abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 april 2007 @ 17:13:53 #101
7396 Larissa
Live on teh intarwebs!
pi_48222282
Ik had ook nog Duits en Frans naast Engels en Nederlands. Mocht dus mooi 80 boeken lezen.

En sommigen had ik zelfs 4 of 5 jaar daarvoor gelezen want ook nog blijven zitten.
Op maandag 9 april 2007 03:21 schreef Ryan3 het volgende:
...ben jij het aardige zusje van Loedertje of zo, Larissa.
pi_48222284
quote:
Op woensdag 11 april 2007 17:09 schreef Br3ezAhHhSleTt het volgende:

[..]

lees eens mongool. Niet over de werkdruk, maar over de onredelijkheid dat er van je verwacht wordt dat je na 3 jaar nog de details van een boek weet.
Jezus man.... een boekje van drie jaar geleden. ff het uitreksen lezen en je weet alle belangrijke dingen weer.
Trouwens, alléén ff het uitreksel een beetje leren is meestal wel voldoende!
pi_48222286
Ik heb ooit een 1 gehaald voor m'n VWO literatuur, met een behoorlijk hoge weegfactor. Later nog eens alles overnieuw gedaan met staatsexamens, en m'n weg erdoorheen geluld middels internetsamenvattingen en een 6 gescoord.
Maar ja inderdaad, 2e fase is echt ONGELOOFLIJK triest.
pi_48222292
quote:
Op woensdag 11 april 2007 17:12 schreef Br3ezAhHhSleTt het volgende:

[..]

nja, zou natuurlijk wel fijn zijn. Maar het interesseert me verder niet dat je wat zooi moet lezen, daar ben ik best toe bereid. Maar de verwachting dat je na 3 jaar nog de details van een of ander boek weet slaat nergens op.

Ik ben het er wel mee eens dat ze vakken als duits, frans, techniek, tekenen, muziek, handarbeid en ckv niet verplicht moeten stellen. Dat is echt niets anders dan tijdverspilling. Dat ze er een keuze vak van maken prima, maar val me niet lastig met al die onzin. Gewoon uit dat lijstje 2 keuzevakken die je volledig tot aan je eindexamen volgt, dan leer je er tenminste nog iets van. Na 3 jaar Frans lukte het me nog niet om me verstaanbaar te maken
Helemaal mee eens.
  woensdag 11 april 2007 @ 17:14:37 #105
7396 Larissa
Live on teh intarwebs!
pi_48222303
quote:
Op woensdag 11 april 2007 17:13 schreef Br3ezAhHhSleTt het volgende:

ik had alle boeken op 1 na gelezen en wist globaal ook wat er in gebeurde. Maar om de details te weten gaat toch echt wat te ver.

het is toch veel logischer om op het eind van elk jaar een kort mondeling te houden.
Ik ben het met je eens dat ze niet over kleine details moeten gaan zeuren.
pi_48222311
quote:
Op woensdag 11 april 2007 17:13 schreef Borkydude het volgende:

[..]

Mijn met vocabulaire, grammatica of interpunctie is niets mis.
Dan moeten die 14 boekjes een peuleschil voor je zijn vriend!
pi_48222314
Een goede voorbereiding is het halve werk. gelukkig had ik een docent die ook niet van lezen hield. Ik had dus vooraal veel dikke en moeilijke boeken op de lijst gezet en vervolgens alleen de samenvattingen doen omdat de docent toch ook alleen de samenvatting had gelezen.
Vervolgens in het begin van het jaar subtiel informeren naar de favoriete schrijver van docent en daar een aantal boeken van selecteren, geheid dat je daar in ieder geval 1 van krijgt.
Ook dunne dichtbundels van vroeger (middeleeuws bijv.) zijn een ideaal vulmidde, vaak is de bundel dunner dan de samenvatting.
verder is het een kwestie van de docent richting een bepaald boek sturen (subtiel) en hem dan lang aan de praat houden, maak er een mooie discussie van dan worden met een beetje mazzel slechts 2 of 3 boeken besproken.

Op deze manier heb ik van een verplicht aantal van 20 boeken (4 voor 1800, 4 voor 1900, 4 voor 1950 en de rest vrij) maar 8 boeken echt gelezen en de rest op basis van samenvattingen gedaan.

Cijfer: 7.5

tips voor als je bent gezakt en het jaar opnieuw moet
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  woensdag 11 april 2007 @ 17:15:37 #108
7396 Larissa
Live on teh intarwebs!
pi_48222344
quote:
Op woensdag 11 april 2007 17:12 schreef Br3ezAhHhSleTt het volgende: Na 3 jaar Frans lukte het me nog niet om me verstaanbaar te maken
Mij lukt dat na 8 jaar VWO nog niet eens. En dan had ik nog wel een 7 op mijn deelcertificaat.
pi_48222367
quote:
Op woensdag 11 april 2007 17:14 schreef Evik het volgende:

[..]

Dan moeten die 14 boekjes een peuleschil voor je zijn vriend!
Dat betekent nog niet dat ik de tijd erin wil steken, knul.
pi_48222388
quote:
Op woensdag 11 april 2007 17:15 schreef Larissa het volgende:

[..]

Mij lukt dat na 8 jaar VWO nog niet eens. En dan had ik nog wel een 7 op mijn deelcertificaat.
?
pi_48222399
even een voorbeeld uit de praktijk:

een vriend van me werkt altijd erg hard op school. Had alles gelezen, zich goed voorbereid. Op het mondeling ging de docent het hebben over het verband met kunst als gevolg dat hij een 4 kreeg terwijl hij alles had gelezen. Dat is echt triest, als je de indruk van iemand hebt dat hij/zij alles heeft gelezen dan heeft hij/zij gewoon recht op een voldoende.
BrEeZaH F4R L!f3
  woensdag 11 april 2007 @ 17:17:09 #112
7396 Larissa
Live on teh intarwebs!
pi_48222413
quote:
Op woensdag 11 april 2007 17:16 schreef EricG het volgende:

?
Sorry, stond verkeerde quote bij. Staat nu goed.
pi_48222442
quote:
Op woensdag 11 april 2007 17:16 schreef Borkydude het volgende:

[..]

Dat betekent nog niet dat ik de tijd erin wil steken, knul.
Ja, dan moet je gewoon niet zeuren. Je weet waar je aan begint als je VWO of VMBO gaat doen. Dan haal je je diploma toch niet? Ga je ze volgend jaar lekker lezen voor de herkansing! Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten lukt je nooit. Liever lui dan moe?

Je had in de tijd van dit topic ook al aardig op weg kunnen zijn met je internet samenvatiingen.
pi_48222487
quote:
Op woensdag 11 april 2007 17:17 schreef Evik het volgende:

[..]

Ja, dan moet je gewoon niet zeuren. Je weet waar je aan begint als je VWO of VMBO gaat doen. Dan haal je je diploma toch niet? Ga je ze volgend jaar lekker lezen voor de herkansing! Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten lukt je nooit. Liever lui dan moe?

Je had in de tijd van dit topic ook al aardig op weg kunnen zijn met je internet samenvatiingen.
Ik ben ondertussen een uitleg over gedichten aan het lezen, want dat moeten we ook nog eens doen
pi_48222489
het is inderdaad bullshit, zoveel boeken kun je niet echt kennen op het niveau dat ze verwachten. ik had alles gelezen, maar toen bleek tijdens het mondeling dat ik hele stukken vergeten was
pi_48222497
Dat mondeling was hier na 2 minuten gewoon een gezellig babbeltje met m'n leraar over andere dingen, hij had het cijfer ook al vooraf bepaald geloof ik
So many adventures couldn't happen today, so many songs we forgot to play, so many dreams swinging out of the blue.
  woensdag 11 april 2007 @ 17:19:32 #117
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_48222513
quote:
Op woensdag 11 april 2007 17:19 schreef Borkydude het volgende:

[..]

Ik ben ondertussen een uitleg over gedichten aan het lezen, want dat moeten we ook nog eens doen
Guttegut, wat heb je 't toch zwaar.
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
  woensdag 11 april 2007 @ 17:19:44 #118
7396 Larissa
Live on teh intarwebs!
pi_48222522
quote:
Op woensdag 11 april 2007 17:16 schreef Br3ezAhHhSleTt het volgende:

een vriend van me werkt altijd erg hard op school. Had alles gelezen, zich goed voorbereid. Op het mondeling ging de docent het hebben over het verband met kunst als gevolg dat hij een 4 kreeg terwijl hij alles had gelezen. Dat is echt triest, als je de indruk van iemand hebt dat hij/zij alles heeft gelezen dan heeft hij/zij gewoon recht op een voldoende.
Alles gelezen wil nog niet automatisch een voldoende zijn. Je moet ook nog wel wat zinnigs over het boek kunnen zeggen. In "mijn tijd" las het merendeel van de scholieren hun boeken gewoon maar echt niet dat dan iedereen automatisch een voldoende had!
pi_48222538
quote:
Op woensdag 11 april 2007 17:19 schreef Tha_Erik het volgende:

[..]

Guttegut, wat heb je 't toch zwaar.
Ik ga geen ruzie maken, Rena vindt je tof.
  woensdag 11 april 2007 @ 17:20:55 #120
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_48222554
quote:
Op woensdag 11 april 2007 17:20 schreef Borkydude het volgende:

[..]

Ik ga geen ruzie maken, Rena vindt je tof.
Ik zoek ook geen ruzie, ik vind alleen dat het je eigen schuld is dat je die boeken niet gelezen hebt .
Hoogachtend,
Erik.
pi_48222582
quote:
Op woensdag 11 april 2007 17:19 schreef Larissa het volgende:

[..]

Alles gelezen wil nog niet automatisch een voldoende zijn. Je moet ook nog wel wat zinnigs over het boek kunnen zeggen. In "mijn tijd" las het merendeel van de scholieren hun boeken gewoon maar echt niet dat dan iedereen automatisch een voldoende had!
als je alles hebt gelezen en je hebt je goed voorbereid dan verdien je een voldoende. De docent merkt echt wel als hij normale vragen stelt (natuurlijk moet hij ook wat dieper op de stof in gaan) of je het hebt gelezen of niet. Als je het hebt gelezen vind ik dat je voor de moeite al een 5.5 moet krijgen.
BrEeZaH F4R L!f3
pi_48222597
quote:
Op woensdag 11 april 2007 17:19 schreef Larissa het volgende:

[..]

Juist tegenwoordig zou je niet zo gauw een voldoende moeten geven.
In "jouw tijd" moest je voor die uitreksels nog naar de Bieb. Nu achter de computer heb je binnen tien seconden meerdere uitreksels. Vroeger deed je er tenminste nog moeite voor. Daarom kreeg je altijd minimaal een 1.
pi_48222607
quote:

Nee?
  woensdag 11 april 2007 @ 17:22:16 #124
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_48222616
WTF?! IK MOET SCHIJTEN
pi_48222631
quote:
Op woensdag 11 april 2007 17:20 schreef Tha_Erik het volgende:

[..]

Ik zoek ook geen ruzie, ik vind alleen dat het je eigen schuld is dat je die boeken niet gelezen hebt .
Het gaat er niet om dat ik ze nog niet gelezen heb, want ik ga vanavond die samenvattingen doen en dat lukt me makje, het gaat me erom dat het belachelijk is en dat ik er niks van leer, verspilde moeite dus.
  woensdag 11 april 2007 @ 17:23:14 #126
157826 Heinekenner
je bent wat je weet
pi_48222654
HAHAHA!

voor die mondeling engels had ik een 9,5
Voor mondeling Nederlands een 8,5

Nooit iets gedaan voor engels
Nooit een boek gelezen voor Nederlands

Volgend jaar beter
haat het niet dan schaad het niet...
pi_48222670
quote:
Op woensdag 11 april 2007 17:22 schreef Borkydude het volgende:

[..]

... het gaat me erom dat het belachelijk is en dat ik er niks van leer, verspilde moeite dus.
Even serieus..... daar kom je later nog wel achter.
pi_48222674
quote:
Op woensdag 11 april 2007 17:21 schreef roflpwnt het volgende:

[..]

Nee?
iemand heeft zich voorbereid, heeft alles gelezen. Heeft er tijd ingestoken. Wat ben jij dan voor een hork als docent om iemand in dat geval een onvoldoende te geven?.
BrEeZaH F4R L!f3
pi_48222706
quote:
Op woensdag 11 april 2007 17:23 schreef Br3ezAhHhSleTt het volgende:

[..]

iemand heeft zich voorbereid, heeft alles gelezen. Heeft er tijd ingestoken. Wat ben jij dan voor een hork als docent om iemand in dat geval een onvoldoende te geven?.
Dus als je er tijd in steekt, maar je beheerst de stof niet dan moet je nog steeds een voldoende krijgen? Lekkere leraar zal jij zijn.
pi_48222734
quote:

[..]

Als je het alleen hebt gelezen, maar verder niks hebt begrepen van de achterliggende gedachten, motieven, themathiek etc. verdien je geen voldoende, nee.
pi_48222736
Stiekem geeft dit topic me de woede vanbinnen die ik nodig heb om me straks te concentreren.
  woensdag 11 april 2007 @ 17:26:07 #132
157826 Heinekenner
je bent wat je weet
pi_48222753
quote:

[..]

Mischien omdat de leerling geen leertraject heeft ondervonden en zijn leesniveau niet verbeterd is. Of misschien omdat de leerlingen veel te makkelijke boeken heeft gekozen of misschien heeft de leerling zich fout voorbereid en is vergeten het thema en de motievente analyseren en deze terug te koppelen aan de karakters in de boeken?
pi_48222760
quote:

[..]

Een schaatser die de 10 km in 10.12 sec schaats krijgt toch ook geen gouden plak op de olympische spelen omdat hij nu toevallig het meeste van alles traint?
Het gaat om de beheersing van de stof, niet om je inzet (wel bijzaak, maar niet hoofdzaak).
pi_48222781
quote:
Op woensdag 11 april 2007 17:24 schreef Evik het volgende:

[..]

Dus als je er tijd in steekt, maar je beheerst de stof niet dan moet je nog steeds een voldoende krijgen? Lekkere leraar zal jij zijn.
de stof beheersen Kom op zeg! Ze verwachten dat je details weet van boeken die je ooit in een ver verleden eens gelezen hebt!. Ze mogen er best moeilijke vragen over stellen, maar het moet natuurlijk wel redelijk zijn. Als je de details weet en de stof beheerst dan geef je toch een 9?. Om iemand een onvoldoende te geven omdat hij zich details van 2/3 jaar geleden niet meer herinnert gaat mij toch wat ver
BrEeZaH F4R L!f3
  woensdag 11 april 2007 @ 17:27:30 #135
157826 Heinekenner
je bent wat je weet
pi_48222804
Trouwens Borkydude als je de autobiografische gegevens van de auteurs gaat vergelijken met de hoofdpersonen heb je al een voldoende binnen!
pi_48222807
quote:
Op woensdag 11 april 2007 17:25 schreef roflpwnt het volgende:

[..]

Als je het alleen hebt gelezen, maar verder niks hebt begrepen van de achterliggende gedachten, motieven, themathiek etc. verdien je geen voldoende, nee.
dat zijn geen details, vriend
BrEeZaH F4R L!f3
  woensdag 11 april 2007 @ 17:29:00 #137
7396 Larissa
Live on teh intarwebs!
pi_48222854
quote:
Op woensdag 11 april 2007 17:26 schreef Heinekenner het volgende:
Mischien omdat de leerling geen leertraject heeft ondervonden en zijn leesniveau niet verbeterd is. Of misschien omdat de leerlingen veel te makkelijke boeken heeft gekozen of misschien heeft de leerling zich fout voorbereid en is vergeten het thema en de motievente analyseren en deze terug te koppelen aan de karakters in de boeken?
Mee eens. Een paar details, oke.. maar om er het cijfer vanaf te laten hangen en daarom een onvoldoende te geven gaat mij ook te ver.
pi_48222904
quote:
Op woensdag 11 april 2007 17:27 schreef Br3ezAhHhSleTt het volgende:

[..]

dat zijn geen details, vriend
Het zijn voor het grootste deel de details die de motieven bepalen, en de thematiek ondersteunen, vriend
  woensdag 11 april 2007 @ 17:31:21 #139
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_48222942
quote:

Even een voorbeeld uit de echte wereld: Daar wordt niet de tijd die je er in stopt of de moeite die je gedaan hebt beloont, maar het werk dat je aflevert.

Als je het slecht doet verdien je een onvoldoende, als je het goed doet zonder geleerd te hebben, verdien je een voldoende, eigenlijk best logisch niet?

Nooit begrepen wat al die leraren bezielt die moeite zwaarder belonen dan resultaat, daar heeft een leerling niks aan.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_48222952
quote:
Op woensdag 11 april 2007 17:30 schreef roflpwnt het volgende:

[..]

Het zijn voor het grootste deel de details die de motieven bepalen, en de thematiek ondersteunen, vriend
maar je hoeft die details niet te weten om het thema te kunnen vertellen, ze ondersteunen ze inderdaad.
BrEeZaH F4R L!f3
pi_48222996
En volgens mij is het ook nog zo dat er in boeken vaak diepere lagen staan. De leraar stelt juist DIE vragen die niet direct in het boek staan, maar die je uit de contexten wel op kan maken. Ze testen dus je algemene kennis en ontwikkeling. Het gaat niet om de details, maar om hoe je ze ontdekt, Of je ze ontdekt en hoe je ze interperteert.
pi_48223008
quote:
Op woensdag 11 april 2007 17:31 schreef kingmob het volgende:

[..]

Even een voorbeeld uit de echte wereld: Daar wordt niet de tijd die je er in stopt of de moeite die je gedaan hebt beloont, maar het werk dat je aflevert.

Als je het slecht doet verdien je een onvoldoende, als je het goed doet zonder geleerd te hebben, verdien je een voldoende, eigenlijk best logisch niet?

Nooit begrepen wat al die leraren bezielt die moeite zwaarder belonen dan resultaat, daar heeft een leerling niks aan.
jawel, want het is een vrij kansloos vak waarmee je de kans loopt je eindexamen jaar nog eens leuk over te doen. Ik heb niks tegen boeken lezen, niks tegen zo'n mondeling. Maar zou het niet veel logischer en beter zijn als je op het eind van elk jaar een kort mondeling doet over het in dat jaar gelezen werk?
BrEeZaH F4R L!f3
  woensdag 11 april 2007 @ 17:33:12 #143
157826 Heinekenner
je bent wat je weet
pi_48223016
samenvatting: prestatiegericht onderwijs
pi_48223124
quote:
Op woensdag 11 april 2007 17:31 schreef Br3ezAhHhSleTt het volgende:

[..]

maar je hoeft die details niet te weten om het thema te kunnen vertellen, ze ondersteunen ze inderdaad.
''Noem nog eens een passage die dat thema ondersteunt?''
'' ''
'' ''
En daar sta je dan.
  woensdag 11 april 2007 @ 17:36:55 #145
135430 Sargon
Canes latrantes non mordent
pi_48223147
wat de kanker fuck lullen jullie nou
pi_48223162
quote:
Op woensdag 11 april 2007 17:33 schreef Heinekenner het volgende:
samenvatting: prestatiegericht onderwijs
correctie: onderwijs dat de plank volledig misslaat.

Je krijgt zoveel nutteloze dingen te verwerken waar je gewoon niks aan hebt. Frans, Duits, ANW, CKV, handarbeid en tekenen. Leuk voor de mensen die zich daar voor interesseren, maar niemand koopt er wat voor om 2/3 jaar een vak te hebben wat je niks interesseert. Als ze nou eens van die vakken volledige vakken maken waar je eindexamen in moet doen, dan zou het een stuk serieuzer worden. Het gaat er nu helemaal niet om dat je ergens iets van leert maar het gaat er om dat je het voldoende afsluit.

zo'n mondeling is prima, maar van een beetje redelijkheid is nog nooit iemand minder geworden.
BrEeZaH F4R L!f3
pi_48223208
quote:
Op woensdag 11 april 2007 17:36 schreef roflpwnt het volgende:

[..]

''Noem nog eens een passage die dat thema ondersteunt?''
'' ''
'' ''
En daar sta je dan.
waarschijnlijk wel, lijkt me niet onmogelijk als je een boek 3 jaar geleden hebt gelezen hè?.

vinden jullie het idee om op het eind van elk jaar een mondeling te doen over het in dat jaar gelezen werk zo vreemd ?
BrEeZaH F4R L!f3
  woensdag 11 april 2007 @ 17:40:02 #148
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_48223260
quote:
Op woensdag 11 april 2007 17:38 schreef Br3ezAhHhSleTt het volgende:

[..]
vinden jullie het idee om op het eind van elk jaar een mondeling te doen over het in dat jaar gelezen werk zo vreemd ?
Ik heb dat trouwens wel gehad, alleen ging het laatste mondeling over alle jaren en boeken. Daar kwam meer de ontwikkeling in je leesgedrag naar boven (en natuurlijk de boeken van dat jaar).
Hoogachtend,
Erik.
pi_48223320
quote:
Op woensdag 11 april 2007 17:40 schreef Tha_Erik het volgende:

[..]

Ik heb dat trouwens wel gehad, alleen ging het laatste mondeling over alle jaren en boeken. Daar kwam meer de ontwikkeling in je leesgedrag naar boven (en natuurlijk de boeken van dat jaar).
oke, prima. Danz ou het ook verstandig zijn om als docent bepaalde boeken aan te raden. Bij mij is dat alleen in vwo6 (dit jaar) gebeurt. In vwo4 & 5 mocht je gewoon lezen wat je wou . En natuurlijk werden mensen ook daarop afgerekend
BrEeZaH F4R L!f3
pi_48223581
quote:
Op woensdag 11 april 2007 17:37 schreef Br3ezAhHhSleTt het volgende:

[..]

Als ze nou eens van die vakken volledige vakken maken waar je eindexamen in moet doen, dan zou het een stuk serieuzer worden. Het gaat er nu helemaal niet om dat je ergens iets van leert maar het gaat er om dat je het voldoende afsluit
Vanaf volgend schooljaar worden het volledige vakken geloof ik.
So many adventures couldn't happen today, so many songs we forgot to play, so many dreams swinging out of the blue.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')