Bronquote:GENUA - Een aanzienlijk deel van een brug van een autosnelweg bij Genua is ingestort. Italiaanse media melden dat nog onbekend is of er slachtoffers zijn. De Morandi-brug over de rivier de Polcevera is ten westen van de Italiaanse havenstad.
De weg is in beide richtingen over honderden meters ingestort. Volgens Corriere della Sera zijn er auto’s en mensen onder het puin bedolven geraakt. Reddingswerkers, hondenteams, ambulancemedewerkers en vele brandweereenheden zijn uitgerukt. Zo'n 10 voertuigen zouden volgens de eerste berichten betrokken zijn.
De brug voor de snelweg A10 stamt uit de jaren zestig en verbindt onder meer de luchthaven ten westen van Genua met het centrum van de stad. De constructie is 90 meter hoog en circa een kilometer lang. Een deel stortte dinsdag in toen de regio door hevige regens werd geteisterd.
Bekijk hieronder de eerste beelden die via sociale media naar buiten komen.
Ooggetuigen zagen een beeld uit een horrorfilm. "Ik zag mensen op me afrennen, blootsvoets en doodsbang", zegt Alberto Lercari, een plaatselijke chauffeur, tegen Corriere della Sera. "Ik zag een file en hoorde een gebulder. Mensen renden weg, op me af. Het was vreselijk."
twitter:antoguerrera twitterde op dinsdag 14-08-2018 om 12:36:13 BREAKING. OMG, a motorway bridge has just collapsed over houses, buildings a railway in Genoa, #Italy, several victims feared.(in the pics the bridge before and after the incident) https://t.co/W0OK3Zy8h9 reageer retweet
Je bedoelt bijvoorbeeld zijn creatie bij Agrigento?quote:Op woensdag 15 augustus 2018 16:37 schreef J0kkebr0k het volgende:
Die architect heeft nogal wat op zijn naam staan. Beter checken ze alles grondig of sluiten ze alles definitief af
https://nl.wikipedia.org/wiki/Riccardo_Morandi
Dit meen je niet..... whahahahaha Ze roepen het wel over zichzelf af..... Weet men dit trouwens??quote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:13 schreef zwelgje76 het volgende:
Laatste post van het vorige deel:
[..]
Je bedoelt bijvoorbeeld zijn creatie bij Agrigento?
Zoek op 'viadotto agrigento' in Google afbeeldingen en je vindt afbeeldingen zoals deze:
[ afbeelding ]
Deze instorting is pas de eerste in een lange reeks zo te zien.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:13 schreef zwelgje76 het volgende:
Laatste post van het vorige deel:
[..]
Je bedoelt bijvoorbeeld zijn creatie bij Agrigento?
Zoek op 'viadotto agrigento' in Google afbeeldingen en je vindt afbeeldingen zoals deze:
[ afbeelding ]
Dat lees ik idd ook! Gelukkig maar!quote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:15 schreef zwelgje76 het volgende:
Deze brug is gesloten voor reparatie.
Het is allesbehalve de eerste instorting. Het is de eerste met een heleboel slachtoffers.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
Deze instorting is pas de eerste in een lange reeks zo te zien.
over een paar weken hoor je daar niemand meer over. Zo werken die dingen.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:20 schreef Bocaj het volgende:
Nu op EenVandaag meldingen dat er in NL ook bruggen zijn die slecht zijn... Onacceptabel zelfs....
Totdat er een brug in elkaar flikkert!quote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:26 schreef Handleiding het volgende:
[..]
over een paar weken hoor je daar niemand meer over. Zo werken die dingen.
Er was zelfs een brug waar brokstukken afvallen... en daaronder staan gewoon winkelwagens supermarkt....quote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:26 schreef Handleiding het volgende:
[..]
over een paar weken hoor je daar niemand meer over. Zo werken die dingen.
Ze hebben geld zat daar de burgemeester heeft het als over huizen weggeven aan de mensen die eronder wonen en waarschijnlijk niet meer terug kunnen. I.p.v. dat ze nu iedereen toch weg is gelijk die restanten even opblazenquote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:32 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Er was zelfs een brug waar brokstukken afvallen... en daaronder staan gewoon winkelwagens supermarkt....
Het gaat gewoon weer om geld, geld geld geld....
Je zal maar verantwoordelijk zijn voor sluiten brug.... (Dan is het huis te klein!)
Je foto deed het niet, dus heb ff een upload naar tinypic gedaan.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:01 schreef Bocaj het volgende:
Nog een foto...
[ afbeelding ]
Brrrrrrrrrrrrrrr.......
Ja, dat bedoel ik.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:13 schreef zwelgje76 het volgende:
Laatste post van het vorige deel:
[..]
Je bedoelt bijvoorbeeld zijn creatie bij Agrigento?
Zoek op 'viadotto agrigento' in Google afbeeldingen en je vindt afbeeldingen zoals deze:
[ afbeelding ]
In de krant stond een interview met een professor bouwkunde van de universiteit van Genua. Die zei:quote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:32 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Er was zelfs een brug waar brokstukken afvallen... en daaronder staan gewoon winkelwagens supermarkt....
Het gaat gewoon weer om geld, geld geld geld....
Je zal maar verantwoordelijk zijn voor sluiten brug.... (Dan is het huis te klein!)
Vooral dat middenstuk doet angstaanjagend aan...quote:Op woensdag 15 augustus 2018 19:05 schreef Panthera. het volgende:
[ afbeelding ]
De Wadi el Kuf brug van dezelfde ontwerper is vorig jaar na veiligheidsinspecties gesloten door de Libische overheid.
Wat een komediant.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 19:31 schreef Igen het volgende:
Oh, de minister heeft nog een zondebok gevonden: *Poolse* vrachtauto’s
Nouja, Italië hč. Dat is eigenlijk Noord-Afrika.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 19:47 schreef capuchon_jongen het volgende:
Dat zoiets gebeurd in een modern westers land...
Op zich niet zo raar. Ligt op de hoofdroute van Milaan/Hongarije/Polen/Skoda. naar Barcelona Stikt daar van de vrachtwagens van bv. VW/Seat/Skoda Just in time; magazijn staat is de file.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 19:31 schreef Igen het volgende:
Oh, de minister heeft nog een zondebok gevonden: *Poolse* vrachtauto’s
Dit kan toch niet serieus zijn?quote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:48 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Je foto deed het niet, dus heb ff een upload naar tinypic gedaan.[ afbeelding ]
Zeker Brrrrrr..... bizar dat daar nog verkeer overheen ging.
[..]
Ja, dat bedoel ik.
Het schijnt zelfs al de 10e keer in 5 jaar tijd te zijn dat in Italië een brug instort.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 19:47 schreef capuchon_jongen het volgende:
Dat zoiets gebeurd in een modern westers land...
Dat is het wel.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 19:54 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Dit kan toch niet serieus zijn?
In Nederland kunnen we er ook wat van:quote:
Ik zie beton met hier en daar stukken zwart plakband erop. Misschien om te voorkomen dat meer schade ontstaat als vocht in scheurtjes indringt? Weet jij de details, op grond waarvan je het “onvoorstelbaar” kan noemen?quote:
Als dat allemaal dicht moet.... Chaos! (Hoop dat ze leven boven economie zetten!)quote:Op woensdag 15 augustus 2018 20:07 schreef J0kkebr0k het volgende:
Nu net in het journaal:
In Italië zijn er duizenden bruggen, zo niet tienduizenden die ongeveer in dezelfde staat verkeren en uit dezelfde tijd stammen.
Niet afgekeken, maar het punt is wel duidelijk ja. Je zou er toevallig maar rijden op de verkeerde plek op het verkeerde moment.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 20:04 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
In Nederland kunnen we er ook wat van:
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/eenvandaag-15-08-2018/
Losse stukken hangen eraan. Blijkt ook uit andere foto's. Dat vind ik vrij onvoorstelbaar.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 20:06 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik zie beton met hier en daar stukken zwart plakband erop. Misschien om te voorkomen dat meer schade ontstaat als vocht in scheurtjes indringt? Weet jij de details, op grond waarvan je het “onvoorstelbaar” kan noemen?
Als dan al het vrachtverkeer door de steden moet rijden en daardoor de dodelijke ongelukken met voetgangers toenemen...quote:Op woensdag 15 augustus 2018 20:10 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Als dat allemaal dicht moet.... Chaos! (Hoop dat ze leven boven economie zetten!)
Tja, hoe goed zouden die bruggen en infra zijn als er een paar miljard aan onderhoud en infra besteed was i.p.v. aan Griekenlandquote:Op woensdag 15 augustus 2018 20:04 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
In Nederland kunnen we er ook wat van:
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/eenvandaag-15-08-2018/
Ik zie dat niet en die beangstigende andere foto’s zijn van een andere brug die nu dicht is voor groot onderhoud.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 20:13 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Losse stukken hangen eraan. Blijkt ook uit andere foto's. Dat vind ik vrij onvoorstelbaar.
Op de lange termijn is dit imo wel belangrijker ja.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 20:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Komende jaren worden er miljarden uitgegeven aan van het gas af te gaan, dat is natuurlijk belangrijker
quote:Op woensdag 15 augustus 2018 20:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik zie dat niet en die beangstigende andere foto’s zijn van een andere brug die nu dicht is voor groot onderhoud.
Godsammekraken! Zo te zien hadden ze echt wel moeite om de boel bij te houden..... En niemand die op de rem trapt!quote:
Op de eerste foto zie ik nog steeds je “los hangende stukken” niet, en de tweede foto is helemaal niet van die brug.quote:
Dat is het idee van de constructie, volgens Wikipedia. Elke pyloon kan zelfstandig met het stuk wegdek tussen de spankabels (uit dik beton) staan. Tussen de uiteinden van de spankabel zit maar een lichtgewicht verbindingsstukje.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 20:53 schreef crystal_meth het volgende:
Valt mee dat de tweede pyloon en bijhorend brugdeel nog recht staat nadat aan één zijde plots het (halve) gewicht van die 42 meter lange liggerbrug weggevallen is.
Ik bedoel dat "lichtgewicht verbindingsstukje", het is 42 meter lang, 4 rijstroken, betonnen barrieres links rechts en in het midden. De massa zal relatief gezien wel klein zijn, maar als de rest van de brug er even erg aan toe is als het deel dat neerkwam, dan kan zo'n klein onevenwicht misschien volstaan.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 20:57 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat is het idee van de constructie, volgens Wikipedia. Elke pyloon kan zelfstandig met het stuk wegdek tussen de spankabels (uit dik beton) staan. Tussen de uiteinden van de spankabel zit maar een lichtgewicht verbindingsstukje.
kun je op street view mooi zien: https://goo.gl/maps/B4vp3UoQTSH2
Ik heb het nooit over loshangende stukken gehad.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 20:49 schreef Igen het volgende:
[..]
Op de eerste foto zie ik nog steeds je “los hangende stukken” niet, en de tweede foto is helemaal niet van die brug.
https://www.rte.ie/news/2018/0815/985251-morandi-bridge-genoa/quote:Morandi had used a similar technique for other works, including the longer and similarly problematic General Rafael Urdaneta Bridge in Venezuela, completed in 1962.
On Tuesday, a specialist engineering website called "Ingegneri.info" wrote that the bridge had long presented "structural doubts" and labelled it "an accident waiting to happen."
Antonio Brencich, professor of reinforced concrete construction at the University of Genoa and a longstanding critic of the bridge, highlighted the constant maintenance the bridge needed.
"It was affected by extremely serious corrosion problems linked to the technology that was used (in construction). Morandi wanted to use a technology that he had patented that was no longer used afterwards and that showed itself to be a failure," said Brencich to Radio Capitale.
https://www.theguardian.c(...)r-calls-resignationsquote:Antonio Brencich, an engineering professor at the University of Genoa, said it would have been impossible to foresee Tuesday’s disaster because the design of the bridge did not allow for accurate checks on the status of the pylons.
Two years ago Brencich suggested in a study that the best approach with bridges such as the Morandi would be to demolish them and start again. “The materials that had been used to build that bridge were destined to deteriorate quickly,” he said on Wednesday.
Het blijft toch allemaal maar een raar verhaal. Bij de eerste pyloon hebben ze in 1993 de draagkabels helemaal versterkt, bij de tweede pyloon alleen het bovenste stukje, en bij de derde pyloon (die nu is ingestort) helemaal niet. Hoe heeft men die keuzes kunnen maken als de staat van de draagkabels in het beton eigenlijk überhaupt niet gecontroleerd kan worden?quote:Op woensdag 15 augustus 2018 21:18 schreef crystal_meth het volgende:
Blijkbaar had Morandi een patent op het design of de gebruikte techniek.
[..]
https://www.rte.ie/news/2018/0815/985251-morandi-bridge-genoa/
Diezelfde Brencich zei ook dat het design het onmogelijk maakt om de staat van de pylonen nauwkeurig te checken.
[..]
https://www.theguardian.c(...)r-calls-resignations
die loshangende kabels waar iedereen het over heeft is aan de andere kant van die brug wat nog gewoon overeind staat.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 20:49 schreef Igen het volgende:
[..]
Op de eerste foto zie ik nog steeds je “los hangende stukken” niet, en de tweede foto is helemaal niet van die brug.
