Ik had het over de nut voor de gepesttequote:Op dinsdag 17 april 2007 17:01 schreef woutabest het volgende:
Het nut van pesten? De ander onderuit halen zodat je jezelf beter voelt.
Maar worden die kinderen dan niet door het pesten gewezen op hun afwijkende gedrag? Pesten is een harde manier misschien, maar in veel gevallen wel effectief.quote:Maar of kinderen die gepest worden het echt aan henzelf te danken hebben, misschien hebben ze helemaal niet door dat hun gedrag zo afwijkt? Er kunnen tal van mogelijkheden zijn. Ik heb het zelf heel vaak zien gebeuren...
zoiets zal het wel zijn iddquote:Op dinsdag 17 april 2007 16:59 schreef Invictus_ het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pecking_order
*pik*
ik denk dat fundamentele veranderingen in het handelen van mensen, het beste en op de meest effectieve manier, bereikt kan worden door middel van ervaring als leermeester.quote:Op dinsdag 17 april 2007 16:58 schreef VonHinten het volgende:
Mochten pesten het effect hebben wat jij hier schetst, dan denk ik dat hetzelfde effect ook door vriendelijker maatregelen gehaald kan worden. Bijv. een vriendelijk gesprek of evt. scholing of disciplinering.
het pesten gaat vaak over de uiterlijke kenmerken, maar wordt daar niet door veroorzaakt imho. Zie bijvoorbeeld de reacties hier op fok bij programma's als de gouden kooi. Een van de bewoners is Jaap. Jaap is dik. En dan bedoel ik niet "een beetje flink", maar gruwelijk dik.quote:Op dinsdag 17 april 2007 17:05 schreef P8 het volgende:
[..]
Ik had het over de nut voor de gepestte![]()
[..]
Maar worden die kinderen dan niet door het pesten gewezen op hun afwijkende gedrag? Pesten is een harde manier misschien, maar in veel gevallen wel effectief.
En gepest worden vanwege uiterlijke kenmerken gaat nergens over. Iedereen weet dat. Pesten op grond van flaporen, lengte, gewicht, whatever, slaat nergens op, omdat iedereen wel iets heeft. Als iemand zich laat pesten op grond van zijn grote neus, dan moet hij leren beter te reageren op opmerking die over zijn uiterlijk gaan.
Mensen laten zich toch ook verkrachten?quote:Op dinsdag 17 april 2007 16:56 schreef P8 het volgende:
In de media zijn er tal van campagnes die pesten tegen willen gaan. Altijd krijgt degene die gepest wordt automatisch een slachtofferrol toegewezen.
Ik heb me hier zelf eerlijk gezegd altijd een beetje aan geërgerd. In de praktijk worden kinderen (en ouderen eigenlijk ook) niet gepest, ze laten zich pesten.
Oké, ik ga even mee in jouw pesten-is-de-meest-effectieve-methode. Dan nog keur ik het af omdat ik niet geloof dat het uiteindelijke doel de middelen heiligt.quote:Op dinsdag 17 april 2007 17:08 schreef P8 het volgende:
[..]
ik denk dat fundamentele veranderingen in het handelen van mensen, het beste en op de meest effectieve manier, bereikt kan worden door middel van ervaring als leermeester.
Dat wordt altijd gezegd, maar ik vraag me dat af. Het meestal een positie misbruiken voor hun eigen gewin. Niet per sé angst. Waar moeten ze bang voor zijn?quote:
quote:
dit zijn opmerkingen die kant nog wal raken. Oneliners zonder inhoud.quote:Op dinsdag 17 april 2007 17:12 schreef k3vil het volgende:
[..]
Mensen laten zich toch ook verkrachten?
Misschien pesten om zichzelf boven degene te stellen die gepest wordt. Dus een manier om je plekje veilig te stellen in de groep. Pesten om te voorkomen dat je lager komt te staan dan degene die gepest wordt. Defensieve redenen. Waarom verdedigen mensen zich? Omdat ze zich aangevallen voelen..quote:Op dinsdag 17 april 2007 17:17 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Dat wordt altijd gezegd, maar ik vraag me dat af. Het meestal een positie misbruiken voor hun eigen gewin. Niet per sé angst. Waar moeten ze bang voor zijn?
Is het niet veel simpeler? Pesten kinderen (mensen) niet gewoon omdat het leuk is?quote:Op dinsdag 17 april 2007 17:21 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Misschien pesten om zichzelf boven degene te stellen die gepest wordt. Dus een manier om je plekje veilig te stellen in de groep. Pesten om te voorkomen dat je lager komt te staan dan degene die gepest wordt. Defensieve redenen. Waarom verdedigen mensen zich? Omdat ze zich aangevallen voelen..
Nu hoef je op zich niet elke keer bang te zijn als je aangevallen wordt, maar het feit dat je je verdedigt lijkt toch aan te geven dat je bang bent voor de gevolgen als je je NIET verdedigt.
Het is leuk omdat je zo iemand in je macht hebt. Iemand een waardeloze klootzak noemen is niet leuk omdat je een paar klanken produceert, maar omdat je weet dat die klanken de betreffende persoon beïnvloeden op een manier waar diegene slechter van wordt en jij dus relatief beter.quote:Op dinsdag 17 april 2007 17:41 schreef P8 het volgende:
[..]
Is het niet veel simpeler? Pesten kinderen (mensen) niet gewoon omdat het leuk is?
Je kan fysiek geweld en geestelijk geweld niet loskoppelen. Het is allebei geforceerd, dat is de definitie van geweld.quote:Op dinsdag 17 april 2007 17:21 schreef P8 het volgende:
[..]
[..]
dit zijn opmerkingen die kant nog wal raken. Oneliners zonder inhoud.
Je eerste argument is een vooroordeel. En een verkrachting gaat over fysiek geweld. Dat heb ik ook in de OP al uitgesloten. Daarnaast is een verkrachting de schuld van de seksuele frustratie van een man, en pesten een sociaal gebeuren (in de sociologische zin van het woord uiteraard)
Dat ligt eraan, maar het is altijd een gebrek waarvan men bang is dat het openbaart wordt.quote:Op dinsdag 17 april 2007 17:17 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Dat wordt altijd gezegd, maar ik vraag me dat af. Het meestal een positie misbruiken voor hun eigen gewin. Niet per sé angst. Waar moeten ze bang voor zijn?
Waarom zou het doel de middelen niet heiligen? Een jaar lang aardig wat janken en onzeker voelen om vervolgens de rest van je leven sterker in je schoenen te staan? Zo erg is het in mijn ogen niet.quote:Op dinsdag 17 april 2007 17:13 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Oké, ik ga even mee in jouw pesten-is-de-meest-effectieve-methode. Dan nog keur ik het af omdat ik niet geloof dat het uiteindelijke doel de middelen heiligt.
hoe weet je dat zo zeker?quote:Op dinsdag 17 april 2007 17:48 schreef k3vil het volgende:
[..]
Dat ligt eraan, maar het is altijd een gebrek waarvan men bang is dat het openbaart wordt.
Een jaar lang? De meeste gepesten zouden wel willen dat het maar een jaar geduurd heeft...quote:Op dinsdag 17 april 2007 17:48 schreef P8 het volgende:
[..]
Waarom zou het doel de middelen niet heiligen? Een jaar lang aardig wat janken en onzeker voelen om vervolgens de rest van je leven sterker in je schoenen te staan? Zo erg is het in mijn ogen niet.
Omdat dan alles geoorloofd is. Waarom dan geen fysiek geweld? Beter een jaar lang onder de blauwe plekken zitten (en misschien wat gebroken botten) dan de rest van je leven onzeker zijn.quote:Op dinsdag 17 april 2007 17:48 schreef P8 het volgende:
[..]
Waarom zou het doel de middelen niet heiligen?
Volgens mij is iemand seksueel gefrustreerd omdat de omgeving de persoon negeert of afkeurt. De persoon wil toch contact op een intense/intieme manier maar krijgt deze niet van de omgeving dus uit het zich in een seksueel vergrijp. De reden waarom het liever als gescheiden wordt gezien (verkrachting vs. pesten) is omdat het laatste minder impact lijkt te hebben. Leed vergelijken is nu eenmaal moeilijk. Beiden hebben als gevolg dat iemand geheel anders in het leven kan staan, meestal op een negatieve manier. Beiden zijn ook machts situaties en het voldoen van allerlei bevredigingen die in de normale routine niet aanwezig zijn.quote:Op dinsdag 17 april 2007 17:21 schreef P8 het volgende:
Je eerste argument is een vooroordeel. En een verkrachting gaat over fysiek geweld. Dat heb ik ook in de OP al uitgesloten. Daarnaast is een verkrachting de schuld van de seksuele frustratie van een man, en pesten een sociaal gebeuren (in de sociologische zin van het woord uiteraard)
Je vergeet een lettertje... een A-sociaal gebeuren, er zit niets positiefs aan, en als je dat zelf wel vindt is dat wel een heel zwakke manier om je eigen pestgedrag van je af te janken, sukkel! mensen met een normaal IQ en vooral EQ lossen porbleeempjes met andere mensen op intelligentere manieren op (en in deze zin mag je "mensen"zo vervangen door kinderen).quote:Op dinsdag 17 april 2007 17:21 schreef P8 het volgende:
[..]
[..]
Wil je hiermee nu echt zeggen dat het beter is als iedereen op elkaar lijkt?quote:Op dinsdag 17 april 2007 17:05 schreef P8 het volgende:
Maar worden die kinderen dan niet door het pesten gewezen op hun afwijkende gedrag? Pesten is een harde manier misschien, maar in veel gevallen wel effectief.
Iemand die gepest wordt kent vaak niet anders en weten gewoon niet hoe ze grenzen aangeven.quote:Op dinsdag 17 april 2007 16:56 schreef P8 het volgende:
Ik heb me hier zelf eerlijk gezegd altijd een beetje aan geërgerd. In de praktijk worden kinderen (en ouderen eigenlijk ook) niet gepest, ze laten zich pesten.
Zo'n kind kan dan wel geestelijk sterk zijn maar je kunt het ook zien als gesloten. Het kind reageert gewoon niet meer of is gewend aan de negatieve dagelijkse behandeling. Het is geen kwestie van onterecht zijn maar van onwetendheid. Ouderen horen kinderen te begeleiden, wat al zo lang niet optimaal verloopt dat men nu eenmaal niet beter weet. Of het is onkunde hoe pesten wordt aangepakt of simpelweg onwil.quote:Dit is één van mijn denkbeelden die vaak nogal wat weerstand oproept als ik dit (voorzichtig) in een discussie gooi. Ik heb het in dit topic trouwens alleen over geestelijk "geweld". Zodra een gepestte standaard in elkaar wordt geslagen vind ik het een ander verhaal.
[quote]Maar iedereen kan zich uit zijn/haar schoolperiode wel iemand herinneren die gepest werd. Als je jezelf afvraagt waarom deze gepest werd, kan je dan echt zeggen dat het onterecht was? Vaak zijn het de van zichzelf al irritante kinderen die gepest worden. Of de geestelijk "zwakkere" kinderen.
Woedeuitbarstingen en huilbuien zijn reacties die het pesten alleen maar stimuleren. Het kind wordt dan min of meer gedwongen om geestelijk sterker te worden.
Ik keur het af omdat er volgens mij betere manieren zijn voor een kind te groeien. Ik ben ook gevormd door het pesten en juist wat ik daardoor heb geleerd hoop ik dat ik dat ooit kan overdragen op een jongere generatie zodat zij een beter leven hebben. Dat het ook anders kan.quote:Ik heb geregeld mensen gehoord die zeiden: "Die periode heeft me sterker gemaakt". Of iets in die trant. Veel mensen die vroeger gepest zijn, zijn nu tevreden met zichzelf. Wat ik me dan afvraag is: Hoe kan je pesten afkeuren, als je vroeger gepest bent, maar nu tevreden bent met jezelf?
Ik ben al jaren bezig de rommel op te ruimen. Ik had liever iets anders gedaan maar probeer het leuke te zien van het opruimen. Verder vind ik het wel een ok topic om in het negatieve iets positiefs te zien, want die is er ook bij pesten. Als je dat niet doet wordt het pesten helemaal een waardeloos iets en ikzelf zou niet graag als een zielepiet behandeld willen worden. Je leert er tenminste iets van. En het ter sprake brengen is ook iets wat te weinig gebeurt in deze maatschappij.quote:Uiteraard zijn er ook mensen wiens leven na tig jaar nog steeds problemen ondervinden van hun verleden. Waarschijnlijk waren de pesterijen dan te erg, of misschien dat je ook kunt zeggen dat deze mensen zichzelf niet op tijd sterker hebben kunnen maken?
Anyway, het nut van pesten is iets waar in mijn ogen aan voorbij wordt gegaan. Wat is jullie mening hierover?![]()
Je begrijpt hem verkeerd. Zoals P8 al in zijn post aangeeft is pesten een sociaal gebeuren in de sociologische zin van het woord. Sociologie is de leer van de menselijke samenleving en haar verschijnselen. Dat is wat anders dan het 'sociaal' waar jij op doelt.quote:Op dinsdag 17 april 2007 18:17 schreef TeChNo2 het volgende:
[..]
