Jezus man.... een boekje van drie jaar geleden. ff het uitreksen lezen en je weet alle belangrijke dingen weer.quote:Op woensdag 11 april 2007 17:09 schreef Br3ezAhHhSleTt het volgende:
[..]
lees eens mongool. Niet over de werkdruk, maar over de onredelijkheid dat er van je verwacht wordt dat je na 3 jaar nog de details van een boek weet.
Helemaal mee eens.quote:Op woensdag 11 april 2007 17:12 schreef Br3ezAhHhSleTt het volgende:
[..]
nja, zou natuurlijk wel fijn zijn. Maar het interesseert me verder niet dat je wat zooi moet lezen, daar ben ik best toe bereid. Maar de verwachting dat je na 3 jaar nog de details van een of ander boek weet slaat nergens op.
Ik ben het er wel mee eens dat ze vakken als duits, frans, techniek, tekenen, muziek, handarbeid en ckv niet verplicht moeten stellen. Dat is echt niets anders dan tijdverspilling. Dat ze er een keuze vak van maken prima, maar val me niet lastig met al die onzin. Gewoon uit dat lijstje 2 keuzevakken die je volledig tot aan je eindexamen volgt, dan leer je er tenminste nog iets van. Na 3 jaar Frans lukte het me nog niet om me verstaanbaar te maken![]()
Ik ben het met je eens dat ze niet over kleine details moeten gaan zeuren.quote:Op woensdag 11 april 2007 17:13 schreef Br3ezAhHhSleTt het volgende:
ik had alle boeken op 1 na gelezen en wist globaal ook wat er in gebeurde. Maar om de details te weten gaat toch echt wat te ver.
het is toch veel logischer om op het eind van elk jaar een kort mondeling te houden.
Dan moeten die 14 boekjes een peuleschil voor je zijn vriend!quote:Op woensdag 11 april 2007 17:13 schreef Borkydude het volgende:
[..]
Mijn met vocabulaire, grammatica of interpunctie is niets mis.
Mij lukt dat na 8 jaar VWO nog niet eens. En dan had ik nog wel een 7 op mijn deelcertificaat.quote:Op woensdag 11 april 2007 17:12 schreef Br3ezAhHhSleTt het volgende: Na 3 jaar Frans lukte het me nog niet om me verstaanbaar te maken![]()
Dat betekent nog niet dat ik de tijd erin wil steken, knul.quote:Op woensdag 11 april 2007 17:14 schreef Evik het volgende:
[..]
Dan moeten die 14 boekjes een peuleschil voor je zijn vriend!
?quote:Op woensdag 11 april 2007 17:15 schreef Larissa het volgende:
[..]
Mij lukt dat na 8 jaar VWO nog niet eens. En dan had ik nog wel een 7 op mijn deelcertificaat.![]()
Sorry, stond verkeerde quote bij. Staat nu goed.quote:
Ja, dan moet je gewoon niet zeuren. Je weet waar je aan begint als je VWO of VMBO gaat doen. Dan haal je je diploma toch niet? Ga je ze volgend jaar lekker lezen voor de herkansing! Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten lukt je nooit. Liever lui dan moe?quote:Op woensdag 11 april 2007 17:16 schreef Borkydude het volgende:
[..]
Dat betekent nog niet dat ik de tijd erin wil steken, knul.
Ik ben ondertussen een uitleg over gedichten aan het lezen, want dat moeten we ook nog eens doenquote:Op woensdag 11 april 2007 17:17 schreef Evik het volgende:
[..]
Ja, dan moet je gewoon niet zeuren. Je weet waar je aan begint als je VWO of VMBO gaat doen. Dan haal je je diploma toch niet? Ga je ze volgend jaar lekker lezen voor de herkansing! Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten lukt je nooit. Liever lui dan moe?
Je had in de tijd van dit topic ook al aardig op weg kunnen zijn met je internet samenvatiingen.
Guttegut, wat heb je 't toch zwaar.quote:Op woensdag 11 april 2007 17:19 schreef Borkydude het volgende:
[..]
Ik ben ondertussen een uitleg over gedichten aan het lezen, want dat moeten we ook nog eens doen
Alles gelezen wil nog niet automatisch een voldoende zijn. Je moet ook nog wel wat zinnigs over het boek kunnen zeggen. In "mijn tijd" las het merendeel van de scholieren hun boeken gewoon maar echt niet dat dan iedereen automatisch een voldoende had!quote:Op woensdag 11 april 2007 17:16 schreef Br3ezAhHhSleTt het volgende:
even een voorbeeld uit de praktijk:
een vriend van me werkt altijd erg hard op school. Had alles gelezen, zich goed voorbereid. Op het mondeling ging de docent het hebben over het verband met kunstals gevolg dat hij een 4 kreeg terwijl hij alles had gelezen. Dat is echt triest, als je de indruk van iemand hebt dat hij/zij alles heeft gelezen dan heeft hij/zij gewoon recht op een voldoende.
Ik ga geen ruzie maken, Rena vindt je tof.quote:Op woensdag 11 april 2007 17:19 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Guttegut, wat heb je 't toch zwaar.
Ik zoek ook geen ruzie, ik vind alleen dat het je eigen schuld is dat je die boeken niet gelezen hebtquote:Op woensdag 11 april 2007 17:20 schreef Borkydude het volgende:
[..]
Ik ga geen ruzie maken, Rena vindt je tof.
als je alles hebt gelezen en je hebt je goed voorbereid dan verdien je een voldoende. De docent merkt echt wel als hij normale vragen stelt (natuurlijk moet hij ook wat dieper op de stof in gaan) of je het hebt gelezen of niet. Als je het hebt gelezen vind ik dat je voor de moeite al een 5.5 moet krijgen.quote:Op woensdag 11 april 2007 17:19 schreef Larissa het volgende:
[..]
Alles gelezen wil nog niet automatisch een voldoende zijn. Je moet ook nog wel wat zinnigs over het boek kunnen zeggen. In "mijn tijd" las het merendeel van de scholieren hun boeken gewoon maar echt niet dat dan iedereen automatisch een voldoende had!
Juist tegenwoordig zou je niet zo gauw een voldoende moeten geven.quote:Op woensdag 11 april 2007 17:19 schreef Larissa het volgende:
[..]
Alles gelezen wil nog niet automatisch een voldoende zijn. Je moet ook nog wel wat zinnigs over het boek kunnen zeggen. In "mijn tijd" las het merendeel van de scholieren hun boeken gewoon maar echt niet dat dan iedereen automatisch een voldoende had!
Nee?quote:Op woensdag 11 april 2007 17:16 schreef Br3ezAhHhSleTt het volgende:
een vriend van me werkt altijd erg hard op school. Had alles gelezen, zich goed voorbereid. Op het mondeling ging de docent het hebben over het verband met kunstals gevolg dat hij een 4 kreeg terwijl hij alles had gelezen. Dat is echt triest, als je de indruk van iemand hebt dat hij/zij alles heeft gelezen dan heeft hij/zij gewoon recht op een voldoende.
Het gaat er niet om dat ik ze nog niet gelezen heb, want ik ga vanavond die samenvattingen doen en dat lukt me makje, het gaat me erom dat het belachelijk is en dat ik er niks van leer, verspilde moeite dus.quote:Op woensdag 11 april 2007 17:20 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Ik zoek ook geen ruzie, ik vind alleen dat het je eigen schuld is dat je die boeken niet gelezen hebt.
Even serieus..... daar kom je later nog wel achter.quote:Op woensdag 11 april 2007 17:22 schreef Borkydude het volgende:
[..]
... het gaat me erom dat het belachelijk is en dat ik er niks van leer, verspilde moeite dus.
iemand heeft zich voorbereid, heeft alles gelezen. Heeft er tijd ingestoken. Wat ben jij dan voor een hork als docent om iemand in dat geval een onvoldoende te geven?.quote:
Dus als je er tijd in steekt, maar je beheerst de stof niet dan moet je nog steeds een voldoende krijgen? Lekkere leraar zal jij zijn.quote:Op woensdag 11 april 2007 17:23 schreef Br3ezAhHhSleTt het volgende:
[..]
iemand heeft zich voorbereid, heeft alles gelezen. Heeft er tijd ingestoken. Wat ben jij dan voor een hork als docent om iemand in dat geval een onvoldoende te geven?.
Als je het alleen hebt gelezen, maar verder niks hebt begrepen van de achterliggende gedachten, motieven, themathiek etc. verdien je geen voldoende, nee.quote:Op woensdag 11 april 2007 17:23 schreef Br3ezAhHhSleTt het volgende:
[..]
iemand heeft zich voorbereid, heeft alles gelezen. Heeft er tijd ingestoken. Wat ben jij dan voor een hork als docent om iemand in dat geval een onvoldoende te geven?.
Mischien omdat de leerling geen leertraject heeft ondervonden en zijn leesniveau niet verbeterd is. Of misschien omdat de leerlingen veel te makkelijke boeken heeft gekozen of misschien heeft de leerling zich fout voorbereid en is vergeten het thema en de motievente analyseren en deze terug te koppelen aan de karakters in de boeken?quote:Op woensdag 11 april 2007 17:23 schreef Br3ezAhHhSleTt het volgende:
[..]
Een schaatser die de 10 km in 10.12 sec schaats krijgt toch ook geen gouden plak op de olympische spelen omdat hij nu toevallig het meeste van alles traint?quote:Op woensdag 11 april 2007 17:23 schreef Br3ezAhHhSleTt het volgende:
[..]
de stof beheersenquote:Op woensdag 11 april 2007 17:24 schreef Evik het volgende:
[..]
Dus als je er tijd in steekt, maar je beheerst de stof niet dan moet je nog steeds een voldoende krijgen? Lekkere leraar zal jij zijn.
dat zijn geen details, vriendquote:Op woensdag 11 april 2007 17:25 schreef roflpwnt het volgende:
[..]
Als je het alleen hebt gelezen, maar verder niks hebt begrepen van de achterliggende gedachten, motieven, themathiek etc. verdien je geen voldoende, nee.
Mee eens. Een paar details, oke.. maar om er het cijfer vanaf te laten hangen en daarom een onvoldoende te geven gaat mij ook te ver.quote:Op woensdag 11 april 2007 17:26 schreef Heinekenner het volgende:
Mischien omdat de leerling geen leertraject heeft ondervonden en zijn leesniveau niet verbeterd is. Of misschien omdat de leerlingen veel te makkelijke boeken heeft gekozen of misschien heeft de leerling zich fout voorbereid en is vergeten het thema en de motievente analyseren en deze terug te koppelen aan de karakters in de boeken?
Het zijn voor het grootste deel de details die de motieven bepalen, en de thematiek ondersteunen, vriendquote:Op woensdag 11 april 2007 17:27 schreef Br3ezAhHhSleTt het volgende:
[..]
dat zijn geen details, vriend![]()
Even een voorbeeld uit de echte wereld: Daar wordt niet de tijd die je er in stopt of de moeite die je gedaan hebt beloont, maar het werk dat je aflevert.quote:Op woensdag 11 april 2007 17:16 schreef Br3ezAhHhSleTt het volgende:
maar je hoeft die details niet te weten om het thema te kunnen vertellen, ze ondersteunen ze inderdaad.quote:Op woensdag 11 april 2007 17:30 schreef roflpwnt het volgende:
[..]
Het zijn voor het grootste deel de details die de motieven bepalen, en de thematiek ondersteunen, vriend
jawel, want het is een vrij kansloos vak waarmee je de kans loopt je eindexamen jaar nog eens leuk over te doen. Ik heb niks tegen boeken lezen, niks tegen zo'n mondeling. Maar zou het niet veel logischer en beter zijn als je op het eind van elk jaar een kort mondeling doet over het in dat jaar gelezen werk?quote:Op woensdag 11 april 2007 17:31 schreef kingmob het volgende:
[..]
Even een voorbeeld uit de echte wereld: Daar wordt niet de tijd die je er in stopt of de moeite die je gedaan hebt beloont, maar het werk dat je aflevert.
Als je het slecht doet verdien je een onvoldoende, als je het goed doet zonder geleerd te hebben, verdien je een voldoende, eigenlijk best logisch niet?
Nooit begrepen wat al die leraren bezielt die moeite zwaarder belonen dan resultaat, daar heeft een leerling niks aan.
''Noem nog eens een passage die dat thema ondersteunt?''quote:Op woensdag 11 april 2007 17:31 schreef Br3ezAhHhSleTt het volgende:
[..]
maar je hoeft die details niet te weten om het thema te kunnen vertellen, ze ondersteunen ze inderdaad.
correctie: onderwijs dat de plank volledig misslaat.quote:Op woensdag 11 april 2007 17:33 schreef Heinekenner het volgende:
samenvatting: prestatiegericht onderwijs
waarschijnlijk wel, lijkt me niet onmogelijk als je een boek 3 jaar geleden hebt gelezen hè?.quote:Op woensdag 11 april 2007 17:36 schreef roflpwnt het volgende:
[..]
''Noem nog eens een passage die dat thema ondersteunt?''
''''
''''
En daar sta je dan.
Ik heb dat trouwens wel gehad, alleen ging het laatste mondeling over alle jaren en boeken. Daar kwam meer de ontwikkeling in je leesgedrag naar boven (en natuurlijk de boeken van dat jaar).quote:Op woensdag 11 april 2007 17:38 schreef Br3ezAhHhSleTt het volgende:
[..]
vinden jullie het idee om op het eind van elk jaar een mondeling te doen over het in dat jaar gelezen werk zo vreemd?
oke, prima. Danz ou het ook verstandig zijn om als docent bepaalde boeken aan te raden. Bij mij is dat alleen in vwo6 (dit jaar) gebeurt. In vwo4 & 5 mocht je gewoon lezen wat je wouquote:Op woensdag 11 april 2007 17:40 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Ik heb dat trouwens wel gehad, alleen ging het laatste mondeling over alle jaren en boeken. Daar kwam meer de ontwikkeling in je leesgedrag naar boven (en natuurlijk de boeken van dat jaar).
Vanaf volgend schooljaar worden het volledige vakken geloof ik.quote:Op woensdag 11 april 2007 17:37 schreef Br3ezAhHhSleTt het volgende:
[..]
Als ze nou eens van die vakken volledige vakken maken waar je eindexamen in moet doen, dan zou het een stuk serieuzer worden. Het gaat er nu helemaal niet om dat je ergens iets van leert maar het gaat er om dat je het voldoende afsluit
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |