Echte koningen rijden vooraan in de file.quote:
Ja ik ook. Rij jij wel es auto?quote:Op donderdag 3 augustus 2017 16:23 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Het gaat hier over de achterwisser.
Ik heb 25 jaar in een autobedrijf gewerkt, ongeveer 5% van de omzet van ruitenwissers betrof het achterwissertje. Op mijn huidige auto die om en nabij de ton gelopen heeft zit nog steeds de originele achterwisser, terwijl de wissers voor al drie keer vervangen zijn.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 18:10 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Ja ik ook. Rij jij wel es auto?
Simpele aerodynamica, vrind. Tijdens het rijden duw je de lucht om je auto heen; hiermee creëer je een hogedrukgebied aan de voorkant en een lagedrukgebied aan de achterkant van de auto. Dat laatste zorgt ervoor dat luchtstromingen weer naar de achterzijde van de auto wordt gezogen ipv soepel af te vloeien (wat ook weerstand oplevert en invloed heeft op je verbruik). Bij auto's met een betrekkelijk rechte, vlakke achterkant is dat effect relatief sterk, waardoor water afkomstig van het dak en dat is opgespat door de achterbanden in die luchtstromen mee wordt gepakt en tegen de wordt achterruit geworpen.quote:
Omdat dus lang niet alle auto's ze even hard nodig hebben (of überhaupt hebben). Bovendien zijn schrale achterwissers geen APK-afkeurpunt.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 18:17 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Ik heb 25 jaar in een autobedrijf gewerkt, ongeveer 5% van de omzet van ruitenwissers betrof het achterwissertje. Op mijn huidige auto die om en nabij de ton gelopen heeft zit nog steeds de originele achterwisser, terwijl de wissers voor al drie keer vervangen zijn.
Ik, gebruik hem heel vaak.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 15:12 schreef Fer het volgende:
Wie rijdt er dan met zijn achterwisser aan? Enige reden dat mijne wist is dat het vanzelf gaat als ik hem in achteruit zet.
Het is niet zo dat jij constant achteruit aan het rijden bent, dus die wisser hoeft niet constant aan.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 18:32 schreef Dingest het volgende:
[..]
Simpele aerodynamica, vrind. Tijdens het rijden duw je de lucht om je auto heen; hiermee creëer je een hogedrukgebied aan de voorkant en een lagedrukgebied aan de achterkant van de auto. Dat laatste zorgt ervoor dat luchtstromingen weer naar de achterzijde van de auto wordt gezogen ipv soepel af te vloeien (wat ook weerstand oplevert en invloed heeft op je verbruik). Bij auto's met een betrekkelijk rechte, vlakke achterkant is dat effect relatief sterk, waardoor water afkomstig van het dak en dat is opgespat door de achterbanden in die luchtstromen mee wordt gepakt en tegen de wordt achterruit geworpen. [ afbeelding ]
In de Xsara Picasso van mijn ouders had ik de achterwisser alleen nodig als ik de achterruit eens schoon wilde maken. Nu hebben ze een Ford C-Max, met een vrij rechte klep, en bij elke beetje stevige regenbui moet die standaard aanstaan anders zie ik er niets meer door. De achterwisser daarop heeft zelfs twee standen.
De Saab 95 (1959-1980) had trouwens een aflopende gleuf in de achterrand van het dak zodat, als een soort spoiler, de luchtstroom over de auto heen langs de achterruit geblazen werd om deze zo schoon te houden.
[..]
Omdat dus lang niet alle auto's ze even hard nodig hebben (of überhaupt hebben). Bovendien zijn schrale achterwissers geen APK-afkeurpunt.
Neuh, maar ik heb wel zo'n ding binnenin de auto hangen waar ik regelmatig in kijk om verkeer achter mij ook in de gaten te kunnen houden. Heb ik geen klap aan als de achterruit ondoorzichtig is. En zoals ik al zei, in de C-Max (en de Stilo van een kennis van mij) tijdens een fatsoenlijke regenbui gebeurt dat zo snel dat de achterwisser rustig aan kan blijven staan.quote:Op donderdag 3 augustus 2017 18:41 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Het is niet zo dat jij constant achteruit aan het rijden bent, dus die wisser hoeft niet constant aan.
Af en toe even wissen is meer dan genoeg.
Het tweede ruitje onder de achterspoiler van mijn auto heeft het zelfde probleem als jouw hele achterruit en daar zit geen wisser op. Ook daar valt wekenlang prima doorheen te kijken, alleen in de winter wil dat nog weleens erg ondoorzichtig worden.
Ik heb het over de interval modus van de achterruitwisserquote:Op donderdag 3 augustus 2017 18:17 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Ik heb 25 jaar in een autobedrijf gewerkt, ongeveer 5% van de omzet van ruitenwissers betrof het achterwissertje. Op mijn huidige auto die om en nabij de ton gelopen heeft zit nog steeds de originele achterwisser, terwijl de wissers voor al drie keer vervangen zijn.
Het milieu-gedram slaat inderdaad op sommige punten net iets te ver door ja.quote:Op zondag 11 februari 2018 20:32 schreef Ridocar het volgende:
Schop. En een irritatie van m'n werkauto ('12 Actros 963 1842)
Koelvloeistof laag? Olie op? Lekke banden? Storing aan de verlichting? Allemaal geen punt. Je kunt in ieder geval doorrijden.
Maarrrrrr: Adblue storing? Twee meldingen op je dash, emissielampje brandt continu, en je motor wordt geknepen. Want MILIEU!!! SCHADELIJKE UITLAATGASSEN! DOOD EN VERDERF!
Dat zou je ook allemaal via de buitenspiegels moeten kunnen zienquote:Op donderdag 3 augustus 2017 18:40 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Ik, gebruik hem heel vaak.
- om te weten wie achter me niet kan rijden.
- om te weten wat achter me zit
- om te weten wie van rijbaan wisselt
1 plastic clipje los en je kun er prima bij.. 5 min per kant...quote:Op donderdag 29 juni 2017 21:59 schreef marc0871 het volgende:
Honda Jazz uit '04.
Voorop gesteld; fijne auto. Ruim, praktisch, zit goed en stuurt gewoon fijn.
Je moet wel een beetje gas geven bij wegrijden, anders slaat de motor af. Klein motortje, he.
Maar het grootste probleem vind ik zelf, dat ik niet eens een kapot bolletje van de koplampen kan vervangen. Je kan er gewoon niet bij.
Bij een plaatselijke garage zijn ze er met z'n tweeen, 3 kwartier mee bezig geweest.
Eerst van boven van alles aan het losmaken geweest om er bij te komen.
Toen zijn ze vanaf de onderkant gaan kijken en hebben de wielkast opengemaakt.
Daarna konden ze er bij komen.
Maar toen moest alles weer in elkaar gezet worden.
3 Kwartier. Met 2 man. Voor een bolletje van 7,50. Die je geacht wordt langs de kant van de weg, in het donker, er zelf in te kunnen zetten
Voor de rest ben ik er wel blij mee.
Is gewoon een kwestie van motorschade voorkomen..quote:Op zondag 11 februari 2018 20:32 schreef Ridocar het volgende:
Schop. En een irritatie van m'n werkauto ('12 Actros 963 1842)
Koelvloeistof laag? Olie op? Lekke banden? Storing aan de verlichting? Allemaal geen punt. Je kunt in ieder geval doorrijden.
Maarrrrrr: Adblue storing? Twee meldingen op je dash, emissielampje brandt continu, en je motor wordt geknepen. Want MILIEU!!! SCHADELIJKE UITLAATGASSEN! DOOD EN VERDERF!
Het stomme is dat dingen als koelvloeistof en olie juist belangrijk zijn voor de bedrijfszekerheid van de motor, en dat Adblue (of eigenlijk een ureumoplossing) daar geen ene zak mee te maken heeft. Het goedje wordt direct in het uitlaatsysteem ingespoten en is puur bedoeld om de uitlaatgassen na te behandelen. Zonder Adblue rijdt kan het hok prima rijden (maar haalt 'ie natuurlijk niet de Euro 6-norm)quote:Op maandag 12 februari 2018 00:16 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Is gewoon een kwestie van motorschade voorkomen..
of je brengt hem eens naar de fietsenmaker als je er zelf niks aan wilt doen.quote:Op maandag 12 februari 2018 10:06 schreef Shittieboy het volgende:
Bij alles op of onder het vriespunt vriezen de versnellingen vast, achteras is krom, remmen willen nog wel eens blokkeren, lampen werken niet meer en stuur schiet met een drempeltje nog wel eens los.
Zodra het kan maar eens upgraden naar een model met motor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |