abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_172882096
registreer om deze reclame te verbergen
Ik hoef geen zicht naar achter.
.
  donderdag 3 augustus 2017 @ 17:57:50 #102
70357 Hyperdude
Happiness Is a Warm Gun
pi_172882171
quote:
1s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 17:55 schreef Fer het volgende:
Ik hoef geen zicht naar achter.
Echte koningen rijden vooraan in de file. :P
#ivorytowerlivesmatter
pi_172882487
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 16:23 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Het gaat hier over de achterwisser.
Ja ik ook. Rij jij wel es auto?
  donderdag 3 augustus 2017 @ 18:17:50 #104
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_172882702
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 18:10 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Ja ik ook. Rij jij wel es auto?
Ik heb 25 jaar in een autobedrijf gewerkt, ongeveer 5% van de omzet van ruitenwissers betrof het achterwissertje. Op mijn huidige auto die om en nabij de ton gelopen heeft zit nog steeds de originele achterwisser, terwijl de wissers voor al drie keer vervangen zijn.
  donderdag 3 augustus 2017 @ 18:20:09 #105
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_172882773
Bij mij vond iemand dattie me hele auto moest bekrassen en de autowisser ook om moest knakken.

Ik gebruik trouwens de achterwisser echt vrij vaak!

Stomste van toen ik de C20XE kocht is dat ik me kapot schrok over de mensen achter je.
Je hebt plots de verantwoordelijkheid over mensen achter je die niet op tijd remmen.
  donderdag 3 augustus 2017 @ 18:31:18 #106
91000 Silven
Dat ben ik.
pi_172883042
Echt helemaal niks. Kia c'eed SW dynamicline 1.6 CRDi. Heb hem nu 4 maanden en gaat volgende week op zijn 30.000km beurtje. Kan enkel pluspunten ontdekken. Misschien ervaringsdeskundigen die mij al ergens op voor kunnen bereiden?
EL TIGRE!
pi_172883059
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 16:26 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Nonsens.
Simpele aerodynamica, vrind. Tijdens het rijden duw je de lucht om je auto heen; hiermee creŽer je een hogedrukgebied aan de voorkant en een lagedrukgebied aan de achterkant van de auto. Dat laatste zorgt ervoor dat luchtstromingen weer naar de achterzijde van de auto wordt gezogen ipv soepel af te vloeien (wat ook weerstand oplevert en invloed heeft op je verbruik). Bij auto's met een betrekkelijk rechte, vlakke achterkant is dat effect relatief sterk, waardoor water afkomstig van het dak en dat is opgespat door de achterbanden in die luchtstromen mee wordt gepakt en tegen de wordt achterruit geworpen. venturi3.jpg

In de Xsara Picasso van mijn ouders had ik de achterwisser alleen nodig als ik de achterruit eens schoon wilde maken. Nu hebben ze een Ford C-Max, met een vrij rechte klep, en bij elke beetje stevige regenbui moet die standaard aanstaan anders zie ik er niets meer door. De achterwisser daarop heeft zelfs twee standen.

De Saab 95 (1959-1980) had trouwens een aflopende gleuf in de achterrand van het dak zodat, als een soort spoiler, de luchtstroom over de auto heen langs de achterruit geblazen werd om deze zo schoon te houden.

quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 18:17 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Ik heb 25 jaar in een autobedrijf gewerkt, ongeveer 5% van de omzet van ruitenwissers betrof het achterwissertje. Op mijn huidige auto die om en nabij de ton gelopen heeft zit nog steeds de originele achterwisser, terwijl de wissers voor al drie keer vervangen zijn.
Omdat dus lang niet alle auto's ze even hard nodig hebben (of Łberhaupt hebben). Bovendien zijn schrale achterwissers geen APK-afkeurpunt.
  donderdag 3 augustus 2017 @ 18:40:42 #108
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_172883362
quote:
1s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 15:12 schreef Fer het volgende:
Wie rijdt er dan met zijn achterwisser aan? Enige reden dat mijne wist is dat het vanzelf gaat als ik hem in achteruit zet.
Ik, gebruik hem heel vaak.

- om te weten wie achter me niet kan rijden.
- om te weten wat achter me zit
- om te weten wie van rijbaan wisselt
  donderdag 3 augustus 2017 @ 18:41:37 #109
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_172883390
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 18:32 schreef Dingest het volgende:

[..]

Simpele aerodynamica, vrind. Tijdens het rijden duw je de lucht om je auto heen; hiermee creŽer je een hogedrukgebied aan de voorkant en een lagedrukgebied aan de achterkant van de auto. Dat laatste zorgt ervoor dat luchtstromingen weer naar de achterzijde van de auto wordt gezogen ipv soepel af te vloeien (wat ook weerstand oplevert en invloed heeft op je verbruik). Bij auto's met een betrekkelijk rechte, vlakke achterkant is dat effect relatief sterk, waardoor water afkomstig van het dak en dat is opgespat door de achterbanden in die luchtstromen mee wordt gepakt en tegen de wordt achterruit geworpen. [ afbeelding ]

In de Xsara Picasso van mijn ouders had ik de achterwisser alleen nodig als ik de achterruit eens schoon wilde maken. Nu hebben ze een Ford C-Max, met een vrij rechte klep, en bij elke beetje stevige regenbui moet die standaard aanstaan anders zie ik er niets meer door. De achterwisser daarop heeft zelfs twee standen.

De Saab 95 (1959-1980) had trouwens een aflopende gleuf in de achterrand van het dak zodat, als een soort spoiler, de luchtstroom over de auto heen langs de achterruit geblazen werd om deze zo schoon te houden.

[..]

Omdat dus lang niet alle auto's ze even hard nodig hebben (of Łberhaupt hebben). Bovendien zijn schrale achterwissers geen APK-afkeurpunt.
Het is niet zo dat jij constant achteruit aan het rijden bent, dus die wisser hoeft niet constant aan.
Af en toe even wissen is meer dan genoeg.

Het tweede ruitje onder de achterspoiler van mijn auto heeft het zelfde probleem als jouw hele achterruit en daar zit geen wisser op. Ook daar valt wekenlang prima doorheen te kijken, alleen in de winter wil dat nog weleens erg ondoorzichtig worden.
pi_172883509
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 18:41 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Het is niet zo dat jij constant achteruit aan het rijden bent, dus die wisser hoeft niet constant aan.
Af en toe even wissen is meer dan genoeg.

Het tweede ruitje onder de achterspoiler van mijn auto heeft het zelfde probleem als jouw hele achterruit en daar zit geen wisser op. Ook daar valt wekenlang prima doorheen te kijken, alleen in de winter wil dat nog weleens erg ondoorzichtig worden.
Neuh, maar ik heb wel zo'n ding binnenin de auto hangen waar ik regelmatig in kijk om verkeer achter mij ook in de gaten te kunnen houden. Heb ik geen klap aan als de achterruit ondoorzichtig is. En zoals ik al zei, in de C-Max (en de Stilo van een kennis van mij) tijdens een fatsoenlijke regenbui gebeurt dat zo snel dat de achterwisser rustig aan kan blijven staan.

Nogmaals, auto's zijn niet allemaal hetzelfde.
pi_172884125
quote:
0s.gif Op donderdag 3 augustus 2017 18:17 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Ik heb 25 jaar in een autobedrijf gewerkt, ongeveer 5% van de omzet van ruitenwissers betrof het achterwissertje. Op mijn huidige auto die om en nabij de ton gelopen heeft zit nog steeds de originele achterwisser, terwijl de wissers voor al drie keer vervangen zijn.
Ik heb het over de interval modus van de achterruitwisser
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')