abonnement Unibet Coolblue
  Moderator maandag 3 september 2018 @ 13:22:20 #176
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181661663
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 13:18 schreef Perrin het volgende:

[..]

Oh zeker. Alleen zijn de verschijnselen waar ze zich mee bemoeien erg lastig te verklaren en te meten omdat ze zo ver verwijderd zijn van fundamentelere verschijnselen, zoals in dat beroemde XKCD-stripje.

Vandaar dat er ook nauwelijks voorspellende of verklarende modellen zijn in die takken van wetenschap en het vaak blijft bij empirisch modelleren.
Heel veel gedragingen zijn er ook alleen als mensen zich niet bewust zijn van de studie :P Zoals "mensen die net geld in de handen hebben gehad zijn eerder geneigd spullen te kopen in een supermarkt" of eigenlijk zou dat moeten zijn "Mensen die geen kennis van deze studie hebben en geld in de handen hebben gehad zijn eerder..."

Dat geeft het lastige er al van aan, want zodra een effect algemeen bekend wordt geldt het soms niet meer.

Zo was er zo'n studie waaruit bleek dat als iemand door rood loopt je eerder geneigd bent om ook door rood te lopen, sinds ik die studie gelezen heb ben ik juist eerder geneigd voor rood te stoppen als iemand anders er door loopt :P
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_181661672
quote:
2s.gif Op maandag 3 september 2018 13:15 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Tja ik vind het persoonlijk niet erg als studenten druk ervaren als die druk te hoog is zouden ze mijnsinziens een niveautje lager moeten zitten. Ikzelf vind het onderwijs in nederland teveel gefocussed op "zelfreflectie" en te weinig op kennisvergaring. Ook vind ik dat eeuwige herkansen en vakken opnieuw doen eigenlijk ook niet heel erg handig, we leren studenten aan dat je dingen gewoon net zo lang mag proberen totdat je het haalt. Vaak gaat dat in het bedrijfsleven niet meer op.

Ikzelf denk dat drukverlaging veel beter te behalen valt als er wat minder gefocussed wordt op dingen die niet persee bij de opleiding horen maar meer bij hoe bedrijven werken. Op HBOs wordt er ontzettend veel focus gelegd op hoe je moet vergaderen (met notulist voorzitter etc) terwijl in het bedrijfsleven er zat vergaderingen plaatsvinden die niet die setup hebben. Leer mensen gewoon het vak aan en niet een bedrijfscultuur...
Hoe ervaar je minder druk als je het ene vak vervangt door het andere? Dat er op het hbo ook veel onzin onderwezen wordt waar geen bedrijf op zit te wachten klopt. Maar als je dat vervangt door een andere skill, hoe draagt dat dan bij aan minder ervaren druk?
  maandag 3 september 2018 @ 13:26:17 #178
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_181661715
quote:
2s.gif Op maandag 3 september 2018 13:22 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Heel veel gedragingen zijn er ook alleen als mensen zich niet bewust zijn van de studie :P Zoals "mensen die net geld in de handen hebben gehad zijn eerder geneigd spullen te kopen in een supermarkt" of eigenlijk zou dat moeten zijn "Mensen die geen kennis van deze studie hebben en geld in de handen hebben gehad zijn eerder..."

Dat geeft het lastige er al van aan, want zodra een effect algemeen bekend wordt geldt het soms niet meer.

Zo was er zo'n studie waaruit bleek dat als iemand door rood loopt je eerder geneigd bent om ook door rood te lopen, sinds ik die studie gelezen heb ben ik juist eerder geneigd voor rood te stoppen als iemand anders er door loopt :P
Ach, het houdt die malle alfa's lekker bezig :P

Kunnen de bèta's ongestoord de echte vooruitgang boeken.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  Moderator maandag 3 september 2018 @ 13:28:44 #179
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181661740
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 13:22 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Hoe ervaar je minder druk als je het ene vak vervangt door het andere? Dat er op het hbo ook veel onzin onderwezen wordt waar geen bedrijf op zit te wachten klopt. Maar als je dat vervangt door een andere skill, hoe draagt dat dan bij aan minder ervaren druk?
Ik denk dat druk ervaren of veel druk ervaren niet persee erg is. Tenzij het echt teveel druk is, dan zou ik die studenten een niveautje lager aanraden. Heb het gevoel dat men tegenwoordig nogal op de tenen loopt omdat MBOs een slechte reputatie hebben. Ik had waarschijnlijk een hoger niveau maar heb nooit enige last gehad van mijn MBO. Ik moet ook zeggen dat op geen enkele opleiding (MBO,HBO,Master,PHD) het gevoel had dat de druk echt te hoog was... Maar ik was dan ook niet bezig met hoe mijn cv eruit zag, of ik me wel prettig voelde binnen een opleiding, of ik genoeg zelfontplooiing had etc. Terwijl ik tegenwoordig eerstejaars lesgeef die al zo ontzettend bezig zijn met "de arbeidsmarkt" dat ik het gevoel krijg dat die druk volledig zelfopgelegd is.

Daarnaast zit natuurlijk wel het schulden verhaal en denk ik ook dat je crises (of de berichtgeving daarover) ook wel als drukverhogend kunt bestempelen, en daar zullen waarschijnlijk nieuwere lichtingen weer minder last van hebben.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 3 september 2018 @ 13:29:16 #180
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_181661749
quote:
11s.gif Op maandag 3 september 2018 13:26 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ach, het houdt die malle alfa's lekker bezig :P

Kunnen de bèta's ongestoord de echte vooruitgang boeken.
Tut tut.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  Moderator maandag 3 september 2018 @ 13:30:17 #181
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181661770
quote:
11s.gif Op maandag 3 september 2018 13:26 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ach, het houdt die malle alfa's lekker bezig :P

Kunnen de bèta's ongestoord de echte vooruitgang boeken.
Over het algemeen zitten de "alfa's" wel een stuk beter in hun statistiek, kan veel van ze leren *D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 3 september 2018 @ 13:32:18 #182
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_181661798
quote:
2s.gif Op maandag 3 september 2018 13:30 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Over het algemeen zitten de "alfa's" wel een stuk beter in hun statistiek, kan veel van ze leren *D
Naarstig op zoek naar statistisch relevante zaken om te publiceren :P

Maar goed, dat kun je ze vaak nageven idd.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_181661819
quote:
2s.gif Op maandag 3 september 2018 13:28 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik denk dat druk ervaren of veel druk ervaren niet persee erg is. Tenzij het echt teveel druk is, dan zou ik die studenten een niveautje lager aanraden. Heb het gevoel dat men tegenwoordig nogal op de tenen loopt omdat MBOs een slechte reputatie hebben. Ik had waarschijnlijk een hoger niveau maar heb nooit enige last gehad van mijn MBO. Ik moet ook zeggen dat op geen enkele opleiding (MBO,HBO,Master,PHD) het gevoel had dat de druk echt te hoog was... Maar ik was dan ook niet bezig met hoe mijn cv eruit zag, of ik me wel prettig voelde binnen een opleiding, of ik genoeg zelfontplooiing had etc. Terwijl ik tegenwoordig eerstejaars lesgeef die al zo ontzettend bezig zijn met "de arbeidsmarkt" dat ik het gevoel krijg dat die druk volledig zelfopgelegd is.

Daarnaast zit natuurlijk wel het schulden verhaal en denk ik ook dat je crises (of de berichtgeving daarover) ook wel als drukverhogend kunt bestempelen, en daar zullen waarschijnlijk nieuwere lichtingen weer minder last van hebben.
Ah, dat snap ik. Ik heb zelf ook nooit iets afgemaakt, maar toen ik studeerde heb ik de druk ook niet als hoog ervaren. Het is echter wel iets van het laatste decennium dat er ontzettend veel druk ligt op zelf alles uit je leven en carrière halen, succesverhalen op Facebook en Twitter van leeftijdsgenoten en de druk van het leenstelsel. Falen is ook hard falen en heeft gewoon grotere gevolgen (of die worden in elk geval zo ervaren) vergeleken met de tijd waarin jij en ik studeerden.

Ik neem dus maar even aan dat je 30+ bent, met jouw welnemen ;)
  Moderator maandag 3 september 2018 @ 13:36:16 #184
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181661884
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 13:32 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ah, dat snap ik. Ik heb zelf ook nooit iets afgemaakt, maar toen ik studeerde heb ik de druk ook niet als hoog ervaren. Het is echter wel iets van het laatste decennium dat er ontzettend veel druk ligt op zelf alles uit je leven en carrière halen, succesverhalen op Facebook en Twitter van leeftijdsgenoten en de druk van het leenstelsel. Falen is ook hard falen en heeft gewoon grotere gevolgen (of die worden in elk geval zo ervaren) vergeleken met de tijd waarin jij en ik studeerden.

Ik neem dus maar even aan dat je 30+ bent, met jouw welnemen ;)
Ik ben 37 :P dus echt erover meepraten kan ik ook niet, ik ervaar het bij proxy bij studenten die ik lesgeef :P


Maar ik denk dat dat de hamer op zijn kop is, het alles uit je leven/carierre halen en dat het ook volledig aan jezelf ligt als dat niet persee zo verloopt als je van te voren had gepland. Volgensmij was in mijn studietijd de tendens veel meer eerst die opleiding maar eens halen en dan ga ik wel bedenken wat ik ga doen. Tegenwoordig weten ze dat op middelbare al en willen ze goede cijfers op hun profielwerkstukken die al geschreven worden over een onderwerp dat relevant is voor de toekomstige baan zodat de cv wel goed is.....

Zal ook wel komen door horrorverhalen van mensen in de omgeving die geen baan kunnen vinden etc.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_181661989
quote:
2s.gif Op maandag 3 september 2018 13:36 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Tegenwoordig weten ze dat op middelbare al en willen ze goede cijfers op hun profielwerkstukken die al geschreven worden op een onderwerp dat relevant is voor de toekomstige baan zodat de cv wel goed is.....

Ik ben op dit moment bezig om een aantal junioren te werven en ik zie inderdaad wel eens het profielwerkstuk op CV's staan. Waarom denken ze dat dat er op moet?

We moeten ook niet vergeten dat veel studenten nog tieners zijn. Die gaan op een heel andere manier met die druk om dan wij en zijn gewoon minder goed in relativeren. In de huidige tijd heb je dat relativeringsvermogen veel meer nodig dan pakweg 15 jaar geleden.
  Moderator maandag 3 september 2018 @ 13:47:29 #186
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181662101
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 13:42 schreef Mystikvm het volgende:
Ik ben op dit moment bezig om een aantal junioren te werven en ik zie inderdaad wel eens het profielwerkstuk op CV's staan. Waarom denken ze dat dat er op moet?
Omdat ze serieus vanaf pak hem beet een jaartje of 14 al bezig zijn met zichzelf in de markt zetten. Het is een beetje zielig maar sla er maar eens een gratis krantje op na.. er staat elke week wel een stukje in over hoe je jezelf moet profileren om een baan te krijgen etc. Ook facebook etc staat er bomvol mee. En daar zit geen filter op voor leeftijd. Elke 14jarige kan als hij of zij het wil motiverende ted talks kijken of bloggers die uitleggen hoe je er voor zorgt dat je CV puik is. Als je dat combineerd met borrelpraat over de oom die al een jaar werkloos is maar wel een diploma dit of dat heeft. Dan is een correlatie diploma = baan ook niet meer aanwezig, dus moet je dingen naast je diploma gaan doen.. en dat doen er dus ook velen. Om vervolgens op je 26ste je eerste burn-out te hebben.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_181662136
quote:
2s.gif Op maandag 3 september 2018 13:47 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Omdat ze serieus vanaf pak hem beet een jaartje of 14 al bezig zijn met zichzelf in de markt zetten. Het is een beetje zielig maar sla er maar eens een gratis krantje op na.. er staat elke week wel een stukje in over hoe je jezelf moet profileren om een baan te krijgen etc. Ook facebook etc staat er bomvol mee. En daar zit geen filter op voor leeftijd. Elke 14jarige kan als hij of zij het wil motiverende ted talks kijken of bloggers die uitleggen hoe je er voor zorgt dat je CV puik is. Als je dat combineerd met borrelpraat over de oom die al een jaar werkloos is maar wel een diploma dit of dat heeft. Dan is een correlatie diploma = baan ook niet meer aanwezig, dus moet je dingen naast je diploma gaan doen.. en dat doen er dus ook velen. Om vervolgens op je 26ste je eerste burn-out te hebben.
Ik negeer het meestal, maar zal als feedback vanaf nu maar gaan geven dat dat ding er wel af mag. Welke werkgever zit daar wel op te wachten? Laten we niet gaan meewerken aan dit soort nonsens.
  Moderator maandag 3 september 2018 @ 13:50:39 #188
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_181662147
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 13:50 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ik negeer het meestal, maar zal als feedback vanaf nu maar gaan geven dat dat ding er wel af mag. Welke werkgever zit daar wel op te wachten? Laten we niet gaan meewerken aan dit soort nonsens.
^O^
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 3 september 2018 @ 13:55:01 #189
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_181662217
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 13:42 schreef Mystikvm het volgende:
Waarom denken ze dat dat er op moet?
Omdat de leraar Nederlands zegt dat dat een goed idee is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_181665106
Ik zie dat ze zelfs in NWS zo langzamerhand wel klaar zijn met onzin. :P

[ Bericht 0% gewijzigd door Euribob op 03-09-2018 22:08:53 ]
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_181665147
quote:
2s.gif Op maandag 3 september 2018 13:36 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik ben 37 :P dus echt erover meepraten kan ik ook niet, ik ervaar het bij proxy bij studenten die ik lesgeef :P

Maar ik denk dat dat de hamer op zijn kop is, het alles uit je leven/carierre halen en dat het ook volledig aan jezelf ligt als dat niet persee zo verloopt als je van te voren had gepland. Volgensmij was in mijn studietijd de tendens veel meer eerst die opleiding maar eens halen en dan ga ik wel bedenken wat ik ga doen. Tegenwoordig weten ze dat op middelbare al en willen ze goede cijfers op hun profielwerkstukken die al geschreven worden over een onderwerp dat relevant is voor de toekomstige baan zodat de cv wel goed is.....

Zal ook wel komen door horrorverhalen van mensen in de omgeving die geen baan kunnen vinden etc.
Ik heb me vrij eenvoudig door de eerste 36 jaar van m'n leven heen gelambald, was niet van plan om dat nog te gaan veranderen. :P
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 3 september 2018 @ 16:31:41 #192
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_181665358
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 16:19 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik heb me vrij eenvoudig door de eerste 36 jaar van m'n leven heen gelambald, was niet van plan om dat nog te gaan veranderen. :P
Als bijkomend voordeel is in de IT precies genoeg doen eerder een deugd dan een zonde.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_181670083
quote:
14s.gif Op maandag 3 september 2018 16:31 schreef Perrin het volgende:

[..]

Als bijkomend voordeel is in de IT precies genoeg doen eerder een deugd dan een zonde.
Beter is slechter dan goed genoeg.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 3 september 2018 @ 20:34:59 #194
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_181670151
quote:
6s.gif Op maandag 3 september 2018 20:32 schreef sigme het volgende:

[..]

Beter is slechter dan goed genoeg.
Meestal wel idd.

Beter is vaak extra complexiteit, extra testwerk, extra onderhoud, extra functionaliteit waar misschien niemand op zit te wachten, extra tijd, extra kosten.

Precies opleveren wat de klant wil en geen onsje meer of minder is de kunst.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_181670314
quote:
14s.gif Op maandag 3 september 2018 20:34 schreef Perrin het volgende:

[..]

Meestal wel idd.

Beter is vaak extra complexiteit, extra testwerk, extra onderhoud, extra functionaliteit waar misschien niemand op zit te wachten, extra tijd, extra kosten.

Precies opleveren wat de klant wil en geen onsje meer of minder is de kunst.
Met klanten heb ik eigenlijk nooit wat te maken. Meestal ben ik -als tester- degene die bepaalt wanneer het goed genoeg is. Inmiddels heb ik ervaring en kennis genoeg om me ook tegen de analyse en FO-kant aan te bemoeien, dat geeft nog wat extra stuurmogelijkheden.
PO'ers laten zich meestal wel overtuigen (of afbluffen ;)).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 3 september 2018 @ 20:46:56 #196
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_181670451
Ja de PO is feitelijk je klant dan, toch?

En een klant helpen formuleren wat ie wil is een van de belangrijkste rollen van een ontwikkelteam.

Bij ons is dat de hoofdtaak van onze analist, maar testers en ontwikkelaars dragen daar een flinke steen aan bij. Erg fijn als een team daar goed in is, voor iedereen.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_181670590
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2018 20:46 schreef Perrin het volgende:
Ja de PO is feitelijk je klant dan, toch?

En een klant helpen formuleren wat ie wil is een van de belangrijkste rollen van een ontwikkelteam.

Bij ons is dat de hoofdtaak van onze analist, maar testers en ontwikkelaars dragen daar een flinke steen aan bij. Erg fijn als een team daar goed in is, voor iedereen.
De PO is (bij mijn huidige team) alleen maar de theoretische klant. Er is een PO'er omdat er nu eenmaal een PO'er dient te zijn. Hij weet weinig van het product, weet maar half waar het voor dient en snapt niks van details van benodigde wijzigingen. Dat is helemaal niet erg, hij heeft er alle vertrouwen in dat wij doen wat nodig is. De backlog wordt bestuurd door het business-analyseteam, voornamelijk bestaande uit onze FO'ers en de FB'ers.
De PO'er regelt budget enzo, zodat we een code hebben om onze uren op te boeken. Verder moet 'ie natuurlijk naar veel Belangrijke Vergaderingen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_181676545
Als we die 2 kinderen uitzetten, zijn we dan moreel een haat beter dan Amerika onder Trump?
pi_181677459
quote:
Een nog op te richten stichting gaat moeilijk verkoopbare woningen in het Groningse aardbevingsgebied beheren. Dat schrijft minister Eric Wiebes (Economische Zaken en Klimaat, VVD) in een brief aan de Tweede Kamer. De organisatie wordt grotendeels gefinancierd door de NAM, maar zal onafhankelijk van het gasbedrijf opereren.

Volgens Wiebes leidt de gaswinning in Groningen tot “verschillende ongewenste effecten”, onder meer op de huizenmarkt. Veel eigenaren met verhuisplannen hebben als gevolg van de aardbevingenproblematiek moeite om hun woning te verkopen. Daarom is hij van plan een organisatie op te richten die deze categorie huizen moet opkopen, beheren en verkopen: de Stichting Woonbedrijf Aardbevingsgebied Groningen. Dit zal gebeuren op basis van de beginselen van een eerder uitgevoerde pilot.

Statuten
Het Woonbedrijf moet een zelfstandige entiteit worden, die losstaat van de NAM. Wel zal het olie- en gasbedrijf, als veroorzaker van het leed, het merendeel van de kosten op zich nemen. In het akkoord dat Wiebes eind juni met de aandeelhouders Shell en ExxonMobil sloot, is afgesproken dat zij de komende drie jaar tot ¤30 mln hierin steken. Zelf heeft de minister een subsidie van ¤10 mln toegezegd voor de financiering van organisatorische kosten.

Niet alleen de NAM, ook de minister zelf heeft in beginsel geen invloed op het handelen van het Woonbedrijf. Wel heeft Wiebes het recht om bestuurders te benoemen en wijzigingen van statuten tegen te houden. Daarnaast kan bewindspersoon besluiten de stichting op te heffen. Hoe het Woonbedrijf straks precies zal opereren, is nog onderwerp van gesprekken tussen het ministerie, de Nationaal Coördinator Groningen en de NAM. Dit zal uitleiding leiden tot een uitvoeringsovereenkomst.

Algemene Rekenkamer
Op advies van de Algemene Rekenkamer heeft Wiebes zijn oorspronkelijke plannen voor het Woonbedrijf lichtjes aangepast. Zo is nu in de oprichtingsakte opgenomen dat bij ontbinding van de stichting verliezen op het ingebrachte bedrag van het ministerie enkel voor rekening van het ministerie komen, en verliezen op het ingebracht bedrag van de NAM voor rekening van de NAM. Dat is van belang omdat er anders binnen de stichting geld van de overheid naar het gasbedrijf zou kunnen vloeien, of andersom.
https://energeia.nl/energ(...)en-aardbevingsgebied
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_181677716
Goedemorgen trouwens!
Het is weer een mooie morgen. Vanaf de rijdende fiets gemaakt deze ochtend:
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')