ik vind je maar aardig kortzichtig eigenlijk.quote:Op dinsdag 17 april 2007 22:46 schreef TeChNo2 het volgende:
knip
Tja, daar klopt je redenering dus niet, er is simpelweg nooit een goede reden om te pestenquote:Op dinsdag 17 april 2007 23:02 schreef P8 het volgende:
blablabla... Dat zo'n kind dan gepest wordt vind ik compleet zijn eigen schuld.
geldt dat ook voor afwijkend/pestgedrag want dat kan hetzelfde zijn !?quote:...
Nee afwijkend gedrag is prima, maar dan moet het niet ten koste gaan van anderen.
Misschien ben ik toevallig een leerkacht die fanatiek pesten probeert tegen te gaan, en -al zeg ik het zelf- daar aardig in slaagt, simpelweg door pesten niet te tolereren. Tja noem het maar kortzichtig, pester zijn lijkt me een grotere handicap.quote:Op dinsdag 17 april 2007 23:05 schreef P8 het volgende:
[..]
ik vind je maar aardig kortzichtig eigenlijk.
En dat maakt jou een expert? Dit betekent dat jij gelijk hebt? Ga toch weg.quote:Op dinsdag 17 april 2007 23:10 schreef TeChNo2 het volgende:
[..]
Misschien ben ik toevallig een leerkacht die fanatiek pesten probeert tegen te gaan
Je hebt misschien gelijk met dat het een verkeerde stimulus is. Maar er kán een positief effect worden bereikt. Dit is overigens in mijn ogen wel alleen achteraf pas te zeggen. Als een pester zou zeggen: "Ja ik pest hem voor zijn eigen bestwil", dan mag je zo iemand meteen afschieten. Pesten als "opvoedmethode" gebruiken kan en mag niet. Maar een kind wordt wél gevormd door het pesten. Als een kind hier op de lange termijn in positieve zin lering uit trekt, dan mag hier niet aan voorbij gegaan worden, vind ik.quote:Op dinsdag 17 april 2007 23:22 schreef JoeDank het volgende:
p8, ik heb niet alles gelezen maar is dit niet de verkeerde soort stimulus om (hoe dan ook) wat te bereiken ?
Ik bedoel, ik kan een beer ook leren dansen door hem op hete kolen neer te zetten. Heeft die beer wel wat geleerd.
Kijk, dat het je vormt begrijp ik wel. En dat je van je hebt leren afbijten of inzicht in jezelf kreeg, ook wel. Maar goed, je komt zelf al met dat bestwil verhaal, dus dat hoef ik je niet uit te leggen.quote:Op dinsdag 17 april 2007 23:40 schreef P8 het volgende:
[..]
Je hebt misschien gelijk met dat het een verkeerde stimulus is. Maar er kán een positief effect worden bereikt. Dit is overigens in mijn ogen wel alleen achteraf pas te zeggen. Als een pester zou zeggen: "Ja ik pest hem voor zijn eigen bestwil", dan mag je zo iemand meteen afschieten. Pesten als "opvoedmethode" gebruiken kan en mag niet. Maar een kind wordt wél gevormd door het pesten. Als een kind hier op de lange termijn in positieve zin lering uit trekt, dan mag hier niet aan voorbij gegaan worden, vind ik.
Maar daarover hoor je mensen nooit, terwijl ik me niet kan voorstellen dat ik de enige ben die positieve effecten van die tijd heb ondervonden. Tuurlijk had ik het liever op een andere manier gehad, maar als ik nu naar mezelf kijk, ben ik tevreden met hoe ik nu ben. Dat pesten heeft zeker invloed gehad op mijn manier van doen en denken van nu, en daarom kan ik niet anders dan ook blij zijn dat ik dat heb meegemaakt.
ik vraag me alleen af of ik ook écht gepest zou zijn geweest, als ik er zelf niks aan had gedaan. Ik weet ook wel dat een maand of negen gepest worden minder impact heeft dan 5 jaar (of langer) gepest worden. En VanHinten zei het eerder in het topic ook al: Er zijn altijd meerdere variabelen in zo'n situatie. Daarom kan je ook niet één geldend antwoord geven op de vraag of pesten nuttig is voor de ontwikkeling van een kind.quote:Op dinsdag 17 april 2007 23:55 schreef miss_sly het volgende:
als ik tijd heb, lees ik morgen het hele topic nog door, maar als reactie op de OP:
mensen die echt gepest zijn op de lagere of middelbare school, houden daar grote problemen aan over. Misschien dat een deel van deze mensen uiteindelijk sterker uit de strijd gekomen zijn, maar daar hebben ze vaak heel lang over gedaan en de strijd is verdomd zwaar.
Er is geen nut van pesten.
Dat gaat ook op voor mensen die een andere traumatische gebeurtenis is overkomen. Sommigen komen daar 'sterker' uit, anderen niet. Kan je in deze gedachtengang meegaan?quote:Op woensdag 18 april 2007 00:14 schreef P8 het volgende:
Er is tot op zekere hoogte wel een nut, als de gepestte er sterker uit is gekomen.
ja hoorquote:Op woensdag 18 april 2007 00:22 schreef weerdo het volgende:
[..]
Dat gaat ook op voor mensen die een andere traumatische gebeurtenis is overkomen. Sommigen komen daar 'sterker' uit, anderen niet. Kan je in deze gedachtengang meegaan?
Zeg ik dat men dat wel wist? Ik zeg dat goede ouders dat weten.quote:Op dinsdag 17 april 2007 21:34 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Denk je dat in de jaren 50 ouders wél wisten wat hun kinderen deden?
Denk dat de samenleving die jij voor ogen hebt nogal een utopie is.
Helaas inderdaad. Voor mezelf opkomen heb ik overigens niet door pesten geleerd.quote:Op dinsdag 17 april 2007 23:02 schreef P8 het volgende:
Je moet voor jezelf kunnen opkomen, anders maak je gewoon minder kans in onze maatschappij.
Door een hond te slaan kun je hem ook leren welk gedrag jij wenst.quote:Op dinsdag 17 april 2007 23:40 schreef P8 het volgende:
[..]
Je hebt misschien gelijk met dat het een verkeerde stimulus is. Maar er kán een positief effect worden bereikt.
De negatieve effecten? Hoe kijk je daar naar?quote:Maar daarover hoor je mensen nooit, terwijl ik me niet kan voorstellen dat ik de enige ben die positieve effecten van die tijd heb ondervonden.
Onzekerheid, angst om buitengesloten te worden en weinig vertrouwen in anderen. Dat zijn effecten die ik nu nog er aan ondervind en dat kan ik niet bepaald positief noemen. Ik kan eigenlijk ook niet echt positieve effecten bedenken van pesten. Dat verhaal van sterker worden is heel leuk. Ook door andere traumatische gebeurtenissen kun je "sterker" worden. Dat gaat echter ten koste van spontaniteit en onbevangenheid en dat is iets wat ik soms wel eens mis. Eventuele positieve effecten wegen voor mij persoonlijk daarom niet op tegen de negatieve effecten.quote:Tuurlijk had ik het liever op een andere manier gehad, maar als ik nu naar mezelf kijk, ben ik tevreden met hoe ik nu ben. Dat pesten heeft zeker invloed gehad op mijn manier van doen en denken van nu, en daarom kan ik niet anders dan ook blij zijn dat ik dat heb meegemaakt.
9 maanden? amper 1 schooljaar? Dat is niet gepest worden, dat is een minder fijn jaar gehad hebben.quote:Op woensdag 18 april 2007 00:14 schreef P8 het volgende:
[..]
ik vraag me alleen af of ik ook écht gepest zou zijn geweest, als ik er zelf niks aan had gedaan. Ik weet ook wel dat een maand of negen gepest worden minder impact heeft dan 5 jaar (of langer) gepest worden. En VanHinten zei het eerder in het topic ook al: Er zijn altijd meerdere variabelen in zo'n situatie. Daarom kan je ook niet één geldend antwoord geven op de vraag of pesten nuttig is voor de ontwikkeling van een kind.
Ik zie geen enkele tegenspraak. Ze zijn er sterker uitgekomen en geworden wie ze zijn ondanks het pesten niet dankzij. Een erg groot verschil. Bovendien gaan sommige dingen niet meer weg, zoals wantrouwen, gebrek aan spontaniteit, toch altijd nog een tikje gebrek aan zelfvertrouwen als er iets niet helemaal tof loopt in relatie tot anderen...quote:Wat me wel opvalt is dat je zegt dat sommige mensen er uiteindelijk sterker uitkomen, maar dat je tegelijkertijd zegt dat pesten geen nut heeft. In mijn ogen is dat met elkaar in tegenspraak: Er is tot op zekere hoogte wel een nut, als de gepestte er sterker uit is gekomen.
Zolang het om verbaal geweld of geestelijke mishandeling gaat, vind jij het dus wel ok, maar als er fysiek geweld bij komt kijken, is pesten ineens ook niet meer ok.quote:Op dinsdag 17 april 2007 17:21 schreef P8 het volgende:
[..]
[..]
dit zijn opmerkingen die kant nog wal raken. Oneliners zonder inhoud.
Je eerste argument is een vooroordeel. En een verkrachting gaat over fysiek geweld. Dat heb ik ook in de OP al uitgesloten. Daarnaast is een verkrachting de schuld van de seksuele frustratie van een man, en pesten een sociaal gebeuren (in de sociologische zin van het woord uiteraard)
Weet je, als ik dit bovenstaande lees, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat jij van het pesten helemaal niets geleerd hebt. Op zo'n manier praat je gewoonweg niet over mensen, welke mensen dan ook.quote:Op dinsdag 17 april 2007 18:50 schreef P8 het volgende:
[..]
nee totaal niet. Maar er is een groot verschil tussen irritant afwijkend gedrag, en een andere levenshouding.
[..]
Klopt. Maar zoals ik hierboven ook al zei, werd ik "gepest" door even kansloze dingen, door een iele dwerg, een dik varken, en iemand met een best groot hoofd. Als zij anders in hun schoenen hadden gestaan, waren zij degenen die daarop gepest werden.
Ik ben niet gepest en toch tevreden met mezelf...quote:klopt helemaal. Maar ben jij tevreden met hoe je nu bent? En zo ja, denk je dat je nu meer tevreden met jezelf was geweest als het je niet was overkomen?
En als ik het dus goed gelezen heb, was jouw "iets doen" zelf gaan pesten? Dan heb je toch juist helemaal geen drol geleerd?quote:Op dinsdag 17 april 2007 18:56 schreef P8 het volgende:
Ik zal het nog eens zeggen voor als ik het nog niet duidelijk had uitgelegd: Als pesten in de jeugdjaren, nog steeds een negatieve invloed heeft op het heden, dan is het pesten niet goed geweest.
Echter kan ik niet geloven dat ik de enige ben die positieve effecten heeft ondervonden van het gepest worden. Ook al was het maar een maand of negen (vanaf het begin van de brugklas), ik ben ervan overtuigd dat als ik er zelf niks aan had gedaan, dat het pesten dan nooit over was gegaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |