abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31362917
Pimp hier met je eigen cavia

[centraal] Cavia's met foto's!

Hier is een van de 2 cavia's van mij.

ik weet d'r naam alleen niet, aangezien ze van m'n zusje is

m'n cavia, wat doe je :'(

gaat weer helemaal top met haar

[ Bericht 8% gewijzigd door sannydude op 11-10-2005 18:32:45 ]
pi_31363063
!!

Pluisje
♫ | DVD's | MSN Space | ♫
pi_31363171
Cavia's met foto's deel 1

Als je je cavia een dierendagcadeautje wilt geven, kun je beter kiezen voor een knaagstengel. Dat wordt beter gewaardeerd Of een leuk nachthok
I had a signature once. It was awful.
pi_31363774
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 18:31 schreef zoeperzazke het volgende:
Cavia's met foto's deel 1

Als je je cavia een dierendagcadeautje wilt geven, kun je beter kiezen voor een knaagstengel. Dat wordt beter gewaardeerd Of een leuk nachthok
Hij heeft naast het toilet ook nog een knaagstengeltje gekregen.
Helaas kijkt ie er -praktisch- niet naar om.
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 18:59:46 #5
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_31363883
Mijn cavia's kijken niet om naar:
- nachthokken
- caviatoiletten
- langer dan 3 mij loslopen in de kamer/waar dan ook

En ze vernielen drinkflesjes waardoor ik ben overgestapt op een drinkbakje. Het record is 3 drinkflesjes in 1 week!
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 19:00:34 #6
51684 The_Tankgirl
Kate Bush is the best
pi_31363899
Onze cavia's (van mijn moeder en ik)
http://tankgirl.bakellende.nl/cavia/
Alle benodigdheden voor cupcakes, taarten en andere lekkere dingen :-9 www.bakgoed.nl
pi_31363962
Heb het topic even gewijzigd naar Cavia's met Foto's deel 2, zodat het niet alleen een foto topic lijkt te zijn, want hier mag ook over cavia's in het algemeen gepraat worden

Sannydude wat een mooi caafje zeg!!!
pi_31364049
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 19:00 schreef The_Tankgirl het volgende:
Onze cavia's (van mijn moeder en ik)
http://tankgirl.bakellende.nl/cavia/
Jonkie nummer 1, !!!
pi_31364297
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 19:02 schreef inkie1010 het volgende:
Heb het topic even gewijzigd naar Cavia's met Foto's deel 2, zodat het niet alleen een foto topic lijkt te zijn, want hier mag ook over cavia's in het algemeen gepraat worden

Sannydude wat een mooi caafje zeg!!!
thnx die andere moet er ook nog op, maar die was me te snel af ik doe vanavond en anders morgen weer een poging

offtopic:

deze is net binnengekomen. Hoop dat hij niet de cavia's op eet
pi_31364337
Sommige cavia's moeten wennen aan nieuwe dingen. Mijn eerste twee knaagstengels heb ik ook ondergepist en wel weg kunnen gooien. Nu vreten ze die dingen echt alsof ze nooit wat te eten krijgen.
Ook mais ging zo. De eerste twee kolven lagen bij wijze van weg te rotten, terwijl vanaf dan ineens het het favo nieuwe voer van de diertjes werd.
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 19:22:00 #11
51684 The_Tankgirl
Kate Bush is the best
pi_31364372
En een verhaaltje over de cavia's

Neeltje is vorig jaar met moederdag aan mijn moeder gegeven.
Toen ik een paar maanden geleden te horen kreeg dat mijn vriend en ik een huisje zouden krijgen, kreeg ik van mijn vader 2 cavia's: Chippie, en Roosje.

Roosje was al gelijk ingepikt door mn moeder, omdat het een lapjescavia was, en mijn ma is een lapjesgek. Ik vond het niet erg, want ik dacht al te zien dat chippie een mannetje was en nog een jonkie ook, dus die kon nog lang niet gecastreerd worden.

Roosje had een vrij grote buik, itt haar lijfje.. Ik zei tegen mijn moeder dat ik dacht dat ze zwanger was, maar ze geloofde me niet, omdat roosje zo klein was.. totdat de jonkies in haar buik begonnen te bewegen!
Op een zondag is ze bevallen van deze 3 mooie jonkies, en ze leefden nog lang en gelukkig
Alle benodigdheden voor cupcakes, taarten en andere lekkere dingen :-9 www.bakgoed.nl
pi_31364434
Mooie caafjes The_Tankgirl!! Die jonkies
pi_31365225
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 18:21 schreef sannydude het volgende:
Pimp hier met je eigen cavia

[centraal] Cavia's met foto's!

Hier is een van de 2 cavia's van mij.

ik weet d'r naam alleen niet, aangezien ze van m'n zusje is

[afbeelding]

[afbeelding]

m'n cavia, wat doe je :'(

gaat weer helemaal top met haar
Wat een prachtige cavia! Die kleur helemaal geweldig. Enige wat ik niet zo mooi vind om te zien is de bodembedekking
Stro is niet goed voor cavia's. Veel te grof aan de voeten en je hebt kans dat ze wondjes oplopen omdat het te scherp is. Wondjes aan ogen en dergelijke. Eentje had er al problemen met het oog... komt misshcien door het stro. Vervang het stro door hooi dat is een stuk zachter.
pi_31365677

Ik heb er wat van gezegd en als m'n moeder er niets aan doet, zal ik het wel doen. Een beetje kan neem ik aan wel, maar er gaat wel een grote hoeveelheid stro uit.
pi_31368290
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 19:58 schreef Uiruru het volgende:

[..]
Vervang het stro door hooi dat is een stuk zachter.
Hooi is goed voor de spijsvertering

Btw, Pluisje lijkt wel een klein beetje op Kookai

Kookai

Ander cavia-beest.
Genaamd Yanou, Noeke voor intimi ...
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_31368751
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 22:03 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Dat OOK nog eens. Ik weet niet of er een prijsverschil is tussen hooi en stro... Het zal je in ieder geval niet failliet maken.
pi_31369094
geen image shack aub 4EverBlackEyed

ik zie geen foto's.
pi_31374899
Hooi als ondergrond lijkt me ook niet aan te raden hoor!
Dan word het een nat zooitje en het is er voor om op te eten.
En misschien is het leuk om er nog een cavia bij te nemen, want geloof dat ie nu alleen zit??

Ik heb van mijn moeder een nachthokje gekregen, dus ik hoef geen kartonnen dozen meer mee te nemen.
Alleen is het nachthokje te klein, er past er maar 1 in, of er ligt er 1 met z'n kop buitenboord en de ander met z'n kont.
Dus heeft ze er nog iets bij gekocht, een soort houten tunneltje en dat vinden ze leuk joh, kruipen er steeds door heen.

Ze poepen nu trouwens steeds meer in dezelfde hoek, ligt elke dag echt zo'n hoopje keutels op elkaar, wel handig!
pi_31375980
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 22:03 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Btw, Pluisje lijkt wel een klein beetje op Kookai

[[url=http://img422.imageshack.us/img422/5510/conny3fs.png]afbeelding][/URL]
Kookai

[[url=http://img422.imageshack.us/img422/8886/yanou6uw.jpg]afbeelding][/URL]
Ander cavia-beest.
Genaamd Yanou, Noeke voor intimi ...
Ik zie geen foto's.. Klote imageshack ook

Ik zit eraan te denken om nog een cavia te nemen..Pluisje is ook maar alleen..
maar wat is het beste? een vrouwtje erbij lijkt me niet handig want dan
hebben we hier straks een nest...
Iemand die mij kan adviseren?
pi_31378146
sterrilisatie? dan kan het wel

@troeta: ze zit niet alleen ik heb nog een monster.

maar deze was me steeds te snel af
pi_31379916
Ooooo die is leuk! Dat is zegmaar een gladharige Piet!
pi_31379987
ik noem haar dikke drol
pi_31381809
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 10:09 schreef sannydude het volgende:
sterrilisatie? dan kan het wel
nee, nee en nog eens nee. Sterilisatie is een zéér heftige ingreep bij een cavia. Dit moet je enkel doen als er medische noodzaak is (baarmoederkanker etc). 'Zomaar' een cavia steriliseren is het domste wat je kunt doen, omdat deze ingrepe een van de riskantste is in cavialand.

Je kunt beter je beer laten castreren. Castratie is veel minder ingrijpend in vergelijking met een sterilisatie. Castratie is voor veel dierenartsen een standaardingreep, die veel, veel vaker goed gaat dan sterilisatie. Bij een castratie moet je opletten dat de DA een gasnarcose gebruikt, geen spuitnarcose. Deze laatste is vaak de te zwaar voor een cavia en kost meer moeite om verwerkt te worden. De narcose is ook het gevaarlijkste onderdeel van een castratie.
Na de castratie zet je je beetrje een dag of 3 tot 5 op handdoeken of steriele doeken van de DA, en geef je het de kans om te genezen. Na 4 weken kan het beertje bij een dame worden geplaatst zonder dat je kleintjes krijgt
Dit is meestal de beste oplossing.

Ook kun je er voor kiezen om een jong beertje erbij te zetten, maar het is niet altijd gezegd dat het goed gaat en als het fout gaat zit je wel met twee eenzame beren di eniet bij elkaar kunnen.
pi_31384078
Hier heb ik wat aan. bedankt !
  woensdag 12 oktober 2005 @ 14:38:42 #25
129106 Chav
Oi Oi Oi !!!
pi_31384371

Pluis een lekkere bolle borstelcavia (zeugje) met een voorliefde voor witlof

Helaas al een tijd dood, maar wat een scheetje was het !

Foto`s zijn trouwens van 1998 en dus niet super, sorry daarvoor.
In me Burberry......
  woensdag 12 oktober 2005 @ 16:26:24 #26
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_31386345
Wie heeft er een Cavy-cage kooi? Deze bijvoobeeld vind ik erg mooi maar ik vraag mij af hoe je zoiets maakt en waar je de materialen moet kopen.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
pi_31388604
Paranoid_Ev had volgens mij zo'n soort kooi. Je kunt deze nog steeds zelf maken. Bij de Xenos verkopen ze een soortgelijk type draadkubus, die je makkelijk aan elkaar zet. Een onderbak... Ja, daar zul je zelf je creativiteit op los moeten laten. De echte draadkubussen zjin in nederland niet meer te verkrijgen. Ze verkochten ze óóit bij de Blokker, maar het is het laatste jaar niemand meer gelutk ze te vinden.
pi_31388702
Dit is een schilderjitje van mijn overleden grummel. Op deze log kun je meer zien. http://cobaye.web-log.nl/log/2680714#reageer

pi_31388733
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 18:07 schreef zoeperzazke het volgende:
Paranoid_Ev had volgens mij zo'n soort kooi. Je kunt deze nog steeds zelf maken. Bij de Xenos verkopen ze een soortgelijk type draadkubus, die je makkelijk aan elkaar zet. Een onderbak... Ja, daar zul je zelf je creativiteit op los moeten laten. De echte draadkubussen zjin in nederland niet meer te verkrijgen. Ze verkochten ze óóit bij de Blokker, maar het is het laatste jaar niemand meer gelutk ze te vinden.
Yup die heb ik gehad, en misschien schakel ik er zelfs nog wel op terug Die draadkubussen weet ik niet eens of ze die nog hebben bij de Xenos. Maar je kan altijd kijken. Om de prijs hoef je het helemaal niet te laten, die kubussen zijn 10 euro per 20 ofzo, en de bodembak kan je van 5 euro aan vinyl van de Leen Bakker maken.
pi_31388781
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 14:26 schreef mrsj het volgende:
Hier heb ik wat aan. bedankt !
Succes ermee, laat ej weten wat je gaat doen?

Overigens, aan een castratie zitten wel eisen natuurlijk. Het beestje moet zwaarder zijn dan 700 gram, meen ik, en moet uiteraard ine en goede conditie zijn. Is je cavia de laatste dagen al wat ziekjes, nogal mager of niet levendig, ishet verstandig ome r even mee te wachten. Het is logisch dat een beestje goed in zijn vel moet zitten voor zo'n operatie om het risico tot een minimum te beperken.
Nog een tip, als je kiest voro castratie: bel eens rond bij diverse DA's. Informeer wekl type narcose ze toepassen (je moet gas hebben) en informeer ook naar de kosten. Dat klintk krenterig, maar als je weet dat de prijzen verschillen tussen de 50 euro en de 25 euro, is een rondje bellen de moeite! Ik betaal hier 32 euro geloof ik, dat is een keurig bedrag.
pi_31388835
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 18:11 schreef ParanoidEv het volgende:

[..]

Yup die heb ik gehad, en misschien schakel ik er zelfs nog wel op terug Die draadkubussen weet ik niet eens of ze die nog hebben bij de Xenos. Maar je kan altijd kijken. Om de prijs hoef je het helemaal niet te laten, die kubussen zijn 10 euro per 20 ofzo, en de bodembak kan je van 5 euro aan vinyl van de Leen Bakker maken.
Ja, die verkopen ze nog steeds bij de Xenos, heowel niet ieder filiaal het heeft (vriendje heeft er tot maand terug gewerkt, vandaar dat ik het weet). Ik heb er zelf ook eentje (was meer toeval dan gepland), en ik vind het vooral ideaal om er een kleine ren mee re maken op het gras.

bevalt je nieuwe caviaplek niet, Ev?
pi_31389588
Het idee was leuk, het was ook heel lief van mijn vriend, maar het is nog te laag bij de grond, en te weinig ruimte. Ik houd hem wel totdat ik ga verhuizen en dan bouwen we zelf wel een passende oplossing. Voordeel: deze gaat dus in de verkoop
  woensdag 12 oktober 2005 @ 18:56:43 #33
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_31389777
Ik heb nu een hok van 100x50 cm voor mijn 2 cavia's. Dat vind ik te klein en de handigste oplossing lijkt mij om ook een bovenverdieping te maken omdat mijn kamer niet zo groot is. Bij de Xenos zal ik wel kijken of ze de draadkubussen nog hebben. Alleen een bodembak van vinyl lijkt me een beetje slap?
Echt mooi hoe ze die kooien van Cavy Cage maken. Met allemaal speeltjes en plekjes er in. Mijn cavia's negeren dat soort dingen, ook nachthuisjes. Heel gek.
Vandaag zijn ze trouwens ontsnapt maar ze verraden zichzelf door piepend in een treintje door de kamer te rennen .
pi_31390272
Vinyl is niet echt het sterkste materiaal nee, maar met wat tape een bak maken valt nog best mee. Het is iig makkelijk schoon te houden en waterdicht. Of je maakt iets van hout en doet daar vinyl op ofzo, je hebt in principe veel mogelijkheden hoor
pi_31391287
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 18:13 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Succes ermee, laat ej weten wat je gaat doen?

Overigens, aan een castratie zitten wel eisen natuurlijk. Het beestje moet zwaarder zijn dan 700 gram, meen ik, en moet uiteraard ine en goede conditie zijn. Is je cavia de laatste dagen al wat ziekjes, nogal mager of niet levendig, ishet verstandig ome r even mee te wachten. Het is logisch dat een beestje goed in zijn vel moet zitten voor zo'n operatie om het risico tot een minimum te beperken.
Nog een tip, als je kiest voro castratie: bel eens rond bij diverse DA's. Informeer wekl type narcose ze toepassen (je moet gas hebben) en informeer ook naar de kosten. Dat klintk krenterig, maar als je weet dat de prijzen verschillen tussen de 50 euro en de 25 euro, is een rondje bellen de moeite! Ik betaal hier 32 euro geloof ik, dat is een keurig bedrag.
Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte..
Ikzelf zou het hartstikke leuk vinden, maar weet niet hoe de overige gezinsleden
erop reageren..dus die ga ik eerst informeren en naar hun mening vragen..

pi_31401895
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 01:59 schreef Troeta het volgende:
Hooi als ondergrond lijkt me ook niet aan te raden hoor!
Dan word het een nat zooitje en het is er voor om op te eten.
Je hebt gelijk, maar je kan ook een hooiruifje aanschaffen.

Ze liggen zo lekker in het hooi
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_31403629
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 08:54 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, maar je kan ook een hooiruifje aanschaffen.

Ze liggen zo lekker in het hooi
Ja ik maak de mijne met niets blijer dan een grote zooi hooi in de kooi Wel ranzig, maar af en toe mag het wel van mij
pi_31410248
Sinds een weekje heb ik ook 2 caviaatjes Beppie en Annie

Hoe doen jullie het met het geven van extra vitamine C...ik heb nu druppels voor door het water maar dat vind ik eigenlijk niet zo handig.
01-08-2008
pi_31411691
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 10:31 schreef ParanoidEv het volgende:

[..]

Ja ik maak de mijne met niets blijer dan een grote zooi hooi in de kooi Wel ranzig, maar af en toe mag het wel van mij
Ja, lekker veel hooi bovenop je zaagsel of andere ondergrond is prima denk ik, maar niet alleen maar hooi.
Leuk is dat he, hoe ze brommend door het hooi gaan lopen

Ik geef geen vitamine c-druppels, maar elke dag een halve paprika, hebben ze meer als genoeg aan, dat zit zo vol vitamine c!
pi_31411807

mijn piepertjes weer

P-P, gave pluizebollen zeg
pi_31411888
vitamine C druppels voor in het water zijn onzin. Zodra het in aanraking komt met water begint de vit c te vervliegen en na een uur heb je alleen maar troebel water zonder vitamine C.

Je kunt ervoor kiezen om als hardvoer Hope Farms (te koop in vrijwel iedere dierenwinkel), kasper Faunafoods (lekker goedkoop, maar alleen bij groothandels te verkrijgen) of Garvo (zelfde verhaal als kasper). Dit voer heeft een heel hoog vitamine C percentage waardoor je cavia zeker genoeg krijgt.
Veel groenvoer, en dan bij voorkeur paprika (als de koninklijke hoogheden dat lusten natuurlijk, hier weigeren ze het) of witlof, is ook goed, veel groentes bevatten veel vitamine C, ga maar eens op zoekn naar een tabelletje op internet, dat vind je zo.
Verdre, als je er echt zeker van wilt zijn dat ze niets te kort komen of wat ziekig zijn en ze extra weerstand kunnen gebruiken, kun je bij de drogist een potje vitamine C kopen van het merk Röter. Met citroensmaak, voor mensen. Iedere dag of om de dag een pilletje aan je caaf geven en je weet zeker dat ze voldoende hebben. In het begin weigeren de meeste cavia's het te eten, maar na een a twee weken wordt het vaak een lekkernij. Hier is het een snoepje waar ze álles voor doen.
pi_31411923
Sannydude, wat zijn ze ontzetten mooi! Vooral de egaal rode is wel heel, heel, heel erg mooi van kleur zeg! Wat een heerlijke koppies, geweldig!
pi_31412093
Had ik deze foto hier trouwens al eens gepost?

rechts zit mijn Jewel, links zit haar broer Fashion Flame. Jewel was met me mee op bezoek bij haar fokker (die Jewels broer aangehouden heeft), omdat ze geknipt moest worden voor de show op 30 oktober. Ik vond het een uitstekende gelegenheid om haar samen met haar broer op de foto te zetten... wat een lief stel is het zo! Ze kreeg gelijk een kus van haar broer

Overigens, nu ik het toch over de show heb: kijk eens op www.europeancaviaclub.com , misschien dat er hier nog cavialiefhebbers zijn die het leuk vinden om tig verschillende rassen en kleuren cavia's te gaan bekijken? Er zijn inmiddels al dik 200 aanmeldingen, dus er zijn heel, heel veel cavia's! het is in Rotterdam en de entree is gratis
pi_31412178
wat een geweldige haren ziet er erg leuk uit lijken wel een beetje op mijn bruin/witte monster, maar dan met wat langer haar
pi_31412362
Dit is Fashion Flame nog een keertje, jammer dat de foto wat donker is. Hij is zó mooi...

en dit is de vader van Fashion en Jewel. Hij is inmiddels gecastreerd en komt de 30e van deze maand bij ons wonen.

En als ikd an toch bezig ben met foto's, op de foto hieronde zie je Ben. Ben komt óók de 30e met ons mee, hij mag jewel dekken ik krijg dan één keer een nestje van Jewel. Verder is het niet mijn bedoeling om te gaan fokken of om in de nabije toekomst nestjes te krijgen.

En om deze fotoreeks af te sluiten met een egweldige foto, hier zie je Bobby. bobby is een satijncavia van jewels fokster - maar hij is GEEN fokbeer. Hij is wel ontzettend schitterend, en op deze foto stak hij zijn tong uit!!!

pi_31412418
geweldige foto's!!

dat kerststukje met een cavia erin en die tong goed getimed

FF

super beesten zeg
pi_31412461
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 16:20 schreef sannydude het volgende:
dat kerststukje met een cavia erin
het was de beodeling dat het een herfsttafereeltje was

Als je de rest ook wilt zien, kun je kijken op http://www.cobaye.nl/fotografie/yacenteklein
Wil ik ook gelijk de link geven van de site van de fokster van al die schitterende diertjes, is wel zo eerlijk (weet ej waar je heen moet als je er ook eentje wilt): http://groups.msn.com/twestendorp
pi_31415844
Ooo wat zijn Annie en Beppie leuk!!! Mooie namen!!

En de piepertjes van Sannydude

Zoeper ik wil ook van die foto's van Obelix en Piet ze zijn prachtig!
  donderdag 13 oktober 2005 @ 18:56:24 #49
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_31415988
Hoe maak je zulke mooie portretfoto's?
pi_31416814
www.cobaye.nl/fotografie *promoot*
  donderdag 13 oktober 2005 @ 19:44:59 #51
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_31417190
O leuk zeg zoeperzazke!

Ik heb nog een vraag: mijn cavia's zijn een sheltie en een coronet. Deze zijn langharig. Tot nu toe heb ik de haren altijd afgeknipt, maar ik zou het wel eens langer willen laten groeien.
Wat moet ik dan doen aan haarverzorging? Haren kammen denk ik? Doet dat geen pijn als je bij klitjes komt?
pi_31417865
Mijn langhaartje Jewel borstel ik heel soms, maar aanegzien ik haar veel knuffel is het niet echt nodig. Mijn tip is gewoon om bij het kroelen geod met je vingers door de haren te gaan, daarmee haal je het ergste eruit.
Borstelen kun je doen mete en babyborstel, zo eentje met zachte haartjes. Sommige cavia's kunnen zich enorm aanstellen, daar moet je niet al te veel van aan trekken. met zo'n borsteltje haal je er ook al weer heel veel uit.
Als er écht klitjes inzitten kun je kammen en borstelen wat je wilt, maar de caaf vindt het alelen maar pijnlijk en de schaar is dan de beste oplossing.

heel soms kun je je langharen wassen (als de kontjes vies zijn bv). Dit moet je niet te vaak doen, omdat je dan de natuurlijke vetlaag aantast en de haren heel kwetsbaar worden. Je kunt daarvoor een neutrale babyshampoo pakken, maar voor een mooi effect kun je ook Gliss Kur Silk gebruiken, als je het koppie maar overslaat.

Daarbij, als je je cavia's niet showt is qua lengte de 'Duitse standaard' lang genoeg, dat is zeg maar de lengte dat t nét over de vloer sleept, maar net verder. Laat je het haar langer groeien, komt er onvermijdelijk troep in van de bodembedekking, plaasen ze er overheen enz enz.

Succes ermee
pi_31461581
Ik maak me zorgen om m`n cavia

Pluisje heeft normaliter 2 zwartgekleurde oogjes,
maar nu ben ik er zojuist achter gekomen dat z`n linkeroogje
helemaal blauw is (licht)..
Ook verliest ie best veel haar..maar dat gebeurde bij m`n vorige cavia ook wel..

Ik bel maandag zowieso de dierenarts.
Is er iemand die hier toch bekend mee is?

B.v.d.
pi_31462479
Ik heb hier helaas geen ervaring mee, maar het kan idd een ontstoken oog (troebel) of iets dergelijks zijn...

Ik hoop dat het niks ergs is! Succes alvast bij de dierenarts.
pi_31462674
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 15:03 schreef inkie1010 het volgende:
Ik heb hier helaas geen ervaring mee, maar het kan idd een ontstoken oog (troebel) of iets dergelijks zijn...

Ik hoop dat het niks ergs is! Succes alvast bij de dierenarts.
Ja..in een niet al te lichte ruimte lijkt't gewoon een donker oogje..
Maar zodra ik met Pluisje in de kamer zit bij daglicht,
is het oogje echt lichtblauw gekleurd..

Ik zit er flink over in
Ik ben best wel bang dat pluis nu blind is aan 1 oog..

Als ik naar de arts ben geweest laat ik't hier weten.
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 17:05:11 #56
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_31465072
Mijn cavia's hebben ook een andere kleur oog in het licht. Dan schijnt het licht er als het ware ''doorheen'' lijkt wel. Van de rood-ogige cavia lijken de ogen de ene keer roze en de andere keer donkerrood. Van de zwart-ogige cavia lijken de ogen bruin tot blauw tot zwart; afhankelijk van het licht.
pi_31466491
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 17:05 schreef Oxymoron het volgende:
Mijn cavia's hebben ook een andere kleur oog in het licht. Dan schijnt het licht er als het ware ''doorheen'' lijkt wel. Van de rood-ogige cavia lijken de ogen de ene keer roze en de andere keer donkerrood. Van de zwart-ogige cavia lijken de ogen bruin tot blauw tot zwart; afhankelijk van het licht.
En is het ook wel eens het geval dat het ene oogje zijn gebruikelijke kleur behoudt
en de andere een heel andere kleur krijgt?

Toch apart dat zoiets kan...
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 18:57:45 #58
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_31467674
Nee het zijn dan beide ogen die ''verkleuren'' bij mijn cavia's
pi_31467925
Ik heb een beetje gezocht op internet, en hier vond ik veel informatie over de blauwkleuring of vertroebeling van het oog:
http://members.chello.nl/f.koornneef/kop.htm
pi_31471156
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 19:06 schreef inkie1010 het volgende:
Ik heb een beetje gezocht op internet, en hier vond ik veel informatie over de blauwkleuring of vertroebeling van het oog:
http://members.chello.nl/f.koornneef/kop.htm
Hartstikke bedankt!
Ik heb het even doorgelezen en denk dat een bezoekje aan de dierenarts geen
overbodige luxe is.
Gelukkig oogt Pluisje voor de rest goed gezond.
eet lekker, drinkt, piept als de koelkast open gaat

pi_31492195
Ik heb hier wel veel over gehoord. Vermoedelijk is het een beschadiging van het hoornvlies. Je zult bij de DA een tube cafzalf meekrijgen en met zalven gaat het over. Succes!
pi_31494918
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 17:52 schreef zoeperzazke het volgende:
Ik heb hier wel veel over gehoord. Vermoedelijk is het een beschadiging van het hoornvlies. Je zult bij de DA een tube cafzalf meekrijgen en met zalven gaat het over. Succes!
Ik bel morgenochtend meteen de dierenarts want er is nog steeds geen
verandering....
pi_31495962
Sterkte en succes morgen mrsj!

Obelix even op de tuinstoel. Het pootje wat je linksachter ziet is zijn manke pootje.

Obelix van dichtbij

Obelix lekker op de tuinstoel (even voor de foto)

Piet maait het hele gras!
pi_31497815
Obelix ziet er weer goed uit
  zondag 16 oktober 2005 @ 22:41:29 #65
129106 Chav
Oi Oi Oi !!!
pi_31498455
INKIE !!!!!! Waarom doet je webcam t al een tijdje niet ??? Ik moet m`n dagelijkse portie Piet hebben !!!!!
In me Burberry......
pi_31498511
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 22:41 schreef Chav het volgende:
INKIE !!!!!! Waarom doet je webcam t al een tijdje niet ??? Ik moet m`n dagelijkse portie Piet hebben !!!!!
In het weekend staat ie uit Doordeweeks staat ie aan Zo is dat in hun contractjes geregeld
  zondag 16 oktober 2005 @ 22:49:41 #67
129106 Chav
Oi Oi Oi !!!
pi_31498678
Oja, anders komt de Arbo-dienst langs natuurlijk, ik snap t al
IK ben echt helemaal verliefd op Piet, misschien ga ik zelfs een Piet-fanclub oprichten
In me Burberry......
pi_31498845
Oooh wat leuk!! Hier dan nog een stoere Piet voor je!

zondag 16 oktober 2005 @ 23:02:13 #69
129106 Chav
Oi Oi Oi !!!
pi_31499071
Oooooooooooo, wat een poepie
In me Burberry......
pi_31503356
Gave grasmaaiers heb je daar inkie
pi_31518138
ik sluit me aan bij de piet fanclub
piet rulez
you aren't a sucker are you sir!? heavens no :|
pi_31520934
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 20:15 schreef mrsj het volgende:

[..]

Ik bel morgenochtend meteen de dierenarts want er is nog steeds geen
verandering....
hoe is het gegaan?
pi_31526194
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 23:20 schreef inkie1010 het volgende:

[..]

hoe is het gegaan?
Ik had geen tijd om te reageren dus doe ik het nu ff.
Het ging goed. hij zag er verder ook prima uit ..
Ik heb een zalfje meegekregen en daarmee moet het weer
over gaan.
pi_31528591
Ik heb ook even een korte update (ik moet zo weg naar school):

Gisteren met Ibi en iwi naar de DA geweest. Eerst Iwi. Ze was 100 gram afgevallen in een paar dagen dus ik wilde ff haar kiesjes laten checken. Die waren wel ok, maar de DA vermoedde dat ze misschien keelpijn had. iK heb pijnstillers meegekregen en ik moet kijken hoe het daarmee gaat.

Ibi is de laatste tijd uit haar hum en stinkt nogal vanaf haar vaginaatje. Nadat de DA haar blaasje had gestimuleerd waardoor ze ene enomre plas deed op de tafel heeft ze even de urine onderzocht. De waarde van *iets* moet 0,20 zijn en bij Ibi was het maar 0,10. haar plasje was ook veel te licht. Nu gaat ze kijken of zij zelf caviabloedonderzoek kunnen doen, zoja, dan word ik morgen gebeld om een afspraak te maken voor Ibi. Door middel van een bleodonderzoek kunnen ze misschien ontdekken of er iets mis is met haar niertjes.

Even afwachten dus... Ibi gedraagt zich trouwens niet echt ziek ofzo Ze is gewoon een knuffelige schat.
pi_31542740
Idd even afwachten! Hopen dat het niets ernstigs is!
Ik schrok me gisterenavond ook weer wild. Piet had buikkramp! Hij lag helemaal te krampen en zijn buikje was wat opgezwollen. Dus ik meteen alle websites erop nagelezen, bleek dat hij ws. last had van gasvorming. Er stond dat het hielp als je de cavia dan 2ml zonnebloemolie gaf. Dus ik dat gedaan met een spuitje (had het gelukkig allemaal in huis) en ja hoor! Na een paar minuten kwamen er 13 drollen achter elkaar en had Piet geen krampjes meer. Hij was wel doodmoe en ging ff flink liggen pitten, daarna wassie weer de ouwe Piet en ging veel hooi eten.

