Deel 1: (ouders van) kinderen met autismequote:Op maandag 27 september 2004 21:22 schreef Oxymoron het volgende:
Op verzoek van Lois hier een topic over kinderen met autisme.
Ikzelf ben ervaringsdeskundige omdat ik zelf autisme heb. Met dit topic kan ik (en andere FOK!kers die ervaring hebben met autisme) wellicht ouders, geïnteresseerden en lurkers helpen met info, (opvoedings)adviezen etc.
Onder 'autisme' wordt in dit topic alle vormen van autisme bedoelt, zoals PDD-NOS, het Syndroom van Asperger en kernautisme.
Voor meer info over autisme, kijk eens op Site van de stichting Autsider, of
Site van de Nederlandse Vereniging voor Autisme, of
Engelstalige site over het Syndroom van Asperger, of
Startpagina autisme.
Ook handig is een Korte uitleg autisme en aanverwante stoornissen
Verschillende Fok!kers hebben mij al geholpen (oa. in de topics Studieswitch? en Koken is moeilijk door autisme (tips?) en daarom wil ik een bescheiden 'zet' terug doen. Misschien dat ik een keer de vraag 'Waarom doet tie nou zo?' kan beantwoorden, of mee kan denken met een probleem.
P.S. Laat dit geen (verkapt) zelfdiagnose topic worden, want die zijn er al genoeg/teveel in R&P. Ga in geval van twijfel naar een huisarts/CB en vraag een doorverwijzing. Per mail kan ik ook adressen doorgeven van goede instanties.
Groetjes Oxymoron.![]()
Misschien is het niet alleen het geheugen van Eva dat beperkt is. Wat je zegt, over leren lopen, is precies iets wat bij mensen met autisme verkeerd kan gaan. Niet zozeer omdat ze een verstandelijke handicap hebben, maar om een andere reden.quote:Op dinsdag 17 april 2007 19:41 schreef Lois het volgende:
Eva kon lopen, en vervolgens weer maanden niet, Eva leerde opnieuw loslopen en vervolgens weer maanden niet.
Zo gaat het met alles heeft de psych. uitgelegd. De opname capiciteit in het geheugen is gewoon erg beperkt, en verstoord.
Zo apart vind ik dat niet.quote:Op vrijdag 20 april 2007 20:50 schreef shmoopy het volgende:
Oxy, je verwoordt precies waar ik het van de week met zijn ambulant begeleidster over had.
Cognitief (lerend dus) werkt dat ook zo, je kunt hem een rekenmethode uitleggen, maar in een andere situatie op een ander moment is hij het weer volledig kwijt, zo apart.
Daar ben ik wel benieuwd naar, ja.quote:Op vrijdag 20 april 2007 23:08 schreef Messenga het volgende:
Mogen broers van ook?
Ben jij echt laaggemiddeld intelligent? Ik vind dat je zo duidelijk en helder kunt schrijven en uitleggen, dat ik me dat haast niet kan voorstellen!quote:Op vrijdag 20 april 2007 10:29 schreef Oxymoron het volgende:
(door autisme en laaggemiddelde intelligentie).
Oké.quote:
Ze heeft eerst enkele jaren bij een psycholoog gelopen, waar verschillende diagnoses uitkwamen, maar allemaal niet totaal overeenkomend. Tot ongeveer 1.5 jaar geleden dus. Sindsdien gunnen mijn ouders haal veel, maar leggen ze haar wel beperkingen op. Zo zou ze graag met mij uitgaan, maar dit mag niet, omdat ze niet tegen zoveel drukte aankan, en het niet leuk is voor mij. Ook met vriendjes zijn mijn ouders heel voorzichtig vanwege een ernstig conflict enkele jaren geleden. Verder vind ik het persoonlijk wel jammer, en het gebeurt vrij veel thuis, dat als ze iets doet wat niet kan, waarop ik dan iets zeg en zij boos wordt, mijn ouders altijd het excuus aanhalen van " Maar zij kan er niets aan doen." Dat is mijn inziens wel een foute gedachte. Ze komt er dus vaak wel makkelijk mee weg.quote:Op woensdag 25 april 2007 18:16 schreef shmoopy het volgende:
Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe jouw ouders met je zus om zijn gegaan in de loop der jaren, en hoe jij je daarover voelde, of je wel eens het idee had dat ze met teveel weg kwam, of dat je zelf wel eens wat meer aandacht wilde, dat idee.
Kan ik altijd van leren.
Dat gevoel moet je zeker bij je ouders ter sprake brengen vind ikquote:Op woensdag 25 april 2007 18:21 schreef Messenga het volgende:
[..]
Ze heeft eerst enkele jaren bij een psycholoog gelopen, waar verschillende diagnoses uitkwamen, maar allemaal niet totaal overeenkomend. Tot ongeveer 1.5 jaar geleden dus. Sindsdien gunnen mijn ouders haal veel, maar leggen ze haar wel beperkingen op. Zo zou ze graag met mij uitgaan, maar dit mag niet, omdat ze niet tegen zoveel drukte aankan, en het niet leuk is voor mij. Ook met vriendjes zijn mijn ouders heel voorzichtig vanwege een ernstig conflict enkele jaren geleden. Verder vind ik het persoonlijk wel jammer, en het gebeurt vrij veel thuis, dat als ze iets doet wat niet kan, waarop ik dan iets zeg en zij boos wordt, mijn ouders altijd het excuus aanhalen van " Maar zij kan er niets aan doen." Dat is mijn inziens wel een foute gedachte. Ze komt er dus vaak wel makkelijk mee weg.
Dat doe ik ook wel. Mijn ouders zeggen dan ook altijd : "Ja, we begrijpen de situatie, we weten wat je bedoelt en we snappen het wel, maar we kunnen er weinig aan doen."quote:Op woensdag 25 april 2007 19:36 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Dat gevoel moet je zeker bij je ouders ter sprake brengen vind ik
Ik ben behalve mama van een autistje ook grote zus van een nu heel lief broertje dat helaas door periodes van enorme onmacht en agressie is gegaan. Mijn vader schoof dingen te vaak op "maar daar kan hij niets aan doen..." waardoor ik maar met name mijn zusje geen kant op konden. Hij sloeg ons regelmatig in elkaar en dan heb je dus niets aan zo'n antwoord.
Ik vind dat ouders in dit soort gevallen behalve sturing ook bescherming moeten bieden.
Misschien kun je eens gaan nadenken over wat jij denkt dat zij zouden kunnen doen?quote:Op woensdag 25 april 2007 19:38 schreef Messenga het volgende:
[..]
Dat doe ik ook wel. Mijn ouders zeggen dan ook altijd : "Ja, we begrijpen de situatie, we weten wat je bedoelt en we snappen het wel, maar we kunnen er weinig aan doen."
Het kan aan mij liggen hoor, maar dat laatste vind ik altijd een beetje ver gaan, ik heb dan het gevoel alsof ik haar echt ga behandelen alsof het een mongooltje is. Dat wil ik ook vermijden.Het vervelende is altijd dat haar buien vaak niet op vaste momenten zijn. Je moet dus altijd maar gokken of een grapje goed valt of niet.quote:Op woensdag 25 april 2007 19:48 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Misschien kun je eens gaan nadenken over wat jij denkt dat zij zouden kunnen doen?
Als je dat op een meedenkende en niet-verwijtende manier "verpakt", dan kom je misschien ergens?
Je doet zelf al een hoop merk ik door haar te vermijden. Maar dat is natuurlijk niet altijd mogelijk, je woont immers samen in een gezin. Misschien is het een optie om de contactmomenten waarop je elkaar wél ziet met haar te bespreken en regels af te spreken?
Met mijn broertje was op die manier een hoop te voorkomen. Je formaliseert als het ware de omgang met "zo iemand" op die manier. Bijvoorbeeld door hele domme simpele afspraken als "bij het ontbijt heb jij altijd voorrang op de boter".
Ik brainstorm ook maar wat hoor
quote:Op vrijdag 27 april 2007 16:01 schreef YPPY het volgende:
Ik moest ineens aan iets denken toen Anna haar blokjes in het rond gooide.
Mijn oppaskind vond het leuk om met kralen te spelen. Van die dingen die je op een plaatje moet zetten.
Pakt ze die pot met zoveel duizend kralen en gooit alles over de vloer.Ik had niet gezegd dat de pot niet op de grond mocht.
![]()
Kinderen die tweetalig worden opgevoed zijn altijd wat later met praten, en bij veel kinderen met een autistisch spectrumstoornis is het praten pas laat ontwikkeld, dus het kan beide kanten op.quote:Op donderdag 26 april 2007 16:00 schreef henry_101 het volgende:
Praten doet hij nog bijna niet. Hij wordt wel tweetalig opgevoed, Tsjechisch (zijn moeder en mijn soms logerende schoonmoeder) en Nederlands (Ik en mijn familie en vrienden). Praten vind hij waarschijnlijk niet zo nodig, met wijzen en roepen krijgt hij meestal toch wel wat hij wil.
Hoe reageren jullie daarop?quote:Voor de rest is hij heel erg gesloten, reageert niet als hij met iets bezig is en ook niet als je hem iets verbied, hij doet het dan rustig nog 10 keer, terwijl hij weet dat we steeds bozer reageren en als we dan heel boos zijn gaat hij expres iets anders doen wat ook niet mag.
Ja, autisme is aangeboren, daar heeft de televisie niks mee te maken.quote:Is autisme aangeboren? Of kan het bijvoorbeeld komen doordat de hele dag de tv aanstaat (dat gebeurt bij ons dus als mijn vrouw thuis is).
Je om te beginnen niet voor je eigen kind schamen.quote:Soms schaam ik me voor Vojtech zijn gedrag tegenover andere kinderen en mensen, omdat ik weet dat hij best slim is (hij ziet je 1 keer iets doen en doet het dan al na), maar zich zo anders gedraagt en dan door omstanders zo raar wordt aangekeken en daar ben ik dan later weer heel verdrietig over. Hoe kan je nou het beste zijn gedrag zo uitlegen dat hij niet als minderwaardig wordt gezien?
Het is ook niet niks, maar aan je vragen te zien heb je nog niet veel onderzoek hiernaar gedaan, dus daar zou ik echt mee aan de slag gaan.quote:Ik hoop op wat goede raad van jullie, alles komt de laatste maanden een beetje koud op mijn dak en ik zit nog in de verwerkingsfase zeg maar
Henry
quote:Op vrijdag 27 april 2007 19:39 schreef anne_Chris het volgende:
-knip-
Hoe gaat het met de (nieuwe) moeders? Deel 41quote:Op donderdag 3 mei 2007 09:17 schreef kozakken het volgende:
Mwana, wat fijn!!
Heerlijk dat jullie mannetje nu wat beter in zijn vel(letje) lijkt te gaan zitten. Fijn, fijn en nog meer fijn!
-kom je nog even vertellen hoe het met jou gaat? En met je gezin enzo? ah... toe?-
Ik ben Genuivere dan wel niet, maar kan misschien wel wat zeggen over Dipiperon. Bij veel kinderen (op mijn werk) slaat deze medicatie aan. Meest voorkomende bijwerkingen zijn vermoeidheid en toename van eetlust en vaak ook (forse) gewichtstoename.quote:Op donderdag 3 mei 2007 20:09 schreef Lois het volgende:
Fijn dat het goed gaat met je zoon Mwana en ook fijn van die woonvorm
Genuivere? Die druppels, mag ik daar wat over vragen? Ze hebben het ons aangeraden voor Eva, om de toppen van haar driftbuien af te halen. Heb jij het idee dat het goed werkt bij je Storm? Zijn er bijwerkingen? Vond jij het niet eng om die beslissing te nemen, om ze toe te gaan dienen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |