Zelfs de meest luxe smilies worden uit de kast getrokken. Ik ga er trouwens ook even goed voor zitten.quote:
Poging nummer duizend. Ik snap niet waarom die gast hier nog getolereerd wordt.quote:Op donderdag 10 mei 2007 19:07 schreef Triggershot het volgende:
Heb meerdere topics moeten sluiten omdat Rude het nodig vond om andermans topics te kapen voor zijn eigen theorieën. Nou Rude brandt los, plaats hier al je theorieën voor een laatste keer zou ik zeggen, maar wel op niveau, meaning reageren op alles wat wordt gezegd op een wetenschappelijk niveau.
Ben het namelijk een beetje beu en is het een laatste poging.
Als de users op je reageren dan wordt het een wetenschappelijk weerlegging van beide kanten waarbij the burden meer op jou valt, doe je het niet gaat dit topic op slot en ook je soortgelijke beweringen in andere topics.quote:Op donderdag 10 mei 2007 21:12 schreef rudeonline het volgende:
Als ik in dit topic vrijuit mijn stelling mag verdedigen dat het heden de grens van het universum is. dan zal ik verder ook geen andere topic`s 'vervuilen' met mijn ideeen. ik hoop dan wel dat ik hier gewoon mag zeggen wat ik denk. laat ik dan maar beginnen met mijn eerste 2 stellingenmochten deze nog niet duidelijk zijn....
De lichtsnelheid is eigenlijk het nulpunt van tijd en beweging.
Het heden is de grens van het universum. De tijd en ruimte nemen beide met 300.000km/sec toe.
tot zover..
Tjah, ik heb ook mijn meerdere hé.quote:Op donderdag 10 mei 2007 21:29 schreef thabit het volgende:
[..]
Poging nummer duizend. Ik snap niet waarom die gast hier nog getolereerd wordt.
Dat werkt op andere fora in ieder geval prima.quote:Tien geboden van de argumentatie
1. De partijen mogen elkaar niet beletten standpunten naar voren te brengen of in twijfel te trekken.
2. Een partij die een standpunt naar voren brengt is verplicht dit standpunt te verdedigen als de andere partij hem daarom verzoekt.
3. Een aanval op een standpunt moet betrekking hebben op het standpunt dat door de andere partij naar voren is gebracht.
4. Een standpunt mag alleen verdedigd worden door een argumentatie naar voren te brengen die op dit standpunt betrekking heeft.
5. Een partij mag geen afstand nemen van een argument dat hij impliciet heeft gelaten of de andere partij ten onrechte een argument toeschrijven.
6. Een partij mag een argument niet ten onrechte als een aanvaard vertrekpunt voorstellen en hij mag ook geen afstand nemen van een aanvaard vertrekpunt.
7. Een partij mag een standpunt niet als afdoende verdedigd beschouwen als het niet met behulp van een geschikt argumentatieschema op correcte wijze verdedigd is.
8. Een partij mag in zijn argumentatie alleen gebruikmaken van redeneringen die logisch geldig zijn of geldig gemaakt kunnen worden door een of meer verzwegen argumenten te expliciteren.
9. Een mislukte verdediging van een standpunt moet ertoe leiden dat de partij die het standpunt naar voren heeft gebracht het standpunt intrekt en een afdoende verdediging van een standpunt moet ertoe leiden dat de andere partij zijn twijfel aan het standpunt intrekt.
10. Een partij mag geen formuleringen gebruiken die onvoldoende duidelijk of verwarrend ambigu en hij moet de formuleringen van de andere partij zo zorgvulidg en correct mogelijk interpreteren.
Licht beweegt. Om een bewegend iets als nulpunt van beweging te nemen gaat tegen de logica in. Punt ontkracht.quote:Op donderdag 10 mei 2007 21:12 schreef rudeonline het volgende:
Als ik in dit topic vrijuit mijn stelling mag verdedigen dat het heden de grens van het universum is. dan zal ik verder ook geen andere topic`s 'vervuilen' met mijn ideeen. ik hoop dan wel dat ik hier gewoon mag zeggen wat ik denk. laat ik dan maar beginnen met mijn eerste 2 stellingenmochten deze nog niet duidelijk zijn....
De lichtsnelheid is eigenlijk het nulpunt van tijd en beweging.
Daar zou ik graag een bewijs voor zien. Liefst een experiment.quote:Het heden is de grens van het universum. De tijd en ruimte nemen beide met 300.000km/sec toe.
Wij wachten in spanning af.quote:tot zover..
De kinderen zijn dol op hemquote:Op donderdag 10 mei 2007 21:29 schreef thabit het volgende:
[..]
Poging nummer duizend. Ik snap niet waarom die gast hier nog getolereerd wordt.
Misschien. Ik weet niet of je ook de afgelopen 2 jaar de topics hebt gevolgd?quote:Op vrijdag 11 mei 2007 08:32 schreef S1nn3rz het volgende:
ben ik de enige die vindt dat rude wat meer ruimte dient te krijgen hier en daar?
ja, en ik zie gewoon steeds dat men rude de keel dichtknijpt, dan mag ie wat zeggen en omdat ie geen adem meer krijgt verstaan ze hem niet. vervolgens krijgt ie ook nog de schuld.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 08:34 schreef Alicey het volgende:
[..]
Misschien. Ik weet niet of je ook de afgelopen 2 jaar de topics hebt gevolgd?
Mij ligt een heel andere herinnering bij eigenlijk. Misschien ben ik bevooroordeeld omdat ik ze destijds als mod op mijn bordje kreeg, maar imo heeft rude genoeg ruimte gehad, maar gebruikt hij deze niet (d.w.z. hij gaat niet de discussie aan, maar negeert alle kritiek waar hij geen antwoord op weet).quote:Op vrijdag 11 mei 2007 08:36 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
ja, en ik zie gewoon steeds dat men rude de keel dichtknijpt, dan mag ie wat zeggen en omdat ie geen adem meer krijgt verstaan ze hem niet. vervolgens krijgt ie ook nog de schuld.
beetje jammer
Hij heeft momenteel een eigen topic als hij zich nu wel aan de regels houdt, wat voor ruimte heeft hij nog meer nodig, probleem is dat veel topics op slot omdat hij ze kaapt met zijn theorieën, waarna het al snel een welles-nietes discussie wordt.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 08:32 schreef S1nn3rz het volgende:
ben ik de enige die vindt dat rude wat meer ruimte dient te krijgen hier en daar?
Dat is prima, maar iemand die een vraag stelt omdat hij/zij meer wil weten over de huidige natuurkunde en de antwoorden van Rude voor zijn/haar kiezen krijgt, zal die daar niet veel wijzer van worden.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 08:42 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ik snap het niet. Als je zijn bijdrages niet wilt lezen, dan lees je ze niet. Je hebt toch hersenen? Je kunt toch bepaalde personen gewoon skippen en laten voor wat het is? Het is niet alsof hij beledigend overkomt. Hij heeft gewoon andere denkbeelden.
ja, en dat vind ik erg aardig!quote:Op vrijdag 11 mei 2007 09:58 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Hij heeft momenteel een eigen topic als hij zich nu wel aan de regels houdt, wat voor ruimte heeft hij nog meer nodig, probleem is dat veel topics op slot omdat hij ze kaapt met zijn theorieën, waarna het al snel een welles-nietes discussie wordt.
Zodra de discussie gaat over 1+1=1, dan houdt het gauw opquote:Op vrijdag 11 mei 2007 12:26 schreef TheMagnificent het volgende:
Er zijn wel meer mensen hier op FOK! die discussies verpesten omdat ze er zo zeker van zijn dat ze altijd gelijk hebben. Maar ik noem geen namen...
dat is toch iets waar hij best eens gelijk in zou kunnen hebben. je mag het niet te snel uitsluiten.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 12:30 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Zodra de discussie gaat over 1+1=1, dan houdt het gauw op
Wat is er mis met 1+1=1quote:Op vrijdag 11 mei 2007 12:30 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Zodra de discussie gaat over 1+1=1, dan houdt het gauw op
Niets, zolang je er de juiste eenheden maar aan hangt.quote:
Dit is dus onzin. Als ik zeg dat ik stil sta dan neemn ik namelijk ook een bewegende massa als nulpunt van beweging. De aarde beweegt zelf met iig 30km/sec, dus zelf zal ik ook nooit echt stilstaan.quote:Licht beweegt. Om een bewegend iets als nulpunt van beweging te nemen gaat tegen de logica in. Punt ontkracht.
Dat stelt men niet, dat volgt uit de opgestelde theorie. Er wordt maar 1 aanname gedaan in die theorie. De lichtsnelheid is voor iedere waarnemer gelijk.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 14:10 schreef rudeonline het volgende:
Verder als men stelt dat de lichtsnelheid de maximale snelheid is, dan betekend dat dat als ik 300.000km/sec de andere kant op zou bewegen ik absoluut stil zou moeten staan. Wel, ik beweeg exact met 300.000km/sec t.o.v. het licht en ik sta nooit echt stil.
Wat is dit nou voor bewijs? Het is een resultaat dat gewoon correct voorspeld wordt door de RT.quote:Mijn eerder genoemde voorbeeld van de ruimtereiziger en de aardbewoner die beide een stuk touw zouden afrollen bewijst dat de ruimtereiziger tijdens een reis met 100%c geen enkelle meter touw had kunnen afrollen. Hij vertrok immers op hetzelfde moment als dat hij aan zou komen. De achterblijver heeft echter wel op hem moeten wachten en bewoog gedurende die tijd met minimaal 30km/sec. (
Ja, het klopt dat er geen seconde voorbij ging en nee, hij had geen tijd nodig om te bewegen. Hij overbrugde immers een enorme afstand instantaan.quote:De ruimtereiziger had niet eens tijd om minimaal 30km/sec af te leggen, er is voor hem immers geen enelle seconde voorbij gegaan. Om te bewegen ( een foton, of een massa) heb je altijd tijd nodig.
De tijd zou inderdaad stilstaan, de massa niet. En het klopt inderdaad dat een object met massa de lichtsnelheid niet kan bereiken. Zoals volgt uit de RT.quote:Een massa die de lichtsnelheid zou halen zou absoluut stilstaan in de ruimte/tijd, en dat is iets wat onmogelijk is. Je kunt massa niet stilzetten in de tijd en ruimte.
Heel mooi die stellingen, maar heb je toevallig ook rekenkundige modellen die de uitkomsten van experimenten voorspellen en waarnemingen verklaren?quote:Als we dan inzien dat licht zelf stilstaat en dat wij bewegen door de ruimte/tijd, dan begrijp je vanzelf dat er voorbij de grens van het universum eigenlijk alleen maar tijd en ruimte bestaat van morgen. "nu" bestaat de tijd en ruimte van morgen nog niet, daarom is er niets voorbij de grens van het universum. Morgen bevinden we ons weer een stukje verder in de ruimte/tijd.
Daarom stel ik dat ons eigen bewustzijn de grens van het universum is.
Je hebt zelf al antwoord gegeven.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 14:46 schreef EvertdeRuiter het volgende:
Ik ken hem niet, die Rudeonline, omdat ik hier nog maar pas ben, maar waarom mogen jullie hem niet. Hij heeft interresante theorien.
Je hebt de topics dus niet gevolgdquote:Op vrijdag 11 mei 2007 08:36 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
ja, en ik zie gewoon steeds dat men rude de keel dichtknijpt, dan mag ie wat zeggen en omdat ie geen adem meer krijgt verstaan ze hem niet. vervolgens krijgt ie ook nog de schuld.
beetje jammer
Want?quote:Op vrijdag 11 mei 2007 14:10 schreef rudeonline het volgende:
Nou, hier ben ik dan..
[..]
1) Een massa heeft tijd nodig om te bestaan.
Stil staan ten opzichte van wat? En waarom zou die dan zo zwaar moeten zijn?quote:2) Een massa die stil zou blijven staan in de ruimte zou het middelpunt van het universum moeten zijn en zo zwaar moeten zijn dat hij alleen nog maar massa naar zich toetrekt zonder zelf door zwaartekracht van zijn plaats te komen.
begrijpend lezen is niet je sterkste kant zeker.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:59 schreef ArendBarend het volgende:
[..]
Je hebt de topics dus niet gevolgd
Dat volgt uit een theorie die jij afwijstquote:Op vrijdag 11 mei 2007 14:10 schreef rudeonline het volgende:
Nou, hier ben ik dan..
[..]
Maar goed, de belangrijkste reden waarom ik stel dat licht stilstaat en eigenlijk slechts een spoor vormt van afgelegde ruimte/tijd is dat bij het bereiken van de lichtsnelheid de tijd tot stilstand komt.
Je hebt de topics niet gevolgd of je begrijpt de stof niet. Rude post een redenering, iedereen wijst hem op enorme gaten in de redenering, hij komt met een voorbeeld dat daar vrij weinig mee te maken heeft en hij beschouwt zijn theorie als bewezen, zo gaat het al een tijdje. Het is waar dat de meeste mensen hun geduld een beetje kwijt zijn, maar dat ligt aan de discussiecapaciteiten van rude (danwel het feit dat hij het gewoon niet snapt.)quote:Op vrijdag 11 mei 2007 16:05 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
begrijpend lezen is niet je sterkste kant zeker.
misschien dat we nu dan ook ontopic kunnen blijven?
misschien begrijpen jullie hem niet, aangezien jullie zijn theorie ook niet willen snappen.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 16:08 schreef ArendBarend het volgende:
[..]
Je hebt de topics niet gevolgd of je begrijpt de stof niet. Rude post een redenering, iedereen wijst hem op enorme gaten in de redenering, hij komt met een voorbeeld dat daar vrij weinig mee te maken heeft en hij beschouwt zijn theorie als bewezen, zo gaat het al een tijdje. Het is waar dat de meeste mensen hun geduld een beetje kwijt zijn, maar dat ligt aan de discussiecapaciteiten van rude (danwel het feit dat hij het gewoon niet snapt.)
Zijn theorie is niet logisch en niet sluitend, voorspelt niets en verklaart niets(althans rude heeft die vraag nooit beantwoord), valt verder weinig te snappen.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 16:10 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
misschien begrijpen jullie hem niet, aangezien jullie zijn theorie ook niet willen snappen.
maar er wordt continue op de man gespeeld, en dat is gewoon erg jammer.
Een lamp in een afgesloten kamer belicht al de muren. Dat kan alleen als licht beweegt. Oftewel licht beweegt.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 14:10 schreef rudeonline het volgende:
Nou, hier ben ik dan..
[..]
Dit is dus onzin. Als ik zeg dat ik stil sta dan neemn ik namelijk ook een bewegende massa als nulpunt van beweging. De aarde beweegt zelf met iig 30km/sec, dus zelf zal ik ook nooit echt stilstaan.
Onzin.quote:Verder als men stelt dat de lichtsnelheid de maximale snelheid is, dan betekend dat dat als ik 300.000km/sec de andere kant op zou bewegen ik absoluut stil zou moeten staan. Wel, ik beweeg exact met 300.000km/sec t.o.v. het licht en ik sta nooit echt stil.
Als je dat wil snappen moet je eerst snappen wat relatief betekend. Dat ga je niet nog een keer uitgelegd krijgen gok ik.quote:Maar goed, de belangrijkste reden waarom ik stel dat licht stilstaat en eigenlijk slechts een spoor vormt van afgelegde ruimte/tijd is dat bij het bereiken van de lichtsnelheid de tijd tot stilstand komt. Als er geen tijd is, hoe kun je dan nog bewegen.
Onzinnig voorbeeld. 100% c is niet te halen voor die ruimterijziger.quote:Mijn eerder genoemde voorbeeld van de ruimtereiziger en de aardbewoner die beide een stuk touw zouden afrollen bewijst dat de ruimtereiziger tijdens een reis met 100%c geen enkelle meter touw had kunnen afrollen. Hij vertrok immers op hetzelfde moment als dat hij aan zou komen. De achterblijver heeft echter wel op hem moeten wachten en bewoog gedurende die tijd met minimaal 30km/sec. (
De ruimtereiziger had niet eens tijd om minimaal 30km/sec af te leggen, er is voor hem immers geen enelle seconde voorbij gegaan. Om te bewegen ( een foton, of een massa) heb je altijd tijd nodig.
Onzin.quote:Als wij een snelheid hebben van 300.000km/sec ( let op, wij meten wel secondes!) kost het oneindig veel energie om een massa af te laten remmen tot stilstand in zowel ruimte (km) en tijd (sec) . Een massa die de lichtsnelheid zou halen zou absoluut stilstaan in de ruimte/tijd, en dat is iets wat onmogelijk is. Je kunt massa niet stilzetten in de tijd en ruimte.
1) Een massa heeft tijd nodig om te bestaan.
Nog grotere onzinquote:2) Een massa die stil zou blijven staan in de ruimte zou het middelpunt van het universum moeten zijn en zo zwaar moeten zijn dat hij alleen nog maar massa naar zich toetrekt zonder zelf door zwaartekracht van zijn plaats te komen.
Duh. Absoluut stilstaan is onmogelijk te bepalen.quote:En aangezien het universum vol zit met zwaartekracht van diverse zonnestelsels, zwarte gaten en andere massa's kan een massa nooit stilstaan.
Onzin.quote:Het enige wat een massa kan doen is aangetrokken worden door een andere massa en doordoor continue een versnelling ondergaan. De maximale snelheid die je in een vacuum universum kunt bereiken door toedoen van zwaartekracht is 300.000km/sec, beter gezegd ga je 1sec/300.000km, ga je nog sneller dan worden je secondes ongemerkt korter.
Licht beweegt. Is dus ook onzin.quote:Als we dan inzien dat licht zelf stilstaat en dat wij bewegen door de ruimte/tijd, dan begrijp je vanzelf dat er voorbij de grens van het universum eigenlijk alleen maar tijd en ruimte bestaat van morgen. "nu" bestaat de tijd en ruimte van morgen nog niet, daarom is er niets voorbij de grens van het universum. Morgen bevinden we ons weer een stukje verder in de ruimte/tijd.
Kan best zijn.quote:Daarom stel ik dat ons eigen bewustzijn de grens van het universum is.
Mede dankzij je ondertitel.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 16:10 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
misschien begrijpen jullie hem niet, aangezien jullie zijn theorie ook niet willen snappen.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 | /| /| | | ||__|| | Gelieve trollen | / O O\__ niet te | / \ voeren! | / \ \ | / _ \ \ ---------------------- / |____\ \ || / | | | |____/ || / |_|_|/ | __|| / / \ |____| || / | | /| | --| | | |// |____ --| * _ | |_|_|_| | -/ *-- _--\\ _ \ // | / _ \\ _ // | / * / \_ /- | - | | * ___ c_c_c_C/ C_c_c_c____________ |
Een kleine selectiequote:Op vrijdag 11 mei 2007 16:10 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Wij willen het niet snappen?quote:Op vrijdag 11 mei 2007 16:10 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Ik stel dat licht vanaf de lamp gezien in alle ruimtelijke dimensies een spoor achterlaat. Dat wil zeggen dat het licht t.o.v. de lamp achterblijft in de ruimte/tijd. Zoals jij het stelt spreek je over een 3 dimensionale ruimte waarbij het licht in 3 dimensies uitstraalt. Ik neem daar een 4e dimensie bij en stel dat alles op zijn eigen plaats en tijdstip bestaat in de ruimte/tijd.quote:Een lamp in een afgesloten kamer belicht al de muren. Dat kan alleen als licht beweegt. Oftewel licht beweegt.
Jij ( ATuin-hek ) noemde deze post onzin, ik zal je dan nogmaals uitleggen waarom deze post van mij geen onzin is..quote:Verder als men stelt dat de lichtsnelheid de maximale snelheid is, dan betekend dat dat als ik 300.000km/sec de andere kant op zou bewegen ik absoluut stil zou moeten staan. Wel, ik beweeg exact met 300.000km/sec t.o.v. het licht en ik sta nooit echt stil.
Dat leg ik je juist uit, relatief betekend dat weij t.o.v. het licht ook met 300.000km/sec bewegen.quote:Als je dat wil snappen moet je eerst snappen wat relatief betekend. Dat ga je niet nog een keer uitgelegd krijgen gok ik.
Daar zijn we het denk ik mee eens. Ik stel alleen dat absolute stilstand in ruimte/tijd niet te bereiken is. Volgens jou is alleen stilstand in de tijd niet te bereiken.quote:Onzinnig voorbeeld. 100% c is niet te halen voor die ruimterijziger.
Jij noemde dit onzin, daar ben ik het niet mee eens.quote:1) Een massa heeft tijd nodig om te bestaan.
Jij noemde dit "nog grotere onzin", ik vindt van niet en zal het toelichten...quote:2) Een massa die stil zou blijven staan in de ruimte zou het middelpunt van het universum moeten zijn en zo zwaar moeten zijn dat hij alleen nog maar massa naar zich toetrekt zonder zelf door zwaartekracht van zijn plaats te komen.
Nee, ik zeg alleen dat als een massa met de "lichtsnelheid" zou bewegen dat de gevolgen daarvan exact hetzelfde zijn als dat je een massa stil kan laten hangen in de lucht.quote:Duh. Absoluut stilstaan is onmogelijk te bepalen.
Jij noemde dit onzin ( alweer! Ga je ook nog eens iets onderbouwen?)quote:Het enige wat een massa kan doen is aangetrokken worden door een andere massa en doordoor continue een versnelling ondergaan. De maximale snelheid die je in een vacuum universum kunt bereiken door toedoen van zwaartekracht is 300.000km/sec, beter gezegd ga je 1sec/300.000km, ga je nog sneller dan worden je secondes ongemerkt korter.
Gaan er voor fotonen dan ook seconde's voorbij? Als je een beetje had opgelet tijdens natuurkunde lessen had je geweten dat het universum voor een foton harstikke plat is. Afstanden zijn gekrompen tot 0 dus over wat voor afstand kan een enkelle foton dan nog bewegen?quote:Licht beweegt. Is dus ook onzin.
Het kan dus wel..quote:Kan best zijn. Heeft echter niets met natuurkunde of een andere tak van wetenschap te maken.
Niet noodzakelijk. Je zou nog kunnen zeggen dat de muur naar het licht beweegt, maar die gedachte wordt al iets irrationeler wanneer je vanuit 2 posities licht laat schijnen op de muur..quote:Op vrijdag 11 mei 2007 16:55 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Een lamp in een afgesloten kamer belicht al de muren. Dat kan alleen als licht beweegt. Oftewel licht beweegt.
Dit alles doet niets af aan het feit dat licht beweegt (voor zover er zinnige dingen tussen zitten...).quote:Op vrijdag 11 mei 2007 20:20 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik stel dat licht vanaf de lamp gezien in alle ruimtelijke dimensies een spoor achterlaat. Dat wil zeggen dat het licht t.o.v. de lamp achterblijft in de ruimte/tijd. Zoals jij het stelt spreek je over een 3 dimensionale ruimte waarbij het licht in 3 dimensies uitstraalt. Ik neem daar een 4e dimensie bij en stel dat alles op zijn eigen plaats en tijdstip bestaat in de ruimte/tijd.
t.o.v. iedere muur bevindt de lamp zich op een bepaalde plaats in de toekomst. Misschien is dit voporbeeld duidelijker als je niet over 4 muren maar over 4 waarnemers spreekt.
t.o.v. iedere waarnemer bevindt de lamp zich op een bepaalde afstand die hij zelf alleen maar kan bereiken door er zelf naar toe te gaan. t.o.v. zichzelf bevindt de lamp zich op een plaats in een mogelijke toekomst. Als hij naar de lamp toe zou gaan dan zal hij zich moeten verplaatsen door de ruimte/tijd. Alles wat men waarneemt zijn plaatsen waar je je in de toekosmt zou kunnen bevinden.
"zicht" is niet de enige manier om waar te nemenquote:Dat wij de ruimte visueel als 3 dimensionaal waarnemen kan natuurlijk een illusie zijn, alles wat je ziet is beperkt tot datgene wat jouw hersens jou als beeld geven. Indien de hersenen "nog" niet in staat zijn om meer dan 3 dimensies waar te nemen dan zal het beeld wat jij in je hersenen geprojecteerd krijgt ook slechts 3 dimensionaal zijn.
Onzin. Je kan niet zomaar iets nemen als "het licht".quote:Jij ( ATuin-hek ) noemde deze post onzin, ik zal je dan nogmaals uitleggen waarom deze post van mij geen onzin is..
Beweging is relatief, als licht met 300.000km/sec van mij af beweegt, dan beweeg ik in tegenovergestelde richting met 300.000km/sec van het licht af.
Is nogal kort door de bochtquote:Dat is het mooie van relatieve snelheden, als ik een snelheid meet voor "wat dan ook", kan ik altijd stellen dat ik tenopzichte van de gemeten waarde exact de andere kant op beweeg.
Duidelijk tzo?
Als je dat wil weten kijk je maar in je postgeschiedenisquote:Verder.. ( in een discussie is het niet gebruikelijk om "onzin" te zeggen zonder daarbij verder iets te onderbouwen, dus als je dan toch discuseert met mij.. probeer dan ook even te zeggen waarom je iets onzin vindt. Op die manier leren we elkaars denkpatronen te kennen.)
Onzin. Zie eerder in deze post.quote:Dat leg ik je juist uit, relatief betekend dat weij t.o.v. het licht ook met 300.000km/sec bewegen.
Leg mij geen woorden in de mondquote:Daar zijn we het denk ik mee eens. Ik stel alleen dat absolute stilstand in ruimte/tijd niet te bereiken is. Volgens jou is alleen stilstand in de tijd niet te bereiken.
Dat is wel duidelijk ja.quote:Ik link ruimte aan tijd en stel dat als de tijd tot stilstand zou komen dat er dan ook geen beweging meer kan zijn, bewegen kost immers tijd.
[quote]
Wat heeft dat met het bestaan van massa te maken?
[quote]
Jij noemde dit onzin, daar ben ik het niet mee eens.
Zonder tijd heb je die noodzaak niet. Oftewel, onzinquote:Om te bestaan heeft een massa ruimte en tijd nodig.
Ruimte om zowiezo in te kunnen staan of zweven.
Tijd, omdat alles wat bestaat of bestaan heeft altijd op een bepaald tijdstip en/of periode heeft bestaan. Zonder tijd kan massa dus niet bestaan.
Klopt ook al nietquote:( massa bestaat overigens uit een hele reeks atomen en moleculen welke trillen, om te trillen moet er dus ook tijd en ruimte zijn. Zonder tijd en ruimte kun je niet bewegen)
Als het hele universum met minimaal de ontsnappingssnelheid van die massa van die massa af beweegt zal dit niet kunnen gebeuren. Onzin dusquote:Jij noemde dit "nog grotere onzin", ik vindt van niet en zal het toelichten...
Als een massa letterlijk zou stil hangen in het universum dan zou deze door zijn eigen zwaartekracht andere massa naar zich toetrekken. Dat kan beginnen met kleine stukjes ruimtepuin waarna hij steeds zwaardere massa's naar zich toetrekt.
Als de massa zelf niet van zijn plaats komt trekt hij steeds zwaardere massa naar zich toe. Dit zou tot gevolg hebben dat hij uiteindelijk complete sterrenstelsels naar zich toe zou trekken. Alle materie zou uiteindelijk naar deze massa toe bewegen zonder dat de stilstaande massa van zijn plek in de ruimte zal wijken.
Dat absoluut stilstaan niet kan is ondertussen wel duidelijk jaquote:Een stilstaande massa in het universum is te vergelijken met een baksteen die spontaan in de lucht blijft hangen. Dit kan dus niet, massa kan onmogelijk stilstaan in het universum.
Net als dat massa nooit c kan halen. Onzinnig voorbeeld dus.quote:Nee, ik zeg alleen dat als een massa met de "lichtsnelheid" zou bewegen dat de gevolgen daarvan exact hetzelfde zijn als dat je een massa stil kan laten hangen in de lucht.
Massa kan onmogelijk absoluut stilstaan.
Joh... c is niet te halen. Lijkt me dat die onderbouwing niet nodig zou moeten zijn.quote:Jij noemde dit onzin ( alweer! Ga je ook nog eens iets onderbouwen?)
Blijkbaar bijna allesquote:Wat is de onzin aan de door mij geplaatse post?
Noem het een rudiaanse tak van borrelpraat en je hoort me niet meer klagenquote:Gaan er voor fotonen dan ook seconde's voorbij? Als je een beetje had opgelet tijdens natuurkunde lessen had je geweten dat het universum voor een foton harstikke plat is. Afstanden zijn gekrompen tot 0 dus over wat voor afstand kan een enkelle foton dan nog bewegen?
[..]
Het kan dus wel..
En noem het dan maar de rudiaanse tak van wetenschap.
Bestaat de ruimte en tijd van morgen trouwens al volgens jou, of kun je je toch een klein beetje vinden in mijn idee?
Niet als de muren aan elkaar vast zittenquote:Op vrijdag 11 mei 2007 20:33 schreef Alicey het volgende:
[..]
Niet noodzakelijk. Je zou nog kunnen zeggen dat de muur naar het licht beweegt, maar die gedachte wordt al iets irrationeler wanneer je vanuit 2 posities licht laat schijnen op de muur..
Dat zou je in eerste instantie wel geggen ja. Als je daarbij ook nog eens nagaat dat 2 afzonderlijke posities zich beide op een andere plaats en tijd en de ruimte/tijd bevinden wordt het misschien iets duidelijker. Maar ja, hi oe kun je 3 dimensionaal denkende mensen in 4 dimensies leren denken?quote:Op vrijdag 11 mei 2007 20:33 schreef Alicey het volgende:
[..]
Niet noodzakelijk. Je zou nog kunnen zeggen dat de muur naar het licht beweegt, maar die gedachte wordt al iets irrationeler wanneer je vanuit 2 posities licht laat schijnen op de muur..
De tijd rekenen we al mee omdat de tijd onderdeel uitmaakt van een beweging. Beweging is nl. niet veel meer dan een verandering van plaats afgezet tegen de tijd. Hiermee hebben we 4 dimensies. Om jouw idee uit te voeren zouden er tenminste 5 dimensies noodzakelijk zijn.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 21:49 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Dat zou je in eerste instantie wel geggen ja. Als je daarbij ook nog eens nagaat dat 2 afzonderlijke posities zich beide op een andere plaats en tijd en de ruimte/tijd bevinden wordt het misschien iets duidelijker. Maar ja, hi oe kun je 3 dimensionaal denkende mensen in 4 dimensies leren denken?
Ik zou je hierop alleen maar kunnen vragen of je je er iets bij voor kunt stellen dat afstanden eigenlijk ook tijdsverschillen zijn?quote:Dit alles doet niets af aan het feit dat licht beweegt (voor zover er zinnige dingen tussen zitten...).
We hebben het hier over het waarnemen van fotonen, dus in dit geval gaat het wel over zicht.quote:"zicht" is niet de enige manier om waar te nemen
Ik neem niet zomaar iets als het licht. Ik stel alleen vast dat als licht met 300.000km/sec van ons af beweegt dat wij dan exact hetzelfde doen in tegengestelde richting van het licht.quote:Onzin. Je kan niet zomaar iets nemen als "het licht".
Ja, en? Wat wil je hier mee zeggen?quote:Is nogal kort door de bocht Je hebt ook nog zoiets als versnelling enzo.
Je hoeft niet op mijn stellingen in te gaan. Dat doe je zelf. En als je op mijn ideeen in wilt gaan probeer ze dan ook een beetje te onderbouwen. Dat tracht ik ook te doen.quote:Als je dat wil weten kijk je maar in je postgeschiedenis Of moeten we echt 2 jaar oude posts gaan quoten?
Waarom bewegen wij dan niet met 300.000km/sec t.o.v. het licht? Dat is toch juist een goed voorbeeld van relatieve snelheid..quote:Onzin. Zie eerder in deze post.
We waren het er beide over eens dat de "lichtsnelheid"niet te halen was voor een massa. Ik leg je niets in de mond.quote:Leg mij geen woorden in de mond
Als een massa bestaat, dan is er per defenitie sprake van beweging.quote:Wat heeft dat met het bestaan van massa te maken?
Kan iets bestaan zonder tijd? Kan iets van massa bestaan zonder ruimte?quote:Zonder tijd heb je die noodzaak niet. Oftewel, onzin
Wat klopt er dan niet? Bestaat een massa dan niet uit atomen en molecuelen etc..quote:Klopt ook al niet
Daarom zeg ik ook dat in eerste instantie kleine massa's door de stilstaande massa zou worden aangetrokken. Misschien had ik daarbij moeten vermelden dat het hier dan om traag bewegende stofdeeltjes zou kunnen gaan.quote:Als het hele universum met minimaal de ontsnappingssnelheid van die massa van die massa af beweegt zal dit niet kunnen gebeuren. Onzin dus
Wat is onze snelheid dan t.o.v. het licht? Want ook wij bewegen t.o.v. het licht..quote:Dat absoluut stilstaan niet kan is ondertussen wel duidelijk ja
Wat zouden volgens jou de gevolgen zijn als dit nou eens wel zou kunnen? Hyphotetisch..quote:Net als dat massa nooit c kan halen. Onzinnig voorbeeld dus.
Ik zal trachten om nog iets duidelijker te zijn.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 21:55 schreef Alicey het volgende:
[..]
De tijd rekenen we al mee omdat de tijd onderdeel uitmaakt van een beweging. Beweging is nl. niet veel meer dan een verandering van plaats afgezet tegen de tijd. Hiermee hebben we 4 dimensies. Om jouw idee uit te voeren zouden er tenminste 5 dimensies noodzakelijk zijn.
Waar was de tijd voor het foton om te bewegen?quote:De tijd rekenen we al mee omdat de tijd onderdeel uitmaakt van een beweging
En tegelijkertijd hebben de waarnemers zich niet in x,y,z-richting verplaatst en het licht wel. Als we de beweging in de x,y,z-assen afzetten tegen de t as zien we dat de verplaatsing van de waarnemers 0 (x,y,z)/t was en de verplaatsing van het licht c (x,y,z)/t was.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 22:17 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik zal trachten om nog iets duidelijker te zijn.
We hebben een gigantische kamer van 600.000km bij 600.000km.
In het midden hangt een lamp en bij elke muur staat een waarnemer.
Op tijdstip 0sec doe ik de lamp aan.
Alle waarnemers zien op dat moment nog niets.
Nu, na 1sec zien alle 4 de waarnemers de lamp branden. Alle 4 hebben ze vanaf tijdstip 0. 1sec door de tijd gereist.
Voor de waarnemers echter wel.quote:Voor de fotonen zelf is er geen seconde voorbij gegaan,
Hoe bedoel je?quote:Waar was de tijd voor het foton om te bewegen?
quote:Op vrijdag 11 mei 2007 22:30 schreef Alicey het volgende:
[..]
En tegelijkertijd hebben de waarnemers zich niet in x,y,z-richting verplaatst en het licht wel. Als we de beweging in de x,y,z-assen afzetten tegen de t as zien we dat de verplaatsing van de waarnemers 0 (x,y,z)/t was en de verplaatsing van het licht c (x,y,z)/t was.
[..]
Voor de waarnemers echter wel.
[..]
Hoe bedoel je?
Voor het foton was t=0sec.quote:en de verplaatsing van het licht c (x,y,z)/t was
Nu komen we op het begrip relativiteit uit. Dit komt er kortweg op neer dat de tijdsbeleving voor het foton niet uitwisselbaar is met de tijdsbeleving van de waarnemer. Je hebt hier dus maar 2 keuzes : Of je beredeneert alles vanuit het foton, of je beredeneert alles vanuit de waarnemers. Voor de waarnemer beweegt het foton met met c (x,y,z)/t.quote:
Die uitspraak klopt niet dus nee, daar ga ik mij niets bij voorstellen. Waarom deze niet correct is heb ik je al eens uitgelegd.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 22:11 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik zou je hierop alleen maar kunnen vragen of je je er iets bij voor kunt stellen dat afstanden eigenlijk ook tijdsverschillen zijn?
Er zijn meer manieren om fotonen waar te nemen dan met je ogenquote:We hebben het hier over het waarnemen van fotonen, dus in dit geval gaat het wel over zicht.
Dat doe je wel. Alsof je zegt dat je ten opzichte van "het water" een snelheid hebt.quote:Ik neem niet zomaar iets als het licht. Ik stel alleen vast dat als licht met 300.000km/sec van ons af beweegt dat wij dan exact hetzelfde doen in tegengestelde richting van het licht.
ART.quote:Ja, en? Wat wil je hier mee zeggen?
Dat heb ik al een keer of 50 gedaanquote:Je hoeft niet op mijn stellingen in te gaan. Dat doe je zelf. En als je op mijn ideeen in wilt gaan probeer ze dan ook een beetje te onderbouwen. Dat tracht ik ook te doen.
Nee dat is het niet. Zie hierboven.quote:Waarom bewegen wij dan niet met 300.000km/sec t.o.v. het licht? Dat is toch juist een goed voorbeeld van relatieve snelheid..
Dat doe je welquote:We waren het er beide over eens dat de "lichtsnelheid"niet te halen was voor een massa. Ik leg je niets in de mond.
Probleem voor jou is dat mijn mening onderbouwd is en strookt met de werkelijkheid. Die van jou spreekt de werkelijkheid tegen.quote:Ik zeg alleen dat dit komt omdat licht zelf niet beweegt, jij zegt van wel. En daar is ons meningsverschil.
Waarom?quote:Als een massa bestaat, dan is er per defenitie sprake van beweging.
Ja.quote:Kan iets bestaan zonder tijd?
Dat weet ik niet zeker maar denk van wel... hoewel je dan niet echt een zinnig universum over houdtquote:Kan iets van massa bestaan zonder ruimte?
Dat mag je denken. Een solide onderbouwing ontbreekt nog.quote:Ik dacht van niet..
Nou je vergeet quarks, pionen, neutrino's, positronen, ...quote:Wat klopt er dan niet? Bestaat een massa dan niet uit atomen en molecuelen etc..
De massa van die deeltjes is niet van belang. De snelheid wel.quote:Daarom zeg ik ook dat in eerste instantie kleine massa's door de stilstaande massa zou worden aangetrokken. Misschien had ik daarbij moeten vermelden dat het hier dan om traag bewegende stofdeeltjes zou kunnen gaan.
Onzin, zie hierboven.quote:Naar gelang de tijd toeneemt zal de massa steeds zwaarder worden, de ontsnappingsnelheid van die massa wordt dus ook steeds groter. Uieindelijk wordt deze ontsnappingssnelheid zo groot dat niets in het universum nog van deze massa weg kan. En daarom zou een massa met lichtsnelheid dus het middelpunt van het universum worden. Hij zou absoluut stilstaan in de ruimte en tijd*.
* En dat kan dus niet voor een massa.
Kan je niet zo stellen. Zie eerder...quote:Wat is onze snelheid dan t.o.v. het licht? Want ook wij bewegen t.o.v. het licht..
Wat zouden de gevolgen zijn als de aarde opeens -10 K zou zijn? Een even onzinnige vraag...quote:Wat zouden volgens jou de gevolgen zijn als dit nou eens wel zou kunnen? Hyphotetisch..
quote:En aangezien je verder helemaal tot niets van je posts in dit topic onderbouwt laat ik het hier even bij..
Nogmaals: Bron? Experiment? Bewijs?quote:Op vrijdag 11 mei 2007 22:36 schreef rudeonline het volgende:
De snelheid van het licht is gelijk aan de snelheid waarmee het universum uitdijdt. Het heelal dijdt zich uit met 300.000km/sec, we zijn echter zelf de grens ( het "nu") hetgene wat licht ons laat zien is slechts de verleden tijd.
quote:Op zaterdag 12 mei 2007 04:21 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Nogmaals: Bron? Experiment? Bewijs?
13.7 *miljard* lichtjaar. En hoe komt jouw theorie aan dat getal? Die meting maakt namelijk gebruik van licht*snelheid*. Jouw licht staat stil.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 10:59 schreef rudeonline het volgende:
Indien het universum groter dan 13.7 lichtjaar zou zijn dan zou de uitdijing sneller gaan dan de lichtsnelheid, en dat kan dus weer niet.
Dat is een foute redenatie, geen bewijs. Uitdijing kan bijvoorbeeld ook met een hogere snelheid gaan, ruimte-tijd die uitdijt in tijd en ruimte is onzin etc. Oftewel, klopt nie...quote:Op zaterdag 12 mei 2007 10:59 schreef rudeonline het volgende:
dat is dus vrij simpel..
indien het universum trager zou uitdijen dan met de 'lichtsnelheid'. dan zouden we een grens moeten kunnen waarnemen. het universum zou dan kleiner moeten zijn dan 13,7 lichtjaar.
Indien het universum groter dan 13.7 lichtjaar zou zijn dan zou de uitdijing sneller gaan dan de lichtsnelheid, en dat kan dus weer niet.
Het enige wat kan is dat de uitijing gelijk is aan de lichtsnelheid waarbij het universum net zo groot als oud is in lichtjaren en jaren ( lichtjaren kan in mijn optiek ook een leeftijd zijn, maar dat laat ik nu even achterwege)
En aangezien het heelal dan volgens mij uitdijdt in tijd en ruimte stel ik dat het heden de grens van het universum is.
de verdere onderbouwing van deze stelling tracht ik dus te bewijzen door duidelijk te maken dat als we een snelheid meten voor licht, dat we eigenlijk onze eigen snelheid door de ruimte/tijd meten.
Jij wilt een alternatieve theorie opstellen omdat volgens jou licht stilstaat en wij bewegen.quote:Beweging is relatief, als licht met 300.000km/sec van mij af beweegt, dan beweeg ik in tegenovergestelde richting met 300.000km/sec van het licht af.
Ik wil me er niet te veel mee bemoeien, maar: de ruimte-tijd ontstond volgens de gangbare theorieën tegelijk met de oerknal. Sinds die gebeurtenis bestaan ruimte en tijd.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 11:59 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dat is een foute redenatie, geen bewijs. Uitdijing kan bijvoorbeeld ook met een hogere snelheid gaan, ruimte-tijd die uitdijt in tijd en ruimte is onzin etc. Oftewel, klopt nie...
Bron? Argument?quote:Op zondag 13 mei 2007 01:24 schreef releaze het volgende:
Als vliegen op een stuk stront...hap hap hap.
Dit lijkt gevoelsmatig het geval, maar het uitdijen van het universum is niet gebonden door de lichtsnelheid. Dit wil namelijk niet noodzakelijk zeggen dat er materie met de lichtsnelheid beweegt. Er is bij de expansie niet echt sprake van "de ene kant op en de andere kant op" in de zin dat alles in het universum van een centraal punt naar buiten beweegt. Lees bijvoorbeeld dit.quote:Op zondag 13 mei 2007 01:16 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik wil me er niet te veel mee bemoeien, maar: de ruimte-tijd ontstond volgens de gangbare theorieen tegelijk met de oerknal. Sinds die gebeurtenis bestaan ruimte en tijd.
Het heelal kan hoogstens uitdijen met twee maal de lichtsnelheid: c de ene kant op en c de andere kant op. Aangezien materie de lichtsnelheid niet kan halen, zal de uitdijing langzamer gaan.
quote:Om het universum te begrijpen hoef je niet echt te kunnen rekenen. Maar moet je gewoon logisch kunnen nadenken en je bewust zijn van het heden. Het heden ben je zelf en iedereen ervaart dat op een andere plaats. Je kunt immers nooit samen op dezelfde plek zijn. De enige keer dat 2 momenten "nu" echt samen komen, is het moment van bevruchting van een eicel, waarna er een nieuw moment nu ontstaat. Maar goed, dat zullen veel wetenschappers wel weer veel te filosofies vinden en daarom besteed ik aan dit punt niet te veel aandacht. Het eerste wat men moet leren te begrijpen is dat alle ruimte om jou heen zich t.o.v jou eigenlijk in de toekomst bevindt. Om ergens naar toe te gaan zul je immers een afstand moeten afleggen zodat elk punt waar je nu niet bent eigenlijk een mogenlijke plaats in de toekomst is. Op een tijdlijn bevindt alles zich dus voor jou. Ook al het licht wat jij ziet bevindt zich in eerste instantie voor jou, maar omdat het stil blijft staan in de tijd kun je dit licht op een later tijdstip waarnemen. Omdat alles t.o.v jou uiteindelijk ook tegenlijk met jou ouder wordt, alle massa reist in principe met dezelfde snelheid als jou door de tijd, blijft het licht t.o.v elke massa achter in alle richtingen tegenlijk. Zou het heelal een 3 dimensionale ruimte zijn waarbij tijd los van ruimte staat, dan zou je denken dat alles met lichtsnelheid kleiner zou worden. Dat is moelijk om te begrijpen, maar d.m.v het verstrijken van tijd laat elk voorwerp een 3 dimensionale ruimte achter in de tijd. Ik begrijp dat dit niet direct te vatten is, maar probeer je in te denken dat de richting van verleden in alle richtingen tegenlijk gaat. Een lichtstraal gaat immers nooit richting toekomst, maar wijst altijd in de richting van verleden tijd. Ruimte waar wij ons morgen bevinden bestaat nog niet, zodoende kan licht ook nooit richting toekomstige tijd gaan.
Probeer jezelf het heelal niet voor te stellen als een enorme ruimte die steeds groter wordt maar stel je voor dat het steeds ouder wordt waarbij de ruimte om jou heen steeds groter wordt.
Ik hoop nogmaals dat iemand van jullie dit enigzins begrijpt, en dat men zich ervan bewust wordt dat wij de grens van het universum zijn. Vroeger dacht men dat wij het middelpunt waren, daarna bevonden wij ons ergens in het heelal. En nu wordt het tijd om te begrijpen dat het heden de grens is en dat elk object of levensvorm zijn eigen grens vormt tussen verleden en toekomst. Dat is niet makkelijk, maar het is een onderdeel van ons leerproces en helpt ons naar een hoger bewustzijn.
Ruimte/tijd die uitdijdt in ruimte/tijd klopt niet? Waar dijdt het heelal dan in uit?quote:Dat is een foute redenatie, geen bewijs. Uitdijing kan bijvoorbeeld ook met een hogere snelheid gaan, ruimte-tijd die uitdijt in tijd en ruimte is onzin etc. Oftewel, klopt nie...
http://curious.astro.cornell.edu/question.php?number=575, komt van deze link..quote:Is the universe expanding faster than the speed of light?
I had a recent discussion with a professor about the early universe and rapid expansion. He affirmed that the expansion was not greater than the speed of light. Why is there such a misunderstanding about this?
Some of the misunderstandings surrounding this topic might come from confusion over what is meant by the universe "expanding faster than the speed of light." However, for..etc..
Na het lezen van jou post denk ik dat je het dan wel met mij eens bent dat wij met exact de lichtsnelheid bewegen t.o.v. het licht. Dat is iets waar de heer ATuin-hek het niet mee eens is.quote:Jij wilt een alternatieve theorie opstellen omdat volgens jou licht stilstaat en wij bewegen.
Maar de RT stelt helemaal niet expliciet dat het licht beweegt, of dat wij bewegen. De RT zegt daarover alleen dat verschillende waarnemers altijd een snelheidsverschil meten (van 299792458 m/s) tussen het licht en zichzelf. Ook als die waarnemers onderling een snelheidsverschil hebben.
Is de noodzaak voor jouw alternatieve theorie hiermee van de baan?
Dan zouden we natuurlijk een duidelijke zichbare grens moeten zien die zich met een snelheid kleiner dan 300.000km/sec van ons af beweegt. We zouden dan dus voorbij de "oerkna"l kunnen kijken.quote:Het heelal kan hoogstens uitdijen met twee maal de lichtsnelheid: c de ene kant op en c de andere kant op. Aangezien materie de lichtsnelheid niet kan halen, zal de uitdijing langzamer gaan.
Het feit dat die proffesor stelt dat het niet snlleer kan gaan dan met c zegt iig genoeg over het feit dat de meningen hierover verschillen.quote:Dit lijkt gevoelsmatig het geval, maar het uitdijen van het universum is niet gebonden door de lichtsnelheid. Dit wil namelijk niet noodzakelijk zeggen dat er materie met de lichtsnelheid beweegt. Er is bij de expansie niet echt sprake van "de ene kant op en de andere kant op" in de zin dat alles in het universum van een centraal punt naar buiten beweegt. Lees bijvoorbeeld dit.
1) De algemeen erkende theorie stelt dat er beweging kan zijn zonder dat er sprake is van tijd en ruimte. Voor een foton is het universum immers gekrompen tot een plat vlak en staat de tijd stil.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 22:43 schreef Aibmi het volgende:
Een paar vraagjes dan.
1) Wat is er mis met de huidige theorie? En dan vraag ik niet naar jouw theorie, maar puur wat er mis zou kunnen zijn met de algemeen erkende theorie?
2) Indien er niks mis is met de huidige theorie, wat voorspelt jouw theorie dan dat de huidige niet of anders doet? Immers, als we dezelfde metingen gebruiken voor dezelfde voorspellingen is het geeneens relevant of de jouwe juist zou zijn (hier zeg ik dus niet dat jouw theorie juist is, maar dat laten we voor deze vraag gewoon achterwege).
quote:We kijken als Westerlingen neer op onontwikkelde volkeren en hun primitieve bijgeloof. Deze mensen weten echter wel te overleven in de meest barre omstandigheden, zonder supermarkt, zonder ziekenhuis, zonder huis, elektriciteit en kraanwater. Deze “primitievelingen” hebben altijd de natuurlijke orde weten te bewaren, een orde die wij met onze “ontwikkelde” kennis in een luttele 100 jaar dusdanig hebben weten te verstoren, dat de overleving van de hele aardbol op het spel staat.
Helaas laat de vooruitgang zich niet meer tegenhouden. We zullen er zo goed als het kan mee om moeten leren gaan. Een goed beginnetje zou zijn als we een evenwicht kunnen vinden tussen zowel de wetenschappelijke als de natuurlijke zienswijze. De synthese uit deze samenwerking kan een bron van inspiratie zijn voor nieuwe ontwikkelingen. Om te beginnen zouden we onze focus kunnen richten op de natuurlijk verkrijgbare energie, en de vele ontdekkingen die op dit gebied zijn gedaan serieus te onderzoeken.
Wat is dan het nut? En hoe wil je gaan aantonen dat jouw theorie de werkelijkheid beter beschrijft?quote:Op zondag 13 mei 2007 13:42 schreef rudeonline het volgende:
2) Met mijn theorie kun je exact dezelfde voorspellingen doen als die men nu doet, men zal echter de wiskundige formules een beetje moeten aanpassen. Simpel gezegd veranderen alle plusjes in minnetjes.
quote:knowledge is power
power is pain
if you don't understand
i wont care to explain ....
Life isn't the greatest teacher
it's the only teacher
There are four kinds of people in the world
1) those who don't know and think that they know are foolish - shun them
2) those who don't know and know that they don't know are simple - Teach them
3) those who know and don't know that that they know are asleep - Awaken them
4) those who know, and know that they know are intelligent - Follow them
Niet waarin.quote:Waar dijdt het heelal dan in uit?
Heb je zelf het artikel wel helemaal doorgelezen?quote:Het idee dat het universum niet sneller kan uitijen dan met de "lichhtsnelheid" bestaat dus niet alleen bij mij.
Lees het artikel nog eens goed door.quote:Als jij zo stellig zegt dat dat sneller kan gaan dan met c, dan zul je toch ook met een bron moeten aankomen.
Nee, ik denk niet dat je mijn post dan goed gelezen hebt.quote:Na het lezen van jou post denk ik dat je het dan wel met mij eens bent dat wij met exact de lichtsnelheid bewegen t.o.v. het licht.
Ik deel zijn kritiek.quote:Dat is iets waar de heer ATuin-hek het niet mee eens is.
Waarom vindt je dat fijn/nodig?quote:Het zou fiin zijn als hier iig een duidelijk standpunt over bestond.
Aha, daarom dus.quote:Wat verder de noodzaak van mijn theorie is is dat ik enkel een stukje dichter bij de absolute waarheid wil komen. Het realiseren van het feit dat ik zelf de grens van mijn eigen universum ben is een deel daarvan. Het is geen noodzaak, het is puur intresse in het onderwerp.
Dat is je al meerdere keren uitgelegd...quote:Op zondag 13 mei 2007 13:19 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ruimte/tijd die uitdijdt in ruimte/tijd klopt niet? Waar dijdt het heelal dan in uit?
Omg.. Lezen!quote:http://curious.astro.cornell.edu/question.php?number=575, komt van deze link..
Het idee dat het universum niet sneller kan uitijen dan met de "lichhtsnelheid" bestaat dus niet alleen bij mij. Als jij zo stellig zegt dat dat sneller kan gaan dan met c, dan zul je toch ook met een bron moeten aankomen. Er bestaat immers nog geen absolute waarheid over de snelheid waarmee het universum uitdijdt. Je kunt mijn stelling iig niet afdoen als belachelijk zijnde.
Dat kan je dan ook niet stellenquote:Na het lezen van jou post denk ik dat je het dan wel met mij eens bent dat wij met exact de lichtsnelheid bewegen t.o.v. het licht. Dat is iets waar de heer ATuin-hek het niet mee eens is.
Het zou fiin zijn als hier iig een duidelijk standpunt over bestond.
Goed dat je interesse toontquote:Wat verder de noodzaak van mijn theorie is is dat ik enkel een stukje dichter bij de absolute waarheid wil komen. Het realiseren van het feit dat ik zelf de grens van mijn eigen universum ben is een deel daarvan. Het is geen noodzaak, het is puur intresse in het onderwerp.
Het stukje dat je quote klopt niet dus daar zeg ik maar niets meer over.quote:Dan zouden we natuurlijk een duidelijke zichbare grens moeten zien die zich met een snelheid kleiner dan 300.000km/sec van ons af beweegt. We zouden dan dus voorbij de "oerkna"l kunnen kijken.
Beter lezen dusquote:Het feit dat die proffesor stelt dat het niet snlleer kan gaan dan met c zegt iig genoeg over het feit dat de meningen hierover verschillen.
Tsja daar zijn meerdere theorieën over. Lees je er wat over in zou ik zeggen.quote:Ik vraag me ook af waarin het universum dan sneller uitdijdt, heb je enig idee hoe de rand van het universum eruit zou moeten zien?
Als je voorspellingen allemaal hetzelfde zijn kan dat dus nietquote:Op zondag 13 mei 2007 14:40 schreef rudeonline het volgende:
Door aan te tonen dat de lichtsnelheid dus 0 is.
[..]
Als je deze bedoelt: http://curious.astro.cornell.edu/question.php?number=575,quote:Op zondag 13 mei 2007 15:29 schreef ATuin-hek het volgende:
btw, de link is dood.
Ah bedanktquote:Op zondag 13 mei 2007 16:05 schreef sensay het volgende:
[..]
Als je deze bedoelt: http://curious.astro.cornell.edu/question.php?number=575,
Daar moet de komma aan het eind vanaf.
Zo dus: http://curious.astro.cornell.edu/question.php?number=575
De fout die je hier nog steeds maakt is dat je de tijd van 1 frame toepast op een ander frame. Dat mag je niet doen.quote:Op zondag 13 mei 2007 13:42 schreef rudeonline het volgende:
[..]
1) De algemeen erkende theorie stelt dat er beweging kan zijn zonder dat er sprake is van tijd en ruimte. Voor een foton is het universum immers gekrompen tot een plat vlak en staat de tijd stil.
Licht kan dus onmogelijk bewegen.
Ermmm Rude?quote:2) Met mijn theorie kun je exact dezelfde voorspellingen doen als die men nu doet, men zal echter de wiskundige formules een beetje moeten aanpassen. Simpel gezegd veranderen alle plusjes in minnetjes.
Waarom val je dan een wetenschappelijke theorie aan als je daar geen uitspraken over kan doen?quote:Direct wetenschappelijk kan ik nu noch geen directe uitspraken doen, wel denk im dat we een bewustwordingproces zulen starten waarbij nieuwe energiebronnen zouden ondekt kunnen worden. Ik tracht de wetenschappelijke en de spirituele wereld iets dichter bij elkaar te brengen.
Eigenlijk is het iets hestellen wat lang geleden vergeten is.
In een ander topic las ik iets hierover..
Wetenschap bestaat niet ?!
[..]
Het klopt in zekere zin dat de 4 waarnemers 1 sec door de tijd zijn gereist. Er is immers 1 sec verstreken.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 22:17 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik zal trachten om nog iets duidelijker te zijn.
We hebben een gigantische kamer van 600.000km bij 600.000km.
In het midden hangt een lamp en bij elke muur staat een waarnemer.
Op tijdstip 0sec doe ik de lamp aan.
Alle waarnemers zien op dat moment nog niets.
Nu, na 1sec zien alle 4 de waarnemers de lamp branden. Alle 4 hebben ze vanaf tijdstip 0. 1sec door de tijd gereist.
Voor de fotonen zelf is er geen seconde voorbij gegaan,
[..]
Waar was de tijd voor het foton om te bewegen?
Wat neemt er dan toe? En dat bedoel ik dus met waarin dijdt het heelal uit. Ik stel dat het heelal uitdijdt in tijd en ruimte en wel met 300.000km/sec. Dus... als het heelal uitdijdt, wat dijdt er dan precies uit?quote:Niet waarin.
Het heelal dijdt zélf uit.
Niet helemaal, maar het idee dat het universum net zo groot als dat het oud is is niet helemaal vreemd. Het bewijs is er nog niet, maar exact bewijzen dat het anders zou moeten zijn kunnen we ook niet. Vooralsnog allemaal speculaties.. Dus van mij maar ook van jullie. Niemand weet het exact.quote:Heb je zelf het artikel wel helemaal doorgelezen?
Alles wat theorie heet is slechts een mogelijk idee. Ik heb mijn eigen idee dus ik zou zeggen google eens op "rudeonline" en je vindt daar mijn ideeen.quote:Lees het artikel nog eens goed door.
Of zoek via google eens op "inflatietheorie"
Je zegt dat de RT niet per defenitie stelt dat licht beweegt of wij. Wij meten een bepaalde snelheid voor het licht maar dat zou net zo goed onze snelheid t.o.v. het licht kunnen zijn.quote:Nee, ik denk niet dat je mijn post dan goed gelezen hebt.
Indien we het met elkaar eens kunnen zijn dat wij t.o.v. licht met exact dezelfde snelheid bewegen dan is dat iig duidelijk. Als licht beweegt, dan bewegen wij met lichtsnelheid t.o.v. het licht. Hoe vreemd onze beweging door de ruimte/tijd dan ook mag zijn.quote:Waarom vindt je dat fijn/nodig?
Dat probeer ik ook, en dat lukt me alleen als ik de RT om zou draaien. De RT is ook maar een theorie en is niet perse een beschrijving van de werkeijkheid. De RT zou verbeterd kunnen worden door hem ondesteboven te houden. ( en dat is natuurlijk mijn mening, net zoals Einstein ook zijn mening had)quote:Kijk, dat jij vindt dat jij de grens van jouw eigen universum bent is natuurlijk prima.
Maar waarom kun je die mening niet vereenzelvigen met de werkelijkheid zoals die beschreven wordt in de RT ?
Ik zeg wat ik er van denk, en als je mij dan belachelijk vindt moet je dat helemaal zelf weten.quote:Omg.. Lezen! Hij zegt dat hij niet groter dan c is. Niet dat hij niet groter dan c kan zijn. Als je zegt dat er geen absolute waarheid over de uitdijingssnelheid is terwijl je daar zelf zo'n claim over doet maak je jezelf nogal belachelijk, denk je ook niet?
En toch beweeg ik mij t.o.v. iedere kogel afzonderlijk met exact dezelfde snelheid als de kogel.quote:Dat kan je dan ook niet stellen Is net zoiets als dat je beschoten word van alle kanten, al de kogels met mach 1 op je afkomen en je stelt dat door zelf mach 1 te gaan je stil staat ten opzichte van "de kogels" en dus niet geraakt wordt.
Welk stukje bedoel je? Het is toch zo dat als de rand van het universum minder snel van ons af beweegt adan met de lichtsnelheid dat we dan allang een rand hadden moeten kunnen zien. Als het universum 13.7 miljard jaar oud is, dan zou de rand zich op minder dan 13.7 lichtjaar moeten bevinden.quote:Het stukje dat je quote klopt niet dus daar zeg ik maar niets meer over.
Dat doe ik, en ik heb nog niks beters gevonden dan mijn eigen theorie. Lees er eens wat over zou ik zeggen.quote:Tsja daar zijn meerdere theorieën over. Lees je er wat over in zou ik zeggen.
Waarom niet?quote:Als je voorspellingen allemaal hetzelfde zijn kan dat dus niet
Je kunt niet anders, anders zou je nooit een snelheid kunnen meten t.o.v. iets anders.quote:De fout die je hier nog steeds maakt is dat je de tijd van 1 frame toepast op een ander frame. Dat mag je niet doen.
Welke?quote:Ermmm Rude? De paar voorspellingen die je hebt gedaan spraken tegen wat er in werkelijkheid gebeurt. Dan doe je dus niet exact dezelfde voorspellingen.
Goed lezen..quote:Waarom val je dan een wetenschappelijke theorie aan als je daar geen uitspraken over kan doen?
Dat wou ik dus ook nog even kwijt.quote:Mij posts worden een beetje lang zo, maar je kunt niet wegnemen dat ik echt elke vraag tracht te beantwoorden. Ik vind de reacties soms erg mager onderbouwt.
In het tijdkader en overigens ook het ruimtelijke kader heeft is er nooit 1sec voorbij gegaan en waren alle afstanden gereduceert naar 0. Daarom konen wij in die ene seconde wel bewegen en licht niet. Er was namelijk helemaal geen tijd en ruimte voor het foton.quote:Het klopt in zekere zin dat de 4 waarnemers 1 sec door de tijd zijn gereist. Er is immers 1 sec verstreken.
Echter, de fotonen en waarnemers bevinden zich niet in hetzelfde kader, vanwege hun onderling snelheidsverschil.
De waargenomen tijd voor de waarnemers (1 sec.) geldt niet voor het foton. Die heeft vanwege zijn snelheid zijn eigen tijdskader.
Hier ligt mijn inziens jouw probleem omtrend je denkwijze/theorie.
Zoals ik al eerder zei elders op het forum heb je moeite met waarnemersposities en tijdskaders waarin processen plaats vinden. Je hebt het vaak zelf wel over relatief, maar je past het niet of niet volledig toe denk ik.
Je zou eens moeten googlen op neuroscience en london cabdrivers, er zijn interesante onderzoeken naar het ruimte/tijdsbeeld van taxichauffeurs waarbij de hersenen zich op dit vlak schijnbaar sterker ontwikkelen. ( o ja, ik ben ook een tijd taxichauffeur geweest)quote:Zoals ik al eerder zei elders op het forum heb je moeite met waarnemersposities en tijdskaders waarin processen plaats vinden.
Vanuit het licht bezien beweegt er niets, er verstrijkt immers geen tijd (volgens jou). Vanuit ons bezien beweegt het licht.quote:Op zondag 13 mei 2007 19:16 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Indien we het met elkaar eens kunnen zijn dat wij t.o.v. licht met exact dezelfde snelheid bewegen dan is dat iig duidelijk. Als licht beweegt, dan bewegen wij met lichtsnelheid t.o.v. het licht. Hoe vreemd onze beweging door de ruimte/tijd dan ook mag zijn.
Als jouw theorie dezelfde voorspellingen doet als de RT kun je niet bewijzen dat het licht stil staat, immers de RT voorspelt dat niet. Als dat toch zou blijken dan zou dat zowel jouw theorie als RT onderuit halen. (want, ze voorspellen allebei hetzelfde)quote:
1: De tijd waarin de afstand in de ruimte wordt afgelegd verandert, niet de ruimte zelf. Er is wel degelijk tijd en ruimte voor het foton. In de tijdskader van het foton is er geen 1 seconde voorbij gegaan, maar minder. Nogmaals, de ruimte verandert niet, als de afgelegde tijd 0 nadert wil dat niet zeggen dat de ruimte 0 nadert.quote:Op zondag 13 mei 2007 19:30 schreef rudeonline het volgende:
[..]
1
In het tijdkader en overigens ook het ruimtelijke kader heeft is er nooit 1sec voorbij gegaan en waren alle afstanden gereduceert naar 0. Daarom konen wij in die ene seconde wel bewegen en licht niet. Er was namelijk helemaal geen tijd en ruimte voor het foton.
[..]
2
Je zou eens moeten googlen op neuroscience en london cabdrivers, er zijn interesante onderzoeken naar het ruimte/tijdsbeeld van taxichauffeurs waarbij de hersenen zich op dit vlak schijnbaar sterker ontwikkelen. ( o ja, ik ben ook een tijd taxichauffeur geweest)
Heb het ff weer puntsgewijs gemaakt...quote:Op zondag 13 mei 2007 19:16 schreef rudeonline het volgende:
[..]
1
Wat neemt er dan toe? En dat bedoel ik dus met waarin dijdt het heelal uit. Ik stel dat het heelal uitdijdt in tijd en ruimte en wel met 300.000km/sec. Dus... als het heelal uitdijdt, wat dijdt er dan precies uit?
[..]
2
Niet helemaal, maar het idee dat het universum net zo groot als dat het oud is is niet helemaal vreemd. Het bewijs is er nog niet, maar exact bewijzen dat het anders zou moeten zijn kunnen we ook niet. Vooralsnog allemaal speculaties.. Dus van mij maar ook van jullie. Niemand weet het exact.
[..]
3
Alles wat theorie heet is slechts een mogelijk idee. Ik heb mijn eigen idee dus ik zou zeggen google eens op "rudeonline" en je vindt daar mijn ideeen.
[..]
4
Je zegt dat de RT niet per defenitie stelt dat licht beweegt of wij. Wij meten een bepaalde snelheid voor het licht maar dat zou net zo goed onze snelheid t.o.v. het licht kunnen zijn.
[..]
5
Indien we het met elkaar eens kunnen zijn dat wij t.o.v. licht met exact dezelfde snelheid bewegen dan is dat iig duidelijk. Als licht beweegt, dan bewegen wij met lichtsnelheid t.o.v. het licht. Hoe vreemd onze beweging door de ruimte/tijd dan ook mag zijn.
[..]
6
Dat probeer ik ook, en dat lukt me alleen als ik de RT om zou draaien. De RT is ook maar een theorie en is niet perse een beschrijving van de werkeijkheid. De RT zou verbeterd kunnen worden door hem ondesteboven te houden. ( en dat is natuurlijk mijn mening, net zoals Einstein ook zijn mening had)
[..]
7
Ik zeg wat ik er van denk, en als je mij dan belachelijk vindt moet je dat helemaal zelf weten.
Wat is volgens jou ( en geen linkjes aub) hetgene waar het universum in uitdijdt? Wat neemt er toe?
[..]
8
En toch beweeg ik mij t.o.v. iedere kogel afzonderlijk met exact dezelfde snelheid als de kogel.
Iedere kogel zou namelijk tegen zichzelf kunnen zeggen dat hij in zijn eigen frame stilstaat.
[..]
9
Welk stukje bedoel je? Het is toch zo dat als de rand van het universum minder snel van ons af beweegt adan met de lichtsnelheid dat we dan allang een rand hadden moeten kunnen zien. Als het universum 13.7 miljard jaar oud is, dan zou de rand zich op minder dan 13.7 lichtjaar moeten bevinden.
[..]
10
Dat doe ik, en ik heb nog niks beters gevonden dan mijn eigen theorie. Lees er eens wat over zou ik zeggen.
[..]
11
Waarom niet?
[..]
12
Je kunt niet anders, anders zou je nooit een snelheid kunnen meten t.o.v. iets anders.
[..]
13
Welke?
[..]
14
Goed lezen..
"wel denk im dat we een bewustwordingproces zulen starten waarbij nieuwe energiebronnen zouden ondekt kunnen worden. "
"Ik tracht de wetenschappelijke en de spirituele wereld iets dichter bij elkaar te brengen."
[..]
16
Dat wou ik dus ook nog even kwijt.
Ik stel dat het uitdijt in hagelslag. Dat is even gefundeerd als jouw stelling.quote:Op zondag 13 mei 2007 19:16 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Wat neemt er dan toe? En dat bedoel ik dus met waarin dijdt het heelal uit. Ik stel dat het heelal uitdijdt in tijd en ruimte en wel met 300.000km/sec. Dus... als het heelal uitdijdt, wat dijdt er dan precies uit?
Ik heb zo het flauwe vermoede dat je het hier over het zichtbare universum hebt....quote:Niet helemaal, maar het idee dat het universum net zo groot als dat het oud is is niet helemaal vreemd. Het bewijs is er nog niet, maar exact bewijzen dat het anders zou moeten zijn kunnen we ook niet. Vooralsnog allemaal speculaties.. Dus van mij maar ook van jullie. Niemand weet het exact.
Kom op zeg!quote:Alles wat theorie heet is slechts een mogelijk idee. Ik heb mijn eigen idee dus ik zou zeggen google eens op "rudeonline" en je vindt daar mijn ideeen.
Zie mijn bezwaar tegen "het licht" gebruiken...quote:Je zegt dat de RT niet per defenitie stelt dat licht beweegt of wij. Wij meten een bepaalde snelheid voor het licht maar dat zou net zo goed onze snelheid t.o.v. het licht kunnen zijn.
quote:Dat probeer ik ook, en dat lukt me alleen als ik de RT om zou draaien. De RT is ook maar een theorie en is niet perse een beschrijving van de werkeijkheid. De RT zou verbeterd kunnen worden door hem ondesteboven te houden. ( en dat is natuurlijk mijn mening, net zoals Einstein ook zijn mening had)
Dat je zegt wat je er van denkt prima. Ga dan niet een stuk quoten wat iets anders zegt en met je vinger er naar wijzen "kijk die professor zegt dat ook" terwijl hij iets anders zegt...quote:Ik zeg wat ik er van denk, en als je mij dan belachelijk vindt moet je dat helemaal zelf weten.
Wat is volgens jou ( en geen linkjes aub) hetgene waar het universum in uitdijdt? Wat neemt er toe?
En toch zou je het niet overlevenquote:En toch beweeg ik mij t.o.v. iedere kogel afzonderlijk met exact dezelfde snelheid als de kogel.
Iedere kogel zou namelijk tegen zichzelf kunnen zeggen dat hij in zijn eigen frame stilstaat.
Het stukje dat je quotequote:Welk stukje bedoel je? Het is toch zo dat als de rand van het universum minder snel van ons af beweegt adan met de lichtsnelheid dat we dan allang een rand hadden moeten kunnen zien. Als het universum 13.7 miljard jaar oud is, dan zou de rand zich op minder dan 13.7 lichtjaar moeten bevinden.
Jouw idee is in de verste verte geen wetenschappelijke theorie rudequote:Dat doe ik, en ik heb nog niks beters gevonden dan mijn eigen theorie. Lees er eens wat over zou ik zeggen.
Omdat ze dan niet allemaal hetzelfde meer zijnquote:Waarom niet?
Natuurlijk kan dat wel. Moet ik dat echt uit gaan leggen?quote:Je kunt niet anders, anders zou je nooit een snelheid kunnen meten t.o.v. iets anders.
De GPS correctie, pissen in de trein, vervaltijd muonen in de atmosfeer etc.quote:Welke?
Ja en? Waarom kom je met dergelijke niet-wetenschappelijke dingen aan?quote:Goed lezen..
"wel denk im dat we een bewustwordingproces zulen starten waarbij nieuwe energiebronnen zouden ondekt kunnen worden. "
"Ik tracht de wetenschappelijke en de spirituele wereld iets dichter bij elkaar te brengen."
Ik ben er nog niet van onder de indruk. Zijn nog steeds dezelfde fouten of verdraaiingen die je maakt.quote:Dat wou ik dus ook nog even kwijt.
Wat mijn vraag is, is waar bestaat die rand van die ballon dan uit?quote:1: Je vraagt hier in verkapte vorm wat er "buiten" ons universum is. Dat kunnen we niet waarnemen, omdat we niet "voorbij" ons universum kunnen kijken. Ik stel me altijd simpel voor dat de ballon waarin we ons bevinden zich opblaast en dat kunnen we ahv roodverschuiving waarnemen. We kunnen dan ahv die verschuiving de "leeftijd" van het licht bepalen en zodoende de afstand tot het object en daarmee kun je vervolgens de uitdijing berekenen...ff simpel gezegd zo. Achter ons universum zal er vast wel nog een universum zijn, vast wel meer dan één...héél veel! Who knows?
Het ging hier alleen even over het idee dat het unviversum mijn inziens met de lichtsnelheid uitdijdt. Als men dit een belachelijke stelling vindt is dat niet terecht, het behoort tot een serieuse mogelijkheid. Ik ben dus niet zo'n einzelganger met dit idee.quote:2: Door te zeggen dat je andermans bronnen niet of alleen gedeeltelijk doorneemt maak je het jezelf natuurlijk niet makkelijk.
Een theorie is slechts een stelling. Als ik zeg dat de bestaande theorie fout is, is het niet zo moelijk om op google informatie te vinden over de theorie die ik probeer te weerleggen en dit als argument gebruiken. Het lijkt me wel duidelijk dat je op internet genoeg informatie vindt die mijn theorie zou moeten weerleggen. Helaas zijn de bronnen die ik kan gebruiken nihil. En als ik al iets kon vinden dan doet dat er voor jullie toch niet toe.quote:3: En op deze manier maak je het jezelf gewoon onmogelijk om serieus genomen te worden. Erg kinderachtig en dwars gedrag
Het bewustworden van je eigen bewustzijn als grens van het universum zou men tot diepere inzichten van het leven kunnen brengen. De grens tussen leven en dood wordt hiermee min of meer opgeheven. Je weet nooit of je leeft of dat je dood bent. Het lijkt allemaal dezelfde droom.quote:
4: Ja we weten dat dit jouw speerpunt is van je theorie. Er is je echter al tig keer gevraagd wat hier relevant aan is? Wat je er mee wilt zeggen/aantonen en vooral wat voor nieuwe inzichten het moet geven. Daar kom je bij nr. 14 summier op terug.
? sorry, ik begrijp je hier niet helemaal. Of licht nu wel of niet beweegt. Als we voor licht een snelheid meten dan zouden wij t.o.v. dat licht met dezelfdesnelheid moeten bewegen.quote:5: Ja hier haal je je theorie, in ieder geval je eigen woorden onderuit. Als licht beweegt, dan bewegen wij sowieso NIET met de lichtsnelheid t.o.v. dat licht. Jouw theorie stelt dat licht stil staat en dat alles met c t.o.v. van licht beweegt. Dus bewegend licht beweegt niet met c t.o.v. van licht, volgens jouw theorie.
Wiskundig iets bewijzen zegt niet zo veel. Wiskungie formules zijn onderheven aan tijd. Als er nieuwe inzichten komen zullen de formules weer aangepast moeten worden. Ik ben geen wiskundig expert, maar wiskundig bewijzen dat licht stilstaat kan kinderlijk eenvoudig.quote:6: Einstein had een idee/mening en werkte dat in formules uit en die werden vervolgens getoetst en bleken de werkelijkheid, hetzij tot een bepaalde niveau, keurig te beschrijven. De theorie is een wiskundige beschrijving van de werkelijkheid. Hoezo zou het beter zijn om de RT om te keren? Nogmaals...wat levert dat voor inzichten etc. op?
Ik doe m'n best, maar laat ATuin-hek zijn hagelsag verhaal dan ook eens onderbouwen.quote:7: Iedereen is vrij om zijn stellingen te onderbouwen met zijn/haar gekozen bronnen. Als wij zeggen dat jij bepaalde dingen niet mag betrekken in je verhaal dan voel je je ook niet eerlijk behandeld. Dus behandel anderen zoals je zelf ook behandeld wilt worden.
Ja, en je weet ook dat de waarnemingshorizon met de lichtsnelheid toeneemt?quote:9: Als de rand zich langzamer dan c van ons af zou bewegen wil dat niet zeggen dat we voorbij die rand kunnen kijken. Voorbij de rand is niets in ons waarneembare universum, er komt geen licht of whatsoever vanachter de rand.
De rand vormt tegelijk onze waarnemingsgrens. We zijn nog steeds beperkt tot passief waarnemen.
Neem aan dat je duidelijk het verschil weet tussen actief en passief waarnemen.
Het is een bewustwordings proces. Ik denk zelf dat dat tot een iets meer Boeddhistische kijk op het leven zou leiden. Dat is het vinden van God in jezelf.quote:10: Doe nou niet Rude, je wilt zelf ook niet dat je zo behandeld wordt.
Je zegt dat je nog niets beters hebt gevonden dan jouw theorie. Goed, je hebt het in ieder geval voor jezelf al vergeleken met de huidige theoriën. Waarom is jouw theorie dan beter? Dus voor de 3e x in dit stuk: wat levert jouw theorie meer op qua inzichten etc. etc.?
Dit ging over de verschillende frames van tijd.quote:12: Sorry, JIJ kunt niet anders. Dit is precies wat ik al meerdere malen heb gezegd.
We zouden weer in balans komen met onze omgeving. Ben je wel eens in een soort van trance geraakt d.m.v. muziek ( met of zonder pilletje..). De enrgie die je dan voelt, die zouden we op een andere manier kunnen gebruiken. Ik kan daar niet zo heel veel over zeggen verder, maar er zijn "verhalen" over de Inca's en de Egyptenaren die in hun tijd in staat waren om massa's te verplaatsen d.m.v. meditatie.quote:14: Goed, heb 3x gevraagd over de nieuwe inzichten etc. die jouw theorie ons zouden kunnen opleveren. Je hebt er wel al over nagedacht. Je stelt immers dat er nieuwe energiebronnen ontdekt zouden kunnen worden?
Zou je willen uitleggen hoe jouw theorie inzicht daarin geeft?
Datstel je je dan verkeerd voor. Het oppervlak van de ballon is een 2d analogie van de 3d ruimte. Simpel tochquote:Op maandag 14 mei 2007 16:16 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Wat mijn vraag is, is waar bestaat die rand van die ballon dan uit?
Ik stel me die rand voor als het heden oftewel ons eigen bewustzijn, naar mate de tijd toeneemt ( het "nu") neemt ook de ruimte toe waarin wij ons bewegen. Achter het universum zou dan heel eenvoudig de toekomst liggen. De toekomst bestaat immers nu nog niet, voorbij het universum is nu dus ook helemaal niets. Geen tijd, geen ruimte.
Die luxe heb je helaas niet. Dan krijg je ruzie met de modsquote:(Een opmerking van ATuin-hek waarin hij stelt dat het universum uitdijdt in hagelslag doet mij overigens besluiten om niet meer op zijn oneliners in te gaan. Hij weet alles al, hij hoeft dus niet meer te discuseren, dat domme Pietje Bel gedrag accepteer ik niet meer.)
dat mag je best stellen. Zonder onderbouwing heeft dat echter geen wetenschappelijke waarde.quote:Het ging hier alleen even over het idee dat het unviversum mijn inziens met de lichtsnelheid uitdijdt. Als men dit een belachelijke stelling vindt is dat niet terecht, het behoort tot een serieuse mogelijkheid. Ik ben dus niet zo'n einzelganger met dit idee.
Nou kom op dan met de infodat RT niet kloptquote:Een theorie is slechts een stelling. Als ik zeg dat de bestaande theorie fout is, is het niet zo moelijk om op google informatie te vinden over de theorie die ik probeer te weerleggen en dit als argument gebruiken. Het lijkt me wel duidelijk dat je op internet genoeg informatie vindt die mijn theorie zou moeten weerleggen. Helaas zijn de bronnen die ik kan gebruiken nihil. En als ik al iets kon vinden dan doet dat er voor jullie toch niet toe.
Als je denkt dat ik dat zeg of denk zegt dat erg veel over je mate van lezenquote:Als de discussie gaat over wie de meeste links kan vinden, dan winnen jullie. Vandaar dat ik mij erg stoor aan ATuin-hek, die noemt zet alleen maar oneliners neer zonder zelf maar een beetje over zijn eigen twijfels neer te zetten. Als hij denkt dat de grens van het universum uit hagelslag bestaat zegt dat eigenliojk al genoeg over zijn eigen inbeeldingsvermogen. Hij weet het niet en doet mijn vraag af met een domme opmerking. Het zou hem sieren als hij zijn eigen gedachte daarover kon vertellen, maar hij is bang. Bang dat hij een keer moet zeggen.. "ik weet het niet".
kan best zijn. Is alleen niet echt bepaald wetenschappelijk te noemen he?quote:Het bewustworden van je eigen bewustzijn als grens van het universum zou men tot diepere inzichten van het leven kunnen brengen. De grens tussen leven en dood wordt hiermee min of meer opgeheven. Je weet nooit of je leeft of dat je dood bent. Het lijkt allemaal dezelfde droom.
( ik wou dat ik het iets lichter kon omschrijven, maar het is nogal heavy shit..)
Dat zal je dan niet lukken.quote:? sorry, ik begrijp je hier niet helemaal. Of licht nu wel of niet beweegt. Als we voor licht een snelheid meten dan zouden wij t.o.v. dat licht met dezelfdesnelheid moeten bewegen.
We hebben alleen nog nooit een absoluut nulpunt van beweging bepaald. Tot op heden is stilstand relatief. Ik tracht dat idee te veranderen door het nulpunt van tijd en beweging aan te tonen.
Dat is nog steeds een verkeerd beeld dat je niet los wil latenquote:Wiskundig iets bewijzen zegt niet zo veel. Wiskungie formules zijn onderheven aan tijd. Als er nieuwe inzichten komen zullen de formules weer aangepast moeten worden. Ik ben geen wiskundig expert, maar wiskundig bewijzen dat licht stilstaat kan kinderlijk eenvoudig.
( misschien eigenlijk iets te eenvoudig zodat het bijna ongeloofwaardig wordt, en dat is dus het probleem. Mensen met dure titels zitten daar niet op de wachten.)
Fout. Je gebruikt nu gegevens van 2 frames door elkaar. Dat kan niet.quote:0sec ( voor een foton gaat er nooit een seconde voorbij) x 300.000km ( die overigens gekrompen is tot 0km) = 0km/0sec.
Lees nou eens alles wat rond dat voorbeeld stondquote:Ik doe m'n best, maar laat ATuin-hek zijn hagelsag verhaal dan ook eens onderbouwen.
quote:Ja, en je weet ook dat de waarnemingshorizon met de lichtsnelheid toeneemt?
Dus dat we elke seconde 300.000km en 1sec verder terug in de tijd kunnen kijken..
Dat heeft geen donder met RT te maken.quote:Het is een bewustwordings proces. Ik denk zelf dat dat tot een iets meer Boeddhistische kijk op het leven zou leiden. Dat is het vinden van God in jezelf.
Tijd om het verhaaltje nog een keer te lezen rudequote:Dit ging over de verschillende frames van tijd.
De tweelingparadox is een mooi voorbeeld.
Ik wordt 10 jaar ouder terwijl ik wacht op de ruimtereiziger.
De ruimtereiziger is slechts 1sec ouder geworden in mijn 10 jaar.
Als de ruimtereiziger slechts 1sec ouder is geworden, dan kan hij nooit meer dan 300.000km gereist hebben. Hij zou tegen mij zeggen, wat ben jij snel oud geworden. In die 10 jaar heb natuurlijk veel meer km afgelegd door de ruimte/tijd dan de reiziger die slechts 1sec ouder is geworden. Eigenlijk was ik dus de reiziger met als ruimteschip de aarde..
Heeft ook al niets met wetenschap te makenquote:We zouden weer in balans komen met onze omgeving. Ben je wel eens in een soort van trance geraakt d.m.v. muziek ( met of zonder pilletje..). De enrgie die je dan voelt, die zouden we op een andere manier kunnen gebruiken. Ik kan daar niet zo heel veel over zeggen verder, maar er zijn "verhalen" over de Inca's en de Egyptenaren die in hun tijd in staat waren om massa's te verplaatsen d.m.v. meditatie.
Vraag me niet exact hoe dat kon, het is alsof ik de eerste druppel benzine uitvindt en jij vraagt hoeveel een retourtje Amsterdam-New York kost met het vliegtuig.
Ermmmm neequote:En voor ATuin-hek,
Een wetenschappelijke theorie is slechts een model die tot het tegendeel bewezen wordt gebruikt wordt. Een wetenschappelijke theorie is eigelijk aan tijd onderheven en kan van de ene op de andere dag voledig fout zijn. De wiskundige moddelen zullen dan weer aangepast worden voor het nieuwe model. Zo zal de theorie van Einstein ook al een aantal maal verbeterd zijn middesl wiskundige modellen. Zie hier de relativiteit van een wiskundig bewijs..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |