tong80 | woensdag 18 april 2007 @ 03:13 |
In Gelderland willen ze dan ook een speciale school voor hoogbegaafden beginnen. Voor mij komt het te laat. Maar ik vind het een goed idee. Alle aandacht gaat de laatste jaren naar spijbelende VMBO-ers en hoe ze weer in de klas te krijgen. ![]() | |
MinderMutsig | woensdag 18 april 2007 @ 03:16 |
Heel goed idee. | |
Malebolgia | woensdag 18 april 2007 @ 03:27 |
onzin; juist de meerderheid van de hoogbegaafden redt zich prima in het normale onderwijs. Hoogbegaafden uit de normale context rukken lijkt me geen goed idee; je kunt ze beter genoeg uitdaging geven terwijl ze naar een normale basisschool gaan. In de toekomst kun je ze toch ook niet behoeden voor de 'normale' maatschappij die niet speciaal op hun is afgestemd? | |
Double-Helix | woensdag 18 april 2007 @ 03:28 |
Bullshit. | |
tong80 | woensdag 18 april 2007 @ 03:30 |
quote:Zit wat in. Maar er gebeurt dus niks.Ze moeten tegenwoordig in de eerste klas eerst electro en schilderen leren. Als je als leerling niks te zoeken hebt in de klas is het verloren tijd. Ik had als leerling 10en en 1en. Hoorde toen ik van school af was van een oude docent hoe goed ze me vonden.Maar diploma heb ik nooit gehaald. ![]() | |
Bolkesteijn | woensdag 18 april 2007 @ 03:32 |
Ik vind het gezeur. Hoogbegaafden hebben helemaal geen speciale school nodig, hooguit zou de huidige school meer verdiepingn kunnen bieden. Maar aan de andere kant, dat is nu ook gewoon beschikbaar als je er om vraagt. Bij natuurkunde en scheikunde heb ik veelvuldig in mijn vrije tijd in het lab gestaan en ik heb een keer aan de wiskundeolympiade meegedaan. Om nog maar te zwijgen over alle ontwerpen van apparaten die ik thuis heb liggen. Juist van hoogbegaafden mag een dergelijke ondernemende instelling wel verwacht worden. | |
MinderMutsig | woensdag 18 april 2007 @ 03:33 |
quote:Het probleem is juist dat ze op een normale school niet genoeg uitgedaagd worden. Door al die gemiddelde klasjes benadeel je eigenlijk iedereen. Er is een deel dat niet mee kan komen omdat ze het niet kunnen volgen en zo de rest afgeremd, een deel dat zich stierlijk zit te vervelen omdat het onder hun niveau is en hierdoor afgeremd wordt en een hele grote groep voor wie het prima is zo. Waarom zou je die eerste twee groepen geen aangepast onderwijs geven zodat zij het maximale uit zichzelf kunnen halen? | |
teknomist | woensdag 18 april 2007 @ 03:33 |
Ik had een hoogbegaafde ooit bij ons in de brugklas. Die gast was echt superslim, maar door zijn gebrek aan sociale vaardigheden is ie uiteindelijk zo gepest dat hij met moeite de MAVO heeft gehaald. Erg zonde. Een aparte school hoeft van mij niet, maar een betere begeleiding wel. | |
Double-Helix | woensdag 18 april 2007 @ 03:33 |
ik ben ook geen held in handarbeid of tekenen,en ben heel goed in theoretische vakken,ben ik hoogbegaaafd? Nee eerder een kluns. | |
Bolkesteijn | woensdag 18 april 2007 @ 03:44 |
quote:Dat is gewoon niet waar. Ervanuitgaande dat je als hoogbegaafde op het VWO terecht komt krijgt deze maar zeer beperkt te maken met praktische vakken als techniek en handvaardigheid. Bovendien staat natuurlijk niets je in de weg intresse te ontwikkelen buiten school om. Kennis kun je op zoveel meer plekken op doen, school is enkel om een diploma te behalen. 10en en 1en, toegegeven ik vind het vakkenpakket weinig flexibel en dat is niet goed, maar ik vind ook wel dat je een zeker doorzettingsvermogen moet hebben. Ik geloof er niks van dat je die enen niet gewoon op had kunnen halen naar een 5. Ik had zelf heel veel goede cijfers voor de beta-vakken ( 9+ ) en economische vakken maar aan de talen besteedde ik maar heel weinig tijd. Ik had dan wel slechte cijfers voor de talen maar heb het niet laten versloffen en zorgde dat ik precies voldoende punten haalde om mijn diploma te krijgen. | |
OFfSprngr | woensdag 18 april 2007 @ 04:10 |
Tja, als je als hoogbegaafde wordt achtergehoude door de rest van de "domme" mensen puur alleen je sociale ervaring minder is dan het gemiddelde andere leerling, ja dan moet er iig IETS gebeuren, maar daar is nu op dit moment nog niets concreets verzonnen, daarnaast denk ik dat hele scholen voor de lui ook niet echt een oplossing, denk niet dat er genoeg aanbod is van hoogbegaafde mensen voor een aparte school, daarnaast is het voor de sociale ontwikkeling natuurlijk niet wenselijk om een kind dat danwel slimmer is dan zn leeftijdsgenoten er tussenuit te halen. | |
Bolkesteijn | woensdag 18 april 2007 @ 04:13 |
quote:Is dat niet de eigen verantwoordelijkheid van een hoogbegaafde leerling? Waarom zou school je enige bron van kennis moeten zijn? Ik heb tientallen boeken over natuurkunde gelezen, gewoon omdat ik het leuk vond, dat moet een hoogbegaafde toch ook kunnen lijkt me, zelfstandig een bepaalde behoefte naar kennis bevredigen. | |
tong80 | woensdag 18 april 2007 @ 04:19 |
Ik was een erg onzekere leerling. Had faalangst enzo. Maakte mijn huiswerk niet om dan een excuus voor de onvoldoende te hebben. Tekstverklaring, literatuur en luistervaardigheid scoorde ik de hoge cijfers mee. Denk als dat gesinaleerd wordt, en er andere uitdagingen worden gecreëerd het al een vooruitgang is. Ik was 12 en hield van Herenleed met Cherry Duins en Armando. Ik kon daar met niemand over praten. Dacht dat het aan mij lag en ik niet spoorde.![]() | |
MinderMutsig | woensdag 18 april 2007 @ 04:20 |
quote:Maar daar gaat het dus vaak al mis. Een deel van die kinderen komen niet op het VWO terecht. Ze vervelen zich al op het basisonderwijs waardoor ze onder hun niveau presteren en op een verkeerde vervolgopleiding terecht komen. En dan zitten ze op de HAVO of de MAVO en zet die trend zich voort waardoor ze hun hele schoolcarrière slecht presteren. Speciaal onderwijs kan dit voorkomen doordat hier meer aandacht voor is. Aandacht die in een normale klas gewoon niet gegeven kan worden. | |
Double-Helix | woensdag 18 april 2007 @ 04:23 |
