Die zijn er zat omdat er een vrije markt voor is en geen systeem waarbij je alleen een koelkast krijgt als je je bereid verklaart om ook koelkasten af te willen staan.quote:Op zondag 13 mei 2007 15:41 schreef Repeat het volgende:
Onzin. Jij wilt "een" nier, dus moet je het hier ook vergelijken met "een" koelkast. En die zijn er zat.
Daar gaat het hier echter niet om. En afaik mag je daar nog steeds niet voor betalen hoor...quote:Op zondag 13 mei 2007 15:42 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Een nier is prima te verkopen. Niertransplantaties van levende mensen wordt steeds vaker gedaan en is prima vergelijkbaar. Of ik nou mijn nier of mijn koelkast op marktplaats zet.
Zal allemaal wel, maar de situatie is nu eenmaal zo.quote:Op zondag 13 mei 2007 15:45 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Die zijn er zat omdat er een vrije markt voor is en geen systeem waarbij je alleen een koelkast krijgt als je je bereid verklaart om ook koelkasten af te willen staan.
Dan veranderen we die situatie. Ten goede welteverstaan, niet door een of andere strafmaatregel te verzinnen die toch weer niet werkt waarna we weer nog draconischere strafmaatregelen moeten verzinnen. "Mensen die hun organen niet willen afstaan hebben geen recht op onderwijs" enz. enz. Waarom stoppen we mensen die hun organen niet willen afstaan niet gewoon in de gevangenis? Zo weet je zeker dat voldoende mensen het zullen doen.quote:Op zondag 13 mei 2007 15:47 schreef Repeat het volgende:
Zal allemaal wel, maar de situatie is nu eenmaal zo.
Jouw systeem (als ik het goed begrijp) lijkt me ook verre van ideaal. Hoe wil je dat trouwens doen? Een overeenkomt sluiten tussen een donorbehoevende en een dode? En krijgen de minder verdienende mensen dan geen kans op een orgaan?quote:Op zondag 13 mei 2007 15:51 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dan veranderen we die situatie. Ten goede welteverstaan, niet door een of andere strafmaatregel te verzinnen die toch weer niet werkt waarna we weer nog draconischere strafmaatregelen moeten verzinnen. "Mensen die hun organen niet willen afstaan hebben geen recht op onderwijs" enz. enz. Waarom stoppen we mensen die hun organen niet willen afstaan niet gewoon in de gevangenis? Zo weet je zeker dat voldoende mensen het zullen doen.
Ik wil juist een systeem afschaffen. Laat de orgaanhandel vrij zodat iederéén kans krijgt organen te kopen of te verkopen.quote:Op zondag 13 mei 2007 15:53 schreef Repeat het volgende:
Jouw systeem (als ik het goed begrijp) lijkt me ook verre van ideaal. Hoe wil je dat trouwens doen? Een overeenkomt sluiten tussen een donorbehoevende en een dode? En krijgen de minder verdienende mensen dan geen kans op een orgaan?
Of juist geen kans dus.quote:Op zondag 13 mei 2007 16:12 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Ik wil juist een systeem afschaffen. Laat de orgaanhandel vrij zodat iederéén kans krijgt organen te kopen of te verkopen.
Zijn er ook mensen die geen kans op een koelkast hebben?quote:Op zondag 13 mei 2007 16:13 schreef Repeat het volgende:
Of juist geen kans dus.
Ik ga er maar vanuit dat je het dus met me eens bent, aangezien je het met een wedervraag beantwoord.quote:Op zondag 13 mei 2007 16:15 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Zijn er ook mensen die geen kans op een koelkast hebben?
Vreemde gevolgtrekking, ik heb liever gewoon antwoord op mijn vraag.quote:Op zondag 13 mei 2007 16:16 schreef Repeat het volgende:
Ik ga er maar vanuit dat je het dus met me eens bent, aangezien je het met een wedervraag beantwoord.
Ik was eerst. Vandaar. Een simpel "ja" voldoet.quote:Op zondag 13 mei 2007 16:17 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Vreemde gevolgtrekking, ik heb liever gewoon antwoord op mijn vraag.
Je stelde geen vraag.quote:Op zondag 13 mei 2007 16:19 schreef Repeat het volgende:
Ik was eerst. Vandaar. Een simpel "ja" voldoet.
Voor jou speciaal even de punt in een vraagteken verbeterd, misschien dat je er dan nu wel op kunt antwoordenquote:
Mijn antwoord lag al besloten in mijn wedervraag. Net zoals er geen mensen zijn die geen koelkast of pc kunnen betalen zal een vrije markt ervoor zorgen dat er ook geen mensen zijn die geen nier kunnen betalen.quote:Op zondag 13 mei 2007 16:22 schreef Repeat het volgende:
Voor jou speciaal even de punt in een vraagteken verbeterd, misschien dat je er dan nu wel op kunt antwoorden
Lijkt me ongewenst, om het zo maar te zeggen.quote:Op zondag 13 mei 2007 16:24 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Mijn antwoord lag al besloten in mijn wedervraag. Net zoals er geen mensen zijn die geen koelkast of pc kunnen betalen zal een vrije markt ervoor zorgen dat er ook geen mensen zijn die geen nier kunnen betalen.
Een situatie waarin mensen kreperen door een tekort aan organen vind je dus wel gewenst?quote:Op zondag 13 mei 2007 16:28 schreef Repeat het volgende:
Lijkt me ongewenst, om het zo maar te zeggen.
Vanaf dat moment komen je organen ook op je lijst met bezittingen te staan.quote:Op zondag 13 mei 2007 15:53 schreef Repeat het volgende:
[..]
Jouw systeem (als ik het goed begrijp) lijkt me ook verre van ideaal. Hoe wil je dat trouwens doen? Een overeenkomt sluiten tussen een donorbehoevende en een dode? En krijgen de minder verdienende mensen dan geen kans op een orgaan?
Nee, maar je hebt iig niet de situatie dat alleen de "rijken" organen dan wel goede zorg kunnen betalen en de rest in de stront kan zakken.quote:Op zondag 13 mei 2007 16:30 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Een situatie waarin mensen kreperen door een tekort aan organen vind je dus wel gewenst?
Er zijn juist wel mensen die zich geen koelkast of pc kunnen veroorlovenquote:Op zondag 13 mei 2007 16:24 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Mijn antwoord lag al besloten in mijn wedervraag. Net zoals er geen mensen zijn die geen koelkast of pc kunnen betalen zal een vrije markt ervoor zorgen dat er ook geen mensen zijn die geen nier kunnen betalen.
Die heb je juist wel. De "rijken" zorgen wel dat ze aan een orgaan kunnen komen, desnoods reizen ze naar de andere kant van de wereld. De gewone burger staat echter op de wachtlijst en mag kreperen.quote:Op zondag 13 mei 2007 16:32 schreef Repeat het volgende:
Nee, maar je hebt iig niet de situatie dat alleen de "rijken" organen dan wel goede zorg kunnen betalen en de rest in de stront kan zakken.
Die afspraak maak je bij leven en de betaling gaat naar de nabestaanden.quote:En ik snap niet hoe je met een dode een afspraak wilt maken en hem wilt betalen
En wie laat zn orgaan dan nog gratis op een wachtlijst zetten als zn familie er ook grof geld voor kan vangen? Niemand lijkt me.quote:Op zondag 13 mei 2007 16:35 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Die heb je juist wel. De "rijken" zorgen wel dat ze aan een orgaan kunnen komen, desnoods reizen ze naar de andere kant van de wereld. De gewone burger staat echter op de wachtlijst en mag kreperen.
[..]
Die afspraak maak je bij leven en de betaling gaat naar de nabestaanden.
Dat is dus exact de bedoeling.quote:Op zondag 13 mei 2007 16:50 schreef Repeat het volgende:
En wie laat zn orgaan dan nog gratis op een wachtlijst zetten als zn familie er ook grof geld voor kan vangen? Niemand lijkt me.
Ik begrijp niet wat je bedoelt. Het is zeer goed mogelijk een contract op te stellen waarbij je je organen verkoopt na je dood.quote:En een afspraak bij leven maken is niet mogelijk, want jij weet dan nog niet dat je over een x aantal jaar een orgaan nodig hebt...
punt1: waardoor dus arme mensen geen orgaan kunnen krijgenquote:Op zondag 13 mei 2007 16:53 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dat is dus exact de bedoeling.
[..]
Ik begrijp niet wat je bedoelt. Het is zeer goed mogelijk een contract op te stellen waarbij je je organen verkoopt na je dood.
Dat kunnen ze dus juist wel. Nogmaals, NU kunnen ze dat niet.quote:Op zondag 13 mei 2007 17:01 schreef Repeat het volgende:
punt1: waardoor dus arme mensen geen orgaan kunnen krijgen
Met een bedrijf dat in organen handelt.quote:punt2: met wie stel je dat contract dan op? je weet immers niet wie het ooit nodig kan hebben...
Dan dus ook niet, kunnen ze immers niet betalen. En de normale wachtlijst is er niet meer omdat iedereen dan wel geld wil vangen.quote:Op zondag 13 mei 2007 17:02 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dat kunnen ze dus juist wel. Nogmaals, NU kunnen ze dat niet.
dat kan idd.quote:Met een bedrijf dat in organen handelt.
Dat kunnen ze wel want een vrije markt zorgt altijd voor goede en goedkope produkten. En als ze het dan nog niet kunnen betalen kunnen ze geld lenen of ze hadden er een verzekering voor kunnen afsluiten.quote:Op zondag 13 mei 2007 17:04 schreef Repeat het volgende:
Dan dus ook niet, kunnen ze immers niet betalen.
Precies, de wachtlijsten zullen verdwijnen. Frustratie van vraag en aanbod door overheidsregulering zorgt echter overal en altijd voor wachtlijsten. Zelfs op de weg.quote:En de normale wachtlijst is er niet meer omdat iedereen dan wel geld wil vangen.
Hoezeer ik het ook met je eens ben over het libertarisme en marktwerking is marktwerking natuurlijk geen garantie dat wachtlijsten verdwijnen. Het zal zeker in positieve zin bijdragen, maar een garantie is het natuurlijk niet.quote:Op zondag 13 mei 2007 17:08 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Precies, de wachtlijsten zullen verdwijnen. Frustratie van vraag en aanbod door overheidsregulering zorgt echter overal en altijd voor wachtlijsten. Zelfs op de weg.
In theorie ja. Of dat in de praktijk ook zo loopt is nog maar de vraag en ik denk zeker geen garantie.quote:Op zondag 13 mei 2007 17:08 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dat kunnen ze wel want een vrije markt zorgt altijd voor goede en goedkope produkten. En als ze het dan nog niet kunnen betalen kunnen ze geld lenen of ze hadden er een verzekering voor kunnen afsluiten.
[..]
Precies, de wachtlijsten zullen verdwijnen. Frustratie van vraag en aanbod door overheidsregulering zorgt echter overal en altijd voor wachtlijsten. Zelfs op de weg.
En nu laat je iedereen in de stront zakken. Knap hoor.quote:Op zondag 13 mei 2007 16:32 schreef Repeat het volgende:
[..]
Nee, maar je hebt iig niet de situatie dat alleen de "rijken" organen dan wel goede zorg kunnen betalen en de rest in de stront kan zakken.
aah, dus de nierpatient kan uiteindelijk ook een nieuwe nier kopen als die maar lang genoeg spaart of zo, en tenzij er niemand voordringt die 1000¤ meer op tafel legt ?quote:Op zaterdag 12 mei 2007 12:59 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Vrije marktwerking zorgt er voor dat uiteindelijk iederéén een nieuwe pc, of een nieuwe auto of een nieuwe nier kan kopen. Het is juist het huidige systeem van strikte regulering dat daarin ernstige ongelijkheid kweekt.
Dat is een overheid nog minder.quote:Op zondag 13 mei 2007 17:11 schreef Boze_Appel het volgende:
Hoezeer ik het ook met je eens ben over het libertarisme en marktwerking is marktwerking natuurlijk geen garantie dat wachtlijsten verdwijnen. Het zal zeker in positieve zin bijdragen, maar een garantie is het natuurlijk niet.
Het aanbod zal onvermijdelijk stijgen (wie neemt er nu een paar duizend euro naar zijn graf) en de vraag zal gelijk blijven.quote:Op zondag 13 mei 2007 23:15 schreef moussie het volgende:
[..]
aah, dus de nierpatient kan uiteindelijk ook een nieuwe nier kopen als die maar lang genoeg spaart of zo, en tenzij er niemand voordringt die 1000¤ meer op tafel legt ?
En hoe zou diegene dat geld moeten gaan sparen dan als ik mag vragen, iemand die op de wachtlijst staat voor orgaandonatie moet het immers over het algemeen al doen met 30% minder inkomen omdat die dankzij zijn ziekte niet meer kan werken ..
Je snapt dat hetgeen je daar voorstelt juist wel voor ernstige ongelijkheid zorgt . als je als jan modaal geen tig 1000¤ op je bankrekening hebt staan, just in case, kan je het schudden als je zo'n ziekte krijgt, want je kan nooit van je leven nog genoeg geld bij elkaar werken om je nieuwe nier op de vrije markt te kopen
dan ben je pas echt een debielquote:Op zondag 13 mei 2007 23:38 schreef JohnDope het volgende:
Mensen willen door o.a. dit gedram van de nierstichting, steeds minder donor worden.
In België werkt dwingen wel. Daar ben je standaard donor tenzij je aangeeft dat niet te willen. Daar is het tekort dan ook een stuk kleiner.quote:Op zondag 13 mei 2007 23:49 schreef JohnDope het volgende:
Dwingen werkt averechts.
Als iemand donor wilt worden dan vult diegene heus wel een papiertje in. Zoals ik al zei, ieder mens is baas over eigen lichaam en geest, dus Vadertje Staat (of andere instantie) moet zich niet bemoeien met de onderdelen in ons lichaam.
Achterlijke maatregel natuurlijk. Past precies in een PolitieStaat.quote:Op zondag 13 mei 2007 23:55 schreef du_ke het volgende:
[..]
In België werkt dwingen wel. Daar ben je standaard donor tenzij je aangeeft dat niet te willen. Daar is het tekort dan ook een stuk kleiner.
mwah, ik denk dat je het iets te simplistisch zietquote:Op zondag 13 mei 2007 23:34 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Het aanbod zal onvermijdelijk stijgen (wie neemt er nu een paar duizend euro naar zijn graf) en de vraag zal gelijk blijven.
alleen jammer dan als de enige binnen jouw clubje die een voor jouw geschikt hart heeft maar niet dood wil gaan ? Of ga je dan een handje helpen ?quote:En nogmaals, je zou een club op kunnen richten waarin je met elkaar afspreekt dat je je organen na je dood afstaat met als voorwaarde dat ook jij je organen afstaat (aan de clubleden) - I'm in. Aaahikwordgek zou aan een club mee kunnen doen waar geen moslims in worden toegelatenAls arme mensen hier dan niet aan mee willen doen zullen ze toch echt de marktprijs moeten betalen. Waarom zou je ze dat recht willen ontzeggen?
Het werkt en er worden veel mensen mee geholpen. weinig achterlijks aan dus.quote:Op maandag 14 mei 2007 00:08 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Achterlijke maatregel natuurlijk. Past precies in een PolitieStaat.
In een PolitieStaat is alles tot in puntjes geregeld, dus ik geloof best dat het werktquote:Op maandag 14 mei 2007 00:12 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het werkt en er worden veel mensen mee geholpen. weinig achterlijks aan dus.
Het heeft natuurlijk niets met een politiestaat te maken. Maar alles met goede gezondheidszorg.quote:Op maandag 14 mei 2007 00:14 schreef JohnDope het volgende:
[..]
In een PolitieStaat is alles tot in puntjes geregeld, dus ik geloof best dat het werkt
Vadertje PolitieStaat beslist dan over de onderdelen in ons lichaam.quote:Op maandag 14 mei 2007 00:16 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het heeft natuurlijk niets met een politiestaat te maken. Maar alles met goede gezondheidszorg.
quote:Op maandag 14 mei 2007 00:19 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Vadertje PolitieStaat beslist dan over de onderdelen in ons lichaam.
Geen goede ontwikkeling
Ach ja. Kinderen krijgen meestal wel poen als hun ouders sterven. Ik heb nog niet veel meegemaakt dat dit voor ze reden is om hun ouders te laten sterven....maar misschien leef ik in een ander milieu. In ieder geval, een man van 60 mag niet gegijzeld worden, ook niet als zijn hart het gaat begeven. Wat hier gebeurt is dus gewoon strafbaar.quote:Op maandag 14 mei 2007 00:10 schreef moussie het volgende:
[..]
mwah, ik denk dat je het iets te simplistisch ziet
zo stuit je meteen op een paar praktische bezwaren, zoals het uitnemen van organen en/of het gebruik van weefsel, feit is dat je altijd in de buurt van een ziekenhuis zou moeten blijven zodat je organen binnen no time ontnomen kunnen worden ..
stel je voor, ben je 60+ en je rikketik doet het niet zo goed meer en jij wil die ene reis nog maken voor het te laat is .. mag het niet van je kinderen want je mocht eens in het buitenland komen te overlijden, lopen zij de poen mis
1. Dit is gewoon moord, en dus strafbaar. Geen argument.quote:Op maandag 14 mei 2007 00:10 schreef moussie het volgende:
alleen jammer dan als de enige binnen jouw clubje die een voor jouw geschikt hart heeft maar niet dood wil gaan ? Of ga je dan een handje helpen ?
Dat is de omgekeerde wereld.quote:Op maandag 14 mei 2007 00:23 schreef du_ke het volgende:
[..]Nee je beslist er zelf over. Als je het niet wilt dan gebeurt het niet.
Het kan wel en het werkt primaquote:Op maandag 14 mei 2007 00:28 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Dat is de omgekeerde wereld.
De mensen die donor willen worden die vullen gewoon een kaartje in. Vadertje Staat kan natuurlijk nooit zeggen dat je verplicht donor bent, tenzij jij schriftelijk bezwaar aantekent.
Zoals ik al eerder zei: in een PolitieStaat werkt alles prima.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |