Ja, want dat heb je niet als het in Zandvoort of Assen plaatsvind?quote:Op vrijdag 10 november 2017 10:54 schreef craftyvirus het volgende:
Daarnaast brengt het de lokale ondernemers een hoop aanloop, wat ook weer goed is voor de economie.
Deels, maar er zitten een stuk minder ondernemers in de buurt van Zandvoort of Assen dan in het stadscentrum van Amsterdam of Rotterdam,quote:Op vrijdag 10 november 2017 11:02 schreef Embraer89 het volgende:
[..]
Ja, want dat heb je niet als het in Zandvoort of Assen plaatsvind?
Dat maakt echt niks uit hoor, voor lokale ondernemers is het juist beter als het een keer niet in de hoofdstad afspeelt.quote:Op vrijdag 10 november 2017 11:10 schreef craftyvirus het volgende:
[..]
Deels, maar er zitten een stuk minder ondernemers in de buurt van Zandvoort of Assen dan in het stadscentrum van Amsterdam of Rotterdam,
Want stratencircuits zijn zo leuk?quote:Op vrijdag 10 november 2017 11:10 schreef craftyvirus het volgende:
[..]
Deels, maar er zitten een stuk minder ondernemers in de buurt van Zandvoort of Assen dan in het stadscentrum van Amsterdam of Rotterdam,
https://www.rtlnieuws.nl/(...)n-uiterste-best-doenquote:De terugkeer van Formule 1 naar Zandvoort is haalbaar. Dat blijkt uit een rapport van de gemeente en het circuit. Er is een flinke investering nodig in het circuit en in bijvoorbeeld de toegangswegen, maar de gemeente en het circuit willen hun best doen om een Nederlandse Grand Prix mogelijk te maken.
De uitdaging zit hem volgens het rapport vooral in de wensen en eisen waar het circuit en de omgeving aan moeten voldoen van de Formula One Group. Zo moet bijvoorbeeld de pitstraat van het circuit verplaatst worden, maar op het circuit zelf is daar waarschijnlijk geen ruimte voor. Er zou dan grond opgekocht moeten worden.
Hoge kosten
Ook moet de Formula One Group de licentie maar net willen gunnen aan Zandvoort, en dan ook nog voor een acceptabele prijs. Europese circuits betalen ongeveer 20 miljoen euro per jaar aan de Formula One Group, Zandvoort rekent op een bedrag van minimaal 10 miljoen.
Vervolgens moet Zandvoort ook nog veel investeren in het circuit zelf. Bij andere circuits gaat dat om periodieke kosten van tientallen miljoenen. De kosten zijn waarschijnlijk zonder sponsor niet op te brengen.
Bereikbaarheid
Daarnaast moet Zandvoort zorgen voor een goed vervoersplan. Zelf denken ze dat dat geen probleem is. In het rapport staat dat er veel hotels in de buurt zijn en dat ook de nabijheid van Schiphol een pluspunt zal zijn in de ogen van de Formula One Group. Maar het circuit moet ook per auto goed bereikbaar zijn, en door de vele bezoekers zullen de wegen snel volstromen.
De gemeente en het circuit hopen dat de mooie ligging van het circuit en de geschiedenis ervan in hun voordeel zullen pleiten. Of dat zo is, wordt pas tijdens de onderhandelingen met de Formula One Group duidelijk.
Absolute droom
Prins Bernhard van Oranje, mede-eigenaar van het circuit, maakte al eerder duidelijk dat hij een race op Zandvoort helemaal ziet zitten. "Het is mijn absolute droom, maar we moeten wel zo'n model creëren dat het circuit er geld aan verdient. Zandvoort is met zijn ligging in de duinen en hoogteverschillen ook voor coureurs een uitdagend circuit"
https://nos.nl/artikel/22(...)ort-is-haalbaar.htmlquote:De Formule 1 kan terugkeren in Nederland, maar er moeten wel de nodige hobbels genomen worden. Dat staat in een haalbaarheidsstudie die de gemeente Zandvoort en Circuit Zandvoort hebben laten uitvoeren door onderzoeksbureau Decisio.
