Bron: Nu.nlquote:Europees Parlement steunt omstreden piraterijwet
Uitgegeven: 25 april 2007 18:26
AMSTERDAM - Het Europees Parlement heeft ingestemd met een voorstel dat piraterij moet helpen bestrijden. De richtlijn, die na eerdere kritiek al werd aangepast, is volgens critici te vaag.
Het voorstel verplicht de Europese lidstaten om commerciële schending van intellectueel eigendom strafbaar te stellen. Dat moet volgens de voorstanders helpen om bijvoorbeeld handel in nagemaakte merkkleding tegen te gaan.
De tekst van de richtlijn zou echter zo onduidelijk zijn dat ook internetproviders of bibliothecarissen bij hun reguliere werkzaamheden het risico zouden lopen vervolgd te worden. De grens tussen commerciële schending van auteursrecht en privégebruik van gekopieerd materiaal, wat vaak wel is toegestaan, is volgens de tegenstanders niet duidelijk.
Downloaden
Een amendement van de Nederlandse Europarlementariër Toine Manders (VVD) dat lidstaten zou dwingen om consumenten die inbreuk maken op iemands auteursrecht te vervolgen voor heling, kreeg bij een stemming onvoldoende steun. Daardoor werd downloaden van bijvoorbeeld muziek of films niet in de hele EU strafbaar.
In Nederland is downloaden voor privégebruik onder de huidige wetgeving toegestaan. Alleen het aanbieden van auteursrechtelijk materiaal is verboden.
Europese Raad
De nieuwe richtlijn wordt binnenkort besproken door de Europese Raad. Als die met het plan instemt, moeten de EU-landen de richtlijn in nationale wetgeving omzetten. De Raad kan het plan ook terugsturen naar het Europees Parlement.
Heling is het doorverkopen van gestolen goederen. Hoe een mp3 downloaden als heling is te kwalificeren ontgaat me volledig.quote:Op donderdag 26 april 2007 14:12 schreef Richboy het volgende:
Liberaal is ook het beschermen van je eigendom. Dus ja, ik kan me voorstellen dat je dit als heling ziet.
ik koop zo 3 cds per week, meer kan ik niet missen.. als ik niet zo downloaden en weten welke ik goed vond zou ik er denk ik juist minder kopen hoor!quote:Op donderdag 26 april 2007 14:12 schreef Richboy het volgende:
Liberaal is ook het beschermen van je eigendom. Dus ja, ik kan me voorstellen dat je dit als heling ziet.
Dat jouw soort nou te lamlendig is om een paar euro uit te geven voor een goede cd/dvd....
*narrow mind alert*quote:Op donderdag 26 april 2007 14:12 schreef Richboy het volgende:
Dat jouw soort nou te lamlendig is om een paar euro uit te geven voor een goede cd/dvd....
Diefstal is inderdaad een betere.quote:Op donderdag 26 april 2007 14:14 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Heling is het doorverkopen van gestolen goederen. Hoe een mp3 downloaden als heling is te kwalificeren ontgaat me volledig.
Dit, dus.quote:Op donderdag 26 april 2007 14:13 schreef Klopkoek het volgende:
De VVD is gewoon de gepolitiseerde vertegenwoordiger van de bedrijfselite.
Omdat je het misschien wel aan een kennis geeft! Heling-alert!quote:Op donderdag 26 april 2007 14:14 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Heling is het doorverkopen van gestolen goederen. Hoe een mp3 downloaden als heling is te kwalificeren ontgaat me volledig.
Voor die types niet nee. Maar wel tov de bandjes / artiesten die zich de tyfus werken, maar door jouw soort nog altijd een baan ernaast moeten aanhouden...quote:Op donderdag 26 april 2007 14:14 schreef pberends het volgende:
[..]
*narrow mind alert*
Moet ik me schuldig voelen omdat artiesten hun 3e Porsche niet kunnen betalen? Zeg het me.
Hadden ze een vak moeten leren.quote:Op donderdag 26 april 2007 14:15 schreef Richboy het volgende:
[..]
Voor die types niet nee. Maar wel tov de bandjes / artiesten die zich de tyfus werken, maar door jouw soort nog altijd een baan ernaast moeten aanhouden...
Onwetende kutkloon; De meeste artiesten lopen binnen dankzij optredens. De enigen die echt beter worden van de cd-omzet, dat zijn smerige managers die over de rug van de artiest rijk worden. Waarschijnlijk was Manders er vroeger ook zo één.quote:Op donderdag 26 april 2007 14:15 schreef Richboy het volgende:
[..]
Voor die types niet nee. Maar wel tov de bandjes / artiesten die zich de tyfus werken, maar door jouw soort nog altijd een baan ernaast moeten aanhouden...
Diefstal is het toeëigenen van andermans goederen zonder diens toestemming. Aangezien bij het downloaden van een mp3 niemand iets kwijt is gaat ook deze definitie niet op.quote:Op donderdag 26 april 2007 14:14 schreef Richboy het volgende:
Diefstal is inderdaad een betere.
Wat is het slachtoffer kwijtquote:
Die verkopen toch al heel weinig? Wat maat het dan uit dat ze maar 32 cd's verkopen in plaats van 38? Vertel het me. Ze merken er niets van.quote:Op donderdag 26 april 2007 14:15 schreef Richboy het volgende:
[..]
Heerlijk, zo'n genuanceerde hbo meningquote:Op donderdag 26 april 2007 14:16 schreef cultheld het volgende:
[..]
Onwetende kutkloon; De meeste artiesten lopen binnen dankzij optredens. De enigen die echt beter worden van de cd-omzet, dat zijn smerige managers die over de rug van de artiest rijk worden. Waarschijnlijk was Manders er vroeger ook zo één.
Auteursrechtquote:Op donderdag 26 april 2007 14:16 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Diefstal is het toeëigenen van andermans goederen zonder diens toestemming. Aangezien bij het downloaden van een mp3 niemand iets kwijt is gaat ook deze definitie niet op.
Schending van auteursrecht is inderdaad de enige juiste benaming. De discussie of dat strafbaar zou moeten zijn hebben we onlangs nog gehad, daar heb ik nou ff geen zin in. Maar het heling of diefstal noemen slaat in elk geval nergens op.quote:Op donderdag 26 april 2007 14:20 schreef Richboy het volgende:
Auteursrecht
Wat is een vorm van intellectuele diefstal is.quote:Op donderdag 26 april 2007 14:22 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Schending van auteursrecht is inderdaad de enige juiste benaming.
Heb 'm half gevolgd, en inderdaad, die gaan we hier niet opnieuw voeren.quote:De discussie of dat strafbaar zou moeten zijn hebben we onlangs nog gehad, daar heb ik nou ff geen zin in.
Er is bijzonder weinig wetenschappelijk onderzoek voor nodig om tot de conclusie te komen dat gevierde artiesten geen boterham minder eten door het downloadcircuit, maar als jij maar kunt patsen met je universitaire studentenstatus hequote:Op donderdag 26 april 2007 14:20 schreef Richboy het volgende:
[..]
Heerlijk, zo'n genuanceerde hbo mening
Jouw bijdrage tot nu toe:quote:Op donderdag 26 april 2007 14:24 schreef cultheld het volgende:
[..]
Er is bijzonder weinig wetenschappelijk onderzoek voor nodig om tot de conclusie te komen dat gevierde artiesten geen boterham minder eten door het downloadcircuit, maar als jij maar kunt patsen met je universitaire studentenstatus he. Wat je de komende 10 jaar tot aan je afstuderen ook nog wel zult blijven doen, zoals dat bij de meeste rijkeluiszoontjes die te dom zijn om iets op eigen kracht te behalen het geval is
.
Als ik iets download van 50 Cent of Britney Spears, is dat echt intellectuele diefstal? What the hell is this?quote:Op donderdag 26 april 2007 14:24 schreef Richboy het volgende:
[..]
Wat is een vorm van intellectuele diefstal is.
We hebben een winnaarquote:Op donderdag 26 april 2007 14:26 schreef Richboy het volgende:
[..]
Jouw bijdrage tot nu toe:
Manders bash
Manders bash
En een wanhopige persoonlijke aanval op mij..Succes met je kansloze leventje
Euh... ja. Goed punt.quote:Op donderdag 26 april 2007 14:30 schreef pberends het volgende:
[..]
Als ik iets download van 50 Cent of Britney Spears, is dat echt intellectuele diefstal? What the hell is this?
Goh, heb je toch nog humor.quote:
Wie begon er nou over andermans opleidingquote:Op donderdag 26 april 2007 14:26 schreef Richboy het volgende:
[..]
Manders bash
Manders bash
Hoezo nu intellectuele diefstal? Je kunt wel dwepen met je universitaire studie bedrijfseconomie, maar het mislopen van winst is iets anders dan het kwijtraken van eigendom. Bij intellectuele diefstal zou je zelf iets aan intellect kwijt moeten raken.quote:Op donderdag 26 april 2007 14:24 schreef Richboy het volgende:
[..]
[..]
Heb 'm half gevolgd, en inderdaad, die gaan we hier niet opnieuw voeren.
Ga jij even lekker dwepen met je rechtenopleiding.quote:Op donderdag 26 april 2007 15:03 schreef Pool het volgende:
[..]
Hoezo nu intellectuele diefstal? Je kunt wel dwepen met je universitaire studie bedrijfseconomie, maar het mislopen van winst is iets anders dan het kwijtraken van eigendom. Bij intellectuele diefstal zou je zelf iets aan intellect kwijt moeten raken.
'Schending van auteursrecht', 'piraterij', allemaal prima. Maar de manier waarop het diefstalbegrip door jan en alleman wordt opgerekt gaat echt uit van een ontzettende domheid. Net als de manier waarop die VVD-kneus het begrip 'heling' gebruikt.
Nee hoor, ik ben niet zo.quote:Op donderdag 26 april 2007 15:06 schreef Richboy het volgende:
[..]
Ga jij even lekker dwepen met je rechtenopleiding.
Manders en jij doen anders een onterechte aanval op miljoenen Nederlandse downloaders. Dat vind ik veel erger.quote:Op donderdag 26 april 2007 14:26 schreef Richboy het volgende:
[..]
Manders bash
Manders bash
Wat is "zijn soort"? De mensheid?quote:Op donderdag 26 april 2007 14:12 schreef Richboy het volgende:
Ik ook en ik werk in die tak.quote:Op donderdag 26 april 2007 17:42 schreef Gabry het volgende:
Als ik kijk naar mijn omgeving, dan zie ik de cd en dvd verkoop alleen maar stijgen door het downloaden.
Idd, alleen koop ik hem nooit als hij direct uit is pas als ie goedkoper in de schappen staat. Vind hem gewoon te duur als ie net uit is.quote:Op donderdag 26 april 2007 17:42 schreef Gabry het volgende:
Als ik kijk naar mijn omgeving, dan zie ik de cd en dvd verkoop alleen maar stijgen door het downloaden.
Dat is het afkijken wat iedereen op de middelbare school doet dan ook. Hangen aan de hoogste boom dan maar?quote:Op donderdag 26 april 2007 14:24 schreef Richboy het volgende:
Het lijkt me interessant te zien hoe men verdedigt dat iets waar je voor betaald nog steeds diefstal is. Of nog beter, hoe je heffing moet betalen over iets wat heling is verklaard.quote:Op donderdag 26 april 2007 14:22 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Schending van auteursrecht is inderdaad de enige juiste benaming. De discussie of dat strafbaar zou moeten zijn hebben we onlangs nog gehad, daar heb ik nou ff geen zin in. Maar het heling of diefstal noemen slaat in elk geval nergens op.
Merendeel van geld gaat naar platenbazen en distributeurs. Ik zou best via internet direct aan de artiest willen betalen. Meestal wordt er aan concerten en randzaken veel geld verdiend en niet zozeer het plaatje/mp3-tje zelf. Bovendien zorgt downloaden van mp3 voor meer bekendheid, waardoor een breder muziekscala ontstaat voor mensen, die laagdrempeliger is dan een plaatje in de platenzaak luisteren.quote:Op donderdag 26 april 2007 14:14 schreef pberends het volgende:
[..]
*narrow mind alert*
Moet ik me schuldig voelen omdat artiesten hun 3e Porsche niet kunnen betalen? Zeg het me.
Het is overigens maar zeer de vraag of er minder verkocht wordt.
En dan koop je eindelijk een DVD, krijg je eerst een enorme rits baggerreclame van Brein/BAF. Ja, zo moedig je inderdaad mensen aan DVD's te kopen.quote:Op donderdag 26 april 2007 14:12 schreef Richboy het volgende:
Ja, echt ronduit onbeschoft om voor je de film gaat kijken nog even uitgemaakt te worden voor diefquote:Op vrijdag 27 april 2007 07:44 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
En dan koop je eindelijk een DVD, krijg je eerst een enorme rits baggerreclame van Brein/BAF. Ja, zo moedig je inderdaad mensen aan DVD's te kopen.
maar wat is het verschil tussen het kopieren van muziek en, bijvoorbeeld, het kopieren van ontwerpen van architecten, vervanlsing van schilderijen of andere intelligent property? Het hoort beide gewoon onder de zelfde wet te staan, alleen zou dat betekenen dan miljoenen mensen nu schendbaar zijn. Dat er in feite niets bij de eigenaar afgenomen wordt betekent niet dat er geen wet overtreden wordt. Als liberaal zou je denk ik juist ervoor zijn - aangezien vele patenten ook onder intelligent design vallen. Als een bedrijf miljoenen spendeert aan onderzoek naar een nieuw medicijn, dan is het toch slecht dat een ander, d.m.v. een simpele kopie, zonder dat er echt wat verdwijnt, hetzelfde kan verkopen - zonder eerst onderzoek te doen.quote:Op donderdag 26 april 2007 14:16 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Diefstal is het toeëigenen van andermans goederen zonder diens toestemming. Aangezien bij het downloaden van een mp3 niemand iets kwijt is gaat ook deze definitie niet op.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |