Bron: http://www.news24.com/New(...)1662_2117736,00.html
pi_49717969
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 00:44 schreef Golradir het volgende:
Nog een mooie:
[..]

Bron: http://www.news24.com/New(...)1662_2117736,00.html
jammer dan
  donderdag 24 mei 2007 @ 11:32:15 #114
45206 Pietverdriet
pi_49718113
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 18:37 schreef nonzz het volgende:

[..]

Ik denk niet dat dat klopt nee. Ik denk niet dat er een causaal verband is tussen huidskleur en intelligentie en tussen religie en intelligentie. Er is wel een causaal verband tussen mate van scholing van een bepaalde groep mensen en de uitslagen van IQ testen van die mensen.

Ik wil best geloven dat mensen in Afrika gemiddeld minder kaas gegeten hebben van corporate governance (om maar eens iets te noemen) dan dat wij hebben, maar dat is wat anders dan dat Stefan zei.
Afgezien van de oorzaak zei ik.
  donderdag 24 mei 2007 @ 23:01:45 #115
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_49744093
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 11:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Afgezien van de oorzaak zei ik.
Pietje en Jantje zijn bij de geboorte even slim. Jantje studeert geneeskunde en scoort 140 bij een IQ test. Pietje gebruikt nooit z'n hersenen, werkt achter de lopende band en scoort 100 bij een IQ test.

Je kan Pietje dan dom noemen als je niet naar z'n achtergrond kijkt. Ik vind dat wel een beetje kortzichtig. Bovendien is dat niet wat Stefan bedoelde (volgens mij).

Daarom vind ik ook niet dat je kunt zeggen dat ze nooit verder kunnen komen dan elkaar een beetje afslachten omdat ze te dom zijn.
lege ton
  vrijdag 25 mei 2007 @ 08:47:30 #116
45206 Pietverdriet
pi_49751568
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 23:01 schreef nonzz het volgende:

[..]

Pietje en Jantje zijn bij de geboorte even slim. Jantje studeert geneeskunde en scoort 140 bij een IQ test. Pietje gebruikt nooit z'n hersenen, werkt achter de lopende band en scoort 100 bij een IQ test.

Je kan Pietje dan dom noemen als je niet naar z'n achtergrond kijkt. Ik vind dat wel een beetje kortzichtig. Bovendien is dat niet wat Stefan bedoelde (volgens mij).

Daarom vind ik ook niet dat je kunt zeggen dat ze nooit verder kunnen komen dan elkaar een beetje afslachten omdat ze te dom zijn.
Je gaat het weer over de oorzaak hebben, en waardeoordelen geven, feit blijft echter dat Pietje achter de lopende band zit, feit blijft dat meer joden (en aziaten) dan afrikanen nobelprijzen winnen.
Ik zeg niet dat ze elkaar afslachten omdat ze dom zijn, dat zijn jouw woorden. Feit is wel dat men elkaar afslacht.
  zaterdag 26 mei 2007 @ 10:23:51 #117
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_49786132
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 08:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je gaat het weer over de oorzaak hebben, en waardeoordelen geven, feit blijft echter dat Pietje achter de lopende band zit, feit blijft dat meer joden (en aziaten) dan afrikanen nobelprijzen winnen.
Ik zeg niet dat ze elkaar afslachten omdat ze dom zijn, dat zijn jouw woorden. Feit is wel dat men elkaar afslacht.
Nee, dat zijn ook niet mijn woorden. Jij reageerde op een reactie van mij die ik weer gaf op een post van StefanP. Je hebt opzich best een punt als je zegt dat ze elkaar afslachten.
lege ton
pi_49787885
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 08:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De oorzaak is toch ook waar het om gaat. Als je beleid wil gaan toepassen zal je in eerste instantie kijken hoe je armoede moet bestrijden en niet naar de gevolgen van armoede.
  zaterdag 26 mei 2007 @ 21:09:29 #119
46960 StefanP
polemicist
pi_49801641
Je draait de zaken om. Armoede is een gevolg van domheid. Als je niet in staat bent om een samenleving, economie, gezondheidszorg, onderwijs en industrie op te zetten zul je altijd geiten blijven hoeden vanuit een krakkemikkig hutje in een dorp zonder enige voorzieningen. Als je de links gelezen had die ik eerder plaatste, dan wist je dat. Armoede, criminaliteit, levensomstandigheden, aantal kinderen e.d. correleren allemaal negatief met intellect. Heel Afrika is arm, terwijl ze in landen wonen met enorme natuurlijke rijkdommen. Toen de blanken de boel daar beheerden, ging het stukken beter. Hoe kun je in hemelsnaam maar blijven hameren dat 'armoede' de oorzaak van alle ellende daar is? Armoede is slechts een van de vele gevolgen van een laag IQ.
-Mark Steyn
pi_49801742
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 21:09 schreef StefanP het volgende:
Je draait de zaken om. Armoede is een gevolg van domheid. Als je niet in staat bent om een samenleving, economie, gezondheidszorg, onderwijs en industrie op te zetten zul je altijd geiten blijven hoeden vanuit een krakkemikkig hutje in een dorp zonder enige voorzieningen. Als je de links gelezen had die ik eerder plaatste, dan wist je dat. Armoede, criminaliteit, levensomstandigheden, aantal kinderen e.d. correleren allemaal negatief met intellect. Heel Afrika is arm, terwijl ze in landen wonen met enorme natuurlijke rijkdommen. Toen de blanken de boel daar beheerden, ging het stukken beter. Hoe kun je in hemelsnaam maar blijven hameren dat 'armoede' de oorzaak van alle ellende daar is? Armoede is slechts een van de vele gevolgen van een laag IQ.
Onderwijs lijkt mij een betere term
  zondag 27 mei 2007 @ 00:28:41 #121
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_49807072
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 21:09 schreef StefanP het volgende:
Maar dan ontsla je de Afrikaanse bevolking ook van elke verantwoordelijkheid over hun lot. Volgens jouw redenering kunnen ze dus helemaal niets doen aan hun situatie omdat ze nu eenmaal dommer zijn. Ze kunnen en zullen volgens jou nooit verder komen omdat huidskleur en intelligentie veel met elkaar te maken hebben.
lege ton
  zondag 27 mei 2007 @ 00:45:18 #122
46960 StefanP
polemicist
pi_49807489
Dat is inderdaad een conclusie. Ontwikkelingshulp zal altijd zinloos zijn en de enige manier om dat situatie op dat continent te verbeteren, is door de leiding aan anderen te geven.
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 21:13 schreef qwertyuiop het volgende:

[..]

Onderwijs lijkt mij een betere term
Niet wanneer alles boven het VMBO voor hen te hoog gegrepen is. De paar uitzonderingen die intelligenter zijn, doen daar niets aan af. De normaalverdeling bij een gemiddelde van 80 laat duidelijk zien dat het aantal mensen met een IQ boven de 130 miniem is. Een samenleving waarvan 95% van de bevolking een IQ tussen de 70 en 90 heeft, is tot in de lengte der dagen verdoemd miserabel te blijven. Door dat te blijven ontkennen doet links veel meer kwaad.
-Mark Steyn
pi_49807660
Hoeveel negers en ander "inferieur" volk werken er eigenlijk bij multi-culti Sony-Ericsson Stefan ?
  zondag 27 mei 2007 @ 00:55:46 #124
46960 StefanP
polemicist
pi_49807748
Kun je niet lezen, racist?

Inflatie Zimbabwe #2
-Mark Steyn
pi_49807870
quote:
Op zondag 27 mei 2007 00:55 schreef StefanP het volgende:
Kun je niet lezen, racist?

Inflatie Zimbabwe #2
Lol, ik ben de racist ? Het zou denk ik verstandig zijn als je hier gewoon niet meer op Fok! zou komen.
  zondag 27 mei 2007 @ 01:15:28 #126
46960 StefanP
polemicist
pi_49808278
Ach gut, weet je niet meer wat je moet zeggen nu blijkt dat ik zonder moeite zeg dat Indiers en Aziaten een hoger IQ hebben dan blanken? Want ik was immers een racist... does not compute... Ik hoop dat je je flink ergert, en straks lekker zal slapen bij de gedachte dat mensen zoals jij de oorzaak zijn van de honger, oorlog en doden in Afrika omdat je vertikt te accepteren dat het daar altijd een zootje zal blijven met die linkse aanpak.

Gezellig ook, om 1 uur 's nachts op een zaterdagavond eenzaam in je flatje zitten Fokken...
-Mark Steyn
  zondag 27 mei 2007 @ 01:42:58 #127
178564 Fleurezeur
Fleur op met Fleur!
pi_49808971
quote:
Op zondag 27 mei 2007 01:15 schreef StefanP het volgende:
Ach gut, weet je niet meer wat je moet zeggen nu blijkt dat ik zonder moeite zeg dat Indiers en Aziaten een hoger IQ hebben dan blanken? Want ik was immers een racist... does not compute... Ik hoop dat je je flink ergert, en straks lekker zal slapen bij de gedachte dat mensen zoals jij de oorzaak zijn van de honger, oorlog en doden in Afrika omdat je vertikt te accepteren dat het daar altijd een zootje zal blijven met die linkse aanpak.

Gezellig ook, om 1 uur 's nachts op een zaterdagavond eenzaam in je flatje zitten Fokken...
En op wiens gezag durf je zulke uitspraken te doen?! Denk je echt dat die 2 obscure websites die vol staan met dubieuze prut de harde waarheid verkondigen?Kom eens met echte, betrouwbare bronnen!

En dat laatste is een beetje valsig, op de man spelen. Sommige mensen hebben examens.
  zondag 27 mei 2007 @ 02:11:39 #128
117098 Hathor
Effe niet
pi_49809615
quote:
Op zondag 27 mei 2007 01:00 schreef gelly het volgende:

[..]

Lol, ik ben de racist ? Het zou denk ik verstandig zijn als je hier gewoon niet meer op Fok! zou komen.
Absoluut niet. Het zou verstandig zijn als je eens met een intelligent tegenargument komt inplaats van steeds maar weer goedkoop op de man te spelen. Zijn Stefan's argumenten zo belachelijk? Weerleg ze maar eens dan, en vertel ons domme rechtse barbaren maar eens wat we over het hoofd zien?
  zondag 27 mei 2007 @ 03:35:58 #129
46960 StefanP
polemicist
pi_49810810
quote:
Op zondag 27 mei 2007 01:42 schreef Fleurezeur het volgende:

[..]

En op wiens gezag durf je zulke uitspraken te doen?! Denk je echt dat die 2 obscure websites die vol staan met dubieuze prut de harde waarheid verkondigen?Kom eens met echte, betrouwbare bronnen!

En dat laatste is een beetje valsig, op de man spelen. Sommige mensen hebben examens.
Obscure websites? Ach, vast, natuurlijk. Onbetrouwbare bronnen? Ongetwijfeld, dat zal het zijn. Iedereen is gelijk! Immer gerade aus! En mocht dat niet zo zijn, dan is het de schuld van de westerse racisten en hun uitbuiting.
-Mark Steyn
  zondag 27 mei 2007 @ 07:34:53 #130
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_49811730
Ik g a zo ff vegen in context en toeschrijvingsreflex. Maar StephanP haalt wel een punt aan. Wat verdeligbaar is of verworpen kan worden.
quote:
WEL 200 DEFINITIES VAN "HOOGBEGAAFD"
Bron : Cijfers.net

In 1904 vroeg de Franse overheid aan psycholoog Alfred Binet (1857-1911) of het mogelijk was om onderscheid te maken tussen slimme en domme kinderen. Binet geloofde van wel en maakte de psychologische test zoals we die ook nu nog kennen.

De schaal die Binet ontwierp werd later door de Amerikaanse psycholoog Lewis Madison Terman (1877-1956) gestandaardiseerd tot de 'moderne' intelligentietest met als uitkomst het intelligentiequotiënt. Dat IQ is in feite niets anders dan de mentale leeftijd gedeeld door de chronologische leeftijd, voor het gemak vermenigvuldigd met 100.

Een IQ van 100 is 'normaal'. Iemand die minder dan 70 punten haalt is (licht) zwakzinnig. Je bent daarentegen hoogbegaafd als je een intelligentiequotiënt hebt van meer dan 130. Iets meer dan 2 procent van alle Nederlanders en Belgen valt in die categorie. Er bestaan trouwens wel 200 verschillende definities van de term "hoogbegaafd"...

Intelligentie kan zich tot op hoge leeftijd blijven ontwikkelen maar is bij mensen van 20 tot 25 jaar meestal op haar hoogtepunt. Wat wel blijft toenemen is het gemiddelde IQ: dat stijgt bij zowel kinderen als volwassenen elke 10 jaar met ongeveer 3 punten. Dat komt, denken psychologen, vooral door de verbeterde toegang tot allerlei informatie.

Volgens Richard Lynn (emeritus hoogleraar in Noord-Ierland) en Tatu Vanhanen (emeritus hoogleraar in Finland) is de wereld op basis van IQ te verdelen in 4 groepen:

• 1. inwoners van Oost-Azië hebben een IQ van 105;
  • 2. Europeanen, Noord-Amerikanen, Australiërs en Nieuw-Zeelanders scoren precies 100;
  • 3. de volkeren van Zuid-Azië, Noord-Afrika en Latijns Amerika hebben een IQ van 85, en;
  • 4. de bewoners van Midden-Amerika en Afrika onder de Sahara moeten het doen met een IQ van 70.

Het boek "IQ and the Wealth of Nations", waarin beide heren bovenstaande theorie uit de doeken doen, is tot nu toe overigens alleen door enkele extreem rechtse organisaties met gejuich ontvangen.

Een score van meer dan 130 op een IQ-test is, in tegenstelling tot wat velen denken, géén garantie voor een hoog opleidingsniveau. Uit Frans onderzoek onder 145 hoogbegaafden bleek bijvoorbeeld dat slechts 40 procent doorstudeert na behalen van het middelbare schooldiploma. 51 procent kwam niet verder dan 3 jaar middelbaar onderwijs.

Naar schatting heeft 30 tot 40 procent van alle Amerikanen die in death row op hun executie zitten te wachten een intelligentiequotiënt van minder dan 70. Die gevangenen mogen sinds een uitspraak van het Amerikaanse Supreme Court in juni 2002 niet meer geëxecuteerd worden. Daarmee vormt slechts één enkel IQ-puntje meer of minder het verschil tussen leven en dood.

De waarde die je hecht aan een IQ-score hangt af van je intelligentie. De 'éminence grise' van de Nederlandse intelligentietest, prof. dr. Pieter Drenth daarover in de Volkskrant: "Psychologie werkt met minder betrouwbare metingen dan de fysica waar water nu eenmaal kookt bij 100 graden Celsius. Ik val niet achterover van een marge van 3 IQ-punten."

Nu kookt water weliswaar alléén bij een druk van 1 atmosfeer (of 760 mm kwik) bij 100 °C, en begint het theewater in bijvoorbeeld Denver (Colorado, USA)al bij 94 °C te borrelen, maar inderdaad... Afhankelijk van het moment waarop ze worden afgenomen kunnen IQ-tests zomaar 10 punten verschil opleveren. Daarmee kan een 'goeie dag' voor een Amerikaanse gevangene die een IQ-test heeft ondergaan dus alsnog héél erg slecht aflopen.
  • Dit is even een simpele manier om het werkje IQ and the Wealth of Nations te beschrijven. Maar op dit werkje heerst nogal wat controverse omdat het niet wetenschappelijk correct is uitgevoerd of te biased zou zijn.

Ik kwam de volgende opmerkingen tegen op amazon.com met betrekking tot dit boekwerkje.
    quote:
    I am a believer in intelligence as a concept

However this book is a good example of "garbage in, garbage out" where poor input data leads to poor output conclusion irrespective of the intermediary analysis.

The data is based on *** HIGHLY *** inadequate samples.
    Example: to establish the average Iq of 25,000,000 Canadians the authors base their values on ** ONE ** sample of ** 313 ** canadians aged ... 7 to 12 years (!) and taken in ... 1979 !!!.

There is not even a mention if the sample is a random sample or if it was taken in a poor or rich suburb, or in a rural or city area, etc, which means in all likelyhood it was unlikely to even ba random sample, or worse the authors didn't seem to realise that this inadequacy would invalidate the whole study.

Many other countries IQ are similarly based on 1 or 2 old non-representative studies.

In the end, the claim that the authors make that they have "found" a relationship between iq of the countries and the wealth of nations is totally unfounded given the inadequacy of the data. I am stunned that the reasonably intelligent authors would not have realise their glaring mistake.

On a more positive note, chapter 1, a review of all the theories explaining the wealth of nation is exceptionally concise and well done and very worth reading, and similarly chapter 2, explaining the current state of knowledge on intelligence research is a good read.
    quote:
    Wealth influences the national IQ or national IQ influences the wealth? Could be both? But how might that happen?

Lynn knows very well that correlation does not mean causation. Yet, he draws causality from correlations. For example, foot length measured in the developmental period of children positively correlates with their IQ scores. However that does not mean that the foot length causes or influences the IQ scores or vice versa. Simply, the developmental process, as a third factor, inluences both.

Wealth of the nation can be a fundamental mechanism of the enhancement of its average IQ score and decrement of the IQ score of other countries. Simply, all we need at the begining is a random difference (a fluctuation) in the conditions of two regions and populations.

1. A relatively stable geographical region whose population is not systemathically suppressed on ethnic or some other basis over a long period of time. These stable countries could consist of a large poore population, but what is important, also contain an autochtonous ruling and intellectual elite.

2. An unstable region which is under rule of a foreign elite and can not have also an autochtonous intelectual elite since it is systemathically suppressed.

Stable countries, in the previously defined sense, attract among the othe highly inteligent mostly young people from the unstable regions, which in turn by positive feedback increases the wealth of the country. Again, by positive feedback, these richer countries attract more intelligent people from poorer countries....until some saturation is attained. After some historical period, which may last several decades or centuries, unsuppressed regions, isolated from long term suppresion influences, become richer than others. During this period, these wealty nations could become even imperial forces which could exploit the whole world treasure and become even more rich and thus express political and economic power on wider and wider geographic scale in the world. To keep the local inhabitants within the borders calm the ruling and economic elite could rise their salaries but that would result in the higher prices of their products which would become less accessible to those populations from the poorer countries and will result in their decresed economic standard, which would again, by positive feedback, enhance the migration of high IQ people in the wealthy countries.

An IQ and wealth difference between populations is formed by influence of a third factor.

On the other hand, the initial conditions such as the long term stability or instability of countries or geographical regions, one must admit, depends on factors different than the IQ scores of the populations. Once rich populations and nations may become poor and suppressed over the decades and centuries for reasons totally different than the IQ scores. There are many historical examples to support that.

For example, the higher IQ scores of Northern Europeans compared to the Southeast Europeans could be a result of the very well documented South to North migratory flow during the last 5-6 centuries of Turkish Ottoman suppression in Southeast Europe. Southeast Europe, being closer to Asia Minor was conquered by the Turks due to momentary military power difference and missing help of Western Europe (a random fluctuation). In the same period that very Southeast Europe was a very efficient protector of Western and Northern Europe stability, security and development. It is a fact that Southeast Europe (or the Old Europe) as the USA linguist Maria Gimbutas called it, is the cradle of the modern European civilisation. Many highly intelligent people even today leave Southeast Europe and migrate to USA or Western Europe for better life. This is an every day fact. Thus, the concentration of higher IQ scores in Northern Europe and the slight decline of IQ scores in Southeast Europe is very probably strongly influenced by such long term migratory events. The real high resolution picture of the IQ-Wealth-Nation dynamics is probably much more complex and intricate than Lynn is ready to admit. His explanations, thus, can be treated only as zero (or at most) first approximation possibly acceptable on the general geographic scale.
    pseudo wetenschappelijk ?!, zeg het maar wellicht een eigen [WFL]-topic waardig. De opmerkingen die ik op Amazon lees snijden in ieder geval meer hout dat wat ik in dit topic lees.
      zondag 27 mei 2007 @ 07:37:50 #131
    89730 Drugshond
    De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
    pi_49811734
    ff ruimen
    Topic aangeboden aan de FA's/A. Tot nader order dicht.
    - En blijft dicht -

[ Bericht 46% gewijzigd door Drugshond op 27-05-2007 09:06:46 ]
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')