abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 13 oktober 2005 @ 19:44:59 #51
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_31417190
O leuk zeg zoeperzazke!

Ik heb nog een vraag: mijn cavia's zijn een sheltie en een coronet. Deze zijn langharig. Tot nu toe heb ik de haren altijd afgeknipt, maar ik zou het wel eens langer willen laten groeien.
Wat moet ik dan doen aan haarverzorging? Haren kammen denk ik? Doet dat geen pijn als je bij klitjes komt?
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_31417865
Mijn langhaartje Jewel borstel ik heel soms, maar aanegzien ik haar veel knuffel is het niet echt nodig. Mijn tip is gewoon om bij het kroelen geod met je vingers door de haren te gaan, daarmee haal je het ergste eruit.
Borstelen kun je doen mete en babyborstel, zo eentje met zachte haartjes. Sommige cavia's kunnen zich enorm aanstellen, daar moet je niet al te veel van aan trekken. met zo'n borsteltje haal je er ook al weer heel veel uit.
Als er écht klitjes inzitten kun je kammen en borstelen wat je wilt, maar de caaf vindt het alelen maar pijnlijk en de schaar is dan de beste oplossing.

heel soms kun je je langharen wassen (als de kontjes vies zijn bv). Dit moet je niet te vaak doen, omdat je dan de natuurlijke vetlaag aantast en de haren heel kwetsbaar worden. Je kunt daarvoor een neutrale babyshampoo pakken, maar voor een mooi effect kun je ook Gliss Kur Silk gebruiken, als je het koppie maar overslaat.

Daarbij, als je je cavia's niet showt is qua lengte de 'Duitse standaard' lang genoeg, dat is zeg maar de lengte dat t nét over de vloer sleept, maar net verder. Laat je het haar langer groeien, komt er onvermijdelijk troep in van de bodembedekking, plaasen ze er overheen enz enz.

Succes ermee
I had a signature once. It was awful.
pi_31461581
Ik maak me zorgen om m`n cavia

Pluisje heeft normaliter 2 zwartgekleurde oogjes,
maar nu ben ik er zojuist achter gekomen dat z`n linkeroogje
helemaal blauw is (licht)..
Ook verliest ie best veel haar..maar dat gebeurde bij m`n vorige cavia ook wel..

Ik bel maandag zowieso de dierenarts.
Is er iemand die hier toch bekend mee is?

B.v.d.
♫ | DVD's | MSN Space | ♫
pi_31462479
Ik heb hier helaas geen ervaring mee, maar het kan idd een ontstoken oog (troebel) of iets dergelijks zijn...

Ik hoop dat het niks ergs is! Succes alvast bij de dierenarts.
pi_31462674
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 15:03 schreef inkie1010 het volgende:
Ik heb hier helaas geen ervaring mee, maar het kan idd een ontstoken oog (troebel) of iets dergelijks zijn...

Ik hoop dat het niks ergs is! Succes alvast bij de dierenarts.
Ja..in een niet al te lichte ruimte lijkt't gewoon een donker oogje..
Maar zodra ik met Pluisje in de kamer zit bij daglicht,
is het oogje echt lichtblauw gekleurd..

Ik zit er flink over in
Ik ben best wel bang dat pluis nu blind is aan 1 oog..

Als ik naar de arts ben geweest laat ik't hier weten.
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 17:05:11 #56
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_31465072
Mijn cavia's hebben ook een andere kleur oog in het licht. Dan schijnt het licht er als het ware ''doorheen'' lijkt wel. Van de rood-ogige cavia lijken de ogen de ene keer roze en de andere keer donkerrood. Van de zwart-ogige cavia lijken de ogen bruin tot blauw tot zwart; afhankelijk van het licht.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
pi_31466491
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 17:05 schreef Oxymoron het volgende:
Mijn cavia's hebben ook een andere kleur oog in het licht. Dan schijnt het licht er als het ware ''doorheen'' lijkt wel. Van de rood-ogige cavia lijken de ogen de ene keer roze en de andere keer donkerrood. Van de zwart-ogige cavia lijken de ogen bruin tot blauw tot zwart; afhankelijk van het licht.
En is het ook wel eens het geval dat het ene oogje zijn gebruikelijke kleur behoudt
en de andere een heel andere kleur krijgt?

Toch apart dat zoiets kan...
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 18:57:45 #58
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_31467674
Nee het zijn dan beide ogen die ''verkleuren'' bij mijn cavia's
pi_31467925
Ik heb een beetje gezocht op internet, en hier vond ik veel informatie over de blauwkleuring of vertroebeling van het oog:
http://members.chello.nl/f.koornneef/kop.htm
pi_31471156
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 19:06 schreef inkie1010 het volgende:
Ik heb een beetje gezocht op internet, en hier vond ik veel informatie over de blauwkleuring of vertroebeling van het oog:
http://members.chello.nl/f.koornneef/kop.htm
Hartstikke bedankt!
Ik heb het even doorgelezen en denk dat een bezoekje aan de dierenarts geen
overbodige luxe is.
Gelukkig oogt Pluisje voor de rest goed gezond.
eet lekker, drinkt, piept als de koelkast open gaat

pi_31492195
Ik heb hier wel veel over gehoord. Vermoedelijk is het een beschadiging van het hoornvlies. Je zult bij de DA een tube cafzalf meekrijgen en met zalven gaat het over. Succes!
pi_31494918
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 17:52 schreef zoeperzazke het volgende:
Ik heb hier wel veel over gehoord. Vermoedelijk is het een beschadiging van het hoornvlies. Je zult bij de DA een tube cafzalf meekrijgen en met zalven gaat het over. Succes!
Ik bel morgenochtend meteen de dierenarts want er is nog steeds geen
verandering....
pi_31495962
Sterkte en succes morgen mrsj!

Obelix even op de tuinstoel. Het pootje wat je linksachter ziet is zijn manke pootje.

Obelix van dichtbij

Obelix lekker op de tuinstoel (even voor de foto)

Piet maait het hele gras!
pi_31497815
Obelix ziet er weer goed uit
  zondag 16 oktober 2005 @ 22:41:29 #65
129106 Chav
Oi Oi Oi !!!
pi_31498455
INKIE !!!!!! Waarom doet je webcam t al een tijdje niet ??? Ik moet m`n dagelijkse portie Piet hebben !!!!!
In me Burberry......
pi_31498511
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 22:41 schreef Chav het volgende:
INKIE !!!!!! Waarom doet je webcam t al een tijdje niet ??? Ik moet m`n dagelijkse portie Piet hebben !!!!!
In het weekend staat ie uit Doordeweeks staat ie aan Zo is dat in hun contractjes geregeld
  zondag 16 oktober 2005 @ 22:49:41 #67
129106 Chav
Oi Oi Oi !!!
pi_31498678
Oja, anders komt de Arbo-dienst langs natuurlijk, ik snap t al
IK ben echt helemaal verliefd op Piet, misschien ga ik zelfs een Piet-fanclub oprichten
In me Burberry......
pi_31498845
Oooh wat leuk!! Hier dan nog een stoere Piet voor je!

zondag 16 oktober 2005 @ 23:02:13 #69
129106 Chav
Oi Oi Oi !!!
pi_31499071
Oooooooooooo, wat een poepie
In me Burberry......
pi_31503356
Gave grasmaaiers heb je daar inkie
pi_31518138
ik sluit me aan bij de piet fanclub
piet rulez
you aren't a sucker are you sir!? heavens no :|
pi_31520934
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 20:15 schreef mrsj het volgende:

[..]

Ik bel morgenochtend meteen de dierenarts want er is nog steeds geen
verandering....
hoe is het gegaan?
pi_31526194
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 23:20 schreef inkie1010 het volgende:

[..]

hoe is het gegaan?
Ik had geen tijd om te reageren dus doe ik het nu ff.
Het ging goed. hij zag er verder ook prima uit ..
Ik heb een zalfje meegekregen en daarmee moet het weer
over gaan.
pi_31528591
Ik heb ook even een korte update (ik moet zo weg naar school):

Gisteren met Ibi en iwi naar de DA geweest. Eerst Iwi. Ze was 100 gram afgevallen in een paar dagen dus ik wilde ff haar kiesjes laten checken. Die waren wel ok, maar de DA vermoedde dat ze misschien keelpijn had. iK heb pijnstillers meegekregen en ik moet kijken hoe het daarmee gaat.

Ibi is de laatste tijd uit haar hum en stinkt nogal vanaf haar vaginaatje. Nadat de DA haar blaasje had gestimuleerd waardoor ze ene enomre plas deed op de tafel heeft ze even de urine onderzocht. De waarde van *iets* moet 0,20 zijn en bij Ibi was het maar 0,10. haar plasje was ook veel te licht. Nu gaat ze kijken of zij zelf caviabloedonderzoek kunnen doen, zoja, dan word ik morgen gebeld om een afspraak te maken voor Ibi. Door middel van een bleodonderzoek kunnen ze misschien ontdekken of er iets mis is met haar niertjes.

Even afwachten dus... Ibi gedraagt zich trouwens niet echt ziek ofzo Ze is gewoon een knuffelige schat.
pi_31542740
Idd even afwachten! Hopen dat het niets ernstigs is!
Ik schrok me gisterenavond ook weer wild. Piet had buikkramp! Hij lag helemaal te krampen en zijn buikje was wat opgezwollen. Dus ik meteen alle websites erop nagelezen, bleek dat hij ws. last had van gasvorming. Er stond dat het hielp als je de cavia dan 2ml zonnebloemolie gaf. Dus ik dat gedaan met een spuitje (had het gelukkig allemaal in huis) en ja hoor! Na een paar minuten kwamen er 13 drollen achter elkaar en had Piet geen krampjes meer. Hij was wel doodmoe en ging ff flink liggen pitten, daarna wassie weer de ouwe Piet en ging veel hooi eten.

Op de site stond ook dat ik even niet te veel groente moest geven, dus hij heeft vandaag maar 2 blaadjes witlof gehad en verder korrels en veel hooi. Maar je merkt al helemaal niets meer aan hem.

Het mooie was wel, Obelix zat er echt zo bij van "Kijk mij eens goed eten en niet ziek zijn!" hele tijd keek ie me echt zo aan van "Nu ben ik het een keer niet!". Obelix dus vandaag op schoot lekker groente gevoerd, omdat Piet anders misschien jaloers werd.
pi_31543790
O eng verhaal weer Inkie!

Shaggy en Jessie zijn een beetje rusig de laatste tijd en ik hoor af en toe genies, maar kan niet ontdekken wie dat doet.
Ben er al bij gaan zitten enzo, maar dan niest er niemand.
Verder slapen ze echt heel vaak, maar als ik ze er uit laat gaan ze wel vrolijk rondjes rennen.

Ik kijk het nog even aan, ze eten en poepen verder wel goed, misschien hebben ze het gewoon koud.
pi_31568098
Inkie, je moet zeker niet minder groenten gaan geven hoor! Een cavia moet eigenliujk 24 uur per dfag groenten tot zijn of haar beschikking hebben!

het enige waar je goed op mee moet letten, is dat je met nieuwe groentesoorten alles rustig opbouwt, niet teveel in één keer.
Verder geen sla, sla is ook niet goed voor cavia's.
En de allerbelangrijkste categorie: koolsoorten. Absoluut geen koolsoorten, als je het geeft, met mate. Dit is de allerbekendste gasvorming-opwekker, om het zo te omschrijven. Kan het misschien dat je Piet kool hebt gegeven daarvoor?

De tip over zonnebloemolie kende ik niet, die ga ik zeker onthouden! Geef hem maar een dikke knuf van me

Troeta, ik heb even geen tijd om terug te lezen, maar ik begrijp dat je caafjes veel niezen. Ze zullen het niet snel koud hebben: pas als jij het echt koud hebt gaan je cavia's het frisjes vinden, dat is een redelijke richtlijn.
Wat voor bodembedekking gebruik je? Zaagsel is vaak heel stoffig en veel cavia's krijgen hier allergische reacties voor. Je zou kunnen overwegen om over te stappen naar iets minder stoffigs als beukensnippers en/of houtkorrels. Vaak zorgt dit dat het niezen minder wordt of verdwijnt.
pi_31568321
24 uur per dag groenten? Ben je niet in de war met hooi? Groenten is gewoon 2x per dag.
Sla is overigens wel goed voor cavia's, alleen ijsbergsla niet vanwege dat het bijna alleen maar water bevat.
pi_31568644
Zoeper, ik heb geen kool of sla gegeven (geef ik nooit!), voor mij ook een raadsel dus waarvan het gekomen is! Hij heeft die dag witlof, appel en wortel gehad.

Maar ik las dus juist dat je de dag na zo'n gasvorming met alle groenten voorzichting moest zijn. Vandaag heeft ie weer gewoon "met de pot" meegegeten

Obelix kan ook weer zelf eten tandjes zijn weer zo goed als terug!
pi_31574430
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 22:50 schreef ParanoidEv het volgende:
24 uur per dag groenten? Ben je niet in de war met hooi? Groenten is gewoon 2x per dag.
Sla is overigens wel goed voor cavia's, alleen ijsbergsla niet vanwege dat het bijna alleen maar water bevat.
Dat laatste is pure onzin. Ik weet niet het nauwkeurige maar in grotere hoeveelheden is sla schadelijk vanwege *een stofje* dat het bevat en nee, dat is niet water. Als ijsbergsla om de reden van water slechts zou zijn zou je ook geen komkommer mogen geven en ook dat is onzin.

Nee, ik ben niet in de war met hooi. Maar ik zeg ook officieel. In de natuur heeft de cavia ook immers 24 ur per dag beschikking over alles, en dat zou je in het echt een beetje kunnen nabotsen. Maar het is haast onmogelijk en ik geef ze ook gewoon twee ker per dag, maar wel zodanig veel dat ze er een hele poos mee vooruit kunnen.
pi_31578162
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 08:24 schreef zoeperzazke het volgende:
Dat laatste is pure onzin. Ik weet niet het nauwkeurige maar in grotere hoeveelheden is sla schadelijk vanwege *een stofje* dat het bevat en nee, dat is niet water. Als ijsbergsla om de reden van water slechts zou zijn zou je ook geen komkommer mogen geven en ook dat is onzin.
Dan zou je zeg maar een krop per dag moeten geven ofzo, en ik denk niet dat iemand hier z'n caaf 1 krop per dag geeft.. Sla is verder uitstekend hoofdvoer, maar afwisseling blijft uiteraard heel belangrijk. IJsbersla is echt 'slecht' om water als reden. Er zit haast geen voedingswaarde aan, alleen water. Bij komkommer is dit niet zo. Er zit wel veel water in, maar ook genoeg voedingswaarde.
pi_31578251
Nou, ik geef wel een hele krop andijvie per dag aan vier cavia's... in sla vergeleken is dat dus anderhalve krop ofzo? Dat is wel teveel.
En wat ijsbergsla betreft, het is maar net wat je nog meer geeft. Als je ook vitamine-C loos voer geeft enzo dan is het niet aan te raden... Maargoed, daarover zijn de meningen dan dus verdeeld want ik ben heel koppig en blijf bij mijn standpunt.
pi_31579415
Mijn cavia's (2 stuks) krijgen als basis 1 witlofstronk per dag en dan daar vanalles omheen wat ik in huis heb, wortel, tomaat en appel is dat meestal.
Andijvie krijgen ze ook geregeld en ik heb een peterselie plantje waar ik af en toe wat afhaal. En Obelix is gek op banaan, is dat eigenlijk slecht/goed?
pi_31579790
Kool of sla kan wel hoor, maar met mate.
Kool zorgt idd voor gasvorming, maar af en toe restjes van je eigen eten kunnen ze zo hebben.
Sla is ook niet slecht, maar het voegt weinig toe aan vitaminen.

Mijn vriend neemt wel eens ijsbergsla mee van z'n werk en dat geef ik dan ook gewoon.
Ze vinden het niet heel erg lekker en het vult geloof ik ook niet echt, maar als je er verder genoeg bij geeft is er niks aan de hand.

Afwisseling is inderdaad het belangrijkste voor een cavia.
Met alleen maar paprika's kom je er ook niet, terwijl die boordevol vit. c zitten, of alleen met hardvoer, of alleen hooi.

De beestjes eisen van alles wat, geweldig vind ik het

Banaan is ook goed hoor Inkie, al het fruit is goed, maar ze lusten het vaak niet.
Eet Obelix ook de schil? Want dat vinden ze meestal lekkerder, het is alleen uitkijken dat je geen bespoten dingen geeft.
Maar dat vind ik met groente ook moeilijk, is andijvie enzo ook niet bespoten?
en is wassen onder de kraan dan goed genoeg?
pi_31579853
Ik ben ook nog maar even gaan kijken op de grotecaviasite, daar staat een goed stukje over kool

http://www.degrotecavia.nl/groenvoer.html

De banaan staat er ook bij
pi_31579866
Ik dacht dat banaan misschien een dikmaker zou zijn, maar in het geval van Obelix is dat denk ik niet zo erg! Dat ze de schil ook mochten wist ik niet! Zal hem eens goed afspoelen en eens proberen!

Ik was eigenlijk alle groente, heb speciaal zo'n sla-centrifuge gekocht zodathet weer droog wordt
pi_31580142
Beetje spek kan inderdaad geen kwaad bij Obelixje

Wat handig zo'n slacentrifuge! Kan je daar ook de spinazie en andijvie in doen?
Want het hok word vaak zo nat door die dingen.
pi_31580215
Ja hoor! Ik mik alles er in Andijvie witlof spinazie
Obelix is trouwens lekker aan het aankomen, zit nu rond de 750 gram, terwijl hij van juni - begin oktober rond de 600 heeft gewogen!
  donderdag 20 oktober 2005 @ 15:16:45 #89
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_31580846
Over eten.. geef ze vaak witlof.. wortel.. en verder wat ik aan groenten over heb eigenlijk.. en vers is.. zelfs komkommer krijgen ze nog wel eens..

Ze vreten alles wat dat betreft..

Ici mijn meiden overigens.. hoewel de foto alweer wat ouder is .. inmiddels zijn ze een stuk groter..
bak is eigenlijk iets te klein voor hun 3-jtes.. maar dat is even niet anders..
Billie (bont) Miepje (bruin/wit) en Kleine (zwart/bruin) de rex-cavai'tjes..

oh en de kooi:

inmiddels zonder hokje, maar met hout boogjes waar ze onder kunnen schuilen... anders zie ik ze nooit als ik thuis ben..
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_31580886
Ik kan bijna niet meer draaien als alles in dat ding zit... veel te vol Dus meestal was ik het met de handdoek of schud ik het een tijdjelang goed uit.

Over banaan gesproken, als cavia's last hebben van diarree kun je banaan met kaneel mengen en dat een beetje aan ze geven, dat schijnt heel goed te zijn voor de darmflora op die momenten
pi_31580917
Hm, het is denk ik een 100x50 kooi he? Nouja, als ze er met zijn drieën inzitten en het gaat goed, kun je ze wel laten zitten, maar meer is altijd beter natuurlijk. Als je ze ook wel eens binnen rond laat huppelen gaat het wel. Al eens gedacht aan een caviaflat?
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 12:17:11 #92
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_31624165
Ik heb die kooi ook avotar maar dan voor 2 cavia's. Toch vind ik dat ook wel te klein.
Vinden jullie cavia's ook zo lekker ruiken? Ik ben een autiste en sterk gericht op geuren en ik wil wel de hele dag aan ze ruiken. Alleen nu zegt de begeleiding dat die dieren het vast niet leuk vinden. Maar hoe weet je dat nou?

Ze zijn nu ook in de rui lijkt het wel. Ze eten ook minder, terwijl ze beiden zijn aangekomen, de ene is nu 850 gram en de ander 800 gram (afgerond).
pi_31624593
Obelix en Piet hebben nu voor de weekenden in Eindhoven (nu het te koud is om veel buiten in de ren te spelen) een grote kooi gekregen! Net opgehaald! Ze hadden hier namelijk nog mijn oude kleine, omdat ze overdag toch altijd buiten waren. Maar nu vond ik het zielig worden, gelukkig stonden er 1 meter kooien voor 15 euro bij de boerenbond!!

Volgens mij geven de caafjes het wel aan als ze het niet fijn vinden dat je aan ze ruikt! Ik vind ze ook lekker ruiken naar hooi
pi_31625424
Hm, vooral babycavia's ruiken zo lekker! En toen ik Jewel net ophaalde zat er in haar langere haren helemaal zo'n boeren buitenlucht, heb heerlijk aan haar kunnen snuffelen! Enne, mn caafs snuffelen ook aan mij, dan mag ik dat toch wel terug doen?

gefeliciteerd met je nieuwe kooi ink, durf te wedden dat de heren er superblij mee zijn!!
pi_31636413
Oei oei, ik moet dit toch echt even wegzetten hier... Herkennen jullie dit? *geeeeeuw*

pi_31636963
Hehe die Iwi!! Ja herkenbaar hoor!! Vooral Obelix kan het goed
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 22:24:43 #97
129106 Chav
Oi Oi Oi !!!
pi_31638736
Ik mis m`n pietje....
In me Burberry......
pi_31640824
wij hebben een nieuw binnenhok voor de piepers
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 23:38:13 #99
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_31640883
die beestjes hier vreten alles zelfs aardappelschillen zijn ze weg van Ik geef de beestjes gewoon elke dag bakkie caaf voer met votaminezooi en wat fruit of groente.. en dat is gewoon verse groente en net wat ik in huis heb plus s weekends ze wat extra's krijgen
De een raad it af de ander dat af.. ik dnek dat jezelf wel het beste je caafes kent en hun behoefte wat voor de ene goed is is voor de ander niet goed etc..

Oxymoron.. al;s je beestjes het niet plezierig vinden geven ze dat zelf wel aan hoor een van mijn caafjes rent altijd hard weg als ik haar wil oppakken om te aaien maar als ik der eenmaal lekker begint te kriebelen geniet ze echt dat ze soms in het begin wat spartelen kunnen is gewoon de aard van het beestje.. als ze iets echt niet leuk vinden dan hoor je dat wel aan hun gepiep of gaan ze happen
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_31646475
Ach oxy, de hele dag besniffeld worden zal best vermoeiend voor ze zijn

Nee, je merkt het snel als ze niet meer willen knuffelen, dan gaan ze zo leuk spartelen zodat jij je in alle bochten moet wringen om te zorgen dat ze niet vallen.
Ik vind dat uitwurmvermogen echt fantastisch, maar ben soms echt bang dat ik ze laat vallen.

Heb ik vroeger wel eens gedaan trouwens, toen had ik Kelly, een zwartwitte gladhaar en we gingen vanaf de camping weer naar huis dus de cavia moest in de auto.
Ik nam hem mee in mijn handen ipv in het doosje en hij sprong zo uit mijn armen op de parkeerplaats.
Rende meteen de bosjes in, ik gillen en m'n moeder maar door de bosjes kruipen.
Na een paar uur kreeg ze hem te pakken, best knap vind ik nu, haha

Dus mensen, ga nooit met cavia's in je armen over straat
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')