Je vergeet een lettertje... een A-sociaal gebeuren, er zit niets positiefs aan, en als je dat zelf wel vindt is dat wel een heel zwakke manier om je eigen pestgedrag van je af te janken, sukkel! mensen met een normaal IQ en vooral EQ lossen porbleeempjes met andere mensen op intelligentere manieren op (en in deze zin mag je "mensen"zo vervangen door kinderen).
nee hoor ik vind het een idioot idee om uit te gaan van het positieve van pesten, met dezelfde logica gaan we dalijk nog op de toer dat Hitler zulke mooie snelwegen aan heeft gelegd en dat de wapenwedloop veel banen oplevert, pure flauwekul dus. Pesten is alijd asociaal! en dus louter van en voor sukkels van de ergste soort.quote:Op dinsdag 17 april 2007 18:28 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Je begrijpt hem verkeerd. Zoals P8 al in zijn post aangeeft is pesten een sociaal gebeuren in de sociologische zin van het woord. Sociologie is de leer van de menselijke samenleving en haar verschijnselen. Dat is wat anders dan het 'sociaal' waar jij op doelt.
Misinterpretatie dus. Je kan 'sukkel' dus terugnemen![]()
Hitler heeft mooie snelwegen aangelegd. De wapenwedloop levert veel banen op. Dat zijn twee waarheden als een koe.quote:Op dinsdag 17 april 2007 18:34 schreef TeChNo2 het volgende:
[..]
nee hoor ik vind het een idioot idee om uit te gaan van het positieve van pesten, met dezelfde logica gaan we dalijk nog op de toer dat Hitler zulke mooie snelwegen aan heeft gelegd en dat de wapenwedloop veel banen oplevert, pure flauwekul dus. Pesten is alijd asociaal! en dus louter van en voor sukkels van de ergste soort.
Ik ken echt geen een gepest kind (nu volwassenen) waarop pesten zo een uitwerking had. Misschien haal je 'sterker in je schoenen staan' en een' muur optrekken ' door elkaar?quote:Op dinsdag 17 april 2007 17:48 schreef P8 het volgende:
[..]
Waarom zou het doel de middelen niet heiligen? Een jaar lang aardig wat janken en onzeker voelen om vervolgens de rest van je leven sterker in je schoenen te staan? Zo erg is het in mijn ogen niet.
Maar ik zal het nog een keer herhalen: Ik keur lang niet al het pesten goed. In sommige gevallen gaat het te ver. Met name als er fysiek geweld bij gebruikt wordt dat door de pesters begint.
Wat ik me alleen afvraag is waarom er nooit over de positieve effecten van pesten wordt gesproken
VonHinten heeft al uitgelegd dat je het verkeerd geïnterpreteerd hebt.quote:Op dinsdag 17 april 2007 18:17 schreef TeChNo2 het volgende:
[..]
Je vergeet een lettertje... een A-sociaal gebeuren, er zit niets positiefs aan, en als je dat zelf wel vindt is dat wel een heel zwakke manier om je eigen pestgedrag van je af te janken, sukkel! mensen met een normaal IQ en vooral EQ lossen porbleeempjes met andere mensen op intelligentere manieren op (en in deze zin mag je "mensen"zo vervangen door kinderen).
nee totaal niet. Maar er is een groot verschil tussen irritant afwijkend gedrag, en een andere levenshouding.quote:Op dinsdag 17 april 2007 18:17 schreef wonderer het volgende:
Ik snap niet waarom sommige mensen denken dat zij de waarheid in pacht hebben en denken dat zij de (hun) wereld wel even naar hun hand kunnen zetten door anderen te laten voelen dat ze minder zijn.
[..]
Wil je hiermee nu echt zeggen dat het beter is als iedereen op elkaar lijkt?
Klopt. Maar zoals ik hierboven ook al zei, werd ik "gepest" door even kansloze dingen, door een iele dwerg, een dik varken, en iemand met een best groot hoofd. Als zij anders in hun schoenen hadden gestaan, waren zij degenen die daarop gepest werden.quote:Sommige dingen waarvan de anderen echt objectief last kunnen hebben (lichaamsgeur, opdringerig gedrag etc) kan door "pesten" wel wat gecorrigeerd worden, maar iemand totaal de grond in trappen omdat hij niet de "juiste" kleren draagt of naar "verkeerde" muziek luistert is te triest voor woorden.
klopt helemaal. Maar ben jij tevreden met hoe je nu bent? En zo ja, denk je dat je nu meer tevreden met jezelf was geweest als het je niet was overkomen?quote:Ik ben jarenlang gepest omdat ik "anders" was, en het heeft me echt niet sterker gemaakt. Ik was al sterk, want het heeft me er niet onder gekregen. Of sterk, misschien is veerkrachtig een beter woord. Sommige dingen kun je gewoon niet aanleren, niet door pesten en niet door andere methoden.
Het zou zoveel beter zijn als iedereen elkaar zoveel mogelijk in zijn waarde liet.
Als in een groep van 30 mensen 1 persoon altijd de lul is, is dat natuurlijk niet fijn voor die ene persoon. Maar, als door het leed van die ene persoon de 29 anderen 20% meer gelukkig zijn en/of meer zelfvertrouwen hebben, is het pesten dan gerechtvaardigd?quote:Op dinsdag 17 april 2007 18:44 schreef ScienceFriction het volgende:
Toch vraag ik me af of het pesten an sich nou nuttig is voor het lijdend onderwerp. Ik kan het niet echt zien als een nuttige fase waar iemand doorheen moet. Elke sociale groep (werk, school, etc) heeft altijd wel een prsoon die een mikpunt is van iets. Dat kan door bewust eigen gedrag zijn (bijvoorbeeld erg irritant zijn) of door onbewust eigen gedrag (een dik kind bijvoorbeeld).
In het tweede geval kan het pesten een vorm zijn van het individu uit de groep verstoten. Vanuit evolutionair/ socialogisch oogpunt misschien wel een logisch verschijnsel: ongewenste elementen elimineren.
Persoonlijk vind ik het "Pesters zijn zelf bang of hebben zelf weinig zelfvertrouwen" een beetje politiek correct gewauwel wat meer als doel heeft het slachtoffer zich beter te laten voelen. Van die Oprah of Dr Phil prietpraat.
Nee.quote:Op dinsdag 17 april 2007 18:51 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Als in een groep van 30 mensen 1 persoon altijd de lul is, is dat natuurlijk niet fijn voor die ene persoon. Maar, als door het leed van die ene persoon de 29 anderen 20% meer gelukkig zijn en/of meer zelfvertrouwen hebben, is het pesten dan gerechtvaardigd?
Moeilijke vraag vanwege het ethische karakter. Vanuit ethisch oogpunt zou ik nee zeggen. Het ligt echter geheel aan de invalshoek waarvanuit je het bekijkt. En het ligt ook aan het gedrag van degene die gepest wordt... uiterst arbitrair natuurlijk.quote:Op dinsdag 17 april 2007 18:51 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Als in een groep van 30 mensen 1 persoon altijd de lul is, is dat natuurlijk niet fijn voor die ene persoon. Maar, als door het leed van die ene persoon de 29 anderen 20% meer gelukkig zijn en/of meer zelfvertrouwen hebben, is het pesten dan gerechtvaardigd?
Het is ook een rotvraag omdat je kiest voor het individu of de groep. Het is misschien ook wat te offtopic.. Het gaat wel over het nut van pesten, maar over het nut voor de groep ipv voor het individu.quote:Op dinsdag 17 april 2007 18:55 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Moeilijke vraag vanwege het ethische karakter. Vanuit ethisch oogpunt zou ik nee zeggen. Het ligt echter geheel aan de invalshoek waarvanuit je het bekijkt. En het ligt ook aan het gedrag van degene die gepest wordt... uiterst arbitrair natuurlijk.
Als je doel is het geluk binnen de groep te bevorderen dan zou je kunnen zeggen dat gedrag (pesten) acceptabel is.
Zie bovenquote:Op dinsdag 17 april 2007 18:56 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Misschien kan je uitleggen waarom je antwoord 'nee' is?
Ligt aan het egocentrisch denkbeeld en empatisch vermogen van degene die pest.quote:Op dinsdag 17 april 2007 18:56 schreef wonderer het volgende:
Maar hoeveel is jouw geluk waard als je het over de rug en soms het leven van een ander moet verkrijgen?
Misschien ben jij de uitzondering geweest die de regel bevestigd. En misschien is het effect van pesten niet zo zwart-wit als we graag zouden willen zien. Het is uiteindelijk niet altijd slecht of altijd goed.quote:Op dinsdag 17 april 2007 18:56 schreef P8 het volgende:
Ik zal het nog eens zeggen voor als ik het nog niet duidelijk had uitgelegd: Als pesten in de jeugdjaren, nog steeds een negatieve invloed heeft op het heden, dan is het pesten niet goed geweest.
Echter kan ik niet geloven dat ik de enige ben die positieve effecten heeft ondervonden van het gepest worden. Ook al was het maar een maand of negen (vanaf het begin van de brugklas), ik ben ervan overtuigd dat als ik er zelf niks aan had gedaan, dat het pesten dan nooit over was gegaan.
Maakt dat het okee dan? IS het voor een egocentrisch en empatisch gestoord persoon wel geoorloofd?quote:Op dinsdag 17 april 2007 18:58 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Ligt aan het egocentrisch denkbeeld en empatisch vermogen van degene die pest.
Dat is een andere vraagstelling.quote:Op dinsdag 17 april 2007 19:00 schreef wonderer het volgende:
[..]
Maakt dat het okee dan? IS het voor een egocentrisch en empatisch gestoord persoon wel geoorloofd?
quote:Op dinsdag 17 april 2007 18:57 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Het is ook een rotvraag omdat je kiest voor het individu of de groep. Het is misschien ook wat te offtopic.. Het gaat wel over het nut van pesten, maar over het nut voor de groep ipv voor het individu.
quote:Op dinsdag 17 april 2007 18:56 schreef P8 het volgende:
Ik zal het nog eens zeggen voor als ik het nog niet duidelijk had uitgelegd: Als pesten in de jeugdjaren, nog steeds een negatieve invloed heeft op het heden, dan is het pesten niet goed geweest.
Echter kan ik niet geloven dat ik de enige ben die positieve effecten heeft ondervonden van het gepest worden. Ook al was het maar een maand of negen (vanaf het begin van de brugklas), ik ben ervan overtuigd dat als ik er zelf niks aan had gedaan, dat het pesten dan nooit over was gegaan.
Vraag van de TS blijft of het nuttig kan zijn. Dat er andere methoden zijn om iets te bewerkstelligen is natuurlijk evidentquote:Op dinsdag 17 april 2007 19:09 schreef FamFarmerFan het volgende:
[..]Had jij als je in een omgeving had geweest waarin eenieder respectvol met elkaar om was gegaan ook niet geleerd dat je soms wel eens irritant mannetje kon zijn?
Gewoon omdat iemand netjes in een gesprek uitlegt dat hij het moeilijk vind dat je zo druk doet enz enz.
Komt zoiets aan bij een kind?quote:Op dinsdag 17 april 2007 19:09 schreef FamFarmerFan het volgende:
Gewoon omdat iemand netjes in een gesprek uitlegt dat hij het moeilijk vind dat je zo druk doet enz enz.
Je doet de aanname dat het goed is dat 'afwijkend gedrag' veranderd wordt door het pesten in 'niet afwijkend gedrag'. Afwijkend gedrag bestaat niet de context van dit verhaal. Gedrag dat anders is dan de doorsnede HOEFT niet veranderd te worden, tenzij de persoon daar zelf problemen mee heeft. Dan nog is het niet aan derden om dit ongevraagd op zich te nemen.quote:Op dinsdag 17 april 2007 17:05 schreef P8 het volgende:
Maar worden die kinderen dan niet door het pesten gewezen op hun afwijkende gedrag?
Hoezo niet? Zonder een bepaalde mate van conformisme gaat het sociale verkeer verdomd lastigquote:Op dinsdag 17 april 2007 19:22 schreef eRixx het volgende:
Afwijkend gedrag bestaat niet de context van dit verhaal. Gedrag dat anders is dan de doorsnede HOEFT niet veranderd te worden, tenzij de persoon daar zelf problemen mee heeft. Dan nog is het niet aan derden om dit ongevraagd op zich te nemen.
Beetje erg kort door de bocht. Afwijkend gedrag kan wel degelijk "problemen" opleveren voor derden. Er hoeft zeker niet gewacht te worden tot de persoon zelfbegint te beseffen dat zijn gedrag niet gewenst is.quote:Op dinsdag 17 april 2007 19:22 schreef eRixx het volgende:
[..]
Je doet de aanname dat het goed is dat 'afwijkend gedrag' veranderd wordt door het pesten in 'niet afwijkend gedrag'. Afwijkend gedrag bestaat niet de context van dit verhaal. Gedrag dat anders is dan de doorsnede HOEFT niet veranderd te worden, tenzij de persoon daar zelf problemen mee heeft. Dan nog is het niet aan derden om dit ongevraagd op zich te nemen.
Wat dus ook het nut is voor de pester is irrelevant; het is een onterechte bemoeienis met andermans zaken.
Owkee, vanuit dat punt bekeken is de zekerheid van het behaalde resultaat niet voldoende tegenover de schade die het kan berokkenen.quote:Op dinsdag 17 april 2007 19:12 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Vraag van de TS blijft of het nuttig kan zijn. Dat er andere methoden zijn om iets te bewerkstelligen is natuurlijk evident![]()
En dat zou niet zo hoeven zijn als mensen niet zo bang zouden zijn voor alles wat anders is.quote:Op dinsdag 17 april 2007 19:27 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Hoezo niet? Zonder een bepaalde mate van conformisme gaat het sociale verkeer verdomd lastig
angst inderdaad.quote:Op dinsdag 17 april 2007 19:56 schreef wonderer het volgende:
[..]
En dat zou niet zo hoeven zijn als mensen niet zo bang zouden zijn voor alles wat anders is.
Het is altijd "doordat je zo raar doet, gaan mensen vervelend op je reageren", nooit "je reageert vervelend omdat iemand anders is, hou daar eens mee op".
Mits goed gebracht? Jazeker, een belangrijke taak is daarin ook weggelegd van de opvoeders en begeleiders van een kind. (ouders, leraren, familie, buurt)quote:Op dinsdag 17 april 2007 19:16 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Komt zoiets aan bij een kind?
Inderdaad en dan zijn er gewoon genoeg manieren om te corrigeren in plaats van uit te wijken naar pesten.quote:Op dinsdag 17 april 2007 19:37 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Beetje erg kort door de bocht. Afwijkend gedrag kan wel degelijk "problemen" opleveren voor derden. Er hoeft zeker niet gewacht te worden tot de persoon zelfbegint te beseffen dat zijn gedrag niet gewenst is.
Kinderen zijn niet zo diplomatiek.quote:Op dinsdag 17 april 2007 19:59 schreef FamFarmerFan het volgende:
[..]
Inderdaad en dan zijn er gewoon genoeg manieren om te corrigeren in plaats van uit te wijken naar pesten.
Tijd om ze dat bij te brengen dan. Ik weet van docenten die zich er wel voor inspannen en dingen uitpraatten in de klas en zo het pesten een halt toe riepen.quote:Op dinsdag 17 april 2007 20:20 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Kinderen zijn niet zo diplomatiek.
Zoals ik zei: Dan nog is het niet aan derden om dit ongevraagd op zich te nemen.quote:Op dinsdag 17 april 2007 19:37 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Beetje erg kort door de bocht. Afwijkend gedrag kan wel degelijk "problemen" opleveren voor derden. Er hoeft zeker niet gewacht te worden tot de persoon zelfbegint te beseffen dat zijn gedrag niet gewenst is.
Je HOEFT geen sociaal verkeer met mensen te hebben waarmee je dit niet wilt...quote:Op dinsdag 17 april 2007 19:27 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Hoezo niet? Zonder een bepaalde mate van conformisme gaat het sociale verkeer verdomd lastig
In de juiste omgeving kan zoiets juist een reden zijn om kinderen sociale vaardigheden aan te leren waar het zijn/haar hele leven profijt van zal hebben.quote:Op dinsdag 17 april 2007 20:20 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Kinderen zijn niet zo diplomatiek.
dat lijkt me alleen te realiseren als je op een onbewoond eiland gaat zitten.quote:Op dinsdag 17 april 2007 20:34 schreef eRixx het volgende:
[..]
Je HOEFT geen sociaal verkeer met mensen te hebben waarmee je dit niet wilt...
Idd, doe niet zo overdreven politiek correct. Een irritant kind kan gewoon stoorzender of spelbreker zijn, en dat heeft niks met 'leuk, iedereen is anders, hiep hoi diversiteit blij blij blij' te makenquote:Op dinsdag 17 april 2007 20:34 schreef eRixx het volgende:
[..]
Je HOEFT geen sociaal verkeer met mensen te hebben waarmee je dit niet wilt...
Omdat dit tevreden zijn met mezelf niet te wijten is aan het pesten en ook niet gestimuleerd is door het pesten. Pas na die periode is e.e.a. verbeterd. Daarbij is er ook wel iets "stuk" gegaan.quote:Op dinsdag 17 april 2007 16:56 schreef P8 het volgende:
Ik heb geregeld mensen gehoord die zeiden: "Die periode heeft me sterker gemaakt". Of iets in die trant. Veel mensen die vroeger gepest zijn, zijn nu tevreden met zichzelf. Wat ik me dan afvraag is: Hoe kan je pesten afkeuren, als je vroeger gepest bent, maar nu tevreden bent met jezelf?
Ik denk eerder dat het te maken heeft met sociaal wenselijk gedrag. In de groep is er een bepaalde norm. (Teveel) afwijken van die norm wordt afgestraft. Enig nut daarvan zou kunnen zijn om een groep gebonden te houden. Bij mensen heeft die groepsbinding op die manier echter een beetje nut verloren.quote:Op dinsdag 17 april 2007 17:06 schreef teamlead het volgende:
[..]
zoiets zal het wel zijn idd
De vraag is alleen of de pispaal in kwestie daar iets aan kan doen of dat het bij de pesters gewoon nog niet duidelijk is hoe ze met mensen die buiten de standaard van het normale vallen zouden moeten omgaan
quote:Op dinsdag 17 april 2007 21:02 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Idd, doe niet zo overdreven politiek correct. Een irritant kind kan gewoon stoorzender of spelbreker zijn, en dat heeft niks met 'leuk, iedereen is anders, hiep hoi diversiteit blij blij blij' te maken
Ik zeg ook niet dat het mag! Maar kinderen zijn gewoon 'bang' voor mensen die afwijken en kunnen daar ontzettend hard op reageren. Dat gebeurt nou eenmaal.quote:Op dinsdag 17 april 2007 21:10 schreef FamFarmerFan het volgende:
maar het pesten is daarmee nog steeds niet gerechtvaardigt omdat de nevenschade danwel de kans op het welslagen van de corrigerende werking nihil is.
Ik denk dat mensen niet gepest worden vanwége kleding en, maar mét hun kleding, en dat de werkelijke reden van het pesten ligt in de persoonlijkheid, manier van reageren etc. (en misschien dat ouders die hun kinderen suffe kleren aantrekken nou eenmaal kinderen voortbrengen die sneller gepest worden, gewoon qua persoonlijkheid enzo)quote:Op dinsdag 17 april 2007 21:10 schreef FamFarmerFan het volgende:
En wat als een kind gepest word vanwege de kleding? Of vanwege het feit dat een kind graag leest? Of omdat het kind van totaal andere muziek houd dan in de top 40?
Het is hooguit jouw gebrek dat je dat als stoorzender ziet en het is een nog groter gebrek als je denkt dat je jezelf daar even moet laten gelden.quote:Op dinsdag 17 april 2007 21:02 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Idd, doe niet zo overdreven politiek correct. Een irritant kind kan gewoon stoorzender of spelbreker zijn, en dat heeft niks met 'leuk, iedereen is anders, hiep hoi diversiteit blij blij blij' te maken
Of als mensen eens leren beseffen dat ze niets te vertellen hebben over hoe anderen zich gedragen, tenzij het gedrag strafbaar is :-)quote:Op dinsdag 17 april 2007 20:46 schreef teamlead het volgende:
[..]
dat lijkt me alleen te realiseren als je op een onbewoond eiland gaat zitten.
Ff voor de goede orde: ik bén dus gepest om ongeveer de redenen die ik aangaf.quote:Op dinsdag 17 april 2007 21:14 schreef eRixx het volgende:
Het is hooguit jouw gebrek dat je dat als stoorzender ziet en het is een nog groter gebrek als je denkt dat je jezelf daar even moet laten gelden.
Nee, dat is niet nou eenmaal de manier waarop kinderen reageren. Dat is ze PRIMA af te leren, maar dat kost tijd en moeite die mensen er niet insteken. Maar dat gaat wellicht naar een ander onderwerp: Opvoeding :-)quote:Op dinsdag 17 april 2007 21:18 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Ff voor de goede orde: ik bén dus gepest om ongeveer de redenen die ik aangaf.
En nee ik ben daar niet blij mee, maar dat is nou eenmaal de manier waarop kinderen reageren op afwijkend gedrag. Daar kan je hoog en laag over springen, maar zo werkt dat nou eenmaal.
Kinderen kunnen er onzettend eerlijk en open op reageren. En dan is het aan de opvoeders, ouders, leraren (kortom omgeving) om hun daarmee om te leren gaan. Daarmee maak je denk ik mensen die reëeler met "vreemde" mensen omgaan in plaats van angstig ervan te worden omdat ze niet beantwoorden aan een stereotype.quote:Op dinsdag 17 april 2007 21:13 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Ik zeg ook niet dat het mag! Maar kinderen zijn gewoon 'bang' voor mensen die afwijken en kunnen daar ontzettend hard op reageren. Dat gebeurt nou eenmaal.
Dit zou waar kunnen zijn. Maar stel nou dat er 1 kind is dat bang is om gepest te worden omdat ze gescheiden ouders heeft. Daardoor wel heel erg verwend word met kleding (compensatiegedrag van ouders) en door die angst besluit iemand te pesten die niet die kleding heeft.quote:Op dinsdag 17 april 2007 21:13 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Ik denk dat mensen niet gepest worden vanwége kleding en, maar mét hun kleding, en dat de werkelijke reden van het pesten ligt in de persoonlijkheid, manier van reageren etc. (en misschien dat ouders die hun kinderen suffe kleren aantrekken nou eenmaal kinderen voortbrengen die sneller gepest worden, gewoon qua persoonlijkheid enzo)
Je kan het ze wel afleren, maar voor het zover is is er in ieder geval al ééntje gepest geweest.quote:Op dinsdag 17 april 2007 21:21 schreef eRixx het volgende:
Dat is ze PRIMA af te leren,
Dat doen mensen niet. Maar het zou wellicht wel helpen als iets meer mensen andere mensen niet in de weg zitten wanneer ze zich iets anders gedragen.quote:Op dinsdag 17 april 2007 21:16 schreef eRixx het volgende:
[..]
Of als mensen eens leren beseffen dat ze niets te vertellen hebben over hoe anderen zich gedragen, tenzij het gedrag strafbaar is :-)
Maar dat is wel afgelopen en persoonlijk opgelost. Zo zwart wit als jij het stelt hoeft het niet te zijn natuurlijk. Als ik erachter kom dat een kind van mij dat zou doen, breek ik em eerst (spreekwoordelijk) zijn beentjes en mag hij daarna zijn excuusjes aan het kind en de familie gaan brengen. -> opvoeding.quote:Op dinsdag 17 april 2007 21:23 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Je kan het ze wel afleren, maar voor het zover is is er in ieder geval al ééntje gepest geweest.
Omdat ze dat niet geleerd wordt. Het tegenovergestelde zelfs :-) En als je het zegt ben je politiek correct ;-)quote:Op dinsdag 17 april 2007 21:24 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat doen mensen niet. Maar het zou wellicht wel helpen als iets meer mensen andere mensen niet in de weg zitten wanneer ze zich iets anders gedragen.
Ouders hebben geen idee wat hun kinderen op straat, op school, op t schoolplein (en anno 2007 ook op MSN) uitspoken. En als ze pesten hebben ze dondersgoed door dat dat niet hoort, dus ze zullen heus niet vrolijk thuis komen vertellen dat ze die en die toch zo lekker aan het huilen hebben gekregen vandaag op school.quote:Op dinsdag 17 april 2007 21:26 schreef eRixx het volgende:
Als ik erachter kom dat een kind van mij dat zou doen, breek ik em eerst (spreekwoordelijk) zijn beentjes en mag hij daarna zijn excuusjes aan het kind en de familie gaan brengen. -> opvoeding.
Of je nu stelselmatig een jaar lang gepest word of het is pas een week aan de gang... De gevolgen zijn veel minder net als de oplossing. Op het moment dat het nog "klein" is, is het prima aan te pakken.quote:Op dinsdag 17 april 2007 21:23 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Je kan het ze wel afleren, maar voor het zover is is er in ieder geval al ééntje gepest geweest.
Inderdaad. Zie daar het probleem. De ouders.quote:Op dinsdag 17 april 2007 21:28 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Ouders hebben geen idee wat hun kinderen op straat, op school, op t schoolplein (en anno 2007 ook op MSN) uitspoken. En als ze pesten hebben ze dondersgoed door dat dat niet hoort, dus ze zullen heus niet vrolijk thuis komen vertellen dat ze die en die toch zo lekker aan het huilen hebben gekregen vandaag op school.
Denk je dat in de jaren 50 ouders wél wisten wat hun kinderen deden?quote:Op dinsdag 17 april 2007 21:30 schreef eRixx het volgende:
[..]
Inderdaad. Zie daar het probleem. De ouders.
Misschien jouw ouders niet, maar trek dat niet door naar alle ouders.quote:Op dinsdag 17 april 2007 21:28 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Ouders hebben geen idee wat hun kinderen op straat, op school, op t schoolplein (en anno 2007 ook op MSN) uitspoken. En als ze pesten hebben ze dondersgoed door dat dat niet hoort, dus ze zullen heus niet vrolijk thuis komen vertellen dat ze die en die toch zo lekker aan het huilen hebben gekregen vandaag op school.
Hmm in veel gevallen is dat wel zo denk ik.. Soort zoekt soort is toch wel iets dat veel ouders propageren..quote:Op dinsdag 17 april 2007 21:27 schreef eRixx het volgende:
[..]
Omdat ze dat niet geleerd wordt. Het tegenovergestelde zelfs :-) En als je het zegt ben je politiek correct ;-)
quote:Op dinsdag 17 april 2007 21:35 schreef Alicey het volgende:
[..]
Hmm in veel gevallen is dat wel zo denk ik.. Soort zoekt soort is toch wel iets dat veel ouders propageren..
Dat valt wel weer mee heb ik het idee. Het verschil zit hem echter in zeggen en doen.quote:Op dinsdag 17 april 2007 21:40 schreef FamFarmerFan het volgende:
[..]Jup... en respectvol omgaan met andere mensen word vaak niet veel aandacht aan besteed.
De meest directe mensen kan ik het meest mee...quote:Op dinsdag 17 april 2007 21:44 schreef Alicey het volgende:
Dat valt wel weer mee heb ik het idee. Het verschil zit hem echter in zeggen en doen.
Ik bedoelde er iets anders mee. Ik bedoelde er meer mee dat ouders tijdens de opvoeding kunnen praten over anders denkenden respecteren, maar wanneer ze zelf een hekel aan de buurman uiten omdat hij tot een andere sociale klasse behoort, al dan niet een kleurtje heeft, etc. de kans aanwezig is dat de boodschap niet overkomt.quote:Op dinsdag 17 april 2007 21:50 schreef FamFarmerFan het volgende:
[..]
De meest directe mensen kan ik het meest mee...
en ik heb al geantwoord dat dat niets afdoet aan het feit dat ik je stelling behoorlijk dom vindquote:Op dinsdag 17 april 2007 18:43 schreef P8 het volgende:
[..]
VonHinten heeft al uitgelegd dat je het verkeerd geïnterpreteerd hebt.
kortom: mijn conclusie klopt.quote:Daarnaast klopt je "conclusie" met dat ik mijn pestgedrag goed probeer te praten ook niet heel erg. Ja, ik heb me schuldig gemaakt aan pesten.
niemand wordt ooit terecht gepest, zelfs jij nietquote:Het enige verschil is dat ik iemand gepest heb die zich daarvoor schuldig maakte aan het pesten van mij. Voor zover je het pesten mag noemen: Ik zelf ben zo'n 9 maanden "gepest". Ik ging de zwakste van een groep pesters zelf maar pesten om erbovenop te komen. Bij mij hielp het. En als ik erop terugkijk, werd ik ook terecht gepest. Ik was een irritant en impulsief kindje.
tja, iemand die zich afvraagt wat de voordelen van pesten zijn, kortom niet echt een evenwichtig persoonquote:Ik ben nu tevreden met mezelf, en die periode heeft mij o.a. gevormd tot wat ik nu ben.
wat zou je dan zielsgelukkig zijn als ze je met rust hadden gelaten zeg.quote:Hoe kan ik dan niet blij zijn met die periode? Die tijd heeft mij gedwongen om naar mezelf te kijken, mijn eigen gedrag te reflecteren.
ik vind je maar aardig kortzichtig eigenlijk.quote:Op dinsdag 17 april 2007 22:46 schreef TeChNo2 het volgende:
knip
Tja, daar klopt je redenering dus niet, er is simpelweg nooit een goede reden om te pestenquote:Op dinsdag 17 april 2007 23:02 schreef P8 het volgende:
blablabla... Dat zo'n kind dan gepest wordt vind ik compleet zijn eigen schuld.
geldt dat ook voor afwijkend/pestgedrag want dat kan hetzelfde zijn !?quote:...
Nee afwijkend gedrag is prima, maar dan moet het niet ten koste gaan van anderen.
Misschien ben ik toevallig een leerkacht die fanatiek pesten probeert tegen te gaan, en -al zeg ik het zelf- daar aardig in slaagt, simpelweg door pesten niet te tolereren. Tja noem het maar kortzichtig, pester zijn lijkt me een grotere handicap.quote:Op dinsdag 17 april 2007 23:05 schreef P8 het volgende:
[..]
ik vind je maar aardig kortzichtig eigenlijk.
En dat maakt jou een expert? Dit betekent dat jij gelijk hebt? Ga toch weg.quote:Op dinsdag 17 april 2007 23:10 schreef TeChNo2 het volgende:
[..]
Misschien ben ik toevallig een leerkacht die fanatiek pesten probeert tegen te gaan
Je hebt misschien gelijk met dat het een verkeerde stimulus is. Maar er kán een positief effect worden bereikt. Dit is overigens in mijn ogen wel alleen achteraf pas te zeggen. Als een pester zou zeggen: "Ja ik pest hem voor zijn eigen bestwil", dan mag je zo iemand meteen afschieten. Pesten als "opvoedmethode" gebruiken kan en mag niet. Maar een kind wordt wél gevormd door het pesten. Als een kind hier op de lange termijn in positieve zin lering uit trekt, dan mag hier niet aan voorbij gegaan worden, vind ik.quote:Op dinsdag 17 april 2007 23:22 schreef JoeDank het volgende:
p8, ik heb niet alles gelezen maar is dit niet de verkeerde soort stimulus om (hoe dan ook) wat te bereiken ?
Ik bedoel, ik kan een beer ook leren dansen door hem op hete kolen neer te zetten. Heeft die beer wel wat geleerd.
Kijk, dat het je vormt begrijp ik wel. En dat je van je hebt leren afbijten of inzicht in jezelf kreeg, ook wel. Maar goed, je komt zelf al met dat bestwil verhaal, dus dat hoef ik je niet uit te leggen.quote:Op dinsdag 17 april 2007 23:40 schreef P8 het volgende:
[..]
Je hebt misschien gelijk met dat het een verkeerde stimulus is. Maar er kán een positief effect worden bereikt. Dit is overigens in mijn ogen wel alleen achteraf pas te zeggen. Als een pester zou zeggen: "Ja ik pest hem voor zijn eigen bestwil", dan mag je zo iemand meteen afschieten. Pesten als "opvoedmethode" gebruiken kan en mag niet. Maar een kind wordt wél gevormd door het pesten. Als een kind hier op de lange termijn in positieve zin lering uit trekt, dan mag hier niet aan voorbij gegaan worden, vind ik.
Maar daarover hoor je mensen nooit, terwijl ik me niet kan voorstellen dat ik de enige ben die positieve effecten van die tijd heb ondervonden. Tuurlijk had ik het liever op een andere manier gehad, maar als ik nu naar mezelf kijk, ben ik tevreden met hoe ik nu ben. Dat pesten heeft zeker invloed gehad op mijn manier van doen en denken van nu, en daarom kan ik niet anders dan ook blij zijn dat ik dat heb meegemaakt.
ik vraag me alleen af of ik ook écht gepest zou zijn geweest, als ik er zelf niks aan had gedaan. Ik weet ook wel dat een maand of negen gepest worden minder impact heeft dan 5 jaar (of langer) gepest worden. En VanHinten zei het eerder in het topic ook al: Er zijn altijd meerdere variabelen in zo'n situatie. Daarom kan je ook niet één geldend antwoord geven op de vraag of pesten nuttig is voor de ontwikkeling van een kind.quote:Op dinsdag 17 april 2007 23:55 schreef miss_sly het volgende:
als ik tijd heb, lees ik morgen het hele topic nog door, maar als reactie op de OP:
mensen die echt gepest zijn op de lagere of middelbare school, houden daar grote problemen aan over. Misschien dat een deel van deze mensen uiteindelijk sterker uit de strijd gekomen zijn, maar daar hebben ze vaak heel lang over gedaan en de strijd is verdomd zwaar.
Er is geen nut van pesten.
Dat gaat ook op voor mensen die een andere traumatische gebeurtenis is overkomen. Sommigen komen daar 'sterker' uit, anderen niet. Kan je in deze gedachtengang meegaan?quote:Op woensdag 18 april 2007 00:14 schreef P8 het volgende:
Er is tot op zekere hoogte wel een nut, als de gepestte er sterker uit is gekomen.
ja hoorquote:Op woensdag 18 april 2007 00:22 schreef weerdo het volgende:
[..]
Dat gaat ook op voor mensen die een andere traumatische gebeurtenis is overkomen. Sommigen komen daar 'sterker' uit, anderen niet. Kan je in deze gedachtengang meegaan?
Zeg ik dat men dat wel wist? Ik zeg dat goede ouders dat weten.quote:Op dinsdag 17 april 2007 21:34 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Denk je dat in de jaren 50 ouders wél wisten wat hun kinderen deden?
Denk dat de samenleving die jij voor ogen hebt nogal een utopie is.
Helaas inderdaad. Voor mezelf opkomen heb ik overigens niet door pesten geleerd.quote:Op dinsdag 17 april 2007 23:02 schreef P8 het volgende:
Je moet voor jezelf kunnen opkomen, anders maak je gewoon minder kans in onze maatschappij.
Door een hond te slaan kun je hem ook leren welk gedrag jij wenst.quote:Op dinsdag 17 april 2007 23:40 schreef P8 het volgende:
[..]
Je hebt misschien gelijk met dat het een verkeerde stimulus is. Maar er kán een positief effect worden bereikt.
De negatieve effecten? Hoe kijk je daar naar?quote:Maar daarover hoor je mensen nooit, terwijl ik me niet kan voorstellen dat ik de enige ben die positieve effecten van die tijd heb ondervonden.
Onzekerheid, angst om buitengesloten te worden en weinig vertrouwen in anderen. Dat zijn effecten die ik nu nog er aan ondervind en dat kan ik niet bepaald positief noemen. Ik kan eigenlijk ook niet echt positieve effecten bedenken van pesten. Dat verhaal van sterker worden is heel leuk. Ook door andere traumatische gebeurtenissen kun je "sterker" worden. Dat gaat echter ten koste van spontaniteit en onbevangenheid en dat is iets wat ik soms wel eens mis. Eventuele positieve effecten wegen voor mij persoonlijk daarom niet op tegen de negatieve effecten.quote:Tuurlijk had ik het liever op een andere manier gehad, maar als ik nu naar mezelf kijk, ben ik tevreden met hoe ik nu ben. Dat pesten heeft zeker invloed gehad op mijn manier van doen en denken van nu, en daarom kan ik niet anders dan ook blij zijn dat ik dat heb meegemaakt.
9 maanden? amper 1 schooljaar? Dat is niet gepest worden, dat is een minder fijn jaar gehad hebben.quote:Op woensdag 18 april 2007 00:14 schreef P8 het volgende:
[..]
ik vraag me alleen af of ik ook écht gepest zou zijn geweest, als ik er zelf niks aan had gedaan. Ik weet ook wel dat een maand of negen gepest worden minder impact heeft dan 5 jaar (of langer) gepest worden. En VanHinten zei het eerder in het topic ook al: Er zijn altijd meerdere variabelen in zo'n situatie. Daarom kan je ook niet één geldend antwoord geven op de vraag of pesten nuttig is voor de ontwikkeling van een kind.
Ik zie geen enkele tegenspraak. Ze zijn er sterker uitgekomen en geworden wie ze zijn ondanks het pesten niet dankzij. Een erg groot verschil. Bovendien gaan sommige dingen niet meer weg, zoals wantrouwen, gebrek aan spontaniteit, toch altijd nog een tikje gebrek aan zelfvertrouwen als er iets niet helemaal tof loopt in relatie tot anderen...quote:Wat me wel opvalt is dat je zegt dat sommige mensen er uiteindelijk sterker uitkomen, maar dat je tegelijkertijd zegt dat pesten geen nut heeft. In mijn ogen is dat met elkaar in tegenspraak: Er is tot op zekere hoogte wel een nut, als de gepestte er sterker uit is gekomen.
Zolang het om verbaal geweld of geestelijke mishandeling gaat, vind jij het dus wel ok, maar als er fysiek geweld bij komt kijken, is pesten ineens ook niet meer ok.quote:Op dinsdag 17 april 2007 17:21 schreef P8 het volgende:
[..]
[..]
Weet je, als ik dit bovenstaande lees, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat jij van het pesten helemaal niets geleerd hebt. Op zo'n manier praat je gewoonweg niet over mensen, welke mensen dan ook.quote:Op dinsdag 17 april 2007 18:50 schreef P8 het volgende:
[..]
nee totaal niet. Maar er is een groot verschil tussen irritant afwijkend gedrag, en een andere levenshouding.
[..]
Klopt. Maar zoals ik hierboven ook al zei, werd ik "gepest" door even kansloze dingen, door een iele dwerg, een dik varken, en iemand met een best groot hoofd. Als zij anders in hun schoenen hadden gestaan, waren zij degenen die daarop gepest werden.
Ik ben niet gepest en toch tevreden met mezelf...quote:klopt helemaal. Maar ben jij tevreden met hoe je nu bent? En zo ja, denk je dat je nu meer tevreden met jezelf was geweest als het je niet was overkomen?
En als ik het dus goed gelezen heb, was jouw "iets doen" zelf gaan pesten? Dan heb je toch juist helemaal geen drol geleerd?quote:Op dinsdag 17 april 2007 18:56 schreef P8 het volgende:
Dat is geen afwijkend gedrag waar niemand last van heeft. De reactie van de overige kinderen is dan ook geen pesten te noemen, maar correctie. De manier waarop is vaak discutabel, maar het is aan volwassenen in de omgeving om dit op te pikken en in juiste banen te leiden, zodat alle kinderen hier wat van leren.quote:Op dinsdag 17 april 2007 23:02 schreef P8 het volgende:
Ik zie regelmatig aangehaald worden dat "afwijkend" gedrag niet slecht is. Ik vind dit aardig kort door de bocht. Ik ben een extreem voorstander van een vrije, eigen levensstijl. Als iemand in zijn vrije tijd bijvoorbeeld graag tegen bomen wil praten, dan vind ik dit tof. Hierin beperkt hij/zij mij niet in mijn vrijheid.
Echter als een kind afwijkend gedrag vertoont, zoals dat hij bijvoorbeeld in de billen knijpt van zijn klasgenootjes, of dat hij (als enige) het ontzettend grappig vindt om keihard te gaan stinken in de klas, dan beperkt dit kind anderen in hun vrijheid. Dat zo'n kind dan gepest wordt vind ik compleet zijn eigen schuld.
Je had waarschijnlijk in je eigen tempo ook wel geleerd dat je moest groeien. En in de brugklas mag je best nog een kind zijn. Dat jij vindt dat je terecht gepest bent, laat in mijn ogen alleen maar zien dat het dus echt een enorme impact heeft gehad en niet de positieve waar jij het heen probeert te praten.quote:Ikzelf was misschien te kinderlijk in de brugklas. En hoe je het ook went of keert, je kan niet je complete leven als een hysterisch kindje lachend rond gaan rennen. Ik hield me niet aan grenzen die anderen aangaven. Daarnaast was ik aardig onzeker over mezelf.
Het ging op het introkamp al mis. Ik hoorde andere kinderen over mij praten, en dat er over mij geroddeld werd kon ik niet hebben. Ik ging zielig in een hoekje janken.
Dat er over je geroddeld wordt, kan je niet voorkomen. Niemand niet. Dat ik hier niet mee om kon gaan, was jammer. Ik had het nooit geleerd. Hoe je het ook wend of keert, in een maatschappij, hoe utopisch deze ook is, is geen ruimte voor mensen die hier niet tegen kunnen.
Je moet voor jezelf kunnen opkomen, anders maak je gewoon minder kans in onze maatschappij. Sad but true. Ik zal nooit over de rug van iemand anders iets willen bereiken, maar het belangrijkste is dat ik anderen nooit over mijn rug iets laat bereiken (tenzij het onbenullig is).
Respectquote:Op dinsdag 17 april 2007 23:10 schreef TeChNo2 het volgende:
[..]
Misschien ben ik toevallig een leerkacht die fanatiek pesten probeert tegen te gaan,
Omdat je gepest werd ging je maar anderen pesten? Wat is daar in hemelsnaam positief aan?quote:Op dinsdag 17 april 2007 18:43 schreef P8 het volgende:
[..]
VonHinten heeft al uitgelegd dat je het verkeerd geïnterpreteerd hebt.
Daarnaast klopt je "conclusie" met dat ik mijn pestgedrag goed probeer te praten ook niet heel erg. Ja, ik heb me schuldig gemaakt aan pesten. Het enige verschil is dat ik iemand gepest heb die zich daarvoor schuldig maakte aan het pesten van mij. Voor zover je het pesten mag noemen: Ik zelf ben zo'n 9 maanden "gepest". Ik ging de zwakste van een groep pesters zelf maar pesten om erbovenop te komen. Bij mij hielp het. En als ik erop terugkijk, werd ik ook terecht gepest. Ik was een irritant en impulsief kindje.
Is het de schuld van het kind dat toevallig in een groep zit waar hij niet tussen past? Een kind is op die leeftijd niet in staat zijn eigen groep te kiezen en is daarom overgeleverd aan de groep als geheel. Dat hij daarin afwijkend is zegt niks over de persoonlijkheid en kracht van het kind. Het maakt dan niet uit wat je doet, hoe je reageert of hoe je er uit ziet: je past er gewoon niet tussen en daarom wordt je gepest.quote:Op dinsdag 17 april 2007 23:02 schreef P8 het volgende:
Ik zie regelmatig aangehaald worden dat "afwijkend" gedrag niet slecht is. Ik vind dit aardig kort door de bocht. Ik ben een extreem voorstander van een vrije, eigen levensstijl. Als iemand in zijn vrije tijd bijvoorbeeld graag tegen bomen wil praten, dan vind ik dit tof. Hierin beperkt hij/zij mij niet in mijn vrijheid.
Echter als een kind afwijkend gedrag vertoont, zoals dat hij bijvoorbeeld in de billen knijpt van zijn klasgenootjes, of dat hij (als enige) het ontzettend grappig vindt om keihard te gaan stinken in de klas, dan beperkt dit kind anderen in hun vrijheid. Dat zo'n kind dan gepest wordt vind ik compleet zijn eigen schuld.
Eigen schuld inderdaad; maar dan moet dus niet het kind worden gepest dat stinkt omdat hij bijvoorbeeld een darmziekte heeft.quote:Op dinsdag 17 april 2007 23:02 schreef P8 het volgende:
Het is goed dat jij er iets van geleerd hebt, maar het moet niet zo zijn dat iemand volledig wordt afgebrand die daar niet mee om weet te gaan. Het grootste probleem met pesten is gewoon dat de pesters niet weten wanneer ze moeten stoppen. Daarom kan het maar beter zoveel mogelijk worden tegengegaan.quote:Ikzelf was misschien te kinderlijk in de brugklas. En hoe je het ook went of keert, je kan niet je complete leven als een hysterisch kindje lachend rond gaan rennen. Ik hield me niet aan grenzen die anderen aangaven. Daarnaast was ik aardig onzeker over mezelf.
Het ging op het introkamp al mis. Ik hoorde andere kinderen over mij praten, en dat er over mij geroddeld werd kon ik niet hebben. Ik ging zielig in een hoekje janken.
Dat er over je geroddeld wordt, kan je niet voorkomen. Niemand niet. Dat ik hier niet mee om kon gaan, was jammer. Ik had het nooit geleerd. Hoe je het ook wend of keert, in een maatschappij, hoe utopisch deze ook is, is geen ruimte voor mensen die hier niet tegen kunnen.
Je moet voor jezelf kunnen opkomen, anders maak je gewoon minder kans in onze maatschappij. Sad but true. Ik zal nooit over de rug van iemand anders iets willen bereiken, maar het belangrijkste is dat ik anderen nooit over mijn rug iets laat bereiken (tenzij het onbenullig is).
Nee afwijkend gedrag is prima, maar dan moet het niet ten koste gaan van anderen.
Dat is nuttig?quote:Op woensdag 18 april 2007 12:12 schreef Mustard_Man het volgende:
Velen zeggen dat er geen nut is in pesten, doch heb ik samen met mijn klasgenootjes vele jaren plezier hieraan gehad.
Je vindt niet dat het eerder eens tijd wordt om onze primitieve oerinstincten achter ons te laten voor zover mogelijk?quote:zoals TS ook al zei: mensen laten zich pesten. leer om van jezelf af te bijten of blijf voor altijd onderaan staan in de maatschappij.
plezier en goede herinneringen zijn nuttig ja.quote:Op woensdag 18 april 2007 12:15 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat is nuttig?
[..]
Je vindt niet dat het eerder eens tijd wordt om onze primitieve oerinstincten achter ons te laten voor zover mogelijk?
Ook ten koste van anderen?quote:Op woensdag 18 april 2007 12:22 schreef Mustard_Man het volgende:
[..]
plezier en goede herinneringen zijn nuttig ja.
Wat is er nuttig aan?quote:sommige oerinstincten waaronder deze zijn wel degelijk nuttig
Daar ben ik het niet mee eens. Ik zie bij kinderen vaak dat ze zich niet bewust zijn van wat ze met anderen doen en wat hun invloed daarop is. Dat is een kwestie van bewustwording en volgens mij wel te leren.quote:en sowieso zo goed als onmogelijk achter ons te laten (vooral bij kinderen).
quote:de pecking order zorgt ervoor dat mensen hun plaats kennen en zorgt voor structuur in de samenleving en economie.
Toch worden slimme kinderen vaak gepest. Dit zijn juist de mensen die het later vaak geweldig doen in de samenleving, juist dankzij de eigenschappen waarvoor ze vroeger werden gepest.quote:Dit uit zich inderdaad al op jonge leeftijd waar de pesters bovenaan staan en de gepestte onderaan.
9 maanden gepest worden is niet echt? Als jouw kind een half jaar jankend en met tegenzin naar school gaat, omdat het zegt gepest te worden, zeg jij tegen je kind: "stel je niet aan, je wordt niet gepest, je hebt alleen maar een minder fijn half jaar!". Mijn gevoel op dat moment was echt. En ik weet ook dat 9 maanden geen ruk voorstelt als je het vergelijkt met mensen die hun hele leven zijn gepest, maar ga alsjeblieft niet ontkennen dat ik gepest ben.quote:Op woensdag 18 april 2007 08:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
9 maanden? amper 1 schooljaar? Dat is niet gepest worden, dat is een minder fijn jaar gehad hebben.
Hoevaak moet ik het nog zeggen in dit topic. Ik ben geen voorstander van pesten. Ik vind pesten echt niet ok. Ik kan me alleen niet voorstellen dat ik de enige ben die achteraf gezien positieve dingen ziet in zijn "minder leuke jaar"quote:Op woensdag 18 april 2007 08:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zolang het om verbaal geweld of geestelijke mishandeling gaat, vind jij het dus wel ok, maar als er fysiek geweld bij komt kijken, is pesten ineens ook niet meer ok.
Waarom deze grens?
Dan heb je het verkeerd begrepen. Ik bedoelde dat iedereen uiterlijke kenmerken heeft die op een kwetsende manier verteld kunnen worden. Dat zijn zulke makkelijke manieren van iemand pakken. Ik zei het op die manier, om aan te geven dat deze jongens, als zij anders in hun schoenen hadden gestaan, met deze opmerkingen "gepakt" hadden kunnen worden.quote:Op woensdag 18 april 2007 08:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Weet je, als ik dit bovenstaande lees, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat jij van het pesten helemaal niets geleerd hebt. Op zo'n manier praat je gewoonweg niet over mensen, welke mensen dan ook.
[..]
dus? Zeg ik dat je gepest moet zijn geweest in je jeugd om later gelukkig te zijn? Een beetje een rare opmerking vond ik dit.quote:Ik ben niet gepest en toch tevreden met mezelf...
Ik ging 1 van de meelopers pesten die mij ook gepest had. Denk je ook echt dat ik ook maar een greintje sympathie had voor deze gasten? Denk je uberhaubt dat iemand die gepest wordt, zich bekommert om wat er met zijn/haar pesters gebeurd? Ik was er zat van, en ik ging met gelijke munt terugbetalen. Ik zeg niet dat ik trots op deze keuze ben geweest, maar wel dat het mij heeft geholpen.quote:Op woensdag 18 april 2007 08:20 schreef miss_sly het volgende:
En als ik het dus goed gelezen heb, was jouw "iets doen" zelf gaan pesten? Dan heb je toch juist helemaal geen drol geleerd?
Interessant puntquote:Op woensdag 18 april 2007 09:57 schreef miss_sly het volgende:
Je had waarschijnlijk in je eigen tempo ook wel geleerd dat je moest groeien. En in de brugklas mag je best nog een kind zijn. Dat jij vindt dat je terecht gepest bent, laat in mijn ogen alleen maar zien dat het dus echt een enorme impact heeft gehad en niet de positieve waar jij het heen probeert te praten.
Hoewel ik het niet eens ben met de manier van denken van techno2, mag het inderdaad wel gezegd worden dat er meer leerkrachten zoals hem nodig zijn, die het pesten de kop indrukkenquote:Op woensdag 18 april 2007 10:33 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Respect.
Leerkrachten doen er in de praktijk vaak veel te weinig aan. Dat jij dit wel doet verdient wat mij betreft een pluim.
Ook als dit ten koste van anderen is?quote:Op woensdag 18 april 2007 12:22 schreef Mustard_Man het volgende:
[..]
plezier en goede herinneringen zijn nuttig ja.
Dat laatste ben ik het mee eens. Het nut zie ik er nog steeds niet van.quote:sommige oerinstincten waaronder deze zijn wel degelijk nuttig en sowieso zo goed als onmogelijk achter ons te laten (vooral bij kinderen).
In onze beschaving zoals die nu is wordt die structuur niet meer opgebouwd door pikorde. Je loopt een paar duizend jaar achter vrees ik.quote:de pecking order zorgt ervoor dat mensen hun plaats kennen en zorgt voor structuur in de samenleving en economie. Dit uit zich inderdaad al op jonge leeftijd waar de pesters bovenaan staan en de gepestte onderaan.
Dat zeg ik niet. Nutteloze instincten waar nadeel van wordt ondervonden mogen wat mij betreft echter best onderdrukt worden.quote:ook zijn het deze instincten wat ons mensenlijk maakt... wil jij soms een perfecte robot in een collectief worden? lekker saai.
helemaal mee eensquote:Op woensdag 18 april 2007 11:03 schreef Petera het volgende:
Eigen schuld inderdaad; maar dan moet dus niet het kind worden gepest dat stinkt omdat hij bijvoorbeeld een darmziekte heeft.
Als er niet over grenzen heen gegaan wordt, is het geen pesten meerquote:Het is goed dat jij er iets van geleerd hebt, maar het moet niet zo zijn dat iemand volledig wordt afgebrand die daar niet mee om weet te gaan. Het grootste probleem met pesten is gewoon dat de pesters niet weten wanneer ze moeten stoppen. Daarom kan het maar beter zoveel mogelijk worden tegengegaan.
dan is het middel verkeerd, maar je hebt de hond wél het gewenste gedrag geleerd. Maar dit zie ik dan weer niet als een doel dat het middel heiligtquote:Op woensdag 18 april 2007 07:37 schreef Alicey het volgende:
[..]
Door een hond te slaan kun je hem ook leren welk gedrag jij wenst.
[..]
interessante vraag. Ik ben van mening dat iedereen positieve en negatieve eigenschappen heeft. Ik denk ook niet dat al mijn positieve en al mijn negatieve eigenschappen terug te leiden zijn naar die periode. Dat zou best bizar zijn als dat wel zo wasquote:De negatieve effecten? Hoe kijk je daar naar?.
quote:Op woensdag 18 april 2007 13:32 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Pesten is een onderdeel van de evolutie volgens Darwin. De gepesten zijn de zwakkeren en deze zullen in de loop der tijd vanzelf verdwijnen, omdat ze zich niet aan kunnen passen aan de omgeving.
nou ben ik geen expert in de evolutieleer, maar dit klinkt me niet heel waarschijnlijk in de orenquote:Op woensdag 18 april 2007 13:32 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Pesten is een onderdeel van de evolutie volgens Darwin. De gepesten zijn de zwakkeren en deze zullen in de loop der tijd vanzelf verdwijnen, omdat ze zich niet aan kunnen passen aan de omgeving.
DE definitie van pesten is over iemand anders grenzen gaan, keer op keer op keer op keer.....quote:Op woensdag 18 april 2007 12:54 schreef P8 het volgende:
[..]
helemaal mee eens![]()
[..]
Als er niet over grenzen heen gegaan wordt, is het geen pesten meerMaar ik snap wat je bedoelt
Darwin valt uitstekend toe te passen op biologische processen, maar het sociaal-darwinisme is op zijn minst omstreden en wordt tegenwoordig nog maar zelden gebruiktquote:Op woensdag 18 april 2007 13:32 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
De vraag is wat mij betreft of het daadwerkelijk zo werkt.quote:Op dinsdag 17 april 2007 17:48 schreef P8 het volgende:
[..]
You make baby Darwin cry.quote:Op woensdag 18 april 2007 13:32 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Sociaal darwinisme is zoals Reya al zei een gedrocht, dat verder weinig met Darwin te maken heeft. Maar Kirmizi heeft nou eenmaal bijna net zoveel kennis van de evolutionaire biologie als rudeonline van de algemene relativiteitstheorie.quote:Op woensdag 18 april 2007 13:51 schreef teamlead het volgende:
[..]
nou ben ik geen expert in de evolutieleer, maar dit klinkt me niet heel waarschijnlijk in de oren
WTFquote:Op woensdag 18 april 2007 14:09 schreef Monolith het volgende:
[..]
Sociaal darwinisme is zoals Reya een gedrocht
Ik noem het liever ervaringsdeskundige.quote:Op dinsdag 17 april 2007 23:24 schreef P8 het volgende:
[..]
En dat maakt jou een expert? Dit betekent dat jij gelijk hebt? Ga toch weg.
Net zoals het feit dat jij nuttige kanten van pesten ziet, absoluut niet bewijst dat die er zijn.quote:Ik claim toch ook niet dat pesten 100% en altijd nuttig is? Met dit topic wil ik alleen de positieve effecten van pesten bespreken. Dat jij vindt dat er geen positieve effecten zijn betekent niet dat het zo is.
Klopt: ik mijn klas krijgen kinderen die pesten nuttig/zinvol/leuk of wat voor positieve draai je er ook aan zou willen geven, geen millimeter ruimte. Ik ben ook tegen de honger in de wereld, oorlogen, whatever, maar aan pestgedrag kan ik daadwerleijk iets doen, en dat doe ik dus ook. Ik zou ook een beroerde leraar zijn als ik ze wel ruimte zou geven om te pesten.quote:Kijk naar mij bijvoorbeeld. Of naar die kerel met zn omgekeerde naamwij zijn allebei gepest, maar vinden allebei dat het ons op de lange termijn heeft geholpen. Dat wij dit vinden betekent echter niet dat het voor iedereen geldt.
Sorry dat ik het zeg, maar ik vind jou (op dit gebied) té overtuigd van je eigen waarheid. Je laat in je posts geen ruimte over voor andere meningen. Jammer.
ok, ik heb erover nagedacht: Ik heb meerdere malen gehoord dat ik vroeger een kutkind was, en dat ik "echt positief was veranderd". Mensen die dit hebben gezegd hebben nooit geweten dat ik gepest werd.quote:Op woensdag 18 april 2007 12:47 schreef P8 het volgende:[..]
Interessant punt![]()
Echt, hier moet ik even over nadenkenIk kom hier waarschijnlijk nog op terug
tuurlijk. Iedereen verandert zijn hele leven door. Ik zou ook veranderd zijn als het niet was gebeurd, maar hoe ik nu dan was geweest, kan niemand weten.quote:Op woensdag 18 april 2007 23:09 schreef wonderer het volgende:
Vraag is ook of je ook zo veranderd zou zijn als je niet gepest werd. Ik denk van wel eigenlijk.
Dit is de grootste bullshit die ik tot nu toe van je heb gelezen. Denk er nog eens overna, ventje. Lees die paar regels eens wat je hier zegt. En dat bedoel ik eigenlijk niet denigrerend hoewel dat misschien wel zo overkomt.quote:[b]Op woensdag 18 april 2007 23:19
Maar misschien had ik dan inmiddels ook al zelfmoord gepleegd omdat ik helemaal niemand meer zou hebben omdat ik gewoon een sukkel zou zijn. Niemand kan dat weten, en daar uitspraken doen slaat dan ook nergens op imo
quote:Op dinsdag 17 april 2007 18:43 schreef P8 het volgende:
Ja, ik heb me schuldig gemaakt aan pesten. Het enige verschil is dat ik iemand gepest heb die zich daarvoor schuldig maakte aan het pesten van mij. Voor zover je het pesten mag noemen: Ik zelf ben zo'n 9 maanden "gepest". Ik ging de zwakste van een groep pesters zelf maar pesten om erbovenop te komen. Bij mij hielp het. En als ik erop terugkijk, werd ik ook terecht gepest. Ik was een irritant en impulsief kindje.
Ik ben nu tevreden met mezelf, en die periode heeft mij o.a. gevormd tot wat ik nu ben. Hoe kan ik dan niet blij zijn met die periode? Die tijd heeft mij gedwongen om naar mezelf te kijken, mijn eigen gedrag te reflecteren.
Je liegt!quote:Op dinsdag 17 april 2007 23:02 schreef P8 het volgende:
Vind je? Wat ik wil zeggen is dat met een ander verleden, mijn huidige ik ook anders was geweest. Hoe mijn huidige ik anders zou zijn geweest als ik niet was gepest, of als ik op een andere school had gezeten, of wat er ook was gebeurd, dat kan je simpelweg niet voorspellen.quote:Op woensdag 18 april 2007 23:26 schreef JoeDank het volgende:
[..]
Dit is de grootste bullshit die ik tot nu toe van je heb gelezen. Denk er nog eens overna, ventje. Lees die paar regels eens wat je hier zegt. En dat bedoel ik eigenlijk niet denigrerend hoewel dat misschien wel zo overkomt.
Als jij zegt er sterker te zijn uitgekomen is dit het bewijs dat het niet zo is. Een belachelijke gedachte.
you got me there.quote:
Vertel ze dan, dan kan ik het wellicht toelichten.quote:Op woensdag 18 april 2007 23:58 schreef Kees22 het volgende:
Maar je berichten hier zitten vol tegenstrijdigheden.
Gedachtes over dat je dan minder zou zijn dan je nu bent, lijkt me wel een sterke (zelfmoordgedachtes een heel eind verder opquote:Op donderdag 19 april 2007 00:45 schreef P8 het volgende:
[..]
Vind je? Wat ik wil zeggen is dat met een ander verleden, mijn huidige ik ook anders was geweest. Hoe mijn huidige ik anders zou zijn geweest als ik niet was gepest, of als ik op een andere school had gezeten, of wat er ook was gebeurd, dat kan je simpelweg niet voorspellen.
Waar zit hier de fout in mijn gedachte?
Ja, als ik je persoonlijk zou kennen en aardig zou vinden, zou ik dat doen.quote:Op donderdag 19 april 2007 00:48 schreef P8 het volgende:
[..]
Vertel ze dan, dan kan ik het wellicht toelichten.
Dat is me te veel jij / zijquote:Op donderdag 19 april 2007 04:40 schreef sig000 het volgende:
Mensen zijn een kudde waar de brutalen de overhand hebben.
Ok ik was lelijk met bril en niet goed met voetbal.quote:
Dat zegt niet zo veel over de brutaaltjes. Brutaaltjes hebben simpelweg niet altijd de overhand. Balkende vind ik niet zo brutaal. Toch leidt hij (quote:Op donderdag 19 april 2007 05:24 schreef sig000 het volgende:
[..]
Ok ik was lelijk met bril en niet goed met voetbal.
Niet echt vooraan in de kudde.
Je leert daardoor om de goede vrienden te kiezen en daarvoor was ikzelf ook zwaar de lul.
Wel een interessant onderwerp, mijn oud klasgenoten zijn er inmiddels paar gesneuveld, andere volgen gewoon de ouders op en de rest ben ik uit 't oog verloren.quote:Op donderdag 19 april 2007 05:33 schreef JoeDank het volgende:
[..]
Dat zegt niet zo veel over de brutaaltjes. Brutaaltjes hebben simpelweg niet altijd de overhand. Balkende vind ik niet zo brutaal. Toch leidt hij () ons land. Misschien een voorbeeld voor menig Fokker
, maar dat terzijde.
Ik begrijp wel wat je zegt maar dat is me een veel te instinct-matige en prestatie-gerichte insteek. Het zijn niet alleen maar alpha-male'tjes die rondlopen. Of personen die dat gedrag vertonen. Ze zijn er wel mar die hoeven niet altijd "leader of the pack" te zijn. Vaak wordt er -naarmate de tijd voortschrijdt- ook van positie gewisseld. Kijk maar naar je oud-klasgenoten.
Klinkt niet best, of welquote:Op donderdag 19 april 2007 05:39 schreef sig000 het volgende:
[..]
Wel een interessant onderwerp, mijn oud klasgenoten zijn er inmiddels paar gesneuveld, andere volgen gewoon de ouders op en de rest ben ik uit 't oog verloren.
Elke mens krijgt tegenslagen en klappen te verwerken in zijn leven, sommige komen er al vroeg met in aanraking helaas.quote:
Geluk moet je in de eerste plaats zelf doen, hetgeen niet weg neemt dat je (naar mijn mening) de verantwoordelijkheid hebt om anderen zo min mogelijk te belemmeren in hun zoektocht naar geluk.quote:Op donderdag 19 april 2007 06:26 schreef sig000 het volgende:
[..]
Elke mens krijgt tegenslagen en klappen te verwerken in zijn leven, sommige komen er al vroeg met in aanraking helaas.
Geluk moet je hebben is mijn motto.
Ongeluk overkomt je, daar kun je zelf weinig aan doen. Hoe je er mee omgaat maakt wel uit.quote:Op donderdag 19 april 2007 07:29 schreef Alicey het volgende:
[..]
Geluk moet je in de eerste plaats zelf doen, hetgeen niet weg neemt dat je (naar mijn mening) de verantwoordelijkheid hebt om anderen zo min mogelijk te belemmeren in hun zoektocht naar geluk.
Dat gevoel heb ik inderdaad ook. Het is een traumatische ervaring geweest waar hij niet mee overweg kan, maar wel mee verder moet. De enige manier waarop dat kan, is het te zien als iets goeds, als iets waardoor hij geworden is wie hij is.quote:Op donderdag 19 april 2007 03:24 schreef wonderer het volgende:
Ik begin het gevoel te krijgen dat het wel degelijk een flinke invloed op je gehad heeft en dat je met dit topic, en door er zo over na te denken, je krampachtig probeert een goede wending te geven aan datgene dat je is overkomen.
Misschien heb ik het mis, maar eigenlijk komen we daar toch niet achter, want voor jezelf wil je het niet toegeven en wij kunnen niet weten hoe je je voelt.
Maar zo komt het wel op me over op dit moment.
Iedereen krijgt met die strijd te maken, degene met veel geluk niet vaak maar die missen dan ook weer wat.quote:Op donderdag 19 april 2007 07:53 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb ook van dichtbij de strijd gezien om er mee te leren dealen, om weer zelfvertrouwen te krijgen en vertrouwen in anderen en daar is een mooi en sterk mens uit voortgekomen, met nog steeds grote littekens die nooit meer weg gaan.
Je bedoelt iedereen die gepest is?quote:Op donderdag 19 april 2007 08:01 schreef sig000 het volgende:
[..]
Iedereen krijgt met die strijd te maken, degene met veel geluk niet vaak maar die missen dan ook weer wat.
Dat het ten koste ging van anderen doet vrij weinig af aan de goede herinneringen en de destijdse plezier.quote:
dit heb ik in dezelfde post die je nu quote neergezet: "de pecking order zorgt ervoor dat mensen hun plaats kennen en zorgt voor structuur in de samenleving en economie.".quote:[..]
Wat is er nuttig aan?
basisschool kinderen zijn meestal niet ontwikkeld genoeg om zich daar over te kunnen bekommeren.quote:[..]
Daar ben ik het niet mee eens. Ik zie bij kinderen vaak dat ze zich niet bewust zijn van wat ze met anderen doen en wat hun invloed daarop is. Dat is een kwestie van bewustwording en volgens mij wel te leren.
meer dan je denkt, binnen een bedrijf heb je ook (zowel officiele als onofficiele) rangen en standen en wordt er vaak over zwakke werknemers heengelopen. shit slides down.quote:[..]
Ik geloof niet dat mijn opleiding of baan afhankelijk is van de pecking order. Dat is niet van toepassing in deze tijd.
Waar haal je het vandaan dat slimme kinderen vaak gepest worden? bron?quote:[..]
Toch worden slimme kinderen vaak gepest. Dit zijn juist de mensen die het later vaak geweldig doen in de samenleving, juist dankzij de eigenschappen waarvoor ze vroeger werden gepest.
Ik kan me ergens (weliswaar moeizaam) nog wel enigszins een voorstelling maken van het feit dat je daar destijds plezier aan hebt beleefd.quote:Op donderdag 19 april 2007 09:40 schreef Mustard_Man het volgende:
[..]
Dat het ten koste ging van anderen doet vrij weinig af aan de goede herinneringen en de destijdse plezier.
Vervelend voor de gepestte, leuk voor de anderen.
Geloof mij, op de middelbare school zat er een jongen bij mij in de klas die op de ergste wijze werd geterroriseerd. Niet alleen door klasgenootjes, maar ook door leerlingen uit andere klassen. Dag in dag uit werd deze jongen getergd door scheldsalvo's, de bosjes induwen, laten struikelen, water in het gezicht gooien, hoofd in het toilet en doorspoelen, tas verstoppen, op gespuugd, bekogeld met eten en van tijd tot tijd een pak rammel. En geloof mij, deze jongen heeft gevochten, maar wat ie ook deed, hij werd niet serieus genomen, het hielp niets. Ik was destijds zo'n laffe meeloper. Ik vond het erg voor hem, maar durfde niets er tegen te doen uit angst om zelf gepakt te worden. Nu schaam ik mij daar voor.quote:Op dinsdag 17 april 2007 20:33 schreef Diederik_Duck het volgende:
Ze laten zich pesten (althans ze verdedigen zichzelf niet voldoende), inderdaad. Maar dat is nog geen reden om het pesten zelf ok te vinden. Verkrachting vinden we bv ook niet ok.
Ik schaam me inderdaad niet voor wat ik als kind gedaan heb. wat is daar zo ongelovelijk aan?quote:Op donderdag 19 april 2007 09:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik kan me ergens (weliswaar moeizaam) nog wel enigszins een voorstelling maken van het feit dat je daar destijds plezier aan hebt beleefd.
Ik vind het echter ongelofelijk dat je daar op deze manier en niet met toch op z'n minst enig gevoel van schaamte op terugkijkt.
Dat het voortschrijdend inzicht en je volwassenheid je niet ingeven dat wat je toen gedaan hebt, eigenlijk echt niet kon...dat vind ik ongelofelijk. Ik vraag me dan meteen af wat voor type je tegenwoordig bent.quote:Op donderdag 19 april 2007 10:24 schreef Mustard_Man het volgende:
[..]
Ik schaam me inderdaad niet voor wat ik als kind gedaan heb. wat is daar zo ongelovelijk aan?
Waarschijnlijk het type: likken naar boven en schoppen naar onderen en opzij en dan met name naar degenen die zwakker zijn (of in zijn ogen zwakker lijken, want uiteindelijk is de pester het zwakst.)quote:Op donderdag 19 april 2007 10:35 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat het voortschrijdend inzicht en je volwassenheid je niet ingeven dat wat je toen gedaan hebt, eigenlijk echt niet kon...dat vind ik ongelofelijk. Ik vraag me dan meteen af wat voor type je tegenwoordig bent.
De dingen die ik als pester gedaan heb vallen anders wel behoorlijk mee hoor, vooral als ik dat verhaaltje lees over die gast die bespuugd/hoofd in de toilet pot gestopt werd.quote:Op donderdag 19 april 2007 10:35 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat het voortschrijdend inzicht en je volwassenheid je niet ingeven dat wat je toen gedaan hebt, eigenlijk echt niet kon...dat vind ik ongelofelijk. Ik vraag me dan meteen af wat voor type je tegenwoordig bent.
Heb je je wel eens afgevraagd of die dingen op de gepeste ook als behoorlijk meegevallen worden geclassificeerd? Of dat diegene zoals zoveel gepeste een trauma eraan heeft overgehouden en jaren later nog steeds met de gevolgen zit?quote:Op donderdag 19 april 2007 10:42 schreef Mustard_Man het volgende:
[..]
De dingen die ik als pester gedaan heb vallen anders wel behoorlijk mee hoor, vooral als ik dat verhaaltje lees over die gast die bespuugd/hoofd in de toilet pot gestopt werd.
Verder zijn de dingen die ik gedaan heb ook niet echt aardig, doch schaam ik mij er niet voor.
Mijn opmerking was niet helemaal correct. Ik hou niet van oordelen en hokjes, dus ik mag zoiets niet zeggen.quote:wat voor type ik nu ben? ik zou het niet weten, is er een lijstje met types waar ik uit kan kiezen?
Ik kan mij niet voorstellen dat je een herinnering waarin je anderen pestte als 'goed' kwalificeert.quote:Op donderdag 19 april 2007 09:40 schreef Mustard_Man het volgende:
Dat het ten koste ging van anderen doet vrij weinig af aan de goede herinneringen en de destijdse plezier.
Vervelend voor de gepestte, leuk voor de anderen.
Zoals ook eerder gezegd, de pecking order is gebaseerd op het overlevingsprincipe. Dat is in deze tijd niet meer nodig dus de pecking order is absoluut achterhaald en niet van toepassing in 2007.quote:dit heb ik in dezelfde post die je nu quote neergezet: "de pecking order zorgt ervoor dat mensen hun plaats kennen en zorgt voor structuur in de samenleving en economie.".
Dat zou je verbazen. Een kind snapt raar genoeg wel heel snel dat als het anderen niet pest het zelf misschien gepest gaat worden. Het doet er alles aan om zichzelf te beschermen. Als je een groep kinderen ervan bewust kan maken dat pesten niet nodig is als niemand in de groep pest, volgens mij kom je dan een heel end.quote:basisschool kinderen zijn meestal niet ontwikkeld genoeg om zich daar over te kunnen bekommeren.
Ik ben blij dat ik bij een bedrijf werk waar ik ingeschat wordt naar capaciteit en vaardigheden ipv volgens de pecking order.quote:meer dan je denkt, binnen een bedrijf heb je ook (zowel officiele als onofficiele) rangen en standen en wordt er vaak over zwakke werknemers heengelopen. shit slides down.
Geen bron, persoonlijke ervaring. En ik heb het heel veel gehoord van andere mensen die gepest werden. Het gaat hier btw niet om hoe slim een kind is, maar dat hij slimmer is dan de rest van de groep en daardoor afwijkt.quote:Waar haal je het vandaan dat slimme kinderen vaak gepest worden? bron?
Zie hierboven. Slim zijn kan een reden zijn waardoor je afwijkt van de groep en dus een belangrijke aanleiding om gepest te worden. Vooral in combinatie met jaloezie en afgunst van klasgenootjes.quote:En zelfs al worden slimme kinderen vaak gepest, ik betwijfel ten zeerste dat die slimheid de reden was van het pesten.
Hoe kom je volgens jou bovenaan de pecking order?quote:Verder heb ik het gevoel alsof je denkt dat ik zeg dat je als slim persoon niet bovenaan de pecking order kan komen? dat je een breed en brutale aap moet zijn (alpha-male) ? onzin.
Ik kan natuurlijk niet in het hoofd van mijn "slachtoffers" kijken. Iedereen ervaart dingen anders. Er zal er vast eentje tussen zitten die er nog steeds last van heeft. Maarja... ik kan me er niet schuldig over voelen om eerlijk te zijn. Ik wil mijn pestgedrag van toen niet goedpraten, maar als ik ze niet had gepest dan had iemand anders dat wel gedaan. Meestal worden zulke gepeste kinderen dan ook door meerdere mensen gepest. Zo werkt dat nou eenmaal in de 'pecking order'.quote:Op donderdag 19 april 2007 10:58 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Heb je je wel eens afgevraagd of die dingen op de gepeste ook als behoorlijk meegevallen worden geclassificeerd? Of dat diegene zoals zoveel gepeste een trauma eraan heeft overgehouden en jaren later nog steeds met de gevolgen zit?
Hoe ik overkom wordt toch vooral bepaald door je eigen interpretatie. En hoe meet je gevoel?quote:[..]
Mijn opmerking was niet helemaal correct. Ik hou niet van oordelen en hokjes, dus ik mag zoiets niet zeggen.
Ik krijg er echter geen prettig gevoel bij, en ik vraag me af of je in het echt ook zo gevoelloos bent als je mt deze opmerkingen overkomt.
ik heb me enorm vermaakt, dus was voor mij de herinnering goed.quote:Op donderdag 19 april 2007 11:31 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Ik kan mij niet voorstellen dat je een herinnering waarin je anderen pestte als 'goed' kwalificeert.
De pecking order gebruik ik even voor de makkelijkheid om aan te duiden dat niet iedereen gelijk is, dit hoeft niet persé toegepast te worden op het overlevingsprincipe.quote:[..]
Zoals ook eerder gezegd, de pecking order is gebaseerd op het overlevingsprincipe. Dat is in deze tijd niet meer nodig dus de pecking order is absoluut achterhaald en niet van toepassing in 2007.
denk je? dat proberen ze al tientallen jaren en volgens mij is het pestten nog lang niet ingedamt.quote:[..]
Dat zou je verbazen. Een kind snapt raar genoeg wel heel snel dat als het zelf niet pest het zelf misschien gepest wordt. Het doet er alles aan om zichzelf te beschermen. Als je een groep kinderen ervan bewust kan maken dat pesten niet nodig is als niemand in de groep pest, volgens mij kom je dan een heel end.
bepaalde capaciteit en vaardigheden worden ook meegenomen in de pecking order, daarmee haal je ook een bepaalde status.quote:[..]
Ik ben blij dat ik bij een bedrijf werk waar ik ingeschat wordt naar capaciteit en vaardigheden ipv volgens de pecking order.
Wat bedoel je hier met 'zwakke werknemers'? Wanneer ben je zwak binnen een bedrijf?
je hebt veel gehoord van andere mensen die zich blijkbaar heel slim voelenquote:[..]
Geen bron, persoonlijke ervaring. En ik heb het heel veel gehoord van andere mensen die gepest werden. Het gaat hier btw niet om hoe slim een kind is, maar dat hij slimmer is dan de rest van de groep en daardoor afwijkt.
zoals ik al zei, het gaat niet om de afwijking maar hoe deze met de afwijking omgaat. Jij denkt dat in elke klas alleen de gepestte een afwijking heeft?quote:[..]
Zie hierboven. Slim zijn kan een reden zijn waardoor je afwijkt van de groep en dus een belangrijke aanleiding om gepest te worden. Vooral in combinatie met jaloezie en afgunst van klasgenootjes.
Dat verschilt in welk gebied je bovenaan wilt komen en met welke mensen je te maken hebt. Ik ga geen guide voor je schrijven als je dat denkt.quote:[..]
Hoe kom je volgens jou bovenaan de pecking order?
Heb je/zou je ook een goede herinnering hebben aan de keren dat je mensen fysiek pijn hebt gedaan? Je kan niet zomaar alles doen omdat JIJ je ermee vermaakt, tenminste niet als je een geweten hebt.quote:Op donderdag 19 april 2007 12:00 schreef Mustard_Man het volgende:
[..]
ik heb me enorm vermaakt, dus was voor mij de herinnering goed.
Het zijn echter niet alleen sociale mechanismen die een rol spelen bij pestgedrag; het komt ook doordat bij kinderen bepaalde hersenfuncties nog niet goed ontwikkeld zijn, waardoor ze niet het vermogen hebben empathisch te denken. Bij een normale hersenontwikkeling ontwikkelen empathische mechanismen zich pas echt goed in de adolescentie; daarvoor stellen kinderen zichzelf grotendeels centraal in hun belevingswereld, waardoor ze niet goed rekening kunnen houden met anderen. Na de adolescentie neemt pestgedrag in principe ook sterk af, maar dat betekent inderdaad niet dat het compleet verdwijnt.quote:Op donderdag 19 april 2007 14:22 schreef Commensaal het volgende:
OT: ik zie niet hoe pesten goed kan zijn voor iemands karakter (in moreel opzicht), maar het KAN wel nuttig zijn, omdat de sociale mechanismes die aan pesten ten grondslag liggen ook bij volwassenen nog een rol spelen. Dus daar kan je dan als kind maar beter al vast aan wennen. Leraren/ouders zouden wel goed in de gaten moeten houden hoe een kind reageert op pesterijen, omdat bij lang niet iedereen pesten een leerzame uitwerking heeft.
Tot nu toe heb ik alleen mensen uit zelfverdediging fysiek pijn gedaan. niet om deze te pesten.quote:Op donderdag 19 april 2007 14:22 schreef Commensaal het volgende:
[..]
Heb je/zou je ook een goede herinnering hebben aan de keren dat je mensen fysiek pijn hebt gedaan? Je kan niet zomaar alles doen omdat JIJ je ermee vermaakt, tenminste niet als je een geweten hebt.
Klopt idd dat het empathisch vermogen van kinderen niet volledig ontwikkeld is, maar de ervaring van gepest worden kan toch op veel manieren nog van pas komen in de volwassen wereld.quote:Op donderdag 19 april 2007 15:07 schreef Reya het volgende:
[..]
Het zijn echter niet alleen sociale mechanismen die een rol spelen bij pestgedrag; het komt ook doordat bij kinderen bepaalde hersenfuncties nog niet goed ontwikkeld zijn, waardoor ze niet het vermogen hebben empathisch te denken. Bij een normale hersenontwikkeling ontwikkelen empathische mechanismen zich pas echt goed in de adolescentie; daarvoor stellen kinderen zichzelf grotendeels centraal in hun belevingswereld, waardoor ze niet goed rekening kunnen houden met anderen. Na de adolescentie neemt pestgedrag in principe ook sterk af, maar dat betekent inderdaad niet dat het compleet verdwijnt.
Ik betwijfel of het veel zin heeft zulke sociale mechanismen te bestrijden, ik ben bang dat alleen duizenden jaren evolutie in zulke dingen verandering kunnen brengen. Ik weet trouwens ook niet precies wat voor mechanismes er aan pestgedrag ten grondslag liggen (ben geen psycholoog), dus wat het voor invloed op een groep heeft kan ik niet zeggen.quote:Daarnaast zou je er beter aan doen de sociale mechanismen (zoals conformisme) die achter pestgedrag spelen te bestrijden ipv mensen er maar aan te laten conformeren; dergelijke mechanisme kunnen niet alleen voor individuen persoonlijk heel veel leed veroorzaken, maar uiteindelijk zijn ze ook niet bevorderend voor de groep als geheel.
Maar het zegt misschien ook wel iets over je dat je mensen fysiek pijn moet doen om het vege lijf te redden? Of heb je een beroep waardoor je soms in gevaarlijke situaties terecht komt? In dat geval kan ik me er wel iets bij voorstellen.quote:Op donderdag 19 april 2007 15:09 schreef Mustard_Man het volgende:
Tot nu toe heb ik alleen mensen uit zelfverdediging fysiek pijn gedaan. niet om deze te pesten.
ik weet dat ik niet zomaar alles kan doen omdat IK me ermee vermaak, maar toen was ik nog een kind.
Ik weet niet wat jij onder pesten verstaat, maar ik ben elke dag met fysiek geweld gepest.quote:Op dinsdag 17 april 2007 17:21 schreef P8 het volgende:
[..]
[..]
Dit denk ik dus ookquote:Op donderdag 19 april 2007 20:39 schreef Iblardi het volgende:
.... pesten is een laffe manier om personen die een beetje buiten de groep vallen publiekelijk te vernederen en als het slachtoffer daarvan zo cynisch/afgestompt raakt dat hij/zij zich er niets meer van aantrekt, is dat niet meer dan een onbedoeld bijeffect.
Ja, want iedereen die aangevallen wordt heeft dit natuurlijk aan zichzelf te danken.quote:Op donderdag 19 april 2007 20:26 schreef the_mind het volgende:
[..]
Maar het zegt misschien ook wel iets over je dat je mensen fysiek pijn moet doen om het vege lijf te redden? Of heb je een beroep waardoor je soms in gevaarlijke situaties terecht komt? In dat geval kan ik me er wel iets bij voorstellen.
Dat is een mythe dat wordt verspreid puur en alleen om gepestte mensen zich beter te laten voelen.quote:Op zondag 22 april 2007 06:29 schreef Frau.Pfeffertopf het volgende:
Maar hoe zit het dan met online treiter en stalking? Vragen mensen daar ook zelf om?
Ik ben van mening dat in het dagelijks leven een gebrek aan assertiviteit / gebrek aan zelfvertrouwen van het slachtoffer ten grondslag ligt aan pesterijen. En dat pesters een ander zieken om zo hun eigen positie veilig te stellen: zich als het ware proberen te verhogen door een ander omlaag te halen. Ook geloof ik dat pestkoppen zelf erg onzeker zijn: anders zou je het toch niet nodig hebben om een ander af te zeiken?
Er zijn echter ook veel mensen die plezier beleven zonder anderen daarbij lastig te vallen. Is dat dan iets dat een pester niet kan?quote:Op zondag 22 april 2007 10:41 schreef Mustard_Man het volgende:
De grote reden waarom mensen pesten is simpel: het geeft hen plezier.
Dat staat niet ter discussie, de aanvaller is de schuldige. Maar het gaat er ook om of de aanval voorkomenquote:Op zondag 22 april 2007 10:41 schreef Mustard_Man het volgende:
Ja, want iedereen die aangevallen wordt heeft dit natuurlijk aan zichzelf te danken.![]()
men kan toch ook meerdere hobbies hebben? Dat ik anderen lastig viel boeide mij als kind maar weinig.quote:Op zondag 22 april 2007 10:56 schreef Alicey het volgende:
[..]
Er zijn echter ook veel mensen die plezier beleven zonder anderen daarbij lastig te vallen. Is dat dan iets dat een pester niet kan?
Ik kan me de preciese omstandigheden van de meeste " gevechten" niet meer herinneren maar ik zou liegen als ik zeg dat het uitoefenen van geweld geen kick geeft.quote:Op zondag 22 april 2007 11:22 schreef the_mind het volgende:
[..]
Dat staat niet ter discussie, de aanvaller is de schuldige. Maar het gaat er ook om of de aanval voorkomen
had kunnen worden. Als je voortdurend verkeerde inschattingen maakt zou dat kunnen betekenen dat je je niet goed kunt verplaatsen in andere mensen. Een andere mogelijkheid is dat je misschien toch meer plezier beleeft aan het uitoefenen van geweld dan je hier wil toegeven.
Ik kan me voorstellen dat pubers die teveel Jean Claude van Damme films hebben gezien een fascinatie ontwikkelen voor vechtsporten, en een kick krijgen als ze een keer een gevecht kunnen uitlokken, maar kids van 6-11 toch zeker niet?quote:Op zondag 22 april 2007 12:00 schreef Mustard_Man het volgende:
ik heb het hier overigens over de basisschool he.
dat het uitoefenen van geweld een kick geeft had verder ook niet zoveel te maken met het vechten.quote:Op zondag 22 april 2007 13:08 schreef the_mind het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat pubers die teveel Jean Claude van Damme films hebben gezien een fascinatie ontwikkelen voor vechtsporten, en een kick krijgen als ze een keer een gevecht kunnen uitlokken, maar kids van 6-11 toch zeker niet?
Als je met hun eigen spel mee speelt, bevestig je dan juist niet de legitimiteit van dat spel?quote:Op woensdag 25 april 2007 19:01 schreef sanni het volgende:
Het enige nut wat pesten heeft is de pester het gevoel geven datie de betere is over degene die gepest wordt. Vaak zijn de pesters ook diegenen die het snelst moord en brand schreeuwen als de rollen worden omgedraaid en hij het mikpunt wordt. M.a.w pesters zijn eigenlijk grote lafaards die pesten als
het enige middel zien om zichzelf een houding te geven tegenover anderen. Remedie? Terugpakken
en op een manier dat ze nooit meer zullen vergeten. [afbeelding]
quote:Op dinsdag 17 april 2007 19:27 schreef the_mind het volgende:
De TS is het doodschoppen niet waard.
Pesters zijn meestal mensen die verbaal, en bij jongens meestal fysiek, het sterkst zijn in een groep. De rollen kunnen eigenlijk niet omgedraaid worden.quote:Op woensdag 25 april 2007 19:01 schreef sanni het volgende:
Het enige nut wat pesten heeft is de pester het gevoel geven datie de betere is over degene die gepest wordt. Vaak zijn de pesters ook diegenen die het snelst moord en brand schreeuwen als de rollen worden omgedraaid en hij het mikpunt wordt. M.a.w pesters zijn eigenlijk grote lafaards die pesten als
het enige middel zien om zichzelf een houding te geven tegenover anderen. Remedie? Terugpakken
en op een manier dat ze nooit meer zullen vergeten. [afbeelding]
En die daardoor makkelijk een zwakheid kunnen compenseren.quote:Op woensdag 25 april 2007 20:21 schreef Stupiditeit het volgende:
[..]
Pesters zijn meestal mensen die verbaal, en bij jongens meestal fysiek, het sterkst zijn in een groep. De rollen kunnen eigenlijk niet omgedraaid worden.
Pesters zijn daarom vaak ook heel verbaasd als ze zelf aangepakt worden. Weten ze niet wat ze moeten doen.quote:Op donderdag 26 april 2007 01:01 schreef Kees22 het volgende:
En die daardoor makkelijk een zwakheid kunnen compenseren.
Als je die zwakheid vindt, kun je de rollen omdraaien.
quote:Op donderdag 26 april 2007 08:41 schreef gronk het volgende:
[..]
Pesters zijn daarom vaak ook heel verbaasd als ze zelf aangepakt worden. Weten ze niet wat ze moeten doen.
In zoverre, dat ik gepest werd op de lagere school. Ik lokte het zelf uit, volgens klasgenoten, en misschien deed ik dat ook wel. Ik ben het meeste vergeten.quote:Op donderdag 26 april 2007 12:19 schreef Stupiditeit het volgende:
[..]
Allemaal ervaringsdeskundigen hier? ''Weten ze niet wat ze moeten doen''
Goed, ik vind het wel grappig om te lezen hoe niet-pesters denken wat pesters denken. En ik weet het niet beter, ik weet het alleen in mijn eigen geval uiteindelijk. Generaliseren is wellicht wat zinloos bij een verschijnsel als pesten.quote:Op vrijdag 27 april 2007 00:59 schreef Kees22 het volgende:
[..]
In zoverre, dat ik gepest werd op de lagere school. Ik lokte het zelf uit, volgens klasgenoten, en misschien deed ik dat ook wel. Ik ben het meeste vergeten.
Op de middelbare school was het gelukkig over.
Ik herinner me van de middelbare school wel een heel genante toestand, waarin een klasgenoot door de hele klas uitgejouwd werd. Naar mijn idee ten onrechte, maar ik durfde/wist niks te doen. Tot mijn grote opluchting werd een dag later door een van de leidende figuren van de klas een hele tirade gehouden, waarin hij iedereen, zichzelf incluis, de mantel uitveegde. Maar ja, hij was groot, de zoon van een dokter en een van de beste leerlingen. Ik ben hem nog steeds dankbaar, dat hij zo optrad.
Wat mij telkens weer verbaast, is de koppeling tussen een grote bek en klagen bij elke tegenslag. Toen iemand mij overviel met een knuppel, en verloor en afdroop, schold hij mij uit voor klootzak. Alsof ik iets onrechtvaardigs had gedaan. Zoals Verdonk: die sloeg iedereen verbaal om de bek en zodra iemand iets terugzei, begon ze te miepen.
Maar goed: weet jij het beter? Laat maar horen!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |