Harm Vanhoucke. Weeral een Lotto Soudal Belg die zich finaal naar de vaantjes traint.quote:Hiervoor reed je de Ronde van Polen en de Ronde van de Toekomst, maar je kon er amper een vuist maken.
“Het was de bedoeling dat ik in Polen uitreed met het oog op de Ronde van de Toekomst, waar ik wel met ambitie aan de start stond. Maar het werd een ontgoocheling. Ik heb in het begin van het seizoen bloedarmoede gehad.”
Is dat nog niet uit jouw lichaam?
Jawel. Mijn basisconditie is terug super goed, maar echt diep gaan, lukt nog niet. Daarom was de Ronde va de Toekomst ook een mislukking. Het was simpel. Ik kon bergop de besten niet volgen, omdat mijn conditie niet goed genoeg was.”
Wat was de aanleiding van die bloedarmoede?
“Ik heb mij tijdens de winter overtraind. Ik wou zodanig goed zijn om mij meteen te bewijzen dat ik mijzelf gewoon kapot heb gereden op training.”
Hoe kwam dat dan?
“Ik reed elke training wat langer en harder dan dat er op mijn trainingsschema stond. Als je dat een paar keer doet, is dat niet erg. Maar als je dat een hele winter doet en tijdens individuele stages echt à bloc gaat, komt het niet meer goed. De komende winter ga ik mij wat meer intomen. Ik stond misschien ook iets te vroeg te mager.”
Ik las gisteren dat Gerard Vroomen (voormalig oprichter/eigenaar Cervelo) de man achter 3T is. Heb ik nooit geweten.quote:Op zondag 9 september 2018 16:48 schreef Steven184 het volgende:
Blythe spreekt nog even zijn waardering uit voor de 3T fietsen
https://video.eurosport.c(...)d1120390/video.shtml
Zit daarin sinds 2015 inderdaad, 3t bestaat natuurlijk al wel meer dan 50 jaarquote:Op zondag 9 september 2018 16:58 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Ik las gisteren dat Gerard Vroomen (voormalig oprichter/eigenaar Cervelo) de man achter 3T is. Heb ik nooit geweten.
Voor Aqua Blue nog nooit van gehoord.quote:Op zondag 9 september 2018 17:20 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Zit daarin sinds 2015 inderdaad, 3t bestaat natuurlijk al wel meer dan 50 jaar
1. Remco Evenepoelquote:Op donderdag 6 september 2018 11:08 schreef Koffieplanter het volgende:
Evenepoel (en Van Wilder) staat zondag aan de start in de Memorial Igor De Craene, een testtijdrit. Hoewel andere klasse, mag hij het indirect op gaan nemen tegen de beloften van Lotto Soudal en een paar andere hoogvliegers uit het nationale kampioenschap tijdrijden.
twitter:women_cpa twitterde op zondag 09-09-2018 om 20:09:47 Soraya #Paladin is #GirodellaToscana winner, brava! #CPAwomen #WomenCycling #RaceResult https://t.co/AYSulbpYiM reageer retweet
quote:UCI-voorzitter Lappartient: “We mikken op Champions League van eendagskoersen in 2020”
UCI-voorzitter David Lappartient is momenteel in Canada op uitnodiging van Serge Arsenault. De sterke man achter de koersen van Québec en Montréal speelt al enkele jaren met het idee om een soort van Champions League van eendagskoersen te creëren. Een idee waar ook Lappartient voor gewonnen is.
“Het zou interessant zijn voor het wielrennen om een circuit te organiseren met daarin twintig grote eendagskoersen. Dat zou dan gaan om de huidige monumenten zoals de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix, nieuwere wedstrijden zoals Québec en Montréal, maar ook koersen in nieuwe markten zoals Zuid-Amerika”, zegt Lappartient, die zo een nieuwe soort van wereldbeker van eendagskoersen wil invoeren met een apart klassement en eventueel een aparte leiderstrui.
Komende woensdag vindt er in Madrid een meeting plaats waar het idee verder besproken wordt. “We maken vorderingen met ons concept. We zitten in het finale stadium, de rode vod van de slotkilometer is in zicht. Ten vroegste in 2020 willen we het lanceren.”
Wat die innovatie betekent voor de huidige wielerkalender is onduidelijk, maar Lappartient wil niet dat grote koersen elkaar te veel overlappen zoals nu gebeurt met Montréal en de Vuelta. We spelen met het idee om de Vuelta een week vroeger te laten starten.”
quote:Op zondag 9 september 2018 16:42 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Bardet was eigenlijk op weg naar de winst, maar kreeg te maken met een mechanisch defect.
Ik kijk met een beschuldigende blik naar directvelo.quote:
Wel innovatief, een idee uit de jaren '80 herintroducerenquote:
Een soort wereldbeker dus? Komt dan het kampioenschap van Zürich ook terug op de kalender?quote:
Die wilden zelf toen geen WT worden, geloof ikquote:Op maandag 10 september 2018 00:09 schreef Van_Poppel het volgende:
Hopelijk wordt Parijs-Tours dan ook weer in ere hersteld.
Komt Jan Ullrich dan ook weer terug om te proberen Zurich te winnen?quote:Op zondag 9 september 2018 23:46 schreef Felagund het volgende:
[..]
Een soort wereldbeker dus? Komt dan het kampioenschap van Zürich ook terug op de kalender?
Champions League bestaande uit de huidige eendaagse World Tour-wedstrijden?quote:Op zondag 9 september 2018 23:46 schreef Felagund het volgende:
[..]
Een soort wereldbeker dus? Komt dan het kampioenschap van Zürich ook terug op de kalender?
twitter:sepvanmarcke twitterde op dinsdag 11-09-2018 om 08:43:06 These past weeks didn’t bring the results I was hoping for. Nice races and a good condition, but I made some mistakes in the final. Guess we keep on learning! #plouay #quebec #montreal reageer retweet
Columbiafan is aanvoerder van haar fanclubquote:Op dinsdag 11 september 2018 14:23 schreef VoMy het volgende:
Floortje Mackaij breekt kaak.
Hoe komt zij eigenlijk aan 19k Instagramvolgers? Is er ergens een geheim genootschap van vrouwenwielrenvolgers?
Maar t is toch een schatje?quote:Op dinsdag 11 september 2018 14:23 schreef VoMy het volgende:
Floortje Mackaij breekt kaak.
Hoe komt zij eigenlijk aan 19k Instagramvolgers? Is er ergens een geheim genootschap van vrouwenwielrenvolgers?
Sterk team in Slowakije vanwege belangen in die regio van ploegeigenaar Bakala?quote:Op woensdag 12 september 2018 13:23 schreef Mykonos het volgende:
Vrij matige startlijst voor GP de Wallonie vandaag, en geen Quickstep, terwijl die met een sterrenteam aan de start staan in Slowakije als ik PCS mag geloven. 7 man die allemaal de proloog kunnen winnen daar
Zes lengtes.twitter:DrentheSport twitterde op woensdag 12-09-2018 om 16:08:13 De Duitse kampioen Max Kanter wint de tweede etappe (Emmen - Emmen) van @OlympiasTour. https://t.co/3SK2RmyE5f reageer retweet
quote:VANENDERT NA MINDERE TOUR EN MISSEN WK-SELECTIE: “SCHRIJF MIJ NOG NIET AF”
Er zijn dezer dagen gelukkigere renners dan Jelle Vanendert. Na een onzichtbare Tour de France en een val in de Tour of Britain, greep hij afgelopen week ook naast een selectie voor het wereldkampioenschap in Innsbruck. De 33-jarige renner van Lotto Soudal, die wel zijn beste voorseizoen in jaren achter de rug heeft, laat zich niet uit zijn lood slaan en blijft strijdvaardig: “Ik geloof nog steeds dat ik een klassieker kan winnen”, vertelt hij aan WielerFlits.
Vanendert is niet het type renner dat na een tegenslag met grootse woorden uitpakt, of een mediastorm op gang wil brengen. Steeds regeert zelfkennis en nuchterheid. Ook nu, na zijn gemiste selectie voor het WK. “Kevin (De Weert, red.) heeft mij voor de Tour of Britain netjes geïnformeerd en ik heb direct gezegd dat ik vrede nam met de niet-selectie. Ik heb hem zelfs niet om een reden gevraagd. Maar dat neemt niet weg dat ik er graag bij was geweest en ik denk dat ik mijn plek verdiend had. In alle eendagskoersen die ik dit jaar heb gereden, eindigde ik ofwel bij de eerste twintig, ofwel speelde ik een rol in dienst van de ploeg. Het WK is een zelfde type koers, dan is het logisch dat je teleurgesteld bent als je je kansen niet mag verdedigen.”
Voor de Limburger was het een tweede tegenslag in korte tijd. Want ook de voorbije Tour de France – overigens zijn eerste sinds 2012 – was te onzichtbaar voor wat je van een renner van het kaliber Vanendert mag verwachten. “Als ik puur naar mezelf kijk, dan denk ik dat ik niet genoeg heb gerust na het voorjaar”, geeft hij toe. “Ik wilde alweer goed zijn in de Ronde van België en de Dauphiné, en dat was misschien te vroeg. Ook in de kasseirit van de Tour had ik nog een goed gevoel. Maar daarna voelde ik me dag na dag leeglopen. Op een gegeven moment ben je louter van punt A naar punt B aan het rijden, dat heeft nog weinig met koersen te maken.”
Minder training
Nochtans was het voorjaar van Vanendert allesbehalve slecht. Hij schitterde als vanouds en wist daar ook sterke resultaten aan te koppelen. Met name zijn podiumplaats in de Waalse Pijl springt in het oog. “Zo zie je maar, een paar procentjes kunnen soms een wereld van verschil maken. Ik denk dat ik het in die koersen de afgelopen jaren nooit echt slecht heb gedaan, dat ik altijd op de afspraak was. Het verschil tussen een zeventiende en een derde plaats in de Waalse Pijl is conditiegewijs heus niet zo groot, maar voor de buitenwereld lijkt het dat wel. Het gaat over details.”
Heeft Vanendert dan echt niets aan zijn aanpak veranderd? “Toch wel”, antwoordt hij. “Het enige wat ik de voorbije winter anders heb gedaan, is dat ik minder getraind heb. Dat klinkt misschien gek, maar toch is het zo. Ik heb anderzijds wel intensiever getraind, waardoor ik er in mijn eerste koersen als de Ruta del Sol en de Ronde van Catalonië direct stond. Dat blijkt dikwijls de sleutel tot succes. Als alles meteen goed loopt, dan is het makkelijker om die lijn door te trekken omdat je iets hebt om op voort te bouwen. Zowel fysiek als mentaal. Ik voelde me bijzonder zelfzeker.”
Dat bleek terecht, want Vanendert had zomaar de Waalse Pijl kunnen winnen en was ook in de Baloise Belgium Tour succesvol. “Ik zou liegen als ik zeg dat het geen deugd doet om weer voor overwinningen te kunnen strijden. Daarvoor word je uiteindelijk toch renner. Vooral de Waalse Pijl was een hele mooie kans. Ik was daar eigenlijk gestart met de gedachte om er een lange sprint van te maken in dienst van Tim Wellens. Misschien niet ideaal, maar op die manier kon ik wel mijn eigen tempo opleggen en mijn eigen lijnen kiezen. Ik wist, wie na de bocht nog wat kan versnellen, komt redelijk kort in de uitslag als hij niet grandioos stilvalt. Dan is derde niet slecht.”
Mentor voor Lambrecht
Vanendert bevestigt zo het vertrouwen van Marc Sergeant. Die bleef hem jaar na jaar belonen met een contractverlengingen bij Lotto Soudal, ondanks het uitblijven van concrete resultaten. “Al is dat natuurlijk relatief’”, riposteert Vanendert. “Ik heb altijd gezegd dat ik er geen probleem mee heb om mij ten dienste van de ploeg te stellen, op die klassiekers in april na. Ik heb de voorbije jaren steeds top 20 in die klassiekers gereden. Als je een renner die dat kan geen contract meer gaat geven, dan blijven er weinig over die wel in de ploeg passen. Zo verrassend vind ik die verlengingen dus niet.”
Sinds de komst van CEO Paul De Geyter haken echter steeds meer gevestigde waarden af bij Lotto Soudal. Voelt Vanendert de druk om een contract af te dwingen toenemen nu de harde hand van De Geyter regeert? “Ik had dit jaar nog een doorlopend contract, dus ik heb me daar niet druk over gemaakt. Je hoort en leest natuurlijk over de moeizame onderhandelingen met André Greipel, maar wat mij betreft, zijn er zeker geen problemen geweest. Paul is natuurlijk al bijna 13 jaar mijn persoonlijke manager en Marc Sergeant ken ik intussen tien jaar. Ik denk dat ze weten wat ik waard ben. Ik zou na volgend jaar graag doorkoersen bij deze ploeg, maar ik sta ook open voor nieuwe dingen.”
Steeds meer zou Vanendert zich ook kunnen inwerken in de rol van mentor voor jong talent, iets wat hij ook nu al blijkt te doen. “In de mate van het mogelijke probeer ik mijn visie te geven en te helpen waar ik kan. Er zijn altijd gasten die om raad komen vragen, maar of ze er effectief iets mee doen, dat is vaak een ander verhaal. Een andere visie kan verhelderend werken, maar anderzijds is het niet omdat iets voor mij heel goed werkt, dat iedereen daar beter van wordt. Ik vertel geen harde waarheden, iedereen moet zelf aanvoelen wat het beste werkt. Concreet gaat het dan bijvoorbeeld over het inplannen van hoogtestages, de samenstelling van hun programma, de soorten voeding, etc.”
Bjorg Lambrecht is een van de jonge talenten die momenteel het mooie weer maakt bij Lotto Soudal. “In de Ronde van Catalonië en het Baskenland heb ik met hem samen gereden en toen had ik al door hoeveel talent hij had”, vertelt Vanendert. “Hij wist zich daar telkens in de top 20, top 30 te plaatsen en geloof me, dat doe je niet zomaar als je nog maar pas van de beloften bent overgekomen. Zijn progressiemarge is enorm en zijn talent kan heel ver rijken. Hij is bovendien een slimme renner, die zichzelf goed kan inschatten en de koers goed kan lezen. Ik zie hem wel iets meer in de richting van een puncher evolueren dan een pure klimmer. Volgens mij heeft hij daar meer garantie om te winnen.”
Heilige maand
Vanendert ziet ook zijn eigen rol nog niet als uitgespeeld. Niet in de Tour – “de ene Tour is de andere niet, ik zie niet in waarom ik niet zou terugkeren?” – maar zeker niet in de klassiekers. “April blijft voor mij een heilige maand. Ik weet dat ik het intrinsiek in mij heb om een van die klassiekers te winnen, ook al zal dat nooit gemakkelijk zijn. Als ik mijn vorm van dit voorjaar terug kan vinden, dan wil ik er zeker nog eens mijn kans gaan om eindelijk een klassieker te winnen. Ik merk dat mijn explosiviteit stagneert, maar niet afbot. Zolang dat het geval is, mag ik hoop koesteren en zeker nog niet afgeschreven worden.”
Nog een gast die boos is ook op plek 3 ofzoquote:Op woensdag 12 september 2018 16:18 schreef Columbiafan het volgende:Zes lengtes.twitter:DrentheSport twitterde op woensdag 12-09-2018 om 16:08:13 De Duitse kampioen Max Kanter wint de tweede etappe (Emmen - Emmen) van @OlympiasTour. https://t.co/3SK2RmyE5f reageer retweet
Results of prologue:quote:Op woensdag 12 september 2018 14:34 schreef LekkerWeertje het volgende:
Wat een godenselectie. De rest van het veld wordt hopeloos gedeklasseerd.
Hier nog even Nederlandse copy-paste van WF:quote:Op maandag 10 september 2018 23:27 schreef wimderon het volgende:
Het is een grote strontpot bij de UCI.
https://www.velonews.com/(...)lifying-rules_478418
quote:TEAMS WILLEN GEEN AANPASSING SPELREGELS, MAAR NIEUW ECONOMISCH MODEL
De wielerploegen zijn niet te spreken over de plannen van de UCI om de wielersport in 2020 te vernieuwen. Dat blijkt uit een rondgang van VeloNews. “Het gaat de verkeerde kant op. We moeten eerst naar het bedrijfsmodel kijken”, vertelt de vice-voorzitter van de AIGCP, Richard Plugge.
De internationale wielerunie UCI houdt komende week een vergadering in Spanje, waarbij het de ploegen gaat informeren over welke ingrijpende hervormingen eraan zitten te komen. Het doel is om steun te krijgen en het plan snel door te voeren, maar dat lijkt een lastige opgave. De drang van de UCI om drastische veranderingen door te voeren, zorgt er namelijk voor dat de teams worden overrompeld, aldus Plugge. “Tijdens de discussies werden we niet uitgenodigd om met de UCI te praten. Dat is onze grote frustratie.”
Minder WorldTour-ploegen, promotie/degradatie-regeling
In de plannen van voorzitter David Lappartient staat onder meer dat het aantal WorldTour-ploegen daalt van achttien naar vijftien. Dat zorgt ervoor dat er meer kans is voor kleinere ploegen op wildcards in grote rondes. Bovendien komt er een nieuw puntensysteem dat de UCI WorldTour-ranglijst vervangt en een promotie/degradatie-systeem. Niet alle details van de plannen zijn op dit moment bekend. De kleine lettertjes worden woensdag in Madrid bekendgemaakt.
Het zijn voor Plugge niet de belangrijkste dingen waar aan gewerkt moet worden. “De UCI is er om iedereen in het wielrennen te faciliteren. Waarom niet de kennis van de teams en organisatoren bundelen en praten met de belangrijkste partijen voordat regels worden gemaakt over de sport?”, vraagt de directeur van LottoNL-Jumbo zich hardop af. Ook de baas van Sky, Dave Braisford is niet positief. “Het gaat allemaal om reductie”, denkt Brailsford. “Mijn mening is dat we moeten samenwerken om de kleinere teams meer geld te geven en naar de grotere teams toe te groeien. Maak de sport groter”, is het advies van de Britse wielercoach.
Niet tegen alle voorstellen
De teams zijn niet tegen alle voorstellen. De UCI heeft bijvoorbeeld een systeem waarbij het mechanische doping snel kan opsporen. Ook belooft de wielerbond het in beeld brengen van wedstrijden te verbeteren om de videoscheidsrechter beter zijn werk te kunnen laten doen. Daarnaast staat het verbieden van het middel Tramadol op het wensenlijstje van de UCI. De teams ondersteunen deze maatregelen.
“We hebben gezegd dat er goede dingen zijn en dat er veel dingen te verbeteren zijn. Hopelijk luisteren ze woensdag”, vertelt de vice-voorzitter van de belangenvereniging van professionele wielerploegen. “We moeten de UCI de kans geven om met ons te praten en deze plannen te presenteren. En dan kunnen we daarna conclusies trekken.” Het belangrijkste wielerorgaan ter wereld heeft zelf geen commentaar gegeven op de vragen van VeloNews.
Daarnaast had The Cycling Podcast een podcast gerelateerd aan dit onderwerp, namelijk het verlies van sponsors en het gebrek aan nieuwe.quote:MCQUAID: “ASO WIL DE TEAMS VERZWAKKEN”
Het voornemen van de UCI om vanaf 2020 enkele grote aanpassingen door te voeren, blijft de gemoederen bezighouden. Gisteren sprak de belangenvereniging van wielerteams AIGCP zich uit tegen de plannen. De ploegen krijgen bijval van oud-UCI-voorzitter Pat McQuaid.
De UCI is onder meer van plan om het aantal WorldTour-teams terug te brengen. McQuaid is van mening dat de organisator van de Tour de France hiermee in de kaart wordt gespeeld. “Dit klinkt heel erg als de ASO,” vertelt McQuaid aan VeloNews. “Zij gebruikten in mijn tijd dezelfde argumenten. Zij hebben altijd 15 ploegen gewild”, geeft hij aan. “ASO wil de teams verzwakken”, vervolgt hij. “Ze zijn bang dat de ploegen te sterk worden, of zich verenigen en achter de tv-rechten aangaan. ASO wil altijd de controle houden.”
McQuaid raadt af om het aantal ploegen in de WorldTour zoals voorgesteld te reduceren. “Ik denk dat de UCI heel voorzichtig moet zijn met de risico’s die ze nemen wanneer ze teruggaan van 18 naar 15 teams,” zei McQuaid. “De gevolgen kunnen groter zijn dan ze denken.”
SPT / [WK Wielrennen] Innsbruck 2018 #1: Zover weg, maar zo dichtbijquote:Op donderdag 13 september 2018 11:40 schreef Columbiafan het volgende:
Lenny gaat ook meedoen bij de beloften, wegrit en tijdrit. Erg benieuwd wat ie doet in de wegrit, tijdrit lijkt me gezien zijn vorm een dik probleem te gaan worden tegen Bjerg, Johansen, McNulty, Affini,...
De Britten gaan ook dicht zijn met Hayter en Charlie Tanfield denk ik.quote:Op donderdag 13 september 2018 11:40 schreef Columbiafan het volgende:
Lenny gaat ook meedoen bij de beloften, wegrit en tijdrit. Erg benieuwd wat ie doet in de wegrit, tijdrit lijkt me gezien zijn vorm een dik probleem te gaan worden tegen Bjerg, Johansen, McNulty, Affini,...
quote:Protest zwelt aan in peloton tegen “rennersvakbond waarin renners niks te zeggen hebben”
Een groot deel van het peloton heeft het compleet gehad met de internationale rennersvakbond CPA . Op donderdag 27 september wordt er tijdens de wereldkampioenschappen in Innsbruck een nieuwe voorzitter gekozen, maar de stemprocedure maakt de renners boos. “De renners hebben niks te zeggen, dat moet veranderen”, zegt Stijn Boeykens (ACV Sporta).
Acht jaar al is de Italiaan Gianni Bugno voorzitter van de Cyclistes Professionels Associés (CPA). De voormalige wielerkampioen wil zijn termijn verlengen en heeft nu voor het eerst een tegenkandidaat: de Brit David Millar. “Frankrijk, Italië, Spanje, Portugal, Zwitserland en Noord-Amerika zijn de enige die nog in de vakbond zitten, België is er dit jaar ontgoocheld uitgestapt”, zegt Stijn Boeykens (ACV Sporta) die de Belgen vertegenwoordigt. “De renners zagen er het nut niet meer van in. Het peloton associeert er zich niet langer mee, terwijl de CPA door het prijzengeld van de renners wordt gefinancierd. De CPA durft niet in te gaan tegen de UCI en organisator ASO. Het inkrimpen van het aantal renners in wedstrijden was de druppel. De renners vroegen om een sterke reactie, maar Bugno zei dat hij zou evalueren na de Giro. Nu zegt hij plots dat hij zogezegd als enige heeft tegengestemd en de klok wil terugdraaien.”
De komst van een nieuwe voorzitter zorgt misschien voor verandering. “Het gaat er in de eerste plaats om dat de renners zelf hun voorzitter kunnen kiezen”, zegt Boeykens. “De landen die er nog in zitten, worden door één iemand vertegenwoordigd, maar die stem telt dan wel voor alle profrenners van het betrokken land. Spanje, Italië en Frankrijk zijn pro-Bugno, zodat de uitslag eigenlijk al vaststaat. Ook al zijn er veel renners uit die landen die het anders willen, maar zij kunnen niet individueel stemmen. De renners van landen die geen vertegenwoordiger hebben, mogen alleen stemmen als ze persoonlijk naar Innsbruck gaan. We hebben geëist om alle renners online te laten stemmen, maar dat wil de CPA niet. Tourwinnaar Geraint Thomas heeft al boos gereageerd en er is nu een petitie op internet, #letusvote, die op een paar dagen tijd al door meer dan 300 renners is ondertekend. Het is toch niet te vatten dat CPA niet wil dat alle renners kunnen stemmen? Het gaat tenslotte over hen.”
Nieuwe vakbond?
De wielrenners staan ook 7 procent van het prijzengeld af voor de werking van de CPA en voor een solidariteitsfonds zodat renners die met pensioen gaan een financiële uitkering krijgen. “Maar de reserves van dat fonds raken stilaan uitgeput, in zoverre zelfs dat ze binnen twee jaar amper nog renners gaan kunnen uitbetalen”, zegt Boeykens.
Daarom willen de renners verandering. Dat kan volgens hen alleen met een voorzitter die de stem van de renners wegdraagt, de boel opkuist en naar de renners luistert. Ook de oprichting van een nieuwe vakbond na 27 september is mogelijk.
quote:The leading group didn´t arrive to the technical finish together, so Rüdiger Selig won the stage. Yves Lampaert was second and Zdeněk ¦tybar third. Their team leader, Julian Alaphilippe, finished on the fifth place.
God, hoe krijgen ze het toch weer voor elkaar om zulke achterlijke finishstraten uit te tekenen.quote:Op vrijdag 14 september 2018 18:06 schreef wimderon het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ziet er totaal niet gevaarlijk uit zo'n bocht op 60 meter, wel knap dat Ruudje er überhaupt nog bij zat.
Mooie jongen Julian gaat ook in de buurt komen, staat nu op 11. Daar kun je het eindklassement van Slowakije alvast bij optellen.quote:Op vrijdag 14 september 2018 17:43 schreef wimderon het volgende:
Groenewegen gaat nog zegekoning van 2018 worden.
Gaviria zou naar Turkije gaan, als Viviani er een erezaak van maakt zullen ze hem een vliegticket naar China ook wel gunnen.quote:Op vrijdag 14 september 2018 20:18 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Mooie jongen Julian gaat ook in de buurt komen, staat nu op 11. Daar kun je het eindklassement van Slowakije alvast bij optellen.
Om dan 4x geklopt te worden door Groenewegenquote:Op vrijdag 14 september 2018 20:48 schreef showtimer het volgende:
[..]
Gaviria zou naar Turkije gaan, als Viviani er een erezaak van maakt zullen ze hem een vliegticket naar China ook wel gunnen.
quote:Op vrijdag 14 september 2018 21:10 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Om dan 4x geklopt te worden door Groenewegen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.(Hij start morgen in de Trofeo Buffoni).
[ Bericht 1% gewijzigd door Koffieplanter op 15-09-2018 10:53:03 ]Put these foolish ambitions to rest.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Put these foolish ambitions to rest.
Ja, ook te zien op Sporza.quote:Op zaterdag 15 september 2018 15:00 schreef heywoodu het volgende:
Geen commentaar en als titel alleen 'Wielrennen', iemand een idee welke koers dit is? Primus denk ik?
[ afbeelding ]
Wat doet Navardauskas in godsnaam in die koers.quote:Op zaterdag 15 september 2018 14:57 schreef Koffieplanter het volgende:
https://www.procyclingsta(...)padocia/2018/stage-2
Wat is dat voor mensonterende koers joh, 7 etappes en 7 massasprints.quote:Op zaterdag 15 september 2018 10:08 schreef Koffieplanter het volgende:
Hoera, Molano. [ afbeelding ]
Slachtoffer van dat ellendige Roompot.quote:Op zaterdag 15 september 2018 15:14 schreef Steven184 het volgende:
Heerlijke voorspelling in de seizoensgids van paar jaar terug
Sprookje lijkt te eindigen met een snel einde van z'n profcarrière.
[ afbeelding ]
Gaat krap worden in de Primoz classicquote:Op zaterdag 15 september 2018 15:32 schreef TargaFlorio het volgende:
Er zitten wel slechtere coureurs bij Roompot dus waarom hij nu juist weg moet?
Nog 5 km in Primus.
Het hele doel van Roompot was oorspronkelijk toch ook om dit soort jongens klaar te stomen voor de World Tour?quote:Op zaterdag 15 september 2018 15:44 schreef TargaFlorio het volgende:
14 koersen gereden: 2x winnen (waaronder een WT-koers), 1x 3e en 1x 5e.
Ik snap wel dat Roompot niet blij is dat hij vertrekt maar je kunt Van der Hoorn geen ongelijk geven als hij de kans krijgt bij een WT-ploeg, zeker omdat hij de afgelopen 10 maanden aan de lijve ondervonden heeft dat een carrière zo over kan zijn.
Ja maar omdat Van der Hoorn bijna het hele seizoen aan de kant heeft gestaan vinden ze het niet netjes dat hij nu vertrekt. Al moet ik toegeven dat ik niet weet of dit echt zo is of dat het in de media opgeklopt is.quote:Op zaterdag 15 september 2018 15:55 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Het hele doel van Roompot was oorspronkelijk toch ook om dit soort jongens klaar te stomen voor de World Tour?
Nouja, zijn contract loopt gewoon af dus Roompot heeft niks te willen. En hij is ook al bijna 25, dus hij moet ook niet al te lang meer wachten om de overstap naar de World Tour te maken.quote:Op zaterdag 15 september 2018 15:57 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Ja maar omdat Van der Hoorn bijna het hele seizoen aan de kant heeft gestaan vinden ze het niet netjes dat hij nu vertrekt. Al moet ik toegeven dat ik niet weet of dit echt zo is of dat het in de media opgeklopt is.
Coppa Agostoni, zie twee posts eerderquote:Op zaterdag 15 september 2018 16:30 schreef Chiappucci het volgende:
[..]
Over welke wedstrijd hebben we het hier?
Ah ja, my badquote:Op zaterdag 15 september 2018 16:30 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Coppa Agostoni, zie twee posts eerder
Straks gaat hij nog wereldkampioen worden.quote:Op zaterdag 15 september 2018 16:41 schreef TargaFlorio het volgende:
Rustperiode heeft z'n uitwerking niet gemist.
quote:Op zaterdag 15 september 2018 17:00 schreef Aguero het volgende:
[..]
Straks gaat hij nog wereldkampioen worden.
quote:
Live streamquote:Op zondag 16 september 2018 16:18 schreef Sjoerd102 het volgende:
Alles weer compleet in Leuven met nog 3rondes te gaan.
quote:Op zondag 16 september 2018 16:13 schreef Koffieplanter het volgende:
https://twitter.com/EvenepoelRemco
Volgen jullie Remco al?
Veel collega's zouden het na de winst van gister rustig aan doen.quote:Op zondag 16 september 2018 17:00 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Taco
Die jongen blijft gewoon gaan.
quote:
quote:Op zaterdag 15 september 2018 11:03 schreef Koffieplanter het volgende:
Drie op een rij, maar wat geeft het. Trofeo Buffoni: voorproef voor het wereldkampioenschap? De finale komt enigszins overeen en er staan naast Evenepoel nog een paar kanonnen aan de start: Balmer, Pagé, Pattyn, Van Wilder, Martinelli, Piccolo, Rubino, Parisini, Petrucci, Frigo, Vacek, Tiberi. Lev Gonov is ook een interessante, vooral met het oog op de tijdrit. Sinds een maand is hij de wereldrecordhouder op de drie kilometer op de baan: 3:11.143. Op de weg heeft hij ook al een aantal verdienstelijke resultaten gereden dit jaar.Met nog vier kilometer lijkt het te gaan tussen Balmer, Hollyman, Rubino, Petrucci, Benedetti, Frigo en Zambanini. Voorlopig nog geen Evenepoel tegen Vacek.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Put these foolish ambitions to rest.
quote:Op vrijdag 14 september 2018 17:43 schreef wimderon het volgende:
Groenewegen gaat nog zegekoning van 2018 worden.
Viviani bevestigt (opnieuw) dat zijn 2018 seizoen klaar is, vrij baan voor Dillie.quote:Mi equipo ha trabajado muchísimo, acabar el año así es lo mejor que podía imaginar. Estoy preocupado por cómo lo voy a hacer para repetir este año. Mañana descanso y tengo que prepararme para lo duro que voy a tener que trabajar este invierno. Espero que sea el primero de muchos buenos años”, ha explicado. Ahora le toca descansar al italiano, que además ha pasado un proceso gripal en los últimos días. “Lo he hablado con el equipo y terminamos aquí. Mañana es mi primer día de descanso después de una enorme temporada”, ha desvelado en rueda de prensa.
Nairo kijk eens dom.twitter:ammattipyoraily twitterde op zondag 16-09-2018 om 23:29:46 Quintana to focus on Tour de France next year. (Marca)Valverde told in an interview that he'd concentrate on Giro/Vuelta double and won't ride Tour. (Onda Cero) reageer retweet
Nicequote:Op maandag 17 september 2018 11:36 schreef Felagund het volgende:
https://www.procyclingstats.com/rankings/me/pcs/nations
"We" zijn de beste.
Die transfer zag ik dan weer niet aankomenquote:Op maandag 17 september 2018 18:14 schreef Max23 het volgende:
https://www.wielerflits.n(...)st-voor-wielerflits/
Wout van Aert wordt columnist voor Wielerflits
Lijkt me niet dat Wout daadwerkelijk die columns helemaal zelf gaat schrijven, Nico Dick zal wel als ghostwriter optreden.quote:Op maandag 17 september 2018 18:14 schreef Max23 het volgende:
https://www.wielerflits.n(...)st-voor-wielerflits/
Wout van Aert wordt columnist voor Wielerflits
Ik maak daar maar vast een paar meer accounts aan want ik vrees dat het niet echt lang zal duren voor ik daar een ban oploop.quote:Op maandag 17 september 2018 18:14 schreef Max23 het volgende:
https://www.wielerflits.n(...)st-voor-wielerflits/
Wout van Aert wordt columnist voor Wielerflits
wat word je eerste vraag?quote:Op maandag 17 september 2018 18:57 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Ik maak daar maar vast een paar meer accounts aan want ik vrees dat het niet echt lang zal duren voor ik daar een ban oploop.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Net efkes anges
quote:Op maandag 17 september 2018 21:39 schreef Sjoerd102 het volgende:
Foto's GP Jef ScherensHaha sta je daar lekker met die hoed op het hoofd En lijken die overige 2 renners (naast de winnaar) op het podium nu zo oud of zijn ze het ookSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
quote:Iedereen welkom voor mijn eerste column voor WielerFlits. Een wekelijkse opdracht waar ik met enorm veel zin aan begin, maar die helaas met een kleine valse noot van start gaat. Zoals u wellicht niet is ontgaan, stuurde mijn – voormalig – team Sniper Cycling vannacht een persmededeling de wereld in dat de bestaande overeenkomst met de ploeg met onmiddellijke ingang is beëindigd.
Vanuit de luchthaven van Schiphol, waar ik op dit moment op mijn vlucht richting Chicago wacht, kan ik niet anders dan dit nieuws bevestigen. Er hebben zich de laatste dagen feiten voorgedaan die iedere samenwerking met de ploeg onmogelijk maakten. Jammer genoeg voor jullie als lezer kan en mag ik op dit moment niets extra vertellen, wegens het delicate aspect van de zaak. Alle communicatie wordt de eerstvolgende dagen verzorgd door mijn raadsman, Walter Van Steenbrugge.
Wat ik zelf wel kwijt kan: ik heb op dit moment dus geen team. Ik stap kort na de middag het vliegtuig naar de Verenigde Staten op in grote onwetendheid wat het praktische aspect van de zaak betreft. Vervelend, maar het is niet anders: dat lossen we de komende dagen wel op.
Focus op het veldrijden
Zaak is nu de focus op het sportieve te houden. Tot mijn verbazing – heel eerlijk: ik was er niet honderd procent gerust in – is me dat in Geraardsbergen goed gelukt. De benen voelden beter aan dan verhoopt en de explosiviteit op de hellinkjes op en rond De Muur was veelbelovend. Alleen gooide die val – met een kapot versnellingsapparaat tot gevolg – roet in het eten. Maar conditioneel ben ik wel degelijk in orde, al moet ik er uiteraard bij vertellen dat het met Mathieu van der Poel aan de start wellicht een andere wedstrijd geworden was. Maar daar kunnen we pas binnen drie weken over oordelen en dat zullen we ook doen. Eerste Waterloo en Iowa dus, de twee Amerikaanse wereldbekermanches.
Ik heb begrepen dat meer Europese crossers uit de States wegblijven, maar ik blijf voorlopig absoluut voorstander van deze trip. Laat ons dit initiatief van de UCI vooral nog wat extra tijd geven. Persoonlijk hoop ik er mijn prestatie van zondag in Geraardsbergen door te trekken en de kopzorgen tijdens de wedstrijd uit mijn hoofd te bannen. Hoe mijn regenboogtrui er daar zal uitzien, is ook voor mij voorlopig een raadsel.
Nogmaals, ik hoop op begrip van jullie wat betreft de vaagheid rond mijn contractverbreking, maar nood breekt wet. Sowieso tot binnen zeven dagen.
quote:Ze leken een droomcombinatie. De wereldkampioen veldrijden en een gewezen Ronde van Vlaanderen-winnaar. Allebei even ambitieus. Maar toen liep het mis. He-le-maal mis. Hoe Van Aert een hekel kreeg aan Nick Nuyens: een uitgebreide reconstructie.
1 januari 2017. Het is tien over drie. In Baal hangt een gezapig nieuwsjaarssfeertje. Veel drank, veel volk. Alles waar de GP Sven Nys om bekend is. Zoals elke eerste januaridag is dit de eerste veldritafspraak in het nieuwe kalenderjaar. Aan menige camper wordt de champagne bovengehaald. Maar even verderop, bij een fraai aangeklede camper in de Bossepleinstraat, hebben ze nog een extra reden om te toosten. Dit is de eerste dag van een gloednieuwe ploeg. Een ploeg met een wereldkampioen als absolute kopman en een voormalig Ronde van Vlaanderen-winnaar als teammanager. Wout van Aert en Nick Nuyens laten zich de felicitaties op de receptie welgevallen. Crelan-Charles in de winter, Veranda’s Willems-Crelan in de zomer. De nieuwe ploeg, van het ProContinentale niveau, lijkt het mooi voor mekaar te hebben. Met grote dank aan Veranda’s Willems, een ploeg van bescheiden continentaal niveau die in 2016 uitmuntend had gepresteerd en door Nicky Nuyens was verleid om mee in het nieuwe project te stappen. Personeel, renners en hoofdsponsor zijn mee overgekomen. De luim is goed. Allemaal menen ze een stap hogerop gezet te hebben.
In die allereerste cross lijkt dat ook zo. In zijn regenboogtrui rijdt Van Aert in Baal na tien minuten als vanouds mee vooraan. Op dat moment krijgt een medewerker van de ploeg telefoon. Hij kijkt op zijn schermpje: ‘Luc Willems’, de baas van sponsor Veranda’s Willems. De medewerker verwacht felicitaties, maar het is een ontstemde Willems die hij aan de lijn krijgt. ‘Waarom staat Veranda’s Willems niet op het shirt van Van Aert?’, klinkt het bars. De medewerker schrikt. Inderdaad: op de mouwen van de regenboogtrui staat de naam van die andere sponsor. Charles. Niet: Veranda’s Willems. Hoewel dat laatste contractueel toch echt wel afgesproken was. Vreemd. Maar nog vreemder is de reactie als hij ‘het misverstand’ bij Nuyens aankaart. Er volgt een fikse uitbrander, en gefoeter dat Veranda’s Willems niet moet zeuren.
Pas als in de eerste januaridagen de sponsorcontracten worden bovengehaald, blijkt de reden van die kregeligheid: Nuyens heeft de reclame op de mouwen twee keer verkocht. Aan Charles én aan Veranda’s Willems. Vestimentair onmogelijk, en verre van koosjer. Iedereen verwacht verontschuldigingen van Nuyens, en een poging om tot een eerbaar compromis te komen. Maar Nuyens is in alle staten en heeft zo zijn eigen oplossing: als Veranda’s Willems op de mouwen wil, mag het op de mouwen. Maar wel op zijn manier. Een week later, op het BK in Oostende, heb je een microscoop nodig om ‘Veranda’s Willems’ op de mouwen te kunnen lezen. Zo minuscuul heeft Nuyens de letters eropgezet. Zoete wraak. Pas weken later volgt dan toch een eerbaar compromis. Intussen heeft Wout van Aert haast wekelijks een nieuwe trui mogen afhalen. Het irriteert hem mateloos. Zijn nieuwe ploeg is amper een paar weken oud, maar wat de dichte medewerker en de sponsor al na tien minuten in de allereerste wedstrijd daagde, heeft ook Van Aert dan al begrepen: is dit de professionele Nuyens die zijn carrière een nieuwe impuls zou geven? In wat voor zootje is hij terechtgekomen?
Vertel het verhaal aan iedereen die de voorbije twee jaar met Nuyens te maken had en niemand die ervan schrikt. Het is de grote paradox. Hoe de man die als renner altijd als slim en doordacht afgeschilderd werd, als manager op zijn zachtst gezegd de onhandigheden opstapelt. Of nog: hoe uitgerekend de renner die als student een diploma ‘communicatiewetenschappen’ behaalde, als manager een toonbeeld van miscommunicatie blijkt te zijn. Erger: hoe hij vaak niet eens de moeite doet om te praten, niet met zijn sponsors, noch met zijn renners. En hoe hij daardoor in razende vaart vijanden maakt. “Het voorbeeld van die sponsor op de mouwen, lijkt misschien een detail”, aldus een gewezen vertrouweling. “Maar het zegt iets over zijn attitude. Een houding die je altijd en overal terugvond.”
Met zijn rücksichtslose eigenzinnigheid jaagt Nuyens mensen tegen zich in het harnas. De eerste zijn twee rennersmakelaars - een van hen, Jef Van den Bosch, is vandaag nog steeds de makelaar van Van Aert is. Hadden ze zich eerst uitdrukkelijk aan het nieuwe project gelieerd, dan distantiëren ze zich in het voorjaar van 2017 heel snel van Nuyens. Het volgende slachtoffer zijn de medewerkers die van het continentale Veranda’s Willems zijn overgekomen. Ondanks hun succesjaar 2016 en het charmeoffensief dat Nuyens bij de totstandkoming van de nieuwe ploeg op hen had losgelaten, stellen ze snel vast dat er van hun hele aanpak niets meer lijkt te deugen.
Personeel? Nuyens heeft een eigen hoofdmecanicien. Dat de man weinig meer dan een fiets kan poetsen en noodgedwongen al snel weer opzij wordt geschoven, stemt tot nadenken. Fietsen? Nuyens zal er wel voor zorgen – een drama, daarover zo meteen meer. Maar zelfs een simpel iets als wattagemeters zorgt voor grote ergernis. Hoewel algemeen aanvaard in het wielrennen blijkt Nuyens geen groot believer, en dus moeten renners en staf wekenlang smeken opdat er wattagemeters zouden worden aangekocht. Maar zelfs dan zal Nuyens er altijd nukkig over doen. Gaat er eentje kapot, weigert hij een nieuwe te kopen. Tot vandaag heeft niet elke renner in de ploeg een wattagemeter. Want, aldus een medewerker: “Alles wat niet zijn idee is, is een slecht idee.” We zijn dan nog altijd in de lente van 2017. Van Aert maakt zich op voor zijn eerste wegseizoen in het shirt van Veranda’s Willems-Crelan. De ploeg heeft er in de eerste maanden op de weg helemaal niets van gebakken. Veel minder dan de continentale voorganger, met een budget dat zes keer kleiner was, een jaar eerder had gepresteerd. Van Aert houdt zijn hart vast.
17 mei 2017, Ronde van Noorwegen. Wout van Aert begrijpt er helemaal niks van. Hij kijkt om zich heen: August Jensen, Daniel Maxime, Jeroen Meijers, Rasmus Guldhammer… Dit is een heel matig bezette wedstrijd, de helft van het deelnemersveld kent Van Aert niet eens, maar als er in de finale van de eerste dag dertig renners wegrijden, kan hij simpelweg niet aanhaken. Snel belt hij zijn trainer in België. Ook die begrijpt er niets van: zijn wattages zijn uitmuntend. “In elke andere wedstrijd wereldtop.” Wat er aan de hand is? Wat zijn ploegmaats al langer wisten, weet nu ook Van Aert: de Felt-fietsen waarmee zij hen verplicht te rijden, zijn waardeloos. Van Aert is in alle staten. Nog het meest omdat één man dat weigert toe te geven, baas Nick Nuyens.
Al maandenlang countert Nuyens dan elke kritiek op zijn fietsenleverancier. Dat het wél goede fietsen zijn, dat de renners beter de hand in eigen boezem zouden steken… De stemming in de ploeg is beneden alle peil. Tot voor Van Aert dan toch een oplossing gevonden wordt. Op internet wordt een andere fiets voor hem opgesnord: ook een Felt, zodat de ploeg contractueel niets kan aangewreven worden, maar wel een twee jaar ouder model. Waarna hij prompt in de Ronde van België twee keer naar een derde plaats fietst. Tegen zijn zin moet Nuyens zijn ongelijk toegeven. Kort nadien worden alle bevriende fietshandelaars aangesproken: of ze ook nog zo’n oude Felt staan hebben? Ze krijgen snel een nieuwe bestickering, opdat het vooral niet zou opvallen. Toch bij de meeste renners. Voor enkele anderen wordt geen andere fiets gevonden. Zij zullen het hele seizoen verder sukkelen en zien hun carrière gebroken. Van Aert zal er nooit veel over zeggen. Erover denken des te meer: wat een zootje…
Voor tal van sponsors is de maat dan al een tijdje vol. De magere prestaties van de ploeg, het interne gekrakeel dat intussen ook de pers heeft bereikt: veel goede pr heeft de ooit zo pront voorgestelde ploeg al een tijdje niet meer te bieden. Maar vooral het manifeste gebrek aan communicatie van grote baas Nuyens stuit hen tegen de borst. Als sponsors hoeven ze niet per se de wedstrijdtactiek te bepalen, maar op tijd en stond een beetje informatie en – waarom niet? – enige inspraak in het reilen en zeilen van de ploeg, zouden ze wel op prijs stellen. Maar Nuyens communiceert niet. Hij wil hun centen, niet hun zeggenschap. Het ergert steeds meer sponsors, nog meer als ze zien hoe die eigenzinnige houding ook de ploeg niet beter maakt. Midden 2017 sturen enkele sponsors, Veranda’s Willems op kop, een niet mis te verstane boodschap: of het niet beter zou zijn als Nuyens in het belang van de ploeg een stap opzij zou zetten? Het antwoord verrast hen niet. Veel luider kan een njet niet klinken. Dat hiermee duidelijk wordt dat Veranda’s Willems zijn twee jarig contract hierdoor nooit zal verlengen neemt Nuyens er bij. Op een vergadering roept hij dat hij ‘zelf wel nieuwe sponsors zal zoeken.’ Van Aert maakt zich intussen op voor een nieuwe winter. Hij denkt er het zijne van.
Zondagochtend 4 maart 2018. Op de luchthaven van Charleroi keert Wout van Aert terug van de Strade Bianche. In Siena is hij derde geworden in wat mogelijk de sterkst bezette wedstrijd van het hele voorjaar is. Het is zijn grote internationale doorbraak op de weg. Maar wat een feestelijk terugkeer op Belgische bodem moet zijn, is vooral een kille ochtend. Nuyens en Van Aert houden zich aan de bagageband ver uit mekaars buurt en wisselen amper een woord. In de winter hebben ze mekaar gemeden. Veldrijden is bovenal een individuele sport – gelukkig. Maar in Siena is er opnieuw die ergernis opgedoken. Zoals die er ook al was bij Van Aert toen Nuyens enkele ploegmaats in de herfst abrupt had laten vallen – Otto Vergaerde. Of toen hij plots werd opgevorderd voor een winterstage in godbetert Griekenland. En nu, op weg naar de Strade Bianche, hadden ze hem zelfs een dag voor de wedstrijd in het holst van de nacht een vliegtuig naar Italië laten nemen. Budget om de reis een dagje vroeger te maken, was er zogezegd niet. Van Aert had er zijn schouders bij opgehaald en had met een sublieme prestatie de wielerwereld verbaasd. Maar vrolijk, neen, vrolijk wordt hij er niet van. Terwijl hij zijn tas van de bagageband pakt, zie je hem denken: hoe lang gaat hij dit nog kunnen verdragen?
Wat uiteindelijk de doorslag heeft gegeven bij Van Aert? Is het echt dat “zwaarwichtig incident” afgelopen weekend, waarmee advocaat Van Steenbrugge schermt? In de omgeving van renner en ploeg nuanceren ze. Als het dat al is, vatten we hun woorden samen, zal het niet meer dan de druppel geweest zijn. Zoals er tijdens en na die succesvolle lente dit jaar nog zoveel druppels geweest zijn bij Van Aert. Zijn maatje Tim Merlier dat Nuyens zonder slag of sloot naar de concurrentie had laten vertrekken. Zijn persoonlijke verzorger die hij al eerder naar Lotto-Soudal had zien vertrekken. En vooral de wijze waarop Nuyens zijn smeekbede om meer inspraak en overleg keer op keer radicaal had genegeerd. Zelfs toen Van Aert bijna letterlijk had laten verstaan dat hij alleen over een contractverlenging wilde praten als Nuyens een stap opzijzette, had die laatste nauwelijks verroerd. Het had Van Aert al in juli in de armen van LottoNL-Jumbo gedreven. Dat dit pas in 2020 zou ingaan en hij zo veroordeeld was om ook volgend jaar nog in dienst van Nuyens te rijden, had hij er node bijgenomen. Tot die laatste besliste om zonder een woordje van overleg met zijn absolute kopman samen te smelten met Roompot. Woedend was Van Aert. Na al die strubbelingen ook nog eens zo genegeerd worden… Sindsdien brandde de lont en was het nog louter wachten op de ontploffing.
RIP N_N.quote:
quote:
Bedankt voor de info.quote:
Die fietsen was wel een heerlijke klucht, maar ik denk dat we inmiddels wel kunnen stellen, ook zonder dit artikel, dat een team managen niet het grootste talent van Nuyens is.quote:Op dinsdag 18 september 2018 20:38 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Sow koekoek, dit is me een flinke karaktermoord.
We kunnen ook wel stellen dat Nick er iets te veel in is gaan geloven.quote:Op dinsdag 18 september 2018 20:50 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Die fietsen was wel een heerlijke klucht, maar ik denk dat we inmiddels wel kunnen stellen, ook zonder dit artikel, dat een team managen niet het grootste talent van Nuyens is.
Als dit waar is heeft Nuyens geen poot om op te staan in een eventuele rechtzaak lijkt me.quote:NICK NUYENS WILDE PLOEG ONDER DRUK ZETTEN OM ZICH TEGEN VAN AERT TE KANTEN
Veldrijder Wout van Aert heeft gisteravond in allerijl zijn contract bij zijn wieler- en veldritploeg Sniper Cycling verbroken "om dringende redenen". Teammanager Nick Nuyens heeft mensen van de ploeg onder druk willen zetten, om zich tegen van Aert te kanten in het hele dispuut rond de contractproblemen.
De relatie tussen de wereldkampioen en zijn teammanager Nick Nuyens was al een hele tijd verzuurd, maar dit incident heeft alles in een stroomversnelling gebracht.
Contract afkopen
Volgens van Aerts advocaat Walter Van Steenbrugge is het niet zeker of de renner zijn contract zal moeten afkopen. "Er was geen enkele mogelijkheid om nog samen te werken. Wout is een bijzonder loyaal persoon, maar sinds dit weekend is het vertrouwen weg", aldus de advocaat.
Onafhankelijk renner
Voor welk team Wout van Aert zal gaan koersen, is nog niet bekend. Momenteel hoopt de veldrijder op onafhankelijke basis mee te doen aan de veldritten.
Nee dus. Nu zitten ze met de rest van de Verandas Willlems ploeg. Als ze geluk hebben verdwijnt Nick Nuyens nu ook, als ze pech hebben moeten ze met hem verder.quote:Op dinsdag 18 september 2018 21:49 schreef I.R.Baboon het volgende:
Maar is er dan niemand die bij Roompot een beetje nagedacht heeft?
is ook bekend wat Jumbo, Quick Step en Sunweb ongeveer aan omzet draaien? Hoe liggen de verhoudingen?quote:Op dinsdag 18 september 2018 22:32 schreef Steven184 het volgende:
http://inrng.com/2018/09/team-sky-budget-2017/
Dat is best wat geld..
Mooi.quote:
Tel daar de dood van Goolaerts bij op tijdens Parijs Roubaix en je mag idd best zeggen dat die jongen het dit jaar behoorlijk voor de kiezen heeft gekregen.quote:Op woensdag 19 september 2018 00:40 schreef OProg het volgende:
Ik heb vooral veel meer sympathie voor Wout gekregen in deze. Mede door zijn prestaties dit hele jaar. Maar gewoon mooi dat hij ook de ballen heeft om deze hele teringbende een dolk in de flikker te steken.
Ik denk dat Vd Goor en Berteele vooral niet bepaald op de hoogte zijn van alle details en ook het merendeel van de info maar uit andere media halen.quote:Op woensdag 19 september 2018 07:27 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Tel daar de dood van Goolaerts bij op tijdens Parijs Roubaix en je mag idd best zeggen dat die jongen het dit jaar behoorlijk voor de kiezen heeft gekregen.
Nu alles even gelezen en valt me op de Nieuwsblad volledig staat achter WvA, en op sporza vd Goor en Berteele iets kritischer zijn en zeggen dat de waarheid in het midden ligt. Daarnaast zegt de Cauwer (waar ik het eigenlijk altijd mee eens ben) dat het management zwaar heeft gefaald. Ik vind zelf dat het management er is om de renners te faciliteren en te ondersteunen, en niet andersom zoals Nuyens dit voor ogen heeft blijkbaar.
https://sporza.be/nl/2018(...)an-aerts-beslissing/
https://sporza.be/nl/2018/09/18/de-cauwer-over-van-aert/
Nope, enkel in de UK is men verplicht dit vrij te geven. Dus rest blijft altijd bij schattingen.quote:Op dinsdag 18 september 2018 22:49 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
is ook bekend wat Jumbo, Quick Step en Sunweb ongeveer aan omzet draaien? Hoe liggen de verhoudingen?
wimderon kan tevreden zijn.quote:Op woensdag 19 september 2018 09:13 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Nope, enkel in de UK is men verplicht dit vrij te geven. Dus rest blijft altijd bij schattingen.
[ afbeelding ]
Bij elkaar zullen ze ook zoiets draaien.quote:Op dinsdag 18 september 2018 22:49 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
is ook bekend wat Jumbo, Quick Step en Sunweb ongeveer aan omzet draaien? Hoe liggen de verhoudingen?
quote:Op woensdag 19 september 2018 10:25 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Ben benieuwd of Messi enig idee heeft met wie hij op de foto gaat..
Zo te zien weten de andere media dat ook niet...twitter:BarcaTimes twitterde op woensdag 19-09-2018 om 03:24:29 📸 | French cyclist Geraint Thomas surrenders to Leo Messi: “Thanks for the show offered.” https://t.co/SLSkE98k0D reageer retweet
"Oh, het is een Tour De France-winnaar, dus hij zal wel Frans zijn."quote:Op woensdag 19 september 2018 11:21 schreef Momo... het volgende:
[..]Zo te zien weten de andere media dat ook niet...twitter:BarcaTimes twitterde op woensdag 19-09-2018 om 03:24:29 📸 | French cyclist Geraint Thomas surrenders to Leo Messi: “Thanks for the show offered.” https://t.co/SLSkE98k0D reageer retweet
twitter:BreukEB twitterde op dinsdag 18-09-2018 om 21:01:30 @TeamRoompot bij de beste 3 pro-continentale ploegen 💪 https://t.co/VaD33X4k60 reageer retweet
Hebben die Wanty-sprints toch nog wat opgeleverd.quote:Op woensdag 19 september 2018 13:42 schreef TargaFlorio het volgende:
In deze onzekere tijden voor Roompot maar even wat goed nieuws:twitter:BreukEB twitterde op dinsdag 18-09-2018 om 21:01:30 @TeamRoompot bij de beste 3 pro-continentale ploegen 💪 https://t.co/VaD33X4k60[ afbeelding ] reageer retweet
En dan je ziel verkopen aan Crelanquote:Op woensdag 19 september 2018 13:42 schreef TargaFlorio het volgende:
In deze onzekere tijden voor Roompot maar even wat goed nieuws:twitter:BreukEB twitterde op dinsdag 18-09-2018 om 21:01:30 @TeamRoompot bij de beste 3 pro-continentale ploegen 💪 https://t.co/VaD33X4k60[ afbeelding ] reageer retweet
twitter:JeroenVanbelle twitterde op woensdag 19-09-2018 om 13:05:42 Vandaag eerste koers van het Toscaans tweeluik. De Giro della Toscana met oa Landa, Bardet, Moscon en Mohoric. Live @Eurosport_NL vanaf 15u #GiroDellaToscana reageer retweet
En Ivan Sosa.quote:Op woensdag 19 september 2018 13:59 schreef showtimer het volgende:twitter:JeroenVanbelle twitterde op woensdag 19-09-2018 om 13:05:42 Vandaag eerste koers van het Toscaans tweeluik. De Giro della Toscana met oa Landa, Bardet, Moscon en Mohoric. Live @Eurosport_NL vanaf 15u #GiroDellaToscana reageer retweet
Hij lost al met zijn kromme beentjes.quote:Op woensdag 19 september 2018 16:12 schreef Koffieplanter het volgende:
Bahrain mag met het oog op de Coppa Italia niet winnen. Ik ben dus volledig tegen Puzzovivo.
Meervoud.quote:Op woensdag 19 september 2018 16:11 schreef kaasplankje het volgende:
Dan Martin is papa geworden, zal vast een mooie baby zijn.
Offday voor Savio.quote:Op woensdag 19 september 2018 16:12 schreef Koffieplanter het volgende:
Bahrain mag met het oog op de Coppa Italia niet winnen. Ik ben dus volledig tegen Puzzovivo.
Slecht nieuws met het oog op de Giro, heel slecht nieuws. Mohoric gaat zichzelf ook nog wel ruim in de punten rijden.quote:
Dramaquote:Op woensdag 19 september 2018 16:41 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Slecht nieuws met het oog op de Giro, heel slecht nieuws. Mohoric gaat zichzelf ook nog wel ruim in de punten rijden.
Gavazzi gaat berenwerk moeten leveren overmorgen. Dan nog hopen dat Sonny het verprutst.quote:
Ze hadden deze marge nodig, Bahrain staat voor die rits 1.HC wedstrijden in oktober ook veel sterker.quote:Op woensdag 19 september 2018 16:49 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Gavazzi gaat berenwerk moeten leveren overmorgen. Dan nog hopen dat Sonny het verprutst.
We moeten de hoop stilaan gaan verplaatsen naar Vegni, iets wat ik liever niet doe.quote:Op woensdag 19 september 2018 16:51 schreef showtimer het volgende:
[..]
Ze hadden deze marge nodig, Bahrain staat voor die rits 1.HC wedstrijden in oktober ook veel sterker.
Mijn hemel, dat zo'n vent uberhaupt een vrouw kan krijgen is me een raadselquote:
Neequote:Op woensdag 19 september 2018 16:53 schreef wimderon het volgende:
Werkt de stream van Houtland bij jullie wel?
quote:Op woensdag 19 september 2018 16:56 schreef Blik het volgende:
[..]
Mijn hemel, dat zo'n vent uberhaupt een vrouw kan krijgen is me een raadsel
Ze valt op zijn innerlijk.quote:Op woensdag 19 september 2018 16:56 schreef Blik het volgende:
[..]
Mijn hemel, dat zo'n vent uberhaupt een vrouw kan krijgen is me een raadsel
Niet leuk.quote:
quote:Op woensdag 19 september 2018 17:53 schreef Mani89 het volgende:
Welke ploeg gaat Aksel Nurmela oppikken jongens? Nieuw Ests wonderkind met top 10 sprinten als specialiteit.
De Yates broers tweede en derde, dan is iedereen hier viesmad.quote:
The Chickens 2019.quote:Op woensdag 19 september 2018 17:53 schreef Mani89 het volgende:
Welke ploeg gaat Aksel Nurmela oppikken jongens? Nieuw Ests wonderkind met top 10 sprinten als specialiteit.
Lekker hoor, we kunnen dus gewoon nog maanden genieten van het moddergooienquote:Op donderdag 20 september 2018 10:10 schreef Frozen-assassin het volgende:
Mogelijk volgende week al in rechtbank en pas over paar maanden uitspraak. Ondertussen als solo renner hele circuit af
Dat was wel te verwachten, het gaat om een boel geld. Ondertussen kan hij nog niet terecht bij Jumbo zolang er geen uitspraak is vd rechter.quote:Op donderdag 20 september 2018 09:57 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Nuyens gaat naar de rechter.
Dit is echt een fantastische soap.
Dat twitter-account is ook geweldig, alsof Nuyens daar achter de knoppen zit.quote:Op donderdag 20 september 2018 11:09 schreef Steven184 het volgende:
De hele CPA verkiezing is ook een heerlijke soap aan het worden
Will the CPA riders’ union survive?
Dutch riders association blasts CPA as it quits organisation for lack of progress]Dutch riders’s association blasts CPA as it quits organisation for lack of progress
CPA hits back at criticism from Geraint Thomas
En het commentaar op in de Cycling Podcast op de Nederlanders en Belgen die de CPA verlieten eerder dit jaar
The Secret Pro wil zich er ook in mengen :quote:Op donderdag 20 september 2018 11:53 schreef wimderon het volgende:
[..]
Dat twitter-account is ook geweldig, alsof Nuyens daar achter de knoppen zit.
Allemaal natuurlijk, Wanty tactiekenquote:Op donderdag 20 september 2018 16:03 schreef Koffieplanter het volgende:
Wie mag er gaan sprinten voor Sky, Appelboer, Basso of Hayter?
Lekkere jump hoorquote:Op donderdag 20 september 2018 16:08 schreef wimderon het volgende:
Wie mag er gaan springen voor Nippo? Canola, Bagioli, Grosu, Ponzi, Tizza of Lobato?
Toch problemen om de organisatie wat betreft vrijwilligers rond te krijgen?quote:Op donderdag 20 september 2018 16:41 schreef Sjoerd102 het volgende:
weer een (deels) nederlandse profkoers van de kalender. de nationale sluitingsprijs Putte-Kapellen wordt een nationale wedstrijd. Geen 1.1 wedstrijd meer
twitter:
twitter:DigitalNomadPCS twitterde op maandag 17-09-2018 om 19:52:07 De @procyclingstats twitter in slaapstand gezet. Eens kijken of 1. ikzelf de discipline heb on niet te tweeten2. Twitter nog wel invloed heeft op aantal bezoeken website reageer retweet
Die man heeft echt issues.quote:Op donderdag 20 september 2018 22:43 schreef wimderon het volgende:
Heeft Steef weer ruzie lopen maken? Twitter van PCS is weer eens leeg
edit: ja dus
[ afbeelding ]twitter:twitter:DigitalNomadPCS twitterde op maandag 17-09-2018 om 19:52:07 De @procyclingstats twitter in slaapstand gezet. Eens kijken of 1. ikzelf de discipline heb on niet te tweeten2. Twitter nog wel invloed heeft op aantal bezoeken website reageer retweet
Goed punt over de zonnepanelen. Daarbij dient wel opgemerkt te worden dat alleen de gewichtstoename t.o.v. een normale fiets gecompenseerd hoeft te worden, en de conversieverliezen van het op- en ontladen van de batterij.quote:Op donderdag 20 september 2018 22:43 schreef wimderon het volgende:
Heeft Steef weer ruzie lopen maken? Twitter van PCS is weer eens leeg
edit: ja dus
[ afbeelding ]twitter:twitter:DigitalNomadPCS twitterde op maandag 17-09-2018 om 19:52:07 De @procyclingstats twitter in slaapstand gezet. Eens kijken of 1. ikzelf de discipline heb on niet te tweeten2. Twitter nog wel invloed heeft op aantal bezoeken website reageer retweet
Eurosport Player en ES1 als ik het goed zie, maar geen idee hoe dat in Spanje zit.quote:Op zaterdag 22 september 2018 10:31 schreef Koffieplanter het volgende:
Kan ik l'Eurométropole nog ergens zien vanmiddag?
quote:Op zaterdag 22 september 2018 10:35 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Eurosport Player en ES1 als ik het goed zie, maar geen idee hoe dat in Spanje zit.
Thijs weer in de reet van Sunwebtwitter:thijszonneveld twitterde op zaterdag 22-09-2018 om 13:26:26 Bij deze: een kijkje in de machinekamer van Tom Dumoulin. Hij en zijn ploeg gaven volledige inzage de cijfers achter de wielrenner: zijn gewicht, zijn wattages en een vergelijking tussen de Tour en de Giro. https://t.co/E4a1ISEZks reageer retweet
Wel interessant dat Tom een hoger wattage per kilo trapte in de Giro.quote:Op zaterdag 22 september 2018 13:30 schreef Pino112 het volgende:Thijs weer in de reet van Sunwebtwitter:thijszonneveld twitterde op zaterdag 22-09-2018 om 13:26:26 Bij deze: een kijkje in de machinekamer van Tom Dumoulin. Hij en zijn ploeg gaven volledige inzage de cijfers achter de wielrenner: zijn gewicht, zijn wattages en een vergelijking tussen de Tour en de Giro. https://t.co/E4a1ISEZks reageer retweet
Is ook niet zo gek tochquote:Op zaterdag 22 september 2018 13:33 schreef Felagund het volgende:
[..]
Wel interessant dat Tom een hoger wattage per kilo trapte in de Giro.
Gavazzi ook nog derde. We leven nog.quote:
Groenewegen krijgt nog een heleboel kansen in. China straks, maar normaal gesproken gaat hij geen 5x meer winnen inderdaadquote:Op zaterdag 22 september 2018 17:37 schreef Mykonos het volgende:
We kunnen nu ook wel stellen dat Viviani als zegekoning niet meer in gevaar gaat komen.
Vervelend. Die jongen moet gewoon voor ereplaatsen sprinten.quote:Op zaterdag 22 september 2018 17:34 schreef showtimer het volgende:
Wat een opofferingsgezindheid bij Stuyven. Chapeau.
Zie video...twitter:Movistar_Team twitterde op zondag 23-09-2018 om 17:54:04 Aún no nos podemos explicar cómo, tras esta caída sufrida a menos de 20 km del final en el #TrofeoMatteotti, @dayerquintana solo tiene algunos arañazos. Tremendo susto el que nos ha dado el joven colombiano, que por fortuna, no implica graves consecuencias. (🎥 PMG Sport) https://t.co/febX83W3Tj reageer retweet
Dankjewel vriend.quote:Op zondag 23 september 2018 19:57 schreef showtimer het volgende:
[..]
Maar de schade valt dus reuze mee.
Graag gedaan Mani.
quote:Wout van Aert pleegde vorige week contractbreuk bij Sniper Cycling. Er kwam een karaktermoord op Nick Nuyens bovenop. En straks komt de zaak voor een arbeidsrechtbank. De vechtscheiding is bitter. In een exclusief gesprek met deze krant bijten Nick Nuyens, Chris Compagnie en hun advocaat Rudi Desmet van zich af. «Wout van Aert heeft weinig respect voor contracten.»
In 2016 tekende Wout van Aert een contract voor drie seizoenen bij Sniper Cycling, de nieuwe wielerploeg van ex-renner Nick Nuyens en zijn zakenpartner Chris Compagnie. Van wat begon als een beloftevol verhaal, blijft twee jaar later niets meer over.
Chris Compagnie: «Twee jaar geleden hebben Nick Nuyens en ik de ploeg Vastgoedservice gedeeltelijk overgenomen. Nick is de man van de koers, ik heb ervaring met zakendoen. Ik was sponsor van Vastgoedservice en ik kende Wout van Aert een beetje. Nick en ik wisten dat Wout potentieel had. Zo is het begonnen, zo is Sniper Cycling ontstaan.»
Nick Nuyens: «We hebben sponsors gezocht en gevonden, om Van Aert een stap hoger te brengen. Om hem een programma in het veld en op de weg te bieden. Dat was een unieke combinatie.»
Compagnie: «Wout is begonnen met een heel laag loon. Hij was in 2014 wereldkampioen veldrijden bij de beloften en werd in 2016 wereldkampioen bij de profs. We boden Wout een nieuw, verbeterd contract tot eind 2019. Voor Wout was het lucratief. En hij zat voor drie jaar safe.»
Nuyens: «Wout kon ook kiezen. Wilde hij crossen, dan croste hij. Wilde hij het voorjaar rijden, dan zouden we voor een programma zorgen.»
Dat laatste seizoen 2019 is nu blijkbaar het grote probleem.
Compagnie: «Wout wilde in 2018 de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix rijden. Op het laatste moment kwam daar ook de Strade Bianche bij. Hij heeft daar zo fantastisch gepresteerd dat hij de internationale schijnwerpers op zich kreeg. Dat heeft veel in beweging gezet. Iets te veel. Wij hebben hem de mogelijkheid gegeven om die wedstrijden te rijden. En nu zitten wij met het probleem.»
Compagnie: «Na zijn derde plaats in de Strade Bianche stonden de kranten vol. Zijn manager Jef Van den Bosch riep: ‘Iedereen wil Wout van Aert’. In maart, bij de start van de E3 Harelbeke, hoorde ik van een ploegleider dat Van den Bosch Van Aert bij andere ploegen aanbood.»
Nuyens: «Ik werd gebeld door een ploeg die Wout een voorstel had gedaan. Maar niet wist dat Wout nog tot het einde van 2019 onder contract lag.»
De onvrede begon in de lente van 2017. Van Aert klaagde over de Felt-fietsen waarmee hij moest rijden.
Nuyens: «Bij de opstart van het team hebben we met Wout en met Niels Albert een aantal crossfietsen getest. We hebben Wout laten kiezen. Zijn keuze viel op Felt. Zelfs al deden die bijlange niet het financieel meest aantrekkelijke voorstel. Er was een ander merk waar we dubbel zoveel konden van krijgen. Wout vond Felt de beste.»
«De wegfietsen zijn niet getest geweest. Oké, dat was niet ideaal. Er waren problemen met de remmen. We zijn bij een nieuw merk uitgekomen, Stevens, nadat in onderling overleg het contract met Felt werd ontbonden. Over Stevens was iedereen heel tevreden.»
Compagnie: «Wout heeft met die nieuwe fietsen een heel goed voorjaar gereden. Na Parijs-Roubaix zouden we met hem over een contractverlenging onderhandelen. De dood van Michael Goolaerts heeft dat gesprek een maand opgeschoven.»
Nuyens: «De eerste week van mei vond het eerste gesprek met Wout plaats.»
Compagnie: «De onderhandelingen hebben tot 16 juli geduurd. In juni kwam Wout met een lijstje met extra voorwaarden waaraan moest worden voldaan. Dat ging heel ver. Wout wilde dat verzorger Wesley Theunis terugkeerde (de persoonlijke verzorger van Van Aert ging in 2018 voor Lotto werken, red.) en Wout vroeg ook dat Nick bij geen enkel gesprek of sportieve beslissing nog betrokken werd.»
«We zijn daar grotendeels op ingegaan. Ook wat Nick betreft. Nick was bereid een stap terug te zetten.»
Nuyens: «Begin mei hebben we samengezeten met mezelf, met Chris, met Van Aert en met Jef Van den Bosch. De dag erna belde Jef met Chris. Dat ging over mij. Het klopt als Wout zegt dat hij mij in drie maanden niet meer heeft gehoord. Dat was op zijn vraag.»
Compagnie: «In die eisenbundel vroeg Wout om zijn bestaande privésponsoring met Red Bull te verlengen. Van het geld dat hij daarvoor kreeg, wilde hij niets aan de ploeg afstaan.»
Nuyens: «Die privésponsoring kwam voort uit een initiatief van ons. Ik heb heel goede contacten met Red Bull. Zo zijn die sponsor geworden.»
Compagnie: «Het liep de spuigaten uit. Wout was meer bezig met Red Bull dan met onze sponsors. Onder meer Charles en Crelan hebben zich daarover bij mij beklaagd.»
Nuyens: «De afspraak was dat Wout, als hij niet aan het koersen was maar wel in functie was voor het team, altijd de kledij van het team zou dragen, met de namen van de sponsors Crelan en Charles. Na het Belgisch kampioenschap heeft hij die afspraak meteen geschonden. Op het podium droeg hij een Red Bull-petje. En bij de huldiging ’s avonds in Lille ook.»
Vanwaar die persoonlijke vete met jou, Nick?
Nuyens: «Als Wout iets vraagt, moet dat niet overmorgen, maar morgen gebeurd zijn. In oktober hebben we hem gezegd dat we er alles zouden aan doen om hem Parijs-Roubaix te laten rijden. Dat gaat niet zomaar, bij ASO zitten ze niet te wachten op nog een ploeg erbij. Eind november stuurde Wout me een bericht: Hoe zit het met Roubaix? Rijden we? Heb je daar eigenlijk al iets voor gedaan?»
Compagnie: «Een maand voor de Ronde van Oostenrijk vroeg Wout om die ronde te mogen rijden als voorbereiding op het Europees kampioenschap. Deze wedstrijd stond niet op ons programma. We hebben hemel en aarde bewogen om Wout toch aan de start te krijgen. Wout heeft me daarover bijna gestalkt.»
Compagnie: «Wout heeft weinig respect voor contracten. In zijn contract staat dat hij twintig dagdelen met sponsors moet spenderen. Een dagdeel is vier uur. Dat vindt hij allemaal te veel. Bij de cross gaat hij niet naar het tentje van Crelan, zelfs al staat dat in het contract. Op een beurs van Charles werd Wout aangekondigd als special guest, maar de ochtend zelf meldde hij af. Zoals hij ziek afmeldde voor zijn afspraak met SRAM (producent van fietsonderdelen, red.) in Duitsland. Diezelfde week vroeg hij Sarah wel ten huwelijk in Italië. Als zijn eisen niet meteen worden ingewilligd, verzuurt de boel. Vandaar de problemen met Nick.»
Midden juli laat hij weten dat hij niet wenst in te gaan op het voorstel van contractverlenging. Daarna zijn de problemen pas echt begonnen.
Compagnie: «We zouden 2019 samen uitdoen, sans rancune. Hij heeft zelf ook gezegd dat hij zijn contract zou respecteren.»
Hij reageerde zeer fel op de fusieplannen met Aqua Blue, die uiteindelijk niet doorgingen. Hij vond het niet kunnen dat hij niet betrokken was.
Compagnie: «Een fusie zou betekenen dat we het budget konden verdubbelen. Van Aert en Van den Bosch waren van die plannen op de hoogte. Ik heb hier een stapel berichten, allemaal over Aqua Blue.»
Nuyens: «Eind augustus, meteen na het beëindigen van de gesprekken met Aqua Blue, kreeg ik een telefoontje van Michael Zijlaard, manager van de Roompot-ploeg. We zijn de dag erna gaan spreken. En we zijn er heel snel uit geraakt, omdat we een gelijklopende visie hadden.»
Compagnie: «Het nieuws lekte uit terwijl we nog de laatste hand legden aan het contract. Ik heb meteen met Wout gebeld. Hij nam niet op. Jef Van den Bosch nam ook de telefoon niet op. ’s Avonds reageerde Wout op een WhatsApp-bericht van mij over de onderhandelingen met Roompot. Wout zei dat ik de zaken met Van den Bosch moest bespreken.»
«Twee dagen later was de deal met Roompot rond. Ik heb Wout meteen gebeld. Ik zei dat Roompot de nieuwe sponsor werd. Wout zei: ‘Chris, dit is echt niet waar ik zit op te wachten. Een ploeg als Roompot interesseert me niet’.»
Rudi Desmet (advocaat): «Hier kom je toch in een speciale situatie. De ploeg zoekt en vindt sponsors en haar belangrijkste renner vindt de sponsor niet goed genoeg. Wie gaat in de fout?»
Nuyens: «Op VTM zei hij dat hij het een domper vond.»
Compagnie: «Op de achtergrond speelt het verhaal Jumbo, de ploeg waarvoor hij in 2020 gaat rijden. Ik kan me voorstellen, op het moment dat het Aqua Blue-project strandde, dat Van Aert de weg vrij zag om een jaar vroeger bij Jumbo te rijden. Dat we meteen een andere sponsor vonden, was voor Wout psychologisch moeilijk te verteren. Hij had toch eerst gezegd dat hij zijn contract zou respecteren. Waarom moet hij zo reageren? Hij zou blij moeten zijn.»
Desmet: «Meer budget, betere omkadering, betere ploegmaats: alles was voorhanden.»
Nuyens: «Een van de redenen voor zijn afhaken is dat hij niet de gewenste versterking krijgt voor het voorjaar. We hebben met heel wat renners gepraat die bereid waren om te tekenen voor 2019, op voorwaarde dat Wout zijn contract verlengde. Wout vond dat wij eerst die renners onder contract moesten leggen, voor hij zou bijtekenen. Maar dat wilden die renners zelf niet. Logisch.»
Wout vindt het niet kunnen dat zijn naam als breekijzer heeft gediend voor de fusie met Roompot.
Compagnie: «Zo is toch het businessmodel in de koers. Een coureur is een soort sandwichman: op zijn kledij maakt hij publiciteit voor de sponsors die zijn loon en zijn omkadering betalen. Wie voor veel publiciteit zorgt, trekt sponsors aan.»
Nuyens: «Het wordt een moeilijk verhaal als we aan Van Aert de toestemming moeten vragen over wie onze nieuwe hoofdsponsor wordt.»
Wout zegt dat de ploeg van 2019 niet meer de ploeg is waarvoor hij in 2016 heeft getekend. Zijn verzorger Wesley Theunis is weg, de ploegleiders Niels Albert, Jan Verstraeten en Michiel Elijzen zijn er niet meer, ploegmaat Tim Merlier gaat weg. En in de plaats daarvan komt «een drom Nederlanders», aldus advocaat Walter Van Steenbrugge.
Desmet: «Naar welke ploeg gaat hij in 2020? Een Nederlandse ploeg.»
Compagnie: «Wesley Theunis wilde in 2019 naar onze ploeg terugkeren, als Wout er nog was. Dat heeft hij ons gemaild.»
Nuyens: «We hebben Michiel Elijzen begin juli een voorstel gedaan. Michiel ging daar niet op in. Hij kon bondscoach worden, zei hij. Hij had opties bij andere ploegen, ook buiten het wielrennen. Michiel maakte niet duidelijk dat hij wilde blijven. Na de fusie met Roompot hebben we Michiel gezegd dat er voor hem geen plaats meer was.»
Compagnie: «We wilden Tim Merlier graag houden. We zouden met hem spreken op de dag na Roubaix. Tim heeft daar niet op gewacht. Hij heeft gekozen voor een ander lucratief aanbod. That’s it.»
We komen uit bij de «ernstige feiten», waar advocaat Walter Van Steenbrugge het over heeft en die de aanleiding zijn voor de contractbreuk. Nick, je zou mensen in de ploeg onder druk hebben gezet om negatieve verklaringen over Van Aert af te leggen.
Nuyens: «Dat is niet waar.»
Desmet: «Onze stelling is duidelijk: er is niets gebeurd dat je een ernstige feitelijkheid kunt noemen. Er is in de vier voorgaande dagen wel iets anders gebeurd. Op maandag 17 september wordt het ontslag gegeven. Op donderdag 13 september was er een vergadering van Chris Compagnie en Nick Nuyens met Jef Van den Bosch, over een verbeterd contractvoorstel voor 2019, ook na de melding dat Wout niet zou bijtekenen. Wout zou meer betaald kunnen krijgen. Daar stond ook in dat Wesley Theunis weer aan boord zou komen en dat mecanicien Kristof Cop aan boord zou blijven. Aan de andere kant, en op uitdrukkelijke vraag van zijn manager, heeft de ploeg bevestigd welke vergoeding we wensten mocht Wout zijn contract willen breken. We hebben daaraan toegevoegd dat dat «een door ons niet gewenste richting» was. Daar stond een deadline bij: de ploeg wilde antwoord op vrijdagmiddag 14 september.»
«Net voor de deadline vroeg Jef Van den Bosch meer tijd. Op zaterdagnamiddag heeft Chris Compagnie laten weten dat het voorstel in principe vervallen was, zodat Wout het bestaande contract met Sniper Cycling moest respecteren tot 31 december 2019. Desondanks hebben we het voorstel verlengd, met een nieuwe deadline op maandagmorgen 10 uur. Op maandagmiddag komt er een brief van negen pagina’s, waarin een reeks gebeurtenissen uit het verleden wordt opgesomd en waarin een zogenaamde ernstige feitelijkheid als dringende reden wordt ingeroepen. Op die manier beëindigde Van Aert zijn contract zonder een verbrekingsvergoeding te moeten betalen.»
«Mijn cliënt ontkent nadrukkelijk de beweerde ernstige feitelijkheid, waarbij een en ander volledig verkeerd wordt voorgesteld. Ten gronde kan ik hierover nog niets meedelen. De arbeidsrechtbank zal hierover oordelen in alle objectiviteit. Wat de andere beweringen betreft, deze zijn niet meer relevant aangezien volgens de arbeidsovereenkomstenwet enkel de feiten van de laatste drie werkdagen in aanmerking kunnen komen voor een dringende reden.»
Het laatste feit: Kristof Cop, mecanicien bij Sniper Cycling, wordt teruggeroepen uit de VS, waar hij aan de fiets van Wout zou sleutelen.
Nuyens: «Dat is toch de normale gang van zaken. Waarom neemt Wout onze werknemer nog mee nadat hij zelf ontslag heeft genomen?»
Compagnie: «Wout heeft de reis naar de crossen in de VS zelf geregeld. Maandnamiddag hebben we de ontslagbrief gekregen. Dinsdag is Wout met onder meer Kristof Cop naar de VS vertrokken. Je zou moeten denken dat Wout ook daar goed heeft over nagedacht.»
Is er een verborgen agenda? Wil Van Aert inderdaad volgend jaar al voor Jumbo rijden?
Compagnie: «We weten het niet.»
Staat de fusie met Roompot nu op de helling? Is het voortbestaan van de ploeg bedreigd?
Compagnie: «Roompot begint blijkbaar te twijfelen. In het slechtste geval heeft Van Aert het einde van twee wielerploegen op zijn geweten.»
Tour of Israeltwitter:Cyclingnewsfeed twitterde op maandag 24-09-2018 om 16:46:40 Tour of Israel added to 2019 UCI calendar | https://t.co/GWzXXftZGG https://t.co/MvH5h0cl4c reageer retweet
#teamantiNickNuyensquote:
Nouja, leuk. Ik ben niet z'n fan van een ploeg met een volstrekt incompetent management waar ook nog eens tweederde van de renners er niks van kan.quote:Op dinsdag 25 september 2018 07:52 schreef heywoodu het volgende:
Op het managementgebeuren na is/was Roompot toch gewoon een leuke ploeg? Elke keer als ik keek zat er weer zo'n mannetje in de aanval, leuk joh.
R_R vindt dit leuk.quote:Op maandag 24 september 2018 16:47 schreef Pino112 het volgende:Tour of Israeltwitter:Cyclingnewsfeed twitterde op maandag 24-09-2018 om 16:46:40 Tour of Israel added to 2019 UCI calendar | https://t.co/GWzXXftZGG https://t.co/MvH5h0cl4c reageer retweet
Lekker man.
De Roog voor Rosaquote:Op maandag 24 september 2018 16:37 schreef Masterminded het volgende:
http://www.giroditalia.it/it/grande-partenza-2019/?refresh_ce-cp
Naast de openingsetappe is ook etappe 9 een lijkt het, klimtijdrit.
Aha, ik ben fan van aanvallers dus vond ze wel leuk.quote:Op dinsdag 25 september 2018 09:01 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Nouja, leuk. Ik ben niet z'n fan van een ploeg met een volstrekt incompetent management waar ook nog eens tweederde van de renners er niks van kan.
twitter:laflammerouge16 twitterde op dinsdag 25-09-2018 om 09:54:21 💣💣💣 Mauro Vegni, RCS Sport director on the presentation of yesterday: "#Giro102 will be one of the hardest routes ever, there will be three high mountain stages that will be above 5500 denivel meters" (Gazzetta) reageer retweet
Veel renners in de aanval, verder nergens echt in uitblinken, en ze rijden ook nog in het oranje. Volgens mij zijn ze stiekem de reïncarnatie van Euskaltel.quote:Op dinsdag 25 september 2018 07:52 schreef heywoodu het volgende:
Op het managementgebeuren na is/was Roompot toch gewoon een leuke ploeg? Elke keer als ik keek zat er weer zo'n mannetje in de aanval, leuk joh.
In de Giro van 2011 hadden we etappes die bijna 7000 hoogtemeters hadden. Derhalve: not impressed. Vegni heeft nog een lange weg af te leggen voordat hij in de buurt kom van de allergrootste wielergod die Zomegnan is.quote:Op dinsdag 25 september 2018 12:56 schreef Frozen-assassin het volgende:twitter:laflammerouge16 twitterde op dinsdag 25-09-2018 om 09:54:21 💣💣💣 Mauro Vegni, RCS Sport director on the presentation of yesterday: "#Giro102 will be one of the hardest routes ever, there will be three high mountain stages that will be above 5500 denivel meters" (Gazzetta) reageer retweet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |