Aanrader: ga eens lekker op vakantie naar Finland. Zowel in de winter als de zomer heel mooi.
Ikzelf ben alleen in de onderste helft nog maar geweest. Mijn verloofde komt namelijk uit Finland. Misschien ben ik wat bevooroordeeld, maar ik meld het toch allemaal even.
Winter 1999 en winter 2000 ben ik er geweest en 2 keer heel erg naar m'n zin gehad. Schitterend landschap zo helemaal wit. En dan bedoel ik ook helemaal wit. Op dennetakken ligt zelfs centimeters sneeuw.
Komende juni ga ik er weer naar toe, dus hopelijk is het dan een fijn temperatuurtje. Over het algemeen zijn de Finse zomers minstens net zo 'goed' als Nederland, zo niet, beter. Vorig jaar ook temperaturen van 28 BOVEN 0.
Nog even over de winter: wees niet bang als het -20 is. Het valt enigszins mee. In Nederland hebben we veel meer wind, waardoor het bij -5 al stervenskoud is. Maar -5 hier voelt ongeveer hetzelfde als -15 daar. Rot dus, maar je kan je goed warm aankleden. Thermo ondergoed enzow.
In andere woorden: probeer Finland eens. Mooi, jong land (in 1917 pas onafhankelijk, na heerschappij onder Rusland en Zweden) met hele vriendelijke mensen en een onbegrijpelijke taal.
Hyvää joulua!!! (Fijne kerst) Oh wacht, 't is Pasen... damn...
[Dit bericht is gewijzigd door PARENA op 12-04-2001 14:24]
heel scandinavie is trouwens
Ik ga
we waren t bijna vanplan, maar me ouders vonden het een beetje te duur worden..
maargoed, ik ga zeker nog wel ene keertje drheen.. mooie natuurlijk vooral ijkt me..ben ook erg benieuwd naar Helsinki enzo..
Ik ga er dit jaar zeker nog minstens één keer heen.
quote:Ja, en ze zijn allemaal net zo heet als een voordeelpak AH vanille-ijs
Op 12 april 2001 14:31 schreef PocketRocket het volgende:
Finland, daar lopen toch alleen maar lekkere blonde meiden los?
quote:Haha, misschien voor jou!
Op 12 april 2001 14:38 schreef Strolie75 het volgende:
Ja, en ze zijn allemaal net zo heet als een voordeelpak AH vanille-ijs
Maar het is wel zo dat Finnen in het algemeen tamelijk verlegen zijn, daar moet je even doorheen prikken. Aan de andere kant lijkt hierdoor de houding "schijt aan alles, ik doe toch wat ik wil, of een ander er nou last van heeft of niet" minder vaak voor te komen.
dat van de kou klopt inderdaad, je vergeet er nog bij te zeggen dat het hier in NL vaak waterkou betreft (vanwege het zeeklimaat) en die -20 daar voelt echt hetzelfde als -5 hier. Onvoorstelbaar trouwens ook hoeveel sneeuw er ligt ... In de zomer is het vaak lekker warm (mede dankzij het landklimaat) je moet alleen diep in de bossen oppassen voor mierenhoppen en muggen, maar daar kan een beetje NL-er wel tegen
Het is trouwens ook lekker om een beetje te varen of (als je het aandurft) te zwemmen in die meren... heerlijk
zeker wel een aanrader voor iedereen die van natuur houdt .. de mensen zijn overigens (in héél Scandinavië) zeeer vriendelijk.
quote:Nu krijg ik toch wel zin om even een paar finnen te gaan prikken.
Op 12 april 2001 14:46 schreef Halinalle het volgende:
Haha, misschien voor jou!
Ik heb héél andere ervaringenMaar het is wel zo dat Finnen in het algemeen tamelijk verlegen zijn, daar moet je even doorheen prikken. Aan de andere kant lijkt hierdoor de houding "schijt aan alles, ik doe toch wat ik wil, of een ander er nou last van heeft of niet" minder vaak voor te komen.
quote:dat vind ik nou juist het hele leuk aan mensen uit het noorden (Scandinavië)..
Op 12 april 2001 14:46 schreef Halinalle het volgende:
Maar het is wel zo dat Finnen in het algemeen tamelijk verlegen zijn, daar moet je even doorheen prikken. Aan de andere kant lijkt hierdoor de houding "schijt aan alles, ik doe toch wat ik wil, of een ander er nou last van heeft of niet" minder vaak voor te komen.
quote:hmmmm.....dat zou ik inderdaad wel willen, met mijn handen op van die lekkere ijzige billen
Op 12 april 2001 14:46 schreef Halinalle het volgende:Maar het is wel zo dat Finnen in het algemeen tamelijk verlegen zijn, daar moet je even doorheen prikken
quote:HOHO
Op 12 april 2001 16:19 schreef PARENA het volgende:
Hoho, laten we de dingen niet gaan verwarren: Finland hoort NIET bij Scandinavie. Wist ik ook niet voordat ik m'n lief leerde kennen, hoor.
quote:Ze zitten wel in de raad van Scandinavië enz. Maar ze wijken wel duidelijk af van de Denen, Noren en Zweden. Het is ook grappig dat veel Nederlanders denken dat Fins een soort Zweeds is, terwijl Nederlands veel meer op Zweeds lijkt dan Fins op Zweeds
Hoho, laten we de dingen niet gaan verwarren: Finland hoort NIET bij Scandinavie. Wist ik ook niet voordat ik m'n lief leerde kennen, hoor.
O ja, Parena, vraag eens aan je lief wat halinalle betekent
quote:Wrom niet dan? Het land maakt toch deel uit van het Scandinavisch schiereiland?
De cultuur zal toch wel vergelijkbaar zijn in die landen? Of is de taal de reden? Kwist idd wel dat Fins een hele gekke taal is, die helemaal niet lijkt op de andere Scandinavische talen. Fins lijkt namelijk nergens op, behalve een klein beetje op Hongaars.
k_man>
Nee, alleen Zweden & Noorwegen behoren eigenlijk tot het Scandinavisch schiereiland. Finland heeft zelfs een tijd bij Rusland gehoord! Tegenwoordig is het eigenlijk een beetje onafhankelijk van alles en misschien ook wel geisoleerd omdat ze uniek zijn in Europa..
Fins is inderdaad een Oegrische taal verwant aan het Hongaars en het lijkt geen meter op de andere Scandinavische talen.. Deens & Noors lijken nogal opelkaar.. daarintegen lijken Noors & Zweeds ook weer op elkaar.. zo past alles uiteindelijk toch weer bijelkaar IJslands is een beetje een mix van een eigen taaltje met daarin een aantal woorden & benoemingen uit zowel 't Deens als 't Noors als 't Zweeds maar nou wijk ik af van 't onderwerp
[Dit bericht is gewijzigd door -ScuL- op 13-04-2001 00:52]
Mooie natuur: veel bos en een hele hoop meren (ik geloof een stuk of 50.000). Vreemd taaltje ook, dat Fins.
Ik zou ook wel eens naar Finland of Noorwegen/Zweden willen, maar dat lijkt me best wel duur eigenlijk.. Wel een mooie omgeving waar ik zeker een keer wil kijken
Maar eigenlijk wil ik overal wel kijken, en dan moet je een keer kiezen...
quote:Je zal moeten kiezen
Op zaterdag 13 april 2002 23:17 schreef Light het volgende:
Fins een vreemd taaltje? Da's nog zacht uitgedruktIk zou ook wel eens naar Finland of Noorwegen/Zweden willen, maar dat lijkt me best wel duur eigenlijk.. Wel een mooie omgeving waar ik zeker een keer wil kijken
Maar eigenlijk wil ik overal wel kijken, en dan moet je een keer kiezen...
Maar Noord- Europa kan ik zeker aanbevelen. Ik ben alleen nog maar in Denemarken en Zweden geweest, maar daar vond ik het al mooi. Deze zomer ga ik ook Finland en Noorwegen bezoeken.
IJsland trekt mij daarentegen niet. Het schijnt daar erg kaal en somber te zijn. En ik hou ook niet van reizen per vliegtuig.
quote:Ja, d'r komen veel O's en I's voor in die taal. Of bedoel je dat die Finnen vrij onvriendelijk zijn.
Op maandag 15 april 2002 21:03 schreef dutchie het volgende:
Finland in de winter..... mooooooi!!!!!
Die bossen, de bevroren meren.. zucht..
Wij zijn destijds in Vaaksy geweest in de buurt van Lahti. Sneeuwscooteren, skieen, langlaufen, ijsvissen, de Finse sauna. Het was een heerlijke vakantie.
Je had alleen telkens het idee dat die Finnen je voor verrotte vis uitscholden als ze tegen elkaar praatten waar je bij stond.
quote:Nee joh! Is juist een vriendelijk volkje, althans die wij ontmoet hebben. Het is alleen die taal die op ons een beetje scheldend overkwam.
Op maandag 15 april 2002 23:34 schreef Leatherface het volgende:[..]
Ja, d'r komen veel O's en I's voor in die taal. Of bedoel je dat die Finnen vrij onvriendelijk zijn.
quote:Finnen schijnen in het algemeen wel erg verlegen te zijn. Maar het lijken mij wel aardige mensen.
Op dinsdag 16 april 2002 09:49 schreef dutchie het volgende:[..]
Nee joh! Is juist een vriendelijk volkje, althans die wij ontmoet hebben. Het is alleen die taal die op ons een beetje scheldend overkwam.
Die indruk had ik ook wel toen ik voor het eerst in Zweden kwam.
quote:Ik zou me prima thuis voelen in Finland.
Op dinsdag 16 april 2002 13:30 schreef Febris het volgende:
Ik woon nu voor een aantal maanden in Finland, en het zijn inderdaad hele vriendelijke en leuke mensen.
Ze hebben hier alleen een ander idee van wat beleefd is; ze proberen je je privacy te gunnen door je met rust te laten, dat geld hier als "beleefd".
Maar als jij aangeeft dat je graag met ze wilt praten, zijn ze ontzettend aardig en open.
Het is tenminste geen opdringerig volk. Ik hou ook niet zo van bemoeizuchtige en opdringerige mensen. Zweden en Noorwegen zijn ook lekker rustig.
Maar spreken de Finnen over het algemeen goed Engels? Ik ga d'r dus op vakantie komende zomer, en ik spreek geen Fins.
Maar veel plezier in ieder geval, ik weet zeker dat het heel goed za bevallen, Finland is echt heel mooi en de mensen zijn ontzettend relaxed ja.
quote:Nou, ik verheug me er enorm op
Op woensdag 17 april 2002 09:40 schreef Febris het volgende:
Finnen spreken over het algemeen heel goed engels. De fout die je NIET moet maken alleen, is om eerst beleefd te vragen of ze engels spreken. De meeste mensen zijn namelijk enorm bescheiden en je zal 99% van de keren "no" te horen krijgen, terwijl ze het eigenlijk best wel een beetje kunnen.Maar veel plezier in ieder geval, ik weet zeker dat het heel goed za bevallen, Finland is echt heel mooi en de mensen zijn ontzettend relaxed ja.
Maar ik kom alleen maar in het hoge noorden van Finland. Het zou kunnen dat men daar, vanwege het feit dat men daar vooral in de winters erg geisoleerd leeft, misschien wat minder Engels spreekt. Maar dan leer ik wel Fins
De natuur is er heel mooi, de mensen zijn er heel vriendelijk (veel vriendelijker dan in Noorwegen, vind ik), de campings zijn er goed, het prijspeil is vergeleken bij de andere Scandinavische landen tamelijk laag en je kan er gewoon met de Euro betalen
Nadeel: het stikt er van de muggen.
quote:Ja, de Finnen hebben het spreekwoord "spreken is zilver, zwijgen is goud" inderdaad tot hun lijfspreuk verheven. In het vliegtuig is het daardoor altijd meteen duidelijk wie de Finnen en wie de Nederlanders zijn. Ik vind die 'verlegenheid' van de Finnen best aandoenlijk.
Op dinsdag 16 april 2002 13:30 schreef Febris het volgende:
Ik woon nu voor een aantal maanden in Finland, en het zijn inderdaad hele vriendelijke en leuke mensen.
Ze hebben hier alleen een ander idee van wat beleefd is; ze proberen je je privacy te gunnen door je met rust te laten, dat geld hier als "beleefd".
Maar als jij aangeeft dat je graag met ze wilt praten, zijn ze ontzettend aardig en open.
PS Ik zou best ook een tijdje in Finland willen wonen. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
quote:Ik vond het allemaal erg meevallen met de zwijgzaamheid en vergelegenheid van de Finnen. Okay, ze zijn duidelijk veel stiller dan bv. Nederlanders, maar het is ook weer niet zo dat ze helemaal niks durven te zeggen. Laat ik het er maar op houden dat ze niet meer zeggen dat noodzakelijk is
Op donderdag 25 juli 2002 11:39 schreef Halinalle het volgende:[..]
Ja, de Finnen hebben het spreekwoord "spreken is zilver, zwijgen is goud" inderdaad tot hun lijfspreuk verheven. In het vliegtuig is het daardoor altijd meteen duidelijk wie de Finnen en wie de Nederlanders zijn. Ik vind die 'verlegenheid' van de Finnen best aandoenlijk.
PS Ik zou best ook een tijdje in Finland willen wonen. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Maar ik vond het erg vriendelijk mensen. Heel beleefd en behulpzaam, en bijna iedereen sprak er goed Engels. Ik voelde me er goed thuis.
Wel vond ik dat in Finland veel huizen in een nogal slechte staat verkeerden. Bijna alle huizen in kleine dorpjes en provinciestadjes zijn er van hout gebouwd en op veel plaatsen was de verrotting duidelijk zichtbaar. Kwestie van slechte impregnatie, denk ik
Voor de volledigheid: het klimaat is er beter dan in Nederland, qua zonne-uren. 1742 per jaar, ruim 200 meer dan ons kikkerlandje. Vooral 's zomers komt het zuiden van Finland goed uit de bus. Helsinki haalt in juli vergelijkbare temperaturen als Nederland. Mei, juni en juli lijken mij de mooiste maanden vanwege het lange daglicht.
[Dit bericht is gewijzigd door amr_diab op 21-08-2003 21:24]
Zullen we er 188.000 van maken?quote:Mooie natuur: veel bos en een hele hoop meren (ik geloof een stuk of 50.000).
2 jaar geleden heb ik er nog 36 uur over gedaanquote:Het nadeel van de reis vond ik de lange tocht met de boot 24 uur !!
Een kleine maand geleden in Finland dacht ik 's avonds laat 'kom, laat ik eens gaan roeien'. Ben naar het midden van het meer geroeid, en daar een half uur stil gelegen en naar de zonsondergang gekeken. De volgende avond zaten we te bbqen, en ik zag de zon ondergaan. Even op mn horloge gekeken: 'wtf, kwart voor twaalf?quote:Mei, juni en juli lijken mij de mooiste maanden vanwege het lange daglicht.
Dat had ik dus afgelopen weekend in Nowy Dwór Mazowiecki in Polen. Daar stikte het werkelijk van de mosquitos. Maar in de herfst zal het wel meevallen denk ik.quote:Op woensdag 24 juli 2002 16:12 schreef Leatherface het volgende:
Nadeel: het stikt er van de muggen.
ehh... es ff denken, is al een tijdje terug... We zijn veel wezen stappen, en dat is daar echt super! Kajakken is ook een aanrader! Tip, neem een kaart mee en let op de weersvoorspellen, wij hadden nogal de wind tegen op de weg terug. Normaal is dat niet zo erg, maar als de wind harder wordt en er toch aardige golfjes gaan ontstaan (toch in verbinding met zee), dan kan het behoorlijk lastig zijn om terug te komen.quote:Op donderdag 26 augustus 2004 08:50 schreef Athlon_2o0o het volgende:
Wat heb je allemaal gedaan en bezocht in je weekje Helsinki?
Ik kom in Helsinki aan met het vliegtuig en daarna blijf ik of 1 dag in Turku of ik reis gelijk door met de trein naar Tampere of ik word opgehaald door een vriendin uit Turku en rij met haar samen naar Tampere. Ik heb vriendinnen in Turku en Tampere en ik laat het allemaal aan hun over wat ik daar ga doen.quote:Op woensdag 22 september 2004 22:12 schreef foton het volgende:
[Off-topic]Grappig hoe zo'n oud topic weer nieuw leven in wordt geblazen[/off-topic]
Ik ben een paar jaar geleden in Finland geweest. Er zijn best veel leuke dingen te doen/zien. Ik zou zeker weer kiezen voor de bootreis als ik de tijd zou hebben, heerlijke manier van reizen is dat.
Plaatsen die een bezoek waard zijn: Fiskars, Lahti, een rondje door het merengebied met Punkaharju als leuke culturele stop, en Porvoo.
In Helsinki is o.a. de Russisch orthodoxe kerk een bezoek waard, het eilandje in de baai voor de haven, en Lapse gerechten eten bij restaurant Lappi is ook een aanrader.
Als je dag over hebt, dan kun je met een draagvleugelboot nog een uitstapje maken naar Tallin, ook erg mooi.
Turku en Tampere zijn ook wel OK, maar ik vond andere plaatsen leuker.
Zo denk ik er ook over.quote:Op donderdag 23 september 2004 13:41 schreef Grunner het volgende:
Mensen vinden het leuk om veel nieuwe dingen te zien en te ontdekken. In Nederland hoor je toch ook regelmatig mensen die het hier saai vinden, maar dat is omdat je hier woont en al vrij veel hebt gezien van het land, terwijl buitenlanders Nederland een super mooi land vinden. Dus een vrij logische opmerking.
Wat had je verwacht en wat heb je niet gevonden?quote:Op vrijdag 24 september 2004 12:09 schreef Nyluzzz het volgende:
Ben afgelopen jaar twee dagen in Helsinki geweest en ik vond het eigenlijk een donders-saaie stad. Er was niet veel aan.
IK had mooie gebouwen en zo verwacht, maar die vond ik vooral erg saai. maar dat is slechts mijn meningquote:Op vrijdag 24 september 2004 12:21 schreef Halinalle het volgende:
[..]
Wat had je verwacht en wat heb je niet gevonden?
Als je van oude gebouwen houdt, dan moet je natuurlijk niet naar een land als Finland gaan. Daar werd eeuwen lang alles van hout gemaakt en dat is dus allemaal weggerot of afgebrand. Maar moderne gebouwen zijn er volop te vinden in Helsinki. Namen weet ik niet meer precies, maar er is een heel bijzonder kerkgebouw dat op een rots lijkt van buiten en zeer modern is van binnen. En ook het moderne museum is een mooi gebouw. En natuurlijk de (al eerder genoemde) Russisch orthodoxe kerk (maar die oogt niet echt modern).quote:Op vrijdag 24 september 2004 13:05 schreef Nyluzzz het volgende:
[..]
IK had mooie gebouwen en zo verwacht, maar die vond ik vooral erg saai. maar dat is slechts mijn mening
temppeliaukio kirkko, andere aanrader zijn natuurlijk de eilanden voor de finse haven, de oude verdedigings werken op suomenlinnaquote:Op vrijdag 24 september 2004 23:00 schreef foton het volgende:
[..]
Als je van oude gebouwen houdt, dan moet je natuurlijk niet naar een land als Finland gaan. Daar werd eeuwen lang alles van hout gemaakt en dat is dus allemaal weggerot of afgebrand. Maar moderne gebouwen zijn er volop te vinden in Helsinki. Namen weet ik niet meer precies, maar er is een heel bijzonder kerkgebouw dat op een rots lijkt van buiten en zeer modern is van binnen. En ook het moderne museum is een mooi gebouw. En natuurlijk de (al eerder genoemde) Russisch orthodoxe kerk (maar die oogt niet echt modern).
Idd, suomenlinna is ook zeer de moeite waard.quote:Op dinsdag 28 september 2004 13:31 schreef winterapfel het volgende:
[..]
temppeliaukio kirkko, andere aanrader zijn natuurlijk de eilanden voor de finse haven, de oude verdedigings werken op suomenlinna
...
ik ben met Blue1 terug gekomen van mijn Finland vakantie (aangezien V-bird tijdens mij verblijf falliet ging). Ben er erg over te spreken: op tijd boeken, en dan vlieg je voor 76 euro inclusief goede maaltijd tijdens de vlucht. Verder zijn ze als volledige dochter van SAS onderdeel van de STAR ALLIANCE, wat natuurlijk zekerheid geeft (ondanks de lage tarieven). Verder goeie service en aardige mensen aan boord en bij de gatequote:Op donderdag 3 maart 2005 09:37 schreef Positive_Thinking het volgende:
Ik zelf zit nu in Finland (woon hier nu) En ben voor mijn zus voor vluchten aan het kijken. Ik was benieuwd of er mensen ervaring hebben met de luchtvaartmaatschappij Blue1 (Amsterdam - Helsinki) en mij dus kunnen vertellen hoe die maatschappij is.
Heb je een mogelijkheid om die foto's opnieuw online te zetten? Ik zou ze nog wel willen zien. Ook een mooie aanvulling voor dit topic.quote:Op maandag 11 oktober 2004 18:19 schreef winterapfel het volgende:
afgelopen anderhalve week in Finland geweest en boel foto's gemaakt.
Nogal verschillend weer gehad, dan weer zon, dan weer wolken, dus dat uit zich in de kleuren die je ziet. Verder (ondanks het feit dat V-bird me blijkbaar niet belangrijk genoeg vond om terug naar nederland te brengen) een schitterende tijd gehad!!
heb een selectie weer online gezet. Have fun!! (op verzoek zijn foto's op orginele grootte uiteraard verkrijgbaar)quote:Op donderdag 3 maart 2005 22:48 schreef Nuvole het volgende:
[..]
Heb je een mogelijkheid om die foto's opnieuw online te zetten? Ik zou ze nog wel willen zien. Ook een mooie aanvulling voor dit topic.
Ik heb twee keer gevlogen met Blue 1 en geen enkele reden tot klagen gehad. Het verbaasde me dat we eten aan boord krijgen voor zo'n laag bedrag. Zeker een aanrader en zonde van je geld als je met een dure KLM vlucht zou gaan.quote:Op donderdag 3 maart 2005 09:37 schreef Positive_Thinking het volgende:
Ik zelf zit nu in Finland (woon hier nu) En ben voor mijn zus voor vluchten aan het kijken. Ik was benieuwd of er mensen ervaring hebben met de luchtvaartmaatschappij Blue1 (Amsterdam - Helsinki) en mij dus kunnen vertellen hoe die maatschappij is.
Dan help ik ff mee met dat nieuwe leven inblazenquote:Op maandag 15 augustus 2005 16:24 schreef Public_NME het volgende:
...
Yup ik heb die cruise gedaan! Was weer een groot zuipfestijn! Zit toevallig nu ook in Finland bij mijn vriendin, zondag weer naar NL. Ligt nog steeds aardig wat sneeuw hier en is nog aardig koud! (-15 @night 2 dagen geleden)quote:Op donderdag 23 maart 2006 19:55 schreef marteltor het volgende:
heb je uiteindelijk die cruise nog gedaan naar stockholm?
ik 2x, in oktober en november en vond ze allebei heeeel erg gaaf
Goede tip! Dankje, ik ga meteen even kijken.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 20:21 schreef Fogel het volgende:
Als je 'de weg al een beetje kent' heeft het totaal geen nut om een reisorganisatie in te schakelen. OK, het is misschien iets makkelijker omdat je dan niet zelf per plek waar je heen gaan een hotel moet zoeken en boeken, maar daar staat tegenover dat je geen keuzevrijheid hebt.
Kijk eens op www.hotels.com, daar kan je vanalles vinden (een collega van me zweert bij die site, ikzelf heb het nog niet gebruikt - hij was in ieder geval een stuk goedkoper uit dan mij in hetzelfde hotel dezelfde dag, terwijl hij na mij boekte)
Daar las ik ook iets over in dit topic iddquote:Op dinsdag 30 januari 2007 20:23 schreef Fogel het volgende:
Er vliegen trouwens ook een paar low cost maatschappijen richting Finland tegenwoordig, kan best wat schelen t.o.v. KLM. Als ik het goed herinner bliegt Blue1 erheen.
http://www.buroscanbrit.nl/ is een goeiequote:Op dinsdag 30 januari 2007 20:06 schreef Natalie het volgende:
M'n vriend en ik zijn van plan om later dit jaar (najaar zws) een weekje naar Finland te gaan. Ik ben er een aantal jaar geleden een paar keer geweest (Helsinki, Kokkola, Ylivieska, Oulu, Kemi), zowel in de zomer als in de winter en het was zó prachtig dat ik echt nog eens terug moet.
Door mijn enthousiaste verhalen over 't land is mijn vriend ook nieuwsgierig geworden en aan 't einde van 't jaar willen we dus die kant op.
Voorheen vloog ik met een lijnvlucht van KLM en hoefde ik verder geen verblijf te regelen. Maar ditmaal dus wel. En dat heb ik dus nog niet eerder gedaan. Nu ben ik meteen de bekende reisbureaus afgegaan op internet, maar Finland is niet erg populair, zo lijkt het.
Wat adviseren jullie? Zelf rechtstreeks bij een hotel boeken en de vlucht apart regelen, of het toch via een orgasatie regelen? Zijn er geen reisbureaus die zich bijv. specialiseren in Scandinavië en Finland?
gave hal he!quote:Op dinsdag 30 januari 2007 20:56 schreef Fogel het volgende:
Ook een aanrader: het Sokos Presidentii hotel in Helsinki.
Wij waren sowieso van plan om geen binnenlandse vluchten te nemen. Treinen zijn zo keurig verzorgd en je ziet veel meer van de natuur vanuit de trein. (Als je een schatting kunt maken van het aantal te maken treinreizen kun je in Nederland al een rondreisticket aanschaffen, waardoor je in Finland alleen maar een plaatsbewijs hoeft te betalen. Die zijn maar een paar Euro)quote:Op dinsdag 30 januari 2007 21:32 schreef Public_NME het volgende:
Met Airberlin kan je volgens mij ook vliegen momenteel! Tevens heeft VR (Finse NS) nieuwe slaaptreinen die naar Lapland gaan, schijnt ook erg goed te zijn!
Een paar jaar geleden heb ik met de auto een rondreis door Finland gemaakt en ik kan dat echt aanraden! Er zijn zoveel leuke en mooie stekkies om even te stoppen. Daarbij heb je in Finland heel veel mensen die thuis iets verkopen. Dit wordt langs de wegen aangegeven dmv een bord met drie korensymbolen. Dat 'iets' wat ze verkopen kan echt vanalles zijn. Zo ben ik een keer terecht gekomen bij een vaag mannetje die een enorm morbide museum had met zelfgemaakte sarcofagen, maar ook prachtig houtsnijwerk voor een habbekrats.quote:Op woensdag 31 januari 2007 08:39 schreef Natalie het volgende:
[..]
Wij waren sowieso van plan om geen binnenlandse vluchten te nemen. Treinen zijn zo keurig verzorgd en je ziet veel meer van de natuur vanuit de trein. (Als je een schatting kunt maken van het aantal te maken treinreizen kun je in Nederland al een rondreisticket aanschaffen, waardoor je in Finland alleen maar een plaatsbewijs hoeft te betalen. Die zijn maar een paar Euro)
Een aantal jaar geleden ben ik ook eens met de nachttrein naar 't noorden gegaan, en dat is inderdaad prima te doen
Ik heb het in 2003 en 2005 gedaan, was echt te vet! Geslapen in blokhutten in de middle-of-nowhere zonder stroom en stromend water, noorderlicht gezien en 's avonds worstjes roosteren in het kampvuur met een biertje erbij. (moest je uiteraard wel allemaal zelf de berg op sjouwen)quote:Op woensdag 31 januari 2007 08:39 schreef Natalie het volgende:
[..]
Een aantal jaar geleden ben ik ook eens met de nachttrein naar 't noorden gegaan, en dat is inderdaad prima te doen
Die blokhutten he... Zijn er daar veel van? Ik ga waarschijnlijk in de zomer met de auto naar Finland, en heb al het een en ander gehoord over die blokhutten. Lijkt me geweldig! Hoe vind je die dingen? Staan ze langs de weg? Moet je geluk hebben er een te vinden?quote:Op woensdag 31 januari 2007 13:12 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Ik heb het in 2003 en 2005 gedaan, was echt te vet! Geslapen in blokhutten in de middle-of-nowhere zonder stroom en stromend water, noorderlicht gezien en 's avonds worstjes roosteren in het kampvuur met een biertje erbij. (moest je uiteraard wel allemaal zelf de berg op sjouwen)
Een van mijn mooiste herinneringen ooit; op die berg was de sterrenhemel zo helder, zoveel sterren heb ik nog nooit gezien.. Totaal geen lichtvervuiling! Toen kwam het Noorderlicht ook nog eens, echt supermooi!
Degene waar wij waren zat in een wandelgebied (natuurgebied), daar kon je gratis maffen. Stond een stookkachel, waar ook een fornuisje op zat zodat je dingen kon koken. Voor de rest was er een houten ondergrond, geen bed dus. Geen overbodige luxe om een slaapmatje mee te nemenquote:Op woensdag 31 januari 2007 13:36 schreef WasQ het volgende:
[..]
Die blokhutten he... Zijn er daar veel van? Ik ga waarschijnlijk in de zomer met de auto naar Finland, en heb al het een en ander gehoord over die blokhutten. Lijkt me geweldig! Hoe vind je die dingen? Staan ze langs de weg? Moet je geluk hebben er een te vinden?
Prachtig idd! En de wijdsheid en schoonheid van het land.quote:Op woensdag 31 januari 2007 13:12 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Ik heb het in 2003 en 2005 gedaan, was echt te vet! Geslapen in blokhutten in de middle-of-nowhere zonder stroom en stromend water, noorderlicht gezien en 's avonds worstjes roosteren in het kampvuur met een biertje erbij. (moest je uiteraard wel allemaal zelf de berg op sjouwen)
Een van mijn mooiste herinneringen ooit; op die berg was de sterrenhemel zo helder, zoveel sterren heb ik nog nooit gezien.. Totaal geen lichtvervuiling! Toen kwam het Noorderlicht ook nog eens, echt supermooi!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |