abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 20 september 2018 @ 18:10:05 #101
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_182031333
Congrats, goed bezig :)
pi_182031338
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 17:47 schreef Salatrel het volgende:
Zul je altijd zien! De obis van deze flirt doet het niet :) speciaal voor James handmatig ingesteld en omgeroepen :)
Wel de tractie digitaal bediend hopelijk?
pi_182031386
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 15:05 schreef James1988 het volgende:

[..]

Pics or it didn't happen :P
  donderdag 20 september 2018 @ 18:15:34 #104
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_182031442
Ik zie wat je bedoelde :')

Wel tof dat het gelukt is. Heb je het ook netjes omgeroepen? ^O^
pi_182031445
quote:
10s.gif Op donderdag 20 september 2018 18:13 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ik zie alleen maar streepjes -O-
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
pi_182031465
Beetje creatief denken, dan zie je het er wel in
pi_182031480
Net bij Oss west vertrokken. Heel mediacircus nog en uiteraard een zee van bloemen...
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 20 september 2018 @ 18:21:04 #108
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_182031584
Heftig wat daar vandaag gebeurd is. Sterkte aan iedereen die er direct of indirect bij betrokken was
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_182031681
quote:
1s.gif Op donderdag 20 september 2018 18:05 schreef MTL het volgende:
Doe ik voor de laatste keer mee met een juiste SNG koersrol :P

[ link | afbeelding ]

Laatste opleidingsdag gehad, dus mag ik ook de SNG rijden *O*
Hoe werken de remmen van een SNG. Ik zie op foto's van in de cabine maar één (tractie)hendel. Rem je daar standaard ED mee en neemt hij het dan pneumatisch over. :@
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
pi_182031780
Als het is zoals bij Flirt dan rem je ED tenzij je deze bewust uitschakelt (waarna hij overschakelt op EP). Helemaal overgaan op pneumatisch remmen kan niet zomaar, alleen met een nood(snel)remming.
pi_182031796
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 18:25 schreef WcPot het volgende:

[..]

Hoe werken de remmen van een SNG. Ik zie op foto's van in de cabine maar één (tractie)hendel. Rem je daar standaard ED mee en neemt hij het dan pneumatisch over. :@
Je hebt twee remhendels, maar de tweede is standaard niet gemonteerd.
De remhendel die je standaard in de cabine ziet is inderdaad de ED/EP rem. Wekt de ED rem te weinig kracht op, dan vult de EP rem aan.
De tweede remhendel is voor het remnoodbedrijf. Is er iets waardoor er geen gebruik gemaakt kan worden van de standaard remhendel, dan kan er pneumatisch geremd worden. Dat is bijvoorbeeld voor het afslepen van een ander treinstel.
Overigens remt het ding ook erg goed met die pneumatische remhendel :)
Die tweede remhendel bij het remnoodbedrijf is wel een pulsremkraan, dus dat kan voor sommigen even wennen zijn.
  donderdag 20 september 2018 @ 19:37:39 #112
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_182032979
quote:
1s.gif Op donderdag 20 september 2018 18:31 schreef MTL het volgende:

[..]

Die tweede remhendel bij het remnoodbedrijf is wel een pulsremkraan, dus dat kan voor sommigen even wennen zijn.
Als op de 1600 en Thalys toch?

Is de ED-rem niet gewoon uit te schakelen trouwens?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_182033249
Thalys weet ik niet, maar inderdaad als een 1600 of een Traxx.
Uiteraard is de ED rem uit te schakelen, maar waarom zou je dat willen?
Sterker nog, bijvoorbeeld bij stroomloze bruggen remt de SNG volautomatisch iets af om zo voldoende energie op te wekken om zo alle verbruikers aan te kunnen te laten staan.
Uiteraard doet de trein dat niet bij lage snelheden om te voorkomen dat je stil komt te staan, dus als dat het geval is zullen dingen als de airco etc wel even uit gaan.

[ Bericht 28% gewijzigd door MTL op 20-09-2018 20:06:22 ]
  Redactie Sport donderdag 20 september 2018 @ 20:42:11 #114
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_182034100
Dat doet de FLIRT ook trouwens.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_182036645
quote:
1s.gif Op donderdag 20 september 2018 19:56 schreef MTL het volgende:
Uiteraard is de ED rem uit te schakelen, maar waarom zou je dat willen?
ED-rem op de Flirt staat erom berucht makkelijk te gaan glijden op vochtige rails. Bij de eerste paar druppels druk ik m gelijk weg :+
pi_182040021
Oh ja, die Flirt en dat dynamische remcriterium. Daar heeft de SNG gelukkig geen last van. Die heeft gewoon een vast criterium.
  vrijdag 21 september 2018 @ 09:02:10 #117
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_182042273
Past de FLIRT z'n remcriterium aan, aan de gewenste eindsnelheid en de snelheid daarvoor? Dat lijkt mij slim. Als je als Machinist weet waar je aan toe bent dan..
pi_182042325
Ik werk voor een rail infra bedrijf . Is er interesse in foto's filmpjes van ons materieel? Vernieuwingstrein, kettinghor, stopmachines, krollen enz..?
pi_182042366
Heb je ook weleens op Brazzers gevraagd of er behoefte is aan tieten?
Bier.
pi_182042714
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 09:02 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Past de FLIRT z'n remcriterium aan, aan de gewenste eindsnelheid en de snelheid daarvoor? Dat lijkt mij slim. Als je als Machinist weet waar je aan toe bent dan..
Nee, aan de actuele remvertraging. Dat is juist erg verneukeratief. Ga je ook maar even glijden of rij je net even een helling af, dan is de remvertraging onvoldoende en heb je een ATB snelremming te pakken.

[ Bericht 2% gewijzigd door MTL op 21-09-2018 09:44:24 ]
  vrijdag 21 september 2018 @ 10:41:07 #121
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_182043795
Bah.
pi_182044230
Klopt, als de Flirt ATB gaat bellen (en dat doet ie met een dynamisch remcriterium nogal rap) dan moet je de rem ook zo snel mogelijk in de volremstand zetten om opnieuw remcriterium te krijgen. Alleen komt dat remcriterium dan vaak pas erg laat weer tevoorschijn (het is volgens mij softwarematig niet helemaal goed geregeld), waardoor je zelfs als je m snel genoeg in de volrem trekt dus alsnog een snelrem krijgt.

Had dat vorige week bij Boxtel, daar zat een ATB baanstoring die ik kreeg tijdens het optrekken. ATB terug naar 40 terwijl je nog tractie geeft, moet je dus die hendel dus een grafeind naar achteren trekken maar ik was nog steeds op tijd, maar alsnog een snelrem gekregen omdat de computer het niet bij kon houden :')
  Redactie Sport vrijdag 21 september 2018 @ 11:16:32 #123
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_182044256
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 09:05 schreef jefjef het volgende:
Ik werk voor een rail infra bedrijf . Is er interesse in foto's filmpjes van ons materieel? Vernieuwingstrein, kettinghor, stopmachines, krollen enz..?
Tuurlijk, daar is dit topic voor.

In diezelfde categorie: er is vandaag een open dag van VolkerRail in Almelo. Duurt van 11u tot 18.30u, locatie is achter de parkeergarage bij het station: https://www.tubantia.nl/a(...)-in-almelo~a8f8c496/
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport vrijdag 21 september 2018 @ 11:25:34 #124
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_182044369
De ÖBB heeft problemen om een goede brandbeveiliging in de nieuw bedachte slaapcoupé's te krijgen:
zugreiseblog twitterde op vrijdag 21-09-2018 om 11:03:12 Der Brandschutz im neuen #Nachtzug der @unsereOEBB ist sehr aufwendig - gerade in den geplanten Minikabinen. Im Moment gibt es dafür noch keine Lösung. #InnoTrans2018 https://t.co/NEGK03vnS3 . reageer retweet
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_182045085
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 11:15 schreef GlenSpey het volgende:
Klopt, als de Flirt ATB gaat bellen (en dat doet ie met een dynamisch remcriterium nogal rap) dan moet je de rem ook zo snel mogelijk in de volremstand zetten om opnieuw remcriterium te krijgen. Alleen komt dat remcriterium dan vaak pas erg laat weer tevoorschijn (het is volgens mij softwarematig niet helemaal goed geregeld), waardoor je zelfs als je m snel genoeg in de volrem trekt dus alsnog een snelrem krijgt.

Had dat vorige week bij Boxtel, daar zat een ATB baanstoring die ik kreeg tijdens het optrekken. ATB terug naar 40 terwijl je nog tractie geeft, moet je dus die hendel dus een grafeind naar achteren trekken maar ik was nog steeds op tijd, maar alsnog een snelrem gekregen omdat de computer het niet bij kon houden :')
He he dat had ik gisteren ook bij Boxtel. Daar zit al een tijdje een ATB baanvakstoring en ik kreeg zelfs bij een volremming geen remkriterium. En ook bij mij liep dat uit op een snelremming. En bij vertrek uit Boxtel ben je inderdaad nog aan het optrekken en krijg je plots die baanvakstoring.
pi_182045758
Heeft weinig te maken met de computer, maar met de remvertraging. Als je gaat remmen, is de remvertraging niet in één keer de gevraagde waarde, maar die remvertraging wordt opgebouwd.
Daardoor duurt het dus ook even voordat de remcriteriumlamp gaat branden.

Als je tractie aan het geven bent en ineens gaat remmen, zal de tractie zo snel mogelijk afgebouwd worden als mogelijk is zonder de motoren te beschadigen en daarna overgaan naar een remming. Alleen bij een noodremming zal de tractie in één keer er af gehaald worden.
pi_182045856
Nouja, leuk dat het systeem zichzelf in bescherming probeert te nemen maar al die onnodige snelremmingen hebben ook geen toegevoegde waarde. Om van reizigerscomfort nog maar niet te spreken.

Geef mij maar het oude systeem zoals dat in alle andere matsoorten ook werkt ;)
pi_182045939
Zo werkt het in al het andere materieel ook (behalve de oude meuk ;)) :P
Het grote verschil is simpelweg die remvertraging ipv vast remcriterium.
Ik begreep dat er gelukkig gekeken gaat worden of het aangepast kan worden.
  vrijdag 21 september 2018 @ 14:09:48 #129
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_182047011
quote:
1s.gif Op donderdag 20 september 2018 19:56 schreef MTL het volgende:

Uiteraard doet de trein dat niet bij lage snelheden om te voorkomen dat je stil komt te staan, dus als dat het geval is zullen dingen als de airco etc wel even uit gaan.
Volgens mij heb je bij die lage snelheden ook niet genoeg ED-opbrengst om de boel op niveau te houden.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_182047012
Maandag weer ff van Dordrecht naar Zutphen flirten en dezelfde route terug..
  vrijdag 21 september 2018 @ 14:11:07 #131
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_182047043
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 september 2018 09:34 schreef MTL het volgende:

[..]

Nee, aan de actuele remvertraging. Dat is juist erg verneukeratief. Ga je ook maar even glijden of rij je net even een helling af, dan is de remvertraging onvoldoende en heb je een ATB snelremming te pakken.
Dat is wel formeel hoe het remcriterium hoort: gerelateerd aan een zekere vertraging, niet aan een remstand. Dat het vervolgens klote geïmplementeerd is...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 21 september 2018 @ 14:11:30 #132
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_182047052
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 11:15 schreef GlenSpey het volgende:

Had dat vorige week bij Boxtel, daar zat een ATB baanstoring die ik kreeg tijdens het optrekken. ATB terug naar 40 terwijl je nog tractie geeft, moet je dus die hendel dus een grafeind naar achteren trekken maar ik was nog steeds op tijd, maar alsnog een snelrem gekregen omdat de computer het niet bij kon houden :')
Baanstoring verhelpen, probleem opgelost.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 21 september 2018 @ 14:12:15 #133
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_182047066
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 september 2018 12:52 schreef MTL het volgende:

Als je tractie aan het geven bent en ineens gaat remmen, zal de tractie zo snel mogelijk afgebouwd worden als mogelijk is zonder de motoren te beschadigen en daarna overgaan naar een remming. Alleen bij een noodremming zal de tractie in één keer er af gehaald worden.
Leuk, krijg je dit soort details ook bij de opleiding?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_182047085
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:11 schreef Duvel het volgende:

[..]

Baanstoring verhelpen, probleem opgelost.
Dat is helaas niet aan mij ;)
pi_182047098
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:09 schreef Duvel het volgende:

[..]

Volgens mij heb je bij die lage snelheden ook niet genoeg ED-opbrengst om de boel op niveau te houden.
Mwa, dat gaat behoorlijk ver hoor. Modern materieel kan tot een paar km/u ED remmen. Het gaat dus meer om het risico van stilstand op een stroomloze brug dan een technische beperking.

Btw: totaal ongerelateerd feitje. Gisteren even getest: de remweg van een SNG van 130 naar 0 bij een noodremming is +/- 400 meter. Dat is best wel strak, zeg maar :D
  vrijdag 21 september 2018 @ 14:55:02 #136
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_182047736
Weg met de 1000-meterremweg (130-0) dan maar!

Of ga ik nu iets te snel? ;)
pi_182052229
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:55 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Of ga ik nu iets te snel? ;)
Weet ik niet, kreeg je een ingreep?
Bier.
  vrijdag 21 september 2018 @ 19:20:46 #138
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_182052320
Nog niet.
pi_182053142
Wat een puns allemaal.
Bier.
  Redactie Sport vrijdag 21 september 2018 @ 20:41:10 #140
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_182054188
zugreiseblog twitterde op vrijdag 21-09-2018 om 13:23:49 Auf einem #Bahn-#Hackathon wurde auch eine intelligente Bahnhofsuhr entwickelt, die automatisch die Zeit auf die Abfahrtszeit zurückstellt, wenn ein Zug Verspätung hat 😁 #InnoTrans2018 reageer retweet
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 21 september 2018 @ 21:35:05 #141
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_182055211
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2018 14:13 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Dat is helaas niet aan mij ;)
Wel aan mij. :s)

Helaas zijn ATB-baanstoringen soms lastig op te lossen. Wij hebben op de GNL er maanden een gehad en ze konden het maar niet vinden.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
pi_182057022
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 september 2018 21:35 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Wel aan mij. :s)

Helaas zijn ATB-baanstoringen soms lastig op te lossen. Wij hebben op de GNL er maanden een gehad en ze konden het maar niet vinden.
Wat zijn eigenlijk meestal de oorzaken achter zoiets?
Micro-scheurtjes in de spoorstaaf?
pi_182057438
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 september 2018 21:35 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Wel aan mij. :s)

Helaas zijn ATB-baanstoringen soms lastig op te lossen. Wij hebben op de GNL er maanden een gehad en ze konden het maar niet vinden.
Lage prio in herstellen ook
pi_182060467
En sommige zitten er al zo lang dat ze volgens mij niet eens meer gemeld worden :P ter hoogte van wissel 165B tussen mariahoeve en Voorschoten bijvoorbeeld
pi_182060528
Zelfs het wisselnummer uit je hoofd weten ;(
Maar zonder gekheid, dat is aan de andere kant wel weer één van die speciale. Die krijg je alleen als je met twee stellen VIRM zelf aan het optrekken bent én de IC vanuit Den Haag naast je rijdt.
Ik heb geen zin meer in die storing, dus ik neem even mijn eigen tractie terug op dat punt, et voila, geen ATB terugval meer :P
pi_182060586
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2018 07:20 schreef MTL het volgende:
Zelfs het wisselnummer uit je hoofd weten ;(
Maar zonder gekheid, dat is aan de andere kant wel weer één van die speciale. Die krijg je alleen als je met twee stellen VIRM zelf aan het optrekken bent én de IC vanuit Den Haag naast je rijdt.
Ik heb geen zin meer in die storing, dus ik neem even mijn eigen tractie terug op dat punt, et voila, geen ATB terugval meer :P
weet jij niet alle wisselnummers uit je hoofd dan? Is toch gewoon wegbekendheid?
  zaterdag 22 september 2018 @ 09:28:46 #147
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_182061719
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2018 07:20 schreef MTL het volgende:
Ik heb geen zin meer in die storing, dus ik neem even mijn eigen tractie terug op dat punt, et voila, geen ATB terugval meer :P
Rare manier van handelen, hiermee houd je dus een fout in het beveiligingssysteem in leven.

Klinkt onschuldig, maar ongelukken gebeuren juist doordat fouten in het systeem blijven omdat gebruikers de gevolgen "onhandig" vinden en een manier vinden om te handelen zodat ze "er geen last van hebben".
So we just called him Fred
pi_182062098
Vertel eens, welke ongelukken zouden kunnen gebeuren door het terug nemen van de tractie en het voorkomen van een onterechte ATB terugval?

[ Bericht 7% gewijzigd door MTL op 22-09-2018 10:40:11 ]
pi_182062410
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2018 09:28 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Rare manier van handelen, hiermee houd je dus een fout in het beveiligingssysteem in leven.

Klinkt onschuldig, maar ongelukken gebeuren juist doordat fouten in het systeem blijven omdat gebruikers de gevolgen "onhandig" vinden en een manier vinden om te handelen zodat ze "er geen last van hebben".
Fuck the system :7
pi_182062490
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2018 09:28 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Rare manier van handelen, hiermee houd je dus een fout in het beveiligingssysteem in leven.

Klinkt onschuldig, maar ongelukken gebeuren juist doordat fouten in het systeem blijven omdat gebruikers de gevolgen "onhandig" vinden en een manier vinden om te handelen zodat ze "er geen last van hebben".
Meldingsmoe.
In het begin ook twee keer een 'knikje' in het spoor gemeld tussen Rosmalen en Oss-West. Je vliegt zowat van je stoel als je daar overheen knalt :') maar volgens Prorail was het 'binnen de marge'. Knikje zit er een jaar later dus nog steeds.
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 22 september 2018 @ 10:59:35 #151
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_182062651
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2018 10:04 schreef MTL het volgende:
Vertel eens, welke ongelukken zouden kunnen gebeuren door het terug nemen van de tractie en het voorkomen van een onterechte ATB terugval?
Ik moet ineens denken aan iets met "uitgebrokkeld puntstuk" erin.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 22 september 2018 @ 11:05:06 #152
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_182062689
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2018 10:04 schreef MTL het volgende:
Vertel eens, welke ongelukken zouden kunnen gebeuren door het terug nemen van de tractie en het voorkomen van een onterechte ATB terugval?
Ik denk dat hij het mechanisme van meldingsmoeheid bedoelt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 22 september 2018 @ 11:06:36 #153
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_182062700
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2018 07:20 schreef MTL het volgende:
Zelfs het wisselnummer uit je hoofd weten ;(
Maar zonder gekheid, dat is aan de andere kant wel weer één van die speciale. Die krijg je alleen als je met twee stellen VIRM zelf aan het optrekken bent én de IC vanuit Den Haag naast je rijdt.
Ik heb geen zin meer in die storing, dus ik neem even mijn eigen tractie terug op dat punt, et voila, geen ATB terugval meer :P
Dat lijkt me eerder een probleem van grote retourstromen dan van de ATB zelf.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_182062702
@Fles: Nah, wat ik al zei: het is materieelspecifiek en situatiespecifiek. Zo zit/zat er bij Breda een punt waarop je met twee ICMs standaard een ATB remming krijgt/kreeg. Alleen met ICM, andere materieelsoorten hebben er geen last van.
De Traxx heeft zoiets bij Tilburg Universiteit, daar krijg je een ATB VV remming als de tegentrein zijn uitrijsein is gepasseerd, alsof het ATB VV baken verkeerd gemonteerd is.

Al dit soort gevallen zijn allemaal bekend, maar oplossen schijnt heel erg lastig en vooral kostbaar te zijn. Aangezien er in alle gevallen geen veiligheidsproblemen zijn (immers: de ingreep is de veilige kant op) bij één specifieke materieelsoort in één specifieke situatie, wordt er niks aan gedaan.

quote:
3s.gif Op zaterdag 22 september 2018 11:06 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dat lijkt me eerder een probleem van grote retourstromen dan van de ATB zelf.
Correct, als ik het goed heb begrepen. Om het aan te passen moet het volledige ontwerp daar op de schop, dus dat gaan ze nooit doen voor één specifieke situatie.

[ Bericht 5% gewijzigd door MTL op 22-09-2018 11:27:24 ]
pi_182062752
Staan die situaties dan ook goed beschreven voor de mcn's? Dat je niet verrast wordt...
dag
pi_182062851
Nee, maar iedere mcn die er vaker komt weet dit soort dingen wel. Door ervaring of omdat het bij bijvoorbeeld wegleren verteld is.
  zaterdag 22 september 2018 @ 16:10:28 #157
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_182066111
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2018 10:04 schreef MTL het volgende:
Vertel eens, welke ongelukken zouden kunnen gebeuren door het terug nemen van de tractie en het voorkomen van een onterechte ATB terugval?
Het terugnemen van tractie an sich niet, iets anders misschien wel.

Er zit een storing in het systeem en dát kan wel leiden tot ongevallen. Nu blijft het beperkt tot teruggenomen actie door een machinist met zijn eigen workaround.

De noodzaak tot het verhelpen van de storing is dan wel weg, maar het kan nog steeds gevaarlijk zijn. Wie weet detecteert het systeem treinen helemaal niet goed en komen er straks treinen tegelijk in hetzelfde blok.
So we just called him Fred
pi_182066428
Er zit juist géén storing in het systeem. Dat doet precies wat het moet doen.
Het enige theoretische risico dat hier aanwezig is, is dat op een dag de terugval niét onterecht is en de machinist het handboek niet opvolgt.

In de praktijk is die situatie echter niet mogelijk, omdat het volgende sein er alweer redelijk kort achter zit. Voor je überhaupt bent gaan rijden op zicht (max 40 km/u) heb je het volgende lichtsein alweer gepasseerd en kan je het weer afbreken. Mocht er dan toch nog iets zijn tussen de ATB terugval en het sein, dan ben je sowieso al te laat.
  zaterdag 22 september 2018 @ 16:37:32 #159
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_182066430
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2018 11:06 schreef MTL het volgende:

[..]

Correct, als ik het goed heb begrepen. Om het aan te passen moet het volledige ontwerp daar op de schop, dus dat gaan ze nooit doen voor één specifieke situatie.
Dat zal, maar het hoort natuurlijk niet.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 22 september 2018 @ 16:39:01 #160
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_182066450
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2018 16:37 schreef MTL het volgende:
Er zit juist géén storing in het systeem. Dat doet precies wat het moet doen.
Het enige theoretische risico dat hier aanwezig is, is dat op een dag de terugval niét onterecht is en de machinist het handboek niet opvolgt.

In de praktijk is die situatie echter niet mogelijk, omdat het volgende sein er alweer redelijk kort achter zit. Voor je überhaupt bent gaan rijden op zicht (max 40 km/u) heb je het volgende lichtsein alweer gepasseerd en kan je het weer afbreken. Mocht er dan toch nog iets zijn tussen de ATB terugval en het sein, dan ben je sowieso al te laat.
Ja dat geldt voor deze situatie. Maar in het algemeen zie je vaak in ongevalsrapportages (niet specifiek spoors) dat niet gemelde fouten, en zelf verzonnen workarounds relatief vaak leiden tot echte incidenten, omdat het ingesleten gedrag is: het zal wel weer zo'n (onbelangrijk) probleem zijn...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_182066476
quote:
2s.gif Op zaterdag 22 september 2018 16:37 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dat zal, maar het hoort natuurlijk niet.
Dat lijkt mij duidelijk.
Maar er zijn helaas behoorlijk wat van dit soort situaties in het Nederlandse spoorwegnet. Om die allemaal op te lossen zou je heel wat plekken vanaf 0 opnieuw moeten ontwerpen en opbouwen.
Ook zijn bepaalde materieelsoorten gevoeliger voor de ene storing dan voor de ander. Dat zul je altijd houden door de aard van het ATB systeem.
  zaterdag 22 september 2018 @ 16:45:25 #162
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_182066521
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2018 16:41 schreef MTL het volgende:

[..]

Dat lijkt mij duidelijk.
Maar er zijn helaas behoorlijk wat van dit soort situaties in het Nederlandse spoorwegnet. Om die allemaal op te lossen zou je heel wat plekken vanaf 0 opnieuw moeten ontwerpen en opbouwen.
Ook zijn bepaalde materieelsoorten gevoeliger voor de ene storing dan voor de ander. Dat zul je altijd houden door de aard van het ATB systeem.
Ja, dat hou je, zeker nu je niet meer alles met standaard Fase 4 kasten uitrust, maar er allerlei ATB-oplossingen in software komen.

Heb je ook dit soort gekke dingen met materieel, dat je denkt: ach dat probleem klik ik wel even weg, want is toch nooit ernstig?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_182066952
Natuurlijk. De foutmeldingen over reisinformatieschermen die defect zijn vind ik niet bijster interessant :P
pi_182067140
'Camera afgedekt' in de VIRMm :P
  zaterdag 22 september 2018 @ 17:43:06 #165
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_182067263
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 17:33 schreef GlenSpey het volgende:
'Camera afgedekt' in de VIRMm :P
Als dat ineens gebeurt tijdens de rit lijkt het me wel iets om de conducteur op te wijzen. Of de spoorwegpolitie :P

Gaat dat soort meldingen ook meteen naar NedTrain eigenlijk? Of zien ze dat pas wanneer ze het diagnoselogboek uitlezen?
pi_182067392
Steeds meer treinen (en nieuwe treinen al vanaf de fabriek) worden/zijn voorzien van real time monitoring. Alle gegevens zijn dus vrijwel direct in te zien.
pi_182068335
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2018 17:52 schreef MTL het volgende:
Steeds meer treinen (en nieuwe treinen al vanaf de fabriek) worden/zijn voorzien van real time monitoring. Alle gegevens zijn dus vrijwel direct in te zien.
Klopt, en daar ben ik nu mee bezig:)
  zaterdag 22 september 2018 @ 20:13:11 #168
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_182069761
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2018 16:37 schreef MTL het volgende:
Er zit juist géén storing in het systeem. Dat doet precies wat het moet doen.

Je hebt het toch over een "onterechte" ATB terugval?

Dan gebeurt er toch iets wat niet goed is? En dus is er toch een verstoring in het systeem? Anders was het een terechte terugval.

En als het systeem dan wel doet wat het moet doen, waarom ondermijn jij dat systeem dan door zo te handelen?
Is dat gebruikelijk bij NS personeel? Als het systeem niet naar believen van de machinist werkt dat de machinist dan maar op eigen houtje iets verzint om het te ontwijken?
So we just called him Fred
pi_182069894
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2018 20:13 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Je hebt het toch over een "onterechte" ATB terugval?

Dan gebeurt er toch iets wat niet goed is? En dus is er toch een verstoring in het systeem? Anders was het een terechte terugval.

En als het systeem dan wel doet wat het moet doen, waarom ondermijn jij dat systeem dan door zo te handelen?
Is dat gebruikelijk bij NS personeel? Als het systeem niet naar believen van de machinist werkt dat de machinist dan maar op eigen houtje iets verzint om het te ontwijken?
Hij bedoeld dat het systeem reageert op de storing, en daarin dus doet wat het moet doen: namelijk de ATB laten terugvallen.

Als je dan vervolgens met een simpele handeling een hoop toeters en bellen (en een mogelijke snelremming) kan voorkomen dan doe je dat idd ;)
pi_182070737
Je weet er weer mooie flauwekul van te breien, Fredvz. Ik ben wel klaar met uitleggen, met dat soort insinuaties.

Tegen beter weten in doe nog één laatste poging.
We spreken van een onterechte terugval als er in één blok kort een ATB code wordt gedetecteerd die lager is dan de ATB code die je zou moeten hebben.
Dat is dus een zgn ATB baanstoring. Vervelend, maar omdat het de veilige kant op valt (er wordt immers een lagere snelheid afgedwongen) is er geen sprake van een veiligheidsprobleem, hooguit dat je een minuutje vertraging oploopt omdat je moet gaan rijden op zicht tot het eerstvolgende sein. Dat meld je daarna aan de treindienstleider en daarmee is het klaar.

Een terechte ATB terugval zou zijn op het moment dat bijvoorbeeld een sein voor je wordt herroepen, of als er een kortsluitkabel is geplaatst vanwege een ongeval of iets in die richting.

Bij Mariahoeve komt dus in zeer specifieke gevallen kort een verkeerde ATB code binnen, die een lagere snelheid afdwingt dan je in werkelijkheid daar mag rijden, om vrijwel direct er na weer terug springt naar de juiste code.
Als ik die terugval kan voorkomen door simpelweg de trein over dat stukje te laten rollen, dan is het natuurlijk volkomen flauwekul om dat als 'potentieel veiligheidsprobleem' te bestempelen.
pi_182071243
Lekker even een wisselstoring tussen Nijmegen en Arnhem meepakken na een dag door Duitsland crossen hehehe. Lijnbus gepakt.
Bier.
  Redactie Sport zaterdag 22 september 2018 @ 22:15:56 #172
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_182072059
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 21:39 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Lijnbus gepakt.
Heb ik net ook gedaan van Enschede naar Hengelo. En zo ook weer terug O-)


PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_182072105
Ja maar jij doet dat vrijwillig. Eng figuur :P

Zwaai naar fles!
Bier.
  Moderator zaterdag 22 september 2018 @ 22:20:43 #174
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_182072171
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 22:17 schreef DeaDLocK2K het volgende:


Zwaai naar fles!
Ben je ook in IJsland?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 22 september 2018 @ 23:06:05 #175
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_182072903
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2018 21:11 schreef MTL het volgende:

We spreken van een onterechte terugval als er in één blok kort een ATB code wordt gedetecteerd die lager is dan de ATB code die je zou moeten hebben.

Ik neem aan dat je dan een geelvaller krijgt?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport zaterdag 22 september 2018 @ 23:31:33 #176
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_182073311
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 22:17 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ja maar jij doet dat vrijwillig. Eng figuur :P
Ach ja, ik krijg er wel voor betaald :6
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_182076866
quote:
2s.gif Op zaterdag 22 september 2018 23:06 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je dan een geelvaller krijgt?
Jep. Plus in dit geval nog de extra diagnosemelding dat het baansignaal corrupt is geraakt.
  zondag 23 september 2018 @ 08:30:34 #178
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_182077163
quote:
1s.gif Op zondag 23 september 2018 07:11 schreef MTL het volgende:

[..]

Jep. Plus in dit geval nog de extra diagnosemelding dat het baansignaal corrupt is geraakt.
Dat is grappig, want dan komt het wellicht niet doordat ergens verderop een sectie afvalt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_182077186
Komt het ook niet ;)
Dat is bij baanstoringen (vziw) vrijwel nooit het probleem. Een ATB baanstoring is dan ook iets wezenlijk anders dan een sectiestoring.
pi_182078223
Kan je 1 smartphone gebruiken met twee personen?

Mijn broer heeft geen smartphone. Kan je met de NS app twee treinkaartjes gebruiken ?
Ik zou niet zo snel weten wat hier aan verkeerd is
Met inchecken door poortjes is het omslachtig, het gaat mij even of het toegestaan is
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_182078973
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 09:52 schreef spectrumanalyser het volgende:
Kan je 1 smartphone gebruiken met twee personen?

Mijn broer heeft geen smartphone. Kan je met de NS app twee treinkaartjes gebruiken ?
Ik zou niet zo snel weten wat hier aan verkeerd is
Met inchecken door poortjes is het omslachtig, het gaat mij even of het toegestaan is
ja, je kunt gewoon twee kaartjes in de app laden.
dag
pi_182083204
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 17:47 schreef Salatrel het volgende:
Zul je altijd zien! De obis van deze flirt doet het niet :) speciaal voor James handmatig ingesteld en omgeroepen :)
Hoe roep jij om? Volgens die genderflauwekul of gewoon netjes met "Dames en Heren"?
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  zondag 23 september 2018 @ 15:37:21 #183
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_182084268
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 14:34 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Hoe roep jij om? Volgens die genderflauwekul of gewoon netjes met "Dames en Heren"?
Of...

*ding dong* Oss *klak*
pi_182084485
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 14:34 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Hoe roep jij om? Volgens die genderflauwekul of gewoon netjes met "Dames en Heren"?
Heb je een veilige ruimte nodig om je te beschermen tegen de grote boze buitenwereld schatje?
Bier.
pi_182084590
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 14:34 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Hoe roep jij om? Volgens die genderflauwekul of gewoon netjes met "Dames en Heren"?
Je druk maken om iets waar een paar mensen zich beter door voelen en letterlijk niemand oprecht slechter van wordt :|W
pi_182085330
quote:
10s.gif Op zondag 23 september 2018 15:37 schreef James1988 het volgende:

[..]

Of...

*ding dong* Oss *klak*
Too soon
pi_182085361
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 14:34 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Hoe roep jij om? Volgens die genderflauwekul of gewoon netjes met "Dames en Heren"?
dames en heren als ik in een goede bui ben en anders wat James zegt.
  zondag 23 september 2018 @ 16:39:24 #188
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_182085375
quote:
1s.gif Op zondag 23 september 2018 16:37 schreef b2py het volgende:

[..]

Too soon
O.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_182085429
Nouja een het volgende station is kan er nog wel vanaf
  zondag 23 september 2018 @ 16:45:49 #190
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_182085493
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 16:42 schreef Salatrel het volgende:
Nouja een het volgende station is kan er nog wel vanaf
quote:
10s.gif Op zondag 23 september 2018 15:37 schreef James1988 het volgende:

[..]

Of...

*ding dong* OssWest *klak*
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_182085611
Erremeleau
  zondag 23 september 2018 @ 17:42:15 #192
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_182087037
quote:
1s.gif Op zondag 23 september 2018 16:37 schreef b2py het volgende:

[..]

Too soon
Ik kende geen station met een nog kortere naam ;(
pi_182087097
quote:
3s.gif Op zondag 23 september 2018 16:39 schreef Duvel het volgende:

[..]

O.
_O-
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 23 september 2018 @ 22:00:26 #194
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_182092616
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2018 20:13 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Je hebt het toch over een "onterechte" ATB terugval?
Of over een "onterecht als "onterecht" beschouwde" ATB-terugval? :?

Of... :o
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 23 september 2018 @ 22:00:53 #195
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_182092634
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 17:42 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik kende geen station met een nog kortere naam ;(
België heeft "Sy".
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 24 september 2018 @ 10:06:23 #196
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_182098608
quote:
3s.gif Op zondag 23 september 2018 22:00 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

België heeft "Sy".
Frankrijk heeft "Us"

Ooit eens gestrand
  maandag 24 september 2018 @ 10:20:21 #197
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_182098771
Over strand gesproken

pi_182098828
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 17:42 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik kende geen station met een nog kortere naam ;(
2 letters meer, maar klinkt net zo kort: Blaak of Delft
Take on the situation, but not the torment ...
pi_182098832
Å heeft helaas geen station
  maandag 24 september 2018 @ 10:28:11 #200
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_182098854


Ze zijn aan het testrijden trouwens.. Komt er net een aanrijden :o
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')