abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48975491
Wat ik niet snap is hoe je kunt aannemen dat een boek wat 1500 jaar oud is, en waarvan je geen diee hebt wie het heeft geschreven (je gaat me niet vertellen dat een willekeurige schaapsherder het heeft geschreven, net als dat de bijbel ook over een periode is ontstaan), volledig betrouwbaar en objectief is. Dat is net zoiets als zeggen dat de wereldgeschiedenis volledig objectief is, terwijl het dat alleen is vanuit het oogpunt van bepaalde mensen.
Not all those who wander are lost. - J.R.R. Tolkien
As far as we can discern, the sole purpose of human existance is to kindle a light of meaning in the darkness of mere being. - C.G. Jung
  donderdag 3 mei 2007 @ 19:19:34 #202
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_48975494
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 19:14 schreef Viking84 het volgende:
Sterker nog: Je hoeft niet eens in een god te geloven om wel gelovig te zijn .
zoals ik eerder al zei, god is een ontzettend relatief begrip. het is ook maar om het beestje een naam te geven. twee mensen kunnen hetzelfde geloven en de een beweert niet in god te geloven en de ander wel. Ik maak in het dagelijks leven vaak mee dat mensen zeggen wel in een natuurlijke kracht of energie te geloven, maar tegelijk zeggen dat God niet bestaat. Dat klinkt voor mij nogal tegenstrijdig, aangezien God toch wel een handig begrip is om het bovenzinnelijke aan te duiden. Ik vind t lastig als ik zeg dat ik in God geloof, of hoe je het dan ook wil noemen, dat mensen er van uit gaan dat ik de christelijke God ofzo bedoel, wat verre van waar is, ik heb zo mijn eigen geloof.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  donderdag 3 mei 2007 @ 19:19:46 #203
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_48975510
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 19:15 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

dat is wel ongeveer de belangrijkste reden waarom ik de islam meer kan waarderen dan het christendom. dat idee van de erfzonde vind ik echt zo ontzettend naar.
ja, vergeet je de jihad niet voordat je de islam verkiest boven het christendom?
Bovendien is het idee van de erfzonde volgens mij nog vooral een dogma van het jodendom, maar ik kan me vergissen.
Niet meer actief op Fok!
pi_48975538
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 19:19 schreef Viking84 het volgende:

[..]

ja, vergeet je de jihad niet voordat je de islam verkiest boven het christendom?
Wat is er mis met de Jihad?
  donderdag 3 mei 2007 @ 19:21:02 #205
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_48975553
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 19:20 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Wat is er mis met de Jihad?
serieus? .
Niet meer actief op Fok!
pi_48975581
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 19:21 schreef Viking84 het volgende:

[..]

serieus? .
Wedden dat ik je ga overtuigen dat essentie van Jihad zuiver en heilig is?
  donderdag 3 mei 2007 @ 19:23:38 #207
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_48975645
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 19:21 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Wedden dat ik je ga overtuigen dat essentie van Jihad zuiver en heilig is?
come on . Ik ken de jihad alleen uit de media natuurlijk.
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 3 mei 2007 @ 19:24:03 #208
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_48975657
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 19:18 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Vind zelf vers ook wel mooi:
[..]
naja, wat ik dan in de koran weer heel naar vond was de benadrukking van het 'vrezen' voor Allah, en dat de niet-gelovigen zullen branden in de hel, en dat gelovigen de niet gelovigen mogen doden ( ik meen dat dit ergens in het begin van de koran staat).
Ik vind sowieso het idee van een hemel en een hel veel te simpel en teveel gekleurd door menselijke ideeën. Ik denk namelijk dat wij ons totaal geen voorstelling kunnen maken bij het hiernamaals. Dat gaat ons voorstellingsvermogen ver te boven.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_48975697
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 19:23 schreef Viking84 het volgende:

[..]

come on . Ik ken de jihad alleen uit de media natuurlijk.
Yeaaaah Baby

http://users.telenet.be/myprojects/peace/jihad.html
  donderdag 3 mei 2007 @ 19:27:01 #210
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_48975761
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 19:19 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Bovendien is het idee van de erfzonde volgens mij nog vooral een dogma van het jodendom, maar ik kan me vergissen.
naar mijn weten is jihad niet de essentie van de islam en volgens mij is de erfzonde wel de essentie van het christendom.
pi_48975786
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 19:24 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

naja, wat ik dan in de koran weer heel naar vond was de benadrukking van het 'vrezen' voor Allah, en dat de niet-gelovigen zullen branden in de hel, en dat gelovigen de niet gelovigen mogen doden ( ik meen dat dit ergens in het begin van de koran staat).
Ik vind sowieso het idee van een hemel en een hel veel te simpel en teveel gekleurd door menselijke ideeën. Ik denk namelijk dat wij ons totaal geen voorstelling kunnen maken bij het hiernamaals. Dat gaat ons voorstellingsvermogen ver te boven.
Met het vrezen van Allah betekent namelijk niet dat wanneer je weet dat Allah vergevingsgezind is dat je mag doen wat je wilt omdat Allah toch wel alles vergeeft.. Het is namelijk wel samenhangend met:
quote:
"O zoon van Adam, zo lang je een beroep op Mij doet en Mij vraagt, zal Ik je vergeven voor wat je gedaan hebt, en Ik vind dat niet erg. O zoon van Adam, al reikten je zonden tot de wolken van de hemel, als je Mij om vergeving vroeg, zou Ik je vergeven. O zoon van Adam , als je tot Mij kwam met zonden, die bijna zo groot als de aarde waren en als je Mij dan onder ogen zou komen, zoder Mij deelgenoten toe te schrijven, dan zou Ik je vergiffenis geven bijna zo groot als dat ( dwz de aarde)."

at-Tirmidhi.
  donderdag 3 mei 2007 @ 19:27:50 #212
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_48975796
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 19:19 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

zoals ik eerder al zei, god is een ontzettend relatief begrip. het is ook maar om het beestje een naam te geven. twee mensen kunnen hetzelfde geloven en de een beweert niet in god te geloven en de ander wel. Ik maak in het dagelijks leven vaak mee dat mensen zeggen wel in een natuurlijke kracht of energie te geloven, maar tegelijk zeggen dat God niet bestaat. Dat klinkt voor mij nogal tegenstrijdig, aangezien God toch wel een handig begrip is om het bovenzinnelijke aan te duiden. Ik vind t lastig als ik zeg dat ik in God geloof, of hoe je het dan ook wil noemen, dat mensen er van uit gaan dat ik de christelijke God ofzo bedoel, wat verre van waar is, ik heb zo mijn eigen geloof.
je kunt dan ook niet zeggen dat God niet bestaat. Als je God op dezelfde manier wilt behandelen als alle andere kwesties waarvoor bewijs nodig is om de juistheid van de kwestie aan te tonen, dan kun je wel zeggen dat onwaarschijnlijk is dat God niet bestaat .

Atheïsten als Richard Dawkins zeggen ook niet dat God niet bestaat. Hij is dan ook, net als ik, een agnost met een sterke neiging richting het atheïsme. Uiteindelijk blijft het zo dat je het niet weet.
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 3 mei 2007 @ 19:31:05 #213
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_48975916
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 19:27 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

naar mijn weten is jihad niet de essentie van de islam en volgens mij is de erfzonde wel de essentie van het christendom.
ik weet niet of de Islam één enkele essentie heeft.
Het jodendom niet. Je kunt wel zeggen: de essentie vh jodendom is dat je geen onrein vlees mag eten, maar het jodendom is meer een stelsel van regels. Ik denk dat dat bij de Islam ook zo is.

Wat het christendom betreft heb je m.i. gelijk. Alles wat je eigenlijk hoeft te doen, is in God geloven. Waarom veel christenen het zichzelf dan zo moeilijk maken in het leven snap ik niet echt. Doe lekker waar je zin in hebt, als je homo bent, ben je homo, klaar... als je maar in Jezus' kruisdood en opstandig geloof, word je toch wel behouden.
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 3 mei 2007 @ 19:32:35 #214
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_48975975
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 19:19 schreef Tangarine het volgende:
Wat ik niet snap is hoe je kunt aannemen dat een boek wat 1500 jaar oud is, en waarvan je geen diee hebt wie het heeft geschreven (je gaat me niet vertellen dat een willekeurige schaapsherder het heeft geschreven, net als dat de bijbel ook over een periode is ontstaan), volledig betrouwbaar en objectief is. Dat is net zoiets als zeggen dat de wereldgeschiedenis volledig objectief is, terwijl het dat alleen is vanuit het oogpunt van bepaalde mensen.
van bepaalde boeken staat het wel overwegend vast wie de auteur is, hoor. Paulus heeft bijvoorbeeld de meeste brieven naar alle waarschijnlijkheid zelf geschreven . Verder gaat er niet één auteur schuil achter de Bijbel (tenzij je de HG als eigenlijke auteur beschouwt en de schrijvers als spreekbuizen). De Bijbel is op verschillende momenten op verschillende plaatsen (Noord-Israël, Juda) door verschillende mensen geschreven. Met name het OT is een boek dat vele eeuwen in beslag heeft genomen. Met het NT was men wat sneller klaar, maar als de boeken die het NT zijn gaan uitmaken (canon) niet gebundeld waren, was daar waarschijnlijk in de loop der jaren ook nog wel eea aan gewijzigd.
Maar natuurlijk bevat de Bijbel verschillende visies op bepaalde gebeurtenissen. Het wordt pas problematisch als je volhoudt dat al deze visies kloppen, terwijl ze toch met elkaar in strijd zijn. Maar daar hebben we een ander topic voor .
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 3 mei 2007 @ 19:33:46 #215
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_48976023
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 19:27 schreef Viking84 het volgende:

[..]

je kunt dan ook niet zeggen dat God niet bestaat. Als je God op dezelfde manier wilt behandelen als alle andere kwesties waarvoor bewijs nodig is om de juistheid van de kwestie aan te tonen, dan kun je wel zeggen dat onwaarschijnlijk is dat God niet bestaat .

Atheïsten als Richard Dawkins zeggen ook niet dat God niet bestaat. Hij is dan ook, net als ik, een agnost met een sterke neiging richting het atheïsme. Uiteindelijk blijft het zo dat je het niet weet.
ik denk niet dat je kan zeggen dat God niet bestaat. Voor de een bestaat god wel en voor de ander niet. Wie is nou de een om de ander te vertellen dat god voor hem niet bestaat. Het is een gevoel wat je wel of niet hebt. Daarom is het ook zinloos om naar een godsbewijs te gaan zoeken of andersom.
pi_48976034
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 19:31 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Het jodendom niet. Je kunt wel zeggen: de essentie vh jodendom is dat je geen onrein vlees mag eten, maar het jodendom is meer een stelsel van regels. Ik denk dat dat bij de Islam ook zo is.

Wat het christendom betreft heb je m.i. gelijk. Alles wat je eigenlijk hoeft te doen, is in God geloven. Waarom veel christenen het zichzelf dan zo moeilijk maken in het leven snap ik niet echt. Doe lekker waar je zin in hebt, als je homo bent, ben je homo, klaar... als je maar in Jezus' kruisdood en opstandig geloof, word je toch wel behouden.
Essentie van Islam is: La ilahe ila Allah: Geen god dan Allah.
quote:
"Degene die sterft en la ilaha ill-Allah kent (begrijpt) zal het paradijs binnentreden." (Saheeh Muslim, Kitab ul-Imaan).
  donderdag 3 mei 2007 @ 19:35:38 #217
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_48976083
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 19:33 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Essentie van Islam is: La ilahe ila Allah: Geen god dan Allah.
[..]
maar als je nou gewoon in Allah gelooft en de ramadan, de jihad en de gebedsdiensten laat voor wat ze zijn, dan zou je toch ook gewoon in de hemel moeten komen?
Niet meer actief op Fok!
pi_48976142
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 19:35 schreef Viking84 het volgende:

[..]

maar als je nou gewoon in Allah gelooft en de ramadan, de jihad en de gebedsdiensten laat voor wat ze zijn, dan zou je toch ook gewoon in de hemel moeten komen?
Uiteindelijk wel, natuurlijk zal je ondervraagd worden waarom je het niet hebt gedaan etc, als Allah je excuus accepteert ga je meteen, zo niet, moet je eerst alles inhalen in een voortuin van de hel.
  donderdag 3 mei 2007 @ 19:37:28 #219
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_48976148
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 19:31 schreef Viking84 het volgende:

[..]

wat dat laatste betreft, ik zou het juist raar vinden als je selectief gaat geloven wat in de bijbel danwel koran staat. Aangezien christenen en islamieten geloven dat dit het woord van God is, geloven ze in alles wat er staat. Het is wat mij betreft een beetje tegenstrijdig om wel het een te geloven en niet het ander, beide is immers onderdeel van het geloof. Als je bepaalde onderwerpen in de bijbel of koran niet voor waar aanhoudt, ontken je toch dat het het woord van god is?
  donderdag 3 mei 2007 @ 19:38:45 #220
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_48976198
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 19:33 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

ik denk niet dat je kan zeggen dat God niet bestaat. Voor de een bestaat god wel en voor de ander niet. Wie is nou de een om de ander te vertellen dat god voor hem niet bestaat. Het is een gevoel wat je wel of niet hebt. Daarom is het ook zinloos om naar een godsbewijs te gaan zoeken of andersom.
Jawel, je kunt wel zeggen dat God niet bestaat. God is namelijk niets meer en niets minder dan een poging van mensen om het ondefinieerbare toch in een mal te gieten. Zij voelen dat er meer is en blijkbaar is het idee van een God de enige manier om daar vat op te krijgen.

Het gevoel dat er meer is, best (dat gevoel heb ik zelf ook), maar probeer daar geen naam of gestalte aan te geven.

Even een gedachteoefening: stel dat er geen religie bestond (moeilijk om je voor te stellen, maar probeer het eens) en jij zou dan het gevoel krijgen dat er meer is. Hoe zou je dat dan omschrijven?
Niet meer actief op Fok!
pi_48976218
Edit: als je niets toe te voegen hebt, blijf weg. -

[ Bericht 46% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2007 19:40:10 ]
pi_48976239
argumenten om in god te geloven.

angst voor de dood is DE reden...

solved, slotje
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
  donderdag 3 mei 2007 @ 19:43:03 #223
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_48976346
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 19:37 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

wat dat laatste betreft, ik zou het juist raar vinden als je selectief gaat geloven wat in de bijbel danwel koran staat. Aangezien christenen en islamieten geloven dat dit het woord van God is, geloven ze in alles wat er staat. Het is wat mij betreft een beetje tegenstrijdig om wel het een te geloven en niet het ander, beide is immers onderdeel van het geloof. Als je bepaalde onderwerpen in de bijbel of koran niet voor waar aanhoudt, ontken je toch dat het het woord van god is?
maar wat is dan het nut van die essentie? Als je gelooft dat Allah de enige god is, dan word je toch sowieso behouden? Waarom zou je dan dagelijks tot Allah moeten bidden en aan de ramadan moeten deelnemen?
Als je toch in het hellevuur geworpen wordt omdat je niet elke dag tot Allah hebt gebeden, dan heeft het ook geen zin om van een essentie te spreken .
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 3 mei 2007 @ 19:44:45 #224
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_48976392
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 19:39 schreef GewoneMan het volgende:

solved, slotje
je hoeft niet alle gelovigen over één kam te scheren, hoor. Ik ken mensen die oprecht in God geloven en die echt niet geloven omdat ze bang zijn anders in de hel te komen.
Al is dat wel het eerste waar mijn moeder mee dreigt als ik weer eens 'opstandig' ben.
Niet meer actief op Fok!
pi_48976464
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 19:43 schreef Viking84 het volgende:

[..]

maar wat is dan het nut van die essentie? Als je gelooft dat Allah de enige god is, dan word je toch sowieso behouden? Waarom zou je dan dagelijks tot Allah moeten bidden en aan de ramadan moeten deelnemen?
Als je toch in het hellevuur geworpen wordt omdat je niet elke dag tot Allah hebt gebeden, dan heeft het ook geen zin om van een essentie te spreken .
Mwuaah nee, doctrine is niet zo zwart wit, het is wel heel erg relevant waarom je niet hebt gebeden etc. het speelt allemaal een rol
  donderdag 3 mei 2007 @ 19:47:10 #226
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_48976471
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 19:38 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Jawel, je kunt wel zeggen dat God niet bestaat. God is namelijk niets meer en niets minder dan een poging van mensen om het ondefinieerbare toch in een mal te gieten. Zij voelen dat er meer is en blijkbaar is het idee van een God de enige manier om daar vat op te krijgen.

Het gevoel dat er meer is, best (dat gevoel heb ik zelf ook), maar probeer daar geen naam of gestalte aan te geven.

Even een gedachteoefening: stel dat er geen religie bestond (moeilijk om je voor te stellen, maar probeer het eens) en jij zou dan het gevoel krijgen dat er meer is. Hoe zou je dat dan omschrijven?
ik geloof maar ben niet religieus. Ik geloof in een allesomvattende energie die overal aanwezig is, dat ieder mens of organisme uit dezelfde energie is gemaakt.
  donderdag 3 mei 2007 @ 19:49:13 #227
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_48976566
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 19:47 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

ik geloof maar ben niet religieus. Ik geloof in een allesomvattende energie die overal aanwezig is, dat ieder mens of organisme uit dezelfde energie is gemaakt.
ik ook .
Het goede nieuws voor ons is dat die allesomvattende energie waar jij over spreekt méér is dan geloven. Het is namelijk de essentie van de quantumtheorie .
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 3 mei 2007 @ 19:52:59 #228
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_48976704
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 19:49 schreef Viking84 het volgende:

[..]

ik ook .
Het goede nieuws voor ons is dat die allesomvattende energie waar jij over spreekt méér is dan geloven. Het is namelijk de essentie van de quantumtheorie .
ja ik weet t.
ik begrijp ook nooit waarom mensen zeggen dat evolutietheorie en god elkaar uitsluiten. Naar mijn idee heeft 'god' voor de evolutie gezorgd.
  donderdag 3 mei 2007 @ 19:53:40 #229
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_48976739
maar jij zal wat ik god noem wel gewoon natuur noemen of niet viking?
  donderdag 3 mei 2007 @ 19:58:42 #230
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_48976949
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 19:53 schreef -Mellow- het volgende:
maar jij zal wat ik god noem wel gewoon natuur noemen of niet viking?
waarom moet je dat allesomvattende energieveld 'god' noemen? Is 'ik geloof in een allesomvattend energieveld' niet voldoende? Heb je daar het idee van een god bij nodig en zo ja, waarom?

ik noem het beestje gewoon bij de naam, 'energieveld' dus .

Je noemt jezelf niet religieus, maar als je in 'god' gelooft (ook al is dat niet de god van de koran, OT, NT), dan ben je wel religieus volgens de Van Dale .
Niet meer actief op Fok!
pi_48977158
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 19:39 schreef GewoneMan het volgende:

solved, slotje
Alle vrees voor de dood is overbodig; immers, zolang wij er zijn, is hij er niet, en als hij er is, zijn wij er niet meer; wij hebben dus niets met hem te maken.

Epicurus (341-271 v. Chr.)
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
  donderdag 3 mei 2007 @ 20:07:48 #232
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_48977251
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 20:05 schreef onemangang het volgende:

[..]

Alle vrees voor de dood is overbodig; immers, zolang wij er zijn, is hij er niet, en als hij er is, zijn wij er niet meer; wij hebben dus niets met hem te maken.

Epicurus (341-271 v. Chr.)
ik denk dat hij niet zozeer bedoelt dat mensen bang zijn voor de dood, maar meer voor wat er ná de dood gebeurt . Ik denk niet dat Epicurus dat ook bedoelde.
Niet meer actief op Fok!
pi_48977528
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 19:52 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

ja ik weet t.
ik begrijp ook nooit waarom mensen zeggen dat evolutietheorie en god elkaar uitsluiten. Naar mijn idee heeft 'god' voor de evolutie gezorgd.
De bijbelse God sluit de evolutietheorie uit omdat evolutie ons duidelijk heeft gemaakt dat er geen schepping nodig is van een almacht. Als God voor evolutie zou hebben gezorgd, dan is God waarschijnlijk niet meer dan een black smoker geweest of een ander vergelijkbaar proces. Om evolutie in gang te zetten is namelijk geen moeite nodig, God is dan gedegradeerd tot iets dat een chemische reaktie teweeg bracht en daarna de boel de boel liet. Dat is heel wat anders dan de almachtige entiteit zoals de God van de bijbel.
  donderdag 3 mei 2007 @ 20:22:35 #234
171896 C21H23NO5
diacetylmorfine
pi_48977802
Het is mogelijk te bewijzen dat A niet bestaat, mits A over een oneindige periode niet voorkomt
Het is mogelijk te bewijzen dat A wel bestaat, mits A over een oneindige periode exact A is

Hieruit volgt: omdat niemand oneindig leeft zal er NOOIT bewijs komen voor het bestaan/niet bestaan van God

Hieruit volgt: ik word niet goed van deze nutteloze discussies over God. We zullen wel zien de dag dat we onze ogen voorgoed sluiten. Nu ik ze nog open kan doen, zie ik Hem liever nog niet.
Would Sir care for a starter of some garlic bread perhaps?
No, thank you. I will proceed directly to the intravenous injection of hard drugs, please.
  donderdag 3 mei 2007 @ 20:27:48 #235
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_48977999
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 20:22 schreef C21H23NO5 het volgende:
Het is mogelijk te bewijzen dat A niet bestaat, mits A over een oneindige periode niet voorkomt
Het is mogelijk te bewijzen dat A wel bestaat, mits A over een oneindige periode exact A is

Hieruit volgt: omdat niemand oneindig leeft zal er NOOIT bewijs komen voor het bestaan/niet bestaan van God

Hieruit volgt: ik word niet goed van deze nutteloze discussies over God. We zullen wel zien de dag dat we onze ogen voorgoed sluiten. Nu ik ze nog open kan doen, zie ik Hem liever nog niet.
Ja dan is het dus te laat hè. Het probleem is dat je nú in God moet geloven, zónder Hem gezien te hebben. Ik kan er ook niet mee uit de voeten, maar dat is de chr doctrine.
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 3 mei 2007 @ 20:27:53 #236
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_48978001
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 20:15 schreef onemangang het volgende:

[..]

De bijbelse God sluit de evolutietheorie uit omdat evolutie ons duidelijk heeft gemaakt dat er geen schepping nodig is van een almacht. Als God voor evolutie zou hebben gezorgd, dan is God waarschijnlijk niet meer dan een black smoker geweest of een ander vergelijkbaar proces. Om evolutie in gang te zetten is namelijk geen moeite nodig, God is dan gedegradeerd tot iets dat een chemische reaktie teweeg bracht en daarna de boel de boel liet. Dat is heel wat anders dan de almachtige entiteit zoals de God van de bijbel.
uiteraard had ik het ook niet over de god van de bijbel.
  donderdag 3 mei 2007 @ 20:29:28 #237
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_48978065
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 19:58 schreef Viking84 het volgende:

[..]

waarom moet je dat allesomvattende energieveld 'god' noemen? Is 'ik geloof in een allesomvattend energieveld' niet voldoende? Heb je daar het idee van een god bij nodig en zo ja, waarom?

ik noem het beestje gewoon bij de naam, 'energieveld' dus .

Je noemt jezelf niet religieus, maar als je in 'god' gelooft (ook al is dat niet de god van de koran, OT, NT), dan ben je wel religieus volgens de Van Dale .
ja, daar heb je een punt. ik denk er even over na
  donderdag 3 mei 2007 @ 20:30:03 #238
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_48978093
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 14:30 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dag ik zeg dat ik niet in Zeus geloof, betekent niet dat ik zeg dat Zeus nooit bestaan heeft, komen de meeste mythes niet uit een bron van waarheid..Noem me gek maar ik heb zo mijn eigen ideeën over Zeus etc binnen de Islamitische theologie.

De reden waarom ik wel in Allah geloof ondanks het feit dat ik ze beiden niet heb gezien is omdat Zeus dus verwerkt is en kan verwekken, menselijke trekjes heeft etc. Nogmaals voel ik weer alsof ik me moet verweren jegens dingen die ik niet heb gezegd.
En Allah heeft geen menselijke trekjes? Ik weet wederom niet in hoeverre Allah met de God van het OT te vergelijken is, maar de God van het OT heeft de mensen geschapen naar zijn evenbeeld (naar 'ons' evenbeeld zelf, wie zijn die andere goden?), Adam en Eva hoorden hem lopen door de hof van Eden en Mozes mocht zijn gezicht niet zien.
Verder heeft hij typisch menselijke eigenschappen: hij is jaloers, hij is ijdel, hij is wraaklustig, hij is arrogant (weliswaar op het extreme af), maar hij kan ook lief hebben en mensen vergeven voor wat ze jegens hem misdaan hebben.

Ik zie dus niet in wat jouw God anders maakt dan Zeus .

[ Bericht 100% gewijzigd door Viking84 op 03-05-2007 20:58:20 ]
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 3 mei 2007 @ 20:51:12 #239
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_48978902
lama .
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 3 mei 2007 @ 20:54:11 #240
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_48979005
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 14:28 schreef locutus51 het volgende:
Er is voor geen enkel god bewijs, en daarom noemen ze het geloof.

Diegene die het "verzonnen" heeft of diegenen die het in stand houden lachen hier om... hun zakken worden gevuld...
die mensen geloven er zelf net zo hard in.

Wat ik me wel altijd afvraag: wat ging er om in degene die begonnen is met het schrijven van de Schrift? Was hij beschonken, extatisch, wilde hij mensen bewust voor de gek houden...
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 3 mei 2007 @ 21:02:29 #241
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_48979335
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 20:54 schreef Viking84 het volgende:

[..]

die mensen geloven er zelf net zo hard in.

Wat ik me wel altijd afvraag: wat ging er om in degene die begonnen is met het schrijven van de Schrift? Was hij beschonken, extatisch, wilde hij mensen bewust voor de gek houden...
Op een gegeven moment geloof je in je eigen leugens zolang je het maar vaak genoeg zegt...

Maar ik vraag me ook af wat er iemand toe zet om de bijbel/koran te gaan schrijven...
"Step into the light to see the darkness"
"If you talk to God you're religious. If God talks to you, you're psychotic."
  donderdag 3 mei 2007 @ 21:07:16 #242
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_48979561
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 17:43 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

De cijfers kloppen niet. Er zijn geen 1,8 miljoen armenen gedood.
===
De Amerikaanse historicus Bernard Lewis houdt het op 'vele honderdduizenden tot misschien wel een miljoen' slachtoffers. Volgens de Britse historicus Martin Gilbert ligt het aantal slachtoffers rond het miljoen, waarvan 600.000 vermoord in bloedbaden in Anatolië en 400.000 door geweld en hongersterfte tijdens deportaties naar woestijnen in tegenwoordig Syrië en Irak. Nog 200.000 Armenen werden verplicht zich te bekeren tot de islam. De Britse historicus Peter Mansfield schat het aantal slachtoffers op één-en-een-kwart miljoen tot anderhalf miljoen. De Nederlandse wetenschapper Erik-Jan Zürcher houdt het op 600.000 tot 800.000 slachtoffers. Ton Zwaan schat het aantal op 800.000 tot 1 miljoen De Amerikaanse politicoloog Rudolph J. Rummel heeft berekend dat tussen 1900 en 1924 circa 1,8 miljoen Armeniërs zijn gedood.
===

laten we het op veel houden, veel te veel... En dat in naam van een geloof.....
  donderdag 3 mei 2007 @ 21:07:33 #243
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_48979573
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 21:02 schreef locutus51 het volgende:

[..]

Op een gegeven moment geloof je in je eigen leugens zolang je het maar vaak genoeg zegt...

Maar ik vraag me ook af wat er iemand toe zet om de bijbel/koran te gaan schrijven...
Je zou een tamelijk recent vb als de mormonen kunnen nemen, zoals Joseph Smith.
Hij beweert dat hij gouden platen die hij onder de grond heeft gevonden heeft vertaald.
Ik ga er natuurlijk vanuit dat die gouden platen niet bestaan hebben. Wat dreef hem er dan toe om het boek van de mormonen te schrijven?
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 3 mei 2007 @ 21:09:13 #244
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_48979647
We zullen er nooit achter komen (of diegene moet een dagboek geschreven hebben die we nog moeten vinden.. )
pi_48981106
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 21:07 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Je zou een tamelijk recent vb als de mormonen kunnen nemen, zoals Joseph Smith.
Hij beweert dat hij gouden platen die hij onder de grond heeft gevonden heeft vertaald.
Ik ga er natuurlijk vanuit dat die gouden platen niet bestaan hebben. Wat dreef hem er dan toe om het boek van de mormonen te schrijven?
Veel gelovige Amerikaanse kolonisten zaten een beetje in hun maag dat de bijbel geen woord repte over Amerika. Indianen konden eigenlijk niet bestaan volgens de bijbel en het adam en eva verhaal. Door het verhaal te verzinnen dat er een joodse stam omstreeks 600 v. Chr. naar Zuid-Amerika was vertrokken konden de godsvrezende gelovigen vasthouden aan het christelijke geloof.

Joseph Smith zag zichzelf waarschijnlijk als een man met een missie, door een 'leugen om bestwil' te schrijven voorkwam hij in zijn ogen een groter kwaad: dat kolonisten hun geloof zouden verliezen.

Tenminste, zo zie ik het.
  donderdag 3 mei 2007 @ 21:44:19 #246
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_48981302
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 21:39 schreef onemangang het volgende:

[..]

Veel gelovige Amerikaanse kolonisten zaten een beetje in hun maag dat de bijbel geen woord repte over Amerika. Indianen konden eigenlijk niet bestaan volgens de bijbel en het adam en eva verhaal. Door het verhaal te verzinnen dat er een joodse stam omstreeks 600 v. Chr. naar Zuid-Amerika was vertrokken konden de godsvrezende gelovigen vasthouden aan het christelijke geloof.

Joseph Smith zag zichzelf waarschijnlijk als een man met een missie, door een 'leugen om bestwil' te schrijven voorkwam hij in zijn ogen een groter kwaad: dat kolonisten hun geloof zouden verliezen.

Tenminste, zo zie ik het.
zoiets zal ongetwijfeld een rol gespeeld hebben.
Wel grappig is dat fundi mormonen de huidskleur van getinte mensen verklaren als was het een vloek van God . Vandaar dat fundamentalisten donkere mensen niet als mensen beschouwen, maar als dieren.
Niet meer actief op Fok!
pi_48986996
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 21:07 schreef locutus51 het volgende:

[..]

===
De Amerikaanse historicus Bernard Lewis houdt het op 'vele honderdduizenden tot misschien wel een miljoen' slachtoffers. Volgens de Britse historicus Martin Gilbert ligt het aantal slachtoffers rond het miljoen, waarvan 600.000 vermoord in bloedbaden in Anatolië en 400.000 door geweld en hongersterfte tijdens deportaties naar woestijnen in tegenwoordig Syrië en Irak. Nog 200.000 Armenen werden verplicht zich te bekeren tot de islam. De Britse historicus Peter Mansfield schat het aantal slachtoffers op één-en-een-kwart miljoen tot anderhalf miljoen. De Nederlandse wetenschapper Erik-Jan Zürcher houdt het op 600.000 tot 800.000 slachtoffers. Ton Zwaan schat het aantal op 800.000 tot 1 miljoen De Amerikaanse politicoloog Rudolph J. Rummel heeft berekend dat tussen 1900 en 1924 circa 1,8 miljoen Armeniërs zijn gedood.
===

laten we het op veel houden, veel te veel... En dat in naam van een geloof.....
Als je niets van die geschiedenis weet, kun je net zo goed niets zeggen. Nu is het enkel lachwekkend.
pi_48987752
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 23:52 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Als je niets van die geschiedenis weet, kun je net zo goed niets zeggen. Nu is het enkel lachwekkend.
ow ja want die genocide is een hoax
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_48989429
quote:

[..]

Hij plaatst slechts een opsomming van verschillende standpunten van verschillende historici en jij doet het direct af als lachwekkend. Dat is pas echt lachwekkend. Dat er vroeger enorme slachtpartijen zijn aangericht onder de armenen, daarover zijn al deze historici het over eens. Ik begrijp niet waarom dit zo'n gevoelig punt voor je is. Voel je je persoonlijk aangevallen als er gesteld wordt dat Turken in het verleden zich schuldig hebben gemaakt aan genocide? Waarom? Volkeren zonder zwarte pagina in het verleden zijn zeldzaam. Nederlanders, Belgen, Engelsen, Noren, Russen, Chinezen, Japanners, Israeliers, Amerikanen, Duitsers, Spanjaarden, Italianen, Grieken, Fransen, Hongaren, Serven, en ja... ook Turken hebben in het verleden vreselijke dingen uitgehaald. No big deal, tenzij je dat weigert in te zien.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 06:43:37 #250
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_48992015
Ik snap sowieso niet dat mensen zich aantrekken wat hun geloofsgenoten in het verleden hebben gedaan. Dat is jouw verantwoordelijkheid toch niet?
Niet meer actief op Fok!
pi_48992251
Ik had graag op het enorme gebrek aan kennis over de Turkse geschiedenis gereageerd, maar dat zou deze topic verpesten, voor zover dat niet al is gebeurd dankzij de extremistische atheisten van dit forum.
pi_48992281
In hoeverre kan je een boek wat zo oud is geloven? Hoe kan het dat er de laatste honderd jaar nog steeds teksten worden gevonden en misscien alles niet eens compleet is?

Vroeger dachten mensen ook dat de wereld plat was totdat iemand anders beweerde en die weer voor gek verklaard totdat zijn gelijk bewezen was. Een landing op de maan in een film was eerst scince fiction totdat het echt gebeurde.

Ik heb altijd meer het idee dat het half waarheid is en half scince fictien. En dat de ontwikkeling het realistich maken.

Hoe kan het zijn dat er zoveel verschillende geloven zijn. Die anders tegen zaken aan kijken en hoe kan je zeggen dat jouw geloof het juiste is en die geheel de waarheid is?
  vrijdag 4 mei 2007 @ 07:51:55 #253
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_48992291
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 07:43 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ik had graag op het enorme gebrek aan kennis over de Turkse geschiedenis gereageerd, maar dat zou deze topic verpesten, voor zover dat niet al is gebeurd dankzij de extremistische atheisten van dit forum.
van mij mag je, hoor. En je mag wel afgeven op extremistische atheïsten: je bent zelf een net zo extremistische moslim.
Niet meer actief op Fok!
pi_48992296
Door je verstand te gebruiken. Als je die Boeken leest, dan zul je misschien begrijpen wat ik bedoel.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 07:58:31 #255
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_48992329
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 07:53 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Door je verstand te gebruiken. Als je die Boeken leest, dan zul je misschien begrijpen wat ik bedoel.
. Je begint steeds lachwekkender te worden . Ik zou bijna gaan denken dat je een kloon bent.

alhoewel, het wordt ook irritant
Niet meer actief op Fok!
  vrijdag 4 mei 2007 @ 08:30:35 #256
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_48992623
quote:

[..]

Blijkbaar weet jij er nog minder van, anders had je er wel een weerwoord op gehad.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 08:33:45 #257
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_48992664
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 07:43 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ik weet genoeg over de Turkse geschiedenis, maar door non-reacties als die van jou zal daar ook nooit een fatsoenlijke discussie over kunnen komen.

Daarnaast weet ik niet waar jij extremistische atheisten in dit topic ziet.... ben alleen nog maar een fantieke (lees extremist) gelovige tegengekomen hier.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 08:35:06 #258
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_48992682
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 07:53 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Het wordt dan tijd om die te gaan gebruiken voor je!
pi_48992695
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 08:30 schreef locutus51 het volgende:

[..]

Blijkbaar weet jij er nog minder van, anders had je er wel een weerwoord op gehad.
Dit is een topic over argumenten om in God te geloven. Ik zie niet wat een vermeende genocide hiermee te maken heeft

Ik zal denk ik ook maar niet ingaan op je opmerking dat ik er nog minder over zou weten. Ik wil je namelijk niet voor schut zetten in het openbaar.
pi_48992710
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 08:35 schreef locutus51 het volgende:

[..]

Het wordt dan tijd om die te gaan gebruiken voor je!
Je komt enigszins gepikeerd over. Waarom?
  vrijdag 4 mei 2007 @ 08:46:20 #261
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_48992846
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 08:36 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Dit is een topic over argumenten om in God te geloven. Ik zie niet wat een vermeende genocide hiermee te maken heeft

Ik zal denk ik ook maar niet ingaan op je opmerking dat ik er nog minder over zou weten. Ik wil je namelijk niet voor schut zetten in het openbaar.
JIj begint zelf over dat het aantal niet klopt, daar geef ik je geen gelijk of ongelijk in, vermeld alleen maar verschillende tellingen om duidelijk te maken dat zelfs de laagste schatting al te veel zijn. Dat jij het over een "vermeende genocide" nu hebt zegt meer over jou oogkleppen dan over mijn verstand van de geschiedenis.

Maar laten we het liever op het geloof houden hier, over geschiedenis kunnen we wel een ander topic over volgooien!
  vrijdag 4 mei 2007 @ 08:47:10 #262
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_48992861
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 08:37 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Je komt enigszins gepikeerd over. Waarom?
gepikeerd niet, maar iemand die blaat over het gebruiken van verstand is vaak iemand die het zelf niet kan of doet.
pi_48992938
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 15:22 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Dat is niet bepaald iets waardoor ik niet zou geloven. Er staat immers nergens dat we de enigen zijn in het universum.
[..]

Weinig kans. De grootste oorlogen zijn tot nu toe voornamelijk door atheisten gevoerd om geld en macht.
haha welke oorlogen?

Nazi Duitsland, America handelden allebij uit naam van de leider maar ook god. hoe verklaar je dit?
pi_48992998
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 08:47 schreef locutus51 het volgende:

[..]

gepikeerd niet, maar iemand die blaat over het gebruiken van verstand is vaak iemand die het zelf niet kan of doet.
Ah, ok. Dus als ik zeg "gebruik je verstand" dan wil dat zeggen dat ik het zelf niet kan of doe. Nou jij je zin.

Gebruik niet je verstand!

Nu tevreden?
  vrijdag 4 mei 2007 @ 09:02:00 #265
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_48993067
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 08:57 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Ah, ok. Dus als ik zeg "gebruik je verstand" dan wil dat zeggen dat ik het zelf niet kan of doe. Nou jij je zin.

Gebruik niet je verstand!

Nu tevreden?
Ja perfect zo, door dit soort reacties verspeel je gewoon je gehele geloofwaardigheid man! We hebben hier een discussie over het geloof en jij komt met dit aanzetten, en alleen omdat jij niet je gelijk kan krijgen hier, zo jammer is dat.

Maar laten we het hier maar over ophouden en proberen nog wat van dit topic te maken, zonder kinderachtig gedoe.
pi_48993335
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 20:30 schreef Viking84 het volgende:

[..]

En Allah heeft geen menselijke trekjes? Ik weet wederom niet in hoeverre Allah met de God van het OT te vergelijken is, maar de God van het OT heeft de mensen geschapen naar zijn evenbeeld (naar 'ons' evenbeeld zelf, wie zijn die andere goden?), Adam en Eva hoorden hem lopen door de hof van Eden en Mozes mocht zijn gezicht niet zien.
Verder heeft hij typisch menselijke eigenschappen: hij is jaloers, hij is ijdel, hij is wraaklustig, hij is arrogant (weliswaar op het extreme af), maar hij kan ook lief hebben en mensen vergeven voor wat ze jegens hem misdaan hebben.

Ik zie dus niet in wat jouw God anders maakt dan Zeus .
Moet je even terug scrollen naar mijn discussie met Raising
pi_48993505
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 09:02 schreef locutus51 het volgende:

[..]

Ja perfect zo, door dit soort reacties verspeel je gewoon je gehele geloofwaardigheid man! We hebben hier een discussie over het geloof en jij komt met dit aanzetten, en alleen omdat jij niet je gelijk kan krijgen hier, zo jammer is dat.

Maar laten we het hier maar over ophouden en proberen nog wat van dit topic te maken, zonder kinderachtig gedoe.
Je lijkt wel een vrouw. Die weten ook nooit wat ze willen. Wil je je verstand nou gebruiken of niet
  vrijdag 4 mei 2007 @ 09:27:33 #268
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_48993563
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 09:24 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Je lijkt wel een vrouw. Die weten ook nooit wat ze willen. Wil je je verstand nou gebruiken of niet
Lezen is moeilijk ik weet, we hebben het allemaal moeten leren!

Ik gebruik mijn verstand wel, anders had ik nu heel andere teksten lopen typen... Laten we een gezonde discussie houden over het geloof en niet iemand aanvallen over het gebruiken van zijn/haar verstand wanneer je het niet met elkaar eens bent.

<Jij lijkt anders ook wel een vrouw, na 100 maal uitleggen begrijpen ze nog niet wat je bedoelt!>
pi_48993617
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 09:27 schreef locutus51 het volgende:
Laten we een gezonde discussie houden over het geloof en niet iemand aanvallen over het gebruiken van zijn/haar verstand wanneer je het niet met elkaar eens bent.
Precies.
pi_48993893
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 08:36 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Idd. BOT? (als je het over die genocide wil hebben, open een ander topic)

Wat is voor jou het belangrijkste argument om wel in Allah maar niet in het bestaan van al die andere goden te geloven, KirmiziBeyaz?
  vrijdag 4 mei 2007 @ 09:45:52 #271
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_48994008
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 09:41 schreef onemangang het volgende:

[..]

Idd. BOT? (als je het over die genocide wil hebben, open een ander topic)

Wat is voor jou het belangrijkste argument om wel in Allah maar niet in het bestaan van al die andere goden te geloven, KirmiziBeyaz?
Offtopic: genocide topic is in de maak

OT: Ik ben idd erg benieuwd naar de argumenten van mensen hier over het feit waarom ze in een bepaalde god geloven of juist niet.
pi_48994052
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 09:45 schreef locutus51 het volgende:

[..]

OT: Ik ben idd erg benieuwd naar de argumenten van mensen hier over het feit waarom ze in een bepaalde god geloven of juist niet.
Waarom vragen als je de Koran voor je zelf kunt lezen en de antwoorden daar uit kunt halen voor je vraag.. Zelf denken is een virtue
  vrijdag 4 mei 2007 @ 09:49:32 #273
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_48994102
quote:

[..]

Nou, dat wordt vast een verrassend topic.

Aan de ene kant KB die alles als sprookjes afdoet en zegt dat niemand er iets van afweet en dat als je je gezond verstand gebruikt, je onmogelijk tot een andere conclusie dan de zijne kunt komen. En aan de andere kant alle andere users die met wetenschappelijke bronnen (=sprookjes) komen.

Vervang 'Armeense genocide' door 'evolutietheorie' en je kunt nóg een topic vullen!
  vrijdag 4 mei 2007 @ 09:49:49 #274
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_48994109
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 09:47 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Waarom vragen als je de Koran voor je zelf kunt lezen en de antwoorden daar uit kunt halen voor je vraag.. Zelf denken is een virtue
Dan kan ik ook de bijbel gaan lezen en daar de antwoorden uit halen, maar dan heb je 2 verschillende antwoorden en welke zijn dan de juiste? oftewel waarom is de koran correct en niet de bijbel of andersom.?
pi_48994157
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 09:49 schreef Frollo het volgende:

[..]

Nou, dat wordt vast een verrassend topic.

Aan de ene kant KB die alles als sprookjes afdoet en zegt dat niemand er iets van afweet en dat als je je gezond verstand gebruikt, je onmogelijk tot een andere conclusie dan de zijne kunt komen. En aan de andere kant alle andere users die met wetenschappelijke bronnen (=sprookjes) komen.

Vervang 'Armeense genocide' door 'evolutietheorie' en je kunt nóg een topic vullen!
1. Zou klaar zjin met reageren op de user.
2. Nee alsjeblieft niet, inspireer ze niet op een idee.
pi_48994183
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 09:49 schreef locutus51 het volgende:

[..]

Dan kan ik ook de bijbel gaan lezen en daar de antwoorden uit halen, maar dan heb je 2 verschillende antwoorden en welke zijn dan de juiste? oftewel waarom is de koran correct en niet de bijbel of andersom.?
Verschil tussen de Bijbel en Koran is klein.

Verschil als wat Jezus nu wel was. etc.. niet radicaal.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 09:54:20 #277
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_48994219
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 09:51 schreef Triggershot het volgende:

1. Zou klaar zjin met reageren op de user.
Sorry.
quote:
2. Nee alsjeblieft niet, inspireer ze niet op een idee.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 09:54:54 #278
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_48994235
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 09:52 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Verschil tussen de Bijbel en Koran is klein.

Verschil als wat Jezus nu wel was. etc.. niet radicaal.
Als de verschillen zo klein zijn waarin word een keuze getriggerd voor een bepaald geloof naast opvoeding?
Als de verschillen zo klein zijn, waarom zijn de verschillen in reallife zo erg groot tussen beide religies?
pi_48994249
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 09:54 schreef Frollo het volgende:

[..]

Sorry.
[..]

pi_48994321
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 09:54 schreef locutus51 het volgende:

[..]

Als de verschillen zo klein zijn waarin word een keuze getriggerd voor een bepaald geloof naast opvoeding?
Als de verschillen zo klein zijn, waarom zijn de verschillen in reallife zo erg groot tussen beide religies?
Ik weet niet of het retorische vragen zijn verwijzend naar onze moderne geschiedenis maar goed.

Islam erkent Christus wel, andersom Mohammed niet.
Ken je het verschil tussen Shia en Soeni, is nog kleiner vergeleken met Christendom, namelijk wie de leider wordt van de moslims, via Mohammeds bloed, of democratisch gekozen... En zij strijden al zo erg.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 10:02:11 #281
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_48994434
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 09:58 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik weet niet of het retorische vragen zijn verwijzend naar onze moderne geschiedenis maar goed.

Islam erkent Christus wel, andersom Mohammed niet.
Ken je het verschil tussen Shia en Soeni, is nog kleiner vergeleken met Christendom, namelijk wie de leider wordt van de moslims, via Mohammeds bloed, of democratisch gekozen... En zij strijden al zo erg.
Het waren geen retotrische vragen, alleen vragen om aan te tonen dat er eigenlijk nog steeds geen argumenten zijn om voor een bepaald geloof " te gaan"

De verschillen tussen Shia en Soeni zijn mij idd bekent, en de strijd is idd erg.

Maar de strijd tussen verschillende geloven zegt nog niets over het waarom je in een bepaalde god moet geloven.

De bijbel geeft mij niet de antwoorden en de koran tot dusver ook niet.
pi_48994487
Koran gelezen?
pi_48994540
Ik vind het waanzinnig om tot geloof te komen door middel van argumenten. Religie begint met verwondering of mystieke ervaring.
pi_48994725
quote:

[..]

Doe het dan wel in HOC he? Om dubbel werk te voorkomen, lees je alvast in met:

Vermeende genocides en Vermeende genocides II

Veel succes ermee
pi_48994760
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 10:05 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Ik vind het waanzinnig om tot geloof te komen door middel van argumenten. Religie begint met verwondering of mystieke ervaring.
Waanzinnig als in 'te gek, helemaal top' toch?
  vrijdag 4 mei 2007 @ 10:13:26 #286
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_48994762
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 10:03 schreef Triggershot het volgende:
Koran gelezen?
gedeelte, maar ik kom er niet door... Het wekt bij mij weerstand op om te lezen wat je moet doen, het is eigenlijk een opsomming van regels, ik haal (zal wel aan mij persoonlijk liggen) geen levenslessen uit waar je iets mee kunt. Daarnaast lees ik niet over een god die open staat, maar een die straft....

Ik zal het uitlezen, maar overtuigend is het tot dusver niet, net zo min de bijbel....
pi_48994830
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 10:13 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Waanzinnig als in 'te gek, helemaal top' toch?
Nee, natuurlijk niet, dat blijkt toch uit mijn toelichting daarna? Je gelooft niet in God door middel van rationele overwegingen, door middel van een bewijs of iemand die je overhaalt met argumenten. Zoals ik al zei: het begint met een verwondering. Het geloof komt tot je, bij wijze van spreken.
pi_48994840
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 10:13 schreef locutus51 het volgende:

[..]

gedeelte, maar ik kom er niet door... Het wekt bij mij weerstand op om te lezen wat je moet doen, het is eigenlijk een opsomming van regels, ik haal (zal wel aan mij persoonlijk liggen) geen levenslessen uit waar je iets mee kunt. Daarnaast lees ik niet over een god die open staat, maar een die straft....

Ik zal het uitlezen, maar overtuigend is het tot dusver niet, net zo min de bijbel....
De Koran is een boek en een samenhangend geheel, dus ik denk niet dat je tot een oordeel kunt komen tot je het hebt uitgelezen, maar goed als je nu eens zou aanhalen wat je weerstand opwekt.
pi_48995025
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 10:16 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ok, als jij het zegt.
... Whatever. Wat is dit nouv oor kinderachtige opmerking?
  vrijdag 4 mei 2007 @ 10:23:07 #291
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_48995086
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 10:15 schreef Triggershot het volgende:

[..]

De Koran is een boek en een samenhangend geheel, dus ik denk niet dat je tot een oordeel kunt komen tot je het hebt uitgelezen, maar goed als je nu eens zou aanhalen wat je weerstand opwekt.
De Familie van Imraan:

4. Voorzeker, zij, die de tekenen van Allah verwerpen, zullen een strenge straf ontvangen; Allah is machtig, de Heer der Vergelding.
12. Zeg tot de ongelovigen: "Gij zult worden terneergeslagen en in de hel worden verzameld, dit is een kwade rustplaats.

Het Tafel:
10. En degenen, die niet geloven en Onze tekenen verwerpen, zullen de bewoners der hel zijn

=======

Ik kan nog wel ff verder gaan, maar dit zijn zaken die weerstand opleveren bij mij, hetzelfde dat op veel plaatsen staat: Vreest Allah....
pi_48995125
Staat ook in de bijbel, of heb je daar eenzelfde hekel aan?
pi_48995140
Dat is juist. De ongelovigen mogen Allah vrezen. Een gelovige hoeft dat niet. Dat is net als in het normale leven. Ik vrees de politie niet, omdat ik niets doe dat tegen de wet is. Een crimineel vreest de wet wel.
pi_48995271
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 10:23 schreef locutus51 het volgende:

[..]

De Familie van Imraan:

4. Voorzeker, zij, die de tekenen van Allah verwerpen, zullen een strenge straf ontvangen; Allah is machtig, de Heer der Vergelding.
12. Zeg tot de ongelovigen: "Gij zult worden terneergeslagen en in de hel worden verzameld, dit is een kwade rustplaats.

Het Tafel:
10. En degenen, die niet geloven en Onze tekenen verwerpen, zullen de bewoners der hel zijn

=======

Ik kan nog wel ff verder gaan, maar dit zijn zaken die weerstand opleveren bij mij, hetzelfde dat op veel plaatsen staat: Vreest Allah....
Maar dat is ook precies de manier waarvan ik zeg dat je de koran niet zo moet interpreteren zo knippen en plakkend omdat het een geheel is..

Wat het vrezen betreft:
Argumenten om in God te geloven # 2
pi_48995299
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 10:25 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Dat is juist. De ongelovigen mogen Allah vrezen. Een gelovige hoeft dat niet. Dat is net als in het normale leven. Ik vrees de politie niet, omdat ik niets doe dat tegen de wet is. Een crimineel vreest de wet wel.
Oh, jij hoeft Allah niet te vrezen?
  vrijdag 4 mei 2007 @ 10:32:41 #296
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_48995355
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 10:24 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Staat ook in de bijbel, of heb je daar eenzelfde hekel aan?
Ja dat heb ik idd....
  vrijdag 4 mei 2007 @ 10:34:15 #297
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_48995399
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 10:30 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Maar dat is ook precies de manier waarvan ik zeg dat je de koran niet zo moet interpreteren zo knippen en plakkend omdat het een geheel is..

Wat het vrezen betreft:
Argumenten om in God te geloven # 2
Het zijn gewoon een aantal voorbeelden, en interpreteer het misschien ook verkeerd, zoals ik al eerder aangeef, maar dat neemt niet de weerstand weg, welke ik trouwens voor de duidelijkheid ook met de bijbel heb, alleen dat komt minder naar voren naar mijn beleving.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 10:35:18 #298
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_48995427
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 10:25 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Nah dan lees ik het misschien verkeerd, maar ik zie ook vreest allah staan als het er over gelovigen gaat.....
pi_48995482
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 10:34 schreef locutus51 het volgende:

[..]

Het zijn gewoon een aantal voorbeelden, en interpreteer het misschien ook verkeerd, zoals ik al eerder aangeef, maar dat neemt niet de weerstand weg, welke ik trouwens voor de duidelijkheid ook met de bijbel heb, alleen dat komt minder naar voren naar mijn beleving.
Voordeel aan de Koran is dat er voor de Koran wel een tafsir aanwezig is:
http://users.telenet.be/myprojects/peace/tafsir.html
  vrijdag 4 mei 2007 @ 10:40:22 #300
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_48995608
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 10:36 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Voordeel aan de Koran is dat er voor de Koran wel een tafsir aanwezig is:
http://users.telenet.be/myprojects/peace/tafsir.html
Hmm, ja dat is leuk, maar wat heb ik aan de interpretatie van een ander? Het geloof moet toch gebaseerd worden op je eigen interpretatie van zaken en niet door de grote groep?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')