Het bureau heeft geen onoverkomelijke organisatorische, technische of logistieke problemen gevonden die de terugkeer van de Formule 1 onmogelijk zouden maken.
Onder andere de bereikbaarheid zou moeten worden verbeterd, stelt Menno de Pater van het onderzoeksbureau. "Als hier ruim 100.000 mensen naartoe komen moet je dat oplossen, maar dat is te doen. Nu komen er ook zo veel mensen ook al op zomerse dag."
Ook zijn er een aantal aanpassingen aan het circuit nodig, onder meer aan de pitboxen. Er is daar meer ruimte nodig en de ingang moet op een andere plek komen. Autosportfederatie FIA bepaalt welke eisen er worden gesteld aan het circuit.
Hoeveel geld de aanpassingen en de organisatie zouden kosten is nog niet duidelijk. Dat hangt onder meer af van onderhandelingen met Liberty Media, de eigenaar van de Formule 1. "Dat is een hele belangrijke stap die genomen zou moeten worden", aldus prins Bernhard, mede-eigenaar van Circuit Zandvoort.
Volgens wethouder Gerard Kuipers van Zandvoort kunnen de F1-races budgetneutraal worden georganiseerd. "Tenminste, als we alles op orde hebben. We rekenen op 125.000 mensen op de racedag en nog een keer zoveel op de dagen ervoor. Dan kan het uit." Volgens het onderzoek kunnen de detailhandel en de horeca in de regio miljoenen verdienen aan een raceweekend in Zandvoort.
Circuit Zandvoort en de gemeente willen, nu is gebleken dat het terughalen van de koningsklasse in de autosport haalbaar is, een consortium vormen om de volgende stap te zetten, draagvlak creëren en investeerders vinden.
Voordat er echt F1-races zouden worden verreden in Zandvoort, zijn we jaren verder, denkt prins Bernhard. "Daarvoor is echt wel even de tijd nodig. De aanpassingen aan de infrastructuur en het circuit moeten binnen een jaar kunnen. Maar we moeten een consortium vormen, op de kalender zien te komen, dus daar ga ik nu geen uitspraak over doen."
Het was in Spa duidelijk dat infrastructuur belangrijk is voor de F1 ja.quote:Op vrijdag 10 november 2017 10:54 schreef craftyvirus het volgende:
Kies dan voor het stratencircuit in Amsterdam of Rotterdam. Daar is de huidige infrastructuur al beter (althans, in Rotterdam) en kan met relatief simpele aanpassingen geschikt gemaakt worden voor periodieke drukte.
De N200 is gewoon een prima optie, gaat ook niet echt door bewoond gebied. Misschien één rijbaan (van de tegenovergestelde) richting voor pendelbussen vanuit Haarlem. De N208 is een prachtige weg om het verdere vervoer te regen. Verkeer tussen Amsterdam en Zandvoort kan over IJmuiden, verkeer tussen Den Haag en Zandvoort kan via de N206 en een duinweggetje geleid worden.quote:Op vrijdag 10 november 2017 15:41 schreef Red_85 het volgende:
Als ik het een beetje inschat op een bierviltje:
Circuit zelf:
1. De huidige lay-out is ook nog al kort. 4,3km is net zo lang als de huidige Zeltweg en daar zijn ze ook al aan het kijken of er een stuk oud circuit aan toegevoegd kan worden. De banen die tegenwoordig nieuw komen, zijn een km langer. Coureurs komen elkaar te vaak tegen anders.
2. Pitboxen naar de andere kant van het rechte stuk.
3. 2 hoofdtribune's naar het 'infield'
Logistiek:
F1 gebruikt hoofdzakelijk luchtvracht en Schiphol ondersteunt dat prima. Maar om op het circuit te komen moet er toch echt een betere weg komen voor de aan- en afvoer van alle goederen en supporters. De n200 en 201 gaan dwars door bewoonde gebieden en zijn vaak niet breder dan 1 baan per rijrichting.