Op de site stond ook dat ik even niet te veel groente moest geven, dus hij heeft vandaag maar 2 blaadjes witlof gehad en verder korrels en veel hooi. Maar je merkt al helemaal niets meer aan hem.

Het mooie was wel, Obelix zat er echt zo bij van "Kijk mij eens goed eten en niet ziek zijn!" hele tijd keek ie me echt zo aan van "Nu ben ik het een keer niet!". Obelix dus vandaag op schoot lekker groente gevoerd, omdat Piet anders misschien jaloers werd.
pi_31543790
O eng verhaal weer Inkie!

Shaggy en Jessie zijn een beetje rusig de laatste tijd en ik hoor af en toe genies, maar kan niet ontdekken wie dat doet.
Ben er al bij gaan zitten enzo, maar dan niest er niemand.
Verder slapen ze echt heel vaak, maar als ik ze er uit laat gaan ze wel vrolijk rondjes rennen.

Ik kijk het nog even aan, ze eten en poepen verder wel goed, misschien hebben ze het gewoon koud.
pi_31568098
Inkie, je moet zeker niet minder groenten gaan geven hoor! Een cavia moet eigenliujk 24 uur per dfag groenten tot zijn of haar beschikking hebben!

het enige waar je goed op mee moet letten, is dat je met nieuwe groentesoorten alles rustig opbouwt, niet teveel in één keer.
Verder geen sla, sla is ook niet goed voor cavia's.
En de allerbelangrijkste categorie: koolsoorten. Absoluut geen koolsoorten, als je het geeft, met mate. Dit is de allerbekendste gasvorming-opwekker, om het zo te omschrijven. Kan het misschien dat je Piet kool hebt gegeven daarvoor?

De tip over zonnebloemolie kende ik niet, die ga ik zeker onthouden! Geef hem maar een dikke knuf van me

Troeta, ik heb even geen tijd om terug te lezen, maar ik begrijp dat je caafjes veel niezen. Ze zullen het niet snel koud hebben: pas als jij het echt koud hebt gaan je cavia's het frisjes vinden, dat is een redelijke richtlijn.
Wat voor bodembedekking gebruik je? Zaagsel is vaak heel stoffig en veel cavia's krijgen hier allergische reacties voor. Je zou kunnen overwegen om over te stappen naar iets minder stoffigs als beukensnippers en/of houtkorrels. Vaak zorgt dit dat het niezen minder wordt of verdwijnt.
pi_31568321
24 uur per dag groenten? Ben je niet in de war met hooi? Groenten is gewoon 2x per dag.
Sla is overigens wel goed voor cavia's, alleen ijsbergsla niet vanwege dat het bijna alleen maar water bevat.
pi_31568644
Zoeper, ik heb geen kool of sla gegeven (geef ik nooit!), voor mij ook een raadsel dus waarvan het gekomen is! Hij heeft die dag witlof, appel en wortel gehad.

Maar ik las dus juist dat je de dag na zo'n gasvorming met alle groenten voorzichting moest zijn. Vandaag heeft ie weer gewoon "met de pot" meegegeten

Obelix kan ook weer zelf eten tandjes zijn weer zo goed als terug!
pi_31574430
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 22:50 schreef ParanoidEv het volgende:
24 uur per dag groenten? Ben je niet in de war met hooi? Groenten is gewoon 2x per dag.
Sla is overigens wel goed voor cavia's, alleen ijsbergsla niet vanwege dat het bijna alleen maar water bevat.
Dat laatste is pure onzin. Ik weet niet het nauwkeurige maar in grotere hoeveelheden is sla schadelijk vanwege *een stofje* dat het bevat en nee, dat is niet water. Als ijsbergsla om de reden van water slechts zou zijn zou je ook geen komkommer mogen geven en ook dat is onzin.

Nee, ik ben niet in de war met hooi. Maar ik zeg ook officieel. In de natuur heeft de cavia ook immers 24 ur per dag beschikking over alles, en dat zou je in het echt een beetje kunnen nabotsen. Maar het is haast onmogelijk en ik geef ze ook gewoon twee ker per dag, maar wel zodanig veel dat ze er een hele poos mee vooruit kunnen.
pi_31578162
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 08:24 schreef zoeperzazke het volgende:
Dat laatste is pure onzin. Ik weet niet het nauwkeurige maar in grotere hoeveelheden is sla schadelijk vanwege *een stofje* dat het bevat en nee, dat is niet water. Als ijsbergsla om de reden van water slechts zou zijn zou je ook geen komkommer mogen geven en ook dat is onzin.
Dan zou je zeg maar een krop per dag moeten geven ofzo, en ik denk niet dat iemand hier z'n caaf 1 krop per dag geeft.. Sla is verder uitstekend hoofdvoer, maar afwisseling blijft uiteraard heel belangrijk. IJsbersla is echt 'slecht' om water als reden. Er zit haast geen voedingswaarde aan, alleen water. Bij komkommer is dit niet zo. Er zit wel veel water in, maar ook genoeg voedingswaarde.
pi_31578251
Nou, ik geef wel een hele krop andijvie per dag aan vier cavia's... in sla vergeleken is dat dus anderhalve krop ofzo? Dat is wel teveel.
En wat ijsbergsla betreft, het is maar net wat je nog meer geeft. Als je ook vitamine-C loos voer geeft enzo dan is het niet aan te raden... Maargoed, daarover zijn de meningen dan dus verdeeld want ik ben heel koppig en blijf bij mijn standpunt.
pi_31579415
Mijn cavia's (2 stuks) krijgen als basis 1 witlofstronk per dag en dan daar vanalles omheen wat ik in huis heb, wortel, tomaat en appel is dat meestal.
Andijvie krijgen ze ook geregeld en ik heb een peterselie plantje waar ik af en toe wat afhaal. En Obelix is gek op banaan, is dat eigenlijk slecht/goed?
pi_31579790
Kool of sla kan wel hoor, maar met mate.
Kool zorgt idd voor gasvorming, maar af en toe restjes van je eigen eten kunnen ze zo hebben.
Sla is ook niet slecht, maar het voegt weinig toe aan vitaminen.

Mijn vriend neemt wel eens ijsbergsla mee van z'n werk en dat geef ik dan ook gewoon.
Ze vinden het niet heel erg lekker en het vult geloof ik ook niet echt, maar als je er verder genoeg bij geeft is er niks aan de hand.

Afwisseling is inderdaad het belangrijkste voor een cavia.
Met alleen maar paprika's kom je er ook niet, terwijl die boordevol vit. c zitten, of alleen met hardvoer, of alleen hooi.

De beestjes eisen van alles wat, geweldig vind ik het

Banaan is ook goed hoor Inkie, al het fruit is goed, maar ze lusten het vaak niet.
Eet Obelix ook de schil? Want dat vinden ze meestal lekkerder, het is alleen uitkijken dat je geen bespoten dingen geeft.
Maar dat vind ik met groente ook moeilijk, is andijvie enzo ook niet bespoten?
en is wassen onder de kraan dan goed genoeg?
pi_31579853
Ik ben ook nog maar even gaan kijken op de grotecaviasite, daar staat een goed stukje over kool

http://www.degrotecavia.nl/groenvoer.html

De banaan staat er ook bij
pi_31579866
Ik dacht dat banaan misschien een dikmaker zou zijn, maar in het geval van Obelix is dat denk ik niet zo erg! Dat ze de schil ook mochten wist ik niet! Zal hem eens goed afspoelen en eens proberen!

Ik was eigenlijk alle groente, heb speciaal zo'n sla-centrifuge gekocht zodathet weer droog wordt
pi_31580142
Beetje spek kan inderdaad geen kwaad bij Obelixje

Wat handig zo'n slacentrifuge! Kan je daar ook de spinazie en andijvie in doen?
Want het hok word vaak zo nat door die dingen.
pi_31580215
Ja hoor! Ik mik alles er in Andijvie witlof spinazie
Obelix is trouwens lekker aan het aankomen, zit nu rond de 750 gram, terwijl hij van juni - begin oktober rond de 600 heeft gewogen!
  donderdag 20 oktober 2005 @ 15:16:45 #89
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_31580846
Over eten.. geef ze vaak witlof.. wortel.. en verder wat ik aan groenten over heb eigenlijk.. en vers is.. zelfs komkommer krijgen ze nog wel eens..

Ze vreten alles wat dat betreft..

Ici mijn meiden overigens.. hoewel de foto alweer wat ouder is .. inmiddels zijn ze een stuk groter..
bak is eigenlijk iets te klein voor hun 3-jtes.. maar dat is even niet anders..
Billie (bont) Miepje (bruin/wit) en Kleine (zwart/bruin) de rex-cavai'tjes..

oh en de kooi:

inmiddels zonder hokje, maar met hout boogjes waar ze onder kunnen schuilen... anders zie ik ze nooit als ik thuis ben..
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_31580886
Ik kan bijna niet meer draaien als alles in dat ding zit... veel te vol Dus meestal was ik het met de handdoek of schud ik het een tijdjelang goed uit.

Over banaan gesproken, als cavia's last hebben van diarree kun je banaan met kaneel mengen en dat een beetje aan ze geven, dat schijnt heel goed te zijn voor de darmflora op die momenten
pi_31580917
Hm, het is denk ik een 100x50 kooi he? Nouja, als ze er met zijn drieën inzitten en het gaat goed, kun je ze wel laten zitten, maar meer is altijd beter natuurlijk. Als je ze ook wel eens binnen rond laat huppelen gaat het wel. Al eens gedacht aan een caviaflat?
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 12:17:11 #92
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_31624165
Ik heb die kooi ook avotar maar dan voor 2 cavia's. Toch vind ik dat ook wel te klein.
Vinden jullie cavia's ook zo lekker ruiken? Ik ben een autiste en sterk gericht op geuren en ik wil wel de hele dag aan ze ruiken. Alleen nu zegt de begeleiding dat die dieren het vast niet leuk vinden. Maar hoe weet je dat nou?

Ze zijn nu ook in de rui lijkt het wel. Ze eten ook minder, terwijl ze beiden zijn aangekomen, de ene is nu 850 gram en de ander 800 gram (afgerond).
pi_31624593
Obelix en Piet hebben nu voor de weekenden in Eindhoven (nu het te koud is om veel buiten in de ren te spelen) een grote kooi gekregen! Net opgehaald! Ze hadden hier namelijk nog mijn oude kleine, omdat ze overdag toch altijd buiten waren. Maar nu vond ik het zielig worden, gelukkig stonden er 1 meter kooien voor 15 euro bij de boerenbond!!

Volgens mij geven de caafjes het wel aan als ze het niet fijn vinden dat je aan ze ruikt! Ik vind ze ook lekker ruiken naar hooi
pi_31625424
Hm, vooral babycavia's ruiken zo lekker! En toen ik Jewel net ophaalde zat er in haar langere haren helemaal zo'n boeren buitenlucht, heb heerlijk aan haar kunnen snuffelen! Enne, mn caafs snuffelen ook aan mij, dan mag ik dat toch wel terug doen?

gefeliciteerd met je nieuwe kooi ink, durf te wedden dat de heren er superblij mee zijn!!
pi_31636413
Oei oei, ik moet dit toch echt even wegzetten hier... Herkennen jullie dit? *geeeeeuw*

pi_31636963
Hehe die Iwi!! Ja herkenbaar hoor!! Vooral Obelix kan het goed
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 22:24:43 #97
129106 Chav
Oi Oi Oi !!!
pi_31638736
Ik mis m`n pietje....
In me Burberry......
pi_31640824
wij hebben een nieuw binnenhok voor de piepers
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 23:38:13 #99
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_31640883
die beestjes hier vreten alles zelfs aardappelschillen zijn ze weg van Ik geef de beestjes gewoon elke dag bakkie caaf voer met votaminezooi en wat fruit of groente.. en dat is gewoon verse groente en net wat ik in huis heb plus s weekends ze wat extra's krijgen
De een raad it af de ander dat af.. ik dnek dat jezelf wel het beste je caafes kent en hun behoefte wat voor de ene goed is is voor de ander niet goed etc..

Oxymoron.. al;s je beestjes het niet plezierig vinden geven ze dat zelf wel aan hoor een van mijn caafjes rent altijd hard weg als ik haar wil oppakken om te aaien maar als ik der eenmaal lekker begint te kriebelen geniet ze echt dat ze soms in het begin wat spartelen kunnen is gewoon de aard van het beestje.. als ze iets echt niet leuk vinden dan hoor je dat wel aan hun gepiep of gaan ze happen
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_31646475
Ach oxy, de hele dag besniffeld worden zal best vermoeiend voor ze zijn

Nee, je merkt het snel als ze niet meer willen knuffelen, dan gaan ze zo leuk spartelen zodat jij je in alle bochten moet wringen om te zorgen dat ze niet vallen.
Ik vind dat uitwurmvermogen echt fantastisch, maar ben soms echt bang dat ik ze laat vallen.

Heb ik vroeger wel eens gedaan trouwens, toen had ik Kelly, een zwartwitte gladhaar en we gingen vanaf de camping weer naar huis dus de cavia moest in de auto.
Ik nam hem mee in mijn handen ipv in het doosje en hij sprong zo uit mijn armen op de parkeerplaats.
Rende meteen de bosjes in, ik gillen en m'n moeder maar door de bosjes kruipen.
Na een paar uur kreeg ze hem te pakken, best knap vind ik nu, haha

Dus mensen, ga nooit met cavia's in je armen over straat
pi_31647903
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 23:38 schreef _evenstar_ het volgende:
die beestjes hier vreten alles zelfs aardappelschillen zijn ze weg van Ik geef de beestjes gewoon elke dag bakkie caaf voer met votaminezooi en wat fruit of groente.. en dat is gewoon verse groente en net wat ik in huis heb plus s weekends ze wat extra's krijgen
De een raad it af de ander dat af.. ik dnek dat jezelf wel het beste je caafes kent en hun behoefte wat voor de ene goed is is voor de ander niet goed etc..
hoe kom je daar nu bij? Als er een dier is met een gevoelig darmstelsel dan zijn het cavia's wel... En het lijkt me toch dat je als baasje de kansen op een ziek diertje zo minimaal mogelijk wilt hebben... dan ga je toch geen gekke dingen geven? Als je van je beestje houdt wil je toch alleen maar het beste voor hem/haar?Zorgen dat het zo gezond en zo oud mogelijk wordt?
Of is dat nou zo'n gekke redenatie van mij?
  zondag 23 oktober 2005 @ 12:00:10 #102
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_31649273
Dat doe ik door die beestjes te geven waarvan ik weet dat ze daar goed tegen kunnen.
Mijn beestjes zijn nog never ziek geweest hebben geen afgebroken tandjes gehad oid zijn goed op gewicht zijn vrolijk de twee jongsten zijn respectievelijk een jaar en de oudste twee jaar.
pi_31650745
Ik heb een aardbei in het hok van Pluisje gelegd..
ben benieuwd of ie het lekker vind ja of nee
pi_31654195
  maandag 24 oktober 2005 @ 10:13:57 #105
129106 Chav
Oi Oi Oi !!!
pi_31658845
Hier die witlof, eikel !
In me Burberry......
  maandag 24 oktober 2005 @ 10:45:09 #106
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_31659279
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 12:17 schreef Oxymoron het volgende:
Ik heb die kooi ook avotar maar dan voor 2 cavia's. Toch vind ik dat ook wel te klein.
Vinden jullie cavia's ook zo lekker ruiken? Ik ben een autiste en sterk gericht op geuren en ik wil wel de hele dag aan ze ruiken. Alleen nu zegt de begeleiding dat die dieren het vast niet leuk vinden. Maar hoe weet je dat nou?

Ze zijn nu ook in de rui lijkt het wel. Ze eten ook minder, terwijl ze beiden zijn aangekomen, de ene is nu 850 gram en de ander 800 gram (afgerond).
Klopt... is het eigenljik ook, maar het is momenteel zoveel ruimte als ik ze kan geven. Miepje is achteraf er nog bij gekomen toen ze allemaal nog klein waren.. toen ging het wel... maar nu ze inderdaad wat groter zijn... is het niet echt top.. hoewel... ze kunnen het wel met elkaar vinden gelukkig..

zie maar..

en hier gewoon nog eentje van Billie

oh en die rode ogen komt door de foto...
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_31659292
quote:
Op zondag 23 oktober 2005 12:00 schreef _evenstar_ het volgende:
Dat doe ik door die beestjes te geven waarvan ik weet dat ze daar goed tegen kunnen.
Dan zou ik maar stoppen met die aardappelschillen.. daar zit een grote hoeveelheid van een bepaald zuur in wat niet zo goed is voor je beestjes. Ik kan in principe ook iedere dag friet eten, maar goed is het niet. Verder, wat Zoeperzazke zegt.
pi_31659667
Wat een leuke foto's avotar!! Het zijn echt lieverdjes!!
  maandag 24 oktober 2005 @ 12:46:14 #109
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_31660539
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 10:46 schreef ParanoidEv het volgende:

[..]

Dan zou ik maar stoppen met die aardappelschillen.. daar zit een grote hoeveelheid van een bepaald zuur in wat niet zo goed is voor je beestjes. Ik kan in principe ook iedere dag friet eten, maar goed is het niet. Verder, wat Zoeperzazke zegt.
En dat maak ik dus zelf uit, ze krijgen het niet dagelijks ewoon soms en zolang de beestjes er niet anders op worden kan en mogen ze dat gewoon hebben, wel voorzichtig er mee zijn.
Ik ben voor\ichtig met wat ik geef geef me beestjes netjes appel/peer e.d. zonder pitjes terwijl ze theoretisch gezien dit wel mogen hebben.
Ik zie werkelijk wara niet in wat ik voor slechts zou doen ik pak ze niet met fluwelen handschoentjes aan nee zoals sommige hier doen.. het blijven diertjes en in de natuur hebben ze ook niet zo een huisarts die ze even een pijnstillertje geven o.i.d.
De nageltjes zijn altijd verzorgd, de tandjes zijn prima op orde, de oogjes zijn helder en hun vachtjes is mooi vol en glad ze popcornen enorm veel en zijn vrolijk .
Dus niks mis mee
pi_31663096
Evenstar, waarom snap jij nooit dat het een advies is?

Ze gaan niet acuut dood als je aardappelschillen geeft, net als wij niet meteen doodgaan aan een kroket.
Maar als je te vaak ongezond eet ga je vroeger dood of je krijgt rare ziektes.
Dat word er mee bedoeld.

Als jij dit weet en je geeft het toch moet je inderdaad zelf weten, maar soms weten mensen niet dat aardappels ongezond zijn en zijn ze blij dat iemand ze ervoor waarschuwt.
pi_31663468
Maar waarom zou je ze iets geven als het door iedereen wordt afgeraden? je gaat toch niet expres risico lopen om ze ziek te laten worden? Nee, natuurlijk kan het in kleine hoeveelheden misschien niet zo kwaad, misschien is het risico dat ze ziek worden maar 0,01%, maar je zou maar net eens die 0,01% treffen! En dan heb je het wel gedaan!
Ga dan beter een ergens gras plukken voor ze, even goedkoop en vele malen beter....
pi_31663898
Foto's maken van 3 cavia's tegelijk is zinloos, vooral als ze zwart in zich hebben, en de 'set' ontzettend interessant vinden..

Bwehe die smoel van Harry

Cavia's krijgen sterallures en eisen meer voedsel. Dan niet!
pi_31665218
Desondanks zijn ze geweldig leuk geworden!! Schattige foto's hoor
pi_31673467
Wat een schatjes!
pi_31674307
Ze zijn echt lief!!!!

Obelix is na het webcammen met Jewel helemaal ondersteboven
pi_31675478
Alle cavia's zijn lief Maar Harry is zo lekker vet en ze piepien zo lief
pi_31676681
Jewels oegn hebben ook harrvormpjes en dr tongetje hangt constant uit dr bekkie.... Ik geloof dat ze een beetje verliefd is
Wel lastig, want zondag komt ben... Nou hoop ik maar dat ze Ben ook lief vind... Anders krijg ik natuurlijk nooit ukjes
pi_31683801
Nou, gister is er dus bloedgepritk bij Ibi en zojuist is de uitslag bekend...

De nierwaardes waren goed, dus ze functioneren wel goed. wat echter wél opviel was de waarde van de eiwitten in Ibi's bloed: deze moet tussen de 45 en 68 zitten en was bij Ibi maarliefst 100.
De eiwitten uit de voeding waren wel goed, deze waarde moet tussen de 25 en 39 zitten en waren bij Ibi 37.
De overige gemeten eiwitten komen dus vermoedelijk voort uit een kleine ontsteking bij de niertjes. Dadelijk mag ik een ontstekingsremmer gaan ophalen en dan gaan we eens kijken ofdat Ibi weer wat vrolijker zichzelf wordt Duimen dus!
pi_31683991
Fijn dat je nu ongeveer weet wat er aan de hand is!! Veel beterschap met Ibi en hopen dat ze snel weer helemaal lekker is!!! Obelix en Piet's alarmpjes gaan nu constant af als ik ook maar ergens mee ritsel
En ze krijgen toch echt genoeg!
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 20:10:28 #120
129106 Chav
Oi Oi Oi !!!
pi_31685214
Hehe Paranoid Eve, die rechtse op de foto`s (Harry?) is een echte Godfather Cavia (die kop, geweldig gewoon)
In me Burberry......
pi_31685296
Ik heb sinds kort 2 caafjes,ze maken verschillende geluidjes maar wat betekend nu percies wat en wat is een blij-geluidje en wat niet (ik kan er tot nu toe niet uit opmaken dat ze niet blij zijn hoor maar je weet nooit)
01-08-2008
pi_31685304
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 20:10 schreef Chav het volgende:
Hehe Paranoid Eve, die rechtse op de foto`s (Harry?) is een echte Godfather Cavia (die kop, geweldig gewoon)
Het is een echte luie vetzak, hij kan ook heel lekker neerploffen en op z'n zij liggen. Hij gooit ook graag alles om. Zijn bijnaam is dan ook Juggerpig (naar Juggernaut: )
pi_31687011
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 20:14 schreef Pure-Poison het volgende:
Ik heb sinds kort 2 caafjes,ze maken verschillende geluidjes maar wat betekend nu percies wat en wat is een blij-geluidje en wat niet (ik kan er tot nu toe niet uit opmaken dat ze niet blij zijn hoor maar je weet nooit)
Kijk eens op deze site!

http://www.treenspigs.com/fun/media.html

hier staat heel veel op, is een heel duidelijke handleiding wat geluidjes betreft! succes!
pi_31688375
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 21:36 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Kijk eens op deze site!

hier staat heel veel op, is een heel duidelijke handleiding wat geluidjes betreft! succes!
Thanks!! idd heel handig...en zo lief he die geluidjes!
01-08-2008
pi_31689076
Heb je foto's van je caafjes Pure-Poison?
pi_31692301
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 23:12 schreef inkie1010 het volgende:
Heb je foto's van je caafjes Pure-Poison?
ja ja staan hier al op de 1e pagina van dit topic Annie en Beppie
01-08-2008
pi_31694288
Ooo jij bent van Annie en Beppie maar meer foto's mag ook best hoor
pi_31695781
Haha Ben je er inmiddels al achter wat je cavia's je allemaal te vertellen hebben?
Na verloop van tijd ga je het zelf ook horen hoor, je merkt gewoon gelijk aan ze hoe ze zich voelen...
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 12:00:48 #129
129106 Chav
Oi Oi Oi !!!
pi_31776232
Morgen komt mn Piet weer terug !!!
In me Burberry......
pi_31798346
Vanochtend ging ik, zoals elke ochtend, meteen even naar mijn mannekes kijken. Obelix zat in het hooi en Piet lag in het huisje, maar hij kwam er niet uit.. Ik tilde het huisje op, en daar lag hij.... dood...

De meesten van jullie weten de geschiedenis van mij en mijn caafjes... Ik heb al heel veel pech gehad.. Ollie, Mick, Merijn en nu Piet zijn allen jong overleden.

Ollie aan een darm-door-de-buik, Mick aan epileptie en Merijn en Piet eigenlijk onverklaarbaar.

Ik was zo trots op mijn beestjes, Obelix die ondanks zijn gebroken poot altijd vrolijk is en Piet die goed groeide en inmiddels al bijna 4 maanden bij me was. Ik dacht echt dat ze nu samen oud zouden worden en weer word ik keihard met mijn neus op de feiten gedrukt.. ik begrijp er echt helemaal niets meer van...

Ik mag mezelf niets verwijten, ik ben altijd met de beestjes bezig en wil alles zo goed mogelijk voor ze... maar dan nog ga ik twijfelen...

Ik heb wel al wat gesprekken gehad (met andere cavia-liefhebbers) en het erover gehad wat er nu mis kan zijn.... Het voelt bijna als: "elke cavia die ik bij obelix zet gaat dood". Nu is obelix totaal geen aggressieve cavia dus ik verdenk hem van niets maar wellicht zou hij iets bij zich kunnen dragen (bacterie). Of heeft Piet gisteren tijdens het spelen in de ren op het gras iets verkeerds gegeten?

Piet was namelijk helemaal niet ziek, hij deed het zo goed..
Ik weet nu dus ook helemaal niet wat ik moet doen... Obelix alleen vind ik zielig, maar ik durf er bijna geen meer bij te zetten, ben zo bang dat er weer eentje dood gaat....

Ik mis mijn Pietje, hij was zelfs al groter dan Obelix...

pi_31798794

zondag 30 oktober 2005 @ 01:27:03 #132
129106 Chav
Oi Oi Oi !!!
pi_31798802
Ow Inkie wat vervelend !
Sterkte ermee !
In me Burberry......
pi_31798948
Inkie
pi_31799014
omg meen je niet

sterkte

cavia's kunnen echt op de ene dag springlevend zijn en de andere dag zijn ze opeens niet meer in leven. Ik heb het ook gehad. Ik weet iig zeker dat het niet aan jouw verzorging ligt, want daar is niets mis mee, dus twijfelen hoeft niet. Ik denk ook niet dat Obelix een virus of een bacterie mee draagt, aangezien pietje plotseling niet meer in leven was.

Ik zou er gewoon weer eentje bijzetten. Je wilt tenslotte ook niet hebben dat obelix dood gaat aan de eenzaamheid.
pi_31801482
Sterkte Inkie!
pi_31801495

Punky

Harriette (2 jaar geleden alweer)
Free people own guns! Slaves do not!
  † In Memoriam † zondag 30 oktober 2005 @ 09:18:16 #137
37843 lady-wrb
kortaf
pi_31802097
wat erg inkie

zou je geen sectie kunnen laten doen?
pi_31802515
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 21:36 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Kijk eens op deze site!

Erg leuke site
pi_31802869
Inkie Wat verschrikkelijk, wat lady-wrb zegt, want het is toch wel raar dat ze ineens dood gaan Hier nogmaals heel veel sterkte gewenst
And you know I might
Have just flown too far from the floor this time
Cause they calling me by my name..
  zondag 30 oktober 2005 @ 15:53:55 #140
48233 Auticia
warriorette
pi_31811323
Sterkte Inkie, ontzettend sneu dat het je weer overkomt. Dikke kus. .
I bet you are flying inside.
pi_31814737
oops... sorry Inkie....
Free people own guns! Slaves do not!
pi_31818464
Jezus Inkie!!

Misschien al te laat nu, maar je kan een autopsie laten doen.
Misschien is het idd een of andere bacterie wat Obelix bij zich draagt, maar waar hij zelf niet ziek van word.
En misschien kan je wat bloed van Obelix laten onderzoeken.

Tja, misschien wat ver gezocht allemaal, maar het is natuurlijk wel heel erg vreemd allemaal.
En een autopsie is echt mogelijk, al is het maar een cavia'tje.
Ik heb bij een rat van mij ook laten uitzoeken wat ie had.
Een bacterie of virus, tja, klinkt wel heel erg raar, het lijkt me ook sterk, maar voor jouw gevoel zou het misschien wel fijn zijn om dat uit te zoeken.

Misschien is het ook fijn om nu een cavia bij een echte fokker te halen, waarvan je zeker weet dat er geen ziektes in de famillie zitten en het allemaal lekker raszuiver is.
Die beestjes zijn toch net iets sterker altijd.

Heb je al gezocht op welke kruiden giftig kunnen zijn voor cavia's?
Misschien kan je even wat plaatjes uitprinten en in je tuin zoeken of er eventueel iets staat wat hij opgegeten kan hebben.
Kijk ook in het hooi wat je altijd geeft...je weet maar nooit.

Nouja, sterkte er weer mee, ik vind het echt erg voor je, je bent zo goed voor ze.
pi_31825992
Dank je wel allemaal voor de lieve reacties!

Ik ben nog druk denkende over wat ik nu ga doen... Pietje heb ik meteen begraven (dacht er helemaal niet bij na dat hij nog onderzocht kon worden...). Ga wel informeren naar de kosten van een bloedonderzoek bij Obelix.
  maandag 31 oktober 2005 @ 13:27:32 #144
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_31835918
inkie ik zou idd even een bloedproefje laten doen... sterkte
pi_31839727
Wat en drukke dag was het gisteen zeg, op de ECC-dag. jewel is gekeurd, dit is haar kleurbriefje:

----------------------------------

F type en bouw
ZG schouder
F benen
F grootte
F volle ZG zachte haarinplanting
F kop + ogen + oren
ZG pony + pakkebaarden
F schouder + zijdebeharing - sleep kan iets voller en langer
ZG kleurverdeling
F conditie

Predikaat: ZG

-----------------------------------------------

ik ben dus echt hartstikke trots!

Verder is owen nu ook hierheen gekomen, mijn gecastreerde beer, de papa van jewel. Hij is echt hartstikke geweldg alleen meneer vond het nodig om zaterdag nog even te vechten met zijn hokgenoot, dus heeft hij wel wat wondjes op z'n kont en een hap uit zijn oor en lip. Maar dat komt wel weer goed. Het is echt een onwijs lekker ding, ik ben verliefd...
Ben zit er ook, de roodbonte tessel, gezellig samen met jewel in de hoop dat jewel zwanger raakt van hem. Wat een knus stelletje is dat, zit de hele tijd bij elkaar te kroelen... echt lief

Ik ben helemaal uitgeput, maar het was een onwijs geslaagde dag!
pi_31883324
Jewel!!! Ook hier nogmaals van harte gefeliciteerd met je prachtige resultaten!!!!!

pi_31883825
het zegt mij helemaal niets
pi_31884075
goed zeg zoeperzazke!!
Leuk zijn die keuringen he?
pi_31885499

Zomaar een schetige foto, 8 uurtjes oud
pi_31886265
gaaf wilders kapsel cavia heb je

kan iemand mij uitleggen hoe het zit met die scores? (dom voelt )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')