Zijn die antwoorden serieus..?quote:Op maandag 29 oktober 2018 14:12 schreef Ludootje het volgende:
[..]
Dat is nog helemaal niet zeker... Sowieso geloof ik vooralsnog niets van het onderzoek van de ILT, want die hebben gewoon onwaarheden lopen verkopen: https://feitoffake.wordpr(...)et-kan-beantwoorden/
Bewuste stint is inderdaad nog niet onderzocht.quote:Op maandag 29 oktober 2018 14:42 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Helaas niet. Er is slechts een broddelwerkje van het ILT wat de minister heeft gebruikt om de Stint stil te zetten. Feitelijk is er nog niets bekend, het 'onderzoek' van het ILT is zodanig slecht, onvolledig en onjuist dat dit niet serieus genomen kan worden.
Ik had de hoop dat we ondertussen wel een gedegen rapport van een gerenommeerde instantie zouden hebben liggen waar we feiten in kunnen lezen en op basis daarvan zorgen voor meer veiligheid. Want dat is toch wat we allemaal willen, een veilig vervoersmiddel.
Nader onderzoek toonde aan dat je kan draaien aan die handgrepen en je de richting kan aanpassen waar je naartoe gaat.quote:Op maandag 29 oktober 2018 14:39 schreef AchJa het volgende:
Het NFI zegt gewoon dat de mogelijkheid bestaat dat de stint op hol kan slaan en dat dit alleen maar onderbroken kan worden door het omdraaien van de contactsleutel...
En die noodknop dan?quote:Op maandag 29 oktober 2018 23:10 schreef Physsic het volgende:
Volgens Edwin Renzen is hij met zijn aanpassingen binnen de aangegeven kaders gebleven, namelijk max. 4 kW en 25 km/u.
Als dat zo is, dan zijn de opmerkingen dat hij de stint na die aanpassingen opnieuw had moeten laten keuren natuurlijk onzin.
Wat is daarmee?quote:
Auto's En bussen zonder snelheids begrenzer die maximum snelheden kunnen overtreden en dit ook regelmatig doen, dat kan toch niet waar zijn.quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 07:10 schreef Loekie1 het volgende:
Dat de snelheid maximaal 25 km mocht zijn, met tien kinderen in een plastic bak, is sowieso al absurd.
Denk je eens in hoe hard 25 km per uur is met een elektrische fiets. Dat is best hard. Stel je dan zo'n grote bak voor met tien kinderen er in. Dat kan toch niet waar zijn?
Naar mijn weten ging de Stint 'slechts' 17 km/u.quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 07:10 schreef Loekie1 het volgende:
Dat de snelheid maximaal 25 km mocht zijn, met tien kinderen in een plastic bak, is sowieso al absurd.
Denk je eens in hoe hard 25 km per uur is met een elektrische fiets. Dat is best hard. Stel je dan zo'n grote bak voor met tien kinderen er in. Dat kan toch niet waar zijn?
Maar dat is het dus precies... De aanpassingen vielen binnen de richtlijnen dus hoefde er helemaal geen herkeuring uitgevoerd te worden. Dit is gewoon bullshit van een stelletje ambtenaren die zich willen indekken.quote:Op maandag 29 oktober 2018 19:39 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Kan het niet laten om deze uitspraak toch maar opnieuw te quoten, in het kader van de laatste ontwikkelingen en het onderzoek van RTL.
Je gaat ervan uit dat allerlei voertuigen af en toe gecontroleerd worden door TNO in opdracht van de overheid. Dat blijkt dus helemaal niet het geval te zijn. Een nieuw voertuig voor het vervoer van kinderen wordt in 2011 toegelaten en daarna helemaal niet meer gecontroleerd. Als dat de wet is, zou ik de wet aanpassen.quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 07:43 schreef Ludootje het volgende:
[..]
Maar dat is het dus precies... De aanpassingen vielen binnen de richtlijnen dus hoefde er helemaal geen herkeuring uitgevoerd te worden. Dit is gewoon bullshit van een stelletje ambtenaren die zich willen indekken.
Ik weet niet in hoeverre deze bron onafhankelijk is, maar in dit artikel wordt vermeld dat de fabrikant van de gashendels die in de Stint gebruikt worden juist bekend staat om zijn kwaliteit.quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 07:24 schreef Loekie1 het volgende:
Bij Pauw zegt de eigenaar: er zit een veertje in de gashandel en dat veertje gaat wel eens kapot. Dan ga je langs en dan zet je een nieuw gashandeltje erop.
????
Het lijken me toch een aantal snelle jongens die iets te laconiek over een voertuig denken.
Volgens mij werkt het zo, als je de gashandel loslaat, draait hij automatisch terug door dat veertje. Als dat veertje kapot is, kun je de gashandel zelf handmatig terugdraaien. Maar niemand weet dat natuurlijk en niemand doet dat in een noodsituatie. Die handrem links die erbij geplaatst is, die gebruik je niet zolang dat veertje werkt in die gashandel dus die ben je niet gewend te gebruiken, zeker niet in een noodsituatie.
Zo'n veertje in die gashandel is zo belangrijk, die mag helemaal niet kapot gaan in principe. Dingen die zo belangrijk zijn horen van oerdegelijke kwaliteit te zijn.
De inspectie keek toe en zag dat het goed was!quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 07:10 schreef Loekie1 het volgende:
Dat de snelheid maximaal 25 km mocht zijn, met tien kinderen in een plastic bak, is sowieso al absurd.
Denk je eens in hoe hard 25 km per uur is met een elektrische fiets. Dat is best hard. Stel je dan zo'n grote bak voor met tien kinderen er in. Dat kan toch niet waar zijn?
Was die maar op deze gevaarlijke plek stilgevallen dan was veel bespaard gebleven toch?quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 07:17 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Wat is daarmee?
Die doet niet ter zake, in de eerste batch (die goedgekeurd is) zat geen noodknop.
https://feitoffake.wordpr(...)ringen-van-de-stint/
Die is later toegevoegd en weer weggehaald ivm de vele problemen van kinderen die er al rijdend voor de lol op drukten. Viel hij steeds stil op gevaarlijke plekken.
Het failliet laten gaan van Stintum heeft het nog minder realistisch gemaakt....quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 19:40 schreef TheVulture het volgende:
Ik zit net RTL Nieuws te kijken. Ik snap dat dit kosten met zich meebrengt qua vervangend vervoer dat nu ingezet moet worden, maar volgens mij is men ook wel onrealistisch om te stellen dat verbeteringen op alle Stints binnen twee weken kunnen zijn doorgevoerd.
Op dat soort beveiligingen is bespaart en dat maakt de stint ook zo gevaarlijk. Die ontbreken zelfs helemaal. Is gewoon maar een kwestie van een relaisschakeling die een paar euro kost. Het ding is zo goedkoop mogelijk in elkaar gezet en veiligheid kost dan weer geld.quote:Op maandag 29 oktober 2018 23:18 schreef Guus Muisarm het volgende:
[..]
Ohja, toen ik bij een elektrische fietsenboer werkte was er nog zoiets als "motor onderbrekende handremmen" is dat inmiddels afgeschaft ofzo?
Kamerlid?quote:Op donderdag 1 november 2018 02:06 schreef NeoDweezil het volgende:
Een kamerlid die niet alle informatie geeft... Naja zeg dat gebeurt anders nooit..
Maar ook als die microswitch werkt moet je de hendel in de nulstand brengen om de Stint te stoppen. Bestuurders zijn gewend dat de Stint vertraagt wanneer ze de hendel in die richting draaien, waardoor ze tegen het stuur aangeduwd worden. Wanneer de Stint door een draadbreuk op hol slaat worden ze daarentegen achteruit geworpen. Best mogelijk dat ze dan de hendel niet helemaal tot de nulstand draaien, omdat hun voorarm dan in een lagere positie is waardoor de "polsbeweging" die ze gewoon zijn te maken niet meer volstaat om de hendel tot nul te draaien.quote:Op maandag 29 oktober 2018 17:02 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
wát het NFI schrijft:
De foutherkenning is afhankelijk van de goede werking van een in de gashendel geïntegreerde schakelaar (microswitch).
Als dé microswitch continu in de geschakelde modus blijft, dan wordt dat door het systeem niet als fout herkend, en is er geen merkbare invloed op de werking van het voertuig.
Het is dus een hypothetisch geval van falen op falen. Er moet de draadbreuk zijn en dan moet de beveiliging niet werken.
Tekst leest toch net iets anders dan de quote die jij hierboven neerzet.
Dit zou ik bij een incidentonderzoek nooit als start te durven gebruiken en zeker niet in zo'n gevoelige discussie.
Lees ook de verdere analyse van RTL over het onderzoek van het NFI en ILT.
quote:
De eigenaar van Stint natuurlijk ook. Maar ik doelde op minister Van Nieuwenhuizen. En eigenlijk bedoelde ik iemand in de politiekquote:Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat heeft de Tweede Kamer niet alle informatie gegeven over het onderzoek naar de Stint, de elektrische bakfiets voor kindervervoer. Dat blijkt uit een brief die ze woensdagavond laat naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Zijn die bij elektrische fietsen niet verplicht? In de VS blijkbaar wel:quote:Op woensdag 31 oktober 2018 10:44 schreef machtpen het volgende:
[..]
Op dat soort beveiligingen is bespaart en dat maakt de stint ook zo gevaarlijk. Die ontbreken zelfs helemaal. Is gewoon maar een kwestie van een relaisschakeling die een paar euro kost. Het ding is zo goedkoop mogelijk in elkaar gezet en veiligheid kost dan weer geld.
quote:Georgia law states, "The electric bike may not exceed 20mph and must disengage the engine when the brakes are applied."
In California the law reads, "Electric bikes motors must disengage when brake functions are applied and use a switch or mechanism that, when released, will cause motor function to cease."
En daarom weet je als technicus dat je moet checken op positives en niet omgekeerd.quote:Op donderdag 1 november 2018 08:00 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Maar ook als die microswitch werkt moet je de hendel in de nulstand brengen om de Stint te stoppen. Bestuurders zijn gewend dat de Stint vertraagt wanneer ze de hendel in die richting draaien, waardoor ze tegen het stuur aangeduwd worden. Wanneer de Stint door een draadbreuk op hol slaat worden ze daarentegen achteruit geworpen. Best mogelijk dat ze dan de hendel niet helemaal tot de nulstand draaien, omdat hun voorarm dan in een lagere positie is waardoor de "polsbeweging" die ze gewoon zijn te maken niet meer volstaat om de hendel tot nul te draaien.
Het is helemaal niet hypothetisch. Het zijn twee gebreken die kunnen voorkomen en als ze samen voorkomen, gebeurt er wat er vermoedelijk in Oss is gebeurd, met als gevolg 4 dode kinderen.quote:Op maandag 29 oktober 2018 17:02 schreef Den_Haag het volgende:
Het is dus een hypothetisch geval van falen op falen.
bij een risicoanalyse ga je er niet direct vanuit dat een dergelijk dubbel falen gebeurd op een dergelijke plaats en dat de organisatorische veiligheden (neutraal schakelen of motor uitzetten) alleen niet werken.quote:Op donderdag 1 november 2018 09:12 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Het is helemaal niet hypothetisch. Het zijn twee gebreken die kunnen voorkomen en als ze samen voorkomen, gebeurt er wat er vermoedelijk in Oss is gebeurd, met als gevolg 4 dode kinderen.
In een standaard risicoanalyse kijk je naar kans en consequenties; in dit geval is de kans klein maar consequenties kunnen zeer groot zijn (stel je voor dat de Stint in Oss vol had gezeten). Reden genoeg om de Stint van de weg te halen totdat de situatie is aangepast.
Als je een goed ontwerp wilt, wel. En in sommige bedrijfstakken is dat zelfs de standaard.quote:Op donderdag 1 november 2018 09:30 schreef Den_Haag het volgende:
bij een risicoanalyse ga je er niet direct vanuit dat een dergelijk dubbel falen gebeurd
*zucht*quote:Men heeft ook niet een wereldwijd verbod op de Boeing 737 Max 8 aangekondigd
Dus de stint moet verbeterd worden want anders niet veilig...quote:Op donderdag 1 november 2018 08:32 schreef GereDathan het volgende:
Belangrijke dag vandaag, om 13:00 is de uitspraak.
Gisteren een onderzoeker op TV gezien die met een groep andere onderzoekers gekeken had naar mogelijke verbeteringen om de Stint veilig te maken. De uitslag was, mijns inziens, verbazend simpel:
1. Een extra handrem rechts
2. Een noodknop waar de kinderen niet bij kunnen
3. Detectie op het staplankje, niet op het plankje is direct alles uit
zijn idd wel 3 zaken die je sowieso zou verwachten op zo'n toestelquote:Op donderdag 1 november 2018 10:00 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dus de stint moet verbeterd worden want anders niet veilig...
Woordkeuze aangepast, dank voor de heads upquote:Op donderdag 1 november 2018 10:00 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dus de stint moet verbeterd worden want anders niet veilig...
Je zou je haast afvragen waarom Dhr. Renzen deze eenvoudige zaken niet al geregeld had.quote:Op donderdag 1 november 2018 08:32 schreef GereDathan het volgende:
Belangrijke dag vandaag, om 13:00 is de uitspraak.
Gisteren een onderzoeker op TV gezien die met een groep andere onderzoekers gekeken had naar mogelijke verbeteringen om de Stint nog veiliger veilig te maken. De uitslag was, mijns inziens, verbazend simpel:
1. Een extra handrem rechts
2. Een noodknop waar de kinderen niet bij kunnen
3. Detectie op het staplankje, niet op het plankje is direct alles uit
Oorzaak is onbekend en welke van de 'twee' beslissingen de minister ook zou maken, het was altijd fout.quote:Op donderdag 1 november 2018 10:43 schreef daNpy het volgende:
Maar is de oorzaak nu technisch falen of een menselijke fout?
Er wordt in ieder geval weer flink paniek voetbal gespeeld door de onvakkundige minister
Ik kan enkel iets inhoudelijks zeggen over de noodstop. Die is er in de tweede versie van de Stint opgekomen, maar al vrij snel uitgeschakeld omdat kinderen het leuk vonden om op de knop te duwen tijdens het rijden. Dat zorgde voor gevaarlijke situaties en was dus onwenselijk.quote:Op donderdag 1 november 2018 10:47 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Je zou je haast afvragen waarom Dhr. Renzen deze eenvoudige zaken niet al geregeld had.
Zou hij dan toch elke stuiver in zijn eigen zak willen steken?
Er was wel degelijk een juiste beslissing geweest, maar de minister wil graag zichzelf op de borst kloppen en laten zien hoe goed ze wel niet is.quote:Op donderdag 1 november 2018 10:48 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Oorzaak is onbekend en welke van de 'twee' beslissingen de minister ook zou maken, het was altijd fout.
ik poog niet te stellen dat de minister wel vakkundig of correct gehandeld heeft
Ondoordacht ontwerp, dus. Moest zo goedkoop mogelijk, zeker.quote:Op donderdag 1 november 2018 10:59 schreef GereDathan het volgende:
Ik kan enkel iets inhoudelijks zeggen over de noodstop. Die is er in de tweede versie van de Stint opgekomen, maar al vrij snel uitgeschakeld omdat kinderen het leuk vonden om op de knop te duwen tijdens het rijden. Dat zorgde voor gevaarlijke situaties en was dus onwenselijk.
Het is pas een feit als je bewijs levert.quote:Feit is verder wel dat alle 3 de zaken er bij de eerste Stint niet opzaten.
Allemaal. En dan vragen ze er gewoon geld voor, zoals je in je eigen reactie aangeeft. Overigens is het nog niet aangetoond dat het niet noodzakelijk werd geacht door de overheid. En je hebt als fabrikant ook een eigen verantwoordelijkheid. Daar lijkt bij Dhr. Renzen van alles mis mee te zijn.quote:Om je vraag te beantwoorden met een vraag, welke (voertuig) fabrikant geeft er meer geld uit dan nodig aan voorzieningen die niet noodzakelijk geacht worden door de overheid?
Als de Minister gelijk krijgt, dan vrees ik dat we de stint voorlopig niet meer gaan zien. En dat vind ik persoonlijk niet zo erg. Het is natuurlijk een draak van een ontwerp.quote:Als deze maatregelen het voertuig veiliger maken en zouden worden verplicht door de overheid dan zullen ze ongetwijfeld komen. Dat de Stint dan misschien iets minder winst oplevert of duurder wordt in aanschaf, dat is dan jammer voor Stintum.
De vergelijking met dat vliegtuig kan niet gemaakt worden omdat de stint na introductie niet meer gecontroleerd is. De introductie was al meer dan 8 jaar geleden met een veel 'kleinere' accu.quote:Op donderdag 1 november 2018 11:04 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Er was wel degelijk een juiste beslissing geweest, maar de minister wil graag zichzelf op de borst kloppen en laten zien hoe goed ze wel niet is.
De juiste beslissing was geweest om een diepgaand onderzoek te starten naar de oorzaak en vanuit daar naar een oplossing te zoeken.
Ga ik het toch weer met vliegtuigen vergelijken, sorry. Maar de 737 MAX die net naar beneden is gekomen zorgt er niet voor dat alle vliegtuigen van dit type grounded zijn. Ze gaan nu de zwarte dozen uitlezen en de oorzaak achterhalen. De uitkomst van dat onderzoek kan opleveren dat alsnog alle 737 MAX vliegtuigen grounded worden.
Bewijs is al vele malen genoemd in dit topic, maar omdat je nogal kort van geheugen lijkt te zijn dan nogmaals.quote:Op donderdag 1 november 2018 11:08 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Het is pas een feit als je bewijs levert.
Wat heeft de accu er nu ineens weer mee te maken?quote:Op donderdag 1 november 2018 11:08 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
De vergelijking met dat vliegtuig kan niet gemaakt worden omdat de stint na introductie niet meer gecontroleerd is. De introductie was al meer dan 8 jaar geleden met een veel 'kleinere' accu.
Dus omdat er al jaren niet meer gecontroleerd was en er een bijzonder groot ongeluk plaats had gevonden, werd de minister eigenlijk wel gedwongen om de Stint tijdelijk de toegang tot de weg te verbieden omdat het best wel eens een technisch mankement geweest kan zijn. Als er nogmaals een ongeluk zou zijn gebeurd, dan....
Is geen mening, is een feit. Het is gewoon dom om een gecertificeerd passagiersvliegtuig te vergelijken met een plastic badkuip. Dat jij dat niet inziet, zegt genoeg. Om te beginnen dat je geen ruk weet van de luchtvaart.quote:Op donderdag 1 november 2018 11:14 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Mag jij vinden, succes met het vinden
Wanneer werden gordels achterin verplicht gesteld? Dat heeft ook aardig lang geduurt en zeker weten ook tot dodelijke ongelukken geleid. Maar goed dat niet alle auto’s toendertijd zijn teruggeroepen...quote:Op donderdag 1 november 2018 11:08 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ondoordacht ontwerp, dus. Moest zo goedkoop mogelijk, zeker.
[..]
Het is pas een feit als je bewijs levert.
[..]
Allemaal. En dan vragen ze er gewoon geld voor, zoals je in je eigen reactie aangeeft. Overigens is het nog niet aangetoond dat het niet noodzakelijk werd geacht door de overheid. En je hebt als fabrikant ook een eigen verantwoordelijkheid. Daar lijkt bij Dhr. Renzen van alles mis mee te zijn.
[..]
Als de Minister gelijk krijgt, dan vrees ik dat we de stint voorlopig niet meer gaan zien. En dat vind ik persoonlijk niet zo erg. Het is natuurlijk een draak van een ontwerp.
Een opiniestuk zonder onderbouwing als bewijsvoering??? Dan kan ik net zo goed jou geloven.quote:Op donderdag 1 november 2018 11:13 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Bewijs is al vele malen genoemd in dit topic, maar omdat je nogal kort van geheugen lijkt te zijn dan nogmaals.
Een overzicht van alle uitvoeringen: https://feitoffake.wordpr(...)ringen-van-de-stint/
Zoals gezegd, succes met vindenquote:Op donderdag 1 november 2018 11:16 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Is geen mening, is een feit. Het is gewoon dom om een gecertificeerd passagiersvliegtuig te vergelijken met een plastic badkuip. Dat jij dat niet inziet, zegt genoeg. Om te beginnen dat je geen ruk weet van de luchtvaart.
Hoe is dat relevant?quote:Op donderdag 1 november 2018 11:17 schreef Blik het volgende:
Wanneer werden gordels achterin verplicht gesteld?
Mijn oldtimer rijdt al sinds dag 1 van zijn bestaan zonder achtergordels rond. Niet verplicht in die tijd, en nu dus ook nog steeds niet verplicht.quote:Op donderdag 1 november 2018 11:17 schreef Blik het volgende:
[..]
Wanneer werden gordels achterin verplicht gesteld? Dat heeft ook aardig lang geduurt en zeker weten ook tot dodelijke ongelukken geleid. Maar goed dat niet alle auto’s toendertijd zijn teruggeroepen...
Doorontwikkeling is normaal, dus als het betekent dat er met een paar aanpassingen weer veilig gereden kan worden moet dat gewoon kunnen. Ook zonder allerlei vingerwijzingen en aannames vanuit meerdere onwetenden (waaronder jij)
De opsomming van de uitvoeringen is geen opiniestuk maar een vaststelling van feiten. Andere delen van die website kunnen prima opiniestukken bevatten, het feitenrelaas over de uitvoeringen blijft hetzelfde.quote:Op donderdag 1 november 2018 11:18 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Een opiniestuk zonder onderbouwing als bewijsvoering??? Dan kan ik net zo goed jou geloven.
De stint is gewoon goedgekeurd, dus wat bazel je nou. 1 dodelijk ongeluk met een stint en dat ding moet direct de weg af omdat het ontwerp je niet aanstaat, maar een vliegtuig-ongeluk met 170 doden is geen reden om een type vliegtuig aan de grond te houden?quote:Op donderdag 1 november 2018 11:16 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Is geen mening, is een feit. Het is gewoon dom om een gecertificeerd passagiersvliegtuig te vergelijken met een plastic badkuip. Dat jij dat niet inziet, zegt genoeg. Om te beginnen dat je geen ruk weet van de luchtvaart.
quote:Op donderdag 1 november 2018 11:19 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Hoe is dat relevant?
quote:Op donderdag 1 november 2018 11:08 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Allemaal. En dan vragen ze er gewoon geld voor, zoals je in je eigen reactie aangeeft. Overigens is het nog niet aangetoond dat het niet noodzakelijk werd geacht door de overheid. En je hebt als fabrikant ook een eigen verantwoordelijkheid. Daar lijkt bij Dhr. Renzen van alles mis mee te zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |