Menzis is een D66 clubjequote:Op vrijdag 29 juni 2007 13:16 schreef henkway het volgende:
Door de z.g.n. Marktwerking is alle concurrentie tussen de particuliere ziektekostenverzekeringen verdronken in het VVD Oldboys network
nee, maar mensen die jarenlang nooit gebruik maken van hun verzekering de hoofdprijs laten betalen, omdat het anders "zo zielig is voor mensen die er elke dag van hun leven gebruik van maken", dat klopt ook niet.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 13:21 schreef Qwea het volgende:
[..]
Maar als je gaat invoeren dat mensen die chronisch ziek zijn meer moeten dokken klopt dat ook niet IMHO. Die mensen hebben er niet voor gekozen om chronisch ziek te zijn.
Als je ook even leest welk bericht ik quotequote:Op vrijdag 29 juni 2007 13:21 schreef Qwea het volgende:
[..]
Maar als je gaat invoeren dat mensen die chronisch ziek zijn meer moeten dokken klopt dat ook niet IMHO. Die mensen hebben er niet voor gekozen om chronisch ziek te zijn.
oh, bedoelde je t zo..quote:Op vrijdag 29 juni 2007 13:48 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Als je ook even leest welk bericht ik quote
Mensen hebben er ook niet voor gekozen om oud te zijn.
OF je mag onderscheid maken op basis van characteristieken waar men geen invloed op heeft, OF je mag dat niet....
Nee, daar kies je niet voor. Maar net als je loon in de tijd stijgt mag je best verwachten dat oudere mensen meer afdragen en jongere mensen minder. Nu betaalt iedereen hetzelfde en dat is niet eerlijk gezien loon en ziektebeeldquote:Op vrijdag 29 juni 2007 13:48 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Als je ook even leest welk bericht ik quote
Mensen hebben er ook niet voor gekozen om oud te zijn.
OF je mag onderscheid maken op basis van characteristieken waar men geen invloed op heeft, OF je mag dat niet....
Totdat je zelf dus weldegelijk ziek en afhankelijk wordt en weldegelijk veel centjes kostquote:Op vrijdag 29 juni 2007 13:44 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
nee, maar mensen die jarenlang nooit gebruik maken van hun verzekering de hoofdprijs laten betalen, omdat het anders "zo zielig is voor mensen die er elke dag van hun leven gebruik van maken", dat klopt ook niet.
het systeem is gewoon onwijs oneerlijk.. Een verzekering kost minstens 1200 euro per jaar, en wat krijg ik er voor terug? Helemaal niks. Als gezonde man in de 20 heb je dr gewoon geen ene tyfus aan. Je zit niet elke week bij de huisarts, slikt hoogstwaarschijnlijk geen 500 euro aan medicijnen per jaar, en als je denkt iets terug te kunnen krijgen in de vorm van lenzen of tandarts kosten pis je ook compleet naast de pot.
Daar kun je jezelf tegen verzekeren.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 02:32 schreef sneakypete het volgende:
Totdat je zelf dus weldegelijk ziek en afhankelijk wordt en weldegelijk veel centjes kost
De verzekering dat je kosten gedekt worden als je bv. door een auto-ongeluk in het ziekenhuis komt.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 13:44 schreef LoggedIn het volgende:
Een verzekering kost minstens 1200 euro per jaar, en wat krijg ik er voor terug? Helemaal niks. Als gezonde man in de 20 heb je dr gewoon geen ene tyfus aan.
Maar de concurrentie die moet weer terug komen, vroeger hadden de verzekeringen een sterke concurrentie onderling , nu hebben ze dezelfde prijs van 1200 euro per jaar en een vast percentage van 6,5% over 30.632 = 165,87 per maand of wel 2000 euro totaal 3300 euro voor een uitgekleed basispakket met veel minder dan het vroegere ziekenfonds.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 08:24 schreef Yildiz het volgende:
Als ik hoor dat het in Duitsland / Zwitserland zomaar 400 tot 700 euro per maand kost, nou, maak dan je borst maar nat..
De belasting zal natuurlijk niet evenredig meezakken, dat spreekt voor zich.
Och, Duitsland heeft dezelfde 'ziekte' als Nederland. Namelijk dat er van alles moet. Concurrentie is er daar niet echt volgens mij. Wat ook een verschil is, men is daar helemaal geil van differentiëren. Verdien je dus een beetje, mag je zo al 700 per maand ophoesten. Ben je allochtoon, werkloos of heb je een laagbetaalde baan, dan moet je een polis van de overheid nemen. Eet je ongezond, dan moet je al extra dokken. Heb je een 'ongezonde leefstijl', dan dok je ook weer extra. Wie dan bepaalt wat ongezond is, is een ander verhaal. Ik ben namelijk van mening dat je prima relatief ongezond kunt eten en leven als je je er goed bij voelt. 'Te dik' hoeft daarnaast ook niet per definitie ongezond te zijn.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 10:59 schreef henkway het volgende:
[..]
Maar de concurrentie die moet weer terug komen, vroeger hadden de verzekeringen een sterke concurrentie onderling , nu hebben ze dezelfde prijs van 1200 euro per jaar en een vast percentage van 6,5% over 30.632 = 165,87 per maand of wel 2000 euro totaal 3300 euro voor een uitgekleed basispakket met veel minder dan het vroegere ziekenfonds.
Dat mijn jong heet solidariteit.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 15:00 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Nee, daar kies je niet voor. Maar net als je loon in de tijd stijgt mag je best verwachten dat oudere mensen meer afdragen en jongere mensen minder. Nu betaalt iedereen hetzelfde en dat is niet eerlijk gezien loon en ziektebeeld
Nee dat heet dwang, mijn jong, solidair ben je uit vrije wil.quote:Op maandag 2 juli 2007 21:49 schreef revange2007 het volgende:
Dat mijn jong heet solidariteit.
Marktconform is dan ook een andere term voor "de overheid bepaalt nog steeds alles wat er wel of niet gebeurt en trekt aan alle touwtjes maar draagt er niet meer de verantwoordelijkheid voor". Het is een uiterst geniepige manier om alles wat goed gaat op conto van de stringente overheidsregulering te schrijven en alles wat fout gaat op die van de vermaledijde marktwerking. Met marktwerking heeft het echter niets te maken.quote:Marktwerking werkt niet in Nederland blijkbaar want tot nu toe is alles wat markconform moest werken, omdat dat goedkoper zou zijn, alleen maar duurder geworden.
Het probleem is dat de politiek geilt op de financieen van de verzekeraars en dus diep door het stof gaat.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 11:40 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Och, Duitsland heeft dezelfde 'ziekte' als Nederland. Namelijk dat er van alles moet. Concurrentie is er daar niet echt volgens mij. Wat ook een verschil is, men is daar helemaal geil van differentiëren. Verdien je dus een beetje, mag je zo al 700 per maand ophoesten. Ben je allochtoon, werkloos of heb je een laagbetaalde baan, dan moet je een polis van de overheid nemen. Eet je ongezond, dan moet je al extra dokken. Heb je een 'ongezonde leefstijl', dan dok je ook weer extra. Wie dan bepaalt wat ongezond is, is een ander verhaal. Ik ben namelijk van mening dat je prima relatief ongezond kunt eten en leven als je je er goed bij voelt. 'Te dik' hoeft daarnaast ook niet per definitie ongezond te zijn.
Maargoed, anyway, dit is dus nog niks, als ik het zo aanvoel. En de vraag is dus, waar willen we heen?
Studenten hebben niet dezelfde zorgvraag dan 65-jarige ondernemers hebben.quote:Op maandag 2 juli 2007 23:24 schreef Igen het volgende:
De ziekfondspremie in Duitsland richt zich naar je inkomen. De premie bedraagt ongeveer 15% daarvan.
Sommige mensen kunnen zich privé verzekeren. Bij de verzekeraar waar ik keek kost dat voor studenten ongeveer ¤ 50,- per maand, en voor een 65 jaar oude ondernemer ¤ 550,- per maand.
En de arts, die krijgt veel meer geld als die een privé-verzekerd persoon behandelt. Drie keer raden wat voor patiënten een huisarts dus het liefst in zijn bestand heeft.
Ja, fijn, dat bepaalt de overheid daar ja, en jij kan je daarin toevallig vinden. Het heeft echter geen klap te maken met vrije marktwerking. Zodra een premie al verplicht is, is er geen sprake van marktwerking.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 01:46 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Studenten hebben niet dezelfde zorgvraag dan 65-jarige ondernemers hebben.
balkenende en verhagen hebben er vorige week in Brussel voor gepleit, dat dit een verantwoordlijkheid van de landen zelf blijft, duidelijk op aanwijzing van het zorgkartel.quote:Op maandag 2 juli 2007 23:47 schreef Igen het volgende:
En wat EU-ingrijpen betreft: heeft de EU überhaupt de bevoegdheden daartoe?
Nee dit snap ik dus ook eigenlijk niet ? Ik vind het verder niet meer als normaal dat chronisch zieken wat meer betalen.quote:Op woensdag 4 juli 2007 11:44 schreef HansvanOchten het volgende:
Ik vind het maar een vreemd systeem.
Eerst betaal ik 33 euro p/m aan het ziekenfonds. Door het nieuwe systeem betaal ik nu 120 euro.
Gelukkig ben ik de afgelopen drie jaar niet bij de dokter geweest en kreeg ik 250 euro terug.
Nu schaffen ze dat systeem af, ik betaal nu 250 euro meer.
Daarboven krijg ik ook nog een eigen risico van 150 euro?! Dus die ene keer dat ik straks naar de dokter ga moet ik alsnog zelf betalen.
Daarnaast snap ik totaal niet in hoe chronisch zieken gecompenseerd worden door het afschaffen van de korting en het eigen risico? Eerst betalen de het standaard bedrag, nu betalen ze het standaard bedrag plus 150 euro.
De truuk is dat vorig jaar gezonde mensen 255 euro gecompenseerd kregen achteraf, nu betaald iedereen 150 euro extra per jaar. Als je iets van ziektekosten claimt. (huisarts vrijgesteld)quote:Op woensdag 4 juli 2007 11:44 schreef HansvanOchten het volgende:Daarnaast snap ik totaal niet in hoe chronisch zieken gecompenseerd worden door het afschaffen van de korting en het eigen risico? Eerst betalen de het standaard bedrag, nu betalen ze het standaard bedrag plus 150 euro.
Het scheelde mij ¤250 per jaar per persoon.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 14:30 schreef Litpho het volgende:
[..]
Dat scheelde vorig jaar anders verdacht weinig in premie.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
quote:Op maandag 16 juli 2007 00:37 schreef zhe-devilll het volgende:
wil iemand even uitrekenen hoeveel zorgverzekeraard er zijn in nederland?
En hoeveel volwassenen die moeten betalen?
En dan op jaarbasis x en dan alle ziekenhuizen in ons land..
Ik vraag me af wat voor verlies zij kunnen leiden?Er is becijferd dat zij op dit moment per jaar 8 miljard meer ontvangen dan waar ze recht op zouden hebben.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is pure diefstal doordat de procentuele inhouding vast ligt op 6,5% over max 30632
en de nomninale bijdrage bij alle grote verzekeraars slechts enkele euro,s verschilt
Maar dat is de gecombineerde macht van de politiek met hun grote verzekeringsvrienden, die hebben dit kartel opgericht, de oude concurrentie was beter dan die al marktwerking
bron: http://www.overgeld.nl/nieuws/article1888234.ecequote:CBS: veel allochtone wanbetalers zorgpremie
16 jul 2007, 13:49
190.000 Nederlanders hebben dit jaar nog geen cent premie betaald voor hun zorgverzekering. Daaronder opvallend veel allochtonen, zo blijkt uit cijfers van het CBS.
In totaal betaalde 1,5% van de verzekerden sinds 1 januari 2007 nog geen premie. Van de allochtonen was dat 3%, bijna drie keer zo veel als bij autochtonen. Vooral Antillianen en Arubanen waren naar verhouding minder genegen om de premie te betalen (10%). Ook onder Surinamers (6%) en onder Marokkanen (4%) bevonden zich vaker wanbetalers. Van de wanbetalers is ruim 70.000 van allochtone afkomst.
In totaal liepen de verzekeraars hierdoor maandelijks ¤17 miljoen aan premies mis.
In april dit jaar rapporteerden de verzekeraars zelf een aantal van 240.000 wanbetalers. Dat het CBS-cijfer lager ligt, komt volgens het CBS doordat alleen inwoners van Nederland van 18 jaar en ouder die ingeschreven staan in een gemeente in Nederland zijn meegeteld. Daarnaast hebben de zorgverzekeraars hun registraties opgeschoond en zijn er verzekerden die ondertussen wèl hun premie hebben betaald.
Uitkering
Ook personen met uitkeringen betalen vaker hun premie niet. Bij personen met een werkloosheidsuitkering was dat 3%. Van de personen met bijstand was het zelfs 4,5%. Van het totaal aantal wanbetalers heeft ongeveer 40.000 een uitkering.
Naast wanbetalers is er ook nog een groep Nederlanders die tegen de regels in helemaal niet voor ziektekosten verzekerd is. Die groep was per 1 mei 2007 241.000 mensen groot. Ook in deze groep waren verhoudingsgewijs veel allochtonen.
Dit zijn ook heel veel mensen die in het buitenland zitten, emigranten die een VUT of AOW uitkering krijgen en wiens sofinummer voorkomt in de database van ingehouden ZVW premies bij de belastingdienst, die worden vergeleken met het samengevoegde bestand van de verzekeraars en die zijn niet voor het nominaal bedrag verzekerd.quote:Op maandag 16 juli 2007 17:15 schreef rebel6 het volgende:
Niet alleen het zorgkartel is hiervoor verantwoordelijk:
[..]
bron: http://www.overgeld.nl/nieuws/article1888234.ece
Wat heeft dit met de premie te maken?quote:Op maandag 16 juli 2007 17:15 schreef rebel6 het volgende:
Niet alleen het zorgkartel is hiervoor verantwoordelijk:
[..]
bron: http://www.overgeld.nl/nieuws/article1888234.ece
Als een flink deel allochtonen niwt betaalt dan moet de rest deze kosten uiteraard wel ophoesten. En niet betalen wil in Nederland niet zeggen dat je geen zorg krijgt.quote:Op maandag 16 juli 2007 18:05 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Wat heeft dit met de premie te maken?
Wanbetalers drijven de kosten voor anderen omhoog. Edit: wat Napalm zegt dus.quote:Op maandag 16 juli 2007 18:05 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Wat heeft dit met de premie te maken?
Het CBS laat de computer van de belastingdienst en de collectieve verzekerden administratie van wiegel maandelijks vergelijken dus inhoudingen ZVW met WIegel zijn databasequote:Op maandag 16 juli 2007 19:03 schreef FJD het volgende:
190.000 Nederlanders hebben dit jaar nog geen cent premie betaald voor hun zorgverzekering. Daaronder opvallend veel allochtonen, zo blijkt uit cijfers van het CBS.
In totaal betaalde 1,5% van de verzekerden sinds 1 januari 2007 nog geen premie.
Wat mij dan weer opvalt is dat men spreekt van 190k Nederlanders die nog niet hebben betaald en vervolgens spreekt over 1.5% van de verzekerden. Op 16.3mil inwoners is 1.5% nog altijd bijna 250k. Dat is toch ruim 30% meer.
Iedereen zou verzekerd moeten zijn, jonge kinderen zijn in veel gevallen automatisch meeverzekerd maar ze zijn dus wel verzekerd. Zijn er groepen mensen die helemaal nog niet verzekerd hoeven te zijn of mis ik iets anders of is het CBS een beetje laks in de cijfers geweest
Wel, wantbetalers betalen extra belasting. Slechts in noodgevallen krijgen zij dan middels bijzondere bijstand hun zorgkosten vergoed.quote:Op maandag 16 juli 2007 18:51 schreef Napalm het volgende:
[..]
Als een flink deel allochtonen niwt betaalt dan moet de rest deze kosten uiteraard wel ophoesten. En niet betalen wil in Nederland niet zeggen dat je geen zorg krijgt.
Neen. Ze krijgen zelden de zorgkosten vergoed en betalen extra belasting omdat ze geen premie betalen. Net zoals mensen met 'gewetensbezwaren'.Wat eventueel extra geld zou kosten zijn de administratieve kosten.quote:Op maandag 16 juli 2007 19:02 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Wanbetalers drijven de kosten voor anderen omhoog. Edit: wat Napalm zegt dus.
quote:Op dinsdag 17 juli 2007 00:13 schreef Autodidact het volgende:
Neen. Ze krijgen zelden de zorgkosten vergoed en betalen extra belasting omdat ze geen premie betalen. Net zoals mensen met 'gewetensbezwaren'.Wat eventueel extra geld zou kosten zijn de administratieve kosten.
jullie maken samen dezelfde twee fouten;quote:Op dinsdag 17 juli 2007 00:12 schreef Autodidact het volgende:
Wel, wantbetalers betalen extra belasting. Slechts in noodgevallen krijgen zij dan middels bijzondere bijstand hun zorgkosten vergoed.
oude vrouwtjes overvallen loont ook. Wat let je??quote:Op dinsdag 17 juli 2007 00:12 schreef Autodidact het volgende:
Maar goed, als jij denkt dat wanbetalen loont...wat let je?
Ach joh klets toch niet de prijs staat totaal niet meer in de relatie tot de kosten, de beer is los, we zijn overgeleverd aan de Zorgmafia.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 21:21 schreef Napalm het volgende:
jullie maken samen dezelfde twee fouten;
1) je krijgt in NL zorg voordat je betaald.
2) een flink deel van de onverzekerden zullen dit doen uit berekening; zelden ziek dus niet verzekeren.
ad 1; en als het ziekenhuis de rekening uberhaupt stuurt dan wordt er niet betaald. Illegalen betalen ook niet .
ad 2; de goede risico`s die de chronisch zieken compenseren blijven weg. Hierdoor moet de de prijs omhoog. Waarom denk je dat die hele verzekering verplicht is?
[..]
oude vrouwtjes overvallen loont ook. Wat let je??
Illegalen en andere wanbetalers die extra belasting betalen? Leg eens uit?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 00:13 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Neen. Ze krijgen zelden de zorgkosten vergoed en betalen extra belasting omdat ze geen premie betalen. Net zoals mensen met 'gewetensbezwaren'.Wat eventueel extra geld zou kosten zijn de administratieve kosten.
Hij bedoelt als je niet wil verzekeren dan wordt de ZVW ingehouden als gemoedsbezwaardequote:Op dinsdag 17 juli 2007 23:07 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Illegalen en andere wanbetalers die extra belasting betalen? Leg eens uit?
Bron?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 23:06 schreef henkway het volgende:
[..]
Ach joh klets toch niet de prijs staat totaal niet meer in de relatie tot de kosten
Dan meot je dus net als ik veel kritiek hebben op het kabinet dat steeds meer in de basisverzekering propt.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 23:06 schreef henkway het volgende:
de beer is los, we zijn overgeleverd aan de Zorgmafia.
De prijs zal ieder jaar hoger zijn.
De strop wordt ieder jaar strakker.
je vergeet dat we alleen een flink deel via de belasting betaalden. Ik ben altijd al partikulier verzekerd geweest. Mijn veranderingen zijn uiterst beperkt.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 23:06 schreef henkway het volgende:
Ik betaal nu met de zelfde verzekering (OHRA) ruim 100% meer dan in 2005, over marktwerking gesproken.
Leg mij dat eens uit? Voorbeelden graag?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 23:06 schreef henkway het volgende:
En vroeger was ik klant, nu wordt je behandelt als een slaaf
Wat klets je nou weer over illegalen?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 23:07 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Illegalen en andere wanbetalers die extra belasting betalen? Leg eens uit?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |