abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_174975975
registreer om deze reclame te verbergen
Vandaag worden in Zandvoort de resultaten van een haalbaarheidsonderzoek gepresenteerd met als centrale vraag: is een terugkeer van de Formule 1 haalbaar in Zandvoort? Max Verstappen ziet het niet snel gebeuren.

Of hij ooit nog een Grand Prix rijdt in Nederland? Max Verstappen durft het niet te zeggen. Over de plannen in Zandvoort is hij duidelijk. ,,Ik weet het niet, we gaan het allemaal wel zien. Ik ben er ook niet echt mee bezig’’, geeft hij toe in BraziliŽ, waar hij zondag in de voorlaatste Formule 1-race van het seizoen start als favoriet. Een grand prix in Zandvoort? ,,Als het gebeurt, dan gebeurt het. En het zou natuurlijk wel mooi zijn. Maar ik denk dat er daarvoor nog veel dingen moeten veranderen’’, aldus Verstappen.

En de Limburger kan het weten. Sinds dit jaar is hij in het bezit van het ronderecord op Zandvoort van 1.19,511, gereden bij de Jumbo Racedagen. Bij die demonstratie-events trok de Limburger de laatste twee jaar ruim 100.000 fans naar het kustplaatsje. Steeds leidde dat tot enorme fileproblemen rondom het Circuitpark Zandvoort. De beperkte bereikbaarheid is dan ook een van de knelpunten in de grote ambitie om het Formule 1-circus weer terug te krijgen op het illustere asfalt van de Tarzanbocht, de Hunserug en het Scheivlak. De koningsklasse kwam 34 keer langs voor de Grand Prix van Nederland. In 1985 werd Zandvoort voor het laatst aangedaan, toen won Niki Lauda. Financieel werd de Grand Prix onhoudbaar.

Modernisering

Door het succes van Verstappen inventariseert Zandvoort nu of Formule 1 terug zou kunnen keren, maar duidelijk is wel dat daar enorme investeringen voor nodig zijn, alleen al voor de modernisering van het complete circuit.

En er zijn ook kapers op de kust. Het TT-circuit in Assen onderzoekt ook de haalbaarheid van Formule 1. En een straatrace in een van ’s lands grote steden lijkt bovendien de voorkeur te hebben van Liberty Media, sinds dit jaar eigenaar van de Formule 1.

Bron;https://www.pzc.nl/formul(...)veranderen~a02cd429/
'krak'
  vrijdag 10 november 2017 @ 10:36:56 #2
436595 Sked
Limited Edition
pi_174976369
Gewoon niet doen.
  vrijdag 10 november 2017 @ 10:46:37 #3
162870 motorbloempje
Dr. SJW voor jou...
pi_174976519
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 10:36 schreef Sked het volgende:
Gewoon niet doen.
Bovenstaande is mijn mening, ook wanneer er niet expliciet 'ik vind' of soortgelijk in de post vermeld staat. Oh, en zwarte piet is racisme.
pi_174976673
registreer om deze reclame te verbergen
Kies dan voor het stratencircuit in Amsterdam of Rotterdam. Daar is de huidige infrastructuur al beter (althans, in Rotterdam) en kan met relatief simpele aanpassingen geschikt gemaakt worden voor periodieke drukte.

Daarnaast brengt het de lokale ondernemers een hoop aanloop, wat ook weer goed is voor de economie.

Ook voor het algemene imago van Nederland zou een stratencircuit veel waardevoller zijn.

Maar goed, dat is mijn mening
Een goed begin is het halve werk
Maar een goed begin is maar de helft
pi_174976829
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 10:54 schreef craftyvirus het volgende:

Daarnaast brengt het de lokale ondernemers een hoop aanloop, wat ook weer goed is voor de economie.

Ja, want dat heb je niet als het in Zandvoort of Assen plaatsvind?
pi_174976963
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 11:02 schreef Embraer89 het volgende:

[..]

Ja, want dat heb je niet als het in Zandvoort of Assen plaatsvind?
Deels, maar er zitten een stuk minder ondernemers in de buurt van Zandvoort of Assen dan in het stadscentrum van Amsterdam of Rotterdam,
Een goed begin is het halve werk
Maar een goed begin is maar de helft
pi_174977106
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 11:10 schreef craftyvirus het volgende:

[..]

Deels, maar er zitten een stuk minder ondernemers in de buurt van Zandvoort of Assen dan in het stadscentrum van Amsterdam of Rotterdam,
Dat maakt echt niks uit hoor, voor lokale ondernemers is het juist beter als het een keer niet in de hoofdstad afspeelt.
pi_174981054
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 11:10 schreef craftyvirus het volgende:

[..]

Deels, maar er zitten een stuk minder ondernemers in de buurt van Zandvoort of Assen dan in het stadscentrum van Amsterdam of Rotterdam,
Want stratencircuits zijn zo leuk? :')
pi_174981087
quote:
De terugkeer van Formule 1 naar Zandvoort is haalbaar. Dat blijkt uit een rapport van de gemeente en het circuit. Er is een flinke investering nodig in het circuit en in bijvoorbeeld de toegangswegen, maar de gemeente en het circuit willen hun best doen om een Nederlandse Grand Prix mogelijk te maken.

De uitdaging zit hem volgens het rapport vooral in de wensen en eisen waar het circuit en de omgeving aan moeten voldoen van de Formula One Group. Zo moet bijvoorbeeld de pitstraat van het circuit verplaatst worden, maar op het circuit zelf is daar waarschijnlijk geen ruimte voor. Er zou dan grond opgekocht moeten worden.

Hoge kosten
Ook moet de Formula One Group de licentie maar net willen gunnen aan Zandvoort, en dan ook nog voor een acceptabele prijs. Europese circuits betalen ongeveer 20 miljoen euro per jaar aan de Formula One Group, Zandvoort rekent op een bedrag van minimaal 10 miljoen.

Vervolgens moet Zandvoort ook nog veel investeren in het circuit zelf. Bij andere circuits gaat dat om periodieke kosten van tientallen miljoenen. De kosten zijn waarschijnlijk zonder sponsor niet op te brengen.

Bereikbaarheid
Daarnaast moet Zandvoort zorgen voor een goed vervoersplan. Zelf denken ze dat dat geen probleem is. In het rapport staat dat er veel hotels in de buurt zijn en dat ook de nabijheid van Schiphol een pluspunt zal zijn in de ogen van de Formula One Group. Maar het circuit moet ook per auto goed bereikbaar zijn, en door de vele bezoekers zullen de wegen snel volstromen.

De gemeente en het circuit hopen dat de mooie ligging van het circuit en de geschiedenis ervan in hun voordeel zullen pleiten. Of dat zo is, wordt pas tijdens de onderhandelingen met de Formula One Group duidelijk.

Absolute droom
Prins Bernhard van Oranje, mede-eigenaar van het circuit, maakte al eerder duidelijk dat hij een race op Zandvoort helemaal ziet zitten. "Het is mijn absolute droom, maar we moeten wel zo'n model creŽren dat het circuit er geld aan verdient. Zandvoort is met zijn ligging in de duinen en hoogteverschillen ook voor coureurs een uitdagend circuit"
https://www.rtlnieuws.nl/(...)n-uiterste-best-doen

quote:
De Formule 1 kan terugkeren in Nederland, maar er moeten wel de nodige hobbels genomen worden. Dat staat in een haalbaarheidsstudie die de gemeente Zandvoort en Circuit Zandvoort hebben laten uitvoeren door onderzoeksbureau Decisio.

Het bureau heeft geen onoverkomelijke organisatorische, technische of logistieke problemen gevonden die de terugkeer van de Formule 1 onmogelijk zouden maken.

Onder andere de bereikbaarheid zou moeten worden verbeterd, stelt Menno de Pater van het onderzoeksbureau. "Als hier ruim 100.000 mensen naartoe komen moet je dat oplossen, maar dat is te doen. Nu komen er ook zo veel mensen ook al op zomerse dag."
Ook zijn er een aantal aanpassingen aan het circuit nodig, onder meer aan de pitboxen. Er is daar meer ruimte nodig en de ingang moet op een andere plek komen. Autosportfederatie FIA bepaalt welke eisen er worden gesteld aan het circuit.

Hoeveel geld de aanpassingen en de organisatie zouden kosten is nog niet duidelijk. Dat hangt onder meer af van onderhandelingen met Liberty Media, de eigenaar van de Formule 1. "Dat is een hele belangrijke stap die genomen zou moeten worden", aldus prins Bernhard, mede-eigenaar van Circuit Zandvoort.

Volgens wethouder Gerard Kuipers van Zandvoort kunnen de F1-races budgetneutraal worden georganiseerd. "Tenminste, als we alles op orde hebben. We rekenen op 125.000 mensen op de racedag en nog een keer zoveel op de dagen ervoor. Dan kan het uit." Volgens het onderzoek kunnen de detailhandel en de horeca in de regio miljoenen verdienen aan een raceweekend in Zandvoort.

Circuit Zandvoort en de gemeente willen, nu is gebleken dat het terughalen van de koningsklasse in de autosport haalbaar is, een consortium vormen om de volgende stap te zetten, draagvlak creŽren en investeerders vinden.

Voordat er echt F1-races zouden worden verreden in Zandvoort, zijn we jaren verder, denkt prins Bernhard. "Daarvoor is echt wel even de tijd nodig. De aanpassingen aan de infrastructuur en het circuit moeten binnen een jaar kunnen. Maar we moeten een consortium vormen, op de kalender zien te komen, dus daar ga ik nu geen uitspraak over doen."
https://nos.nl/artikel/22(...)ort-is-haalbaar.html
10.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  vrijdag 10 november 2017 @ 15:29:15 #10
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_174981710
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 10:54 schreef craftyvirus het volgende:
Kies dan voor het stratencircuit in Amsterdam of Rotterdam. Daar is de huidige infrastructuur al beter (althans, in Rotterdam) en kan met relatief simpele aanpassingen geschikt gemaakt worden voor periodieke drukte.
Het was in Spa duidelijk dat infrastructuur belangrijk is voor de F1 ja.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_174981971
Als ik het een beetje inschat op een bierviltje:
Circuit zelf:

1. De huidige lay-out is ook nog al kort. 4,3km is net zo lang als de huidige Zeltweg en daar zijn ze ook al aan het kijken of er een stuk oud circuit aan toegevoegd kan worden. De banen die tegenwoordig nieuw komen, zijn een km langer. Coureurs komen elkaar te vaak tegen anders.
2. Pitboxen naar de andere kant van het rechte stuk.
3. 2 hoofdtribune's naar het 'infield'

Logistiek:
F1 gebruikt hoofdzakelijk luchtvracht en Schiphol ondersteunt dat prima. Maar om op het circuit te komen moet er toch echt een betere weg komen voor de aan- en afvoer van alle goederen en supporters. De n200 en 201 gaan dwars door bewoonde gebieden en zijn vaak niet breder dan 1 baan per rijrichting.
Kun je wel zeggen tegen de supporters met de trein moeten komen, maar het bewijs wordt keer op keer geleverd dat de ns grote groepen niet aan kan.
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_174982357
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 15:41 schreef Red_85 het volgende:
Als ik het een beetje inschat op een bierviltje:
Circuit zelf:

1. De huidige lay-out is ook nog al kort. 4,3km is net zo lang als de huidige Zeltweg en daar zijn ze ook al aan het kijken of er een stuk oud circuit aan toegevoegd kan worden. De banen die tegenwoordig nieuw komen, zijn een km langer. Coureurs komen elkaar te vaak tegen anders.
2. Pitboxen naar de andere kant van het rechte stuk.
3. 2 hoofdtribune's naar het 'infield'

Logistiek:
F1 gebruikt hoofdzakelijk luchtvracht en Schiphol ondersteunt dat prima. Maar om op het circuit te komen moet er toch echt een betere weg komen voor de aan- en afvoer van alle goederen en supporters. De n200 en 201 gaan dwars door bewoonde gebieden en zijn vaak niet breder dan 1 baan per rijrichting.
Kun je wel zeggen tegen de supporters met de trein moeten komen, maar het bewijs wordt keer op keer geleverd dat de ns grote groepen niet aan kan.
De N200 is gewoon een prima optie, gaat ook niet echt door bewoond gebied. Misschien ťťn rijbaan (van de tegenovergestelde) richting voor pendelbussen vanuit Haarlem. De N208 is een prachtige weg om het verdere vervoer te regen. Verkeer tussen Amsterdam en Zandvoort kan over IJmuiden, verkeer tussen Den Haag en Zandvoort kan via de N206 en een duinweggetje geleid worden.

Zo maak je de plaats Zandvoort ook nog gewoon bereikbaar via de andere kant.
10.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_174982385
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 10:54 schreef craftyvirus het volgende:
Kies dan voor het stratencircuit in Amsterdam of Rotterdam.
Wauw dat lijkt me echt een topshow, gewoon langs de grachten in Amsterdam _O_
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_174983172
quote:
^O^

Bedankt trouwens voor het veranderen van de titel :)
'krak'
pi_174983187
Had je andere uitkomst verwacht bij een onderzoek uitgevoerd in opdracht van mensen die het graag willen? :Z
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_174983217
quote:
10s.gif Op vrijdag 10 november 2017 16:50 schreef ender_xenocide het volgende:
Had je andere uitkomst verwacht bij een onderzoek uitgevoerd in opdracht van mensen die het graag willen? :Z
De gemeente gaat echt geen ja zeggen als het niet kan.
10.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_174983247
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 16:52 schreef Nattekat het volgende:

[..]

De gemeente gaat echt geen ja zeggen als het niet kan.
Gemeenten en prestige projecten....
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_174983274
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 16:55 schreef ender_xenocide het volgende:

[..]

Gemeenten en prestige projecten....
Gemeenten zijn gewoon realistisch als het niet gaat. En het is nou niet zo dat de gemeente Zandvoort erg goed voor het circuit heeft gezorgd sinds grote lappen grond zijn verkocht aan Centerparcs.
10.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_174983819
Als het binnenslepen van een GP 20 miljoen moet gaan kosten, dan zou ik als overheid eens om te tafel gaan zitten met sigarettenfabrikanten. Maak er een algehele verbod op reclame van behalve de GP in Nederland. Ik denk dat die heren hiervoor wel dik geld willen betalen.
  vrijdag 10 november 2017 @ 18:52:35 #20
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_174985630
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 11:18 schreef Embraer89 het volgende:

[..]

Dat maakt echt niks uit hoor, voor lokale ondernemers is het juist beter als het een keer niet in de hoofdstad afspeelt.
De orde van grootte van qua aantal lokale ondernemers is natuurlijk wel iets anders als je Zandvoort vergelijkt met Amsterdam of Rotterdam. Wat er kan worden uitgegeven dus ook en wat er wordt omgezet dus ook. En als je investeringen van tientallen miljoenen (al dan niet publiek geld) moet verantwoorden dan lukt dat makkelijker als een veel grotere groep ondernemers van profiteert.
pi_174985662
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 17:24 schreef MakkieR het volgende:
Als het binnenslepen van een GP 20 miljoen moet gaan kosten, dan zou ik als overheid eens om te tafel gaan zitten met sigarettenfabrikanten. Maak er een algehele verbod op reclame van behalve de GP in Nederland. Ik denk dat die heren hiervoor wel dik geld willen betalen.
Haha goed plan.
Kans 0,000%
  vrijdag 10 november 2017 @ 19:00:14 #22
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_174985794
Wat ik uit artikelen als deze en deze haal is dat de entry fee over meerdere jaren toch wel echt gigantisch is. Voor het eerste jaar betaal je rond de 20 miljoen dollar maar dat kan vervolgens oplopen tot 70 miljoen of meer. Voor een contract met een (heel gangbare) duur van 10 jaar kan de totale prijs over die periode oplopen tot richting de 600 a 700 miljoen. En da's dan nog ex. de investeringen die je moet doen om alle faciliteiten op orde te brengen. Ik vraag me af hoe dat is meegewogen in dit onderzoek. :{

Er is een reden dat zelfs de Britten en Duitsers aanhikken tegen de enorme kosten.
pi_174985822
quote:
99s.gif Op vrijdag 10 november 2017 18:54 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Haha goed plan.
Kans 0,000%
Kans is inderdaad nihil, omdat Nederland ( de overheid ) momenteel zo vreselijk betuttelend is.
Zelf vind ik de GP een mooi podium om het roken te promoten. Die twee werelden passen wel bij elkaar, al weet ik niet waarom. Hou de sigaretten buiten alle andere sporten, en maak dan een uitzondering voor het F1 spektakel. Onder de motto F1 voor de grote jongens, ik zeg maar wat haha :P
pi_174985928
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 19:00 schreef beantherio het volgende:
Wat ik uit artikelen als deze en deze haal is dat de entry fee over meerdere jaren toch wel echt gigantisch is. Voor het eerste jaar betaal je rond de 20 miljoen dollar maar dat kan vervolgens oplopen tot 70 miljoen of meer. Voor een contract met een (heel gangbare) duur van 10 jaar kan de totale prijs over die periode oplopen tot richting de 600 a 700 miljoen. En da's dan nog ex. de investeringen die je moet doen om alle faciliteiten op orde te brengen. Ik vraag me af hoe dat is meegewogen in dit onderzoek. :{

Er is een reden dat zelfs de Britten en Duitsers aanhikken tegen de enorme kosten.
Misschien is er nu het een of ander veranderd sinds Bernie uit het zicht is verdwenen. Ik denk dat op alles wel valt te onderhandelen. Vraag is of een GP echt meer dan 20 miljoen moet gaan kosten om het te organiseren, of drijft men met opzet de prijzen tot grote hoogtes. :7
  vrijdag 10 november 2017 @ 19:09:12 #25
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_174986013
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 19:05 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Misschien is er nu het een of ander veranderd sinds Bernie uit het zicht is verdwenen. Ik denk dat op alles wel valt te onderhandelen. Vraag is of een GP echt meer dan 20 miljoen moet gaan kosten om het te organiseren, of drijft men met opzet de prijzen tot grote hoogtes. :7
Ik geloof wel dat er dingen veranderen maar het lijkt me niet dat die prijzen heel snel naar beneden zullen gaan. Anders zouden wel veel meer landen een GP willen organiseren.

De berichten dat Liberty media zelf aan het verkennen is of een race op een stratencircuit in Nederland haalbaar is is trouwens wel hoopgevend. Als ze het zelf geheel of gedeeltelijk gaan organiseren zal het ongetwijfeld goedkoper zijn.
pi_174986061
quote:
10s.gif Op vrijdag 10 november 2017 16:50 schreef ender_xenocide het volgende:
Had je andere uitkomst verwacht bij een onderzoek uitgevoerd in opdracht van mensen die het graag willen? :Z
Beter dan uit laten voeren door calvinisten en milieudefensie.
Had je ook de uitkomst kunnen raden, maar een heel stuk minder realistisch.
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_174986231
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 15:59 schreef Nattekat het volgende:

[..]

De N200 is gewoon een prima optie, gaat ook niet echt door bewoond gebied. Misschien ťťn rijbaan (van de tegenovergestelde) richting voor pendelbussen vanuit Haarlem. De N208 is een prachtige weg om het verdere vervoer te regen. Verkeer tussen Amsterdam en Zandvoort kan over IJmuiden, verkeer tussen Den Haag en Zandvoort kan via de N206 en een duinweggetje geleid worden.

Zo maak je de plaats Zandvoort ook nog gewoon bereikbaar via de andere kant.
Heb jij wel eens de radio aan staan in de zomer?

De n201 is gewoon bagger vanaf heemstede naar zandvoort en vanaf bloemendaal is de n200 pas fatsoenlijk 2x2. 100.000 man plus gaat het hierover he. Geen dagje uitwaaien of paasraces.

Maar qua kosten van die 20mln... Wie heeft ook alweer die grote groene borden langs de circuits? Ik bedoel hier ook even geen rolex.
Er zijn al een paar GPs op de kalender die dat als sponsor voor de naam hebben staan. Uit Zoeterwoude gaat al een enorme bak geld naar de F1. Dit zouden ze ook kunnen.

Hoe NLs?
Heineken Dutch Grand Prix

En Max met de grote beker. Straatfeest.
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_174989456
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 november 2017 19:18 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Heb jij wel eens de radio aan staan in de zomer?

De n201 is gewoon bagger vanaf heemstede naar zandvoort en vanaf bloemendaal is de n200 pas fatsoenlijk 2x2. 100.000 man plus gaat het hierover he. Geen dagje uitwaaien of paasraces.

De N200 is vanaf de duingrens net buiten Haarlem al 2x2 en dat blijft zo tot het circuit. Daar waar die weg 1x1 wordt kan je al splitsen tussen zuid (Aerdenhout -> Leiden) en noord (IJmuiden -> Amsterdam).
Het gebied rond de IKEA in Haarlem kan je inrichten als P+R met pendelbussen en treinen.

Monza werkt volgens mij ook zo.
10.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_174991129
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 19:09 schreef beantherio het volgende:

[..]

Ik geloof wel dat er dingen veranderen maar het lijkt me niet dat die prijzen heel snel naar beneden zullen gaan. Anders zouden wel veel meer landen een GP willen organiseren.

De berichten dat Liberty media zelf aan het verkennen is of een race op een stratencircuit in Nederland haalbaar is is trouwens wel hoopgevend. Als ze het zelf geheel of gedeeltelijk gaan organiseren zal het ongetwijfeld goedkoper zijn.
Het is te hopen dat Liberty er een andere kijk op heeft, misschien meer in de trend van meer GP's betekent meer auteursrechten, dus meer inkomen en meer populariteit. Bovendien zou ik het niet erg vinden dat we meer races krijgen op de kalender.
pi_175056625
quote:
Gemeente Zandvoort ziet actieve lobby weggelegd om F1 binnen te halen

De Zandvoortse wethouder Gerard Kuipers bereidt zich voor op een actieve lobby om bij andere overheden en het bedrijfsleven steun verwerven zodat Circuit Zandvoort in de toekomst de Formule 1 kan verwelkomen.

De gemeente Zandvoort en Circuit Zandvoort sloegen eerder dit jaar de handen ineen om een haalbaarheidsonderzoek te laten uitvoeren naar de mogelijkheid om de F1 binnen te halen. Wethouder Kuipers rekent erop dat de positief ogende resultaten hem kunnen helpen om ook andere partijen te overtuigen om te participeren.

Kuipers was onder de indruk van de populariteit van Max Verstappen. De Red Bull-rijder brengt sinds 2014 jaarlijks een bezoek aan Circuit Zandvoort en dat gaat sinds de afgelopen twee edities onder de noemer ‘Jumbo Racedagen’. “Het werd steeds groter en dat is een belangrijke reden geweest waarom we in 2015 al zeiden dat we eens serieus moesten beginnen om de Formule 1 terug te halen”, vertelde Kuipers in gesprek met Motorsport.com. “Met ons erfgoed en het feit dat Max Verstappen zo succesvol is – en natuurlijk ook eens wereldkampioen kan worden – zijn we van mening dat we voor hem in Zandvoort een thuisrace moeten organiseren.”

Maar hoe realiseer je een dergelijke droom? Een haalbaarheidsstudie werd als de eerste stap gezien. Onderzoeksbureau Decisio kreeg de taak om uit te zoeken wat de impact van grotere evenementen heeft op regio en aan welke investeringen het circuit moet denken. Daarbij zijn verschillende methodes gebruikt die bij overheden en het bedrijfsleven goed te interpreteren zijn. “We gebruikten dezelfde methode die met grote sportevenementen in Nederland wordt gebruikt en zoals de sportraad ook verzoekt. We wilden dit serieus aanpakken en daarom is er een objectief onderzoek uitgevoerd. Daaruit blijkt dat er echt een stevig fundament ligt voor Zandvoort als circuit voor toekomstige Formule 1-wedstrijden”, benadrukte Kuipers.

Overheidssteun

Bij het binnenhalen van een wereldwijde sport zoals de Formule 1 worden er hoe dan ook kosten gemaakt. Zo zal de baan op een aantal punten gewijzigd moeten worden en om gastheer te mogen zijn zal er jaarlijks naar schatting twintig miljoen euro naar de F1-organisatie overgemaakt moeten worden. Kuipers denkt dat het wel te overzien is. “Ik heb ook wel mensen horen zeggen dat er honderden miljoenen geÔnvesteerd moeten worden, nou, het rapport zegt dat je met tien miljoen een heel eind bent. En dat zijn toch bedragen die voor partijen nog behapbaar zijn om het zo maar te zeggen”, beweerde Kuipers.

Er ligt een scenario dat overheidssteun niet nodig is. In de business case wordt gerekend op 125.000 bezoekers op zondag en nog eens hetzelfde aantal in de dagen ervoor. “We weten dat het kan. En dan kan het zonder overheidssteun. Maar we weten ook dat we die aantallen niet ieder jaar zullen hebben, dus in alle omstandigheden moeten we met elkaar kijken of ook de overheid bereid is om een bijdrage te leveren”, vervolgde hij. “We weten dat de overheid ook geld heeft vrijgemaakt voor grote sportevenementen, dus het wordt nu zaak dat we met de minister in gesprek gaan over de vraag of wij subsidie kunnen krijgen.”

Actieve rol

Kuipers ziet een actieve rol voor de gemeente Zandvoort weggelegd omdat het allerlei ingangen heeft, ook bij andere overheden. “Daarnaast denk ik dat het niet onbelangrijk is om uit te stralen dat je dit als overheid wil. Op die manier kun je ook aan andere partijen laten zien dat er voor hen ook voordeel is. We hebben in het onderzoek laten zien dat binnen de metropool Amsterdam, waar we deel van uitmaken, heel serieus geld verdiend gaat worden als we dit evenement hebben. Wij hebben in Zandvoort niet genoeg hotelcapaciteit om al die gasten te laten overnachten dus in de metropool gaat er tot 40 miljoen euro verdiend worden. Ik kan vanuit onze positie als bestuur hier in Zandvoort natuurlijk ook mijn collega’s heel goed wijzen op wat er voor hun te winnen is.”

Volle agenda

De afronding van het haalbaarheidsonderzoek is pas een eerste stap in een lang traject om de Formule 1 naar Nederland te halen. Welke eisen de FIA en Formula One Group precies stellen aan het circuit is nog niet exact bekend en daarbij dus ook niet de bijbehorende financiŽn. Maar met dank aan deze studie kan het draagvlak in ieder geval in Nederland verder worden vergroot. “Er staat een hoop op de agenda, maar ik ga met een glimlach naar mijn werk omdat we hier serieus werk van maken en het is een hartstikke leuke klus”, glunderde Kuipers. “Je weet dat je het niet alleen voor Zandvoort doet, je doet het om een hele hoop mensen blij te mogen maken. Niet alleen hier, maar ook de autosportfans van over de hele wereld, want men kent Zandvoort nog altijd goed van de Formule 1-races die we hier in het verleden hebben gehad. Het is leuk als je daaraan mag werken.”
https://nl.motorsport.com(...)pers-lobby-2-976416/
10.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175057115
Prachtig dat er nu echt werk van gemaakt wordt. Ik krijg er meer een meer een goed gevoel bij. Hopelijk pikt Liberty het ook op en gaat het nu echt gebeuren, net zoals in Mexico gebeurd is.
10.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175057829
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 november 2017 21:54 schreef Nattekat het volgende:

[..]

De N200 is vanaf de duingrens net buiten Haarlem al 2x2 en dat blijft zo tot het circuit. Daar waar die weg 1x1 wordt kan je al splitsen tussen zuid (Aerdenhout -> Leiden) en noord (IJmuiden -> Amsterdam).
Het gebied rond de IKEA in Haarlem kan je inrichten als P+R met pendelbussen en treinen.

Monza werkt volgens mij ook zo.
Dat gebied bij ikea is industriegebied wat in het weekend minder druk is. Bereikbaar vanaf de a200 en wordt weer gevoedt door de a9. Wijs plan wel.

Priority lanes voor die pendelbussen en gaan. Logistiek best een operatie om zo 65.000 man te vervoeren, maar zeker te doen. Zou je eventueel ook kunnen doen bij spaarnwoude of mss ergens bij hoofddorp. Je moet een bult auto's kwijt ergens en een bottleneck voorkomen.

Die andere 60.000 komen met de trein/fiets/vip parkeerplaats/heli ofwat dan ook. Of zijn er al in hotels en campings. Of strand.

Niet iedereen kan met de auto bij het circuit komen. Die splitsing tussen noord en zuid die jij noemt, gaat niet werken vrees ik. Die komen met elkaar in de knel namelijk in Aerdenhout als ze de n201 tegenkomen. De aan- en afvoer is gewoon prut. Met bovenstaande oplossing is dat wel haalbaar zonder een megafile.

Owja, en vanaf 6.00 uur al beginnen. Zaterdag en zondag.
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_175058263
En 1 ding.
Spa schijnt een exclusiviteit voor de Benelux te hebben in het contract. Mocht Spa verdwijnen door toedoen van Zandvoort, mag prins brilsmurf de tyfus genieten.

Daar doe je namelijk ieder iemand die met F1 te maken heeft, totaal geen plezier mee.
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_175058271
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 23:55 schreef Red_85 het volgende:
En 1 ding.
Spa schijnt een exclusiviteit voor de Benelux te hebben in het contract. Mocht Spa verdwijnen door toedoen van Zandvoort, mag prins brilsmurf de tyfus genieten.

Daar doe je namelijk ieder iemand die met F1 te maken heeft, totaal geen plezier mee.
Dat contract duurt niet lang meer.

En zo druk als het dit jaar was, was gewoon achterlijk. Zo lang de NŁrburgring niet terug komt, gaat het prima samen.
10.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175058302
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 19:00 schreef beantherio het volgende:
Wat ik uit artikelen als deze en deze haal is dat de entry fee over meerdere jaren toch wel echt gigantisch is. Voor het eerste jaar betaal je rond de 20 miljoen dollar maar dat kan vervolgens oplopen tot 70 miljoen of meer. Voor een contract met een (heel gangbare) duur van 10 jaar kan de totale prijs over die periode oplopen tot richting de 600 a 700 miljoen. En da's dan nog ex. de investeringen die je moet doen om alle faciliteiten op orde te brengen. Ik vraag me af hoe dat is meegewogen in dit onderzoek. :{

Er is een reden dat zelfs de Britten en Duitsers aanhikken tegen de enorme kosten.
Interesse in Duitsland is ook volledig ingestort na het stoppen van Schumacher. Verwacht dat hetzelfde gaat gebeuren met GB als Hamilton stopt.
pi_175058702
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 23:57 schreef M.Melandri het volgende:

[..]

Interesse in Duitsland is ook volledig ingestort na het stoppen van Schumacher. Verwacht dat hetzelfde gaat gebeuren met GB als Hamilton stopt.
GB is de bakermat zo'n beetje van deze discipline.
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_175058730
quote:
1s.gif Op maandag 13 november 2017 23:55 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Dat contract duurt niet lang meer.

En zo druk als het dit jaar was, was gewoon achterlijk. Zo lang de NŁrburgring niet terug komt, gaat het prima samen.
Wel 2 setjes GPs heel dicht bij elkaar als het lukt. Monaco - Frankrijk en Belgie - Nederland - Duitsland.

Hoop dan geen zelfde effect als Malaysia en Singapore waar de een de fans wegtrekt van de ander. Dat zijn wel realistisch kwesties.
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_175058775
Max blijft nog wel een jaartje of 10 minimaal, dus het risico dat het niks gaat worden is klein. Tel daarbij op dat het circuit zelfs in de huidige staat nog best veel gebruikt wordt en de verbouwing is prima te verdedigen.

En het is natuurlijk ťťn van de mooiste circuits, net als Spa. Als de F1 eenmaal binnen is, raak je het niet zo makkelijk meer kwijt. Het kan zelfs de redding van Spa op de kalender zijn door het om-en-om te doen.
10.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175058792
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2017 00:42 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Wel 2 setjes GPs heel dicht bij elkaar als het lukt. Monaco - Frankrijk en Belgie - Nederland - Duitsland.

Hoop dan geen zelfde effect als Malaysia en Singapore waar de een de fans wegtrekt van de ander. Dat zijn wel realistisch kwesties.
Nederland moet in mei of juni, dan kan BelgiŽ eind augustus houden.

Hockenheim is te ver om problemen te geven.
10.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175058980
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2017 00:48 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Nederland moet in mei of juni, dan kan BelgiŽ eind augustus houden.

Hockenheim is te ver om problemen te geven.
Dit is een beter idee dan om en om. Spa is HET circuit waar collectief naar uit wordt gekeken. Ondanks de crappy faciliteiten. De baan is gewoon zo enorm vet.
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_175061669
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2017 01:19 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Dit is een beter idee dan om en om. Spa is HET circuit waar collectief naar uit wordt gekeken. Ondanks de crappy faciliteiten. De baan is gewoon zo enorm vet.
Om en om is dan weer een beter idee dan geen van beiden ;)
Spa heeft het financieel erg moeilijk, net als Silverstone.
10.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  dinsdag 14 november 2017 @ 10:17:48 #42
287899 Smoofie
Duikeendje? Duikeendje!!
pi_175061779
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 november 2017 19:18 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Heb jij wel eens de radio aan staan in de zomer?

De n201 is gewoon bagger vanaf heemstede naar zandvoort en vanaf bloemendaal is de n200 pas fatsoenlijk 2x2. 100.000 man plus gaat het hierover he. Geen dagje uitwaaien of paasraces.

Maar qua kosten van die 20mln... Wie heeft ook alweer die grote groene borden langs de circuits? Ik bedoel hier ook even geen rolex.
Er zijn al een paar GPs op de kalender die dat als sponsor voor de naam hebben staan. Uit Zoeterwoude gaat al een enorme bak geld naar de F1. Dit zouden ze ook kunnen.

Hoe NLs?
Heineken Dutch Grand Prix

En Max met de grote beker. Straatfeest.
Wat dacht je van onze trots? Shell. Shell en F1, prima combinatie. ING erbij voor wat "Nederlandse sport" sponsoring en hupakee.
AFCA
Qui audet adipiscitur
pi_175061880
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 november 2017 10:17 schreef Smoofie het volgende:

[..]

Wat dacht je van onze trots? Shell. Shell en F1, prima combinatie. ING erbij voor wat "Nederlandse sport" sponsoring en hupakee.
Heineken is 1 van de 5 hoofdsponsoren en heeft iets van 5 GP's als naamsponsor op de huidige kalender
Shell levert brandstoffen en smeermiddelen (en een hoop geld) aan Ferrari
ING zat bij Renault, maar doet nu weinig meer na de crisis. Andere koers.

Maar wij maken ons druk om dat geld dus? _O-
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_175062012
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2017 10:10 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Om en om is dan weer een beter idee dan geen van beiden ;)
Spa heeft het financieel erg moeilijk, net als Silverstone.
Spa en Silverstone zijn beide van die GP's die eigenlijk standaard op de kalender zouden moeten staan. Dat rijtje is wel iets langer dan die 2, maar is wel de backbone van het seizoen. Die GP's zouden er standaard op moeten staan, ongeacht of ze lokaal. Beetje F1 legacy/ haritage zeg maar.

Dus gewoon standaard ;)
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_175073341
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 10:29 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Spa en Silverstone zijn beide van die GP's die eigenlijk standaard op de kalender zouden moeten staan. Dat rijtje is wel iets langer dan die 2, maar is wel de backbone van het seizoen. Die GP's zouden er standaard op moeten staan, ongeacht of ze lokaal. Beetje F1 legacy/ haritage zeg maar.

Dus gewoon standaard ;)
Toch is Silverstone nog altijd een groot vraagteken voor volgend jaar.
10.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  dinsdag 14 november 2017 @ 23:52:21 #46
199696 JtodaX
Dat ben ik. Jij. Ons.
pi_175079555
quote:
Formule 1-kalender 2018

Datum Race Circuit
25 mrt '18 AustraliŽ Albert Park
8 apr '18 Bahrein Sakhir
15 apr '18 China Shanghai
29 apr '18 Azerbeidzjan Baku Street Circuit
13 mei '18 Spanje Circuit de Catalunya
27 mei '18 Monaco Monte Carlo
10 jun '18 Canada Montreal
24 jun '18 Frankrijk Paul Ricard
1 jul '18 Oostenrijk Red Bull Ring
8 jul '18 Groot-BrittanniŽ Silverstone
22 jul '18 Duitsland Hockenheim
29 jul '18 Hongarije Hungaroring
26 aug '18 BelgiŽ Spa-Francorchamps
2 sep '18 ItaliŽ Monza
16 sep '18 Singapore Marina Bay
30 sep '18 Rusland Sochi
7 okt '18 Japan Suzuka
21 okt '18 Verenigde Staten Circuit of the Americas
28 okt '18 Mexico Mexico Stad
11 nov '18 BraziliŽ Interlagos
25 nov '18 Abu Dhabi Yas Marina

https://www.gpupdate.net/nl/kalender/273/formule-1-kalender-2018/
Geen Silverstone zou pijnlijk zijn
Ik aanvaard geen enkele aansprakelijkheid voor de inhoud van de door mij geplaatste berichten.
pi_175079799
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 23:52 schreef JtodaX het volgende:

[..]

Geen Silverstone zou pijnlijk zijn
Zit er een jaartje naast. Volgend jaar stond nog wel vast, daarna is onzeker. Deze zomer is het contract door het circuit ontbonden.
10.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  woensdag 15 november 2017 @ 00:19:07 #48
199696 JtodaX
Dat ben ik. Jij. Ons.
pi_175079935
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2017 00:09 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Zit er een jaartje naast. Volgend jaar stond nog wel vast, daarna is onzeker. Deze zomer is het contract door het circuit ontbonden.
2018 en 2019 staan nog wel vast, alleen daarna is onzeker.
Ik aanvaard geen enkele aansprakelijkheid voor de inhoud van de door mij geplaatste berichten.
pi_175087334
http://gpupdate.net/nl/f1(...)andvoort-staat-stil/

In het kader 'wij van WC-eend'. Assen is het er niet mee eens.
10.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175123477
is het complete onderzoek ook ergens te lezen?
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_175130758
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2017 13:46 schreef Nattekat het volgende:
http://gpupdate.net/nl/f1(...)andvoort-staat-stil/

In het kader 'wij van WC-eend'. Assen is het er niet mee eens.
Assen heeft wel even iets meer te verliezen aan de benodigde verbouwing. Het complete circuit met uitzondering van de start/finish moet MINIMAAL 2 meter breder. En de Geert Timmer bocht, altijd de meest spannende bocht van het seizoen in de laatste ronde bij de MotoGP, moet zelfs 5 meter breder... Hoe je dat wil doen zonder de hele bocht om zeep te helpen is mij een raadsel.

Laat Assen alsjeblieft een motorcircuit blijven.

Op Zandvoort moet ook het 1 en ander gebeuren, maar het complete nieuwe deel is al breed genoeg. Voor het oude deel is het niet meer dan 2 meter asfalt er naast pleuren, en klaar. Enige plek waar dat een probleem zou worden is het stukje Gerlachbocht tot opgaan Hunzerug, maar dat stuk moet sowieso al verlegt worden om geschikt te zijn voor de F1 (ivm Paddock ruimte).

Ik denk dat Assen zich redelijk verkijkt op wat er voor dat circuit moet gebeuren om het geschikt te maken voor een F1 licentie, laat staan om er een interessante F1 race op te houden... Eerlijk gezegd denk ik dat Zandvoort dat goedkoper kan. Blijft alleen de infrastructuur over waar een oplossing voor moet worden gevonden.
pi_175132088
Als de pitsstraat verlegd wordt dan blijft er toch sowieso vrijwel geen parkeerplaats over bij het circuit? Dus de 'beperkte' aanvoerwegen zijn ook geen probleem, er moeten sowieso nauwelijks auto's naar Zandvoort komen.
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_175132698
Pleur gewoon een mooi Tilke baantje ergens bij Lelystad/Almere neer.
Weg met die ouwe meuk in de duinen.
pi_175133555
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 14:45 schreef Wuwwa het volgende:
Pleur gewoon een mooi Tilke baantje ergens bij Lelystad/Almere neer.
Weg met die ouwe meuk in de duinen.
Mooi en Tilke in 1 zin... Dat is in al die jaren pas 1 keer goed gegaan, en een aantal keer redelijk... Verreweg de meeste gevallen van Mooi en Tilke in 1 zin waren buitengewoon belabberde banen.

Als er al een circuit hier naast de deur komt, laat hem dan in godesnaam niet ontwerpen door Tilke.
pi_175135233
hoe zit het eigenlijk met dat circuit in Almere, zijn die plannen nog in ontwikkeling? _O-
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_175135832
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 17:02 schreef rubbereend het volgende:
hoe zit het eigenlijk met dat circuit in Almere, zijn die plannen nog in ontwikkeling? _O-
Hou het maar bij Zandvoort :P
10.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175146110
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 12:51 schreef TagForce het volgende:

Ik denk dat Assen zich redelijk verkijkt op wat er voor dat circuit moet gebeuren om het geschikt te maken voor een F1 licentie, laat staan om er een interessante F1 race op te houden... Eerlijk gezegd denk ik dat Zandvoort dat goedkoper kan. Blijft alleen de infrastructuur over waar een oplossing voor moet worden gevonden.
Ik gok dat jij je vergist in die infrastructuur. Denk dat je eenvoudiger een volledig nieuw circuit in Assen aanlegt dan een goede infrastructuur dwars door Heemstede, Haarlem en/of Bloemendaal heen. Elke andere route dan door die plaatsen word namelijk geblokkeerd door natuurgebieden.
"Once you know what the question actually is, you'll know what the answer means."
pi_175151683
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 02:10 schreef Clicks_nl het volgende:

[..]

Ik gok dat jij je vergist in die infrastructuur. Denk dat je eenvoudiger een volledig nieuw circuit in Assen aanlegt dan een goede infrastructuur dwars door Heemstede, Haarlem en/of Bloemendaal heen. Elke andere route dan door die plaatsen word namelijk geblokkeerd door natuurgebieden.
toch dan maar dat nieuwe circuit bij Almere
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_175151705
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 02:10 schreef Clicks_nl het volgende:

[..]

Ik gok dat jij je vergist in die infrastructuur. Denk dat je eenvoudiger een volledig nieuw circuit in Assen aanlegt dan een goede infrastructuur dwars door Heemstede, Haarlem en/of Bloemendaal heen. Elke andere route dan door die plaatsen word namelijk geblokkeerd door natuurgebieden.
Ik denk dat je nu veel te moeilijk denkt. Die auto's moeten niet helemaal door naar Zandvoort, dat is nergens voor nodig. Dan is het daar ook nog een stuk beter dan rond Spa.
10.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175197910
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 15:29 schreef TagForce het volgende:

[..]

Mooi en Tilke in 1 zin... Dat is in al die jaren pas 1 keer goed gegaan, en een aantal keer redelijk... Verreweg de meeste gevallen van Mooi en Tilke in 1 zin waren buitengewoon belabberde banen.

Als er al een circuit hier naast de deur komt, laat hem dan in godesnaam niet ontwerpen door Tilke.
Sepang en Austin?
De rest is werkelijk complete bagger.
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_175198005
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 13:44 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Ik denk dat je nu veel te moeilijk denkt. Die auto's moeten niet helemaal door naar Zandvoort, dat is nergens voor nodig. Dan is het daar ook nog een stuk beter dan rond Spa.
Dat is alleen op te lossen met die pendeldiensten.
Het is een keuze die je moet maken. Al vind ik zelf de pendeldiensten een prima oplossing, met een betere infrastructuur is Zandvoort zelf (en de regio) ook bij gebaat. Helemaal in de zomer.

Stel he, het is een super weekend qua weer. 25 a 30 graden, lekker zonnetje. Normaal staat het al vast in dat geval. Stop daar nog eens smorgens 100.000 man en savonds 125.000 mensen bij. NS wordt gek, wegen slippen dicht... Drama.
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_175198607
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 16:46 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Dat is alleen op te lossen met die pendeldiensten.
Het is een keuze die je moet maken. Al vind ik zelf de pendeldiensten een prima oplossing, met een betere infrastructuur is Zandvoort zelf (en de regio) ook bij gebaat. Helemaal in de zomer.

Stel he, het is een super weekend qua weer. 25 a 30 graden, lekker zonnetje. Normaal staat het al vast in dat geval. Stop daar nog eens smorgens 100.000 man en savonds 125.000 mensen bij. NS wordt gek, wegen slippen dicht... Drama.
Zandvoort moet dan ook buiten het zomerseizoen.
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_175198619
Ik zie geen inhaalmogelijkheden in Zandvoort, de Tarzanbocht is uitermate ongeschikt voor de huidige F1-autos.
De Tilke-formule is een lang recht stuk gevolgd door een scherpe bocht. Die is er niet.

Op het circuit van Spa wordt ook alleen nog maar ingehaald aan het eind van Kemmel. Het start/finishdeel voor La Source is te kort om in te halen tijdens de race.

vh2q2cn.png
pi_175198684
quote:
99s.gif Op maandag 20 november 2017 17:14 schreef Nieuwschierig het volgende:
Ik zie geen inhaalmogelijkheden in Zandvoort, de Tarzanbocht is uitermate ongeschikt voor de huidige F1-autos.
De Tilke-formule is een lang recht stuk gevolgd door een scherpe bocht. Die is er niet.

Op het circuit van Spa wordt ook alleen nog maar ingehaald aan het eind van Kemmel. Het start/finishdeel voor La Source is te kort om in te halen tijdens de race.

[ afbeelding ]
En toch zien we regelmatig geweldige acties op Spa, en geweldige races.
10.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175201916
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 16:42 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Sepang en Austin?
De rest is werkelijk complete bagger.
Turkije was ook wel redelijk.

quote:
99s.gif Op maandag 20 november 2017 17:14 schreef Nieuwschierig het volgende:
Ik zie geen inhaalmogelijkheden in Zandvoort, de Tarzanbocht is uitermate ongeschikt voor de huidige F1-autos.
De Tilke-formule is een lang recht stuk gevolgd door een scherpe bocht. Die is er niet.
De Tarzan is perfect voor F1. Binnendoor uitremmen. Buitenlangs uitremmen. Switchback. Tarzan heeft 4 lijnen die ongeveer even snel zijn en dus te gebruiken om in te halen.

Daarnaast heb je ook de Nissan of Audi s of hoe die tegenwoordig heet. Ook goeie inhaalplek.

En het Tilke recept is iets om te vermijden wanneer mogelijk. Dus dat geeft niet.
pi_175206807
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 19:44 schreef TagForce het volgende:
De Tarzan is perfect voor F1. Binnendoor uitremmen. Buitenlangs uitremmen. Switchback. Tarzan heeft 4 lijnen die ongeveer even snel zijn en dus te gebruiken om in te halen.
Op Suzuka wordt daar ook nooit ingehaald.
Ook daar wordt uitgeremd voor de chicane en heel af en toe nog voor de hairpin.
pi_175207043
Liever een baan zonder overduidelijke plekken om in te halen, maar waar het wel mogelijk is om dicht achter elkaar te rijden, dan een Tilkebaan.
10.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175211691
quote:
99s.gif Op maandag 20 november 2017 22:42 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Op Suzuka wordt daar ook nooit ingehaald.
Ook daar wordt uitgeremd voor de chicane en heel af en toe nog voor de hairpin.
Bocht 1 en 2 op Suzuka lijken totaal niet op de Tarzanbocht. Bocht 1 is 5e of 6e versnelling en bocht 2 3e... Tarzan is 3e versnelling en constante radius. Er kan veel meer in de Tarzan dan jij denkt.
pi_175215847
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 08:48 schreef TagForce het volgende:

[..]

Bocht 1 en 2 op Suzuka lijken totaal niet op de Tarzanbocht. Bocht 1 is 5e of 6e versnelling en bocht 2 3e... Tarzan is 3e versnelling en constante radius. Er kan veel meer in de Tarzan dan jij denkt.
We zullen zien. Of niet.
Het is sowieso gevaarlijk om het hele verdienmodel aan de deelname van 1 persoon over 5 jaar op te hangen.
pi_175217410
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 17:13 schreef rubbereend het volgende:

[..]

Zandvoort moet dan ook buiten het zomerseizoen.
Wanneer dan?
Seizoen loopt van maart tot november. Begin maart is het nog vrij koud en regenachtig. Kan ook sneeuwen, zie 2004. September, oktober, november is ook prut, want heel snel te koud en te regenachtig.
GP NL heeft altijd rond juni gezeten. Zou nu ook moeten.
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_175217604
quote:
99s.gif Op maandag 20 november 2017 17:14 schreef Nieuwschierig het volgende:
Ik zie geen inhaalmogelijkheden in Zandvoort, de Tarzanbocht is uitermate ongeschikt voor de huidige F1-autos.
De Tilke-formule is een lang recht stuk gevolgd door een scherpe bocht. Die is er niet.

Op het circuit van Spa wordt ook alleen nog maar ingehaald aan het eind van Kemmel. Het start/finishdeel voor La Source is te kort om in te halen tijdens de race.

[ afbeelding ]
Ga weg met je 'tilke formule'. En op Spa kun je ook voor de busstop en in Blanchimont buitenom. Dan heb je alleen maar doordraaiers en onnatuurlijke bochten. Afgewisseld met een moedwillig recht stuk. Tilkedromes staan echt bekend om zijn vele inhaalmogelijkheden....

Zandvoort heeft een aantal topplekken om in te halen.

Tarzan
Hugenholz met een beetje ballen
Scheivlak met grote ballen
Renaultbocht
Audi S

En als je Max Verstappen heet het hele circuit.
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 21 november 2017 @ 14:31:50 #72
62913 Blik
The one and Only!
pi_175217716
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 14:15 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Wanneer dan?
Seizoen loopt van maart tot november. Begin maart is het nog vrij koud en regenachtig. Kan ook sneeuwen, zie 2004. September, oktober, november is ook prut, want heel snel te koud en te regenachtig.
GP NL heeft altijd rond juni gezeten. Zou nu ook moeten.
Mei of september zou ik zeggen
pi_175222026
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 14:25 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ga weg met je 'tilke formule'. En op Spa kun je ook voor de busstop en in Blanchimont buitenom. Dan heb je alleen maar doordraaiers en onnatuurlijke bochten. Afgewisseld met een moedwillig recht stuk. Tilkedromes staan echt bekend om zijn vele inhaalmogelijkheden....

Zandvoort heeft een aantal topplekken om in te halen.

Tarzan
Hugenholz met een beetje ballen
Scheivlak met grote ballen
Renaultbocht
Audi S

En als je Max Verstappen heet het hele circuit.
Het kan wel maar het gebeurt maar 1x in de 10 jaar in de F1
Daarom hebben we nu DRS en banen die daarop ontworpen zijn
pi_175243186
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 14:15 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Wanneer dan?
Seizoen loopt van maart tot november. Begin maart is het nog vrij koud en regenachtig. Kan ook sneeuwen, zie 2004. September, oktober, november is ook prut, want heel snel te koud en te regenachtig.
GP NL heeft altijd rond juni gezeten. Zou nu ook moeten.
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 november 2017 14:31 schreef Blik het volgende:

[..]

Mei of september zou ik zeggen
April kan ook prima
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  zaterdag 25 november 2017 @ 18:03:58 #76
49501 4-elements
Arrectis Auribus
pi_175302979
quote:
Voor de Formule E kunnen ze beter een leuk stratencircuit in Rotterdam aanleggen. Lekker draaien en keren tussen de vangrails.
That's history. I say history because it happened in the past.
Murray Walker
  zondag 26 november 2017 @ 14:24:28 #77
8130 raptorix
THAI CHARACTER MAITAIKHU
pi_175317916
Ik heb net nog even via goole maps lopen kijken wat de mogelijkheden zijn tot verbetering, helaas is dat marginaal, ik ken het circuit en omgeving vrij goed omdat ik er jaren naast op de camping heb gestaan, ik zou eigenlijk niet weten wat je zou kunnen verleggen zonder drastische maatregelen. Richting het dorp gaat je niet lukken, richting de zee word ook erg lastig, hoewel over de boulevard wel erg mooi zou zijn, probleem is dat ik niet zou weten waar je dan kunt pitsen, of waar je de hoofdtribune moet plaatsen.....
Je zou wellicht de Tarzanbocht een stuk kunnen verleggen, maar dat word ook niet makkelijk want je zit daar in natuurgebied. Persoonlijk denk ik dat een F1 op Zandvoort niet realistisch is, een race in Assen, en wellicht Rotterdam is dan wellicht nog realistischer.
pi_175331544
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 14:24 schreef raptorix het volgende:
Ik heb net nog even via goole maps lopen kijken wat de mogelijkheden zijn tot verbetering, helaas is dat marginaal, ik ken het circuit en omgeving vrij goed omdat ik er jaren naast op de camping heb gestaan, ik zou eigenlijk niet weten wat je zou kunnen verleggen zonder drastische maatregelen. Richting het dorp gaat je niet lukken, richting de zee word ook erg lastig, hoewel over de boulevard wel erg mooi zou zijn, probleem is dat ik niet zou weten waar je dan kunt pitsen, of waar je de hoofdtribune moet plaatsen.....
Je zou wellicht de Tarzanbocht een stuk kunnen verleggen, maar dat word ook niet makkelijk want je zit daar in natuurgebied. Persoonlijk denk ik dat een F1 op Zandvoort niet realistisch is, een race in Assen, en wellicht Rotterdam is dan wellicht nog realistischer.
Als je iets wilt om te verlengen moet je terug naar de oorspronkelijke layout. Waar nu de golfbaan ligt zou je dan weer bij het circuit moeten trekken. Na het Scheivlak bij de Mastersbocht rechtdoor zodat we Bos-in en Bos-uit terug krijgen.

Persoonlijk zie ik liever een langer circuit dan een golfbaan ;)
"Once you know what the question actually is, you'll know what the answer means."
  maandag 27 november 2017 @ 14:58:35 #79
78680 Nielsch
Al 41 jaar op FOK!
pi_175339015
De kosten lijken me acceptabel en volgens mij is er een goed rendement. Als Utrecht al 13 miljoen kan betalen voor de tourstart moeten de gemeenten Zandvoort en Amsterdam + de steenrijke eigenaar van het circuit zelf toch ook iets kunnen regelen.
Op zaterdag 8 oktober 2016 23:29 schreef Braindead2000 het volgende: Als je een vrouw vooraf gaat vragen of je haar bij haar kutje mag grijpen dan ben je wel een enorme sukkel.
pi_175339563
Als Prins Bernhard eens wat pandjes verkoopt kunnen we in het nieuwe jaar beginnen met het renoveren, en hebben we in 2020 een DutchGP. Tegen die tijd wat zelfrijdende bussen inzetten en klaar is kees.
pi_175342027
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 14:24 schreef raptorix het volgende:
Ik heb net nog even via goole maps lopen kijken wat de mogelijkheden zijn tot verbetering, helaas is dat marginaal, ik ken het circuit en omgeving vrij goed omdat ik er jaren naast op de camping heb gestaan, ik zou eigenlijk niet weten wat je zou kunnen verleggen zonder drastische maatregelen. Richting het dorp gaat je niet lukken, richting de zee word ook erg lastig, hoewel over de boulevard wel erg mooi zou zijn, probleem is dat ik niet zou weten waar je dan kunt pitsen, of waar je de hoofdtribune moet plaatsen.....
Je zou wellicht de Tarzanbocht een stuk kunnen verleggen, maar dat word ook niet makkelijk want je zit daar in natuurgebied. Persoonlijk denk ik dat een F1 op Zandvoort niet realistisch is, een race in Assen, en wellicht Rotterdam is dan wellicht nog realistischer.
Waarom zou je moeilijk iets gaan verleggen? Het enige wat er aangepast moet worden aan het circuit van Zandvoort is de Hugenholtz bocht, die moet meer richting Gerlachbocht/Hunzerug om meer ruimte te geven aan de paddock. En uitkomen Luyendijkbocht moet meer uitloopstrook hebben. Dat kan allemaal prima binnen de huidige eigendommen van het circuit. 2 meter breder op het oude deel kan ook zonder de huidige grenzen te verleggen. Waar dit allemaal vandaan komt is mij onduidelijk. Het oude deel van het circuit moet iets breder, en verder zo veel mogelijk laten zoals het is. Het circuit is prima zo.
pi_175342101
Paddock zal hoe dan ook op de plek van de hoofdtribune komen. Dan is dat ook opgelost.
10.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175351552
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 17:23 schreef Nattekat het volgende:
Paddock zal hoe dan ook op de plek van de hoofdtribune komen. Dan is dat ook opgelost.
kan dat zonder de campings ervoor op te ruimen?
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_175351608
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 23:03 schreef rubbereend het volgende:

[..]

kan dat zonder de campings ervoor op te ruimen?
Dat is nu ťťn grote parkeerplaats. Of landingsbaan voor de liefhebbers.
10.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  dinsdag 28 november 2017 @ 10:55:47 #85
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_175357332
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 12:51 schreef TagForce het volgende:

[..]

Assen heeft wel even iets meer te verliezen aan de benodigde verbouwing. Het complete circuit met uitzondering van de start/finish moet MINIMAAL 2 meter breder. En de Geert Timmer bocht, altijd de meest spannende bocht van het seizoen in de laatste ronde bij de MotoGP, moet zelfs 5 meter breder... Hoe je dat wil doen zonder de hele bocht om zeep te helpen is mij een raadsel.

Laat Assen alsjeblieft een motorcircuit blijven.

Op Zandvoort moet ook het 1 en ander gebeuren, maar het complete nieuwe deel is al breed genoeg. Voor het oude deel is het niet meer dan 2 meter asfalt er naast pleuren, en klaar. Enige plek waar dat een probleem zou worden is het stukje Gerlachbocht tot opgaan Hunzerug, maar dat stuk moet sowieso al verlegt worden om geschikt te zijn voor de F1 (ivm Paddock ruimte).

Ik denk dat Assen zich redelijk verkijkt op wat er voor dat circuit moet gebeuren om het geschikt te maken voor een F1 licentie, laat staan om er een interessante F1 race op te houden... Eerlijk gezegd denk ik dat Zandvoort dat goedkoper kan. Blijft alleen de infrastructuur over waar een oplossing voor moet worden gevonden.
En dat hebben ze in Assen inmiddels prima voor elkaar. Met een eigen oprit vanaf de A28. Het circuit is 12 jaar geleden toch al compleet verkloot dus laten ze het maar aanpassen aan de F1. Inclusief de GT bocht.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')