abonnement Unibet Coolblue
pi_938405
Goeiedag...

Aanrader: ga eens lekker op vakantie naar Finland. Zowel in de winter als de zomer heel mooi.

Ikzelf ben alleen in de onderste helft nog maar geweest. Mijn verloofde komt namelijk uit Finland. Misschien ben ik wat bevooroordeeld, maar ik meld het toch allemaal even.

Winter 1999 en winter 2000 ben ik er geweest en 2 keer heel erg naar m'n zin gehad. Schitterend landschap zo helemaal wit. En dan bedoel ik ook helemaal wit. Op dennetakken ligt zelfs centimeters sneeuw.

Komende juni ga ik er weer naar toe, dus hopelijk is het dan een fijn temperatuurtje. Over het algemeen zijn de Finse zomers minstens net zo 'goed' als Nederland, zo niet, beter. Vorig jaar ook temperaturen van 28 BOVEN 0.

Nog even over de winter: wees niet bang als het -20 is. Het valt enigszins mee. In Nederland hebben we veel meer wind, waardoor het bij -5 al stervenskoud is. Maar -5 hier voelt ongeveer hetzelfde als -15 daar. Rot dus, maar je kan je goed warm aankleden. Thermo ondergoed enzow.

In andere woorden: probeer Finland eens. Mooi, jong land (in 1917 pas onafhankelijk, na heerschappij onder Rusland en Zweden) met hele vriendelijke mensen en een onbegrijpelijke taal.

Hyvää joulua!!! (Fijne kerst) Oh wacht, 't is Pasen... damn...

[Dit bericht is gewijzigd door PARENA op 12-04-2001 14:24]

  donderdag 12 april 2001 @ 14:26:52 #2
4984 KELDER
De enige echte :)
pi_938427
heb je nog leuke kiekjes van die 2 vakanties ?

heel scandinavie is trouwens

You can be anything you want to be
Just turn yourself into anything you think that you could ever be
Be free with your tempo, be free, be free
Surrender your ego - be free, be free to yourself
pi_938448
Een keer geweest, was klote-koud en ik vond de mensen maar kil en onvriendelijk
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_938455
Finland, daar lopen toch alleen maar lekkere blonde meiden los?

Ik ga

[b]Ik duw liever een Renault, dan dat ik in een Golf stap![/b]
  donderdag 12 april 2001 @ 14:34:42 #5
3878 Vork
Manisch creatief
pi_938466
Ik wil er echt dolgraag n keer heen

we waren t bijna vanplan, maar me ouders vonden het een beetje te duur worden..

maargoed, ik ga zeker nog wel ene keertje drheen.. mooie natuurlijk vooral ijkt me..ben ook erg benieuwd naar Helsinki enzo..

pi_938471
Ik ben het helemaal met je eens! Hoewel de winterkou meestal goed te verdragen is, kan het met sterke wind echt bitter koud zijn (heb ik een paar maanden geleden nog meegemaakt). In de zomer is het er meestal heerlijk, de dagen zijn heel lang (soms wordt het bijna niet donker).
En niet te vergeten: naar de sauna gaan is 'verplicht' in Finland yummie

Ik ga er dit jaar zeker nog minstens één keer heen.

pi_938478
quote:
Op 12 april 2001 14:31 schreef PocketRocket het volgende:
Finland, daar lopen toch alleen maar lekkere blonde meiden los?
Ja, en ze zijn allemaal net zo heet als een voordeelpak AH vanille-ijs
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_938506
quote:
Op 12 april 2001 14:38 schreef Strolie75 het volgende:
Ja, en ze zijn allemaal net zo heet als een voordeelpak AH vanille-ijs
Haha, misschien voor jou!
Ik heb héél andere ervaringen

Maar het is wel zo dat Finnen in het algemeen tamelijk verlegen zijn, daar moet je even doorheen prikken. Aan de andere kant lijkt hierdoor de houding "schijt aan alles, ik doe toch wat ik wil, of een ander er nou last van heeft of niet" minder vaak voor te komen.

pi_938517
ik ben een groot Scandinavië liefhebber, maar ik moet zeggen dat ik nog niet in Finland geweest ben, qua landschap komt het sterk overeen met midden-Zweden waar ik mij vrijwel ieder jaar helemaal uitleef

dat van de kou klopt inderdaad, je vergeet er nog bij te zeggen dat het hier in NL vaak waterkou betreft (vanwege het zeeklimaat) en die -20 daar voelt echt hetzelfde als -5 hier. Onvoorstelbaar trouwens ook hoeveel sneeuw er ligt ... In de zomer is het vaak lekker warm (mede dankzij het landklimaat) je moet alleen diep in de bossen oppassen voor mierenhoppen en muggen, maar daar kan een beetje NL-er wel tegen
Het is trouwens ook lekker om een beetje te varen of (als je het aandurft) te zwemmen in die meren... heerlijk

zeker wel een aanrader voor iedereen die van natuur houdt .. de mensen zijn overigens (in héél Scandinavië) zeeer vriendelijk.

  donderdag 12 april 2001 @ 15:08:51 #10
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_938612
quote:
Op 12 april 2001 14:46 schreef Halinalle het volgende:
Haha, misschien voor jou!
Ik heb héél andere ervaringen

Maar het is wel zo dat Finnen in het algemeen tamelijk verlegen zijn, daar moet je even doorheen prikken. Aan de andere kant lijkt hierdoor de houding "schijt aan alles, ik doe toch wat ik wil, of een ander er nou last van heeft of niet" minder vaak voor te komen.


Nu krijg ik toch wel zin om even een paar finnen te gaan prikken.

zo goed..?
pi_938633
quote:
Op 12 april 2001 14:46 schreef Halinalle het volgende:
Maar het is wel zo dat Finnen in het algemeen tamelijk verlegen zijn, daar moet je even doorheen prikken. Aan de andere kant lijkt hierdoor de houding "schijt aan alles, ik doe toch wat ik wil, of een ander er nou last van heeft of niet" minder vaak voor te komen.
dat vind ik nou juist het hele leuk aan mensen uit het noorden (Scandinavië)..
de mentaliteit is zo ontzettend anders dan hier..
pi_938747
quote:
Op 12 april 2001 14:46 schreef Halinalle het volgende:

Maar het is wel zo dat Finnen in het algemeen tamelijk verlegen zijn, daar moet je even doorheen prikken


hmmmm.....dat zou ik inderdaad wel willen, met mijn handen op van die lekkere ijzige billen
[b]Ik duw liever een Renault, dan dat ik in een Golf stap![/b]
pi_939000
Hoho, laten we de dingen niet gaan verwarren: Finland hoort NIET bij Scandinavie. Wist ik ook niet voordat ik m'n lief leerde kennen, hoor.
pi_939012
quote:
Op 12 april 2001 16:19 schreef PARENA het volgende:
Hoho, laten we de dingen niet gaan verwarren: Finland hoort NIET bij Scandinavie. Wist ik ook niet voordat ik m'n lief leerde kennen, hoor.
HOHO zeg kerstman, 't maakt niet uit, als het maar mooie meiden zijn, voor mijn part van de Noordpool. Ik wil niet discrimineren
[b]Ik duw liever een Renault, dan dat ik in een Golf stap![/b]
pi_939138
quote:
Op 12 april 2001 16:19 schreef PARENA het volgende:
Hoho, laten we de dingen niet gaan verwarren: Finland hoort NIET bij Scandinavie. Wist ik ook niet voordat ik m'n lief leerde kennen, hoor.
Ze zitten wel in de raad van Scandinavië enz. Maar ze wijken wel duidelijk af van de Denen, Noren en Zweden. Het is ook grappig dat veel Nederlanders denken dat Fins een soort Zweeds is, terwijl Nederlands veel meer op Zweeds lijkt dan Fins op Zweeds

O ja, Parena, vraag eens aan je lief wat halinalle betekent

pi_939519
quote:
Op 12 april 2001 16:19 schreef PARENA het volgende:
Hoho, laten we de dingen niet gaan verwarren: Finland hoort NIET bij Scandinavie. Wist ik ook niet voordat ik m'n lief leerde kennen, hoor.
Wrom niet dan? Het land maakt toch deel uit van het Scandinavisch schiereiland?
Tlijkt haast wel een belediging om iemand Scandinavisch te noemen. IJslanders schijnen het ook niet te kunnen waarderen als dat gebeurt.

De cultuur zal toch wel vergelijkbaar zijn in die landen? Of is de taal de reden? Kwist idd wel dat Fins een hele gekke taal is, die helemaal niet lijkt op de andere Scandinavische talen. Fins lijkt namelijk nergens op, behalve een klein beetje op Hongaars.

pi_941231
PARENA & Halinalle>
compleet gelijk..
Ik weet niet of het blijkt uit mijn posts, maar ik heb voor de duidelijkheid maar even buiten beschouwing gelaten dat Finland niet bij Scandinavië hoort.. (het is anders zo moeilijk uit te leggen aan mensen die zich er nooit zo voor geintresseerd hebben).. officieel moeten die landen aangeduid worden als 'De noordelijke landen'..
Ik weet het niet 100% zeker maar volgens mij behoort IJsland wel tot Scandinavië..

k_man>
Nee, alleen Zweden & Noorwegen behoren eigenlijk tot het Scandinavisch schiereiland. Finland heeft zelfs een tijd bij Rusland gehoord! Tegenwoordig is het eigenlijk een beetje onafhankelijk van alles en misschien ook wel geisoleerd omdat ze uniek zijn in Europa..

Fins is inderdaad een Oegrische taal verwant aan het Hongaars en het lijkt geen meter op de andere Scandinavische talen.. Deens & Noors lijken nogal opelkaar.. daarintegen lijken Noors & Zweeds ook weer op elkaar.. zo past alles uiteindelijk toch weer bijelkaar IJslands is een beetje een mix van een eigen taaltje met daarin een aantal woorden & benoemingen uit zowel 't Deens als 't Noors als 't Zweeds maar nou wijk ik af van 't onderwerp

[Dit bericht is gewijzigd door -ScuL- op 13-04-2001 00:52]

pi_3823845
Deze zomer ga ik op vakantie naar de Noordkaap, en naar alle waarschijnlijkheid kom ik ook in het hoge noorden van Finland. Ben er best wel benieuwd naar. Lijkt me wel een interessant land.

Mooie natuur: veel bos en een hele hoop meren (ik geloof een stuk of 50.000). Vreemd taaltje ook, dat Fins.

pi_3823937
Fins een vreemd taaltje? Da's nog zacht uitgedrukt

Ik zou ook wel eens naar Finland of Noorwegen/Zweden willen, maar dat lijkt me best wel duur eigenlijk.. Wel een mooie omgeving waar ik zeker een keer wil kijken

Maar eigenlijk wil ik overal wel kijken, en dan moet je een keer kiezen...

pi_3824355
quote:
Op zaterdag 13 april 2002 23:17 schreef Light het volgende:
Fins een vreemd taaltje? Da's nog zacht uitgedrukt

Ik zou ook wel eens naar Finland of Noorwegen/Zweden willen, maar dat lijkt me best wel duur eigenlijk.. Wel een mooie omgeving waar ik zeker een keer wil kijken

Maar eigenlijk wil ik overal wel kijken, en dan moet je een keer kiezen...


Je zal moeten kiezen

Maar Noord- Europa kan ik zeker aanbevelen. Ik ben alleen nog maar in Denemarken en Zweden geweest, maar daar vond ik het al mooi. Deze zomer ga ik ook Finland en Noorwegen bezoeken.

IJsland trekt mij daarentegen niet. Het schijnt daar erg kaal en somber te zijn. En ik hou ook niet van reizen per vliegtuig.

  maandag 15 april 2002 @ 21:03:04 #21
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_3844315
Finland in de winter..... mooooooi!!!!!
Die bossen, de bevroren meren.. zucht..
Wij zijn destijds in Vaaksy geweest in de buurt van Lahti. Sneeuwscooteren, skieen, langlaufen, ijsvissen, de Finse sauna. Het was een heerlijke vakantie.
Je had alleen telkens het idee dat die Finnen je voor verrotte vis uitscholden als ze tegen elkaar praatten waar je bij stond.
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_3846641
quote:
Op maandag 15 april 2002 21:03 schreef dutchie het volgende:
Finland in de winter..... mooooooi!!!!!
Die bossen, de bevroren meren.. zucht..
Wij zijn destijds in Vaaksy geweest in de buurt van Lahti. Sneeuwscooteren, skieen, langlaufen, ijsvissen, de Finse sauna. Het was een heerlijke vakantie.
Je had alleen telkens het idee dat die Finnen je voor verrotte vis uitscholden als ze tegen elkaar praatten waar je bij stond.
Ja, d'r komen veel O's en I's voor in die taal. Of bedoel je dat die Finnen vrij onvriendelijk zijn.
  dinsdag 16 april 2002 @ 09:49:48 #23
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_3848950
quote:
Op maandag 15 april 2002 23:34 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Ja, d'r komen veel O's en I's voor in die taal. Of bedoel je dat die Finnen vrij onvriendelijk zijn.


Nee joh! Is juist een vriendelijk volkje, althans die wij ontmoet hebben. Het is alleen die taal die op ons een beetje scheldend overkwam.
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_3849793
quote:
Op dinsdag 16 april 2002 09:49 schreef dutchie het volgende:

[..]

Nee joh! Is juist een vriendelijk volkje, althans die wij ontmoet hebben. Het is alleen die taal die op ons een beetje scheldend overkwam.


Finnen schijnen in het algemeen wel erg verlegen te zijn. Maar het lijken mij wel aardige mensen.

Die indruk had ik ook wel toen ik voor het eerst in Zweden kwam.

pi_3851422
Ik woon nu voor een aantal maanden in Finland, en het zijn inderdaad hele vriendelijke en leuke mensen.
Ze hebben hier alleen een ander idee van wat beleefd is; ze proberen je je privacy te gunnen door je met rust te laten, dat geld hier als "beleefd".
Maar als jij aangeeft dat je graag met ze wilt praten, zijn ze ontzettend aardig en open.
In space, no one can hear your teddy bear scream!
pi_3852705
quote:
Op dinsdag 16 april 2002 13:30 schreef Febris het volgende:
Ik woon nu voor een aantal maanden in Finland, en het zijn inderdaad hele vriendelijke en leuke mensen.
Ze hebben hier alleen een ander idee van wat beleefd is; ze proberen je je privacy te gunnen door je met rust te laten, dat geld hier als "beleefd".
Maar als jij aangeeft dat je graag met ze wilt praten, zijn ze ontzettend aardig en open.
Ik zou me prima thuis voelen in Finland.

Het is tenminste geen opdringerig volk. Ik hou ook niet zo van bemoeizuchtige en opdringerige mensen. Zweden en Noorwegen zijn ook lekker rustig.

Maar spreken de Finnen over het algemeen goed Engels? Ik ga d'r dus op vakantie komende zomer, en ik spreek geen Fins.

pi_3860602
Finnen spreken over het algemeen heel goed engels. De fout die je NIET moet maken alleen, is om eerst beleefd te vragen of ze engels spreken. De meeste mensen zijn namelijk enorm bescheiden en je zal 99% van de keren "no" te horen krijgen, terwijl ze het eigenlijk best wel een beetje kunnen.

Maar veel plezier in ieder geval, ik weet zeker dat het heel goed za bevallen, Finland is echt heel mooi en de mensen zijn ontzettend relaxed ja.

In space, no one can hear your teddy bear scream!
pi_3862216
quote:
Op woensdag 17 april 2002 09:40 schreef Febris het volgende:
Finnen spreken over het algemeen heel goed engels. De fout die je NIET moet maken alleen, is om eerst beleefd te vragen of ze engels spreken. De meeste mensen zijn namelijk enorm bescheiden en je zal 99% van de keren "no" te horen krijgen, terwijl ze het eigenlijk best wel een beetje kunnen.

Maar veel plezier in ieder geval, ik weet zeker dat het heel goed za bevallen, Finland is echt heel mooi en de mensen zijn ontzettend relaxed ja.


Nou, ik verheug me er enorm op

Maar ik kom alleen maar in het hoge noorden van Finland. Het zou kunnen dat men daar, vanwege het feit dat men daar vooral in de winters erg geisoleerd leeft, misschien wat minder Engels spreekt. Maar dan leer ik wel Fins

pi_5134962
Finland is een supergaaf land. Daar wil ik zeker nog eens vaker heen.

De natuur is er heel mooi, de mensen zijn er heel vriendelijk (veel vriendelijker dan in Noorwegen, vind ik), de campings zijn er goed, het prijspeil is vergeleken bij de andere Scandinavische landen tamelijk laag en je kan er gewoon met de Euro betalen

Nadeel: het stikt er van de muggen.

pi_5144154
quote:
Op dinsdag 16 april 2002 13:30 schreef Febris het volgende:
Ik woon nu voor een aantal maanden in Finland, en het zijn inderdaad hele vriendelijke en leuke mensen.
Ze hebben hier alleen een ander idee van wat beleefd is; ze proberen je je privacy te gunnen door je met rust te laten, dat geld hier als "beleefd".
Maar als jij aangeeft dat je graag met ze wilt praten, zijn ze ontzettend aardig en open.
Ja, de Finnen hebben het spreekwoord "spreken is zilver, zwijgen is goud" inderdaad tot hun lijfspreuk verheven. In het vliegtuig is het daardoor altijd meteen duidelijk wie de Finnen en wie de Nederlanders zijn. Ik vind die 'verlegenheid' van de Finnen best aandoenlijk.

PS Ik zou best ook een tijdje in Finland willen wonen. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

pi_5144259
quote:
Op donderdag 25 juli 2002 11:39 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Ja, de Finnen hebben het spreekwoord "spreken is zilver, zwijgen is goud" inderdaad tot hun lijfspreuk verheven. In het vliegtuig is het daardoor altijd meteen duidelijk wie de Finnen en wie de Nederlanders zijn. Ik vind die 'verlegenheid' van de Finnen best aandoenlijk.

PS Ik zou best ook een tijdje in Finland willen wonen. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?


Ik vond het allemaal erg meevallen met de zwijgzaamheid en vergelegenheid van de Finnen. Okay, ze zijn duidelijk veel stiller dan bv. Nederlanders, maar het is ook weer niet zo dat ze helemaal niks durven te zeggen. Laat ik het er maar op houden dat ze niet meer zeggen dat noodzakelijk is

Maar ik vond het erg vriendelijk mensen. Heel beleefd en behulpzaam, en bijna iedereen sprak er goed Engels. Ik voelde me er goed thuis.

Wel vond ik dat in Finland veel huizen in een nogal slechte staat verkeerden. Bijna alle huizen in kleine dorpjes en provinciestadjes zijn er van hout gebouwd en op veel plaatsen was de verrotting duidelijk zichtbaar. Kwestie van slechte impregnatie, denk ik

pi_12535863
Ik ben 2 jaar geleden in de zomer naar Finland geweest.
We hebben een rondreis gemaakt van Helsinki via Jyvaskyla tot boven de poolgrens en terug via Kuopio naar Helsinki. Ik vond het een prachtige reis. Je moet er vooral voor de natuur heen gaan. Ik herinner me dat er een soort draadjes in de bomen hingen z.g.n. bio indikatoren die alleen overleefden in 99% zuivere lucht. Daar hoef je in Nederland niet voor te komen. Helsinki is een mooie stad maar de overige "stadjes" die wij hebben gezien waren niet echt mooi. Een beetje Amerikaans kwam het op mij over. De nachten in het noorden hebben we doorgebracht in een blokhut met sauna !! Het nadeel van de reis vond ik de lange tocht met de boot 24 uur !! Maar je stelt je er op in. (De rondreis was met eigen auto) Over auto gesproken zorg dat je er niet te hard rijdt de boetes zijn zeer pittig.
pi_12613939
Ik ga dit jaar nog op vakantie, maar ik zit, zoals velen onder ons, al naar volgend jaar te kijken. Een vriend van mij is onlangs naar Scandinavie geweest, dus ik ben benieuwd naar zijn ervaringen. Wel heb ik begrepen dat Finland erg duur is, maar het lijkt me wel innovatief om daar heen te gaan. Met de noorderzon vertrekken

Voor de volledigheid: het klimaat is er beter dan in Nederland, qua zonne-uren. 1742 per jaar, ruim 200 meer dan ons kikkerlandje. Vooral 's zomers komt het zuiden van Finland goed uit de bus. Helsinki haalt in juli vergelijkbare temperaturen als Nederland. Mei, juni en juli lijken mij de mooiste maanden vanwege het lange daglicht.

[Dit bericht is gewijzigd door amr_diab op 21-08-2003 21:24]

pi_21360942
quote:
Mooie natuur: veel bos en een hele hoop meren (ik geloof een stuk of 50.000).
Zullen we er 188.000 van maken?
quote:
Het nadeel van de reis vond ik de lange tocht met de boot 24 uur !!
2 jaar geleden heb ik er nog 36 uur over gedaan Was op een vracht/passagiers-combi met zo'n 120 passagiers. 3x per dag eten, in de prijs inbegrepen *kwijl* en natuurlijk een sauna die vrijwel altijd bijna leeg was omdat er maar 120 mensen op het schip konden..en als je je dan toch nog verveelde: op elke hut een tv met drie canal+ kanalen Nadeel? Ik vind het woord 'geweldig!' beter passen
quote:
Mei, juni en juli lijken mij de mooiste maanden vanwege het lange daglicht.
Een kleine maand geleden in Finland dacht ik 's avonds laat 'kom, laat ik eens gaan roeien'. Ben naar het midden van het meer geroeid, en daar een half uur stil gelegen en naar de zonsondergang gekeken. De volgende avond zaten we te bbqen, en ik zag de zon ondergaan. Even op mn horloge gekeken: 'wtf, kwart voor twaalf? ' ging toen net slapen, maar een halfuurtje later zou dus de zon alweer opkomen..
pi_21367079
Ik ga vanaf halverwege oktober tot eind december stage lopen in Finland. Zo'n 200 km ten Noorden van Helsinki. Iemand nog tips wat ik echt niet mag missen in die omgeving tot aan Helsinki?
pi_21370099
Heb net vakantie gehouden in Finland, 1 week, eigenlijk te weinig. Mooi land.
(ik zat in Ylivieska).

Met V-bird kun je trouwens erg goedkoop vliegen naar Helsinki. Ik was (voor 2 personen, retour) 78 euro kwijt. Veel beenruimte in het vliegtuig en aardig personeel. Kijk anders eens op www.v-bird.com.
  maandag 23 augustus 2004 @ 15:11:47 #37
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_21486651
Ik ben nu twee keer naar Finland geweest, in 2003 een rondreis met de auto vanuit het zuiden en de westkust naar de poolcircel en via het merengebied weer terug. En dit jaar ben ik een weekje in Helsinki geweest.

Ik heb net dit topic even door zitten nemen en ik moet zeggen dat ik de Finnen (en zeker de Finse vrouwtjes) niet als verlegen ervaren heb.

Finland kan ik zeker aanraden als vakantieland, mooie natuur, niet supertoeristisch en de mensen zijn zeer vriendelijk.
"An expert is one who knows more and more about less and less until he knows absolutely everything about nothing."
pi_21550623
Wat heb je allemaal gedaan en bezocht in je weekje Helsinki?
pi_21643653
Ik ga dus niet in de zomer of de winter maar in de herfst.

But who cares???? Ik ga naar Suomiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

Haista Vittuuuuuuuuuuuu!!!!!!!! Whehehe...
All good things must come to an end...
pi_21643715
quote:
Op woensdag 24 juli 2002 16:12 schreef Leatherface het volgende:
Nadeel: het stikt er van de muggen.
Dat had ik dus afgelopen weekend in Nowy Dwór Mazowiecki in Polen. Daar stikte het werkelijk van de mosquitos. Maar in de herfst zal het wel meevallen denk ik.
All good things must come to an end...
  maandag 6 september 2004 @ 20:19:13 #41
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_21789557
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 08:50 schreef Athlon_2o0o het volgende:
Wat heb je allemaal gedaan en bezocht in je weekje Helsinki?
ehh... es ff denken, is al een tijdje terug... We zijn veel wezen stappen, en dat is daar echt super! Kajakken is ook een aanrader! Tip, neem een kaart mee en let op de weersvoorspellen, wij hadden nogal de wind tegen op de weg terug. Normaal is dat niet zo erg, maar als de wind harder wordt en er toch aardige golfjes gaan ontstaan (toch in verbinding met zee), dan kan het behoorlijk lastig zijn om terug te komen.
Verder heb ik nog Chiasma bezocht, dat is het museum van de moderne kunsten. En wat ook een aanrader is, is om een boek mee te nemen en op de Esplenadi gaan zitten lezen (op een bankje of in het gras), flesje rosé oid mee, toastje, kaasje, beetje mensen kijken...jaja, goed toeven.

Als je nog nooit in Helsinki bent geweest, dan zou ik je ook aanraden om uitstapjes buiten de stad te regelen, is ook de moeite waard.
"An expert is one who knows more and more about less and less until he knows absolutely everything about nothing."
pi_22119843
Waarom duurt de heenvlucht met KLM naar Helsinki 3 uur en 25 minuten en de retourvlucht ongeveer 90-95 minuten????

Klopt er iets niet ofzo op die site van KLM?
All good things must come to an end...
pi_22119940
Stom, laat maar. Ik vergeet natuurlijk het uur tijdsverschil met Finland.
All good things must come to an end...
  woensdag 22 september 2004 @ 22:11:49 #44
64019 crew  foton
__--*--__
pi_22139647
{misgeklikt => dubbel-post}
  woensdag 22 september 2004 @ 22:12:46 #45
64019 crew  foton
__--*--__
pi_22139673
[Off-topic]Grappig hoe zo'n oud topic weer nieuw leven in wordt geblazen[/off-topic]
Ik ben een paar jaar geleden in Finland geweest. Er zijn best veel leuke dingen te doen/zien. Ik zou zeker weer kiezen voor de bootreis als ik de tijd zou hebben, heerlijke manier van reizen is dat.
Plaatsen die een bezoek waard zijn: Fiskars, Lahti, een rondje door het merengebied met Punkaharju als leuke culturele stop, en Porvoo.
In Helsinki is o.a. de Russisch orthodoxe kerk een bezoek waard, het eilandje in de baai voor de haven, en Lapse gerechten eten bij restaurant Lappi is ook een aanrader.
Als je dag over hebt, dan kun je met een draagvleugelboot nog een uitstapje maken naar Tallin, ook erg mooi.
Turku en Tampere zijn ook wel OK, maar ik vond andere plaatsen leuker.
pi_22139805
quote:
Op woensdag 22 september 2004 22:12 schreef foton het volgende:
[Off-topic]Grappig hoe zo'n oud topic weer nieuw leven in wordt geblazen[/off-topic]
Ik ben een paar jaar geleden in Finland geweest. Er zijn best veel leuke dingen te doen/zien. Ik zou zeker weer kiezen voor de bootreis als ik de tijd zou hebben, heerlijke manier van reizen is dat.
Plaatsen die een bezoek waard zijn: Fiskars, Lahti, een rondje door het merengebied met Punkaharju als leuke culturele stop, en Porvoo.
In Helsinki is o.a. de Russisch orthodoxe kerk een bezoek waard, het eilandje in de baai voor de haven, en Lapse gerechten eten bij restaurant Lappi is ook een aanrader.
Als je dag over hebt, dan kun je met een draagvleugelboot nog een uitstapje maken naar Tallin, ook erg mooi.
Turku en Tampere zijn ook wel OK, maar ik vond andere plaatsen leuker.
Ik kom in Helsinki aan met het vliegtuig en daarna blijf ik of 1 dag in Turku of ik reis gelijk door met de trein naar Tampere of ik word opgehaald door een vriendin uit Turku en rij met haar samen naar Tampere. Ik heb vriendinnen in Turku en Tampere en ik laat het allemaal aan hun over wat ik daar ga doen.

Overigens is volgens hun Finland het saaiste land ter wereld. En ze zijn notabene Fins!
All good things must come to an end...
pi_22150518
Mensen vinden het leuk om veel nieuwe dingen te zien en te ontdekken. In Nederland hoor je toch ook regelmatig mensen die het hier saai vinden, maar dat is omdat je hier woont en al vrij veel hebt gezien van het land, terwijl buitenlanders Nederland een super mooi land vinden. Dus een vrij logische opmerking.
pi_22151484
quote:
Op donderdag 23 september 2004 13:41 schreef Grunner het volgende:
Mensen vinden het leuk om veel nieuwe dingen te zien en te ontdekken. In Nederland hoor je toch ook regelmatig mensen die het hier saai vinden, maar dat is omdat je hier woont en al vrij veel hebt gezien van het land, terwijl buitenlanders Nederland een super mooi land vinden. Dus een vrij logische opmerking.
Zo denk ik er ook over.
All good things must come to an end...
pi_22151561
Als je een dag onderweg bent, en je ziet alleen maar bos en af en toe een meer, begint het inderdaad wat saai te worden.

Gelukkig zijn er ook genoeg andere dingen te doen in Finland.
pi_22170805
Ben afgelopen jaar twee dagen in Helsinki geweest en ik vond het eigenlijk een donders-saaie stad. Er was niet veel aan.
...drop it like it's hot...
pi_22171106
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 12:09 schreef Nyluzzz het volgende:
Ben afgelopen jaar twee dagen in Helsinki geweest en ik vond het eigenlijk een donders-saaie stad. Er was niet veel aan.
Wat had je verwacht en wat heb je niet gevonden?
pi_22172049
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 12:21 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Wat had je verwacht en wat heb je niet gevonden?
IK had mooie gebouwen en zo verwacht, maar die vond ik vooral erg saai. maar dat is slechts mijn mening
...drop it like it's hot...
  vrijdag 24 september 2004 @ 23:00:14 #53
64019 crew  foton
__--*--__
pi_22185454
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 13:05 schreef Nyluzzz het volgende:

[..]

IK had mooie gebouwen en zo verwacht, maar die vond ik vooral erg saai. maar dat is slechts mijn mening
Als je van oude gebouwen houdt, dan moet je natuurlijk niet naar een land als Finland gaan. Daar werd eeuwen lang alles van hout gemaakt en dat is dus allemaal weggerot of afgebrand. Maar moderne gebouwen zijn er volop te vinden in Helsinki. Namen weet ik niet meer precies, maar er is een heel bijzonder kerkgebouw dat op een rots lijkt van buiten en zeer modern is van binnen. En ook het moderne museum is een mooi gebouw. En natuurlijk de (al eerder genoemde) Russisch orthodoxe kerk (maar die oogt niet echt modern).
pi_22186775
Mooie gebouwen ---> Praag.
All good things must come to an end...
  maandag 27 september 2004 @ 16:25:15 #55
75779 cogito
ik kan jou wel zien
pi_22238461
toch ook maar even hier posten, ben 3 weken naar finland geweest , van een weekje in helsinki naar jyvaksyla en toen naar keminma (in de top van de baltische golf). in het noorden is het erg mooi en rustig. ik kende vriendinnen daar en vond het geweldig. de mensen (finnen) en de natuur waren ERUG fijn. de sauna was toppie en het uitgaan is geweldig. het land is niet echt touristisch, dit kan je als positief en negatief ervaren. ik vond het iig een dikke aanrader en ik ga er in de winter zeker naar terug
pi_22257492
mijn bijdrage: ik ga komend weekend voor anderhalve week naar finland. Ben er in 2001 half jaar geweest en ga nu vrienden opzoeken en dagtochten maken. Foto's komen over 2 weken zeker hier te staan. Zal vooral in de omgeving van helsinki en tampere zijn (nuuksio, aulenko etc), met wellicht nog een uitstap naar de archipellago.
pi_22257688
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 23:00 schreef foton het volgende:

[..]

Als je van oude gebouwen houdt, dan moet je natuurlijk niet naar een land als Finland gaan. Daar werd eeuwen lang alles van hout gemaakt en dat is dus allemaal weggerot of afgebrand. Maar moderne gebouwen zijn er volop te vinden in Helsinki. Namen weet ik niet meer precies, maar er is een heel bijzonder kerkgebouw dat op een rots lijkt van buiten en zeer modern is van binnen. En ook het moderne museum is een mooi gebouw. En natuurlijk de (al eerder genoemde) Russisch orthodoxe kerk (maar die oogt niet echt modern).
temppeliaukio kirkko, andere aanrader zijn natuurlijk de eilanden voor de finse haven, de oude verdedigings werken op suomenlinna

deze links even knippen plakken, ik kan niet linken

http://db2.fotocommunity.de/ram/new/1904444.jpg

http://photoweb.lodestone.org/rb/img/1912/2

http://photoweb.lodestone.org/rb/img/1509/2







[ Bericht 16% gewijzigd door winterapfel op 28-09-2004 13:40:59 ]
  dinsdag 28 september 2004 @ 19:32:33 #58
75779 cogito
ik kan jou wel zien
pi_22266729
zal ik dan ook maar even wat fotos posten











ik heb er nog wat meer van onder andere olu roviemi kemima jyvaksyla helsinki

ik weet niet wat julie allemaal willen zien ik heb er iets van 1000 dus 8)

ben benieuwd wat julie er van vinden

[ Bericht 40% gewijzigd door cogito op 28-09-2004 20:34:51 ]
  dinsdag 28 september 2004 @ 23:55:33 #59
64019 crew  foton
__--*--__
pi_22274671
quote:
Op dinsdag 28 september 2004 13:31 schreef winterapfel het volgende:

[..]

temppeliaukio kirkko, andere aanrader zijn natuurlijk de eilanden voor de finse haven, de oude verdedigings werken op suomenlinna

...
Idd, suomenlinna is ook zeer de moeite waard.
Enne, erg mooie foto's trouwens. Waar is die met de verlichte brug gemaakt? Is dat tussen Helsinki en Espoo ofzo?
  woensdag 29 september 2004 @ 01:01:35 #60
75779 cogito
ik kan jou wel zien
pi_22276315
dat is de brug van jyvaskyla
pi_22557998
afgelopen anderhalve week in Finland geweest en boel foto's gemaakt.


Nogal verschillend weer gehad, dan weer zon, dan weer wolken, dus dat uit zich in de kleuren die je ziet. Verder (ondanks het feit dat V-bird me blijkbaar niet belangrijk genoeg vond om terug naar nederland te brengen) een schitterende tijd gehad!!
pi_25342942
Ik zelf zit nu in Finland (woon hier nu) En ben voor mijn zus voor vluchten aan het kijken. Ik was benieuwd of er mensen ervaring hebben met de luchtvaartmaatschappij Blue1 (Amsterdam - Helsinki) en mij dus kunnen vertellen hoe die maatschappij is.
pi_25350288
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 09:37 schreef Positive_Thinking het volgende:
Ik zelf zit nu in Finland (woon hier nu) En ben voor mijn zus voor vluchten aan het kijken. Ik was benieuwd of er mensen ervaring hebben met de luchtvaartmaatschappij Blue1 (Amsterdam - Helsinki) en mij dus kunnen vertellen hoe die maatschappij is.
ik ben met Blue1 terug gekomen van mijn Finland vakantie (aangezien V-bird tijdens mij verblijf falliet ging). Ben er erg over te spreken: op tijd boeken, en dan vlieg je voor 76 euro inclusief goede maaltijd tijdens de vlucht. Verder zijn ze als volledige dochter van SAS onderdeel van de STAR ALLIANCE, wat natuurlijk zekerheid geeft (ondanks de lage tarieven). Verder goeie service en aardige mensen aan boord en bij de gate

toegegeven ze hebben niet de beenruimte die V-bird had, maar het is zeker goed te doen. kortom: gewoon DOEN!
(owja, lekker uitzicht met zo'n cabine die onder de vleugels hangt!!)

pic1

pic2

[ Bericht 3% gewijzigd door winterapfel op 03-03-2005 19:35:00 ]
pi_25352980
Dank je voor de info winterapfel. Zal er zelf waarschijnlijk ook wel een keer mee vliegen als ik naar Nederland ga. En zelfs een maaltijd voor die prijs erbij is helemaal netjes. Klinkt allemaal goed.
  donderdag 3 maart 2005 @ 22:48:21 #65
92354 Nuvole
feeling good
pi_25353952
quote:
Op maandag 11 oktober 2004 18:19 schreef winterapfel het volgende:
afgelopen anderhalve week in Finland geweest en boel foto's gemaakt.


Nogal verschillend weer gehad, dan weer zon, dan weer wolken, dus dat uit zich in de kleuren die je ziet. Verder (ondanks het feit dat V-bird me blijkbaar niet belangrijk genoeg vond om terug naar nederland te brengen) een schitterende tijd gehad!!
Heb je een mogelijkheid om die foto's opnieuw online te zetten? Ik zou ze nog wel willen zien. Ook een mooie aanvulling voor dit topic.
Only the good die young.
pi_25366396
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 22:48 schreef Nuvole het volgende:

[..]

Heb je een mogelijkheid om die foto's opnieuw online te zetten? Ik zou ze nog wel willen zien. Ook een mooie aanvulling voor dit topic.
heb een selectie weer online gezet. Have fun!! (op verzoek zijn foto's op orginele grootte uiteraard verkrijgbaar)
pi_25399177
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 09:37 schreef Positive_Thinking het volgende:
Ik zelf zit nu in Finland (woon hier nu) En ben voor mijn zus voor vluchten aan het kijken. Ik was benieuwd of er mensen ervaring hebben met de luchtvaartmaatschappij Blue1 (Amsterdam - Helsinki) en mij dus kunnen vertellen hoe die maatschappij is.
Ik heb twee keer gevlogen met Blue 1 en geen enkele reden tot klagen gehad. Het verbaasde me dat we eten aan boord krijgen voor zo'n laag bedrag. Zeker een aanrader en zonde van je geld als je met een dure KLM vlucht zou gaan.
pi_25452737
Bedankt voor de info. UIteindelijk komt mijn zus toch met de KLM deze kant op. Het is een paar eurootjes meer, maar het vluchtschema paste beter in de planning.

Ik neem de adviezen over blue1 zeker mee en zal zelf vast een keer met blue1 vliegen richtig Nederland.

Bedankt in ieder geval voor de reakties.
  maandag 15 augustus 2005 @ 16:24:16 #69
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_29659812
Zo ik ga dit topic maar weer nieuw leven in blazen. Op dinsdag 30 Augustus ga ik weer (2e keer) voor 4 maanden in Helsinki wonen. (in het kader van mijn opleiding)
Heb er echt super zin in, want de vorige keer is heel goed bevallen. Mijn klas is voor 75% Fins, dus heb zat vrienden in Helsinki en omstreken.
Vorige keer veel trips gemaakt, o.a. naar Lapland (noorderlicht!!!) en Noord-Noorwegen, Estland (2x), St. Petersburg en een zuipcruise naar Stockholm met 1500 studenten! (16uur heen, zuipen, 8uur daar, 16uur terug, zuipen )

Deze keer ga ik zeker nog naar Tallinn (goedkope wodka), Stockholm (zuipcruise) en eigenlijk wil ik toch weer naar Lapland. Mijn wens is om vlak voor kerst naar Moskou te gaan, maar dit is toch wel redelijk prijzig...
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
  maandag 5 september 2005 @ 12:26:37 #70
52034 U
bevindt zich hier
pi_30284810
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 16:24 schreef Public_NME het volgende:
...
Dan help ik ff mee met dat nieuwe leven inblazen Ik doe sinds augustus 'n traineeship van 3 maand in Vaasa. Vaasa is op zich niet zo'n grote stad (60k inwoners geloof ik), maar relatief veel studenten en dat maakt het al met al toch best gezellig (vooral bij 't uitgaan ). Verder nog niet superveel van Finland gezien; tot nog toe naar Turku/Pori geweest en 'n beetje in de countryside.

Volgende week rondrit naar Olu,Rovaniemi,Kussaamo en Koli (dus richting Noorden en dan Oosten). En hopelijk later deze maand naar Helsinki. Ook die cruise naar Stockholm (vanuit Turku geloof ik) lijkt me nog wel 'n leuk idee om te doen in Oktober, maar dat zien we nog wel! Verder iemand nog tips over waarnaartoe te gaan tijdens de resterende 2 maanden?
Wat zegt U?
  maandag 5 september 2005 @ 17:45:32 #71
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_30293438
Ik ga zelf proberen om met de trein naar Moskou te gaan. Als dat te prijzig is ga ik sowieso weer naar St. Petersburg omdat een klasgenote van me daar woont. (die is hier als exchange student)
Verder staan Tallinn (meerdere keren, is toch maar 80km met de boot) in de planning, Stockholmcruise met studentenvereniging (1500 leden ofzo) en ga misschien nog auto huren. (Tampere, Turkku, Jyvaskyla etc.)

Tips is toch echt wel wandelen in Lapland (Pallastunturi), veel hutjes boven op de bergen waar je gratis kan pitten etc. Super mooi en schoon, maar het wordt er wel snel koud(er). Je kan vanaf daar ook makkelijk de grens oversteken naar Noorwegen of Zweden!
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_36306642
heb je uiteindelijk die cruise nog gedaan naar stockholm?
ik 2x, in oktober en november en vond ze allebei heeeel erg gaaf
  vrijdag 24 maart 2006 @ 10:08:57 #73
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_36320489
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 19:55 schreef marteltor het volgende:
heb je uiteindelijk die cruise nog gedaan naar stockholm?
ik 2x, in oktober en november en vond ze allebei heeeel erg gaaf
Yup ik heb die cruise gedaan! Was weer een groot zuipfestijn! Zit toevallig nu ook in Finland bij mijn vriendin, zondag weer naar NL. Ligt nog steeds aardig wat sneeuw hier en is nog aardig koud! (-15 @night 2 dagen geleden)
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
  vrijdag 24 maart 2006 @ 15:15:30 #74
83592 djv
for me and me mom
pi_36329913
Kan je een beetje op wintersport in finland??
  vrijdag 24 maart 2006 @ 17:32:29 #75
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_36334171
Ja in het noorden... Levi, Pyhä etc... maarja erg koud en weinig licht in dec/jan! Nu is het er lang licht! Meest sneeuwzekere gebied van Europa
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
  zaterdag 25 maart 2006 @ 13:14:16 #76
136666 Relin
Suomi Powerrrr!
pi_36352251
En over 3 uur en 45 minuten vertrekken wij naar Pyha!!!!
Heb d'r zin in. beetje rondscheuren op een sneeuwscooter en ook nog wat skiën.

Zit nu bijna 2 mnd in Finland en dit is al het zoveelste tripje
Maar ach...
Go Hard Or Go Home
http://www.rp-originals.nl
  woensdag 4 oktober 2006 @ 12:26:51 #77
109106 umberrella
verraden door mijn illusies
pi_42354705
Ik ga met oud en nieuw gezellig een weekje Helsinki doen. En ben vanplan om niet alleen de helsinki toerist uit te hangen maar ook echt wat te gaan zien.

Verder eventueel vast wat regelen voor als ik over een jaartje daar ga studeren
I’ve had enough
Gonna stand up straight
And rebuild my life
Well you gotta have faith
pi_42357701
Veel succes en vergeet niet je lange onderbroeken hier mee naar toe te nemen
pi_45834892
M'n vriend en ik zijn van plan om later dit jaar (najaar zws) een weekje naar Finland te gaan. Ik ben er een aantal jaar geleden een paar keer geweest (Helsinki, Kokkola, Ylivieska, Oulu, Kemi), zowel in de zomer als in de winter en het was zó prachtig dat ik echt nog eens terug moet.
Door mijn enthousiaste verhalen over 't land is mijn vriend ook nieuwsgierig geworden en aan 't einde van 't jaar willen we dus die kant op.

Voorheen vloog ik met een lijnvlucht van KLM en hoefde ik verder geen verblijf te regelen. Maar ditmaal dus wel. En dat heb ik dus nog niet eerder gedaan. Nu ben ik meteen de bekende reisbureaus afgegaan op internet, maar Finland is niet erg populair, zo lijkt het.

Wat adviseren jullie? Zelf rechtstreeks bij een hotel boeken en de vlucht apart regelen, of het toch via een orgasatie regelen? Zijn er geen reisbureaus die zich bijv. specialiseren in Scandinavië en Finland?
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  Moderator dinsdag 30 januari 2007 @ 20:21:36 #80
45833 crew  Fogel
pi_45835556
Als je 'de weg al een beetje kent' heeft het totaal geen nut om een reisorganisatie in te schakelen. OK, het is misschien iets makkelijker omdat je dan niet zelf per plek waar je heen gaan een hotel moet zoeken en boeken, maar daar staat tegenover dat je geen keuzevrijheid hebt.
Kijk eens op www.hotels.com, daar kan je vanalles vinden (een collega van me zweert bij die site, ikzelf heb het nog niet gebruikt - hij was in ieder geval een stuk goedkoper uit dan mij in hetzelfde hotel dezelfde dag, terwijl hij na mij boekte)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator dinsdag 30 januari 2007 @ 20:23:49 #81
45833 crew  Fogel
pi_45835664
Er vliegen trouwens ook een paar low cost maatschappijen richting Finland tegenwoordig, kan best wat schelen t.o.v. KLM. Als ik het goed herinner bliegt Blue1 erheen.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_45836145
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 20:21 schreef Fogel het volgende:
Als je 'de weg al een beetje kent' heeft het totaal geen nut om een reisorganisatie in te schakelen. OK, het is misschien iets makkelijker omdat je dan niet zelf per plek waar je heen gaan een hotel moet zoeken en boeken, maar daar staat tegenover dat je geen keuzevrijheid hebt.
Kijk eens op www.hotels.com, daar kan je vanalles vinden (een collega van me zweert bij die site, ikzelf heb het nog niet gebruikt - hij was in ieder geval een stuk goedkoper uit dan mij in hetzelfde hotel dezelfde dag, terwijl hij na mij boekte)
Goede tip! Dankje, ik ga meteen even kijken.
Ik zat er ook al aan de te denken om rechtstreeks te gaan zoeken naar hotels in de regio waar we heen willen, maar als ik bijv. naar www.oulu.fi ga, heb ik toch het idee dat ze me vooral in de duurdere accomodaties willen zetten. En 't moet wel leuk blijven, vind ik.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_45836188
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 20:23 schreef Fogel het volgende:
Er vliegen trouwens ook een paar low cost maatschappijen richting Finland tegenwoordig, kan best wat schelen t.o.v. KLM. Als ik het goed herinner bliegt Blue1 erheen.
Daar las ik ook iets over in dit topic idd
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_45836201
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 20:06 schreef Natalie het volgende:
M'n vriend en ik zijn van plan om later dit jaar (najaar zws) een weekje naar Finland te gaan. Ik ben er een aantal jaar geleden een paar keer geweest (Helsinki, Kokkola, Ylivieska, Oulu, Kemi), zowel in de zomer als in de winter en het was zó prachtig dat ik echt nog eens terug moet.
Door mijn enthousiaste verhalen over 't land is mijn vriend ook nieuwsgierig geworden en aan 't einde van 't jaar willen we dus die kant op.

Voorheen vloog ik met een lijnvlucht van KLM en hoefde ik verder geen verblijf te regelen. Maar ditmaal dus wel. En dat heb ik dus nog niet eerder gedaan. Nu ben ik meteen de bekende reisbureaus afgegaan op internet, maar Finland is niet erg populair, zo lijkt het.

Wat adviseren jullie? Zelf rechtstreeks bij een hotel boeken en de vlucht apart regelen, of het toch via een orgasatie regelen? Zijn er geen reisbureaus die zich bijv. specialiseren in Scandinavië en Finland?
http://www.buroscanbrit.nl/ is een goeie
meer zijn er te vinden op http://finland.startpagina.nl/

- enigszins goedkoper vliegen kan met blue1 (www.blue1.fi)
- budget is airberlin vanaf dusseldorf

Heb zelf vorig jaar een rondreis gemaakt (welliswaar met al redelijk wat finland ervaring waaronder half jaar stage). Het is zelf goed te regelen. In de zomer zijn blokhutten op campings ook goed te doen, maar wellicht te koud in jou periode (check http://www.eurocampings.net of haal een lonely planet in de biliotheek: deze zeker ook gebruiken voor hotel tips). Je kunt altijd een reisgids halen/lenen bij bijvoorbeeld Arke/Tui (en dan of bij hun boeken of via internet, net wat goedkoper is, soms is het reisbureau echt goedkoper).

Afgelopen zomer had Avis de goedkoopste auto oplossing (met gratis ophalen in Helsinki en achterlaten op het vliegveld mogelijk), maar dat kan natuurlijk steeds veranderen

En nu wil ik meer tips van anderen zodat ik binnenkort ook weer s die kant op ga!
  dinsdag 30 januari 2007 @ 20:54:29 #85
109106 umberrella
verraden door mijn illusies
pi_45836841
Blue one vond ik dat het allemaal prima gedaan heeft!

Hotels in Helsinki kan ik Hotel Arthur aanraden. Ligt lekker centraal... service was prima!!! heel erg tevreden over!
I’ve had enough
Gonna stand up straight
And rebuild my life
Well you gotta have faith
  Moderator dinsdag 30 januari 2007 @ 20:56:28 #86
45833 crew  Fogel
pi_45836919
Ook een aanrader: het Sokos Presidentii hotel in Helsinki.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_45837299
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 20:56 schreef Fogel het volgende:
Ook een aanrader: het Sokos Presidentii hotel in Helsinki.
gave hal he!
pi_45837758
Ik heb als optie (lees goedkoopste lowcost bestemming) tijdens Pinksteren vier dagen naar Tampere te gaan...is dat een beetje leuk kan iemand me iets meer over Tampere enzo vertellen?!
pi_45838041
Bedankt voor de tips, allemaal!

We zaten eraan te denken om een aantal dagen in Helsinki te blijven, en volgens in bijv. Kokkola en dan door naar Oulu. Dus het wordt nog even wat regelwerk.
Sowieso ga ik even naar de bieb en langs de reisbureaus in de stad om te informeren naar de mogelijkheden

Heb er al helemaal zin in
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  dinsdag 30 januari 2007 @ 21:32:05 #90
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_45838329
Met Airberlin kan je volgens mij ook vliegen momenteel! Tevens heeft VR (Finse NS) nieuwe slaaptreinen die naar Lapland gaan, schijnt ook erg goed te zijn!
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_45847078
Blue 1 is alleen maar goedkoper als je ruim van tevoren boekt, anders kan je net zo goed KLM of Finnair boeken. Air berlin vliegt vanaf dusseldorf en Germin wings vanaf keulen. (mocht dat goedkoper zijn)

Trein vervoer in Finland is ok, maar wel redelijk prijzig, als je het land beetje kent zou ik toch adviseren om te kijken of een auto huren in je budget past. Veel meer mogenlijkheden en veel meer te bezoeken/bezichtigen.

Hotels enzo heb ik helaas geen ervaring mee hier in Finland, geen idee wat ik je daarin aan kan raden. Om goedkoper uit te zijn zou ik zelf alles boeken. Hou de vliegreizen in de gaten. Soms hebben ze al ruim van te voren offers bij de bekende luchtvaartmaatschappijen. En Hotels enzo kan je vaak ook wel zelf boeken. De engelse taal bij touristische accomodaties is vaak wel goed genoeg en Finnen zijn over het algemeen een zeer eerlijk volk.
pi_45847726
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 21:32 schreef Public_NME het volgende:
Met Airberlin kan je volgens mij ook vliegen momenteel! Tevens heeft VR (Finse NS) nieuwe slaaptreinen die naar Lapland gaan, schijnt ook erg goed te zijn!
Wij waren sowieso van plan om geen binnenlandse vluchten te nemen. Treinen zijn zo keurig verzorgd en je ziet veel meer van de natuur vanuit de trein. (Als je een schatting kunt maken van het aantal te maken treinreizen kun je in Nederland al een rondreisticket aanschaffen, waardoor je in Finland alleen maar een plaatsbewijs hoeft te betalen. Die zijn maar een paar Euro)
Een aantal jaar geleden ben ik ook eens met de nachttrein naar 't noorden gegaan, en dat is inderdaad prima te doen
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  woensdag 31 januari 2007 @ 10:40:09 #93
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_45849697
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 08:39 schreef Natalie het volgende:

[..]

Wij waren sowieso van plan om geen binnenlandse vluchten te nemen. Treinen zijn zo keurig verzorgd en je ziet veel meer van de natuur vanuit de trein. (Als je een schatting kunt maken van het aantal te maken treinreizen kun je in Nederland al een rondreisticket aanschaffen, waardoor je in Finland alleen maar een plaatsbewijs hoeft te betalen. Die zijn maar een paar Euro)
Een aantal jaar geleden ben ik ook eens met de nachttrein naar 't noorden gegaan, en dat is inderdaad prima te doen
Een paar jaar geleden heb ik met de auto een rondreis door Finland gemaakt en ik kan dat echt aanraden! Er zijn zoveel leuke en mooie stekkies om even te stoppen. Daarbij heb je in Finland heel veel mensen die thuis iets verkopen. Dit wordt langs de wegen aangegeven dmv een bord met drie korensymbolen. Dat 'iets' wat ze verkopen kan echt vanalles zijn. Zo ben ik een keer terecht gekomen bij een vaag mannetje die een enorm morbide museum had met zelfgemaakte sarcofagen, maar ook prachtig houtsnijwerk voor een habbekrats.
Als je met de trein gaat ben je denk ik erg aangewezen op de steden/dorpjes en waat daar te doen is. Benzine is er wel goedkoper dan in NL, maar ja, waar is dat tegenwoordig niet het geval.
"An expert is one who knows more and more about less and less until he knows absolutely everything about nothing."
  woensdag 31 januari 2007 @ 12:00:06 #94
52034 U
bevindt zich hier
pi_45851898
ik ga ook weer 'n weekje Helsinki + Lapland doen vanaf 18 februari; iemand nog tips qua kleding e.d. rond deze tijd van het jaar in Lapland (gok op zo'n -20/-30 als het mee/tegenzit)?
Wat zegt U?
pi_45852412
Doe sowieso thermokleding aan. Goede gevoerde schoenen e.d.
Kleding in lagen houdt warmte beter vast dan bijv één dikke trui. Wie weet ook een goede tip
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  woensdag 31 januari 2007 @ 13:12:28 #96
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_45853834
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 08:39 schreef Natalie het volgende:

[..]


Een aantal jaar geleden ben ik ook eens met de nachttrein naar 't noorden gegaan, en dat is inderdaad prima te doen
Ik heb het in 2003 en 2005 gedaan, was echt te vet! Geslapen in blokhutten in de middle-of-nowhere zonder stroom en stromend water, noorderlicht gezien en 's avonds worstjes roosteren in het kampvuur met een biertje erbij. (moest je uiteraard wel allemaal zelf de berg op sjouwen)
Een van mijn mooiste herinneringen ooit; op die berg was de sterrenhemel zo helder, zoveel sterren heb ik nog nooit gezien.. Totaal geen lichtvervuiling! Toen kwam het Noorderlicht ook nog eens, echt supermooi!
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
  woensdag 31 januari 2007 @ 13:36:20 #97
10995 WasQ
Godmiljaar!!
pi_45854509
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 13:12 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Ik heb het in 2003 en 2005 gedaan, was echt te vet! Geslapen in blokhutten in de middle-of-nowhere zonder stroom en stromend water, noorderlicht gezien en 's avonds worstjes roosteren in het kampvuur met een biertje erbij. (moest je uiteraard wel allemaal zelf de berg op sjouwen)
Een van mijn mooiste herinneringen ooit; op die berg was de sterrenhemel zo helder, zoveel sterren heb ik nog nooit gezien.. Totaal geen lichtvervuiling! Toen kwam het Noorderlicht ook nog eens, echt supermooi!
Die blokhutten he... Zijn er daar veel van? Ik ga waarschijnlijk in de zomer met de auto naar Finland, en heb al het een en ander gehoord over die blokhutten. Lijkt me geweldig! Hoe vind je die dingen? Staan ze langs de weg? Moet je geluk hebben er een te vinden?
Doe maar jong ik heb toch geen muil!
  woensdag 31 januari 2007 @ 14:23:26 #98
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_45855816
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 13:36 schreef WasQ het volgende:

[..]

Die blokhutten he... Zijn er daar veel van? Ik ga waarschijnlijk in de zomer met de auto naar Finland, en heb al het een en ander gehoord over die blokhutten. Lijkt me geweldig! Hoe vind je die dingen? Staan ze langs de weg? Moet je geluk hebben er een te vinden?
Degene waar wij waren zat in een wandelgebied (natuurgebied), daar kon je gratis maffen. Stond een stookkachel, waar ook een fornuisje op zat zodat je dingen kon koken. Voor de rest was er een houten ondergrond, geen bed dus. Geen overbodige luxe om een slaapmatje mee te nemen
De tweede keer zat ik in een particuliere hut (supergroot! konden 50mensen pitten) en die was van een hotel Zat aan het meer en ze hadden als luxe nog wel een sauna erbij! (moet heh in Finland! ) Voor de rest ook geen stroom etc, maar wel matrassen!

Ik weet niet hoe het met de hutten zitten in Finland, heb ze niet erg veel gezien langs de weg. Ik ging ook eigenlijk veel met het openbaar vervoer. Ik weet wel dat er wandelroutes zijn met speciale overnachtingsshutten, met een vuurplaats in het midden bijv. Maar dat is meer in Lapland en doe je echt backcountry tracking...
Misschien ff informeren bij het Fins toerisme/verkeersbureau?
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_45887148
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 13:12 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Ik heb het in 2003 en 2005 gedaan, was echt te vet! Geslapen in blokhutten in de middle-of-nowhere zonder stroom en stromend water, noorderlicht gezien en 's avonds worstjes roosteren in het kampvuur met een biertje erbij. (moest je uiteraard wel allemaal zelf de berg op sjouwen)
Een van mijn mooiste herinneringen ooit; op die berg was de sterrenhemel zo helder, zoveel sterren heb ik nog nooit gezien.. Totaal geen lichtvervuiling! Toen kwam het Noorderlicht ook nog eens, echt supermooi!
Prachtig idd! En de wijdsheid en schoonheid van het land.
Ben zo blij dat ik het eind van 't jaar allemaal weer zal zien. (En veel foto's maken voor als we weer thuis zijn natuurlijk)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  donderdag 1 februari 2007 @ 21:41:51 #100
136666 Relin
Suomi Powerrrr!
pi_45898101
Nu is 't alweer meer dan een jaar geleden dat ik naar Finland vertrok voor 4 maanden en ik wil weer terug naar Finland!
Go Hard Or Go Home
http://www.rp-originals.nl
  donderdag 1 februari 2007 @ 21:56:06 #101
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_45898768
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 21:41 schreef Relin het volgende:
Nu is 't alweer meer dan een jaar geleden dat ik naar Finland vertrok voor 4 maanden en ik wil weer terug naar Finland!
Voor mij is het al weer 13 maanden geleden sinds ik terug ben van de 2e keer. Ik weet eigenlijk niet of ik terug wil, mijn leven is nu zo anders... Finland zal voor altijd in mijn hart blijven, maar terugkeren naar Finland zal nooit meer zijn zoals het was...
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_45907212
Finland verliefd


* winterapfel is blijkbaar niet de enige, als ik dit topic zo zie
pi_45907762
Absoluut niet

Is iemand van de mensen hier wel eens verbleven in een cottage of vakantiehuisje?
Da's wat wij willen doen gedurende de eerste week van onze vakantie, waarna we door willen reizen naar 't noorden. Wie weet dat iemand tips heeft ivm huisjes?
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  vrijdag 2 februari 2007 @ 08:55:38 #104
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_45908016
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 07:11 schreef winterapfel het volgende:
Finland verliefd


* winterapfel is blijkbaar niet de enige, als ik dit topic zo zie
Denk het ook niet!

Ik ga half augustus er weer heen. Dit keer vrij kort (helaas). Even op en neer voor een Finse bruiloft op een van de eilandjes voor Helsinki (en niet Suomenlinna).
"An expert is one who knows more and more about less and less until he knows absolutely everything about nothing."
  vrijdag 2 februari 2007 @ 09:00:26 #105
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_45908089
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 08:29 schreef Natalie het volgende:
Absoluut niet

Is iemand van de mensen hier wel eens verbleven in een cottage of vakantiehuisje?
Da's wat wij willen doen gedurende de eerste week van onze vakantie, waarna we door willen reizen naar 't noorden. Wie weet dat iemand tips heeft ivm huisjes?


Ik heb in het plaatsje sallatunturin tuvat gezeten. Mooie omgeving, rendiertjes lopen om je huisje, om een uurtje of 23.00 naar de top van een berg (heuvel) gelopen om vanaf daar naar de niet-zonsondergang te kijken.... dat was echt indrukwekkend.

hier is de site van die huisjes... tip: neem er één met een sauna!!!
"An expert is one who knows more and more about less and less until he knows absolutely everything about nothing."
  vrijdag 2 februari 2007 @ 09:03:47 #106
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_45908136
En het ligt vlakbij de russische grens. In deze omgeving heeft de Winteroorlog plaatsgevonden wat een erg belangrijke gebeurtenis is in de geschiedenis van het jonge Finland.

Laat je trouwens niet misleiden door het winterlandschap op de site! In de zomer kun je er ook heel goed toeven en wandelingen maken door rendierparken en natuurparken. Daarnaast worden er kano/boottochten geregeld op een meer, etc. etc.
"An expert is one who knows more and more about less and less until he knows absolutely everything about nothing."
pi_45908244
Ik ga meteen kijken. Bedankt voor de tip, Mitä_kuuluu.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  vrijdag 2 februari 2007 @ 09:13:52 #108
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_45908278
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 09:11 schreef Natalie het volgende:
Ik ga meteen kijken. Bedankt voor de tip, Mitä_kuuluu.
ole huva

of zoiets
"An expert is one who knows more and more about less and less until he knows absolutely everything about nothing."
pi_45908881
Leuke ondertitel btw
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  vrijdag 2 februari 2007 @ 10:33:26 #110
109106 umberrella
verraden door mijn illusies
pi_45909848
bijnaeen jaar geleden kwam ik terug van mijn liftavontuur naar finland... Ben pas nog geweest, maar Finland zit in mn hart voor eeuwig... Hopelijk kan ik met ingang vand e zomer voor een half jaar verkassen naar het paradijs :p
I’ve had enough
Gonna stand up straight
And rebuild my life
Well you gotta have faith
  vrijdag 2 februari 2007 @ 10:54:57 #111
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_45910463
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 10:33 schreef umberrella het volgende:
bijnaeen jaar geleden kwam ik terug van mijn liftavontuur naar finland... Ben pas nog geweest, maar Finland zit in mn hart voor eeuwig... Hopelijk kan ik met ingang vand e zomer voor een half jaar verkassen naar het paradijs :p
Wow wat gaaf! Hoe dat zo? En wat ga je daar doen in dat half jaar?
"An expert is one who knows more and more about less and less until he knows absolutely everything about nothing."
  vrijdag 2 februari 2007 @ 10:58:11 #112
109106 umberrella
verraden door mijn illusies
pi_45910558
Liften... dat begon met 2 gestoorde meiden die geen geld hadden, maar werl graag naar een concert in Helsinki willen van Apocalyptica en geen jaar wilde wachten tot ze weer kwamen :p
Uiteindelijkw as het concert totaal niet het hoogtepunt van mn reis...

Een half jaar gaat voor studie zijn... Als de HR een beetje meewerkt dan... want het ligt vrij complex... maar ik ga zowieso erheen :p of ze nou meewerken of niet
I’ve had enough
Gonna stand up straight
And rebuild my life
Well you gotta have faith
pi_45913221
Een Finland topic.

Ik wil nog eens naar Lapland, vandaar even een TVP.
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
pi_45914748
ook tvp! Finland lijkt me geweldig, en finse mensen zijn

pi_45920633
Ik krijg veel post uit Finland, daarom even een tvp-tje
  vrijdag 2 februari 2007 @ 17:18:22 #116
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_45921551
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:32 schreef Jaguarized het volgende:
Een Finland topic.
Hoezo niet? Er is toch een NZ topic?! Ze zullen elkaar niet veel ontlopen qua grootte... Finland ruled gewoon!!
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_45926477
Woon alweer ruime 2,5 jaar in Finland gezellie met mijn Finse vriendin. Het Enige wat ik af en toe van Nederland mis zijn me vrienden en een Frikandel. Het bevalt me hier prima en mis Nederland qua land of cultuur totaal niet.

Helaas nog steeds geen Lapland gezien, maar dat gaat vast nog wel eens gebeuren.
pi_45927491
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 16:46 schreef QTPi het volgende:
Ik krijg veel post uit Finland, daarom even een tvp-tje
Jij ook al

Het heeft me wel erg nieuwsgierig gemaakt naar Finland, ik ga er ook nog wel een keer heen
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
  zaterdag 3 februari 2007 @ 10:34:19 #119
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_45937114
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 21:31 schreef Positive_Thinking het volgende:
Woon alweer ruime 2,5 jaar in Finland gezellie met mijn Finse vriendin. Het Enige wat ik af en toe van Nederland mis zijn me vrienden en een Frikandel. Het bevalt me hier prima en mis Nederland qua land of cultuur totaal niet.

Helaas nog steeds geen Lapland gezien, maar dat gaat vast nog wel eens gebeuren.
2,5 jaar daar wonen en nog steeds geen midzomersnachtfeest in Lapland gehad
"An expert is one who knows more and more about less and less until he knows absolutely everything about nothing."
pi_45938921
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 21:31 schreef Positive_Thinking het volgende:
Woon alweer ruime 2,5 jaar in Finland gezellie met mijn Finse vriendin. Het Enige wat ik af en toe van Nederland mis zijn me vrienden en een Frikandel. Het bevalt me hier prima en mis Nederland qua land of cultuur totaal niet.

Helaas nog steeds geen Lapland gezien, maar dat gaat vast nog wel eens gebeuren.
Finland is zo mooi. Kan me voorstellen dat je Nederland in dat opzicht totaal niet mist
Heb je de taal intussen wat onder de knie?
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_45938950
We zijn op zoek naar accommodaties momenteel. Jammer dat veel sites niet of alleen deels in het Engels zijn. Gelukkig heb ik intussen wel een paar goede gevonden
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_45938967
Kun je nog een beetje leuk skieen in finland? Als een alternative wintersport?
pi_45939116
Absoluut!
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  zaterdag 3 februari 2007 @ 14:26:17 #124
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_45941692
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 12:17 schreef Giem het volgende:
Kun je nog een beetje leuk skieen in finland? Als een alternative wintersport?
Vorig jaar maart heb ik voor het eerst van m'n leven op de ski's gestaan... in Finland
Twee uurtjes rijden van Helsinki is er een skibaan waar ik drie uurtjes les heb gehad. De zwarte piste heb ik maar even links laten liggen
"An expert is one who knows more and more about less and less until he knows absolutely everything about nothing."
  zaterdag 3 februari 2007 @ 19:47:45 #125
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_45949990
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 12:17 schreef Giem het volgende:
Kun je nog een beetje leuk skieen in finland? Als een alternative wintersport?
Verwacht geen spectaculaire afdalingen, Finland heeft geen bergen... alleen maar heuvels. Het is erg koud, maar wel een van de meest sneeuwzekere gebieden! (en de omgeving is supermooi)
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_45954632
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 19:47 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Verwacht geen spectaculaire afdalingen, Finland heeft geen bergen... alleen maar heuvels. Het is erg koud, maar wel een van de meest sneeuwzekere gebieden! (en de omgeving is supermooi)
Klopt.

In Lapland heb je dan wel Levi, waar ook regelmatig slaloms om de wereldbeker worden gehouden.

Dat schijnt een redelijk omvangrijk gebied met veel pistes te zijn, alhoewel het grootste hoogteverschil daar ook niet meer dan pakweg 300 á 400 meter zal zijn.

Groot genoeg om je er niet te hoeven vervelen. Alhoewel je je kunt afvragen of het wel de moeite waard is om helemaal naar het noorden te gaan, voor degenen die in het zuiden van Finland wonen.
pi_45955138
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 12:15 schreef Natalie het volgende:

[..]

Finland is zo mooi. Kan me voorstellen dat je Nederland in dat opzicht totaal niet mist
Heb je de taal intussen wat onder de knie?
Euhms wel cursus gevolgd 3 delen, maar mijn vriendin spreekt veels te goed engels. Schiet niet echt op. Versta wel steeds meer en meer, spreken nog steeds niet echt.
pi_45956316
Op een gegeven moment dan herken je in een zin een aantal worden en daaruit kun je de rest opmaken, hè? Het is echt een moeilijke taal voor ons Nederlanders.

Wel super dat je vriendin zo goed Engels spreekt. Top. (Meeste Finnen spreken 't goed, geloof ik)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  zondag 4 februari 2007 @ 00:40:17 #129
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_45959638
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 21:46 schreef Positive_Thinking het volgende:

[..]

Euhms wel cursus gevolgd 3 delen, maar mijn vriendin spreekt veels te goed engels. Schiet niet echt op. Versta wel steeds meer en meer, spreken nog steeds niet echt.
Dat komt bekend voor... een vriend van mij die woont en werkt dus in Helsinki. Hij heeft ook meerdere pogingen gedaan om het Fins te leren, maar zijn vriendin spreekt ook goed engels (en zweeds natuurlijk, de meeste Finnen hebben nl Zweeds bloed). Hun dochtertje wordt nu opgevoed met vier (!) talen. Moeders spreekt Zweeds met haar dochter, pappie Nederlands, pappie en mammie spreken engels met ellkaar en op school Fins
Toppunt van multiculit!!!

Wat ik trouwens wel opvallend vond tijdens mij tripjes naar Finland, is dat alle vrouwen behoorlijk goed Engels spreken, maar de mannen totaal niet!
"An expert is one who knows more and more about less and less until he knows absolutely everything about nothing."
pi_45964622
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 22:26 schreef Natalie het volgende:
Op een gegeven moment dan herken je in een zin een aantal worden en daaruit kun je de rest opmaken, hè? Het is echt een moeilijke taal voor ons Nederlanders.

Wel super dat je vriendin zo goed Engels spreekt. Top. (Meeste Finnen spreken 't goed, geloof ik)
De spreek taal herkennen daar ligt het probleem. Het correcte fins wat je op scholen leert hoor je bijna niet terug op straat.

even een simpel voorbeeldje:

Waar ben je?

Op school hier leer je grammaticaal correct fins en dan leer je:
Missä sinä olet?

Nu komt het als je naar de mensen hier (omhg Helsinki) luisterd en wat ze gebruiken in hun dagelijkse communicatie wordt het
Missä sä ot?

Je brgijpt dat je dan al vrij snel de weg kwijt raakt als je er naar luisterd.

Hier in omgeving Helsinki kan je als het moet vrij goed met engels redden. Mij is niet het verschil opgevallen tussen mannen en vrouwen en de Engelse taal, misschien ook omdat ik daar nooit op gelet heb.
  donderdag 8 februari 2007 @ 21:42:37 #131
78089 PhatBastard
-----------Rock 'n Roll--
pi_46120986
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 10:34 schreef Mitä_kuuluu het volgende:

[..]

2,5 jaar daar wonen en nog steeds geen midzomersnachtfeest in Lapland gehad
tuurlijk niet... die steeks elke midzomernacht een vlot in de hens bij het zomer huisje van de schoonouders...
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 19:47 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Verwacht geen spectaculaire afdalingen, Finland heeft geen bergen... alleen maar heuvels. Het is erg koud, maar wel een van de meest sneeuwzekere gebieden! (en de omgeving is supermooi)
ja sekers! lekker snowboarden met -30 graden in lapland.. super sneeuw daar!
quote:
Op zondag 4 februari 2007 00:40 schreef Mitä_kuuluu het volgende:

[..]
(en zweeds natuurlijk, de meeste Finnen hebben nl Zweeds bloed).
oei oei oei, laat een fin dat niet horen. De zweden zijn toch wel de grootste mietjes ter wereld
the deadly yellow snow cristals deprived him from his sight.... and he cant see... temporarily....
pi_46492342
Wij gaan van de zomer drie weken naar Noord-Scandinavie.
De eerste week kunnen we nog vrij besteden in Fins-Lapland.
Welke plaatsen zijn het mooist? (Vooral natuur !)
Ik heb tot nu toe:
- Muonio
- Saariselka
- Luosto
- Kuusamo
  dinsdag 20 februari 2007 @ 16:34:11 #133
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_46494049
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 15:51 schreef dik_voormekaar het volgende:
Wij gaan van de zomer drie weken naar Noord-Scandinavie.
De eerste week kunnen we nog vrij besteden in Fins-Lapland.
Welke plaatsen zijn het mooist? (Vooral natuur !)
Ik heb tot nu toe:
- Muonio
Hotel Harriniva is erg leuk. Zit een huskey-farm bij en je kunt er raft excursies doen. Wij zaten daar omdat de dochter van de eigenaar bij ons in de klas zat (leuk hoor die sauna's en de hottub's op de rivierbank; je kijkt dus op Zweden uit)
Wij zijn daar gaan hiken, tegen de berg op. Volgens mij heet het Kilpisjärvi, daarboven zat een hut op de berg en daar lekker wezen overnachten! TOP!
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_46519312
tvp, ik woon sinds 30 januari in Helsinki om te studeren (de opleidingen hier zijn veel beter). Op studeren en veel uitgaan nog niet veel gedaan. Maar in April gaan we met een grote groep naar Lapland een weekje, daar hebben de ouders van een vriend een hut en we nemen dan een (winter)caravan erbij mee.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  Moderator woensdag 21 februari 2007 @ 11:12:22 #135
45833 crew  Fogel
pi_46520000
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 10:42 schreef PeuRac het volgende:
tvp, ik woon sinds 30 januari in Helsinki om te studeren (de opleidingen hier zijn veel beter). Op studeren en veel uitgaan nog niet veel gedaan. Maar in April gaan we met een grote groep naar Lapland een weekje, daar hebben de ouders van een vriend een hut en we nemen dan een (winter)caravan erbij mee.
Uitgaan in Helsinki: met een fles drank (of het nou wijn, bier of wat sterkers is) in het park gaan zitten, net als de rest. De dag van de week maakt daarbij niet uit... dat was in ieder geval mijn indruk.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  donderdag 22 februari 2007 @ 00:14:20 #136
13354 Boeman
Ik was jarig.
pi_46546038
Ik wil ook. Ben erg benieuwd naar dit land. Denk dat ik vanuit Helsinki maar eens ga opereren, ooit .
deze ruimte is te huur
pi_46546974
Het alcohol gebruik (misbruik) is erg hoog hier inderdaad. Soms lijkt het tijdens het uitgaan er ook op dat je avond niet goed is geweest als je niet hebt gekotst

Maar ook daar wen je aan tijdens t uitgaan gewoon flink voordrinken, t laatste bier in de trein/bus opdrinken en proberen nuchter te lijken als je de kroeg/club binnen wilt Overigens valt het wel op dat je overal verplichte garderobe hebt (kost vrijwel overal 2 euro) en dat je echt overal je ID moet laten zien na ~21u.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  donderdag 22 februari 2007 @ 08:52:09 #138
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_46549991
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 00:43 schreef PeuRac het volgende:
Het alcohol gebruik (misbruik) is erg hoog hier inderdaad. Soms lijkt het tijdens het uitgaan er ook op dat je avond niet goed is geweest als je niet hebt gekotst

Maar ook daar wen je aan tijdens t uitgaan gewoon flink voordrinken, t laatste bier in de trein/bus opdrinken en proberen nuchter te lijken als je de kroeg/club binnen wilt Overigens valt het wel op dat je overal verplichte garderobe hebt (kost vrijwel overal 2 euro) en dat je echt overal je ID moet laten zien na ~21u.
Heb ik persoonlijk nog nooit iets van gemerkt.
Wat ik wel in het begin errug bizar vond: Ben je op stap met een groepje Finnen, gaat iedereen één voor één wat te drinken voor zichzelf halen Rondjes geven kennen ze daar niet... en ze betalen alles in de kroeg met de creditcard, ook al het maar één drankje is
"An expert is one who knows more and more about less and less until he knows absolutely everything about nothing."
  donderdag 22 februari 2007 @ 08:55:19 #139
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_46550034
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 08:52 schreef Mitä_kuuluu het volgende:

[..]
Rondjes geven kennen ze daar niet... en ze betalen alles in de kroeg met de creditcard, ook al het maar één drankje is
Nogal logisch, heb je de prijzen wel eens gezien?! En alles met CC betalen is heel gewoon, in andere landen gebeurt dat ook wel. (UK bijv.)
NL loopt gewoon zwaar achter qua CC geschiktheid.
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_46550062
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 00:14 schreef Boeman het volgende:
Ik wil ook. Ben erg benieuwd naar dit land. Denk dat ik vanuit Helsinki maar eens ga opereren, ooit .
Je kunt trouwens al vanaf 340,= naar Rovaniemi met finnair
  donderdag 22 februari 2007 @ 09:01:06 #141
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_46550087
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 08:55 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Nogal logisch, heb je de prijzen wel eens gezien?! En alles met CC betalen is heel gewoon, in andere landen gebeurt dat ook wel. (UK bijv.)
NL loopt gewoon zwaar achter qua CC geschiktheid.
Ik heb zeker de prijzen gezien en ze zijn hetzelfde als in a'dam... ¤ 5,- voor een pint. Ok, ok, voor de mojitos betaalde ik wel iets meer, maar dat was dan ook in de meest trendy lounge bar van Helsinki
"An expert is one who knows more and more about less and less until he knows absolutely everything about nothing."
  donderdag 22 februari 2007 @ 09:01:57 #142
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_46550095
Zo, ik heb net m'n reisje helsinki voor in augustus geboekt
"An expert is one who knows more and more about less and less until he knows absolutely everything about nothing."
  Moderator donderdag 22 februari 2007 @ 20:06:18 #143
45833 crew  Fogel
pi_46570050
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 08:55 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Nogal logisch, heb je de prijzen wel eens gezien?! En alles met CC betalen is heel gewoon, in andere landen gebeurt dat ook wel. (UK bijv.)
NL loopt gewoon zwaar achter qua CC geschiktheid.
Ik vond de prijzen in Helsinki bijzonder laag, veel lager dan verwacht! En dat zelfs nog terwijl ik voor een groot deel in hotelbars alcoholische dranken genuttigd heb.
Met CC betalen is niks raars aan, hier in Noorwegen laat ik de visa gewoon achter de bar leggen, scheelt me steeds een handtekening zetten, eentje op het eind is voldoende.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  donderdag 22 februari 2007 @ 23:19:56 #144
136666 Relin
Suomi Powerrrr!
pi_46579514
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 15:51 schreef dik_voormekaar het volgende:
Wij gaan van de zomer drie weken naar Noord-Scandinavie.
De eerste week kunnen we nog vrij besteden in Fins-Lapland.
Welke plaatsen zijn het mooist? (Vooral natuur !)
Ik heb tot nu toe:
- Muonio
- Saariselka
- Luosto
- Kuusamo
Kuusamo is idd erg gaaf! In de buurt daarvan zit een natuurpark. Oulanka nogwattes ofzo. Erg mooi daar!
Stadje zelf was niet al te boeiend trouwens.
Ik heb geskied in een dorpje in de buurt van Luosto (Pyhä) was ook wel gaaf daar. Hebben een 'snhowshoe walk' gedaan door de Lapse natuur. Was echt super mooi!
Misschien kun je ook nog de richting van Rovaniemi op gaan. Santa Clause village is ook wel tof om es een keer te zien
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 15:51 schreef PeuRac
het volgende:

tvp, ik woon sinds 30 januari in Helsinki om te studeren (de opleidingen hier zijn veel beter). Op studeren en veel uitgaan nog niet veel gedaan.
Oh cool! Waar zit je op school? En waar woon je ergens?
Baari Karpinen (sp?), internationaal ook bekend als Bar Fly, zit tegen over het station (in de richting van de Kaisaniemikatu aan het eind van het plein), die hebben op dinsdag happy hour, bier en cider voor 1 euro tot 11 uur ofzo.
Ennuh, heb je het al lekker fris in het hoge noorden? Hoorde van een vriendin van me dat het in Nokia (+/- 200 km boven HKI) -38 graden was 's nachts!
In de eerste week dat ik in Finland was, was het -25 graden. En enkele maanden later + 25 graden. Da's wel bizar eigenlijk
Go Hard Or Go Home
http://www.rp-originals.nl
pi_46584793
Euhms niet alles is zomaar creditcard hier in Finland. Betalingssysteem is beetje anders dan in Nedeland. Ik ga naar de winkel en geef gewoon mijn bankkaart of het u voor 1 melk is of een kar met boodschappen. Bonnetje handtekening zetten en weer er vandoor. (nee pincode wordt in de winkels niet gebruikt). Legitimeren verplicht zodra je 50 euro of meer besteed.
  zondag 25 februari 2007 @ 18:20:56 #146
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_46664515
Ik was in november voor een dagje in Helsinki, avondje stappen. Vond het toch wel prijzig!
Was ik club51 volgens mij, wel echt een enorm gave tent zeg.

Wat een vrouwennnnnn...
Ik moet nu de kwijl weer van m'n toetsenbord vegen nu ik eraan terug denk.
Gourmetten of steengrillen?
pi_46673192
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 23:19 schreef Relin het volgende:

[..]

Kuusamo is idd erg gaaf! In de buurt daarvan zit een natuurpark. Oulanka nogwattes ofzo. Erg mooi daar!
Stadje zelf was niet al te boeiend trouwens.
Ik heb geskied in een dorpje in de buurt van Luosto (Pyhä) was ook wel gaaf daar. Hebben een 'snhowshoe walk' gedaan door de Lapse natuur. Was echt super mooi!
Misschien kun je ook nog de richting van Rovaniemi op gaan. Santa Clause village is ook wel tof om es een keer te zien
[..]

Oh cool! Waar zit je op school? En waar woon je ergens?
Baari Karpinen (sp?), internationaal ook bekend als Bar Fly, zit tegen over het station (in de richting van de Kaisaniemikatu aan het eind van het plein), die hebben op dinsdag happy hour, bier en cider voor 1 euro tot 11 uur ofzo.
Ennuh, heb je het al lekker fris in het hoge noorden? Hoorde van een vriendin van me dat het in Nokia (+/- 200 km boven HKI) -38 graden was 's nachts!
In de eerste week dat ik in Finland was, was het -25 graden. En enkele maanden later + 25 graden. Da's wel bizar eigenlijk
Wij zijn vrijwel elke dinsdag avond in Bar Fly te vinden tot iets voor 12u, want dan gaat de laatste trein Ik woon in Kannermaki en studeer in Myyrmaki (Vantaa) aan de Evtek. Het was vandaag +3 graden, gisteren -10 en deze week is t ongeveer -20 geweest een paar dagen (maandag-woensdag).

Ik vind te de temperatuur eigenlijk nouwelijks storend, je kan je er redelijk makkelijk tegen kleden. Ik vind het overmatige openbare drankgebruik hier veel storender. En dat je voor een taxi in de rij moet staan, ipv zoals in A'dam dat er een rij taxi's klaar staan voor jou
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_46673261
quote:
Op zondag 25 februari 2007 18:20 schreef Silenus het volgende:
Ik was in november voor een dagje in Helsinki, avondje stappen. Vond het toch wel prijzig!
Was ik club51 volgens mij, wel echt een enorm gave tent zeg.

Wat een vrouwennnnnn...
Ik moet nu de kwijl weer van m'n toetsenbord vegen nu ik eraan terug denk.
Studio51 dat is zeker een mooie club, de entree is voor helsinki vrij hoog (6 euro + 2 voor de jas), maar de muziek goed, aankleding leuk en de vrouwen mooi T bier is er zoals bijna overal 5 euro ;
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  maandag 26 februari 2007 @ 08:47:15 #149
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_46685754
quote:
Op zondag 25 februari 2007 18:20 schreef Silenus het volgende:
Ik was in november voor een dagje in Helsinki, avondje stappen. Vond het toch wel prijzig!
Was ik club51 volgens mij, wel echt een enorm gave tent zeg.

Wat een vrouwennnnnn...
Ik moet nu de kwijl weer van m'n toetsenbord vegen nu ik eraan terug denk.
Tja de vrouwen... regel één: vraag nooit naar een leeftijd
En is het jullie ook opgevallen dat ze bijna altijd een klein buikje hebben??
"An expert is one who knows more and more about less and less until he knows absolutely everything about nothing."
pi_46692992
quote:
Op maandag 26 februari 2007 08:47 schreef Mitä_kuuluu het volgende:

[..]

Tja de vrouwen... regel één: vraag nooit naar een leeftijd
En is het jullie ook opgevallen dat ze bijna altijd een klein buikje hebben??
Als je kijkt hoeveel ze hier drinken, dan is t niet zo gek dat ze een buikje hebben en ik vind t nogal meevallen eigenlijk.

Hoe vragen? Praten doe je hier niet, je gaat gewoon op eentje af (hoewel de kans heel groot is dat ze op jouw afkomen), zoent en gaat evt met haar mee
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  maandag 26 februari 2007 @ 13:54:09 #151
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_46693411
quote:
Op maandag 26 februari 2007 13:42 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Als je kijkt hoeveel ze hier drinken, dan is t niet zo gek dat ze een buikje hebben en ik vind t nogal meevallen eigenlijk.

Hoe vragen? Praten doe je hier niet, je gaat gewoon op eentje af (hoewel de kans heel groot is dat ze op jouw afkomen), zoent en gaat evt met haar mee
Ik had het ook over de volgende ochtend
"An expert is one who knows more and more about less and less until he knows absolutely everything about nothing."
pi_46693713
Daar heb ik geen ervaring mee, ik was zo handing om een relatie te beginnen in NL vlak voordat ik emigreerde dus als ik hier klaar ben verhuis ik waarschijnlijk terug, terwijl ik liever zou blijven

Maar ik zal mn vrienden eens vragen hoe ze dat doen
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  maandag 26 februari 2007 @ 20:31:40 #153
136666 Relin
Suomi Powerrrr!
pi_46707621
quote:
Op zondag 25 februari 2007 21:42 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Wij zijn vrijwel elke dinsdag avond in Bar Fly te vinden tot iets voor 12u, want dan gaat de laatste trein Ik woon in Kannermaki en studeer in Myyrmaki (Vantaa) aan de Evtek. Het was vandaag +3 graden, gisteren -10 en deze week is t ongeveer -20 geweest een paar dagen (maandag-woensdag).

Ik vind te de temperatuur eigenlijk nouwelijks storend, je kan je er redelijk makkelijk tegen kleden. Ik vind het overmatige openbare drankgebruik hier veel storender. En dat je voor een taxi in de rij moet staan, ipv zoals in A'dam dat er een rij taxi's klaar staan voor jou
Hehe 12 uur. Hadden wij dikke mazzel dat we in Pasila zaten (5 minuten met de trein )
Dat drankgebruik was idd erg triest jah! En dan ook nog es die kotsende mensen, dat was echt te goor! Maar jah, schijnt normaal te zijn daar
Als je echt feestende Finnen mee wilt maken moet je op 30 april naar Helsinki gaan. Dan is het Vappu en zuipt heel Finland zich onwijs klem! Het is dan enorm druk in Helsinki, maar wel gezellig (alleen 's avonds niet)
En natuurlijk om en na bij 30 april kan je naar de NL ambassade om bitterballen te eten en heineken te drinken
Go Hard Or Go Home
http://www.rp-originals.nl
pi_46712161
quote:
Op maandag 26 februari 2007 20:31 schreef Relin het volgende:

[..]

Hehe 12 uur. Hadden wij dikke mazzel dat we in Pasila zaten (5 minuten met de trein )
Dat drankgebruik was idd erg triest jah! En dan ook nog es die kotsende mensen, dat was echt te goor! Maar jah, schijnt normaal te zijn daar
Als je echt feestende Finnen mee wilt maken moet je op 30 april naar Helsinki gaan. Dan is het Vappu en zuipt heel Finland zich onwijs klem! Het is dan enorm druk in Helsinki, maar wel gezellig (alleen 's avonds niet)
En natuurlijk om en na bij 30 april kan je naar de NL ambassade om bitterballen te eten en heineken te drinken
Ik woon t komende jaar volledig in Helsinki, dus 30 april ga ik zeker meemaken we nemen ook regelmatig een taxi naar Kannermaki,maar dat is 25 euro, dus vinden we niet zo grappig.

Goed plan van de ambassade, al heb ik geen idee waar die zit
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  dinsdag 27 februari 2007 @ 08:36:29 #155
52034 U
bevindt zich hier
pi_46722629
Net terug van 3 daagjes Lapland en 4 daagjes Helsinki; erg leuke vakantie gehad! Zelfs het snowboarden viel nog mee in lapland, hoewel het natuurlijk heuveltjes zijn en geen alpen
Wat zegt U?
  dinsdag 27 februari 2007 @ 08:46:12 #156
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_46722761
quote:
Op maandag 26 februari 2007 21:45 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Ik woon t komende jaar volledig in Helsinki, dus 30 april ga ik zeker meemaken we nemen ook regelmatig een taxi naar Kannermaki,maar dat is 25 euro, dus vinden we niet zo grappig.

Goed plan van de ambassade, al heb ik geen idee waar die zit
Staat me iets bij dat het op Katajanokka was... maar dat weet ik niet zeker...telefoongids?
"An expert is one who knows more and more about less and less until he knows absolutely everything about nothing."
pi_46740393
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 08:36 schreef U het volgende:
Net terug van 3 daagjes Lapland en 4 daagjes Helsinki; erg leuke vakantie gehad! Zelfs het snowboarden viel nog mee in lapland, hoewel het natuurlijk heuveltjes zijn en geen alpen
Naar Lapland gevlogen? Tips? Locatie etc in Lapland details willen we!
  dinsdag 27 februari 2007 @ 19:24:56 #158
52034 U
bevindt zich hier
pi_46743105
Gevlogen inderdaad met Blue1. Naar Rovaniemi, daar een dagje een auto gehuurd (75 euro p.d.) en wat rondgereden (husky en rendiersleeritten gemaakt). Qua snowboarden: pistes stellen niet veel voor natuurlijk wat betreft lengte, dus je kunt beter naar Levi gaan wil je echt langer dan 'n middagje skien/boarden.

Verder veel zon gehad, temperaturen van -25 maar ging nog wel zolang het niet waaide. Helsinki schommelde tussen -5 en -20. In Rovaniemi en Helsinki in B&B's gebleven, allemaal dikke prima qua faciliteiten en netheid en iets van 25/30 euro p.p.p.n.
Wat zegt U?
  dinsdag 27 februari 2007 @ 19:27:42 #159
52034 U
bevindt zich hier
pi_46743251
en een sfeerfotootje van lapsche uitzichten (met mobiel genomen, dus kan mooier)



[ Bericht 9% gewijzigd door U op 27-02-2007 19:36:02 ]
Wat zegt U?
pi_46743294
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 19:27 schreef U het volgende:
en een sfeerfotootje van laplandse uitzichten (met mobiel genomen, dus kan mooier)

[afbeelding]
  dinsdag 27 februari 2007 @ 20:55:06 #161
136666 Relin
Suomi Powerrrr!
pi_46747231
quote:
Op maandag 26 februari 2007 21:45 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Ik woon t komende jaar volledig in Helsinki, dus 30 april ga ik zeker meemaken we nemen ook regelmatig een taxi naar Kannermaki,maar dat is 25 euro, dus vinden we niet zo grappig.

Goed plan van de ambassade, al heb ik geen idee waar die zit
Al enig idee waar in Helsinki je terecht komt?

Koninginnedag 2007
http://www.mfa.nl/hel/algemeen/events/koninginnedag_2007

Hoe daar te komen? Tram 3t stopt bij de Olympia Terminal (die halte heet geloof ik ook zoiets...) en vanaf daar is het een stukje lopen. Geloof richting boven, bij de rotonde links (in 2006 waren ze er bezig met de weg oid) en dan de rest van de mensen volgen Staan allemaal sjieke huisjes en nou jah, uiteindelijk spreekt het wel voor zich.
't is soms wel een beetje preppy en overdreven volk wat er rond loopt
Maar na 3 maanden smaakten die bitterballen mij uitstekend!
Go Hard Or Go Home
http://www.rp-originals.nl
pi_46759701
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 20:55 schreef Relin het volgende:

[..]

Al enig idee waar in Helsinki je terecht komt?

Koninginnedag 2007
http://www.mfa.nl/hel/algemeen/events/koninginnedag_2007

Hoe daar te komen? Tram 3t stopt bij de Olympia Terminal (die halte heet geloof ik ook zoiets...) en vanaf daar is het een stukje lopen. Geloof richting boven, bij de rotonde links (in 2006 waren ze er bezig met de weg oid) en dan de rest van de mensen volgen Staan allemaal sjieke huisjes en nou jah, uiteindelijk spreekt het wel voor zich.
't is soms wel een beetje preppy en overdreven volk wat er rond loopt
Maar na 3 maanden smaakten die bitterballen mij uitstekend!
Ohja, daar ben ik vorige week vlakbij geweest, dr zit daar een club waar alle Hiphoppers komen (dat was zonde van die 7 euro). Ik woon al een maandje in Helsinki (Kannelmaki/Gamlas, trein M is dat), t bevalt me prima, als ik geen vriendin had, zou ik zoals t er nu uit ziet, niet eens terug naar NL willen.

We hebben net Bar Fly weer onveilig gemaakt, blijft heerlijk met als die internationale studenten, ik heb 2 nederlandse meisjes ontmoet
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  donderdag 29 maart 2007 @ 13:58:21 #163
109106 umberrella
verraden door mijn illusies
pi_47789689
even een vraagje voor mijn mede finland liefhebbers.
Ik moet nu kiezen of ik een half jaar in Porvoo of in Tampere wil gaan studeren. Scholen zijn gelijkwaardig... dus daar hoef ik niet voor te kiezen. Ik heb alleen nu totaal geen beeld wat nu beter is...

Natuurlijk hangt het af van wat je zoekt en dat kan ik lastig omschrijven, maar wellicht heeft iemand over een van beide plaatsen (of allebei ) het een en ander te zeggen?
I’ve had enough
Gonna stand up straight
And rebuild my life
Well you gotta have faith
  donderdag 29 maart 2007 @ 14:50:55 #164
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_47792270
quote:
Op woensdag 28 februari 2007 01:36 schreef PeuRac het volgende:

[..]

(Kannelmaki/Gamlas, trein M is dat)
Grappig zeg, daar heb ik ook 4 maanden in 2003(Kitarakuja) en 2005 gezeten. (klanetittie 1C). Zit je op Evtek of op de uni?
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_47795701
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 13:58 schreef umberrella het volgende:
even een vraagje voor mijn mede finland liefhebbers.
Ik moet nu kiezen of ik een half jaar in Porvoo of in Tampere wil gaan studeren. Scholen zijn gelijkwaardig... dus daar hoef ik niet voor te kiezen. Ik heb alleen nu totaal geen beeld wat nu beter is...

Natuurlijk hangt het af van wat je zoekt en dat kan ik lastig omschrijven, maar wellicht heeft iemand over een van beide plaatsen (of allebei ) het een en ander te zeggen?
Kies de zuidelijkste stad, het kan nogal koud worden in het noorden. Kan je niet in Helsinki studeren? Een klasgenoot komt uit Tampere en volgens hem valt het uitgaan daar nogal tegen (nu vind ik dat ook in Helsinki, je kan het niet vergelijken met A'dam). Verder is Tampere een grotere stad, dus meestal meer te toen. Maar Porvoo ligt dichter bij de zee, dus makkelijker als je een cruise oid (=extreem populair hier) wilt maken.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_47795720
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 14:50 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Grappig zeg, daar heb ik ook 4 maanden in 2003(Kitarakuja) en 2005 gezeten. (klanetittie 1C). Zit je op Evtek of op de uni?
Ik woon zelf op Kitarakuja 1A, ik zit op Evtek in Vantaa.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  donderdag 29 maart 2007 @ 17:57:12 #167
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_47799759
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 16:11 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Ik woon zelf op Kitarakuja 1A, ik zit op Evtek in Vantaa.
Haha, doe maar de groeten aan Simcoe, Ross, Chapman, Louise, Keaney , Arja, Eija en de rest. Ik ben vorig jaar van Evtek afgestudeerd. Welk jaar zit je nu precies? 1e denk ik? Ik heb nog vrij veel maten uit het 3e jaar (nu op stage dus).
Mooie tijden, lekker in de Kannel Krouvi zuipen met al die spurgu's daar
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_47819082
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 13:58 schreef umberrella het volgende:
even een vraagje voor mijn mede finland liefhebbers.
Ik moet nu kiezen of ik een half jaar in Porvoo of in Tampere wil gaan studeren. Scholen zijn gelijkwaardig... dus daar hoef ik niet voor te kiezen. Ik heb alleen nu totaal geen beeld wat nu beter is...

Natuurlijk hangt het af van wat je zoekt en dat kan ik lastig omschrijven, maar wellicht heeft iemand over een van beide plaatsen (of allebei ) het een en ander te zeggen?
Porvoo is een kleinere plaats wat dichter bij Helsinki ligt. Het heeft een zeer oude stadskern (erg touristich) wat niet zo heel groot is. Heb de plaats zelf niet zo heel goed verkend, maar lijkt me een vrij rustig plaatsje.

Tampere is meer een grote stad. heeft ook een eigen vliegveld, maar ligt weer een stukje noordelijker. De stad op zich is absoluut niet verkeerd. Als je meer wilt doen en beleven dan lijkt me tampere een betere plaats.

ik zou zeggen google een beetje op de finse google wat betreft plaatsen. Misschien zie je wat foto's en krijg je een iets betere indruk.
pi_47822882
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 17:57 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Haha, doe maar de groeten aan Simcoe, Ross, Chapman, Louise, Keaney , Arja, Eija en de rest. Ik ben vorig jaar van Evtek afgestudeerd. Welk jaar zit je nu precies? 1e denk ik? Ik heb nog vrij veel maten uit het 3e jaar (nu op stage dus).
Mooie tijden, lekker in de Kannel Krouvi zuipen met al die spurgu's daar
Inderdaad, geweldige leraren vind ik, veel beter als in Nederland ook. Ik zit in het 1e ja, we hebben een leuke hechte groep en zijn dus ook zo ongeveer 24/7 bij elkaar.

Waar zit de Kannel Krouvi? We zaten eerder veel in Bar Fly, maar daar ga ik niet meer heen, Lux (vrij nieuw) is eigenlijk onze vaste stek op woensdag, donderdags soms naar Onella en in t weekend zelf feestjes geven omdat de entree en t bier te duur zijn
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  vrijdag 30 maart 2007 @ 21:41:20 #170
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_47845147
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 10:57 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Waar zit de Kannel Krouvi?
Naast de S-market op het plein bij Kannelmäki, daar zitten doorgaans alleen maar alcoholisten! Je kan er wel aardig poolen. Wij hadden ook altijd leuke feestje in onze flats, maten van mij hadden standaard het 'penthouse' op de 7e verdieping. Vanuit daar kon je ook het dak v/d flat op, mooie zonsopgangen gezien daar
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_47853835
2 jaar terug in Jyvaskyla en Helsinki geweest... mooi land!
  zaterdag 31 maart 2007 @ 23:26:41 #172
136666 Relin
Suomi Powerrrr!
pi_47876206
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 13:58 schreef umberrella het volgende:
even een vraagje voor mijn mede finland liefhebbers.
Ik moet nu kiezen of ik een half jaar in Porvoo of in Tampere wil gaan studeren. Scholen zijn gelijkwaardig... dus daar hoef ik niet voor te kiezen. Ik heb alleen nu totaal geen beeld wat nu beter is...

Natuurlijk hangt het af van wat je zoekt en dat kan ik lastig omschrijven, maar wellicht heeft iemand over een van beide plaatsen (of allebei ) het een en ander te zeggen?
Tampere: + 100km ten noorden van Helsinki
Porvoo: +/- 40km ten oosten van Helsinki

Tampere: Stad
Porvoo: 'Dorp'

Tampere zelf vond ik niet zo boeiend. Ben er 2x een dag geweest, 't was leuk, maar verder ook niet...
Porvoo vond ik wel leuk. Ook 2x geweest. Wel erg toeristisch zoals eerder al werd vermeld (waarschijnlijk vooral in de zomer) Ik ben er geweest toen het -25 was (hoezo kouder in het noorden, Porvoo kan ook ERG koud zijn hoor ) en toen er sneeuw lag, dan heeft het oude stadsgedeelte wel wat. Later ben ik er begin mei geweest, toen was het hartstikke rustig. Geen sneeuw, geen blaadjes aan de bomen, dus eigenlijk geen sfeer. Paar dagen later is het kerkje in het oude deel van Porvoo uitgebrand. Stel opgeschoten Finse hangjongeren vonden het wel grappig om de kerk in de hens te zetten...
Moet ik wel zeggen dat ik bij porvoo voornamelijk in het oude deel ben geweest.

Over het leven in beide steden kan ik weinig zeggen, daarvoor ben ik er te kort geweest.

Feit is wel dat Tampere centraal ligt.
Bovendien, maar dat weet ik niet 100% zeker, is er in Porvoo geen treinstation, of te wel, dan ben je afhankelijk van de bus of de auto.

In welke periode ga je?
Go Hard Or Go Home
http://www.rp-originals.nl
  zondag 1 april 2007 @ 00:02:53 #173
109106 umberrella
verraden door mijn illusies
pi_47877725
augustus tot december/januari

Bedankt voor de tips allen...
I’ve had enough
Gonna stand up straight
And rebuild my life
Well you gotta have faith
pi_47884331
Suomi

Tot nu toe alleen nog maar in het Noorden van het land geweest. Ik wil er zeker nog eens heen om ook het Zuiden te verkennen.
pi_47884476
quote:
Op zondag 1 april 2007 00:02 schreef umberrella het volgende:
augustus tot december/januari

Bedankt voor de tips allen...
Geeft ff een seintje als je in Helsinki komt

En neem een sim-lock-vrije telefoon mee, van/naar NL bellen met je nederlandse telefoon is duur, dus je wilt echt een pre-paid kaart kopen hier
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  zondag 1 april 2007 @ 11:40:06 #176
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_47886701
quote:
Op zondag 1 april 2007 09:53 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Geeft ff een seintje als je in Helsinki komt

En neem een sim-lock-vrije telefoon mee, van/naar NL bellen met je nederlandse telefoon is duur, dus je wilt echt een pre-paid kaart kopen hier
Bellen in Finland zelf kost overigens geen drol
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_47886769
quote:
Op zondag 1 april 2007 11:40 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Bellen in Finland zelf kost overigens geen drol
inderdaad t doet eeuwen met een pre-paid kaart en ik bel/sms wel redelijk wat af
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_47887004
In Porvoo is wel een treinstation, alleen ga je dan met de stroomtrein. En zover ik weet kan je er niet mee naar Helsinki.

Telefoneren is inderdad wat goedkoper hier. Ik zelf gebruik gewoon de pc en het programma VoipBuster om vanuit Finland te bellen richting Nederland.
  zondag 1 april 2007 @ 22:48:40 #179
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_47908526
quote:
Op zondag 1 april 2007 11:42 schreef PeuRac het volgende:

[..]

inderdaad t doet eeuwen met een pre-paid kaart en ik bel/sms wel redelijk wat af
Ja ik kocht van die Sonera kaarten (later van die andere cheap-ass provider). Met 20e deed je echt superlang, terwijl ik ook redelijk wat belde en smste!
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
  dinsdag 24 april 2007 @ 21:32:12 #180
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_48683344
Finland

Ik zit sinds 29 maart in Helsinki en ik denk dat ik 26 april ook maar even naar de ambassade ga:
quote:
Koninginnedag 2007

Aan alle Nederlanders en hun partners verblijvend in Finland
Ambassadeur Robert J.H. Engels nodigt u uit
voor de viering van Koninginnedag 2007
op donderdag 26 april om 19.00 uur
Villa Kleineh, Itäinen Puistotie 7, Helsinki

Date: 26 April 2007
Time: 19:00
Location

Villa Kleineh, Itäinen Puistotie 7, Helsinki
bron
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
pi_48687812
quote:
Op zondag 1 april 2007 11:51 schreef Positive_Thinking het volgende:
In Porvoo is wel een treinstation, alleen ga je dan met de stroomtrein. En zover ik weet kan je er niet mee naar Helsinki.

Telefoneren is inderdad wat goedkoper hier. Ik zelf gebruik gewoon de pc en het programma VoipBuster om vanuit Finland te bellen richting Nederland.
mn ouders bellen me gewoon op mn finse nummer, kost mij niks dus, en mn vriendin belt me af en toe op mn NL nummer (abbo) overdag, wat iets duurder is en 's avonds via Skype.

Verder vlieg ik regelmatig terug, ongeveer om de 6 tot 8 weken een weekje.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_48687863
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 21:32 schreef SuperWeber het volgende:
Finland

Ik zit sinds 29 maart in Helsinki en ik denk dat ik 26 april ook maar even naar de ambassade ga:
[..]
Rare dag, maar dat zal wel omdat de meeste finnen op maandag en dinsdag zelf knetter lam zijn

een Fok!Finland meeting houden?
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  dinsdag 24 april 2007 @ 23:11:17 #183
165720 Aanvoerder
Fascist Jew!
pi_48688014
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 16:10 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Kies de zuidelijkste stad, het kan nogal koud worden in het noorden. Kan je niet in Helsinki studeren? Een klasgenoot komt uit Tampere en volgens hem valt het uitgaan daar nogal tegen (nu vind ik dat ook in Helsinki, je kan het niet vergelijken met A'dam). Verder is Tampere een grotere stad, dus meestal meer te toen. Maar Porvoo ligt dichter bij de zee, dus makkelijker als je een cruise oid (=extreem populair hier) wilt maken.
Uitgaan in zowel Tampere als Helsinki valt tegen. Pak dan de boot naar Letland voor een nachtje feesten. Verder vind ik Tampere wel leuk, maar Helsinki leuker. Porvoo zegt me echt niets.
AFC Ajax | SS Lazio | SK Slavia | Bobby Haarms †
"Het gaat nu even slecht, maar je moet Ajax altijd blijven steunen hè," zei hij. Hij herhaalde zijn boodschap nog eens: "Altijd blijven steunen, die club. Daar ben je Ajacied voor."
  woensdag 25 april 2007 @ 11:28:41 #184
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_48698811
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 23:07 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Rare dag, maar dat zal wel omdat de meeste finnen op maandag en dinsdag zelf knetter lam zijn

een Fok!Finland meeting houden?
Wrom ook niet bitterballen eten en een fatsoenlijk biertje zie ik eik wel zitten

btw:
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 23:07 schreef PeuRac het volgende:

[..]

mn ouders bellen me gewoon op mn finse nummer, kost mij niks dus, en mn vriendin belt me af en toe op mn NL nummer (abbo) overdag, wat iets duurder is en 's avonds via Skype.

Verder vlieg ik regelmatig terug, ongeveer om de 6 tot 8 weken een weekje.
Ik heb mijn ouders gewoon skype aangesmeerd, scheelt hun ook weer in de kosten
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
pi_48704162
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 23:11 schreef Aanvoerder het volgende:

[..]

Uitgaan in zowel Tampere als Helsinki valt tegen. Pak dan de boot naar Letland voor een nachtje feesten. Verder vind ik Tampere wel leuk, maar Helsinki leuker. Porvoo zegt me echt niets.
Als je goed zoekt kan je echt wel goede bars vinden in Helsinki, waar ze wel goede muziek draaien. Ze zijn alleen wat kleiner en minder bekend. Afgelopen donderdag een bar gevonden waar ze live Jazz hebben (k was alleen dronken toen, dus ff zoeken waar die precies zat ).

Vanavond naar Lux, in de bovenste verdieping van Kampi (busstation/winkelcentrum). Niet mn favo plek, maar mn vrienden gaan erheen

@SW, ik heb je ff toegevoegd op msn.

[ Bericht 9% gewijzigd door PeuRac op 25-04-2007 14:02:36 ]
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  woensdag 25 april 2007 @ 15:01:27 #186
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_48706193
quote:
Op woensdag 25 april 2007 13:57 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Als je goed zoekt kan je echt wel goede bars vinden in Helsinki, waar ze wel goede muziek draaien. Ze zijn alleen wat kleiner en minder bekend. Afgelopen donderdag een bar gevonden waar ze live Jazz hebben (k was alleen dronken toen, dus ff zoeken waar die precies zat ).

Vanavond naar Lux, in de bovenste verdieping van Kampi (busstation/winkelcentrum). Niet mn favo plek, maar mn vrienden gaan erheen

@SW, ik heb je ff toegevoegd op msn.
Ik accepteer je zodra ik thuis kom van mijn stage . Ik was (2 weken geleden oid) in cafe Belge oid. Ondanks dat ik er geen Belgisch kon praten, vond ik het wel redelijk vertoeven daar...
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
  woensdag 25 april 2007 @ 19:12:43 #187
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_48714126
quote:
Op woensdag 25 april 2007 15:01 schreef SuperWeber het volgende:

[..]

Ik was (2 weken geleden oid) in cafe Belge oid. Ondanks dat ik er geen Belgisch kon praten, vond ik het wel redelijk vertoeven daar...
Boven bij Belge in de loungezaal is echt relaxt, lekkere pints drinken. (wel tegen de hoofdprijs) Hoorde dat er nu ook een beerhouse genaamd Rotterdam is geopend?
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
  woensdag 25 april 2007 @ 19:30:17 #188
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_48714796
quote:
Op woensdag 25 april 2007 19:12 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Boven bij Belge in de loungezaal is echt relaxt, lekkere pints drinken. (wel tegen de hoofdprijs) Hoorde dat er nu ook een beerhouse genaamd Rotterdam is geopend?
Klopt ik zat ook in de loungezaal, relaxed en idd de hoofdprijs

Bierhuis Rotterdam is in Kamppi, ondanks dat ze bijna alleen maar Belgisch bier verkopen (ze hebben wel een Feyenoordshirt hangen).

De alcoholprijzen zijn hier sowieso asociaal, dus daar kijk ik niet meer van op...
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
  woensdag 25 april 2007 @ 19:32:21 #189
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_48714878
quote:
Op woensdag 25 april 2007 19:30 schreef SuperWeber het volgende:

[..]

De alcoholprijzen zijn hier sowieso asociaal, dus daar kijk ik niet meer van op...
Ik weet het, wij gingen altijd in Tallinn inkopen doen net zoals de meeste Finnen. (plus leuk stappen daar)
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
  woensdag 25 april 2007 @ 19:49:15 #190
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_48715559
quote:
Op woensdag 25 april 2007 19:32 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Ik weet het, wij gingen altijd in Tallinn inkopen doen net zoals de meeste Finnen. (plus leuk stappen daar)
Ja mijn vriendin houdt niet zo van die "Russian whores" daar
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
  woensdag 25 april 2007 @ 20:16:22 #191
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_48716676
quote:
Op woensdag 25 april 2007 19:49 schreef SuperWeber het volgende:

[..]

Ja mijn vriendin houdt niet zo van die "Russian whores" daar
Is ze Fins?
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
  woensdag 25 april 2007 @ 20:17:42 #192
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_48716733
quote:
Op woensdag 25 april 2007 20:16 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Is ze Fins?
Jep
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
  woensdag 25 april 2007 @ 20:18:48 #193
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_48716794
quote:
Op woensdag 25 april 2007 20:17 schreef SuperWeber het volgende:

[..]

Jep
Aha, ik had eerst ook een Finse vriendin. (9 maanden maar) Die kunnen er over het algemeen ook wel wat van
Finse vrouwen zijn over het algemeen wel leuk, alleen was mijn vriendin iets té Fins.
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
  woensdag 25 april 2007 @ 20:22:03 #194
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_48716943
quote:
Op woensdag 25 april 2007 20:18 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Aha, ik had eerst ook een Finse vriendin. (9 maanden maar) Die kunnen er over het algemeen ook wel wat van
Finse vrouwen zijn over het algemeen wel leuk, alleen was mijn vriendin iets té Fins.
Te Fins in de vorm van??

Tot nog toe gaat het allemaal wel goed. Alhoewel we hier en daar wel eens tegen een cultuurverschilletje aanlopen, is het verder allemaal goed te doen
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
  woensdag 25 april 2007 @ 20:31:52 #195
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_48717356
quote:
Op woensdag 25 april 2007 20:22 schreef SuperWeber het volgende:

[..]

Te Fins in de vorm van??
Na de beginperiode (die super was!), waren er toch wel wat verschillen. Ze had een beetje een muur om haarzelf heen gebouwd, en was niet super open in alle dingen. Ik moest constant daar doorheen proberen te komen, heel vervelend... Die Finse stugheid was dat... Uiteindelijk daarop stukgelopen. (plus afstand nadat ik weer naar NL ben gegaan)
Maarja dit is natuurlijk strikt persoonlijk, ik ken veel verhalen waarbij het wel goed gaat!
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
  woensdag 25 april 2007 @ 21:24:16 #196
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_48719503
quote:
Op woensdag 25 april 2007 20:31 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Na de beginperiode (die super was!), waren er toch wel wat verschillen. Ze had een beetje een muur om haarzelf heen gebouwd, en was niet super open in alle dingen. Ik moest constant daar doorheen proberen te komen, heel vervelend... Die Finse stugheid was dat... Uiteindelijk daarop stukgelopen. (plus afstand nadat ik weer naar NL ben gegaan)
Maarja dit is natuurlijk strikt persoonlijk, ik ken veel verhalen waarbij het wel goed gaat!
Ik ken het, we hebben inmiddels meer dan een jaar... Ik loop ook weleens tegen die stugheid aan, maar de mooie momenten overheersen wat mij betreft. We proberen het nu eerst een half jaartje om daarna verder te kijken (ik zit hier ivm stage), eik kijken we nu al verder...
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
pi_48726877

KL 1169 21DEC AMSTERDAM HELSINKI 1310 1640
AY 401 21DEC HELSINKI KUUSAMO 1905 2020

AY 396 03JAN KUUSAMO HELSINKI 1400 1510
KL 1170 03JAN HELSINKI AMSTERDAM 1735 1915

Oftewel: Kerst dicht bij de Kerstman himself en oud & nieuw ook in Finland
pi_48729074
quote:
Op donderdag 26 april 2007 01:49 schreef hydraulix het volgende:

KL 1169 21DEC AMSTERDAM HELSINKI 1310 1640
AY 401 21DEC HELSINKI KUUSAMO 1905 2020

AY 396 03JAN KUUSAMO HELSINKI 1400 1510
KL 1170 03JAN HELSINKI AMSTERDAM 1735 1915

Oftewel: Kerst dicht bij de Kerstman himself en oud & nieuw ook in Finland
Voor dicht bij de kerstman moet je nog ff verder reizen hoor Heb je een speciale reden om kerst en nieuwjaar hier te vieren? Vuurwerk afsteken is hier trouwens verboden
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  donderdag 26 april 2007 @ 09:28:41 #199
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_48729204
quote:
Op donderdag 26 april 2007 09:23 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Voor dicht bij de kerstman moet je nog ff verder reizen hoor Heb je een speciale reden om kerst en nieuwjaar hier te vieren? Vuurwerk afsteken is hier trouwens verboden
Afgelopen nieuwjaar in Helsinki knalden ze er vrolijk op los hier...

Edit: als ik het me goed herinner (misschien was het de overheid wel) ik vraag het even na
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
pi_48729305
quote:
Op donderdag 26 april 2007 09:28 schreef SuperWeber het volgende:

[..]

Afgelopen nieuwjaar in Helsinki knalden ze er vrolijk op los hier...

Edit: als ik het me goed herinner (misschien was het de overheid wel) ik vraag het even na
Mij was verteld dat het de overheid was en na met een flinke groep Finnen nieuwjaar op de Dam te hebben gevierd (in de regen ) waren ze helemaal onder de indruk

Ohja, dr gaan vanavond nog een meisje en 2 andere jongens mee. En we gaan ff uitzoeken of we 'partners' uit andere landen mee mogen nemen
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  donderdag 26 april 2007 @ 09:36:15 #201
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_48729387
quote:
Op donderdag 26 april 2007 09:33 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Mij was verteld dat het de overheid was en na met een flinke groep Finnen nieuwjaar op de Dam te hebben gevierd (in de regen ) waren ze helemaal onder de indruk

Ohja, dr gaan vanavond nog een meisje en 2 andere jongens mee. En we gaan ff uitzoeken of we 'partners' uit andere landen mee mogen nemen
Geen probleem, ik sleep mijn partner ook mee... Die wilde ook bitterballen
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
  donderdag 26 april 2007 @ 10:37:46 #202
109106 umberrella
verraden door mijn illusies
pi_48730911
nou ik vond de nieuwejaar viering best wel tegen vallen...

erwerdt wel vuurwerk afgestoken door finnen maar niet echt bijzonder veel.
om 2 uur was ook alles echt al afgelopen buiten... Ik was op dat moment in nosturi dus heb misschien ook wel het meeste gemist.
I’ve had enough
Gonna stand up straight
And rebuild my life
Well you gotta have faith
  donderdag 26 april 2007 @ 11:12:04 #203
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_48731992
Ik heb het even nagevraagd en idd je mag tussen 18.00 oudejaarsdag en 06.00 nieuwjaarsdag vuurwerk afsteken
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
pi_48738893
Ja m'n oom en tante vieren daar hun 12,5 jarige huwelijk (we gaan met een groep van 8 personen welteverstaan Dus niet dat ik alleen mee ga met m'n oom en tante). We hebben daar ergens een huisje gehuurd (ik regel het niet en zal wel even vragen naar verdere details waar we exact verblijven etc. Ben wel benieuwd wat daar over te vertellen is)

We zullen hoogstwaarschijnlijk toch geen vuurwerk afsteken
Het lijkt mij erg leuk om daar een husky- en sneeuwscootertocht te doen. Daarnaast misschien nog snowboarden en ik hoop het noorderlicht te zien. Nogmaals: ik weet niet echt precies waar we verblijven, maar ik hoop wel dat we verder het noorden in trekken.
pi_48762200
quote:
Op donderdag 26 april 2007 09:36 schreef SuperWeber het volgende:

[..]

Geen probleem, ik sleep mijn partner ook mee... Die wilde ook bitterballen
Die andere jongens viel dus nog wel mee maar ik vond het wel een gezellige avond, vooral de 'after-party' was erg interessant
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_48762265
quote:
Op donderdag 26 april 2007 14:31 schreef hydraulix het volgende:
Ja m'n oom en tante vieren daar hun 12,5 jarige huwelijk (we gaan met een groep van 8 personen welteverstaan Dus niet dat ik alleen mee ga met m'n oom en tante). We hebben daar ergens een huisje gehuurd (ik regel het niet en zal wel even vragen naar verdere details waar we exact verblijven etc. Ben wel benieuwd wat daar over te vertellen is)

We zullen hoogstwaarschijnlijk toch geen vuurwerk afsteken
Het lijkt mij erg leuk om daar een husky- en sneeuwscootertocht te doen. Daarnaast misschien nog snowboarden en ik hoop het noorderlicht te zien. Nogmaals: ik weet niet echt precies waar we verblijven, maar ik hoop wel dat we verder het noorden in trekken.
Onder de poolcirkel zal je zeker geen noorderlicht zien, en het is maar in een bepaalde periode van het jaar, dus misschien handig om uit te zoeken wanneer dat precies is. Husky en sneeuwscooters zal je ook hoofdzakelijk in Lapland zien hou wel rekening met temperaturen tot -40 daar (en dat is geen grapje).
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  vrijdag 27 april 2007 @ 02:32:53 #207
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_48763351
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 01:33 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Onder de poolcirkel zal je zeker geen noorderlicht zien, en het is maar in een bepaalde periode van het jaar, dus misschien handig om uit te zoeken wanneer dat precies is.
Wat een bullshit, Noorderlicht komt in Nederland en zelfs in zuidelijkere streken voor. Het heeft te maken met het magnetisch veld van de aarde en de zonneactiviteit. (zonnevlammen die elektrische lading uitstoten) Ik heb het zeer vaak in Helsinki gezien, alleen is er daar veel lichtvervuiling dus zie je het alleen maar als er hele sterke activiteit is. (zelfs de meeste Finnen weten dit niet, omdat dit puur wetenschap is. Ze versleten me voor gek, maar ik heb 'helaas' wel gelijk )
Wel een tip om naar de poolcirkel te gaan omdat het het überdonker is, en vaker helder is. (die sterren )
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
  vrijdag 27 april 2007 @ 08:46:58 #208
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_48765866
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 01:31 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Die andere jongens viel dus nog wel mee maar ik vond het wel een gezellige avond, vooral de 'after-party' was erg interessant
Zeker een töffe afterparty en interessante discussies ook, moeten we vaker doen
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
  dinsdag 1 mei 2007 @ 14:57:09 #209
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_48890168
quote:
Op woensdag 25 april 2007 19:30 schreef SuperWeber het volgende:
Bierhuis Rotterdam is in Kamppi, ondanks dat ze bijna alleen maar Belgisch bier verkopen (ze hebben wel een Feyenoordshirt hangen).
En ze hebben een telefoonnummer dat met 010 begint

* bug_me_not2 is net terug uit Finland na daar bijna 5 jaar gewoond te hebben.
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
  maandag 7 mei 2007 @ 14:32:52 #210
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_49100609
Wie heeft het "ESC 2007 village" voor Kamppi al bezocht
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
pi_49111560
vakantieplannen voor de zomer beginnen vaste vormen aan te nemen!

wel nog een vraag: vorig jaar heb ik een rondtocht gemaakt (helsinki, archipel, tampere, Ruunaa, Saimaa meer) en daar steeds in houten hutjes/huisjes op campings gelogeerd: lekker goedkoop: 30 euro per huisje per nacht gemiddeld, behalve bij Helsinki, daar een hotel gedaan. Dit jaar zou ik graag langere tijd in Helsinki verblijven. Om daar de kosten redelijk te houden ben ik alternatieven voor 'n hotel aan het bekijken: een kookplekje voor mezelf zou ik wel handig vinden, zat te denken aan appartementje/hostel danwel een huisje, maar zie zitten natuurlijk weer ver buiten het centrum.

Wellicht dat hier mensen met ervaring zijn?


Dit ziet er op zicht niet slecht uit trouwens:
http://www.hostelacademica.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=11&Itemid=12
  maandag 7 mei 2007 @ 20:31:05 #212
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_49115475
quote:
Op maandag 7 mei 2007 19:07 schreef winterapfel het volgende:
knip
Kijk hier eens? http://www.hotelli-ava.fi/index2.htm
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
  maandag 7 mei 2007 @ 20:49:24 #213
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_49116309
Academica hostel ben ik wezen kijken, maar het zag er a/d buitenkant uit als een veredeld studentenhuis (mijn ouders komen binnenkort, dus ik was op zoek naar iets fatsoenlijks) dus ik heb de moeite niet eens genomen om binnen te kijken. De site ziet er idd wel veelbelovend uit

Het Ava hotel daarentegen heb ik wel geboekt voor mijn ouders
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
pi_49118996
kijk, dit zijn alvast bruikbare tips!
  maandag 7 mei 2007 @ 21:50:58 #215
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_49119576
ja als ik dan eindelijk op vakantie kan en mag dan ga ik liever naar Brazilië ofzo, omdat aldaar de zon schijnt. Maar het schijnt wel heel mooi te zijn ja.
Asics neemt de tijd.
Asics geniet. Lees mijn columns op http://www.raaskal.com
pi_49120590
quote:
Op maandag 7 mei 2007 21:50 schreef Asics het volgende:
ja als ik dan eindelijk op vakantie kan en mag dan ga ik liever naar Brazilië ofzo, omdat aldaar de zon schijnt. Maar het schijnt wel heel mooi te zijn ja.
Brazilië (deel 2)


maar het is inderdaad erg gaaf, je moet er wel van houden, en dat doe ik! 't hele sfeertje, en zoveel groen, stilte, rust, natuur, water. En tenminste 'n land met lekkere zomer en briljante winter
pi_49120935
quote:
Op maandag 7 mei 2007 14:32 schreef SuperWeber het volgende:
Wie heeft het "ESC 2007 village" voor Kamppi al bezocht
Nog niet, is het de moeite waard? Ik ga woensdag misschien, dan staat ook een tripje naar de dierentuin geplaned
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_49121021
quote:
Op maandag 7 mei 2007 21:50 schreef Asics het volgende:
ja als ik dan eindelijk op vakantie kan en mag dan ga ik liever naar Brazilië ofzo, omdat aldaar de zon schijnt. Maar het schijnt wel heel mooi te zijn ja.
Het is hier heel mooi, vooral nu de boomen en planten groen beginnen te worden (nu pas ja) en de bloemen langzaam de grond uit komen. Zelfs in de stad Helsinki is het al mooi
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  maandag 7 mei 2007 @ 22:22:42 #219
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_49121170
quote:
Op maandag 7 mei 2007 22:19 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Het is hier heel mooi, vooral nu de boomen en planten groen beginnen te worden (nu pas ja) en de bloemen langzaam de grond uit komen. Zelfs in de stad Helsinki is het al mooi
hoe lang duurt de zomer?
is het wel eens lekker warm enzo.
Asics neemt de tijd.
Asics geniet. Lees mijn columns op http://www.raaskal.com
pi_49121278
quote:
Op maandag 7 mei 2007 22:22 schreef Asics het volgende:

[..]

hoe lang duurt de zomer?
is het wel eens lekker warm enzo.
Ik heb zomer vakantie van eind mei tot begin september, het grootste gedeelte van die vakantie zal ik in Barcelona, London, Wenen, Dresden en St. Petersburg doorbregen (je moet wat met int vrienden ) dus die maak ik niet mee. Maar in de zomer is het zeker wel boven de 20 graden in Helsinki
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  maandag 7 mei 2007 @ 22:29:06 #221
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_49121483
3 maanden vakantie? zit je nog op school ofzo

wel lekker hoor!
Asics neemt de tijd.
Asics geniet. Lees mijn columns op http://www.raaskal.com
  maandag 7 mei 2007 @ 23:31:31 #222
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_49125144
quote:
Op maandag 7 mei 2007 21:40 schreef winterapfel het volgende:
kijk, dit zijn alvast bruikbare tips!
Mijn ouders hebben er ook gezeten en die vonden het prima. Ze zaten de keer ervoor in het Presidentii, maar dat vonden ze toch iets te prijzig. (het is ook gewoon een oud hotel!)
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_49127586
quote:
Op maandag 7 mei 2007 22:29 schreef Asics het volgende:
3 maanden vakantie? zit je nog op school ofzo

wel lekker hoor!
Ik zit nog op school ja, ik had zelf liever 4 weken vakantie gehad en dan wat meer door het jaar heen, maar dat zit er niet in helaas. Dus ga ik maar wat vrienden bezoeken.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  dinsdag 8 mei 2007 @ 08:13:44 #224
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_49131056
quote:
Op maandag 7 mei 2007 22:17 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Nog niet, is het de moeite waard? Ik ga woensdag misschien, dan staat ook een tripje naar de dierentuin geplaned
Mja moeite waard, ik heb het nog niet echt geopend gezien, misschien a.s. zaterdag even kijken. Het schijnt dat ze er een groot scherm gaan plaatsen, dus dat wordt dan waarschijnlijk ouderwets Fins zuipen . Afgelopen zaterdag ben ik in de dierentuin geweest. Dat was wel de moeite waard vond ik, ook het boottripje erheen was leuk. Let ook even op die joekels van ijsbrekers die daar aangemeerd liggen, (ik zal daar vanavond even een foto van posten) ...
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
pi_49131474
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 08:13 schreef SuperWeber het volgende:

[..]

Mja moeite waard, ik heb het nog niet echt geopend gezien, misschien a.s. zaterdag even kijken. Het schijnt dat ze er een groot scherm gaan plaatsen, dus dat wordt dan waarschijnlijk ouderwets Fins zuipen . Afgelopen zaterdag ben ik in de dierentuin geweest. Dat was wel de moeite waard vond ik, ook het boottripje erheen was leuk. Let ook even op die joekels van ijsbrekers die daar aangemeerd liggen, (ik zal daar vanavond even een foto van posten) ...
Wij zijn lui en gaan waarschijnlijk met de Metro
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  dinsdag 8 mei 2007 @ 09:03:51 #226
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_49131737
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 08:46 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Wij zijn lui en gaan waarschijnlijk met de Metro
Die ijsbrekers zie je ook vanaf het "dierentuineiland". Met de metro kan ook, klein stukje lopen vanaf Kulosaari en dan de brug naar de dierentuin over

(Eik is met de boot voor nog luiere mensen )
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
pi_49148456
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 09:03 schreef SuperWeber het volgende:

[..]

Die ijsbrekers zie je ook vanaf het "dierentuineiland". Met de metro kan ook, klein stukje lopen vanaf Kulosaari en dan de brug naar de dierentuin over

(Eik is met de boot voor nog luiere mensen )
De boot vertrekt toch vanaf de markt? Dat is een pokke eind lopen vanaf t staton (of tram 3B nemen), de metro stopt recht onder t station
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  dinsdag 8 mei 2007 @ 19:01:48 #228
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_49154595
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 16:29 schreef PeuRac het volgende:

[..]

De boot vertrekt toch vanaf de markt? Dat is een pokke eind lopen vanaf t staton (of tram 3B nemen), de metro stopt recht onder t station
Met tram 4 die ik toch al moet nemen om op het station te komen, een paar haltes later uitstappen is het toch echt een stukje korter lopen naar de markt dan vanaf Kuulosari naar de dierentuin lopen .

Maar misschien is beide opties voor luie mensen
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
  dinsdag 8 mei 2007 @ 19:32:52 #229
109106 umberrella
verraden door mijn illusies
pi_49155869
pff ik ging ook proberen om met de metro naar die dierentuin te gaan.. maar ik wist niet welke kant ik op moest lopen en niemand in die omgeving daar wist het :S
I’ve had enough
Gonna stand up straight
And rebuild my life
Well you gotta have faith
  dinsdag 8 mei 2007 @ 19:45:09 #230
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_49156347


Hierbij nog even de ijsbrekers. 2 op de voorgrond en een kleintje een stukje verderop. De reden waarom ik ze eik zo "leuk" vind is vanwege de naam van de eerste ijsbreker die je ziet: "Sisu" even een quote om het uit te leggen
quote:
I'm sure if you asked a hundred people in Finland "What makes the Finns so special?", at least half of them would mention a thing called sisu.
Sisu is something Finns are really proud of. They have even named a car brand and a brand of throat pastilles after it. Sisu is a key word of the Finnish language. It's really difficult to translate: stamina, balls, putting-up with something, toughness, gritting your teeth... Something along those lines, maybe.
Sisu is magcal, it's a force that takes over and empowers its carrier with the ability to perform beyond human capabilities.
It's a non-aggressive, rather passive, introvert thing: Finns don't usually invade other countries (unless they're really drunk, of course), but they are the fiercest imaginable defenders.
Ask a hundred- year- old Finn how he or she's done it and they'll say "with sisu". Ask how Finland managed to get out of WW II relatively unscathed, and they'll mention sisu (maybe it was also because they managed to swap sides shortly before the war ended...). Ask them why anyone would voluntarily ski 50 kilometres on a Sunday afternoon in minus thirty degrees - it's the sisu that makes them do it.
Sisu is spending your entire summer in the forest in pouring rain, loving every second of it. Sisu is paying five euros for a domestic cucumber because it was grown in extreme conditions, providing jobs for your people above the arctic circle. Sisu is falling on your face during a 10 000 m Olympic final and finishing with a new world record. Sisu is to stay in the sauna just a little bit longer than all the others and maintain a relaxed facial expression even if it's just for oneself. (...)
Sisu is much like a turbo charger that kicks in when the going gets tough: In order to evoke it, you have to put the Finns against the wall, corner them, put them in a hopeless situation. First they'll go all white and silent, then they'll pump themselves up with that mythological force that enables them to endure the unendurable and tolerate the intolerable.
If you have an aggressive personality, give yourself a practical demonstration of sisu. I suggest a weekend night. Pick a fight with a Finn and beat him up for hours - chances are he won't budge, he won't move, he will just stare at you with a grim smile. And finally, when you're knuckles are sore and you can't lift your tired fists anymore, he'll say: "Gotcha!"
That's sisu.
(Uit: From Finland with love van Roman Schatz) Best de moeite waard om te lezen
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
pi_49157440
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 19:01 schreef SuperWeber het volgende:

[..]

Met tram 4 die ik toch al moet nemen om op het station te komen, een paar haltes later uitstappen is het toch echt een stukje korter lopen naar de markt dan vanaf Kuulosari naar de dierentuin lopen .

Maar misschien is beide opties voor luie mensen
De 3b stopt bij de haven

We weten trouwens niet welke metro te nemen, dus nemen we waarschijnlijk toch de tram, als we nog gaan, want we hebben niet veel tijd komen we net achter
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_49242881
gave finland shots tussen de liedjes van het songfestival


songfestival jah
  donderdag 10 mei 2007 @ 23:19:28 #233
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_49249933
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 20:10 schreef PeuRac het volgende:

[..]

De 3b stopt bij de haven
Niet de 3T nemen, want dan ga je helemaal via Töölo.... (spreekt uit ervaring)
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_49253532
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 23:19 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Niet de 3T nemen, want dan ga je helemaal via Töölo.... (spreekt uit ervaring)
Volgende keer beter op de kaart kijken die in de tramhaltes hangt bij de 3T/B staat er duidelijk een pijl met de rijrichting

De dierentuin viel nogal tegen, het is geen Burgers Zoo, maar voor 6 euro krijg je een leuke veertocht, met een mooie wandeling over het eiland waar de dierentuin op is. Dus opzich de moeite wel waard.

Misschien dat het in de zomer leuker is, nu waren de dieren niet echt actief en veel hokken zelfs leeg
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  vrijdag 11 mei 2007 @ 08:00:37 #235
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_49256605
Klopt er waren nog niet zoveel dieren buiten... Maar ach het houdt je weer van de straat he
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
pi_49258946
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 08:00 schreef SuperWeber het volgende:
Klopt er waren nog niet zoveel dieren buiten... Maar ach het houdt je weer van de straat he
Zeker, en goed gezeldschap is altijd wel prettig
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  vrijdag 11 mei 2007 @ 13:05:39 #237
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_49264482
Ik zou zelf liever naar Seuresaari gaan dan de dierentuin... Met al die eekhoorns en tamme pimpelmeesjes is het daar ook leuk vertoeven. (vergeet niet pinda's voor de eekhoorns mee te nemen)
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
  vrijdag 11 mei 2007 @ 13:19:50 #238
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_49265028
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 13:05 schreef Public_NME het volgende:
Ik zou zelf liever naar Seuresaari gaan dan de dierentuin... Met al die eekhoorns en tamme pimpelmeesjes is het daar ook leuk vertoeven. (vergeet niet pinda's voor de eekhoorns mee te nemen)
Ah, dat was ik vergeten de laatste keer dat ik daar was (Ik woon er vlakbij) Seurasaari is zeker de moeite waard, binnenkort gaat het daadwerkelijk open en vanaf dan moet je geloof ik betalen voor entree... (Dan zijn echter wel die ouderwetse huisjes geopend enzo...)
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
pi_49269503
Seuresaari is toch t openlucht museum? Misschien dat we daar ook nog wel heen gaan. Ik zit hier nog 2 weken tot de zomer en daarna van sept tot jan weer
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_49300880
Morgen naar Porvoo, iemand ideetjes wat te doen? Is er iets speciaals te zien waar we heen moeten? We gaan met de auto
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_49339517
heeft iemand toevallig de opening van het Eurovisie Songfestival (via een link, of dat we dvd's uitwisslen?). Wil dit graag nog een aantal keer terug zien, niet vanwege Lordi maar wel vanwege de geweldige shots!

pi_49357017
En hier ga ik ook nog eens naar toe
Ik support gevallen topclubs!
pi_49361476
Ik heb t hele song festival gemist, dankzij een project van school terwijl het hier overal(!) live te volgen was. Op elke straat hoek hangt een scherm waar ze t op lieten zien.

Porvoo viel een beetje tegen, we waren vergeten dat het moederdag was dus alles was gesloten en t was extreem rustig.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  maandag 14 mei 2007 @ 14:04:28 #244
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_49362874
Het is toch meer een Eastern eurovision song contest tegenwoordig, dus daar heb je niks aan gemist. Bovendien zat de stad vol met stinkend trage toeristen

Ik heb gisteren Suomenlinna bezocht... Best een leuk eiland en zeker de moeite waard om er een keertje te gaan kijken...
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
  maandag 14 mei 2007 @ 16:15:22 #245
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_49368619
quote:
Op maandag 14 mei 2007 14:04 schreef SuperWeber het volgende:

Ik heb gisteren Suomenlinna bezocht... Best een leuk eiland en zeker de moeite waard om er een keertje te gaan kijken...
In de zomer is het erg goed vertoeven... Lekker op het gras picknicken en rondhangen tot 's avonds laat. Ben daar voor het laatst geweest toen de zee stijf bevroren was, wat een uitzicht! Echt machtig...
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
  maandag 14 mei 2007 @ 20:39:05 #246
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_49377746
quote:
Op zondag 13 mei 2007 19:03 schreef winterapfel het volgende:
heeft iemand toevallig de opening van het Eurovisie Songfestival (via een link, of dat we dvd's uitwisslen?). Wil dit graag nog een aantal keer terug zien, niet vanwege Lordi maar wel vanwege de geweldige shots!

Njouw niet de allerbeste kwaliteit: http://www.youtube.com/watch?v=rEErnnErJaM

Volgens mij had ook 1 v/d Finse dagbladen of yle (de Finse tv) een online versie van de complete show....
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
  donderdag 17 mei 2007 @ 22:21:00 #247
138914 Slappy
ambtenaar
pi_49493867
Hallo.
Na al die postieve verhalen over dit prachtig land.
Had ik een paar vragen:
Ik wil in de zomer 2 weken in Finland rondbrengen
Maar ik ga waarschijnelijk alleen is dit een probleem?
En hoe zit het met taal?spreken ze goed Engels daar?
En de prijzen kwa boodschappen?/De prijzen van drank en rookwaar is toch zo duur?
Gelukig rook ik niet en drink ik amper
En wat is het beste vervoer om in Finland te komen?
En is het verblijf goedkoop daar?
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
pi_49494118
quote:
Op donderdag 17 mei 2007 22:21 schreef Slappy het volgende:
Hallo.
Na al die postieve verhalen over dit prachtig land.
Had ik een paar vragen:
Ik wil in de zomer 2 weken in Finland rondbrengen
Maar ik ga waarschijnelijk alleen is dit een probleem?
En hoe zit het met taal?spreken ze goed Engels daar?
En de prijzen kwa boodschappen?/De prijzen van drank en rookwaar is toch zo duur?
Gelukig rook ik niet en drink ik amper
En wat is het beste vervoer om in Finland te komen?
En is het verblijf goedkoop daar?
Alleen lijkt me absoluut geen probleem. Engels wordt (bijna?) overal gesproken.
Vervoer (in oplopende prijst): air berlin vanaf Dusseldorf, SN Brussels vanaf Brussel, Blue 1 vanaf Schiphol
Vooral groente is duur.

Ga je camperen? Blokhutten huren?

Iemand correcties/aanvullingen?
  donderdag 17 mei 2007 @ 22:32:22 #249
138914 Slappy
ambtenaar
pi_49494382
Blokkenhutten is dat duur?
Camperen is ook een optie heb een lichte stevige 3 personen tent
En de mensen zijn daar heel verlegen toch?
En gastvriendelijk?
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
pi_49495586
quote:
Op donderdag 17 mei 2007 22:32 schreef Slappy het volgende:
Blokkenhutten is dat duur?
Camperen is ook een optie heb een lichte stevige 3 personen tent
En de mensen zijn daar heel verlegen toch?
En gastvriendelijk?
Ontzettend gast vriendelijk.. mannen zijn wellicht typisch, vrouwen zijn veel minder verlegen/teruggetrokken.

twee campings met blokhutten, als voorbeeld (beide ben ik zelf geweest)
http://www.solliden.fi/nl/camping.php
http://www.ruunaanmatkailu.fi/accommodation.html

Scheelt in elk geval slepen met matjes, branders, keukenuitrusting etc

Wat wil je gaan doen? Rondtrekken? Welke streek?
pi_49499915
Morgen ga ik naar Suomalinnen, ondanks dat het officieel nog niet open is (in juni pas), krijgen wel volgens mij wel een rondleiding.

@Slappy, roken is iets duurder, niet veel, drank is in de winkel een stuk duurder (2 euro voor een flesje bier). In de clubs betaal je iets meer voor je biertje, maar krijg je ook een groter glas en de entree is lager. Hou er wel rekening mee dat je overal 2 euro betaald voor je jas.

Aangezien niemand op de wereled, behalve die 5 miljoen finnen, Fins spreekt, kunnen de meesten wel engels. De boodschappen zijn nouwelijks duurder, groente en fruit moet alleen langer reizen om hier te komen, dus is het binnen een paar dagen bedorven.

Vliegen is meestal het goedkoopst, Airberlin vanaf dusseldorf, dan heb je vanavond 60 euro al een enkele reis als je op tijd boekt.

Qua verlegenheid, een nuchtere fin zal je zelden of nooit aanspreken, en kan schrikken als je ze wat vraagt. (vooral erg grappig als je tijdens je rondje hardlopen ineens een hond gaat aaien van iemand, die schrikken zich dood ), als ze wat drinken (en dat doen er veel hier), valt het wel mee. Vrouwen lijken vaak nog opener te zijn als de mannen.

Finnen zijn heel erg op zichzelf, dus echt gastvriendelijk zijn ze niet, als je bij een fin op een feestje wordt uitgenodigd, neem dan je eigen drank/hapjes mee!
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_49520274
Ik ben van plan de komende zomer naar Finland (ok, en misschien een paar dagen Estland) te gaan. Daar wil ik naar Helsinki, Oulu en Kuusamo (ivm Oulanka park). Wat zijn nog meer echt bezienswaardigheden in Finland?
Ik ken overigens ook nog wel wat Finnen in Espoo, Lahti en Tampere. Zijn die steden ook de moeite waard?

Of kan ik net zo goed Estland wat dieper ingaan en bijvoorbeeld Tartu en het nationale park daar bezoeken?
  vrijdag 18 mei 2007 @ 19:58:04 #253
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_49520631
Bier is absoluut niet duurder dan in bijv. amsterdam, zelfs niet in de meest trendy clubs...

Finnen spreken errug weinig Engels, daarvoor moet je bij de Finse vrouwen zijn. En idd, finnen zijn veel meer op zichzelf, misschien komt dat door het feit dat ze meestal pas vanaf hun zesde levensjaar naar school gaan.
"An expert is one who knows more and more about less and less until he knows absolutely everything about nothing."
  vrijdag 18 mei 2007 @ 20:02:11 #254
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_49520790
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 19:58 schreef Mitä_kuuluu het volgende:
Bier is absoluut niet duurder dan in bijv. amsterdam, zelfs niet in de meest trendy clubs...

Finnen spreken errug weinig Engels, daarvoor moet je bij de Finse vrouwen zijn. En idd, finnen zijn veel meer op zichzelf, misschien komt dat door het feit dat ze meestal pas vanaf hun zesde levensjaar naar school gaan.
Jouw avatar staat hier in de kast
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
  vrijdag 18 mei 2007 @ 20:24:31 #255
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_49521667
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 20:02 schreef SuperWeber het volgende:

[..]

Jouw avatar staat hier in de kast


Eindelijk eens iemand die het herkent!!

ik ben de mijn kwijt In augustus maar eens een nieuwe halen
"An expert is one who knows more and more about less and less until he knows absolutely everything about nothing."
  vrijdag 18 mei 2007 @ 21:15:15 #256
138914 Slappy
ambtenaar
pi_49523606
Hoe zit dat met school daar?
Ik heb gehoord dat School daar gratis om te volgen is behalve les spul(boeken enzovoort)
En zijn ze daar echt allemaal zo hoog geleerd?
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
pi_49523695
Scholen zijn inderdaad gratis, maar je moet wel een flink lastige toelatings toets doen, bij mij op school kwamen 1000 leerlingen voor 100 studie plaatsten een toets maken.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  vrijdag 18 mei 2007 @ 21:23:01 #258
138914 Slappy
ambtenaar
pi_49523847
Anders gewoon een Finse vrouw zoeken en dan via haar emigreren
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
pi_49523879
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 21:23 schreef Slappy het volgende:
Anders gewoon een Finse vrouw zoeken en dan via haar emigreren
ik zou t zo doen!

Of andersom: emigreren voor werk en dan een finse vrouwe zoeken
  vrijdag 18 mei 2007 @ 21:29:52 #260
138914 Slappy
ambtenaar
pi_49524086
Nou mooie vrouwen daar toch
Maar waar is het wintersport gebied in Finland?
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  vrijdag 18 mei 2007 @ 22:02:40 #261
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_49525160
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 21:24 schreef winterapfel het volgende:

[..]

ik zou t zo doen!

Of andersom: emigreren voor werk en dan een finse vrouwe zoeken
Dit heeft een vriend van mij dus gedaan...

80% van de Finse vrouwen hebben een klein buikje, als je daar van houdt, dan

Wintersporten is redelijk te doen, maar is wel anders dan in Frankrijk oid... een uurtje buiten Helsinki heb je een aantal pistes en in het hoge noorden is in de winter altijd wel sneeuw... alleen niet zo superveel bergen
"An expert is one who knows more and more about less and less until he knows absolutely everything about nothing."
  vrijdag 18 mei 2007 @ 22:22:22 #262
138914 Slappy
ambtenaar
pi_49525901
Heeft je vriend daar een vrouw gevonden
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
pi_49526304
Ik ga heel veel met een grote groep buitenlanders om hier (van Aziaten tot Candezen, en alles wat er tussen ligt) en over het algemeen wordt er toch wel gezegd dat Finse mensen niet echt bepaald de mooiste van de wereld zijn. Zweedse en Noorse zijn toch wel mooier Ook de gemiddelde Nederlandse vrouw vind ik mooier als een Finse
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  vrijdag 18 mei 2007 @ 22:36:51 #264
138914 Slappy
ambtenaar
pi_49526427
Maria Mena
Dat soort uiterlijk kom je zeker veel tegen?
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  vrijdag 18 mei 2007 @ 22:46:34 #265
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_49526792
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 22:22 schreef Slappy het volgende:
Heeft je vriend daar een vrouw gevonden
Ze gaan in augustus trouwen en hebben inmiddels een dochter... toppunt van internationalisering: aangezien zij half zweeds is, spreekt zij zweeds tegen haar, hij spreekt nederlands met haar, onderling spreken ze engels en straks (en nu ook al) natuurlijk Fins...
"An expert is one who knows more and more about less and less until he knows absolutely everything about nothing."
  vrijdag 18 mei 2007 @ 23:41:53 #266
138914 Slappy
ambtenaar
pi_49529016
Ohh wat leuk.
Maar als ik het goed begrijp is zij Fins en hij Nederlands?
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  vrijdag 18 mei 2007 @ 23:44:50 #267
110962 Jaguarized
Globetrotter
pi_49529122
Hee wat vet, een Finland topic! Ik heb inmiddels een hoop Finse vrienden!
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
  vrijdag 18 mei 2007 @ 23:46:58 #268
138914 Slappy
ambtenaar
pi_49529206
Sorry dat ik zoveel vragen stel ben gewoon nieuwsgierig
En zijn die Finnen echt zo verlegen?
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
pi_49529327
In het begin misschien, maar als je met ze begint te praten en je kent ze een beetje dan komen ze echt wel los hoor. Ik heb een half jaar in Turku gestudeerd en echt een geweldige tijd gehad. Heb er mn vriendin leren kennen (zij was ook op 'erasmus' in Finland).

Moet binnenkort nog maar weer eens naar Finland. Heerlijk land!!!
  vrijdag 18 mei 2007 @ 23:51:43 #270
138914 Slappy
ambtenaar
pi_49529399
En nog steeds aan met die vriedin
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  zaterdag 19 mei 2007 @ 00:03:16 #271
110962 Jaguarized
Globetrotter
pi_49529806
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 23:46 schreef Slappy het volgende:
Sorry dat ik zoveel vragen stel ben gewoon nieuwsgierig
En zijn die Finnen echt zo verlegen?
Geef ze een paar biertjes en ze komen helemaal los.
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
  zaterdag 19 mei 2007 @ 00:07:03 #272
138914 Slappy
ambtenaar
pi_49529949
Is het net zoals Noorwegen zo Metal land
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  zaterdag 19 mei 2007 @ 00:50:57 #273
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_49531089
quote:
Vrouwen lijken vaak nog opener te zijn als de mannen.
Dat komt omdat je een buitenlander bent, en je dus anders bent dan de 'saaie' Finse man... Dus per definitie interessant hehe.
quote:
80% van de Finse vrouwen hebben een klein buikje, als je daar van houdt, dan
Nou, dan ken je de verkeerde Finse vrouwen ! Ik vind Finse vrouwen echt heel mooi, het zijn erg mooie vrouwen en hebben vaak schitterende ogen! (smelten...) Ze zijn ook vaak niet zo arrogant als de mooie Nederlandse vrouwen, die gelijk een air hebben van hier tot Tokio als ze weten dat ze er leuk uit zien.

I love[d] Finnish ladies
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
  zaterdag 19 mei 2007 @ 02:12:28 #274
110962 Jaguarized
Globetrotter
pi_49532659
Oh en een vooroordeel is volgens mij dat Finse dames blond zijn, ik ken meer brunettes dan blondines. Voor blondines moet je meer in Zweden zijn.
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
  zaterdag 19 mei 2007 @ 15:16:53 #275
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_49541613
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 02:12 schreef Jaguarized het volgende:
Oh en een vooroordeel is volgens mij dat Finse dames blond zijn, ik ken meer brunettes dan blondines. Voor blondines moet je meer in Zweden zijn.
Zijn er ook wel veel blond hoor
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
  zaterdag 19 mei 2007 @ 16:47:01 #276
138914 Slappy
ambtenaar
pi_49543891
Wat is een goedkope(blijft een Nederland) en goede reisorganisatie voor Finland ?
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  zaterdag 19 mei 2007 @ 17:02:35 #277
110962 Jaguarized
Globetrotter
pi_49544381
Voor wat? Een citytrip of een los ticket?
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
  zaterdag 19 mei 2007 @ 17:40:36 #278
138914 Slappy
ambtenaar
pi_49545702
Gewoon verblijf.
Hotel of jeugdherberg.
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  maandag 21 mei 2007 @ 20:35:08 #279
136666 Relin
Suomi Powerrrr!
pi_49621101
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 19:48 schreef Giraffe het volgende:
Ik ben van plan de komende zomer naar Finland (ok, en misschien een paar dagen Estland) te gaan. Daar wil ik naar Helsinki, Oulu en Kuusamo (ivm Oulanka park). Wat zijn nog meer echt bezienswaardigheden in Finland?
Ik ken overigens ook nog wel wat Finnen in Espoo, Lahti en Tampere. Zijn die steden ook de moeite waard?

Of kan ik net zo goed Estland wat dieper ingaan en bijvoorbeeld Tartu en het nationale park daar bezoeken?
Ik ben in 2004 voor het eerst in Finland geweest en toen een rondreis van een dag of 12 gemaakt. Helsinki - Tampere - Vaasa - Oulu - Rovaniemi - Kuusamo - Kuopio - Nurmes - Joutsa - Helsinki (geloof dat dat de volgorde was...)

Oulu zelf vond ik niet zo boeiend. Omgeving heb ik niet zo heel veel van gezien, maar de stad zelf was redelijl saai.
Espoo is gewoon saai. Lahti is ook niet al te boeiend. De stad is in de oorlog helemaal verwoest en weer opnieuw opgebouwd, dus weinig cultuur.
Tampere ben ik 2x geweest. Is wel leuk voor een dag of 2, maar zeker niet langer.
Kuusamo is wel tof. Stadje zelf is niks, maar het park daar is wel mooi, mits het droog is
Verder kom je vanzelf in de natuur terecht, zodra je een stad uitrijdt.

Estland ben ik alleen in Tallinn geweest, kan verder weinig er over zeggen dus,
Go Hard Or Go Home
http://www.rp-originals.nl
  maandag 21 mei 2007 @ 20:36:25 #280
136666 Relin
Suomi Powerrrr!
pi_49621157
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 17:40 schreef Slappy het volgende:
Gewoon verblijf.
Hotel of jeugdherberg.
kijk eens of hostelworld of iets dergelijke. Staan genoeg hostels / budget hotels op.
Go Hard Or Go Home
http://www.rp-originals.nl
  maandag 21 mei 2007 @ 21:40:25 #281
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_49623955
Espoo is niet echt een stad natuurlijk... Gewoon een suburb van Hki. (net als Vantaa bijv.)

Espoo Blues!!!
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_49626070
En met een CJP (als je die al hebt, anders kost dat je 15 euro per jaar dat je lid wil zijn) krijg je korting op alle Hostelling International hostels.
pi_50987407
Zie onderstaand.

[ Bericht 95% gewijzigd door Drasss op 30-06-2007 01:21:48 ]
pi_50990801
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 23:16 schreef Drasss het volgende:
Ik ben van plan om in de winter een trip te gaan maken met een gehuurde auto. Bedoeling is om steden plus wintersport gebieden te bezoeken. Denk aan Ruka/Himos/Levi etc en de grotere steden zoals Helsinki/Kuusamo/Rovaniemi/Turku.

Hebben jullie nog tips om dit goed te organiseren? Overnachten is ook een lastige omdat ik steeds maar 1 max 2 dagen blijf per stad/streek. Auto huren gewoon op het vliegveld van Helsinki neem ik aan of scheelt het fix om het ergens anders te doen?

Even tijdsagenda wat ik in men hoofd heb:

Dag 1 Helsinki aankomst.
Dag 2 Jyvaskyla
Dag 3 Kuopio
Dag 4 Kuopio skien
Dag 5 Kajaani
Dag 6 Kuusamo
Dag 7 Kuusamo skien
Dag 8 Levi skien
Dag 9 Levi skien
Dag 10 Rovaniemi + Kemi ( ijshotel )
Dag 11 Vaasa
Dag 12 Turku
Dag 13 Helsinki
Dag 14 Helsinki Vertrek

PS: Ben een student dus ik zwem niet in het geld! maar heb wel wat te besteden
pi_53750950
mij lijkt het wel wat om een week of anderhalf/2 heen te gaan en eventueel een blokhutje te scoren daar, of gewoon in helsinki blijven,. maakt me allemaal niet veel uit,.. iemand nog tips waar je goed je tickets enof complete reis kunt boeken?
  zaterdag 6 oktober 2007 @ 23:11:05 #286
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_53752918
quote:
Op zaterdag 6 oktober 2007 21:25 schreef nightfall het volgende:
mij lijkt het wel wat om een week of anderhalf/2 heen te gaan en eventueel een blokhutje te scoren daar, of gewoon in helsinki blijven,. maakt me allemaal niet veel uit,.. iemand nog tips waar je goed je tickets enof complete reis kunt boeken?


www.finnair.com
www.blue1.com
www.airberlin.com (vanaf Dusseldorf)
www.klm.nl
www.ebookers.com
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
pi_53768578
Als je een week of anderhalf naar Helsinki gaat, wil je misschien wel een paar daagjes ook nog naar Tallinn. Helsinki vind ik een beetje te klein voor 1,5 week. Met de Linda Line Express is t ook niet zo duur (goedkoper zelfs als je reserveert.) Wil je in Finland blijven, dan kan je ervoor kiezen om nog een andere stad te bekijken of ergens de natuur in te gaan.
Meestal zijn er in Helsinki trouwens wel hostelbedden vrij, maar als je reserveert heb je nog een soort van keuze. In Tallinn zou ik reserveren voor het Tallinn Backpackers hostel, omdat dat naar mijn ervaring gewoon een fijne plek is met hele relaxte mensen.

Complete reizen boeken lijkt me dan weer niet handig (mijn schema is vaak gewijzigd tijdens mijn verblijf).
  zondag 7 oktober 2007 @ 20:25:57 #288
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_53773744
quote:
Op zondag 7 oktober 2007 17:06 schreef Giraffe het volgende:
. In Tallinn zou ik reserveren voor het Tallinn Backpackers hostel, omdat dat naar mijn ervaring gewoon een fijne plek is met hele relaxte mensen.


Klopt, het meest relaxte hostel waar ik ooit heb geslapen. Voor 14 euro per nacht hadden we een 6persoons slaapkamer voor 2 man alleen (er was geen hond in november), een huiskamer met gratis internet, keuken, badkamer etc etc, allemaal superrelaxt. En dan te bedenken dat we zonder te reserveren daar direct vanuit de boot vanuit Helsinki om 1 u snachts effe aanbelden en direct werden geholpen.
Gourmetten of steengrillen?
pi_53774706
En Hugo (de baas) is Nederlands
  zondag 7 oktober 2007 @ 22:30:50 #290
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_53777582
Ik zag trouwens vandaag dat er weer acties zijn van Blue1. Retourtje AMS-HEL is 138e incl. Niet duur! (ik heb alleen tijdgebrek helaas)
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
  zondag 7 oktober 2007 @ 23:30:30 #291
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_53779487
quote:
Op zondag 7 oktober 2007 22:30 schreef Public_NME het volgende:
Ik zag trouwens vandaag dat er weer acties zijn van Blue1. Retourtje AMS-HEL is 138e incl. Niet duur! (ik heb alleen tijdgebrek helaas)
Jep, ik heb mijn ticket terug geboekt voor 69 euro
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
pi_53812048
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 23:46 schreef Slappy het volgende:

En zijn die Finnen echt zo verlegen?
Un'altra te,
Dove la trovo io...
pi_78391425
http://www.aroundtheglobe(...)aar-scandinavie.html
quote:
Goedkoper en makkelijker naar Scandinavië

Ryanair gaat haar vluchten aanbod aanpassen, hierdoor wordt het mogelijk om goedkoop te vliegen naar Oslo (rygge) in Noorwegen en Lappeenranta in Finland.
Vanaf vliegveld Eindhoven kan je vanaf 30 maart vliegen naar Oslo. Vanaf vliegveld Weeze net over de grens bij Nijmegen gaan vanaf 4 maart vluchten naar Lappeenranta in Finland en vanaf 28 maart naar Olso.

Alle vluchten zijn op dit moment voor de zomermaanden nog volop beschikbaar voor lage prijzen van rond de ¤20,- voor een enkele reis. Inclusief de bijkomende creditkaart fee heb je dus al voor ¤50,- een retourtje. Met een actietarief is Oslo zelfs nog veel goedkoper vanaf ¤5,-
Een leuk idee dus voor een citytrip of als vertrektpunt voor een langere vakantie door Noorwegen of Finland.

Oslo
Olso in Noorwegen is een stad met meer dan 50 musea. Ook zijn er veel mooie oude gebouwen zoals het stadhuis, het koninklijk paleis en diverse oude straatjes. De meeste bezienswaardigheden liggen op loopafstand van het centrum van de stad.

Lappeenranta
Deze stad in Zuid-Finland is de 2e meest populaire stad in Finland voor toeristen. Vooral onder russen is het een populaire stad. De stad heeft enkele attracties zoals een fort uit de 17e eeuw. De stad is een mooi vertrtekpunt voor een tocht met bijvoorbeeld een huur auto door het meren gebied in finland. Een ander idee is om vanaf hier de trein te pakken naar st Petersburg in Rusland.
pi_78469583
Lappeenranta is te ver weg voor mij.
Vanaf Helsinki blijft dus goedkoper.
  vrijdag 26 februari 2010 @ 16:13:40 #295
109106 umberrella
verraden door mijn illusies
pi_78484585
ikhad t al gezien idd... maare ik vind het wel wat. voor de zomerfestivals enzo
I’ve had enough
Gonna stand up straight
And rebuild my life
Well you gotta have faith
pi_78511393
Jammer alleen dat Finland niet in scandinavie ligt

En Ryan-Air vliegt al jaren op Tampere, 40min met de trein van Helsinki (een alternatief veel gebruikt door studenten).
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  zaterdag 27 februari 2010 @ 10:46:28 #297
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_78513717
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 03:48 schreef PeuRac het volgende:
Jammer alleen dat Finland niet in scandinavie ligt

En Ryan-Air vliegt al jaren op Tampere, 40min met de trein van Helsinki (een alternatief veel gebruikt door studenten).
40 min is een beetje kort door de bocht. De Pendolino is de snelste verbinding vanaf Tampere en die doet er 1,5 uur over. Intercity treinen 1:45 of iets langer... Toch blijft het in de meeste gevallen de goedkoopste optie.
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
pi_78559488
tvp
pi_81063966
Later deze maand voor het eerst naar Finland. Ik ben benieuwd.
Even dit topic verder bekijken.
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
  maandag 12 juli 2010 @ 21:26:41 #300
35415 nightfall
sickminded
pi_83975192
we hebben besloten om met een groepje vrienden een blokhutje met kerst te huren in finland.
ik moet alles nog uitzoeken, en we weten ook nog waar precies, maar als er iemand suggesties heeft dan hoor ik het graag.
we willen uiteraard ergens in de bossen zitten, maar ook weer niet te gek afgelegen van de bewoonde wereld(voor als de drank op is)
  maandag 12 juli 2010 @ 21:42:20 #301
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_83976088
quote:
Op maandag 12 juli 2010 21:26 schreef nightfall het volgende:
we hebben besloten om met een groepje vrienden een blokhutje met kerst te huren in finland.
ik moet alles nog uitzoeken, en we weten ook nog waar precies, maar als er iemand suggesties heeft dan hoor ik het graag.
we willen uiteraard ergens in de bossen zitten, maar ook weer niet te gek afgelegen van de bewoonde wereld(voor als de drank op is)
Wat voor activiteiten wil je gaan ondernemen?

Hier verder!!
Finland #2
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')