abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49628146
quote:
Op maandag 21 mei 2007 20:55 schreef Xith het volgende:

[..]

In zuid-Korea, een land dat dus wel eerlijk gegevens levert die te vertrouwen zijn is het gem. IQ ook #2 in de wereld (gedeeld met noord-korea dus).

Denk je dat in die paar tientallen jaren het IQ van noord zo erg veranderd is? (als het in de genen moet zitten is dit dus onmogelijk)
Wat is je probleem dan? Zuid-Korea is erg ontwikkeld en heeft zich in een recordtempo tot 1e wereldland gemaakt. Dat zou NK ook kunnen, ware het niet dat debiel Kim de boel daar klein houdt.

Klopt dan toch met Stefans bron?
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_49628360
De dood van Zuid-Afrika is wel een ramp die te weinig aandacht krijgt.

Bij ons werkt ook een man die uit Zuid-Afrika gevlucht is 10 jaar terug. Spreekt vloeiend, accentloos NLs en is een uitstekende technicus. Hij haatte het om weg te moeten maar er was geen toekomst daar.

Grappig ook hoe daar opeens wel schijnt te gelden dat blanken geen Afrikanen kunnen zijn, ook al wonen ze er al eeuwen en zijn veel van de zwarte inwoners pas veel later dat land binnengetrokken.

Als je die redenatie omdraait (zwarten kunnen geen Europeaan zijn ook al wonen ze er al eeuwen) nou nou nou, dan heb je het gedaan hoor.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_49629150
quote:
Op maandag 21 mei 2007 23:19 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
De dood van Zuid-Afrika is wel een ramp die te weinig aandacht krijgt.

Bij ons werkt ook een man die uit Zuid-Afrika gevlucht is 10 jaar terug. Spreekt vloeiend, accentloos NLs en is een uitstekende technicus. Hij haatte het om weg te moeten maar er was geen toekomst daar.

Grappig ook hoe daar opeens wel schijnt te gelden dat blanken geen Afrikanen kunnen zijn, ook al wonen ze er al eeuwen en zijn veel van de zwarte inwoners pas veel later dat land binnengetrokken.

Als je die redenatie omdraait (zwarten kunnen geen Europeaan zijn ook al wonen ze er al eeuwen) nou nou nou, dan heb je het gedaan hoor.
Als dat laatste echt het geval is dan is dat wel een staaltje haarzuivere hypocrisie .

Wat betreft Zuid-Afrika dat is toch gewoon een standaard Afrikaans land. Het zou me verbazen als het daar goed ging.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 10:20:36 #104
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_49635820
quote:
Op maandag 21 mei 2007 22:16 schreef StefanP het volgende:

Uiteindelijk komt het daar wel op neer, ja. IQ correleert negatief met criminaliteit, armoede, schoolverlating c.q. gebrek aan een opleiding, verloedering, alleenstaande moeders, tienerzwangerschappen, werkeloos zijn, enzovoort. Daarom helpt ontwikkelingshulp ook niet en zie je weinig vooruitgang bij Afrikanen die in de VS wonen. Daarom is het een beetje een rommeltje in elk 'zwart' land. Je ziet het ook op de Antillen en Suriname en bij Antillianen in Nederland.
Heb je hier ook enige wetenschappelijke onderbouwing van? Volgens mij is het namelijk enorme onzin en begrijp je causaliteit niet helemaal.

Misschien ligt het probleem van Afrika ook wel gewoon aan de naam en wordt alles beter als we het Hokkietokkie noemen. Want met elk land dat in Afrika ligt gaat het niet zo goed, het moet dus wel aan Afrika liggen.
quote:
De oorzaak daarvan is heus niet dat ze altijd en eeuwig gediscrineerd worden.
Nee, want zwarten in een zwart land discrimineren is een beetje raar.....
lege ton
  dinsdag 22 mei 2007 @ 10:41:21 #105
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_49636442
quote:
Op maandag 21 mei 2007 20:53 schreef nonzz het volgende:

[..]

Even for the record. Je zegt dus eigenlijk: Zwarte mensen zijn dom en zullen nooit verder komen dan een beetje elkaar afslachten en in armoede leven. Joden zijn slim en daarom winnen ze veel Nobel prijzen.
Even afgezien van waarom dat zo zou zijn, klopt dat niet dan?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_49639941
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 10:20 schreef nonzz het volgende:

[..]

Heb je hier ook enige wetenschappelijke onderbouwing van? Volgens mij is het namelijk enorme onzin en begrijp je causaliteit niet helemaal.
Heb je die links überhaupt gelezen?
pi_49655127
Net op 1 vandaag een stuk over Zimbabwe.
Komt er ook zo'n guerillastrijder voor die gevochten heeft voor Mugabe en er nu spijt van heeft.
Tja, spijt komt altijd na de zonde. hahaha
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 19:20:06 #108
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_49656504
quote:
Gold production at all-time-low in Zimbabwe
May 22, 2007

Gold production in Zimbabwe plunged to its lowest in 90 years, the independent Chamber of Mines said on Tuesday.

Zimbabwe was also the only mineral-producing country in the world that failed to benefit from high global metal and minerals prices, said Jack Murehwa, head of the chamber, an umbrella group for the country's private and state mining operations.

"Our industry continues to experience declines in volumes ... despite the very buoyant mineral prices which prevailed for the past 18 months," he said in report available Tuesday.

In the year up to March, Zimbabwe produced eight 8 metric tonnes (just under nine short tons)of gold. In 1916, at the height of the colonial-era gold boom in southern Africa, the former British colony mined 29 metric tons (about 32 short tonnes) of gold.

Murehwa said the world price for gold rose from about US$275 an ounce in 2001 to more than US$600 last year. Nickel, platinum and copper prices also soared.

"What excuse can our industry give for not benefiting from this worldwide boom in metal prices?" he said.

The answer, he said, lay in what he called "policy inconsistencies" in the economy that led to hyperinflation, acute shortages of gasoline and hard currency for equipment and spare parts, regular power outages and an exodus of skilled mining personnel to better paid jobs in other countries.
He said despite the high world prices, investors in mining stayed away from Zimbabwe.

Zimbabwe is suffering its worst economic crisis since independence in 1980, blamed largely on corruption, mismanagement and disruptions in the agriculture-based economy after President Robert Mugabe ordered the often-violent seizures of thousands of white-owned commercial farms in 2000 for handing over to black farmers.

Since then, mechanised farming in some areas has been replaced by age-old animal drawn plowing.

Inflation is a record 3,714 percent, the highest in the world. Last month, consumer prices for most goods doubled in a country already facing shortages of food, gasoline, medicines and other imports.

According the central bank, overall foreign investment declined from US$444.3 million in 1998 to just US$50 million last year. It cited "perceived risk" and worries over security of ownership as the main disincentives for investors.
Mugabe has regularly vowed the government will take a bigger stake in mining in its efforts to turn over more economic production to "indigenous" Zimbabwean interests. - Sapa-AP
Bron
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  woensdag 23 mei 2007 @ 04:46:54 #109
46960 StefanP
polemicist
pi_49673142
Pwnt. Incompetente sukkels.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_49685433
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 19:20 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Bron
Ook Zuid-Afrika's goudproductie is op het laagste punt sinds jaren.
  woensdag 23 mei 2007 @ 18:37:27 #111
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_49695156
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 10:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Even afgezien van waarom dat zo zou zijn, klopt dat niet dan?
Ik denk niet dat dat klopt nee. Ik denk niet dat er een causaal verband is tussen huidskleur en intelligentie en tussen religie en intelligentie. Er is wel een causaal verband tussen mate van scholing van een bepaalde groep mensen en de uitslagen van IQ testen van die mensen.

Ik wil best geloven dat mensen in Afrika gemiddeld minder kaas gegeten hebben van corporate governance (om maar eens iets te noemen) dan dat wij hebben, maar dat is wat anders dan dat Stefan zei.
lege ton
pi_49710163
Nog een mooie:
quote:
Zim back to ox and plough
23/05/2007 18:12 - (SA)

Harare - Desperate to see Zimbabwe's farming fortunes improve, the central bank has come up with an ambitious new project: setting up technical colleges that will produce at least half a million ox-drawn carts and ploughs, it was reported on Wednesday.

Reserve Bank Governor Gideon Gono has become increasingly frustrated with the slow pace of recovery of the agricultural sector, thrown into disarray by the launch of a controversial land reform programme in 2000.

Gono, tipped as a presidential hopeful, has overseen the importation of tractors and the disbursement of countless funds in a bid to encourage new black farmers to produce good yields.

But there has been little improvement. Zimbabwe, once the breadbasket of the southern African region, has been reduced to the status of food importer.

This year less than one tenth of the targeted wheat crop has been planted due to a shortage of tractors among other shortages of equipment and inputs.

Now the central bank chief has gone back to basics. He wants to provide traditional animal-drawn carts and ploughs for black peasant farmers.

Zimbabwe's farming areas are divided into communal lands which have long been farmed by subsistence farmers and resettlement areas, which used to be farmed by whites before 2000.

Improving traditional farming

The farming implements to be manufactured by 62 new technical institutions - will be distributed to the communal farmers.

"Communal farmers contribute to the country's food security so we decided to recognise them and help them (to) improve their traditional way of farming through the provision of these implements," Gono said.

"Its time now that we stopped importing maize and even wheat, wasting the little foreign currency that we have. We have to produce and this we can do as we have the capacity," he added.

Zimbabwe this year faces a critical shortage of more than a million tonnes of the staple maize crop. - Sapa-dpa
Bron: http://www.news24.com/New(...)1662_2117736,00.html
pi_49717969
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 00:44 schreef Golradir het volgende:
Nog een mooie:
[..]

Bron: http://www.news24.com/New(...)1662_2117736,00.html
jammer dan
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 24 mei 2007 @ 11:32:15 #114
45206 Pietverdriet
pi_49718113
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 18:37 schreef nonzz het volgende:

[..]

Ik denk niet dat dat klopt nee. Ik denk niet dat er een causaal verband is tussen huidskleur en intelligentie en tussen religie en intelligentie. Er is wel een causaal verband tussen mate van scholing van een bepaalde groep mensen en de uitslagen van IQ testen van die mensen.

Ik wil best geloven dat mensen in Afrika gemiddeld minder kaas gegeten hebben van corporate governance (om maar eens iets te noemen) dan dat wij hebben, maar dat is wat anders dan dat Stefan zei.
Afgezien van de oorzaak zei ik.
  donderdag 24 mei 2007 @ 23:01:45 #115
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_49744093
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 11:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Afgezien van de oorzaak zei ik.
Pietje en Jantje zijn bij de geboorte even slim. Jantje studeert geneeskunde en scoort 140 bij een IQ test. Pietje gebruikt nooit z'n hersenen, werkt achter de lopende band en scoort 100 bij een IQ test.

Je kan Pietje dan dom noemen als je niet naar z'n achtergrond kijkt. Ik vind dat wel een beetje kortzichtig. Bovendien is dat niet wat Stefan bedoelde (volgens mij).

Daarom vind ik ook niet dat je kunt zeggen dat ze nooit verder kunnen komen dan elkaar een beetje afslachten omdat ze te dom zijn.
lege ton
  vrijdag 25 mei 2007 @ 08:47:30 #116
45206 Pietverdriet
pi_49751568
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 23:01 schreef nonzz het volgende:

[..]

Pietje en Jantje zijn bij de geboorte even slim. Jantje studeert geneeskunde en scoort 140 bij een IQ test. Pietje gebruikt nooit z'n hersenen, werkt achter de lopende band en scoort 100 bij een IQ test.

Je kan Pietje dan dom noemen als je niet naar z'n achtergrond kijkt. Ik vind dat wel een beetje kortzichtig. Bovendien is dat niet wat Stefan bedoelde (volgens mij).

Daarom vind ik ook niet dat je kunt zeggen dat ze nooit verder kunnen komen dan elkaar een beetje afslachten omdat ze te dom zijn.
Je gaat het weer over de oorzaak hebben, en waardeoordelen geven, feit blijft echter dat Pietje achter de lopende band zit, feit blijft dat meer joden (en aziaten) dan afrikanen nobelprijzen winnen.
Ik zeg niet dat ze elkaar afslachten omdat ze dom zijn, dat zijn jouw woorden. Feit is wel dat men elkaar afslacht.
  zaterdag 26 mei 2007 @ 10:23:51 #117
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_49786132
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 08:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je gaat het weer over de oorzaak hebben, en waardeoordelen geven, feit blijft echter dat Pietje achter de lopende band zit, feit blijft dat meer joden (en aziaten) dan afrikanen nobelprijzen winnen.
Ik zeg niet dat ze elkaar afslachten omdat ze dom zijn, dat zijn jouw woorden. Feit is wel dat men elkaar afslacht.
Nee, dat zijn ook niet mijn woorden. Jij reageerde op een reactie van mij die ik weer gaf op een post van StefanP. Je hebt opzich best een punt als je zegt dat ze elkaar afslachten.
lege ton
pi_49787885
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 08:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De oorzaak is toch ook waar het om gaat. Als je beleid wil gaan toepassen zal je in eerste instantie kijken hoe je armoede moet bestrijden en niet naar de gevolgen van armoede.
  zaterdag 26 mei 2007 @ 21:09:29 #119
46960 StefanP
polemicist
pi_49801641
Je draait de zaken om. Armoede is een gevolg van domheid. Als je niet in staat bent om een samenleving, economie, gezondheidszorg, onderwijs en industrie op te zetten zul je altijd geiten blijven hoeden vanuit een krakkemikkig hutje in een dorp zonder enige voorzieningen. Als je de links gelezen had die ik eerder plaatste, dan wist je dat. Armoede, criminaliteit, levensomstandigheden, aantal kinderen e.d. correleren allemaal negatief met intellect. Heel Afrika is arm, terwijl ze in landen wonen met enorme natuurlijke rijkdommen. Toen de blanken de boel daar beheerden, ging het stukken beter. Hoe kun je in hemelsnaam maar blijven hameren dat 'armoede' de oorzaak van alle ellende daar is? Armoede is slechts een van de vele gevolgen van een laag IQ.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_49801742
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 21:09 schreef StefanP het volgende:
Je draait de zaken om. Armoede is een gevolg van domheid. Als je niet in staat bent om een samenleving, economie, gezondheidszorg, onderwijs en industrie op te zetten zul je altijd geiten blijven hoeden vanuit een krakkemikkig hutje in een dorp zonder enige voorzieningen. Als je de links gelezen had die ik eerder plaatste, dan wist je dat. Armoede, criminaliteit, levensomstandigheden, aantal kinderen e.d. correleren allemaal negatief met intellect. Heel Afrika is arm, terwijl ze in landen wonen met enorme natuurlijke rijkdommen. Toen de blanken de boel daar beheerden, ging het stukken beter. Hoe kun je in hemelsnaam maar blijven hameren dat 'armoede' de oorzaak van alle ellende daar is? Armoede is slechts een van de vele gevolgen van een laag IQ.
Onderwijs lijkt mij een betere term
  zondag 27 mei 2007 @ 00:28:41 #121
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_49807072
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 21:09 schreef StefanP het volgende:
Maar dan ontsla je de Afrikaanse bevolking ook van elke verantwoordelijkheid over hun lot. Volgens jouw redenering kunnen ze dus helemaal niets doen aan hun situatie omdat ze nu eenmaal dommer zijn. Ze kunnen en zullen volgens jou nooit verder komen omdat huidskleur en intelligentie veel met elkaar te maken hebben.
lege ton
  zondag 27 mei 2007 @ 00:45:18 #122
46960 StefanP
polemicist
pi_49807489
Dat is inderdaad een conclusie. Ontwikkelingshulp zal altijd zinloos zijn en de enige manier om dat situatie op dat continent te verbeteren, is door de leiding aan anderen te geven.
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 21:13 schreef qwertyuiop het volgende:

[..]

Onderwijs lijkt mij een betere term
Niet wanneer alles boven het VMBO voor hen te hoog gegrepen is. De paar uitzonderingen die intelligenter zijn, doen daar niets aan af. De normaalverdeling bij een gemiddelde van 80 laat duidelijk zien dat het aantal mensen met een IQ boven de 130 miniem is. Een samenleving waarvan 95% van de bevolking een IQ tussen de 70 en 90 heeft, is tot in de lengte der dagen verdoemd miserabel te blijven. Door dat te blijven ontkennen doet links veel meer kwaad.
-Mark Steyn
pi_49807660
Hoeveel negers en ander "inferieur" volk werken er eigenlijk bij multi-culti Sony-Ericsson Stefan ?
  zondag 27 mei 2007 @ 00:55:46 #124
46960 StefanP
polemicist
pi_49807748
Kun je niet lezen, racist?

Inflatie Zimbabwe #2
-Mark Steyn
pi_49807870
quote:
Op zondag 27 mei 2007 00:55 schreef StefanP het volgende:
Kun je niet lezen, racist?

Inflatie Zimbabwe #2
Lol, ik ben de racist ? Het zou denk ik verstandig zijn als je hier gewoon niet meer op Fok! zou komen.
  zondag 27 mei 2007 @ 01:15:28 #126
46960 StefanP
polemicist
pi_49808278
Ach gut, weet je niet meer wat je moet zeggen nu blijkt dat ik zonder moeite zeg dat Indiers en Aziaten een hoger IQ hebben dan blanken? Want ik was immers een racist... does not compute... Ik hoop dat je je flink ergert, en straks lekker zal slapen bij de gedachte dat mensen zoals jij de oorzaak zijn van de honger, oorlog en doden in Afrika omdat je vertikt te accepteren dat het daar altijd een zootje zal blijven met die linkse aanpak.

Gezellig ook, om 1 uur 's nachts op een zaterdagavond eenzaam in je flatje zitten Fokken...
-Mark Steyn
  zondag 27 mei 2007 @ 01:42:58 #127
178564 Fleurezeur
Fleur op met Fleur!
pi_49808971
quote:
Op zondag 27 mei 2007 01:15 schreef StefanP het volgende:
Ach gut, weet je niet meer wat je moet zeggen nu blijkt dat ik zonder moeite zeg dat Indiers en Aziaten een hoger IQ hebben dan blanken? Want ik was immers een racist... does not compute... Ik hoop dat je je flink ergert, en straks lekker zal slapen bij de gedachte dat mensen zoals jij de oorzaak zijn van de honger, oorlog en doden in Afrika omdat je vertikt te accepteren dat het daar altijd een zootje zal blijven met die linkse aanpak.

Gezellig ook, om 1 uur 's nachts op een zaterdagavond eenzaam in je flatje zitten Fokken...
En op wiens gezag durf je zulke uitspraken te doen?! Denk je echt dat die 2 obscure websites die vol staan met dubieuze prut de harde waarheid verkondigen?Kom eens met echte, betrouwbare bronnen!

En dat laatste is een beetje valsig, op de man spelen. Sommige mensen hebben examens.
My boobs are ok ! :D
  zondag 27 mei 2007 @ 02:11:39 #128
117098 Hathor
Effe niet
pi_49809615
quote:
Op zondag 27 mei 2007 01:00 schreef gelly het volgende:

[..]

Lol, ik ben de racist ? Het zou denk ik verstandig zijn als je hier gewoon niet meer op Fok! zou komen.
Absoluut niet. Het zou verstandig zijn als je eens met een intelligent tegenargument komt inplaats van steeds maar weer goedkoop op de man te spelen. Zijn Stefan's argumenten zo belachelijk? Weerleg ze maar eens dan, en vertel ons domme rechtse barbaren maar eens wat we over het hoofd zien?
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  zondag 27 mei 2007 @ 03:35:58 #129
46960 StefanP
polemicist
pi_49810810
quote:
Op zondag 27 mei 2007 01:42 schreef Fleurezeur het volgende:

[..]

En op wiens gezag durf je zulke uitspraken te doen?! Denk je echt dat die 2 obscure websites die vol staan met dubieuze prut de harde waarheid verkondigen?Kom eens met echte, betrouwbare bronnen!

En dat laatste is een beetje valsig, op de man spelen. Sommige mensen hebben examens.
Obscure websites? Ach, vast, natuurlijk. Onbetrouwbare bronnen? Ongetwijfeld, dat zal het zijn. Iedereen is gelijk! Immer gerade aus! En mocht dat niet zo zijn, dan is het de schuld van de westerse racisten en hun uitbuiting.
-Mark Steyn
  zondag 27 mei 2007 @ 07:34:53 #130
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_49811730
Ik g a zo ff vegen in context en toeschrijvingsreflex. Maar StephanP haalt wel een punt aan. Wat verdeligbaar is of verworpen kan worden.
quote:
WEL 200 DEFINITIES VAN "HOOGBEGAAFD"
Bron : Cijfers.net

In 1904 vroeg de Franse overheid aan psycholoog Alfred Binet (1857-1911) of het mogelijk was om onderscheid te maken tussen slimme en domme kinderen. Binet geloofde van wel en maakte de psychologische test zoals we die ook nu nog kennen.

De schaal die Binet ontwierp werd later door de Amerikaanse psycholoog Lewis Madison Terman (1877-1956) gestandaardiseerd tot de 'moderne' intelligentietest met als uitkomst het intelligentiequotiënt. Dat IQ is in feite niets anders dan de mentale leeftijd gedeeld door de chronologische leeftijd, voor het gemak vermenigvuldigd met 100.

Een IQ van 100 is 'normaal'. Iemand die minder dan 70 punten haalt is (licht) zwakzinnig. Je bent daarentegen hoogbegaafd als je een intelligentiequotiënt hebt van meer dan 130. Iets meer dan 2 procent van alle Nederlanders en Belgen valt in die categorie. Er bestaan trouwens wel 200 verschillende definities van de term "hoogbegaafd"...

Intelligentie kan zich tot op hoge leeftijd blijven ontwikkelen maar is bij mensen van 20 tot 25 jaar meestal op haar hoogtepunt. Wat wel blijft toenemen is het gemiddelde IQ: dat stijgt bij zowel kinderen als volwassenen elke 10 jaar met ongeveer 3 punten. Dat komt, denken psychologen, vooral door de verbeterde toegang tot allerlei informatie.

Volgens Richard Lynn (emeritus hoogleraar in Noord-Ierland) en Tatu Vanhanen (emeritus hoogleraar in Finland) is de wereld op basis van IQ te verdelen in 4 groepen:

• 1. inwoners van Oost-Azië hebben een IQ van 105;
  • 2. Europeanen, Noord-Amerikanen, Australiërs en Nieuw-Zeelanders scoren precies 100;
  • 3. de volkeren van Zuid-Azië, Noord-Afrika en Latijns Amerika hebben een IQ van 85, en;
  • 4. de bewoners van Midden-Amerika en Afrika onder de Sahara moeten het doen met een IQ van 70.

Het boek "IQ and the Wealth of Nations", waarin beide heren bovenstaande theorie uit de doeken doen, is tot nu toe overigens alleen door enkele extreem rechtse organisaties met gejuich ontvangen.

Een score van meer dan 130 op een IQ-test is, in tegenstelling tot wat velen denken, géén garantie voor een hoog opleidingsniveau. Uit Frans onderzoek onder 145 hoogbegaafden bleek bijvoorbeeld dat slechts 40 procent doorstudeert na behalen van het middelbare schooldiploma. 51 procent kwam niet verder dan 3 jaar middelbaar onderwijs.

Naar schatting heeft 30 tot 40 procent van alle Amerikanen die in death row op hun executie zitten te wachten een intelligentiequotiënt van minder dan 70. Die gevangenen mogen sinds een uitspraak van het Amerikaanse Supreme Court in juni 2002 niet meer geëxecuteerd worden. Daarmee vormt slechts één enkel IQ-puntje meer of minder het verschil tussen leven en dood.

De waarde die je hecht aan een IQ-score hangt af van je intelligentie. De 'éminence grise' van de Nederlandse intelligentietest, prof. dr. Pieter Drenth daarover in de Volkskrant: "Psychologie werkt met minder betrouwbare metingen dan de fysica waar water nu eenmaal kookt bij 100 graden Celsius. Ik val niet achterover van een marge van 3 IQ-punten."

Nu kookt water weliswaar alléén bij een druk van 1 atmosfeer (of 760 mm kwik) bij 100 °C, en begint het theewater in bijvoorbeeld Denver (Colorado, USA)al bij 94 °C te borrelen, maar inderdaad... Afhankelijk van het moment waarop ze worden afgenomen kunnen IQ-tests zomaar 10 punten verschil opleveren. Daarmee kan een 'goeie dag' voor een Amerikaanse gevangene die een IQ-test heeft ondergaan dus alsnog héél erg slecht aflopen.
  • Dit is even een simpele manier om het werkje IQ and the Wealth of Nations te beschrijven. Maar op dit werkje heerst nogal wat controverse omdat het niet wetenschappelijk correct is uitgevoerd of te biased zou zijn.

Ik kwam de volgende opmerkingen tegen op amazon.com met betrekking tot dit boekwerkje.
    quote:
    I am a believer in intelligence as a concept

However this book is a good example of "garbage in, garbage out" where poor input data leads to poor output conclusion irrespective of the intermediary analysis.

The data is based on *** HIGHLY *** inadequate samples.
    Example: to establish the average Iq of 25,000,000 Canadians the authors base their values on ** ONE ** sample of ** 313 ** canadians aged ... 7 to 12 years (!) and taken in ... 1979 !!!.

There is not even a mention if the sample is a random sample or if it was taken in a poor or rich suburb, or in a rural or city area, etc, which means in all likelyhood it was unlikely to even ba random sample, or worse the authors didn't seem to realise that this inadequacy would invalidate the whole study.

Many other countries IQ are similarly based on 1 or 2 old non-representative studies.

In the end, the claim that the authors make that they have "found" a relationship between iq of the countries and the wealth of nations is totally unfounded given the inadequacy of the data. I am stunned that the reasonably intelligent authors would not have realise their glaring mistake.

On a more positive note, chapter 1, a review of all the theories explaining the wealth of nation is exceptionally concise and well done and very worth reading, and similarly chapter 2, explaining the current state of knowledge on intelligence research is a good read.
    quote:
    Wealth influences the national IQ or national IQ influences the wealth? Could be both? But how might that happen?

Lynn knows very well that correlation does not mean causation. Yet, he draws causality from correlations. For example, foot length measured in the developmental period of children positively correlates with their IQ scores. However that does not mean that the foot length causes or influences the IQ scores or vice versa. Simply, the developmental process, as a third factor, inluences both.

Wealth of the nation can be a fundamental mechanism of the enhancement of its average IQ score and decrement of the IQ score of other countries. Simply, all we need at the begining is a random difference (a fluctuation) in the conditions of two regions and populations.

1. A relatively stable geographical region whose population is not systemathically suppressed on ethnic or some other basis over a long period of time. These stable countries could consist of a large poore population, but what is important, also contain an autochtonous ruling and intellectual elite.

2. An unstable region which is under rule of a foreign elite and can not have also an autochtonous intelectual elite since it is systemathically suppressed.

Stable countries, in the previously defined sense, attract among the othe highly inteligent mostly young people from the unstable regions, which in turn by positive feedback increases the wealth of the country. Again, by positive feedback, these richer countries attract more intelligent people from poorer countries....until some saturation is attained. After some historical period, which may last several decades or centuries, unsuppressed regions, isolated from long term suppresion influences, become richer than others. During this period, these wealty nations could become even imperial forces which could exploit the whole world treasure and become even more rich and thus express political and economic power on wider and wider geographic scale in the world. To keep the local inhabitants within the borders calm the ruling and economic elite could rise their salaries but that would result in the higher prices of their products which would become less accessible to those populations from the poorer countries and will result in their decresed economic standard, which would again, by positive feedback, enhance the migration of high IQ people in the wealthy countries.

An IQ and wealth difference between populations is formed by influence of a third factor.

On the other hand, the initial conditions such as the long term stability or instability of countries or geographical regions, one must admit, depends on factors different than the IQ scores of the populations. Once rich populations and nations may become poor and suppressed over the decades and centuries for reasons totally different than the IQ scores. There are many historical examples to support that.

For example, the higher IQ scores of Northern Europeans compared to the Southeast Europeans could be a result of the very well documented South to North migratory flow during the last 5-6 centuries of Turkish Ottoman suppression in Southeast Europe. Southeast Europe, being closer to Asia Minor was conquered by the Turks due to momentary military power difference and missing help of Western Europe (a random fluctuation). In the same period that very Southeast Europe was a very efficient protector of Western and Northern Europe stability, security and development. It is a fact that Southeast Europe (or the Old Europe) as the USA linguist Maria Gimbutas called it, is the cradle of the modern European civilisation. Many highly intelligent people even today leave Southeast Europe and migrate to USA or Western Europe for better life. This is an every day fact. Thus, the concentration of higher IQ scores in Northern Europe and the slight decline of IQ scores in Southeast Europe is very probably strongly influenced by such long term migratory events. The real high resolution picture of the IQ-Wealth-Nation dynamics is probably much more complex and intricate than Lynn is ready to admit. His explanations, thus, can be treated only as zero (or at most) first approximation possibly acceptable on the general geographic scale.
    pseudo wetenschappelijk ?!, zeg het maar wellicht een eigen [WFL]-topic waardig. De opmerkingen die ik op Amazon lees snijden in ieder geval meer hout dat wat ik in dit topic lees.
      zondag 27 mei 2007 @ 07:37:50 #131
    89730 Drugshond
    De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
    pi_49811734
    ff ruimen
    Topic aangeboden aan de FA's/A. Tot nader order dicht.
    - En blijft dicht -

[ Bericht 46% gewijzigd door Drugshond op 27-05-2007 09:06:46 ]
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')