Kun je wel zeggen tegen de supporters met de trein moeten komen, maar het bewijs wordt keer op keer geleverd dat de ns grote groepen niet aan kan.
Wauw dat lijkt me echt een topshow, gewoon langs de grachten in Amsterdamquote:Op vrijdag 10 november 2017 10:54 schreef craftyvirus het volgende:
Kies dan voor het stratencircuit in Amsterdam of Rotterdam.
De gemeente gaat echt geen ja zeggen als het niet kan.quote:Op vrijdag 10 november 2017 16:50 schreef ender_xenocide het volgende:
Had je andere uitkomst verwacht bij een onderzoek uitgevoerd in opdracht van mensen die het graag willen?
Gemeenten en prestige projecten....quote:Op vrijdag 10 november 2017 16:52 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De gemeente gaat echt geen ja zeggen als het niet kan.
Gemeenten zijn gewoon realistisch als het niet gaat. En het is nou niet zo dat de gemeente Zandvoort erg goed voor het circuit heeft gezorgd sinds grote lappen grond zijn verkocht aan Centerparcs.quote:Op vrijdag 10 november 2017 16:55 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Gemeenten en prestige projecten....
De orde van grootte van qua aantal lokale ondernemers is natuurlijk wel iets anders als je Zandvoort vergelijkt met Amsterdam of Rotterdam. Wat er kan worden uitgegeven dus ook en wat er wordt omgezet dus ook. En als je investeringen van tientallen miljoenen (al dan niet publiek geld) moet verantwoorden dan lukt dat makkelijker als een veel grotere groep ondernemers van profiteert.quote:Op vrijdag 10 november 2017 11:18 schreef Embraer89 het volgende:
[..]
Dat maakt echt niks uit hoor, voor lokale ondernemers is het juist beter als het een keer niet in de hoofdstad afspeelt.
Haha goed plan.quote:Op vrijdag 10 november 2017 17:24 schreef MakkieR het volgende:
Als het binnenslepen van een GP 20 miljoen moet gaan kosten, dan zou ik als overheid eens om te tafel gaan zitten met sigarettenfabrikanten. Maak er een algehele verbod op reclame van behalve de GP in Nederland. Ik denk dat die heren hiervoor wel dik geld willen betalen.
Kans is inderdaad nihil, omdat Nederland ( de overheid ) momenteel zo vreselijk betuttelend is.quote:
Misschien is er nu het een of ander veranderd sinds Bernie uit het zicht is verdwenen. Ik denk dat op alles wel valt te onderhandelen. Vraag is of een GP echt meer dan 20 miljoen moet gaan kosten om het te organiseren, of drijft men met opzet de prijzen tot grote hoogtes.quote:Op vrijdag 10 november 2017 19:00 schreef beantherio het volgende:
Wat ik uit artikelen als deze en deze haal is dat de entry fee over meerdere jaren toch wel echt gigantisch is. Voor het eerste jaar betaal je rond de 20 miljoen dollar maar dat kan vervolgens oplopen tot 70 miljoen of meer. Voor een contract met een (heel gangbare) duur van 10 jaar kan de totale prijs over die periode oplopen tot richting de 600 a 700 miljoen. En da's dan nog ex. de investeringen die je moet doen om alle faciliteiten op orde te brengen. Ik vraag me af hoe dat is meegewogen in dit onderzoek.
Er is een reden dat zelfs de Britten en Duitsers aanhikken tegen de enorme kosten.
Ik geloof wel dat er dingen veranderen maar het lijkt me niet dat die prijzen heel snel naar beneden zullen gaan. Anders zouden wel veel meer landen een GP willen organiseren.quote:Op vrijdag 10 november 2017 19:05 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Misschien is er nu het een of ander veranderd sinds Bernie uit het zicht is verdwenen. Ik denk dat op alles wel valt te onderhandelen. Vraag is of een GP echt meer dan 20 miljoen moet gaan kosten om het te organiseren, of drijft men met opzet de prijzen tot grote hoogtes.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |