https://www.rtlnieuws.nl/(...)zie-geen-uitweg-meerFabrikant stint vraagt faillissement aan: 'Ik zie geen uitweg meer'
De fabrikant van de stint gaat bankroet. Het bedrijf achter de elektronische bolderkar, Stintum, vraagt vandaag noodgedwongen faillissement aan bij de rechtbank. Directeur Edwin Renzen zegt tegen RTL Nieuws: "Ik zie geen uitweg, nu de overheid niet met ons in gesprek wil over hoe we de stint weer op de weg krijgen. Het is op."
De stint kwam in de problemen na het dramatisch ongeluk op het spoor in Oss, op 20 september, waarbij vier kinderen om het leven kwamen. Op 1 oktober besloot minister Cora van Nieuwenhuizen de stint 'uit voorzorg' van de weg te halen, omdat ze op basis van een verkennend onderzoek twijfels had over de veiligheid.
'Nooit serieuze problemen'
Renzen stelt dat het onderzoek op basis waarvan de stint van de weg is gehaald niet klopt: "De stint is niet onveilig. We weten nog niet wat de oorzaak van het ongeluk in Oss is. We weten wel dat er nog nooit serieuze problemen zijn geweest."
De ondernemer verwijt vooral de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) onwil: "Er is daar iets heel erg fout gegaan en daar zijn ze niet open over. Dat proberen ze weg te poetsen." Het bedrijf heeft bezwaar gemaakt bij het ministerie. Of een schadeclaim volgt, is nog niet duidelijk.
Fabrikant stint failliet:
'Van troetelbeer werden we paria'
'We zijn een spookbedrijf geworden'
Renzen hoopte in overleg met het ministerie toch nog tot een oplossing te komen. Na een laatste gesprek, afgelopen week, concludeerde Renzen: "Het was geen gesprek. Ze gaan wachten op alle onderzoeken. Die tijd hebben wij eenvoudig niet." Vrijdagavond heeft Renzen de werknemers van Stintum ingelicht.
Dinsdag besluit de rechtbank of de aanvraag voor het faillissement wordt goedgekeurd. Dan wordt een curator aangesteld. "Ik kan me niet voorstellen dat de aanvraag niet wordt toegewezen. De rek is eruit. Er komt al weken geen geld meer binnen, er gaat alleen maar meer geld uit aan extra kosten. We zijn een spookbedrijf geworden en er is geen redelijk perspectief meer. Het is op. Een mooi product is waardeloos schroot geworden." Een doorstart is volgens Renzen kansloos: "Het is schroot. Daar heb je recyclebedrijven voor. Daar zijn er al genoeg van."
Kinderopvangorganisaties in de knel
Het bankroet van de bedrijven achter de stint heeft grote gevolgen. Er reden zo'n 3500 stints rond, waarmee kinderopvangorganisaties dagelijks 200.000 kinderen heen en weer brachten. Zij moeten nu definitief op zoek naar andere oplossingen voor het vervoer van kinderen.
Renzen verwacht dat kinderopvangorganisaties in de knel zullen komen. "Kosten voor het vervoer lopen op. En ik krijg nu al signalen dat ouders moeten afhaken als de kinderopvang geen goed vervoer van en naar school kunnen regelen. In dat geval komt hun bedrijfsvoering in de knel."
Bikkelhard gevecht
Experts verwachten een bikkelhard gevecht over miljoenenclaims en aansprakelijkheid tussen alle betrokkenen: het ministerie en het Stintum, kinderopvangorganisaties en bedrijven die de stints kochten of leasen.
Bij Stintum werkten 25 mensen. Bij toeleveringsbedrijven nog een kleine 20. De stint werd in 2011 goedgekeurd door de overheid, als veilig beoordeeld en toegelaten tot het verkeer als 'bijzondere bromfiets'.
'Ik heb gehuild'
Edwin Renzen: "Ik heb gehuild toen ik dit besluit moest nemen. Maar ik ben een ondernemer, ik kom deze klap wel weer te boven. Ik vind het erg voor m'n collega's en al onze partners die erin geloofden. Maar het ergst vind ik dat de oplossing die wij brachten voor een maatschappelijk probleem, wegvalt. Hoe moet dat nu met veilig en milieuvriendelijk vervoer van al die kinderen? Wij zijn nu weg, maar de problemen voor scholen en kinderopvang niet.