abonnement Unibet Coolblue
pi_170020842
Hoe begin je, een project-topic. pff geen idee, ik ben niet zo'n typer, en of een prater maar ik lees altijd graag de projecten van andere, dus dan moet ik zelf ook maar input geven.

Hoe begin je een project-topic, nouja het begint natuurlijk met de aanschaf van een Klushuis. Vriendin en ik hebben altijd al de ambitie gehad om een leuk klusproject aan te schaffen, een langgevelboerderij moest het worden over 10 jaar als we tijd en geld hadden. Alleen de markt bleef gunstig en het bloed kroop waar het niet kon gaan, dus toch maar eerder op zoek naar een pand. Budget uiteraard wat minder maar toch eens kijken of we wat konden vinden. Boerderij 1, te klein, boerderij 2, niet karakteristiek genoeg, boerderij 3, net verkocht voordat we konden bezichtigen, boerderij 4, te veel bouwval.

Maar vooruit wie A zegt, moet ook B zeggen dus eigen huis toch maar te koop gezet, en hopen dat er iets moois voorbij komt. En toen kwam mijn vriendin aan met dit.

http://www.funda.nl/koop/(...)oude-postelseweg-20/

Mmm geen boerderij maar wel leuk, een oude winkel. Toch maar een afspraak maken.

A fijn, genoeg geluld, gistermiddag ons eigen huis verkocht, en vandaag deze winkel gekocht. Alle papieren moeten nog ingevuld worden maar de overeenkomst is bereikt.

Klein detail, de winkel heb ik wel moeten overnemen met alle nog aanwezige inventaris erbij, dus mocht iemand nog een slagerstoonbank zoeken, of op zoek zijn naar koelvitrine uit de jaren 60?? Doe een bod.

En in cijfers wat hebben we nu gekocht?
Nouja een stukje grond van 684m2
met daarop een oude winkel inclusief woonhuis, met een oppervlak van in totaal 367m2 en een inhoud van 1400m3, gebouwd vanaf 1911, met tal van verbouwingen, aanbouwen, en aanpassingen. En dus inderdaad een halve inventaris.

Foto's ter illustratie.

huidige woonkamer

huidige keuken

het winkelgedeelte

het vooraanzicht

de garage

1 van de 7 slaapkamers

de hallucinerende badkamer

1 van de drie zolders (deze is boven het woonhuis/voorkant winkel, nog 1 boven de garage en 1 boven de achterkant winkel)

de tuin

en de plattegronden ter illustratie



al wat voorzichtige plannen voor de beneden-verdieping gemaakt in sketchup.



Ow en als jullie zeggen te veel gelul, of dit wil ik weten of zus of zo, vraag gerust. Ik ben niet zo'n typer, maar ik doe mijn uiterste best.
pi_170021328
Dit klinkt als een mooi project! Ga je zelf alles doen of besteed je veel uit?
pi_170021540
Wat een heerlijk project!
pi_170021563
Wel gecontroleerd wat het bestemmingsplan zegt over wonen in het winkelgedeelte? De makelaar zegt wel dat het geen probleem is maar die jongens en meisjes zijn daar soms wat erg positief over in de verkoopfolder......
pi_170021827
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 16:22 schreef Randy_S het volgende:
Dit klinkt als een mooi project! Ga je zelf alles doen of besteed je veel uit?
We gaan zo veel mogelijk zelf doen, maar ook wel het één en ander uitbesteden.
Sloopwerk, voorzetwandjes, nieuwe electra, isoleren. dat soort werk doe ik zelf

Nieuwe geisoleerde betonvloer laten storten, stucwerk, nieuwe kozijnen plaatsen zijn dingen die we uitbesteden.

Bestemmingsplan is wonen, dat hebben we even gechecked inderdaad.

Plan is om gedurende verbouwing gewoon boven te gaan wonen, en dan langzaam alles stap voor stap aan te pakken.

Ik wil het wel in 1 keer goed doen. Dus ook een keuken (maatwerk waarschijnlijk) zal ik gaan laten plaatsen, zonde als dat het net niet wordt door het zelf te doen. Ook aan tegelen begin ik niet zelf.
pi_170021921
*volgt uiteraard.
Leuk pand met veel potentie.
pi_170021943
Boeiend. Je had al een vraag over asbest in die dak-platen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_170022120
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 15:57 schreef Legwieh het volgende:

de hallucinerende badkamer
Ik moest lachen :D

Mooi project! Zo zie je maar hoe je door breder te kijken alsnog iets kan vinden wat òòk aan je wensen voldoet.

*volg*
Somebody that I used to know
pi_170023630
quote:
2s.gif Op woensdag 5 april 2017 17:03 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Ik moest lachen :D

Mooi project! Zo zie je maar hoe je door breder te kijken alsnog iets kan vinden wat òòk aan je wensen voldoet.

*volg*
Ik ook toen ik er binnenstapte. echt je wordt er compleet draaierig van als je daar binnen stapt.
Wat wel bijzonder is, dat hoewel de tegeltjes minstens 30 jaar oud zijn, ze echt nog in perfecte staat zijn, perfect glanzend, geen doffe plekken of beschadigingen en keurig nette voegen.

sowieso is het huis met redelijk veel degelijkheid gebouwd, zo zijn de kozijnen ontzettend lelijk maar keihard en strak in de (100 lagen) rambobeits.
pi_170023760
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 18:18 schreef Legwieh het volgende:

sowieso is het huis met redelijk veel degelijkheid gebouwd, zo zijn de kozijnen ontzettend lelijk maar keihard en strak in de (100 lagen) rambobeits.
Hopelijk zijn het niet de 100 lagen Rambobeits die de kozijnen overeind houden ;)
pi_170023951
Gaaf, veel potentie! Ik volg ook :W
Laat die handjes wapperen!
pi_170023956
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 18:18 schreef Legwieh het volgende:

[..]

sowieso is het huis met redelijk veel degelijkheid gebouwd, zo zijn de kozijnen ontzettend lelijk maar keihard en strak in de (100 lagen) rambobeits.
Dus oerdegelijk, maar ze gaan er toch uit? :+
Somebody that I used to know
pi_170025466
Wat een ruimte :D

Maar ook een mega project.
Volg graag je vorderingen.
Realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol
pi_170026208
quote:
2s.gif Op woensdag 5 april 2017 18:33 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Dus oerdegelijk, maar ze gaan er toch uit? :+
Jeps, de meeste kozijnen gaan vervangen worden, behalve die met glas-in-lood, en de achterdeur en de garagedeur.
  Moderator woensdag 5 april 2017 @ 19:59:57 #15
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_170026230
Ik mis eigenlijk nog een foto van de voormalige winkelinventaris !

Prachtig project ! ^O^ Succes ! *O*
pi_170026415
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 19:59 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik mis eigenlijk nog een foto van de voormalige winkelinventaris !

Prachtig project ! ^O^ Succes ! *O*
hier rechts achter in het hoekje bijvoorbeeld


helaas nog geen echte foto's van gemaakt want ik ging er in eerste instantie vanuit dat het allemaal verwijdert zou worden voor verkoop, maar dat is niet het geval.

Na mijn vakantie spreek ik met de verkopende partij af om één ander door te nemen. ik hoop dan ook de tijd te hebben om meer foto's te schieten van al het moois in de winkel van sinkel uhhh Legwieh
pi_170026506
Ben benieuwd naar de foto's van alles wat er van de winkel is achtergebleven.
enig idee wat je voor de koeling wilt hebben?
staat er toevallig ook nog een oud hakblok?

Succes met het project!
ka·na·rie de; m -s geel vogeltje, populair als huisdier
pi_170026596
Niks met het huis te maken. Maar van wie is die Kadett station? :@
pi_170026762
quote:
1s.gif Op woensdag 5 april 2017 20:11 schreef GM78 het volgende:
Niks met het huis te maken. Maar van wie is die Kadett station? :@
nu je het zegt, in de gauwigheid dacht ik altijd dat t een volvo station was. Die was van de oude eigenaar, maar die zit dus helaas niet bij de koop in.
pi_170027239
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 20:16 schreef Legwieh het volgende:

[..]

nu je het zegt, in de gauwigheid dacht ik altijd dat t een volvo station was. Die was van de oude eigenaar, maar die zit dus helaas niet bij de koop in.
Is inderdaad jammer, die had ik graag van je overgenomen O+
In ieder geval succes met je huisje ^O^
pi_170028270
Oh, da's heel wat anders dan een boerderij :D.
Ik kijk graag mee!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_170031071
Heel veel potentie, ik volg ook, onwijs veel ruimte.
Al een idee van de indeling, dit is 3-4 x een normaal huis, krijg je een hele grote woonkamer of zijn er andere plannen?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  donderdag 6 april 2017 @ 06:44:43 #23
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_170034563
Knap project. Het is zeker een ruimte met veel potentie en ik ben reuze nieuwsgierig naar wat jullie ervan gaan maken! Heel veel succes!
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  Moderator donderdag 6 april 2017 @ 07:00:23 #24
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170034611
Ongegeneerde teeveepee. Hoort die kut Kadet (©Youp van 't Hek) ook bij het inventaris?

Edit: beter lezen :')
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_170035074
quote:
2s.gif Op woensdag 5 april 2017 22:22 schreef junkiexp het volgende:
Heel veel potentie, ik volg ook, onwijs veel ruimte.
Al een idee van de indeling, dit is 3-4 x een normaal huis, krijg je een hele grote woonkamer of zijn er andere plannen?
Zie de sketchup tekeningen. de volledige winkel, wordt 1 grote ruimte, met een soort afscheiding van stalen kozijnen, om zo een zitgedeelte en een eetkamer/woongedeelte te creëren.

De ruimte achter de keuken blijft origineel (is nu woonkamer) en wordt kantoorruimte. Ik werk regelmatig vanuit huis en vind het wel leuk om 1 ruimte nostalgisch te laten, en ach we hebben toch plek zat.

Ik ga nog wel even een keer een uurtje zitten met een binnenhuisarchitecte om te kijken of zij nog spannende dingen heeft waarvan ze zegt ik zou dit echt anders aanpakken. Maar ik vond persoonlijk wel dat ik er een vrij goede kijk op heb. Maar iedereen die wil mag commentaren leveren hier hoor. Hoe meer inzichten hoe beter.
pi_170035113
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2017 08:20 schreef Legwieh het volgende:
aar iedereen die wil mag commentaren leveren hier hoor. Hoe meer inzichten hoe beter.
Op de eerste foto zie ik 3 lindes (?) die heel veel blad hebben en veel licht wegnemen. Op een volgende foto zie ik nog maar twee, kale lindes.

Eén weggehaald? Idee over de laatste 2?

Verder dat dak van de garage: je vraag over asbest in het dakbeschot van de woning....al gekeken naar het dak van de garage.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_170035183
Leuk Project, ben erg benieuwd naar de fotos ;)

Wanneer krijgen je de sleutel en begint de verbouwing?
pi_170035224
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2017 08:25 schreef blomke het volgende:

[..]

Op de eerste foto zie ik 3 lindes (?) die heel veel blad hebben en veel licht wegnemen. Op een volgende foto zie ik nog maar twee, kale lindes.

Eén weggehaald? Idee over de laatste 2?

Verder dat dak van de garage: je vraag over asbest in het dakbeschot van de woning....al gekeken naar het dak van de garage.
Die lindes moeten blijven staan, beschermd dorpsgezicht, maar 1 boom is helaas afgelopen winter overleden. Ik vind het niet erg dat ze er staan vind het wel mooi.

1 Juni krijgen we als het goed is de sleutels en dan gaat ook de verbouwing beginnen.
  Knikkerking donderdag 6 april 2017 @ 08:52:32 #29
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_170035285
Wow, heel gaaf _O_

Wat een plaats... *droomdroom* O-)

Heel veel succes, en de Volgmodus staat aan ^O^
pi_170036770
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2017 15:57 schreef Legwieh het volgende:

al wat voorzichtige plannen voor de beneden-verdieping gemaakt in sketchup.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Goed het 'probleem' met die 4 balken opgelost zo! Ik zou zelf wel uit laten zoeken of misschien een van de vier nog weg zou kunnen omdat die nu midden in je zithoek staat, maar dat is misschien ook meer persoonlijke voorkeur. Ik hou niet zo van grote pilaren die je beperken en waar je omheen moet lopen/kijken :+. Hebben ze een dragende functie?
pi_170039138
Vet pand zeg! Ik volg ook.
pi_170043023
tof om zoiets te verbouwen *D *volg modus aan!
pi_170043692
Heel gaaf project, wat een ontzettend cool en groot huis kan dit worden! Waar kijk je bij de tuin tegenaan? Dat witte gebouw bedoel ik.
pi_170044256
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2017 10:37 schreef Chicolade het volgende:

[..]

Goed het 'probleem' met die 4 balken opgelost zo! Ik zou zelf wel uit laten zoeken of misschien een van de vier nog weg zou kunnen omdat die nu midden in je zithoek staat, maar dat is misschien ook meer persoonlijke voorkeur. Ik hou niet zo van grote pilaren die je beperken en waar je omheen moet lopen/kijken :+. Hebben ze een dragende functie?
De balken zijn inderdaad dragend, dus het lijkt me slim om ze te laten staan. Midden in de zithoek valt mee, dat is meer een soort leeszitje, de echte zithoek komt aan de andere kant, daar waar de bank en de grote houthaard staat.

quote:
1s.gif Op donderdag 6 april 2017 08:52 schreef Atmoz het volgende:
Wow, heel gaaf _O_

Wat een plaats... *droomdroom* O-)

Heel veel succes, en de Volgmodus staat aan ^O^
Weet jij ook eens hoe het is om te dromen, wij dromen genoeg bij het zien van al die skills van jouw in je klustopic.

quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2017 16:15 schreef exode het volgende:
Heel gaaf project, wat een ontzettend cool en groot huis kan dit worden! Waar kijk je bij de tuin tegenaan? Dat witte gebouw bedoel ik.
Dat witte gebouw bestaat dus helemaal niet. lijkt wel een fout, der staat daar wel een schuur maar die staat iets anders, en die is ook niet zo groot. Geen idee vanwaar die witte vlek in de foto, er zijn ook geen bouwplannen of iets dergelijks op die plek. Sterker nog vanaf ons pand is het beschermd dorpsgezicht dus bijbouwen is erg lastig.

Hopelijk doen ze niet al te moeilijk over de ramen aan de voorzijde die wij iets willen vergroten, want ook dat zal door de welstand getoetst moeten worden, maar de eerste reacties van de gemeente waren positief.

Afspraak met de binnenhuis architecte is inmiddels gepland, en ik had vooruitlopend op onze aankoop al een cadeautje gekocht voor mijn vriendin, en toevallig vandaag opgehaald.
pi_170069695
Mooi project!
Check ook even het bag register of alles als woning geregistreerd staat. Ik heb ooit een garage verbouwd tot woonhuis, de bestemming was wonen echter in het bag register stond een bedrijfsfunctie.
Dit heeft nog wat moeite en geld gekost om recht te trekken, maar aangezien het bij jou sowieso gedeeltelijk een huis is zal dat wel meevallen.
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
  Moderator vrijdag 14 april 2017 @ 08:37:46 #36
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_170338414
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2017 08:37 schreef Vonkenboer het volgende:
Ben eigenlijk wel benieuwd of er hier al vorderingen zijn :@
oeps, je berichtje helemaal over het hoofd gezien, was te druk met in de Dominicaanse zon liggen.
Gisteren teruggekomen van een weekje vakantie (geboekt voordat we bedacht hadden een huis te gaan kopen).

Vandaag dus officieel de koopcontracten gaan tekenen samen met de verkopende partij. Leuk om de verkopers ook eens te ontmoeten. Verkopende partij zijn erfgenamen en het huis is al sinds de bouw (1911) in de familie. Leuk om hun zo ook eens te spreken.

Toen we toch daar waren om te tekenen, gelijk volop maten genomen, en nog wat extra foto's gemaakt.

Om jullie wachten te belonen zal ik er vast 1 delen.

De huidige woonkamer, dit zal grotendeels origineel blijven, en ter zijner tijd mijn kantoor worden.

ow en nog een vordering. in de categorie wie niet sterk is, moet een steekwagentje kopen.

Gaat me straks met t verhuizen een halve hernia schelen had ik zo bedacht. Ff opgepikt van marktplaats
pi_170339018
Leuk project Legwieh ^O^
pi_170339133
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2017 20:46 schreef ColtZ40 het volgende:
Leuk project Legwieh ^O^
Ik zit net te denken, ColtZ40 ken ik die niet ergens van.
heb jij niet ooit de oude aanhanger van mijn ouders gekocht? Heb hem nu eigenlijk nodig, kan ik hem niet een maandje of 8 lenen? ;-P
  Moderator woensdag 19 april 2017 @ 21:49:24 #40
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_170342457
Ik ben benieuwd wat dat gaat worden, ik heb me al 10 jaar afgevraagd wat daar nog gebeurde bij de Casper.
Toevallig een paar dagen terug nog over gehad met wat maten, binnenkort is er weer de dorpsquiz en een van de vragen kan zomaar zijn wie de laatste eigenaar was.
Maar je hebt een schitterend dorp uitgekozen, mooiste plekje op aarde :7
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  Moderator woensdag 19 april 2017 @ 22:22:06 #42
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_170342636
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 22:17 schreef densmee het volgende:
Ik ben benieuwd wat dat gaat worden, ik heb me al 10 jaar afgevraagd wat daar nog gebeurde bij de Casper.
Toevallig een paar dagen terug nog over gehad met wat maten, binnenkort is er weer de dorpsquiz en een van de vragen kan zomaar zijn wie de laatste eigenaar was.
Maar je hebt een schitterend dorp uitgekozen, mooiste plekje op aarde :7
Iets in de post hierboven mij geeft mij de indruk dat jullie dorpsgenoten zijn _O- ;)
pi_170347122
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 22:17 schreef densmee het volgende:
Ik ben benieuwd wat dat gaat worden, ik heb me al 10 jaar afgevraagd wat daar nog gebeurde bij de Casper.
Toevallig een paar dagen terug nog over gehad met wat maten, binnenkort is er weer de dorpsquiz en een van de vragen kan zomaar zijn wie de laatste eigenaar was.
Maar je hebt een schitterend dorp uitgekozen, mooiste plekje op aarde :7
Ik zit even te kijken, en de dorpsquiz is na de overdracht, dus die vraag moet je kunnen beantwoorden ;-)

quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 22:22 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Iets in de post hierboven mij geeft mij de indruk dat jullie dorpsgenoten zijn _O- ;)
Iets in die post geeft me aan, dat ik moet oppassen moet ik zeg, anders ben ik straks na mijn inburgeringscursus niet alleen beroemd maar ook berucht ;-) (Woon nu nog in een ander dorp)
pi_170379314
O hey dit wil ik volgen O+
  Moderator vrijdag 21 april 2017 @ 17:54:45 #45
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_170385792
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2017 12:25 schreef Puala het volgende:
O hey dit wil ik volgen O+
Ben ook nieuwsgierig naar de sloopwerkzaamheden ;)
pi_170386820
Minder lullen, meer slopen >:)
Laat die handjes wapperen!
  vrijdag 21 april 2017 @ 18:53:08 #47
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_170386855
Er valt niks te slopen als je de sleutels pas 1 juni krijgt :+
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_170387214
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 20:49 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Ik zit net te denken, ColtZ40 ken ik die niet ergens van.
heb jij niet ooit de oude aanhanger van mijn ouders gekocht? Heb hem nu eigenlijk nodig, kan ik hem niet een maandje of 8 lenen? ;-P
Bijna gekocht ;)

Ben je een tijdje geleden tegengekomen bij MotoPort met je mt03 ^O^
pi_170387984
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 april 2017 19:06 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

Bijna gekocht ;)

Ben je een tijdje geleden tegengekomen bij MotoPort met je mt03 ^O^
Bijna gekocht dan, wel contact gehad dan destijds? Weetniet meer is lang geleden. Ik heb geen motor dus dat lijkt me sterk.
pi_170388007
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 april 2017 18:53 schreef laziness het volgende:
Er valt niks te slopen als je de sleutels pas 1 juni krijgt :+
Kan vast iets slopen, maar het juiste nog niet inderdaad. Morgen afspraak met de binnenhuisarchitecte om te kijken of die nog verbeteringen weet aan te brengen in onze plannen. En inmiddels ook druk bezig met de verbouwplanning.
pi_170388126
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 april 2017 19:36 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Bijna gekocht dan, wel contact gehad dan destijds? Weetniet meer is lang geleden. Ik heb geen motor dus dat lijkt me sterk.
Heb hem helemaal van je gekocht. :@

Die kerel bij motoport was tostitijd.. _O-
pi_170393074
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 april 2017 19:44 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

Heb hem helemaal van je gekocht. :@

Die kerel bij motoport was tostitijd.. _O-
Nice! Heb je hem nog? Ben wel benieuwd.
Oude herinneringen aan dat ding, achter de Peugeot 205 met dat karretje naar zuid-Frankrijk, prachtig!
pi_170397127
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 april 2017 22:43 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Nice! Heb je hem nog? Ben wel benieuwd.
Oude herinneringen aan dat ding, achter de Peugeot 205 met dat karretje naar zuid-Frankrijk, prachtig!
Nee, 2 keer gebruikt 2 keer een lekke band. :D

Weg laten rotten in de tuin en later het onderstel aan de buurman gegeven die hem een 2e leven heeft gegeven.
pi_170397491
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 april 2017 06:56 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

Nee, 2 keer gebruikt 2 keer een lekke band. :D

Weg laten rotten in de tuin en later het onderstel aan de buurman gegeven die hem een 2e leven heeft gegeven.
Daar gaan de oude herinneringen 😂😂😂
pi_170404519
Vandaag een gesprek gehad met een interieurarchitecte, en besproken dat we regelmatig samen overleg gaan houden om te kijken wat we willen en of we de goede kant op gaan. Willen alles zelf gaan organiseren maar soms is het wel fijn als iemand een keertje meekijkt, met uitzoeken van het kleurenpalet, een lichtplan of hoe sommige dingetjes aan te pakken. Daarnaast de lijst met dingen die we allemaal willen gaan aanpakken gemaakt en een planning gemaakt. We gaan zeker wel tot in het voorjaar van 2018 bezig zijn voordat alles echt klaar is, maar we hopen wel dat de keuken erin gaat voor de kerst, en dat dan ook de haard brand, zodat we in elk geval kunnen eten en op een berenvelletje voor de haard kunnen liggen (of is het berevelletje?)

Nouja misschien zijn jullie ook wel benieuwd wat we allemaal op het lijstje hebben gezet. En misschien hebben we wel dingen over het hoofd gezien, in dat geval, roept u maar en vul gerust aan.

Vooraf
Tekeningen maken
Adreswijzigingen doorgeven
Telefoon internet tv omzetten
Nieuw huis verzekeren
Oude verzekeringen opzeggen
Lichtplan maken
Electraplan maken
Kleurenpalet bepalen
Vergunningen aanvragen (gevel/constructie/kap)
Gas/water/licht regelen
Verhuisdozen regeleN
Busje kopen
Aanhanger kopen
Gereedschap kopen

Algemeen
Verkopen oude spullen
Containers bestellen

Boven
Kapotte dakpannen vervangen
Dak woonhuis isoleren
Strippen boven verdieping
Nieuwe dakramen plaatsen
Wandjes slaapkamer/inloopkast maken
Electra-leidingen boven slijpen en leggen
Afvoeren maken 2e badkamer
Afvoeren maken wasmachine en droger
Kozijnen plaatsen boven (uitbesteden)
stucen boven (uitbesteden)
Schilderen wanden en plafonds boven
Laminaat leggen boven
Inloopkast maken
Schilderen buiten dakgoten/dakkapel

Badkamer
Badkamer slopen
Badkamer sanitair plaatsen (utibesteden)
Badkamer stucen (uitbesteden)
Badkamer tegelen (uitbesteden)
Afmonteren badkamer

Woonkamer/keuken
Spouwmuur isoleren (uitbesteden)
Draagbalk incl kolommen plaatsen (uitbesteden)
Slopen winkelluifel
Tussenwand winkel/hal slopen
Beneden verdieping strippen
Trap kaal halen
Dak winkel isoleren
Vloer woonkamer slopen en uitgraven
Nieuwe electra aanleggen (vloer)
Leidingen ten behoeven van keuken leggen
Externe beluchting haard maken
Nieuwe constructie vloer storten
Voorzetwandjes + isoleren woonkamer
Electra aanleggen (wanden)
Nieuwe meterkast plaatsen
Kozijnen verwijderen
Kozijnen uitzagen
Nieuwe kozijnen plaatsen (uitbesteden)
Wc slopen en opbouwen
Stucen beneden (uitbesteden)
Cv-ketel + warmtepomp installeren (uitbesteden)
Vloerverwarming leggen (uitbesteden)
Woonbeton vloer storten( uitbesteden)
Haard plaatsen inclusief rookkanaal
Schilderen wanden en plafonds beneden
Gang en hal tegelen (uitbesteden)
Trap opknappen
Keuken plaatsen (uitbesteden)
Afmonteren electra

Kantoor
Dubbel glas kantoor plaatsen (uitbesteden)
Haard plaatsen kantoor
Schilderen kantoor

Garage
Plafond garage slopen
Dak garage opnieuw bedekken (uitbesteden)
Lichtkoepel garage vervangen
Garage dak isoleren
Nieuw plafond garage
Garage schoonmaken
Keuken in garage creëren (om tijdelijk te kunnen koken)
Spouwmuur isolatie aanbrengen
Schilderen garage

Ow en ik ben nu by the way de mensen al beu die het vragen of ik zo handig ben omdat ik aan zo'n groot project ga beginnen. Dus voor iedereen die vraag stelt of wil stellen: "Ben je echt zo handig?"

Geen idee, daar gaan we vanzelf achter komen over een jaar weet ik het je te vertellen, en anders stuur je John Williams maar.
pi_170405204
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2017 15:26 schreef Legwieh het volgende:
en dat dan ook de haard brand, zodat we in elk geval kunnen eten en op een berenvelletje voor de haard kunnen liggen (of is het berevelletje?)
volgens de spellingsregels is het berenvelletje ;)
quote:
Ow en ik ben nu by the way de mensen al beu die het vragen of ik zo handig ben omdat ik aan zo'n groot project ga beginnen. Dus voor iedereen die vraag stelt of wil stellen: "Ben je echt zo handig?"

Geen idee, daar gaan we vanzelf achter komen over een jaar weet ik het je te vertellen, en anders stuur je John Williams maar.
Hele vervelende vraag inderdaad }:|

Het is een flinke lijst, maar met een goede planning komt dat vast goed! ^O^
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
pi_170406525
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2017 15:26 schreef Legwieh het volgende:

Ow en ik ben nu by the way de mensen al beu die het vragen of ik zo handig ben omdat ik aan zo'n groot project ga beginnen. Dus voor iedereen die vraag stelt of wil stellen: "Ben je echt zo handig?"

Geen idee, daar gaan we vanzelf achter komen over een jaar weet ik het je te vertellen, en anders stuur je John Williams maar.
Met die instelling alleen al komt het goed.. Je wordt handig door dingen te doen. Het enige dat je moet bewaken is het eindresultaat. Als je je leermomenten niet teveel invloed laat hebben op het eindresultaat, wat kan er dan misgaan? Succes, mooi project!
pi_170496076
Inmiddels ben ik bezig met een electra c.q. verlichtingsplan voor de beneden etage.

Ik neig momenteel naar op zoveel mogelijk plekken 3-dubbele stopcontacten, en boven het aanrecht 2x 4dubbel stopcontact.

Op een aantal plekken zal ik dan 1 stopcontact laten vervallen voor of UTP of Coax.

Is dit slim of zeggen jullie beter gaan voor 4-dubbele WCD's of is 2 al meer dan prima.
momenteel zit ik op 23 Wcd's in de woonkeuken (+/- 110m2)

Daarnaast dacht ik aan 1 rookmelder bij de voorkeur, 1 rookmelder bij de achterdeur en 1 bij de trapopgang.

Alle stopcontacten op 30cm hoogte, schakelaars op 105cm?

Doe ik dit zo een beetje wijs of zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
  woensdag 26 april 2017 @ 12:44:47 #59
211963 contactdoos
Altijd onder spanning..
pi_170497239
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 11:48 schreef Legwieh het volgende:
Inmiddels ben ik bezig met een electra c.q. verlichtingsplan voor de beneden etage.

Ik neig momenteel naar op zoveel mogelijk plekken 3-dubbele stopcontacten, en boven het aanrecht 2x 4dubbel stopcontact.

Op een aantal plekken zal ik dan 1 stopcontact laten vervallen voor of UTP of Coax.

Is dit slim of zeggen jullie beter gaan voor 4-dubbele WCD's of is 2 al meer dan prima.
momenteel zit ik op 23 Wcd's in de woonkeuken (+/- 110m2)

Daarnaast dacht ik aan 1 rookmelder bij de voorkeur, 1 rookmelder bij de achterdeur en 1 bij de trapopgang.

Alle stopcontacten op 30cm hoogte, schakelaars op 105cm?

Doe ik dit zo een beetje wijs of zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
Tof project!

Voor wat betreft de stopcontacten, alles op 30 cm? Dat is lastig met de stofzuiger, in de nieuwbouwwoning die mijn vriendin en ik hebben gekocht zitten de stopcontacten in de verkeersruimten hoger.. Alleen al om die reden..

Zelf geen verstand van, maar klonk heel aannemelijk.

Stoer dat je dit gewoon aanpakt!
pi_170499091
quote:
1s.gif Op woensdag 26 april 2017 12:44 schreef contactdoos het volgende:

[..]

Tof project!

Voor wat betreft de stopcontacten, alles op 30 cm? Dat is lastig met de stofzuiger, in de nieuwbouwwoning die mijn vriendin en ik hebben gekocht zitten de stopcontacten in de verkeersruimten hoger.. Alleen al om die reden..

Zelf geen verstand van, maar klonk heel aannemelijk.

Stoer dat je dit gewoon aanpakt!
Waar de schakelaars zitten zal ik sowieso ook een wcd maken dus die zit dan sowieso op 105cm hoog. Voor de rest
pi_170503178
Gaaf project. Dat hele breek/bouw/klus gedoe is niet zo interessant voor mij, het resultaat wil ik wel heel graag zien!!
  Moderator woensdag 26 april 2017 @ 19:34:11 #62
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_170505652
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 11:48 schreef Legwieh het volgende:
Inmiddels ben ik bezig met een electra c.q. verlichtingsplan voor de beneden etage.

Ik neig momenteel naar op zoveel mogelijk plekken 3-dubbele stopcontacten, en boven het aanrecht 2x 4dubbel stopcontact.

Op een aantal plekken zal ik dan 1 stopcontact laten vervallen voor of UTP of Coax.
Vooral in dit stadium al gaan bedenken hoe je de ruimte gaat inrichten, dat voorkomt dat je later aansluitpunten en stopcontacten hebt zitten op plaatsen waar je ze niet nodig hebt ;).

Heb hier bij onze verbouwing vooral stopcontacten in de hoeken van de ruimte geplaatst, en in het midden van een lange muur; die zitten allemaal op een hoogte van 30 cm hart stopcontact vanaf de vloer gemeten.

In de woonkamer zitten in ieder hoek twee stopcontacten, een al dan niet loze of bedrade leiding met utp of coax, en één inbouwdoos die onderdeel is van een soort van ringleiding, die loopt over de vloer van inbouwdoos naar inbouwdoos naar alle hoeken van de kamer (in een ring :+).

Deze is bedoeld voor eventuele bedrading van luidsprekers.
Hier kun je mijn topic vinden : K&W / Vonkie's eerste woning ! deel 2 - Waar de betonvloer erin zit !

Daarin staat ook nog het één en ander uitgelegd.

Boven het aanrecht heb ik zelf ook 2 keer over 4 stopcontacten zitten en de praktijk wijst uit dat dit meer dan voldoende is. Wel de stopcontacten boven het aanrecht netjes verdelen over twee algemene groepen die bij voorkeur bijvoorbeeld ook nog allebei achter een andere aardlekschakelaar zitten

Vergeet niet dat vaste grootverbruikers in de keuken (oven, vaatwasser, warmhoudlade, magnetron, steamer, quooker, boiler) op een geheel eigen groep aangesloten moeten worden.
De stelregel is alles met een vermogen groter dan 2000W, al lijkt het erop dat men daar tegenwoordig wat flexibeler mee omgaat.

quote:
Is dit slim of zeggen jullie beter gaan voor 4-dubbele WCD's of is 2 al meer dan prima.
momenteel zit ik op 23 Wcd's in de woonkeuken (+/- 110m2)
Zelf vind ik twee in iedere hoek wel voldoende; maar dat is puur uit eigen ervaringen.
Onthou daarbij wel dat je maximaal vijf componenten onder 1 afdekraam kunt plaatsen ;)

Je ontkomt er in een huis toch niet aan om ergens ooit een stekkerblok te gaan gebruiken, daar waar je een desktop pc en toebehoren plaatst, of je televisie met alle toebehoren neer zet.

quote:
Daarnaast dacht ik aan 1 rookmelder bij de voorkeur, 1 rookmelder bij de achterdeur en 1 bij de trapopgang.
Neem aan dat je in jou renovatie gaat kiezen voor gekoppelde rookmelders die 230V gevoed zijn (die hebben allemaal een 9V backup batterij) ?

Rookmelders hangen doorgaans in verkeersruimten (overloop, hal, bovenaan de trap, kelder, dicht bij de wasruimte, en nabij de slaapkamers) maar in ieder geval zeker op elke verdieping.

Vergeet daarbij niet dat rookmelders die gekoppeld worden aan elkaar ook allemaal op dezelfde eindgroep moeten zitten. Anders doen ze het maar één keer, en daarna nooit weer ;)

quote:
Alle stopcontacten op 30cm hoogte, schakelaars op 105cm?

Doe ik dit zo een beetje wijs of zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
Dat is wel de standaard hoogte in de meeste nieuwbouw.
In ieder geval ook een paar stopcontacten in de verkeersruimten maken op 1,05m handig voor de stofzuiger, opladers e.d. ;)
pi_170514813
Ik zie niets in je lijst over de nutsvoorzieningen. Ik ben al 3 maanden bezig, mocht je iets willen veranderen zou ik er vroeg mee beginnen ;)
Spoilers!
pi_170515116
quote:
1s.gif Op donderdag 27 april 2017 09:19 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik zie niets in je lijst over de nutsvoorzieningen. Ik ben al 3 maanden bezig, mocht je iets willen veranderen zou ik er vroeg mee beginnen ;)
Hoe bedoel je? Uiteraard teken ik in mijn electraplan ook water en gaspunten (leidingen in)
  Moderator donderdag 27 april 2017 @ 10:47:38 #65
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_170515699
quote:
1s.gif Op donderdag 27 april 2017 09:54 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? Uiteraard teken ik in mijn electraplan ook water en gaspunten (leidingen in)
Wil je de meterkast verplaatsen ? Of laat je die zitten op de oorspronkelijke plaats ?
pi_170515803
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2017 10:47 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Wil je de meterkast verplaatsen ? Of laat je die zitten op de oorspronkelijke plaats ?
Dit bijvoorbeeld. Wij hebben de groepenkast op de andere wand van de meterkast laten plaatsen. We zijn sinds januari bezig met Enexis om voor elkaar te krijgen dat ze de aansluiting regelen. Men vindt ineens dat de gasleiding niet meer voldoet. Daardoor moet de weg worden opengebroken en daar moet een vergunning voor worden aangevraagd.
Spoilers!
pi_170516337
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2017 10:47 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Wil je de meterkast verplaatsen ? Of laat je die zitten op de oorspronkelijke plaats ?
Die wilde ik eigenlijk laten zitten, tenminste degene waar de stroom binnenkomt. (Ik heb er twee)

Dus alles na de meter wil ik aanpakken. Nieuwe groepenkast enzovoorts.
pi_170516843
quote:
1s.gif Op donderdag 27 april 2017 11:25 schreef Legwieh het volgende:

Die wilde ik eigenlijk laten zitten, tenminste degene waar de stroom binnenkomt. (Ik heb er twee)

Voor normaal huishoudelijk gebruik, heb je aan één genoeg. Scheelt kosten als je de ander opheft.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator donderdag 27 april 2017 @ 12:13:34 #69
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_170517627
quote:
1s.gif Op donderdag 27 april 2017 11:25 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Die wilde ik eigenlijk laten zitten, tenminste degene waar de stroom binnenkomt. (Ik heb er twee)

Dus alles na de meter wil ik aanpakken. Nieuwe groepenkast enzovoorts.
Zijn dat twee aparte verdeelkasten met allebei hun eigen voeding vanuit het net ? Of wordt de ene verdeler door de andere verdeler gevoed ?

Kan mij voorstellen dat het woonhuis en bedrijf ieder hun eigen aansluiting had/heeft.
pi_170531490
Volgens mij voedt de ene de andere maar dat weet ik dus niet zeker.
Als het twee aansluitingen zijn hef ik er inderdaad 1 op.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 28 april 2017 @ 00:18:36 #71
269689 crew  Viv
pi_170535292
Leuk project zeg! O+ Die winkel is echt een tijdscapsule met die oude koeling. Wat gaan jullie boven eigenlijk doen? 7 slaapkamers :o
pi_170569491
Hey legwieh, waarom moet er 200 m² betonvloer uit!

Wat is de reden dat je dat niet gewoon hergebruikt?

Vloerverwarming kun je ook laten infrezen, bijvoorbeeld, als dat je motief is....
Laat die handjes wapperen!
pi_170570351
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 april 2017 19:35 schreef Gieliovd het volgende:
Hey legwieh, waarom moet er 200 m² betonvloer uit!

Wat is de reden dat je dat niet gewoon hergebruikt?

Vloerverwarming kun je ook laten infrezen, bijvoorbeeld, als dat je motief is....
Ik wil graag een geïsoleerde vloer. En de huidige vloer is slechts 8cm beton op zand gestort.
pi_170571118
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2017 00:18 schreef ViviRAWRS het volgende:
Leuk project zeg! O+ Die winkel is echt een tijdscapsule met die oude koeling. Wat gaan jullie boven eigenlijk doen? 7 slaapkamers :o
Dat dacht ik ook al. En als hij niet opschiet, krijgt die Casper-sticker op de voorgevel monumentenstatus. Volgens mij moet het begin jaren 90 geweest zijn dat ik voor het laatst zo'n winkel zag.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_170572652
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 april 2017 20:32 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook al. En als hij niet opschiet, krijgt die Casper-sticker op de voorgevel monumentenstatus. Volgens mij moet het begin jaren 90 geweest zijn dat ik voor het laatst zo'n winkel zag.
In 1995, is de winkel gesloten.
pi_170586870
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2017 00:18 schreef ViviRAWRS het volgende:
Leuk project zeg! O+ Die winkel is echt een tijdscapsule met die oude koeling. Wat gaan jullie boven eigenlijk doen? 7 slaapkamers :o
Heel veel kindjes krijgen, ownee doe toch maar niet.

Plan is om boven de 2 laatste slaapkamers 1 geheel te maken met een soort tussenmuurtje zodat er een slaap/kleedkamer ontstaat, 1 kamer, voor de wasmachine/droger en strijkplank, 2 kamers houden we voorlopig leeg, en van 1 grote slaapkamer plus de kleine kamer, willen we een slaapkamer plus badkamer maken voor eventuele gasten.

Lastig te zien, omdat de ruimtes zo dicht op elkaar zitten, maar bij deze toch even een overzichtje.
  zondag 30 april 2017 @ 16:12:36 #77
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_170586945
3 Grote zolders :D *O* *O*

Fok clubhuis dus :7 ^O^ ^O^

Wanneer kunnen we erin :? :@
pi_170587223
quote:
6s.gif Op zondag 30 april 2017 16:12 schreef ikweethetookniet het volgende:
3 Grote zolders :D *O* *O*

Fok clubhuis dus :7 ^O^ ^O^

Wanneer kunnen we erin :? :@
:'( :'( :'(
pi_170633115
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2017 16:09 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Heel veel kindjes krijgen, ownee doe toch maar niet.

Plan is om boven de 2 laatste slaapkamers 1 geheel te maken met een soort tussenmuurtje zodat er een slaap/kleedkamer ontstaat, 1 kamer, voor de wasmachine/droger en strijkplank, 2 kamers houden we voorlopig leeg, en van 1 grote slaapkamer plus de kleine kamer, willen we een slaapkamer plus badkamer maken voor eventuele gasten.

Lastig te zien, omdat de ruimtes zo dicht op elkaar zitten, maar bij deze toch even een overzichtje.
[ afbeelding ]
Waar is je trap gebleven? Ik zie die nog in je tekening van de bg. Maar in deze tekening komt daar de 2e badkamer voor in de plaats. Ik neem aan dat je de trap dan verplaatst.

Wordt de huidige woonkamer een (hele grote) hal/bijkeuken? Ga je dan ook een nieuwe voordeur maken, zodat die niet meteen in de grootste ruimte van het huis uit komt?
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_170633434
Trouwens nog heel wat anders. Je schreef hierboven dat je alles in 1 jaar wilt doen.

Ga je dan full-time klussen? Of besteed je 80-90% uit? Want het lijkt erg ambitieus, zelfs als je veel uitbesteed.

Anders zou ik zelf eerder in een paar maanden een kleine woon-unit (woonkamer/keuken, slaapkamer, badkamer) creëren/opknappen.
Daar naartoe verhuizen en vervolgens de rest aanpakken. Dat scheelt een hoop dubbele lasten en de haast/stress is dan een stuk lager.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_170633538
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 15:22 schreef PeuRac het volgende:
Anders zou ik zelf eerder in een paar maanden een kleine woon-unit (woonkamer/keuken, slaapkamer, badkamer) creëren/opknappen.
Daar naartoe verhuizen en vervolgens de rest aanpakken. Dat scheelt een hoop dubbele lasten en de haast/stress is dan een stuk lager.
Met het risico dat het daarna járen duurt voordat je het afmaakt. Vraag maar aan de regulars in K&W :+.
  dinsdag 2 mei 2017 @ 17:01:27 #82
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_170635486
Waar heb je het over O-)
Laat die handjes wapperen!
  dinsdag 2 mei 2017 @ 17:32:36 #83
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_170636014
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 15:27 schreef Chicolade het volgende:
Met het risico dat het daarna járen duurt voordat je het afmaakt. Vraag maar aan de regulars in K&W :+.
Dan komt John gewoon ff langs :P
En gaan we naar dit topic :)
TV / [RTL 4] Help, Mijn Man Is Klusser! #22: Nieuw seizoen
pi_170637767
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 15:11 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Waar is je trap gebleven? Ik zie die nog in je tekening van de bg. Maar in deze tekening komt daar de 2e badkamer voor in de plaats. Ik neem aan dat je de trap dan verplaatst.

Wordt de huidige woonkamer een (hele grote) hal/bijkeuken? Ga je dan ook een nieuwe voordeur maken, zodat die niet meteen in de grootste ruimte van het huis uit komt?
rechts naast de 2e badkamer is de trap, die blijft op dezelfde plek, zie ook de originele plattegrond.

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 15:22 schreef PeuRac het volgende:
Trouwens nog heel wat anders. Je schreef hierboven dat je alles in 1 jaar wilt doen.

Ga je dan full-time klussen? Of besteed je 80-90% uit? Want het lijkt erg ambitieus, zelfs als je veel uitbesteed.

Anders zou ik zelf eerder in een paar maanden een kleine woon-unit (woonkamer/keuken, slaapkamer, badkamer) creëren/opknappen.
Daar naartoe verhuizen en vervolgens de rest aanpakken. Dat scheelt een hoop dubbele lasten en de haast/stress is dan een stuk lager.
Zoals omschreven ga ik veel zelf doen maar ook de nodige dingen uitbesteden. Ik ga sowieso in de zomermaanden, 3 maanden lang 4 dagen per week werken, om zo 3 dagen te kunnen klussen.

En wij wonen tijdens het klussen gewoon in het huis, het is er groot genoeg voor. We gaan eerst wonen in de huidige woonkamer, om boven te beginnen en dan werken we langzaam naar beneden.

Ambitie is goed, en ach uitlopen zal het toch wel :D
  dinsdag 2 mei 2017 @ 20:28:03 #85
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_170639763
Misschien iets voor de uitzending in Belgie :?

GEERT HUNAERTS ZOEKT KANDIDATEN VOOR HELP, MIJN MAN IS EEN KLUSSER!

07/01/2016
Is jouw partner iemand die graag aan iets begint, maar niets afmaakt? Grijp je kans en stuur een mailtje naar klusser@vijf.be.

http://www.vijf.be/videos(...)-een-klusser/1551836

Geen grote neger maar toch je huis af :P _O-
pi_170640178
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 20:28 schreef ikweethetookniet het volgende:
Misschien iets voor de uitzending in Belgie :?

GEERT HUNAERTS ZOEKT KANDIDATEN VOOR HELP, MIJN MAN IS EEN KLUSSER!

07/01/2016
Is jouw partner iemand die graag aan iets begint, maar niets afmaakt? Grijp je kans en stuur een mailtje naar klusser@vijf.be.

http://www.vijf.be/videos(...)-een-klusser/1551836

Geen grote neger maar toch je huis af :P _O-
Jullie mogen me pas opgeven als het over een jaar nog niks is he, niet nu al. Ik ben nog niet eens begonnen.
pi_170887706
Even een kleine update.
Zoals bekend hebben we nog steeds de sleutel niet, of ja nog steeds. Ik was gewoon heel enthousiast met het aanmaken van dit topic. Want stiekem gaat het toch allemaal wel snel.

Vandaag bericht gekregen dat onze hypotheek aanvraag officieel goed is gekeurd, dus nu is het allemaal toch echt definitief, al moet ik zeggen dat we dat niet zo heel spannend vonden.
Intussen al van alles aan het regelen.
- Internet/tv
- Gas/water/licht
- Verzekeringen
Je kent het wel.

en daarnaast al van alles aan het kopen. De postbode maakt overuren hier in de wijk. En daarnaast wordt ook marktplaats en BVA-flink afgespeurd door mij.
Omdat plaatjes leuker zijn dan woorden, inmiddels aangeschaft







En deze laatste maar eens flink gepoetst want damn wat was dat een vies smerig ding, en gelijk ook maar even de stickers verwijdert.


Komende week nog even rust en vanaf volgend weekend kan het inpakken gaan beginnen.
Vanaf 25 mei mogen we het pand gebruiken om spullen neer te zetten, en 31 mei gaan we officieel over :D
pi_170893018
Ook een ouderwetse teeveepee.. Waar gaat de mancave komen? ;) Je moet die stoel + stuur toch ergens laten? :P
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 12 mei 2017 @ 22:41:49 #89
269689 crew  Viv
pi_170893233
Ik dacht toevallig vandaag aan dit topic en nu is er een update. :Y)
pi_170893401
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 22:35 schreef Meike26 het volgende:
Ook een ouderwetse teeveepee.. Waar gaat de mancave komen? ;) Je moet die stoel + stuur toch ergens laten? :P
Mancave is ruimte genoeg voor, maar staat nog niet op de planning, der zijn nog veel andere dingen die eerst aandacht verdienen. Sowieso een grote garage waar ik weer lekker met echte auto's kan spelen :D
  Moderator zaterdag 13 mei 2017 @ 07:42:07 #91
447051 crew  Peejtur
pi_170897900
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 22:47 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Mancave is ruimte genoeg voor, maar staat nog niet op de planning, der zijn nog veel andere dingen die eerst aandacht verdienen. Sowieso een grote garage waar ik weer lekker met echte auto's kan spelen :D
Je bent een man :o
  zaterdag 13 mei 2017 @ 12:18:01 #92
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_170901307
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 07:42 schreef Peejtur het volgende:

[..]

Je bent een man :o
In before genderovergeneralisatie: waarom denk je anders dat hij continu over gereedschap en auto's en weet ik veel wat praat? :P
  Moderator zaterdag 13 mei 2017 @ 18:45:20 #93
447051 crew  Peejtur
pi_170909577
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 12:18 schreef IrishBastard het volgende:

[..]

In before genderovergeneralisatie: waarom denk je anders dat hij continu over gereedschap en auto's en weet ik veel wat praat? :P
Heb serieus heel het topic gedacht dat hij een vrouw was :')

Vrouwen kunnen ook klussen toch? :D En over auto's praten enzo.
  zaterdag 13 mei 2017 @ 19:15:06 #94
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_170910014
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 18:45 schreef Peejtur het volgende:

[..]

Heb serieus heel het topic gedacht dat hij een vrouw was :')

Vrouwen kunnen ook klussen toch? :D En over auto's praten enzo.
Zou dan wel verklaren waarom ze alsnog 'haar vriendin' redenen moest kunnen geven gereedschap te kopen :')
pi_170913971
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 18:45 schreef Peejtur het volgende:

[..]

Heb serieus heel het topic gedacht dat hij een vrouw was :')

Vrouwen kunnen ook klussen toch? :D En over auto's praten enzo.
Ben wel benieuwd waar je dat op baseerd dan :D
  Redactie Frontpage zaterdag 13 mei 2017 @ 21:32:16 #96
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_170914490
Gewoon een auto gekocht om te klussen _O_. Mooie grote ruimte, lijkt me wel een uitdaging om die ruimte niet te 'leeg' te laten lijken. Succes ^O^
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
  Moderator zaterdag 13 mei 2017 @ 22:30:46 #97
447051 crew  Peejtur
pi_170918224
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 21:24 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Ben wel benieuwd waar je dat op baseerd dan :D
Niet eens echt een reden voor. Misschien naam? Maar goed we gaan offtopic. Succes met verbouwen, leuk om te volgen :)
pi_171176472
Officieel is de overdracht pas de 31e. Maar vandaag hebben we al sleutels gekregen zodat we al spullen neer kunnen gaan zetten en op kunnen ruimen.

Omdat ik jullie niets wil onthouden gelijk maar even een kort (Nouja kort ik was al 5 minuten bezig om ff door t pand te wandelen) filmpje geschoten voor jullie.

Enjoy!
  Moderator woensdag 24 mei 2017 @ 20:12:50 #99
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_171179177
Heb de video net gekeken; maar daar zit best een hoop ruimte in zeg !
En zitten er nou twee kelders in ? En die vriescel in de ruimte achter de winkel is die nog operationeel ?

Alles wat er nu nog in staat hebben jullie er bij gekregen ? ;)
  woensdag 24 mei 2017 @ 20:19:40 #100
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_171179473
Potdomme das een grote hut _O_ Moet wel echt veel aan gebeuren :o

Skyradio ;(
  woensdag 24 mei 2017 @ 20:20:49 #101
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_171179529
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 20:12 schreef Vonkenboer het volgende:
Alles wat er nu nog in staat hebben jullie er bij gekregen ? ;)
Vet kruis met takken in de keuken :Y

En tweede 'kelder' is volgens mij een berging naast de badkamer, boven ;)
pi_171179750
Grote ruimte waar die koelvitrines staan maar voor de helft erg donker. Of ligt dat aan mij of de video?
  woensdag 24 mei 2017 @ 20:34:51 #103
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_171180168
Bak ruimte! Mooie klus.

De basis is goed, dus dat komt wel goed met klussen.

Ben benieuwd wat je planning is.
Laat die handjes wapperen!
pi_171180230
Er zit 1 kelder in, dat andere is een inbouwkast in de badkamer (wie dat bedacht heeft geen idee).
ik moest alles overnemen dat scheelde 5k van de prijs.
De koelcel is werkend stilgezet maar de winkel staat al sinds 1995 leeg. En er is inmiddels wel een lekkage geweest in het magazijn, c.q. Garage dus geen idee of die het nog doet.
pi_171180255
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 20:26 schreef Prego het volgende:
Grote ruimte waar die koelvitrines staan maar voor de helft erg donker. Of ligt dat aan mij of de video?
Stond inderdaad daar en wist t lichtknopje nog niet te vinden ;-) dus dan is het wel donker ja.
pi_171180847
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 20:12 schreef Vonkenboer het volgende:
Heb de video net gekeken; maar daar zit best een hoop ruimte in zeg !
En zitten er nou twee kelders in ? En die vriescel in de ruimte achter de winkel is die nog operationeel ?

Alles wat er nu nog in staat hebben jullie er bij gekregen ? ;)
Ik ben benieuwd welk koudemiddel er in de installaties zit :)
  woensdag 24 mei 2017 @ 21:00:45 #107
8333 Metzie
-Nyaano !
pi_171181261
Gave uitdaging. Als ik naar je sketchup tekeningen kijk vraag ik me alleen af of je voldoende daglicht krijgt achterin je woonkamer (waar nu de toonbak is en de deur naar de garage). Mischien moet je iets van een lichtkoepel/lichtstraat/lichtpijp plaatsen.

Verder zou ik zorgen dat je nu alles goed isoleert. Maak gebruik van de subsidie regelingen en goedekope leningen om het nu meteen goed aan te pakken. Achteraf isoleren gaat je bijna niet meer lukken en een lage of 0 energie rekening verdient zich uitiendelijk terug in geld en comfort. www.energiesubsidiewijzer.nl
When spashed with cold water, poor Ranma turns into a girl!
pi_171182856
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 21:00 schreef Metzie het volgende:
Gave uitdaging. Als ik naar je sketchup tekeningen kijk vraag ik me alleen af of je voldoende daglicht krijgt achterin je woonkamer (waar nu de toonbak is en de deur naar de garage). Mischien moet je iets van een lichtkoepel/lichtstraat/lichtpijp plaatsen.

Verder zou ik zorgen dat je nu alles goed isoleert. Maak gebruik van de subsidie regelingen en goedekope leningen om het nu meteen goed aan te pakken. Achteraf isoleren gaat je bijna niet meer lukken en een lage of 0 energie rekening verdient zich uitiendelijk terug in geld en comfort. www.energiesubsidiewijzer.nl
er gaat 1 muur uit waardoor er aan de zijkant het gangetje bij getrokken wordt daar komen 3 ramen in van 1x2m

Isoleren gaan we sowieso maximaal doen, helaas is het subsidie potje leeg. Maar dan nog. Ik wil het niet alleen mooi maken maar ook energie interessant.
pi_171182867
quote:
17s.gif Op woensdag 24 mei 2017 20:49 schreef Juup© het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd welk koudemiddel er in de installaties zit :)
Waarschijnlijk iets wat tegenwoordig al lang verboden is ;-)
pi_171183164
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2017 21:41 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Waarschijnlijk iets wat tegenwoordig al lang verboden is ;-)
Dat dacht ik ook ;)
pi_171294612
Zo, de hemelvaart en de dagen erna gebruikt om het pand helemaal leeg te ruimen en de woonkamer (om te slapen en wonen), keuken, en badkamer woonklaar te maken.

dat betekend heel veel trappen op en af, (alles wat niet gebruikt werd, werd elke keer op zolder gezet, jaar na jaar) en luchten, luchten en nog eens luchten wat een oude mensen lucht hing daar zeg.

Officieel mogen we nog niet slopen c.q. verbouwen maar vloerbedekking verwijderen valt daar vast niet onder.

Woonkamer van:

naar:

even een fris tapijtje erin en heel veel schoongemaakt.

Daarnaast zoals gezegd dus alles leeggehaald. en gelijk maar 1 ruimte ingericht als gereedschapshok.


En ja als je alles leeghaalt moet je ook ergens naar toe met al die spullen. Hetgeen wat bruikbaar was dus maar zolang even in de winkel gezet:


en de rest in de container:


nog wat sfeerbeelden





en de wijsheid van de dag om mee af te sluiten:
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 29 mei 2017 @ 18:50:35 #112
269689 crew  Viv
pi_171306881
Leuke update, hard gewerkt met dit warme weer! :) En erg handig dat je de ruimte hebt, in kleinere huizen is klussen en opruimen zo'n irritant schuifspelletje.
  maandag 29 mei 2017 @ 19:18:17 #113
266896 belle1608
belle1608
pi_171307684
Wat een gaaf schilderij!!
pi_171309403
Wat is je plan kwa warmstoken? Ondanks nieuwe isolatie lijkt me met dat oppervlak nog steeds veel gasverbruik.
.
  dinsdag 30 mei 2017 @ 00:18:12 #115
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_171317320
Kun je niet even een tijdelijke kringloopwinkel maken zodat je van de oude spullen afkomt? :P
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_171319392
Wat een tof project!
  Moderator dinsdag 30 mei 2017 @ 12:20:10 #117
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_171323353
Met het warme weer van de afgelopen dagen in ieder geval goed druk bezig geweest ! Alles wat in de voormalige winkel staat krijgt een herbestemming ?
pi_171323357
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 18:50 schreef ViviRAWRS het volgende:
Leuke update, hard gewerkt met dit warme weer! :) En erg handig dat je de ruimte hebt, in kleinere huizen is klussen en opruimen zo'n irritant schuifspelletje.
1 tip, verhuizen met 34 graden is echt helemaal niks, gisteren met de grote spullen me helemaal de tering gezweet, maar ach het staat inmiddels bijna allemaal binnen!

quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 19:18 schreef belle1608 het volgende:
Wat een gaaf schilderij!!
Kopen?

quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 20:18 schreef Fer het volgende:
Wat is je plan kwa warmstoken? Ondanks nieuwe isolatie lijkt me met dat oppervlak nog steeds veel gasverbruik.
Boven blijven gewoon radiatoren, net zoals in de huidige woonkamer/toekomstig kantoor.
In de nieuwe woonkamer en keuken komt vloerverwarming op een warmtepomp.
Daarnaast komt er een grote houthaard in het woongedeelte en een klein houthaardje in het kantoor.

En ja een grote woning kost nu eenmaal meer gas dan mijn oude twee onder 1 kappertje, dat is nu eenmaal zo.

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 00:18 schreef monsterd. het volgende:
Kun je niet even een tijdelijke kringloopwinkel maken zodat je van de oude spullen afkomt? :P
Als we er wonen wil ik rustig aan, dingen op marktplaats/fok te koop gaan aanbieden, dus dat gaat echt nog wel gebeuren ;-)
  dinsdag 30 mei 2017 @ 12:38:16 #119
266896 belle1608
belle1608
pi_171323577
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 12:20 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Kopen?

Kost da?
pi_171327046
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 12:20 schreef Legwieh het volgende:

[..]

1 tip, verhuizen met 34 graden is echt helemaal niks, gisteren met de grote spullen me helemaal de tering gezweet, maar ach het staat inmiddels bijna allemaal binnen!
Hebben wij jaren geleden ook gedaan. Uit noodzaak want in het flatje waar we woonden was het toen 45 graden. Vonden wij en de katten niet zo heel erg gezellig. Het huis waar we (met 35 graden hitte) naartoe verhuisden was 25 graden. Maar nooit weer in zulk weer verhuizen!
:')
pi_171330115
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 12:38 schreef belle1608 het volgende:

[..]

Kost da?
Doe een bod zou ik zeggen.
pi_171335309
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 12:20 schreef Legwieh het volgende:

Boven blijven gewoon radiatoren, net zoals in de huidige woonkamer/toekomstig kantoor.
In de nieuwe woonkamer en keuken komt vloerverwarming op een warmtepomp.
Daarnaast komt er een grote houthaard in het woongedeelte en een klein houthaardje in het kantoor.


Als de radiatoren gaat vervangen, kijk dan naar convectoren of radiatoren voor lage temperatuur verwarming. Zeker als je warmtepomp plannen hebt.. Ik heb de fout gemaakt om boven klassieke radiatoren en beneden vloerverwarming te kiezen. Ik zou graag verder omlaag gaan met de watertemperatuur maar dan stook je het niet meer makkelijk en zuinig warm boven.
pi_171406865
Druk bezig met van alles en nog wat, een echte update komt wel weer als ik er tijd voor heb maar omdat er zoveel animo was voor de oude spulletjes vast een linkje naar mijn verkooptopic. Ik zal er regelmatig nieuwe dingetjes inposten dus hou je van vintage en antiek hou dan dit topic in de gaten:
V&A / [TK] Vintage spullen uit de winkel van Legwieh
pi_171407155
Ik deed daar vroeger boodschappen. :D

Lekker Caramelco halen bij Janus. Oude baas stond altijd in zo'n blauwe werkplaats-/kruideniersjas in de winkel. Wat is hij vaak boos op me geweest als ik alle potjes voor de grap weer op een andere plek in de winkel neerzette.

Ga het topic volgen. Benieuwd wat je er van maakt. :P
pi_171407321
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 22:28 schreef Dieter_Dengler het volgende:
Ik deed daar vroeger boodschappen. :D

Lekker Caramelco halen bij Janus. Oude baas stond altijd in zo'n blauwe werkplaats-/kruideniersjas in de winkel. Wat is hij vaak boos op me geweest als ik alle potjes voor de grap weer op een andere plek in de winkel neerzette.

Ga het topic volgen. Benieuwd wat je er van maakt. :P
Ik zal het sterker vertellen, die jasjes, hangen hier noch aan de kapstok. Als je een goed bod doet, kun je een stukje jeugdsentiment in huis halen. ;-)
  vrijdag 2 juni 2017 @ 22:39:51 #126
266896 belle1608
belle1608
pi_171407423
Bod moet ik nog ff over nadenken.
Wel grappig mijn oom/tante wonen in eersel :) en het waarschijnlijk wel bekende witgoed bedrijf (en wel meer dan dat) uit Eersel is ook van hun :)
pi_171407534
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 22:39 schreef belle1608 het volgende:
Bod moet ik nog ff over nadenken.
Wel grappig mijn oom/tante wonen in eersel :) en het waarschijnlijk wel bekende witgoed bedrijf (en wel meer dan dat) uit Eersel is ook van hun :)
Leuk, ik kom zelf niet uit Eersel. Maar wel uit de Kempen en ik werk in Bladel, bij een familiebedrijf wat uit Eersel komt. Dus leuk, super dorp om te wonen. Voel me na een paar dagen al helemaal thuis hier. En heb ook overal aanspraak, wordt gelijk een bekende dorpsinwoner hier. Dat is dan weer een voordeel als je een bekend pand koopt.
  vrijdag 2 juni 2017 @ 22:49:05 #128
266896 belle1608
belle1608
pi_171407645
Dat van hun is ook een familiebedrijf, maar wel Eersels ;)
Ik zal eens kijken waar je zit als ik de volgende keer die kant op kom :)
WoW, je woont gewoon vlakbij m'n nichtje :) en 1.4 km bij Mn ook en tante vandaan _O-
pi_171407871
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 22:35 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Ik zal het sterker vertellen, die jasjes, hangen hier noch aan de kapstok. Als je een goed bod doet, kun je een stukje jeugdsentiment in huis halen. ;-)
Waar denk je aan? Ik heb serieus overwogen het pand te kopen. Het is dat ik (nog) niet terug wil naar Brabant en het geld niet even extra heb liggen. :P

Leeft Janus nog, of is het verkocht omdat hij is overleden?
pi_171407917
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 22:49 schreef belle1608 het volgende:
Dat van hun is ook een familiebedrijf, maar wel Eersels ;)
Ik zal eens kijken waar je zit als ik de volgende keer die kant op kom :)
WoW, je woont gewoon vlakbij m'n nichtje :) en 1.4 km bij Mn ook en tante vandaan _O-
Mijn ouders wonen nog letterlijk 300 meter van de Centra. :D
Ikzelf wel zo'n 150 km verderop.
pi_171408308
quote:
6s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 22:56 schreef Dieter_Dengler het volgende:

[..]

Waar denk je aan? Ik heb serieus overwogen het pand te kopen. Het is dat ik (nog) niet terug wil naar Brabant en het geld niet even extra heb liggen. :P

Leeft Janus nog, of is het verkocht omdat hij is overleden?
Janus is 6 kaar geleden overleden. Zijn kinderen hebben een tijdlang gewacht met de verkoop vanwege emotie en hebben uiteindelijk gezocht naar een koper die ze t gunde en gelukkig waren wij dat.
pi_171414406
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 22:28 schreef Dieter_Dengler het volgende:
Ik deed daar vroeger boodschappen. :D

Lekker Caramelco halen bij Janus. Oude baas stond altijd in zo'n blauwe werkplaats-/kruideniersjas in de winkel. Wat is hij vaak boos op me geweest als ik alle potjes voor de grap weer op een andere plek in de winkel neerzette.

Ga het topic volgen. Benieuwd wat je er van maakt. :P
Deze jas bedoel je?


  Moderator zondag 4 juni 2017 @ 11:43:51 #133
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_171441593
Tvp was getriggerd door je rare verkoop topics ;)
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
  maandag 5 juni 2017 @ 11:26:00 #134
121741 _Dizzy_
space, the final frontier
pi_171469173
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 11:43 schreef Geckoo het volgende:
Tvp was getriggerd door je rare verkoop topics ;)
Whaha, ja ik ook... Zo kom je nog eens ergens :D
pi_171476839
Zo tijd voor een update.
Na vorig weekend heel veel rotzooi te hebben geruimt, hebben we dinsdag al spullen verhuisd.
De originele woonkamer wordt tijdelijk onze woon/slaapplaats. De keuken blijft zolang nog dienst doen als de keuken en de kelder is onze opslagruimte.

Nu is slapen en wonen in 1 ruimte soms wel onhandig, ook vanwege lichtinval enzovoorts. dus maar besloten snel een soort kamer in een kamer te creëeren.


ook fijn dat het gelijk extra ruimte biedt om spullen op te bergen.

Toen konden we echt aan de gang. gelukkig veel vrije dagen in verband met pinksteren. En daarnaast het feit dat mijn vriendin op vrijdag in de zomer halve dagen moet werken en ik 3 maanden lang elke vrijdag vrij heb gepakt om door te werken. Dus dan kun je er gelijk lekker aan trekken.

Plafond en isolatie (piepschuim) uit de garage en gedeelte van de winkel verwijderd. Dit platte dak wordt volledig vervangen en van bovenaf geisoleerd. Dit omdat het dak volledig lek is en van onderaf isoleren vrij weinig toevoegd. Hier zijn inmiddels twee partijen voor komen kijken en de offertes hoop ik zsm binnen te krijgen zodat ik een partij uit kan kiezen.

Zoals je kunt zien was het behoorlijk nodig, door al het vocht is het gaan schimmelen en rotten en de hele ellende. dus hop aan de slag.



Het systeem plafond in de winkel eruit gehaald, en tijdelijk de tl's weer teruggehangen als verlichting.



En toen we toch aan het breken waren gelijk maar met het hele spul naar boven, en begonnen aan de achterste vier kamers. Deze worden (net zoals de rest) volledig gestript en dan weer opnieuw opgebouwd. (we werken van boven naar beneden).


ons bin zuunig, dus we isoleren met het verpakkingsmateriaal waar onze oude buizenradio in zat destijds:

En zo toen was het al weer zaterdagavond.


Zondag rustdag, nouja niet helemaal maar gewoon lekker wat gereedschap opruimen en de rest van het huis weer een beetje in orde brengen, de nodige familiebezoekjes en ook zelf ff bijkomen, boodschapjes doen. Maarja sommige klusjes wil je niet laten liggen, want uiteindelijk is er droog bijzitten ook wel fijn, dus nog ff een paar uurtjes het dak opgeweest. Om van dit:

Naar dit te gaan. Een beetje kleurverschil maar ach het dak is in ieder geval weer dicht.


Daarnaast ook veel bezoek gehad,
twee mensen om offerte te maken voor spouwmuurisolatie.
Een constructeur om een balk door te rekenen en de vergunningsaanvraag te doen voor de nieuwe kozijnen in de voorgevel.
Iemand om offerte te maken voor de nieuwe kozijnen.
Twee dakdekkers.
Dus de tijd vliegt voorbij.

Wat ik inmiddels heb geleerd is dat kantoorpikkies zoals ik, gewoon een max hebben op het aantal uur lichamelijke arbeid per dag. Daarna zijn de armpjes leeg en heeft doorwerken geen zin meer.
  Moderator maandag 5 juni 2017 @ 16:27:47 #136
447051 crew  Peejtur
pi_171476888
1e 3 foto's doen het niet bij mij :)
pi_171476926
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2017 16:27 schreef Peejtur het volgende:
1e 3 foto's doener niet bij mij :)
Nu wel :D
pi_171477092
Nu komen gelijk de vragen, want boven wil ik uiteraard wel verwarming hebben, maar de huidige buizen lopen overal dwars doorheen. Nu wil ik graag een verdeler aanbrengen op een centraal punt. (vanaf de ketel 10meter verderop naar de centrale verdeler toe met 22mm Kunstof)
en dan vanaf de verdeler door de vloer/muren naar elke kamer toe, om per kamer 1 verwarming te kunnen monteren. Ik wil de oude radiatoren blijven gebruiken. Maar wat ga ik in hemelsnaam allemaal nodig hebben en welk merk/webshop raden jullie mij aan.

Op mijn lijstje staan tot nu toe:
Kunstofleiding inclusief mantel 2x 75m 1x blauwe mantel 1x rode mantel ( https://www.warmteservice(...)cl-mantel/p/48051406)
complete aansluitset (https://www.warmteservice(...)derblok-3-4/p/L20750)

En dan buismateriaal om de cv uiteindelijk aan te sluiten? of kan ik beter geen set kopen, maar de kraan en onderblok en dergelijke los?
pi_171477833
Ik haalde tamelijk veel bij de warmteservice.

Overigens 1 tip: als je de zaak gaat opknappen, neem dan ook gelijk nieuwe radiatoren. Wij hebben 15 jaar geelden, oude radiatoren overgespoten, maat het bijven oude dingen met eenlaagje verf. De laatste 5 jaar heb ik zo langzamerhand, alle (10) radiatoren die nog "van het oude stel" waren, vervangen. Veel netter, meer vermogen per radiator.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_171477910
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2017 16:57 schreef blomke het volgende:
Ik haalde tamelijk veel bij de warmteservice.

Overigens 1 tip: als je de zaak gaat opknappen, neem dan ook gelijk nieuwe radiatoren. Wij hebben 15 jaar geelden, oude radiatoren overgespoten, maat het bijven oude dingen met eenlaagje verf. De laatste 5 jaar heb ik zo langzamerhand, alle (10) radiatoren die nog "van het oude stel" waren, vervangen. Veel netter, meer vermogen per radiator.
We hebben het vermogen niet nodig en budget is altijd een dingetje. Sterker nog waarschijnlijk gaan de verwarmingen nooit aan maar ik wil wel een back up hebben. Mocht t ooit nodig zijn.
  maandag 5 juni 2017 @ 17:18:09 #141
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_171478584
Warmteservice hier ook een aanrader. Mocht je wat over hebben dan kan dat terug of geruild worden. Heel flexibel en heel behulpzaam daar!
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_171479475
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2017 16:26 schreef Legwieh het volgende:

Wat ik inmiddels heb geleerd is dat kantoorpikkies zoals ik, gewoon een max hebben op het aantal uur lichamelijke arbeid per dag. Daarna zijn de armpjes leeg en heeft doorwerken geen zin meer.
Mijn idee. Als "kantoorpikkie" probeer je alles aan te pakken en meestal te snel bij het begin. Ik heb met bouwvakkers gewerkt bij het vervangen van daken en die begonnen veel rustiger dan ik, maar werkten wel continu rustig door tot 17:00. Ik stond om 15:00 al te slingeren van vermoeidheid en werd naar beneden gestuurd (gescholden): te gevaarlijk als je niet meer stabiel op je benen staat.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_171481907
Tweede vraag is. Mag ik twee radiatoren (kleintjes) aan 1 aanvoer en 1 afvoer (15mm hangen) en dus ook op 1 groep, met een t stuk bijvoorbeeld. Of is dit niet toegestaan. Dit zou veel slijpen en leidingen schelen.
  maandag 5 juni 2017 @ 20:12:45 #144
4330 PJ
Tja.....
pi_171482577
Volgen
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2017 19:49 schreef Legwieh het volgende:
Tweede vraag is. Mag ik twee radiatoren (kleintjes) aan 1 aanvoer en 1 afvoer (15mm hangen) en dus ook op 1 groep, met een t stuk bijvoorbeeld. Of is dit niet toegestaan. Dit zou veel slijpen en leidingen schelen.
Volgens mij wel. Als je maar zorgt dat ze parallel staan en monteer ook voetventielen.
pi_171482629
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2017 20:12 schreef PJ het volgende:
Volgen

[..]

Volgens mij wel. Als je maar zorgt dat ze parallel staan en monteer ook voetventielen.
Top!
en kan iemand me helpen, met koppelingen van flexibel naar vast. Want ik krijg het echt niet gevonden op warmteservice.
Want van me flexibel moet ik naar m22 voor de verdeler, maar ik ben echt totale n00b op dit gebied. En ja ik ga het toch gewoon zelf doen :D
  maandag 5 juni 2017 @ 20:25:11 #146
4330 PJ
Tja.....
pi_171482940
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2017 20:14 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Top!
en kan iemand me helpen, met koppelingen van flexibel naar vast. Want ik krijg het echt niet gevonden op warmteservice.
Want van me flexibel moet ik naar m22 voor de verdeler, maar ik ben echt totale n00b op dit gebied. En ja ik ga het toch gewoon zelf doen :D
Keer langs gaan bij warmteservice. Van te voren schets maken van hoe het nu is en hoe je het wil hebben. Tekenen ook alle koppelingen/diameters etc er in. Het hangt allemaal af van welke diameters en welk merk flexibele leiding.
pi_171486894
Lees kantoorpikkie, weinig kluservaring, groot project............

Is het misschien slimmer om er een ervaren loodgieter als adviseur er bij te halen. Dit soort mensen hebben door ervaring veel inzicht om te overzien hoe je dit het beste aan kan pakken.

Denk ook eens na over andere vaklui en disciplines op andere gebieden.........
Jeroentje.
  maandag 5 juni 2017 @ 22:44:16 #148
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_171487356
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2017 22:31 schreef jpajs het volgende:
Lees kantoorpikkie, weinig kluservaring, groot project............

Is het misschien slimmer om er een ervaren loodgieter als adviseur er bij te halen. Dit soort mensen hebben door ervaring veel inzicht om te overzien hoe je dit het beste aan kan pakken.

Denk ook eens na over andere vaklui en disciplines op andere gebieden.........
Wij hebben ook het loodgietwerk uitbesteed. Dat moet echt goed zijn. Alles is ook nieuw, ook de riolering. Je wilt echt niet dat het straks (ooit) af is en dat je dan door beunwerk van de vorige bewoner in de problemen komt.

Overigens heeft mijn kantoorpikkie na al die weekenden klussen onwijs grote spierballen gekregen :P
Spoilers!
pi_171491796
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2017 22:31 schreef jpajs het volgende:
Lees kantoorpikkie, weinig kluservaring, groot project............

Is het misschien slimmer om er een ervaren loodgieter als adviseur er bij te halen. Dit soort mensen hebben door ervaring veel inzicht om te overzien hoe je dit het beste aan kan pakken.

Denk ook eens na over andere vaklui en disciplines op andere gebieden.........
In mijn schoonfamilie heb ik voldoende ervaren loodgieters. Maar ik vind het veel leuker om zelf dingen uit te zoeken en te leren. Op het moment dat er lekkage gevaar is laat ik alles checken. Maar ik vind ook dat je zelf moet nadenken hoe je het wil hebben en kijken wat de mogelijkheden zijn. Dat zijn nu juist de charmes van een project. Er zijn genoeg vakmannen die meehelpen/meekijken langs de zijlijn. Maar alles uitbesteden is simpelweg geen optie. Dan ben je 2,5ton verder en dat kan ik gewoon niet betalen.
  dinsdag 6 juni 2017 @ 07:41:39 #150
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_171491856
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2017 20:14 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Top!
en kan iemand me helpen, met koppelingen van flexibel naar vast. Want ik krijg het echt niet gevonden op warmteservice.
Want van me flexibel moet ik naar m22 voor de verdeler, maar ik ben echt totale n00b op dit gebied. En ja ik ga het toch gewoon zelf doen :D
Dit soort dingen is gewoon een keer hier goed uitzoeken. Heb ik ook gedaan.

Je hebt knelsets in vele maten. Van Pentec bijvoorbeeld.

Als je een adresje hebt gevonden scheelt een hoop. Mijn grote bestellingen met slangen en verdelers met bijbehorende koppelingen deed ik online en de rest bij Arsenius. Ideale shop goede prijzen. Die hebben ook allerlei overgang koppelingen.
Laat die handjes wapperen!
pi_171492759
Warmteservice _O_ als je op rustige momenten gaat helpen ze je uitgebreid met advies, uitzoeken etc. Zeker als je zelf al wat hebt uitgezocht/voorbereid. Ze zijn niet altijd het goedkoopste, maar die service krijg je lang niet overal.

Ook ruilen e.d. doen ze niet moeilijk over.

En mbt het advies om de radiatoren te vervangen, als je nu het geld niet hebt, overweeg het iig op termijn, scheelt ook weer in je kosten (en kleinere radiatoren).
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  dinsdag 6 juni 2017 @ 18:02:39 #152
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_171504030
TVP door je verkooptopic.

Prachtig pand, mooie locatie, maar mijn god wat een werk heb je nog.
pi_171510388
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 09:42 schreef PeuRac het volgende:
Warmteservice _O_ als je op rustige momenten gaat helpen ze je uitgebreid met advies, uitzoeken etc. Zeker als je zelf al wat hebt uitgezocht/voorbereid. Ze zijn niet altijd het goedkoopste, maar die service krijg je lang niet overal.

Ook ruilen e.d. doen ze niet moeilijk over.

En mbt het advies om de radiatoren te vervangen, als je nu het geld niet hebt, overweeg het iig op termijn, scheelt ook weer in je kosten (en kleinere radiatoren).
Kleinere radiatoren? Ik wilde eigenlijk deze behouden.
pi_171511815
ledenradiatoren altijd vervangen als die eenmaal los is geweest
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_171512370
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 21:22 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Kleinere radiatoren? Ik wilde eigenlijk deze behouden. [ afbeelding ]
Dat is wel leuk ja.

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 22:03 schreef densmee het volgende:
ledenradiatoren altijd vervangen als die eenmaal los is geweest
Waarom dan? :)
pi_171513900
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 21:22 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Kleinere radiatoren? Ik wilde eigenlijk deze behouden. [ afbeelding ]
Wat een berg oud ijzer! Voor wat je daar voor krijgt kan je bijna nieuwe kopen 👍🏼
pi_171514158
Ik zal je ff op weg helpen met de verwarming, als je geen perstang hebt dan is een verdeler het makkelijkste, want dan heb je geen koppelingen in vloer/plafond.
Ik doe altijd een ringleiding 20mm en dan aftakken met 16mm naar de radiatoren, maar ik heb een perstang, knellen in plafond kan ik je niet aanraden.

2 kleintjes kunnen makkelijk op 16mm dat is geen probleem.

Voor 16x2mm op de M22 verdeler te knellen heb je deze nodig:

https://www.warmteservice(...)buis-16x2/p/48353085

Dit is de koppeling voor kunststof buis met aluminium inlage maar kan ook vol PEX gebruikt worden zoals in je link.
Waarom ga je voor buis met mantel.
Je moet dan ook alle gaten groter boren.
Tenzij je het weg gaat smeren in het beton of in de muur is mantel eigenlijk niet nodig.
Of je moet het puur voor de kleuren doen maar dat is een kwestie van goed opletten ;)

Dit is kunststof buis met aluminium inlage zonder mantel op rol van 100 meter:

https://www.saniglow.nl/h(...)-16x2-100-meter.html

Dan ben je een stuk goedkoper uit en dit kan ook voor drinkwater gebruikt worden itt tot de vol kunststof buis uit je link.
Dat gebruik ik altijd want het werkt fijn en blijft goed in vorm staan.
Dit wordt in de nieuwbouw ook veel als standaard gebruikt.

Wees niet te zuinig met boren in balken e.d., voor 16mm buis boor ik altijd minimaal 20mm, anders gaat het wringen.
Om het makkelijk te maken gewoon 22mm boren.

Ga je het stuk van de ketel naar de verdeler ook in flexibel uitvoeren?

Onderblok als setje kan prima, als je het helemaal mooi wil doen pak je een haaks onderblok en laat je de leidingen uit de wand komen, is ook een stuk makkelijker met schoonmaken.
Ga je alle radiatoren hergebruiken of ga je ook nieuwe aanschaffen?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_171516600
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 22:22 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Dat is wel leuk ja.

[..]

Waarom dan? :)
Gaan gegarandeerd lekken
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_171516886
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 23:19 schreef junkiexp het volgende:
Ik zal je ff op weg helpen met de verwarming, als je geen perstang hebt dan is een verdeler het makkelijkste, want dan heb je geen koppelingen in vloer/plafond.
Ik doe altijd een ringleiding 20mm en dan aftakken met 16mm naar de radiatoren, maar ik heb een perstang, knellen in plafond kan ik je niet aanraden.

2 kleintjes kunnen makkelijk op 16mm dat is geen probleem.

Voor 16x2mm op de M22 verdeler te knellen heb je deze nodig:

https://www.warmteservice(...)buis-16x2/p/48353085

Dit is de koppeling voor kunststof buis met aluminium inlage maar kan ook vol PEX gebruikt worden zoals in je link.
Waarom ga je voor buis met mantel.
Je moet dan ook alle gaten groter boren.
Tenzij je het weg gaat smeren in het beton of in de muur is mantel eigenlijk niet nodig.
Of je moet het puur voor de kleuren doen maar dat is een kwestie van goed opletten ;)

Dit is kunststof buis met aluminium inlage zonder mantel op rol van 100 meter:

https://www.saniglow.nl/h(...)-16x2-100-meter.html

Dan ben je een stuk goedkoper uit en dit kan ook voor drinkwater gebruikt worden itt tot de vol kunststof buis uit je link.
Dat gebruik ik altijd want het werkt fijn en blijft goed in vorm staan.
Dit wordt in de nieuwbouw ook veel als standaard gebruikt.

Wees niet te zuinig met boren in balken e.d., voor 16mm buis boor ik altijd minimaal 20mm, anders gaat het wringen.
Om het makkelijk te maken gewoon 22mm boren.

Ga je het stuk van de ketel naar de verdeler ook in flexibel uitvoeren?

Onderblok als setje kan prima, als je het helemaal mooi wil doen pak je een haaks onderblok en laat je de leidingen uit de wand komen, is ook een stuk makkelijker met schoonmaken.
Ga je alle radiatoren hergebruiken of ga je ook nieuwe aanschaffen?
Kijk eens aan, dit zijn de tips.
Ik was van plan om de leidingen door de betonvloer te boren (in te frezen) maar wat jij zegt is over het plafond. Je bedoelt daarmee tussen het verlaagd plafond van de begaande grond, en dan doorboren naar de eerste etage neem ik aan. Anders komen mijn slangen vanaf de verkeerde kant. Moet ik dan ook geen mantel gebruiken bij de doorgang door het beton of hoe ga ik dat aansmeren, want dat gaat anders hoe dan ook scheuren toch? of kit je dat gewoon af met een flexibele kit?

Ik wilde het stuk van de ketel naar de verdeler ook in kunststof uitvoeren. Is nu dikwandig staal.

Als ik onder het plafond doorga is het ook niet zo erg om niet met t-stukken te werken en gewoon elke radiator zijn eigen leiding te geven aangezien ik dan toch niet hoef te slijpen.

Ik ga boven de radiatoren hergebruiken, mocht ik in de toekomst (of op het eind van de verbouwing nog geld over hebben kan ik er altijd nog voor kiezen om de radiatoren te vervangen. (dit is dan geen grote ingreep meer)
pi_171516896
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 23:10 schreef Sjoerdfoto het volgende:

[..]

Wat een berg oud ijzer! Voor wat je daar voor krijgt kan je bijna nieuwe kopen 👍🏼
Der komt nog veel meer oud ijzer aan, dat is dan weer het voordeel van overal dikwandige leidingen hebben liggen ;-)
pi_171517140
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 22:03 schreef densmee het volgende:
ledenradiatoren altijd vervangen als die eenmaal los is geweest
NIeuwe radiatoren hebben een beter rendement, dat zal zeker zo zijn. Toch hebben wij ze behouden, omdat we ze mooi vinden in t huis. De boel naar buiten gesleept, gespoten en weer netjes terug. geen probleem met lekkages. staat prachtig

quote:
2s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 23:19 schreef junkiexp het volgende:
Ik zal je ff op weg helpen met de verwarming, als je geen perstang hebt dan is een verdeler het makkelijkste, want dan heb je geen koppelingen in vloer/plafond.
Ik doe altijd een ringleiding 20mm en dan aftakken met 16mm naar de radiatoren, maar ik heb een perstang, knellen in plafond kan ik je niet aanraden.

2 kleintjes kunnen makkelijk op 16mm dat is geen probleem.

Voor 16x2mm op de M22 verdeler te knellen heb je deze nodig:

https://www.warmteservice(...)buis-16x2/p/48353085

Dit is de koppeling voor kunststof buis met aluminium inlage maar kan ook vol PEX gebruikt worden zoals in je link.
Waarom ga je voor buis met mantel.
Je moet dan ook alle gaten groter boren.
Tenzij je het weg gaat smeren in het beton of in de muur is mantel eigenlijk niet nodig.
Of je moet het puur voor de kleuren doen maar dat is een kwestie van goed opletten ;)

Dit is kunststof buis met aluminium inlage zonder mantel op rol van 100 meter:

https://www.saniglow.nl/h(...)-16x2-100-meter.html

Dan ben je een stuk goedkoper uit en dit kan ook voor drinkwater gebruikt worden itt tot de vol kunststof buis uit je link.
Dat gebruik ik altijd want het werkt fijn en blijft goed in vorm staan.
Dit wordt in de nieuwbouw ook veel als standaard gebruikt.

Wees niet te zuinig met boren in balken e.d., voor 16mm buis boor ik altijd minimaal 20mm, anders gaat het wringen.
Om het makkelijk te maken gewoon 22mm boren.

Ga je het stuk van de ketel naar de verdeler ook in flexibel uitvoeren?

Onderblok als setje kan prima, als je het helemaal mooi wil doen pak je een haaks onderblok en laat je de leidingen uit de wand komen, is ook een stuk makkelijker met schoonmaken.
Ga je alle radiatoren hergebruiken of ga je ook nieuwe aanschaffen?
Als je van plan bent veel zelf te doen aan de waterleiding kan je overwegen een perstang te kopen. evt. via MP een oude op de kop tikken. Neem er wel een op accu, dat wekt stukken handiger als een hand perstang.

Henco en Uponor zijn veel gebruikte merken een goed te verkrijgen. Let wel dat ieder merk zijn eigen type bek heeft. De buis kun je zo in de buur leggen, zonder mantel.

Bij het persen eerst goed ontbramen met een speciale ontbramer. Vervolgens de koppeling even door t water halen en in de buis steken. Zo voorkom je dat de rubbertjes van de koppeling scheuren.. wat leid tot lekkage.
pi_171517460
Qua stroomplan. Bij de verbouwing van ons huis hebben we de volledige elektra vernieuwd. Wij kregen toen de tip om in iedere ruimte. (los van stopcontacten op 30 cm in de hoeken) ook een stopcontact direct onder de lichtschakelaar van iedere ruimte te maken.

Voordeel, in iedere kamer die ik binnenkom kan ik direct de stofzuiger insteken, vanuit de deur de hele kamer zuigen zonder dat ik achter kastjes, bedden of dergelijke hoef te kruipen om een stekker in te steken.
pi_171517522
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 09:11 schreef _The_General_ het volgende:
Qua stroomplan. Bij de verbouwing van ons huis hebben we de volledige elektra vernieuwd. Wij kregen toen de tip om in iedere ruimte. (los van stopcontacten op 30 cm in de hoeken) ook een stopcontact direct onder de lichtschakelaar van iedere ruimte te maken.

Voordeel, in iedere kamer die ik binnenkom kan ik direct de stofzuiger insteken, vanuit de deur de hele kamer zuigen zonder dat ik achter kastjes, bedden of dergelijke hoef te kruipen om een stekker in te steken.
Thnx voor de tip, slim om inderdaad ook stopcontacten op hoogte te maken (ook al hebben we stiekem de hoop op een robotstofzuiger ;-)
pi_171518280
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 09:16 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Thnx voor de tip, slim om inderdaad ook stopcontacten op hoogte te maken (ook al hebben we stiekem de hoop op een robotstofzuiger ;-)
Een robotstofzuiger is niet heilig! Sowieso moet je je huis erop inrichten. Dus geen meubels met horizontale poten, geen losse snoeren, etc. Kasten/banken moeten of hoog genoeg zijn om er onderdoor te kunnen of laag genoeg dat je niks ziet. Verwacht ook niet dat die stof echt uit je tapijt trekt.

Ik ben heel blij met die van mij, maar moet toch nog regelmatig met de hand stofzuigen. Al is het alleen maar voor de plinten en hoekjes waar die niet kan komen. Een Dyson op steel ideaal als aanvulling, maar met het schoonmaken van de robotzuiger erbij win je eigenlijk geen tijd tov gewoon stofzuigen.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_171518990
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 08:09 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Kijk eens aan, dit zijn de tips.
Ik was van plan om de leidingen door de betonvloer te boren (in te frezen) maar wat jij zegt is over het plafond. Je bedoelt daarmee tussen het verlaagd plafond van de begaande grond, en dan doorboren naar de eerste etage neem ik aan. Anders komen mijn slangen vanaf de verkeerde kant. Moet ik dan ook geen mantel gebruiken bij de doorgang door het beton of hoe ga ik dat aansmeren, want dat gaat anders hoe dan ook scheuren toch? of kit je dat gewoon af met een flexibele kit?

Ik wilde het stuk van de ketel naar de verdeler ook in kunststof uitvoeren. Is nu dikwandig staal.

Als ik onder het plafond doorga is het ook niet zo erg om niet met t-stukken te werken en gewoon elke radiator zijn eigen leiding te geven aangezien ik dan toch niet hoef te slijpen.

Ik ga boven de radiatoren hergebruiken, mocht ik in de toekomst (of op het eind van de verbouwing nog geld over hebben kan ik er altijd nog voor kiezen om de radiatoren te vervangen. (dit is dan geen grote ingreep meer)
Is de verdiepingsvloer van beton?
Ik zou inderdaad de leiding dan tussen het valse plafond monteren, veel makkelijker dan alles infrezen.
Je kan bij de doorgang een stukje buis om de buis heen schuiven en daarna bijvoorbeeld afkitten.
Dan ben je met een paar meter mantelbuis klaar en hoef je niet alles met mantel te hebben.
Je kan het dan ook met t-stukken doen, maar dan moet je wel pers t-stukken gebruiken.
Als je alles maakt en zorgt dat het klaar is huur je een perstang en pers je alles, ben je maar een paar tientjes kwijt.
Neem wel een elektrische inderdaad, een handtang werkt niet zo fijn en heeft relatief veel ruimte nodig.
Dat is zeker als je op een trapje staat in het plafond niet fijn werken.

Je kan ook een elektrische tang 2dehands kopen zoals gesuggereerd maar dan ben je wel minimaal 500 euro kwijt met bekken, dat zou ik persoonlijk niet doen als het niet meer gaat gebruiken.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_171519197
quote:
2s.gif Op woensdag 7 juni 2017 10:48 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Is de verdiepingsvloer van beton?
Ik zou inderdaad de leiding dan tussen het valse plafond monteren, veel makkelijker dan alles infrezen.
Je kan bij de doorgang een stukje buis om de buis heen schuiven en daarna bijvoorbeeld afkitten.
Dan ben je met een paar meter mantelbuis klaar en hoef je niet alles met mantel te hebben.
Je kan het dan ook met t-stukken doen, maar dan moet je wel pers t-stukken gebruiken.
Als je alles maakt en zorgt dat het klaar is huur je een perstang en pers je alles, ben je maar een paar tientjes kwijt.
Neem wel een elektrische inderdaad, een handtang werkt niet zo fijn en heeft relatief veel ruimte nodig.
Dat is zeker als je op een trapje staat in het plafond niet fijn werken.

Je kan ook een elektrische tang 2dehands kopen zoals gesuggereerd maar dan ben je wel minimaal 500 euro kwijt met bekken, dat zou ik persoonlijk niet doen als het niet meer gaat gebruiken.
Ik ga ze lekker onder de vloer doorleggen, en gewoon ieder radiator zijn eigen groepje, dat scheelt persen. thnx voor de tips
  Vis een optie? woensdag 7 juni 2017 @ 11:02:02 #167
70532 loveli
N
pi_171519290
Als mijn pa dingen over had kunnen doen, had hij een paar extra loze leidingen vanaf de meterkast naar verschillende ruimtes en verdiepingen aangelegd. Hij heeft zich heel wat uurtjes in bochten gewrongen om kabels voor bv TV, internet en beveiligingscamera's alsnog uit het zicht aan te leggen.
crap in = crap out
pi_171519587
dus resumé
1 verdeler blok 2 groepen over maar dat is handig als ik beneden toch nog ergens een radiator kwijt wil naast mijn vloerverwarming. (https://www.saniglow.nl/p(...)2mm.html?id=47148278)
per radiator 1x een aansluitkoppeling (https://www.warmteservice(...)buis-16x2/p/48353085)
Dan een x aantal meter slang (https://www.saniglow.nl/h(...)ter.html?id=45173026)
een aansluitset haaks, want dan komt het mooi uit de vloer en hoef je geen rare bochten te maken (https://www.saniglow.nl/r(...)aks.html?id=36934142)
en dan tussen de aansluitset (onderblok/voetventiel en de radiatorkraan)
een x aantal meter (https://www.radiatoraanbi(...)-per-meter-3983.html)

of mis ik nu iets?

Voor mijn gevoel wel, normaal heeft een voetventiel/onderblok toch twee aansluitingen.
  woensdag 7 juni 2017 @ 13:48:41 #169
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_171523426
Ik zelf pas deze toe:



En dan bij voorkeur de haakse, dat de leidingen uit de muur komen.

Dat heet een onderblok, H-blok of iets in die hoek. Je hebt ze ook thermostatisch, daar heb ik er nog een van liggen zag ik gisteren (te koop).

Alternatief is gewoon voetventielen, dan krijg je dus pijpen naast je radiator. Dan vind ik erg zonde en ouderwets.

Ik pas graag onderblokken toe met ventielradiatoren.

Je hebt altijd 2 slangen en dus aansluitingen met een tweepijpsysteem. Dus ook 2 knelsets per radiator.
Laat die handjes wapperen!
pi_171536296
Per radiator aan de verdeler 2 koppelingen, 1x aanvoer en 1x retour.
Dat aansluitset uit jouw link is eigenlijk niet geschikt.

Je kan het dan beter zelf samenstellen:

1x onderblok https://www.saniglow.nl/s(...)-recht-m22-afsl.html
1x kraan https://www.saniglow.nl/r(...)inc-adapter-15m.html
1x buisje voor ertussen: https://www.saniglow.nl/s(...)nderblok-lengte.html

Dit onderblok is toevallig M22 dus daar kan je ook weer die adapters op de verdeler ook voor gebruiken.
Dus dan heb je in totaal 4 adapters per radiator nodig.
Vergeet ook de blinddopjes niet voor je verdeler voor de loze groepen.

Verder opletten als je een kraan koopt dat de knop horizontaal uitkomt en niet verticaal want dat werkt niet goed omdat de opstijgende warmte van de kraan de knop beinvloed.
Dus in combinatie met een onderblok altijd haaks verkeerd of recht + een radiatorbocht.

Ook even checken of je radiator wel 1/2'' is, die oude radiatoren waren ook wel eens 3/4 of een andere maat.
Meten is weten ;)

Overigens moet alles wel bij 1 webshop te vinden zijn, scheelt je weer verzendkosten.

Als je nog hulp nodig heb dan roep je maar, heb jarenlang bij een CV groothandel gewerkt en doe ook nog regelmatig cv klussen dus ik ben aardig op de hoogte ;)

@ Gieliovd, dat is een H-blok maar dat is alleen toe te passen met jouw luxe radiatoren met onderaansluiting ;)

En een éénpijssyteem heeft ook altijd 2 slangen :P
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_171569789
Korte update zo voor het weekend.

Na een heel gesteggel met de gemeente over de container waar hij mag komen staan, komen ze vanmiddag de volle container ophalen en een nieuwe plaatsen. (ik wilde mijn container graag van de oprit af omdat dat ook mijn enige ingang is (de winkelpui kan niet meer open) en bouwmaterialen over de container heen tillen is geen optie)

Afgelopen week vooral veel gepland en nagedacht want echt veel slopen ging niet met een volle container, en daarnaast waren de uren beperkt. voor de slaapkamer boven hebben we een indeling waar ons bed komt te staan, en hoe de verlichting dan moet zijn. Ook hebben we nagedacht over de kastenkamer. we gaan aan twee kanten kasten maken, en in het midden een lage kast met een kaptafel. Hier zal de verlichting dus ook op aangepast worden. Boven gaan we vooral met spotjes werken omdat de hoogte beperkt is (plafondhoogte 2.25)

Daarnaast heb ik nog meer gesloopt en zojuist een hoop electra-materiaal besteld bij sander vunderink (heb die naam hier zo vaak voorbij zien komen) en een hoop materialen besteld voor de verwarming. (correctie postbode brengt net de verwarmingsspullen) Van het weekend gaan ze alle dakramen vervangen. 3 op zolder en 4 grote op de 1e etage. Daarnaast wil ik met de electra/verwarmingsleidingen aan de slag. om zo boven de eerste vier kamers langzaam te kunnen gaan opbouwen.

Vanmiddag gaan we praten bij de kozijnen boer om te kijken of we nog wat van de offerte af kunnen krijgen, want 20k is toch iets boven budget. Kijken hoever we komen, en of ze eventueel de 1e etage vast zsm kunnen plaatsen. Momenteel kun je net zo goed onder de kozijnen doorkijken als door het glas.

Daarnaast nog even definitief de keuze maken voor de haarden zodat ik daar ook mee aan de slag kan. en dan de verjaardag van mijn wederhelft vieren.

Vandaag een update zonder plaatjes, na het weekend ongetwijfeld een hoop plaatjes.

[ Bericht 0% gewijzigd door Legwieh op 09-06-2017 12:18:03 ]
pi_171664534
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 11:59 schreef Legwieh het volgende:
Vandaag een update zonder plaatjes, na het weekend ongetwijfeld een hoop plaatjes.
update? :W :P
  Moderator dinsdag 13 juni 2017 @ 21:03:02 #173
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_171676445
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 11:59 schreef Legwieh het volgende:
Na een heel gesteggel met de gemeente over de container waar hij mag komen staan, komen ze vanmiddag de volle container ophalen en een nieuwe plaatsen
Moet je een vergunning hebben om hem aan de openbare weg te kunnen plaatsen oid. ?

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 11:59 schreef Legwieh het volgende:
Boven gaan we vooral met spotjes werken omdat de hoogte beperkt is (plafondhoogte 2.25)
Als je natte ruimten boven creëert, hou dan rekening met de zoneindeling van de badkamer en dat je verlichting een voldoende hoge ip kwalificatie heeft :)

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 11:59 schreef Legwieh het volgende:
...

een hoop electra-materiaal besteld bij sander vunderink
Heb louter goede ervaringen met hun webshop en hun aftersales ^O^, alles wat in het standaard assortiment zit bij sander vunderink is prima qua prijs. Alles wat ze los nog kunnen leveren uit hun onderdelenshop, maar niet standaard in de webshop zit; is dan vaak wel weer erg duur.

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 11:59 schreef Legwieh het volgende:
Daarnaast nog even definitief de keuze maken voor de haarden zodat ik daar ook mee aan de slag kan. en dan de verjaardag van mijn wederhelft vieren.
Nog gefeliciteerd ! :)
pi_171680312
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 21:03 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Moet je een vergunning hebben om hem aan de openbare weg te kunnen plaatsen oid. ?

[..]

Als je natte ruimten boven creëert, hou dan rekening met de zoneindeling van de badkamer en dat je verlichting een voldoende hoge ip kwalificatie heeft :)

[..]

Heb louter goede ervaringen met hun webshop en hun aftersales ^O^, alles wat in het standaard assortiment zit bij sander vunderink is prima qua prijs. Alles wat ze los nog kunnen leveren uit hun onderdelenshop, maar niet standaard in de webshop zit; is dan vaak wel weer erg duur.

[..]

Nog gefeliciteerd ! :)
Hij woont bijna langs het gemeentehuis, die ambtenaren zien die container gelijk staan. Hebben ze weer een keer wat te doen.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_171683068
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 13:08 schreef Sintesi1 het volgende:

[..]

update? :W :P
Jaja komt er aan ;-)

quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 21:03 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Moet je een vergunning hebben om hem aan de openbare weg te kunnen plaatsen oid. ?

[..]

Als je natte ruimten boven creëert, hou dan rekening met de zoneindeling van de badkamer en dat je verlichting een voldoende hoge ip kwalificatie heeft :)

[..]

Heb louter goede ervaringen met hun webshop en hun aftersales ^O^, alles wat in het standaard assortiment zit bij sander vunderink is prima qua prijs. Alles wat ze los nog kunnen leveren uit hun onderdelenshop, maar niet standaard in de webshop zit; is dan vaak wel weer erg duur.

[..]

Nog gefeliciteerd ! :)
Thnx! je hebt geen vergunning nodig (dit is per gemeente verschillend) maar aangezien ik zoals densmee al zei achter het gemeentehuis woon, is het wel handig om even te checken wat zei ervan vinden.
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 23:27 schreef densmee het volgende:

[..]

Hij woont bijna langs het gemeentehuis, die ambtenaren zien die container gelijk staan. Hebben ze weer een keer wat te doen.
Dat dus, enne Densmee, jij zat toch in de bosbouw, Kun je niet twee sparren voor me neerhalen? (metertje of 15 a 20 hoog)
pi_171683489
Afgelopen vrijdag niet al te veel gedaan, aangezien we smiddags naar de kozijnenman moesten en zijn weesten kijken voor de definitieve haard. (volgens mij ontzettend brabants, dat weesten maar jullie snappen vast wat ik bedoel)

We gaan voor aluminium kozijnen in de ralkleur 7021, dat is net wat donkerder dan gewoon antraciet. Er moet nog het één en ander aangepast worden in de offerte, en als deze helemaal definitief is moet we eens flink gaan discussiëren over de prijs. Alle kozijnen vervangen is toch een stevige kostenpost (20k+)

Ergens tussendoor kwam ook nog de postbode binnen met een aantal pakketten, onder andere alupex slangen, koppelingen, maar ook de electra-levering van sander vunderink.
fotootje van een gedeelte van de pakketjes die binnen zijn gekomen;


Daarna even doorgereden naar de haardenshowroom om definitief te bepalen welke haarden er in huis moeten komen. In de woonkamer komt een Barbas Evo 100/50

En in mijn kantoor (waar we nu zolang wonen) komt de Barbas Unilux-6 52.

Deze laatste gaat er al na de bouwvak in omdat dat zolang we geen CV hebben de enige verwarming is in ons huis.

Daarna kwam mijn neefje langs, en savonds de overige familie dus is er de rest van de dag weinig meer gedaan.

Zaterdagmorgen ging om 7uur het wekkertje want om half 8 kwam de timmerman om de dakramen te vervangen. (ik kan je vertellen das niet tof na een verjaardagsfeestje dat stiekem toch tot te laat duurde en waarbij je stiekem toch iets te veel hebt gedronken)
Helaas waren de 3 zolderraampjes nog niet binnen en konden ze enkel de 4 ramen op de 1e etage vervangen. Binnen no-time lagen de ramen eruit.

En niet al te lange tijd later, waren ze keurig netjes vervangen door een viertal mooie Veluxen.



Ondertussen zelf met een maatje van me even naar de Hornbach geweest om een hoop spullen te halen die online niet te bestellen waren voor een voordelige prijs (o.a. electrabuis en isolatie, verzendkosten hoger dan de prijs van het product)

Inmiddels was er een aardige turkse/griekse of iets uit die trant man, aangekomen om de koelvitrine opgehaald die hij via marktplaats van me had gekocht. Hij zou een speciaal karretje meebrengen en dan zou het helemaal goed komen zei hij. Toen hij aankwam bleek het speciale karretje echter, heel klein, fragiel en zelfgemaakt te zijn. Maar volgens hem kwam alles goed. Zelf heeft hij de koelmotor gedemonteerd en toen moest de koelvitrine op zijn aanhangertje.
Met veel moeite, de hulp van wat transporthondjes, de pompwagen en wat lompe kracht hebben we het uiteindelijk toch voor elkaar gekregen om de vitrine op zijn aanhangertje te krijgen.

Levensgevaarlijk volgens mij om daar mee rond te rijden, maar ach ik was er vanaf en de beste man was er erg gelukkig mee.
Gelijk een stukje extra ruimte gecreeerd in de winkel nu de vitrine weg is:


Verder nog alle isolatie verwijdert aan de onderkant van het platte dak in de winkel, zodat ze aanstaande vrijdag het dak opnieuw kunnen komen bedekken en van bovenaf kunnen isoleren. Verder de rest van de dag bezig geweest met allerlei kleine dingetjes regelen/halen en afwerken. om 18u vonden we het welletjes geweest en hebben we de BBQ aangestoken en de desperado's opengetrokken.

Zondagmorgen boven in de slaapkamer verder gegaan, we hebben besloten het tussenmuurtje tussen slaapkamer en kastenkamer toch te verwijderen aangezien deze los en wankel was. en om de slaapkamer gedeeltelijk open te maken tot aan de nok van het dak en een soort vide te creëren. gelukkig was het wandje zo slecht opgebouwd dat we niets hoefde te slopen maar gewoon de gasbeton blokken af konden stapelen.

Deze kunnen we dus straks weer hergebruiken als we een deur dicht moeten metselen.
Ook maar gelijk besloten om de deur te verplaatsen zodat je geen raar gangetje krijgt tussen de slaap/kleedkamer, op deze foto zie je mooi hoe de deur stond en hoe hij nu (tijdelijk) geplaatst is.

Omdat we onder de vide niet gaan stucen en het balkenplafond willen laten zien, daar de isolatie weggehaald en wederom het een en ander weggesloopt. Dit alles slopen op een subtiele manier kost stiekem toch best veel tijd (electra leidingen die je weg moet halen en af moet sluiten, dingen rondom heel houden enzovoorts)

Dus toen we inmiddels zo ver waren, stond het klokje alweer op 3 uur. Tijd voor koffie dus ;-)
Na de koffie besloten, de zaag in de vloer van de zolder te zetten, en langzaam daar beginnen om de zolder open te maken om de vide te gaan creëeren.

tegen dat het weer avond was, lag de zolder er als volgt bij, en hadden we nog echt een mooi doorkijkhuis.


savonds nog het één en ander opgeruimd en redelijk op tijd gestopt, aangezien ik ook nog voorbereidingen moest treffen voor de gewone werkweek die maandag weer begon.
Savonds ook gelijk maar even een benzinemaaier besteld want het gras begint nu ineens echt hard te groeien en het is echt teveel gras voor het kleine handmaaiertje wat ik in mijn vorige huis gebruikte. Helaas geen stiga of mooie honda, wegens budget-technische redenen is het een mooie Lidl-variant geworden, ben benieuwd ;-)


Maandag moest er weer gewoon gewerkt worden, maar hup na het eten gelijk de werkkleren weer aan, en de zaag gezet in de vloerbalken van de zolder om de slaapkamer open te maken en de vide te creëren. Binnen een aantal uurtjes echt van een rommelig zooitje naar een (vind ik tenminste) nu al gaaf resultaat.


Gisterenavond ervoor gekozen om niet te klussen maar lekker te gaan hardlopen en dus niks uitgevoerd. Vanavond komt de stucadoor kijken hoeveel werk hij gaat hebben en wat dat ongeveer gaat kosten en hoe we dat in gaan plannen (alles tegelijkertijd, verdieping per verdieping, of een aantal ruimtes en dan een ander keer weer een aantal ruimtes) En mag ik aan de bak om het dakgrind en andere rotzooi van het dak te gaan halen. Bij deze weer de update voor vandaag en we blijven gewoon bezig.

Vragen stel ze gerust.
pi_171683582
Lekker bezig hoor! _O_
  woensdag 14 juni 2017 @ 14:51:27 #178
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_171690140
Wat hebben jullie alweer veel werk verricht zeg! Zijn jullie van plan om op dit tempo te blijven klussen? :)

En misschien een gek vraagje, maar maken jullie gebruik van een bouwdepot of is er heel flink gespaard om dit allemaal mogelijk te maken? 20k voor nieuwe kozijnen is al een flinke uitgave, laat staan wat er verder nog benodigd is. Voor ons verder wel een herkenbaar verhaal, ons huis is een vergelijkbare staat :P.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_171690224
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2017 14:51 schreef monsterd. het volgende:
Wat hebben jullie alweer veel werk verricht zeg! Zijn jullie van plan om op dit tempo te blijven klussen? :)

En misschien een gek vraagje, maar maken jullie gebruik van een bouwdepot of is er heel flink gespaard om dit allemaal mogelijk te maken? 20k voor nieuwe kozijnen is al een flinke uitgave, laat staan wat er verder nog benodigd is. Voor ons verder wel een herkenbaar verhaal, ons huis is een vergelijkbare staat :P.
Hopelijk gaan we in dit tempo door ja. Plan is om voor de kerst toch wel een redelijk eindje klaar te zijn. We hadden redelijk wat eigen geld in ons vorige huis zitten, en we proberen zoveel mogelijk te sparen. maar we hebben ook een bouwdepot inderdaad.
Hopelijk zijn we in totaal rond de 140k kwijt aan verbouwingen en dan zijn we heel content.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 14 juni 2017 @ 23:44:04 #180
269689 crew  Viv
pi_171701993
Lekker bezig Legwieh! Dat karretje :D hij zal wel heelhuids thuisgekomen zijn, anders was het wel een nieuwsbericht geworden, je ziet niet iedere dag een retro koelvitrine voorbijrijden.
pi_171702211
Lekker bezig man!
En dat platte dak, wat een zooitje :o
Dat zal er straks wel weer netjes uitzien ^O^
Mag ik vragen waarom je kiest voor een warm dak?
Wij hebben hier ook een warm dak en ik vind het niet helemaal super eigenlijk.
Nu ligt bij ons de isolatie wel op de dakbedekking, en daarop grind of tegels.
Ik neem aan dat bij jou de isolatie op het dak wordt gelegd en dan de dakbedekking eroverheen gaat?

Ik zou zelf van onder het dak isoleren, mijn gevoel zegt dat je dat dit beter is omdat je dan het dak zelf niet warm stookt.
Wel wat meer risico met condens, maar dat is een kwestie van het op de juiste manier doen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  Moderator donderdag 15 juni 2017 @ 00:03:46 #182
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_171702465
Goed bezig
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator donderdag 15 juni 2017 @ 07:11:57 #183
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_171704284
Daar wordt goed hard gewerkt!

in het uitzoeken, ophalen, regelen gaat stiekem aardig wat tijd zitten is mijn ervaring. Zeker in het begin van een project.

Ben je een fervent kachel stoker?
pi_171704321
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 08:48 schreef Sintesi1 het volgende:
Daar wordt goed hard gewerkt!

in het uitzoeken, ophalen, regelen gaat stiekem aardig wat tijd zitten is mijn ervaring. Zeker in het begin van een project.

Ben je een fervent kachel stoker?
Uitzoeken en regelen is stiekem veel werk ja.

Ik ben beroepsstoker ;-), ik zit er hele dagen warmpjes bij.
Maar zonder gekheid, ik werk bij de fabrikant van de beste haarden van Nederland. ;-)
  Moderator donderdag 15 juni 2017 @ 09:46:31 #186
447051 crew  Peejtur
pi_171704979
Altijd handig die personeelskorting *O*
  donderdag 15 juni 2017 @ 10:41:44 #187
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_171706052
Wauw, wat gaaf die slaapkamer met die vide, wat een prachtige ruimte gaat dat worden! _O_
***
pi_171719374
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 09:46 schreef Peejtur het volgende:
Altijd handig die personeelskorting *O*
Zeker, dan is het nog enigszins te betalen haha.
  vrijdag 16 juni 2017 @ 15:38:59 #189
149959 SQ
snelle trees
pi_171733820
Oh deze ga ik volgen! Wat een vet project!
disclaimer
  Moderator vrijdag 16 juni 2017 @ 18:59:06 #190
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_171737669
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 15:38 schreef Stormqueen het volgende:
Oh deze ga ik volgen! Wat een vet project!
Er is nog een hoop te doen, maar het heeft zoveel potentie :Y
pi_171740294
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 18:59 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Er is nog een hoop te doen, maar het heeft zoveel potentie :Y
een hoop te doen, maar nu even niet.
Genieten van de vonkjes nu en wat nieuwe tools uitzoeken.

Morgen weer verder..

  Moderator vrijdag 16 juni 2017 @ 21:52:15 #192
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_171740478
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 21:43 schreef Legwieh het volgende:

[..]

een hoop te doen, maar nu even niet.
Genieten van de vonkjes nu en wat nieuwe tools uitzoeken.

Morgen weer verder..

[ afbeelding ]
Fijne avond. Al genietende kun je zo wat sloophout opruimen 8-)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_171740507
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 21:52 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Fijne avond. Al genietende kun je zo wat sloophout opruimen 8-)
Ik heb al een kuub of 5 hout staan ;D, dus ik stook nog wel ff door.
  zaterdag 17 juni 2017 @ 00:07:55 #194
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_171743787
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 21:43 schreef Legwieh het volgende:
............
Genieten van de vonkjes nu en wat nieuwe tools uitzoeken.
.........
Vonkenboer familie op bezoek :? :+
pi_171828878
Ahh fuck update aan het typen en toen ging er iets mis, Update weg.
Fack! nouja poging twee dan maar.
pi_171829159
Klein update van de afgelopen dagen.
Afgelopen weekend naast klussen behoorlijk wat familie-verplichtingen gehad, deze week enorme drukte op de zaak, en dan ook dit weekend weer een aantal zaken gepland staan, dus een weekje waarin het klussen wat minder hard gaat. Maar toch blijven we doorgaan.

Na de relaxte vrijdagavond buiten bij het vuur, zaterdag maar weer aan de slag gegaan. Helaas hadden we nog een klusbus die lastig was, en moesten we die eerst weer aan de praat krijgen. Zoals jullie misschien wel hebben gelezen in het K&W / Klussers blijven blunderen (deel XIII) topic. Was ik de sleutels kwijt geraakt van mijn klusbus. Ik heb toen nieuwe sleutels besteld bij de dealer, alleen bleken deze niet te passen (wel op de deuren niet op het contact) omdat het contact en de oude sleutel teveel op elkaar waren ingesleten. Uiteindelijk dus maar naar de sloop gegaan om een nieuw contactslot te halen en de hele boel te vervangen.

En toen deed hij het weer:


Zoals @JunkieXl al zei,
quote:
2s.gif Op woensdag 14 juni 2017 23:53 schreef junkiexp het volgende:
En dat platte dak, wat een zooitje :o
Daar moest dus nodig iets aan gedaan worden, het dak opnieuw bedekken ga ik zelf niet aan beginnen maar om de kosten te drukken wel alle voorbereidende werkzaamheden zelf doen, van:

Naar:



En gelijk het klusbusje straf gegeven voor zijn ongehoorzaamheid, ik zal je hem hebben jij mag lekker overbeladen rondrijden voor straf!

Nieuwe spul gebracht

En dus naar:

En uiteindelijk dit:


Platdak was dus inmiddels klaar, restte alleen nog in het schuine dak voor de 3 bovenste zolderraampjes, vanwege de kostprijs niet gekozen voor Velux maar voor Fakro, kwalitatief best wel een verschil maar ook de prijs was er naar en in dit geval is het enkel om af en toe iets te kunnen luchten. Nieuwe raampjes erin:

En er zit zelfs een (ik noem het althans zo) gluren naar de buren maximaal open stand op:
Alleen kijk ik dan niet naar de buren maar naar mijn notenboom, a fijn mag de pret niet drukken.
Daarnaast boven verder gegaan met het strippen van de electra in de achterste 4 inmiddels tot 3 gemaakte slaapkamers. Electra weghalen, spijkers en losse latjes weghalen zodat alles netjes wordt en we opnieuw kunnen beginnen.

Recyclen voor beginners:

En de dag was alweer voorbij.

Zondag pruldag, dus maar eens gekeken hoe zo’n muurslijpfrees ding werkt en een gatenboor. Damn dat valt tegen gelukkig heb ik nog een behoorlijk aantal sleuven en gaten om te oefenen dus ik wordt er vast nog wel ooit goed in.

Even gepast of de spulletjes van sander vunderink erin pastte. En ja hoor verre van perfect maar het past in elk geval wel:

Ook nog even gauw wat gleuven in de vloer dichtgesmeerd, de muren van de slaapkamers komen namelijk niet iets anders te staan als voorheen en anders moet ik net halverwege de gleuven mijn wandjes op gaan bouwen, dat leek me niet echt handig.


Verder moest er een upgrade komen voor het konijn, in ons vorige huis kon hij lekker rondlopen maar gedurende de verbouwing is dat geen succes. Beestje zat dus alleen maar in zijn hok en liep met een beetje geluk een uurtje per dag vrij rond. Dat vond vriendinlief niet goed, en ik zelf eigenlijk ook niet. Dus we hadden bedacht dat er maar een soort tijdelijk hok voor het beestje moest komen met grote ren in de winkel. Project volledig bij mijn vriendin neergelegd, dus het is uiteindelijk een vrij fors geheel geworden. We hebben nu niet alleen meer een winkel maar ook nog een halve dierentuin aan het hok te zien:

Ook dit soort kleine dingen kosten al gauw weer een paar uur werk en voor je het weet is het weer avond. Daarom maar lekker de BBQ aangeslingerd, en savonds nog even gespeeld met mijn nieuwe speeltje.

’t is misschien heel kinderachtig maar ik geef gewoon eerlijk toe dat een benzinemaaier toch een soort jongensdroom van me is geweest. Een eigen gazon groot genoeg dat je er met een benzinemaaier overheen kunt, die benzine-lucht in je eigen garage, hmmm heerlijk.
En daarom is dit ook een mooi eind, denkend aan de benzinelucht en het geronk van je eigen grasmaaier heerlijk. Tot de volgende update!
pi_171829483
Goeie update weer! Je vorderen gestaag!

Een tip voor de sleuvenfrees.. als je hem wat dieper zet kan je de reepjes er zo van tussen breken met een platte bijtel of oude schroeven draaier (of smalle breek bijtel op de jekker)
pi_171829804
Mooi project! Ik lees alles rustig mee. Succes met het warme weer.
Lange benen koud hoofd.
pi_171830447
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 09:33 schreef Sintesi1 het volgende:
Goeie update weer! Je vorderen gestaag!

Een tip voor de sleuvenfrees.. als je hem wat dieper zet kan je de reepjes er zo van tussen breken met een platte bijtel of oude schroeven draaier (of smalle breek bijtel op de jekker)
Goede tip maar het is een beitel, hij bijt niet...

Tof topic. Veel werk te verzetten maar je vordert leuk. En bbq na een klusdag is fijn :)
  woensdag 21 juni 2017 @ 10:38:54 #200
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_171830493
Wat goed van jullie, die konijne-ren! O+
***
  woensdag 21 juni 2017 @ 11:46:12 #201
249756 Symphonic
Look o Look
pi_171831769
quote:
14s.gif Op woensdag 21 juni 2017 10:38 schreef Brighteyes het volgende:
Wat goed van jullie, die konijne-ren! O+
Leeg :'(

Wat een toffe verbouwing omt e volgen _O_
Juin uit Eigen Tuin!
  woensdag 21 juni 2017 @ 12:15:09 #202
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_171832313
Ik ga er vanuit dat als je zo'n enorm hok bouwt, dat daar nog wel wat speelspul in zal komen ook. Toch TS? O-)
***
  Moderator woensdag 21 juni 2017 @ 12:25:14 #203
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_171832486
Tip voor bij het dozen boren; die halfronde stukken tussen twee inbouwdozen gewoon met een beitel er uit slaan. En dan de dozen in het gat fixeren met een beetje knauf. Kun je ze mooi waterpas stellen en dergelijke.
  woensdag 21 juni 2017 @ 15:34:30 #204
8333 Metzie
-Nyaano !
pi_171836040
Hoi Legwith, voor die dozenboor kan je ook een afteken mal gebruiken. Als je op google zoekt naar "dozenboor mal" dan vind je ze wel. Ik had er zelf geen eentje en heb regelmatig gevloekt om die opstaande randen weg te bikken in keiharde baksteen.
When spashed with cold water, poor Ranma turns into a girl!
  woensdag 21 juni 2017 @ 22:13:07 #205
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_171845190
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2017 15:34 schreef Metzie het volgende:
Hoi Legwith, voor die dozenboor kan je ook een afteken mal gebruiken. Als je op google zoekt naar "dozenboor mal" dan vind je ze wel. Ik had er zelf geen eentje en heb regelmatig gevloekt om die opstaande randen weg te bikken in keiharde baksteen.
Held, gaan wij ook bestellen :'). Toevallig hier laatst sleuven gemaakt en gaten geboord. Vandaag kon ik die nog lekker verder uitboren :+
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_171846721
De sleuven inderdaad niet te ondiep maken. Ik zelf maakte die fout wel, en ook dat de schijven afslijten en heb nog vele meters na moeten bewerken met een haakse slijper en diamant schijfje. Van de action, prima dingen en spotgoedkoop.

Die kentekenplaat op je aanhanger mag je wel gauw vastzetten voordat je die kwijt raakt.
pi_172012921
Tijd voor een update? :)
pi_172059901
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 11:54 schreef tux87 het volgende:
Tijd voor een update? :)
Nou vooruit dan.

Allereerst de verrasing van de week, bij het weghalen van nog meer verwarmingsbuizen er achter gekomen dat halverwege een zolder een muurtje was gemetseld, waar achter nog meer zolder zat.

zoekt iemand nog banden voor zijn oldtimer? ik heb ze al (wel een reliant robin kopen)


Zaterdagochtend een fotografieworkshop gehad, en vanaf de middag een personeelsfeest dus op zaterdag niet veel kunnen doen. op zondagmorgen aan het pielen geweest met wat dozen te boren (dank voor de tip een dozenboormal is echt handig).


Daarna echter om 3 afgehaakt om formule 1 te kijken, en de rest van de zondag helaas moeten besteden aan de betaalde arbeid.

Op maandagavond afgesproken met een maatje van me om de grote koeling in de winkel te slopen en af te voeren. Een oud ijzer container besteld zodat we gelijk al het oud ijzer konden afvoeren, want de ijzerberg begon inmiddels ook flink te groeien.

Helaas kwamen ze geen container brengen, bleek achteraf.

Toen de grote koeling in de winkel maar te lijf met de haakse slijper en wat lomp geweld:


Maar damn wat een mega klus zeg, voordat we alles los kregen was de avond al weer om. Uiteindelijk gaf hij zich gewonnen.


Dinsdagavond was het hardloopavond, en woensdagavond ben ik samen met schoonpa de eerste electrabuizen en draden aan gaan leggen.

Donderdagavond kwamen ze eindelijk de container brengen. "Ehm ja sorry het is een wat grotere geworden is dat een probleem?"
Ehm nou nee zet maar neer.


Oke dit is wel heel veel groter, maar fijn. gisteravond de koeling verder afgebroken en al het oud ijzer weggedonderd.



Nu is er in ieder geval weer een mooi stukje muur vrij.


Verder hebben we bedacht dat in 1 kamer een thuisbioscoop moet komen. Leuk plan natuurlijk maar betekend wel nog meer buizen aanleggen, dozen boren en kabels trekken, maar ach je moet er iets voor over hebben.


Komende dagen/weken/maanden (laten we dat laatste hopen van niet) dus vooral pvc-buizen buigen, dozen boren, en draden trekken. En tussendoor de muurtjes timmeren, waar de leidingen doorheen moeten komen te lopen. niet zo heel spannend dus maar het hoort erbij.
  Moderator vrijdag 30 juni 2017 @ 09:30:59 #209
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_172061092
trek naar dat punt voor je beamer ook gelijk utp.

sowieso overal utp naar toe!
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
  Knikkerking vrijdag 30 juni 2017 @ 09:32:42 #210
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_172061128
Heel gaaf, en uiteraard goed bezig _O_

Goede keuze voor dat home theater ook ^O^
Ik ben zéér benieuwd!!!

Succes!
  vrijdag 30 juni 2017 @ 10:15:22 #211
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_172062118
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 09:30 schreef Geckoo het volgende:
trek naar dat punt voor je beamer ook gelijk utp.

sowieso overal utp naar toe!
Deze man weet.


Nee, echt goede tip! :Y
pi_172062444
Lekker slopen :9
  Moderator vrijdag 30 juni 2017 @ 10:54:59 #213
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_172062991
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 10:15 schreef IrishBastard het volgende:

[..]

Deze man weet.

Nee, echt goede tip! :Y
ik heb op elke kamer utp, maar ik had het eigenlijk dual moeten uit voeren...
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
pi_172063351
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 10:54 schreef Geckoo het volgende:

[..]

ik heb op elke kamer utp, maar ik had het eigenlijk dual moeten uit voeren...
Elke kamer krijgt utp en coax.
Wie weet waar het handig voor kan zijn.

Thuisbioscoop was idee van vriendinlief dus dan gaan we dat maken he.

Nu wil ik in die kamer 2x drie rijen spotjes. Hoe sluit ik dat t beste aan. Gewoon alles vol leggen met pvc of naar 1 punt pvc en vanaf daar alles gewoon met draad van spotje naar spotje. Zonder Pvc gewoon draad over t plafond leggen? Of installatiedraad over t plafond in pvc? Weet namelijk nog niet welke spotjes erin moeten komen.
  vrijdag 30 juni 2017 @ 13:41:47 #215
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_172066643
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 11:12 schreef Legwieh het volgende:
Elke kamer krijgt utp en coax.
Wie weet waar het handig voor kan zijn.
De zolder ook :?
Handig voor junior die stiekum porn wil kijken wil Fokken!
pi_172069827
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 11:12 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Elke kamer krijgt utp en coax.
Wie weet waar het handig voor kan zijn.

Thuisbioscoop was idee van vriendinlief dus dan gaan we dat maken he.

Nu wil ik in die kamer 2x drie rijen spotjes. Hoe sluit ik dat t beste aan. Gewoon alles vol leggen met pvc of naar 1 punt pvc en vanaf daar alles gewoon met draad van spotje naar spotje. Zonder Pvc gewoon draad over t plafond leggen? Of installatiedraad over t plafond in pvc? Weet namelijk nog niet welke spotjes erin moeten komen.
Ik zou zelf voor philips hue spotjes gaan (of hier een variant van) kan je mooi de verlichting dimmen of van sfeer veranderen.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 30 juni 2017 @ 16:21:04 #217
269689 crew  Viv
pi_172070558
Huuu die spinnenrag op de extra zolder. :X Lekker bezig weer!
pi_172075000
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 15:50 schreef akatar het volgende:

[..]

Ik zou zelf voor philips hue spotjes gaan (of hier een variant van) kan je mooi de verlichting dimmen of van sfeer veranderen.
Philips hue vind ik echt veel te duur.
Ik ben op zoek naar een goedkoop spotje, dimbaar en het liefst dat ze zowel vast, draaibaar en in het wit en zwart te krijgen zijn. Iemand tips?
pi_172077078
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 20:12 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Philips hue vind ik echt veel te duur.
Ik ben op zoek naar een goedkoop spotje, dimbaar en het liefst dat ze zowel vast, draaibaar en in het wit en zwart te krijgen zijn. Iemand tips?
Volgens mij is dit een populair alternatief. Heb er zelf geen ervaring mee.
Ik weet ook niet of je naar zoiets op zoek bent.

https://www.banggood.com/(...)92.html?rmmds=search

Xiaomi is wel een bekend Chinees merk. Die maken echt van alles.
Lange benen koud hoofd.
pi_172078312
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 20:12 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Philips hue vind ik echt veel te duur.
Ik ben op zoek naar een goedkoop spotje, dimbaar en het liefst dat ze zowel vast, draaibaar en in het wit en zwart te krijgen zijn. Iemand tips?
dan wordt het kijken naar de goedkoopste spots bij de bouwmarkt.
  zaterdag 1 juli 2017 @ 12:17:18 #221
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_172086482
Ik zou vanaf de centraaldoos naar het eerste spotje (ofja 1 spotje) gaan, en dan van spotje naar spotje een stukje buis, net voor de plek van het spotje de buis laten ophouden en dan hittebestendig snoer naar de spotjes. is lekker flexibel. Owja, en natuurlijk 230 volt LED he, niet meer met trafo's in het plafond gaan kloten :)

Wat betreft UTP naar de kamers, ik zou ook overal 2 kabels heen leggen (duplex). Zoveel dat tegewoordig op netwerk kan, en draadloos wordt er met 5 Ghz ook niet beter op (na 1 gipswand al de helft minder signaal dan met 2,4 Ghz) Daarvoor is 5Ghz wel sneller en stabieler. Zo kan je evt in elke kamer 1 vast aansluiten en op de 2de poort een Accespoint (er zijn van Unify bv mooie te koop die dan samen weer 1 groot Wlan vormen zonder dat je stteds op nieuw moet verbinden)
  zaterdag 1 juli 2017 @ 12:29:30 #222
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_172086784
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 20:12 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Philips hue vind ik echt veel te duur.
Ik ben op zoek naar een goedkoop spotje, dimbaar en het liefst dat ze zowel vast, draaibaar en in het wit en zwart te krijgen zijn. Iemand tips?
wij bouwen veel Heitronic in, kost een inbouwframpje een euro of 5, daar kan je dan zelf een Spotje in stoppen die je wilt, 12 volt of GU10 (230)

maar die zijn er alleen in wit en chroom en chrome matt (meer RVS look)

Die heb k laatst ook ingebouwd, met LED Spots van Phillips Masterled, van amazon,de :)
pi_172087228
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2017 09:14 schreef Legwieh het volgende:Savonds ook gelijk maar even een benzinemaaier besteld want het gras begint nu ineens echt hard te groeien en het is echt teveel gras voor het kleine handmaaiertje wat ik in mijn vorige huis gebruikte. Helaas geen stiga of mooie honda, wegens budget-technische redenen is het een mooie Lidl-variant geworden, ben benieuwd ;-)
[ afbeelding ]
Mijn moeder heeft ook al een jaar of 5 een benzinemaaier van Lidl.
Mankeert niks aan.
*O*
pi_172093936
quote:
Wat betreft UTP naar de kamers, ik zou ook overal 2 kabels heen leggen (duplex). Zoveel dat tegewoordig op netwerk kan, en draadloos wordt er met 5 Ghz ook niet beter op (na 1 gipswand al de helft minder signaal dan met 2,4 Ghz) Daarvoor is 5Ghz wel sneller en stabieler. Zo kan je evt in elke kamer 1 vast aansluiten en op de 2de poort een Accespoint (er zijn van Unify bv mooie te koop die dan samen weer 1 groot Wlan vormen zonder dat je stteds op nieuw moet verbinden)
unifi is alles behalve een low budget oplossing, ik heb zelf ook een paar pro's hangen.
denk dat sitecom of tplink dan meer in de buurt komt.
  zaterdag 1 juli 2017 @ 18:33:03 #225
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_172095370
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 17:43 schreef akatar het volgende:

[..]

unifi is alles behalve een low budget oplossing, ik heb zelf ook een paar pro's hangen.
denk dat sitecom of tplink dan meer in de buurt komt.
ik had het ook niet over low budget :) Die unify dingen ksoten snel 100 euro en meer per stuk. En als je een goede router hebt, en je aan 2,4 Ghz genoeg hebt, dan is dat vaak ook voldoende. (Hier bij mijn ouders is de router er 1 van Ziggo, daarvan is het bereik om te huilen, maar thuis de Fritzbox Doet het vanaf de 2de verdieping tot in de kelder fatsoenlijk).
pi_172096090
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 18:33 schreef gateway het volgende:

[..]

ik had het ook niet over low budget :) Die unify dingen ksoten snel 100 euro en meer per stuk. En als je een goede router hebt, en je aan 2,4 Ghz genoeg hebt, dan is dat vaak ook voldoende. (Hier bij mijn ouders is de router er 1 van Ziggo, daarvan is het bereik om te huilen, maar thuis de Fritzbox Doet het vanaf de 2de verdieping tot in de kelder fatsoenlijk).
mijn router heeft geen wifi, ding moet gewoon routeren en verder niets :)
pi_172096638
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 11:12 schreef Legwieh het volgende:
Nu wil ik in die kamer 2x drie rijen spotjes. Hoe sluit ik dat t beste aan. Gewoon alles vol leggen met pvc of naar 1 punt pvc en vanaf daar alles gewoon met draad van spotje naar spotje. Zonder Pvc gewoon draad over t plafond leggen? Of installatiedraad over t plafond in pvc? Weet namelijk nog niet welke spotjes erin moeten komen.
Je kan installatiekabel,vd in buis of hittebestendig snoer gebruiken. Ik zou gewoon voor elke rij spots even een buisje naar de centraaldoos leggen, dan de rest van de rij doorlussen met wago klemmen.


Kunnen zowel massieve als flexibele aders in, ideaal om spots aan te sluiten. Niet gaan kloten met een kroonstrip, zeker als je gaat doorlussen!
pi_172096959
back on topic,

je hebt het over het plaatsen van 2 x 3 rijen spots, ik weet niet hoeveel spots je dan gaat plaatsen?
maar als je ze niet kan dimmen/schakelen via smartphone o.i.d. zou ik meerdere lichtschakelaars plaatsen om de lampen per groep te kunnen schakelen.
pi_172097193
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 12:17 schreef gateway het volgende:
Ik zou vanaf de centraaldoos naar het eerste spotje (ofja 1 spotje) gaan, en dan van spotje naar spotje een stukje buis, net voor de plek van het spotje de buis laten ophouden en dan hittebestendig snoer naar de spotjes. is lekker flexibel. Owja, en natuurlijk 230 volt LED he, niet meer met trafo's in het plafond gaan kloten :)

Wat betreft UTP naar de kamers, ik zou ook overal 2 kabels heen leggen (duplex). Zoveel dat tegewoordig op netwerk kan, en draadloos wordt er met 5 Ghz ook niet beter op (na 1 gipswand al de helft minder signaal dan met 2,4 Ghz) Daarvoor is 5Ghz wel sneller en stabieler. Zo kan je evt in elke kamer 1 vast aansluiten en op de 2de poort een Accespoint (er zijn van Unify bv mooie te koop die dan samen weer 1 groot Wlan vormen zonder dat je stteds op nieuw moet verbinden)
Dan wordt het voor mijn gevoel juist echt, buisje, draadje zus, draadje zo. Lijkt me niet echt goed vast te zetten handig. Mijn gevoel zegt nu vanaf de centraaldoos naar 1e spotje dan vanaf daar verder met hittebestendig snoer naar de rest van de spotjes.
Alle 6 spotjes mogen gewoon op 1 dimmer.

Tis maar dat je je nek niet breekt als je naar de deur wil lopen en de film is afgelopen.
pi_172097238
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 17:43 schreef akatar het volgende:

[..]

unifi is alles behalve een low budget oplossing, ik heb zelf ook een paar pro's hangen.
denk dat sitecom of tplink dan meer in de buurt komt.
Unify is super had er in mijn vorige huis 1 en hier komen er denk ik ook een paar.

Denk aan 1 bovenste 4 kamers, 1 boven achterste 4 kamers. 1 beneden kantoor, 1 beneden woonkamer en 1 garage (tuin).

Echt unify heeft mijn leven beter gemaakt. Overal bereik en geen gekut meer. Heerlijk.
pi_172097258
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 19:39 schreef akatar het volgende:
back on topic,

je hebt het over het plaatsen van 2 x 3 rijen spots, ik weet niet hoeveel spots je dan gaat plaatsen?
maar als je ze niet kan dimmen/schakelen via smartphone o.i.d. zou ik meerdere lichtschakelaars plaatsen om de lampen per groep te kunnen schakelen.
Het moest zijn 6 spots in 2 rijen (dus rijen van 3 spots)
pi_172097272
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 12:29 schreef gateway het volgende:

[..]

wij bouwen veel Heitronic in, kost een inbouwframpje een euro of 5, daar kan je dan zelf een Spotje in stoppen die je wilt, 12 volt of GU10 (230)

maar die zijn er alleen in wit en chroom en chrome matt (meer RVS look)

Die heb k laatst ook ingebouwd, met LED Spots van Phillips Masterled, van amazon,de :)
Via je link kom ik alleen op ¤150,- spul uit. Ik ga es ff googlen
  zaterdag 1 juli 2017 @ 21:00:05 #233
469021 tinus-online
tinus-online.nl
pi_172098671
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 08:02 schreef Legwieh het volgende:

Verder hebben we bedacht dat in 1 kamer een thuisbioscoop moet komen. Leuk plan natuurlijk maar betekend wel nog meer buizen aanleggen, dozen boren en kabels trekken, maar ach je moet er iets voor over hebben.
[ afbeelding ]

Lekker gesloopt. ;)

Kleine tip, niet met stift op de muren schrijven, dat kan later door de verf/stucwerk heenkomen, altijd potlood gebruiken. :)
pi_172098983
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 21:00 schreef tinus-online het volgende:

[..]

Lekker gesloopt. ;)

Kleine tip, niet met stift op de muren schrijven, dat kan later door de verf/stucwerk heenkomen, altijd potlood gebruiken. :)
thnx goeie tip (gelukkig worden deze muren zwart geschilderd dus dan zal het wel meevallen ;D
  Moderator zaterdag 1 juli 2017 @ 21:24:50 #235
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_172099369
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 21:11 schreef Legwieh het volgende:

[..]

thnx goeie tip (gelukkig worden deze muren zwart geschilderd dus dan zal het wel meevallen ;D
had dan de rest ook al even in-ge-stift ;)

oh en unifi rocks (let op unify is iets totaal anders :) )
AC-LR en AC-light ftw!
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
  zaterdag 1 juli 2017 @ 22:40:32 #236
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_172101320
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 19:52 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Dan wordt het voor mijn gevoel juist echt, buisje, draadje zus, draadje zo. Lijkt me niet echt goed vast te zetten handig. Mijn gevoel zegt nu vanaf de centraaldoos naar 1e spotje dan vanaf daar verder met hittebestendig snoer naar de rest van de spotjes.
Alle 6 spotjes mogen gewoon op 1 dimmer.

Tis maar dat je je nek niet breekt als je naar de deur wil lopen en de film is afgelopen.
Wij hadden 5 spots doorgelust en toen deed de dimmer het slecht. Spots gaven ongelijk licht, en het licht wilde soms niet uit. Uiteindelijk is het parallel aangesloten en nu werkt het prima.

Ik heb al onze spots goedkoop bij Sander Vunderink gevonden. Osramlampjes bij iBood. De halogeenfittingen zijn vervangen door gu10 fittingen en we hebben overal Fibaro dimmers met pulsschakelaars. Vriend is helemaal blij dat het licht in de wc met zijn telefoon te bedienen is :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Lucky_Strike op 02-07-2017 07:53:14 ]
Spoilers!
pi_172104791
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 20:12 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Philips hue vind ik echt veel te duur.
Ik ben op zoek naar een goedkoop spotje, dimbaar en het liefst dat ze zowel vast, draaibaar en in het wit en zwart te krijgen zijn. Iemand tips?
Ik heb de frames bij Sander Vunderink gekocht. Origineel met 12v steekfittingen. Daar GU10 fittingen bij besteld. Totaal zo'n 5-6 euro per spotje. Lampje is een Philips masterled. Nog een tip, neem geen dimmers uit de lijn van je schakelmateriaal. Namelijk duur, en de kans dat het dimmen van led niet goed werkt. Ik heb goede ervaringen met Eltako dimmers. Gewoon achter een pulsdrukker in de inbouwdoos. Kosten 45¤ ipv 130. En het ziet er netjes uit. De combinatie masterled en Eltako werkt redelijk goed. Let wel op, voor de dimmer heb je een nul nodig. Dat is bij een normale dimmer niet zo.

Ik heb gewoon vanuit de centraaldoos naar de eerste spot een buis gelegd met rubberkabel. Dat los over het plafond en verbonden met wago klemmen voor soepel draad
pi_172105653
Het is kermis, lijkt me niet het geschikte moment om te gaan klussen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_172107668
quote:
0s.gif Op zondag 2 juli 2017 02:15 schreef densmee het volgende:
Het is kermis, lijkt me niet het geschikte moment om te gaan klussen
Ha densmee, had jij mij nou laatst een pb gestuurd? Ik dacht dat gezien te hebben maar kn hem nergens terugvinden. Kermis hebben we gemerkt ja. Lang leve glas in lood en slapen op de begaande grond aan de straatkant. Maarre geen excuses hoor gewoon weer klussen vandaag. (Ben niet zon kermisganger)
  Moderator zondag 2 juli 2017 @ 11:21:49 #240
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_172108439
Zelf heb ik goede ervaringen met led dimmers van Sander Vunderink; https://www.sandervunderink.nl/schakelmateriaal/led-dimmer/

Dan kun je dimmen met behulp van een puls schakelaar, dat werkt hier prima.
Zonder raar brommen of knipperen. ^O^
pi_172131610
quote:
0s.gif Op zondag 2 juli 2017 11:21 schreef Vonkenboer het volgende:
Zelf heb ik goede ervaringen met led dimmers van Sander Vunderink; https://www.sandervunderink.nl/schakelmateriaal/led-dimmer/

Dan kun je dimmen met behulp van een puls schakelaar, dat werkt hier prima.
Zonder raar brommen of knipperen. ^O^
mmm maar eens gaan kijken hoe dat werkt. Heb echt totaal geen kaas gegeten van puls-schakelaars. Ik ken gewoon een schakelaar als zo'n draaiding maar dat is dus niet echt goed werkend blijkbaar.

Wat ik wil maken is als volgt:
Bioscoopkamer
6 spotjes (verdeelt over 2 rijen, maar dat maakt niet uit voor het aansluitschema lijkt me) aangesloten op 1 dimmer.
Dit is de enige verlichting in deze kamer.

Kastenkamer
8 spotjes (verdeelt over 2 rijen, maar dat maakt niet uit voor het aansluitschema lijkt me) aangesloten op 1 dimmer.
Deze spotjes moeten het balken plafond gaan verlichten en zijn dus puur als sfeerverlichting bedoelt.


nu kom ik tot hier, maar dan?
en snap ik het goed dat ik dan
dit
https://www.sandervunderi(...)led-lampen-125w.html
achter dit
https://www.sandervunderink.nl/jung-pulsschakelaar-531eu.html
monteer?
pi_172131632
Lampjes zullen trouwens over het algemeen in de zelfde stand staan. ik weet niet of dat kan met een pulsschakelaar. (met zo'n simpele draai/klik dimmer wel).
lampjes staan normaal gesproken in de gedimde stand, maar tijdens het stofzuigen wil je wat meer licht bijvoorbeeld.
  Moderator maandag 3 juli 2017 @ 18:25:30 #243
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_172144741
quote:
0s.gif Op maandag 3 juli 2017 08:27 schreef Legwieh het volgende:
Lampjes zullen trouwens over het algemeen in de zelfde stand staan. ik weet niet of dat kan met een pulsschakelaar. (met zo'n simpele draai/klik dimmer wel).
lampjes staan normaal gesproken in de gedimde stand, maar tijdens het stofzuigen wil je wat meer licht bijvoorbeeld.
Een puls schakelaar onthoud de laatst gedimde stand, als je de schakelaar normaal bediend zoals je bij een normale schakelaar zou doen gaat de lamp gewoon aan en uit op die ingestelde stand.

Houd je de knop echter vast, dan dimt hij de verlichting. Laat je de knop dan even los en druk je hem gelijk weer in dan gaat de verlichtingssterkte weer omhoog. Op de module zit nog een potmeter waarmee je de hoge of lage drempel kunt in stellen.

Heb er hier zelf twee pulsdimmers hangen kan eventueel wel een filmpje maken ? :)
pi_172151627
quote:
0s.gif Op maandag 3 juli 2017 18:25 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Een puls schakelaar onthoud de laatst gedimde stand, als je de schakelaar normaal bediend zoals je bij een normale schakelaar zou doen gaat de lamp gewoon aan en uit op die ingestelde stand.

Houd je de knop echter vast, dan dimt hij de verlichting. Laat je de knop dan even los en druk je hem gelijk weer in dan gaat de verlichtingssterkte weer omhoog. Op de module zit nog een potmeter waarmee je de hoge of lage drempel kunt in stellen.

Heb er hier zelf twee pulsdimmers hangen kan eventueel wel een filmpje maken ? :)
Dat moet ik hebben dus. Ga der eens achterheen. Vanavond de hele avond bezig geweest om een deur en kozijn te stellen.
  maandag 3 juli 2017 @ 22:41:38 #245
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_172152095
Al doende leert men.

Hier ook pulsdimmers. Heerlijk spul. Van Eltako dus Sandervunderink.
Laat die handjes wapperen!
pi_172357749
Zo eindelijk maar weer eens een update.
Tip voor mezelf misschien moet ik iets vaker updaten want ik moet nu echt gaan nadenken wat ik ook alweer allemaal heb gedaan wanneer.

Vanaf de vorige update heeft het leven al 1,5 week in het teken gestaan van kabels trekken, en wandjes timmeren zodat ook duidelijk wordt waar de bekabeling uiteindelijk moet gaan lopen.
We zijn begonnen in de thuisbioscoop.

Allereerst een wandje gemaakt tussen de kledingkamer en thuisbioscoop. omdat we de centre speaker uiteindelijk niet in het zicht willen hebben en we om het spant heen wilden werken (in de kastenkamer het spant zichtbaar in de thuisbioscoop niet) gekozen voor een dubbele wand.

Uiteindelijk moest daar dan een bakje in waarin uiteindelijk de speaker moet komen, dus ook die geknutseld.


Dit was gelijk voor mij het duidelijk moment dat ik veel minder skills heb dan Atmoz, Gielovd en alle andere handige harries hier.
Gelukkig komt het uiteindelijk niet in het zicht dus doen we het er maar mee.

Dan verder het wandje eromheen bouwen zodat we eens zicht krijgen wat het wordt.

en uiteindelijk ook hier kabels naar toe trekken, zodat straks de audio aangesloten kan worden:


Toen verder timmeren aan twee zijwandjes die een soort afscheiding vormen tussen het slaapgedeelte en daar waar de kasten beginnen. (1 wandje zal uiteindelijk de tv op komen te hangen en in de andere komen alle schakelaars te zitten, dus het is wel handig als je dan de wandjes zet alvorens je de electra aan kunt leggen)


Daarnaast een laag muurtje gemaakt in het midden van de kamer, waar uiteindelijk aan de ene kant een lage ladekast moet komen en aan de andere kant een kaptafel voor mijn vriendin moet komen te staan.


En toen begon het grote feest van draden trekken. In de waskamer en de thuisbioscoop gaat dit nog wel. hier komt uiteindelijk een verlaagd plafond in en heb je dus wel wat wat mogelijkheden om met de kabels weg te komen. Maar in onze slaap c.q. kleedkamer wat een ramp zeg. Omdat we hier een open zicht hebben tot aan boven hebben we geen plafond waarover we kabels kunnen trekken. Daarnaast is het vanwege de vide zo dat we de huidige electra van de zolder moeten herverdelen over de zolder (die blijft) en het gedeelte wat bij onze slaapkamer wordt getrokken, en om het onszelf makkelijk te maken hebben we besloten om in de kasten kamer het balkenplafond te laten zien en daar dus ook geen mogelijkheid hebben om over het plafond te gaan met de kabels. Wat een geklooi zeg.

Met hulp van jullie en de materialen van Sander vunderink uiteindelijk toch het grootste gedeelte van de bekabeling kunnen trekken.




Even voor jullie beeldvorming in deze 4 kamers zitten al 17 spotjes, 2 gewone lampen en 2 uplighters. (deze laatste moet ik nog bekabelen)
Dit met de nodige schakelaars en stopcontacten brengt behoorlijk wat werk met zich mee (tenminste voor een niet electroboer als mij)

Uiteindelijk alles getest en na wat kleine aanpassingen (en een paar kapotte zekeringen) werkte alles perfecto.


Daarnaast ook weer een afspraak gehad met de kozijnenboer en we zijn er inmiddels bijna uit. het worden Aluminium kozijnen in de kleur 7021, met verdekt beslag en zwarte afstandhouders. Ook een eerste keer bij een keukenman geweest maar dit wordt nog een lang traject vrees ik.

Uiteraard is er vanwege het lekkere weer ook weer regelmatig gebbqd en wat aangehobbyd in de tuin (dit is met name het werk van mijn vriendin) en om jullie een idee te geven dit is inmiddels allemaal al gesnoeid/uitgetrokken/opgeruimd in de tuin.

Ook nog een hele mooie boomstronk verwijdert:

Ook de heg maar eens gesnoeid en verder langzaam de perkjes wat aan het bijhouden geweest. Hier een klein resultaat ervan.


Een kennis van me heeft ondertussen ook de eerste tekeningen gemaakt voor de nieuwe badkamer. Het vrijstaande bad zal alleen waarschijnlijk uit kostenoogpunt toch gewoon vervangen worden door een normaal bad.

Wat vinden jullie ervan?





Aankomende vrijdag waarschijnlijk weinig klussen, we moeten inentingen halen voor onze vakantie over 2 weken, en ik heb een bbq met het werk. Wellicht dat we nog wel tussendoor kunnen gaan kijken voor de materialen die we in de badkamer willen gaan gebruiken.

Het weekend ben ik weg, dus helaas zal het klussen weer even moeten wachten.
pi_172358499
Wat heb je straks je badjas ver hangen vanaf de plaats waar je onder de douche uit komt. Is dat de meest logische tekening? Ik zou eerder het toilet aan die kant neerzetten en de badjas bij de verwarming hangen :)

Maar verder lekker bezig hoor _O_
pi_172359410
Denk dat je dan je hoofd gaat stoten als je op de wc wil gaan zitten ;)
pi_172359543
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2017 10:34 schreef FranticDJ het volgende:
Denk dat je dan je hoofd gaat stoten als je op de wc wil gaan zitten ;)
Daar heb je ook weer een punt. Het voelt gewoon nog niet helemaal logisch aan nu :@
pi_172361864
Kan je dat muurtje met de wasbakken niet gewoon opschuiven naar de zijmuur (waar nu de ingang van de douche zit), en dan de ingang van de douche maken waar nu de badjassen hangen? Weet niet hoeveel ruimte je dan nog boven je hoofd hebt bij het naar binnen stappen van de douche.

[ Bericht 2% gewijzigd door Postbus100 op 12-07-2017 12:57:13 ]
Somebody that I used to know
  Moderator woensdag 12 juli 2017 @ 14:20:41 #251
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_172363721
badkamer zou ik ook anders doen.

je stuikelt over de toiletpot als je binnen komt.

met de klok mee vanaf binnenkomst.
dubbel meubel (of een hoek),
entree douch naar het schuine gedeelte
onder het schuine gedeelte een bad
en toilet bij de dakkapel .
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
pi_172365937
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2017 14:20 schreef Geckoo het volgende:
badkamer zou ik ook anders doen.

je stuikelt over de toiletpot als je binnen komt.

met de klok mee vanaf binnenkomst.
dubbel meubel (of een hoek),
entree douch naar het schuine gedeelte
onder het schuine gedeelte een bad
en toilet bij de dakkapel .
[ link | afbeelding ]
Ook een goede optie, maar toilet bij dakkapel hangt een beetje af van wat er buiten te zien is (en of vanaf straat makkelijk naar binnen te kijken is). Ik zou niet graag voor het oog van de buurman naar het toilet willen. Een bad voor het raam is dan toch wat fijner.

Ik vraag me ook af of dat bad wel onder het schuine dak kan... Volgens mij loopt het dak namelijk nog behoorlijk laag door.

Ik zou trouwens ook niet mijn wasmanden onder het schuine dak neerzetten. Je moet makkelijk bij wasmanden kunnen, anders ontstaan er vanzelf 'alternatieve' wasmanden, lees: hoopjes kleding op de grond.

Lastig, dat schuine dak! Wat zou je daar voor nuttigs mee kunnen?
Somebody that I used to know
  woensdag 12 juli 2017 @ 16:59:55 #253
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_172367397
Een dakkapel :7
pi_172367429
quote:
2s.gif Op woensdag 12 juli 2017 16:00 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Ook een goede optie, maar toilet bij dakkapel hangt een beetje af van wat er buiten te zien is (en of vanaf straat makkelijk naar binnen te kijken is). Ik zou niet graag voor het oog van de buurman naar het toilet willen. Een bad voor het raam is dan toch wat fijner.

Mijn buren hebben een dakkapel van 4 meter breed laten zetten voor alleen de badkamer. Ze hebben geen raambekledingdinges en mijn buurvrouw is enigszins exhibitionistisch aangelegd. En daar staat ook het bad voor het raam :+

Maar goed, met een schuin dak is idd puzzelen :Y Je zou nog kunnen overwegen om er van dat one way folie op te doen, dat je wel naar buiten kan kijken xD
pi_172371638
Werkt fijn he, met die nieuwe kleine Wago's :)
Blijven je lasdozen wel bereikbaar?
  Moderator donderdag 13 juli 2017 @ 00:51:15 #256
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_172378660
wij hebben zelf het bad onder het schuine dak staan en dat gaat prima, hebben wel ene trapeze bad

en naast het bad nog een tegel van 10cm denk? voor je glas drinken etc..
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
  donderdag 13 juli 2017 @ 00:56:40 #257
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_172378727
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 00:51 schreef Geckoo het volgende:
wij hebben zelf het bad onder het schuine dak staan en dat gaat prima, hebben wel ene trapeze bad

en naast het bad nog een tegel van 10cm denk? voor je glas drinken etc..
Jouw dak lijkt me steiler.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_172381342
Vergeet je dampremmer niet onder de isolatie! En alleen als de buitenkant damp open is, met alleen hout als dakbeschot is dat wel het geval. Als er asfalt papier oud op zit is het dat niet en heb je risico op vocht in de constructie.
pi_172382265
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 09:05 schreef tux87 het volgende:
Vergeet je dampremmer niet onder de isolatie! En alleen als de buitenkant damp open is, met alleen hout als dakbeschot is dat wel het geval. Als er asfalt papier oud op zit is het dat niet en heb je risico op vocht in de constructie.
De dampremmer ben ik nu aan het zoeken. Het dak is namelijk als volgt opgebouwd
Pannen, latten, balken, asbest, isolatie (dan dampremmer lijkt me) en dan gips.
Maar welk soort dampremmer moet ik hebben.
Online vind ik dit:
https://www.hornbach.nl/s(...)7235127/artikel.html

maar dat lijkt me een beetje absurd voor gewoon de binnenkant.
Zou dit ook niet voldoen?
https://www.hornbach.nl/s(...)7049793/artikel.html
pi_172383090
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 10:08 schreef Legwieh het volgende:

[..]

De dampremmer ben ik nu aan het zoeken. Het dak is namelijk als volgt opgebouwd
Pannen, latten, balken, asbest, isolatie (dan dampremmer lijkt me) en dan gips.
Maar welk soort dampremmer moet ik hebben.
Online vind ik dit:
https://www.hornbach.nl/s(...)7235127/artikel.html

maar dat lijkt me een beetje absurd voor gewoon de binnenkant.
Zou dit ook niet voldoen?
https://www.hornbach.nl/s(...)7049793/artikel.html
Gewoon zoeken op bouwfolie van 200 mu. Kost een paar ¤'s de m2.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_172384034
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2017 10:08 schreef Legwieh het volgende:

[..]

De dampremmer ben ik nu aan het zoeken. Het dak is namelijk als volgt opgebouwd
Pannen, latten, balken, asbest, isolatie (dan dampremmer lijkt me) en dan gips.
Maar welk soort dampremmer moet ik hebben.
Online vind ik dit:
https://www.hornbach.nl/s(...)7235127/artikel.html

maar dat lijkt me een beetje absurd voor gewoon de binnenkant.
Zou dit ook niet voldoen?
https://www.hornbach.nl/s(...)7049793/artikel.html
Die eerste heb ik er ook onder zitten. Verwerkt wel heel erg fijn, scheurt niet als je het vast niet en snijdt makkelijk.
Ik had wel wat minder meters te doen dan jij, dus de prijs was iets minder een schok.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_172399132
Ik zou gaan voor de miofol, maar in principe is bouwfolie ook voldoende. Maar zoals gezegd scheurt het makkelijk.

Ik zou bij een asbest dakbeschot een laag dampopen folie tussen asbest en isolatie zetten. Als je dan ooit het asbest wil verwijderen kan dat van buiten zonder asbestvezels in de glaswol
  zondag 16 juli 2017 @ 07:55:53 #263
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_172451555
wat is dat voor dikke bruine kabel die je daar voor de spotjes hebt gelegt? of is dat geen bruin maar meer rood en is het hittebestendig snoer?
  Moderator zondag 16 juli 2017 @ 09:52:22 #264
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_172452525
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 07:55 schreef gateway het volgende:
wat is dat voor dikke bruine kabel die je daar voor de spotjes hebt gelegt? of is dat geen bruin maar meer rood en is het hittebestendig snoer?
Lijkt mij hittebestendige siliconenkabel :)
pi_172483067
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 09:52 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Lijkt mij hittebestendige siliconenkabel :)
Dat is het ook. Vanavond weer verder en hopelijk snel weer een update.
pi_172636256
Nouja ik ben inmiddels wel tot de conclusie gekomen dat ik niet echt een goede topic-bijhouder ben.
Elke keer denk ik, ik moet weer een update plaatsen maar dan ben ik of te moe, of te lui of ik heb andere dingen te doen.
Maar bij deze weer een poging.
Vorig weekend niets gedaan, schoonpa had een mannenweekend geregeld samen met mijn schoonbroertje op pad met de BMW cabrio.


Leuk maar niet productief dus.
Afgelopen week dus weer met volop energie aan de slag. De laatste kabels trekken (toch nog besloten om uplighters te plaatsen die het spant en het plafond in de slaapkamer gaan verlichten)

En alvast een airco gehaald voor in de slaapkamer, dit zodat ik de plaats vast kan bepalen en de leidingen weg kan werken in de muur voordat de stucadoor komt.

Daarnaast de gipsplaten tegen de wanden aan beginnen te schroeven. Zoals je kunt zien zie je straks in de ene kamer een strak wandje en aan de andere kant het spant tussen het stucwerk door komen. Ik vind het persoonlijk er nu al erg gaaf uitzien.



Dit maakt het er niet echt makkelijker op omdat alles schots en scheef is, en je muurtje dus aan de ene kant dik genoeg moet zijn om het spant weg te laten vallen, en het aan de andere kant te kunnen laten zien, best veel pielwerk dus.

Tussendoor nog de vrije vrijdag niet alleen maar gebruikt om te klussen maar ook even op zoek geweest naar de nieuwe lease-auto. Inmiddels is de offerte ingedient dus hopelijk straks een sportieve giulia, inclusief trekhaak (voor t bouwaanhangertje) voor de deur :D

Ook kreeg ik nog een cadeautje binnen van Bosch

en heb ik mezelf voor me verjaardag ook nog een klein cadeautje gegeven.


... wordt vervolgd!
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 24 juli 2017 @ 08:55:52 #267
269689 crew  Viv
pi_172636621
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 08:07 schreef Legwieh het volgende:
Nouja ik ben inmiddels wel tot de conclusie gekomen dat ik niet echt een goede topic-bijhouder ben.
Elke keer denk ik, ik moet weer een update plaatsen maar dan ben ik of te moe, of te lui of ik heb andere dingen te doen.
Je doet het prima hoor! :Y) Genoeg klustopics hier die steeds maanden stilvallen.
pi_172638127
Af en toe updaten is ook updaten. Gaat lekker *O*
  maandag 24 juli 2017 @ 10:43:38 #269
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_172638516
Wordt mooi! Ga zo door en post lekker wat foto's.

Zeg waarom krijgt iedereen cadeaus van Bosch en ik niet...
Laat die handjes wapperen!
pi_172640818
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 10:43 schreef Gieliovd het volgende:
Wordt mooi! Ga zo door en post lekker wat foto's.

Zeg waarom krijgt iedereen cadeaus van Bosch en ik niet...
Kreeg je cadeau als je voor meer dan ¤175,- ex btw gereedschap bestelde.
pi_172641976
En voor de rest trouwens nog meer getimmerd,
de muurtjes waarachter de kastenwanden komen (aan de zijkanten inclusief bekabeling voor de tv)
en in het midden het wandje waarachter de kaptafel van mijn vriendin komt


en voor de plafonds toch maar gegaan voor de miofol, duur maar wel makkelijk te verwerken.

schroever de schroef


en voor de eerste keer geprobeerd een afwerkrandje rond het kozijn te maken, niet verkeerd vond ik zelf.


zo begint het toch langzaam al echt wat te worden.
hopelijk van de week nog even wat plafonds erin en dan drie weken naar thailand toe.
  maandag 24 juli 2017 @ 14:36:27 #272
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_172643317
Bouwt altijd lekker aan zo met dat gips. Vind het altijd leuk om te zien wat voor resultaat je opeens boekt dan.

Tip van Flip met je afwerkrandje is om bijvoorbeeld met schroeven iets netter te werken. Koop een soeverijnboortje en boor altijd netjes voor, dan wordt het beter af te werken zonder nog meer gedoe. En als je van plan bent je hoekjes af te werken met bijvoorbeeld een 45 graden randje (chamfertje) doe dat dan al vóór montage op de bank.

Hoe meer je vooruit denkt over wat je gaat doen en hoe je het wilt afwerken, hoe meer dat scheelt uiteindelijk. Als je nu dat randje wilt afwerken dan kan dat niet meer met een schaaf. Dan wordt het schuren. Is toch minder "strak".

Maar goed, ik ben dan ook wel erg precies 8)7




En alvast fijne vakantie, Thailand is erg leuk!
Laat die handjes wapperen!
pi_172643799
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 14:36 schreef Gieliovd het volgende:
Bouwt altijd lekker aan zo met dat gips. Vind het altijd leuk om te zien wat voor resultaat je opeens boekt dan.

Tip van Flip met je afwerkrandje is om bijvoorbeeld met schroeven iets netter te werken. Koop een soeverijnboortje en boor altijd netjes voor, dan wordt het beter af te werken zonder nog meer gedoe. En als je van plan bent je hoekjes af te werken met bijvoorbeeld een 45 graden randje (chamfertje) doe dat dan al vóór montage op de bank.

Hoe meer je vooruit denkt over wat je gaat doen en hoe je het wilt afwerken, hoe meer dat scheelt uiteindelijk. Als je nu dat randje wilt afwerken dan kan dat niet meer met een schaaf. Dan wordt het schuren. Is toch minder "strak".

Maar goed, ik ben dan ook wel erg precies 8)7

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

En alvast fijne vakantie, Thailand is erg leuk!
Jij bent inderdaad een held in precies zijn, en ik heb alle andere schroefjes netjes voorgeboord. alleen net deze ene op de foto gezet, ik doe het gewoon als volgt gaatje boren met boor 1 dan met een grote boor verzinken, zo'n soevereinboortje ken ik niet.
pi_172711684
Deze week stiekem best veel kunnen doen, maandagavond ff er stevig tegen aan gegaan en gisteren met hulp van een maatje flink op kunnen schieten.
Het leukste werkje tot nu toe wel.
Isolatie instoppen ;( ;( ;(

en uiteindelijk de plafonnetjes erin.

en ook nog een schuin plafonnetje

En na nog meer gipsplaatje schroeven op maat snijden en aanpielen (wat een ramp trouwens, als alles zo oud en scheef is)
vanmorgen de laatste dingetjes gedaan en opgeruimd zodat ik nu verder kan met de rest van het huishouden, en mijn backpack inpakken voor thailand.

En gelijk even wat fotootjes geschoten van de huidige stand van zaken.
Washok

Thuis bioscoop

Masterbedroom gezien vanuit de kant waar uiteindelijk het bed komt te staan

en gezien vanaf de kant waar de kasten komen te staan.


En als laatste een view vanaf boven.
pi_172711789
Schiet lekker op ^O^
Gaaf project hoor :)
pi_172712366
Schiet al lekker op!

quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 14:36 schreef Gieliovd het volgende:
Bouwt altijd lekker aan zo met dat gips. Vind het altijd leuk om te zien wat voor resultaat je opeens boekt dan.

Tip van Flip met je afwerkrandje is om bijvoorbeeld met schroeven iets netter te werken. Koop een soeverijnboortje en boor altijd netjes voor, dan wordt het beter af te werken zonder nog meer gedoe. En als je van plan bent je hoekjes af te werken met bijvoorbeeld een 45 graden randje (chamfertje) doe dat dan al vóór montage op de bank.

Hoe meer je vooruit denkt over wat je gaat doen en hoe je het wilt afwerken, hoe meer dat scheelt uiteindelijk. Als je nu dat randje wilt afwerken dan kan dat niet meer met een schaaf. Dan wordt het schuren. Is toch minder "strak".

Maar goed, ik ben dan ook wel erg precies 8)7

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

En alvast fijne vakantie, Thailand is erg leuk!
Dan vind ik een verzinkboor nog fijner werken O-). Dan is je gat altijd gecentreerd :+, en dan het laatste stuk doorboren met een normale smalle boor.

pi_172714320
Verzinke kan ook met een grotere boor hoor :p zijn meerdere wegen die naar Rome leiden :+

Lekker bezig Legwieh!
  Moderator zondag 6 augustus 2017 @ 12:52:07 #278
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_172944420
Schiet lekker op hoor zo ! Met al dat gips maak je echt meters, en het oogt direct heel anders ;)
Fijne vakantie in Thailand ! *O*
pi_172953030
UPDATE :+
Laat die handjes wapperen!
  Moderator zondag 6 augustus 2017 @ 20:23:08 #280
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_172955664
:') goed geheugen, minder drinken :9
Laat die handjes wapperen!
pi_173506649
Al terug van vakantie? :@
  Moderator donderdag 31 augustus 2017 @ 19:23:24 #283
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  Moderator donderdag 31 augustus 2017 @ 22:30:10 #284
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_173515208
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2017 13:50 schreef Legwieh het volgende:
hopelijk van de week nog even wat plafonds erin en dan drie weken naar thailand toe.
dan zou hij toch al klaar moeten zijn met genieten?
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
pi_173585376
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 22:30 schreef Geckoo het volgende:

[..]

dan zou hij toch al klaar moeten zijn met genieten?
Jaja al terug van vakantie. Maar terug van vakantie had ik 3 dagen om te werken en gelijk een halve week werk met de vriendengroep want we moesten naar spa, oftewel vouwwagen kopen, koelkast kopen, aggregaat regelen en heel de rommel erom heen. Toen dus nog een dag of vier non stop drinken en bbqen en intussen ook weer aan de klus. Morgen ga ik proberen een update te schrijven. Nog ff geduld mensen ( geen geduld? Dat mag ook dan kan je komen helpen dat het wat sneller gaat)
  Vis een optie? maandag 4 september 2017 @ 20:21:16 #286
70532 loveli
N
pi_173588374
Tsk.. Eerst leven en dan pas Fok?
crap in = crap out
pi_173699195
Wat later dan gepland, maar hier is hij dan de update.
Na de vakantie teruggekomen, en gelijk volle bak aan het werk, schijnbaar had het werk geen vakantie genomen en aangezien we het weekend erna met de vriendengroep naar Spa gingen ook druk geweest met koelkasten halen en andere rotzooi.
Voordeel van een groot huis kopen, is dat je je net gekochte vouwwagen die nog vochtig is, gewoon binnen op kunt zetten :D


Na de vakantie was de eerste klus het plaatsen van de 1e haard.
Deze staat in onze tijdelijke woon/slaapkamer (wat uiteindelijk kantoor wordt). Omdat het koud kan gaan worden en we geen CV hebben, dachten we dit maar eerst te doen (en inmiddels hebben we hem al regelmatig aangehad, met dank aan het glas in lood)
Hier was een origineel schouwtje aanwezig (te gebruiken met een voorzethaard) dus een redelijk eenvoudige klus als het goed is.
Eerst alles afdekken.

Hakken, hakken.

Gat groot genoeg?

dan een isolatie plaatje onderin maken.


Kanaal renoveren, middels een mooie flex


En hop Haardje klaar.

Uiteindelijk wordt de boezem nog gestucd maar vooralsnog werkt het prima, en zitten we er weer warmpjes bij.

Helaas is in de tussentijd de Giulia afgekeurd, snel een nieuwe keuze moeten maken en een Superb 2.0 TDI Style Business besteld, inclusief trekhaak uiteraard, anders kan er niet geklust worden.

Verder nog heel veel puzzelstukjes van gipsplaat gemaakt. Ik kan iedereen aanraden om bij een oud huis er voor te kiezen het spant aan de ene kant in het zicht te laten en aan de andere kant niet. Dat is een kleine moeite en ziet er tof uit (ownee het is een tering kut klus)


Ook gelijk de acherkant van de muur aan de zolderkant afgemaakt (snel snel dus niet heel precies, als het maar dicht is)


Toen de zolder dicht was, konden al onze spullen die sinds de verhuizing in de winkel stonden naar de zolder, en was dus ineens de winkel weer leeg.


De Koelcel stond nog steeds in de garage, en ik begon hem nu echt beu te worden, dus gratis af te halen op marktplaats gezet. Binnen no-time tig reacties.



Mooi weer wat extra ruimte erbij. Ook de HR-ketel inmiddels oplaten halen via een gratis af te halen MP advertentie.

Aan de achterste kamers nog heel veel kleine dingen gedaan om het stucadoors klaar te krijgen, niet overal foto's van maar onder andere koofjes gemaakt, waarin spotjes moeten komen die het balkenplafond van onder moeten gaan belichten.


Ook maar weer een container laten komen, om de zooi die inmiddels overal weer lag weg te pleuren, en om verder te kunnen met de volgende kamers.
Vandaag dus vriendinlief aan de slag gezet met het breekijzer.

Alles zag er goed uit op een klein plekje in de dakkapel, dat moeten we even fixen maar ach als dat het ergste is.

pi_173699447
Als we nu gaan kijken, zitten we denk ik als volgt kwa planning.


Inmiddels hebben we onwijs veel nagedacht en ideeen opgedaan, bij keukenboeren, badkamer leveranciers en nog veel meer.

Ook hebben we inmiddels besloten dat we voor een Lucht/water-warmtepomp gaan, waarbij we geen CV-ketel meer nodig hebben.
We hebben besloten dat de hele badkamer gedaan wordt, zodat we hier wat tijdswinst kunnen behalen, en een hoop dingen (tegelen, sanitairwerk) wil ik toch niet zelf doen.

Ook hebben we de kozijnen voor boven besteld, deze gaan we plaatsen in week 43, en daarna gaan ze gelijk de badkamer verbouwen. en stucadoren.

Om aan de badkamer te kunnen beginnen moet deze eerst gesloopt worden, dus week 42 wordt sloopweek, Badkamer en grote muur in de winkel slopen.

Voor die tijd moet de bovenverdieping stucklaar zijn, dus we hebben nog 6 weken, om alle kamers boven stucklaar te krijgen.

Ik denk dat dit nog best pittig gaat worden maar ach, het moet nu we de dingen gepland hebben.

Even een vraag van andere aard. Ik heb tot nu toe mijn dingetjes gezaagd met mijn trekzaag en met een cirkelzaag met een aluminium geleider die ik elke keer vast moet klemmen, maar dit is dus echt niks. Dus toch maar op zoek naar een invalzaag. iemand tips?
Eisen:
- Budget vriendelijk
- instelbare zaagdiepte
- met liniaal (tot lengte 244 ivm platen)
  zondag 10 september 2017 @ 23:39:55 #289
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_173705550
quote:
..Even een vraag van andere aard. Ik heb tot nu toe mijn dingetjes gezaagd met mijn trekzaag en met een cirkelzaag met een aluminium geleider die ik elke keer vast moet klemmen, maar dit is dus echt niks. Dus toch maar op zoek naar een invalzaag. iemand tips?
Eisen:
- Budget vriendelijk
- instelbare zaagdiepte
- met liniaal (tot lengte 244 ivm platen)
https://www.lidl-shop.nl/(...)eiderails/p100218858

89.99 ;)



De geleiderail van aluminium is in 2 lengtes monteerbaar, 70 cm of 140 cm
De zaagdiepte is traploos instelbaar van 0-56 mm
Tegen de wand aan werken is eveneens mogelijk tot 15 mm, ideaal voor schaduw- en expansievoegen
De zaag heeft een ergonomische softgreep met veiligheidsschakelaar
Geschikt voor gangbare zaagbladen met Ø165 mm, die eenvoudig te vervangen zijn dankzij de spilvergrendeling

Is dit wat :?
pi_173707179
Heb hem voor mijn vader gehaald. Prima ding alleen de rail is wat kort. Tevens uit 2 delen en daardoor loopt hij steeds met de zool vast op een minuscuul randje van de rail overgang...
Laat die handjes wapperen!
pi_173707268
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 07:20 schreef Gieliovd het volgende:
Heb hem voor mijn vader gehaald. Prima ding alleen de rail is wat kort. Tevens uit 2 delen en daardoor loopt hij steeds met de zool vast op een minuscuul randje van de rail overgang...
Maar niet echt dus. Als ik je zo hoor.
pi_173707481
Out of the box niet. Met wat vijlen en doen.
Laat die handjes wapperen!
  maandag 11 september 2017 @ 09:25:45 #293
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_173708246
Geef dan ¤150 meer uit en haal iets dat ook gewoon 'levenslang' mee gaat, denk ik dan :7
pi_173721677
Over de zaag ga ik even nadenken en wat reviews kijken. Inmiddels weer druk bezig met het slopen van een kamer en aan het kijken of we de nieuwe electra van de achterste 3 kamers bij elkaar kunnen krijgen en kunnen vormen tot 1 groep.

Nu kom ik een mysterieuze kabel tegen. Deze grijze buitenkabel loopt van mijn meterkast omhoog en verdwijnt op de 1e verdieping uiteindelijk in het plafond. Op zolder komt hij daar echter niet meer uit. Zou deze ergens verdwijnen en ooit hebben gediend voor de antenne die op de schoorsteen stond? Ik heb werkelijk geen idee. Iemand ideeen? En wat is dat kastje naast mijn meter??

Ik snap weinig van mijn meterkast.






pi_173721690
Het gaat dus om die grijze kabel die naar boven gaat met daarop drie stoppen.
pi_173722360
Dat is denk ik je pulsontvanger voor laag en hoog tarief.

En die 3 zekeringen lijkt op een uitbreiding met 3 groepen. Er lijkt maar 1 afgaande groep te zijn maar kan ook intern bedraad zijn.
Laat die handjes wapperen!
pi_173724330
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 21:51 schreef Legwieh het volgende:
Het gaat dus om die grijze kabel die naar boven gaat met daarop drie stoppen.
Bijna zeker een 3 fase groep.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_173724802
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 september 2017 00:22 schreef densmee het volgende:

[..]

Bijna zeker een 3 fase groep.
Daar lijkt het sterk op. Heb je ergens anders in je pand nog een stoppenkast en/of een krachtstroom aansluiting?
pi_173725623
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 01:28 schreef DarkE het volgende:

[..]

Daar lijkt het sterk op. Heb je ergens anders in je pand nog een stoppenkast en/of een krachtstroom aansluiting?
Ik heb achter in het pand nog een stoppenkast, alleen die zit achterin de winkel in een deel wat later is aangebouwd, en deze kabel kan ik volgen en gaat naar boven, en verdwijnt dan in de zoldervloer. Dat is dus het vreemde.
Wel heeft er voorheen een antenne op de schoorsteen gestaan dus wellicht dat hij daarvoor heeft gediend, maarja daar ga je geen krachtstrooom naar toe liggen, dus dat is zo vreemd.

Wat zeggen jullie, gewoon de kabel wegknippen?
pi_173725632
Kan ik zo Vonkenboer roepen?
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 09:52 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

pi_173726073
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 07:43 schreef Legwieh het volgende:

Wat zeggen jullie, gewoon de kabel wegknippen?
Even het deksel van de groepenkast afhalen en kijken waar ie aan vast zit en daar losschroeven.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')