Een goed onderzoek is natuurlijk wel nodig. Nu is het gissen. Hoe zit het met fundamenten en eventuele grondverzakkingen. Het is achteraf natuurlijk makkelijk praten dat het ontwerp niet klopte. Maar wat je ook ontwerpt, dan heb je altijd te maken met uitgangspunten die dan gelden of aangenomen worden. Bovendien moet er toch wel een onderhoudsplan zijn.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 21:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Het blijft toch allemaal maar een raar verhaal. Bij de eerste pyloon hebben ze in 1993 de draagkabels helemaal versterkt, bij de tweede pyloon alleen het bovenste stukje, en bij de derde pyloon (die nu is ingestort) helemaal niet. Hoe heeft men die keuzes kunnen maken als de staat van de draagkabels in het beton eigenlijk überhaupt niet gecontroleerd kan worden?
Ben benieuwd of er een goed onderzoeksrapport komt!
Misschien betreft het de manier waarop het gewapend beton van de pylonen gemaakt is. In de foto's zie je betonijzers of voorspankabels uit de randen van de brokstukken steken, maar meer in het centrum lijkt iets anders aanwezig, een holte, een verroeste buis?quote:Op woensdag 15 augustus 2018 21:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Het blijft toch allemaal maar een raar verhaal. Bij de eerste pyloon hebben ze in 1993 de draagkabels helemaal versterkt, bij de tweede pyloon alleen het bovenste stukje, en bij de derde pyloon (die nu is ingestort) helemaal niet. Hoe heeft men die keuzes kunnen maken als de staat van de draagkabels in het beton eigenlijk überhaupt niet gecontroleerd kan worden?
Ben benieuwd of er een goed onderzoeksrapport komt!
Dit dus.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 22:55 schreef Cherni het volgende:
Een goed onderzoek is natuurlijk wel nodig. Nu is het gissen.
Eerste vereiste is wel dat je de staat van de brug kan bepalen, zodat je weet of er onderhoud nodig is. Daarom worden bepaalde technieken tegenwoordig niet meer gebruikt: omdat ze geen non-destructief testen toelaten, waardoor inspectie en onderhoud veel meer kost.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 22:55 schreef Cherni het volgende:
[..]
Een goed onderzoek is natuurlijk wel nodig. Nu is het gissen. Hoe zit het met fundamenten en eventuele grondverzakkingen. Het is achteraf natuurlijk makkelijk praten dat het ontwerp niet klopte. Maar wat je ook ontwerpt, dan heb je altijd te maken met uitgangspunten die dan gelden of aangenomen worden. Bovendien moet er toch wel een onderhoudsplan zijn.
Als je bijvoorbeeld een chemische installatie bekijkt worden die gemiddeld voor een levensduur van 20 jaar ontworpen. Die kunnen veel langer mee mits je continue zaken vervangt. En als je de capaciteit wilt veranderen zul je ook een revamp moeten uitvoeren. Als je de Nafta kraker 3 van DSM bekijkt staat die ook nu levenslang in de stijgers. Dagelijkse controle veel onderhoud en het vervangen van leidingen, ophangingen, draaiende delen etc. is noodzakelijk om rampen te voorkomen.
Bij bruggen zal dat niet anders zijn met een wisselende belasting en een toenemend verkeer sinds die brug er staat. Zou het een zeer slecht ontwerp zijn zou die brug het al veel eerder hebben begeven. Bovendien ben je ook nog afhankelijk of het onderhoud volgens het plan word uitgevoerd en ook bij de bouw de uitvoering overeenkomt met het bestek en andere documenten.
Hmm als die reeds in het begin problemen had dan durf ik het ook niet te zeggen. In Nederland staat ook een vergelijkbare brug bij Tiel als ik mij niet vergis. Zou het even moeten opzoeken.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 23:18 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Eerste vereiste is wel dat je de staat van de brug kan bepalen, zodat je weet of er onderhoud nodig is. Daarom worden bepaalde technieken tegenwoordig niet meer gebruikt: omdat ze geen non-destructief testen toelaten, waardoor inspectie en onderhoud veel meer kost.
Deze brug had trouwens reeds sinds het begin problemen, ze dateert van 1967, het duurde tot de jaren 80 voor ze het wegdek min of meer vlak kregen.
Klopt. Die kwam ook nog voorbij bij 1 Vandaag.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 23:34 schreef Cherni het volgende:
[..]
Hmm als die reeds in het begin problemen had dan durf ik het ook niet te zeggen. In Nederland staat ook een vergelijkbare brug bij Tiel als ik mij niet vergis. Zou het even moeten opzoeken.
Heb even Google geraadpleegd.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Prins_Willem-Alexanderbrug
Het is in iedergeval een gelijkwaardig principe.
Oké ben nog niet zolang thuis. Zal even de herhaling gaan bekijken. Thnx.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 23:45 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Klopt. Die kwam ook nog voorbij bij 1 Vandaag.
"In februari 2008 werd in de kokerconstructie van de brug een wietplantage in aanbouw ontdekt.[2]"quote:Op woensdag 15 augustus 2018 23:34 schreef Cherni het volgende:
[..]
Hmm als die reeds in het begin problemen had dan durf ik het ook niet te zeggen. In Nederland staat ook een vergelijkbare brug bij Tiel als ik mij niet vergis. Zou het even moeten opzoeken.
Heb even Google geraadpleegd.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Prins_Willem-Alexanderbrug
Het is in iedergeval een gelijkwaardig principe.
Ik moest er ook wel om lachen.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 23:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
"In februari 2008 werd in de kokerconstructie van de brug een wietplantage in aanbouw ontdekt.[2]"
Dat gebeurt vakerquote:Op woensdag 15 augustus 2018 23:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
"In februari 2008 werd in de kokerconstructie van de brug een wietplantage in aanbouw ontdekt.[2]"
Wat wil je hiermee zeggen? Het is een ander principe als je naar het geheel kijkt. Dikke pijlers eronder, de tuikabels van beton zijn er 2 ipv maar eentje en het onderhoud in Nederland is heel anders.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 23:34 schreef Cherni het volgende:
[..]
Hmm als die reeds in het begin problemen had dan durf ik het ook niet te zeggen. In Nederland staat ook een vergelijkbare brug bij Tiel als ik mij niet vergis. Zou het even moeten opzoeken.
Heb even Google geraadpleegd.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Prins_Willem-Alexanderbrug
Het is in iedergeval een gelijkwaardig principe.
Ik wou al zeggen, er staan redelijk wat tuibruggen in Nederland, maar deze hebben allemaal een totaal andere constructie en zijn vaak veel nieuwer.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 08:31 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Wat wil je hiermee zeggen? Het is een ander principe als je naar het geheel kijkt. Dikke pijlers eronder, de tuikabels van beton zijn er 2 ipv maar eentje en het onderhoud in Nederland is heel anders.
Klopt inderdaad, en ook al omdat deze brug kritischer is met die betonnen tuien en smalle pilaren voor het huidige verkeer. Dit zou in Nederland gewoon echt niet kunnen met als goed voorbeeld die brug in 2016. Afgesloten voor verkeer maar niet omdat hij op instorten stond maar omdat het geconstateerd werd, de veiligheidsmarges zijn zo groot in Nederland ( zelfde voor gebouwen ).quote:Op donderdag 16 augustus 2018 09:24 schreef Justinn het volgende:
[..]
Ik wou al zeggen, er staan redelijk wat tuibruggen in Nederland, maar deze hebben allemaal een totaal andere constructie en zijn vaak veel nieuwer.
Interessanter is de staat van onderhoud aan Nederlandse bruggen. Met het tijdelijk afsluiten van de Merwedebrug (weliswaar geen tuibrug, maar toch) in 2016, heb ik er opzich wel redelijk vertrouwen in dat we in Nederland een stuk actiever omgaan met de signalen die duiden op noodzaak voor herstelwerkzaamheden. Bij de Merwedebrug waren alleen maar haarscheurtjes in het beton geconstateerd bij een inspectie. Deze brug is daarop hersteld en is terecht besloten hem over een paar jaar te vervangen.
Zonder directe aanleiding zal geen enkele brug in ieder geval zomaar instorten. De ingestorte brug in Italië scheen al lange tijd reden tot zorgen te geven door 'kraak' geluiden en zichtbare scheuren e.d. Herstelwerkzaamheden zijn wel uitgevoerd, maar blijven naar mijn mening discutabel. Je kan een brug maar tot op bepaalde hoogte blijven verstevigen zonder de basisconstructie volledig op ontwerpniveau aan te moeten passen. Ergens houdt het op.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de hoofdreden om bruggen niet te vervangen de verkeershinder is en niet het kostenplaatje van de nieuwe brug. Maargoed, dit argument gaat natuurlijk mank zodra bruggen instorten. In Italië heb je veel bruggen én vrij weinig degelijke alternatieve routes. Hele regio's worden niet of slecht bereikbaar bij het vervangen van bruggen op belangrijke slagaders.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 10:01 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Maar oude bruggen zoals daar in italië, onbegrijpelijk dat ze die net al lang vervangen hadden. De kosten van het onderhoud tegenover nieuw moet al genoeg reden zijn.
Dat is heel simpel op te lossen en dat doe nze in Nederland ook vaak al. Bouw naast de bestaande brug de nieuwe brug en als deze gereed is breek je de andere brug af.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 10:21 schreef Justinn het volgende:
[..]
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de hoofdreden om bruggen niet te vervangen de verkeershinder is en niet het kostenplaatje van de nieuwe brug. Maargoed, dit argument gaat natuurlijk mank zodra bruggen instorten. In Italië heb je veel bruggen én vrij weinig degelijke alternatieve routes. Hele regio's worden niet of slecht bereikbaar bij het vervangen van bruggen op belangrijke slagaders.
Denk dat je in het geval van Genua niet zo makkelijk de flatbewoners onder de nieuwe brug meekrijgt bij je bouwplannen. Weinig ruimte daar; ook voor de aansluitende wegen.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 11:09 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Dat is heel simpel op te lossen en dat doe nze in Nederland ook vaak al. Bouw naast de bestaande brug de nieuwe brug en als deze gereed is breek je de andere brug af.
quote:Op donderdag 16 augustus 2018 09:59 schreef Igen het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-is-voorbij-a1613235
Volgens dit artikel is de brug bij Tiel zo ontworpen dat hij niet instort als één van de draagkabels breekt.
Ligt het aan mij of hebben de grootste bruggen uberhaupt geen hangconstructie, maar staan ze gewoon op bogen zoals de Zeelandbrug? Of is een viaduct geen brug?quote:Voor de overspanning van brede wateren worden wereldwijd twee brugtypen gebruikt: de hangbrug en de tuibrug.
Ligt aan jou ja. Je haalt 2 dingen door elkaar, de langste bruggen kunnen inderdaad zijn zoals de Zeelandbrug. Maar daar kan je geen grote overspanningen mee maken zonder pijlers...dat kunnen alleen de hangbruggen. Onderstaande afbeelding laat goed zien wat ik bedoel.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 11:34 schreef speknek het volgende:
[..]
[..]
Ligt het aan mij of hebben de grootste bruggen uberhaupt geen hangconstructie, maar staan ze gewoon op bogen zoals de Zeelandbrug? Of is een viaduct geen brug?
Moet je niet in het antivaxxer topic zijn?quote:Op donderdag 16 augustus 2018 11:55 schreef RedFever007 het volgende:
Nog geen beelden van het instorten inentingen?
Ah ja natuurlijk, doh.Ik zag overspanning als synoniem voor brug (overspanning over het water), niet als letterlijk het gedeelte zonder *onder*steuning. Bedankt.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 11:49 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Ligt aan jou ja. Je haalt 2 dingen door elkaar, de langste bruggen kunnen inderdaad zijn zoals de Zeelandbrug. Maar daar kan je geen grote overspanningen mee maken zonder pijlers...dat kunnen alleen de hangbruggen. Onderstaande afbeelding laat goed zien wat ik bedoel.
[ afbeelding ]
Die wijk gaat plat, hoorde ik gisteren al.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 11:23 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Denk dat je in het geval van Genua niet zo makkelijk de flatbewoners onder de nieuwe brug meekrijgt bij je bouwplannen. Weinig ruimte daar; ook voor de aansluitende wegen.
[ afbeelding ]
Plaatje uit OP.
Met een boogbrug zijn ook best forse overspanningen tegenwoordig te realiseren, zoals de Chaotianmenbrug met een overspanning van 552 meter de grootste boogbrug. Met tui- en hangbruggen zijn overspanningen van dik een kilometer mogelijk inderdaad.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 11:49 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Ligt aan jou ja. Je haalt 2 dingen door elkaar, de langste bruggen kunnen inderdaad zijn zoals de Zeelandbrug. Maar daar kan je geen grote overspanningen mee maken zonder pijlers...dat kunnen alleen de hangbruggen. Onderstaande afbeelding laat goed zien wat ik bedoel.
[ afbeelding ]
het wat voor topicquote:Op donderdag 16 augustus 2018 11:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Moet je niet in het antivaxxer topic zijn?
quote:Close: man reed gisteren ook op brug
Tjerk van Houten is gisteren ternauwernood ontsnapt aan de brugramp in Genua. De 48-jarige accountant reed gisteren rond het middaguur ook op een brug, in de buurt van Weesp.
“Gelukkig moest ik in Hilversum zijn en moest ik daarom alleen het Amsterdam Rijnkanaal over. Dat heeft m’n leven gered”, aldus de man met het engeltje op zijn schouder tegen de NOS, De Telegraaf en het AD.
Wil je hiermee zeggen dat deze brug in Nederland geen tuibrug is met betonnen tuien en daarmee het principe niet gelijk is. En wat ik al zei: Bruggen hebben veel onderhoud nodig en hoe dat in Italië zit weet ik niet. Het zal zeker niet het niveau van een Nederland hebben.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 08:31 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Wat wil je hiermee zeggen? Het is een ander principe als je naar het geheel kijkt. Dikke pijlers eronder, de tuikabels van beton zijn er 2 ipv maar eentje en het onderhoud in Nederland is heel anders.
En per vrachtschip. We hebben een shitload aan water in Nederland...quote:Op donderdag 16 augustus 2018 12:30 schreef Idisrom het volgende:
Er moet in Europa meer vrachtverkeer per trein, zoals ze dat in Zwitserland ook doen. Al is het daar ook vanwege het milieu-oogpunt.
Nee, ik wil hiermee zeggen dat het een tuibrug is mét betonnen tuien maar wel met dubbele tuien dus als er 1 tui het begeeft houden de andere de brug overeind.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 12:18 schreef Cherni het volgende:
[..]
Wil je hiermee zeggen dat deze brug in Nederland geen tuibrug is met betonnen tuien en daarmee het principe niet gelijk is. En wat ik al zei: Bruggen hebben veel onderhoud nodig en hoe dat in Italië zit weet ik niet. Het zal zeker niet het niveau van een Nederland hebben.
Een zaak staat vast. Namelijk dat het niet om een ontwerpfout gaat. Brug heeft 50 jaar verkeersbelasting doorstaan. Overgens maakt het niets uit hoe dik iets is. Als je denkt hoe dikker hoe sterker en daarmee alles denkt op te lossen. Dan heb je het mis.
quote:Nog tien tot twintig mensen vermist na instorten brug in Genua
Mogelijk tien tot twintig mensen zijn nog vermist na het instorten van de hangbrug in de Italiaanse stad Genua. Dat heeft het bestuur van de stad donderdag laten weten.
De schatting is gebaseerd op informatie van mensen die niets meer hebben gehoord van hun familie en op het aantal voortuigen dat zich vermoedelijk op de brug bevond tijdens het ongeluk.
Het dodental staat momenteel op 38. Reddingswerkers zoeken nog altijd naar overlevenden onder het puin.
Een pyloon en een stuk autosnelweg van 200 meter stortten dinsdag in tijdens een hevige onweersbui. Rond de veertig mensen kwamen daarbij om het leven. Ze vielen met hun auto of vrachtauto tientallen meters naar beneden. Van de zestien gewonden in ziekenhuizen verkeren er twaalf in levensgevaar.
Meer dan driehonderd gezinnen die zijn geëvacueerd, kunnen niet naar huis. Zij woonden onder of in de buurt van de brug.
De Italiaanse regering heeft de directie van het bedrijf Autostrade per l'Italia, dat de brug beheert, aangespoord om op te stappen.
Volgens Autostrade werd de Morandi-brug vier keer per jaar en volgens de wettelijke richtlijnen gecontroleerd. Er werden zelfs niet vereiste inspecties uitgevoerd, aldus de wegbeheerder. De brug werd in de jaren zestig opgeleverd en in 2006 gerenoveerd.
Er is ook een tijdje geëxperimenteerd met Zeppelins, maar dat bleek toch geen succesquote:Op donderdag 16 augustus 2018 12:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
En per vrachtschip. We hebben een shitload aan water in Nederland...
Lekker boeiendquote:Op donderdag 16 augustus 2018 13:57 schreef Loekie1 het volgende:
Ondertussen mogen de mensen hun huisdieren niet weghalen uit de huizen eronder, heb ik begrepen. Laat dan gewoon een paar mensen die durven, dat opknappen. Die brug stort heus niet meteen in.
Paar asielzoekers voor een tientje per dier ofzo?quote:Op donderdag 16 augustus 2018 13:57 schreef Loekie1 het volgende:
Ondertussen mogen de mensen hun huisdieren niet weghalen uit de huizen eronder, heb ik begrepen. Laat dan gewoon een paar mensen die durven, dat opknappen. Die brug stort heus niet meteen in.
die kan je dan gelijk de constructie laten controlerenquote:Op donderdag 16 augustus 2018 14:32 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Paar asielzoekers voor een tientje per dier ofzo?
En dan bidden dat de brug verder instort?quote:Op donderdag 16 augustus 2018 14:32 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Paar asielzoekers voor een tientje per dier ofzo?
Bidden werkt niet.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 15:26 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
En dan bidden dat de brug verder instort?
Dat lijkt me slecht voor je karma.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 15:26 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
En dan bidden dat de brug verder instort?
Ik zou eerst eens goed lezen. Waar zeg ik dat die brug in Nederland op instorten staat. Ik zeg alleen dat wij ook een tuibruggen hebben met betonnen tuien. Man manquote:Op donderdag 16 augustus 2018 13:17 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Nee, ik wil hiermee zeggen dat het een tuibrug is mét betonnen tuien maar wel met dubbele tuien dus als er 1 tui het begeeft houden de andere de brug overeind.
Daarnaast zegt de dikte van een pijler weinig maar de simpelheid van het ontwerp zegt wel wat tegenover het lastige ontwerp bij die brug daar en helemaal wetende hoe wij hier construeren en wat voor marges er genomen worden zegt het wel iets tegenover die smalle troep daar. Krachtenspel, wapening, type beton, massa...alles heeft invloed maar kom nou niet sensationeel hier net doen alsof die brug in Nederland nu ook op instorten staat.
Ja, maar wat heeft het voor meerwaarde om dat te roepen in de context van dit topic? Je maakt er puur een sensatie van met de gedachte dat het hier misschien ook zou kunnen gebeuren. man man manquote:Op donderdag 16 augustus 2018 15:45 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik zou eerst eens goed lezen. Waar zeg ik dat die brug in Nederland op instorten staat. Ik zeg alleen dat wij ook een tuibruggen hebben met betonnen tuien. Man man
Welke meerwaarde heeft een forum. Als jij gelijk een compleet verwarde conclusie trekt daar kan ik niets aan doen.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 15:47 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Ja, maar wat heeft het voor meerwaarde om dat te roepen in de context van dit topic? Je maakt er puur een sensatie van met de gedachte dat het hier misschien ook zou kunnen gebeuren. man man man
Leg dan eens uit wat je wou bereiken met die post van je? We hebben een tuibrug met betonnen tuien in Nederland met noch dezelfde ontwerper, noch hetzelfde beton, noch dezelfde constructie en noch het type tui wat in Italie gebruikt werd ( 1 tui tegenover 2 in NL).quote:Op donderdag 16 augustus 2018 15:49 schreef Cherni het volgende:
[..]
Welke meerwaarde heeft een forum. Als jij gelijk compleet een verwarde conclusie trekt daar kan ik niets aan doen.
Lees nu eerst eens. Ik gaf juist weerwoord dat het niet aan het ontwerp ligt en principe van een tuibrug.quote:Op donderdag 16 augustus 2018 15:52 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Leg dan eens uit wat je wou bereiken met die post van je? We hebben een tuibrug met betonnen tuien in Nederland met noch dezelfde ontwerper, noch hetzelfde beton, noch dezelfde constructie en noch het type tui wat in Italie gebruikt werd ( 1 tui tegenover 2 in NL).
je kan dus stellen dat de rechter weghelft van de linker pyloon volledig werd gedragen door de linker pyloon waardoor er meer ballast aan het rechter gedeelte van de linker pyloon was dan het linkergedeelte.. dat kan ontstaan wanneer de linker pyloon hoger staat dan de middelste pyloon.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 17:44 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Op deze foto kan je zien dat het suspended span dat samen met de linkse pyloon naar beneden gekomen is, schuin lag tov de brugdelen waar het tussen ligt (afwijking van iets meer dan 1°). Er is dus inderdaad een hoogteverschil. Op zich zal dat voor weinig extra belasting zorgen, tenzij het span vastgeklemd zat tussen beide brugdelen. In dat geval zou extra belasting die de rechterzijde naar omlaag duwt een enorme horizontale druk veroorzaken. Al kan ik me moeilijk voorstellen dat ze zoiets niet zouden voorzien. Even zoeken of zo'n fout ooit tot een instorting heeft geleid...
Wat me opviel: Er waren reeds vlak na de constructie problemen. Men had de vervorming en viscositeit van het beton onderschat waardoor het wegdek golfde. Pas na 20 jaar bereikte men een min of meer vlak wegdek.
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |