abonnement Unibet Coolblue
  zondag 17 december 2006 @ 15:51:30 #1
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_44509534

Hier alweer deel 43 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

Wie heeft er mooie treinpics?
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 2.
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 3
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 4
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 5
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 6
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 7.
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+1
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+2
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 11
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje dozijn
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 13
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 14
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 15
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 16
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 17
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 18
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 19
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 20
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 21
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 22
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 23
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 24
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 25
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 26
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 27
Het treinpics, - nieuws en praattopic, deel 28
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 29
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 30
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 31
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 32
Het treinpics, -nieuws en -praattopic deel 33
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 34
Het treinentopic deel 35
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 36
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 37
Het treinpics, -nieuws en praattopic dl.38 (klote 300-grens)
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 39
Het treinentopic deel 40 met vanaf 10 december Maaslopers!!!
Het treinentopic deel 41 met vanaf 10 december Maaslopers!!!
Het treinentopic deel 42 met nieuwe dienstregeling!!!

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op in gegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak.

Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en vanaf 10 december Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Munster.
PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en vanaf 10 december 2006 in de randstad op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts(GTW's). Voordat de concessie overging naar Arriva reed NoordNed op de noordelijke lijnen. Arriva huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. De materieel inzet is als volgt: DM'90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden, met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden) en Spurts(GTW's), welke eerst ingezet worden op Groningen-Nieuweschans-Leer. De overige trajecten zullen volgen.

Vanaf eind 2008 zullen er nieuwe GTW's gaan rijden op Dordrecht-Geldermalsen. Het betreft hier de elektrische variant. 5 maal GTWtype 2/8 en 5 maal 2/6. Tot die tijd rijdt Arriva hier met Plan V.


Links de Wadloper (DH2), dit is het enige groene stel van Arriva. Naast de (gele) tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de één delige (DH1), waarvan sommige voorzien van extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Hiervoor werd in de zomer een deel van de stoelen verwijderd. Dit gebeurt echter sinds enkele jaren al niet meer.

Hierboven de oudste wadloper, de 3201. Voor de DM90-foto's: zie NS.


De Spurt(Stadler GTW) die sinds 5 november 2006 rijdt voor Arriva. De eerste treinen rijden tussen Groningen en Leer. De planning voor de invoering van de GTW's op de verschillende trajecten:
November/December: Groningen-Leer
December week 50: Leeuwarden-Harlingen
Mei 2007: Groningen-Roodeschool
Juli 2007: Leeuwarden-Stavoren
Augustus 2007: Groningen-Delfzijl
September 2007: Groningen-Leeuwarden

De serie van Arriva bestaat uit 2 verschillende type treinen.
- De GTW 2/6, 2 rijtuigen met motorwagen, nummers in de (10)2xx serie.
- De GTW 2/8, 3 rijtuigen met motorwagen, nummers in de (10)3xx serie.
Hieronder is een afbeelding te zien van het interieur van deze trein.




Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's.



Twee gekoppelde Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen.


Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede/Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Mariënberg.
Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. In januari 2007 worden er op Almelo-Mariënberg nieuwe linten ingezet.
De tweede lijn is de valleilijn (kippenlijn), welke ligt tussen Ede/Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn nieuw materieel, de Protos, ingezet.

Interieur en exterieur.


Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat'64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 wil Veolia op de Maaslijn gaan rijden met de Stadler GTW, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler. De trein moet er zo uit gaan zien:



Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan. Er is een speciaal topic voor RandstadRail.
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl
Op RandstadRail is het volgende materieel gaan rijden:




diesel
Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter.
Ook NSR exploiteert nog drie diesellijnen (Enschede-Zwolle, Zwolle-Kampen en Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM’90/Buffels. Wat moderner dan de Wadlopers van Arriva en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus.

Wat betreft aanbestedingen heeft NS-Regio de aanbesteding gewonnen voor het traject Apeldoorn-Zutphen, waar met DM'90 op gereden wordt. Hiervoor is een aparte tak opgezet die "RegioNS" wordt genoemd. Een vast team rijdt en onderhoudt het materieel. Ter onderscheiding zijn de Buffels die hier rijden voorzien van speciale stickers. Ook Zwolle-Kampen is aanbesteed aan NS, deze lijn heeft ook twee 'eigen' verfraaide Buffels gekregen.


Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld.

Elektrisch
En omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal geëlektrificeerd is, wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van elektrische treinstellen en locs omdat die over het algemeen wat goedkoper in het gebruik zijn.

De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn vrijwel identiek, alleen is de 1700 ongeveer tien jaar nieuwer, en heeft wat meer mogelijkheden wat betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en dubbeldeksmaterieel (alleen DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden). Ook technisch gezien zijn er verschillen, maar daar zullen we jullie niet mee vermoeien.
Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als de Beneluxtrein (Amsterdam-Brussel); Venlo-Den Haag (met ICK); Den Haag-Arnhem en Arnhem-Roosendaal, en wat kortere (spits)routes daarbinnen als bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht.
Tot 10 decembber werd de treinserie 800/900 Haarlem-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Heerlen/Maastricht met getrokken treine (ICRm) gereden, maar die zijn nu vervangen door IRM. Hiermee wordt niet meer naar Haarlem, maar van/naar Alkmaar worden gereden. Ook wordt er niet meer alternerend naar Maastricht of Heerlen gereden, maar wordt er voortaal gesplitst worden in Sittard waardoor de IC’s elke halfuur naar deze beide plaatsen gaat rijden.

Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de reiziger nog banken staan ook.
Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig (bestaat niet meer), ICRm = gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht (voor een miljoen per stuk) om wat extra zitplaatsen te verzorgen, wat destijds hard nodig was. Na een halfjaar rust, zijn recentelijk weer meer rituigen ICK in dienst gekomen, om via schuifacties met IRM een DD-AR de wegvallende stellen plan V op te kunnen vangen, die wegens verstreken onderhoudstermijnen aan de kant gingen. Ook een hoge defectenstand in IRM (gesmolten stuifsneeuw in electr. circuit) en ICM (nieuwe compressoren zijn storingsgevoelig). Met de ingang van dienstregeling 2007 zijn er zoveel extra treinen dat alle ICK weer in dienst zal komen. Niet in de laatste plaats omdat er 60 rijtuigen ICRm aan HSA worden verhuurd voor inzet op de HSL-Zuid.

ICR en ICRm werd door elkaar gebruikt tijdens de rivisie - die nu afgerond is- op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar ICK eigenlijk alleen maar tussen Eindhoven/Venlo-Den Haag rijdt. (Inmiddels zijn overigens, in augustus 2006, alle ICK-rijtuigen weer in dienst genomen en rijden zij ook weer in de 3500-serie tussen Eindhoven en Schiphol.) Omdat er met ICK nog altijd niet genoeg materieel is voor de nieuwe dienstregeling, heeft NS er nog 50 rijtuigen bijgehuurd, de eerste zijn al in het land, en er rijdt nu een setje tussen Amsterdam en Amersfoort.

Hoe eea er van binnen en van buiten uitziet, zie de fototjes.

Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur.


Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing tot ICRm.


Het ICK van buiten, en een coupé en het gangpad van binnen.

Nu is zo'n loc aan één kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom worden sommige ICR-rijtuigen voorzien van een zgn. stuurstand type: BDs); een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging sneller gekeerd worden. Alleen voor ICRm zijn er stuurstands, ICK heeft meestal aan beide kanten een loc hangen.


Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM-1 en DD-AR. DDM-1 zijn lange DD-stammen met een 1800-loc, van binnen harde rode banken. De stuurstanden zijn voorzien van de afbeelding van een bedreigde diersoort. DDM-1 bakken zijn ook af en toe te vinden tussen Maastricht/Heerlen en Haarlem, waar 12 rijtuigen ICR blijkbaar te weinig zitplaatsen leveren. Dan lopen er één of twee DDM-1's in mee. Bij instroom van de stuurstand (BDs) in deze treinseries, zullen de dubbeldeks bakken gewoon in dienst blijven.
De huidige verwachting is dat alle DDM-rijtuigen worden gemoderniseerd zodat ze IC-waardig worden qua comfort.

DD-AR is wat korter (stammen van 4) en heeft groene en blauwe bankjes (2e respectievelijk 1e klas). DD-AR staat voor "DubbelDekker - Agglo-Regio". Om loc's vrij te maken om oude locseries (1100/1200/1300) te vervangen, is bij vijftig DD-AR stammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de 1700-loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de benedenverdieping vol staat met de elektrische installatie.

Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen.

De Panda

2e en 1e klas interieur: de zelfde banken als in SGM3.


...en van binnen. De groene bankjes is de 2e klas, de blauwe 1e klas.

Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens ICM, DD-IRM, plan V, plan T, SGM en tot december 2005 SM'90. Dit laatste type is buitendienst gesteld vanwege de grote storingsgevoeligheid en de hoge kosten die er aan die type, mede door de kleine serie, verbonden waren.

De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop (die om dubieuze redenen overigens buiten dienst gesteld is in 2005, en bij revisie dicht gelast zal worden) en snelle koppeling is het mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een andere plaats. Voor het ontkoppelen geldt hetzelfde.
De treinen combineren en splitsen op de volgende routes:
- Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede
- Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden.
Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een cross-platform overstap is op de andere trein. In de nieuwe dienstregeling is dit deels afgeschaft: het Amsterdamse deel wordt niet meer meegenomen, maar rijdt als apart pendel IC'tje.

Interieur van de ICM

Verder werd het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht. Met ingang van de dienstregeling 2007 komt er een eind aan de inzet van ICM op de stoptreinen. Mat'64 neemt de dienst in het oosten over, en Zwolle-Groningen heeft de Buffels gekregen die Veolia eigenlijk had willen hebben.
Foto's:

Een close-upje van de helaas ter ziele gegaane doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren.

De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim 26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit 5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog een paar speciale koplopers rond. De eerste is ontworpen door de Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het eveneens door Mendini ontworpen Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft, itt een gewone ICM4, 2 bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is. Inmiddels is de eerste koploper gereviseerd. Het betreft de 4011 (nog niet in dienst).

Mendini-interieur, balkon en 1e klas.

Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook.

Tijdens de boekenweek was er nog een kinderboeken stel, en door de sponsering van het NOC NSF door de NS, rijden er ook drie Olympische ICM’s en twee IRM’s rond.(4201,4240,4241,9525,9520) Vanwege de Olympische spelen in Turijn was er een Olympische Thalys. Deze heeft de wintersporters teruggebracht naar Nederland. Na deze rit is de Thalys echter meteen weer van haar bestickering ontdaan.

Olympische ICM IV

Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen drietjes en viertjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), werden deze in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de 'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) ICR nog niet genoeg zijn, wordt 2*IRM6 ingezet, met een capaciteit van bijna 1150 personen. De NS heeft echter momenteel zodanig veel IRM in dienst dat de treinen in vele series rijden, waar ze oorspronkelijk niet bedoeld waren om op ingezet te worden, bijvoorbeeld op Venlo-Den Haag. Op Heerlen/Maastricht-Haarlem rijden al twee setjes van twee zesjes gekoppeld om alle reizigers van de perrons in de trein te kunnen krijgen. Met de dienstregeling 2007 moet deze versnippering voorbij zijn. Echter zal aan de versnippering niet geheel een eind gemaakt worden, omdat met ingang van de DRGL 2007 de ambtenarentreinen 501 en 502 Groningen-Den Haag CS gereden gaan worden met 2xVIRM6. In het weekend zullen de vergelijkbare treinen ook door dit VIRM gereden gaan worden, waarbij ieder weekend een stel VIRM op zaterdag naar Leeuwarden gaat en op zondagavond weer terug naar Groningen.
En natuurlijk weer de foto's...

1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de verlengde stellen. Nu staan op één verdieping de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat 'men' dit fijner zou vinden bij drukte.

verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant.

VIRM IV + VIRM VI

Een wat minder bekend treinstel was de SM'90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM’90. Is een experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer elektronica in een SM'90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurde regelmatig dat alle negen treinstellen in Zwolle aan de kant stonden. Door alle technische problemen mocht er een tijd lang alleen maar met twee stellen worden gereden zodat het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en mocht niet overal gereden worden vanwege de grotere breedte van de trein. De opstelling in de trein werd echter na een tijdje veranderd in een normale 2+2 opstelling. Als de treinen werkten, was het echter één van de fijnste treinen van het land.
Per december 2005 staan deze high-tech stellen echter terzijde in Onnen en zijn ze vervangen door mat'64.
Wederom fotootjes.

1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kon zitten), en de rolstoellift.

En van de buitenkant zag het ding er in haar goede dagen zo uit.

Het mat dat door de Railhopper/SM’90 vervangen had moeten worden, is het mat'64, onder te verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64 aan de kant gezet dan wel gesloopt, omdat men anders geen diensten genoeg heeft voor de de nieuwe IRM-instroom, en omdat het spul na ruim 40 jaar technisch op is. Plan V rijdt rond in vele kleuren (qua interieur) en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn er bijna 250 gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 12 jaar ouder dan de nieuwste. Vanaf 10 december rijdt Plan V niet alleen meer voor NS, maar ook voor Arriva, Connexxion en Veolia.

Plan T is wel één serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit van buiten en binnen (behalve de 527, die voor een kwart Plan V is).
De belangrijkste overeenkomst is dat beiden (maar vooral de T's) gehaat worden voor hun krottigheid en harde bankjes. Bij drukte zit je met je knieën in je nek en in de nek van de persoon tegenover je. Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland (Werkspoor) gebouwd zijn, al zijn de nieuwere series al in het buitenland in elkaar gezet. Vanaf 2008 zal mat'64 geleidelijk aan vervangen worden door een nieuw type sprinter.

Een T en een V.

Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over. En het interieurtje van een Plan T 2de Klas

Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in twee smaken: de tweebaks Citypendel (Banaan) en de gereviseerde driebaks Sprinter SGMm (Vlavlip).
De Citypendels waren eigenlijk alleen te vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als aggressielijn. Ook waren de citypendels te vinden op de Hofpleinlijn. Nu aan deze inzet een einde is gekomen, worden de 2 delige stellen als versterking van sommige treinen in de randstad ingezet.
De Sprinters (drietjes) zijn in de zgn 'ruime randstad' te zien, op Gouda-Rotterdam, Utrecht-Rhenen, Utrecht-Baarn, Rotterdam-Hoek van Holland, en in Uitgeest-Haarlem-Amsterdam en nog zo wat trajecten in die hoek.
Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate geschikt voor drukke trajecten met veel stops. De ombouw van de driedelige Sprinters is voltooid en met de nieuwe sprinters heeft NS Commercie het product 'Sprinter' ingevoerd, ipv gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e klas is compleet verwenen (alleen ander kleur stofje).

SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter)

SGMm van binnen en buiten.



Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (oorspronkelijk afkomstig uit Hannover), evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Dr_Flash)


A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur)
Amsterdam-Keulen (5x per dag)
Schiphol-Berlijn (4x per dag)
Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd)


meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS).
De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.



Hier alleen maar wat foto's.

Op Enschede-Munster/Dortmund rijdt Bauheihe 643. Deze komt ook in Heerlen vanuit Aachen.
Tot 3 november reed op Nieuweschans - Leer deze duitse boemel treintjes

Deze zijn nu vervangen door rechtstreekse treinstellen van Arriva, de GTW's van Stadler.


Op Roosendaal-Antwerpen de varkenskop:



Maastricht-Luik:
Totdat de rechtstreekse Intercity van Maastricht naar Brussel ging rijden, deden deze oude barrels van de Belgische spoorwegen dienst op dit lijntje

In de nieuwe dienstregeling is die stoptrein dus vervangen door een HSL-intercity die nonstop rijdt tussen Brussel en Luik en dan doorsukkelt als stopper naar Maastricht, maar helaas wel Eijsden overslaat, waardoor ons zuidelijkste stationnetje treinloos is geworden.


Venlo-Hamm:


Deze trek-duwtreinen bestaan uit gereviseerde Duitse Silberlingen. Deze treinen rijden vanuit Venlo meteen de grens over en rijden onderweg onder andere langs grote steden als Mönchengladbach, Düsseldorf, Wuppertal en Hagen.

Soms worden in deze topicserie verkortingen gebruikt voor stationsnamen, als je hier niet zo in thuis bent (over het algemeen zijn het gewoon de eerste letters van de lettergrepen), kun je ze hier opzoeken.
Ook wordt wel eens melding gemaakt van een treinserie, waarmee alle treinen op een bepaald traject worden bedoeld. Als men het heeft over 'de 3600' worden daar de sneltreinen tussen Roosendaal en Zwolle mee bedoeld. Alle treinen in het land hebben een eigen nummer om ze herkenbaar te houden voor personeel en verkeersleiding. Zo is de trein die die om 16:19 vanuit Zwolle naar Roosendaal vertrekt de 3663. De volgende trein is de 3665, die daarna de 3667 et cetera. De treinen in de tegengestelde richting hebben de even nummers. Een lijst (PDF) van alle treinnummers die in 2006 gebruikt worden, kun je hier vinden.


Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden
pi_44509680
YeY! Reist is goed!
  zondag 17 december 2006 @ 16:00:57 #4
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_44509791
nooit geweten dat eer zoveel verschillende treinen in nederland rondrijden
  zondag 17 december 2006 @ 16:15:37 #5
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_44510213
quote:
Op zondag 17 december 2006 16:00 schreef gateway het volgende:
nooit geweten dat eer zoveel verschillende treinen in nederland rondrijden
En dan ontbreken alle verschillende goederenmaatschappijen met hun diverse locs hier nog...!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_44510329
en dat terwijl goederentreinen veel toffer zijn!
  zondag 17 december 2006 @ 16:20:20 #7
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_44510345
quote:
Op zondag 17 december 2006 16:19 schreef Alexxxxx het volgende:
en dat terwijl goederentreinen veel toffer zijn!
Dat is een mening.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 17 december 2006 @ 16:24:20 #8
34813 Jerommeke.nl
Jorasho.nl zul je bedoelen.
pi_44510468
maar wat doet die 4011 dan tot die tijd als ie al gerenoveerd is?
  zondag 17 december 2006 @ 16:25:01 #9
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_44510483
quote:
Op zondag 17 december 2006 16:24 schreef Jerommeke.nl het volgende:
maar wat doet die 4011 dan tot die tijd als ie al gerenoveerd is?
Opleiding van rijdend personeel en werkplaatspersoneel.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 17 december 2006 @ 16:29:14 #10
34813 Jerommeke.nl
Jorasho.nl zul je bedoelen.
pi_44510597
Ah joh, jammer, nog even wachten. Gaan ze trouwens straks ook in combinatie oud-nieuw rijden dan?
pi_44510891
quote:
Op zondag 17 december 2006 16:19 schreef Alexxxxx het volgende:
en dat terwijl goederentreinen veel toffer zijn!
2 stinkende rokende diesellocs onder je neus is niet fijn hoor :/

Zeker niet als ze onder draad rijden.. :/
pi_44510906
woei...hier is ikke weer...

Morgen weer met de trein naar stage dus ik blijf dit topic volgenen

Als mensen willen babbelen over goederenloc's moeten ze maar een eigen topic aanmaken
  zondag 17 december 2006 @ 16:42:18 #13
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_44510982
quote:
Op zondag 17 december 2006 16:00 schreef gateway het volgende:
nooit geweten dat eer zoveel verschillende treinen in nederland rondrijden
In dan staat het bonte geel-wit/blauw-wit/rood-blauw/gele gezelschap er nog niet eens tusssen (vanaf maandag 2e stam).
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_44510995
quote:
Op zondag 17 december 2006 16:39 schreef Dichterbijer het volgende:
woei...hier is ikke weer...

Morgen weer met de trein naar stage dus ik blijf dit topic volgenen

Als mensen willen babbelen over goederenloc's moeten ze maar een eigen topic aanmaken
Goederen zijn imo weinig boeiend, ze zijn toch ALTIJD VIES!
pi_44511061
quote:
Op zondag 17 december 2006 16:42 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

Goederen zijn imo weinig boeiend, ze zijn toch ALTIJD VIES!
pak een emmer en een sopje en leef je uit
bye
pi_44511218
quote:
Op zondag 17 december 2006 16:45 schreef Petre het volgende:

[..]

pak een emmer en een sopje en leef je uit
sopje? daar heb je bijna zoutzuur bij nodig wil je die viezigheid weg krijgen
  zondag 17 december 2006 @ 17:15:48 #17
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_44511976
quote:
Op zondag 17 december 2006 16:29 schreef Jerommeke.nl het volgende:
Ah joh, jammer, nog even wachten. Gaan ze trouwens straks ook in combinatie oud-nieuw rijden dan?
Ja, anders moet je twee omlopen maken, en voor de Koplopers wordt dat erg lastig volgens mij. Zeker als je bedenkt dat het bestand nieuwe steeds groter wordt, waardoor je blijft wijzigen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 17 december 2006 @ 17:16:54 #18
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_44512010
quote:
Op zondag 17 december 2006 16:39 schreef Dichterbijer het volgende:
Als mensen willen babbelen over goederenloc's moeten ze maar een eigen topic aanmaken
Trein is trein. Als mensen het hier over goederentreinen willen hebben, moeten ze dat vooral doen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 17 december 2006 @ 17:24:41 #19
34813 Jerommeke.nl
Jorasho.nl zul je bedoelen.
pi_44512240
quote:
Op zondag 17 december 2006 17:15 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja, anders moet je twee omlopen maken, en voor de Koplopers wordt dat erg lastig volgens mij. Zeker als je bedenkt dat het bestand nieuwe steeds groter wordt, waardoor je blijft wijzigen.
Code 1 (voor onze treintellers)
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 17 december 2006 @ 18:15:24 #20
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_44513737
Etappe 1: 4 km

Utrecht Centraal - Utrecht Lunetten.

Zo tegen 13:55 vanmiddag meldde ik me bij het startpunt van de eerste etappe: Utrecht Centraal.



Daar aangekomen heb ik eerst even bij de AH to go wat geld over de balk gesmeten voor 2 blikken bier en een broodje, waarna Het Grote Reizen daadwerkelijk kon beginnen. Immers, a journey of a thousand miles begins with a small step, zo wist Mao al. Ik sjokte met volle handen naar spoor 11b en zag daar zowaar mijn trein aangekondigd op de CTA:



Sterker nog: Hij stond er al:



Ik besloot om eerst nog even van het zonnetje te genieten op deze wisselvallige decemberzondagmiddag, en nam rond 14:06 mijn intrek in de voorste bak van het achterste stel, een Plan V met het nummer 818. Palindromen zijn namelijk okee 8)



Om 14:14 vertrok deze trein met veel geboenk over de wissels, en een minuutje vertraging, in de richting van Utrecht Lunetten en verder. Uiteraard gebeurde er op dit korte pis-eindje niets vermeldenswaardigs, zodat ik het even laat bij het bewijs dat ik mijn eerste doel gehaald heb: Utrecht Lunetten!



In het tunneltje onder het spoor door was een cameraploeg een zooi jongelui aan het filmen, en de terugweg heb ik met de bus moeten doen omdat er ineens een stroomstoring was, maar dat valt buiten de scope van dit project

Het was LEUK! Het volgende cijfer is ACHT ( 8 )
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 17 december 2006 @ 18:37:10 #21
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_44514278
Wereldreis! Geweldig Fles!!

Die tentoonstelling over Herculaneum wil ik nog wel heen trouwens!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 17 december 2006 @ 18:45:40 #22
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_44514454
Die nieuwe Stadler trein, daar kun je niet doorheen lopen zo te zien he? Of is er een klein gangetje naast de motor?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 17 december 2006 @ 18:47:16 #24
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_44514485
quote:
Op zondag 17 december 2006 18:45 schreef De_Hertog het volgende:
Die nieuwe Stadler trein, daar kun je niet doorheen lopen zo te zien he? Of is er een klein gangetje naast de motor?
Je kan door dat motorblok heen wandelen ja
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 17 december 2006 @ 18:48:15 #25
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_44514505
quote:
Op zondag 17 december 2006 18:37 schreef Duvel het volgende:
Wereldreis! Geweldig Fles!!
This is just the beginning

© Belinda Carlisle





Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')