abonnement Unibet Coolblue
pi_31362917
Pimp hier met je eigen cavia

[centraal] Cavia's met foto's!

Hier is een van de 2 cavia's van mij.

ik weet d'r naam alleen niet, aangezien ze van m'n zusje is





m'n cavia, wat doe je :'(

gaat weer helemaal top met haar

[ Bericht 8% gewijzigd door sannydude op 11-10-2005 18:32:45 ]
pi_31363063
!!



Pluisje
♫ | DVD's | MSN Space | ♫
pi_31363171
Cavia's met foto's deel 1

Als je je cavia een dierendagcadeautje wilt geven, kun je beter kiezen voor een knaagstengel. Dat wordt beter gewaardeerd Of een leuk nachthok
I had a signature once. It was awful.
pi_31363774
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 18:31 schreef zoeperzazke het volgende:
Cavia's met foto's deel 1

Als je je cavia een dierendagcadeautje wilt geven, kun je beter kiezen voor een knaagstengel. Dat wordt beter gewaardeerd Of een leuk nachthok
Hij heeft naast het toilet ook nog een knaagstengeltje gekregen.
Helaas kijkt ie er -praktisch- niet naar om.
♫ | DVD's | MSN Space | ♫
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 18:59:46 #5
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_31363883
Mijn cavia's kijken niet om naar:
- nachthokken
- caviatoiletten
- langer dan 3 mij loslopen in de kamer/waar dan ook

En ze vernielen drinkflesjes waardoor ik ben overgestapt op een drinkbakje. Het record is 3 drinkflesjes in 1 week!
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 19:00:34 #6
51684 The_Tankgirl
Kate Bush is the best
pi_31363899
Onze cavia's (van mijn moeder en ik)
http://tankgirl.bakellende.nl/cavia/
Alle benodigdheden voor cupcakes, taarten en andere lekkere dingen :-9 www.bakgoed.nl
pi_31363962
Heb het topic even gewijzigd naar Cavia's met Foto's deel 2, zodat het niet alleen een foto topic lijkt te zijn, want hier mag ook over cavia's in het algemeen gepraat worden

Sannydude wat een mooi caafje zeg!!!
pi_31364049
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 19:00 schreef The_Tankgirl het volgende:
Onze cavia's (van mijn moeder en ik)
http://tankgirl.bakellende.nl/cavia/
Jonkie nummer 1, !!!
♫ | DVD's | MSN Space | ♫
pi_31364297
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 19:02 schreef inkie1010 het volgende:
Heb het topic even gewijzigd naar Cavia's met Foto's deel 2, zodat het niet alleen een foto topic lijkt te zijn, want hier mag ook over cavia's in het algemeen gepraat worden

Sannydude wat een mooi caafje zeg!!!
thnx die andere moet er ook nog op, maar die was me te snel af ik doe vanavond en anders morgen weer een poging

offtopic:

deze is net binnengekomen. Hoop dat hij niet de cavia's op eet
pi_31364337
Sommige cavia's moeten wennen aan nieuwe dingen. Mijn eerste twee knaagstengels heb ik ook ondergepist en wel weg kunnen gooien. Nu vreten ze die dingen echt alsof ze nooit wat te eten krijgen.
Ook mais ging zo. De eerste twee kolven lagen bij wijze van weg te rotten, terwijl vanaf dan ineens het het favo nieuwe voer van de diertjes werd.
I had a signature once. It was awful.
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 19:22:00 #11
51684 The_Tankgirl
Kate Bush is the best
pi_31364372
En een verhaaltje over de cavia's

Neeltje is vorig jaar met moederdag aan mijn moeder gegeven.
Toen ik een paar maanden geleden te horen kreeg dat mijn vriend en ik een huisje zouden krijgen, kreeg ik van mijn vader 2 cavia's: Chippie, en Roosje.

Roosje was al gelijk ingepikt door mn moeder, omdat het een lapjescavia was, en mijn ma is een lapjesgek. Ik vond het niet erg, want ik dacht al te zien dat chippie een mannetje was en nog een jonkie ook, dus die kon nog lang niet gecastreerd worden.

Roosje had een vrij grote buik, itt haar lijfje.. Ik zei tegen mijn moeder dat ik dacht dat ze zwanger was, maar ze geloofde me niet, omdat roosje zo klein was.. totdat de jonkies in haar buik begonnen te bewegen!
Op een zondag is ze bevallen van deze 3 mooie jonkies, en ze leefden nog lang en gelukkig
Alle benodigdheden voor cupcakes, taarten en andere lekkere dingen :-9 www.bakgoed.nl
pi_31364434
Mooie caafjes The_Tankgirl!! Die jonkies
pi_31365225
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 18:21 schreef sannydude het volgende:
Pimp hier met je eigen cavia

[centraal] Cavia's met foto's!

Hier is een van de 2 cavia's van mij.

ik weet d'r naam alleen niet, aangezien ze van m'n zusje is

[afbeelding]

[afbeelding]

m'n cavia, wat doe je :'(

gaat weer helemaal top met haar
Wat een prachtige cavia! Die kleur helemaal geweldig. Enige wat ik niet zo mooi vind om te zien is de bodembedekking
Stro is niet goed voor cavia's. Veel te grof aan de voeten en je hebt kans dat ze wondjes oplopen omdat het te scherp is. Wondjes aan ogen en dergelijke. Eentje had er al problemen met het oog... komt misshcien door het stro. Vervang het stro door hooi dat is een stuk zachter.
pi_31365677


Ik heb er wat van gezegd en als m'n moeder er niets aan doet, zal ik het wel doen. Een beetje kan neem ik aan wel, maar er gaat wel een grote hoeveelheid stro uit.
pi_31368290
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 19:58 schreef Uiruru het volgende:

[..]
Vervang het stro door hooi dat is een stuk zachter.
Hooi is goed voor de spijsvertering

Btw, Pluisje lijkt wel een klein beetje op Kookai


Kookai


Ander cavia-beest.
Genaamd Yanou, Noeke voor intimi ...
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_31368751
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 22:03 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Hooi is goed voor de spijsvertering
Dat OOK nog eens. Ik weet niet of er een prijsverschil is tussen hooi en stro... Het zal je in ieder geval niet failliet maken.
pi_31369094
geen image shack aub 4EverBlackEyed

ik zie geen foto's.
pi_31374899
Hooi als ondergrond lijkt me ook niet aan te raden hoor!
Dan word het een nat zooitje en het is er voor om op te eten.
En misschien is het leuk om er nog een cavia bij te nemen, want geloof dat ie nu alleen zit??

Ik heb van mijn moeder een nachthokje gekregen, dus ik hoef geen kartonnen dozen meer mee te nemen.
Alleen is het nachthokje te klein, er past er maar 1 in, of er ligt er 1 met z'n kop buitenboord en de ander met z'n kont.
Dus heeft ze er nog iets bij gekocht, een soort houten tunneltje en dat vinden ze leuk joh, kruipen er steeds door heen.

Ze poepen nu trouwens steeds meer in dezelfde hoek, ligt elke dag echt zo'n hoopje keutels op elkaar, wel handig!
pi_31375980
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 22:03 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Hooi is goed voor de spijsvertering

Btw, Pluisje lijkt wel een klein beetje op Kookai

[[url=http://img422.imageshack.us/img422/5510/conny3fs.png]afbeelding][/URL]
Kookai

[[url=http://img422.imageshack.us/img422/8886/yanou6uw.jpg]afbeelding][/URL]
Ander cavia-beest.
Genaamd Yanou, Noeke voor intimi ...
Ik zie geen foto's.. Klote imageshack ook

Ik zit eraan te denken om nog een cavia te nemen..Pluisje is ook maar alleen..
maar wat is het beste? een vrouwtje erbij lijkt me niet handig want dan
hebben we hier straks een nest...
Iemand die mij kan adviseren?
♫ | DVD's | MSN Space | ♫
pi_31378146
sterrilisatie? dan kan het wel

@troeta: ze zit niet alleen ik heb nog een monster.



maar deze was me steeds te snel af
pi_31379916
Ooooo die is leuk! Dat is zegmaar een gladharige Piet!
pi_31379987
ik noem haar dikke drol
pi_31381809
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 10:09 schreef sannydude het volgende:
sterrilisatie? dan kan het wel
nee, nee en nog eens nee. Sterilisatie is een zéér heftige ingreep bij een cavia. Dit moet je enkel doen als er medische noodzaak is (baarmoederkanker etc). 'Zomaar' een cavia steriliseren is het domste wat je kunt doen, omdat deze ingrepe een van de riskantste is in cavialand.

Je kunt beter je beer laten castreren. Castratie is veel minder ingrijpend in vergelijking met een sterilisatie. Castratie is voor veel dierenartsen een standaardingreep, die veel, veel vaker goed gaat dan sterilisatie. Bij een castratie moet je opletten dat de DA een gasnarcose gebruikt, geen spuitnarcose. Deze laatste is vaak de te zwaar voor een cavia en kost meer moeite om verwerkt te worden. De narcose is ook het gevaarlijkste onderdeel van een castratie.
Na de castratie zet je je beetrje een dag of 3 tot 5 op handdoeken of steriele doeken van de DA, en geef je het de kans om te genezen. Na 4 weken kan het beertje bij een dame worden geplaatst zonder dat je kleintjes krijgt
Dit is meestal de beste oplossing.

Ook kun je er voor kiezen om een jong beertje erbij te zetten, maar het is niet altijd gezegd dat het goed gaat en als het fout gaat zit je wel met twee eenzame beren di eniet bij elkaar kunnen.
I had a signature once. It was awful.
pi_31384078
Hier heb ik wat aan. bedankt !
♫ | DVD's | MSN Space | ♫
  woensdag 12 oktober 2005 @ 14:38:42 #25
129106 Chav
Oi Oi Oi !!!
pi_31384371


Pluis een lekkere bolle borstelcavia (zeugje) met een voorliefde voor witlof

Helaas al een tijd dood, maar wat een scheetje was het !

Foto`s zijn trouwens van 1998 en dus niet super, sorry daarvoor.
In me Burberry......
  woensdag 12 oktober 2005 @ 16:26:24 #26
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_31386345
Wie heeft er een Cavy-cage kooi? Deze bijvoobeeld vind ik erg mooi maar ik vraag mij af hoe je zoiets maakt en waar je de materialen moet kopen.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_31388604
Paranoid_Ev had volgens mij zo'n soort kooi. Je kunt deze nog steeds zelf maken. Bij de Xenos verkopen ze een soortgelijk type draadkubus, die je makkelijk aan elkaar zet. Een onderbak... Ja, daar zul je zelf je creativiteit op los moeten laten. De echte draadkubussen zjin in nederland niet meer te verkrijgen. Ze verkochten ze óóit bij de Blokker, maar het is het laatste jaar niemand meer gelutk ze te vinden.
I had a signature once. It was awful.
pi_31388702
Dit is een schilderjitje van mijn overleden grummel. Op deze log kun je meer zien. http://cobaye.web-log.nl/log/2680714#reageer

I had a signature once. It was awful.
pi_31388733
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 18:07 schreef zoeperzazke het volgende:
Paranoid_Ev had volgens mij zo'n soort kooi. Je kunt deze nog steeds zelf maken. Bij de Xenos verkopen ze een soortgelijk type draadkubus, die je makkelijk aan elkaar zet. Een onderbak... Ja, daar zul je zelf je creativiteit op los moeten laten. De echte draadkubussen zjin in nederland niet meer te verkrijgen. Ze verkochten ze óóit bij de Blokker, maar het is het laatste jaar niemand meer gelutk ze te vinden.
Yup die heb ik gehad, en misschien schakel ik er zelfs nog wel op terug Die draadkubussen weet ik niet eens of ze die nog hebben bij de Xenos. Maar je kan altijd kijken. Om de prijs hoef je het helemaal niet te laten, die kubussen zijn 10 euro per 20 ofzo, en de bodembak kan je van 5 euro aan vinyl van de Leen Bakker maken.
pi_31388781
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 14:26 schreef mrsj het volgende:
Hier heb ik wat aan. bedankt !
Succes ermee, laat ej weten wat je gaat doen?

Overigens, aan een castratie zitten wel eisen natuurlijk. Het beestje moet zwaarder zijn dan 700 gram, meen ik, en moet uiteraard ine en goede conditie zijn. Is je cavia de laatste dagen al wat ziekjes, nogal mager of niet levendig, ishet verstandig ome r even mee te wachten. Het is logisch dat een beestje goed in zijn vel moet zitten voor zo'n operatie om het risico tot een minimum te beperken.
Nog een tip, als je kiest voro castratie: bel eens rond bij diverse DA's. Informeer wekl type narcose ze toepassen (je moet gas hebben) en informeer ook naar de kosten. Dat klintk krenterig, maar als je weet dat de prijzen verschillen tussen de 50 euro en de 25 euro, is een rondje bellen de moeite! Ik betaal hier 32 euro geloof ik, dat is een keurig bedrag.
I had a signature once. It was awful.
pi_31388835
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 18:11 schreef ParanoidEv het volgende:

[..]

Yup die heb ik gehad, en misschien schakel ik er zelfs nog wel op terug Die draadkubussen weet ik niet eens of ze die nog hebben bij de Xenos. Maar je kan altijd kijken. Om de prijs hoef je het helemaal niet te laten, die kubussen zijn 10 euro per 20 ofzo, en de bodembak kan je van 5 euro aan vinyl van de Leen Bakker maken.
Ja, die verkopen ze nog steeds bij de Xenos, heowel niet ieder filiaal het heeft (vriendje heeft er tot maand terug gewerkt, vandaar dat ik het weet). Ik heb er zelf ook eentje (was meer toeval dan gepland), en ik vind het vooral ideaal om er een kleine ren mee re maken op het gras.

bevalt je nieuwe caviaplek niet, Ev?
I had a signature once. It was awful.
pi_31389588
Het idee was leuk, het was ook heel lief van mijn vriend, maar het is nog te laag bij de grond, en te weinig ruimte. Ik houd hem wel totdat ik ga verhuizen en dan bouwen we zelf wel een passende oplossing. Voordeel: deze gaat dus in de verkoop
  woensdag 12 oktober 2005 @ 18:56:43 #33
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_31389777
Ik heb nu een hok van 100x50 cm voor mijn 2 cavia's. Dat vind ik te klein en de handigste oplossing lijkt mij om ook een bovenverdieping te maken omdat mijn kamer niet zo groot is. Bij de Xenos zal ik wel kijken of ze de draadkubussen nog hebben. Alleen een bodembak van vinyl lijkt me een beetje slap?
Echt mooi hoe ze die kooien van Cavy Cage maken. Met allemaal speeltjes en plekjes er in. Mijn cavia's negeren dat soort dingen, ook nachthuisjes. Heel gek.
Vandaag zijn ze trouwens ontsnapt maar ze verraden zichzelf door piepend in een treintje door de kamer te rennen .
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_31390272
Vinyl is niet echt het sterkste materiaal nee, maar met wat tape een bak maken valt nog best mee. Het is iig makkelijk schoon te houden en waterdicht. Of je maakt iets van hout en doet daar vinyl op ofzo, je hebt in principe veel mogelijkheden hoor
pi_31391287
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 18:13 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Succes ermee, laat ej weten wat je gaat doen?

Overigens, aan een castratie zitten wel eisen natuurlijk. Het beestje moet zwaarder zijn dan 700 gram, meen ik, en moet uiteraard ine en goede conditie zijn. Is je cavia de laatste dagen al wat ziekjes, nogal mager of niet levendig, ishet verstandig ome r even mee te wachten. Het is logisch dat een beestje goed in zijn vel moet zitten voor zo'n operatie om het risico tot een minimum te beperken.
Nog een tip, als je kiest voro castratie: bel eens rond bij diverse DA's. Informeer wekl type narcose ze toepassen (je moet gas hebben) en informeer ook naar de kosten. Dat klintk krenterig, maar als je weet dat de prijzen verschillen tussen de 50 euro en de 25 euro, is een rondje bellen de moeite! Ik betaal hier 32 euro geloof ik, dat is een keurig bedrag.
Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte..
Ikzelf zou het hartstikke leuk vinden, maar weet niet hoe de overige gezinsleden
erop reageren..dus die ga ik eerst informeren en naar hun mening vragen..

♫ | DVD's | MSN Space | ♫
pi_31401895
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 01:59 schreef Troeta het volgende:
Hooi als ondergrond lijkt me ook niet aan te raden hoor!
Dan word het een nat zooitje en het is er voor om op te eten.
Je hebt gelijk, maar je kan ook een hooiruifje aanschaffen.

Ze liggen zo lekker in het hooi
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_31403629
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 08:54 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, maar je kan ook een hooiruifje aanschaffen.

Ze liggen zo lekker in het hooi
Ja ik maak de mijne met niets blijer dan een grote zooi hooi in de kooi Wel ranzig, maar af en toe mag het wel van mij
pi_31410248
Sinds een weekje heb ik ook 2 caviaatjes Beppie en Annie





Hoe doen jullie het met het geven van extra vitamine C...ik heb nu druppels voor door het water maar dat vind ik eigenlijk niet zo handig.
01-08-2008
pi_31411691
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 10:31 schreef ParanoidEv het volgende:

[..]

Ja ik maak de mijne met niets blijer dan een grote zooi hooi in de kooi Wel ranzig, maar af en toe mag het wel van mij
Ja, lekker veel hooi bovenop je zaagsel of andere ondergrond is prima denk ik, maar niet alleen maar hooi.
Leuk is dat he, hoe ze brommend door het hooi gaan lopen


Ik geef geen vitamine c-druppels, maar elke dag een halve paprika, hebben ze meer als genoeg aan, dat zit zo vol vitamine c!
pi_31411807






mijn piepertjes weer

P-P, gave pluizebollen zeg
pi_31411888
vitamine C druppels voor in het water zijn onzin. Zodra het in aanraking komt met water begint de vit c te vervliegen en na een uur heb je alleen maar troebel water zonder vitamine C.

Je kunt ervoor kiezen om als hardvoer Hope Farms (te koop in vrijwel iedere dierenwinkel), kasper Faunafoods (lekker goedkoop, maar alleen bij groothandels te verkrijgen) of Garvo (zelfde verhaal als kasper). Dit voer heeft een heel hoog vitamine C percentage waardoor je cavia zeker genoeg krijgt.
Veel groenvoer, en dan bij voorkeur paprika (als de koninklijke hoogheden dat lusten natuurlijk, hier weigeren ze het) of witlof, is ook goed, veel groentes bevatten veel vitamine C, ga maar eens op zoekn naar een tabelletje op internet, dat vind je zo.
Verdre, als je er echt zeker van wilt zijn dat ze niets te kort komen of wat ziekig zijn en ze extra weerstand kunnen gebruiken, kun je bij de drogist een potje vitamine C kopen van het merk Röter. Met citroensmaak, voor mensen. Iedere dag of om de dag een pilletje aan je caaf geven en je weet zeker dat ze voldoende hebben. In het begin weigeren de meeste cavia's het te eten, maar na een a twee weken wordt het vaak een lekkernij. Hier is het een snoepje waar ze álles voor doen.
I had a signature once. It was awful.
pi_31411923
Sannydude, wat zijn ze ontzetten mooi! Vooral de egaal rode is wel heel, heel, heel erg mooi van kleur zeg! Wat een heerlijke koppies, geweldig!
I had a signature once. It was awful.
pi_31412093
Had ik deze foto hier trouwens al eens gepost?



rechts zit mijn Jewel, links zit haar broer Fashion Flame. Jewel was met me mee op bezoek bij haar fokker (die Jewels broer aangehouden heeft), omdat ze geknipt moest worden voor de show op 30 oktober. Ik vond het een uitstekende gelegenheid om haar samen met haar broer op de foto te zetten... wat een lief stel is het zo! Ze kreeg gelijk een kus van haar broer

Overigens, nu ik het toch over de show heb: kijk eens op www.europeancaviaclub.com , misschien dat er hier nog cavialiefhebbers zijn die het leuk vinden om tig verschillende rassen en kleuren cavia's te gaan bekijken? Er zijn inmiddels al dik 200 aanmeldingen, dus er zijn heel, heel veel cavia's! het is in Rotterdam en de entree is gratis
I had a signature once. It was awful.
pi_31412178
wat een geweldige haren ziet er erg leuk uit lijken wel een beetje op mijn bruin/witte monster, maar dan met wat langer haar
pi_31412362
Dit is Fashion Flame nog een keertje, jammer dat de foto wat donker is. Hij is zó mooi...



en dit is de vader van Fashion en Jewel. Hij is inmiddels gecastreerd en komt de 30e van deze maand bij ons wonen.



En als ikd an toch bezig ben met foto's, op de foto hieronde zie je Ben. Ben komt óók de 30e met ons mee, hij mag jewel dekken ik krijg dan één keer een nestje van Jewel. Verder is het niet mijn bedoeling om te gaan fokken of om in de nabije toekomst nestjes te krijgen.



En om deze fotoreeks af te sluiten met een egweldige foto, hier zie je Bobby. bobby is een satijncavia van jewels fokster - maar hij is GEEN fokbeer. Hij is wel ontzettend schitterend, en op deze foto stak hij zijn tong uit!!!

I had a signature once. It was awful.
pi_31412418
geweldige foto's!!

dat kerststukje met een cavia erin en die tong goed getimed

FF

super beesten zeg
pi_31412461
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 16:20 schreef sannydude het volgende:
dat kerststukje met een cavia erin
het was de beodeling dat het een herfsttafereeltje was

Als je de rest ook wilt zien, kun je kijken op http://www.cobaye.nl/fotografie/yacenteklein
Wil ik ook gelijk de link geven van de site van de fokster van al die schitterende diertjes, is wel zo eerlijk (weet ej waar je heen moet als je er ook eentje wilt): http://groups.msn.com/twestendorp
I had a signature once. It was awful.
pi_31415844
Ooo wat zijn Annie en Beppie leuk!!! Mooie namen!!

En de piepertjes van Sannydude

Zoeper ik wil ook van die foto's van Obelix en Piet ze zijn prachtig!
  donderdag 13 oktober 2005 @ 18:56:24 #49
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_31415988
Hoe maak je zulke mooie portretfoto's?
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_31416814
www.cobaye.nl/fotografie *promoot*
I had a signature once. It was awful.
  donderdag 13 oktober 2005 @ 19:44:59 #51
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_31417190
O leuk zeg zoeperzazke!

Ik heb nog een vraag: mijn cavia's zijn een sheltie en een coronet. Deze zijn langharig. Tot nu toe heb ik de haren altijd afgeknipt, maar ik zou het wel eens langer willen laten groeien.
Wat moet ik dan doen aan haarverzorging? Haren kammen denk ik? Doet dat geen pijn als je bij klitjes komt?
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_31417865
Mijn langhaartje Jewel borstel ik heel soms, maar aanegzien ik haar veel knuffel is het niet echt nodig. Mijn tip is gewoon om bij het kroelen geod met je vingers door de haren te gaan, daarmee haal je het ergste eruit.
Borstelen kun je doen mete en babyborstel, zo eentje met zachte haartjes. Sommige cavia's kunnen zich enorm aanstellen, daar moet je niet al te veel van aan trekken. met zo'n borsteltje haal je er ook al weer heel veel uit.
Als er écht klitjes inzitten kun je kammen en borstelen wat je wilt, maar de caaf vindt het alelen maar pijnlijk en de schaar is dan de beste oplossing.

heel soms kun je je langharen wassen (als de kontjes vies zijn bv). Dit moet je niet te vaak doen, omdat je dan de natuurlijke vetlaag aantast en de haren heel kwetsbaar worden. Je kunt daarvoor een neutrale babyshampoo pakken, maar voor een mooi effect kun je ook Gliss Kur Silk gebruiken, als je het koppie maar overslaat.

Daarbij, als je je cavia's niet showt is qua lengte de 'Duitse standaard' lang genoeg, dat is zeg maar de lengte dat t nét over de vloer sleept, maar net verder. Laat je het haar langer groeien, komt er onvermijdelijk troep in van de bodembedekking, plaasen ze er overheen enz enz.

Succes ermee
I had a signature once. It was awful.
pi_31461581
Ik maak me zorgen om m`n cavia

Pluisje heeft normaliter 2 zwartgekleurde oogjes,
maar nu ben ik er zojuist achter gekomen dat z`n linkeroogje
helemaal blauw is (licht)..
Ook verliest ie best veel haar..maar dat gebeurde bij m`n vorige cavia ook wel..

Ik bel maandag zowieso de dierenarts.
Is er iemand die hier toch bekend mee is?

B.v.d.
♫ | DVD's | MSN Space | ♫
pi_31462479
Ik heb hier helaas geen ervaring mee, maar het kan idd een ontstoken oog (troebel) of iets dergelijks zijn...

Ik hoop dat het niks ergs is! Succes alvast bij de dierenarts.
pi_31462674
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 15:03 schreef inkie1010 het volgende:
Ik heb hier helaas geen ervaring mee, maar het kan idd een ontstoken oog (troebel) of iets dergelijks zijn...

Ik hoop dat het niks ergs is! Succes alvast bij de dierenarts.
Ja..in een niet al te lichte ruimte lijkt't gewoon een donker oogje..
Maar zodra ik met Pluisje in de kamer zit bij daglicht,
is het oogje echt lichtblauw gekleurd..

Ik zit er flink over in
Ik ben best wel bang dat pluis nu blind is aan 1 oog..

Als ik naar de arts ben geweest laat ik't hier weten.
♫ | DVD's | MSN Space | ♫
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 17:05:11 #56
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_31465072
Mijn cavia's hebben ook een andere kleur oog in het licht. Dan schijnt het licht er als het ware ''doorheen'' lijkt wel. Van de rood-ogige cavia lijken de ogen de ene keer roze en de andere keer donkerrood. Van de zwart-ogige cavia lijken de ogen bruin tot blauw tot zwart; afhankelijk van het licht.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_31466491
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 17:05 schreef Oxymoron het volgende:
Mijn cavia's hebben ook een andere kleur oog in het licht. Dan schijnt het licht er als het ware ''doorheen'' lijkt wel. Van de rood-ogige cavia lijken de ogen de ene keer roze en de andere keer donkerrood. Van de zwart-ogige cavia lijken de ogen bruin tot blauw tot zwart; afhankelijk van het licht.
En is het ook wel eens het geval dat het ene oogje zijn gebruikelijke kleur behoudt
en de andere een heel andere kleur krijgt?

Toch apart dat zoiets kan...
♫ | DVD's | MSN Space | ♫
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 18:57:45 #58
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_31467674
Nee het zijn dan beide ogen die ''verkleuren'' bij mijn cavia's
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_31467925
Ik heb een beetje gezocht op internet, en hier vond ik veel informatie over de blauwkleuring of vertroebeling van het oog:
http://members.chello.nl/f.koornneef/kop.htm
pi_31471156
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 19:06 schreef inkie1010 het volgende:
Ik heb een beetje gezocht op internet, en hier vond ik veel informatie over de blauwkleuring of vertroebeling van het oog:
http://members.chello.nl/f.koornneef/kop.htm
Hartstikke bedankt!
Ik heb het even doorgelezen en denk dat een bezoekje aan de dierenarts geen
overbodige luxe is.
Gelukkig oogt Pluisje voor de rest goed gezond.
eet lekker, drinkt, piept als de koelkast open gaat

♫ | DVD's | MSN Space | ♫
pi_31492195
Ik heb hier wel veel over gehoord. Vermoedelijk is het een beschadiging van het hoornvlies. Je zult bij de DA een tube cafzalf meekrijgen en met zalven gaat het over. Succes!
I had a signature once. It was awful.
pi_31494918
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 17:52 schreef zoeperzazke het volgende:
Ik heb hier wel veel over gehoord. Vermoedelijk is het een beschadiging van het hoornvlies. Je zult bij de DA een tube cafzalf meekrijgen en met zalven gaat het over. Succes!
Ik bel morgenochtend meteen de dierenarts want er is nog steeds geen
verandering....
♫ | DVD's | MSN Space | ♫
pi_31495962
Sterkte en succes morgen mrsj!

Obelix even op de tuinstoel. Het pootje wat je linksachter ziet is zijn manke pootje.


Obelix van dichtbij


Obelix lekker op de tuinstoel (even voor de foto)


Piet maait het hele gras!
  zondag 16 oktober 2005 @ 22:18:59 #64
103551 Doc__Zenith
www.orienteering.nl
pi_31497815
Obelix ziet er weer goed uit
  zondag 16 oktober 2005 @ 22:41:29 #65
129106 Chav
Oi Oi Oi !!!
pi_31498455
INKIE !!!!!! Waarom doet je webcam t al een tijdje niet ??? Ik moet m`n dagelijkse portie Piet hebben !!!!!
In me Burberry......
pi_31498511
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 22:41 schreef Chav het volgende:
INKIE !!!!!! Waarom doet je webcam t al een tijdje niet ??? Ik moet m`n dagelijkse portie Piet hebben !!!!!
In het weekend staat ie uit Doordeweeks staat ie aan Zo is dat in hun contractjes geregeld
  zondag 16 oktober 2005 @ 22:49:41 #67
129106 Chav
Oi Oi Oi !!!
pi_31498678
Oja, anders komt de Arbo-dienst langs natuurlijk, ik snap t al
IK ben echt helemaal verliefd op Piet, misschien ga ik zelfs een Piet-fanclub oprichten
In me Burberry......
pi_31498845
Oooh wat leuk!! Hier dan nog een stoere Piet voor je!

  zondag 16 oktober 2005 @ 23:02:13 #69
129106 Chav
Oi Oi Oi !!!
pi_31499071
Oooooooooooo, wat een poepie
In me Burberry......
pi_31503356
Gave grasmaaiers heb je daar inkie
pi_31518138
ik sluit me aan bij de piet fanclub
piet rulez
you aren't a sucker are you sir!? heavens no :|
pi_31520934
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 20:15 schreef mrsj het volgende:

[..]

Ik bel morgenochtend meteen de dierenarts want er is nog steeds geen
verandering....
hoe is het gegaan?
pi_31526194
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 23:20 schreef inkie1010 het volgende:

[..]

hoe is het gegaan?
Ik had geen tijd om te reageren dus doe ik het nu ff.
Het ging goed. hij zag er verder ook prima uit ..
Ik heb een zalfje meegekregen en daarmee moet het weer
over gaan.
♫ | DVD's | MSN Space | ♫
pi_31528591
Ik heb ook even een korte update (ik moet zo weg naar school):

Gisteren met Ibi en iwi naar de DA geweest. Eerst Iwi. Ze was 100 gram afgevallen in een paar dagen dus ik wilde ff haar kiesjes laten checken. Die waren wel ok, maar de DA vermoedde dat ze misschien keelpijn had. iK heb pijnstillers meegekregen en ik moet kijken hoe het daarmee gaat.

Ibi is de laatste tijd uit haar hum en stinkt nogal vanaf haar vaginaatje. Nadat de DA haar blaasje had gestimuleerd waardoor ze ene enomre plas deed op de tafel heeft ze even de urine onderzocht. De waarde van *iets* moet 0,20 zijn en bij Ibi was het maar 0,10. haar plasje was ook veel te licht. Nu gaat ze kijken of zij zelf caviabloedonderzoek kunnen doen, zoja, dan word ik morgen gebeld om een afspraak te maken voor Ibi. Door middel van een bleodonderzoek kunnen ze misschien ontdekken of er iets mis is met haar niertjes.

Even afwachten dus... Ibi gedraagt zich trouwens niet echt ziek ofzo Ze is gewoon een knuffelige schat.
I had a signature once. It was awful.
pi_31542740
Idd even afwachten! Hopen dat het niets ernstigs is!
Ik schrok me gisterenavond ook weer wild. Piet had buikkramp! Hij lag helemaal te krampen en zijn buikje was wat opgezwollen. Dus ik meteen alle websites erop nagelezen, bleek dat hij ws. last had van gasvorming. Er stond dat het hielp als je de cavia dan 2ml zonnebloemolie gaf. Dus ik dat gedaan met een spuitje (had het gelukkig allemaal in huis) en ja hoor! Na een paar minuten kwamen er 13 drollen achter elkaar en had Piet geen krampjes meer. Hij was wel doodmoe en ging ff flink liggen pitten, daarna wassie weer de ouwe Piet en ging veel hooi eten.

Op de site stond ook dat ik even niet te veel groente moest geven, dus hij heeft vandaag maar 2 blaadjes witlof gehad en verder korrels en veel hooi. Maar je merkt al helemaal niets meer aan hem.

Het mooie was wel, Obelix zat er echt zo bij van "Kijk mij eens goed eten en niet ziek zijn!" hele tijd keek ie me echt zo aan van "Nu ben ik het een keer niet!". Obelix dus vandaag op schoot lekker groente gevoerd, omdat Piet anders misschien jaloers werd.
pi_31543790
O eng verhaal weer Inkie!

Shaggy en Jessie zijn een beetje rusig de laatste tijd en ik hoor af en toe genies, maar kan niet ontdekken wie dat doet.
Ben er al bij gaan zitten enzo, maar dan niest er niemand.
Verder slapen ze echt heel vaak, maar als ik ze er uit laat gaan ze wel vrolijk rondjes rennen.

Ik kijk het nog even aan, ze eten en poepen verder wel goed, misschien hebben ze het gewoon koud.
pi_31568098
Inkie, je moet zeker niet minder groenten gaan geven hoor! Een cavia moet eigenliujk 24 uur per dfag groenten tot zijn of haar beschikking hebben!

het enige waar je goed op mee moet letten, is dat je met nieuwe groentesoorten alles rustig opbouwt, niet teveel in één keer.
Verder geen sla, sla is ook niet goed voor cavia's.
En de allerbelangrijkste categorie: koolsoorten. Absoluut geen koolsoorten, als je het geeft, met mate. Dit is de allerbekendste gasvorming-opwekker, om het zo te omschrijven. Kan het misschien dat je Piet kool hebt gegeven daarvoor?

De tip over zonnebloemolie kende ik niet, die ga ik zeker onthouden! Geef hem maar een dikke knuf van me

Troeta, ik heb even geen tijd om terug te lezen, maar ik begrijp dat je caafjes veel niezen. Ze zullen het niet snel koud hebben: pas als jij het echt koud hebt gaan je cavia's het frisjes vinden, dat is een redelijke richtlijn.
Wat voor bodembedekking gebruik je? Zaagsel is vaak heel stoffig en veel cavia's krijgen hier allergische reacties voor. Je zou kunnen overwegen om over te stappen naar iets minder stoffigs als beukensnippers en/of houtkorrels. Vaak zorgt dit dat het niezen minder wordt of verdwijnt.
I had a signature once. It was awful.
pi_31568321
24 uur per dag groenten? Ben je niet in de war met hooi? Groenten is gewoon 2x per dag.
Sla is overigens wel goed voor cavia's, alleen ijsbergsla niet vanwege dat het bijna alleen maar water bevat.
pi_31568644
Zoeper, ik heb geen kool of sla gegeven (geef ik nooit!), voor mij ook een raadsel dus waarvan het gekomen is! Hij heeft die dag witlof, appel en wortel gehad.

Maar ik las dus juist dat je de dag na zo'n gasvorming met alle groenten voorzichting moest zijn. Vandaag heeft ie weer gewoon "met de pot" meegegeten

Obelix kan ook weer zelf eten tandjes zijn weer zo goed als terug!
pi_31574430
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 22:50 schreef ParanoidEv het volgende:
24 uur per dag groenten? Ben je niet in de war met hooi? Groenten is gewoon 2x per dag.
Sla is overigens wel goed voor cavia's, alleen ijsbergsla niet vanwege dat het bijna alleen maar water bevat.
Dat laatste is pure onzin. Ik weet niet het nauwkeurige maar in grotere hoeveelheden is sla schadelijk vanwege *een stofje* dat het bevat en nee, dat is niet water. Als ijsbergsla om de reden van water slechts zou zijn zou je ook geen komkommer mogen geven en ook dat is onzin.

Nee, ik ben niet in de war met hooi. Maar ik zeg ook officieel. In de natuur heeft de cavia ook immers 24 ur per dag beschikking over alles, en dat zou je in het echt een beetje kunnen nabotsen. Maar het is haast onmogelijk en ik geef ze ook gewoon twee ker per dag, maar wel zodanig veel dat ze er een hele poos mee vooruit kunnen.
I had a signature once. It was awful.
pi_31578162
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 08:24 schreef zoeperzazke het volgende:
Dat laatste is pure onzin. Ik weet niet het nauwkeurige maar in grotere hoeveelheden is sla schadelijk vanwege *een stofje* dat het bevat en nee, dat is niet water. Als ijsbergsla om de reden van water slechts zou zijn zou je ook geen komkommer mogen geven en ook dat is onzin.
Dan zou je zeg maar een krop per dag moeten geven ofzo, en ik denk niet dat iemand hier z'n caaf 1 krop per dag geeft.. Sla is verder uitstekend hoofdvoer, maar afwisseling blijft uiteraard heel belangrijk. IJsbersla is echt 'slecht' om water als reden. Er zit haast geen voedingswaarde aan, alleen water. Bij komkommer is dit niet zo. Er zit wel veel water in, maar ook genoeg voedingswaarde.
pi_31578251
Nou, ik geef wel een hele krop andijvie per dag aan vier cavia's... in sla vergeleken is dat dus anderhalve krop ofzo? Dat is wel teveel.
En wat ijsbergsla betreft, het is maar net wat je nog meer geeft. Als je ook vitamine-C loos voer geeft enzo dan is het niet aan te raden... Maargoed, daarover zijn de meningen dan dus verdeeld want ik ben heel koppig en blijf bij mijn standpunt.
I had a signature once. It was awful.
pi_31579415
Mijn cavia's (2 stuks) krijgen als basis 1 witlofstronk per dag en dan daar vanalles omheen wat ik in huis heb, wortel, tomaat en appel is dat meestal.
Andijvie krijgen ze ook geregeld en ik heb een peterselie plantje waar ik af en toe wat afhaal. En Obelix is gek op banaan, is dat eigenlijk slecht/goed?
pi_31579790
Kool of sla kan wel hoor, maar met mate.
Kool zorgt idd voor gasvorming, maar af en toe restjes van je eigen eten kunnen ze zo hebben.
Sla is ook niet slecht, maar het voegt weinig toe aan vitaminen.

Mijn vriend neemt wel eens ijsbergsla mee van z'n werk en dat geef ik dan ook gewoon.
Ze vinden het niet heel erg lekker en het vult geloof ik ook niet echt, maar als je er verder genoeg bij geeft is er niks aan de hand.

Afwisseling is inderdaad het belangrijkste voor een cavia.
Met alleen maar paprika's kom je er ook niet, terwijl die boordevol vit. c zitten, of alleen met hardvoer, of alleen hooi.

De beestjes eisen van alles wat, geweldig vind ik het

Banaan is ook goed hoor Inkie, al het fruit is goed, maar ze lusten het vaak niet.
Eet Obelix ook de schil? Want dat vinden ze meestal lekkerder, het is alleen uitkijken dat je geen bespoten dingen geeft.
Maar dat vind ik met groente ook moeilijk, is andijvie enzo ook niet bespoten?
en is wassen onder de kraan dan goed genoeg?
pi_31579853
Ik ben ook nog maar even gaan kijken op de grotecaviasite, daar staat een goed stukje over kool

http://www.degrotecavia.nl/groenvoer.html

De banaan staat er ook bij
pi_31579866
Ik dacht dat banaan misschien een dikmaker zou zijn, maar in het geval van Obelix is dat denk ik niet zo erg! Dat ze de schil ook mochten wist ik niet! Zal hem eens goed afspoelen en eens proberen!

Ik was eigenlijk alle groente, heb speciaal zo'n sla-centrifuge gekocht zodathet weer droog wordt
pi_31580142
Beetje spek kan inderdaad geen kwaad bij Obelixje

Wat handig zo'n slacentrifuge! Kan je daar ook de spinazie en andijvie in doen?
Want het hok word vaak zo nat door die dingen.
pi_31580215
Ja hoor! Ik mik alles er in Andijvie witlof spinazie
Obelix is trouwens lekker aan het aankomen, zit nu rond de 750 gram, terwijl hij van juni - begin oktober rond de 600 heeft gewogen!
  donderdag 20 oktober 2005 @ 15:16:45 #89
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_31580846
Over eten.. geef ze vaak witlof.. wortel.. en verder wat ik aan groenten over heb eigenlijk.. en vers is.. zelfs komkommer krijgen ze nog wel eens..

Ze vreten alles wat dat betreft..

Ici mijn meiden overigens.. hoewel de foto alweer wat ouder is .. inmiddels zijn ze een stuk groter..
bak is eigenlijk iets te klein voor hun 3-jtes.. maar dat is even niet anders..
Billie (bont) Miepje (bruin/wit) en Kleine (zwart/bruin) de rex-cavai'tjes..






oh en de kooi:

inmiddels zonder hokje, maar met hout boogjes waar ze onder kunnen schuilen... anders zie ik ze nooit als ik thuis ben..
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_31580886
Ik kan bijna niet meer draaien als alles in dat ding zit... veel te vol Dus meestal was ik het met de handdoek of schud ik het een tijdjelang goed uit.

Over banaan gesproken, als cavia's last hebben van diarree kun je banaan met kaneel mengen en dat een beetje aan ze geven, dat schijnt heel goed te zijn voor de darmflora op die momenten
I had a signature once. It was awful.
pi_31580917
Hm, het is denk ik een 100x50 kooi he? Nouja, als ze er met zijn drieën inzitten en het gaat goed, kun je ze wel laten zitten, maar meer is altijd beter natuurlijk. Als je ze ook wel eens binnen rond laat huppelen gaat het wel. Al eens gedacht aan een caviaflat?
I had a signature once. It was awful.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 12:17:11 #92
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_31624165
Ik heb die kooi ook avotar maar dan voor 2 cavia's. Toch vind ik dat ook wel te klein.
Vinden jullie cavia's ook zo lekker ruiken? Ik ben een autiste en sterk gericht op geuren en ik wil wel de hele dag aan ze ruiken. Alleen nu zegt de begeleiding dat die dieren het vast niet leuk vinden. Maar hoe weet je dat nou?

Ze zijn nu ook in de rui lijkt het wel. Ze eten ook minder, terwijl ze beiden zijn aangekomen, de ene is nu 850 gram en de ander 800 gram (afgerond).
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_31624593
Obelix en Piet hebben nu voor de weekenden in Eindhoven (nu het te koud is om veel buiten in de ren te spelen) een grote kooi gekregen! Net opgehaald! Ze hadden hier namelijk nog mijn oude kleine, omdat ze overdag toch altijd buiten waren. Maar nu vond ik het zielig worden, gelukkig stonden er 1 meter kooien voor 15 euro bij de boerenbond!!

Volgens mij geven de caafjes het wel aan als ze het niet fijn vinden dat je aan ze ruikt! Ik vind ze ook lekker ruiken naar hooi
pi_31625424
Hm, vooral babycavia's ruiken zo lekker! En toen ik Jewel net ophaalde zat er in haar langere haren helemaal zo'n boeren buitenlucht, heb heerlijk aan haar kunnen snuffelen! Enne, mn caafs snuffelen ook aan mij, dan mag ik dat toch wel terug doen?

gefeliciteerd met je nieuwe kooi ink, durf te wedden dat de heren er superblij mee zijn!!
I had a signature once. It was awful.
pi_31636413
Oei oei, ik moet dit toch echt even wegzetten hier... Herkennen jullie dit? *geeeeeuw*

I had a signature once. It was awful.
pi_31636963
Hehe die Iwi!! Ja herkenbaar hoor!! Vooral Obelix kan het goed
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 22:24:43 #97
129106 Chav
Oi Oi Oi !!!
pi_31638736
Ik mis m`n pietje....
In me Burberry......
pi_31640824
wij hebben een nieuw binnenhok voor de piepers
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 23:38:13 #99
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_31640883
die beestjes hier vreten alles zelfs aardappelschillen zijn ze weg van Ik geef de beestjes gewoon elke dag bakkie caaf voer met votaminezooi en wat fruit of groente.. en dat is gewoon verse groente en net wat ik in huis heb plus s weekends ze wat extra's krijgen
De een raad it af de ander dat af.. ik dnek dat jezelf wel het beste je caafes kent en hun behoefte wat voor de ene goed is is voor de ander niet goed etc..


Oxymoron.. al;s je beestjes het niet plezierig vinden geven ze dat zelf wel aan hoor een van mijn caafjes rent altijd hard weg als ik haar wil oppakken om te aaien maar als ik der eenmaal lekker begint te kriebelen geniet ze echt dat ze soms in het begin wat spartelen kunnen is gewoon de aard van het beestje.. als ze iets echt niet leuk vinden dan hoor je dat wel aan hun gepiep of gaan ze happen
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_31646475
Ach oxy, de hele dag besniffeld worden zal best vermoeiend voor ze zijn

Nee, je merkt het snel als ze niet meer willen knuffelen, dan gaan ze zo leuk spartelen zodat jij je in alle bochten moet wringen om te zorgen dat ze niet vallen.
Ik vind dat uitwurmvermogen echt fantastisch, maar ben soms echt bang dat ik ze laat vallen.

Heb ik vroeger wel eens gedaan trouwens, toen had ik Kelly, een zwartwitte gladhaar en we gingen vanaf de camping weer naar huis dus de cavia moest in de auto.
Ik nam hem mee in mijn handen ipv in het doosje en hij sprong zo uit mijn armen op de parkeerplaats.
Rende meteen de bosjes in, ik gillen en m'n moeder maar door de bosjes kruipen.
Na een paar uur kreeg ze hem te pakken, best knap vind ik nu, haha

Dus mensen, ga nooit met cavia's in je armen over straat
pi_31647903
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 23:38 schreef _evenstar_ het volgende:
die beestjes hier vreten alles zelfs aardappelschillen zijn ze weg van Ik geef de beestjes gewoon elke dag bakkie caaf voer met votaminezooi en wat fruit of groente.. en dat is gewoon verse groente en net wat ik in huis heb plus s weekends ze wat extra's krijgen
De een raad it af de ander dat af.. ik dnek dat jezelf wel het beste je caafes kent en hun behoefte wat voor de ene goed is is voor de ander niet goed etc..
hoe kom je daar nu bij? Als er een dier is met een gevoelig darmstelsel dan zijn het cavia's wel... En het lijkt me toch dat je als baasje de kansen op een ziek diertje zo minimaal mogelijk wilt hebben... dan ga je toch geen gekke dingen geven? Als je van je beestje houdt wil je toch alleen maar het beste voor hem/haar?Zorgen dat het zo gezond en zo oud mogelijk wordt?
Of is dat nou zo'n gekke redenatie van mij?
I had a signature once. It was awful.
  zondag 23 oktober 2005 @ 12:00:10 #102
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_31649273
Dat doe ik door die beestjes te geven waarvan ik weet dat ze daar goed tegen kunnen.
Mijn beestjes zijn nog never ziek geweest hebben geen afgebroken tandjes gehad oid zijn goed op gewicht zijn vrolijk de twee jongsten zijn respectievelijk een jaar en de oudste twee jaar.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_31650745
Ik heb een aardbei in het hok van Pluisje gelegd..
ben benieuwd of ie het lekker vind ja of nee
♫ | DVD's | MSN Space | ♫
pi_31654195
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  maandag 24 oktober 2005 @ 10:13:57 #105
129106 Chav
Oi Oi Oi !!!
pi_31658845
Hier die witlof, eikel !
In me Burberry......
  maandag 24 oktober 2005 @ 10:45:09 #106
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_31659279
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 12:17 schreef Oxymoron het volgende:
Ik heb die kooi ook avotar maar dan voor 2 cavia's. Toch vind ik dat ook wel te klein.
Vinden jullie cavia's ook zo lekker ruiken? Ik ben een autiste en sterk gericht op geuren en ik wil wel de hele dag aan ze ruiken. Alleen nu zegt de begeleiding dat die dieren het vast niet leuk vinden. Maar hoe weet je dat nou?

Ze zijn nu ook in de rui lijkt het wel. Ze eten ook minder, terwijl ze beiden zijn aangekomen, de ene is nu 850 gram en de ander 800 gram (afgerond).
Klopt... is het eigenljik ook, maar het is momenteel zoveel ruimte als ik ze kan geven. Miepje is achteraf er nog bij gekomen toen ze allemaal nog klein waren.. toen ging het wel... maar nu ze inderdaad wat groter zijn... is het niet echt top.. hoewel... ze kunnen het wel met elkaar vinden gelukkig..

zie maar..



en hier gewoon nog eentje van Billie



oh en die rode ogen komt door de foto...
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_31659292
quote:
Op zondag 23 oktober 2005 12:00 schreef _evenstar_ het volgende:
Dat doe ik door die beestjes te geven waarvan ik weet dat ze daar goed tegen kunnen.
Dan zou ik maar stoppen met die aardappelschillen.. daar zit een grote hoeveelheid van een bepaald zuur in wat niet zo goed is voor je beestjes. Ik kan in principe ook iedere dag friet eten, maar goed is het niet. Verder, wat Zoeperzazke zegt.
pi_31659667
Wat een leuke foto's avotar!! Het zijn echt lieverdjes!!
  maandag 24 oktober 2005 @ 12:46:14 #109
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_31660539
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 10:46 schreef ParanoidEv het volgende:

[..]

Dan zou ik maar stoppen met die aardappelschillen.. daar zit een grote hoeveelheid van een bepaald zuur in wat niet zo goed is voor je beestjes. Ik kan in principe ook iedere dag friet eten, maar goed is het niet. Verder, wat Zoeperzazke zegt.
En dat maak ik dus zelf uit, ze krijgen het niet dagelijks ewoon soms en zolang de beestjes er niet anders op worden kan en mogen ze dat gewoon hebben, wel voorzichtig er mee zijn.
Ik ben voor\ichtig met wat ik geef geef me beestjes netjes appel/peer e.d. zonder pitjes terwijl ze theoretisch gezien dit wel mogen hebben.
Ik zie werkelijk wara niet in wat ik voor slechts zou doen ik pak ze niet met fluwelen handschoentjes aan nee zoals sommige hier doen.. het blijven diertjes en in de natuur hebben ze ook niet zo een huisarts die ze even een pijnstillertje geven o.i.d.
De nageltjes zijn altijd verzorgd, de tandjes zijn prima op orde, de oogjes zijn helder en hun vachtjes is mooi vol en glad ze popcornen enorm veel en zijn vrolijk .
Dus niks mis mee
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_31663096
Evenstar, waarom snap jij nooit dat het een advies is?

Ze gaan niet acuut dood als je aardappelschillen geeft, net als wij niet meteen doodgaan aan een kroket.
Maar als je te vaak ongezond eet ga je vroeger dood of je krijgt rare ziektes.
Dat word er mee bedoeld.

Als jij dit weet en je geeft het toch moet je inderdaad zelf weten, maar soms weten mensen niet dat aardappels ongezond zijn en zijn ze blij dat iemand ze ervoor waarschuwt.
pi_31663468
Maar waarom zou je ze iets geven als het door iedereen wordt afgeraden? je gaat toch niet expres risico lopen om ze ziek te laten worden? Nee, natuurlijk kan het in kleine hoeveelheden misschien niet zo kwaad, misschien is het risico dat ze ziek worden maar 0,01%, maar je zou maar net eens die 0,01% treffen! En dan heb je het wel gedaan!
Ga dan beter een ergens gras plukken voor ze, even goedkoop en vele malen beter....
I had a signature once. It was awful.
pi_31663898
Foto's maken van 3 cavia's tegelijk is zinloos, vooral als ze zwart in zich hebben, en de 'set' ontzettend interessant vinden..



Bwehe die smoel van Harry




Cavia's krijgen sterallures en eisen meer voedsel. Dan niet!
pi_31665218
Desondanks zijn ze geweldig leuk geworden!! Schattige foto's hoor
I had a signature once. It was awful.
pi_31673467
Wat een schatjes!
♫ | DVD's | MSN Space | ♫
pi_31674307
Ze zijn echt lief!!!!

Obelix is na het webcammen met Jewel helemaal ondersteboven
pi_31675478
Alle cavia's zijn lief Maar Harry is zo lekker vet en ze piepien zo lief
pi_31676681
Jewels oegn hebben ook harrvormpjes en dr tongetje hangt constant uit dr bekkie.... Ik geloof dat ze een beetje verliefd is
Wel lastig, want zondag komt ben... Nou hoop ik maar dat ze Ben ook lief vind... Anders krijg ik natuurlijk nooit ukjes
I had a signature once. It was awful.
pi_31683801
Nou, gister is er dus bloedgepritk bij Ibi en zojuist is de uitslag bekend...

De nierwaardes waren goed, dus ze functioneren wel goed. wat echter wél opviel was de waarde van de eiwitten in Ibi's bloed: deze moet tussen de 45 en 68 zitten en was bij Ibi maarliefst 100.
De eiwitten uit de voeding waren wel goed, deze waarde moet tussen de 25 en 39 zitten en waren bij Ibi 37.
De overige gemeten eiwitten komen dus vermoedelijk voort uit een kleine ontsteking bij de niertjes. Dadelijk mag ik een ontstekingsremmer gaan ophalen en dan gaan we eens kijken ofdat Ibi weer wat vrolijker zichzelf wordt Duimen dus!
I had a signature once. It was awful.
pi_31683991
Fijn dat je nu ongeveer weet wat er aan de hand is!! Veel beterschap met Ibi en hopen dat ze snel weer helemaal lekker is!!! Obelix en Piet's alarmpjes gaan nu constant af als ik ook maar ergens mee ritsel
En ze krijgen toch echt genoeg!
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 20:10:28 #120
129106 Chav
Oi Oi Oi !!!
pi_31685214
Hehe Paranoid Eve, die rechtse op de foto`s (Harry?) is een echte Godfather Cavia (die kop, geweldig gewoon)
In me Burberry......
pi_31685296
Ik heb sinds kort 2 caafjes,ze maken verschillende geluidjes maar wat betekend nu percies wat en wat is een blij-geluidje en wat niet (ik kan er tot nu toe niet uit opmaken dat ze niet blij zijn hoor maar je weet nooit)
01-08-2008
pi_31685304
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 20:10 schreef Chav het volgende:
Hehe Paranoid Eve, die rechtse op de foto`s (Harry?) is een echte Godfather Cavia (die kop, geweldig gewoon)
Het is een echte luie vetzak, hij kan ook heel lekker neerploffen en op z'n zij liggen. Hij gooit ook graag alles om. Zijn bijnaam is dan ook Juggerpig (naar Juggernaut: )
pi_31687011
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 20:14 schreef Pure-Poison het volgende:
Ik heb sinds kort 2 caafjes,ze maken verschillende geluidjes maar wat betekend nu percies wat en wat is een blij-geluidje en wat niet (ik kan er tot nu toe niet uit opmaken dat ze niet blij zijn hoor maar je weet nooit)
Kijk eens op deze site!

http://www.treenspigs.com/fun/media.html

hier staat heel veel op, is een heel duidelijke handleiding wat geluidjes betreft! succes!
I had a signature once. It was awful.
pi_31688375
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 21:36 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Kijk eens op deze site!

http://www.treenspigs.com/fun/media.html

hier staat heel veel op, is een heel duidelijke handleiding wat geluidjes betreft! succes!
Thanks!! idd heel handig...en zo lief he die geluidjes!
01-08-2008
pi_31689076
Heb je foto's van je caafjes Pure-Poison?
pi_31692301
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 23:12 schreef inkie1010 het volgende:
Heb je foto's van je caafjes Pure-Poison?
ja ja staan hier al op de 1e pagina van dit topic Annie en Beppie
01-08-2008
pi_31694288
Ooo jij bent van Annie en Beppie maar meer foto's mag ook best hoor
pi_31695781
Haha Ben je er inmiddels al achter wat je cavia's je allemaal te vertellen hebben?
Na verloop van tijd ga je het zelf ook horen hoor, je merkt gewoon gelijk aan ze hoe ze zich voelen...
I had a signature once. It was awful.
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 12:00:48 #129
129106 Chav
Oi Oi Oi !!!
pi_31776232
Morgen komt mn Piet weer terug !!!
In me Burberry......
pi_31798346
Vanochtend ging ik, zoals elke ochtend, meteen even naar mijn mannekes kijken. Obelix zat in het hooi en Piet lag in het huisje, maar hij kwam er niet uit.. Ik tilde het huisje op, en daar lag hij.... dood...

De meesten van jullie weten de geschiedenis van mij en mijn caafjes... Ik heb al heel veel pech gehad.. Ollie, Mick, Merijn en nu Piet zijn allen jong overleden.

Ollie aan een darm-door-de-buik, Mick aan epileptie en Merijn en Piet eigenlijk onverklaarbaar.

Ik was zo trots op mijn beestjes, Obelix die ondanks zijn gebroken poot altijd vrolijk is en Piet die goed groeide en inmiddels al bijna 4 maanden bij me was. Ik dacht echt dat ze nu samen oud zouden worden en weer word ik keihard met mijn neus op de feiten gedrukt.. ik begrijp er echt helemaal niets meer van...

Ik mag mezelf niets verwijten, ik ben altijd met de beestjes bezig en wil alles zo goed mogelijk voor ze... maar dan nog ga ik twijfelen...

Ik heb wel al wat gesprekken gehad (met andere cavia-liefhebbers) en het erover gehad wat er nu mis kan zijn.... Het voelt bijna als: "elke cavia die ik bij obelix zet gaat dood". Nu is obelix totaal geen aggressieve cavia dus ik verdenk hem van niets maar wellicht zou hij iets bij zich kunnen dragen (bacterie). Of heeft Piet gisteren tijdens het spelen in de ren op het gras iets verkeerds gegeten?

Piet was namelijk helemaal niet ziek, hij deed het zo goed..
Ik weet nu dus ook helemaal niet wat ik moet doen... Obelix alleen vind ik zielig, maar ik durf er bijna geen meer bij te zetten, ben zo bang dat er weer eentje dood gaat....

Ik mis mijn Pietje, hij was zelfs al groter dan Obelix...

pi_31798794


  zondag 30 oktober 2005 @ 01:27:03 #132
129106 Chav
Oi Oi Oi !!!
pi_31798802
Ow Inkie wat vervelend !
Sterkte ermee !
In me Burberry......
pi_31798948
Inkie
pi_31799014
omg meen je niet

sterkte

cavia's kunnen echt op de ene dag springlevend zijn en de andere dag zijn ze opeens niet meer in leven. Ik heb het ook gehad. Ik weet iig zeker dat het niet aan jouw verzorging ligt, want daar is niets mis mee, dus twijfelen hoeft niet. Ik denk ook niet dat Obelix een virus of een bacterie mee draagt, aangezien pietje plotseling niet meer in leven was.

Ik zou er gewoon weer eentje bijzetten. Je wilt tenslotte ook niet hebben dat obelix dood gaat aan de eenzaamheid.
pi_31801482
Sterkte Inkie!
♫ | DVD's | MSN Space | ♫
pi_31801495

Punky


Harriette (2 jaar geleden alweer)
Free people own guns! Slaves do not!
  † In Memoriam † zondag 30 oktober 2005 @ 09:18:16 #137
37843 lady-wrb
kortaf
pi_31802097
wat erg inkie

zou je geen sectie kunnen laten doen?
pi_31802515
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 21:36 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Kijk eens op deze site!

http://www.treenspigs.com/fun/media.html

hier staat heel veel op, is een heel duidelijke handleiding wat geluidjes betreft! succes!
Erg leuke site
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_31802869
Inkie Wat verschrikkelijk, wat lady-wrb zegt, want het is toch wel raar dat ze ineens dood gaan Hier nogmaals heel veel sterkte gewenst
And you know I might
Have just flown too far from the floor this time
Cause they calling me by my name..
  zondag 30 oktober 2005 @ 15:53:55 #140
48233 Auticia
warriorette
pi_31811323
Sterkte Inkie, ontzettend sneu dat het je weer overkomt. Dikke kus. .
I bet you are flying inside.
pi_31814737
oops... sorry Inkie....
Free people own guns! Slaves do not!
pi_31818464
Jezus Inkie!!

Misschien al te laat nu, maar je kan een autopsie laten doen.
Misschien is het idd een of andere bacterie wat Obelix bij zich draagt, maar waar hij zelf niet ziek van word.
En misschien kan je wat bloed van Obelix laten onderzoeken.

Tja, misschien wat ver gezocht allemaal, maar het is natuurlijk wel heel erg vreemd allemaal.
En een autopsie is echt mogelijk, al is het maar een cavia'tje.
Ik heb bij een rat van mij ook laten uitzoeken wat ie had.
Een bacterie of virus, tja, klinkt wel heel erg raar, het lijkt me ook sterk, maar voor jouw gevoel zou het misschien wel fijn zijn om dat uit te zoeken.

Misschien is het ook fijn om nu een cavia bij een echte fokker te halen, waarvan je zeker weet dat er geen ziektes in de famillie zitten en het allemaal lekker raszuiver is.
Die beestjes zijn toch net iets sterker altijd.

Heb je al gezocht op welke kruiden giftig kunnen zijn voor cavia's?
Misschien kan je even wat plaatjes uitprinten en in je tuin zoeken of er eventueel iets staat wat hij opgegeten kan hebben.
Kijk ook in het hooi wat je altijd geeft...je weet maar nooit.

Nouja, sterkte er weer mee, ik vind het echt erg voor je, je bent zo goed voor ze.
pi_31825992
Dank je wel allemaal voor de lieve reacties!

Ik ben nog druk denkende over wat ik nu ga doen... Pietje heb ik meteen begraven (dacht er helemaal niet bij na dat hij nog onderzocht kon worden...). Ga wel informeren naar de kosten van een bloedonderzoek bij Obelix.
  maandag 31 oktober 2005 @ 13:27:32 #144
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_31835918
inkie ik zou idd even een bloedproefje laten doen... sterkte
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_31839727
Wat en drukke dag was het gisteen zeg, op de ECC-dag. jewel is gekeurd, dit is haar kleurbriefje:

----------------------------------

F type en bouw
ZG schouder
F benen
F grootte
F volle ZG zachte haarinplanting
F kop + ogen + oren
ZG pony + pakkebaarden
F schouder + zijdebeharing - sleep kan iets voller en langer
ZG kleurverdeling
F conditie

Predikaat: ZG

-----------------------------------------------

ik ben dus echt hartstikke trots!

Verder is owen nu ook hierheen gekomen, mijn gecastreerde beer, de papa van jewel. Hij is echt hartstikke geweldg alleen meneer vond het nodig om zaterdag nog even te vechten met zijn hokgenoot, dus heeft hij wel wat wondjes op z'n kont en een hap uit zijn oor en lip. Maar dat komt wel weer goed. Het is echt een onwijs lekker ding, ik ben verliefd...
Ben zit er ook, de roodbonte tessel, gezellig samen met jewel in de hoop dat jewel zwanger raakt van hem. Wat een knus stelletje is dat, zit de hele tijd bij elkaar te kroelen... echt lief

Ik ben helemaal uitgeput, maar het was een onwijs geslaagde dag!
I had a signature once. It was awful.
pi_31883324
Jewel!!! Ook hier nogmaals van harte gefeliciteerd met je prachtige resultaten!!!!!

pi_31883825
het zegt mij helemaal niets
pi_31884075
goed zeg zoeperzazke!!
Leuk zijn die keuringen he?
pi_31885499


Zomaar een schetige foto, 8 uurtjes oud
pi_31886265
gaaf wilders kapsel cavia heb je

kan iemand mij uitleggen hoe het zit met die scores? (dom voelt )
pi_31887883
quote:
Op woensdag 2 november 2005 01:09 schreef sannydude het volgende:
gaaf wilders kapsel cavia heb je

kan iemand mij uitleggen hoe het zit met die scores? (dom voelt )
Is niet interessant joh, als jij je cavia er leuk uit vind zien heeft ie een dikke voldoende toch? Shows zijn extreem stressvol voor die beestjes.
pi_31888690
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 23:45 schreef Troeta het volgende:
goed zeg zoeperzazke!!
Leuk zijn die keuringen he?
Ja, ik heb er van genoten! het was een ontzettende topdag! En ik ben zo ontzettend trots op m'n Jewel

Sannydude, wat de scores betreft, dit is het lijstje:

NE = niet erkend
O = onvoldoende
M = matig
V = voldoende
G = goed
ZG = zeer goed
F = fraai
U = uitmuntend
I had a signature once. It was awful.
pi_31888731
quote:
Op woensdag 2 november 2005 07:29 schreef ParanoidEv het volgende:
Is niet interessant joh, als jij je cavia er leuk uit vind zien heeft ie een dikke voldoende toch? Shows zijn extreem stressvol voor die beestjes.
ben je er wel eens geweest?

De meeste (ja, de meeste, heus niet allemaal) cavia's worden getraind op shows. Ze raken gewend aan het gekeurd worden, zitten prima stil en zijn eigenlijk van weinig dingen meer onder de indruk, hooguit een leuk aangrenzend caafje van het andere geslacht. Ja, een drachtig dier is stressgevoeliger en moet je niet gaan vervoeren, Maar Jewel vond het allemaal wel best. Tijdens de reis heeft ze bij mij op schoot liggen pitten en op de show zelf heeft ze hooi en groenvoer geknabbeld en nog meer liggen pitten. Kon weinig stress ontdekken

Maar uiteraard, in mijn ogen zijn al mijn caafs uitmuntend, ik ben stapelgek op ze en kan ze voor geen goud meer missen! Maar dat maakt het niet minder leuk om eens mee te maken!
I had a signature once. It was awful.
pi_31892941
Ik heb nog contact gehad met de dierenarts. Ze achtte het zeer onwaarschijnlijk dat Obelix iets bij zich droeg, dan hadden de symptomen toch heel anders moeten zijn (luchtwegen infecties e.d.). Ze dacht eerder aan het eten van iets giftigs in het gras (bijvoorbeeld een klein paddestoeltje, omdat hierdoor ook eigenlijk geen echte ziekte verschijnselen optreden en de cavia dus van het een op andere moment kan overlijden).

Na veel wikken en wegen en dankzij allerlei fijne gesprekken met cavialiefhebbers heb ik besloten toch een nieuw vriendje voor Obelix op te halen! Zijn nieuwe vriendje heet Harley, wat waarschijnlijk Harry wordt We gaan hem vrijdag ophalen!

Het is een driekleur coronet beertje:

pi_31893501
quote:
Op woensdag 2 november 2005 12:15 schreef inkie1010 het volgende:
Ik heb nog contact gehad met de dierenarts. Ze achtte het zeer onwaarschijnlijk dat Obelix iets bij zich droeg, dan hadden de symptomen toch heel anders moeten zijn (luchtwegen infecties e.d.). Ze dacht eerder aan het eten van iets giftigs in het gras (bijvoorbeeld een klein paddestoeltje, omdat hierdoor ook eigenlijk geen echte ziekte verschijnselen optreden en de cavia dus van het een op andere moment kan overlijden).

Na veel wikken en wegen en dankzij allerlei fijne gesprekken met cavialiefhebbers heb ik besloten toch een nieuw vriendje voor Obelix op te halen! Zijn nieuwe vriendje heet Harley, wat waarschijnlijk Harry wordt We gaan hem vrijdag ophalen!

Het is een driekleur coronet beertje:

[afbeelding]
Wat een schatje
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_31894718

Harley is een toepasselijke naam, ik vind hem erg mooi.
And the druids turn to stone...
pi_31894962
omg wat een mooi ding
*biedt cavia vrouwtje aan voor paring
pi_31894984
quote:
Op woensdag 2 november 2005 09:09 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Ja, ik heb er van genoten! het was een ontzettende topdag! En ik ben zo ontzettend trots op m'n Jewel

Sannydude, wat de scores betreft, dit is het lijstje:

NE = niet erkend
O = onvoldoende
M = matig
V = voldoende
G = goed
ZG = zeer goed
F = fraai
U = uitmuntend
Wow heb je goed gedaan dan met juwel

thnx voor de uitleg
  woensdag 2 november 2005 @ 14:05:07 #159
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_31895694
Wat een leuke Inkie. Dat zou wel mooi passen bij mijn coronetzeugje maar die is al te oud (1 jaar) en ik mag geen kleintjes
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_31907010
Als mijn cavia's bij me zitten vinden ze het leuk om beetje aan me gezicht en handen te likken,vind ik ook wel grappig maar ze knabbelen er ook wel eens graag op,bijten nooit door maar soms best hard en vind het toch een beetje eng voor het geval ze toch eens echt doorbijten (in mijn neus ofzo).Kan ik ze dit afleren en hoe? Als ze op mijn schoot zitten plasen ze ook altijd te gelijk,zo raar net alsof ze het afspreken!!
01-08-2008
pi_31907733
dit kun je niet echt afleren. Als je het toch wilt proberen:
geef ze nooit een tik om ze te straffen. Dat snappen ze niet, je doet ze alleen maar onnodig zeer.
beter kun je een hard geluid maken, een harde 'eh' bijvoorbeeld, iedere keer als ze het doen. Dat vinden ze niet fijn en dan houden ze hopelijk op.

Overigens, zonder echte aanleiding bijt een cavia niet zomaar door hoor, of je neus moet naar groenvoer smaken

Edit: als ze het pas na een poosje gaan doen, is het een teken dat ze moeten plassen en kun je ze beter terug zetten
I had a signature once. It was awful.
pi_31910592
er zijn ook van die cavia's die zindelijk zijn die lopen dan terug naar hun hok als ze moeten die van mij zijn overigens ook vrij zindelijk. Ze houden het iig zo lang mogelijk op Toen ik met ze naar de dierenarts ben gegaan, wat meer dan een half uur geduurt heeft, hebben ze geen sporen achtergelaten
pi_31910974
Nou, ik kan het nog sterker vertellen... Toen ik met Jewel naar haar fokster toeging voor een knipbeurt, dik anderhalf uur rijden, had ik haar in de auto op schoot genomen. Gewoon met handdoek erondenr, van mij mocht ze gewoon plassen. Het arme schatje heeft echter geen enkel plasje gedaan, vond het zo schattig van haar zodra ze daar in een hok werd gezet kwam er wel direct een grote plas
I had a signature once. It was awful.
pi_31927618
quote:
Op woensdag 2 november 2005 13:38 schreef sannydude het volgende:
*biedt cavia vrouwtje aan voor paring
Cavia-dating op fok
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_31928747
Ik heb nieuwe foto's gekregen van Harry Harley





Nu nog even wachten tot morgen
pi_31932953
Hij is lief! Ik heb nu al zin voor je in morgen
I had a signature once. It was awful.
pi_31933702
quote:
Op woensdag 2 november 2005 12:15 schreef inkie1010 het volgende:
wat waarschijnlijk Harry wordt

Pas maa rop dat het ook geen volgevreten cavia wordt die alles omver gooit!
pi_31970180
Vandaag heb ik samen met Obelix Harley opgehaald! Het was een hele reis en de mannekes zitten nu lekker samen te peuzelen van wat andijvie!

Hij is zo mooi en lief !!


"ff op Obelix klimmen!"


Samen smullen!


aaaaah

Ik heb verder nog geen foto's gemaakt omdat ik niet meer wilde flitsen en het te donker was voor "zonder flits"
pi_31971914
Ze zijn echt ongelooflijk lief! En wat is Harry al groot bij Oob!
I had a signature once. It was awful.
  vrijdag 4 november 2005 @ 21:18:44 #170
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_31972541
wat een moppie .. hopenlijk heeft harley een langer leven in het verschiet.. t is jou iig wel gegund je heb ellende genoeg gehad met die beessies
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_32039219






pi_32040015
Oh, zwijmel... dat bekje van Obelix ook op die laatste foto... Ze zijn echt geweldig samen Ink!!!
I had a signature once. It was awful.
pi_32041102
Wat een lievies Inkie!! Echt een leuk stelletje samen
=^.^=
pi_32044751
Wat een leukerdje Ink! Ben blij dat je het toch nog aandurft!
Hoe is het met Obelix pootje trouwens? Ik zie hem daar zo naast zich liggen.

Shaggy en Jessie zijn hier nu leuk rondjes aan het rennen onder mijn buro, altijd zo'n leuk gezicht!
En in de huiskamer lopen ze helemaal niet, zo raar.
pi_32047996
Shaggy en Jessie! doe weereens foto's

Ja Obelix' poot zal niet meer goedkomen, dat is gewoon niet goed aangegroeid en dat verwachtte de DA ook omdat het een moeilijke breuk was. Het is niet dat hij er niets mee kan, hij kan zich er bijvoorbeeld wel mee krabben, maar echt ermee lopen kan hij niet en de poot ligt er vaak een beetje bij. Hij heeft er in elk geval geen pijn aan.
pi_32049063
Leuke foto's weer, Inkie
Ik zal binnenkort ook weer eens wat nieuwe maken!
♫ | DVD's | MSN Space | ♫
pi_32063356
Wat een schatjes Inkie
Zal er van Annie en Beppie ook nieuwe plaatsen
01-08-2008
pi_32095263
Annie

Beppie

samen
01-08-2008
pi_32097721
Annie en Beppie wat heeft Annie een mooie kleur op der koppie!! Leuke fotos!!!
pi_32110643
Nou... volgens mij is Jewel gedekt! D'r hele plassertje was ontzettend vies terwijl ze normaal zo schoon is.... E de haartjes er rondom waren hartstikke hard... Dus ik gok dat ik deze datum voor alle zekerheid een extra kringetje geef in mijn agenda
I had a signature once. It was awful.
pi_32115794
Weet iemand waarom cavia's (althans de mijne) gaan kauwen als je ze aait of als je ze
praat?

[ Bericht 5% gewijzigd door 4EverBlackEyed op 09-11-2005 13:45:46 ]
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_32117187
Wat bedoel je met kauwen? Knarsetanden? Of echt eten herkauwen waarbij ze moeilijke bekjes trekken?

Knarsetanden odet bij mij vooral iwi veel op schoot. Waarom ze dat diet, weet ik niet echt. Ik denk dat het egwoon een vorm is zoals wij wel eens met ons horloge of onze ringen gaan spelen terwijl we aan het kletsen zijn, om intussen wat te doen te hebben...

Als het écht herkauwen is, en je merkt ook dat ze slecht eten, dan kun je beter even naar de DA. Deze kan kijken of de kiesjes van je cavia nog wel goed zijn, want als deze te lang zijn kan er voedsel in het bekje blijven hangen dat ze dan letterlijk nog een keer gaan kauwen om het weg te krijgen.
I had a signature once. It was awful.
pi_32164298
quote:
Op woensdag 9 november 2005 14:22 schreef zoeperzazke het volgende:
Wat bedoel je met kauwen? Knarsetanden? Of echt eten herkauwen waarbij ze moeilijke bekjes trekken?
Ze gaan automatisch kauwen als ik ze aai, of als ik ze roep. Maar this een soort herkauwen, niet echt knarsertanden. Tlijkt mij wel een positief teken.
Ze eten allebei wel goed.
Ik vond het zulk merkwaardig gedrag.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_32236315
Bij mij gaan ze niet kauwen, maar wel geluidjes maken!


Harley kijkt onschuldig terwijl ie net de voerbak vol zaagsel gegooid heeft


Obelix gaat maar even kijken wat er met de voerbak gebeurd is
pi_32241295
hoe hoog kunnen jullie cavia's springen? die van mij springt steeds hoger, hij kan nu zelfs uit zijn hok springen en dat is best hoog stoute cavia

dit is de kleine deugniet, Gizmo


dit is de ouwe bok van mijn vriend, Dikbuikie


nog een keer Dikbuikie


Gizmo is Alle-Dagen-Heel-Druk
pi_32287660
Wat een lieve caafjes!!!! Dikbuikie en Gizmo

Deze vind ik zo lief

pi_32304581
O Inkie, wat een leuke foto's weer!

En wat is die dikbuikie een leuke cavia, andere ook hoor, maar die nog meer

Hier een foto van m'n telefoon van Shaggy en Jessie.
Ik maak niet zoveel foto's, maar ik ben filmpjesverslaafd, zo grappig om te zien hoe ze aan het eten zijn enzo.
Maar mijn stiefvader heeft een mooie camera en gaat een keer echte foto's van ze maken.



[ Bericht 4% gewijzigd door Troeta op 16-11-2005 02:02:35 ]
pi_32328259
wat een leuke caviaatjes allemaal

gizmo en duikbuikie zijn dikke vriendjes, gizmo kan niet zonder dikbuikie. Als ie ook maar even van zijn vriendje weg wordt gehaald wordt ie helemaal gek en begint keihard te piepen. dikbuikie daarentegen geeft geen kik

gizmo heeft nog een rara eigenschap: op het harde dakje van zijn huisje te liggen en slapen ipv in zijn huisje te liggen/slapen met zachte bodembedekking

owja en daarnaast houd ie erg van rennen en springen. Ik vraag me nog steeds af of er meer mensen zijn die een cavia hebben die uit zijn hok kan springen, iets van 32 cm hoog en hij is zelf nog klein:7 maandjes oud.
pi_32328436
Harley kan wel flink rondspringen, maar zo hoog springt hij echt niet! Obelix ook niet trouwens, maar die kan ook niet zo heel hoog met ze pootje.

Shaggy en Jessie wat een heerlijke pluizenbolletjes
pi_32589792
*schopje*

Overigens, ik denk dat Jewel nu zwanger is... Haar buik begint al wat gespannener te worden, heel anders dan bij de rest... Spannend, spannend! Ik kan niet wachten tot ik baby's heb
I had a signature once. It was awful.
pi_32593194
Jewel echt spannend!!!

Ik heb net een nieuw huisje voor de meneertjes gemaakt. Vond een mooi geschikt doosje bij albert heyn Obelix vond het alleen niet mooi staan en heeft het meteen omgegooid
pi_32614694
Dit is roxy. februari 2006 word ze twee. ze knaagt aan alles wat los en vast zit en zo ook het haar van de dierenarts.. die nu een grote pluk mist! Ze is heel ondeugend en heeft een verleidelijk koppie. Ze heeft ook al een operatie gehad vanwege zoutstenen in der blaasje. Enkel is ze nu weer ziek terwijl ze al heel erg in de gaten wordt gehouden met wat ze eet... Hopelijk gaat dit goed aflopen. Wat foto's;















[ Bericht 1% gewijzigd door BlueCurl op 27-11-2005 12:48:41 ]
  zondag 27 november 2005 @ 13:45:30 #193
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_32616340
dat knagen aan die kooi doet mijn oudste januari 2 jaar ook en haar vriendinnetje een jaar oud in een ander bakkie doet het sinds kort ook herhaaldelijk mee naar dierenarts geweest, knaagblokjes, knaaghoutjes etc... van alles gegeven maar die kooi blijft toch het leukst
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_32617602
Likstenen of zoutstenen moet je niet geven, dat is alleen maar slecht en daar ontstaan blaasproblemen mee.

Cavia's die alleen zitten kunnen knagen uit eenzaamheid. Waarom jouw caafejs knagen, evenstar, weet ik niet echt... Ik hoor eigenlijk zelden tot noiot geknaag, behalve dan aan het eten. Maarja, hier zitten ze in een flat, daar is ook minder aan te knagen... Hier nog eens een nieuwe foto!




I had a signature once. It was awful.
pi_32622432
die van mij knaagt ook gewoon veel. sommige caafs doen dat gewoon. nagevraagd bij de dierenarts waarom ze dat nou zoveel doet.. deze die ik nu heb. is niet uit verveling. gewoon ze wil knagen kan geen kwaad.
pi_32626774
Soms is het zo, als een caaf alleen zit en wel een andere caaf ruikt, dat het gewoon het verlangen is om bij die ander te zijn... Vaak is het echt uit eenzaamheid. Nu ik mijn cavia's in een grote groep heb zitten knagen ze ook eigenlijk nooit meer, misschien 5 'knaagjes' per week ofzo, aan een nachthokje... echt heel weinig...
I had a signature once. It was awful.
  zondag 27 november 2005 @ 21:37:22 #197
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_32628585
pip zit met de kleine in een kooi dus die is niet alleen ... heeft een spelevriendinnetje..
merry zit wel alleen die doet het echt sporadisch en denk dat het bij hara meer territorium drift is
pip doe het echt om uit te dagen mijn lief krengetje
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_32633026
Het zijn knaagdieren, daarom knagen ze

Wat leuk zeg, baby-cavia's op komst!!

Ik heb een dieet-probleempje..
Ik geef normaal 3x per dag verschillende groente, 2x per dag een pluk hooi en er is onbeperkt biks.
Maar nu is het zo dat Jessie een beetje te dik word en Shaggy blijft met dit dieet maar net op zijn goede gewicht.
Wat nu? Moet ik Shaggy maar wat meer groente geven op de bank ofzo?

De schurft is hier trouwens weer weg gelukkig!
  zondag 27 november 2005 @ 23:52:49 #199
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_32633136
troeta zo doe ik het wel.. hier krijgen ze allemala hetzelfde alleen willen pip en lego wel eens elkaars eten inpikken en aangezien pip spekkies genoeg heb en lego niet zo voer ik die appart bij mij op schoot.

btw proficiat met jewel.. hoop dat de zwangerschap van jewel een beter verloop gaat krijgen als die van pip.. zij had doodgeboren jonkies en die aangevreten schijnt toch normaal te zijn met een eerste zwangerschap van caafjes.
Engaging Infinite Improbability Drive..
  maandag 28 november 2005 @ 09:06:05 #200
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_32638207
Ik voer ze met groenten ook apart (bij). Omdat de ene cavia anders bijna alles opeet en de ander is heel beleefd en die durft dan niet.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_32640091
quote:
Op zondag 27 november 2005 23:49 schreef Troeta het volgende:
Ik heb een dieet-probleempje..
Ik geef normaal 3x per dag verschillende groente, 2x per dag een pluk hooi en er is onbeperkt biks.
Maar nu is het zo dat Jessie een beetje te dik word en Shaggy blijft met dit dieet maar net op zijn goede gewicht.
Wat nu? Moet ik Shaggy maar wat meer groente geven op de bank ofzo?
Wat versta je onder overgewicht?

groenvoer moet je nooit te wienig geven. Als caafjes ergens níét van aankomen, is het van groenvoer. Een caviadieet is echt heel erg moeilijk, cavia's zijn dan ook zelden écht te zwaar.
De bouw van een cavia is van nature plomp en rond. Veel mensen vinden hun cavia's snel te dik, terwijl ze dat in feite niet echt zijn.
Wel kun je kijken of een cavia 'vet' is: onder de 'oksels' van de voorpootjes. Als je daar veel hangende huid kunt vastpakken is een cavia wel vet. Het enige wat dit wil zeggen, is dat het onverstandig is om deze cavia een nestje te laten krijgen, aangezien het slechts is voor de gezondheid van de caaf en de jonkies.
Als je cavia écht te dik is, kun je hooguit een dieet geven waarin ej hardvoer laat staan, maar zelf vind ik dat wat overdreven. Wel kun je, als je dat al deed, minder of geen mais meer geven want mais zet wel aan.


Ik weet even niet emer wie het zei over eerste nestjes Maar wat inderdaad vaker voorkomt bij eerste nestjes is dat het eerste n/of laatste jong doodgeboren worden of het niet overleven. De eerste, omdat de nieuwe mama zó schrikt dat ze evrgeet wat ze moet doen, en de laatste, omdat ze uitgeput is... Daar moet je toch helaas altijd rekening mee houden. Maar ik ga er natuurlijk niet vanuit... Als het verloopt zoals ik het nu verwacht (ik weet t nog niet 100% zeker, ik denk 75%) dan heb ik rondom 20 januari ukjes.
I had a signature once. It was awful.
  maandag 28 november 2005 @ 11:55:06 #202
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_32641288
quote:
Op maandag 28 november 2005 11:02 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

knipperdeknipknip
dat was ik en mij was dat dus niet verteld in ene uurtje tijd is ze toen bevallen zo;n 7 dagen te vroeg.. en had ze ze alledrie aangevreten bij het nekje.. ziet er verschrikkelijk uit en pip is echt goed van slag geweest.. en ik ook
we gaan gewoon duimen dat je straks een aantal mooie jonkies hebt van jewel
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_32642429
Leuk is anders inderdaad... Maarja, het kan gebeuren, misschien toch een vorm van zwangerschapsvergiftiging geweest? Een vriendin van me had laatst ook een nestje met coronetjes, het waren 4 perfecte jonkies en 1 doodgeboren, was ook 'aangefreten' op zijn schouder, helemaal platgedrukt ook door de andere jonkies...
Zulke dingen zijn niet leuk, maar kunnen nu eenmaal voorkomen... Een zwangerschap is altijd een risico natuurlijk. gelukkig weet ik vrij veel van Jewels lijnen en komen er niet veel problemen in voor, maar dat geeft natuurlijk geen garantie.... Heb altijd het idee dat de mensten die het minst om hun cavia's geven het meeste geluk hebben...
I had a signature once. It was awful.
  maandag 28 november 2005 @ 12:54:17 #204
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_32642531
ik vond het jammer maar was ook niet gepland .. alleen hara karakter is er wel door veranderd ze is wat dominanter geworden.. en het kwam echt door te vroeg geboren aldus de dierenarts.. aangezien ik pas wist dat ze zwanger was toen ik ineens de kleintjes voelde murmelen in haar buik en intussen der wel regelmatig bij me getild om te knufffelen omdat het een echt knuffeltje was.. en je je caaf dus met zwangerschap eik zo min mogelijk mag aanraken..
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_32642670
Dat is onzin, dat laatste... Je mag een cavia best aanraken, als je maar áltijd de buik goed ondersteunt en zolang de cavia het zelf leuk blijft vinden. Doe het niet als d ecavia niet wil, dan kan het stres opleveren en stress is het aller gevaarlijkste bij zwangere dames.

Dat de kleintejs te vroeg geboren worden heeft altijd een diepliggendere reden, bij mijn weten. Ergens moet er toch iets fout gegaan zijn, maar wat? Misschien teveel peterselie gevoer? Dat is abortusopwekkend... Of was het diertje gewoon te jong en kon ze het nog niet aan? Of juist te oud? (ouder dan 1 jaar)
Nouja, je kunt er ook niets meer aan veranderen, gelukig dat mams het wel heeft overleefd
I had a signature once. It was awful.
  maandag 28 november 2005 @ 13:18:14 #206
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_32643177
dat van dat optillen vertelde de dierenarts me en peterselie krijgt ze nooit
alleen wortel en komkommer in die tijd.. toen ze de kleintjes kreeg zal ze maandje of 9 zijn geweest.. en precies wat je zegt ik ben reuzeblij dta mams het overleefd heeft.. wat dat betreft is en blijft ze van de drie die ik er heb toch echt wle mijn favorietje
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_32643591
Nouja, je moet de cavia wel iets meer met rust laten, want het is niet niks om zo'n gigantische buik te hebben die soms wel de helft van je eigen lichaamsgewicht in beslag neemt... Maar toch, als je het beestje er gewoon een keer of twee per dag uithaalt dan moet er feitelijk niets aan de hand zijn... Ik kan het ook echt niet laten om jewel lekker te blijven kroelen als ze hoogzwanger is
De leeftidj is trouwens wel prima, Jewel is nu 7 maanden... Waarschijnlijk heb je dus gewoon heel erg veel pech gehad
I had a signature once. It was awful.
  maandag 28 november 2005 @ 13:38:02 #208
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_32643688
shit happens was wel jammer een van de kleintjes was een drie kleur met koeievlekjes
enige waar ik wel bang voor ben om die reden durfde ik de andere 2 dametje sniet te laten dekken.. nu is eentje zo goed als ene jara oud.. en de ander maandje of 7 a 8
en schijnt wel beter te zijn als ze ene kee rgedekt zijn maarjah ik durf dus echt niet meer zou het echt zo ene vershcil uit maken hoe oud ze worden.. of ze wel of niet gejongt hebben
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_32643760
Waarom in vredesnaam zou het beter zijn? De enige reden om een zeugje jong te laten dekken is als je haar later nog eens een nestje wilt laten hebben...

Zeker als je niets weet van d achtergrond van de caafjes (dus welke pa en ma, welke opa's en oma's, welke ziektes komen er in de lijnen voor etc etc) kun je beter niet zomaar 'een nestje nemen'! Dat levert veel te veel risico's op die je niet wilt nemen... En daarbij, wat als je een nestje krijgt met bv 5 beertjes? Zie ze maar eens kwjit te raken...
neehoor, het maakt echt niets uit of caafjes nu wel of geen nestjes gehad hebben, voor een beer maakt het ook niet uit of hij nou wel of niet bij een zeug gezeten heeft om haar te dekken...
I had a signature once. It was awful.
pi_32643799
Bij zwangere buiken moet ik trouwens ook steeds aan dez efoto denken:



Deze schitterende dame is de dag na de foto bevallen van 5 schitterende kleine hummeltjes. Wat is zo'n hoogzwangere buik toch schitterend...
I had a signature once. It was awful.
  maandag 28 november 2005 @ 13:47:50 #211
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_32643946
wauw die is cool

en werd me door de dierenarts gezegd die bevestigde dat ze zwanger was.. beter voor de heupjes .. al vroeg diezelfde dierenarts 25 pleuro voor niks doen even in het bekje kijken maar niets gedaan..
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_32648532
Hoera. D'r zijn genoeg verwaarloosde cavia's op aarde die je beter had kunnen adopteren ipv er meer te maken. Daarnaast neem je liever het risco dat je caaf & evt kindjes overlijden dan dat je 1 lieve gezonde cavia hebt. Voor jouw plezier. Lekker.
  maandag 28 november 2005 @ 20:15:56 #213
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_32653559
quote:
Op maandag 28 november 2005 16:43 schreef ParanoidEv het volgende:
Hoera. D'r zijn genoeg verwaarloosde cavia's op aarde die je beter had kunnen adopteren ipv er meer te maken. Daarnaast neem je liever het risco dat je caaf & evt kindjes overlijden dan dat je 1 lieve gezonde cavia hebt. Voor jouw plezier. Lekker.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_32653673
quote:
Op maandag 28 november 2005 20:15 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

pi_32653900
Ja, ik weet dat jij tegen fokken bent. Er zit alleen een verschil tussen broodfokkers en goede fokkers. broodfokkers fokken voor dierenwinkels, verzorgen hun caafjes vaak slecht, krijgen te wienig voer, moeders en zoontjes wordne met elkaar gekruisd, het maakt allemaal niet uit... Dát fokken brengt heel evel risico's met zich me een zou inderdaad per direct gestopt moeten worden. Door echter alsmaar dierenwinkelcaafjes te blíjven kopen, zul je die slechte fok nooit laten stoppen... Immers, vraag = aanbod.

De caaf met wie ik fok is een goed rascavia die gezond is en minder kans loopt op complicatie's dan de gemiddelde dierenwinkelcavia (ook al is er niets uit te sluiten natuurlijk). Daarbij komen de jonkies op een goede plek terecht waar ze beter zorg krijgen dan bij het gemiddelde gezin, dat eens een keer een caaf voor de kindjes koopt die vervolgens verwaarloosd wordt.

Want zeg eens eerlijk? is dat egen droomwens, om bij te dragen aan de gezonde cavaifok waardoor de vraag naar slechte fok afneemt? En we uiteindelijk allemaal gezondere caafjes krijgen die over het algemeen langer en gelukkig leven?
I had a signature once. It was awful.
pi_32654127
Dat je caafjes goed terecht komen is uiteraard prima, maar dat maakt niets uit dat die andere caafjes door van die waardeloze gezinnen (waar ik overigens op kots) niet gekocht worden.

Uiteraard zou het ook geweldig zijn als alle cavia's geweldige genen hadden en lang en gelukkig zouden leven, maar helaas los je dat met een nestje van een rascavia maken niet op. De andere beestjes gaan er niet mee weg, en de doorgefokte etc caafjes blijven toch. Desnoods wijken ze uit naar slangenvoer, of zoals gebruikelijk is in de US, vergassen. Meer piggies maken lost dus niets op, je draagt misschien zelfs wel bij aan het probleem. Plus dat je je eigen caaf een heleboel leed aan kan doen. Ik was al enorm opgelucht dat mijn zwangere cavia (zo geadopteerd) en de 5 jongen alles overleefd hadden..
pi_32654282
Ik snap je goed hoor, en ik begrijp jouw mening ook wel... Allereerst wil ik ook vooropstellen dat het nestje van Jewel niet mijn eigen idee was. Toen ik Jewel reserveerde, was het nog niet zeker wanneer ik haar op kon halen, omdat ik haar pas mocht hebben als we gingen samenwonen. De fokster vond haar echter zo fantastisch dat we hadden afgesproken dat als het nog een poos zou duren, zij gewoon een nestje met jewel zou nemen... Gelukkig konden we op tijd samenwonen en nu krijgt ze dat nestje, dat ze anders daar gehad zou hebben, hier.
Houdt niet in dat ik er inmiddels niet 100% achtersta.

Natuurlij kun je broodfokken niet stoppen, was het maar zo, maar toch... Door alsmaar caafjes te blijven kopen los je het ook niet op. En overigens, ik heb zelf al 1 dw-caaf, 1 caafje die gratis op marktplaats stond en anders allicht slangenvoer was geworden (ze zat al op stro n had alleen bix, geen eens hooi of een flesje)... en ik heb een gecastreerde beer die al wat ouder is gekocht, terwijl die ook moeilijker verkocht worden.
En nee, met een nestje rascavia's los je inderdaad niets op, maar als er geen rascavia's en rascavianestjes meer zouden bestaan en er alleen nog maar onzorgvuldig gefokt werd zou de gemiddelde levensverwachting van caafs ook in een razend tempo dalen... dat wiillen we toch ook niet hebben?
I had a signature once. It was awful.
  maandag 28 november 2005 @ 20:40:59 #218
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_32654285
de was omdat ik echt het gevoel heb bij jiu dat jij de alleswetende goeroe meent te zijn over caviá's. Ja je weet veel.. hartstikke tof.. maar om mensen die jou mening niet delen zo af te zeiken telkens daar kots ik een beetje op.
Ik heb drie dierenwinkelcaafjes.. drie schatten van beesten volgens jou ben ik dan slecht bezig
Ik vind je denegrerend tegenover anderen.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_32654368
quote:
Op maandag 28 november 2005 20:40 schreef _evenstar_ het volgende:
de was omdat ik echt het gevoel heb bij jiu dat jij de alleswetende goeroe meent te zijn over caviá's. Ja je weet veel.. hartstikke tof.. maar om mensen die jou mening niet delen zo af te zeiken telkens daar kots ik een beetje op.
Ik heb drie dierenwinkelcaafjes.. drie schatten van beesten volgens jou ben ik dan slecht bezig
Ik vind je denegrerend tegenover anderen.
Nou sorry dan. En ja, volgens mij ben je inderdaad slecht bezig geweest, tenzij je uiteraard niet beter wist. Dan kan je er ook niets aan doen natuurlijk.
pi_32654438
quote:
Op maandag 28 november 2005 20:40 schreef zoeperzazke het volgende:
Natuurlij kun je broodfokken niet stoppen, was het maar zo, maar toch... Door alsmaar caafjes te blijven kopen los je het ook niet op. En overigens, ik heb zelf al 1 dw-caaf, 1 caafje die gratis op marktplaats stond en anders allicht slangenvoer was geworden (ze zat al op stro n had alleen bix, geen eens hooi of een flesje)... en ik heb een gecastreerde beer die al wat ouder is gekocht, terwijl die ook moeilijker verkocht worden.
En nee, met een nestje rascavia's los je inderdaad niets op, maar als er geen rascavia's en rascavianestjes meer zouden bestaan en er alleen nog maar onzorgvuldig gefokt werd zou de gemiddelde levensverwachting van caafs ook in een razend tempo dalen... dat wiillen we toch ook niet hebben?
Neuh ik kan nou niet direct geloven dat de caafjes sneller doodgaan doordat er geen rascavia's meer komen. Desalniettemin snap ik je standpunten nu beter. Jammer dat het over de hele wereld zo moet gaan en we geen effectief standpunt tegen de dierenwinkels etc uit kunnen spreken.
  maandag 28 november 2005 @ 20:49:36 #221
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_32654538
quote:
Op maandag 28 november 2005 20:43 schreef ParanoidEv het volgende:

[..]

Nou sorry dan. En ja, volgens mij ben je inderdaad slecht bezig geweest, tenzij je uiteraard niet beter wist. Dan kan je er ook niets aan doen natuurlijk.
misschien eens aan gedacht dat bij sommige dierenwinkels de caafjes van gezinnen af komen..? niet elke dierenwinkel haalt de caafjes bij broodfokkers..
beetje verder denken dan het standaard..
Als het mij geen kut zou interesseren zou ik niet 5 keer 25 euro bij de dierenarts hebben betaald omdat ik dacht dat er iets mis was.. want volgens jou redenering (die veel mensen hebben die dierenwinkel caafjes hebben) ach voor ene paar euro heb ik toch wel een nieuwe
Het zal heus niet zo slecht bedoeld zijn.. maar denk dat je wat meer vertrouwen moet hebben in mensen die het net wat anders doen met hun caafjes als jou..
uitschot zit er altijd wel bij.. helaas hou je dat niet tegen hoe graag je ook zou willen..
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_32654576
Ach, er zijnw el meer slechte dingen van dierenwinkels... Zoals lóópballen voor cavia's... Voer zonder vitamine C... Cavia's in de áánbieding doen als ze schurft hebben... vertellen dat caafjes pas als ze ouder zijn groenvoer mogen... zeggen dat cavia's pas vanaf 3 maanden vruchtbaar zijn... je twee zeugjes verkopen en dat het dan een zeug en een beer blijken te zijn... En zo kunnen we nog wel even doorgaan
Helaas valt er weinig aan te doen, behalve dan niet meer dan strikt noodzakelijk bij zulke DW's te komen... En je kunt ze er op attenderen, maar de kans dat ze er iets vaan aantrekken is helaas heel klein....

En nee, natuurlijk zullen cavia's niet direct sneller doodgaan als ergeen rascavia's meer zijn... rascavia's zijn ook niet noodzakelijk, maar gezónd gefokte cavia's wel... als iemand gewoon leuke caafs wil fokken, prima, maar doe het dan wel met diertjes waarvan je weet dat ze niet verwant zijn, niet satijndragend zijn, geen erfelijke ziektes en afwijkingen hebben etc, maar dat zie je helaas zo weinig...

Maar wat jij al zegt: probeer er maar eens iets tegen te ondernemen, dat zal helaas nooit lukken...
I had a signature once. It was awful.
pi_32654626
quote:
Op maandag 28 november 2005 20:49 schreef _evenstar_ het volgende:
misschien eens aan gedacht dat bij sommige dierenwinkels de caafjes van gezinnen af komen..? niet elke dierenwinkel haalt de caafjes bij broodfokkers..
Niet elke, maar wel veel. Ik ken genoeg DW's die een 'vaste leverancier' hebben en die niet zomaar wildvreemde caafjes aannemen, omdat het immers een DW is en geen asiel. Afijn, sommige mensen kunnen nog beter hun caafjes naar de DW brengn dan ze gratis weg te geven via marktplaats, waar ze vaak als slangenvoer eindigen...
I had a signature once. It was awful.
pi_32654632
quote:
Op maandag 28 november 2005 20:49 schreef _evenstar_ het volgende:
misschien eens aan gedacht dat bij sommige dierenwinkels de caafjes van gezinnen af komen..? niet elke dierenwinkel haalt de caafjes bij broodfokkers..
beetje verder denken dan het standaard..
Als het mij geen kut zou interesseren zou ik niet 5 keer 25 euro bij de dierenarts hebben betaald omdat ik dacht dat er iets mis was.. want volgens jou redenering (die veel mensen hebben die dierenwinkel caafjes hebben) ach voor ene paar euro heb ik toch wel een nieuwe
Het zal heus niet zo slecht bedoeld zijn.. maar denk dat je wat meer vertrouwen moet hebben in mensen die het net wat anders doen met hun caafjes als jou..
uitschot zit er altijd wel bij.. helaas hou je dat niet tegen hoe graag je ook zou willen..
Dierenwinkels met cavia's uit gezinnen is niet echt het eerste waar ik aan denk nee. Ik heb (had) er namelijk nog nooit van gehoord, en vind het echt goed dat ze er blijkbaar dus zijn.
Een beetje verder denken ging dus niet op omdat ik er nog nooit van gehoord heb. Welke winkel(s) is/zijn dat overigens?
  maandag 28 november 2005 @ 21:01:17 #225
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_32654868
quote:
Op maandag 28 november 2005 20:53 schreef ParanoidEv het volgende:

[..]

Dierenwinkels met cavia's uit gezinnen is niet echt het eerste waar ik aan denk nee. Ik heb (had) er namelijk nog nooit van gehoord, en vind het echt goed dat ze er blijkbaar dus zijn.
Een beetje verder denken ging dus niet op omdat ik er nog nooit van gehoord heb. Welke winkel(s) is/zijn dat overigens?
Mijn caafjes komen van een dierenwinkel in enschede, deze caafjes zijn ook geen jonkie jonkies meer..
Bij een andere dierenwinkel in enschede verkochten ze echt kleine babitjes al zo bij de moeder weggetrokken volgens mij
Ik had toen mijn oudste zwanger bleek te zijn de afspraak met dierenarts en desbetreffende winkel dat de arts de diertjes zou keuren en dat ik ze dan bij de winkel na 12 weken kon plaatsen .
Heb toen op papier en alles gestaan.. ze maken ook geen winst op de beestjes want de beestjes krijgen daar elke dag vers zaagsel wat hooi voer met vitamine c. en om die kosten er een beetje uit te halen vragen ze een vergoeding voor de beestjes plus het feit als ze gratis worden weggegeven ze vaak eindigen als slangenvoer
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_32654913
Wat ik nu niet snap Paranoid_EV is dat je eerst zit te blazen op het fokken van een nestje, en zegt dat je moet denken aan de caafjes die doorgefokt zijn etc en vervolgens heb je ook iets tegen iemand die dan wel die dierenwinkelcaafjes neemt.. beetje tegenstrijdig...

Ik ben absoluut tegen broodfok, maar ik vind wel dat er een aantal goede fokkers moeten zijn gewoon voor het in stand houden van de rassen etc. Het probleem van de broodfok is gewoon helaas iets waar heel moeilijk iets aan te doen is.. Obelix zelf is ook een resultaatje broodfok... met zijn zwakke botjes. Maar goed ik ben blij dat ie bij mij is, ik doe alles voor dat beestje en het is een schat.
pi_32654991
quote:
Op maandag 28 november 2005 21:01 schreef _evenstar_ het volgende:
Bij een andere dierenwinkel in enschede verkochten ze echt kleine babitjes al zo bij de moeder weggetrokken volgens mij
Blurg, echt bah. Ik kan zo kwaad worden om de onkunde in sommige dierenwinkels.. Ik ga de cavia's overigens wel altijd groeten als ik toevallig in een dierenwinkel ben. Bij de Boerenbont/d? houden ze overigens cavia's ZONDER HOOI!! Alleen water en droogvoer. Ik boycot die winkels nu dus ook, klotezaak.
[/quote]
pi_32655105
quote:
Op maandag 28 november 2005 21:02 schreef inkie1010 het volgende:
Wat ik nu niet snap Paranoid_EV is dat je eerst zit te blazen op het fokken van een nestje, en zegt dat je moet denken aan de caafjes die doorgefokt zijn etc en vervolgens heb je ook iets tegen iemand die dan wel die dierenwinkelcaafjes neemt.. beetje tegenstrijdig...

Ik ben absoluut tegen broodfok, maar ik vind wel dat er een aantal goede fokkers moeten zijn gewoon voor het in stand houden van de rassen etc. Het probleem van de broodfok is gewoon helaas iets waar heel moeilijk iets aan te doen is.. Obelix zelf is ook een resultaatje broodfok... met zijn zwakke botjes. Maar goed ik ben blij dat ie bij mij is, ik doe alles voor dat beestje en het is een schat.
Dan heb je me denk ik niet helemaal begrepen of staat het er een beetje vaag (ik ben kampioen in uitleggen namelijk..not). Ik bedoelde:
Dierenwinkelcaafjes = nono want gemaakt door broodfokkers
Dus: Asiel want afgedankte caafjes verdienen een goed leven bij iemand die om ze geeft.
Ik geloof niet dat de populatie op een punt is waar je kan zeggen dat je een cavia wil 'maken'. De vraag naar opvang is mij nog te groot.

Zover ik weet zijn 2 cavia's van mij van de broodfok/geflipte verzamelaar (ik geloof van toen die 80 cavia's gedumpt waren langs de weg vorig jaar) en 1 is van iemand die er achter kwam dat de konijnen hem in elkaar trapten.
  maandag 28 november 2005 @ 21:09:26 #229
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_32655113
quote:
Op maandag 28 november 2005 21:04 schreef ParanoidEv het volgende:

[..]

Blurg, echt bah. Ik kan zo kwaad worden om de onkunde in sommige dierenwinkels.. Ik ga de cavia's overigens wel altijd groeten als ik toevallig in een dierenwinkel ben. Bij de Boerenbont/d? houden ze overigens cavia's ZONDER HOOI!! Alleen water en droogvoer. Ik boycot die winkels nu dus ook, klotezaak.
[/quote]

boerenbond is ook geen echte dierenwinkel.. ik zelf ben erg tevreden over pet's place hier in heerlen heb je ene pet's place die ook voor mensen die op vakantie gaan een afdeling heeft zodat ze kunnen logeren en ofdat nu ene wandelende tak is of een dure papegaai maakt niets uit ( ja de kosten van verblijf )
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_32655237
Het verschilt gewoon enorm van dierenwinkel / tuincentrum / boerenbond tot dierenwinkel / tuincentrum / boerenbond. De boerenbond bij mijn ouders in de buurt is juist erg goed voor de caafjes. Ligt altijd groente in (andijvie of wortel) en genoeg hooi. Terwijl de Pet's Place daar weer ultiem slecht is... lege waterflessen, lege voerbakken en geen hooi (jonge jonge ik ben daar uit me vel gesprongen!!!).
pi_32655246
quote:
Op maandag 28 november 2005 21:09 schreef _evenstar_ het volgende:
boerenbond is ook geen echte dierenwinkel.. ik zelf ben erg tevreden over pet's place hier in heerlen heb je ene pet's place die ook voor mensen die op vakantie gaan een afdeling heeft zodat ze kunnen logeren en ofdat nu ene wandelende tak is of een dure papegaai maakt niets uit ( ja de kosten van verblijf )
Nee het is een beetje vanalles winkel, maar dat houd ze niet tegen om caafjes te 'mishandelen' (dat is het gewoon). Sneu maar waar. Ze verkopen trouwens niet eens goed caviavoer maar ik ging wel eens mee omdat mijn vriend voer voor de hond van z'n ma moest halen. Geen Snickers die ik daar nog koop.

Ik ga zelf lekker naar het plaatselijke dierenwinkeltje. Die verkopen alleen vissen (eerlijk gezegd heb ik daar niet zoveel mee.. ). En het voer dat ik wil.
pi_32655270
quote:
Op maandag 28 november 2005 21:13 schreef inkie1010 het volgende:
Het verschilt gewoon enorm van dierenwinkel / tuincentrum / boerenbond tot dierenwinkel / tuincentrum / boerenbond. De boerenbond bij mijn ouders in de buurt is juist erg goed voor de caafjes. Ligt altijd groente in (andijvie of wortel) en genoeg hooi. Terwijl de Pet's Place daar weer ultiem slecht is... lege waterflessen, lege voerbakken en geen hooi (jonge jonge ik ben daar uit me vel gesprongen!!!).
Vreemd, je zou wel verwachten dat personeel daar dezelfde (bagger) basisinformatie meekrijgt. Blijkbaar dus helemaal niets
Tuincentra vind ik helemaal eng.
pi_32655356
Boerenbont/Welkoop... Tsja... Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ze hier in zeewolde niet bagger slecht vind (maar dat is in andere plaatsen heel anders). Ze kregen vaak zieke dieren van de leverancier, toen hebben ze besloten om zelf te gaan fokken. De caafs kregen een schitterend mooi hok waar de bezoekers niet op konden tikken, hartstikke groot (ik denk toch wel 150x70)... Laatst hadden ze een caafje helemaal onder het schurft zitten (hoe ze daar aan kwamen weet ik niet, het was niet een van de jonkies), maar die werd wel gelijk behandeld want toen ik er een week later weer kwam waren de wondjes en korstjes al stukken minder....

Intratuin is ook zo'n verhaal. Soms kom je in intratuins wara de beestejs half verlamd in hun eigen plas liggen, maar waar ik iwi gekocht heb (enschede) zaten ze er toendertijd geweldig bij! Mooie, grote hokken, schoon, veel hooi, goed voer, schoon water... Niets dan lof! Ook de juiste adviezen gekregen over voer etc, gelijk getimmerd op het belang van vit c... Vond het absoluut niet slecht.

Maar echt veel winkels waar je nu écht goed advies krijgt? Ik denk dat die echt in de minderheid zijn... Wat dat betreft kun je beter een goede fokker hebben, want een écht goede fokker weet alles van zijn diertjes en hoeft zelden op consult omdat hij/zij vaak zelf weet wat de diertjes hebben En alleen de medicijnen nodig hebben...

Edit: bijna vergeten: de groenrijk hier in zeewolde. HORROR!! Nooit water, nooit voer, nooit hooi, nooit nachthokjes of iets anders en áltijd schurft, áltijd mager... Heb ze er één keer op gewezen. Nu hebben ze (tijdelijk?) geen diertjes meer, maar de bakken staan wel klaar... Dus ik weet het niet... Als ike r nog één keer zulke caafs zie bel ik onmiddelijk de dierenbescherming....
I had a signature once. It was awful.
  maandag 28 november 2005 @ 21:19:00 #234
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_32655386
Wel appart dee vershcillen.. maar goed zullen we maar were vriendjes wezen uiteindelijk willen we toch het zelfde gezonde gelukkige caafjes

weet je wat trouwens grappig uitziet zet een cavia op je zwangere buik en laat de baby trappelen.. echt wara ik heb dat beestje nog nooit zo verbaasd gezien !! de oogjes stonden ineens op stand wagenwijd en haastig naar links en rechts kijken met een scheef open bekje daarna ging ze lekker lopen knorren op mijn buik en was er leuke interactie
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_32655426
quote:
Op maandag 28 november 2005 21:17 schreef zoeperzazke het volgende:
Intratuin is ook zo'n verhaal. Soms kom je in intratuins wara de beestejs half verlamd in hun eigen plas liggen, maar waar ik iwi gekocht heb (enschede) zaten ze er toendertijd geweldig bij! Mooie, grote hokken, schoon, veel hooi, goed voer, schoon water... Niets dan lof! Ook de juiste adviezen
Ja maar ik bedoel meer dat het niet echt de plaats is om ze te verkopen. Het lijkt me dat er voornamelijk gezinnetjes komen voor een berg planten ofzo, en zoiets hebben van 'Hey wat leuk, een cavia (voor de kleine), laad maar in naast de geraniums!'
pi_32655464
quote:
Op maandag 28 november 2005 21:19 schreef _evenstar_ het volgende:
weet je wat trouwens grappig uitziet zet een cavia op je zwangere buik en laat de baby trappelen.. echt wara ik heb dat beestje nog nooit zo verbaasd gezien !! de oogjes stonden ineens op stand wagenwijd en haastig naar links en rechts kijken met een scheef open bekje daarna ging ze lekker lopen knorren op mijn buik en was er leuke interactie
Ik zou het best mee willen maken maar dan moet ik eerst even mijn buik zwanger goochelen

maar het zal waarschijnlijk hartstikke lief zijn!!!
I had a signature once. It was awful.
  maandag 28 november 2005 @ 21:26:25 #237
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_32655588
quote:
Op maandag 28 november 2005 21:22 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Ik zou het best mee willen maken maar dan moet ik eerst even mijn buik zwanger goochelen

maar het zal waarschijnlijk hartstikke lief zijn!!!
true moet je me maar even op mijn woord geloven
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_32655653
quote:
Op maandag 28 november 2005 21:19 schreef _evenstar_ het volgende:
Wel appart dee vershcillen.. maar goed zullen we maar were vriendjes wezen uiteindelijk willen we toch het zelfde gezonde gelukkige caafjes

weet je wat trouwens grappig uitziet zet een cavia op je zwangere buik en laat de baby trappelen.. echt wara ik heb dat beestje nog nooit zo verbaasd gezien !! de oogjes stonden ineens op stand wagenwijd en haastig naar links en rechts kijken met een scheef open bekje daarna ging ze lekker lopen knorren op mijn buik en was er leuke interactie
Hihi wat zoeperzazke zegt! Maar lijkt me heel grappig
Trouwens gefeli met je zwangere buik zie dat je al een heel eind bent
  maandag 28 november 2005 @ 21:31:58 #239
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_32655761
quote:
Op maandag 28 november 2005 21:28 schreef inkie1010 het volgende:

[..]

Hihi wat zoeperzazke zegt! Maar lijkt me heel grappig
Trouwens gefeli met je zwangere buik zie dat je al een heel eind bent
nog maar heel even ja ben eigenlijk benieuwd hoe de caafjes op de kleine gaan reageren.. en als de kleine dadelijk beweeglijker wordt hoe het dan gaat..
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_32656121
Evenstar?

Ik had nog even nagevraagd op een caviaforum naar het oppakken en de aangevreten jonkies... De fokster van oa. Jewel zei dit;

Aangevreten jongen komt omdat mams ze tot leven wil wekken. Door het likken en kleine trapjes etc geven komt de bloedstroming goed op gang. Als een jong stil blijft liggen omdat die dood is, gaat de moeder soms steeds harder te werk. Soms gaat dit te ver, waardoor ze de jongen gaat aanvreten.

Misschien evrklaart dit voor jou nog een en ander?
I had a signature once. It was awful.
  maandag 28 november 2005 @ 21:49:39 #241
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_32656216
quote:
Op maandag 28 november 2005 21:46 schreef zoeperzazke het volgende:
Evenstar?

Ik had nog even nagevraagd op een caviaforum naar het oppakken en de aangevreten jonkies... De fokster van oa. Jewel zei dit;

Aangevreten jongen komt omdat mams ze tot leven wil wekken. Door het likken en kleine trapjes etc geven komt de bloedstroming goed op gang. Als een jong stil blijft liggen omdat die dood is, gaat de moeder soms steeds harder te werk. Soms gaat dit te ver, waardoor ze de jongen gaat aanvreten.

Misschien evrklaart dit voor jou nog een en ander?
ja .. thanx!! geloof me het zag er ranzig uit Mocht je nog iets horen over het al dan niet oppakken zou je dat ook even willen laten weten ?
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_32656320
Nouja, mama bedoelde het lief... ze wilde alleen maar haar baby's laten leven...

Wat het oppakken betreft heb ik nog geen echte reactie, alleen van 1 iemand dat het onwaarschijnljik is dat het er iets mee te maken heeft.
I had a signature once. It was awful.
  maandag 28 november 2005 @ 21:56:04 #243
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_32656394
aha en ja is moederinstinct lijkt me.. ik had mee rhet gevoel dat het kwam door mij omdat ik der teveel vastgepakt had
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_32657080
Nog een reactie:

Ook hier worden de zwangere zeugen gewoon opgepakt. Ik vind dat belangrijk. Niet alleen voor de controle of alles beweegt, maar ook voor de band die je met je zeug hebt. Als je in moet grijpen moet ze je toch vertrouwen! Ondersteuning is uiteraard wel heel belangrijk. En met een stresskip ga je anders om dan met de rust zelf.
I had a signature once. It was awful.
pi_32662972
Oe, ik heb een hele discussie gemist.
Paranoid EV, ik snap je wel hoor.
In mijn ogen maakt het geen reet uit of een cavia een ras is of niet en vind ik dat alle cavia's recht hebben op een goed baasje.
Maar de enige manier om broodfokkerij en ongezonde cavia's tegen te houden, is gezonde cavia's fokken.
En dan maar hopen dat mensen overstag gaan voor de rassen en beter na gaan denken over de aanschaf.

Als dierenwinkels nou geen cavia's meer zouden verkopen zou het al zoveel schelen.
Ik heb op zich niks tegen mensen die in dierenwinkels dieren kopen, want ik weet hoe schattig het er uit ziet en die beestjes zijn ook gewoon lief.
Maar ik blijf ook zeggen, doe het nou niehiet!! Denk nou beter na en trap niet in het vrouwtje/vrouwtje verhaal.
Zelfde geld trouwens voor meer diersoorten en vooral voor paarden trouwens!

Paar jaar terug zag ik ook 2 schattige ratjes zitten, de verkoper wist zeker dat het 2 vrouwtjes waren.
Ik heb zelf ook gekeken en dacht het zelf ook hoor, het was gewoon nog niet duidelijk te zien.
Maar 1 rat bleek toch een mannetje te zijn en toen zat ik met 12 babyratjes.
was wel onwijs leuk zo'n nestje, dus ik snap de verleiding echt om een nestje te fokken.
Maar de jonkies hebben er gewoon echt niks aan als je ze dan weg gaat doen.

De Pets place hier vind ik trouwens minder, wel 2 hele lieve verkoopsters, maar ze zijn nog hartstikke jong, dus echt veel weten ze nog niet.
De konijntjes, hamstertjes en alle dieren zitten in kleine glazen kooitjes vlak voor het raam.............je ziet ze bijna doodgaan als het warm is....
pi_32662988
quote:
Op maandag 28 november 2005 11:02 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Wat versta je onder overgewicht?

groenvoer moet je nooit te wienig geven. Als caafjes ergens níét van aankomen, is het van groenvoer. Een caviadieet is echt heel erg moeilijk, cavia's zijn dan ook zelden écht te zwaar.
De bouw van een cavia is van nature plomp en rond. Veel mensen vinden hun cavia's snel te dik, terwijl ze dat in feite niet echt zijn.
Wel kun je kijken of een cavia 'vet' is: onder de 'oksels' van de voorpootjes. Als je daar veel hangende huid kunt vastpakken is een cavia wel vet. Het enige wat dit wil zeggen, is dat het onverstandig is om deze cavia een nestje te laten krijgen, aangezien het slechts is voor de gezondheid van de caaf en de jonkies.
Als je cavia écht te dik is, kun je hooguit een dieet geven waarin ej hardvoer laat staan, maar zelf vind ik dat wat overdreven. Wel kun je, als je dat al deed, minder of geen mais meer geven want mais zet wel aan.
Zo dik is ze ook weer niet, maar ze is gewoon aangekomen.
Shaggy is juist afgevallen, vandaar mijn probleempje, want zo moet het natuurlijk niet doorgaan.
Shaggy heeft trouwens wel hangend vel, maar ik vind hem nu echt te dun voor een cavia!
Ik ga hem trouwens dan wel wat mais geven op de bank een paar keer per week, bedankt voor de tip!
pi_32664451
Wat zijn de leeftijden en gewichten als ik het vragen mag?
I had a signature once. It was awful.
pi_32682977
Ik kom even tussendoor met wat nieuwe foto's


Harley


Obelix en Harley (zie zielige pootje van obelix en lange haar van harley!)


Aaah

pi_32683212
Wat een schatjes Inge!!! Maar dat wist je al
=:)|-<[: Femkeismaria skates to Okke-Hel
  dinsdag 29 november 2005 @ 22:52:45 #250
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_32683826
Eén van mijn cavia's heb ik gekocht bij een mevrouw die in een gewoon huis woonde. Ze had er heel erg veel in de kamer en in de tuin hele mooie rennen en plekken voor de dieren. Daar heb ik Nova gekocht. Die mevrouw wist precies wat een mannetje en wat een vrouwtje was. En wie de vader en moeder waren. En hoe je er voor moest zorgen. Ik moest ook een mailtje sturen na een paar dagen hoe het ging en na 2 maanden weer en na 1 jaar nog een keer. Met een foto erbij.

Lune is een cavia die oorspronkelijk uit de dierenwinkel komt. Iemand had haar gekocht samen met een konijn. Maar ze wilden er na 3 dagen al van af en toen heb ik met de begeleiding het caviaatje Lune gehaald en het konijn naar iemand anders gebracht. Ze hebben nu toch een goed huis. Ondanks dat ze toch in de dierenwinkel gekocht zijn (maar niet door mij ik wil dat niet).

Ik vind de dierenwinkel geen goede plek voor de dieren. Ze weten niet of het mannetjes of vrouwtjes zijn en ze hebben wel eens tegen de begeleiding gezegd dat een cavia best stro kan eten ipv hooi. Ik snap daar niks van.

Ik koop mijn caviavoer en zaagsel en hooi bij de zorgboerderij waar ik werk en knaagstaven als cadeautje bij de supermarkt. Groenten bij de groentenboer in het dorp en zo hoef ik nooit naar de dierenwinkel .

Hier nog een foto van Nova (rechts) en Lune (links):
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  dinsdag 29 november 2005 @ 23:04:35 #251
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_32684152
nova is fluffy hele mooie beestjes oxy
en obelixje en harley zijn ook supermooi
ik ga zo even 2 fototjes van merry uploaden omdat ze der zo schattig op staat
Engaging Infinite Improbability Drive..
  dinsdag 29 november 2005 @ 23:36:14 #252
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_32685069



mijn (b)engeltje
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_32713192
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 09:31 schreef zoeperzazke het volgende:
Wat zijn de leeftijden en gewichten als ik het vragen mag?
Jessie is 1 jaar en 1 kilo.
Shaggy is anderhalf en 800 gram.

Wat een lieve fotootjes allemaal zeg!
pi_32719503
Jessie is absoluut niet zwar. Ik weet niet of Jessie *bloos* een beer of een zeug is? Een volwassen zeug zit meestal tussen de 900-1200 gram. Volwassen beren zitten vaak tussen de 1000-1500 gram, zoiets. Nu zijn er ook uitzonderingen, de fokster van jewel heeft een (niet eens zwangere) zeug die van zichzelf 1600 weegt... Maar ook dat beestje is kerngezond.
Om overgewicht dus geen zorgen!

Shaggy is wel wat aan de lichte kant, maar zolang ze/hij *wederom bloos* goed eet en levenidg is zou ik me geen zorgen maken. Leg gerust een maiskolf (bij de Ah verkrijgbaar) met bladeren en al (blaadjes zijn heeeeeeeerlijk, alsus de caafs) in de kooi en laat ze er allebei lekker van knabbelen. Je moet je absoluut geen zorgen maken en apart bijvoeren is niet nodig.
I had a signature once. It was awful.
pi_32729456
haha
Jessie is een zeug en Shaggy een beer.
Om Jessie maak ik me ook geen zorgen hoor, maar meer om Shaggy.
Hij kan ineens weer afvallen en dan ben ik weer weken bezig om hem weer wat dikker te krijgen.
pi_32752621
quote:
Op maandag 28 november 2005 21:04 schreef ParanoidEv het volgende:

[..]

Blurg, echt bah. Ik kan zo kwaad worden om de onkunde in sommige dierenwinkels.. Ik ga de cavia's overigens wel altijd groeten als ik toevallig in een dierenwinkel ben. Bij de Boerenbont/d? houden ze overigens cavia's ZONDER HOOI!! Alleen water en droogvoer. Ik boycot die winkels nu dus ook, klotezaak.
[/quote]

Hihi daar komen mijn 2 schatjes vandaan die overgens in een keurige kooi MET hooi en groenvoer zaten,2zeugjes die nog eens echt zeugjes bleken te zijn ook! Ze verkopen er ook prima eten met viatmine C enzo.Je moet eens niet zo negatief doen over alles waar jij iets net iets anders over denkt,zo'n zwart/wit gedachten je scheert echt alles wat jou maar eenigsinds niet aanstaat over een kam.Je zal het best goed bedoelen maar het word een beetje vermoeiend,met alle respect maar ik krijg echt de neiging om je reacties over te gaan slaan want voor 99% loop je het toch weer af te zeiken.

ps: Vader van mijn schoonzusje heeft af en toe eens cavia-nestjes (hij heeft een stel cavia's als hobby) die hij dan soms naar de dierenwinkel brengt waar ze dan ook prima verzorgd worden.Het kan dus echt wel,maar het is gewoon per winkel verschillend.

[ Bericht 0% gewijzigd door Pure-Poison op 02-12-2005 16:31:45 ]
01-08-2008
pi_32757604
Puer-poisen, de Welkoop/Boerenbont zorgt zelf voor zijn dieren,d at is niet centraal geregeld. Het kan best dat Boerebont 1 hartstikke slecht is voor zijn dieren, terwijl nummer 2 juist hartstikke top de beestjes verzorgd. Het heeft geen zin omd aarover in discussie te gaan dus, omdat dit van plaats tot plaats kan schelen.
I had a signature once. It was awful.
pi_32758175
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 16:06 schreef zoeperzazke het volgende:
Puer-poisen, de Welkoop/Boerenbont zorgt zelf voor zijn dieren,d at is niet centraal geregeld. Het kan best dat Boerebont 1 hartstikke slecht is voor zijn dieren, terwijl nummer 2 juist hartstikke top de beestjes verzorgd. Het heeft geen zin omd aarover in discussie te gaan dus, omdat dit van plaats tot plaats kan schelen.
Ja daarom staat er ook dat je niet alles over een kam moet scheren....met andere woorden,verder kijken dan je neus lang is.
01-08-2008
pi_32758199
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 13:00 schreef Pure-Poison het volgende:

[..]
ps: Vader van mijn schoonzusje heeft af en toe eens cavia-nestjes (hij heeft een stal cavia's als hobby) die hij dan soms naar de dierenwinkel brengt waar ze dan ook prima verzorgd worden.Het kan dus echt wel,maar het is gewoon per winkel verschillend.
[/quote]

En door dit soort gedrag is er dus een overschot aan cavia´s zonder huis.
Want weet jij waar ze heen verkocht worden?
En wat gebeurd er met de cavia´s die niet verkocht worden?
Leuke hobby hoor, cavia´s fokken voor slangevoer.

Grappig dat je iemand ander zijn mening erg afkraakt, terwijl je zelf niet echt nadenkt.

Maar ik hou er weer over op, want ik weet ook wel dat dit een eindeloze discussie is en mensen gewoon van mening verschillen.
pi_32758669
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 16:25 schreef Troeta het volgende:

[..]

ps: Vader van mijn schoonzusje heeft af en toe eens cavia-nestjes (hij heeft een stal cavia's als hobby) die hij dan soms naar de dierenwinkel brengt waar ze dan ook prima verzorgd worden.Het kan dus echt wel,maar het is gewoon per winkel verschillend.
En door dit soort gedrag is er dus een overschot aan cavia´s zonder huis.
Want weet jij waar ze heen verkocht worden?
En wat gebeurd er met de cavia´s die niet verkocht worden?
Leuke hobby hoor, cavia´s fokken voor slangevoer.

Grappig dat je iemand ander zijn mening erg afkraakt, terwijl je zelf niet echt nadenkt.

Maar ik hou er weer over op, want ik weet ook wel dat dit een eindeloze discussie is en mensen gewoon van mening verschillen.
[/quote]

Nou cavia's fokken.....2 nestjes per jaar kan volgens mij niet zo heel veel kwaad (ik zag trouwens dat er stal cavia's stond maar moet natuurlijk een STEL cavia's zij).En idd weet je niet altijd waar ze heen gaan maar weet jij een manier om dat 100% in de gaten te houden? Het is trouwens niet mijn bedoel om meningen van mensen af te kraken maar als je nou (bijna)nooit eens iets positiefs weet te melden begint het ook wel op te vallen... Ik bedoel er valt altijd wel ergens wat achter te zoeken maar vind het soms wat overdreven allemaal...
Maargoed idd zo idereen zijn mening!!

nog een fototje dan maar....lekker aan het knufflen
01-08-2008
pi_32763014
Ik ben in feite alleen voorstander van fokkers die echt weten waar ze mee bezig zijn en proberen de rassen in stand te houden. Alle "o wat leuk laten we een nestje doen" mensen zijn daar imho niet mee bezig... En idd kijk dan eens hoe vol de opvangen zitten en welke ziektes er bij cavia's al voorkomen door ondoordachte fok. Dus pretnestjes... tja daar ben ik het gewoon totaal niet mee eens en ik denk de andere cavialiefhebbers ook.
pi_32764516
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 19:45 schreef inkie1010 het volgende:
Ik ben in feite alleen voorstander van fokkers die echt weten waar ze mee bezig zijn en proberen de rassen in stand te houden. Alle "o wat leuk laten we een nestje doen" mensen zijn daar imho niet mee bezig... En idd kijk dan eens hoe vol de opvangen zitten en welke ziektes er bij cavia's al voorkomen door ondoordachte fok. Dus pretnestjes... tja daar ben ik het gewoon totaal niet mee eens en ik denk de andere cavialiefhebbers ook.
Ja, daar sluit ik me helemaal bij aan. De 'echte' fokkers weten absoluut wat ze doen en wat ze zeggen, ze geven gezonde dieren waar erfelijke ziektes en problemen zoveel mogelijk vermijden wordt (zodra er 1 dier in de lijn iets heel ernstigs heeft stoppen sommigen gewoon met de hele lijn, als ze groot genoeg zijn)... Daarbij, een geode fokker hoeft eigenlijk nooit naar de DA, behalve voor medicijnen of operaties... Consult heefte en goede fokker vrijwel nooit nodig, of het moet zo iets vreemds zijn...
I had a signature once. It was awful.
  zondag 4 december 2005 @ 00:36:40 #263
118850 -Delta-
Hatsa snatsa
pi_32796648
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 23:36 schreef _evenstar_ het volgende:
[afbeelding]
Dat koppie

Ik zou zelf nooit een cavia nemen, maar vind ze wel enorm leuk om te zien, zulke leuke lieve koppies
If you believe in yourself enough,
And know what you want,
You're gonna make it happen...
  zondag 4 december 2005 @ 00:37:44 #264
118850 -Delta-
Hatsa snatsa
pi_32796669
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 22:25 schreef inkie1010 het volgende:

[afbeelding]
Obelix en Harley (zie zielige pootje van obelix en lange haar van harley!)
Wat een mooie kleur heeft Obelix en leuk die streep op z'n rug
If you believe in yourself enough,
And know what you want,
You're gonna make it happen...
pi_32847810
Vandaag spelen we hooibergje!!! (halve zak hooi die nog half geperst was erin gelegd )


Harley de koning van de kooi!


Obelix gaat er lekker op liggen (hij kon er heel makkelijk op komen met ze pootje, echt goed van hem!)


Harley gaat lekker achter "het gordijntje" zitten
pi_32856827
Oooooooh wat een lieve foto's! Wat een scheetjes zijn het zeg! Echt superlief!!

Ik ben zojuist naar de DA geweest. Owen heeft nog steeds last van zijn oog en de DA weet ook echt niet meer waarom. Vanmiddag belt ze de specialist om het te vragen en ik word vanavond weer gebeld. Maar het blijft een raar verhaal... Ik wil gewoon dat zijn oogje beter wordt

Nou, lief Owen-webcamshotje dan maar: (Owen hapt aan teen)

I had a signature once. It was awful.
pi_32859813
Wat een geweldig kapsel hebben Harley en Owen....zo schattig
01-08-2008
pi_32996876
Owen

Voor degenen die nog niet meedoen: F&F Huisdier van het jaar Verkiezing!
pi_32997188
Mag Owen ook zichzelf inschrijven?
I had a signature once. It was awful.
pi_32997215
Als ie een account heeft
pi_32997830
Hahahahahaha, nou, dat is zo gemaakt hoor!
I had a signature once. It was awful.
  maandag 12 december 2005 @ 14:06:57 #272
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_33013827
Ik zal iets vertellen over hoe weinig sommige mensen van cavia's weten:

Voorbeeld 1: een begeleiding was de koelkast aan het schoonmaken er er was een bakje met vlees bij. Toen zei ze tegen mij: wil je die ossenhaas niet meenemen naar je kamer om aan de cavia's te geven?


Ze weet niet dat cavia's geen vlees eten. Dit vind ik echt belachelijk. Het gaat om basiskennis over de dierenwereld.

Voorbeeld 2: op de zorgkinderboerderij waar ik werk hadden ze een zwangere cavia van een andere boerderij gekregen. Eerst wisten ze niet dat ze zwanger was, toen lieten ze de hoogzwangere cavia in de kou zitten tot de kleintjes geboren waren. En toen vroeg ik vandaag wanneer ze ze zouden sexen (ze zijn vandaag 3 weken oud) toen zei de medewerkster (de dierenverzorgster!!!! zo iemand die een opleiding heeft) dat ze ''toch pas met 4 maanden vruchtbaar waren'' en dat er geen haast bij was.


Ze weet niet dat cavia's al met 4 weken (beertjes) en 5/6 weken (zeugjes) geslachtsrijp zijn. Dit vind ik echt belachelijk. Dit gaat om basiskennis van dierenverzorging.

Ik kan me kwaad maken om zulke onzin die met stelligheid beweerd wordt.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  † In Memoriam † maandag 12 december 2005 @ 14:21:12 #273
37843 lady-wrb
kortaf
pi_33014125
ik wist het ook niet hoor oxy
(maar ik heb dan ook nog nooit een cavia gehad )

heb je het wel tegen de verzorgster gezegd? zou ik zeker doen!

weet jij zoveel van alle dieren of alleen van cavia's?
  maandag 12 december 2005 @ 14:25:25 #274
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_33014208
Dieren zijn mijn interesse. Ik weet wel veel van dieren maar niet van alle dieren evenveel.
Ik heb het wel tegen de verzorgster gezegd maar ze geloofde mij niet omdat ze mij een bemoeial vindt.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  † In Memoriam † maandag 12 december 2005 @ 16:09:00 #275
37843 lady-wrb
kortaf
pi_33016930
quote:
Op maandag 12 december 2005 14:25 schreef Oxymoron het volgende:
Dieren zijn mijn interesse. Ik weet wel veel van dieren maar niet van alle dieren evenveel.
Ik heb het wel tegen de verzorgster gezegd maar ze geloofde mij niet omdat ze mij een bemoeial vindt.
dat is dan een hele domme verzorgster.
ik zou blij zijn als iemand me erop wees.
nou ja joh, laat haar lekker. dat soort types is de moeite van het boosworden niet waard hoor
pi_33025451
quote:
Op maandag 12 december 2005 14:06 schreef Oxymoron het volgende:
Ze weet niet dat cavia's al met 4 weken (beertjes) en 5/6 weken (zeugjes) geslachtsrijp zijn. Dit vind ik echt belachelijk. Dit gaat om basiskennis van dierenverzorging.
*kuch* zeugjes óók met 4 weken *kuch*

Ik kan me ook heel kwaad maken om mensen die denken dat cavia's pas na een week of 10 vruchtbaar zijn. Nou, als je ze langer dan 4 weken samen laat zitten kan er flink wat fouts gebeuren, hoevaak ik al heb gehoord dat 4 weken oude dametjes bevrucht werden... schandalig....
I had a signature once. It was awful.
pi_33053747
quote:
Op maandag 12 december 2005 14:06 schreef Oxymoron het volgende:
Ik zal iets vertellen over hoe weinig sommige mensen van cavia's weten:

Voorbeeld 1: een begeleiding was de koelkast aan het schoonmaken er er was een bakje met vlees bij. Toen zei ze tegen mij: wil je die ossenhaas niet meenemen naar je kamer om aan de cavia's te geven?


Ze weet niet dat cavia's geen vlees eten. Dit vind ik echt belachelijk. Het gaat om basiskennis over de dierenwereld.
Eigenlijk zou ik hier om moeten huilen.
Overigens mijn cavia lust wel vlees, niet dat ze het krijgt.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_33054134
Ibi begint altijd als een gek te whiepen bij het horen schudden van een pak hagelslag. Heb haar een paar keer 1 korrel gegeven en die muts is er nu hartstikk everslaafd aan, maar ze krijgt het zo goed als nooit... alleen als ik niet oplet neemt ze nog wel eens een hap uit een stukje chocola dat ik net zit te eten. Echt, caafs zijn chocojunks!
I had a signature once. It was awful.
pi_33057954
Harley vindt mijn vestje ook erg lekker.....
pi_33058354
Iwi mijn handen en vingers... En Owen bij in mijn geheel

Paul zat met Owen te kroelen en ik zat tegen Paul aan... Komt er op eens wiebelkontend en prrrrrrrrrrrrrrrrtend een Owen op me afgelopen... Haha, ben toch zijn lekkerste opperzeugje
I had a signature once. It was awful.
  dinsdag 13 december 2005 @ 23:22:26 #281
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_33058672
af en toe wat chocola kan geen kwaad
Sinds ik de twee dominantste caafjes bij elkaar heb en de jongste appart leeft de jongste helemaal op.. rent vrolijk rond springt de hele dag blij.. whiept ons af en toe horendol.. en kijkt veel vrolijker uit haar toetje
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_33066217


Je zou het niet zeggen, maar Jewel is nu 100% echt zwanger!!! Ik heb gisteren een grote knikker gevoeld, zo'n cm of 2 naar mijn beleving... Dus het is nu echt heel erg zeker ne ik vind het spannend!!!!
I had a signature once. It was awful.
  † In Memoriam † woensdag 14 december 2005 @ 11:15:13 #283
37843 lady-wrb
kortaf
pi_33067258
he wat vreemd, ik dacht dat chocolade puur vergif was voor dieren.... ze zouden er zelfs dood aan kunnen gaan
pi_33071587
Het is ook niet de bedoeling dat je een verkade-reep in de kooi legt. Maar eigenlijk is het bij mij puur per ongeluk gebeurd, de eerste keer, ik lag tv te kijken, caaf op schoot, kerstkransje eten en ineens voel ik aan de andere kant getrokken worden.. en er was een hap uit, terwijl caaflief me glunderend aankeek en poging deed om nog een hap te nemen.
Sindsdien vindt vooral mijn vriend het leuk om als betreffende caaf in de buurt is haar een hagelslagje aan te bieden, wat gulzig wordt aangenomen. Maar dat gebeurt dus vrijwel zelden en in zo'n hoeveelheid kan het weinig kwaad. Maar een caaf serieus een heel blokje chocolade van een reep laten opeten, nee, dat is nou niet echt bepaald slim...
I had a signature once. It was awful.
  woensdag 14 december 2005 @ 16:14:40 #285
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_33074630
Mijn cavia's houden ook wel van chocolade denk ik. Als ik een stuk gegeten heb en de geur zit nog aan mijn handen of als ik een stuk eet in mijn kamer dan vliegen ze piepend door de kooi!

Waarom vinden cavia's dat eigenlijk lekker, chocolade?
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_33074707
misschien vanwege dat stofje dat een verliefd gevoel geeft? Ik heb echt geen idee...
I had a signature once. It was awful.
pi_33075620
Waar zijn jullie caafjes helemaal dol op kwa groenten en fruit? Die van mij lusten zo weinig,van fruit heb ik nog niks kunnen ondekken wat ze lekker vinden(echt zo veel geprobeerd,appel,peer,mandarijn,druiven,citroen,appelsien,banaan ze laten het allemaal liggen) en als groeten eten ze alleen witlof,paprika,andijvi,spinazie,sla.....wortel,komkommer enzo eten ze gewoon niet.Ik geef ze zowiezo het liefst iets waar veel vitamine C in zit maar jammer genoeg lusten ze geen citrusvruchten,daarom iedere dag paprika en witlof,maar het lijkt me lekker voor ze om ook eens af te wisselen.



Ze groeien echt als kool,dit is pas een paar weken terug!!
01-08-2008
pi_33076379
Och wat een lieve koppies

Fruit is hier ook niet favoriet hoor. Eigenlijk hebben ze het liefs witlof of andijvie. Dat vinden ze echt het lekkerst verder houden ze ook wel van wortel, appel, broccoli (heel soms), spinazie (ook heel soms), tomaat en komkommer. De rest is eigenlijk gewoon geen succes
pi_33078411
Het schijnt dat het een menselijke tic is, om te denken dat cavia's afwisseling nodig hebben. Dat is voor mensen wle nodig (ijzer enzo) maar voor cavia's is dat hartstikke onzin. Ze vinden regelmaat gewoon heel erg fijn, dus afwisselen is niet nodig.

Je zegt het trouwens zelf al, 'ze groeien als kool', je kunt (kleine hoeveelheden!) eens een keer een pak boerenkool of een spitskool kopen en ze daar een beetje van geven, lusten ze ook.
En verder: gras, is nog altijd absolute nr 1 én goed voor de kiezen!
I had a signature once. It was awful.
pi_33082140
quote:
Op woensdag 14 december 2005 19:08 schreef zoeperzazke het volgende:

En verder: gras, is nog altijd absolute nr 1 én goed voor de kiezen!
En dan gewoon van buiten,1st wassen ofzo?
01-08-2008
pi_33083328
als het uit je eigen achtertuin komt, dan mag je het gewoon zo geven. Als het van een vreemd veld komt, dan is het wel slim om het even af te spoelen. Maar over het algemeen gaat het wel goed, ik ken meer mensen die dagelijks (met goed weer) naar buiten gaan om ergensop een veldje ene berg gras te knippen
I had a signature once. It was awful.
  † In Memoriam † woensdag 14 december 2005 @ 23:11:38 #292
37843 lady-wrb
kortaf
pi_33087878
quote:
Op woensdag 14 december 2005 16:14 schreef Oxymoron het volgende:
Mijn cavia's houden ook wel van chocolade denk ik. Als ik een stuk gegeten heb en de geur zit nog aan mijn handen of als ik een stuk eet in mijn kamer dan vliegen ze piepend door de kooi!

Waarom vinden cavia's dat eigenlijk lekker, chocolade?
ik denk om dezelfde reden dat jij chocolade lekker vind (of iets anders)
  donderdag 15 december 2005 @ 22:32:19 #293
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_33117218
Ik timmer graag en ik wil een houten huisje voor mijn cavia's maken. Wat zijn de maten van een caviahuisje?
Voorbeeld deze huisjes en dan de eeste, tweede, derde en zesde foto.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_33118153
Ligt eran hoe groot het moet zijn. Ik zou zeggen, minimaal 15x20 voor een leuk ruim huisje. Het ligt er maar net aan hoeveel plek je hebt. Als je het huisje een beetje laag maakt, kan een cavia er ook opspringen en misschien kun je wel een flat nachthokje maken?
I had a signature once. It was awful.
pi_33145136
dit is mijn cavia;

hij heet Barbabob (van de familie Barbapapa, degene met zoveel haar )
hij is nu 15 weken oud.
hij is nog best wel schuw, maar mn vriend en ik doen ons best hem zo'n veilig mogelijk thuis aan te bieden

nu lijkt hij wat problemen te hebben met een achterpootje, als je over dat pootje aait, begint ie een beetje te trappen en te schokken, terwijl je als je over zijn andere achterpootje aait er niets aan de hand is. Het viel ons nu echt pas op en helaas zijn nu de dierenartpraktijken hier in de buurt gesloten. Wachten tot maandag, of even langs de dierenwinkel, of de spoedarts bellen? Hij eet verder wel gewoon gezond, en is altijd na t op schoot zitten blij om weer in zn hokje te zitten
  vrijdag 16 december 2005 @ 21:13:02 #296
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_33145199
Zo na 15 weken heeft hij al veel haar! Die van mij van een jaar oud (coronet sheltie) heeft niet eens zoveel haar!
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_33145455
Hm, ik zat even te denken... maar het is inderdaad een behoorlijke haarlengte voor 15 weken. Ik heb even een foto teruggezocht van mijn Jewel, op deze foto was ze 13,5e week:



Dus het klopt wel ongeveer, al vind ik het 'écht aan de lange kant.

Oxy, een coronet sheltie bestaat niet, je hebt of een sheltie (glad) of een coronet (met kopkruin) Trouwens kan het zijn dat jouw coronetje dan eens met een gladhaar verpaart is, of met slechte coronetjes/shelties, die geen topkwaliteit haar hadden. Het haar van een goede sheltie/coronet (of tessel, merino, peruvian, lunkarya) kan oneindig lang worden... Zoals bij onderstaande cavia. Deze foto (en caaf) is van www.combinatiemaja.nl



[ Bericht 2% gewijzigd door zoeperzazke op 16-12-2005 21:27:21 ]
I had a signature once. It was awful.
pi_33145500
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 21:10 schreef Lyssa het volgende:
nu lijkt hij wat problemen te hebben met een achterpootje, als je over dat pootje aait, begint ie een beetje te trappen en te schokken, terwijl je als je over zijn andere achterpootje aait er niets aan de hand is. Het viel ons nu echt pas op en helaas zijn nu de dierenartpraktijken hier in de buurt gesloten. Wachten tot maandag, of even langs de dierenwinkel, of de spoedarts bellen? Hij eet verder wel gewoon gezond, en is altijd na t op schoot zitten blij om weer in zn hokje te zitten
Loopt hij gewoon goed? Hangt het pootje er raar bij? Is de huid dik en/of erg rood? Als je er (zachtjes!!) in knijpt, piept hij dan (klaaglijker) dan bij het andere pootje?
Als het antwoord op (een van) deze vragen ja is, zou ik toch een weekendDA opzoeken. Zoniet, kun je er waarschijnlijk wel mee wachten tot maandag.
I had a signature once. It was awful.
pi_33145916
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 21:24 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Als je er (zachtjes!!) in knijpt, piept hij dan (klaaglijker) dan bij het andere pootje?
het is wel een duidelijk verschil tussen het ene pootje en het andere pootje, maar hij piept niet altijd als je eraan zit, en hij gebruikt m ook wel om mee te krabben. het is echt als je je hand om het pootje heen legt en een idd een beetje knjipt, dan begint ie te trappelen.

hier nog een foto van zn mooie haar, we hebben hem in de dierenwinkel gekocht, dus ik ga ervan uit dat de week van geboorte klopt, maar hoe oud zou ie kunnen zijn aan de lengte van zijn haar te zien (hoe snel groeit t haar van een cavia?)
  vrijdag 16 december 2005 @ 21:44:28 #300
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_33145997
Ik heb zowel een cornonet als een sheltie. Twee cavia's dus en dat bedoelde ik ook, waarvan er één wel lang haar heeft maar waarvan het niet zo weelderig groeit. Bij de sheltie is het wel lang. Maar niet zo lang als die hele lange haren die zoeperzaske laat zien: hoe loopt zo'n beest???
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_33146111
Hahaha! Daarvoor bestaan dus wikkels Zo'n cavia mag ab-so-luut niet zo op het zaagsel worden gezet, dan is hij gelijk zijn showwaarde kwijt. Zo'n showcavia zit, behalve tijdens keuringen en fotomomenten, in de wikkels. Wat dat precies zijn, zie je hier. http://home.zonnet.nl/cheyenne66/Papillotten.html

Lyssa, ik zou toch tot maandag wachten, als hij normaal loopt en zich er zelfs nog mee krabt zal het niet zo heel ernstig zijn.
Trouwens, wat een schitterend beestje is jouw cavia! Maar 15 weken geloof ik niet echt... Dat zou dan 3,5 maand zijn? Als je ziet dat Jewel toen pas halverwege was... Ik weet het niet, ik zou er zeker een week of 4 bij optellen... Heb je geen foto van toen je hem net had, zoal shij uit de dierenwinkel komt?

en niet te verbaasd hoor, dierenwinkels zijn kamioenen in liegen over leeftijden en feitjes. Zo zeggen dierenwinkels dat zeugjes pas na 3 maanden zwanger kunnen worden en dat soort meuk (niet allemaal, maar helaas wel veel)... Na 4 weken zitten er du snog steeds veel zeugen en beren door elkaar, en koop je dus bijna standaard een zwangere cavia... Maar dat terzijde. Hoeveel weegt je caaf nu trouwens?

En hier verder naar deel 3!
I had a signature once. It was awful.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')