wát het NFI schrijft:quote:Op maandag 29 oktober 2018 15:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
"Slechts bij een klein percentage van de stints zou er mogelijk een probleem kunnen zijn, aldus het NFI, namelijk als bij een draadbreuk de ingebouwde schakelaar ('microswitch') niet werkt. Alleen in die gevallen zou de elektronische bolderkar alleen nog door het omdraaien van de contactsleutel kunnen worden gestopt."
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ie-achter-over-stint
Kan het niet laten om deze uitspraak toch maar opnieuw te quoten, in het kader van de laatste ontwikkelingen en het onderzoek van RTL.quote:Op woensdag 3 oktober 2018 21:35 schreef Falco het volgende:
Puur op basis van feiten en technische redenen, heeft de overheid de beslissing genomen om de Stint niet op de openbare weg toe te laten. Daar hoef je geen hoor-wederhoor toe te passen enkel verheldering als bepaalde tekeningen/designkeuzes niet helder zijn in dat onderzoek. We hebben het hier niet over een rechstzaak maar gewoon een technisch onderzoek.
De fabrikant heeft zijn design aangepast zodanig drastisch dat die Stint eigenlijk opnieuw door de keuring zou moeten. Dat is nagelaten, waardoor ik eigenlijk de overheid in deze niet zo verantwoordelijk vind voor dit drama. Hoofdverantwoordelijke is de producent van de Sint. 6
Zijn die antwoorden serieus..?quote:Op maandag 29 oktober 2018 14:12 schreef Ludootje het volgende:
[..]
Dat is nog helemaal niet zeker... Sowieso geloof ik vooralsnog niets van het onderzoek van de ILT, want die hebben gewoon onwaarheden lopen verkopen: https://feitoffake.wordpr(...)et-kan-beantwoorden/
Bewuste stint is inderdaad nog niet onderzocht.quote:Op maandag 29 oktober 2018 14:42 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Helaas niet. Er is slechts een broddelwerkje van het ILT wat de minister heeft gebruikt om de Stint stil te zetten. Feitelijk is er nog niets bekend, het 'onderzoek' van het ILT is zodanig slecht, onvolledig en onjuist dat dit niet serieus genomen kan worden.
Ik had de hoop dat we ondertussen wel een gedegen rapport van een gerenommeerde instantie zouden hebben liggen waar we feiten in kunnen lezen en op basis daarvan zorgen voor meer veiligheid. Want dat is toch wat we allemaal willen, een veilig vervoersmiddel.
Nader onderzoek toonde aan dat je kan draaien aan die handgrepen en je de richting kan aanpassen waar je naartoe gaat.quote:Op maandag 29 oktober 2018 14:39 schreef AchJa het volgende:
Het NFI zegt gewoon dat de mogelijkheid bestaat dat de stint op hol kan slaan en dat dit alleen maar onderbroken kan worden door het omdraaien van de contactsleutel...
En die noodknop dan?quote:Op maandag 29 oktober 2018 23:10 schreef Physsic het volgende:
Volgens Edwin Renzen is hij met zijn aanpassingen binnen de aangegeven kaders gebleven, namelijk max. 4 kW en 25 km/u.
Als dat zo is, dan zijn de opmerkingen dat hij de stint na die aanpassingen opnieuw had moeten laten keuren natuurlijk onzin.
Wat is daarmee?quote:
Auto's En bussen zonder snelheids begrenzer die maximum snelheden kunnen overtreden en dit ook regelmatig doen, dat kan toch niet waar zijn.quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 07:10 schreef Loekie1 het volgende:
Dat de snelheid maximaal 25 km mocht zijn, met tien kinderen in een plastic bak, is sowieso al absurd.
Denk je eens in hoe hard 25 km per uur is met een elektrische fiets. Dat is best hard. Stel je dan zo'n grote bak voor met tien kinderen er in. Dat kan toch niet waar zijn?
Naar mijn weten ging de Stint 'slechts' 17 km/u.quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 07:10 schreef Loekie1 het volgende:
Dat de snelheid maximaal 25 km mocht zijn, met tien kinderen in een plastic bak, is sowieso al absurd.
Denk je eens in hoe hard 25 km per uur is met een elektrische fiets. Dat is best hard. Stel je dan zo'n grote bak voor met tien kinderen er in. Dat kan toch niet waar zijn?
Maar dat is het dus precies... De aanpassingen vielen binnen de richtlijnen dus hoefde er helemaal geen herkeuring uitgevoerd te worden. Dit is gewoon bullshit van een stelletje ambtenaren die zich willen indekken.quote:Op maandag 29 oktober 2018 19:39 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Kan het niet laten om deze uitspraak toch maar opnieuw te quoten, in het kader van de laatste ontwikkelingen en het onderzoek van RTL.
Je gaat ervan uit dat allerlei voertuigen af en toe gecontroleerd worden door TNO in opdracht van de overheid. Dat blijkt dus helemaal niet het geval te zijn. Een nieuw voertuig voor het vervoer van kinderen wordt in 2011 toegelaten en daarna helemaal niet meer gecontroleerd. Als dat de wet is, zou ik de wet aanpassen.quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 07:43 schreef Ludootje het volgende:
[..]
