abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48239023
quote:
Op woensdag 11 april 2007 23:30 schreef hummus het volgende:
Niet de context. Een context. Literatuur wordt nu verbannen uit de taalvakken en in een apart "vak" geperst, waar alleen maar aandacht is voor de literaire benadering en niet de taaltechnische beheersing van een taal. Literatuur is vooral authentiek, en zeker moderne literatuur is niet alleen maar "mooie zinnen". Laat literatuur een deel uitmaken van het leren van een taal, en laat het niet vervallen tot iets wat "er ook nog bij moet worden gedaan". Ik zeg niet dat literatuur de enige manier is, maar het zou een mooie aanvulling zijn op de standaard zakelijkebrieven/dewegvragen/houdeengesprekje-oefeningen.
Mwah, ik vind van niet. Volgens mij kan de taalbeheersing verbeteren door meer nadruk te leggen stijlprobleem, spelling en grammatica. Deze regels kun je toelichten door korte voorbeelden. Zeker van een VWO'er kan je dan wel verwachten dat hij die regels zonder verder oefening goed toe kan passen op de praktijk. Woorden als dreumesen en leeuweriken, en zinsdelen als witte sneeuw komen nog veel te vaak voor en geeft dus aan dat er niet genoeg aandacht aan wordt besteed in het taalonderwijs.
pi_48239034
Wat een jankaap is die TS.. Ik had een 8 voor mn literatuur mondeling, appeltje eitje.
pi_48239103
quote:
Op woensdag 11 april 2007 23:15 schreef TC03 het volgende:

[..]

Anders reageer je even overdreven serieus. Ik begin nog te denken dat ik gelijk had ook. Gelukkig voor jou ben ik zo genuanceerd dat ik op basis van één of twee posts geen oordeel kan vellen over iemand. Nerd.

Ik lees veel boeken -> ik geef een voor mij toereikende reden -> ik ben een nerd

Als jij nou alle tijd die jij op FoK! zou zitten zou besteden aan een leuk en goedlopend boek lezen, zou je niet zo zeiken.

En ja ik doe NT. Met biologie.

Mongeaul
pi_48239128
quote:
Op woensdag 11 april 2007 23:32 schreef TC03 het volgende:

[..]

Dat leer je dan ook bij Nederlands en niet bij literatuur.
Wat een onzin. Bij het vak Literatuur gaat het erom dat je je kan verdiepen in de stof (het boek), je je kan verplaatsen in de manier van schrijven, je kan achterhalen wat het doel van de schrijver was etc..
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
pi_48239130
quote:
Op woensdag 11 april 2007 23:36 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Mwah, ik vind van niet. Volgens mij kan de taalbeheersing verbeteren door meer nadruk te leggen stijlprobleem, spelling en grammatica. Deze regels kun je toelichten door korte voorbeelden. Zeker van een VWO'er kan je dan wel verwachten dat hij die regels zonder verder oefening goed toe kan passen op de praktijk. Woorden als dreumesen en leeuweriken, en zinsdelen als witte sneeuw komen nog veel te vaak voor en geeft dus aan dat er niet genoeg aandacht aan wordt besteed in het taalonderwijs.
Tja, dat mensen vinden dat het "verwacht" moet kunnen worden komt doordat mensen de wetenschap en het onderzoek wat hier naar wordt gedaan totaal negeren. Het onderwijs in Nederland staat al jaren lang enorm ver van de onderzoeken die worden gedaan. Er kunnen 100 onderzoeken worden gedaan met als uitkomst dat je van regeltjes leren niets leert wat je toepast, mensen zullen blijven roepen dat het moet. Omdat het vertrouwd is, ze kennen het en het is een traditie.
  woensdag 11 april 2007 @ 23:39:21 #256
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_48239159
quote:
Op woensdag 11 april 2007 23:38 schreef roflpwnt het volgende:

[..]

Ik lees veel boeken -> ik geef een voor mij toereikende reden -> ik ben een nerd

Als jij nou alle tijd die jij op FoK! zou zitten zou besteden aan een leuk en goedlopend boek lezen, zou je niet zo zeiken.

En ja ik doe NT. Met biologie.

