abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49365421
quote:
Op maandag 14 mei 2007 14:33 schreef JohnDope het volgende:

En nu wil Vadertje Politie Staat ook over onze organen in ons lichaam beslissen.
Blijkbaar is dit dus nodig omdat te weinig mensen hun organen na hun dood ter beschikking willen stellen
't enige wat ik wil is de mogelijkheid om te bewijzen dat veel geld niet gelukkig maakt....
pi_49365602
quote:
Op maandag 14 mei 2007 14:20 schreef Autodidact het volgende:
Waar is jouw mening hier nu over, Petera? Hoe denk jij dat we het orgaantekort oplossen? Wat lijkt je het beste alternatief? Wat zal beter werken dan de vrije markt en dit probleem oplossen:
[..]
Mijn mening? Het voorstel van de nierstichting is een stap in de groede richting.

Vrije markt is een betere oplossing.

Iedereen verplicht donor maken levert de meeste donoren op en werkt het tekort het verst mogelijk weg, maar is nog altijd ontoereikend en is bovendien onverenigbaar met mijn principe dat bij besluiten over iemands lichaam in principe de stem van die persoon zelf beslissend moet zijn. Dit valt voor mij dus af.

Ik zet dus in op de vrije markt, in de wetenschap dat er daardoor meer organen beschikbaar zullen komen dan nu nog het geval is, in de overtuiging dat het niet de ontwikkeling van alternatieven voor orgaandonatie in de weg zal staan en in de overtuiging dat ook de mensen die buiten de boot zouden vallen erbij gebaat zijn dat ze hun organen kunnen aanbieden; maar niet met de illusie dat iedereen dan ook een orgaan zal kunnen krijgen.
pi_49365703
quote:
Op maandag 14 mei 2007 14:59 schreef the_jestert het volgende:

[..]

Blijkbaar is dit dus nodig omdat te weinig mensen hun organen na hun dood ter beschikking willen stellen
Als men dat niet wilt, dan wilt men dat niet.

Dit noemen we nou vrijheid.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  maandag 14 mei 2007 @ 15:07:07 #179
66825 Reya
Fier Wallon
pi_49365772
quote:
Op maandag 14 mei 2007 10:55 schreef Autodidact het volgende:
Wat doet je denken dat er een wachtlijst zal zijn? Als iedereen organen doneert (in Nederland of een particuliere club) blijft er een wachtlijst dus? Ik denk (dat lijkt me) dat er een overschot zal zijn eigenlijk - er sterven veel meer mensen dat dat er mensen zijn die organen nodig hebben....dan kunnen we ze exporteren op de markt - zij het weigeraars, zijn het mensen in het buitenland. De leden van de club krijgen dus én gratis goede organen op tijd, én ze kunnen er nog een centje aan verdienen. Over rechtvaardigheid voor de armen gesproken...We laten ze nu allemaal in de diarree zakken.
Opzich is dat een valide redenering, maar je vergeet daarbij wel dat na een zekere leeftijd organen sowieso niet meer getransplanteerd worden omdat ze daarvoor te 'oud' zijn, en zelfs wanneer iemand voor die leeftijd ten overlijden komt, kunnen diens organen alleen onder zeer specifieke omtandigheden getransplanteerd worden. Met het voorspelde overschot zal het dus waarschijnlijk behoorlijk tegenvallen.

Echter, er geldt dan nog niet automatisch dat het dan onmogelijk wordt voor 'arme' mensen om een donororgaan te ontvangen; in een dergelijke situatie zou ik bijvoorbeeld in mijn donorcodicil laten opnemen dat mijn organen - in het geval dat - belangeloos ten goede komen van mensen die een 'betaald' donororgaan niet kunnen ontvangen, en ik denk dat ik daar niet de enige in ben.
pi_49366555
quote:
Op maandag 14 mei 2007 15:07 schreef Reya het volgende:

[..]

Opzich is dat een valide redenering, maar je vergeet daarbij wel dat na een zekere leeftijd organen sowieso niet meer getransplanteerd worden omdat ze daarvoor te 'oud' zijn, en zelfs wanneer iemand voor die leeftijd ten overlijden komt, kunnen diens organen alleen onder zeer specifieke omtandigheden getransplanteerd worden. Met het voorspelde overschot zal het dus waarschijnlijk behoorlijk tegenvallen.
Oh, dat zou best kunnen. Als dat zo is zal er dus altijd een tekort zijn. Dan heb je twee keuzes:
- Mensen die een orgaan acuut nodig hebben laten we sterven omdat de wachtlijst te lang is.
- Mensen die in een clubje zitten met alleen orgaandonoren hebben recht op orgaandonaties binnen hun club. Dit verkleint de wachttijd voor hen (aangezien de ratio aan donoren hoger is) en eventuele tekorten kunnen ze alsnog opkopen (misschien wel dierlijk of synthetisch...)
quote:
Op maandag 14 mei 2007 15:07 schreef Reya het volgende:

Echter, er geldt dan nog niet automatisch dat het dan onmogelijk wordt voor 'arme' mensen om een donororgaan te ontvangen; in een dergelijke situatie zou ik bijvoorbeeld in mijn donorcodicil laten opnemen dat mijn organen - in het geval dat - belangeloos ten goede komen van mensen die een 'betaald' donororgaan niet kunnen ontvangen, en ik denk dat ik daar niet de enige in ben.
Ik denk het ook niet.
pi_49502339
Nieuws van het donorwervingsfront:
quote:
Orgaandonor kan korting krijgen op zijn uitvaart

AMSTERDAM - Wie een dierbare verliest die een of meer organen heeft afgestaan, kan waarschijnlijk vanaf woensdag een goedkopere uitvaart krijgen. Monuta Uitvaartzorg- en verzekeringen geeft een korting van 150 euro aan de nabestaanden van orgaandonoren. De uitvaartonderneming hoopt daarmee een kleine bijdrage te leveren aan de strijd tegen het tekort aan donororganen.

‘Een financiële prikkel van 150 euro lost het probleem niet op, maar kan mensen misschien een klein zetje geven’, aldus woordvoerder Paul Debets van Monuta. Het bedrijf reageert met de actie op een oproep van de Nierstichting om met financiële prikkels te bevorderen dat meer Nederlanders bereid zijn een of meer organen te schenken.

Betalen voor organen is in Nederland taboe. Het ministerie van WVC gaat onderzoeken of een korting op de uitvaart juridisch mogelijk is.

Italië kent volgens de Nierstichting al een korting op de begrafeniskosten voor orgaandonoren. In de Verenigde Staten is onderzoek gedaan naar het effect van zo’n korting, maar het is nooit ingevoerd. In de meeste westerse landen bestaat grote weerstand tegen het bevoordelen van orgaandonoren.

De uitvaartonderneming ontkent dat het met de actie uit is op publiciteit. Debets: ‘We steunen ook nu al lokale goede doelen, we maken een leerstoel palliatieve zorg mogelijk. Hopelijk worden onze goede bedoelingen niet in twijfel getrokken.’

Nabestaanden hoeven niet te bewijzen dat de overledene donor is geweest. ‘We gaan ervan uit dat over zoiets niet wordt gelogen. Bovendien kunnen onze medewerkers het zien.’
http://www.volkskrant.nl/(...)gen_op_zijn_uitvaart
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_49502968
Waarom voeren we niet gewoon de regel in:

wie zelf geen donor is, komt ook niet in aanmerking voor een orgaantransplantatie?

Lijkt me volstrekt logisch en ethisch juist. Wanneer mensen bezwaren hebben tegen het afstaan van organen geldt dat natuurlijk ook voor het ontvangen van organen van andere, toch?

Voorkomen moet worden dat ook mensne die uit slordigheid of vergeetachtigheid zo niet in aanmerking komen voor transplantatie. Ik stel daarom voor dat vanaf nu iedere Nederlander automatisch orgaandonor wordt. Alleen wanneer jezelf aangeeft dit niet te willen zijn en dus ook geen organen te willen ontvangen blijf je buiten het circuit.

Volgens mij is het tekort aan organen dan zo weg.
  vrijdag 18 mei 2007 @ 11:19:35 #183
99433 Tup
Tupperwaar
pi_49504874
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 14:59 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Je hebt het zelf waarschijnlijk niet eens door maar je hele verhaal is één groot pleidooi voor een vrije orgaanmarkt.
Bij jou is elke beschrijving van een niet werkende overheid een pleidooi voor een vrije markt?
Wasserwunderland
  vrijdag 18 mei 2007 @ 11:23:55 #184
99433 Tup
Tupperwaar
pi_49505011
quote:
Op zondag 13 mei 2007 16:12 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Ik wil juist een systeem afschaffen. Laat de orgaanhandel vrij zodat iederéén kans krijgt organen te kopen of te verkopen.
In India gebeurt dat. Werkt niet, "arme" mensen leveren dan organen aan "rijkere" mensen.
Ik vind dat het voorstel van nierstichting veel te negatief wordt benaderd. Je kunt het ook zo zien:
het ter beschikking stellen van je organen, levert je het recht op organen op.
Het is ZEER in de stijl van de vrije markt: JIJ beslist of je het doet of niet.
Wasserwunderland
  vrijdag 18 mei 2007 @ 15:35:20 #185
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_49512861
Ik ben het er mee eens. Wellicht zou ik er een andere mening op nahouden als we niet te maken hadden met een extreem tekort aan organen en een gigantische groep niet-donoren die als voornaamste argument aanvoeren dat ze het ´een eng idee´ vinden.

flikker op zeg
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_49513749
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 11:23 schreef Tup het volgende:
In India gebeurt dat. Werkt niet, "arme" mensen leveren dan organen aan "rijkere" mensen.
Werkt wel dus.
  vrijdag 18 mei 2007 @ 16:13:06 #187
99433 Tup
Tupperwaar
pi_49513984
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 16:04 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Werkt wel dus.
Ja zoals in veel topics al vermeld werkt het als de markt doorzichtig en transparant is. Te veel mensen hebben daar geen belang bij.
Wasserwunderland
pi_49514241
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 16:13 schreef Tup het volgende:
Ja zoals in veel topics al vermeld werkt het als de markt doorzichtig en transparant is. Te veel mensen hebben daar geen belang bij.
Nog veel meer mensen hebben daar wel belang bij.

Wat is btw het verschil tussen doorzichtig en transparant?
  † In Memoriam † vrijdag 18 mei 2007 @ 16:27:07 #189
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_49514400
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 15:35 schreef Pappie_Culo het volgende:
Ik ben het er mee eens. Wellicht zou ik er een andere mening op nahouden als we niet te maken hadden met een extreem tekort aan organen en een gigantische groep niet-donoren die als voornaamste argument aanvoeren dat ze het ´een eng idee´ vinden.

flikker op zeg
Het is hun lichaam. Mensen straffen omdat andere mensen vinden dat jij iets met dat lichaam moet doen is onzinnig.
Carpe Libertatem
  vrijdag 18 mei 2007 @ 17:16:12 #190
99433 Tup
Tupperwaar
pi_49515845
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 16:21 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Nog veel meer mensen hebben daar wel belang bij.
Dat klopt, maar die hebben de touwtjes niet in handen. Aandeelhouders en CvB-sen wel.
quote:
Wat is btw het verschil tussen doorzichtig en transparant?
Wasserwunderland
pi_49516611
Ik vind het voorstel van de Nierstichting nogal rigoureus. Laten we eerst eens overgaan tot minder vergaande oplossingen, bijvoorbeeld dat iedereen automatisch donor is tenzij je expliciet aangeeft dat NIET te willen. Een soort opt-out systeem.

Daarnaast moet nog worden opgemerkt dat medici tegenwoordig steeds meer kunnen, zoals het implanteren van een kunstnier. Oplossingen waarmee nierpatiënten veel minder aan het ziekenhuis zijn gebonden.

Verder zijn er groepen mensen in Nederland die geen donor MOGEN zijn. Laten we eerst ook dat veranderen. Pas als al deze mogelijkheden doorlopen zijn, kun je aan rigoureuzere maatregelen gaan denken.
pi_49516690
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 16:27 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Het is hun lichaam. Mensen straffen omdat andere mensen vinden dat jij iets met dat lichaam moet doen is onzinnig.
Het is idd hun lichaam, moeten ze zelf weten, maar dan nemen ze ook het risico dat ze zelf geen orgaan kunnen krijgen mochten ze het ooit nodig hebben. IK vind het echt niet zo'n gekke gedachte.
  vrijdag 18 mei 2007 @ 19:16:06 #193
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_49519068
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 09:10 schreef sigme het volgende:
Nieuws van het donorwervingsfront:
[..]

http://www.volkskrant.nl/(...)gen_op_zijn_uitvaart
Wat heb je aan 150 euri als je dood bent?
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_49519130
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 19:16 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Wat heb je aan 150 euri als je dood bent?
Jij niks, je nabestaanden wel. Duh.
pi_49519183
Ik zou zelf graag donor willen zijn en heb ook nog steeds een codicil, mar mijn vriend heeft daar problemen mee, die wil niet dat ze in me gaan snijden als ik dood ben.
Hij wil niet maar een halve mij terugkrijgen, ik zelf kan die gedachtengang niet helemaal volgen, voor mij zou het juist heel mooi zijn om nog mensen te kunnen helpen na mijn dood, maar ik vind wel dat hij uiteindelijk degene is die zou moeten beslissen, ik ben er dan toch niet meer, dus hoef ik me er dan eigenlijk niet meer druk om te maken.
Cut brownies in squares
Godfather of sticky food
  vrijdag 18 mei 2007 @ 19:25:18 #196
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_49519380
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 19:19 schreef JamesBrowny het volgende:
Ik zou zelf graag donor willen zijn en heb ook nog steeds een codicil, mar mijn vriend heeft daar problemen mee, die wil niet dat ze in me gaan snijden als ik dood ben.
Hij wil niet maar een halve mij terugkrijgen, ik zelf kan die gedachtengang niet helemaal volgen, voor mij zou het juist heel mooi zijn om nog mensen te kunnen helpen na mijn dood, maar ik vind wel dat hij uiteindelijk degene is die zou moeten beslissen, ik ben er dan toch niet meer, dus hoef ik me er dan eigenlijk niet meer druk om te maken.
Je kan die donorcodicil gewoon invullen, nabestaanden kunnen na je dood alsnog weigeren om je organen af te staan.

Mocht je relatie over zijn en je overlijdt daarna (niet gelijk, maar ooit), dan hebben zieken baat bij de donatie van een stel van jouw organen.
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
  vrijdag 18 mei 2007 @ 22:43:27 #197
75049 BasOne
Spaceship!
pi_49526672
Nog steeds aan het discuteren?

1. Een regering die vanaf je geboorte beslist wat er met je lichaam gebeurt na je dood :S
Je lichaam is van jezelf, niet van de staat, wat er mee gebeurt na de dood is jouw zaak.

2. mensen belonen/bestraffen omdat ze geen donor zijn is gewoon debiel, er zijn verschillende redenen waarom iemand geen donor wil of kan zijn, dus die mensen worden per definitie gestraft.
(denk aan geloof, aangeboren afwijkingen, ziekte, medicijn gebruik)

3. Een vrije orgaan handel zoals sommigen promoten leid tot trafrelen als zwervers die die opengesneden en zonder organen in het park terug gevonden worden, kidnapping en ontvoeringen.
Want hoe mooi ze het allemaal legaal kunnen regelen, er zullen altijd malafide bedrijven zijn die voor het gemakkelijke geld gaan.
Free speech?....... Yeah about as free as a Ferrari!!
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
pi_49530614
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 22:43 schreef BasOne het volgende:
1. Een regering die vanaf je geboorte beslist wat er met je lichaam gebeurt na je dood :S
Je lichaam is van jezelf, niet van de staat, wat er mee gebeurt na de dood is jouw zaak.
Eens.
quote:
2. mensen belonen/bestraffen omdat ze geen donor zijn is gewoon debiel, er zijn verschillende redenen waarom iemand geen donor wil of kan zijn, dus die mensen worden per definitie gestraft.
(denk aan geloof, aangeboren afwijkingen, ziekte, medicijn gebruik)
Eens.
quote:
3. Een vrije orgaan handel zoals sommigen promoten leid tot trafrelen als zwervers die die opengesneden en zonder organen in het park terug gevonden worden, kidnapping en ontvoeringen.
Want hoe mooi ze het allemaal legaal kunnen regelen, er zullen altijd malafide bedrijven zijn die voor het gemakkelijke geld gaan.
Jammer, geen scheepsrecht. De situatie die je beschrijft is juist nu aan de orde omdat op de zwarte markt torenhoge bedragen voor organen betaald worden. Als het tekort wordt teruggedrongen zal ook de prijs dalen en dus de behoefte van malafide bedrijven om op onoirbare wijze aan organen te komen.
  zaterdag 19 mei 2007 @ 00:47:07 #199
75049 BasOne
Spaceship!
pi_49530993
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 00:32 schreef HenriOsewoudt het volgende:

Jammer, geen scheepsrecht. De situatie die je beschrijft is juist nu aan de orde omdat op de zwarte markt torenhoge bedragen voor organen betaald worden. Als het tekort wordt teruggedrongen zal ook de prijs dalen en dus de behoefte van malafide bedrijven om op onoirbare wijze aan organen te komen.
Gedeeltelijk me eens.
Een illegaal verkregen orgaan komt toch wel in de handel, maar met een vrije orgaan markt nog meer.
Nu wordt er nog zeer kritisch gekeken waar een orgaan vandaan komt, met een vrije markt zal daar onzorgvuldiger mee omgesprongen worden omdat men sneller zal aannemen dat het orgaan legaal verkregen is.

Een paar weken terug was 'het' horror verhaal omtrent deze zaken in CSI dacht ik (of NCIS), waarbij de pataloog anatoom organen verwijderde voor verkoop.
Moet er niet aan denken dat dat met mij gebeurt :S

Niet dat ik geen organen af wil staan, heb meer medelijden met de mensen die mijn organen zouden krijgen :S
Free speech?....... Yeah about as free as a Ferrari!!
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
pi_49531017
Dit zijn nou serieus momenten dat ik er over zit te denken om mijn donorschap in te trekken.
Stelletje debielen bij de nierstichting.
There is no love sincerer than the love of food.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')