abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 7 februari 2018 @ 11:51:41 #251
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_177010653
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 10:46 schreef ATON het volgende:

[..]

De stadsmuur rond Jeruzalem bestaat ook niet meer. Of er een originele nota uit die tijd daar melding van maakt heb ik niet. Soortgelijke doorgangen had men toen wel in alle stadsmuren en ook niet enkel in Palestina. Zou Jeruzalem daar een uitzondering op zijn ? Ook een beetje gek dat in het Marcus evangelie, Jezus met zijn gevolg nog een uitstapje doet nadat de stadspoort reeds gesloten was. Ze zijn toch niet over de muur geklommen denk ik.
Ik vermoed zelf dat met de uitdrukking 'het oog van de naald' ook dat stadspoortje wordt bedoeld.
Ik durf dat zelf echter niet met zekerheid te stellen. Ik ben verder bekend met de kleine poortjes in stadsmuren die ook in de middeleeuwen nog gebruikelijk waren en die het 'oog van de naald' worden genoemd. Vraag voor mij blijft dan echter wel wat Jezus ermee bedoelde. Was de uitdrukking toendertijd al bekend met deze betekenis of is men later zulke poortjes zo gaan noemen. In het licht van een bevrijd Jeruzalem als koninkrijk van God denk ik zelf dat het om zo'n klein poortje gaat maar nogmaals door gebrek aan bronnen durf ik dat niet met zekerheid te stellen. Ook lijkt mij het letterlijk bedoelen van een kameel die door het oogje van een naald gaat nogal absurd.
Maar dan heb je nog een aantal handschriften die het woord 'kabel' gebruiken in plaats van het koine woord voor 'dromedaris' (kameel is foutief) dat in de meeste handschriften gebruikt wordt. (in het koine verschillen deze woorden slechts met 1 letter van elkaar). Dan wordt het al wat aannemelijker dat de uitdrukking bedoeld is deze letterlijk te nemen.

Mattheus 7 13.14 vermeld 'de nauwe poort' al zal bij Mattheus wellicht allegorisch bedoeld zijn als zijnde een poort naar de hemel.

Het uitstapje dat je vermeld zou denk ik eerder via verborgen ondergrondse tunnels plaats hebben gevonden dan via een klein poortje dat toch ook bewaakt moet zijn geweest. Maar goed, ik ben ook maar wat aan het speculeren.

[ Bericht 1% gewijzigd door Panterjong op 07-02-2018 11:57:19 ]
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  woensdag 7 februari 2018 @ 11:56:16 #252
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_177010749
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 11:47 schreef Cognitor het volgende:

[..]

Is geen filoloog, maar een filosoof, met bovendien geen enkele wetenschappelijke publicatie op het relevante gebied.

Het toont wel weer je armoedige niveau dat je met dit soort popiejopie-publicaties aan komt zetten. :')
Weer een Vergeer criticus die blijkbaar niets van hem heeft gelezen. Triest.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  woensdag 7 februari 2018 @ 12:21:54 #253
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_177011265
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 11:56 schreef Panterjong het volgende:
Weer een Vergeer criticus die blijkbaar niets van hem heeft gelezen. Triest.
Onzin, ik heb zijn boeken over Jezus gelezen.
pi_177012321
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 11:46 schreef Cognitor het volgende:

[..]

Wow, nou daar moet ik van onder de indruk zijn :')
Als ik een linkje naar een christelijke site plaats waar beweerd wordt dat de christelijke God bestaat, geloof je het zeker ook. :')
Dit toont maar weer eens je totale gebrek aan kritische zin.
Jouw toon bevalt me niet.
  woensdag 7 februari 2018 @ 13:25:27 #255
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_177012361
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 10:35 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Heb jij een bron dat zo'n poortje in de tijd van Jezus of daarvoor al 'het oog van de naald' werd genoemd?

Edit: Je hebt al wat geplaatst zie ik. Een oude bron uit die tijd zou fijn zijn, maar ik weet niet of die er zijn.
Ik zet ook mijn twijfels bij de uitleg dat de naald een opening in de poort zou zijn. Dan zou de uitdrukking het niet hebben over "het oog" van de naald, maar simpelweg "de naald". Althans dat lijkt me aannemelijker.
quote:
Maar dan heb je nog een aantal handschriften die het woord 'kabel' gebruiken in plaats van het koine woord voor 'dromedaris' (kameel is foutief) dat in de meeste handschriften gebruikt wordt. (in het koine verschillen deze woorden slechts met 1 letter van elkaar). Dan wordt het al wat aannemelijker dat de uitdrukking bedoeld is deze letterlijk te nemen.
"De kabel door het oog van de naald"?
pi_177012380
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 11:47 schreef Cognitor het volgende:

[..]

Is geen filoloog, maar een filosoof, met bovendien geen enkele wetenschappelijke publicatie op het relevante gebied.

Het toont wel weer je armoedige niveau dat je met dit soort popiejopie-publicaties aan komt zetten. :')
http://www.letterenfonds.nl/en/author/18/charles-vergeer
Zie je het staan? : Filoloog. En moest je het nog niet weten, ik ben atheïst.
pi_177012464
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 11:51 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Ik vermoed zelf dat met de uitdrukking 'het oog van de naald' ook dat stadspoortje wordt bedoeld.
Ik durf dat zelf echter niet met zekerheid te stellen. Ik ben verder bekend met de kleine poortjes in stadsmuren die ook in de middeleeuwen nog gebruikelijk waren en die het 'oog van de naald' worden genoemd. Vraag voor mij blijft dan echter wel wat Jezus ermee bedoelde. Was de uitdrukking toendertijd al bekend met deze betekenis of is men later zulke poortjes zo gaan noemen. In het licht van een bevrijd Jeruzalem als koninkrijk van God denk ik zelf dat het om zo'n klein poortje gaat maar nogmaals door gebrek aan bronnen durf ik dat niet met zekerheid te stellen. Ook lijkt mij het letterlijk bedoelen van een kameel die door het oogje van een naald gaat nogal absurd.
Maar dan heb je nog een aantal handschriften die het woord 'kabel' gebruiken in plaats van het koine woord voor 'dromedaris' (kameel is foutief) dat in de meeste handschriften gebruikt wordt. (in het koine verschillen deze woorden slechts met 1 letter van elkaar). Dan wordt het al wat aannemelijker dat de uitdrukking bedoeld is deze letterlijk te nemen.

Mattheus 7 13.14 vermeld 'de nauwe poort' al zal bij Mattheus wellicht allegorisch bedoeld zijn als zijnde een poort naar de hemel.

Het uitstapje dat je vermeld zou denk ik eerder via verborgen ondergrondse tunnels plaats hebben gevonden dan via een klein poortje dat toch ook bewaakt moet zijn geweest. Maar goed, ik ben ook maar wat aan het speculeren.
Die vermeende schrijffout is me bekend, maar lijkt me meer op een zeemansuitdrukking. In elk geval kunnen beiden en hebben dezelfde figuurlijke betekenis.
pi_177012474
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 12:21 schreef Cognitor het volgende:

[..]

Onzin, ik heb zijn boeken over Jezus gelezen.
Welke ?
pi_177012513
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 13:25 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik zet ook mijn twijfels bij de uitleg dat de naald een opening in de poort zou zijn. Dan zou de uitdrukking het niet hebben over "het oog" van de naald, maar simpelweg "de naald". Althans dat lijkt me aannemelijker.
We moeten ook rekening houden dat we beschikken over een kopij van een kopij van een kopij en dat er onderweg maar één kopiist niet bekend was met de naald ( in de stadsmuur ). Hier zijn tal van voorbeelden waar men niet vertrouwd was met een woord of een gezegde.
  woensdag 7 februari 2018 @ 13:37:37 #260
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_177012536
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 13:35 schreef ATON het volgende:

[..]

We moeten ook rekening houden dat we beschikken over een kopij van een kopij van een kopij en dat er onderweg maar één kopiist niet bekend was met de naald ( in de stadsmuur ). Hier zijn tal van voorbeelden waar men niet vertrouwd was met een woord of een gezegde.
http://www.dbnl.org/tekst(...)06190501_01_0074.php
pi_177012668
quote:
Leuke en steekhoudende link.
  woensdag 7 februari 2018 @ 13:49:22 #262
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_177012698
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 13:35 schreef ATON het volgende:
We moeten ook rekening houden dat we beschikken over een kopij van een kopij van een kopij en dat er onderweg maar één kopiist niet bekend was met de naald ( in de stadsmuur ). Hier zijn tal van voorbeelden waar men niet vertrouwd was met een woord of een gezegde.
Wat een waanzin.

Je zult éérst moeten aantonen dat de door jou aangedragen verklaring mogelijk is in 1e-eeuws Palestina. Bewijs: 0,0.

Pas daarna kun je eventueel gaan nadenken over een overschrijffout. Maar wat jij doet is precies het omgekeerde: aan de hand van een fantasie wil je een oude tekst verkrachten.
  woensdag 7 februari 2018 @ 13:51:08 #263
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_177012715
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 13:26 schreef ATON het volgende:
http://www.letterenfonds.nl/en/author/18/charles-vergeer
Zie je het staan? : Filoloog. En moest je het nog niet weten, ik ben atheïst.
Ja, dat kan hij wel beweren, maar zijn publicaties zijn niet van dat niveau. Daar reutelt hij maar een beetje achter de wetenschap aan, zonder het daadwerkelijk te snappen of er een goede bijdrage aan te leveren.
pi_177012802
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 13:44 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Je kunt gewoon meedoen, sommigen zijn nooit gedoopt. Maar ze zijn dan geen JG.
En op het moment dat iemand niet langer geloofd en liever niet meer naar de kerk gaat, wordt diegene uitgebannen uit de gemeenschap en mag de familie geen contact met hem hebben.

Breek me alsjeblieft de bek niet open over die walgelijke sekte.
  woensdag 7 februari 2018 @ 14:13:41 #265
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_177013047
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 12:21 schreef Cognitor het volgende:

[..]

Onzin, ik heb zijn boeken over Jezus gelezen.
Hoe kom je er dan bij dat het geen filoloog zou zijn?
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  woensdag 7 februari 2018 @ 14:18:23 #266
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_177013139
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 14:13 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Hoe kom je er dan bij dat het geen filoloog zou zijn?
Ben ook benieuwd waar hij vindt dat Vergeer echt de bocht uit vliegt.
pi_177013167
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 13:49 schreef Cognitor het volgende:

[..]

Wat een waanzin.

Je zult éérst moeten aantonen dat de door jou aangedragen verklaring mogelijk is in 1e-eeuws Palestina. Bewijs: 0,0.

Pas daarna kun je eventueel gaan nadenken over een overschrijffout. Maar wat jij doet is precies het omgekeerde: aan de hand van een fantasie wil je een oude tekst verkrachten.
Welke boeken had je al van Vergeer gelezen ?
pi_177013220
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 13:51 schreef Cognitor het volgende:

[..]

Ja, dat kan hij wel beweren, maar zijn publicaties zijn niet van dat niveau. Daar reutelt hij maar een beetje achter de wetenschap aan, zonder het daadwerkelijk te snappen of er een goede bijdrage aan te leveren.
Hier kan ik uit opmaken dat je niet " Marcus " noch " Paulus " hebt gelezen, noch de overige daarop volgende werken.
pi_177013247
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 14:13 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Hoe kom je er dan bij dat het geen filoloog zou zijn?
Dat vraag ik me ook af....
pi_177013424
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 11:51 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Ik vermoed zelf dat met de uitdrukking 'het oog van de naald' ook dat stadspoortje wordt bedoeld.
Ik durf dat zelf echter niet met zekerheid te stellen. Ik ben verder bekend met de kleine poortjes in stadsmuren die ook in de middeleeuwen nog gebruikelijk waren en die het 'oog van de naald' worden genoemd. Vraag voor mij blijft dan echter wel wat Jezus ermee bedoelde. Was de uitdrukking toendertijd al bekend met deze betekenis of is men later zulke poortjes zo gaan noemen. In het licht van een bevrijd Jeruzalem als koninkrijk van God denk ik zelf dat het om zo'n klein poortje gaat maar nogmaals door gebrek aan bronnen durf ik dat niet met zekerheid te stellen. Ook lijkt mij het letterlijk bedoelen van een kameel die door het oogje van een naald gaat nogal absurd.
Maar dan heb je nog een aantal handschriften die het woord 'kabel' gebruiken in plaats van het koine woord voor 'dromedaris' (kameel is foutief) dat in de meeste handschriften gebruikt wordt. (in het koine verschillen deze woorden slechts met 1 letter van elkaar). Dan wordt het al wat aannemelijker dat de uitdrukking bedoeld is deze letterlijk te nemen.

Mattheus 7 13.14 vermeld 'de nauwe poort' al zal bij Mattheus wellicht allegorisch bedoeld zijn als zijnde een poort naar de hemel.

Het uitstapje dat je vermeld zou denk ik eerder via verborgen ondergrondse tunnels plaats hebben gevonden dan via een klein poortje dat toch ook bewaakt moet zijn geweest. Maar goed, ik ben ook maar wat aan het speculeren.
Het poortje is natuurlijk een mooie verklaring, maar een mooie verklaring kan ook eeuwen later verzonnen zijn ergens in het schrijfhok van een Middeleeuwse commentator.

Jij noemt het letterlijk bedoelen van een kameel die door het oogje van een naald gaat nogal absurd, maar dat is volgens mij juist de bedoeling van de stijlfiguur.
Er wordt dit gezegd in het verhaal over de rijke jongeman:

quote:
23 En terwijl Hij rondkeek, zei Jezus tegen Zijn discipelen: Hoe moeilijk kunnen zij die rijkdommen bezitten, het Koninkrijk van God binnengaan!
24 En de discipelen verbaasden zich over Zijn woorden. Maar Jezus antwoordde opnieuw en zei tegen hen: Kinderen, hoe moeilijk is het dat zij die op rijkdommen vertrouwen, het Koninkrijk van God binnengaan!
25 Het is gemakkelijker dat een kameel door het oog van een naald gaat, dan dat een rijke het Koninkrijk van God binnengaat.
Als we nu willen weten wat er precies bedoeld werd met die uitdrukking, denk ik dat het nuttig kan zijn om ook te kijken naar de reactie van de leerlingen op de uitdrukking.
quote:
26 En zij stonden nog meer versteld en zeiden tegen elkaar: Wie kan dan zalig worden?
27 Maar Jezus keek hen aan en zei: Bij de mensen is het onmogelijk, maar niet bij God, want bij God zijn alle dingen mogelijk.

Deze bijna geschrokken reactie van de leerlingen vind ik moeilijk te verklaren als het oog van de naald een poort was waar je kameel op zich wel doorheen kon, als je hem maar van zijn bagage zou ontdoen. Daar lijkt weinig onmogelijkheid in te zitten, onwil zou in dat geval het enige obstakel zijn. Jezus lijkt deze hyperbool te gebruiken om iets te noemen dat absoluut onmogelijk is, en benadrukt daarna dat het voor een mens alleen niet mogelijk is, maar dat de hulp van God nodig is.

In combinatie met de aanwijzingen uit andere literatuur, waarin ook een uitdrukking voorkomt waar het grootste inheemse lastdier (kameel/dromedaris in Israel versus olifant in Babylon) voor het oog van een naald gezet wordt om de onmogelijkheid van iets aan te duiden, vind ikzelf de kameel door een letterlijke naald als spreekwoord geen vergezochte verklaring.
Een beetje vergelijkbaar met de Nederlandse uitdrukkingen dat iets mogelijk is wanneer pinksteren en pasen op een dag vallen, of wanneer varkens kunnen vliegen. Het bizarre en onmogelijke ervan is juist wat het geschikt maakt als stijlfiguur.
  woensdag 7 februari 2018 @ 14:36:10 #271
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_177013529
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 13:25 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik zet ook mijn twijfels bij de uitleg dat de naald een opening in de poort zou zijn. Dan zou de uitdrukking het niet hebben over "het oog" van de naald, maar simpelweg "de naald". Althans dat lijkt me aannemelijker.
Hmm. Ik moet daar toch wat meer kennis over hebben hoe dit soort openingen van oudsher werden genoemd.
Hoe dan ook een meer correctere vertaling van de uitdrukking lijkt mij 'de oog van de naald' zoals het bijvoorbeeld ook in het Engels vertaald is (The eye of the needle) dit omdat in beide gevallen het lidwoord τῆς wordt gebruikt. De oog van de naald klinkt echter voor geen meter.

[..]

"De kabel door het oog van de naald"?
[/quote]

κάμηλον (kameel of eigenlijk dromedaris) tegenover κάμιλον (kabel). Dat is uiteraard nog steeds erg lastig of de naald moet wel heel erg groot zijn ;)
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  woensdag 7 februari 2018 @ 14:37:25 #272
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_177013568
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 14:18 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ben ook benieuwd waar hij vindt dat Vergeer echt de bocht uit vliegt.
Ik verwacht niet dat hij inhoudelijk reageert. Het blijft bij blaffen.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  woensdag 7 februari 2018 @ 14:45:05 #273
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_177013758
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 14:30 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Het poortje is natuurlijk een mooie verklaring, maar een mooie verklaring kan ook eeuwen later verzonnen zijn ergens in het schrijfhok van een Middeleeuwse commentator.

Jij noemt het letterlijk bedoelen van een kameel die door het oogje van een naald gaat nogal absurd, maar dat is volgens mij juist de bedoeling van de stijlfiguur.
Er wordt dit gezegd in het verhaal over de rijke jongeman:

[..]

Als we nu willen weten wat er precies bedoeld werd met die uitdrukking, denk ik dat het nuttig kan zijn om ook te kijken naar de reactie van de leerlingen op de uitdrukking.

[..]

Deze bijna geschrokken reactie van de leerlingen vind ik moeilijk te verklaren als het oog van de naald een poort was waar je kameel op zich wel doorheen kon, als je hem maar van zijn bagage zou ontdoen. Daar lijkt weinig onmogelijkheid in te zitten, onwil zou in dat geval het enige obstakel zijn. Jezus lijkt deze hyperbool te gebruiken om iets te noemen dat absoluut onmogelijk is, en benadrukt daarna dat het voor een mens alleen niet mogelijk is, maar dat de hulp van God nodig is.

In combinatie met de aanwijzingen uit andere literatuur, waarin ook een uitdrukking voorkomt waar het grootste inheemse lastdier (kameel/dromedaris in Israel versus olifant in Babylon) voor het oog van een naald gezet wordt om de onmogelijkheid van iets aan te duiden, vind ikzelf de kameel door een letterlijke naald als spreekwoord geen vergezochte verklaring.
Een beetje vergelijkbaar met de Nederlandse uitdrukkingen dat iets mogelijk is wanneer pinksteren en pasen op een dag vallen, of wanneer varkens kunnen vliegen. Het bizarre en onmogelijke ervan is juist wat het geschikt maakt als stijlfiguur.
Helder verwoord. Dank.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_177013837
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 14:30 schreef Lokasenna het volgende:
Het poortje is natuurlijk een mooie verklaring, maar een mooie verklaring kan ook eeuwen later verzonnen zijn ergens in het schrijfhok van een Middeleeuwse commentator.
Dat is mogelijk als deze passage niet zou voorkomen in de oudste manuscripten.

quote:
25 Het is gemakkelijker dat een kameel door het oog van een naald gaat, dan dat een rijke het Koninkrijk van God binnengaat.
Met het Koninkrijk van God wordt hier uiteraard een vrij Palestina bedoeld. Als die rijke jongeling echt zijn toekomst in een vrij land zonder Romeinen wil leven, zal wel een groot deel van zijn kapitaal dienen te gebruiken om dit verzet te financieren. Dit is ook later de inzet van Paulus geweest: kapitalen ronselen voor de goede zaak.
Pas later hebben de christenen het Koninkrijk Gods begrepen als de hemel. Een idee wat niet bestond onder vrome joden, maar wel onder Hellenen.
pi_177013896
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 14:45 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Helder verwoord. Dank.
Zeker !
pi_177014100
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 14:48 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat is mogelijk als deze passage niet zou voorkomen in de oudste manuscripten.

[..]

Met het Koninkrijk van God wordt hier uiteraard een vrij Palestina bedoeld. Als die rijke jongeling echt zijn toekomst in een vrij land zonder Romeinen wil leven, zal wel een groot deel van zijn kapitaal dienen te gebruiken om dit verzet te financieren. Dit is ook later de inzet van Paulus geweest: kapitalen ronselen voor de goede zaak.
Pas later hebben de christenen het Koninkrijk Gods begrepen als de hemel. Een idee wat niet bestond onder vrome joden, maar wel onder Hellenen.
De passage komt zeker voor in de oudste manuscripten, dat hoor je mij niet ontkennen.
De uitleg dat het hier in het spreekwoord om een type poort gaat daarentegen, daarvan ben ik niet overtuigd, die uitleg dateert van vrij laat en zou waar kunnen zijn, maar het zou ook een mythe kunnen zijn.

Wat dat Koninkrijk van God waarmee de vergelijking getrokken wordt precies inhoudt, dat is weer een andere discussie, en daarin zou je het bij het juiste eind kunnen hebben.
  woensdag 7 februari 2018 @ 15:20:29 #277
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_177014517
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 14:48 schreef ATON het volgende:
Pas later hebben de christenen het Koninkrijk Gods begrepen als de hemel. Een idee wat niet bestond onder vrome joden, maar wel onder Hellenen.
Dan zou Jezus ook Helleense zienswijze hebben...hij hanteert vergelijkingen waarin de overleden rijke vanuit het dodenrijk (dat overigens verdacht veel weg heeft van de hel met zijn vlammen) ziet dat Lazarus bij Abraham op schoot zit.
pi_177014558
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 15:00 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

De passage komt zeker voor in de oudste manuscripten, dat hoor je mij niet ontkennen.
De uitleg dat het hier in het spreekwoord om een type poort gaat daarentegen, daarvan ben ik niet overtuigd, die uitleg dateert van vrij laat en zou waar kunnen zijn, maar het zou ook een mythe kunnen zijn.
Best mogelijk. Per slot is dit ten vroegste na de Joodse oorlog geschreven, zowat 40 jaar later.
  woensdag 7 februari 2018 @ 20:13:43 #279
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_177020855
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 14:18 schreef hoatzin het volgende:
Ben ook benieuwd waar hij vindt dat Vergeer echt de bocht uit vliegt.
Vergeer is geen academicus. Hij mag dan gepromoveerd zijn; ik heb nergens van hem academische publicaties gevonden, en van de publicaties die hij wel heeft gedaan heb ik alleen maar negatieve recensies in de vakbladen gezien.

Om iemand filoloog te noemen moet hij in een letter- of taalkundig onderwerp afgestudeerd en het liefst gepromoveerd zijn. Vergeer is, voor zover ik kan achterhalen, gepromoveerd op antieke filosofie, dat er weliswaar zijdelings mee te maken heeft.

Maar als je naar Vergeers staat van dienst kijkt, blijkt het nogal een brokkenpiloot. Zo lees ik in een recensie in Maatstaf over zijn neerlandistieke werk: "Het was allemaal van zo'n Dieuwertje Blok-achtige onnozelheid en argeloosheid, dat ik mijn aanvankelijk voornemen een en ander grondig aan de kaak te stellen al binnen de kortste keren zélf niet meer ernstig wenste te nemen."

Maar als je kijkt naar zijn publicaties over het vroege christendom, dan vallen een aantal dingen op:
- het zijn geen academische, peer-reviewed publicaties.
- er wordt nauwelijks verwezen naar wetenschappelijke literatuur; er wordt dus ook geen discussie gevoerd met de stand van de wetenschap;
- er wordt heel veel gesteld, maar weinig beargumenteerd.

Kijk dit maakt natuurlijk heel veel indruk op de fanboys die een soort alternatief evangelie op de tong gelegd krijgen. Maar wetenschappelijk gezien stelt het allemaal geen drol voor.

Ik wel best in een apart topic verder op een casus ingaan, maar daartoe ga ik niet zelf het initiatief nemen.
pi_177021397
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 20:13 schreef Cognitor het volgende:
Vergeer is geen academicus. Hij mag dan gepromoveerd zijn; ik heb nergens van hem academische publicaties gevonden, en van de publicaties die hij wel heeft gedaan heb ik alleen maar negatieve recensies in de vakbladen gezien..
Dr. Charles Vergeer (1947) is docent filosofie en ethiek aan de Fontys Hogescholen te Eindhoven. En jij hebt nooit één boek van hem gelezen. Dit maakt je een leugenaar.
Charles Vergeer is a philosopher, classicist and philologist. He took his doctorate with a thesis on Heraclitus, Niet zo moeilijk om vinden hoor. De trol uithangen kun je als geen ander. En over de lovende recensies heb je toevallig ook overgelezen ? Ga toch heen met je geschreeuw.
  woensdag 7 februari 2018 @ 20:45:52 #281
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_177022010
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 20:13 schreef Cognitor het volgende:

[..]
[quote]
Vergeer is geen academicus. Hij mag dan gepromoveerd zijn
; ik heb nergens van hem academische publicaties gevonden,
[/quote]

Dat spreekt elkaar tegen. Het niet kunnen vinden van publicaties zegt verder niet zoveel.

quote:
en van de publicaties die hij wel heeft gedaan heb ik alleen maar negatieve recensies in de vakbladen gezien.
Wat vind je van de boeken die je zelf over hem gelezen hebt? Allemaal onzin? Of zat er toch iets nuttigs tussen?

quote:
Om iemand filoloog te noemen moet hij in een letter- of taalkundig onderwerp afgestudeerd en het liefst gepromoveerd zijn. Vergeer is, voor zover ik kan achterhalen, gepromoveerd op antieke filosofie, dat er weliswaar zijdelings mee te maken heeft.
Dit zijn puur eisen die jij er aan stelt.

quote:
Maar als je naar Vergeers staat van dienst kijkt, blijkt het nogal een brokkenpiloot. Zo lees ik in een recensie in Maatstaf over zijn neerlandistieke werk: "Het was allemaal van zo'n Dieuwertje Blok-achtige onnozelheid en argeloosheid, dat ik mijn aanvankelijk voornemen een en ander grondig aan de kaak te stellen al binnen de kortste keren zélf niet meer ernstig wenste te nemen."
Stonden er nog argumenten in die recensie? Anders zijn het nogal loze woorden.

quote:
Maar als je kijkt naar zijn publicaties over het vroege christendom, dan vallen een aantal dingen op:
- het zijn geen academische, peer-reviewed publicaties.
- er wordt nauwelijks verwezen naar wetenschappelijke literatuur; er wordt dus ook geen discussie gevoerd met de stand van de wetenschap;
- er wordt heel veel gesteld, maar weinig beargumenteerd.

Ik kan me niet voorstelling dat je werkelijk iets van hem gelezen hebt.

quote:
Kijk dit maakt natuurlijk heel veel indruk op de fanboys die een soort alternatief evangelie op de tong gelegd krijgen. Maar wetenschappelijk gezien stelt het allemaal geen drol voor.

Ik wel best in een apart topic verder op een casus ingaan, maar daartoe ga ik niet zelf het initiatief nemen.
Wat argumenten zouden wel fijn zijn ja.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  woensdag 7 februari 2018 @ 20:57:59 #282
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_177022400
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 20:27 schreef ATON het volgende:
Dr. Charles Vergeer (1947) is docent filosofie en ethiek aan de Fontys Hogescholen te Eindhoven. En jij hebt nooit één boek van hem gelezen. Dit maakt je een leugenaar.
Charles Vergeer is a philosopher, classicist and philologist. He took his doctorate with a thesis on Heraclitus, Niet zo moeilijk om vinden hoor. De trol uithangen kun je als geen ander. En over de lovende recensies heb je toevallig ook overgelezen ? Ga toch heen met je geschreeuw.
Tja, je weerlegt niets van wat ik schrijf, slimmerik. :')
Tenzij voor jou een hogeschool al zo iets hoogs is dat dat je daar al voor neerzijgt.

En ik houd me aanbevolen voor een positieve recensie uit een vakblad.

[ Bericht 3% gewijzigd door Cognitor op 07-02-2018 21:05:14 ]
  woensdag 7 februari 2018 @ 21:02:29 #283
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_177022533
quote:
Dat spreekt elkaar tegen. Het niet kunnen vinden van publicaties zegt verder niet zoveel.
Een academicus is iemand die aan een universiteit werkt. En als je nergens academische publicaties kunt vinden zegt wel wat; het zegt dat de beste man geen academisch trackrecord heeft.
quote:
[..]

Wat vind je van de boeken die je zelf over hem gelezen hebt? Allemaal onzin? Of zat er toch iets nuttigs tussen?
van hem bedoel je zeker. Wat erin klopt is niet nieuw, en wat nieuw is, is slecht onderbouwde fantasie.
quote:
[..]

Dit zijn puur eisen die jij er aan stelt.
Niet alleen ik hoor. Iedereen kan zich wel van alles noemen, maar het gaat uiteraard om de kwalificaties, iemands professie, en iemands publicaties.
quote:
[..]

Stonden er nog argumenten in die recensie? Anders zijn het nogal loze woorden.
Zoek het eens op, zou ik zeggen. Google is your friend.
quote:
[..]

Ik kan me niet voorstelling dat je werkelijk iets van hem gelezen hebt.
Zegt de fanboy.
quote:
[..]

Wat argumenten zouden wel fijn zijn ja.
Start een topic zou ik zeggen.
pi_177023114
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 21:02 schreef Cognitor het volgende:

[..]


[..]

Start een topic zou ik zeggen.
Dat is er al: :P
F&L / Het grote Charles Vergeer topic

Terug naar Noach zou ik zeggen.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_177023236
Waarom heet Noach eigenlijk Noach? Aangezien hij in de oudere Sumerische bron niet zo heet.

Oetnapisjtim[1], ook wel Utnapi¨tim of Uta-Napi¨tim (Sumerisch: Hij die leven vond), ook Atrahasis (Akkadisch: De zeer wijze), of ook Ziusudra (Leven van lange dagen), vergriekst tot Xisuthros.

Noach:
Derived from the Hebrew name נֹחַ (Noach) meaning "rest, comfort".

Is het wel iets etymologisch? Rest, comfort = leven vinden/de wijze/...?

Of is Noach een eerder 'Joodse' held die op t verhaal geplakt is?

[ Bericht 18% gewijzigd door WodanIsGroot op 07-02-2018 21:31:41 ]
pi_177023476
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 20:57 schreef Cognitor het volgende:
He took his doctorate with a thesis on Heraclitus,
He took his doctorate with a thesis on Heraclitus,
:W Dag trol
pi_177023634
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 21:31 schreef ATON het volgende:

[..]

He took his doctorate with a thesis on Heraclitus,
:W Dag trol
F&L / Het grote Charles Vergeer topic

Terug naar Noach zou ik zeggen.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_177023638
quote:
1s.gif Op woensdag 7 februari 2018 21:24 schreef WodanIsGroot het volgende:

Of is Noach een eerder 'Joodse' held die op t verhaal geplakt is ?
Dat is het :Y . Mozes is ook zo'n verzonnen naam.
pi_177023675
quote:
1s.gif Op woensdag 7 februari 2018 21:36 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Terug naar Noach zou ik zeggen.
Goed idee. Is allemaal reeds opgewarmde kost.
pi_177027399
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 21:36 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat is het :Y . Mozes is ook zo'n verzonnen naam.
Waarom een Egyptische naam verzinnen? Zoon van wie?

מֹשֶׁה (Mosheh) which is most likely derived from Egyptian mes meaning "son", but could also possibly mean "deliver" in Hebrew. The meaning suggested in the Old Testament of "drew out" from Hebrew משה (mashah) is probably an invented etymology (see Exodus 2:10).

Oh ja Noach. Het belang van het verhaal ontgaat me ook wat. Het is er vast en zeker, anders zou het niet over duizenden jaren zijn overgeleverd.

Het is een spannend verhaal maar de les is me altijd ontgaan. En in de bijbel kan ik de onfeilbaarheid van god niet rijmen met de regenboog.

Waarom de moeite om van Enki en Enlil één god te maken wanneer je er het risco mee loopt om je eigen god als onstabiel neer te zetten? (Dat gevoel had ik al bij dit verhaal in de kinderbijbel)

21 En de HEERE rook dien liefelijken reuk, en de HEERE zeide in Zijn hart: Ik zal voortaan den aardbodem niet meer vervloeken om des mensen wil; want het gedichtsel van 's mensen hart is boos van zijn jeugd aan; en Ik zal voortaan niet meer al het levende slaan, gelijk als Ik gedaan heb.
'Oh en als je klaar bent met koken neem je dan eventjes een biertje voor me mee, schatje... Ik houd van je, dat weet je toch... je moet me gewoon niet boos maken, oke?... ... Hier een mooie ketting voor jou.'


Net een huiselijk geweld relatie.


[ Bericht 12% gewijzigd door WodanIsGroot op 08-02-2018 01:23:26 ]
  donderdag 8 februari 2018 @ 08:29:50 #291
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_177028899
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 21:02 schreef Cognitor het volgende:

[..]

Een academicus is iemand die aan een universiteit werkt. En als je nergens academische publicaties kunt vinden zegt wel wat; het zegt dat de beste man geen academisch trackrecord heeft.
Dan begrijp je het begrip niet.

quote:
van hem bedoel je zeker. Wat erin klopt is niet nieuw, en wat nieuw is, is slecht onderbouwde fantasie.
Je hebt er enkel wederom geen argumenten voor.

quote:
Niet alleen ik hoor. Iedereen kan zich wel van alles noemen, maar het gaat uiteraard om de kwalificaties, iemands professie, en iemands publicaties.
Nee zijn wat vage eisen die jij stelt. Meer niet.

quote:
Zoek het eens op, zou ik zeggen. Google is your friend.
Het ontbreken van argumentatie bij jou is in ieder geval duidelijk. Nu blijven het loze woorden.

quote:
Zegt de fanboy.

Ja dus. Ik heb in ieder geval wat gelezen van hem. Jij bent duidelijk niet verder gekomen dan het vluchtig lezen van een recensie in trouw. Daarnaast is het wel duidelijk dat je liegt.
quote:
Start een topic zou ik zeggen.
Die is er al. Maar ik verwacht niet dat je ook maar 1 argument weet te verzinnen. Je komt niet verder dan op de man spelen en zeggen dat iets niet zo is zonder enige uitleg. Triest gevalletje van blaten maar niets zeggen.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_177028905
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2018 00:42 schreef WodanIsGroot het volgende:
Waarom een Egyptische naam verzinnen? Zoon van wie?
Van een farao waarvan men de naam zelfs niet meer mocht uitspreken.

quote:
מֹשֶׁה (Mosheh) which is most likely derived from Egyptian mes meaning "son", but could also possibly mean "deliver" in Hebrew. The meaning suggested in the Old Testament of "drew out" from Hebrew משה (mashah) is probably an invented etymology (see Exodus 2:10).
Het hebreeuws heeft zich maar 200 v.C. ontwikkeld en het paleo-Hebreeuws pas in de 10e eeuw v.C. Onwaarschijnlijk dus dat deze " naam " vandaar afkomstig is.
Voor alle duidelijkheid; eerst had men de Egyptische aanduiding ' mose ' en pas later heeft men in het Hebreeuws er een 'begrip van gemaakt. eerst het paard en dan de kar.

[ Bericht 7% gewijzigd door ATON op 08-02-2018 08:56:34 ]
  donderdag 8 februari 2018 @ 09:08:10 #293
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_177029267
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2018 20:13 schreef Cognitor het volgende:

[..]

Vergeer is geen academicus. Hij mag dan gepromoveerd zijn; ik heb nergens van hem academische publicaties gevonden, en van de publicaties die hij wel heeft gedaan heb ik alleen maar negatieve recensies in de vakbladen gezien.

Om iemand filoloog te noemen moet hij in een letter- of taalkundig onderwerp afgestudeerd en het liefst gepromoveerd zijn. Vergeer is, voor zover ik kan achterhalen, gepromoveerd op antieke filosofie, dat er weliswaar zijdelings mee te maken heeft.

Maar als je naar Vergeers staat van dienst kijkt, blijkt het nogal een brokkenpiloot. Zo lees ik in een recensie in Maatstaf over zijn neerlandistieke werk: "Het was allemaal van zo'n Dieuwertje Blok-achtige onnozelheid en argeloosheid, dat ik mijn aanvankelijk voornemen een en ander grondig aan de kaak te stellen al binnen de kortste keren zélf niet meer ernstig wenste te nemen."

Maar als je kijkt naar zijn publicaties over het vroege christendom, dan vallen een aantal dingen op:
- het zijn geen academische, peer-reviewed publicaties.
- er wordt nauwelijks verwezen naar wetenschappelijke literatuur; er wordt dus ook geen discussie gevoerd met de stand van de wetenschap;
- er wordt heel veel gesteld, maar weinig beargumenteerd.

Kijk dit maakt natuurlijk heel veel indruk op de fanboys die een soort alternatief evangelie op de tong gelegd krijgen. Maar wetenschappelijk gezien stelt het allemaal geen drol voor.

Ik wel best in een apart topic verder op een casus ingaan, maar daartoe ga ik niet zelf het initiatief nemen.
De vooringenomenheid spat er van af. Je hebt niets gelezen van Vergeer behalve wat kritieken, anders zou je weten dat hij een uitgebreide bronnen weergave geeft. En die kritieken komen (uiteraard) voornamelijk uit de gelovige hoek. Het past overigens wel in de traditie dat een nieuw idee altijd op weerstand stuit. Galilei werd ook verguisd om zijn goddeloze ideeën...
  donderdag 8 februari 2018 @ 10:46:20 #294
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_177030598
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 09:08 schreef hoatzin het volgende:
De vooringenomenheid spat er van af. Je hebt niets gelezen van Vergeer behalve wat kritieken, anders zou je weten dat hij een uitgebreide bronnen weergave geeft. En die kritieken komen (uiteraard) voornamelijk uit de gelovige hoek. Het past overigens wel in de traditie dat een nieuw idee altijd op weerstand stuit. Galilei werd ook verguisd om zijn goddeloze ideeën...
Ja dat zeggen creationisten ook altijd.

Ik heb zeker boeken van Vergeer gelezen. Dat jij dat niet wilt geloven is jouw probleem. En die "uitgebreide bronnen weergave"(sic) moet ik nog tegenkomen.

En weerleg mijn stellingen over het academische gehalte van zijn werk dan. Maar nee, het blijft bij "je bent vooringenomen".
  donderdag 8 februari 2018 @ 11:02:36 #295
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_177030864
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 10:46 schreef Cognitor het volgende:

[..]

Ja dat zeggen creationisten ook altijd.

Ik heb zeker boeken van Vergeer gelezen. Dat jij dat niet wilt geloven is jouw probleem. En die "uitgebreide bronnen weergave"([i]sic[/i]) moet ik nog tegenkomen.

En weerleg mijn stellingen over het academische gehalte van zijn werk dan. Maar nee, het blijft bij "je bent vooringenomen".
Dan zal jij wel heel speciale uitgaves hebben. :? In de boeken die ik van hem gelezen heb (dus die over het NT) staan ze wel degelijk.
pi_177031070
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 11:02 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dan zal jij wel heel speciale uitgaves hebben. :? In de boeken die ik van hem gelezen heb (dus die over het NT) staan ze wel degelijk.
Ach, laat die verstokte leugenaar maar roepen.
MARCUS: meer dan 9 blz. Noten en bronverwijzingen
PAULUS : meer dan 11 blz. Noten en bronverwijzingen
WIE WAS PAULUS EIGENLIJK : meer dan 4 blz. Noten en bronverwijzingen
GESCHREVEN EN TOEGESCHREVEN : 6 blz. Noten en bronverwijzingen
pi_177051332
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 februari 2018 11:41 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Wat is er nu zo speciaal aan je opnieuw geborenheid.
Nou dan wordt je weer een kind van God en kan je een relatie met de Heer aangaan en krijg je de Heilige Geest en kan je de zonde overkomen wat met vallen en opstaan gebeurt...en je gaat leven zoals God het wilt en krijg je het eeuwig leven.

pi_177079891
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 11:03 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Nou dan wordt je weer een kind van God en kan je een relatie met de Heer aangaan en krijg je de Heilige Geest en kan je de zonde overkomen wat met vallen en opstaan gebeurt...en je gaat leven zoals God het wilt en krijg je het eeuwig leven.

:D Als devotie kaars.
pi_177079954
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2018 11:03 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Nou dan wordt je weer een kind van God en kan je een relatie met de Heer aangaan en krijg je de Heilige Geest en kan je de zonde overkomen wat met vallen en opstaan gebeurt...en je gaat leven zoals God het wilt en krijg je het eeuwig leven.

Dus de helige geest is tot jou gekomen?

Hoe ervoer je dit?
pi_177092082
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 13:19 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Dus de helige geest is tot jou gekomen?

Hoe ervoer je dit?
Nou je wordt een compleet ander mens en gaat anders tegen de zonde aankijken en voelt niet goed meer...je wil mensen over Jezus vertellen en je hebt de vrucht van de Geest en dat is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing...maar je kan nog steeds zondigen,want de zondenatuur is er ook nog en dan kom je erachter dat de vrucht minder wordt...en dat is een nieuwe strijd die je alleen kan winnen als je dicht bij God blijft.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')