Mongeaul
Je leest kennelijk niet genoeg boeken om goed te zijn in begrijpend lezen. Ik probeerde juist te zeggen dat je GEEN nerd bent omdat je boeken leest, maar omdat je veel boeken leest dacht ik dat je dat wel zou begrijpen. Nog meer lezen knul.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_48239290
quote:
Op woensdag 11 april 2007 23:38 schreef hummus het volgende:
Tja, dat mensen vinden dat het "verwacht" moet kunnen worden komt doordat mensen de wetenschap en het onderzoek wat hier naar wordt gedaan totaal negeren. Het onderwijs in Nederland staat al jaren lang enorm ver van de onderzoeken die worden gedaan. Er kunnen 100 onderzoeken worden gedaan met als uitkomst dat je van regeltjes leren niets leert wat je toepast, mensen zullen blijven roepen dat het moet. Omdat het vertrouwd is, ze kennen het en het is een traditie.
Ik ben echt geen taalkundig genie, maar ik maak weinig stijlfouten, grammaticafouten en spellingsfouten. Hoe dat komt? Gewoon door de taalkundige theorie grondig tot je te nemen, voor dat soort toetsen haalde ik altijd achten en negens. Misschien dat het voor mensen met een N profiel veel makkelijker is om een regel toe te passen zonder van te voren contextvoorbeelden tot je genomen te hebben, voor hen is dat immers dagelijkse kost. Dan kunnen de M profielen lekker boeken blijven lezen.
pi_48239335
quote:
Op woensdag 11 april 2007 23:38 schreef Kluupkluup het volgende:
Wat een onzin. Bij het vak Literatuur gaat het erom dat je je kan verdiepen in de stof (het boek), je je kan verplaatsen in de manier van schrijven, je kan achterhalen wat het doel van de schrijver was etc..
Wat de fuck heb ik daar aan bij het lezen van het werk van Adam Smith, Euler of Newton?
  woensdag 11 april 2007 @ 23:45:14 #259
53267 TC03
pi_48239376
quote:
Op woensdag 11 april 2007 23:44 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Wat de fuck heb ik daar aan bij het lezen van het werk van Adam Smith, Euler of Newton?
Die lees ik ook altijd voor het slapen gaan.
pi_48239622
quote:
Op woensdag 11 april 2007 23:36 schreef ChRoNiC het volgende:
Wat een jankaap is die TS.. Ik had een 8 voor mn literatuur mondeling, appeltje eitje.
Literatuur mondeling is gewoon kut als je niet van lezen houdt. Ook een 6.6 gehaald voor mijn HAVO diploma en vond dat al moeilijk zat. Hoe sommige mensen zich bezig kunnen houden met een boek... De Aanslag enzo... omg
Ik support gevallen topclubs!
  woensdag 11 april 2007 @ 23:53:01 #261
53267 TC03
pi_48239650
quote:
Op woensdag 11 april 2007 23:52 schreef Fetai het volgende:

[..]

Literatuur mondeling is gewoon kut als je niet van lezen houdt. Ook een 6.6 gehaald voor mijn HAVO diploma en vond dat al moeilijk zat. Hoe sommige mensen zich bezig kunnen houden met een boek... De Aanslag enzo... omg
Ligt eraan hoe goed je dingen aan elkaar kan lullen (=improvisatievermogen = intelligentie --> iedereen met een onvoldoende voor literatuur is zwakbegaafd).
pi_48239809
quote:
Op woensdag 11 april 2007 23:52 schreef Fetai het volgende:

[..]

Ja zo lust ik er nog wel een paar. Engels tentamen is kut als je niet van Engels houdt, Wiskunde erg kut als je niet van rekenen houdt.

pi_48240291
quote:
Op woensdag 11 april 2007 23:39 schreef TC03 het volgende:

[..]

Je leest kennelijk niet genoeg boeken om goed te zijn in begrijpend lezen. Ik probeerde juist te zeggen dat je GEEN nerd bent omdat je boeken leest, maar omdat je veel boeken leest dacht ik dat je dat wel zou begrijpen. Nog meer lezen knul.

Kut

JIj wint, en mijn oprechte excuses
  donderdag 12 april 2007 @ 00:11:58 #264
53267 TC03
pi_48240332
quote:
Op donderdag 12 april 2007 00:10 schreef roflpwnt het volgende:

[..]

Kut

JIj wint, en mijn oprechte excuses
roflpwnt
pi_48240364
quote:
Op donderdag 12 april 2007 00:11 schreef TC03 het volgende:

[..]

roflpwnt

Ich bin tantoe hard roflpwnt
pi_48240408
man wat zeik je, die 14 boeken zijn waarschijnlijk de laatste literatuur boeken die je gaat aanraken voor de rest van je leven
pi_48240416
quote:
Op woensdag 11 april 2007 23:44 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Je moet een wetenschappelijk artikel in zijn context zien. Weten wie het schrijft en waarom diegene het schrijft. Je moet kritisch kunnen lezen en leren van de manier van schrijven.
Door te oefenen met het lezen van 'verhaaltjes' leer je lezen (en lezen is meer dan letters herkennen ).
  donderdag 12 april 2007 @ 00:18:09 #268
79000 Maikuuul
Dat zeg ik ook altijd
pi_48240500
Ik haalde altijd die boekverslagen van scholieren.com jeweet
[b]Mag ik niet zeggen voor me moeder
Van het Concert des Levens krijgt niemand een Program
Sokkel Lolleromfg[/b]
pi_48240529
quote:
Op donderdag 12 april 2007 00:18 schreef Maikuuul het volgende:
Jij bent echt geniaal jeweet
pi_48240577
quote:
Op donderdag 12 april 2007 00:18 schreef Maikuuul het volgende:
Maargoed, jij hebt het lezen van boeken dan ook niet nodig voor je latere 'carrière'
pi_48240615
quote:
Op woensdag 11 april 2007 16:45 schreef Biancavia het volgende:
En hoe lang wist je al dat je veertien boeken moest lezen?
[valt van de stoel van het lachen]

Zij mijn moeder ook altijd
pi_48240741
quote:
Op woensdag 11 april 2007 23:45 schreef TC03 het volgende:

[..]

Die lees ik ook altijd voor het slapen gaan.
Ik gebruik ze als nachtkastje.
  donderdag 12 april 2007 @ 00:31:05 #273
79000 Maikuuul
Dat zeg ik ook altijd
pi_48240861
quote:
Op donderdag 12 april 2007 00:21 schreef Kluupkluup het volgende:

[..]

Maargoed, jij hebt het lezen van boeken dan ook niet nodig voor je latere 'carrière'
Beetje improviseren terwijl ik n00bs pwn kan nooit kwaad nee
[b]Mag ik niet zeggen voor me moeder
Van het Concert des Levens krijgt niemand een Program
Sokkel Lolleromfg[/b]
pi_48241050
Blijkbaar ben je niet zo'n modelscholier.
pi_48241077
quote:
Op donderdag 12 april 2007 00:31 schreef Maikuuul het volgende:

[..]

Beetje improviseren terwijl ik n00bs pwn kan nooit kwaad nee
De vuilnis op maandag ophalen als er dinsdag op de kalender staat is idd een vorm van pwned..
pi_48242367
Ach...vroegah moest je alles in 1 jaar doen.

10 Boeken in 1 jaar

En waren er geen online samenvattingen

Nu ben je gezegend met 14 boeken in 3 jaar...met online samenvattingen

ofwel zeik niet
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_48243408
quote:
Op woensdag 11 april 2007 23:08 schreef Leshy het volgende:
Nu komt blijkbaar in het boek het cijfer 8 regelmatig terug, hetgeen komt omdat een 8 op haar zijkant het symbool voor oneindigheid is. Dus als de hoofdpersoon iets begraaft bij het achtste paaltje van het hek, dan is dat gerelateerd aan het onderwerp oneindigheid. En nee, als ik dit niet in een of andere samenvatting had gelezen was het me nooit, maar dan ook nooit opgevallen. Maar ze vragen het wel op het examen.
Dit soort dingen hebben mij die moed in de schoenen doen zinken met dat vak. Die docenten leven echt in een volstrekt andere wereld dan ik. Ik weet echt heel zeker dat ik nooit op dat niveau een verhaal kan doorgronden.
pi_48244367
quote:
Op woensdag 11 april 2007 17:37 schreef Br3ezAhHhSleTt het volgende:

[..]

zo'n mondeling is prima, maar van een beetje redelijkheid is nog nooit iemand minder geworden.
Als je geen voldoende haalt is de opleiding gewoon te zwaar. Zo werkt dat met verschillende gradaties
pi_48244461
Boekverslagen

Als er een ding is waar ik op school een hekel aan had dan waren het wel lees/boekverslagen. Ik lees alleen maar Donald Ducks en Suske & Wiskes als ik lig te kleien.

Boeken lezen is een tijdverspilling.
pi_48244468
quote:
Op woensdag 11 april 2007 23:02 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Literatuur en zaken als handelingsdelen zijn bedacht om de leerling dwars te zitten. Het niveau wordt dus verhoogd maar de leerlingen worden meer dwars gezeten zodat het moeilijker wordt om het te halen, een heel erg verkeerde insteek.
Ben je echt zo een rare dat je denkt dat dat gedaan wordt om de leerling te pesten? Het wordt gedaan om de aansluiting naar de WO beter te laten verlopen. Het bleek dat er teveel bleven hangen op het WO door een slechte voorbereiding op het MO.
Nogmaals... als je het nivo niet aankan hoor je er niet. Waarom denk je dat er meer mensen op het VMBO zitten als op het VWO?
pi_48244508
quote:
Op woensdag 11 april 2007 23:05 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

De praktijk wijst uit dat dat wel meevalt. Logisch ook, het vaardig zijn in het analyseren van fictie literatuur en dichtproza draagt op geen enkele wijze bij tot de ontwikkeling van vaardigheden die voor een econoom, natuurkundige, techneut of chemicus van belang zijn.
Niet? Het gaat ook niet om het analyseren van fictie literatuur en dichtproza, maar om het analyseren zelf. Juist als econoom, natuurkundige, techneut of chemicus moet je kunnen analyseren. Het gaat om een ontwikkeling die je jezelf moet aanleren om JUIST exacte vakken (maar ook andere vakken) beter te kunnen uitvoeren. LINKEN LEGGEN tussen dingen die niet zwart op wit staan, tussen de regels door lezen... Hoeveel wil je er nog hebben?
pi_48244550
quote:
Op woensdag 11 april 2007 23:07 schreef TC03 het volgende:

[..]

Literatuur is ook echt precies hetzelfde als 'leren lezen'. Godsamme, waar zit je verstand?
Leren lezen is heel iets anders als lettertjes kunnen interperteren tot een woord. Maar dat leer je in groep acht van de lagere school. Daar kom je over twee jaar pas aan.
  donderdag 12 april 2007 @ 09:00:43 #283
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_48244829
quote:
Op woensdag 11 april 2007 23:53 schreef TC03 het volgende:

[..]

Ligt eraan hoe goed je dingen aan elkaar kan lullen (=improvisatievermogen = intelligentie --> iedereen met een onvoldoende voor literatuur is zwakbegaafd).
pi_48245619
quote:
Op donderdag 12 april 2007 08:43 schreef Evik het volgende:

[..]

Niet? Het gaat ook niet om het analyseren van fictie literatuur en dichtproza, maar om het analyseren zelf. Juist als econoom, natuurkundige, techneut of chemicus moet je kunnen analyseren. Het gaat om een ontwikkeling die je jezelf moet aanleren om JUIST exacte vakken (maar ook andere vakken) beter te kunnen uitvoeren. LINKEN LEGGEN tussen dingen die niet zwart op wit staan, tussen de regels door lezen... Hoeveel wil je er nog hebben?
Lachwekkend hoe je het probeert te verdedigen . Kom op zeg, al die zogenaamde "diepere achtergronden" die er in een verhaal zitten zijn gewoon verzonnen. Op mijn oude middelbare school moesten ze een keer een gedicht analyseren van zo'n pipo, en de leraar was er toch echt stellig van overtuigd dat hij met regel x toch zeker dit en dat bedoelde. Nu woonde die dichter toevallig in Utrecht (waar de school ook zat) dus zijn ze hem gaan opzoeken en wat bleek: de leraar zat helemaal fout, hij bedoelde namelijk helemaal niks met zijn gedichten

Literatuur
  donderdag 12 april 2007 @ 09:46:43 #285
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_48245863
quote:
Op donderdag 12 april 2007 09:46 schreef egeltje1985 het volgende:
wie was het? Dick Bruna?
Dunno, heb het toevallig een keer gehoord toen we zelf ook liepen te k*nkeren over die kut gedichten
pi_48246368
quote:
Op donderdag 12 april 2007 09:38 schreef ThaMadEd het volgende:

[..]

Lachwekkend hoe je het probeert te verdedigen . Kom op zeg, al die zogenaamde "diepere achtergronden" die er in een verhaal zitten zijn gewoon verzonnen. Op mijn oude middelbare school moesten ze een keer een gedicht analyseren van zo'n pipo, en de leraar was er toch echt stellig van overtuigd dat hij met regel x toch zeker dit en dat bedoelde. Nu woonde die dichter toevallig in Utrecht (waar de school ook zat) dus zijn ze hem gaan opzoeken en wat bleek: de leraar zat helemaal fout, hij bedoelde namelijk helemaal niks met zijn gedichten

Literatuur
Klopt ook. Heb je gelijk in. Dit is het waardeloze van mondeling overhoringen e.d. Je kan het op meerdere manieren interperteren. Zolang de schrijver/bedenker er geen uitspraak over heeft gedaan, dan kan de leraar er niets over zeggen maar toch wordt je er op beoordeeld. Je bent wel overgeleverd aan de leraar. Maar nog ben ik er van overtuigd dat het bedoeld is om te leren interperteren, tussen de regels door te lezen.
  donderdag 12 april 2007 @ 10:10:25 #288
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_48246496
Als het goed is zou je met elke interpretatie weg moeten kunnen komen, als je m maar goed onderbouwd. want er is niet één juiste interpretatie (en zelfs als de schrijver zijn mening heeft gegeven kan je eigen interpretatie een compleet andere zijn).
pi_48247545
quote:
Op woensdag 11 april 2007 21:00 schreef Borkydude het volgende:

[..]

Gast, ik leer er niet hard voor. Vaak begin ik pas op de ochtend dat ik een examen heb met leren, dan lees ik alles 1x door.
Wat lul jij nou, hoeveel examens heb je al gehad? Dat je hem zo hard loopt te stressen zegt al meer dan genoeg.
  donderdag 12 april 2007 @ 10:56:25 #290
138855 Nawien
Dat ben ik !
pi_48248162
quote:
Op woensdag 11 april 2007 16:45 schreef Borkydude het volgende:

[..]

Daar gaat het niet om.
Daar gaat het JUIST om. Ik kan ook klagen dat ik maar 1 euro verdien. Als ik daar achteraan zeg dat het in 3 minuten verdiend is, dan is de klacht niet meer relevant. Snap je dat, Corkydude?
Still Pimpin' .. Ahaaight
  donderdag 12 april 2007 @ 10:58:54 #291
138855 Nawien
Dat ben ik !
pi_48248257
quote:
Op woensdag 11 april 2007 16:58 schreef Borkydude het volgende:

[..]

Jij bent kankerdom
Jij hebt tog wat verneukt...??
  donderdag 12 april 2007 @ 11:00:48 #292
138855 Nawien
Dat ben ik !
pi_48248329
Overigens, seniele KLB mods, moet ik dit toch wel even kwijt.

Als ik 1 keer "kanker moslims" zeg, wat overigens terecht is, maar das een andere discussie, dan wordt er gelijk gemod. Maar als dit trieste heerschap scheldt, met ziektes waar een aidspatient bang van wordt, blijft het staan?

Inconsequent beleid, discriminatie, of gewoon seniele mods? kijkend naar de figuren die het tot mod hebben geschopt, is die laatste optie niet eens zo vergezocht )

Graag zie ik uw verhelderende verklaring spoedig tegemoet
pi_48248457
14 boeken? Peanuts. Als je dat al veel vindt kan je net zo goed naar het vmbo.
pi_48248467
Kanker Nawien.
  donderdag 12 april 2007 @ 11:05:53 #295
138855 Nawien
Dat ben ik !
pi_48248521
quote:
Op donderdag 12 april 2007 11:04 schreef Meh7 het volgende:
Kanker Nawien.
Je bent zeker een moslim? Ga je moeder met een ringbaard droog anaal nemen joh snotjong
  donderdag 12 april 2007 @ 11:08:16 #296
138855 Nawien
Dat ben ik !
pi_48248607
Even een correctie. termy is ok, das wel een goede mod
pi_48248674
Kanker coolies ook altijd.
pi_48248793
quote:
Op woensdag 11 april 2007 16:45 schreef TheGame101 het volgende:
VWO
quote:
Op woensdag 11 april 2007 16:44 schreef Borkydude het volgende:
Ik ben een voorbeeldstudent, sta nergens onvoldoende voor, behalve voor literatuur
Zal een typo op VBO zijn...... die scholieren van tegenwoordig....
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
  donderdag 12 april 2007 @ 11:14:11 #299
138855 Nawien
Dat ben ik !
pi_48248845
quote:
Op donderdag 12 april 2007 11:09 schreef Meh7 het volgende:
Kanker coolies ook altijd.
Hahah je bent echt een moslim , of moet ik zeggen mosdom

1. verkeerd gegokt pik
2. Zo een beperkte woordenschat

Ik heb echt met je te doen knulletje
pi_48249444
quote:
Op donderdag 12 april 2007 11:14 schreef Nawien het volgende:
1. verkeerd gegokt pik
2. Zo een beperkte woordenschat

Ik heb echt met je te doen knulletje
Waarom heb je anders een lelijke (Kanker) coolie fag als icon?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')