Wel de tractie digitaal bediend hopelijk?quote:Op donderdag 20 september 2018 17:47 schreef Salatrel het volgende:
Zul je altijd zien! De obis van deze flirt doet het niet speciaal voor James handmatig ingesteld en omgeroepen
Hoe werken de remmen van een SNG. Ik zie op foto's van in de cabine maar één (tractie)hendel. Rem je daar standaard ED mee en neemt hij het dan pneumatisch over.quote:Op donderdag 20 september 2018 18:05 schreef MTL het volgende:
Doe ik voor de laatste keer mee met een juiste SNG koersrol
[ link | afbeelding ]
Laatste opleidingsdag gehad, dus mag ik ook de SNG rijden
Je hebt twee remhendels, maar de tweede is standaard niet gemonteerd.quote:Op donderdag 20 september 2018 18:25 schreef WcPot het volgende:
[..]
Hoe werken de remmen van een SNG. Ik zie op foto's van in de cabine maar één (tractie)hendel. Rem je daar standaard ED mee en neemt hij het dan pneumatisch over.
Als op de 1600 en Thalys toch?quote:Op donderdag 20 september 2018 18:31 schreef MTL het volgende:
[..]
Die tweede remhendel bij het remnoodbedrijf is wel een pulsremkraan, dus dat kan voor sommigen even wennen zijn.
ED-rem op de Flirt staat erom berucht makkelijk te gaan glijden op vochtige rails. Bij de eerste paar druppels druk ik m gelijk wegquote:Op donderdag 20 september 2018 19:56 schreef MTL het volgende:
Uiteraard is de ED rem uit te schakelen, maar waarom zou je dat willen?
Nee, aan de actuele remvertraging. Dat is juist erg verneukeratief. Ga je ook maar even glijden of rij je net even een helling af, dan is de remvertraging onvoldoende en heb je een ATB snelremming te pakken.quote:Op vrijdag 21 september 2018 09:02 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Past de FLIRT z'n remcriterium aan, aan de gewenste eindsnelheid en de snelheid daarvoor? Dat lijkt mij slim. Als je als Machinist weet waar je aan toe bent dan..
Tuurlijk, daar is dit topic voor.quote:Op vrijdag 21 september 2018 09:05 schreef jefjef het volgende:
Ik werk voor een rail infra bedrijf . Is er interesse in foto's filmpjes van ons materieel? Vernieuwingstrein, kettinghor, stopmachines, krollen enz..?
twitter:zugreiseblog twitterde op vrijdag 21-09-2018 om 11:03:12 Der Brandschutz im neuen #Nachtzug der @unsereOEBB ist sehr aufwendig - gerade in den geplanten Minikabinen. Im Moment gibt es dafür noch keine Lösung. #InnoTrans2018 https://t.co/NEGK03vnS3 . reageer retweet
He he dat had ik gisteren ook bij Boxtel. Daar zit al een tijdje een ATB baanvakstoring en ik kreeg zelfs bij een volremming geen remkriterium. En ook bij mij liep dat uit op een snelremming. En bij vertrek uit Boxtel ben je inderdaad nog aan het optrekken en krijg je plots die baanvakstoring.quote:Op vrijdag 21 september 2018 11:15 schreef GlenSpey het volgende:
Klopt, als de Flirt ATB gaat bellen (en dat doet ie met een dynamisch remcriterium nogal rap) dan moet je de rem ook zo snel mogelijk in de volremstand zetten om opnieuw remcriterium te krijgen. Alleen komt dat remcriterium dan vaak pas erg laat weer tevoorschijn (het is volgens mij softwarematig niet helemaal goed geregeld), waardoor je zelfs als je m snel genoeg in de volrem trekt dus alsnog een snelrem krijgt.
Had dat vorige week bij Boxtel, daar zat een ATB baanstoring die ik kreeg tijdens het optrekken. ATB terug naar 40 terwijl je nog tractie geeft, moet je dus die hendel dus een grafeind naar achteren trekken maar ik was nog steeds op tijd, maar alsnog een snelrem gekregen omdat de computer het niet bij kon houden
Volgens mij heb je bij die lage snelheden ook niet genoeg ED-opbrengst om de boel op niveau te houden.quote:Op donderdag 20 september 2018 19:56 schreef MTL het volgende:
Uiteraard doet de trein dat niet bij lage snelheden om te voorkomen dat je stil komt te staan, dus als dat het geval is zullen dingen als de airco etc wel even uit gaan.
Dat is wel formeel hoe het remcriterium hoort: gerelateerd aan een zekere vertraging, niet aan een remstand. Dat het vervolgens klote geïmplementeerd is...quote:Op vrijdag 21 september 2018 09:34 schreef MTL het volgende:
[..]
Nee, aan de actuele remvertraging. Dat is juist erg verneukeratief. Ga je ook maar even glijden of rij je net even een helling af, dan is de remvertraging onvoldoende en heb je een ATB snelremming te pakken.
Baanstoring verhelpen, probleem opgelost.quote:Op vrijdag 21 september 2018 11:15 schreef GlenSpey het volgende:
Had dat vorige week bij Boxtel, daar zat een ATB baanstoring die ik kreeg tijdens het optrekken. ATB terug naar 40 terwijl je nog tractie geeft, moet je dus die hendel dus een grafeind naar achteren trekken maar ik was nog steeds op tijd, maar alsnog een snelrem gekregen omdat de computer het niet bij kon houden
Leuk, krijg je dit soort details ook bij de opleiding?quote:Op vrijdag 21 september 2018 12:52 schreef MTL het volgende:
Als je tractie aan het geven bent en ineens gaat remmen, zal de tractie zo snel mogelijk afgebouwd worden als mogelijk is zonder de motoren te beschadigen en daarna overgaan naar een remming. Alleen bij een noodremming zal de tractie in één keer er af gehaald worden.
Dat is helaas niet aan mijquote:Op vrijdag 21 september 2018 14:11 schreef Duvel het volgende:
[..]
Baanstoring verhelpen, probleem opgelost.
Mwa, dat gaat behoorlijk ver hoor. Modern materieel kan tot een paar km/u ED remmen. Het gaat dus meer om het risico van stilstand op een stroomloze brug dan een technische beperking.quote:Op vrijdag 21 september 2018 14:09 schreef Duvel het volgende:
[..]
Volgens mij heb je bij die lage snelheden ook niet genoeg ED-opbrengst om de boel op niveau te houden.
twitter:zugreiseblog twitterde op vrijdag 21-09-2018 om 13:23:49 Auf einem #Bahn-#Hackathon wurde auch eine intelligente Bahnhofsuhr entwickelt, die automatisch die Zeit auf die Abfahrtszeit zurückstellt, wenn ein Zug Verspätung hat 😁 #InnoTrans2018 reageer retweet
Wel aan mij.quote:
Wat zijn eigenlijk meestal de oorzaken achter zoiets?quote:Op vrijdag 21 september 2018 21:35 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Wel aan mij.
Helaas zijn ATB-baanstoringen soms lastig op te lossen. Wij hebben op de GNL er maanden een gehad en ze konden het maar niet vinden.
Lage prio in herstellen ookquote:Op vrijdag 21 september 2018 21:35 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Wel aan mij.
Helaas zijn ATB-baanstoringen soms lastig op te lossen. Wij hebben op de GNL er maanden een gehad en ze konden het maar niet vinden.
weet jij niet alle wisselnummers uit je hoofd dan? Is toch gewoon wegbekendheid?quote:Op zaterdag 22 september 2018 07:20 schreef MTL het volgende:
Zelfs het wisselnummer uit je hoofd weten
Maar zonder gekheid, dat is aan de andere kant wel weer één van die speciale. Die krijg je alleen als je met twee stellen VIRM zelf aan het optrekken bent én de IC vanuit Den Haag naast je rijdt.
Ik heb geen zin meer in die storing, dus ik neem even mijn eigen tractie terug op dat punt, et voila, geen ATB terugval meer
Rare manier van handelen, hiermee houd je dus een fout in het beveiligingssysteem in leven.quote:Op zaterdag 22 september 2018 07:20 schreef MTL het volgende:
Ik heb geen zin meer in die storing, dus ik neem even mijn eigen tractie terug op dat punt, et voila, geen ATB terugval meer
Fuck the systemquote:Op zaterdag 22 september 2018 09:28 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Rare manier van handelen, hiermee houd je dus een fout in het beveiligingssysteem in leven.
Klinkt onschuldig, maar ongelukken gebeuren juist doordat fouten in het systeem blijven omdat gebruikers de gevolgen "onhandig" vinden en een manier vinden om te handelen zodat ze "er geen last van hebben".
Meldingsmoe.quote:Op zaterdag 22 september 2018 09:28 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Rare manier van handelen, hiermee houd je dus een fout in het beveiligingssysteem in leven.
Klinkt onschuldig, maar ongelukken gebeuren juist doordat fouten in het systeem blijven omdat gebruikers de gevolgen "onhandig" vinden en een manier vinden om te handelen zodat ze "er geen last van hebben".
Ik moet ineens denken aan iets met "uitgebrokkeld puntstuk" erin.quote:Op zaterdag 22 september 2018 10:04 schreef MTL het volgende:
Vertel eens, welke ongelukken zouden kunnen gebeuren door het terug nemen van de tractie en het voorkomen van een onterechte ATB terugval?
Ik denk dat hij het mechanisme van meldingsmoeheid bedoelt.quote:Op zaterdag 22 september 2018 10:04 schreef MTL het volgende:
Vertel eens, welke ongelukken zouden kunnen gebeuren door het terug nemen van de tractie en het voorkomen van een onterechte ATB terugval?
Dat lijkt me eerder een probleem van grote retourstromen dan van de ATB zelf.quote:Op zaterdag 22 september 2018 07:20 schreef MTL het volgende:
Zelfs het wisselnummer uit je hoofd weten
Maar zonder gekheid, dat is aan de andere kant wel weer één van die speciale. Die krijg je alleen als je met twee stellen VIRM zelf aan het optrekken bent én de IC vanuit Den Haag naast je rijdt.
Ik heb geen zin meer in die storing, dus ik neem even mijn eigen tractie terug op dat punt, et voila, geen ATB terugval meer
Correct, als ik het goed heb begrepen. Om het aan te passen moet het volledige ontwerp daar op de schop, dus dat gaan ze nooit doen voor één specifieke situatie.quote:Op zaterdag 22 september 2018 11:06 schreef Duvel het volgende:
[..]
Dat lijkt me eerder een probleem van grote retourstromen dan van de ATB zelf.
Het terugnemen van tractie an sich niet, iets anders misschien wel.quote:Op zaterdag 22 september 2018 10:04 schreef MTL het volgende:
Vertel eens, welke ongelukken zouden kunnen gebeuren door het terug nemen van de tractie en het voorkomen van een onterechte ATB terugval?
Dat zal, maar het hoort natuurlijk niet.quote:Op zaterdag 22 september 2018 11:06 schreef MTL het volgende:
[..]
Correct, als ik het goed heb begrepen. Om het aan te passen moet het volledige ontwerp daar op de schop, dus dat gaan ze nooit doen voor één specifieke situatie.
Ja dat geldt voor deze situatie. Maar in het algemeen zie je vaak in ongevalsrapportages (niet specifiek spoors) dat niet gemelde fouten, en zelf verzonnen workarounds relatief vaak leiden tot echte incidenten, omdat het ingesleten gedrag is: het zal wel weer zo'n (onbelangrijk) probleem zijn...quote:Op zaterdag 22 september 2018 16:37 schreef MTL het volgende:
Er zit juist géén storing in het systeem. Dat doet precies wat het moet doen.
Het enige theoretische risico dat hier aanwezig is, is dat op een dag de terugval niét onterecht is en de machinist het handboek niet opvolgt.
In de praktijk is die situatie echter niet mogelijk, omdat het volgende sein er alweer redelijk kort achter zit. Voor je überhaupt bent gaan rijden op zicht (max 40 km/u) heb je het volgende lichtsein alweer gepasseerd en kan je het weer afbreken. Mocht er dan toch nog iets zijn tussen de ATB terugval en het sein, dan ben je sowieso al te laat.
Dat lijkt mij duidelijk.quote:Op zaterdag 22 september 2018 16:37 schreef Duvel het volgende:
[..]
Dat zal, maar het hoort natuurlijk niet.
Ja, dat hou je, zeker nu je niet meer alles met standaard Fase 4 kasten uitrust, maar er allerlei ATB-oplossingen in software komen.quote:Op zaterdag 22 september 2018 16:41 schreef MTL het volgende:
[..]
Dat lijkt mij duidelijk.
Maar er zijn helaas behoorlijk wat van dit soort situaties in het Nederlandse spoorwegnet. Om die allemaal op te lossen zou je heel wat plekken vanaf 0 opnieuw moeten ontwerpen en opbouwen.
Ook zijn bepaalde materieelsoorten gevoeliger voor de ene storing dan voor de ander. Dat zul je altijd houden door de aard van het ATB systeem.
Als dat ineens gebeurt tijdens de rit lijkt het me wel iets om de conducteur op te wijzen. Of de spoorwegpolitiequote:
Klopt, en daar ben ik nu mee bezig:)quote:Op zaterdag 22 september 2018 17:52 schreef MTL het volgende:
Steeds meer treinen (en nieuwe treinen al vanaf de fabriek) worden/zijn voorzien van real time monitoring. Alle gegevens zijn dus vrijwel direct in te zien.
Je hebt het toch over een "onterechte" ATB terugval?quote:Op zaterdag 22 september 2018 16:37 schreef MTL het volgende:
Er zit juist géén storing in het systeem. Dat doet precies wat het moet doen.
Hij bedoeld dat het systeem reageert op de storing, en daarin dus doet wat het moet doen: namelijk de ATB laten terugvallen.quote:Op zaterdag 22 september 2018 20:13 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Je hebt het toch over een "onterechte" ATB terugval?
Dan gebeurt er toch iets wat niet goed is? En dus is er toch een verstoring in het systeem? Anders was het een terechte terugval.
En als het systeem dan wel doet wat het moet doen, waarom ondermijn jij dat systeem dan door zo te handelen?
Is dat gebruikelijk bij NS personeel? Als het systeem niet naar believen van de machinist werkt dat de machinist dan maar op eigen houtje iets verzint om het te ontwijken?
Heb ik net ook gedaan van Enschede naar Hengelo. En zo ook weer terugquote:
Ik neem aan dat je dan een geelvaller krijgt?quote:Op zaterdag 22 september 2018 21:11 schreef MTL het volgende:
We spreken van een onterechte terugval als er in één blok kort een ATB code wordt gedetecteerd die lager is dan de ATB code die je zou moeten hebben.
Ach ja, ik krijg er wel voor betaaldquote:Op zaterdag 22 september 2018 22:17 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ja maar jij doet dat vrijwillig. Eng figuur
Jep. Plus in dit geval nog de extra diagnosemelding dat het baansignaal corrupt is geraakt.quote:Op zaterdag 22 september 2018 23:06 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je dan een geelvaller krijgt?
Dat is grappig, want dan komt het wellicht niet doordat ergens verderop een sectie afvalt.quote:Op zondag 23 september 2018 07:11 schreef MTL het volgende:
[..]
Jep. Plus in dit geval nog de extra diagnosemelding dat het baansignaal corrupt is geraakt.
ja, je kunt gewoon twee kaartjes in de app laden.quote:Op zondag 23 september 2018 09:52 schreef spectrumanalyser het volgende:
Kan je 1 smartphone gebruiken met twee personen?
Mijn broer heeft geen smartphone. Kan je met de NS app twee treinkaartjes gebruiken ?
Ik zou niet zo snel weten wat hier aan verkeerd is
Met inchecken door poortjes is het omslachtig, het gaat mij even of het toegestaan is
Hoe roep jij om? Volgens die genderflauwekul of gewoon netjes met "Dames en Heren"?quote:Op donderdag 20 september 2018 17:47 schreef Salatrel het volgende:
Zul je altijd zien! De obis van deze flirt doet het niet speciaal voor James handmatig ingesteld en omgeroepen
Of...quote:Op zondag 23 september 2018 14:34 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Hoe roep jij om? Volgens die genderflauwekul of gewoon netjes met "Dames en Heren"?
Heb je een veilige ruimte nodig om je te beschermen tegen de grote boze buitenwereld schatje?quote:Op zondag 23 september 2018 14:34 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Hoe roep jij om? Volgens die genderflauwekul of gewoon netjes met "Dames en Heren"?
Je druk maken om iets waar een paar mensen zich beter door voelen en letterlijk niemand oprecht slechter van wordtquote:Op zondag 23 september 2018 14:34 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Hoe roep jij om? Volgens die genderflauwekul of gewoon netjes met "Dames en Heren"?
dames en heren als ik in een goede bui ben en anders wat James zegt.quote:Op zondag 23 september 2018 14:34 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Hoe roep jij om? Volgens die genderflauwekul of gewoon netjes met "Dames en Heren"?
O.quote:
quote:Op zondag 23 september 2018 16:42 schreef Salatrel het volgende:
Nouja een het volgende station is kan er nog wel vanaf
quote:Op zondag 23 september 2018 15:37 schreef James1988 het volgende:
[..]
Of...
*ding dong* OssWest *klak*
Ik kende geen station met een nog kortere naamquote:
Of over een "onterecht als "onterecht" beschouwde" ATB-terugval?quote:Op zaterdag 22 september 2018 20:13 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Je hebt het toch over een "onterechte" ATB terugval?
België heeft "Sy".quote:Op zondag 23 september 2018 17:42 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ik kende geen station met een nog kortere naam
2 letters meer, maar klinkt net zo kort: Blaak of Delftquote:Op zondag 23 september 2018 17:42 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ik kende geen station met een nog kortere naam
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |