abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 08:30:20 #51
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182829550
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 08:19 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

De rest was zo lastig opzoeken ;(
Methaan is redelijk heftig. De eerste kwart eeuw is een ton methaan even potent als 80/90 ton co2
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_182829605
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 08:30 schreef Dven het volgende:

[..]

Methaan is redelijk heftig. De eerste kwart eeuw is een ton methaan even potent als 80/90 ton co2
Dat is wel zo, maar dat methaan is voornamelijk afkomstig van runderen geloof ik. Dus daar zou je dan wel weer mee kunnen schuiven naar bijvoorbeeld meer kippen, varkens en geiten... Maar er zullen nog wel allerlei andere factoren aan vast hangen.
pi_182829649
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 07:21 schreef Dven het volgende:

[..]

Ah, deze dooddoener. oke, prima.
Hoezo dooddoener?
Mensen doen altijd alsof we de natuur compleet verpesten en 'de natuur' daar het slachtoffer van is. Natuurlijk is dat ook zo, maar uiteindelijk hebben we hier alleen onszelf mee. De aarde draait wel door en het leven gaat ook zonder ons wel verder.
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 08:42:37 #54
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182829697
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 08:08 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Dat valt ook wel weer mee. Het heeft inderdaad invloed, maar in vergelijking met de andere factoren is het allemaal maar vrij minimaal (10 miljoen ton CO2 voor veeteelt, landbouw en visserij samen ten opzichte van de 140 miljoen ton totaal).

https://klimaatmonitor.da(...)stoot-per-sector--38
Veeteelt doet natuurlijk heel wat meer schade dan puur co2-uitstoot. Sterker nog, de huidige vleesconsumptie is één van de grootste ecologische boosdoeners die er zijn.

Neen, geen vegan :+
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 08:49:43 #55
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182829792
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 08:34 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Dat is wel zo, maar dat methaan is voornamelijk afkomstig van runderen geloof ik. Dus daar zou je dan wel weer mee kunnen schuiven naar bijvoorbeeld meer kippen, varkens en geiten... Maar er zullen nog wel allerlei andere factoren aan vast hangen.
Het zou al heel wat schelen wanneer mensen hun vleesverslaving een beetje beperken. In 50 jaar is de vleesproductie zeven keer over de kop gegaan terwijl de wereldbevolking 'slechts' iets meer dan verdubbeld is. En daar huist een heel groot probleem.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_182829803
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 08:42 schreef Dven het volgende:

[..]

Veeteelt doet natuurlijk heel wat meer schade dan puur co2-uitstoot. Sterker nog, de huidige vleesconsumptie is één van de grootste ecologische boosdoeners die er zijn.

Neen, geen vegan :+
Van die één van de grootste zou ik wel eens bronnen willen zien dan. Ik weet dat het een aanzienlijke boosdoener is, maar ik meen dat industrie, vervoer en menselijke woonomgeving nog altijd een stuk schadelijker was.

Maar goed, ik wil best wat meer gaan betalen voor een stukje vlees, maar dat het dan nog wel betaalbaar blijft. De overheid is de laatste tijd al nogal ijverig in het ontmoedigen van bepaalde dingen die 'slecht voor de volksgezondheid / het milieu' zijn. In die zin had je eerder wel gelijk dat mensen niet snel hun leefwijze onder dwang willen aanpassen, want ik zie dit dus ook niet zo zitten. Ik leef immers niet enkel voor het grotere goed voor de mensheid maar vooral voor mezelf.
pi_182829935
Papua New Guineans have reacted with anger at its government importing a fleet of Maseratis to drive international delegates around the Apec conference next month, amid a health and poverty crisis, struggling economy, and ongoing efforts after a devastating earthquake.

Daar gaan we weer! een land wat niet een verharde wegen heeft, heeft wel geld voor Maseratis
40 hebben ze er geimporteerd.

The cars, which cost between $200,000 and $350,000 each in Australia, were flown in from Milan on two Boeing 747-8F charter planes this week, with the costs covered by “the private sector”, according to the minister for Apec, Justin Tkatchenko.
“Maserati Quattroporte sedans have been secured and delivered, and are being committed to be paid for by the private sector,” he said.

The cars, which cost between $200,000 and $350,000 each in Australia, were flown in from Milan on two Boeing 747-8F charter planes this week, with the costs covered by “the private sector”, according to the minister for Apec, Justin Tkatchenko.
“Maserati Quattroporte sedans have been secured and delivered, and are being committed to be paid for by the private sector,” he said.

Bron Guardian News
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 08:59:41 #58
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_182829941
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 06:41 schreef Dven het volgende:
Wijzen naar Afrika en Azië terwijl je zelf met een ecologische voetafdruk zit die 5 tot 10 keer zo groot is _O- Only in the Netherlands.
De ecologische voetdruk van Nederland is 10 keer zo groot als die van Afrika en Azie bij elkaar?

We zijn er weer, jongens.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_182829970
Hoe willen we en het WNF iemand als Bolsonaro tegenhouden die graag het Amazonegebied wil gebruiken voor industrie? Met de komst van populisten die openlijk aankondigen schijt te hebben aan het milieu zijn we voor 2100 gewoon de sjaak.
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 09:08:05 #60
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182830041
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 08:50 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Van die één van de grootste zou ik wel eens bronnen willen zien dan. Ik weet dat het een aanzienlijke boosdoener is, maar ik meen dat industrie, vervoer en menselijke woonomgeving nog altijd een stuk schadelijker was.

Maar goed, ik wil best wat meer gaan betalen voor een stukje vlees, maar dat het dan nog wel betaalbaar blijft. De overheid is de laatste tijd al nogal ijverig in het ontmoedigen van bepaalde dingen die 'slecht voor de volksgezondheid / het milieu' zijn. In die zin had je eerder wel gelijk dat mensen niet snel hun leefwijze onder dwang willen aanpassen, want ik zie dit dus ook niet zo zitten. Ik leef immers niet enkel voor het grotere goed voor de mensheid maar vooral voor mezelf.
Veeteelt zorgt voor meer emissie dan transport (en dan is een aanzienlijk gedeelte van de transportemissies ook nog eens veeteeltgerelateerd) De cijfers aan welke ruimte veeteelt bij elkaar in beslag neemt zijn verwoestend en gegevens zijn gewoon vrij beschikbaar. Voor globale overzichten kan je gemakkelijk terecht bij Smithsonian, Time Magazine, National Geographic enzovoorts enzovoorts, en dat gaat niet terug tot een paar jaar, het is al decennia bekend.

Alle recente cijfers kan je mooi verzameld terugvinden bij de Voedselorganisatie van de VN

Er is niets efficiënt aan veeteelt en al helemaal niet aan de huidige hoeveelheid vleesconsumptie. Vlees past prima in ieder dieet en je zal mij absoluut niet horen roepen dat de mens niet geschikt is om vlees te eten of wat dan ook (dat is het mooie aan de mens, het kan zich in principe aan bijna ieder dieet aanpassen) maar op de huidige manier gaat absoluut niet.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_182830042
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 06:35 schreef Kaneelstokje het volgende:
Gewoon lekker doorgaan met fokken in Afrika en Azië.
Alle grote thema's komen uiteindelijk op het zelfde punt uit.
Er zijn gewoon heel veel te veel mensen op deze wereld...
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_182830052
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 08:59 schreef SpecialK het volgende:

[..]

De ecologische voetdruk van Nederland is 10 keer zo groot als die van Afrika en Azie bij elkaar?

We zijn er weer, jongens.
Het is en-en.

Feit 1: Als wij in Europa duurzaam willen leven, dan moeten we terug naar de voetafdruk van Spanje of zelfs die van Hongarije, Bulgarije of Bosnie.

Feit 2: Met name het Midden-Oosten en Afrika zijn dusdanig overbevolkt dat zelfs dat niveau te veel van het goede is.

Feit 3: Met name in Afrika en het Midden-Oosten gaat de bevolking volgens de Wereldgezondheidsorganisatie nog enorm groeien, dus daar gaat nog een gigantisch probleem ontstaan.

En ik denk dat de drang in Brazilie om het regenwoud om te hakken hier ook mee te maken heeft. Dat gebeurt immers deels voor het maken van sojaplantages voor de export, om de niet-duurzame levensstijl in andere landen op te vangen.
pi_182830077
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 09:08 schreef Dven het volgende:

[..]

Veeteelt zorgt voor meer emissie dan transport (en dan is een aanzienlijk gedeelte van de transportemissies ook nog eens veeteeltgerelateerd) De cijfers aan welke ruimte veeteelt bij elkaar in beslag neemt zijn verwoestend en gegevens zijn gewoon vrij beschikbaar. Voor globale overzichten kan je gemakkelijk terecht bij Smithsonian, Time Magazine, National Geographic enzovoorts enzovoorts, en dat gaat niet terug tot een paar jaar, het is al decennia bekend.

Alle recente cijfers kan je mooi verzameld terugvinden bij de Voedselorganisatie van de VN

Er is niets efficiënt aan veeteelt en al helemaal niet aan de huidige hoeveelheid vleesconsumptie. Vlees past prima in ieder dieet en je zal mij absoluut niet horen roepen dat de mens niet geschikt is om vlees te eten of wat dan ook (dat is het mooie aan de mens, het kan zich in principe aan bijna ieder dieet aanpassen) maar op de huidige manier gaat absoluut niet.
Ah thanks, zal ze eens doorlezen wanneer ik tijd heb. Ikzelf eet al niet extreem veel vlees dus het zal voor mij wel loslopen denk ik. Zie het alleen niet zitten dat wanneer ik een keer een stukje vlees haal ik gelijk 1/4e van het weekbudget erdoorheen jaag. Maar goed, voor zo'n product met zo'n enorme vraag zal dat of nog wel even duren of er zullen alternatieven gevonden worden.
  Moderator dinsdag 30 oktober 2018 @ 09:15:34 #64
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_182830122
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 07:31 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Waar gaan die mensen wonen? Wat gaan ze eten?
Er sterven dieren en planten uit. Vertel mij maar hoe we dit gaan oplossen.

Goed managen kunnen we hier tot dusverre niet.
Een vraagstuk waar ze in Wageningen bijvoorbeeld ook mee bezig zijn. Denk aan oplossingen zoals verticale- en stadslandbouw, het beter benutten van Afrikaanse landbouwgronden (niet noodzakelijk op de wijze zoals we dat hier doen :P) , het tegengaan van het oprukken van de woestijnen. Oplossing zijn er nog niet volledig, maar er zijn iig al genoeg ideeën. w/
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_182830131
Altijd en overal het zelfde, eindeloos geblaat maar niet de kern van het probleem durven benoemen.

Er zijn gewoon heel veel te veel mensen op deze wereld...
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_182830146
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 09:17 schreef Zalmslaatje het volgende:
Altijd en overal het zelfde, eindeloos geblaat maar niet de kern van het probleem durven benoemen.

Er zijn gewoon heel veel te veel mensen op deze wereld...
Benoemen heeft weinig zin als er geen oplossing voor is
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 09:21:49 #67
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182830182
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 09:08 schreef Igen het volgende:

[..]

Het is en-en.

Feit 1: Als wij in Europa duurzaam willen leven, dan moeten we terug naar de voetafdruk van Spanje of zelfs die van Hongarije, Bulgarije of Bosnie.

Feit 2: Met name het Midden-Oosten en Afrika zijn dusdanig overbevolkt dat zelfs dat niveau te veel van het goede is.

Feit 3: Met name in Afrika en het Midden-Oosten gaat de bevolking volgens de Wereldgezondheidsorganisatie nog enorm groeien, dus daar gaat nog een gigantisch probleem ontstaan.

En ik denk dat de drang in Brazilie om het regenwoud om te hakken hier ook mee te maken heeft. Dat gebeurt immers deels voor het maken van sojaplantages voor de export, om de niet-duurzame levensstijl in andere landen op te vangen.
Spanje komt ook te kort. Hier een mooi kaartje met beschikbare mondiale hectares en de ecologische voetafdruk. Groene tinten hebben meer hectares beschikbaar dan dat hun voetafdruk groot is. Rode tinten vica versa.
Wil je meer specifieke informatie per land dan is dit de pagina met de infomap



In Europa dus maar zeven landen met een minstens neutrale afdruk

1. Finland (111%)
2. Zweden (48%)
3. Letland (42%)
4. Estland (40%)
5. Noorwegen (23%)
6. Bulgarije (5%)
7. Roemenië (3%)

Nederland staat in de top 25 van beschikbaarheid/voetafdruk. Aangezien we van de meeste roepers hier de kleine landjes en stadstaatjes niet mogen meerekenen in het geval van bevolkingsdichtheid zullen we ze het plezier doen dat in dit geval dus ook niet te doen. In dat geval staat Nederland in de top 10, in een ranglijst waarin je weinig verrassend met name woestijnlanden tegenkomt

1. Verenigde Arabische Emiraten (1650% hoger verbruik dan beschikbaarheid)
2. Israël (1640%)
3. Saudi Arabië (1350)
4. Libanon (980%)
5. Jordanië (921%)
6. Zuid-Korea (748%)
7. Japan (685%)
8. België (614%)
9. Nederland (585%)
10. Libië (529%)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_182830183
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 09:18 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Benoemen heeft weinig zin als er geen oplossing voor is
Anticonceptie bestaat al een jaar of 60 en sterilisatie al veel langer. ;)
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_182830204
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 09:21 schreef Zalmslaatje het volgende:

[..]

Anticonceptie bestaat al een jaar of 60 en sterilisatie al veel langer. ;)
De eerste is al enorm gepromote. De tweede is niet echt van toepassing, tenzij je het gaat verplichten, maar ik weet niet of je die kant op wil gaan.
pi_182830222
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 09:23 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

De eerste is al enorm gepromote. De tweede is niet echt van toepassing, tenzij je het gaat verplichten, maar ik weet niet of je die kant op wil gaan.
Wanneer wordt willen moeten? O-)
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_182830236
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 09:21 schreef Dven het volgende:

[..]

Spanje komt ook te kort. Hier een mooi kaartje met beschikbare mondiale hectares en de ecologische voetafdruk. Groene tinten hebben meer hectares beschikbaar dan dat hun voetafdruk groot is. Rode tinten vica versa.
Wil je meer specifieke informatie per land dan is dit de pagina met de infomap

[ afbeelding ]

Nederland staat in de top 25 van beschikbaarheid/voetafdruk. Aangezien we van de meeste roepers hier de kleine landjes en stadstaatjes niet mogen meerekenen in het geval van bevolkingsdichtheid zullen we ze het plezier doen dat in dit geval dus ook niet te doen. In dat geval staat Nederland in de top 10, in een ranglijst waarin je weinig verrassend met name woestijnlanden tegenkomt

1. Verenigde Arabische Emiraten (1650% hoger verbruik dan beschikbaarheid)
2. Israël (1640%)
3. Saudi Arabië (1350)
4. Libanon (980%)
5. Jordanië (921%)
6. Zuid-Korea (748%)
7. Japan (685%)
8. België (614%)
9. Nederland (585%)
10. Libië (529%)
Ok, ik moet mijn uitspraak corrigeren. Ik ging ervan uit dat Europese landen gemiddeld ongeveer 3 gha per persoon hebben. Maar het is slechts ongeveer 2 gha per persoon.

Als je kijkt welke landen op een verbruik van 2 gha per persoon zitten, dan zijn dat landen zoals Cuba, Albanie, Marokko, Vietnam of Peru. Dat is dus de manier van leven die wij ons in Europa op een duurzame manier kunnen veroorloven. Nog minder dan ik dacht.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-10-2018 09:28:16 ]
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 09:32:32 #72
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182830296
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 09:26 schreef Igen het volgende:

[..]

Ok, ik moet mijn uitspraak corrigeren. Ik ging ervan uit dat Europese landen gemiddeld ongeveer 3 gha per persoon hebben. Maar het is slechts ongeveer 2 gha per persoon.

Als je kijkt welke landen op een verbruik van 2 gha per persoon zitten, dan zijn dat landen zoals Cuba, Albanie, Marokko, Vietnam of Peru. Dat is dus de manier van leven die wij ons in Europa op een duurzame manier kunnen veroorloven.
Ik heb die van mij uitgerekend. Zit rond de 1.7. Verschil zit hem met name in consumptie van dierlijke producten. Dat doe ik misschien driemaal per week, waarvan de eieren en het vlees ook nog eens bij de boer een paar deuren verder vandaan komen. Zet ik mezelf op een dagelijkse vleesconsumptie (waardoor automatisch het aandeel verwerkt of niet lokaal ook flink groeit dan zit ik op 3.5

Dat verschil is dus echt gigantisch.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 09:38:06 #73
80382 manny
30 is best veel
pi_182830381
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 09:32 schreef Dven het volgende:

[..]

Ik heb die van mij uitgerekend. Zit rond de 1.7. Verschil zit hem met name in consumptie van dierlijke producten. Dat doe ik misschien driemaal per week, waarvan de eieren en het vlees ook nog eens bij de boer een paar deuren verder vandaan komen. Zet ik mezelf op een dagelijkse vleesconsumptie (waardoor automatisch het aandeel verwerkt of niet lokaal ook flink groeit dan zit ik op 3.5

Dat verschil is dus echt gigantisch.
Dat zijn wel de kleine stapjes die iedereen kan zetten om een verschil te maken. Mensen onderschatten volgens mij vaak de impact die je zelf kan maken door gedrag te veranderen i.p.v. te denken dat je het allemaal toch niet kan beïnvloeden.

Offtopic: in welk land woon jij dan ?
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 09:41:12 #74
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182830427
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 06:36 schreef Dven het volgende:

[..]

Gewoon lekker doorgaan met landbouw in Nederland
De groei van de wereldbevolking en de landbouw in Nederland liggen ook ongeveer in dezelfde orde van grootte. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 09:42:09 #75
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182830441
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 09:38 schreef manny het volgende:

[..]

Dat zijn wel de kleine stapjes die iedereen kan zetten om een verschil te maken. Mensen onderschatten volgens mij vaak de impact die je zelf kan maken door gedrag te veranderen i.p.v. te denken dat je het allemaal toch niet kan beïnvloeden.

Offtopic: in welk land woon jij dan ?
Het is natuurlijk ook allemaal geen hogere wiskunde. alle beetjes helpen en het helpt dus niet om naar anderen te wijzen maar zelf onverminderd door te gaan. Zo bereik je inderdaad nooit iets. Wanneer iedereen iets bewuster omgaat met het milieu dan scheelt dat al een flinke slok op een borrel. Helaas zijn veel mensen egocentrisch dus gebeurt dat niet / zelden dus in ieder geval niet genoeg. En wat mij betreft mag de overheid er dan inderdaad wat druk achter zetten. Ik woon zelf overigens in Bulgarije (al verhuis ik over niet al te lang terug naar Zweden maar dat is weer een ander iets :+ )
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')