quote: ![]() ![]() | |
MinderMutsig | woensdag 18 april 2007 @ 04:23 |
quote:In hoeverre kan je van een kind verwachten dat het die eigen verantwoordelijkheid neemt? | |
Bolkesteijn | woensdag 18 april 2007 @ 04:34 |
quote:Met het speciaal onderwijs voor hoogebegaafden blijf je dat herkenningsprobleem houden dus dat is denk ik geen oplossing. Misschien moet het selectiecriterium voor het VWO verbeterd worden, bied gewoon wat meer ruimte op het VWO zodat een leerling het kan testen. Ik had op de basisschool een VBO advies, mijn ouders hebben mij gewoon naar het VWO gestuurd waar ik hele mooie cijfers haalde voor de beta vakken en economische/politieke vakken. Wat de docent zag, een jongen die een hekel had aan het lezen van boeken, een schrijfstijl had waar een kleuter met gemak aan kon tippen en nul intresse had voor geschiedenis. Wat mijn ouders zagen, een jongen die op zijn tiende electromagneten in elkaar knutselde, technisch hele goede ontwerpen maakte voor vliegtuigen en erg geinteresseerd was in meteorologie. Aspecten die op de basisschool niet aan bod komen. Ik denk dat de op het vlak van herkenning van talenten veel moet worden verbeterd, als ik minder fanatieke ouders had, had ik op het praktijkonderwijs gezeten. Maar aparte scholen voor hoogbegaafden en aparte programma's vind ik echt onzinnig. Een diploma van de middelbare school is enkel een startkwalificatie voor een studie aan de universiteit. Daarbuiten bestaan er voor de bovenmatig intelligente leerling legio mogelijkheden om zich te ontwikkelen. | |
JoeDank | woensdag 18 april 2007 @ 04:45 |
Tja, laat ik maar eerst zeggen dat ik niet weet of ik hoogbegaafd ben (denk het niet, misschien hoger-begaafd: schat mezelf in op IQ 130 tot hoogstens 140) maar ik was zelf op de basisschool (voor de oudjes: "lagere school" ![]() ![]() Anyway, terugkomend op het punt van Mindermutsig "In hoeverre kan je van een kind verwachten dat het die eigen verantwoordelijkheid neemt", vind ik wel dat het curriculum van de middelbaar onderwijs (Gymnasium) vrij beperkt is (of was ![]() Dan krijg je dit soort truukjes: De stof voor Wiskunde B proefwerken ter plekke te beredeneren. Of op de fiets naar school je eindexamen leren. Of driekwart jaar niets doen en dramatische cijfers hebben en dan in het laatste trimester / blok nog alles tot een ruim voldoende scoren (waarbij elke leraar zei dat dat niet kon) Mijn eigen interesses vulde ik wel met informatie uit bronnen die mij wel prikkelde. Maar als dit soort truukjes mogelijk zijn terwijl er nog slimmere kinderen rondliepen (en dat weet ik wel zeker), vraag ik me toch echt af waar die prikkels hadden moeten zitten. En hoe je van een kind verantwoordelijkheid kan vragen als die er voor hem niet zijn. Maar misschien is het nu anders. Althans dat hoop ik. o ja, de legio mensen die ik van het Gymnasium naar de Mavo heb zien stuiteren zijn misschien van het niet aansluitende onderwijs een voorbeeld. Hoewel ik ook twee hoogbegaafden ken die prima hun weg op de middelbare school hebben kunnen vinden. [ Bericht 3% gewijzigd door JoeDank op 18-04-2007 05:28:33 ] | |
MinderMutsig | woensdag 18 april 2007 @ 04:58 |
quote:Mja mijn ouders zagen het niet zo ondanks de testuitslagen. Zij waren meer van de 'doe maar normaal dan doe je al gek genoeg' club. ![]() Ik ben van de basisschool naar de HAVO gegaan, verveelde me stierlijk, had geen aansluiting met de rest van de klas omdat ik hele andere interesses had, vrat uit mijn neus en haalde magere zevens. Ik had geen idee wat ik met de rest van mijn leven wilde gaan doen en ben uiteindelijk afgezakt naar de MAVO. Daar op mijn sloffen mijn diploma gehaald en daarna nog een slappe poging gedaan om via het VHBO alsnog naar de HBO te gaan omdat ik wist dat ik het wel kon. Mijn hart lag bij het tekenen en ik had besloten reclametekenaar te worden. Helaas kwam ik er op de VHBO achter dat dit tegenwoordig voornamelijk met de computer gedaan werd en dat vond ik niks dus ook daar mee gestopt. Toen, omdat ik toch iets moest doen, maar MBO-SPW gaan doen wat echt dodelijk saai en simpel was en totaal niet bij me paste en ook die opleiding heb ik niet afgemaakt. Daarna had ik het wel even gehad met school en ben ik gaan werken. Uiteindelijk terecht gekomen bij een landelijke slijterij en daar mezelf opgewerkt. Ik heb mijn slijtersdiploma gehaald (meer een cursus dan een opleiding overigens) maar toen ik op het punt stond om mijn eigen zaak te krijgen werd ik ziek. Ik zit nu al een jaar in de ziektewet en het is wel duidelijk dat ik mijn werk niet meer kan doen maar ik ben inmiddels vastbesloten om alsnog een fatsoenlijke opleiding te gaan doen. Ik heb iets gevonden dat bij me past en in september ga ik als het goed is beginnen met een HBO opleiding. Ik heb nu de kans om mijn leven om te gooien en iets te doen met mijn capaciteiten en ik ben niet van plan om het een tweede keer te verkloten. Maar ik ben ervan overtuigt dat ik heel anders terecht gekomen was als er destijds alerter gereageerd was en ik aangepast onderwijs had gekregen waardoor leren uitdagend was geweest. Ik heb me mijn hele schoolcarrière verveeld. Dat begon al in de eerste klas toen we moesten leren schrijven wat ik allang kon. Sterker nog, ik schreef op mijn zesde zowel normaal als in spiegelbeeld zonder problemen hele verhalen maar ik moest me op school ineens uren gaan vermaken met boom roos vis vuur mus schrijven en de bijbehorende tekeningen maken. En spiegelschrift, wat het nog een beetje leuk maakte, werd beloond met een dikke rode streep. ![]() | |
xman | woensdag 18 april 2007 @ 05:38 |
quote:Tja doorzettingsvermogen, durf en een eigen initiatief hebben zijn minstens zo belangrijk. Blijven roepen dat je hoogbegaafd bent, daar heeft niemand aan. Bewijs het maar! (voor jezelf) | |
Bolkesteijn | woensdag 18 april 2007 @ 05:41 |
quote:Zo denk ik er eigenlijk ook over. Dat is gewoon de realitiet van de werkomgeving waar je later in terecht zal komen. Juist wetenschappers moet over heel veel doorzettingsvermogen en initiatief beschikken. | |
MinderMutsig | woensdag 18 april 2007 @ 06:10 |
quote:Ben ik ook wel met je eens. Ik verveelde me omdat ik hoogbegaafd ben maar ik heb het niet gehaald omdat ik een luie uitvreter was. Ik denk alleen dat als het onderwijs beter toegerust was op gevallen zoals ik dat het heel anders gelopen was. Vergeet niet dat we het hebben over kinderen van 6-16 ongeveer. Het is gewoon niet realistisch om daarvan te verwachten dat zij die afweging kunnen maken. Hoe slim ze ook zijn, het blijven kinderen. | |
Flashwin | woensdag 18 april 2007 @ 06:21 |
quote:Wow, pure hoogbegaafdheid daar! ![]() | |
Flashwin | woensdag 18 april 2007 @ 06:26 |
quote:van de basisschool naar de havo, niet genoeg intelligentie bezitten om dat af te maken, afzakken naar mavo en uiteindelijk een mbo diploma halen...edit: ik lees dat je die amper hebt gehaald ![]() En dan nog je zelf hoogbegaafd durven te noemen??? ![]() ![]() ![]() Echte hoogbegaafden halen vwo met twee vingers in de neus en de uni met minimale effort en/of zeer hoge cijfers. | |
JoeDank | woensdag 18 april 2007 @ 06:48 |
quote:Daarom zijn er natuurlijk ook geen problemen met hoogbegaafde kinderen ![]() Maar, let's face it: De middelbare school is niet echt een uitdaging voor iedereen als je erop terugkijkt (hoe lullig dat ook klinkt). Het tempo en de hoeveelheid stof gaan pas omhoog op de universiteit (of HBO, maar dat ken ik niet uit eigen ervaring). Dan kan iemand met wiskunde A kennelijk in een paar maanden bijgespijkerd worden naar wiskunde B. Althans, dat moesten ze wel ![]() | |
Kaneel | woensdag 18 april 2007 @ 08:14 |
Mooi initatief. Had ik er maar gezeten. | |
Game_Error | woensdag 18 april 2007 @ 11:11 |
ff een tvp, ik haal namelijk ook et vwo met 2 vingers in me neus, weet alleen niet wat ik erna wil doen ![]() | |
Xaran | woensdag 18 april 2007 @ 11:33 |
Zo intelligent en toch zulke domme dingen doen....Als je dan toch zo slim ben waarom kan je dan niet begrijpen dat het enige moment dat je "echt" wat moet doen is tijdens toetsen? De rest van de tijd kan je dan lekker aankloten als je dan toch zo slim ben. Toetsje heel goed maken, oke..even gezeik van hoe weet die gosert dat? En daarna gaat het wel weer. (Wie weet extra uitdagingen etc..) Maar als je je zelf zo slim vind en er niets van bakt! Dat komt meer over als misplaatste arrogantie! En geen hond die het opvalt dat je slim bent als je niet eens instaat bent gewoon simpele opdrachten te maken. Gewoon een "verkort" traject richting de Uni doen. Kan je daar even je kwaliteiten kwijt. "Eigen" tempo en indeling. Succes er mee! Eerst zien dan geloven! ![]() | |
_Led_ | woensdag 18 april 2007 @ 11:39 |
Op de HBO Informatica heb ik het vak programmeren niet gehaald ![]() De reden ? Ik had alle opdrachten binnen 2 weken af, dus had niks meer te doen in het praktikum. Ging ik verder aan mijn eigen 3D-engine (de leraar had geen opdrachten meer voor me, die liep zelf net 2 lessen voor in het boek ![]() (Mensen die het mooi vonden wat ik deed en telkens kwamen kijken) Mag ik dus de lessen niet meer in, gevolg -> 85% aanwezigheidsplicht wordt niet gehaald aangezien ik niet naar binnen mag. Kortom, vak niet gehaald. Toen dacht ik - stik er maar in, ik ga wel werken. Kan je nagaan hoe het is voor mensen die wel hoogbegaafd zijn en dit soort problemen hebben met elk vak ![]() | |
Addict89 | woensdag 18 april 2007 @ 12:32 |
Hier ook het probleem gehad van te weinig uitdaging op de middelbare. Hierdoor ben ik op een gegeven moment in de 2e gewoon gestopt met gaan, vond het er maar saai en had alles toch al af. Dit viel pas na een paar maanden op ( ![]() Voordeel is wel dat ik op een Montessori Lyceum zat, dus vooruit werken ging altijd prima en daar was alle ruimte voor. Een speciale school lijkt een goed idee, maar ik denk dat betere begeleiding op de middelbare een stuk zinvoller is. Je moet deze mensen ook niet afzonderen van de 'normale mensen', op de Universiteit en later zijn sociale vaardigheden ook van belang en heb je ook geen speciale begeleiding. Je leren aanpassen en op andere manier je te vermaken is ook een belangrijke vaardigheid. | |
Manneke_Pils | woensdag 18 april 2007 @ 12:34 |
Geen enkel diploma gehaald ondanks het hoogbegaafd zijn? Sure. Wat ben je nu dan? Koos Werkeloos? | |
_Led_ | woensdag 18 april 2007 @ 12:52 |
quote:Ik heb geen enkel diploma gehaald, ik werk nu voor een MarketMaker (Beurs). Daarvoor 8 jaar lang bij Guerrilla Games gewerkt. (PS2 / PS3 games) Als mij dat lukt moet een hoogbegaafd iemand het toch ook kunnen ? | |
WallOfStars | woensdag 18 april 2007 @ 13:05 |
quote:fyi.... Einstein had GEEN middelbaar school diploma......omdat ie te lastig was opschool. | |
Manneke_Pils | woensdag 18 april 2007 @ 13:45 |
Dat bedoel ik dus. Tong80 verteld dat hij hoogbegaafd is. Dat kan. Vervolgens meld hij dat hij geen diploma heeft. Kan ook, door verschillende omstandigheden natuurlijk. Nu is mijn vraag dus wat hij nu doet voor werk of dagvulling om zijn hersenen te stimuleren, aangezien Fok!ken niet echt stimulerend is voor 'hoogbegaafde hersentjes' én ik zijn posts ook niet echt van een hoog niveau vind. De posts in dit topic vind ik uitzonderingen voor hem, aangezien ze allen langer zijn dan 1 regel + ' ![]() | |
Muck | woensdag 18 april 2007 @ 14:19 |
kijk, een hoop mensen in dit topic hebben gewoon een verkeerd beeld van hoogbegaafden. Ze gaan er vanuit dat iedereen die hoogbegaafd is ook gelijk goed kan leren. Dat is gewoon simpelweg niet zo! Het klopt wel wat er in de TT staat: een hoop hoogbegaafde jongeren lopen gewoon muurvast in het vervolgonderwijs. Ikzelf ben daar ook een voorbeeld van. Op de basisschool heb ik me qua leren stierlijk verveeld en kreeg een VWO advies. Eenmaal in de brugklas werd ik totaal overspoeld door de hoeveelheid lesstof en haalde alleen nog maar dikke onvoldoendes (behalve voor biologie, want dat vond ik echt leuk). het ging zo slecht dat ik in de 2e klas naar de MAVO moest. Die 3 jaar heb ik weer met 2 vingers in mijn neus doorlopen en ik had dan ook een schitterend diploma. Na de mavo ben ik een MBO-opleiding gaan doen, maar daar liep ik ook weer helemaal vast. Ik snapte er niks van en voelde me echt een enorme sukkel. De eerste klas heb ik nog een keer overgedaan, maar mijn cijfers bleven slecht en ik ging me steeds rotter voelen. Op een gegeven moment liep het zo uit de hand dat ik thuis zat met een fikse depressie. Op een gegeven moment had ik een heel gesrpek met mijn mentor, met wie ik wel aardig op kon schieten. Zij vertelde me "ik snap er helemaal niks van, je bent echt hartstikke slim, en je zou dit allemaal op je sloffen moeten kunnen halen. Ik zal je eens een heel vreemd voorstel doen: wil je eens een IQ-test doen?" ik had geen idee waarom, maar ik heb die test toch maar gedaan. Daar kwam uit naar voren dat ik dus hoogbegaafd ben. Mijn ouders (en ikzelf ook) dachten dat ik gewoon slim en bijdehand was, maar om er dan op je 18e achter te komen dat je hoogbegaafd bent, is behoorlijk vreemd kan ik je vertellen. Na een heel traject van psychologen en maatschappelijk werkers ( ![]() Dat schijnt dus het geval te zijn bij ontzettend veel hoogbegaafde jongeren. Daarnaast werd ik op het MBO veel te weinig geprikkeld om ook maar iets op te steken van de lessen. Daarom lopen dus zoveel hoogbegaafde mensen vast in het onderwijs. | |
MinderMutsig | woensdag 18 april 2007 @ 14:35 |
quote:Dan lees je dus niet goed. Maar als jij dat wilt denken ga vooral je gang. ![]() | |
Bolkesteijn | woensdag 18 april 2007 @ 14:37 |
Ik blijf het raar vinden, waarom ben je, als je zoveel behoefte had aan interessantere informatie niet de bibliotheek in gedoken, op internet gaan zoeken etc etc? Ik blijf ook twijfels houden bij de redenering dat falende hoogbegaafden het gevolg zijn van het onderwijssysteem, mijn ervaring is dat je daar ruime mogelijkheden hebt om jezelf extra te ontwikkelen. Ik denk dat je, ook op de universiteit, gewoon doorzettingsvermogen moet hebben en je moet ook redelijk kunnen leren want de hoeveelheid lesstof wordt op de universiteit niet minder. Je moet niet blijven zeggen dat je hoogbegaafd bent, die claim is niet zoveel waard, het gaat er om wat er daadwerkelijk aan resultaat uit komt. Het enige waar ik voorstander van ben is de universiteit toegankelijker maken, dus ook toelating door een toelatingstoets met voldoende resultaat af te ronden. | |
Muck | woensdag 18 april 2007 @ 14:40 |
tegen wie heb je het precies bolkesteijn? ![]() | |
_Led_ | woensdag 18 april 2007 @ 14:41 |
quote:Lees mijn verhaal hierboven nog eens. En dat is echt geen op zichzelf staand geval hoor. quote:Tuurijk, om wat te bereiken moet je dat doen. Dat wil niet zeggen dat iemand die dat niet lukt niet hoogbegaafd kan zijn. Hoogbegaafden hebben vaak een aandachtstoornis in een 'normale' setting, en functioneren daarom niet normaal. | |
Bolkesteijn | woensdag 18 april 2007 @ 14:45 |
quote:Het kan natuurlijk zijn dat je geen diploma hebt gehaald maar jij bent zo te zien prima terecht gekomen, maar daar heb je denk ik ook hard voor moeten werken. En dat is precies waar ik op doel, slim zijn is leuk, het gaat er om welk resultaat je er mee kunt bereiken. Daar is gewoon een bepaalde mix van doorzettingsvermogen, intelligentie en intresse voor nodig. Zie het als als de zijden van de driehoek, als een van de zijden ontbreekt dan zal er ook geen resultaat uit komen. Als je geen volledige 'driehoek bent', dan redt je het ook niet als je onderzoeker bent aan de universiteit. Als je deze eigenschappen wel hebt maar alleen op een zeer specifiek gebied dan ben je uitermate geschikt als onderzoeker. Een oplossing zou dus denk ik zijn mocht het op de middelbare school niet lukken omdat deze te breed zou zijn dat het wel mogelijk moet zijn toch nog op de universiteit terecht te kunnen, en dan niet alleen na je 21 ste. [ Bericht 10% gewijzigd door Bolkesteijn op 18-04-2007 14:54:31 ] | |
Bolkesteijn | woensdag 18 april 2007 @ 14:47 |
quote:Gewoon een algemeen stukje. ![]() ![]() | |
_Led_ | woensdag 18 april 2007 @ 14:59 |
quote:Precies. Dus iemand kan prima enorm hoogbegaafd zijn, en zich niet kunnen redden op school / studies, en dus als gevolg geen opleiding afmaken. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat iedereen met een aandachtprobleem die z'n school niet afmaakt hoogbegaafd is ![]() | |
Muck | woensdag 18 april 2007 @ 15:00 |
quote:okee ![]() nou ja, mijn enorme verhaal mag je ook al als reactie beschouwen hoor ![]() weet je wat het is, hoogbegaafd zijn is echt geen garantie om professor te worden hoor. Dat is een van de grootste misverstanden die er bestaan. Er zijn ongelofelijk veel hoogbegaafde mensen die kampen met psychische problemen. | |
Muck | woensdag 18 april 2007 @ 15:01 |
quote:hahaha, nee, dat nou ook weer niet ![]() | |
Addict89 | woensdag 18 april 2007 @ 15:54 |
quote:Juistem. Ook mensen met een bovengemiddeld IQ moeten er nog wel wat mee doen. Je ziet dit trouwens ook andersom terug, mensen die een minder hoog IQ hebben maar wel constant keihard werken en daardoor mooi hun VWO diploma halen. | |
_Led_ | woensdag 18 april 2007 @ 15:57 |
quote:Nou, dit is dan toch precies waar de TS het over heeft ? Je kunt wel hoogbegaafd zjin, maar als het allemaal spaak loopt heb je er niks aan. Dus is de vraag - hebben ze alleen (extra) begeleiding nodig, of aparte opleidingen..? | |
Muck | woensdag 18 april 2007 @ 15:58 |
quote:dus, mensen met een bovengemiddeld IQ die geen diploma's hebben zijn luie donders? | |
Addict89 | woensdag 18 april 2007 @ 16:29 |
@ Muck: Jumping to conclusions there ![]() @ L. Denninger: In mijn ogen vooral extra begeleiding, meer uitdaging. Geen aparte opleidingen, want daarmee verplaats je het probleem alleen maar. | |
numero_uno | woensdag 18 april 2007 @ 16:53 |
Bij onze basisschool hadden we een speciaal programma voor hoogbegaafde leerlingen die echter wel gewoon in de 'normale' klassen werden gezet. Nu heb ik zelf op een Montessori school gezeten en dan snap ik dat daar ruimte voor is maar als je telkens per dag een uurtje taal doet een uurtje rekenen dan kan ik begrijpen dat hoogbegaafde leerlingen zich gaan vervelen en dus 'vastlopen' Daarnaast hadden we op het Gymnasium ook een programma voor hoogbegaafde leerlingen. Zo waren er extra lessen in bepaalde vakgebieden. Een vriend van me heeft zijn vliegbrevet gehaald tijdens speciale ingeroosterde uren. Daarnaast volgde hij gewoon zijn normale lessen. Ik denk dat als je hoogbegaafd bent en je gaat naar de directie van je school dan kan je er best wel een uitdaging uithalen | |
Mardoek50 | woensdag 18 april 2007 @ 17:07 |
quote: ![]() ![]() ![]() | |
MinderMutsig | woensdag 18 april 2007 @ 17:10 |
quote: ![]() Wat schattig ![]() | |
tong80 | woensdag 18 april 2007 @ 17:45 |
quote:Wat lief ![]() ![]() | |
Mardoek50 | woensdag 18 april 2007 @ 21:14 |
You're welcome ![]() | |
worldpimber | woensdag 18 april 2007 @ 21:30 |
Tong80 ![]() ![]() | |
JeRa | woensdag 18 april 2007 @ 21:31 |
Ik werd vroeger ook hoogbegaafd genoemd en voor zover het op school aankwam klopte dat ook redelijk: heb zonder enige moeite het gymnasium doorlopen waarbij ik daarnaast nog ontzettend veel zelfonderzoek (wiskunde, informatica, natuurkunde) heb kunnen doen. Helaas heb ik daardoor nooit leren leren, en liep ik falikant vast op het WO. Nu HBO, en dat gaat prima ![]() | |
Muck | woensdag 18 april 2007 @ 21:55 |
quote:ah sorry ![]() ik moet eens leren dat niet alles negatief bedoeld is ![]() bij mij spelen er inderdaad hele andere dingen dan luiheid mee, maar dat heb je al kunnen lezen ![]() | |
Bolkesteijn | woensdag 18 april 2007 @ 21:56 |
quote:Dat heb ik ook al heel lastig ervaren. Niet dat ik nooit leerde op het VWO, maar daar kon je met een middagje de stof doornemen nog makkelijk een schoolexamen maken. Maar op de Universiteit werkt dat echt niet. En ja projecten vind ik ook veel fijner, ik ben denk ik niet zo heel erg goed in het in één keer leren van heel veel stof. Bij echte leesvakken scoor ik altijd vrij laag. | |
tong80 | woensdag 18 april 2007 @ 22:30 |
quote:Je ziet mij nergens klagen. De schuld ligt grotendeels bij mezelf. Heb later een goede functie gekregen bij Laurus. Heb me zonder diploma's op kunnen werken. Helaas ging het management rare dingen doen en stonden er plots een paar duizend man op straat. Waaronder ik. Ben me nu op kosten van anderen, lees UWV, drie dagen per week aan het herscholen. Verder vreet ik niet de hele dag uit mijn neus zoals velen denken. Doe veel bij m'n amateurclub. Vandaar dat ik over het algemeen pas na 17.00 uur mijn eerste post plaats. Wel is het zo dat ik in de klas altijd mijn eigen boeken bij me had. Die waren veel interessanter dan de lesstof. Het interesseerde me op een gegeven moment echt niks meer. Ik bleef op school om de indruk tegenover mijn ouders te wekken dat ik er nog iets voor deed. Die heb ik meer teleurgesteld dan mezelf ![]() | |
ReckoN | woensdag 18 april 2007 @ 23:05 |
50-80%? Bronnetje? | |
-Luxury- | woensdag 18 april 2007 @ 23:26 |
Gewoon afschaffen dat onderwijs! | |
furious_rage | donderdag 19 april 2007 @ 00:18 |
quote:Loser ![]() | |
JeRa | donderdag 19 april 2007 @ 00:20 |
quote:Ben je me aan het stalken, kloon? ![]() | |
numero_uno | donderdag 19 april 2007 @ 01:59 |
quote:Laurus ten onder aan Fok! Dat is een mooi verhaal!!! Maar Tong wat doe je nu aan herscholing? | |
Worldbeater | donderdag 19 april 2007 @ 15:36 |
quote:Hey! ![]() ![]() quote:Jij hoogbegaafd? Sinds je die bril draag zeker? ![]() | |
Diederik_Duck | donderdag 19 april 2007 @ 15:40 |
quote:Dat is een fabeltje. | |
worldpimber | donderdag 19 april 2007 @ 15:46 |
quote:Hey n00b ![]() quote: | |
Rene | donderdag 19 april 2007 @ 15:55 |
Dat zie ik bij de buren wel. Zoonlief is 2 klassen overgeslagen, zit nu als 11 jarige in de 2e klas van het Gymnasium en loopt emotioneel nog mijlen ver achter. Hij kan niet fatsoenlijk spelen met Hij liep vorig november nog lampionnetje met zijn zusje ![]() Het zusje idem dito. Is nu 1 klas overgeslagen, en weet nu sinds de zomer (als 9 jarig meisje) wat barbies zijn ![]() Come on ![]() | |
Muck | donderdag 19 april 2007 @ 15:58 |
quote:ik denk ook dat ze met wat begeleiding veel beter af zijn op een gewone school hoor ![]() | |
Rene | donderdag 19 april 2007 @ 16:01 |
Inderdaad. Maar ik ben er dan ook voor om de huidige VMBO VBO te maken, De huidige havo MAVO te maken, de huidige VWO Havo te maken, de huidige Gymnasium Atheneum te maken, en gewoon een nieuwe hogere soort opleidingsniveau te ontwikkelen. Gymnasium is gewoon te laag voor mensen... dit schiet niet op... Hoezo kenniseconomie, bullshit. Als je op FOK! kijkt zie je voornamelijk VWO mensen die altijd zeggen "2 vingers in de neus". De lat ligt té laag... | |
Muck | donderdag 19 april 2007 @ 16:05 |
maar hoe zit het dan met de mensen die niet hoogbegaafd zijn? je kunt moeilijk het hele huidige systeem om gaan gooie nvoor dat kleine groepje hoogbegaafden! | |
Rene | donderdag 19 april 2007 @ 16:07 |
quote:Ja, of niet omgooien maar sowieso een groep hoger maken, boven het huidige systeem. iedereen houd hetzelfde niveau wel, maar er komt gewoon nog een groep die meer in zijn of haar mars heeft. Het zal dan wel averechts werken en de niveaus gaan nog lager liggen. Maar als je nu kijkt naar VWOers die alleen maar rond de 9ens zitten dan is er in mijn ogen toch wel iets mis ![]() | |
Worldbeater | donderdag 19 april 2007 @ 16:12 |
quote:En al die Gymnasium mensen die tegenwoordig nog niet eens het niveau spelling halen gelijk aan iemand met slechts MAVO 20 jaar geleden. ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Muck | donderdag 19 april 2007 @ 16:15 |
quote:ik vind het eigenlijk belangrijker dat er betere begeleiding komt op basisscholen. Als ik naar mijn eigen situtie kijk, baal ik er nog steeds weleens van dat er vroeger echt helemaal niks mee gedaan is. | |
Muck | donderdag 19 april 2007 @ 16:17 |
quote:daar erger ik me inderdaad ook kapot aan! kijk, ik maak ook weleens een tik-foutje (heel vaak zelf, maar dat terzijde) maar de gemiddelde jongere kent het verschil niet tussen 'is' en 'eens' en 'me' en 'mijn' ![]() ![]() | |
Rene | donderdag 19 april 2007 @ 16:26 |
quote:Ja, okay, dan komt er vanzelf wel een verhoging van het einddoel. Maar zoals het nu gaat slaat echt nergens op ![]() | |
Beach | donderdag 19 april 2007 @ 16:31 |
Is wel zo ja, ik ben zelf ook hoogbegaafd en heb geen middelbare school afgemaakt ![]() | |
Commensaal | donderdag 19 april 2007 @ 16:37 |
Fijn hè, die PvdA-gelijkschakeling van het onderwijs. Maar ik vind wel dat teveel kinderen tegenwoordig hoogbegaafd worden verklaard, vraag me af of zo'n noemer wel goed is voor de ontwikkeling van een kind. | |
Originele_Naam | donderdag 19 april 2007 @ 16:41 |
hoogbegaafden ![]() | |
Beach | donderdag 19 april 2007 @ 16:47 |
Het zal waarschijnlijk geen nut hebben ( ![]() Oké voordat ik naar groep 3 ging waar je leert lezen schrijven/kon ik dat allang (had ik mezelf geleerd, hoe? geen flauw idee meer). Later in groep 3 viel het op dat ik expres foutjes ging maken. Nog later was echt duidelijk dat ik veruit de slimste was van de klas. Is me zeeer slecht bevallen. Gepest enzo ![]() Middelbare school: Gymnasium natuurlijk, maar totaal verneukt omdat ik zeer onzeker was over het gepest zijn geweest En ik kon niet leren want dat hoefde gewoon niet op de basisschool. Blijven zitten in 2 gym. En uiteindelijk in de 4e depressief met school gestopt ![]() 2 jaar later nog een poging gedaan om mn havo te halen, mislukt. Nu werk ik ondertussen 4 jaar (ongeschoold ![]() Was ik maar gewoon normaal ipv hoogbegaafd ![]() | |
Addict89 | donderdag 19 april 2007 @ 16:50 |
Wat is dat trouwens met dat 'ik kon niet leren, want dat hoefde vroeger ook niet' ? Dat leert iedereen zichzelf toch aan op een gegeven moment dus waarom lukt dat bij jullie niet? | |
Diederik_Duck | donderdag 19 april 2007 @ 16:52 |
quote:Je probleem zit niet in het hoogbegaafd zijn, maar ergens anders. | |
Arjan | donderdag 19 april 2007 @ 16:59 |
quote:Waar dan? In het doorzettingsvermogen? Die jongen weet niet wat leren is, en als-ie het al probeert, wordt het waarschijnlijk gefrustreerd door het niet kunnen leren, de trage voortgang van lessen (want die zijn afgestemd op de 'onderkant' van de klas), en het totale gebrek aan uitdaging. Maar dat ligt uiteraard niet aan een eventuele hoogbegaafdheid ![]() | |
Arjan | donderdag 19 april 2007 @ 17:03 |
quote:Omdat alles gewoon aan kwam waaien. De leerstof op basisscholen is echt stompzinnig simpel voor een hoogbegaafde, het meeste wat-ie leert weet hij al, en datgene dat-ie niet weet kan hij zelf ook nog wel beredeneren, kort door de bocht gezegd. En de rest wordt er klassikaal ingestampt met de bedoeling dat je het thuis echt leert; een hb-er heeft het van die klassikale hersenspoeling allang geleerd. | |
Addict89 | donderdag 19 april 2007 @ 17:12 |
quote:Ik weet hoe simpel de basisschool is, daar hoef je mij niets over te vertellen. Maar dan komt er toch op een gegeven moment een punt op de middelbare waarop je inziet dat het kennelijk niet meer lukt zonder te leren. En op dat moment ga je jezelf leren om te leren. Ik heb tot de 4e klas Gymnasium niets geleerd, daarna merkte ik dat het voor sommige vakken nodig was en heb ik geleerd. Tuurlijk is dat wennen, maar het kán wel. Ik vind het allemaal nogal passief klinken eerlijk gezegd. | |
Flashwin | donderdag 19 april 2007 @ 17:14 |
quote:Hij is mentaal te zwak. | |
Beach | donderdag 19 april 2007 @ 17:15 |
quote:Klopt, toen wel ja. | |
Arjan | donderdag 19 april 2007 @ 17:18 |
quote:En dat is het probleem juist bij sommigen: ze zitten al jaren zonder uitdaging, en kunnen in een neerwaartse spiraal terechtkomen. Dan kan het gebeuren dat er geen stimulansen meer zijn om nog iets te *willen* ondernemen, en dat de frustratie zich gaat uiten in passiviteit en uiteindelijk depressiviteit. Sommige hb-kinderen van 9 (!!!) kunnen daarom al depressief raken. Dat het passief klinkt, komt eigenlijk omdat het dan al te laat is; je kan niet van ieder kind verwachten dat-ie vanaf zijn vijfde tot zijn zestiende jaar aangeeft dat-ie te weinig uitdaging heeft. De een gaat daar makkelijker mee om dan de ander. De een gaat anderen plagen, lessen frustreren etc, maar een ander kan gedeeltelijk of helemaal in zichzelf keren, ook omdat zo iemand zich onzeker voelt ("is het echt zo simpel? dat kan toch niet?"). | |
worldpimber | donderdag 19 april 2007 @ 18:12 |
Die hoogbegaafde kinderen zijn gewoon een hoax man. | |
Diederik_Duck | donderdag 19 april 2007 @ 19:15 |
quote:Ik ben zelf ook hoogbegaafd, je hoeft me niets te vertellen over verveling op school. Maar ik heb wel netjes de papiertjes gehaald. Het kan dus wel, ergo hoogbegaafdheid is niet het kernprobleem. | |
Arjan | donderdag 19 april 2007 @ 21:01 |
quote:Hey, lekker makkelijk jij ![]() | |
JoeDank | donderdag 19 april 2007 @ 21:08 |
quote:Ik denk dat voor de mensen die hier hun frustraties (hoe hoogmoedig het voor sommige ook lijkt) neergooien het wat minder met verveling an sich te maken heeft maar meer dat je tot je zestiende / zeventiende compleet ontkoppeld van het schoolsysteem, hebt overleefd. | |
Addict89 | donderdag 19 april 2007 @ 21:43 |
quote:Je kan het wel makkelijk wegwuiven, maar hij heeft wel gelijk. Stel, 50% loopt vast, 50% haalt gewoon zijn diploma's. Ligt het probleem van de 50% die het niet haalt dan bij de hoogbegaafdheid? Lijkt me niet, want de andere 50% die hoogbegaafd is haalt het wel. Dus ligt het grootste probleem ergens anders, bijvoorbeeld bij het karakter van die persoon die het niet haalt. | |
Arjan | donderdag 19 april 2007 @ 21:54 |
quote:En als er meer mensen zijn met dat karakter, maar die niet hoogbegaafd zijn, die het ook wel halen? Dan ligt het dus nergens aan? Feit is gewoon dat een grote groep hb-ers de opleiding niet afmaakt. Het enige dat ze gezamenlijk hebben is hun hoogbegaafdheid. De een heeft een 'verkeerd' (?) karakter, de ander is op zijn tiende manisch depressief. En dan beweer jij dat het probleem ergens anders ligt? Kom op zeg. Ga geen uitspraken doen die je niet kan onderbouwen, en die -los daarvan- conclusies moeten voorstellen op basis van eigen bedacht hypotheses. Jij bent als een heleboel anderen: je hebt je mening klaar over een onderwerp waar je geen snars verstand van hebt (oh ja, je neefje (of wie dan ook in je vierdegraads kennissenkring) is hoogbegaafd, dan weet je er natuurlijk alles van ![]() | |
Flashwin | donderdag 19 april 2007 @ 22:02 |
heerlijk dat sarcasme! ik mag hopen dat het sarcasme moet voorstellen, anders ben je wel ongelooflijk de pseudo hoogbegaafde attention whore aan het uithangen ![]() | |
Addict89 | donderdag 19 april 2007 @ 22:02 |
![]() Lees het topic anders ook even. Ik ben wel degelijk hoogbegaafd. Dus ja, ik weet er wel degelijk alles van. Van het vervelen, tot aan het klas overslaan, tot aan het pesten tot het de jongste van de klas zijn. Kom op zeg, er is geen enkele reden om op de man te gaan spelen. Je mag me aanvallen op mijn redenatie, zolang je maar met argumenten komt, maar ga niet miepen over hoe jij er alles van weet en ik niet. | |
Addict89 | donderdag 19 april 2007 @ 22:15 |
quote:Om dan ook nog even op je inhoudelijke deel in te gaan. Heb je toevallig ergens een bron voor het percentage hoogbegaafden dat zijn opleiding niet afmaakt? Ben ik nu wel benieuwd naar. Als er meer mensen zijn met dat karakter ligt het dus ergens anders aan. Vandaar dat ik gebruik maakte van het woord 'bijvoorbeeld'. Ik snap niet hoe je zo kort door de bocht kan gaan door te stellen dat alles maar aan die hoogbegaafdheid ligt. Natuurlijk speelt het wel een rol, maar het is niet door de hoogbegaafdheid op zich dat deze problemen ontstaan. | |
Diederik_Duck | donderdag 19 april 2007 @ 22:21 |
Hoogbegaafd zijn is geen nadeel, maar een voordeel: je hersenen functioneren immers beter dan gebruikelijk. Laten we er vooral geen zielig verhaal van maken. En inderdaad, als je niet kunt werken of niet met tegenslag kunt omgaan of ongeschikt bent voor het schoolsysteem benut je je potentie niet, maar dat geldt evenzeer voor de minderbegaafden. | |
JoeDank | donderdag 19 april 2007 @ 22:51 |
quote:Probleem is dat het schoolsysteem niet toereikend is. Als ik jou dwing om VMBO te volgen en je daar je heil moet halen ben je binnen de kortste keren je binding met dat systeem gewoon kwijt. Sommige halen dan hun uitdaging uit alles buiten de school en anderen kunnen daar wel mee leven omdat het curriculum in het verlengde van hun interesses liggen, enige binding. Daarnaast heb je HB'ers die scheef zijn: Zo had ik een klasgenootje, net als Tong ![]() Maar als ik naar m'n eigen tijd kijk op de basisschool en dat ik daar constant mijn vingertje in de lucht kon steken (en daar houd je dan na verloop van tijd maar mee op) dat ik het wel wist of beter wist dan de leraar, waar haal ik dan mijn waardering voor het schoolsysteem uit ? Dat lullige papiertje. Sorry maar zo simpel zit het niet in elkaar. Wat betreft minderbegaafden, daar zijn genoeg trappen in het schoolsysteem voor aanwezig en genoeg uitdaging. | |
oddman | vrijdag 20 april 2007 @ 13:19 |
quote:BS. Serieus. Als het je simpelweg geen fuck kan schelen omdat het anderen niet kan schelen dat je dingen jaren geleden al kon, ga je echt geen moeite doen om ook maar een boek op te tillen voor een proefwerk. En ja, er zijn ook hoogbegaafden die het wèl halen, maar het is niet gezegd dat die dan 'beter' of 'slimmer' zijn. Eerder braver. | |
oddman | vrijdag 20 april 2007 @ 13:25 |
quote:Nee. Zeker niet als het kind omgeven is door 'normale' soortgenoten. Als kind wìl je helemaal niet speciaal zijn, je wil er gewoon bij horen. Als je met allemaal andere slimbo's op school zit is dat makkelijk. Als iedereen je raar aankijkt omdat jij het altijd wèl weet, ga je je vanzelf aanpassen. Zij het door te gaan klieren of uit je neus te eten of in jezelf te keren, het is altijd een negatieve aanpassing. Ze lopen immers al voor, de enige weg naar de aanpssing is achteruit. Ik zelf ben, na door 't Gymnasium heen te zijn gefietst, uitzonderlijk goed in me onder verlichtingen uitwurmen en uit mijn neus eten. Zelfdiscipline heb ik niet, leren kan ik niet. Go me. | |
Flashwin | vrijdag 20 april 2007 @ 16:08 |
quote:Aha, maatschappelijk gefaalde hoogbegaafden zijn rebels? ![]() Datzelfde systeem dat er in de eerste plaats voor heeft gezorgd dat ze zichzelf als hoogbegaafd gingen zien..hoe ironisch. | |
dubidub | vrijdag 20 april 2007 @ 19:34 |
Herkenbaarheidstopic ![]() | |
Malebolgia | vrijdag 20 april 2007 @ 19:56 |
quote:een impliciete ontkenning van het fenomeen. zielig ventje. Verder is een hoogbegaafde onderpresteerder vanwege luiheid zeker niet toffer of 'minder braaf' dan de rest die het wel haalt. Aan hem ontbreekt alleen de visie op de gevolgen die zijn acties op lange termijn hebben, of de wil om deze gevolgen te erkennen. Hoogbegaafd en lui zijn en daardoor onderpresteren = DOM, hoe je het ook went of keert. Alsof je kennis vergaart voor het plezier van anderen, dumbo's | |
hoerezooi | vrijdag 20 april 2007 @ 20:09 |
als mensen vinden dat er te weinig uitdaging is in het onderwijs so be it. Gewoon standaard onderwijs meevolgen. Tegenwoordig met internet kunnen ze zichzelf wel ontwikkelen/dingen bijleren. | |
Miracle_Drug | zaterdag 21 april 2007 @ 01:47 |
quote:Zo simpel is het niet. Je kunt het vergelijken met de hele dag de story of privé lezen, zo vertelde mijn zoon z'n lerares het, als je in een klas zit waar je eigenlijk te begaafd voor bent. Mijn zoons zijn resp 9 en 6 jaar oud en beiden hoogbegaafd. Je kunt beter een kind hebben dat ondermaats presteerd dan bovenmaats. Waarom? Omdat daar wel een potje voor is, daar word wél aandacht aan besteed. Mijn oudste heeft een klas overgeslagen en 2 zelfs voor bepaalde vakken. Is het handig? Neen, uiteindelijk vormt dit toch een probleem. Hij zal naar het VWO+ gaan, en alles op z'n sloffen blijven doen. Kinderen die hun hersens niet leren gebruiken, kunnen niet leren, zo simpel is het. Ze moeten leren om te leren, om hun hersens te gebruiken. Anders zullen ze nooit dingen kunnen onthouden die ze bijvoorbeeld moeten kennen voor examens. Zoals ik Latijnse plantennamen moest kennen en ze met geen mogelijkheid kon onthouden. | |
worldpimber | zaterdag 21 april 2007 @ 10:07 |
Dit topic lijkt net dat ene topic waarin iedereen inene uitblinkt in Algemene Kennis. Jongens, lul niet zo. ![]() | |
Worldbeater | zaterdag 21 april 2007 @ 12:22 |
quote:Er over praten is nou eenmaal makkelijker dan het echt doen. Iedereen is een wonderkind. ![]() Maar beter dan een te lage eigendunk/ of over je kids.. ![]() | |
Commensaal | zaterdag 21 april 2007 @ 15:21 |
quote:Herkenbaar ![]() Maar goed, je wil niet je hele verdere leven in een callcenter doorbrengen, dus toch maar hard studeren hè ![]() | |
BreakSpear | zaterdag 21 april 2007 @ 15:28 |
quote:Van minder begaafde kinderen kan je moeilijk verwachten dat ze in hun vrijetijd nog veel gaan leren, maar van hoogbegaafde kinderen verwacht ik toch meer. Desnoods door ze minder naar school te laten gaan; het heeft geen nut om 4 uur in de week bij wiskunde te zitten wanneer je toch alles al snapt. Daardoor hebben ze meer vrijetijd om zelfs iets te gaan doen en misschien werkt dat ook nog wel motiverend: sta je gemiddeld een negen of hoger, dan ben je niet meer verplicht om alle lessen te volgen. | |
Muck | zaterdag 21 april 2007 @ 15:36 |
quote:dat zou inderdaad helemaal niet zo'n verkeerd idee zijn ![]() | |
Neerio | zaterdag 21 april 2007 @ 17:03 |
ik ben zelf niet echt hoogbegaafd maar kom wel in de buurt IQ van 130 ofzo maar op de basischool voerde ik geen ruk uit omdat dat niet nodig was. ik kreeg een havo/vwo advies omdat ik slecht was in wiskunde. ( zonder wiskunde zou ik naar et vwo zijn gegaan ) maar doordat ik nooit geleerd had te leren en het moeilijk vond me te concentreren en ook nog eens een gigantische chaot was. zit ik nu op vmbo t | |
F04 | zaterdag 21 april 2007 @ 18:13 |
Laat ze VMBO doen. ![]() | |
Addict89 | zaterdag 21 april 2007 @ 21:05 |
quote:Of een montessori school natuurlijk. | |
Diederik_Duck | zondag 22 april 2007 @ 11:47 |
quote:Werkelijk? Ik heb de basisschool ook met drie vingers in de neus gedaan... Waarmee ik maar wil zeggen dat geen binding niet impliceert dat je niet presteert. quote:Dat is inderdaad een probleem, maar m.i. ben je in zo'n geval zeker niet hoogbegaafd, je talent is dan immers te eendimensionaal. quote:Het gaat om het inzicht dat je het uiteindelijk voor jezelf doet... quote:Ik ontken ook niet dat verveling een probleem kan zijn, het kan echter alleen een probleem zijn als er ook op andere punten problemen zitten. | |
Miracle_Drug | zondag 22 april 2007 @ 21:39 |
quote:Dat is het onbegrip waar ik vaker dan me lief is tegenaan loop. De eerste opmerking die mensen me geven is 'dat denkt iedere ouder'. Welnu, als een kind 1.5 jaar is en alle voetballer van Manchester United kan opnoemen, op z'n 3e al de scores van tennis bij houdt, op z'n 5e alle hoofdsteden van Europa in zowel Engels als Nederlands kent, etc etc, dan mag men aannemen dat ik geen sprookjes verkondig. Het is zoveel makkelijker om kinderen te hebben wat moeite hebben met leren, of 'gemiddelde' kinderen. Dan word je in ieder geval niet als 'arrogant' beschouwd, als iemand er naar vraagt. | |
furious_rage | zondag 22 april 2007 @ 22:51 |
quote:Als je aandacht wil, mag je het ook gewoon vragen ![]() | |
NJlo | zondag 22 april 2007 @ 22:54 |
nja ik had eventjes geen zin alles te lezen XD maar hier mijn verhaal, abridged: Ik ben dus hoogbegaafd, iq'tje van 147 en ik zit nu in 5G. een jaartje overgeslagen, op mijn achtste heb ik MBO informatica gehaald bij een stichting genaamd Facta. Dat was een leuke tijd en ook heel nuttig, ik heb een echt diploma en ik had wat te doen na school. Qua sociale skills viel het ook wel enigszins tegen bij mij, maar dat heb ik ruim ingehaald nu. Wat mij er doorheen sleept is veel muziek maken, volgend jaar wil ik vooropleiding conservatorium doen Jazz sax+gitaar. Dat is dan ook waar al mijn tijd in zit. Ik maak er nu een sport van zo min mogelijk te doen voor school en over te gaan, geen probleem hier. Nu kan ik me wel weer voorstellen dat andere hoogbegaafden niet iets hebben om zich aan toe te wijden. Nu kan dat bij sommige school worden <gaap> of misschien drugs en/of gamen. Als er gewoon wat meer te doen komt voor hoogbegaafde leerlingen dan kunnen we die later echt wel goed gebruiken in de wetenschap etc. Nu zouden er genoeg kunnen eindigen als bijv. bouwvakker of iets anders waar hun talenten niet tot uiting komen. Vandaar dus dat ik een speciale hoogbegaafdenschool zeker een goed idee vind. Eerst was er ook sprake van dat er een 5-jarig gymnasium zou komen. Poeh, dan was ik nu nagenoeg klaar geweest! well, just my .02 | |
Diederik_Duck | zondag 22 april 2007 @ 22:55 |
quote:Als je omgaat met gemiddelde mensen kan dat inderdaad een probleem zijn, wat de boer niet kent etc. Maar gelukkig zijn er ook een heleboel mensen die niet gemiddeld zijn. | |
Woutey | maandag 23 april 2007 @ 00:26 |
quote:ah gossie, je hebt het vak programmeren niet gehaald. Programmeren kan elke MBO sufkut. Het gaat om de wiskundige algoritmes die erachter steken. Laat me raden, bent in je eerste jaar gestopt. (en nee ik ben geen informatica-student) | |
Miracle_Drug | maandag 23 april 2007 @ 08:40 |
quote:Gelukkig wel hé. Ik doelde op andere ouders. En sinds de jongens nog altijd op een 'gemiddelde' basisschool zitten zal ik daar niet aan ontkomen. |