Maar dat is het dus precies... De aanpassingen vielen binnen de richtlijnen dus hoefde er helemaal geen herkeuring uitgevoerd te worden. Dit is gewoon bullshit van een stelletje ambtenaren die zich willen indekken.
Ik weet niet in hoeverre deze bron onafhankelijk is, maar in dit artikel wordt vermeld dat de fabrikant van de gashendels die in de Stint gebruikt worden juist bekend staat om zijn kwaliteit.quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 07:24 schreef Loekie1 het volgende:
Bij Pauw zegt de eigenaar: er zit een veertje in de gashandel en dat veertje gaat wel eens kapot. Dan ga je langs en dan zet je een nieuw gashandeltje erop.
????
Het lijken me toch een aantal snelle jongens die iets te laconiek over een voertuig denken.
Volgens mij werkt het zo, als je de gashandel loslaat, draait hij automatisch terug door dat veertje. Als dat veertje kapot is, kun je de gashandel zelf handmatig terugdraaien. Maar niemand weet dat natuurlijk en niemand doet dat in een noodsituatie. Die handrem links die erbij geplaatst is, die gebruik je niet zolang dat veertje werkt in die gashandel dus die ben je niet gewend te gebruiken, zeker niet in een noodsituatie.
Zo'n veertje in die gashandel is zo belangrijk, die mag helemaal niet kapot gaan in principe. Dingen die zo belangrijk zijn horen van oerdegelijke kwaliteit te zijn.
De inspectie keek toe en zag dat het goed was!quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 07:10 schreef Loekie1 het volgende:
Dat de snelheid maximaal 25 km mocht zijn, met tien kinderen in een plastic bak, is sowieso al absurd.
Denk je eens in hoe hard 25 km per uur is met een elektrische fiets. Dat is best hard. Stel je dan zo'n grote bak voor met tien kinderen er in. Dat kan toch niet waar zijn?
Was die maar op deze gevaarlijke plek stilgevallen dan was veel bespaard gebleven toch?quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 07:17 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Wat is daarmee?
Die doet niet ter zake, in de eerste batch (die goedgekeurd is) zat geen noodknop.
https://feitoffake.wordpr(...)ringen-van-de-stint/
Die is later toegevoegd en weer weggehaald ivm de vele problemen van kinderen die er al rijdend voor de lol op drukten. Viel hij steeds stil op gevaarlijke plekken.
Het failliet laten gaan van Stintum heeft het nog minder realistisch gemaakt....quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 19:40 schreef TheVulture het volgende:
Ik zit net RTL Nieuws te kijken. Ik snap dat dit kosten met zich meebrengt qua vervangend vervoer dat nu ingezet moet worden, maar volgens mij is men ook wel onrealistisch om te stellen dat verbeteringen op alle Stints binnen twee weken kunnen zijn doorgevoerd.
Op dat soort beveiligingen is bespaart en dat maakt de stint ook zo gevaarlijk. Die ontbreken zelfs helemaal. Is gewoon maar een kwestie van een relaisschakeling die een paar euro kost. Het ding is zo goedkoop mogelijk in elkaar gezet en veiligheid kost dan weer geld.quote:Op maandag 29 oktober 2018 23:18 schreef Guus Muisarm het volgende:
[..]
Ohja, toen ik bij een elektrische fietsenboer werkte was er nog zoiets als "motor onderbrekende handremmen" is dat inmiddels afgeschaft ofzo?
Kamerlid?quote:Op donderdag 1 november 2018 02:06 schreef NeoDweezil het volgende:
Een kamerlid die niet alle informatie geeft... Naja zeg dat gebeurt anders nooit..
Maar ook als die microswitch werkt moet je de hendel in de nulstand brengen om de Stint te stoppen. Bestuurders zijn gewend dat de Stint vertraagt wanneer ze de hendel in die richting draaien, waardoor ze tegen het stuur aangeduwd worden. Wanneer de Stint door een draadbreuk op hol slaat worden ze daarentegen achteruit geworpen. Best mogelijk dat ze dan de hendel niet helemaal tot de nulstand draaien, omdat hun voorarm dan in een lagere positie is waardoor de "polsbeweging" die ze gewoon zijn te maken niet meer volstaat om de hendel tot nul te draaien.quote:Op maandag 29 oktober 2018 17:02 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
wát het NFI schrijft:
De foutherkenning is afhankelijk van de goede werking van een in de gashendel geïntegreerde schakelaar (microswitch).
Als dé microswitch continu in de geschakelde modus blijft, dan wordt dat door het systeem niet als fout herkend, en is er geen merkbare invloed op de werking van het voertuig.
Het is dus een hypothetisch geval van falen op falen. Er moet de draadbreuk zijn en dan moet de beveiliging niet werken.
Tekst leest toch net iets anders dan de quote die jij hierboven neerzet.
Dit zou ik bij een incidentonderzoek nooit als start te durven gebruiken en zeker niet in zo'n gevoelige discussie.
Lees ook de verdere analyse van RTL over het onderzoek van het NFI en ILT.
quote:
De eigenaar van Stint natuurlijk ook. Maar ik doelde op minister Van Nieuwenhuizen. En eigenlijk bedoelde ik iemand in de politiekquote:Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat heeft de Tweede Kamer niet alle informatie gegeven over het onderzoek naar de Stint, de elektrische bakfiets voor kindervervoer. Dat blijkt uit een brief die ze woensdagavond laat naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |